Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het Slavische Slachthuis nadert HALF MILJOEN slachtoffers. VS: "UKR's tegenoffensief is mislukt"

In totaal 500.000 doden en gewonden aldus de New York Times

war is hell

Blijft een moeilijk telwerk want Oekraïne communiceert al heel lang geen eigen dodental meer en volgens Ruslands officiële cijfers betreuren zij 'slechts' 6000 doden al staat het aantal openbare Russische overlijdensberichten inmiddels op 30.000. Maar volgens de New York Times schatten Amerikaanse officials het aantal slachtoffers nu als volgt: 

Rusland: 120.000 doden en tussen de 170.000 en 180.000 gewonden.
Oekraïne: 70.000 doden en tussen de 100.000 en 120.000 gewonden.
War is hell.

In totaal heeft Oekraïne zo'n 500.000 troepen en Rusland met 1.330.000 ongeveer driemaal zoveel. Maar het lijkt erop dat het momentum waarmee Oekraïne hun 1:3-minderheid voorheen compenseerde nu definitief verspeeld is. Volgens de Washington Post spreken Amerikaanse inlichtingen officials inmiddels hardop uit dat ze verwachten dat het Oekraïense tegenoffensief mislukt is: "The U.S. intelligence community assesses that Ukraine’s counteroffensive will fail to reach (...) its principal objective of severing Russia’s land bridge to Crimea in this year’s push. The grim assessment is based on Russia’s brutal proficiency in defending occupied territory through a phalanx of minefields and trenches, and is likely to prompt finger pointing inside Kyiv and Western capitals about why a counteroffensive that saw tens of billions of dollars of Western weapons and military equipment fell short of its goals."

Ook krachten binnen Congress die voorheen sterk voor meer wapenleveranties aan Oekraïne waren beginnen van toon te veranderen. Vice-voorzitter van de Congressional Ukraine Caucus Andy Harris wiens moeder Oekraïens is "told his constituents it’s about time to wind down direct U.S. aid to Ukraine. (...) He said of Ukraine’s springtime offensive that was intended to turn the tide of the war: “I’ll be blunt, it’s failed.” And he was blunt, too, about the prospects for a victory ahead: “I’m not sure it’s winnable anymore." Ook zei stafchef Stian Jenssen van NAVO-secretaris Jens Stoltenberg deze week dat Oekraïne mogelijk grondgebied af zou moeten staan in ruil voor vrede, hij zich vervolgens voor die suggestie verontschuldigde maar deze niet terugnam

Kortom; binnenkort zit iedereen aan de onderhandelingstafel en mocht Kennedy, Trump of Vivek in 2024 verkozen worden dan gaat de wapenkraan sowieso meteen dicht en beginnen de vredesonderhandelingen in week 1 van een nieuw presidentschap.

Reaguursels

Inloggen

Deze beelden spreken voor zich; vandaag, een Russische terreur-aanslag met een Iskander-raket op het centrale plein van Chernihiv, Waar mensen in de zomerzon lopen te shoppen. Waar het belangrijkste gebouw een theater is. Veel doden & gewonden, onder wie zeker 11 kinderen.

Klootzakken die dit mensen uit hun buurland aandoen - op vrijwel dagelijkse basis - verdienen geen enkel begrip, geen enkel respect, laat staan ook maar een greintje morele verdediging.
Wat ze wél verdienen is dat de gore hel die ze veroorzaken, uiteindelijk bij hen zelf terecht komt. Zodat ze zich voor tenminste een paar generaties wel goed zullen bedenken voordat ze hun beestachtige barbarij weer eens loslaten op hun buren.

(nsfw trouwens)
www.reddit.com/r/UkraineWarVideoRepor...

Peter Emile | 19-08-23 | 21:10

Onbegrijpelijk dat er niet gesproken wordt over een oplossing.

Rusland geeft aan open te staan over onderhandelingen.
Je kan het op z'n minst proberen, kom je er niet uit, schiet je vrolijk door.

Filmpje wat erbij het stuk staat vind ik heel erg, met name dat stoere muziekje eronder, net alsof het tof is om mensen dood te maken.

blbla | 19-08-23 | 21:07

Misschien maar eens wat youtube filmpjes bekijken van Maersheimer of McGregor om een beter begrip van de situatie te krijgen?

Piet Pirenne | 19-08-23 | 20:01
-weggejorist en opgerot-
SilvioDante | 19-08-23 | 17:44 | 2

Ze sneuvelen omdat ze niet willen leven onder de knoet van de Russische onderdrukker, verkrachter, moordenaar, dief en hufter. Zij vechten zodat sukkels zoals jij kunnen blijven haten omdat Zelenski een keer met zijn vrouw poseerde. Blijkbaar moet Zelenski ophouden met dingen doen, omdat mensen sneuvelen.

Mokum Kosher | 19-08-23 | 17:58

Je begrijpt het dus niet goed, je begrijpt er helemaal geen snars van. Maak niet uit, er gaan duizenden mensen en kinderen dood zolang jij maar goed in je bubbel zit.

jan huppeldepup | 19-08-23 | 18:01

Oekraine, net zo groot als Frankrijk? Dus Oekraine is zichzelf aan het bevrijden met beperkte middelen. Duurt effe om een deel van Frankrijk te bevrijden als je geen Materialschlacht kunt uitvoeren plus belangrijke mensen beloven een hoop spul- voor de journalisten- terwijl wapenhanfel een tering schimmig spel is van poen afromen van alles en iedereen. De motivatie is eenduidig.

nobodiesunmighty | 19-08-23 | 17:33

Had ze dan gelijk ook clustermunitie, de speciale wapens van nu en vliegtuigen gegeven. What were you thinking? Eerst Oekraine zich kopot laten lopen op de Russen dan achteraf klagen? En als Rusland wint, dan wint niet Rusland maar verliest vrijheid.

appeltjesgroeneweide | 19-08-23 | 17:24 | 1

Het moet natuurlijk wel lang genoeg duren om de order portefeuille te vullen.
Miljarden klotsen binnen bij de wapen industrie.orders voor Ukraine.en orders voir het wakker geschrokken europa

deathchant | 19-08-23 | 17:53

De russische misinformatie begint te werken.

Deflatiemonster | 19-08-23 | 17:14 | 10
-weggejorist-
Snufsen | 19-08-23 | 18:41
-weggejorist-
Flexzz | 19-08-23 | 18:59

@Snufsen | 19-08-23 | 17:28: even over de onvolprezen Russen. Rusland is 11 keer zo groot als Oekraïne en heeft ruim 5 keer zoveel inwoners. Desalniettemin moet Rusland voor zijn bewapening een beroep doen op Noord Korea, China, Iran en nog wat landen en voor zijn soldaten een beroep doen op huurlingenlegers en criminelen die hun moordzucht in ruil voor strafvermindering kunnen botvieren op Oekraïners. Zodra ze hun vrijheid met het vermoorden van Oekraïners, het verkrachten van Oekraïnse vrouwen, kinderen en huisdieren "verdiend" hebben mogen zijn die criminelen vrij en mogen ze los op de bevolking in hun thuisland. Het is maar wat je toejuicht en wat je een ander toewenst. De ervaring die onder meer de Baltische Staten met Rusland hebben noopt ze er toe zich tot de tanden te bewapenen. In tegenstelling tot het Russische volk heeft u de beschikking (en ik geef toe dat u daar best wat moeite voor moet doen) over heel veel informatie. In tegenstelling tot de Russische bevolking weet u bliksems goed dat er noch van Oekraïne, noch van de NAVO een bedreiging voor Rusland uit gaat. In tegenstelling tot het Russische volk weet u, of kunt u exact weten wat en wie Poetin is. Het adoreren van Poetin, het toejuichen van de Russische "prestaties" is niet alleen slecht voor de Oekraïnse bevolking, het is eveneens slecht voor het Russische volk dat ik graag iets anders toewens als dapper, getraind en gemotiveerd te zijn op grond van fabels dat Rusland met vernietiging bedreigd wordt. U weet beter, althans u kunt beter weten.

BenZen | 19-08-23 | 19:36
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik weet er te weinig vanaf om te kunnen beoordelen hoe het gaat daar. En ben van mening dat ik niks wat ik lees hoor of zie zomaar kan geloven.
Wat ik dan wel weer frappant vind , is dat de opinie over dit conflict , de laatste dag of tien..
Van go Ukraine, naar het duurt te lang , ga maar praten , gaat.
Zoals ik hier eerder las , we hebben te veel gegeven om Ukraine te laten verliezen, te weinig om te winnen.
De miljarden zijn binnen geharkt , het volk begint te morren. Dus gaan we nu naar , we hebben van alles verstrekt maar Ukraine kon het niet waarmaken. Ons treft geen blaam.

deathchant | 19-08-23 | 16:38 | 6

@Snufsen | 19-08-23 | 17:35:
Maar daar hebben ze aan het front weinig aan natuurlijk
Jammer genoeg begint de steun voor Ukraine rap.af te kalven.
De vs vooral.heeft zn zakken gevuld.
Dus daarom.deze draai naar niet onze schuld dat het niet lukt met het offensief. Terwijl.we ze van alles " gegeven" hebben.

deathchant | 19-08-23 | 18:02

@Snufsen | 19-08-23 | 17:35: De stemmingmakerij begint tegen Oekraïne al bij GS met veel fake nieuws. Waar rook is, is vuur he snuffel?

jan huppeldepup | 19-08-23 | 18:08

Dus omdat het oorlog is, mogen de mensen die er het geld voor hebben geen luxe goederen blijven kopen? Bizar gedachtegoed houdt u erop na mag ik stellen.

