Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oekraïne lanceert grootschalig offensief, Poolse vrijwilligers opereren op Russisch grondgebied

Dichte oorlogsmist en veel bewegende delen, maar we doen ons best

Vice-MinDefs video gisteren: "Plans love silence, no announcement of beginning"

Gisteren werd met de bovenstaande video - gepubliceerd op de Facebookpagina van Oekraïenes vice-MinDef Anna Malyar - over hoe het offensief niet aangekondigd zou worden, het offensief aangekondigd. Het Russische MinDef meldt dat "On the morning of June 4, the enemy launched a large-scale offensive in five sectors of the front in the South Donetsk direction", maar dat het Russische leger de aanvallen afgeslagen heeft. "The enemy’s goal was to break through our defences in the most vulnerable, in its opinion, sector of the front. The enemy did not achieve its tasks, it had no success.” Het pro-Oekraïense ISW rapporteert de gebeurtenissen als: "Ukrainian forces conducted local ground attacks and reportedly made limited tactical gains in western Donetsk Oblast and eastern Zaporizhia Oblast on June 4."

Oftewel, van beide kanten suggereren de berichten dat Oekraïne nog geen spectaculaire doorbraken heeft geboekt. Maar de situatie is erg beweeglijk. Meerdere pro-Russische oorlogsverslaggever berichten deze ochtend dat "This time the news is much more disturbing. The Armed Forces of Ukraine managed to form a much more serious armored fist. Much more equipment is involved than the day before."

Daarbij; Rusland meldt dat Oekraïne hun "23rd and 31st mechanized brigades from the strategic reserves of the Armed Forces of Ukraine" heeft ingezet die inderdaad voor het grote tegenoffensief gereserveerd waren. Echter, de gloednieuwe speerpunt van het offensief de 47th Separate Mechanized Brigade - die alle 60 (!) geleverde Bradley IFVs krijgt - lijkt nog niet ingezet. 

Van die eenheid is elke rang uitvoerig getraind in en door NAVO-landen, voornamelijk in Duitsland. Oekraïense MinDef Oleksii Reznikov: "Whole Ukrainian units have been sent to Germany and other countries to learn “how to operate simultaneously together, like interoperability among the different units. We need company-level, platoon-level, battalion-level training courses with techniques, with their infantry fighting vehicles, with a commander who will understand how to conduct his forces, support artillery, support reconnaissance operations." Daarbij is het leiderschap van de brigade ook nog eens uitzonderlijk jong, hoofdcommandant van de brigade kolonel Oleksandr Sak is 28 jaar oud, de chief master sergeant 29.

Ook wordt het zeer waarschijnlijk geacht dat de 47th Separate Mechanized Brigade de eerste brigade is die Duits/Europese Leopard 2 en Britse Challenger 2 tanks in gaat zetten. Lang verhaal kort: we achten het zomeroffensief pas écht begonnen als de 47th in actie komt.

Fantastische plaat van Bradley IFV naast Hongaarse BTR-80s te Litouwen (2014)

@Staff Sgt. Keith Anderson - Wiki Commons

Ook: Poolse vrijwilligers naast Russische partizanen op Russisch grondgebied!

Social

Rusland heeft nog geen coherent antwoord op operaties op Russisch grondgebied

Social

What's next? Turkse commando's in Kosovo? (ja)

Social

war is hell (NSFW)

Social

Reaguursels

Inloggen

Ik verwacht zelf geen groot tegenoffensief, maar een heleboel prik aanvallen & drone attacks icm met de opstandelingen in Rusland die zo een heleboel onrust veroorzaken om zo het kaartenhuis van het Russische leger in elkaar te laten storten. Ze hebben nog simpelweg veels te veel materiaal en Oekraïne heeft nog altijd geen air superiority waar de combined arms NATO doctrine omheen is gebouwd. Die brigades zullen alleen behoorlijk verzwakte stukken veroveren.

Erageftw | 05-06-23 | 16:23

Dit is geen offensief. Dit is de zwakkere punten proberen te vinden. Voor het echte offensief staat er een apart leger klaar. Je kan pas van een offensief spreken als de Oekraïners volop gaan beuken op een Russische linie voor een doorbraak en dit winnen of verliezen. Het zit er wel aan te komen. Sneller als ze een zwak punt vinden waar ze werkelijke aanvalsbrigades kunnen inzetten. Langzamer als de Russen zich overal goed hebben ingegraven. En dan nog zouden ze in theorie via Belgorod omrijden. Logistieke nachtmerrie maar het zou kunnen.

Persoonlijk denkt ik dat ze willen doorbeuken naar Melitopol en dan de Krimbrug opblazen zodat de Russen ten westen van Rusland daar vast komen te zitten zonder logistieke ondersteuning. Dit kan op verschillende manieren.

We zullen het zien.

Psoglav | 05-06-23 | 15:26 | 4

Aanvoerlijnen afsnijden, isoleren en dan met een minimale inspanning ze daar vasthouden, zoiets? Het front heeft de vorm van een smalle halve maan, zeker in het zuiden en bevoorrading via het water gaat hem niet meer worden want "blub".
Klinkt plausibel. We gaan het zien. Hoe dan ook zal er nog wel wat preemptive geopereerd moeten worden voordat je echt succesvol een paar simultaanacties kunt gaan uitvoeren zonder grote verliezen.

Graaisnaaiert | 05-06-23 | 16:19

Klopt. De 'prodding' verloopt wel wellicht wat moeizamer dan gedacht, maar als je met een paar 100.000 man op 1 plek gaat duwen, verover je terrein. De vraag is meer hoeveel terrein ze pakken en of het als springplank kan dienen. De Russen zullen proberen de aanval te vertragen en uiteindelijk laten stranden.

Ook eens dat Melitopol of Berdyansk het doel zal zijn, om de landbrug door 2-en te hakken. Zelf denk ik dat het opblazen van de Kerch-brug militair legitiem is en verstandig, maar dat het politiek een probleem kan vormen - de interne steun voor Poetin's oorlog kan vergroten. Plus, ik zei het al vaker: bijna niemand op de Krim wil bij Oekraine.

Maar: voor de bevrijding van Kherson is het zinvol naar Melitopol of Berdyansk op te trekken. Ik zou de Kerch-brug sparen om politieke deal mogelijk te maken. VN-geautoriseerde peiling in de Krim - de facto wordt het dan Russisch - in ruil voor opgeven Kherson. Zo kun je ook Zaporizjia forceren in ruil voor Donetsk/Loehansk.

drs. Levi Samsonov | 05-06-23 | 16:53
▼ 1 antwoord verborgen

Mogelijk krijg je je zin (de laatste zin in het artikel) Spartacus:

"Alexander Khodakovsky, commander of the Pro-Russian Vostok Batallion reports about the situation around Novodonets'ke near Vuhledar. Describes the situation for Russian forces as difficult and claims Leopard main battle tanks are seen on the field for the first time."
twitter.com/NOELreports/status/166569...

Sqbar | 05-06-23 | 14:49 | 1

Een belangrijke regel van moderne oorlogsvoering is vertrouw nooit wat de vijand heeft te melden, zelfs niet als je dat graag wil horen.

Psoglav | 05-06-23 | 15:28

Ah je was me voor.

Sqbar | 05-06-23 | 14:49

En toch is het een goede zet om de oorlog naar Rusland te brengen. Al zijn de aanvallers in dit geval niet de meest frisse jongens, want deze Russische "rebellen" zijn vooral extreemrechtse ex-criminelen. Het houdt de Russen wel een mooie spiegel voor, omdat deze rebellen dezelfde kusmoezen gebruiken als de Russen in 2014 deden: We hebben de wapens op de bazaar gekocht, vonden ze in mijngangen en we gaan straks een referendum houden. Fraai sarcasme dat de Russen nu in het gezicht slaat.

Poetin kon terwijl de arme en kansloze Russen uit Siberië en de Kaukasus stierven in de loopgraven, de Moskouse jeugd geheel buiten schot houden en zo lang geen van de Moskouse zonen naar het front hoefde kon deze oorlog mooi buiten beeld blijven voor De Rus. Nu met de drones op Moskou en de aanvallen op Rusland zelf, kan Poetin geen mooi weer spelen en je ziet dat onmiddellijk de toon verandert in talkshows en onder rivaliserende leiders van de militaire facties in Rusland. Dat is pure winst, want hoe meer onderling gemor, hoe eerder dat maffia-regime instort.

Puntje is wel het gebruik van nukes. Mocht het Oekraiense offensief zo aan vaart winnen dat Rusland op zijn nummer gezet wordt dan kan het best zo zijn dat Poetin een klein kernbommetje op een Oekraïense legerbasis gooit. Puur voor het effect. Mocht dat gebeuren, dan zal de internationale gemeenschap er wel genoeg van hebben en aandringen op bevriezing van de linies en onderhandelingen.

Beste_Landgenoten | 05-06-23 | 14:22 | 10

@Psoglav | 05-06-23 | 15:35:

"Ook wij hebben kernwapens. Eigenlijk net zoveel als de Russen. "

Maar die van ons werken waarschijnlijk wel.

omanders | 05-06-23 | 15:38

@Psoglav | 05-06-23 | 15:35:
"Wat jij blijft vergeten is dat het westen simpelweg niet kan laten zien aan de wereld dat als je dreigt met kernwapens je jouw zin krijgt."

Het probleem met kernwapens is dat je als ze eenmaal gebruikt worden, er heel, heel, heel (x3) snel ge-escaleerd kan worden. Het westen loopt een dunne lijn: Net niet zo veel "provoceren" dat Poetin het erop waagt, net genoeg wapens en steun geven dat Oekraïne deze oorlog op een positieve manier kan afsluiten, liefst met een hoop bevrijde gebieden en dan naar de onderhandelingstafel. Maar dat laatste kan alleen als ze Poetins leger stevig bij de ballen hebben gehad.

Beste_Landgenoten | 05-06-23 | 16:36
▼ 7 antwoorden verborgen

Pionnetjes en lijntjes op kaarten.
Diverse partijen zijn out of pocket en dienen rekeningen te voldoen.
Doorsneeburger, in door ook EU bezet gebied, heeft er niets over te vinden.
Er staat een vlag op een foto. Er drukt een verhaal in de krant.

hallevvezool | 05-06-23 | 14:17 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Het is nog te vroeg om het zeker te weten, maar als ik het zo eens bekijk krijgt team "geel blauw" aardig op zijn kloten. Hoe dan? Met al dat westerse geld en wapentuig zou je zeggen.

keistad | 05-06-23 | 13:53 | 6

@Nebuchednezzar | 05-06-23 | 13:57:

Als er iets wat Oekraïne wel heeft is het logistieke lijntjes die behoorlijk goed werken en manschappen. Met wapens en Sovjet-munitie gaat het wat minder.

Gelukkig heeft het westen inmiddels "pipelines" aan militaire steun opgezet. Dat wil dus zeggen dat we niet meer praten over haastige donaties maar uitgedokterde planning om te zorgen dat Oekraïne niet kan verliezen en moet winnen. Dit houdt in vers getrainde troepen, wapens, munitie, reparaties en onderhoud enzovoort.

Oorlog is geduld hebben.

Psoglav | 05-06-23 | 15:44

@Psoglav | 05-06-23 | 15:44: vergelijk even de lengte van de logistieke lijnen: Ukraine moet het merendeel van grote afstand aanvoeren en is daarvoor voornamelijk afhankelijk van spoorlijnen. Het land heeft nog zeer beperkt sovjet luchtverdediging en een ratjetoe aan westerse luchtverdedigingssystemen die samen geen samenhangend systeem vormen. Eigenlijk werkt het alleen in beperkte mate in Kiëv, getuige de recente filmpjes aldaar. Maar bovendien is er een tekort aan die westerse luchtverdedigingsraketten en het westen kan die niet in voldoende mate leveren.
Rusland heeft veel kortere aanvoerlijnen en heeft ook veel minder last van door Oekraïne afgeschoten raketten: Himars raketten zijn bijna op en bovendien kunnen de Russen die nu heel behoorlijk onderscheppen. Voor de Britse raketten heb je vliegtuigen nodig om ze te lanceren en die vliegtuigen zijn er bijna niet meer. F16 is pas op zijn vroegst over een half jaar leverbaar en lijkt ook kansloos te zijn tegen de Russische luchtverdediging. Kortom: je hebt nauwelijk bevoorrading en geen luchtdekking. Dan is een aanval pure zelfmoord en dat blijkt nu ook. Kijk nog eens goed naar dat laatste filmpje en stel je voor dat jij die Oekraïense soldaat bent. En dat heeft die nog geluk dat een Russische medic hem vindt en niet een Oekraïense, want dan waren zijn kansen heel veel slechter, wegens de slechte transportmogelijkheden. Bewonderenswaardig trouwens dat die Russische medic echt alles doet om hem te redden, terwijl het front vlakbij is en de kogels hoorbaar langs je fluiten.

Spie | 05-06-23 | 18:16

Ach kom, we weten toch allemaal dat Rusland een heel legioen Ruttes als voorlichter in dienst heeft, die de hele dag niets anders doen dan liegen?
Geloof nooit iets dat Rusland zegt.

MAD1950 | 05-06-23 | 20:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Perun in zijn nieuwste college over de Russen en hun "rode lijn" qua escalatie door de Oekie's en de support NAVO+plus. Nukes zijn geen optie. Tegelijkertijd hangt wel allemaal af van de wil om die steun te blijven leveren. Plus dat de VS omwille van Taiwan/China er ook aan vast zit. Want de Russen die zullen blijven komen, als je de afgelopen 300 jaar op de keper beschouwd.

Voor wat betreft Kosovo. Het is veelzeggend dat zonder noemenswaardig bedrijvigheid en productiviteit het Albanese deel welvarender is dan het Noordelijke, Servische deel. Maffia. Georganiseerde criminaliteit vermomd als semi-onafhankelijk land, waar KFOR met de neus bovenop zit. KFOR is voor eeuwig gedoemd daar te blijven, zonder KFOR gaan Serviërs/Christenen resoluut op het hakblok. Wel leuk trouwens dat Peter Handke de Nobelprijs voor literatuur kreeg.

Heurtebise | 05-06-23 | 13:46

De kantoorgeneraals bij de NATO hadden het allemaal nog zo mooi bedacht allemaal. Op papier was de overwinning al beklonken.
Maar binnen een paar maanden is de Oekrainse voorraadkast leeg en sinterklaas Kasja heeft ook niks meer op de plank liggen.
Met stoere taal ga je echt geen oorlog tegen Rusland winnen.

JipEnJanneke | 05-06-23 | 13:09 | 2

Hebben we niet ergens een James Bond of een Mission impossible team die iets doen. Locatie van Putin zijn huizen is bekend. Meer drones richting Moskou. Ik begrijp niet zo goed waarom het nu metertje voor metertje gaat met zoveel gesneuvelden. Doe iets drastisch..

peanutpower | 05-06-23 | 13:19

Het doel was ook om Rusland via de economie te slopen en dat is jammerlijk mislukt en Oekraïne dat zich door Boris Johnson in maart liet verleiden om het onderhandelingsvoorstel af te wijzen en een slopende oorlog te beginnen, betaalt daar nu een enorme prijs voor. Het westen spiegelde Oekraïne voor, dat Rusland wegens economische problemen en ontevredenheid daarover bij de bevolking al gauw zou verliezen. Maar die vlieger bleek niet op te gaan en nu staat Oekraïne aan de rand van de afgrond.
En die voorwaarden van vorig jaar zijn uiteraard nu van tafel en er zullen veel hardere eisen zijn. Oekraïne zal hooguit als vazalstaat in aanzienlijk kleine omvang voort kunnen. Tel uit je winst. En doorgaan heeft het serieuze risico van nog veel ongunstiger voorwaarden. Dan kan het zijn dat het land gewoon compleet van de kaart verdwijnt en een deel van Rusland wordt: en wie dat niet wil, wordt over de grens geschopt. Kiezen tussen onthoofd worden of twee ledematen geamputeerd. Vergelijk het laatste filmpje: het zou een wonder zijn als die soldaat niet minimaal een arm of been zal mieten missen. Daar zit of lig je dan met je nationalisme!

Spie | 05-06-23 | 18:31

Waarom geen parachutisten achter het front?

peanutpower | 05-06-23 | 12:59 | 4

Jetpacks zijn de toekomstige parachutes.

Piggelmee | 05-06-23 | 13:35

Dat werkt alleen goed als je het luchtruim domineert. Op dit moment domineert Russian Aerospace Forces een groot deel van het Oekraïense luchtruim, waardoor het een zelfmoord actie wordt als je het doet.

soep-nazi | 05-06-23 | 14:28
▼ 1 antwoord verborgen

Oorlog = oorlog. Dat is waar de ene groep de andere groep dood probeert te maken. Omdat een of andere leider dat zegt. De ellende zit hem dat het vooral degene die elkaar probeert te doden letterlijk in de ellende zit. En dat zijn nooit de leiders die met deze bevelen komen.
Je vrienden worden verminkt en/of gedood. En iedereen die het overleefd heeft de horror beelden in zijn geheugen gegrift. Ook als jijzelf verminkt en dood.

Oorlog moet gewoon stoppen, maar in deze oorlog wordt er geen enkele poging ondernomen om dit te stoppen. "Ja maar Putin.." Putin is een gigantisch ei en dat neemt niet weg dat je ook met hem om de tafel moet. Maar de haat is bij sommige groter, dan de wil om heel veel leed te voorkomen. Of het komt sommige mensen heel goed uit dat Oekraine hiervoor heel veel opoffert.

Ik vind het verschrikkelijk om te denken dat aan beide kanten zielen deze verschrikkingen moeten doorstaan.

Libertarianism | 05-06-23 | 12:59 | 9

Ik geloof voor geen meter in de oprechtheid van dit jankbetoog. Als je nu nog niet weet wie de slechten en wie de goeden zijn. Wie vecht voor voortbestaan en wie niet. Dan zul je het nooit snappen.

Men hoeft niet met Poetin om de tafel. Zelensky moet dat. Zelensky heeft dit geprobeerd door voor te stellen om het Krim debacle "bespreekbaar" te houden en de Donbas diplomatiek op te lossen. Poetin weigerde. Poetin weigert nog steeds.

Dus bespaar ons je emotionele betogen maar.

Psoglav | 05-06-23 | 15:49

@Psoglav | 05-06-23 | 15:49: zelenski wil niet met Poetin om tafel en Poetin wil inmiddels ook niet meer met Zelenski om tafel, maar eist min of meer onvoorwaardelijke overgave. Een jaar geleden had Zelenski nog de kans om een deal te sluiten, maar nu niet meer. In Rusland is de stemming nu echt vergelijkbaar met die in 1945: onvoorwaardelijke overgave en alleen Poetin is nog iets minder extreem. Tel uit je winst!

Spie | 05-06-23 | 18:41

@Hetiswathetis | 05-06-23 | 15:24: nee, want de aanvallen zijn voornamelijk op militaire doelen gericht en daar moet je als burger dus uit de buurt blijven. Natuurlijk blijft het risico dat iets verkeerd is geprogrammeerd of dat een aangeschoten raket elders neerkomt. Dus zenuwslopend is het zeker!

Spie | 05-06-23 | 18:51
▼ 6 antwoorden verborgen

Blijkbaar is Berkhivvka veroverd ten noorden van Bachmut. Nu nog Klichivka. Dan kunnen ze doorstoten naar Optyne en kunnen de Russen al beginnen met evacueren.

Ik zou het lekker vinden als Soledar bevrijd wordt. Daar zitten mijnen die handig gebruikt worden om dicht op het front voorraden en apparatuur te beschermen.

Dr.Platypus | 05-06-23 | 12:56 | 2

Staan waarschijnlijk nog vol Russische voorraden ook.

RandyBiel | 05-06-23 | 14:23

De situatie rond Berkhivka (or Berkhovka) volgens Pushilin: The situation on the flanks of Artemovsk (Bakhmut) is very difficult, but controlled, the city itself is under constant shelling — Acting head of the DPR Pushilin

soep-nazi | 05-06-23 | 14:45

Als de door de Russen opgegeven verliezen aan Oekraïense zijde kloppen, mag de NAVO haar manoeuvredoctrines wel eens herschrijven. Zelfs de Russen schijnen die ouderwetse "pantserstorm" niet meer te gebruiken. Wat blijft verbazen: de schijnbaar ineffectieve luchtmachten over en weer.

Heel apart.

Hetkanverkeren | 05-06-23 | 12:22 | 9

Ik herinner mij in de winter met een drijfpakket de Maas oerzwemmen . Plus lopen, heel veel lopen met de "Berenlul"of Bere.. maar ok. Ander onderwerp. Maar pansterstorm was iig niet mis.

Hetiswathetis | 05-06-23 | 15:20

Beide zijden kunnen voorwerpen van meer dan een meter zelfs bij mist moeiteloos zien, dus grote concentraties van troepen en voorraden zijn heel kwetsbaar. Dat geldt met name voor Oekraïne, want Rusland heeft het luchtoverwicht en kan met raketten zelfs het westen van Oekraïne moeiteloos bereiken.

Spie | 05-06-23 | 18:56

@Piggelmee | 05-06-23 | 13:32: bron? Een paar dagen geleden werd de dronefabriek bij Dnipro in de as gelegd. Sowieso kan Oekraïne vrijwel niets meer aan militair materieel produceren omdat Rusland luchtoverwicht heeft en hun raketten bijna niet te onderscheppen zijn. Alleen rond Kiëv is er nog sprake van enige vorm van luchtverdediging.

Spie | 05-06-23 | 19:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Iemand ooit bedacht dat rusland tactische kernwapens op eigen gebied kan inzetten

Nico1000 | 05-06-23 | 12:14 | 2

Op Moskou bedoel je?

SterF... | 05-06-23 | 13:07

Zelfnuken?

Piggelmee | 05-06-23 | 13:33

Ik stel gewoon een vraag.
Spartacus, ben jij ooit zelf een Militair geweest?!

Bad - Casey | 05-06-23 | 11:59 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

"Plans love silence", daar is alles mee gezegd. Sterk.

funda | 05-06-23 | 11:58

Bij de NATO hebben ze of geen benul van geschiedenis of een enorme hekel aan Servie. Is dat land trouwens geen kandidaat voor EU toetreding? Geweldig om te zien weer.

Otto Normal | 05-06-23 | 11:50 | 8

@Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:52:
Dat zal allemaal best, maar dat is niet wat je zei en daar reageerde ik op.. Dat de situatie daar ongelofelijk complex ligt is zonder meer waar. Volgens mij is overigens zojuist besloten om de verkiezingen opnieuw te houden (onder druk van de VS). Nu moeten we maar weer afwachten of ze wel komen stemmen.

blendedperfection | 05-06-23 | 12:59

De geschiedenis van de Serviërs is wat complexer dan een vazalstaat. Door de Westerse bril gekeken lijken dat de slechterikken. De Balkan en de Krim komen overeen dat het sinds de 11de eeuw grondgebieden zijn die door veroverende volkeren telkens onder druk zijn gezet. Dat zorgt voor een complexe geschiedenis met veel laagjes.
Net zoals de Surinamers hier klagen over het slavernij verleden, zo kunnen mensen hun kinderen in Servië weer leren dat het woord ‘slaaf’ afgeleid is van hun ‘Slavische’ oorsprong en dat ze door de eeuwen heen zo nu en dan geplunderd werden om te voorzien in slaven in de Islamitische en Ottomaanse rijk.

Dr.Platypus | 05-06-23 | 13:02

Kosovo is het voorteken van wat West Europa zal zijn over 75 jaar bij ongebreidelde immigratie politiek vanuit islamitische landen.

Servië tegenwoordig is niet meer zozeer voor Rusland (zeg de generaties tot in de 40) maar ze zijn nog wel heel erg Anti-Amerika.

De jongere generaties zien hun toekomst binnen Europa maar hun hoop en dromen verdampen heel snel, doordat binnen de overheid te veel corruptie aanwezig is waardoor ze zich veelal gevangen voelen in eigen land met weinig perspectief tot een betere toekomst.

Borrom | 05-06-23 | 14:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik vraag mij af wat het voor zin heeft om Rusland op zijn eigen gebied aan te vallen.
Politiek leid het tot niets.
De Russen kunnen de Oekraieners laten verdrinken in een flexibel front.
De verdedegings oorlog wordt voor oekraine een aanvals oorlog waarbij we zoals we met Irak al gezien hebben hoeveel materiaal en manschappen ingepompt moeten worden.
En wat heeft het opgeleverd......
Wat Oekraine en Rusland betreft het wordt ook weer winter en zou zomaar kunnen dat de 3 veldtocht Rusland in ook eindigd in een drama

Nico1000 | 05-06-23 | 11:42 | 14

@Nico1000 | 05-06-23 | 12:19:
Ze vallen niet zo heel ver in Rusland aan he. Het officiele leger is dacht ik niet verder gekomen dan Belgorod ( 30 kilometer ofzo ). Inmiddels hebben ze raketten die een stuk verder kunnen komen en vergis je niet, alles wat onderdeel van de strijd in Oekraine is is een legitiem oorlogsdoelwit dus ook Belgorod, ook Sebastopol, ook een vliegveld op 300 kilometer van de grens waar Migs en Sukhoi voor hun acties opstijgen. Al is dat laatste natuurlijk wel een trigger voor Poetin om echt nucleair te gaan dus dat zal de Navo-staf nooit toestaan.
En de Oeki's vliegen nog niet boven Rusland he, volgens mij niet nog eens boven Oost-Oekraine. Dus het is nog steeds een gevecht waarbij de Oeki's met 1 arm op de rug vechten.
Maar goed, als je toch iets wil op Russisch grondgebied zijn daar natuurlijk de free compagnies, die nu in en om Belgorod al bezig zijn. Ik denk dat we dat de komende weken en maanden meer en meer gaan zien, sabotageacties en aanslagen op militaire doelen gedaan door vage Russische groepen, neo's, commies, democraten,. anarchisten, aanhangers van de Volksrepubliek Belgorod-buiten, Wit-Russen die de bui al zien hangen, noem allemaal maar op. Het gaat hoe dan ook niet vervelen, de komende tijd.

Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:27

Luister even naar de "Veldheren" postcast. Zeker de moeite waard.

Behangdelul | 05-06-23 | 12:30

Rusland op eigen grondgebied aanvallen is wel het stomste wat je kan doen. Dan weet je tenminste zeker dat de Russische propaganda op volle toeren zal draaien om alles en iedereen te motiveren het moederland te beschermen, alsof er een hernieuwde Operatie Barbarossa vanuit het Westen gaande is.

Asteroid-B612 | 05-06-23 | 13:03
▼ 11 antwoorden verborgen

Toch lijkt me 6 juni als begon van het grote offensief symboliser.

Santtulainen | 05-06-23 | 11:36 | 3

psst. Niet vertellen.

Phantomas | 05-06-23 | 11:37

Pak dan 22 juni.

_pacman_ | 05-06-23 | 11:39

De verjaardag van Ursula von der Leyen?

funda | 05-06-23 | 11:49

Kunnen de Polen samen met Litouwen niet beter eerst even Kaliningrad veroveren

jack_gouda | 05-06-23 | 11:32 | 7

@King of the Oneliner | 05-06-23 | 11:47:
Gdansk?
Dat ligt in Polen.
Of begrijp ik je niet goed?

SterF... | 05-06-23 | 12:17

@King of the Oneliner | 05-06-23 | 11:47: Dan alleen nog even een corridoortje doortrekken naar Duitsland !

Asteroid-B612 | 05-06-23 | 13:04

Polen en Litouwen kijken wel uit. Dan krijgen ze bijna een miljoen Russen erbij die ze onder de duim moeten houden.

MAD1950 | 05-06-23 | 14:59
▼ 4 antwoorden verborgen


Ik hoop niet dat deze shit uit de hand loopt en ze elkaar op de ouderwetse manier blijven vermoorden en geen Hiroshimaatje gaan spelen net nu ik voor mijn pensioen sta want dat zou zonde zijn.

King of the Oneliner | 05-06-23 | 11:28 | 3

Dat zou echt balen zijn.

De_fluitlokker | 05-06-23 | 11:34

Zoveel pech als die Japanse meneer die de bom op Hiroshima meemaakte en toen naar Nagasaki vluchtte zul je wel niet hebben.
https://www.history.com/news/the-man-who-survived-two-atomic-bombs

funda | 05-06-23 | 11:52

Ze kunnen de kerkkoepels van Moskou al zien...

King of the Oneliner | 05-06-23 | 11:22 | 2

U was reaguursel 88. Zijn leger kon de kerk koepels van Moskou ook zien.

_pacman_ | 05-06-23 | 11:25

It giet oan. Of zoiets dan toch. Ben geen Frais.
Nou, duimen dat het gaat lukken, des te eerder vindt er een paleiscoup plaats in Moskou en kunnen we om de tafel om de situatie te normaliseren. Doet even pijn, wordt wel wat slikken maar alles beter dan het raketten en erger op elkaars grondgebied te laten regenen. Landbouwgrond is voor veggies, niet voor inslagkraters namelijk.

Graaisnaaiert | 05-06-23 | 11:22 | 5

@Graaisnaaiert | 05-06-23 | 11:42: Denk je dat de gewone Oeks weten dat hun landbouwgronden naar Blackrock, Vanquard etc. gaan? Denk het niet.

ChalinaRosa | 05-06-23 | 11:54

@ChalinaRosa | 05-06-23 | 11:54:
Dan is het nogmaals de keuze aan hun. Zelfbeschikkingsrecht onder Russische vlag is een utopie, dat weten ze. En landbouwproducten helpen ze er snel weer bovenop, zeker nu we hier in West-Europa onze boeren massaal aan het wegtreiteren zijn. Maar ik hoop wel dat het geen Afrikaanse toestanden worden daar ( dus dat de Chinezen en Indiers in ruil voor een paar flesjes prik, een mobieltje en een weggetje landbouw- en mijnconsessies krijgen terwijl de inwoners van het land zelf honger lijden en tegen een rotfooi dagelijks op hunvoormalige grond moeten zwoegen en ploeteren ). Laten we hopen dat en Zelensky en als ze erbij zitten de EU daar een stokje voor steekt.

Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:11
▼ 2 antwoorden verborgen

"de situatie is erg bewegelijk"
Wij taalnazi's beraden ons nog op dit krakkemikkig vertaalde anglicisme.
*hakken klikt*

funda | 05-06-23 | 11:20 | 3

Fluïde is de term toch?

Continuum | 05-06-23 | 11:25

@Continuum | 05-06-23 | 11:25:
'Fluïde' is gender-besmet.
'Dynamisch' is al door de managers kapotgebruikt.
'De situatie is voorlopig onduidelijk' zal geen enkele moderne Nederlander nog willen bezigen want ouderwetsch en overduidelijk.

funda | 05-06-23 | 11:56

sorry, het is natuurlijk beweeglijk

Spartacus | 05-06-23 | 12:55

Wat mij wel weer bevreemdt is dat Russische ministerie voor landbouw opeens spreekt van 300.000 gemobiliseerde manschappen die nu worden ondergebracht in 28 legers. Terwijl Kiev & Friends al een tijdje zegt de meesten in de vleesmolen van Bachmoet stierven en zelfs pro-Russische bronnen eerder rapporteerden dat '150.000 mobiks nog ongebruikt klaar staan'. Als ze echt nog 300.000 man in reserve hebben, kun je wel een forse tegenaanval vrezen mocht Oekraine vastlopen.

drs. Levi Samsonov | 05-06-23 | 11:18 | 9

@Beste_Landgenoten | 05-06-23 | 12:48: Rusland heeft geen haast. Ze hebben 100.000 man in Wit Rusland achter de hand, wachten rustig af wat Oekraïne gaat doen. Zelensky voelt de druk om te presteren, maakt daarbij fouten, zoals zijn obsessie in Bachmut te verdedigen. Rusland heeft een zone van ongeveer 20 km voor zijn verdedigingslinie die beheerst wordt door artillerie, gebleken zeer effectief. Hebben intel vergelijkbaar met VS en plaatsen alleen zeer gerichte aanvallen op logistieke en commando centra. Willen Oekraïne eerst vergaand verzwakken en daarmee NATO uitputten. Oorlogsindustrie ligt qua productie in Rusland/China op een kwantitatief veel hoger niveau dan het westen. Ook de steun voor de oorlog zal in het westen slijten, je ziet nu al barstjes ontstaan in de westerse coalitie. Macron die VS te dominant vindt, Hongarije die niet mee wil doen, etc. 50 landen in tijd van vrede bij elkaar houden is al lastig, in tijd van oorlog dubbel zo veel. Iedereen kijkt toch ook naar eigen belang. Rusland zal ds geen grootste veldtochten houden de komende maanden, hooguit de zone voor hun verdedigingslinies een paar km uitbreiden.

Nebuchednezzar | 05-06-23 | 14:09

@Nebuchednezzar | 05-06-23 | 14:09:
Dus die aanvallen op kinderspeelplaatsen waren gericht op basis van satellietdata?
Proest. Dat geloven ze in Rusland zelf nog niet eens.

RandyBiel | 05-06-23 | 14:55
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
SergeantPierlala | 05-06-23 | 11:11 | 3

Op gegeven moment storten andere landen zich dus als vanzelf in deze strijd, NATO of geen NATO. Met Nederland natuurlijk helemaal achteraan, stevig met het vingertje wapperend en roepend: Maar! Maar! We hebben nog helemaal geen oorlog verklaard!

konjodebonjo | 05-06-23 | 11:11 | 8

@Ookonline | 05-06-23 | 11:32: omdat Polen zwaar aan het opschalen is, een schurfthekel aan Russen hebben en al hebben aangekondigd dat ze daadwerkelijk een actieve deelname overwegen als ze daartoe reden zien. USA kan natuurlijk fluiten wat ze willen en zullen zwaarwegende stem hebben maar niet doorslaggevend. Pilen heeft op vele andere terreinen laten zien niet bang te zijn om een EU-onwelgevallig standpunt in te nemen.

_pacman_ | 05-06-23 | 11:38

@Ookonline | 05-06-23 | 11:32:
1: Een deel van de bevolking in het westen van Oekraine ( Lviv ) zijn ethnische Polen. Lviv/Lemberg/Lwow is een oude Koningstad ( Vojvod of zoiets heet dat daar ).
2: Het zijn geen soldaten, het zijn vrijwilligers. Partizanen. Terroristen en buitenlandse saboteurs als je het vanuit Russich oogpunt bekijkt. Voor wie het oorlogsrecht ( Geneefse Conventie ) dus niet geldt en ze standrechtelijk geexecuteerd kunnen worden als ze worden gepakt.
Risico van het vak.

Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:04

@Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:04: Wat je zegt klopt op zich wel. Om dezelfde reden droegen Volkssturm leden aan het eind van WO 2 een armband met de tekst "Deutscher Volkssturm WEHRMACHT". Zo zouden deze manschappen (nou ja manschappen ? Het waren meer pubers en grijsaards) bij gevangenname niet als combattanten of spionnen, saboteurs e.d. tot de dood worden veroordeeld. Zij hoorden officieel bij het reguliere Duitse leger. Maarrrr de Geneefse conventie telt in het Oekraiene conflict niet, omdat er nooit een officiele oorlogsverklaring is uitgeroepen. Een "speciale militaire operatie" is geen oorlogsverklaring. Met alle tragische en vreselijke gevolgen van dien (oorlogsmisdaden door beide kanten).

Asteroid-B612 | 05-06-23 | 12:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Float like a butterfly, sting like a bee.

Er gaat veel ellende plaatsvinden aankomende weken en als de rook is opgetrokken is de frontlinie iets naar het zuiden opgeschoven, zijn er weer 10-duizenden mensen dood en voor miljarden aan oorlogstuig gesloopt en kunnen we ons voorbereiden op het herfstoffensief.

_pacman_ | 05-06-23 | 11:08 | 2

float?

AntiZanicz | 05-06-23 | 12:39

Wat ik wel een beetje mis zijn flatgebouw-grote spandoeken waarop staat: "Russische soldaat, geef je over", natuurlijk met QR-code.

doedeljantje | 05-06-23 | 11:08 | 1

SMS 'Val AAN' naar 3020

small_town_dad | 05-06-23 | 11:09

Symbolische dag. Vanavond maar weer eens The Longest Day kijken.

Piet Karbiet | 05-06-23 | 11:04 | 2

Oh wacht, het is morgen pas 6 juni.
.
*kop koffie inschenken doet*

Piet Karbiet | 05-06-23 | 11:13

TimeGhost doet op youtube een 24 uur verslag van d-day morgen. Dus als u zich verveelt...

Continuum | 05-06-23 | 11:49

Als dit nog ff zo doorgaat heet Rusland zo meteen Oekraïne en dus de EU.

Old_School_Dutchmen | 05-06-23 | 10:56 | 1

Nee hoor, de Ami's hebben met pijn nu de laatste 300 miljoen natte dollars vrijgemaakt in de proxy-ellende, dit duurt niet meer lang.

hagelkruis | 05-06-23 | 11:03

Vanwaar dat aanhoudende gezeik over Bradleu and Abrahams. De NL YPR-765 doen het fantastisch, je ziet ze in ieder filmpje rondrijden en den vijand bejegenen. Oook veel Marder en andere APC im einsatz. De yanks komen pas als de oorlog klaar is. Net als in Wo1 en Wo2.

AntiZanicz | 05-06-23 | 10:55 | 2

Rupsbanden doen het minder in de blubber dan dikke vette banden. Nog even en als dit zo doorduurt krijgen we lanceerinstallaties op een tractoronderstel. Bepantsering 0 komma 0 maar 100% mobiliteit gegarandeerd ;)

Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:06

@Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:06: Die Franse AMX 10 RC is goed in nat terrein, zes mega wielen, kan ophanging hydropneumatisch extra hoog zetten en is grotendeels van aluminium, dus relatief licht.

Nebuchednezzar | 05-06-23 | 14:19

Dan kunnen we in de komende weken eens gaan zien of die colonel Douglas Macgregor het nu wel of niet bij het juiste eind had met zijn info en analyses?

Hij gaf in één van zijn interviews van een week of 2-3 terug aan dat hij binnen een paar weken het Oekraïense offensief verwachtte en dat het eind september klaar zou zijn.

Wat hij meld is in het kort dat Oekraïne zich stuk gaat bijten, Rusland aan het einde van de zomer Odessa plus grote stukken van de rest van de Zwarte Zee kust bezet heeft, ook grote stukken extra land in het Oosten van Oekraïne heeft ingenomen, dar de VS zal aansporen op onderhandelingen en Kiev vanaf dat moment niet anders kan dan gaan onderhandelen.

@Spartacus

Hoe denk jij over die Douglas Macgregor?

BadPatNL | 05-06-23 | 10:51 | 7

Hij overschat volgens mij steevast de slagkracht van Oekraïne.

Beste_Landgenoten | 05-06-23 | 12:49

Douglas Macgregor: always wrong, never in doubt. Bovenal idd een tribale fantast die om de zoveel weken z'n eigen video's verwijdert. www.geenstijl.nl/5168580/take-note/

Spartacus | 05-06-23 | 13:05

Dank voor de aanvullende uitleg wat betreft die Macgregor.

Het gaan sowieso spannende tijden worden voor beiden partijen, en vooral de burgers die er tussenin komen te zitten...

BadPatNL | 05-06-23 | 13:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben echt pro-Oekraiens en verzuip me dagelijks in de propaganda van Warthog defensd en the russian dude. Alleen besef dat ook Rusland een aantal troeven nog in eigen hand hebben. Een makkelijke overwinning zal het niet worden voor Oekraïne (als ze al kunnen winnen).
Ruslans heeft bewezen notoire onbetrouwbaar te zijn met de doelwitten die ze hebben vernietigd. Dat is telkens opgeklopt. Zo zijn dozijnen himars de lucht ingegaan, bijna alle storm shadows onderschept, meermaals de patriots vernietigd etc.

Dr.Platypus | 05-06-23 | 10:51 | 7

De logica lol. Wat mij betreft wordt iedere pro Rus of pro-Russische bron vastgezet.

Dr.Platypus | 05-06-23 | 11:40

Weet je, beide kanten roepen van alles. Wat je het beste kunt doen is naar de kaart kijken, hoe de aanvalslijnen en de frontlinies lopen ( die liegen namelijk niet ) en waar op dit moment de acties zijn en wat er aan vernietigd oorlogstuig ligt na afloop. Dan kun je zelf de beste inschatting maken.
Zo kun je ook zien dat de verovering van Bachmut puur symbolisch is geweest, wat de materiele en humane kosten voor de Russen echt niet kon rechtvaardigen. Nog 10 van zulke "overwinningen" en Poetin is verslagen en dat is geen grap of cynisme.

Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:59

Voor een oorlog heb je informatie, na het eerste schot alleen nog maar propaganda, van beide kanten.

Nebuchednezzar | 05-06-23 | 14:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Kan niet wachten op de beelden van Bradley's en westerse tanks in actie.

usb stok | 05-06-23 | 10:45

Vrijwilligers.. Zou ik ook zeggen. Stront aan de knikker die Polsky's staan al maanden trappellen rn gaan nu de beer lopen poker met de stok onder de beschermende navy vlag.

Shadow112 | 05-06-23 | 10:42 | 1

Stomme app drukte nog niet op enter. *Navo vlag *gewonde beer.. etc..

Shadow112 | 05-06-23 | 10:44

Bradley IFV in zandbak kleur even camoufleren, likje verf kan geen kwaad.

Zozozo | 05-06-23 | 10:39 | 2

Ze moeten er planten op schilderen! Een rozenperkje., of een akker...
Of een stilleven met bloemen van één van onze 17e-eeuwse meesters!

Aristotalloss | 05-06-23 | 13:41

Eerste berichten dus nog niet heel goed. Lijkt op zware verliezen. Zelfs tamelijk pro Oekraïne kanalen op YouTube melden een moeizame voortgang. Meest verwachte aanval is richting Marioepol. Hoe dat het lukt om door te breken.

Beste_Landgenoten | 05-06-23 | 10:37 | 2

Klopt maar het lijkt te gaan om kleine testoffensiefjes, nog niet de hamer zelf. Zelfs pro-Russische kanalen verwachten dat Oekraine ergens door zal breken. Als je voldoende manschappen en middelen op 1 plek inzet, kom je er doorheen. De vraag is niet of ze ergens gebied gaan veroveren maar of dan of ze het dan kunnen uitbouwen en als springplank voor verdere veroveringen kunnen inzetten.

drs. Levi Samsonov | 05-06-23 | 11:00

Gewoon lekker de logistieke stromen achter de Russische frontlinie op gang brengen en met Himars lekker alles afknallen.

Dr.Platypus | 05-06-23 | 11:03

Aanvallen consolideren aanvallen.

wiers | 05-06-23 | 10:34 | 2

Ulysses S. Grant

wiers | 05-06-23 | 10:36

Dat dacht Walther Model ook. Slag om Koersk. Afwachten welk scenario het wordt.

drs. Levi Samsonov | 05-06-23 | 11:07

Polen die Rusland gaan verbouwen?

Mr_Natural | 05-06-23 | 10:33 | 7

Hopelijk zijn ze niet door de NAVO opgeleid. Want dan komen er toch wel bepaalde spanningen ook binnen die organisatie. Die Russische neo-Nazi's waren voor het grootste deel al sinds 2014 in de Donbas actief, voor Kiev, maar NAVO-getrainde 'vrijwilligers' die Rusland binnenvallen is andere koek.

drs. Levi Samsonov | 05-06-23 | 11:09

@drs. Levi Samsonov | 05-06-23 | 11:09:
Wordt je nou niet strontmoe van jezelf, Max Blokzijl?

Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:19
▼ 4 antwoorden verborgen

En Prigozhin's Wagner hebben een Russische commandant in arrest die op hen geschoten heeft.

De partizanen van de Belgorod Volksrepubliek hebben Russische krijgsgevangenen gemaakt en willen een gesprek met de Russische autoriteiten. Raden wie er zijn bemiddeling heeft aangeboden? Prigozhin. Dezelfde Prigozhin die al eens heeft lopen fantaseren over prive-milities in de grensstreken.

omanders | 05-06-23 | 10:32 | 3


Ik denk dat onze vriend Prigozhin aan het voorsorteren is op het post-Poetin tijdperk. Die gast is ook niet helemaal achterlijk, die weet dat hij van de Oeki's weinig hoeft te verwachten en dat hij natuurlijk een eersteklas zondebok is om te offeren door het nieuwe Russische bewind om schone handen te krijgen.
Zo werkt politiek nou eenmaal...

Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:18

@Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:18:

Hij heeft een deal met Oekraine gesloten. Waarom denk je dat Oekraine zo netjes zich kon terugtrekken uit Bakhmut? Ze waren bijna omsingeld. En waarom denk je dat Wagner Bakhmut in handen kreeg om vervolgens te verdwijnen van het toneel?

Prigozhin is een huurling, die leven van deals. Wat verwachten ze nou? Trouw?

omanders | 05-06-23 | 12:30

@omanders | 05-06-23 | 12:30: Dat lijkt me helemaal niet onwaarschijnlijk. Die man is loyaal aan de meestbiedende.

MAD1950 | 05-06-23 | 20:08

Let's go to Moskou!

Plukkieplukkie | 05-06-23 | 10:29

De UKR legerleiding heeft de Poolse (NAVO-lid) "vrijwilligers" dus niet in de hand, domme zet, kan alleen maar de Russen verenigen nu ze op RUS grondgebied worden aangevallen.

2_amazing | 05-06-23 | 10:29 | 6

@drs. Levi Samsonov
Als UKR het in de hand heeft is het strategisch erg dom.
Net zo dom als de strategie van RUS, die ook niet te begrijpen is.

2_amazing | 05-06-23 | 11:24

@drs. Levi Samsonov | 05-06-23 | 11:02:

Maar ja, dat zeg jij. Dus is het niet waar. Want jij bent een Russian Asset en dus een leugenaar.

omanders | 05-06-23 | 12:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Even ter herinnering aan het feit dat oorlog geen computer spelletje, nog een gelikt promotie filmpje is, de harde, NSFW werkelijkheid:
twitter.com/MyLordBebo/status/1665502...

zwellevertje | 05-06-23 | 10:26 | 8

@d e r e a l i s t | 05-06-23 | 10:43: Zelensky is een toneel man en Putin is een dikke oude geheimagent. Wie is een alfaman

AntiZanicz | 05-06-23 | 10:53

@d e r e a l i s t | 05-06-23 | 10:46:
Onzin, het gros wilt gewoon naar huis.

J-van-de-Bontekoe | 05-06-23 | 11:34

Wel weer van een account van een rabiate rechts-wappie. Maar goed, een stilstaande klok.... etc.

Beste_Landgenoten | 05-06-23 | 12:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Nou ja, veel onduidelijkheid vooralsnog. Maar ik hoop dat die kutRussen nou eindelijk eens Oekraïne uit worden geschoten. Het duurt daar al veel te lang.

Dr_Johnson | 05-06-23 | 10:25 | 10

@Dr_Johnson | 05-06-23 | 11:09: Nee, maar feit is wel dat Kiev met onze stilzwijgende instemming allerlei gestoorde milities het vuile werk in de Donbas liet opknappen tegen de separatistische boevenrepubliekjes. Human Rights Watch schreef er rapport op rapport over, maar wij trokken ons daar niks van aan. Zolang we Oekraine maar in ons kamp konden trekken.

drs. Levi Samsonov | 05-06-23 | 11:12

@drs. Levi Samsonov | 05-06-23 | 11:12:
Gelukkig zijn die Wagner jongens wel frisse types. In een respectabele organisatie.

J-van-de-Bontekoe | 05-06-23 | 11:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Heb ergens gelezen dat je moet aanvallen met de zon in de rug. Misschien dat de Oeks daarmee iets kunnen.

impy | 05-06-23 | 10:23 | 4

En met je oor op de rails, dan hoor je de trein aankomen.
Doe ik ook altijd in Nederland.

King of the Oneliner | 05-06-23 | 11:18

meeste aanvallen beginnen om 5.00 uur in de ochtend.

Phantomas | 05-06-23 | 11:35
▼ 1 antwoord verborgen

Geen wereldoorlog is compleet,
als er geen Pool mee deed..

Motorkater | 05-06-23 | 10:23 | 1

Geen verlies zo groot
of er gaat wel een Duitser dood.

King of the Oneliner | 05-06-23 | 11:19

@Trekhaas | 05-06-23 | 10:30: gebazel en de Himars zijn goed te storen. Zo zaligmakend zijn ze niet. Beter zouden ze stiekem op Galileo overstappen ipv GPS

AntiZanicz | 05-06-23 | 10:52

@Trekhaas | 05-06-23 | 10:30:
De Oeki's gebruiken artillerie natuurlijk defensief en dan zit je in de hoek waar de klappen vallen. Als tankeenheden en troepen op je afkomen onder dekking van artillerievuur ( inclusief raketten ) wordt het een kwestie van target priority en dan zijn tanks toch vaak de meest directe dreiging, die wil je namelijk niet bij je stellingen hebben want dan ben je toast. En de Russiche artillerie heeft een veel verder bereik dan dat van de Oeki's, want die mochten heel lang maximaal ammo met een zeer gelimiteerd bereik afvuren ( 70 kilometer, dacht ik ) , anders kregen ze niks meer van "ons".

Graaisnaaiert | 05-06-23 | 11:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Binnenkort in Pathé…

laurentius | 05-06-23 | 10:21

Polen... het komt wel erg dichtbij gevoelsmatig

Kartelmaster2000 | 05-06-23 | 10:20 | 1

Een NAVO-lid heeft 'vrijwilligers' vechten in Rusland..??
En wat als Russische 'vrijwilligers' Polen een invalletje terug geeft??

Hè Mark-"Dit is onze oorlog"..?
.

Motorkater | 05-06-23 | 10:59

Loose lips sink ships.

JWZ_JMK | 05-06-23 | 10:18 | 1

En een gebrek aan verrekijkers om de ijsberg in the room te zien...

King of the Oneliner | 05-06-23 | 11:20

Dag te vroeg voor d-day, maar wel erg toevallig rond deze datum

Continuum | 05-06-23 | 10:18

Wat veel interessanter is is dat de Russische partizanen de russische stad in handen hebben met de weg en het spoor naar Svatove. Wat de aanvoer van materiaal voor de russen wel eens flink zou kunnen bemoeilijken.

Sqbar | 05-06-23 | 10:17 | 4

@drs. Levi Samsonov | 05-06-23 | 11:10: Er zijn blijkbaar neo-nazi's en neo-nazi's wan binnen rusland zelf zijn het ook de grootste voorstander voor de oorlog.

Sqbar | 05-06-23 | 11:58

@Sqbar | 05-06-23 | 11:58:
Als de doctorandus had opgelet had hij geweten dat deze neo's tegen de invasie en annexatie van Oekraine zijn omdat ze de Oeki's als minderwaardig beschouwen, niet ras- en volkszuiver dus.
Maar je kunt zijn Goebeliaanse tegels het beste maar negeren, de persoon heeft een agenda.

Graaisnaaiert | 05-06-23 | 12:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben geen expert zijn het nu Poolse soldaten en Poolse troepen of Poolse vrijwilligers dan wel legionairs?

Dat is volgens mij nogal een verschil. Het ene zegt Polen valt Rusland binnen en het andere zegt Poolse vrijwilligers team met Russische partizanen. In mijn nederige mening.

GrandMechantLoup | 05-06-23 | 10:15 | 5

Destijds waren er in Vietnam ook heel lang Franse en Amerikaanse vrijwilligers. Hoe vrijwillig dat nou echt is durf ik niet te zeggen

Kartelmaster2000 | 05-06-23 | 10:19

De één zijn partizaan
is de ander zijn terrorist..

Motorkater | 05-06-23 | 10:24

Vrijwilligers. Natuurlijk geen troepen.

omanders | 05-06-23 | 10:28
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland