Video. Superjacht Feadship Obsidian van 84,2 meter via slootjes van Aalsmeer naar Rotterdam
Wat Nou Recessie
Daar glijdt 84,2 meter aan erotisch kapitaal door de eierstokken van de Natie. Je kunt met geen mogelijkheid bedenken waarom maar het schip vaart onder de vlag van de Kaaimaneilanden. Heeft een topsnelheid van 31,4 km/u en dat is maar goed ook want op zo'n boot heb je altijd haast. Plek voor 14 gasten en 27 bemanningsleden die voor die 14 gasten zorgen. Geen helikopterplatform helaas, dat is alleen voor rijke mensen. Vermoedelijke ongeveer-vaarroute en meer beeld na de breek.
Nog zo'n toestand, vorige maand
Zoiets?
Reaguursels
InloggenStukje Nederlands vakmanschap. Als ze dan toch zo veel geld hebben, laat ze het dan maar hier uitgeven
Goh, daar zal dan wel hard en veel voor gewerkt hebben.
In tegenstelling tot de meeste andere mensen. Die werken maar 40 uur per week.
Duidelijk... de eigenaar is bang voor water:
Geen zwembadje aan boord
Dit is een absolute parel qua design en uitvoering. De asymmetrische achterdekken zijn briljant. Petje af voor de werf. Mooiste jachten komen uit Nederland!
Geen helikopterplatform is toch wel een dingetje. Ik zou nooit daarop bezuinigen.
@dijkbewaker | 22-06-23 | 19:33: ik ga nooit in een helikopter zitten.
Zie geld als mest,je moet het uitstrooien om het te laten werken.
In mijn tegeltje staat ; In de tuin van het leven is humor de beste mest! Maar ik ben dan ook zo arm als een kerkrat!
Welk land moet je daarvoor bombarderen?
Iemand die veel geld uitgeeft EN zo slim is boven water te blijven. En hem bovendien niet zelf in elkaar knutselt.
Als ik een koppel zwanen was wist ik het wel.
Electrisch of op waterstof?
Biodiesel volgens de advertentie. Maar kan uiteraard op om het even welke diesel varen.
32 km/h betekent 11 dagen non-stop varen van Rotterdam naar Monaco. Ik ga liever gewoon dood.
De Obsidian is gebouwd om steeds aan kruissnelheid te varen, en dat is eerder 22 km/h. Tegen die snelheid doet u Rotterdam-Monaco in 9 dagen, bij gunstig weer.
Op zondagen in de zomer verzamelen veel van dit soort schepen zich tussen Sain-Tropez en Ramatuelle aan het plage de pampelonne omdat ze te groot zijn om in de haven aan te leggen. Is al lange tijd een traditie en ze gaan dan eten bij Club 55 aan het strand wat ontstaan is door een filmopname van Brigitte Bardot. Echt leuk om een keer te zien en je kunt er prima eten voor een paar tientjes zelfs. Een rijke sjeik probeerde Brigitte Bardot het hof te maken en wilde met haar dansen. Dat wilde ze alleen op voorwaarde dat hij een eigen dansvloer voor haar bouwde wat hij ook gedaan heeft, Le Cave du Roy wat onder het Byblos in Saint-Tropez zit. Waarom vertel ik dit?
Praatgraag. Waarschijnlijk vrouw(?)
xtc op?
Prima achtergrondinformatie. Hou ik van.
Altijd handig bij Trivial Pursuit dat soort weetjes.
De ingang....
www.google.com/maps/@43.2273936,6.660...
Heb een surfplank, Klepper 272, 1987. Ruilen?
Is dat zo'n model 'deur'?
He, verdorie. Die heeft Maarten de zwemmert net gemist.
Leuk hoor, is er wel een pooltafel aan boord?
Wacht maar tot onze Kapitein Sjaak Mus besluit om de Waddenzee te verlaten en door de kanalen en riviertjes van ons land gaat cruisen.
Kijk allemaal even goed jongens en meisjes. Als je maar hard genoeg werkt kunnen jullie er ook een kopen. Gewoon je best doen.
Precies. Hoe moeilijk is het.
Van krantenjongen tot miljardair.
Van hard werken wordt je niet rijk.
Geld aftappen van het werk van anderen, dat zet meer zoden aan de dijk.
Kan niet wachten op Below Deck Dutch Inland Waterways.
Is dit voor de azielige zoekers ? Nee toch?
Leuk. En 1 op hoeveel slurpt hij? Of is dit ding een zeilboot in disguise?
Zie je al die zonnepanelen niet aan de zijkant?
@Sinterbikske | 22-06-23 | 18:11: "Her top speed is 17.0 kn and she boasts a maximum range of 5500.0 nm when navigating at cruising speed, with power coming from four Caterpillar diesel electric engines. She can accommodate up to 14 guests in 7 staterooms, with 27 crew members. She has a gross tonnage of 2555.0 GT and a 13.6 m beam."
www.cat.com/en_US/articles/solutions/...
Maar Caterpillar zegt het niet op zijn pagina's.
@Met_baard | 22-06-23 | 18:46: Bij een kruissnelheid van 12 knopen gaat er 240 ton diesel doorheen op 5500 nm. Gewoonlijk drukt men het verbruik uit in liter per uur, maar als u het in liter per 100 kilometer wil, dan is het bij ca. 22 km/u een verbruik van 2356 liter/100 km.
84 meter nog wat. Die komt niet in de top 50 van grootste privejachten. Geen helicopterplatform. Geen supply vessel.
Nee dit is niks.
Wie koopt zo iets?
Een Russische oligarch? Een Arabische Sheikh?
Leuk zo'n bootje...
Zouden van die 27 bemanningsleden er enkele erotische masseuses en strippers zijn? Anders lijkt me dit bootje het geld niet waard.
Ah. Jij denkt aan Prince de Lignac?
@Leukerd | 22-06-23 | 18:38: Youp van het Hek heeft ooit in een column beschreven hoe hij dat voor zich zag. Dat de "matrozen" 's ochtends ruzie maakten over wie hem nu weer moest wakkerpijpen.
Huh Rotterdam? IJmuiden had ik gezegd, godsamme!
Dan vaar je daarna toch buitenom? Dat bootje zal toch wel zeewaardig zijn? Want hij past zeker niet onder al die viaducten door die over kanalen en (kleinere) rivieren liggen.
@Met_baard | 22-06-23 | 18:09: De meeste jachten varen nog geen kilometer. Die worden op een grote boot gezet en aan de andere kant van de oceaan afgeleverd.
Vast weer voor één of andere vrouwonvriendelijke oliesheik.
Sheik Yerbooti.
Nou vooruit, ik wil jullie niet jaloers maken of zo maar voor deze keer een 100% echte foto van het jacht van Zwezerik. *Zwaait naar brokies!*
imgur.com/a/u4REwtJ
Iets om trots op te zijn, hier werken duizenden Nederlanders aan. Al vind ik dit exemplaar niet heel erg mooi, maar dat is smaak.
En vaak jaren van te voren besteld, een goede industrie om door een recessie heen te werken
Ja super trots. Vind het fantastisch dat mensen hun met corruptie of anderszins gestolen geld bij ons kunnen uitgeven aan zo’n prachtige boot waar we de hele wereld van profiteert. Echt een mooi voorbeeld van de geneugten van het moderne kapitalisme.
@BobDobalina | 22-06-23 | 18:15:
Niet zeiken, Bob. Is het de taak van de Porsche dealer na te gaan of een koper wel op eerlijke wijze aan zijn geld is gekomen? Is het de taak van zo'n jachtwerf om na te gaan hoe een miljardair precies aan zijn miljarden is gekomen? Bij Russische opdrachtgevers ligt dat nu natuurlijk even anders.
En echt niet elke miljardair is rijk geworden door ''corruptie of anderszins gestolen geld'', hoor. Ook daar zitten zeer eerbare lieden tussen.
@Dr_Johnson | 22-06-23 | 18:25: De porsche dealer heeft al bijna 20 jaar de verplichting contante betalingen boven een x bedrag te melden en ook anderszins geen fout geld aan te nemen. Lees het maar na in de Wwft. Dus ja, de porsche dealer heeft wel een zekere verplichting. Tijd dat we die ook voor dit soort klanten in het leven gaan roepen.
@BobDobalina | 22-06-23 | 18:46:
Is een heel eerlijk postbus nummer op de kaaiman eilanden dat weer leidt naar een holding op Martinique.
@BobDobalina | 22-06-23 | 18:46:
'contante betalingen'? Ja, ik kan me voorstellen dat het verdacht is wanneer iemand €150.000,- cash op tafel legt om een Porsche af te rekenen (of hoeveel kosten die auto's?), en dat daar melding van gemaakt moet worden. En als je echt weet dat je met 'fout geld' te maken hebt, word je medeplichtig. Maar iets doorgeven is toch niet hetzelfde als zelf gaan controleren; daar is justitie voor.
Overigens, volgens mij kun je een Porsche helemaal niet cash afrekenen. Toen ik ruim 16 jaar geleden mijn toen 4 jaar oude Toyotaatje kocht voor €15.000,- (ik rij er nog steeds in; fantastische auto) kon ik bij Louwmans in Den Haag het bedrag alleen maar laten overschrijven van mijn rekening naar die van hen. Cash accepteren ze gewoon niet.
Welke oligarch heeft deze op naam van een katvanger laten bouwen?
Ja, al een kwartier zitten googelen, maar ik kom niet verder.
Het is best mogelijk dat er geen opdrachtgever is. De broker die de meeste jachten van Feadship in de markt zet is Northrop & Johnson. Ze hebben daar momenteel b.v. ook een jacht te koop dat in 2027 gaat opgeleverd worden.
De zeewaardigheidstesten met Obsidian zijn gepland voor 2025. Met de details van het interieur begint men pas als er een koper is.
@Nonkel Frituur | 22-06-23 | 18:23:
... begint men pas als er een koper is....
Ah mooi, dan heb ik dus nog even ...
Dat soort bakken liggen meestal in havens, met eigenaren op het achterdek die zich laten vergapen. Erg sneu.
Toch zou ik ook wel eens een dagje sneu willen zijn.
@Kowalski11 | 22-06-23 | 18:06: Van mij mag je, echter ik hoop het niet, kameraad. Want dan wordt je een minder leuk mens.
Ik hoop dat het 19,5 nautical miles per uur is anders schiet het niet echt op
Oh wacht. Zie fipo. Enthousiastme
Hebben ze daar nog wel zuurstof?
Vast geen zuwaarte bemanningsleden, anders krijg je dat weer. Slavernij...
Bemanningsleden: Veredelde Slaven.
Slaven? Die lieden hebben de grootste luizenbaantjes van de hele wereld. Ik heb wel eens gelezen dat zo'n eigenaar af en toe een feest aan boord geeft voor zijn vrienden en relaties, en dat ze daarna weken- soms maandenlang kunnen chillen. Ze krijgen af en toe de opdracht om naar een andere haven met dat ding te varen; is de eigenaar niet eens aan boord.
In tegenstelling tot cargoschepen met Filippino's gaat het er in de wereld van de superjachten toch een pak beter aan toe. De bemanningsleden krijgen een vorstelijk salaris dat na enkele jaren dienst al snel boven de 5K netto per maand gaat want grotendeels belastingvrij. De kapitein kan rekenen op ongeveer 25K netto voor een jacht van deze afmetingen. En alles aan boord is gratis.
@Dr_Johnson | 22-06-23 | 18:03: Bemanning en onderhoud van zo’n schip koste een ton per week heb ik wel eens gehoord, en dan heb je nog geen meter gevaren. Heb een keer een engineer van zo’n superyacht gesproken die me dat vertelde.
@Sinterbikske | 22-06-23 | 18:05:
Kan ik me goed voorstellen. Maar de Elon Musk's en Jeff Bezossen van deze wereld worden er niet armer door. Die leggen graag €250.000,- neer voor een afdaling per duikbootje naar de Titanic., zoals wij een kaartje voor de Efteling kopen.
@Sinterbikske | 22-06-23 | 18:05:
Eigenlijk van de zotte hè, als je het naar cijfers omrekent en doorrekent. Het lijkt heel wat, dat miljardairs zich zo'n badkuip kunnen veroorloven. Maar dan heb je het dus over zo'n 5 miljoen per jaar. Laat de beste miljardair op zijn 33ste fiks miljardair zijn en 83 jaar oud worden, dan kostte dat bootje voor de heb 250 miljoen aan exploitatie en daar voelt die miljardair helemaal niks van aan het eind van de maand.
Sterker nog, met de allerbeste wil is die miljardair voor een paar 10-tallen miljoenen van de tijd aan boord geweest en de rest was gewoon spending money..
Nieuwe opvang centrum?
Eet de rijken. *vuistjemaai*
Wel mooi om u een keer samen te zien werken met kapitein Sjaak Mus. En dan durven ze te beweren dat reaguurders nooit hun zolderkamer afkomen..
@Sinterbikske | 22-06-23 | 18:03: Een duwbak is slechts een construct.
Benieuwd of extinction rebellion de waterwegen ook gaat blokkeren.
Ik ben voor, als ze de standaard techniek toepassen: op de bodem gaan liggen.
Helaas niet. Ik neem aan dat ze niet kunnen zwemmen.
Ach, als het maar geen plezierschuit voor een Russische oligarch is, vind ik het best. De jachtbouw van dit soort superjachten staat op een zeer hoog peil in Nederland, en dat zorgt voor een stuk werkgelegenheid, niet alleen bij die gespecialiseerde werven, maar natuurlijk ook bij toeleverende bedrijven.
Wat is daar nou op tegen?
Precies. Dit is iets om trots op te zijn.
Waarom moeten wij, zo'n klein landje, al die stikstof en CO2 uitstoten om het product vervolgens te exporteren? Nou? Hmm...
Ik denk dat die branche zware klappen gaat krijgen. Tweedehandsjes van een oligarchen overspoelen straks de markt.
Nou heb ik eindelijk een beeld bij Duwbak Linda.
Obesidian!
Hij is goed, zeg ik als obesitassiaan.
Gelukkig kan dit bootje iets sneller dan in het artikel aangegeven. Kruissnelheid 12 knopen oftewel zo'n 22 km/u en topsnelheid 17 knopen, bijna 32 km/u.
Waar op de foto kan ik Peppi & Kokki zien? En zijn er beren aan boord?
yes fixed
REAGEER OOK