Flexzz | 19-08-23 | 18:53
▼ 3 antwoorden verborgen

De Russen hebben heel veel maanden de tijd gehad zich in te graven. Het Ukrainse leger is te zwak om hier succes tegen te behalen. Dat was vooraf bekend maar ze negeerden de koude, dodelijke realiteit die heerst op het slagveld. De Russen slopen nu systematisch de Ukraine. Niks tegen te doen helaas.......

Blonde Nel | 19-08-23 | 16:38 | 1

Hoe slopen ze de Ukraine als ze ingegraven zijn?

heldheino | 19-08-23 | 17:07

Misschien wel eerder aan de onderhandelingstafel.

Ben net terug uit Arizona en was elke minuut op TV een eventuele impeachment van Biden op de rol wegen corruptie. Als we daar het nieuws een beetje mogen geloven zit Biden aardig in de rats en heeft wel even andere zorgen aan zijn hoofd dan Oekraïne.

Schijnt dat die Trump toch wel redelijk kan schaken en ze in DC een paar zetten voor is. Eerder verworpen/niet ontvankelijke rechtzaken over bewijs van verkiezingsfraude kan ineens wel aangedragen worden als bewijs wat onderzocht moet worden omdat Trump gedaagd is.

Voor menig die van een spannende show houdt, zou ik zeggen sla genoeg popcorn en bier in. Het kan wel eens een spannende herfst gaan worden.

Rotterdammert1965 | 19-08-23 | 16:37 | 3

Dit is al de 15de poging tegen Biden. Waarom zou het deze keer anders zijn?

Deflatiemonster | 19-08-23 | 17:18

Ze hebben juridisch niks tegen Joe, wel tegen zijn zoon. Maar die zat nooit in de politiek. Dus kansloze affaire.

Après toi | 19-08-23 | 17:24

U keek naar fox nieuws begrijp ik

Ookonline | 19-08-23 | 18:25

De onderhandelingen zijn gestopt het moment dat Rusland binnenviel.
Putin zit in dezelfde bunker als Adolf en duldt geen gezichtsverlies.
De verliezers zijn Rusland, Oekraine en Europa.

De betere vraag is waarom kan Nederland het NAVO verdrag aan zijn laars lappen (2%) en zijn EU verdragen heilig?

omgponies | 19-08-23 | 16:35 | 1

We zijn voor meer dan 50% gebonden aan EU verdragen=gelijke kracht grondwetten.

nobodiesunmighty | 19-08-23 | 17:41

Houden we dan binnenkort ook weer op met dat aanstellerige 'Kyiv'?

de IJsman | 19-08-23 | 16:33 | 2

En dan noemen we Jakarta weer Batavia.

Après toi | 19-08-23 | 18:12

@Après toi | 19-08-23 | 18:12: en New York gewoon netjes Nieuw Amsterdam. Aanstellerig gedoe dat New York

pinosjet | 19-08-23 | 21:13

Even buiten wie er voor wie is etc. Is enigszins saai en ook niet relevant (zo begrijp ik dat Rusland toegang tot de zee wil behouden maar een agressie oorlog is begonnen met als oorspronkelijk doelwit onderwerpen van de hele Oekraïne.)
Ben je voor Palestina of Israël? Gaan we ruzie maken?
Maar interessant is dus wel wat zinnig is?
Ik denk dat op het kleinste niveau je als mens vaak een meerdere moet herkennen, en ik weet dat ik daardoor nu nog leef, waarschijnlijk. Het heeft voor mij geen zin om met Mike Tyson of Rico Verhoef te gaan vechten. Beter geef je zo iemand een pilsje als je per ongeluk op de teen gaat staan.
Oneerlijk, best schijt ook, maar zo draait het universum.
Ik denk dat de Palestijnen slechter af zijn door hun strijd dan als ze hadden ingezien dat er niet valt te winnen van Israël.
En ik denk dat zelfs als de Oekraïne deze oorlog niet verliezen ze voor altijd een probleem hebben met de buurman met kernwapens waar niemand echt iets tegen durft te doen.
En dan kom je op -wat is wijsheid- voor de toekomst?
De VS, navo, EU gaan je niet redden. Dit gevecht gaat je blijvend kosten zelfs als je enigszins volhoud.
Maximaal eindig je als een soort van Palestina.
Het maximale halen uit een kansloze situatie is ook een soort van winnen.
Al die opstapelende lijken en dan wij lummelen over een frontje hier een frontje daar?
Die is fout en die is goed? De foute winnen vaker oorlogen dan de goeden.

geen koning | 19-08-23 | 16:01 | 2

En die foute is dan automatisch de goede volgens de daarna geschreven geschiedenisboekjes.

Toedels | 19-08-23 | 16:06

"En ik denk dat zelfs als de Oekraïne deze oorlog niet verliezen ze voor altijd een probleem hebben met de buurman met kernwapens waar niemand echt iets tegen durft te doen."

'Na de ontmanteling van de Sovjet-Unie in 1991 was Oekraïne ineens de derde kernmacht ter wereld. Onder druk van Amerika en Rusland gaf Oekraïne in 1994 zijn nucleaire arsenaal op, in ruil voor ‘veiligheidsgaranties’ van de supermachten. Twee decennia later bleek wat die beloftes waard waren.'

Wat er niet is kan weer worden opgebouwd, afgebroken en weer worden opgebouwd.

funda | 19-08-23 | 16:07

Tja de Russen zijn wel goed in verdedigingswerken maken. Is er geen manier om die mijnenvelden snel op te ruimen. Er was een filmpje dat je met behulp van een drone de mijn kon zien door de hitte die het metaal afgeeft. Het is een stilstaande oorlog geworden zoals WO I, een doorbraak wordt moeilijk.

EmilioEsteves | 19-08-23 | 15:26 | 7

@funda | 19-08-23 | 16:12: Ja en als dat het probleem zou oplossen, dan had Oekraine ook geen problemen gehad aangezien Oekraine over cluster munitie beschikt. Dus zo makkelijk is dat kennelijk nog niet om op grote schaal, tijdens oorlogstijd de mijnen efficient op te ruimen.

Flexzz | 19-08-23 | 16:35
▼ 4 antwoorden verborgen

‘Slavische’ vinden niet alle Oeki’s leuk. Adviseur van Zelenskiy Podolyak legde laatst nog eens uit dat Russen anders dan Oekraieners een soort Aziatisch volk zijn, en dus niet in staat tot menselijkheid. Klassiek Bandera-gedachtengoed.

drs. Levi Samsonov | 19-08-23 | 15:19 | 5

@drs. Levi Samsonov | 19-08-23 | 15:35: maar zit hij er, lettend op de vele misdaden tegen de menselijkheid die de Russen plegen (en niet alleen in deze oorlog), zover naast dan? Ik bedoel, het is niet mijn persoonlijke kijk op een bevolking, maar na alles wat jullie Oekraine aan hebben gedaan, kan ik mij ook best inbeelden dat de beste man zo redeneert.

Flexzz | 19-08-23 | 15:47

@Flexzz | 19-08-23 | 15:47: Ovjectief gezien zijn Russen en Oekraïners genetisch, linguïstisch en cultuureel gezien enorm dicht verwant. Meer nog dan wij met de Duitsers.

du Roi Soleil | 19-08-23 | 16:14

@du Roi Soleil | 19-08-23 | 16:14: Verwant, aldus verbonden. Maar dat betekent niet definitie 1 volk. Overigens is die verwantheid ontstaan door russificatie, gaande vanaf de 18e eeuw ergens tot aan de onafhankelijkheid van Oekraine in 1991. Ik zal hier niet heel diep op gaan, maar daar staan genoeg stukken online die u hierover kunt raadplegen.

Flexzz | 19-08-23 | 16:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Leuk artikel allemaal, maar welke onderhandelingspositie heeft Rusland nou eigenlijk. Dat ze miljoenen soldaten kunnen opofferen?

heldheino | 19-08-23 | 15:12 | 6

Voorlopig is iedere Facebook rusland expert nat gegaan, en de Oekraïense/navo propaganda maar na blaten, maar ondertussen zit rusland er nog gewoon, en niet zoals de VS die wel ff in 10 dagen assat zou afzetten

patrick023 | 19-08-23 | 16:40

@Après toi | 19-08-23 | 15:30: het probleem Après toi is dat de NAVO dat, tot mijn grote spijt, niet doet. Het is steeds te weinig en steeds te laat.

BenZen | 19-08-23 | 16:51

@patrick023 | 19-08-23 | 16:40: Of Rusland dat Oekraine wel even in 3 dagen in zou nemen. Aldus de Russische experts voor het begin van de oorlog. Maar daar hoor ik (niet geheel onverwacht overigens) niet over.

Flexzz | 19-08-23 | 16:55
▼ 3 antwoorden verborgen

tijd voor Nederlandse dienstplichtigen en NL F16 block40 en hoger. Het wordt (is) ten slotte 'onze ' oorlog volgens diverse politici die niet meer terug keren in de tweede kamer, als minister. In tegenstelling tot vroeger het Iste Legerkorps kan momenteel nauwelijks een divisie 5000-10000 soldaten worden opgetuigd. Of zelfs op brigade niveau 4 bataljons 500-800 soldaten per bataljon met ondersteunende EHD

HetOorAakel | 19-08-23 | 15:11

"Kortom; binnenkort zit iedereen aan de onderhandelingstafel..."
Welnee, de Oekrainers vechten wel door tot ze weer vrij zijn van Putin.
Wat daar geflikt is door de Russen is vergelijkbaar met wat Adolf hier flikte.

Voor de Navo is er geen weg terug, nu Zweden, Finland, Polen en de Baltische staten er al hun hoop op gevestigd hebben.

funda | 19-08-23 | 15:08 | 7

@A.I. van Dee | 19-08-23 | 15:47:
Wat een ongelooflijke platitudes zeg, die zouden het goed doen voor het Internationaal Strafhof in Den Haag (of in Neurenberg destijds).
"Jamaar oorlog is kut, edelachtbare'.

funda | 19-08-23 | 15:52

@funda | 19-08-23 | 15:52: hoe staat het eigenlijk met die oorlogsmisdaden van Oekraïne? Die vooral tussen 2014 en 2021. Wel eens opgezocht?

erwtje59 | 19-08-23 | 16:38
▼ 4 antwoorden verborgen

De New York Times… wat een kudtkrant is dat geworden zeg.

Pinkel_Paulino | 19-08-23 | 14:35 | 1

Precies, als inlichtingendiensten aan je lekken dat het tegenoffensief niet goed loopt, negeer je dat als goed journalist. Oekraine moet winnen!

drs. Levi Samsonov | 19-08-23 | 14:39

Opvallend hoeveel reaguurders ineens weer onder hun steen vandaan komen nu het een beetje tegenzit voor Oekraïne en weer voorzichtig richting het Poetin/Rusland kamp beginnen op te schuiven en de Russische propaganda spuwen, nadat ze zich eerst een jaar hebben verstopt.

Capt. Iglo | 19-08-23 | 14:32 | 6

Ik lees hier meer gezeur over Russische propaganda dan pro-Russische reacties. Misschien even je bril schoonmaken.

UnderTheDevil | 19-08-23 | 14:44

@drs. Levi Samsonov | 19-08-23 | 14:39: ik hoor de Amerikanen nergens zeggen dat het de schuld is van de NAVO en dat die een bedreiging vormen voor Rusland en Oekraïne wilde inlijven dat is toch vooral een fabeltje/drogreden die de Russen gebruiken om deze oorlog rechtvaardig te maken en dat begint onder het reaguurders gilde weer gretig aftrek te vinden hieronder.

Capt. Iglo | 19-08-23 | 14:54

@Capt. Iglo | 19-08-23 | 14:54: Imho is de oorlog vooral Rusland’s schuld, maar hebben Kiev en het Westen zelf ook alles gedaan om respectievelijk een intern conflict te laten escaleren en de Russen op stang te jagen.

drs. Levi Samsonov | 19-08-23 | 15:16
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
Alexi | 19-08-23 | 14:18

Heerlijk 'kortdoordebocht' opstel..

Geilbaard | 19-08-23 | 14:17

Loekasjenko tegen Oekraïense journaliste:
- Rusland zal hele zuiden innemen tot aan Moldavië
- Polen zal met hulp van VS West-Oekraïne innemen
- Slachtoffers zijn 8:1
- Oekraïne verloor 45.000 soldaten tijdens tegenoffensief
- Rusland heeft 250.000 reservisten klaar staan voor genadeklap
twitter.com/Megatron_ron/status/16923...

chausson61 | 19-08-23 | 13:29 | 2

Hoe slechter het gaat aan het front hoe absurder de claims van die kant.

Sqbar | 19-08-23 | 13:33

Is dat dezelfde Lukashenko die in 2021 nog beweerde dat Belarus, Oekraine nooit iets aan durfde te doen en in 2022 Russische troepen vanuit zijn land de vrije doorgang bood om een aanvsl op Oekraine te lanceren vanuit Belarus?

Flexzz | 19-08-23 | 14:04

Ben zelf man, maar het zijn tóch altijd mannen die een oorlog beginnen.

meneer Q | 19-08-23 | 13:28 | 5

@d e r e a l i s t | 19-08-23 | 13:41:
Vergeet Allbright niet

Tiscali-2 | 19-08-23 | 13:54

@Tiscali-2 | 19-08-23 | 13:54: En toch was Allbright ergens best een goede stratege. Veel beter dan Holbrooke of dat UN-speelgoedpopje dat de naam Akashi heeft. Vrouwen hebben alleen het probleem dat als ze onderling ruzie hebben, er drie straten verderop schande van gesproken wordt. En nu had ik graag mannen op een schild willen hijsen, maar die zijn net zo erg. En toch zou ik altijd een paar vrouwen als wakend oog willen hebben. Ergens zijn vrouwen beter om het overzicht te behouden. Mannen kan je alles wijsmaken, ookal hebben ze zes dikke studies op hun naam staan.

Xaphan | 19-08-23 | 14:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Een exitstrategie is wenselijk.

thanseeuwen | 19-08-23 | 13:28 | 1

Zeker, in de grond is Putin het beste.

funda | 19-08-23 | 15:11

Oekraïne, Polen, Duitsland???
Binnenkort staat Iwan in mijn achtertuin :-)

meneer Q | 19-08-23 | 13:26

Zeg het vanaf dag 1 ga praten, houd op met levens vernietigen en mutileren van jonge mensen. Dit is zo zinloos. Stop je er meer energie in F16-s en wat nog meer hoe groter het conflict wordt.

Schilder58 | 19-08-23 | 13:15 | 3

Ja maar je laten bezetten dan houdt het levenverlies ook niet op, zie Boetsja. En ze jatten je kinderen.
Tja dan mot je wat he. Ik geloof niet dat ze heel blij met de situatie zijn. Ook de Russen niet. Het is dat Poetin dit wil.

Shoarmamasutra | 19-08-23 | 13:23

Je kan ook gewoon een klein atoombommetje inzetten. Is de oorlog morgen over en leven we nog lang en gelukkig met zijn allen. Maar niemand durft zover te gaan. De eerste Balkanoorlog werd uiteindelijk gestopt, omdat de Amerikanen genoeg van het getreuzel van de UN had. De Yanken staken hun welbekende dikke vinger op en binen een kleine maand was de eerste Balkanoorlog geschiedenis. Dat er dan ook nog een deel twee geschreven moest worden, wisten we toen helemaal nog niet. Dit gezegd hebbende. Mist u de UN niet in het Oekraïneverhaal?

Xaphan | 19-08-23 | 13:30

Bedenk ook dat in een paar generaties alles glad gestreken is.

Schilder58 | 19-08-23 | 14:53

Rusland wil niet onderhandelen dus waar heb je het over

Inks003 | 19-08-23 | 13:13 | 3

Niemand gaat op TV zeggen dat hij water bij de wijn gaat doen. Slecht voor moraal en onderhandelingpositie.
Onderhandelingen doe je discreet met een blik goede neutrale diplomaten met korte lijntjes met alle stakeholders.

Shoarmamasutra | 19-08-23 | 13:26

Zelenski heeft een wet ondertekend om niet direct met Putin te onderhandelen, waar heb jij het over?

d e r e a l i s t | 19-08-23 | 13:28

@d e r e a l i s t | 19-08-23 | 13:28: oke had het anders moeten zeggen, Rusland wil best onderhandelen maar alleen in zijn eigen voordeel om de oorlog voort te kunnen zetten. ‘Vrede’=‘tijd voor herbewapening’ voor de russen. Precies zoals hitler in 1938 deed. Dus wat zelenski doet is misschien vervelend maar uiteindelijk de enige optie.

Inks003 | 19-08-23 | 17:57

Circa 200.000 doden en 300.000 gewonden, and counting. Nog een voorzichtige schatting ook waarschijnlijk. 1 man die dit op zijn geweten heeft. Ooit democratisch aan de macht gekomen. Denk goed na waarop je stemt.

Triage | 19-08-23 | 13:04 | 5

@omanders | 19-08-23 | 13:13: U moet misschien niet met zulke teksten lopen te strooien. Hoe kan je in vredesnaam iemand tot verrader lopen te verklaren in een oorlog, die nog altijd de onze niet is, ondanks dat de media ons anders proberen te laten geloven.

Xaphan | 19-08-23 | 13:46

@Xaphan | 19-08-23 | 13:46:

Heb je een beetje gevolgd wat de Russen allemaal zeggen dat ze willen doen met JOU?

omanders | 19-08-23 | 14:09

Op Bosma mag dat?

U-boot | 19-08-23 | 14:48
▼ 2 antwoorden verborgen

https://youtu.be/_i2bq3F6a0I?si=TsS4QLh84ay8j1Ne

Sjakkie van de Hoek | 19-08-23 | 12:53

Zo, de USA en zijn schoothondje de NAVO hebben weer een land verkracht. Even afbouwen in Oekraïne en daarna volle stoom door naar China. Next!

zaaddodende pasta | 19-08-23 | 12:50 | 10

@zaaddodende pasta | 19-08-23 | 13:24: Churchill riep het al lang geleden. De huidige facisten zijn de antifacisten van morgen. Vandaag is morgen, want hij zei dit dus al een poos geleden. En Churchill geloofde ook nogeens in buitenaardse wezens. Daar moet je vandaag de dag maar eens mee uit de hoek komen. Iedereen lacht je vierkant uit. Als het moet, is vanavond deze hele oorlog definitief afgelopen, maar jullie willen het niet. De NATO heeft zich met zijn stomme kop in een slangennest gewaagd. Probleem is wel, dat dit in mijn achtertuin is. Dat wilt elk normaal denkend mens helemaal niet. Daar heb je de zandbak voor. Daar oefen je en ligt er uiteindelijk niemand wakker van een mislukking. Maar rot op uit mijn achtertuin.

Xaphan | 19-08-23 | 13:56

Oh we hebben weer n alternatieve denker, met de verrekijker verkeerd om.

achterdedom | 19-08-23 | 14:30

@zaaddodende pasta | 19-08-23 | 13:24: aan die Minsk akkoorden ging het nodige vooraf. Waaronder de illegale annexatie door uw geliefde Rusland van de Krim.

BenZen | 19-08-23 | 15:18
▼ 7 antwoorden verborgen

Alle oorlogshitsers zouden zelf naar het front gestuurd moeten worden.

Tuinkassenkoning | 19-08-23 | 12:28 | 8
-weggejorist-
ChalinaRosa | 19-08-23 | 14:49

Alle Poetinlovers zouden naar Rusland moeten verhuizen. Kunnen ze eindelijk leven onder het bewind van de sterke leider die ze zo verafgeoden en zijn ze eindelijk uit het door hen verguisde westen weg. Een bijkomend voordeel zou zijn dat ze op die manier een bijdrage leveren aan het oplossen van de woningnood. Zelfs de AOW mag vast meeverhuizen naar Rusland.

BenZen | 19-08-23 | 15:26

Het front van welke zijde ziet u dat graag?

heldheino | 19-08-23 | 17:13
▼ 5 antwoorden verborgen

New York Times, is dat niet een krant die vooral Amerikaanse lezers van informatie wil voorzien? Hoeveel daarvan is false information om de miljardenstroom van dollars naar Oekraïne te ontmoedigen?

Sneerpoets | 19-08-23 | 12:27

De grootste vraag is wel, wat vindt het magere mannetje Sjoerdsma hiervan?

eentweehuppekee | 19-08-23 | 12:26 | 1

Die zit bij een raar clubje. Het autoritair geregeerde Rusland, waar alle oppositie de kop in wordt gedrukt, is precies het bestuursmodel dat D66 nastreeft. Maar D66 staat achter Oekraïne. Wie kan daar chocola van maken? Ik niet.

MAD1950 | 19-08-23 | 18:02

Richard Bor is de grootste generaal die ons leger nooit gehad had. Ziet als enige dat de Oeki's al 1,5 jaar continu aan het winnen zijn.

drs. Levi Samsonov | 19-08-23 | 14:11

@drs. Levi Samsonov | 19-08-23 | 14:11: Een korte exercitie in logica. Rusland dacht Oekraïne wel even te overlopen. Daarmee staat de verliezer al vast. Wat je kunt winnen is de autonomie over je eigen land.

Oorlog is raar, zeker met vage bondgenoten. Oekraïne en de VS, Rusland en China.

Hetkanverkeren | 19-08-23 | 14:35

Twitter kan ik niet lezen, Rob de Wijk wil ik niet lezen (nog pro-Russischer dan Samsonov), dus aan mij is dit niet besteed.

MAD1950 | 19-08-23 | 19:51
▼ 2 antwoorden verborgen

De vraag is niet of je kunt onderhandelen of niet. De vraag is of je Putin aan zijn woord kunt houden. Ik denk persoonlijk van niet.

konjodebonjo | 19-08-23 | 12:21 | 2

Als ik de macht zou hebben, had Merkel uit haar pensioen weggetrokken geworden. Hoewel ik Merkel op sommige vlakken vervloek, is zij wel de enige die serieus met ome Vlad kan ouwehoeren. Maar Merkel laat zich niet voor een karretje spannen. Zo gek is ze gewoon niet.

Xaphan | 19-08-23 | 14:14

@Xaphan | 19-08-23 | 14:14: Merkel is een satan die na haar stasi periode wraak kon nemen op west europa.....En rusland zal ze dus niets doen.

periscope | 19-08-23 | 16:03

Toch he, ik heb geen verstand van militaire zaken en ik merk dat als ik op het laatste nieuws afga er telkens weer een andere kijk op heb. Toen de oorlog begon in februari vorig jaar dacht ik nou is het gedaan, Kiev zal vallen en dan is het klaar. Toen bleek dat Oekraïne verassend sterk weerstand bood en ik dacht nou, misschien lukt het ze om de Russen terug over de grens te drijven. Toen viel Marioepol en zag ik het weer somber in. Toen was er de Wagner opstand en keek ik er weer anders naar en toen...

Ik voel me net een van die schapen in Animal Farm, ik lijk het altijd eens te zijn met degene die op dit moment aan het woord is. Voorzichtig zijn met je oordeel lijkt me het beste.

Tashtego | 19-08-23 | 12:16 | 5

@Duwbak_Linda | 19-08-23 | 12:22: Nah, daar heb ik teveel aardigheid in. Een beetje voorzichtig formuleren, dat scheelt al een stuk.

Tashtego | 19-08-23 | 12:30

Als het slecht gaat met de russen aan het front steekt er weer altijd weer een desinformatiestorm op vanuit die kant. Dat is deze keer geen uitzondering.

Sqbar | 19-08-23 | 13:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Orks zijn nu eenmaal goed in fortificaties bouwen en dood en verderf zaaien.

Duwbak_Linda | 19-08-23 | 12:12

Kijkend naar de NAVO doctrine is het al lang en breed duidelijk dat de Russen -koste wat het kost- in Oekraïne tegengehouden moeten worden. Er zijn al zoveel middelen richting de UA gegaan, hoelang zal het duren voordat er ook manschappen worden gestuurd?

Huppeldepup | 19-08-23 | 12:09 | 1

de meest gemotiveerde wint. Ook al duurt het lang.

nobodiesunmighty | 19-08-23 | 12:44

Herfst en winter komen eraan.
Weer lekker blubberkruipen, pootjebaden, sneeuwhappen en bevroren lichaamsdelen afbreken…..
Im Osten nichts neues.

D-Fens_1963 | 19-08-23 | 12:05

Oekraïne heeft slechts een fractie ontvangen van wat ze vooraf aangaven nodig te hebben. Het meeste materieel, uitzonderingen daargelaten was al zo goed als afgeschreven dus de "waarde" van alle hulppakketten in geld uitgedrukt neem ik maar met een korreltje zout.

Wat verder opvalt is de nieuwe vorm van asymetric warfare: de effectiviteit van drones tegen veel duurdere wapensystemen. Iets wat de Russen ook snel hebben opgepikt. Tot slot: NAVOdoctrines op basis van shock and awe, dus tempo, versus mijnenvelden en fortificaties.

Iets waar Oekraïne op zeer pijnlijke wijze achter kwam met hun superieure wapens en minimale training. Kiev snap het al, nu het Pentagon en de NAVO nog. Misschien toch maar eens wat minder naar de lucratieve pijpen van de wapenindustrie gaan dansen?

Hetkanverkeren | 19-08-23 | 12:05 | 1

Oekraïne leert sneller dan de NATO., i.d.d. Gewoon zo doorgaan.

nobodiesunmighty | 19-08-23 | 12:46

Aldus RT.

Rattus | 19-08-23 | 12:04

Hoe zijn we zo diep in de loopgraven terecht gekomen?
Europa schiet zichzelf kapot.

"And the Band Played Waltzing Matilda"
www.youtube.com/watch?v=PFCekeoSTwg

McCain | 19-08-23 | 12:03 | 1

Dat krijg je ervan als je dwazen achter het stuur van de EU zet. Sommige mensen hebben bewust geen motorrijbewijs gehaald. Dat papiertje is hetzelfde als een doodvonnis. Dus die rijden tegenwoordig vrolijk op een driewielerige motor rond. De hele EU bestaat uit onkundige kneuzen die met een touwtje verbonden zijn aan onzichtbare machten. Je zou ze ook gewoon in de Muppetshow kunnen laten opdraven, en dan had u smakelijk gelachen. Alleen is dit allemaal geen Muppetshow.

Xaphan | 19-08-23 | 13:08

Vind het nog te vroeg om conclusies te trekken. Er zijn wel signalen dat de wurgmethode (logistiek achter de linies verstoren) begint te werken. Als er grote tekorten gaan ontstaan aan het front dan kan het ineens snel gaan. Ook lijkt het mij dat je in de 2inter als het vriest nu wellicht makkelijk een gemechaniseerde aanval kan doen over het leeggelopen kakhovka reservoir en hiermee de Russische mijnenvelden en verdedigingslinies omzeilt.

flame_me | 19-08-23 | 11:57 | 1

Dat kan, maar dan kunnen de Russen ook die grote kerncentrale die helemaal getrapped is opblazen. Als die dat gaan doen, zijn er al twee schapen over de dam gelopen. Uw tactiek uitvoeren doe je in een computerspelletje of in de 80 jarige oorlog rond Den Bosch. Kijk maar eens naar de mooie groene velden rondom Den Bosch. Als we bijvoorbeeld hier een dam op zouden werpen in de Maas, zit je daarzo met een nutteloze Rotterdamse haven.

Xaphan | 19-08-23 | 13:23

Spartacus doet aan cherry picking.
Publiceert alleen wat hij wil horen.
Hier berichtgeving met een andere invalshoek:
'Ukraine making progress in counteroffensive, U.S. officials say'
www.cbsnews.com/news/ukraine-russia-w...

It is premature to make assessments about the overall success of ongoing Ukrainian counteroffensive operations occurring along several lines of advance toward several different apparent objectives. ISW has consistently assessed that the Ukrainian counteroffensive will be a protracted, non-linear series of operations, which will likely continue to occur in phases of differing tempos.[5] The Ukrainian counteroffensive is not a discrete set of scheduled operations, and current counteroffensive operations are likely setting more favorable conditions for larger significant operations.[6] ISW continues to assess that Ukrainian counteroffensive operations are significantly degrading defending Russian forces and that the overall degradation of the Russian defensive line creates opportunities for any Ukrainian breakthrough to be potentially operationally significant.
understandingwar.org/backgrounder/rus...

leo de pejo | 19-08-23 | 11:51 | 2

Wat is jouw probleem? Geenstijl geeft sinds het begin aan dat zij tendentieus en ongefundeerd te werk gaan. Volgens mij doe jij cherry picking. Ik durf te wedden dat als geenstijl het over allochtonen, negers, moslims, asielzoekers, etc. heeft, je alles 1 op 1 gelooft. Als het maar in je straatje past.

Cobarde | 19-08-23 | 12:02

@Cobarde | 19-08-23 | 12:02:
Wat een vooronderstellingen toch allemaal.
En dat op een zonnige zaterdagmiddag.

leo de pejo | 19-08-23 | 12:10

Rusland is tig keer groter dan Oekraïne. Dus de uitkomst laat zich raden. Ook al duurt het langer dan verwacht. Oekraïne moeten we niets mee te maken willen hebben als Westen. Het land is door- en door corrupt, straatarm en sterk antisemitisch. Moet nooit in de EU of NAVO komen dus. Het is totaal niet mijn oorlog en dat gaat het niet worden ook. Tenzij het Westen echt zou ingrijpen, wat niet gaat gebeuren. De Russen hebben de concentratiekampen bevrijd, de Oekraïners brachten ze er naartoe. Zo kijk ik naar deze kwestie. Doe er mee wat u wilt ...

Tiktak Theo | 19-08-23 | 11:47 | 10

@Daemonis | 19-08-23 | 12:16: De nationale held in Rusland is Stalin, na Mao de grootste massamoordenaar uit de geschiedenis.

Après toi | 19-08-23 | 12:40

@Après toi | 19-08-23 | 12:40: Oekraine gaat geen lid van de NAVO worden, tenzij ze de oorlog winnen.

d e r e a l i s t | 19-08-23 | 12:53

@Après toi | 19-08-23 | 12:40: Nee hoor, na Stalin’s dood is er in de Sovjet-Unie direct een destalinisatie geweest.

drs. Levi Samsonov | 19-08-23 | 12:55
▼ 7 antwoorden verborgen

@Xaphan | 19-08-23 | 12:11: Yep, met de nogal eenzijdige kijk in het Westen wordt het lastig onderhandelen, en dan ook nog niets te bieden hebben.

Baytep | 19-08-23 | 13:06

@Xaphan | 19-08-23 | 12:11: "De Oekraïners hebben tot op de dag van vandaag helemaal niks om uit te ruilen."
Eh... (het sparen van) mensenlevens?

pollens | 19-08-23 | 13:28

@Xaphan | 19-08-23 | 12:11: De Krim en Donbas opgeven in ruil voor duurzame vrede en NAVO-lidmaatschap. Hoeveel mensen op de Krim en in de Donbass willen nog bij Kiev na die vreselijke oorlog, en toenemende acties tegen hun Russische taal en cultuur?

drs. Levi Samsonov | 19-08-23 | 15:26
▼ 1 antwoord verborgen

Goh..... het offensief loopt niet zoals in menig hollywood film die we gewend zijn....

panthoseen | 19-08-23 | 11:43 | 3

Waar zijn Charlie Sheen, Stallone, Schwarzenegger, Gibson, Norris, Statham en Wahlberg als je ze nodig hebt.

_pacman_ | 19-08-23 | 11:47

Sterk verdedigde linies aanvallen waarbij de tegenstander wel luchtsteun heeft en jijzelf niet staat gelijk aan zelfmoord. Dit resultaat viel dus te verwachten.

Teluitjewinst | 19-08-23 | 11:42

Windvaan Spartacus geloofde een 10 maanden geleden niet dat er een grote mobilisatie was ingezet. Hij meende halverwege vorig jaar dat de Russische inval zou worden teruggedrongen. En nu bericht hij over een mislukt tegenoffensief en vredesonderhandelingen. De zwakte komt niet van Spartacus zelf natuurlijk (hij weet gewoon te weinig van de wereld) maar beslaat de beeldvorming rond dit conflict en bovenal het voorkomen hiervan. De moeizame en tergend zwakke strategische keuzes van betrokkenen die modern imperialisme in de hand werken zonder de consequenties daarvan in te zien of daar verantwoording voor te willen dragen.

masahide | 19-08-23 | 11:41 | 4

Eens, ik vind persoonlijk dan ook: als je zo actief en met een bepaalde invalshoek een conflict verslaat, dan kan het ook geen kwaad om het land zelf eens een keer zelf te bezoeken en met de mensen daar te spreken. Al is het om te kijken of de stukjes die je tikt inhoudelijk wel kloppen. Dat is pas objectief berichten.

Flexzz | 19-08-23 | 12:09

@Malle moer | 19-08-23 | 12:05: ik weet wat er staat.

masahide | 19-08-23 | 12:09

@Flexzz | 19-08-23 | 12:09: ik hou niet precies bij wie welke stukjes schrijft, maar bij deze oorlog zakt Geenstijl wat objectiviteit betreft aardig door het ijs. Dat terwijl ze meestal goed op de bal zitten.

Baytep | 19-08-23 | 13:09
▼ 1 antwoord verborgen

Winnaar is sowieso de VS. Europa is van het Russische gas af. De economie van Rusland krijgt een optater. In Azie is men wakker geworden over een dreigende militaire dominantie van China. China en Rusland worden sowieso belemmerd in het tanken van westerse technologische kennis. De NAVO -landen gaan eindelijk investeren in hun defensie in plaats van op de VS te blijven leunen.

Baron_von_Rijswijck | 19-08-23 | 11:40 | 8

@flame_me | 19-08-23 | 12:12: Met nauwelijks olie en beperkt gas op jou continent is deze oorlog niet in het voordeel van Europa. Minder afhankelijk van China worden is in mijn optiek vele malen belangrijker, als "wij" daarmee in oorlog valt het hele kaartenhuis in elkaar.

d e r e a l i s t | 19-08-23 | 12:27

@Xaphan | 19-08-23 | 12:24: Ja, hahaha, waar is de tijd gebleven dat er oorlog (ook) op Amerikaans grondgebied plaatsvond en de wapens (oa) uit Europa kwamen.

D-Fens_1963 | 19-08-23 | 13:36

@flame_me | 19-08-23 | 12:12: Het wordt lastig om onze markt robuuster te maken zonder goedkope energie. Daarmee hebben wij onszelf flink in de voet geschoten.

ChalinaRosa | 19-08-23 | 15:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Hadden de VS in 1942 maar gezegd dat het tijd is om te stoppen met wapenleveranties en het moment is genaderd om te onderhandelen over vrede.
Dan spraken wij in een groot deel van Europa nu Duits en had Amsterdam nooit Joodse burgemeesters gehad.
En hadden de Palestijnen rustig met hun tentje in de woestijn dadels kunnen vreten in het gebied wat nu Israël is.

leo de pejo | 19-08-23 | 11:38 | 11

@P-unit | 19-08-23 | 11:46:
Je leest niet goed.
Wil niet van joden af. Had gebeurd kunnen zijn als na 1942/43 de VS en Canada gestopt waren met wapenleveranties en Europa daardoor gedwongen werd om te onderhandelen met Nazi Duitsland die toen grote delen van Europa binnengevallen was.

leo de pejo | 19-08-23 | 11:54

@Cobarde | 19-08-23 | 11:52: Vergeet niet, dat Marokko jarenlang een veilige haven is geweest voor veel Joden.
Als dank daarvoor heeft Mossad ervoor gezorgd, dat de Marokkaanse Geheime Dienst zeer degelijk in elkaar zit.
Zie bijv. de arrestatie van Taghi , in Dubai.

Torquemada | 19-08-23 | 11:59

Hadden de Amerikanen, Fransen, Britten na de eerste Wereldoorlog maar geen draconische maatregelen opgelegd aan de Duitsers, dan waren er in 1942 waarschijnlijk geen wapenleveranties nodig geweest. Die leveranties waren trouwens gewoon handel hoor. De Britten moesten cash betalen en het vel is ze over de oren gehaald.

Maar goed waar het om gaat is dat niet altijd op je strepen staan wel eens tegen een gevoel van rechtvaardigheid in kan gaan, maar voor miljoenen mensen aan alle kanten van de grens, heel prettig kan zijn. Dat kon door Duitsland geen extreme herstelbetalingen op te leggen en te demilitariseren, dat kon door niet zo dwingend de NAVO op te schuiven. Niet dat een reactie DUS rechtvaardig is (dat waren Holler en Poetin niet) maar wel voor minimaal geweld.

Nuuk | 19-08-23 | 13:10
▼ 8 antwoorden verborgen

Nou.. dan kunnen 'we' ons in ieder geval op de borst kloppen dat 'wij' ook een paar miljard in die pot hebben staan pissen.

Lekker zinvol.. zo'n oorlog.

DatInternetDingetje | 19-08-23 | 11:36 | 1

Nou voor degene met aandelen in de militaire industrie zijn het gouden tijden. Ook voor politicus die zich laten sponsoren door deze industrie.

P-unit | 19-08-23 | 11:40

Ik blijf erbij dat men nooit Oekraine een toestemming hadden moeten geven om op termijn tot de EU / NATO te komen. Het geweld is niet goed, maar ik begrijp wel dat RU dit niet ongemerkt wou laten. De vijand NATO kwam anders tot de grens Rusland. Hij wilde daarom een Buffer|zone hebben.

DeJaVu5225 | 19-08-23 | 11:34 | 15

@d e r e a l i s t | 19-08-23 | 14:00: nee ik bedoel Kosovo, anders had ik Joegoslavië gezegd. Ik zou me eerst eens inlezen voordat ik onzin uit begin te kramen als ik jou was. Een oorlog waar landen aan meedoen of bij betrokken zijn die in de NAVO zitten maakt het nog geen NAVO oorlog. Afghanistan was trouwens ook in NAVO verband volgens mij dus daar vergiste ik me.

Capt. Iglo | 19-08-23 | 14:21

Sinds wanneer moeten wij luisteren naar een schurkenstaat met een dictator?
Rusland moet inbinden en eens eigen zaken op orde maken om iets te eisen.

tis_wat | 19-08-23 | 17:28
▼ 12 antwoorden verborgen

Was Bachmut dr niet geweest dan had t dodental gewoon gelijk gestaan. Verschil is alleen dat Oekraïne goede, potentiële jonge mannen heeft verloren en Rusland z'n tuig heeft opgeruimd...

Flow82 | 19-08-23 | 11:33

Half miljoen, die hadden nu leuke dingen kunnen doen

Patje | 19-08-23 | 11:33

Maar de F16's zijn echt een "game changer".

zaaddodende pasta | 19-08-23 | 11:32

Toch maar ff Robert Bor erbij halen
twitter.com/robert_bor/status/1692816...

Je ken wel foeteren op bijv Study Of War (dacht ik dat het was, of was het een ander) want NIET OBJECTIEF. Maar je doet al lange tijd hetzelfde, en zie veel pick & choose links, maar andere relevante verslaggaving en analyses juist weer niet.

En je fav new Prez krijgt ook niet echt een kritische benadering.

Klompz | 19-08-23 | 11:31

Vermenigvuldig het aantal doden aan de kant van Oekraine maar op z'n minst met 2.

Daemonis | 19-08-23 | 11:29 | 1

Jij was er?

DeJaVu5225 | 19-08-23 | 11:32

Nu maar hopen dat het komende Russische offensief niet te succesvol gaat worden dan kan men met onderhandelen beginnen. Het aantal slachtoffers aan Oekrainse kant zal vermoedelijk een stuk hoger uitvallen, met artillerie overmacht van 10-1 groot deel van de oorlog in voordeel Russen. Heeft nog lang lang geduurd voordat het westen inzag dat het een kansloze missie was. Heb nog steeds het vermoeden dat Rusland doorgaat tot de Oskil rivier, we gaan het zien.

d e r e a l i s t | 19-08-23 | 11:29 | 8

@d e r e a l i s t | 19-08-23 | 12:49: gast nogmaals: ik zit hier nu (voor de 10 keer in een jaar tijd overigens) en zie/hoor met eigen ogenoren wat hier ongeveer wel en niet gaande is. En wat ik zie zijn verschrikkelijk veel mannen die vrij rond lopen die rustig hun eigen ding doen. Als ik dat refereer aan jouw uitspraken en beweringen dat er in Oekraine geen mannen over zijn om te vechten, kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat jouw kennis van deze oorlog en de situatie in Oekraine in zijn geheel aardig beperkt is. Maar als je denk zo slim te zijn, dan nodig ik je voor de tweede keer graag uit zodat je bepaalde dingen met eigen ogen kunt zien.

Vwb jouw links: uiteraard zijn er ook mensen die bang zijn, maar is dat gek in een land ten tijde van oorlog? En dat Zelensky corruptie bij het TZK aanpakt ziet iedereen hier juist als positief.

Flexzz | 19-08-23 | 13:25

@Flexzz | 19-08-23 | 13:25: Er zullen inderdaad nog mannen zijn die willen vechten maar waarom worden er dan mensen van straat geplukt om verplicht te vechten. Dat is waar ik op tegen ben, dank je voor de uitnodiging maar biertje sla ik over met de huidige ticketprijzen van Australie naar Europa.

d e r e a l i s t | 19-08-23 | 13:38

@d e r e a l i s t | 19-08-23 | 13:38: Omdat er ook in Oekraine nog steeds een aantal idioten met een Soviet mindset rondlopen die denken boven de wet te staan. Dat is precies waarom Zelenskiy de top van TZK heeft ontslagen.

Maar een paar idioten staat niet garant voor de gehele situatie mbt mobilisatie plichtigen in Oekraine. Zoals ik zeg genoeg mankracht hier.

Jammer dat je het biertje overslaat. Ik had je ondanks onze verschillen graag het mooie Oekraine willen laten zien.

Flexzz | 19-08-23 | 14:31
▼ 5 antwoorden verborgen

All is fair in love and war.
Bij een oorlog zal er nimmer eerlijke communicatie plaats vinden vanuit de strijdende partijen, noch de landen die er bij betrokken zijn.
Schaar daar ook nog de extreem bevooroordeelde 'echt-niet-onafhankelijke' pers onder en het is maar gokken hoe het er momenteel echt aan toe gaat.
En zelfs na een oorlog zullen de 'winnaars' het verhaal, de 'score' (als je het al zo zou willen noemen) in hun voordeel kleuren.
Wellicht dat er pas jaren na het laatste schot een enigszins realistisch beeld komt. En dat kan zelfs pas generaties later zijn.
Dus, dank voor de info, maar ik geloof er niet zo maar iets van.

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-23 | 11:29 | 2

Het is in ieder geval wel duidelijk dat de Yanks aan het overwegen zijn zich terug te trekken uit dit conflict. En dat is wel een probleem voor Europa.

UnderTheDevil | 19-08-23 | 11:33

Het gaat bijzonder slecht met de Russen. De tegenaanval in het Noordoosten is nog maar op 1 punt actief, terwijl de Oekrainers nu 4 actieve troeven hebben.
De doorbraken zijn serieus in twee posities en er zijn twee posities die de Russen onmogelijk kunnen negeren. De Russen hebben geen reserves meer en moeten hun beste troepen van ene naar andere noodsituatie dirigeren. Deze oorlog gaat nu een onrustige sneller ontwikkelende fase in.

Tapioca pudding | 19-08-23 | 11:27 | 10
-weggejorist-
WhiteRussian | 19-08-23 | 12:16
▼ 7 antwoorden verborgen

Zal eens tijd worden ...

ik2! | 19-08-23 | 11:25

Dat weet ik nog zo niet. Een aanhoudende hopeloze situatie voor de Russen is voor het westen belangrijker dan een aanhoudende hopeloze situatie voor de Oekraïners. Dan daalt de kans immers verder dat Poetins agressie navolging krijgt.

Zyprexa20mg | 19-08-23 | 11:24 | 2

Inderdaad, als Putin hier voordeel uithaalt zijn daarmee de wortels voor het volgende conflict al aanwezig.

Rennieflox | 19-08-23 | 11:37
-weggejorist-
WhiteRussian | 19-08-23 | 13:11

Schatten ze 220,000 duizend jonge mannen omgekomen?
Jongens van 18 jaar.

McCain | 19-08-23 | 11:25

Mooi lied.

UnderTheDevil | 19-08-23 | 11:46

Laatste tijd veel anti Oekraïne berichten hier. Zelfs land afgeven en de moordzuchtige Poetin zijn zin geven? Wat een logica.

reade romke | 19-08-23 | 11:22 | 6

@Zoelense Hobbyboer | 19-08-23 | 11:28: mensen met een neutrale mening, yeah right….

De enige oplossing voor een blijvende vrede is een afgang voor Rusland. De reden dat ik dit zeg is niet omdat ik zo graag meer doden zie, maar omdat dat de enige manier is voor blijvende vrede. Geschiedenis heeft namelijk meer dan eens uitgewezen wat het uitonderhandelen van vrede met Rusland en het opgeven van het grond gebied inhoudt.

Flexzz | 19-08-23 | 11:35

@periscope | 19-08-23 | 11:30: Land voor vrede kan werken, als dat land van de ander was; zoals Egypte de Sinaï na 13 jaar terug kreeg voor een vredesverklaring in 1980.

Sneerpoets | 19-08-23 | 11:40
▼ 3 antwoorden verborgen

"In totaal heeft Oekraïne zo'n 500.000 troepen en Rusland met 1.330.000 ongeveer driemaal zoveel."
Kleine nuance: Dat betekent niet dat Rusland 1,3 miljoen soldaten heeft in Oekraïne.

guldenmiddenweg | 19-08-23 | 11:15 | 2

Nog een nuance. Oekraïne heeft vanaf dag 1 een algehele mobilisatieplicht voor alle mannen tussen de 18 en de 60 jaar. Dus dat is een veel groter direct inzetbaar potentieel dan wat de Russen ter beschikking hebben.

Plaktong | 19-08-23 | 11:23

Hup vrede!

EnzoIshet3 | 19-08-23 | 11:13

Oekraïne heeft Hovercrafts met pantser nodig. Die zweven over de miljoen miljard landmijnen en zijn bij de russen voordat die weten wat er gebeurt. Nou ja, is maar een gedachte.

jan huppeldepup | 19-08-23 | 11:13 | 7

de US Marines hadden wel Hovercrafts maar de betrouwbaarheid was niet zo hoog. Niettemin zouden die wel kunnen helpen om de Dnipro over te steken en elders over landen op te rukken.

AntiZanicz | 19-08-23 | 12:08

@AntiZanicz | 19-08-23 | 12:08:
Hooguit nuttig in moerasgebieden.
Verder zijn het vrij nutteloze dingen.
Lawaaiig, lastig bestuurbaar en inderdaad erg storingsgevoelig.

Kapitein Sjaak Mus | 19-08-23 | 12:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja, er is natuurlijk altijd een kans dat het sentiment omslaat in het westen en de VS. Dat is ook waar Poetin op hoopt. Ik hoop niet dat dat gebeurt, want dat zou hem bevestigen in het idee dat hij met bruut geweld land van zijn buren af kan pakken.

Tashtego | 19-08-23 | 11:12 | 3

Poetin heeft de tijd het westen in deze rproxy oorlog de klok.

Daemonis | 19-08-23 | 11:31

Het zal er dan niet bij blijven en de Baltische landen zouden dan voor de bijl gaan.

AntiZanicz | 19-08-23 | 12:07

Blijf maar goed kijken. Dit komt vanzelf onze kant op.

Plukkieplukkie | 19-08-23 | 11:11 | 2

Welnee.

Malle moer | 19-08-23 | 11:13

Versaagt ende dispereert nimmer!
Wij hebben Kolonel Kaas, die signeert ze allemaal de moeder!

Kapitein Sjaak Mus | 19-08-23 | 11:24

Oekraine kreeg ouwe troep die een gepasseerd station is in de huidige manier van oorlogvoeren.
Al is een tank gloednieuw,het is verouderde meuk die je kop gaat kosten door het gevaar van boven,nu meest door drones die nu de nieuwe standaard zijn samen met raketten.
Oekraine is eigenlijk blijgemaakt met een dooie mus.

periscope | 19-08-23 | 11:07

Daar ligt je kind dan, weerloos op de grond. Goed en fout lopen in een oorlog te vaak door elkaar heen.

MickeyGouda | 19-08-23 | 11:06 | 1

500,000 jonge mannen met dromen.

McCain | 19-08-23 | 11:31

Oorlog erg?? Mijn volgende comment is van verontrustende aard., ouderlijk toezicht is gewenst.
(Het is gewoon verschrikkelijk)

Patje | 19-08-23 | 11:05 | 2

Woorden zijn vacuümbommen

RickTheDick | 19-08-23 | 11:07

@RickTheDick | 19-08-23 | 11:07:
Ik heb ooit iemand gedood met woorden. Maar die waren dan ook wel scherp: speer, speld, dartpijltje, schaar etc

Patje | 19-08-23 | 11:26

Een Olifant, noem hem Vlad, had een territorium. Een andere olifant, Sam, wilde daar wel een stukje van hebben en zei tegen de muis, Volo, die daar woonde:"zeg maar tegen Vlad dat je familie van me bent en bij mij wil horen" . Dat deed de muis en Vlad zei: "Een stukje houd ik zelf want daar wonen mijn muizen, voor de rest laat ik je met rust als je niet met Sam gaat spelen.

Sam was het daar niet mee eens en zei tegen de muis dat hij hem zou helpen als hij voortaan alleen nog maar in bij hem zou spelen. Volo stak dus zijn middelteentje uit naar Vlad en zei, ik spee lekker toch alleen maar bij Sam.

Vlad kwam toen zijn stukje territorium opeisen, hij ging te keer als een olifant in een porceleinkast. Sam stuurde wat rotzooi dat hij niet meer kon gebruiken en daarmee moest Volo het doen.

In plaat dat Volo zei dat hij wel link uitkeek, vocht het muisje tegen de olifant. En wat denk je, de olifant won.

bergsbeklimmer | 19-08-23 | 11:02 | 3

U gaat nu kinderboeken schrijven over olifanten en muizen? Kan best goed worden met uw fantasie.

jan huppeldepup | 19-08-23 | 11:09

Zucht.

kapoerewiet | 19-08-23 | 11:11

Ok, wappie.

Flexzz | 19-08-23 | 11:13

Wel apart dat het zo'n 8 jaar terug was dat in dank memes degene die nu tot openlijk tot onderhandelingen en daarmee heimelijk tot overgave oproepen *anderen* voor "cuck" uitmaakten.

omanders | 19-08-23 | 11:01

Wat een vreselijk zinloze bizarre waanzin.

laurentius | 19-08-23 | 10:59 | 2

Vreselijk, hè..

Zo kunnen we een thread helemaal volblaffen met open deuren intrappen en platitudes uitwisselen.

omanders | 19-08-23 | 11:02

Ik hoor helaas weinig van de oorzaak van het trage optrekken, namelijk de VS die maar blijft traineren over vliegtuig steun.

Foxcave | 19-08-23 | 10:55 | 8

Misschien doe ik nu een Robje maar hoe wil je landmijnen verwijderen met vliegtuigen?

Joffri | 19-08-23 | 11:21

@Joffri | 19-08-23 | 11:21: je kunt mijnen detecteren met thermische instrumenten. Bijvoorbeeld als de zon erop schijnt.

SirCharlesPoploch | 19-08-23 | 12:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Kan iemand mij vertellen wanneer Rusland voor het laatst verslagen is in een oorlog?

Lerp | 19-08-23 | 10:53 | 17

Offensief zo'n beetje altijd, defensief nog nooit. Iets met verschroeide aarde en heel veel ruimte om terug te trekken.

Joffri | 19-08-23 | 11:26

@_pacman_ | 19-08-23 | 11:27: Dat is idd behoorlijk omvangrijk. Doelde in de eerste plaats op het aantal doden aan Russische zijde.

Ichneumonidae | 19-08-23 | 11:38
▼ 14 antwoorden verborgen

"The U.S. intelligence community assesses that Ukraine’s counteroffensive will fail to reach its principal objective of severing Russia’s land bridge to Crimea in this year’s push."

Sommige Amerikanen denken dat een objectief dit jaar niet gehaald wordt. Tjonge.
Trek de conclusies! Alles is verloren! Putin heeft gewonnen! Onderhandelen!

funda | 19-08-23 | 10:53

Mensen hier over onderhandelingen;
Geen van beide partijen gaat grondgebied opgeven. Dus vergeet dat maar.
Verder; ingrijpen? Ga je zelf? Nee? Roeptoeter dan niet van dat soort onzin.
Het blijft gewoon nog een tijd oorlog.
Wat wij er ook an vinden, hoe vreselijk het ook is.

Is dit nog nieuws? | 19-08-23 | 10:50 | 7

De oekrainers zijn tzt op, danwel het westen geeft het op en dan zijn ze ook klaar, Links of rechtsom einde verhaal, de vraag is hoeveel levens heeft dat in totaal moeten kosten in deze proxy oorlog.

Daemonis | 19-08-23 | 11:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja joh het gaat een beetje moeizaam dus laten we er maar weer mee ophouden. Politici leren het ook nooit in het westen, alleen maar korte termijn denken (mede omdat de aandachtsspanne van de burger niet langer is dan een week). De hele Russische tactiek is daarop gestoeld na het mislukken van het 3 daagse offensief en is ook het hele idee achter die verdedigingslinie.

Capt. Iglo | 19-08-23 | 10:49 | 3

Exact.

kapoerewiet | 19-08-23 | 11:12

Om moe van te worden inderdaad, zulk slap gelul in het westen. Geen enorm direct succes en men begint gelijk terug te krabbelen. Zolang Oekraïne wil vechten, blijven steunen. Laat die Russen maar eens betalen voor hun gedrag. Als ze om tafel willen met redelijke houding kan dat altijd.

TancredvanTiberias2 | 19-08-23 | 11:30

Dit dus.
Nog jaar of 2 doorzetten en rusland stort in.

Maarja…duurt lang…….en kost paar miljard….
Doe maar overgeven/opgeven….

Gelukkig waren ze vroeger wel uit beter hout gesneden….

Cageman8 | 19-08-23 | 12:49

"Ook zei stafchef Stian Jenssen van NAVO-secretaris Jens Stoltenberg deze week dat Oekraïne mogelijk grondgebied af zou moeten staan in ruil voor vrede''

Dat is een beslissing die alleen Zelensky en de Oekraïners kunnen nemen, lijkt me. Zolang die zich niet neerleggen bij de brutale 'landjepik' van die kleine kutKGBer en de spirit hebben om door te vechten, moet het westen hen in staat stellen om door te vechten door het blijven leveren van de militaire hardware.

En mocht Oekraïne toch besluiten tot enige vorm van 'land voor vrede', dan moet het hele westen m.i. Rusland zwaar blijven boycotten, proberen economisch kapot te maken, net zo lang tot ze alle geroofde gebieden teruggeven aan Oekraïne.

Dr_Johnson | 19-08-23 | 10:48 | 7

@du Roi Soleil | 19-08-23 | 10:58: Eens ja. Zie deze oorlog dan in feite dan ook als weinig anders dan een proxy-war van de VS die de kosten van dat 'feestje' voor een belangrijk op de EU afwentelen.

Ichneumonidae | 19-08-23 | 11:00

Dat boycotten heeft men na de 1e WO uitgeprobeerd bij DE, bleek niet zo´n succes, vandaar dat men het na WOII anders deed. Soms leert men van de geschiedenis.

bergsbeklimmer | 19-08-23 | 11:35

@bergsbeklimmer | 19-08-23 | 11:35:

Duitsland was zowel na WO1 als na WO2 verslagen, en had zich teruggetrokken uit alle 'veroverde' gebieden.

Ik heb het over het boycotten van Rusland ''net zo lang tot ze alle geroofde gebieden teruggeven aan Oekraïne''. Dat daarna weer ruimte kan zijn voor een - voorzichtige - toenadering, is een ander verhaal.

Dr_Johnson | 19-08-23 | 11:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Kortom, duur Amerikaans gas kopen of in truien investeren? En dan Finland en Polen tot de tanden bewapenen?

Deflatiemonster | 19-08-23 | 10:48 | 3

Finland en Polen zitten er al veel beter in dan wij. Hier moet de dienstplicht nog geactiveerd worden. Dat is schijnbaar een groot probleem want dan moet de VVD minnende jeugd ook aan de bak. Of vrindjes houden hen er dan wel uit.

AntiZanicz | 19-08-23 | 12:05

@SirCharlesPoploch | 19-08-23 | 12:12:

Altijd maar weer deze dooddoener! Moet ik ook verkozen zijn in het parlement voordat ik een mening mag hebben over politieke zaken?

SapperdeFap | 19-08-23 | 14:52

Nog bedankt ome Vlad ....

Der Schnitzeljäger | 19-08-23 | 10:45

Wat een kortzichtige simpelheid om het succes van de Oeks afsteken meten aan terreinwinst, wetende dat de Russen zich diep hebben ingegraven.

Het verstoren van aanvoerlijnen, systematisch uitschakelen van artillerie, afweer en opslagplaatsen alsmede het uitschakelen van infrastructuur zoals de vloot, de Krimbrug en tenslotte de bewustwording van Moskovieten wat er plaatsvindt middels drone-aanvallen op militaire doelen aldaar maakt het offensief behoorlijk succesvol.

Zeker als je de verliezen tegen elkaar afzet en de economie van Rusland serieus last heeft van de in elkaar stortende roebel.

_pacman_ | 19-08-23 | 10:43 | 7

@Zapata10 | 19-08-23 | 10:49: Er is geen patstelling en dat flauwe gedoe over Moskou bezetten ondermijnt uw counterargumentatie alleen. De Oeks kiezen voor beperkte head-on slagveld benadering en dat lijkt zeer verstandig. De Russen lijden zware verliezen maar kunnen en willen dat lange tijd ondergaan.

‘Het wesen’ weet dondersgoed dat Putin op z’n knieën moet en dat de makkelijke oplossingen door alleen met geld en overjarig spul te strooien op is. Onderhandelingen kunnen alleen als uitkomst hebben dat de territoriale grenzen van <2014 hersteld worden, Rusland gaat betalen voor wederopbouw (niet zoals de Fransen in WO-I gedaan hebben, zie hieronder) en Putin wordt gevierendeeld op het Rode Plein door een Russische staatsbeul.

_pacman_ | 19-08-23 | 10:58

@_pacman_ | 19-08-23 | 10:58: Je komt geen steek verder, het front is voor beide partijen een meatgrinder geworden zoals in WW1 en jij noemt het geen patstelling? De Oeks hebben op vier plekken geprobeerd door te breken met als hoofddoel Melitopol wat binnen drie weken veroverd had moeten zijn. Na bijna drie maanden zware gevechten is de oogst een paar dorpjes. En ook Oekraïne lijdt zware verliezen. Nu meer dan de Russen omdat ze in het offensief zijn. Al die wapens zouden een gamechanger zijn. Van Himars tot aan Leopard2 tanks. Niet dus. En die F16 barrels van 45 jaar oud gaan het ook niet doen. Wat jij als uitkomst ziet gaan we echt niet meer meemaken.

Zapata10 | 19-08-23 | 11:06

Helemaal mee eens! Domme, kortzichtige opmerkingen. Het gaat nu juist beginnen: de Russische achterhoede wordt met langeafstandswapens gesloopt zodat er aan het front geen voorraden zijn en de boel instort.
Hadden we in WOII moeten doen, na de invasie in Normandië er na een paar weken mee kappen...
Tsss...
youtu.be/G36D5au244A?t=345

Aristotalloss | 19-08-23 | 11:15
▼ 4 antwoorden verborgen

War is a Rackett
Cui Bono, wie zijn de grote geld verdieners!
Welke leidinggevende mensen , die tegen het Volk zeggen : Wij moeten mee doen met die oorlog, hebben ook hun salaris verlaagd , naar wat de frontsoldaat verdient?

Torquemada | 19-08-23 | 10:43

Het wordt tijd dat deze oorlog stopt. Biden cum suis leveren de wapens, de investeerders vullen hun zakken over de lijken van dit onodig langdurende conflict.

Remus McMillan | 19-08-23 | 10:42 | 2

Wappie alert

Risingson | 19-08-23 | 11:33

Ze hadden beter voor het offensief kunnen beginnen met onderhandelen. Toen was hun positie steviger en dit had vele mensenlevens bespaard.

Sowieso is de vraag of de Krim Russisch of Oekraïns is arbitrair, in de jaren 60 administratief door Chroesjtsjov ondergebracht bij Oekraïne…. Moeten we daar nu een hele oorlog voor voeren? Houd dan gewoon een volksraadpleging daar, dat is sowieso eerlijker dan dat de winnaar het krijgt.

du Roi Soleil | 19-08-23 | 10:42 | 2

We hadden een volksraadpleging. GeenPeil. En toen kwam Rutte en die zij we doen het toch gewoon met een inlegvel. Oekraïne komt niet bij de eu (eu met kleine letters)
Dat land niet militair en financieel steunen zei hij ook. Dus.

Flightless bird | 19-08-23 | 10:54

Eens. En de wereld had zich al neergelegd bij de annexatie van de Krim.

Frits de Vriez | 19-08-23 | 11:40

Dat landje ruil voor vrede stelde Musk ook ongeveer voor in oktober 22, inclusief de volgende redenatie:
This is highly likely to be the outcome in the end – just a question of how many die before then

Miyagi | 19-08-23 | 10:41 | 3

Het doel van oorlog is je positie bij de onderhandelingen te verbeteren. Meer eigenlijk niet.

Alleen als je een tegenstander totaal kunt verslaan, zoals Duitsland in de tweede Wereldoorlog, kun je jouw voorwaarden opleggen. In alle andere gevallen eindigt er met onderhandelingen.

du Roi Soleil | 19-08-23 | 10:45

@du Roi Soleil | 19-08-23 | 10:45: WO-II is een direct gevolg van de schandalige compensatie die Frankrijk heeft opgelegd aan Duitsland na WO-I. En de Duitsers waren nou niet bepaald verslagen door de Fransen in de grote oorlog.

_pacman_ | 19-08-23 | 10:50

ja, het grootste licht van deze tijd.

AntiZanicz | 19-08-23 | 12:03

Goh, wie had dat nou verwacht…

200,000 jonge mannen de dood ingejaagd omdat er wat oude mannen compensatie zochten voor dat hun pikkie niet meer goed werkt. Top gedaan!

Devils_son | 19-08-23 | 10:40

Waarom zo Poetin serieus willen onderhandelen?

Duwbak_Linda | 19-08-23 | 10:38 | 9

@Flexzz | 19-08-23 | 11:46: Waarom gaan die mannen die willen vechten dan niet vechten?
Lijkt me toch niet zo ingewikkeld om je aan te melden bij het leger.

Ichneumonidae | 19-08-23 | 11:47

@Ichneumonidae | 19-08-23 | 11:47: Omdat Oekraine nog niet over dusdanige tekorten beschikt dat dat echt nodig is. Op dit moment wordt er wel gemobiliseerd, maar based on needs.

Flexzz | 19-08-23 | 12:19

@Ichneumonidae | 19-08-23 | 10:43:
Hahhaa ja deze 3 dagen operatie om een pro russische president in Kiev te zetten is een groot succes.

Putin heeft echt alles wat hij wil!

Cageman8 | 19-08-23 | 12:58
▼ 6 antwoorden verborgen

Is er ooit een oorlog gewonnen zonder boots on the ground, er nog van afgezien dat het niet onze oorlog is?
Vreselijk voor Oekraïne natuurlijk, maar soms lopen dingen zoals ze lopen (dat laatste klinkt vrij dom, en ja, dat is ook zo). Enfin, take your loss.
Lever maar land in voor vrede, lijkt mij idd ook de optie om verdere totaal onnodige doden te voorkomen.

Ichneumonidae | 19-08-23 | 10:38 | 8

@ZonderNaam | 19-08-23 | 11:16: De VS had na de verovering van de eilanden in de Pacific de keuze iets te doen. De Japanse luchtmacht was uitgeschakeld en de VS konden toen al bombarderen wat ze wilden en dat deden ze ook.
Bombardement op Tokio kostte naar schatting een 100.000 Japanners het leven.
Algemeen wordt het gezien als het dodelijkste luchtbombardement ooit.

Met atoombommen gaan gooien lijkt me overigens wel het slechtste plan ooit, zeker nu.

Ichneumonidae | 19-08-23 | 11:27

We hebben boots on the ground, Flexzz is ter plekke!

Joffri | 19-08-23 | 11:35

Echt het woord van de verzetsman van na de oorlog. Eerst arm hijsen en later dapper geweest

AntiZanicz | 19-08-23 | 12:02
▼ 5 antwoorden verborgen

Ben altijd voorstander geweest om gewoon NAVO interventie te doen. Even powerplay tegen dit Rusland. Die knakker verstaat de taal goed van pure kracht. Geven we Poetin meteen een excuses om in een hoekje te gaan Calimero-en. Zonder dat excuses is zijn heerschappij ook voorbij.

Dr.Platypus | 19-08-23 | 10:33 | 15
▼ 12 antwoorden verborgen

Zal tijd worden dat er onderhandeld wordt. Zinloze verspilling van mensenlevens en vernietiging van onze economie in een eindeloze loopgraven oorlog.

HD50 | 19-08-23 | 10:33 | 5

En dan is het wachten tot Rusland het weer op de heupen krijgt om een ander stukje te pakken bedoel je?

tiku99 | 19-08-23 | 12:01

Israël bezet geen enkel gebied. Lees eens de geschiedenis voor de afwisseling. En dan niet bij een of andere palestijnse organisatie.

At_Dawn_They_Sleep | 19-08-23 | 12:33
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland