GeldBlog — Groene plannen verbleken
Het was alles behalve komkommertijd de afgelopen week. Met de groene politieke wending (pun intended) van een lijstverband tussen PvdA en GroenLinks dat geleid zou moeten worden door niemand minder dan de personificatie van de EU Green New Deal: Frans Timmermans. Als Omtzigt niet meedoet met de aanstaande verkiezingen, dan kan het zomaar zijn dat Timmermans mag gaan formeren, afgaande op de peilingen! Dat zou de kansen van een centrum rechtse coalitie, zoals vorige week besproken, flink doen verminderen. Nu een links/groene coalitie een serieuze mogelijkheid is (vergeet niet dat de VVD volledig om is op het groene vlak; het was immers de VVD die bij de EU aandrong op een verbod op brandstofmotoren vanaf 2030 ipv 2035!), is het wellicht nuttig om de realiteit van de Groene Plannen tot dusverre te beschrijven. De realiteit verbleekt of wel de groene effecten, of de gezichten van de mensen…
Social
Begin dit jaar werd er op dit blog al opgeroepen tot wat Groen Realisme. Nou is roepen in een woestijn een zeer moeilijke manier om de groene medemens te bereiken, maar ik sta bekend om mijn optimisme, dus ik waag nog maar eens een poging.
Zo blijkt uit een RTL Nieuws bericht dat nog maar 1 op de 100 bedrijfsvoertuigen emissieloos is. Terwijl voor 2030 al is afgesproken dat er een emissiereductie van 50% moet plaatsvinden. Vertaald naar wat er geëlektrificeerd moet worden, is dat een flinke opgave in 7 jaar tijd. Met nog steeds grote tekorten aan essentiële grondstoffen en halffabricaten, is het maar de vraag of de auto-industrie dit volume kan leveren namelijk. Verder, zoals eerder beschreven, zijn elektrische bedrijfswagens 2 keer zo duur, kunnen de helft minder werk aan en wegen wellicht teveel voor oude binnensteden, wat dus betekent dat het totale bedrijfswagenpark flink moet groeien ten opzichte van het huidige (hoe groen is dat eigenlijk?...). Dus die 1 procent is misleidend, want een dieselvrachtwagen moet dus vervangen worden door minimaal 2…
Het realisme heeft in ieder geval al één slachtoffer gemaakt: het Amsterdam van Femke Halsema! De gemeente moest namelijk nieuwe vuilniswagens bestellen, maar besloot toch voor de versie te gaan die op diesel rijdt in plaats van elektriciteit. De reden hiervoor is dat er niet genoeg oplaadpunten geregeld kunnen worden in Amsterdam door een overvol netwerk! Het bedrijfsleven moet echter al (versneld) in 2025 brandstofvrij zijn! En ook de Amsterdamse burgerij moet in 2030 om, en dat terwijl zij gaarkoken in hun eigen ecowoningen…
Social
Met een dergelijke reality check zou men verwachten dat de gemeente zou terugkomen op haar 2025-2030 plannen, maar het lijkt eerder de andere kant op te gaan. De burgers moeten dan maar helemaal geen auto meer bezitten, zo lijkt het. De experimenten met de knip zouden wel eens de opmaat kunnen zijn naar een andere groen concept: de 15 minuten stad. Iedere inwoner, zou alles binnen de stad in 15 minuten moeten kunnen bereizen via openbaar vervoer, fiets of te voet.
Social
Of de realiteit ook dit plan zal keren is nog maar de vraag, maar zelfs ultra linkse professoren (hallo tante Sas!) waarschuwen dat we de steden niet groter maar juist kleiner moeten maken, omdat juist de lagere sociale klasse steeds verder van de stad wordt geduwd door hoge kosten voor huisvesting en levensonderhoud. Zo bekeken, lijkt Amsterdam, en vele andere grote gemeenten, eerder op weg naar een “elitisering” dan een vergroening van Nederlandse stadscentra.
Social
Ook Tata lijkt een reality check te ondergaan, want ze twijfelen nu of de aangekondigde vergroening van hun staalproductie in IJmuiden wel kan plaatsvinden. Zo becijferden ze dat staal maken met groene waterstof te duur is en dat andere technieken flink tekortschieten en of het bedrijf zullen forceren om lagere kwaliteit staal te maken (dus voor een heel ander klantsegment dan nu vanuit IJmuiden wordt bediend). De vakbonden zien de bui al hangen en vrezen een uiteindelijke sluiting en dus baanverlies. Defacto leiden vele groene plannen tot een de-industrialisatie van Nederland (en de EU). Het is dus maar de vraag of vakbonden, die van oudsher PvdA gezind zijn, achter de Groen-Linkse combo van Timmermans zullen aanlopen.
Verder, blijft het groene effect van deze de-industrialisatie buiten beschouwing. In Nederland zal dit effect wel degelijk positief zijn, maar de industrie verplaatst zich naar landen zoals India, China, Vietnam om daar gewoon door te gaan met de productie en dus vervuiling. Sterker nog, wellicht zal er meer vervuiling plaats gaan vinden door deze industriële verhuizing, omdat de milieustandaarden daar lager zijn en/of niet worden afgedwongen. Nu wil de EU dit oplossen door producten die niet voldoen aan de milieueisen te weren bij de grens, maar wie en hoe zal de industrie buiten de EU controleren, meten en betrouwbaar accrediteren?
Social
Als laatste zou men ook moeten beseffen dat vele beleidsmakers en politici de Groene Agenda aangrijpen als kans om een andere agenda door te duwen. Zo kwam Draghi, het voormalige hoofd van de ECB en voormalig Premier van Italië, met een speech waar hij de klimaatverandering ziet als een enorme kans voor de EU om zich om te vormen tot een federale staat, waar lidstaten dus ook fiscaal niks meer te zeggen zullen hebben en feitelijke alle soevereine macht zullen overhevelen naar Brussel.
Nu sluit dit niet uit dat vele voornoemde politici en beleidsmakers geen hart voor groen hebben, maar allemaal? Er zullen er genoeg zijn die het puur uit opportunisme doen, iets wat zowel goed als slecht kan zijn in deze context. Goed, omdat deze mensen niet religieus Groen zijn, en dus eerder eieren voor hun geld kiezen als de realiteit zich komt wreken. Maar het kan ook slecht uitpakken, want veel kiezers lijken steeds vaker een verborgen agenda te ontwaren door deze opportunisten, wat weer een kind badwater moment kan veroorzaken.
Social
Het zou daarom beter zijn als beleidsmakers, en politici zich wat meer laten leiden door de (economische, technische, sociale en ecologische) realiteit en hun Groene plannen wijzigen. De tijdslijnen moeten worden verlengd, doelen moeten worden verlaagd dan wel gewijzigd, en wellicht moet meer nadruk komen op aanpassen in plaats van voorkomen van klimaatverandering. Dit klinkt erg optimistisch, maar deze week besloot de EU kernenergie toch als groen te bestempelen, dus er is hoop! Oh ja, en we hebben meer bos!
Social
Reaguursels
InloggenFinancieel Dagblad: “Veehouderij veroorzaakt negen (9) miljard Euro schade per jaar”
De intensieve veehouderij zorgt voor 9 miljard euro schade aan gezondheid en milieu. De opbrengst van de sector is 3 miljard. Dit zegt Mobilisation for the Environment (MOB).
Erger nog, volgens de Universiteit van Wageningen is er de laatste jaren niet of nauwelijks een dalende trend in de emissies te zien.
fd.nl/economie/1482851/veehouderij-ve...
Dat is inderdaad het mooie aan werken met modellen ipv metingen.
Accu's zijn nu groener en schoner dan voedsel.
Hoog tijd dus voor vijfjarenplannen om de voedselproductie stop te zetten.
Niet zo somber allemaal
De katalysator kwam uit Californië omdat ze daar het meeste last hadden van uitlaatgassen en zonlicht, later volgde de rest van de wereld
Nu dus de electrische auto
Je moet het allemaal meta zien
Overheidsplannen leiden tot omzet van wat danook
Rijden op kolencentrales is volgens de modellen inderdaad heel schoon. Probleem is alleen dat dat in werkelijkheid wat minder schoon is, mede door de enorme rendementsverliezen in kolencentrales van zo'n 60%. Alleen "groene" biomassa heeft een nog hoger rendementsverlies van zo'n 80%.
Daarnaast gaat stroom verloren bij omzetting en transport, en ook bij het laden van accu's. Plus dat accu's ook stroom verliezen, zeker onder invloed van kou of vocht; als ze wat ouder worden; of verkeerd opgeladen worden (te vaak, te snel). Daarbij komt dat elektrische vrachtwagens gewoon te weinig vermogen hebben. Een bedrijf met 50 dieselwagens heeft dus 100 elektrische wagens nodig om dat etiketje "groen" te bemachtigen. Dat is naast extreem duur ook helemaal niet groen of duurzaam. Plus dat je met het huidige chauffeurstekort niet zomaar de hele sector kan verdubbelen.
Als een links kabinet is wat men wil, dan krijgt men dat ook.
Het is goed als NL na 4 jaar links weer arm is, nog voller en echt niet schoner.
Tata weg is, en we zitten met duizenden werkloze boeren, bouwvakkers en overige arbeiders.
je auto weg, je houtkachel, je biertje duur en het nog beschikbare BBQ vlees is voor Timmerfrans.
Maar je hebt wel nieuwe buren , dat dan weer wel
Altijd fijn @Sassen!
15-minute city; zeg maar de moderne versie van de “plantation complexes” in het oude Amerika ten tijde van de slavernij.
Als je genoeg digitaal geld betaald mag je misschien ook een keer ergens anders heen reizen voor dat privilege.
Die elektrische DHL wagen zegt alles.
Grote bedrijven en corporaties kunnen dit met gemak.
Middenstanders onmogelijk.
De middenstand wordt de markt uit gedwongen.
De middenstand moet en zal kapot.
We leven in een lobbycratie.
Stem ze weg.
Allemaal!
Eens. Maar wie dan? Het mag duidelijk zijn, dat alles, allllessss uit Brussel komt.
Met een parlement wat in feite niks voorstelt.
Een signaal afgeven, dat is wat Nederland nog overheeft.
Als je de middenstand uitroeit maak dan je borst maar nat. Dat is namelijk de grootste werkgever van NL.
Geen industrie (want te dure energie icm onhoudbare ESG regels) is geen dienst(en)sector. Wat het plan van Brussel nou precies is voor Europa mag Frans weten. Maar dit lijkt aardig op het oude Romeinse rijk in verval. Over een jaar of 10 weten we wat agenda 2030 heeft gebracht.
Dat geneuzel met ev, gewoon mensen een auto gunnen op basis van inkomen en politieke voorkeur, links en minder dan 2 ton, ga maar fietsen. Bijstand? Ga maar lopen. Idem voor iedereen die bij dpg werkt.
Iedereen te paard!
Europe Is About to Get Very Poor, Very Quickly
Its prosperity was based on China and Russia - it can't last.
[…] Europe’s model in a single sentence: “Our prosperity was based on China and Russia – energy and market.”
This is a startling statement of fact. Cheap fossil fuels are over, as are cheap consumer goods. While continental Europe has come to depend on Russian gas over the last three decades it also imported low inflation as China became the workshop of the world – providing the world’s wealthier countries with gadgets. As with Russian gas, that period – when those on low incomes could at least access a panoply of consumer appliances – is rapidly disappearing.
This is all before touching on other challenges for Europe, such as demographic ageing and low innovation. Not that the continent will suddenly collapse – of course, it remains extraordinarily rich – but it will become comparatively poorer. The status of its capitals will decline, except as tourist destinations, while the global allure of its culture and social model will likewise erode. The global entrepots of people, ideas and energy will be elsewhere – primarily in North America and Asia. It will become the Venice of continents: beautiful but antiquated, a museum more than an agent of history.
Bron: novaramedia.com/2022/10/19/europe-is-...
Buiten de kop een prima paragraaf. Kop wordt zelfs door de paragraaf tegengesproken.
Zou zomaar kunnen..
Zoals het in Frankrijk eraan toegaat dus.
Dat land is ook snel aan het vervallen zowel qua infrastructuur als onroerend goed.
Maar is azie rijk geworden door ons? En kunnen zij dat blijven als Europa arm wordt? De economie is globaal, misschien worden we allemaal wel armer.
Over groen gesproken.
Ik heb de laatste week de mededeling gemist van de waterschappen en de waterbedrijven dat we voorlopig onbeperkt onze auto's kunnen was, de tuin kunnen sproeien en het zwembad mogen vullen.
Volgens buienradar vult het zwembad zich vannacht weer bij;)
Hou het eerlijk en tel de bandenslijtage op bij de voertuig-emissie. Dan krijg je toch iets andere cijfers.
Beter neem je de tram, met de elektriciteit uit een kerncentrale.
Die rijden er ook volop buiten de randstad. #stadsdenken.
In Drenthe doen we alles met de metro.
Terug naar de paardentram.
Groen is geen doel, maar een middel.
Niets.
Of aardgas? Helemaal niks maar onze overlords hebben bepaald dat ze ons gaan redden en dat alle middelen daarbij zijn geoorloofd.
Relatief schoon is het niet meer. De modernste diesels zijn zo schoon dat de lucht uit de uitlaat schoner is dan de vuile lucht in de een grote stad.
@Andersdenkend | 23-07-23 | 21:19:
Bron?
@theo-is-dood | 23-07-23 | 21:48: Een autoblaadje. En onder zeer specifieke omstandigheden is dit inderdaad mogelijk gebleken. Maar 99,9999% van de tijd is en blijft een diesel uiteraard een fossiele vervuiler al is de hetze van overheidswege op diesel behoorlijk ongegrond.
Op het kentekenbewijs van een van onze auto’s staat “LPG: Groengas”..
Beloning: Dubbele wegenbelasting.
Het ontbreken van een monopolie op onderhoud en reparatie?
Wat betreft Tata; ik heb juist het vermoeden dat ze elektrisch willen ipv waterstof omdat ze dan extra tijd verkrijgen daar er geen netwerkcapaciteit is voor de benodigde aansluitingen.
Er staat een splinternieuw landstation pal naast het Tata-terrein (sterker nog, het terrein van het landstation is voormalig Tata-terrein) waar 2x 700MW aan offshore windkracht op zit aangesloten. Netwerkcapaciteit is het probleem niet daar.
@_pacman_ | 23-07-23 | 21:10:
Als je 30 miljard kWh aan energie verbruikt is dat ook wel nodig.
@MargauxGrandCru | 23-07-23 | 22:22: Niet overdrijven. Het is 2 miljard kWh per jaar, give or take. Daarmee gaat voornoemde verbinding natuurlijk niet de enkelvoudige oplossing zijn maar is in combinatie met waterstof wel de toekomst naar vergroening. Een geheel groen Tata is praktisch onmogelijk.
Kijk maar Duitsland links/groen/liberalen men heeft zelfs onderzocht om 8 kerncentrales weer op te starten, door de duurste energie mix zijn oa hun leidende rol in de wereldeconomie verloren Analena Baerbock is bv alleen met haar uiterlijk bezig,wat de belastingbetaler € 135.000,00 kost per jaar.
De rekenkamer van Ontario waarschuwde in verband met alle groene plannen vele jaren geleden al dat voor elke groene baan er twee bestaande verloren gaan als gevolg van duurdere energie en daardoor bedrijfsverplaatsing en beëindiging.
En in Spanje, net de eerste peilingen na het sluiten van de kieslokalen (m.u.v. Canarische Eilanden, die mogen nog tot 21 uur):
Rechts (Partido Popular) met heel rechts (Vox) samen mogelijk nipt meerderheid in parlement. Ook geen goed nieuws voor de groene plannen van de EU.
Wel goed nieuws voor normale mensen.
www.eleconomista.es/actualidad/notici...
Voor iemand die wil weten wat klimaatneutraal inhoudt, luister eens naar Micha Wertheim, die verwoordt het vrij simpel, namelijk als je in het tuincentrum begonia's koopt, en je betaalt €5,00 extra, dan starten ze op de binnenplaats een Hummer en rijden daar een uur rondjes mee.
Klimaatneutraal.
Ik heb mos onder mijn ruitenwisser dus ik waan mij klimaatneutraal.
Die oorlog met Rusland kan ook nog wel eens de plannetjes door elkaar gooien. In dit tempo is die 2030 nog bezig. En misschien wel uitgebreid naar andere continenten. Als het graan inderdaad nu niet meer genoeg naar Afrika gáat en er wereldwijde hongersnoden onstaan en onrust is de vergroening niet meer vol te houden.
Rusland zal er alles aan doen om hongersnood te veroorzaken.
De eventuele miljoenen vluchtelingen zijn toch voor Europa.
Het grote plan van Poetin: de westerse maatschappij kapot maken.
@snapal | 23-07-23 | 20:51:
Daarvoor hebben we Put!n niet nodig. Dat doen we zelf, met ons eigen belastinggeld pride.amsterdam/subsidie/
@theo-is-dood | 23-07-23 | 21:51: Onderaan staan de sponsors, los van de stad Amsterdam.
Zullen best mensen zijn, die denken... hmm dat bedrijf is sponsor van dat zootje. Daar breng ik mijn geld niet naartoe (die keuze is er nog).
Dat zijn dus de mensen die niet deugen.
100% Elektrische auto`s per 2030
- We hebben de grondstoffen niet
- We hebben de autofabrieken niet
- Klanten hebben geen liggende gelden voor deze overstap
- We hebben de installateurs voor laadpalen niet
- We hebben het elektriciteitsnet niet
- We hebben geen opslag van duurzame energie
- We hebben niet genoeg productie van elektrische energie.
Een afspraak om over 7 jaar alleen verder te gaan met elektrische auto`s is heel snel gemaakt, en totaal niet na te komen. Over drie kabinetten hebben we een autoslot, want Frans Timmermans heeft in een vorig leven weer eens ons doodvonnis getekend.
Ik word doodziek van zulke idioten die tonnen verdienen een politiek statement te maken, en geen enkele notie hebben wat er nodig is het ook echt te doen.
Deze planeet heeft geen woorden, maar daden nodig.
Veranderingen beginnen bij idealen, niet bij praktische bezwaren.
Zodra niemand meer bezit heeft (op wat elite na), kunnen ze ons gedrag (en rijden) precies bepalen.
100% in 2030? Dacht 't niet Job. CBS: Kleine 4% personenauto's rijdt elektrisch en nog geen ½% van de vrachtwagens.
@Schadenfreude | 23-07-23 | 20:45: Het willen realiseren van idealen in combinatie met hersenloosheid is een slechte raadgever.
Drs Nee, nog bedankt voor je toelichting onlangs op het DAO verhaal klopte.. Wat ik denk is dat de overheidsplannen aangepast zullen worden tot na 2030 geen fossiele lease autos meer, de particulier voorlopig buiten schot en op termijn komt die markt ook op gang.. het is een signaal naar de markt dat de fabrikanten in de nieuwe lease segmenten moeten investeren. samen met de toegang in grote 15 minuten steden een incentive voor zero emission vervoer.
@goedverstaander | 23-07-23 | 20:52: A vision without action will always remain a dream.. Kort gezegd , het willen realiseren is dus actie plannen ontwikkelen en vervolgens uitvoeren. Anders zou de Europese industrie toch niet van die mega investeringen in zero emissie elektrische auto fabrieken gaan doen voor 2025? Dat is toch niet zomaar een hersenloze investering? Hoeveel nullen heeft een billion euros eigenlijk wel niet? www.press.bmwgroup.com/global/article...
@Smoelensmid | 23-07-23 | 20:55:
Graag gedaan, zorg goed voor je Smoelensmedin;).
@Smoelensmid | 23-07-23 | 21:02: Ik zou maar uitkijken als ik elektrische autoproducent was. Zie de tegel van Feynman. Ik werkte tot voor kort in de installatiebusiness en neemt u van mij aan dat we een rampzalige tijd met ons energienet voor de boeg hebben. China neemt de productie van elektrische auto's meer en meer over en wil steeds minder van de schaarse grondstoffen aan de concurrentie slijten. Markeert u mijn woorden.
@Smoelensmid | 23-07-23 | 21:02:
De auto industrie heeft al op de rem getrapt en om uitstel gevraagd. En van uitstel komt ...
www.autointernationaal.nl/2023/02/ele...
www.demorgen.be/nieuws/duitsland-trap...
Kortom, ik denk dat de komende jaren er nog heel wat water bij de klimaatwijn gaat worden gedaan.
De wereld zal niet vergaan door een catastrofale klimaatverandering en de onhaalbaarheid van the greendeal zal dat inzicht versterken.
Frans koestert problemen omdat hij daarmee aan de macht kan blijven.
Problemen klein maken en oplossen is politiek niet handig vind Frans. Vandaar de greendeal. Een plan dat veel problemen veroorzaakt.
Dan kan Frans weer een klimaattraantje wegpinken op televee.
Deze planeet heeft helemaal niets nodig.
Mensen hebben iets nodig, uit angst voor uitsterven.
Helemaal eens: wensdenken alom en heen idee waar ze het over hebben.
Met politici werkt het als vogt. Zij roepen het, dus het kan, dus het is uitgevoerd. Ze zijn te simpel om te bedenken, hoe gaan we dat doen. Een politicus is te dom om te poepen. Maar zullen al met al alles kapot maken, waarom, omdat ze macht willen.
hahaha, zolang de giftige sludge van batterijcomponenten buiten Europa wordt opgeslagen en de arbeiders weinig salaris krijgen, en het Certificaat van Totaaldeug middels niet te controleren audits hartstikke onbetrouwbaar is en vele vele andere onvoorspelde variabelen niet zijn meegenomen (zijn niet mee te nemen=menselijk gedrag), blijft het een sprookje. De realiteit is geen sprookje.
@marco52 | 23-07-23 | 21:29: Ondertussen bouwen we voort.. www.infrasite.nl/wegen/2023/07/20/gro...
@Smoelensmid | 23-07-23 | 23:37:
Hartstikke mooi, alleen nogal zinloos als het netwerk het niet aan kan.
www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/535...
Groen is de kleur van de Dollar
Belangrijker waarom pas stemmen in November?
Niets mis met die poll van vandaag.
www.youtube.com/watch?v=0AfC7h9TucI
Bedrijf waar ik werk is vanaf begin dit jaar alle leaseauto's aan het vervangen voor elektrisch (we praten dus over een paar honderd auto's). In mijn wijk is er welgeteld 1 oplaadpunt en daar staat altijd een tesla te glimmen. Dat gaat een groot succes worden.
Tank je ook altijd thuis dan .. opladen op het werk is dat geen optie, of anders een supermarkt met een snellader zoeken. Toen ik elektrisch ging rijden heb ik de favoriete winkels af laten hangen van wie er toendertijd een gratis oplader had geinstalleerd. inmiddels 10 jaar later zijn hier en daar dat alweer laadstraten geworden..
@Smoelensmid | 23-07-23 | 20:42: Op het werk geen optie, zit niet op kantoor. Woon in dorpje geen supermarkten met een lader hier. Tanken doe ik op weg naar huis binnen 5 minuten vol. Ik ga niet een half uur tot een uur in eigen tijd aan een (snel) lader hangen.
@Smoelensmid | 23-07-23 | 20:42: Het rondje om de kerk met een i3 is niet echt elektrisch rijden, voor de lange afstand hen je meer auto's
@Fransphobic | 23-07-23 | 20:57: Dan moet je eerst die elektrische auto hebben voor je dat kan aanvragen en in onze gemeente ben je dan 1 jaar verder.
@voldemort | 23-07-23 | 20:51: Die zijn dan hybride, waar volgens mij het systeem naar toe wil is dat voorlopig in alle druk bevolkte binnensteden zero emissie gereden wordt. www.c40.org/
@voldemort | 23-07-23 | 20:51: Die van mij is inmiddels alweer 10 jaar oud werd 13 jaar geleden ontwikkeld en toen was je met de accuprijs van toen al blij dat je dat rondje kon rijden, het feit dat ik nog in rond cross geeft aan dat het voor mijn dagelijks gebruik voldoende is Inmiddels zijn er en komen er betaalbaardere autos die een veelvoud aan kilometers aankunnen.. 95% van al mijn ritten wordt echt elektrisch gereden hoe je het ook noemt of wendt of keert;)
Een gebezigde speuk is ' als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zo als het gaat. Echter, bij de eu gaat het exact zoals het moet, terwijl het gros der mensen denk dat men maar wat doet, en uiteindelijk dan maar doet zoals het gaat. Natuurlijk gaat 50% van het wagenpark voor 2030 electrificeren niet lukken. Dat is ook niet de bedoeling. De bedoeling is idd dat de burger geen auto meer moet / mag bezitten, et voila. Doel gehaald. Volgende. Defacto leiden vele groene plannen tot een de-industrialisatie van Nederland (en de EU). Hoppa. Ook dat is de bedoeling. Meld ik hier al jaren. Wij moeten verarmen tov de rest van de wereld. En tot slot. [] een speech waar hij de klimaatverandering ziet als een enorme kans voor de EU [] waar lidstaten [] feitelijke alle soevereine macht zullen overhevelen naar Brussel. Goh. Je zou bijna denken dat dat de bedoeling is. Resumerend zie je dus in dit artikel dat 'groene politiek' er is voor alles behalve waar het klootjesvolk denkt dat het voor is.
Go woke, go broke.
"... maar wie en hoe zal de industrie buiten de EU controleren, meten en betrouwbaar accrediteren?"
Geen probleem. Hier zal het werkverschaffing apparaat van Brussel wel wat goed betaalde mensen voor in gaan zetten. De kosten worden uiteraard weer doorberekend naar u.
Zoals iemand hier terecht opmerkte: Electrische voertuigen rijden op kolen.
( En waarom staat er een rode lijn onder bijna elk woord, terwijl ik dit schrijf? )
Uw spelcheck staat niet op Nederlands.
@goedverstaander | 23-07-23 | 20:33: Dank! Inmiddels opgelost.
Rode lijn = waarschuwing van Ministerie van desinformatie. Bij een volgende overtreding : halvering van uw digitale euros
De eu noteert uw klimaatkritiek en download het naar hun deug-server. Vandaar die rode lijnen.
GL is niet geïnteresseerd in elektrische bedrijfswagens. Zijn krijgen hun geld toch wel, hebben geen bedrijven nodig.
Zoals Rob de Wijk zo vaak zegt over de wilde plannen van de EU ‘Het moet wél kunnen.’
Realiteitszin is niet de sterkste kant van de groene dromers en de EU commissaris die een gooi doet naar het Nederlandse premierschap.
Maar Frans vindt: “... wees blij, koester dat probleem! Maak het groter. Dan kun je er nog jaren plezier van hebben!".
Het zijn geen dromers maar drammers. Geldkraan dicht is de enige manier waardoor ze een toontje lager zullen zingen.
Hier een mooi inkijkje achter de schermen hoe de komst van Timmermans al maanden werd voorgekookt door Kuiken en Klaver. www.parool.nl/nederland/het-moest-fra...
Ouderwets in de achterkamertjes. Wellicht al in de tijd toen hij zijn gesprek had met de BBB voorvrouw Van der Plas. Verbazing dat Het Parool zo uit de pas loopt van hun Brusselse broodheren.
O jee, parool doet ook al mee met de hetze tegen Timmermans
Verkiezingen met slechts één kandidaat in de persoon van Timmerfrans. Dat soort praktijken kennen we van bepaalde regimes. De Pol Pot-fanboys bij GL kunnen tevreden zijn.
Leesbare link:
archive.is/RpVAx
Het is een grof schandaal dat de natuurwetten niet de wensen van politici volgen. Iedereen weet dat de energiedichtheid van een windmolen veel hoger is dan die van een kerncentrale, dat zie je dagelijks in allerlei reclamespotjes, dus dat is zo. Om dit besef in stand te houden dienen natuurkundigen ook weggehouden te worden van de politiek. Klimaat en energievraagstukken dienen te worden opgelost door geschiedenisleraren, politicologen en sociologen.
Eensch! Het waren ook geen ingenieurs die Flevoland, de Deltawerken en de Afsluitdijk hebben aangelegd. Wat denkt men wel?
Onzin, laat het aan kinderen over die er op hameren dat we hun toekomst kapot maken. Dus veel kindertekeningen die als basis kunnen dienen voor energiebeleid, klimaat en de rest.
Green is the color of greed…
Green is where the green is
De enige realitycheck die ik maak is dat tot minimaal 2050 nog veel natuurlijke brandstoffen nodig zijn. (fossiele dus).
Mijn onderbuiksgevoel zegt dat Frans Timmerfrans een afleidingsmanoeuvre is.
Attje Kuikentje verlaat de PvdA via de achterdeur en beland via de baantjescarroussel ergens op een mooi plekje.
En dan wordt Jesse Klaver partijleider van de fusiepartij en dan erkoopt ie zijn ziel voor een ministerspost.
En dan zijn er ineens een hoop PvdA'ers boos dat ze een Groene Khmer partijleider en lijsttrekker hebben voor de komende 4 jasr.
Kaag neemt Frans zijn taken over om de EU verder kapot te maken waar ze goed in is.
Meestal heb ik zo iets van "Nee, mensen kunnen niet zo dom zijn om daar op te stemmen".
En dan doen ze het toch.
Oftewel, goed bezig met iets wat niet haalbaar is.
Ik bestel alvast mijn generator.
Het zijn juist de VS die een voorzet 2.0 a la Roosevelt hebben gegeven. En de EU er maar achter aanhobbelen. Desinformatie gaat nog eens heel groot worden.
WOIII is al lang aan de gang. The US don't need the Competition.
Lagen we beginnen met dat emissieloos niet bestaat. Praten we dan verder.
En eindigen met niet meer op de VVD te stemmen.
En dan formeren we verder.
Ok doen we, praat maar verder.
Laten we het dan circulair noemen, want hoe beschrijf je anders mijn laatste 10 jaar auto rijden in een duurzaam geproduceerde auto op de opbrengsten van mijn thuis opgewekte zonnestroom.. die ook nog eens de behoefte van mijn hele huishouden , de tuin en het zwembad voorziet.. dat zit toch wel erg dicht tegen emissieloos aan of niet soms? Zijn we nog in gesprek?
@John McClane | 23-07-23 | 20:12:
U mag beginnen met wat het probleem nou eigenlijk is. Schenk ik intussen even wat in voor iedereen.
@Smoelensmid | 23-07-23 | 20:16:
Tuurlijk zijn we nog in gesprek.
Emissiezuinig is iets anders dan emissieloos. Eerste is hardstikke prima, tweede bestaat niet.
@zwenkwieltje | 23-07-23 | 20:21: Maar even alle gekheid op een stokje dat kun toch niet zo absoluut stellen? Er zijn toch ook organismen op deze aarde die in tegenstelling tot co2 afgifte het helemaal niet uitstoten ergo zelfs op kunnen nemen.. beyond emissiezuinig dus.. scientias.nl/door-woestijnstof-onderg...
@zwenkwieltje | 23-07-23 | 20:21: Nee, we hebben een miljoenmiljard hectare tropisch regenwoud gekocht dus dat strepen we weg tegen onze CO2-uitstoot. Klaar!
@Smoelensmid | 23-07-23 | 20:16: miljardair?
@zwenkwieltje | 23-07-23 | 20:16: Doe maar een borrel met ijs.
@kokenrel | 23-07-23 | 20:31: Wat jij er van maakt ,ik heb vaak zat uitgelegd dat ik met drie kinderen 25 jaar niet op zomer vliegvakantie ben geweest, reken uit wat dat me bespaard heeft en zet dat af tegen de extra uitgaven aan een energie nul investering. Miljardair bekt wel lekker, laten we het daar dan maar op houden;)
@Smoelensmid | 23-07-23 | 20:16: Uw huis is pas emissieloos als het losgekoppeld is van het openbare stroom- en gasnet.
@Smoelensmid | 23-07-23 | 20:30:
Lieve Smoel, emissie is uitstoot. Of die uitstoot wenselijk of onwenselijk is is een maatstaf door mensen besloten. (Dank voor de informatieve link overigens).
Als we het hebben over uitstoot door mensen of door mensen bedachte systemen is er nog steeds een rest- of productieemissie. Uw zonnepanelen zijn immers ook geproduceerd en zullen (na hopelijk pas lange tijd) vervangen en verwerkt moeten worden. Ook dat moet je optellen bij emissie.
Ik heb geenszins een emissie allergie, noch ben ik van de groene brigade of de leefschaamte cult. Echter is emissie in mijn optiek nog steeds een onontkoombaar feit en geloof ik derhalve voorlopig niet in emissieloze menselijk uitvindingen.
@Guusje Nadorst | 23-07-23 | 20:30:
Dat dus.
@Piet Karbiet | 23-07-23 | 20:33:
Komteran.
@gatij | 23-07-23 | 20:52:
Dan nog niet.
@zwenkwieltje | 23-07-23 | 21:15: Dat van die panelen productie is me niet ontgaan , daarom destijds al gekozen voor de duurdere Noorse groen gecertificeerd geproduceerde panelen ipv de Chinese kolenmeuk. Het blijft lastige materie ik doe binnen mijn vermogen en zelf verkozen levens waarden mijn stinkende best ;) De reden waarom de volgende bolide uit de groene fabriek in Debrecen zal komen. green.start-up.ro/en/bmw-will-build-t...
@gatij | 23-07-23 | 20:52: jaja Ook met een groengas abonnement een thuisbatterij en V2G zeker;) Mijn overbuurman heeft 168 zonnepanelen mogen we ook al niet eens meer aan elkaar leveren dan..? Voorlopig leveren we emissieloos meer dan dat we verbruiken..
@Smoelensmid | 23-07-23 | 21:27:
Gaan we over een paar jaar allebei in een iDee rijden? Mooi strak design vond ik dat. (Vergeet de gimmicks)
@Smoelensmid | 23-07-23 | 21:27:
Een beetje milieubewustzijn is altijd mooi, Smoelensmid.
Zolang u maar niet wakker ligt van leefschaamte want dat is pas echt verkwisting ;)
@zwenkwieltje | 23-07-23 | 21:40: Dat zou te gek zijn, eerst overleef ik TBC daarna drie keer zware kanker bevochten en toen ook nog eens een nieuw leven na een mooie niertransplantatie, en dan zou ik leefschaamte hebben NO way ;)
@Andersdenkend | 23-07-23 | 21:39: Nee ik ga niet in de metaverse.. echt niet;) Voorlopig ben ik elke keer met een dikke bigbag met tuinafval op het milieupark in die i3 zo blij dat ik nog niet aan een nieuwe toe ben!
@Smoelensmid | 23-07-23 | 21:45:
Nondeju Smoel.
Ik hef een 'op uw gezondheid' glaasje op u.
Gaat er om geld onder het mom van klimaatreligie, soort aflaat
REAGEER OOK