Dagvraag: Waarom is blackface een misdaad en drag kunst?
Jolande Withuis voor het woketribunaal van Tinkebell
Sociologe, feministe en schrijfster Jolande WIthuis columniseert deze zomer in Trouw als vervanger van roomblanke kalende man met bril van middelbare leeftijd Steve-O Akkerman. Withuis ligt niet lekker in het wokegebeuren omdat ze dingen zegt als: "Ik vind dat er vage dingen onder feminisme vallen. Heksenkringen, vage esoterische dingen. Of doen alsof vrouwen beter zijn, dat ze overal vrede komen brengen." In haar column deze week vraagt ze zich af: Waarom is blackface een misdaad en drag kunst? Withuis verhaalt over een bijeenkomst in het Amsterdamse (woke city, dixit de publiciste) debatcentrum De Balie waar ze na een publieksvraag de kwestie aan de orde stelde. "Ai. Fout. Van achteruit de zaal riep een mevrouw met een enorme roze zonnebril: ‘Ongepast!’, en in reactie op mijn vragend-opgetrokken wenkbrauw: ‘Zeer ongepast!’ Ik antwoordde dat het taboeïseren van vragen het onderzoeken van de dynamiek van uitsluiting en discriminatie niet verder helpt, maar het kwam niet meer goed." De schreeuwende zonnebril bleek dus Tinkebell. En die hysterie zet zich vandaag voort op X. Withuis is overigens niet bang voor tribunalen. In Zomergasten vertelde ze eerder hoe ze als twintiger ontboden werd in Felix Merites, destijds het hoofdkwartier van de CPN aan de hoofdstedelijke Keizersgracht, om zich te verantwoorden over haar alras afnemend enthousiasme voor de Communistische Partij van Nederland. Een sessie van kritiek, zelfkritiek en vernedering, zoals gebruikelijk in Maoïstisch China, volgde. Ze kwam er later achter dat haar eigen vader haar had ‘verraden’ aan de partijbonzen. Terug naar Trouw: "Tinkebell zal zichzelf zien als een moreel hoogstaand persoon. In mijn ogen is zij verblind door de modieuze ideologie van het intersectionalisme." Withuis' conclusie na de breek.
Enfin
Lezon
Social
Wederhoor
Social
Reaguursels
InloggenHet gaat om de intentie achter een uiting, gedraging, beeld of logo. Nu zijn wij in een tijd aanbeland waarin figuren menen dat intentie’s bestreden moeten worden. Hiervoor gebruikt men allerlei ouderwetse trucje’s w.o. schreeuwen, krijsen, janken, smeken, huilen, boosheid, verlinken, of slachtofferschap veinzen. De methoden om intentie’s te bestrijden zijn schier eindeloos en de bak is nog lang niet leeg..
De intentie van zwarte piet is ondeugende goedheid. De intentie van drag is het profileren van sexualiteit, al is het in de marge. De intentie van een nazi uniform met carnaval is een foute joke (wat mij betreft).
Laten wij eerst eens een open discussie met elkaar aan gaan welke intentie’s wij geoorloofd vinden en welke niet. Wie geeft de referentie kaders op zodat we voor altijd helder hebben wat er gedacht en geuit mag worden en wat niet... en in welke context of setting.
Ik zie de laatste tijd steeds meer vrouwen met een snor en mannen in jurken. Toch heb ik het idee dat ze niets met dat draggebeuren ophebben.
Ik erken alleen Dame Edna.
Gaat dit nog ergens over of is het slechts smeken om aandacht?
Voor de kinderen onder ons (geboren na of in 2000)
Die man in een jurk is Gerrit Zalm:
nos.nl/l/2377326
Hij heeft al ons de euro in geholpen, en de gulden heel goedkoop verkocht, goed voor de staatsschuld!
Maar niet voor de portemonnee van de Nederlander.
Fun fact:
Vrienden van mij waren ingehuurd door abn om een dragshow op te voeren, halverwege de act werd het geluid weggedraaid omdat één hotemetoot bij abn gebeld werd op zijn mobieltje …
Dat is de abn.
Mismanagement is Onze Keuze.
Helaad is de naamsverandering naar MOK om vigerende redenen nooit doorgegaan.
De abn bestaat nog steeds.
Hey, ik mis hier even de associatie en context, kan me niet voorstellen dat jij een jurk nodig hebt.
Bovenaan in dit topic staat een plaatje (pica/foto) van een man in een blauwe jurk, en dat is de context waaronder ik reaguurde:
Die man in een jurk is Gerrit zalm.
Er staan verder geen mannen in een jurk in dit topic, dus scrol nog even naar boven. Dan zie je het.
Dat is dus Gerrit zalm, en daar reaguurde ik op.
Hopelijk is het je zo duidelijk dat ik on topic reaguurde.
Er is maar een man in een jurk afgebeeld in dit topic, ik denk wel dat je hem kan vinden, ik raad je aan om helemaal naar boven te scrollen, voor alle duidelijkheid.
Of je nu de app gebruikt op je telefoon, pad of op de website, het is dus het eerste plaatje.
Ik begrijp dat je in 2000 of later geboren bent. Geeft niks.
@Analia von Solmsch | 28-07-23 | 21:38:
Rustig. Pre-2000 en de adblocker weet dat ik niet veel met Zalm op heb.
Vrouwen behoren niet meer tot de feministische doelgroep. C'est ça
Ik heb al jaren de gewoonte om gekkies te negeren. Ik heb al jaren een heerlijk leven.
Ik zie je dagelijks langs komen als ik mijn ronde doe op de gesloten afdeling ggz, volgende keer zwaai ik wel even. Dit weekend heb ik vrij. Maandag dus.
Volgende keer geen smeerboel achter laten in je cel, ik krijg klachten van de stagairs.
Ja meneer meier, ik heb geen goed nieuws.
Eeeh, dokter ik ben een vrouw dus zegt u mevrouw meier aub.
Goed mevrouw Meier, ik heb slecht nieuws, u heeft een teelballen tumor.
Omdat vrouwen zich niet aangesproken voelen door drag?
Jawel, ze voelen zich zeker aangesproken, mannenbenen in panty zien er gewoon vaker beter uit, het is een veel gehoorde klacht. Lange benen, weinig vet. Tja.
@Analia von Solmsch | 28-07-23 | 18:39: Is dat niet omdat je hetero bent?
Zal wel een academische discussie zijn zeker? Nou ik vin dat as een vrouw zich gekwetst voelt door drag of zo, nou dan moeten ze daar gewoon mee stoppen
Ik heb met drag queens zij aan zij gevochten tegen scootertuig. Als het erop aankomt zijn onze allies.
Met handtasjes?
Wil je de punt van een naaldhak koppen? Ze staan hun mannetje wel.
@Analia von Solmsch | 28-07-23 | 18:31: Dat kan ik beamen. Ik was een keer in San francisco met mijn rockband, en ergens op straat was er een knokpartij aan de gang tussen een Mexicaan en een dragqueen. Die dragqueen zat bovenop die Mexicaan klappen uit te delen met de stalen punt van die high heels. Recht in zijn bek, keer op keer. Dat was BRUUT. Veel bloed enzo. En het enige wat hij/zij/het riep "WHO's a bitch, huh ? WHO's a bitch ? Tell me who's a bitch. Yeah that's right, bitch. You're MY bitch, BITCH !"
Onder trans vrouwen wordt drag inderdaad vaak gezien als een vorm van blackface: zo noemen we het letterijk en we haren het. Wij worden ermee geassocieerd (net als met die "nonbinaire" halve zolen), terwijl we niks met dat kermisgebeuren te maken hebben en bovendien gender niet performaal is, maar intrinsiek. Als het een "kunstvorm" zou zijn, zou het bovendien een smakeloze vorm van kundsdt zijn die niet confronteert of provoceert, maar alleen maar afzichtelijk is. Toen ik mijn diagnose met genderdysforie kreeg kostte het me jaren om aan mijn familie uitgelegd te krijgen dat ik een diagnose heb en dat het niet betekent dat ik nu de hele dag met theatrale make-up in combinatie met een stoppelbaard en hoerige kleding ga rondlopen.
Ik snap wat je bedoelt, ik snap je pijn en frustratie. Er zijn vele verschillende redenen waarom een man vrouwenkleren draagt, de een is de ander niet. Maar drag verbieden omdat sommigen de reden er niet van begrijpen: nee. Al snap ik dat mensen met genderdysforie daar last van hebben van vooroordelen.
@Analia von Solmsch | 28-07-23 | 18:45: toch lijkt het er wel op dat mannen ook hiermee aan de haal gaan. En dat is volgens mij het grote probleem: drag bedreigd de emancipatie van vrouw en transvrouw….net zoals transvrouwen de emancipatie van vrouwen bedreigen.
Komt het toch weer van de man….mannen, we moeten ons schamen!
Waarom is dit item nog niet aan de orde op mijn favoriete discussiesite de Joop?
Ik ben zo benieuwd wat de stamgasten daar voor mening hebben!
Het uitdijende leger gekwetsten heeft de dragqueens geannexeerd, niet andersom.
Het agressief tot de verantwoording roepen is een onmiskenbaar onderdeel van het communisme en het zegt nogal wat dat dit dus een normale gang van zaken is in het woke, klimaat, en gendercircus.
Withuis heeft het blijkbaar allemaal meegemaakt en ziet goed de ongure parallel.
Prikkelende meningen, goeie krant
wat voor show is die foto, bert visscher of zo?
Nee, dit is Gerrit Zalm. Op VVD-feestje.
Withuis heeft een punt. Maar de vergelijking gaat mank. Blackfacing is niet explicieter qua uitingsvorm, maar wel qua impact als afschildering van sociale verhoudingen. Drag wordt niet door veel vrouwen als mysogyn ervaren. En mysogynie is waar het om gaat. Zit er vrouwenhaat achter deze persiflage? Is dit een negatieve weergave van hoe mannen denken dat vrouwelijkheid is? Eerder onmacht om vrouwelijkheid proportioneel te uiten.
Drag is natuurlijk gendercliches oplepelen. Het is geen kunst, maar eerder carnaval. Feestelijk, grote valse smoel, over the top. Daardoor staat het verder van gemiddelde vrouwen af en is het minder aanstootgevend. Het kan zelfs inspirerend zijn om het opgepompte zelfvertrouwen te aanschouwen. Het bedoeld is om niet serieus te zijn. Zelf vind ik er overigens geen zak aan, het is ook niet knap of dapper. Eerder clichematig. Maar vrijheid blijheid.
Clichématig, tiens.
Cliché is des vrouws eigen.
In iedere persiflage is het lastig het orgineel te overtreffen, maar denk aan het personage juf Ank van de tv serie De Luizenmoeder (gespeeld door een vrouw) het lukt soms toch om een absurditeit als een vrouw te persifleren. Hulde!
Veel bekeken serie is dus geen zak aan, ook niet knap of dapper.
Goh.
@Analia von Solmsch | 28-07-23 | 19:01: Dus de absurditeit van een nicht blijft onnavolgbaar. Goh.
Blackface wordt geassocieerd met de "minstrel shows" van Al Jolson. Dit waren komisch bedoelde sketches, met de bedoeling de kijker aan het lachen te maken. Als ik me niet vergis mochten donkere mensen toen niet eens akteren in films omdat ze geen lid mochten worden van een akteursvakbond. Dus die Al Jolson had blackface met dikke lippen, en die beeldde dan typetjes uit. Vooral van de zuidelijke arme neger, meestal een grimassend personage dat gebroken Engels sprak en doorgaans ook als niet zo slim werd uitgebeeld. Die typetjes waren puur bedoeld om zwarte mensen belachelijk te maken, door middel van overdrijving van stereotypen en cliches. En dat was ZEKER racistisch. Zo racistisch als de pest. Maar ik vind dus dat niet hetzelfde opgaat voor ZP. Daar zit een heel andere intentie achter.
Toch wel een luxe probleem als je je om dit soort onzin druk kan maken.
Mijn moeder was een dragqueen, wist ik veel, ik was een kind.
Moeten we dat "ongepast!" roepen van Tinkebell vanuit de zaal niet gewoon opvatten als performance-kunst?
Waarom, Jolanda? Omdat de huidige gekkies zijn opgegroeid in een tijd dat we niet langer corrigerende tikken mochten uitdelen maar in plaats daarvan moesten het gesprek met onze drie-jarigen aangaan om hem duidelijk te maken dat iets verkeerd gedrag was zonder daarbij het kind emotioneel te schaden etc.
Fast forward 20 jaar later; verwende kudtadolescenten die van gekkigheid niet weten hoe ze nu weer tussen de meute moeten opvallen en bij de minste of geringste correctie zwaar depressief zijn of over discriminatie, safe space beginnen en met woorden als giftig, toxisch en onveilig beginnen te smijten.
Daarom. Geen aandacht aan geven, laat ze gewoon lekker voor lul/kut/gendermacgyver erbij lopen tot ze een ons wegen. Het sterft vanzelf wel uit, dat idiote gedrag.
Ik zie overal donkere mensen die hun krulhaar ontkrullen en blonderen. Moet je andersom proberen. Je krijgt nooit meer een baantje wegens racistische motieven.
Racisme is altijd 1 kant op. Zwart wordt altijd gediscrimineerd door wit. Mijn analyse is simpel. Het is de kift en jaloersheid omdat de witte mens nou eenmaal de moderne tijd is begonnen met wetenschappelijke ontdekkingen en economische vooruitgang. De kift gaat zo ver dat er Zwarte schilders en fotografen zijn die bekende schilderijen copieren maar dan zijn de personen donker gekleurd. Geen enkel probleem. Andersom is het cultuurkaping zoals indianen tooien voor kinderen of carnaval. Onze cultuur kapen is daarentegen geen enkel probleem. Vermoeiend allemaal.
Het is allemaal biologie. In een wereld van overvloed ontstaan er 'mooie mensen'. Deze mensen doen niet meer mee in de maatschappij, werken niet meer en planten zich niet meer voort, ze 'zijn' en maken hun tijd vol, omdat het kan.
De natuur regelt het probleem van de overbevolking zelf.
Goede vraag van Jolande Withuis. Mijn antwoord: omdat negers tegenwoordig hoog op de slachtofferlijst staan en vrouwen helemaal onderaan (lesbische nog onder heterovrouwen). Als man (kerel, dragqueen, transvrouw) mag je vrouwen belachelijk maken, en vrouwen die dat niet pikken voor TERF uitmaken of zelfs cancelen. De wokewereld is verregaand a man's world.
Interessante gedachte. Woke is bij uitstek patriarchaal - en misschien zelfs wel de laatste stuiptrekking daarvan.
Vrouwen helemaal onderaan?? En Silly Sil dan? Heeft zichzelf toch in de buitencategorie van het slachtofferschap geplaatst... Misschien bedoel je blánke, heteroseksuele 50+ vrouwen?
Zonder het artikel gelezen te hebben, het eerste is geen misdaad, het tweede geen kunst … wat heb ik gewonnen?
U gaat door voor de manjeetron.
30 Minuten - Geboren In Een Verkeerd Lichaam (VPRO, 1995)
www.youtube.com/watch?v=R3m8ucf7yNI
Man wil een rokje aan.
Maar ook een andere huidskleur.
En nee dit is geen racisme.
En ook geen blackfacing.
Ik heb deze aflevering nog gezien in 1995, ben groot fan van Ederveen en Niterink c.s., en helaas is de discussie nog gaande …
Het zal ook niet opgelost worden deze eeuw.
Verschil met 1995 en anno nu:
Binnenkort wordt deze aflevering gecanceld wegens zo’n larf dat geboren is na 2000.
De Joop doctrine luidt immers:
“Ik voel me gekwetst, dus ik ben bewust gekwetst”
Kassa voor Sylvania Simons (moge zij een brandende poppenwagen in haar k*twerk binnenrijden, - Hermans)
Mannen die zich tijdens een stag party verkleden als vrouw drijven willens en wetens de spot met een zwakke groep (de vrouw), en dat is dus zeer vergelijkbaar met Zwarte Piet zien als een spotternij op de zwarte medemens.
Zwarte Piet echter, wordt ook zwart gemaakt omdat zwart nu eenmaal een van de drie kleuren is (naast wit en rood) die in de westerse traditie, met het overwegend blanke gezicht, door _de clown_ gebruikt wordt. Met deze maquilage drijft de clown niet de spot met iemand, maar zorgt hij ervoor dat hij onherkenbaar is. En het is belangrijk dat hij onherkenbaar is, omdat hij de spot wil drijven met iemand anders (zonder repercussies). Vergelijk ook de Venetiaanse maskers. Die maskers hebben echter het nadeel dat ze de expressie niet zo goed doorgeven als schminck.
Dus: er zijn ook manieren om drag negatief en blackface positief uit te leggen, in weerwil van een nodeloos opgelegd Angelsaksisch perspectief.
Die spotterij is Blackface en dat is nou juist de kern. Zwarte Piet is GEEN spotterij (en dus geen Blackface). Het zijn gezochte argumenten die kant noch wal raken.
Een nodeloos opgelegd Anglo-Amerikaans perspectief, bedoelt u mogelijk te zeggen?
@Grachus | 28-07-23 | 17:13: Precies. Zie mijn tegen hierboven.
We kunnen ook bipolaire psychos gewoon negeren.
Nu is het allemaal nog leuk, maar de dragqueens schieten als paddestoelen uit de grond en als straks de dragqueens in de meerderheid zijn is het te laat.
Te laat voor wat?
@Geilbaard | 28-07-23 | 17:06:
Voor de mannen die weigeren om vrouwenkleren te dragen, want daar gaat het naartoe, ken uw klassiekers.
Demense zijn er maar druk mee.
Stel je wil graag een zwarte vrouw zijn als man.
Mag dat?
Mag dat als
[ ] als witte man
[ ] als Chinese man
[ ] als Marokkaanse man.
Een Iers zigeuner-meisje heeft zich een tijdje voorgedaan als zwarte vrouw door 40 uur per week onder de zonnebank door te brengen en de rest van de tijd te vullen met voldoen aan alle cliche’s over zwarte vrouwen en dat te posten op de socials. Dat mocht uiteraard niet: account is verwijderd maar niet nadat ze eerst opzichtig de maar werd genomen door alles wat deugt.
Dus: nee, dat mag niet.
@_pacman_ | 28-07-23 | 17:01: Het heet "blackfishing' lees ik nu:
www.insider.com/celebrities-blackfish...
Een ernstige misdaad als ik het zo eens doorblader.
@_pacman_ | 28-07-23 | 17:12:
Willen mensen juist graag zwart zijn, is het weer niet goed.
Hoe zijn we hier in godsnaam in terecht gekomen.
We zijn zover gekomen dat als iets een vage associatie heeft iets in de geschiedenis van het racisme, dat het dezelfde kleur heeft, of ergens op lijkt, dan moet het racisme zijn en dan mag je gekwetst zijn.
En daar hebben we niets aan.
In een wereld zonder racisme-slachtoffers zou het eigenlijk helemaal geen probleem moeten zijn, Zwarte Piet.
Iemand schildert zich zwart.
Nou en.
Maakt hijzij er zwarte mensen mee belachelijk, zoals in de Al Johnson of de tijd van de minstrel shows?
Nee, iemand meet zich een sprookjesfiguur aan, meer niet.
Sterker nog, zwarte piet is cool en kinderen vinden hem gaaf.
De stoomboot is een sprookjesboot met een blank personage en meerdere zwarte mensen.
Je kunt dat vagelijk associëren met slavenboot, dus schiet Woke in de kramp en op hol en dus is het een slavenboot en is het het een racistische constructie.
Nee dus.
Fout.
Woke wil zich graag druk maken over dingen ter meerdere eer en glorie van zichzelf en gaat dingen overhaast invullen en uit het verband trekken zodat ze lekker kunnen wijzen naar slechte mensen zodat zij zelf deugen.
Zwarte piet is helemaal geen slaaf. Hij kan weglopen wanneer hij wil. Hij wordt ook niet verkocht als slaaf. Zwarte Piet wil zelf bij Sinterklaas blijven. Die een heilige is. Het is een sprookje.
Waarom schiet dan woke meteen door in die kramp.
Waarom is iedereen die zichzelf een andere kleur geeft een racist zodra die kleur zwart is.
Wie bepaalt dat eigenlijk.
Gekwetst voelen is helemaal geen argument of onderbouwing.
Ja, er is buitensluiting op basis van huidskleur (en nog andere dingen), en dat is niet ok en daar hebben kinderen en later volwassenen last van.
Heb het daar dan gewoon over.
Maar dat doen ze dan weer net niet.
En zo blijven we lekker om het probleem heendansen en schiet het niet op.
Voer voor psychologen dit.
Ik heb een block van Tinkerbell en ben er trots op
Een ´block´ in je broekje. (?)
Begrijp dat Blackface niet mag ? Maar Whiteface, Yellow Face, Red Face is wel toegestaan ? En is er al een deuglijst voor de carnaval ? En bestaat Tinkebell wel echt ? Dat is toch een sprookjesfiguur en de huissloof van Peter Pan, en zij probeert samen met jkapitein Haak Wendy toch te vermoorden ? Heel verwarrend allemaal ....
Vroeger heersten drag queens de wereld.
en.chateauversailles.fr/discover/reso...
En ze scheten in de bosjes. Wat een gedoe.
Het probleem zit 'm in de mensen die denken dat _intentie_ te formaliseren is in het recht. Je gezicht zwart schilderen wordt gezien als een zwakke groep te kakken zetten, terwijl een beha omtorsen, een lange krullenpruik opzetten en je besnorde lippen rood schilderen wordt gezien als een eerbetoon aan de vrouw. Het eerste is een kwade intentie en het tweede een goede.
Ofzo. Los van het feit dat de intentie wel eens compleet andersom kan zijn (en kerels die zich in drag hijsen op een stag party - is dat dan iets anders dan een vrouw, dus een zwakke groep, te kakken zetten?): je kent de intentie sowieso hoegenaamd niet. Dan kun je wel met statistieken aan komen zetten, en 'doe nou niet zo flauw je weet heus wel hoe het zit' - maar in ultimo kun je niet in iemands hoofd kijken en ken dus des iemands intentie niet.
Dezelfde mensen die roepen dat de Nederlandse cultuur niet bestaat, vinden dat ze precies kunnen weten wat iedereen denkt, en hen op basis daarvan beoordelen. Het is dubbel tot en met.
Op dit moment hebben we de meeste vrouwelijke ministers en staatssecretarissen ooit. Een meerderheid. In het bedrijfsleven steeds meer vrouwen als CEO. De advocatuur, het OM en de basisscholen zijn grotendeels of vrijwel helemaal gefeminiseerd. Er studeren meer meisjes dan jongens rechten en medicijnen, Ik hoor feministen nooit over een beroep als stucadoor of verhuizer, vrij naar prof Jordan Peterson. ''Only the sweet seats"
Tinkebell is activist: dat zijn vaak niet de meest slimme en interessante figuren. Omdat ze zichzelf nogal eens overschreeuwen.. En dan moet er een rechter aan te pas komen om ze weer in het gareel te krijgen.
Tja, ik als rechtgeaard en volledig 100% heaumeau cis-man weet het antwoord:
Omdat black face een beladen geschiedenis heeft, kan het niet meer.
Je trekt nu ook geen SS uniform aan tijdens carnaval.
Groot voorstander van drag queens, ook daarin zijn mannen nu eenmaal beter in: als vrouw kleden.
Overigens velen van ons kleden juist de vrouwen aan. t Is een industrie, het is hard werken om een vrouw er appetijtelijk uit te laten zien, dag weet iedere kapper en visagist en stylist.
Een beladen geschiedenis in de VS. Niet in Nederland.
Zwarte mensen vergelijken met SS-ers?
Oh, u is man....
@Piet Karbiet | 28-07-23 | 16:45: No shit, Sherlock.
In Nederland kennen wij geen 'Blackface'. Dat is een typische Amerikaans fenomeen waar Zwarte Piet geen donder mee te maken heeft. Het is een uitermate kwalijk 'frame' om Zwarte Piet daar onder te scharen.
Woody Harrelson als stoephoer, erg grappig:
www.youtube.com/watch?v=AxcFXbkJzdc
Vanaf 0.40
You know what you guys are freaks !
Tinkebell is mijn buurvrouw, althans woont een straat verderop. Heb haar een keer tegen de jongens van de groenvoorziening bezig gezien, die het onkruid kwamen weghalen. Dat was volgens haar vernietiging van de natuur.
Ik heb Tara Singh Varma ooit door mijn straat zien lopen, komt dicht bij zo. Onbegeleid ook. Bezuinigingen op de ggz gaan echt te ver.
@Analia von Solmsch | 28-07-23 | 16:39: Ik had wekelijks Sharon Dijksma hier op de markt. Dat is pas erg.
Het aantal mannen en vrouwen bij de groenvoorziening was zeker 50/50?
Ik las iets over een man die zich identificeert als hond, hij 15.000 dollar uitgegeven om op een hond te lijken, alleen de staart was niet zo duur want die is gewoon plug and play.
Ja, die domme Tinkebell is natuurlijk wel een paar maatjes kleiner dan Jolande Withuis, dus die kan beter haar snavel houden.
Dat kan ze trouwens sowieso beter doen, want wat eruit komt is doorgaan bullshit.
Withuis is een verstandige vrouw, maar omdat ze het communisme op de korrel nam, van ´binnenuit´ nog wel, denk ik dat ze bij delen van links Nederland nog steeds niet zo goed ligt. Wat natuurlijk nergens op slaat.
Volgens het Linkse gedachtengoed is het volkomen logisch om mensen als Jolande als 'verrader' weg te zetten. Je blijft hoe dan ook in de Linkse Leer geloven.
Dame Edna is toch recent overleden? Die was wel leuk.
Drag vind ik ongelooflijk leeg, kinderachtig en gemakkelijk entertainment. Maar van mij maar iedere kerel een jurk aan, z’n gezicht als een clown opmaken en overdreven irritant ‘diva’ gedrag acteren als hij dat leuk vindt.
@pakman: Als je de grappen van Dame Edna niet begrijpt, juist omdat het een verklede man is, zeg dat gewoon…
@Analia von Solmsch | 28-07-23 | 16:27: ik kijk er niet naar dus ik zou niet weten of ik die ongetwijfeld diepe grappen zou ‘begrijpen’ waar een ontwikkeld mens als uzelf om zit te gieren. Nogmaals, prima dat ze het doen / zijn maar ik hoef er geen aandacht aan te schenken.
@pakman: als je er niet naar kijkt heb er dan geen oordeel over.
Dame Edna was één van vele typetjes van een briljant komiek uit Australië, maar inderdaad, hij droeg dan een jurk.
@_pacman_ | 28-07-23 | 16:24: Kadushka van FC Kip was leuk. "Wwoewil je klappie, flappie?!"
@Analia von Solmsch | 28-07-23 | 16:44: ik ken het wel maar vond het slaapverwekkend en zoals eerder gezegd gemakkelijk en leeg entertainment dus dan heb je het snel bekeken en ga je iets anders doen.
Copycats als die vreselijke Raymann of Groenendijk met hun drag-typetjes zijn helemaal tenenkrommend.
@_pacman_ | 28-07-23 | 16:54: pacman zegt, dus is het zo. Hail _pacman! En is ook een ZEER belangrijke vind ik. Zeer belangrijk.
@Klompz | 28-07-23 | 17:47: Dank u. Eindelijk iemand die het begrijpt en mijn reaguursels op waarde weet te schatten.
Drag queen zitten niet in het verkeerde lichaam maar in de verkeerde kleding.
Toen drag nog cool was:
The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert
met Hugo Weaving, Guy Pearce & Terence Stamp
youtube.com/watch?v=kevJJDQloNE
Ed Wood met Johnny Depp is ook vermakelijk.
Wat dacht je van White Chicks, twee zwarte jongens die zich vermommen als blanke meisjes, ik heb daar wel moeite mee.
www.youtube.com/watch?v=JUGE0-F4vnE
@UnderTheDevil | 28-07-23 | 16:21: of Glen or Glenda
@Roos | 28-07-23 | 16:29: Als je meer wilt weten over Ed Wood, kijk dan Look Back In Angora en The Plan 9 Companion. Staan beiden op Youtube. (beeldkwaliteit is soms wel matig helaas.
@Mr_Natural | 28-07-23 | 16:25: Nu nog een film waarin twee witte meisjes zichzelf als zwarte mannen voor gaan doen. De wereld zou te klein zijn.
Jolande Withuis, die zal gezien haar communistische opvoeding inderdaad niet snel onder de indruk zijn van het huidige deugtribunaal. Die kreeg al op jonge leeftijd van haar ouders te horen dat mama en papa natuurlijk erg van haar hielden, maar dat als ze moesten kiezen tussen haar en de partij ze onverbiddelijk voor de partij zouden kiezen.
Ze vertelde ooit in Buitenhof over hoe haar vader in een lift in de Bijlmer door twee zwarte kerels beroofd en toegetakeld werd. Terwijl hij op de lift stond te wachten gingen die twee achter hem staan, hij voelde dat het niet goed zat maar stond zichzelf uit ideologische overwegingen niet toe om te luisteren naar zijn onderbuikgevoelens. Een fascinerend verhaald dat echt een inkijkje geeft in de gedachtewereld van iemand die zich helemaal heeft overgegeven aan een ideologie.
Speciaal voor u opgezocht:
www.npostart.nl/jolande-withuis/18-02...
Vanaf 14:22
@gatij | 28-07-23 | 17:18: Dat is hem inderdaad, dank! Voor wie geïnteresseerd is in hoe totalitaire ideologie je blik op de werkelijkheid kan vormen is dit een interessant gesprek.
Wat is de seksuele voorkeur van drag queens? Andere drag queens?
En kan een vrouw ook een drag queen zijn?
Zo veel vragen.
Vrouwen die zich verkleden als mannen?
@Pantoffelo | 28-07-23 | 16:19:
Drag dicks.
@Pantoffelo | 28-07-23 | 16:19: drag kings
Een drag queen valt natuurlijk(vaak ..) op mannen, ook zonder jurk. Dat is nu juist de grap.
@Analia von Solmsch | 28-07-23 | 16:29:
Maar welke mannen vallen op een man met een jurk?
Dit is allemaal te ingewikkeld voor mij.
@mrnaturaal: ik heb natuurlijk niks met vrouwen, maar genoeg mannen die graag beide seksen tegelijk aan hetzelfde lichaam willen zien hangen.
Thailand is een bekende bestemming.
Op internet wordt man met vagina, vrouw met penis gezocht. Juist dat tweeslachtige is interessant, maar ik wil gewoon een vent met veel haar erop. Liefst dat ik niet zie of hij op zijn buik ligt of op zijn rug.
Met piemol, uiteraard.
Ik kan daar ook verder niets aan doen, zo ben ik geboren.
Ieder het zijne.
@Analia von Solmsch | 28-07-23 | 16:52:
Ja, maar een drag queen is gewoon een man in vrouwenkleren, als de kleertjes uitgaan is het gewoon Jan, de buurman.
@Mr_Natural | 28-07-23 | 16:36: De homoseksuele orthodoxe moslim. Iets anders kan ik even niet bedenken.
De ultieme dragqueen is toch Divine die in de film Pink Flamingo een warme net gelegde hondendrol op at omdat het kunst was.
Een intelligente vraag van mevrouw Withuis.
Maar ja, met zo'n achternaam gaat natuurlijk geen enkele wokie een serieus gesprek met haar aan.
Wokie en serieus gesprek gaat niet samen.
@Usumani | 28-07-23 | 16:18: Ook een juist punt, hysterisch eenrichtingsverkeer, meer komt er doorgaans niet uit.
Witte, heterosexuele mannen van middelbare leeftijd zijn jaren geleden al door woke gecanceld. Wat u ervan vindt, doet er niet toe. U mag alleen meeklappen en instemmend knikken.
En hun subsidie betalen.
Nu staat woke wel te juichen voor de boze oude witte katholieke heteroman en vetklep Frans Timmerman. Het kan verkeren.
Ik ben een beetje in de war. Is dit hetzelfde Trouw, dat door middel van mevrouw Withuis deze zeer terechte vraag stelt, als het Trouw dat de waanzinnige stelling poneerde dat de Nederlandse bevolking onvoldoende integreert met de gekleurde nieuwkomers? Trouw, misschien ver de verwarrendste krant van Nederland.
Op zich natuurlijk niks mis met tegengestelde meningen in één medium.
Ik ben niet dol op feministen maar het boek over Juliana van Jolanda Withuis leest als een trein. Een aanrader. En over woke zegt ze heel zinnige dingen.
Ze zegt sowieso vaak zinnige dingen, heb ik gezien. Zo zei ze bijv. ook dat Bolkestein gelijk had over Ravensbrùck, waar die oude communistische dames niet bepaald blij mee waren. Maar goed, Withuis sprak gewoon de waarheid, en daar houden communisten niet van.
Van je eigen kat een handtasje maken?. Schreeuwen vanachter uit de zaal?. Het zal niet de eerste keer zijn dat Tinkebell haar pillen in de verkeerde volgorde ingenomen heeft.
Omdat diegene die blackface niet kunnen handelen, de gekleurde, zwarte bevolking niet als gelijkwaardig beschouwd en hen daarom willen ondersteunen door o.a. blackface te verbieden.
Een fout soort van medelijden.
Ik zal de negerts willen adviseren zich niet al te veel met zwarte piet te indentificeren, net zo goed als ik als blanke me niet als Sinterklaas identificeer.
De grote fout, en natuurlijk opzettelijke domheid daarbij, is om Zwarte Piet, gelijk te stellen aan 'Blackface'. Op geen enkele wijze is Zwarte Piet 'Blackface'.
@Grachus | 28-07-23 | 16:22:
Precies. Plus wat @Sieg Hein zegt; jezelf identificeren met een sprookjesfiguur is een keuze. Oude blanke mannen met baard maken zich ook niet boos over de vaak vergeetachtige, stuntelende Sinterklaas.
@Dandruff | 28-07-23 | 16:26: Spreek voor jezelf, Roos. :-)
Het is een beetje hetzelfde als vragen waarom een banaan in de supermarkt geen kunst is maar een banaan met ducttape aan de muur geplakt wel. Ik vind beide geen kunst. Net als deze discussie.
Kunst is ook onderhevig aan woke. Als kunst geaccepteerd is door de linkse intelligentia en bla bla grachtengordel zwamneuzen is het kunst... Als de zwijgende meerderheid iets mooi vindt is het kitsch...
Nou ja, de tegenstelling is eigenlijk die van "goed" versus "slecht". Het een wordt als zwaar verkeerd gezien, terwijl het ander als verheffend wordt gekenschetst, waarbij Withuis zich afvraagt wat nou eigenlijk het verschil is. De vraag is hier niet specifiek of mannen die ich als vrouw opdoffen als kunstenaars moeten worden gezien.
De crux zit hem niet zo zeer in het woordje kunst als in het feit dat het om een vorm van zelfexpressie gaat. Het wordt vaak juist gestimuleerd bij kinderen. Omdat ze een rijke fantasie hebben. En dit goed is voor hun creativiteit, psycho-sociale en motorische ontwikkeling. Ook emotioneel en qua taalontwikkeling. Je doet immers vaak een typetje na. Je kunt misschien makkelijker in een bepaalde rol of persoon verplaatsen of ontwikkelt misschien makkelijker empathie.
In dit kader is het vreemd dat een rol als Zwarte Piet als een karikatuur gezien wordt maar dragqueens niet. Als je als blank persoon je niet mag verkleden als Zwarte Piet wordt je feitelijk gediscrimineerd. Omdat er externe grenzen worden gesteld aan jouw vorm van zelfexpressie. Je kunt namelijk niet volledig gebruik maken van jouw potentieel.
Je zou in dit licht jezelf ook de vraag kunnen stellen of een zwarte persoon zich zelf wel wit mag schminken of een lichtere tint mag aanbrengen. Want degene maakt zo misschien juist een karikatuur van de boze blanke witte man.
En daar wringt nou net de schoen. Ipv te ageren tegen zwarte piet had kick out Zwarte Piet zich zelf blank kunnen schminken en een zelf een typetje kunnen spelen. Dat was veel sterker geweest.
Dingen verbieden en selectievd uitzonderingen maken voor groepen helpt meestal niet.
"En daar wringt nou net de schoen. Ipv te ageren tegen zwarte piet had kick out Zwarte Piet zich zelf blank kunnen schminken en een zelf een typetje kunnen spelen."
Maar dan was er geen ophef geweest. Dus geen aandacht, geen subsidies.
Ja, dat klopt wel wat je zegt; er wordt voortdurend met 2 maten gemeten. Dat is heel verwarrend.
Een beetje OT: Ik moest grimlachen bij de NOS en ENG-DEN op het WK Dames. In de studio de 2 vlaggen, beide met een rood christelijk kruis en in de vorm van de mijter van Sinterklaas. .
@UnderTheDevil | 28-07-23 | 16:26:
Klopt. Is een businessmodel
Wanneer zien we de 1e van vrouw naar man getransformerde , die dan weer de dragqueen uithangt vraag ik me af ? Want in deze wereld waar de idioterie geen grenzen meer lijkt te kennen zal daar ook ergens behoefte aan zijn...
Vrouwen hebben doorgaand niet de agressie van mannen. Dat is de reden dat die schreeuwende Dragqueens mannen zijn. Echte biologische mannen, die een act spelen.
Black face geen kunst, hoe kom je daar bij?
Gisteren was er een deels tenenkrommende docu op de BBC over de geschiedenis van blackfacing. De stelling was dat datgene wat regelrecht racisme was, de 'minstrelsy', tot kunst verheven was door de 'whites', met als doel het ridiculiseren en daarmee onderdrukken en onder cotrole houden van de 'Zwarte' cultuur. Werd wel erg zwaar aangezet, vooral toen het ging om de varianten in het VK, kleine groepen arme drommels die geschminkt op straat muziek maakten om een grijpstuiver te verdienen, lieden die waarschijnlijk nog nooit een zwarte hadden gezien, laat staan ooit in de VS waren geweest.
Doen mariniers en commando’s ook aan blackface als ze camouflage op hun gezicht aanbrengen of zijn dat gelden die hun leven voor woke volk en vaderland wagen.
Blackface met de bedoeling een domme neger uit te beelden die inferieur is, zoals Trudeau deed, is racisme. Een goedzak die zwarte Piet wil spelen om kinderen blij te maken is dat niet.
Zoals zo vaak gaat het om de intentie maar dat gaat zo vaak verloren in het gemakzuchtige en onwetende geroeptoeter van mensen die overal racisme in willen zien.
Daar hoef je geen 4 jaar sociologie voorste hebben gestudeerd.
Precies - prima verwoord!!
Bij blackface weten we tenminste nog dat het nep is. Bij draqueens en transgenders moeten we ineens doen alsof het echte vrouwen zijn.
Tinkebell heeft meer dan 13000 volgers op twitter en krijgt amper likes. Hoe zit dat? Haar volgers zijn ramptoeristen?
twitter.com/looovetinkebell
Haar volgers zijn bots.
Persoonlijk hecht ik meer waarde aan de mening van Japie Krekel dan aan die van Tinkebell en Pinokkio.
Pinokkio is een roker. Die zijn sowieso fout.
Tinkebell omschrijft zichzelf als een conceptueel kunstenaar, schrijver, strateeg en activist. Als je jezelf dun spreidt over zoveel disciplines, kun je dan wel ergens écht goed in zijn? Of mag deze vraag niet?
Ongepast!
Zeer ongepast!
@Roos | 28-07-23 | 16:04:
Jakkes, weer misgeschoten. Ik leg de schuld hiervoor bij mijn opvoeders en leerkrachten. Die hebben mij ooit klaargestoomd voor een samenleving waarin ruimte was voor vrije discussie, zonder zelfs ook maar te hinten op de mogelijkheid van een parallel universum.
Vind sommige van haar provocaties uit het verleden best geslaagd, maar haar truckje is een beetje sleets aan het worden.
Conceptueel kunstenaar. Oftewel fröbelaar. Echte kunst is meer dan een trucje.
@MickeyGouda | 28-07-23 | 16:15: sommige mensen worden niet gehinderd door het stellen van open vragen of door kennis te nemen van de basisregels van een debat.
Die gillen als een 3-jarige door de zaal heen.
Zou de volgende fase het liggen in het gangpad zijn, vuistjes gebald en krijsen maar?
@Roos | 28-07-23 | 16:20:
Gna. Ik zie het voor me. Zo infantiel is het inderdaad.
Je mag jezelf alles noemen. Of het waar is, is punt 2. Als Tinkebell een "strateeg" is, dan heeft reaguurder KD&L een Goddelijk Verschijning.
Strateeg? Hahaha. Ja hoe je zoveel mogelijk subsidie krijgt zeker. Een rondje C&C Generals Zero Hour komt ze niet doorheen.
Mijnheer Patternotte, want denkt u zelf?
In de kern is drag inderdaad een nogal onsmakelijke pastiche van het vrouw-zijn. Naast het genoemde overdreven uiterlijk, ook bijna altijd met scherpe tong/verbale agressie die zo past bij diva's. Opmerkelijk dat niet meer vrouwen (ook niet feministen) zich schamen voor zo'n één-dimensionale parodie.
Zolang ik zelf maar weet wie ik ben en waar ik voor sta zal het mij een zorg zijn. Alleen op de momenten dat transgenders bijvoorbeeld onzinnige claims leggen op vrouwelijkheid kom ik in het verweer.
Ojee, daar komt het cancel-leger aan. Een eigen mening? Komt u maar even mee mevrouwtje.
Het is voor dit zieltogende blog een stok om mee te slaan. Het concept is: start een controversiële discussie en wacht op de mensen die reageren. Geenstijl is dood. Bart weet dat, iedereen, weet dat. Kijken hoelang mijn. Commentaar blijft staan, en u weet genoeg #verlorenzaak.
Een discussie voeren met met mensen die allemaal dezelfde hilarische kijk op het leven hebben als uzelf is meer uw stijl?
@Red shirt | 28-07-23 | 15:58:
Dit is om twee redenen een interessant maatschappelijk vraagstuk. Allereerst is er de vraag zelf, daarnaast is er het grote plaatje waarin mensen elkaar continu de mond willen snoeren op het moment dat er een tegengeluid weerklinkt. Over beiden heb je zelf toch ook wel een mening?
@Red shirt | 28-07-23 | 15:58: Heeft u inhoudelijk ook nog iets te melden of houd u het liever bij leeg wensdenken ?
Beschouw dragqueens als kunst
Ben er zelf ook één
Geef subsidie
Mag een dragqueen ook donkere schmink op doen en een pruik met krullen ? Of zijn er voorschriften die dat bepalen ?
En waarom zijn de bergen zo hoog en de zeeën zo diep?
Niemand weet het, alleen Jules de Korte.
Ik zie de redactionele verontschuldigingen van Trouw met vertrouwen tegemoet.
Rare discussie, na 40 jaar weten we het toch wel, ('73 toen moest Tinkebell nog geëjaculeed worden.)
www.youtube.com/watch?v=F5PG_nQkYks
50 dus
Bijna uit de dezelfde tijd!
www.youtube.com/watch?v=RsVLIiI8Vfo
Deze discussie lekker binnen de Amsterdamse Ring laten.
Ze heeft een punt.
Zit in dezelfde hoek als de vraag waarom 'transsexual' wél kan en zelfs als iets revolutionairs wordt gezien en 'transracial' zwaar taboe is en als reactionair wordt afgedaan.
"Ik zit in een verkeerd lichaam" is prima als het de gender betreft, maar als het de huidskleur betreft, dan mag je dat niet zo voelen.
Juist !
Zijn er meer schoorsteenvegers met dat probleem?
@Peter-Rissing | 28-07-23 | 15:55:
Maar ik geloof niet dat haar verklaring hout snijdt. Er waren al drag queens toen Woke nog niet zo'n grip op ons denken had en zij zich ook niet tot een minderheid rekenden, eerder tot 'avant garde', in een context waarin het omgekeerde evenzeer gewaardeerd werd, vrouwen die zich als man verkleedden, hetgeen je nu veel minder ziet. Beetje de tijd waarin het verhaal van Cabaret zich afspeelt. Van 's burgers punthoofd vliegt de hoed, zeg maar. men zette zich af zetten de burgerlijkheid door met de traditionele rolpatronen te spelen.
Nee, het nadoen van vrouwen is nooit zo'n punt geweest, zeker niet in de laat-Victoriaanse tijd waarin de vrouwen sowieso niks te zeggen hadden. En het later opkomende feminisme heeft die drags nooit als een bedreiging gezien of als 'gender apporopriation'. Drag queens hebben nooit hoeven vechten op erkenning, ze zijn altijd als een rariteit getolereerd of geaccepteerd, hen is nooit een strobreed in de weg gelegd.
Ik zie eerder het omgekeerde, dat drags ereigenlijk nu, in tijden van Woke, alle moeite voor doen om de status van onderdrukte minderheid te verkrijgen, maar dat dit weinig tot geen effect heeft. Je ziet ze daarom ook naar meer extreme uitingsvormen overgaan en toenadering zoeken tot 'de transgender-gemeenschap', meer specifiek de trans activists.
Het is pas zeer recent dat vragen als die van Withuis actueel zijn geworden. "Je bent een vrouw als je je een vrouw voelt" impliceert namelijk zoiets als "je bent wat je voelt" in zijn algemeenheid, en dan kom je als vanzelf op zoiets als "je bent een Zwarte als je je Zwart voelt", wat dan weer haaks komt te staan op de overtuiging dat elke vorm van blackfacing (zie ook de hele discussie rond Zwarte Piet) een uiting van racisme is. Het zijn interne tegenstrijdigheden die nu pas aan de dag treden.
@klabanus | 28-07-23 | 16:02:
Talloze. Je komt van je werk af en wordt ervan beticht een blackface te zijn.
@klabanus | 28-07-23 | 16:02: Hangt er vanaf ; voor of na de klus?
Waarom roepen dragqueens geen onbehagen op? Waar komt dat vandaan. Natuurlijk roepen dragqueens onbehagen op. Ze zijn een slechte karikatuur van een vrouw, dat roept bij vrouwen met zelfrespect onbehagen op, want zij worden neergezet als de stiefmoeder van sneeuwwitje. Als je in de spiegel kijkt wil je dat niet zien, als man niet, maar als vrouw ook niet (begrijp ik uit opmerkingen van vrouwen).
Zwarte Piet roept geen onbehagen op, Al Jolson riep geen onbehagen op, Hajji Firuz roept geen onbehagen op. Ik neem aan dat ze zelfs bij Sylvanoiden geen onbehagen opwekken, maar je meot toch wat als je in het middelpunt van de belangstelling wil staan met de hoop op geld.
Begrijpelijke vraag die mevrouw Withuis stelt.
Onbegrijpelijk dat zelfs het stellen van een vraag al ongepast zou zijn.
Waarom stelt mevrouw Tinkebell niet dat het een interessante vraag is?
Daarmee geef je ruimte voor een gedachtenwisseling.
Ik vrees dat mevrouw Tinkebell verstandelijk beperkt is, al zal zij dat zelf anders zien. Een dergelijke reactie zal een bevestiging van de constatering zijn.
bij het zien van een drag queen denk ik : wat levert het de persoon op om zich zo te verkleden en te schminken , heb je niks beters te doen en als je niks weet , zoek een psychotherapeut die je behandelt tegen belangrijk willen zijn met behulp van een verkleedpartij.
Katinka is toch wel een heel erg gemankeerd en beschadigd meiske aan het worden
*DSM5 erbij pakken doet*
Dat zijn dan veel assen waar zij op terecht komt.
Blackface gewoon te koop bij bol.com!
www.bol.com/nl/nl/p/afy-blackhead-mas...
En hoe lang mag dit nog voordat mensen aanstoot nemen aan dit?
www.bol.com/nl/nl/p/drag-queen-kostuu...
Leve Bol.com!
Als iemand denkt in het verkeerde lichaam te zitten en zich daarbij prettig voelt door er wat aan te doen dan is dat geen probleem hoor. Dit geldt niet voor Ali B die in een verkeerd lichaam zit overigens.
Ik ben ook in het verkeerde lichaam geboren en identificeer me als trans-neger. Dan kan ik ook van twee walletjes eten.
Withuis heeft een punt.
Waarom is jezelf verkleden als vrouw geen groepsbelediging en jezelf zwart schminken wel ?
Zijn er ook blanke travestieten die zichzelf tot een donkere vrouw schminken?
Wat adviseert de Letterbak-politie ons hierover... Welke mening moeten wij daarover hebben?
@Roos | 28-07-23 | 15:47: tis weekend ga er over nadenken met een heerlijke Magners 560 Cc ijskoud. Fijn weekend!
@Roos: vraag je dit voor een vriend X/Y/-/-???
Inderdaad een mooi principieel standpunt van Withuis.
Sjon Lennon zong het al: Women are the n*****s of the world!
We zien dat ook in de sport, gevangenissen en andere plekken waar ze tot voor kort veilig waren, vrouwen weer de sjaak zijn als gevolg van al dit linkse, neohippie-gedoe.
Dat hele blackface taboe is om je te bescheuren en typisch iets dat lekker in de VS had moeten blijven. Je wordt er recalcitrant van.
Wat is dat nou weer voor moeilijk woord?
Ohw, Tinkerbell is steeds in drag. Dat wist ik niet. Dacht dat ze iets met poesjes deed.
Nee, haar huidige project is iets met de ballen van Gijs van Dijk.
@Glasgow Argus | 28-07-23 | 15:43:
Klopt, heeft ze een portemonnee voor kleingeld van gemaakt.
Goed om te zien dat deze discussie steeds vaker buiten GS wordt opgepikt.
Kunst als in: nep, nagemaakt, niet echt. Ja dan zijn dragqueens kunst. Met artisticiteit heeft het niets te maken.
Wie beschouwt dragqueens dan als kunst? Oh de media en de alfabetmensen.
en wie zegt dat intersectionalisme een modieuze ideologie is?
het is meer een schuld aanpraatmethode, notabene ontwikkeld door blanke lui. In combinatie met een gedwongen diaspora palybook kan er zo geld binnen geharkt worden.
@AntiZanicz | 28-07-23 | 16:10: En dat alles maakt het zo modieus.
Het Parool.
Vooral als er iemand ("een publiekelijk figuur") met Down syndroom bij zit.
www.parool.nl/ps/alex-naber-en-chelse...
REAGEER OOK