Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Stroomnet VOL. Bouw ON HOLD. Hugo FAALT

Nederland op slot

Raad de fillum

Goedemorgen Nederland. Eerst maar het Goede Nieuws. De grutto's komen terug! In weilanden waar geen stad als Lelystad wordt bijgebouwd wemelt het weldra van onze nationale nationaalvogels. En dan nu het Slechte Nieuws. Uw thuiswonende zoons en dochters van inmiddels 30 en 33 blijven nog een tijdje thuiswonen. Tenzij ze in het gras bij de grutto's willen slapen. Ons Nationale Stroomnet is vol. Er is geen plek meer voor bedrijven, en nu ook niet meer voor woonwijken. 

"Maar ook nieuwe woonwijken, die vaak standaard zonnepanelen en warmtepompen hebben, komen niet op het net."

Helemaal niemand en zijn warmtepomp en zonnepaneel wordt nog aangesloten op The Grid, en bij Bouwend Nederland hebben ze nu fietsdynamo's geïnstalleerd om patience en wordfeud op hun piekbelastende PC's te kunnen spelen, want die 900.000 nieuwe woningen van Hugo de Jonge gaan 'm niet worden. Na de Verzorgingstaat Nederland stort nu ook de BV Nederland donderend in elkaar, en krijgen we een crisis van ongekende omvang. VVCUDA66 bedankt. 

Social

Reaguursels

Inloggen

En dat is dus de reden dat ik hier een houtkachel als backup heb.
Plus een Opel Ampera 1.4 die ook op benzine kan rijden.
Als we geregeerd worden door types die niet weten hoe je een huis moet verwarmen met een kerncentrale en als dank minister worden ( rara wie was dat? ) en types die melden dat iedere amsterdammer een elektrische auto moet nemen en als dank burgermeester worden van utrecht neem ik mijn eigen maatregelen wel.
Stelletje linkse sukkels daar.

Overigens, als de stroom uitvalt dan werken mijn warmtepompen en zonnepanelen niet meer, MAAR ook jullie CV ketels niet ( de meeste dan ).

helaas-nederlander01 | 14-06-23 | 17:20 | 2

Ja ik denk dat het antwoord weet op de vraag: 'Als we geregeerd worden door types die niet weten hoe je een huis moet verwarmen met een kerncentrale en als dank minister worden ( rara wie was dat?'

Dat moet zijn: Knaapje - klassenboekdrager Jetten

Ervaringsdeskundige | 14-06-23 | 18:48

@Ervaringsdeskundige | 14-06-23 | 18:48:
Als nu die linkse sukkels ook dat zouden bedenken, dan is er nog hoop.
Maar helaas, dat zal niet gebeuren.
Ik denk dat ik binnen twee jaar die kachel nodig ga hebben.

helaas-nederlander01 | 14-06-23 | 20:11

Lekker, ik werk bij een kolencentrale die dus stil gezet is ivm te lage elektriciteitsprijs. Dus van ons hoef je deze zomer niets te verwachten. Maar maakt toch geen ruk uit want we kunnen het dus niet transporteren

Stijlloser_from_NL | 14-06-23 | 17:12

Nou poepoe, dan vertraag je de energietransitie en langer door op gas.

Gen. Maximus | 14-06-23 | 16:00

WTF?
Zo direct gaat het stroomnet ook nog gebruikt worden voor verwarming.
Bouwen, bouwen, bouwen, Hugo !

hotmint | 14-06-23 | 15:50 | 1
-weggejorist-
Apoptose | 14-06-23 | 20:56

Goh, dus centrale sturing van de economie werkt niet. Als er nou toch eens voorbeelden uit het verleden waren van centraal geleide economiëen, die ons voor deze fout hadden kunnen behoeden. <Schudt hoofd>

Pje911 | 14-06-23 | 15:12

Wat helpt die mooi prater toch veel naar de Filistijnen!

dickwvf | 14-06-23 | 15:05

Met al die elektrische auto’s, zonnepanelen en warmtepompen inclusief bijbehorende stimuleringsmaatregelen zag iedereen van mijlenver aankomen dat ons stroomnet het niet kan dragen. Stroomleveranciers hebben al 100x aan de bel getrokken en evenzoveel brandbrieven gestuurd. Dat ze het gore lef hebben om verrast te reageren in Den Haag toont aan dat dit kwade opzet in de mix met totale onkunde is. Luister gewoon eens naar mensen die wel verstand hebben van zaken, in plaats van naar idealistische luchtfietsers die toch nooit op hoeven te draaien voor de consequenties van het falen op deze magnitude.

Pff nu eerst weer afkoelen, maar durf de airco niet meer aan te zetten.

amateurrr | 14-06-23 | 14:54

Hugo is niet de enige die faalt. De 13 jaar onder Rutte hebben meer kapot gemaakt dan dat Nederland in de komende periode van 13 jaar kan herstellen laat staan verbeteren.

Jooperishoop | 14-06-23 | 14:24

Er was Corona. Er was Hugo. Er is een woningbouwtekort. Maar we hebben Hugo.

thanseeuwen | 14-06-23 | 14:07

Weer een extra reden om te shoppen in Duitsland of België.
Om zo het electriciteitsnetwerk van Nederland te ontlasten.

steekmug | 14-06-23 | 13:56

Zo kennen we de politiek weer. De burger duurzaamheid door de strot duwen om ze ook nog wat extra geld uit de zakken te kloppen. Maar haar eigen verantwoordelijkheden vergeten. Prutsers zijn het

davesl1210 | 14-06-23 | 13:48

De Enexissen en Stedins weten dit al lang. Waarom zelf investeren als je de overheid/belastingbetaler kunt chanteren voor je dikkere draad. Leve de vrije markt. En egenlijk zouden de energie boeren die dikke winsten draaien moeten meedokken. Maar ja, allemaal afwachten op de Zilvervloot.

TanteJuut | 14-06-23 | 13:47 | 5

@Dandruff | 14-06-23 | 14:16: Nee, het probleem is juist dat de netwerkbehrerders en de energiemaatschappijen wachten op overheidsgeld. Er is geen prikkel om te investeren en geen concurrentie op de netwerken. Recept voor stilstand. Wel met u eens dat de overheid de transitie aanjaagt en er te weinig personeel is.

TanteJuut | 14-06-23 | 14:36

@TanteJuut | 14-06-23 | 14:36:

Niet zo raar om te wachten op overheidsgeld, als de overheid;
- 3 enorme problemen creëert;
- geheel vrijblijvend de helft van alle facturen int.

De overheid pakt dus de dikste winsten. Bovendien ging het om een "vrije markt". Die is er niet omdat de overheid onhaalbare eisen stelt, en alle vormen van betrouwbare energie op korte termijn verbiedt. Er is geen keus, niet voor de energiemaatschappijen en ook niet voor de consumenten.

Dandruff | 14-06-23 | 16:16

@Dandruff | 14-06-23 | 146:16: Het is zeer zeker geen vrije markt. Geen concurrentie, geen potentieel klantverlies, geen markttucht naast de door u genoemde overheidsbeinvloeding. We kunnen hooguit balen en betalen aan de netbeheerders. Maar dit systeem klopt niet.

TanteJuut | 14-06-23 | 16:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn ze al begonnen aan die 2e kerncentrale?

Want dit probleem is ruim 10-15 jaar terug al aangekaart door ingenieurs, energieexperts en zelfs energiebedrijven.

ReyNemaattori | 14-06-23 | 12:42 | 3

Elk normaal denken mens weet dit, maar het geval wil dat dit soort info kennelijk niet tot in Den Haag reikt. Onvoorstelbaar!

lanexx | 14-06-23 | 13:00

Nee, juist met sluiten van steenkoolcentrales. Moest van Jetten en Rutte knikte instemmend, want sinds een tijdje staatsman

batvoca2 | 14-06-23 | 13:03

We hebben nu een minister die niet alleen maar geen ingenieur is, maar waarvan ik me afvraag of hij/het weet hoe je het schrijft.

Sieg Hein | 14-06-23 | 13:23
-weggejorist-
Yobke | 14-06-23 | 12:40

Toch raar. Vraag naar elektriciteit is prima te voorspellen.
Je kunt minstens 5 tot 10 jaar vooruit plannen.
Maar er is gekozen om de boel op z'n beloop te laten.
Dan krijg je dit

rigelstraat | 14-06-23 | 12:23 | 1

vrije marktwerking volgens VVD, blackouts door Enron is een mooi voorbeeld

HetOorAakel | 14-06-23 | 12:30

Gewoon door bouwen en een dikke diesel op de stoep, stroom heeft u!

boerk | 14-06-23 | 12:20

Dit is nou precies de reden dat ik zeer binnenkort een nieuwe occasion op benzine ga aanschaffen, en dus geen elektrieke auto.
Het is nu namelijk zaak om de elektrische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. En zo een bijdrage te leveren aan het voorkomen of verminderen van grootschalige stroom-uitval, veroorzaakt door het gedram van duurzaamheidsvrouwtjes en hun leiders Diederik Samsom en Frans Timmermans, van wie we van het gas af moeten (naar elektrisch), en van wie we van fossiele brandstof af moeten (naar elektrisch). En niet te vergeten door het 'nieuwe cool' van onze verwende puberts, die allemaal een elektrische fatbike moeten.

Peter Emile | 14-06-23 | 12:13 | 7

@* Il Principe * | 14-06-23 | 12:59:

Half, maar is verder geen probleem als je niet bomvol vult.

Wattman | 14-06-23 | 13:07

@Sieg Hein | 14-06-23 | 12:32: zijn maar een paar auto's die V2G hebben en dan net voldoende voor 1 groep.

Tjemig | 14-06-23 | 13:17

@Tjemig | 14-06-23 | 13:17: oplossingen voor de toekomst. Als je nu eist dat alle e-auto’s v2G (vehicle to grid)hebben, heb je snel een significante oplossing

Sieg Hein | 14-06-23 | 13:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar we moete wel allemaal aan de Tesla, VanMoof en op de elektrostep, op de step, ben zo blij dat ik hem heb.

bergsbeklimmer | 14-06-23 | 12:07 | 1

Dan liever Piet Pelle op zijn Gazelle; "Ik ga zelle!".

Peter Emile | 14-06-23 | 12:25

Als ( ex ) techneut installatie techniek, zag ik dit 25 jaar geleden al aankomen.. alles in private handen, alles zo licht en goedkoop mogelijk uitgevoerd.. dan gaan op een gegeven moment je kabels zelf licht geven..
Uit de oude tijd.. dikke transformators met riante overcapaciteit.. dikke bekabeling.. gelijktijdigheidsfactor met ruime marge.. elektromonteurs die er kijk op hadden.. alles rustig aan en doordacht.. want.. pnem.. pzem.. geb .. puem.. enzovoort..
Het is als een hele wijk op een paar kabelhaspeltjes aansluiten.. aan de stekker zit een dikke generator.. aan het einde een flinke vraag.. als koperdraadje zo goed als niks.. zo moet je de infrastructuur zien vandaag de dag in NL.. net zoals in de VS waar het probleem nog veel groter is in bepaalde gebieden.. lager voltage.. bovengronds net.. en sterk verouderd..
Oplossing.. meer kabels.. en wat grotere trafotjes.. of 500 volt per fase als woonhuisaansluiting.. krijg je mooiere kleuren op je Tv .. en je internet word sneller..

broervandenhollander | 14-06-23 | 12:04 | 6

@letopuwzaak | 14-06-23 | 12:25: Dat is omdat zorg niet electief is.
Vrije markt werkt prima in branches waar de consument kan kiezen of en van wie hij wat koopt.

Maar als je kanker hebt, of selektra voor je woning, heb je eigenlijk geen keus. En dat geeft bedrijven de mogelijkheid om de markt aan de kant te zetten en te vragen wat ze willen: betalen doen mensen wel.

ReyNemaattori | 14-06-23 | 12:31

@Sieg Hein | 14-06-23 | 12:28: Denk eens aan de technische aanpassingen die daarvoor nodig zijn. En dan nog alle apparaten die op 230V werken vervangen?

Here's Freddy | 14-06-23 | 12:57

@Here's Freddy | 14-06-23 | 12:57: denk meer aan de transport netten en het 10kv deel van de distributienetten dan aan het 220/380v net

Sieg Hein | 14-06-23 | 13:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Technische oplossingen te over. Wat we nodig hebben zijn bestuurders die op basis van kennis en ervaring op een ministersstoel komen en niet op basis van gender of kleur.
1 van de Oplossingen: gebruik de mogelijkheden van de slimme meter, bijvoorbeeld uitschakelen geselecteerde apparaten bij piek verbruik en weer aanschakelen bij dalverbruik. Veel stroom verbruikers, denk aan laden e- auto zijn daarvoor geschikt.

Sieg Hein | 14-06-23 | 11:47 | 7

Algemene kennis? Haha! Het zijn alfa's, die hebben geen kennis. Alleen "know how" (besturen).

boerk | 14-06-23 | 12:23

@Sieg Hein | 14-06-23 | 12:22: Correct, maar de winsten worden gemaakt in het geprivatiseerde deel(namelijk energieopwekking & leveringsabbonnementen) en de kosten worden gemaakt in het aanleggen van infra & het onderhouden ervan(de delen waar Liander, Tennet etc. de scepter voeren).

Die hele privatisering over overheidstaken is nooit iets anders geweest dan het privatiseren van de winstgevende delen, terwijl de kosten collectief blijven.

Zelfde probleem heb je in de zorg en een aantal andere gebieden die 'geprivatiseerd' zijn.

ReyNemaattori | 14-06-23 | 12:37
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit probleem kan soms best snel worden opgelost”, stelt de woordvoerder van TenneT. „Het zou al helpen als vooral kleinere ondernemers op de piekmomenten bijvoorbeeld hun vrieskist even uitzetten. Met een paar ondernemers die minder afnemen, zijn we al geholpen."

Denken in oplossingen... proest

Net zoiets als een overheid die zegt korter douchen.

Wattman | 14-06-23 | 11:36 | 9

@De Profundus | 14-06-23 | 11:50: Stuur ze naar Rusland.

Here's Freddy | 14-06-23 | 12:59
▼ 6 antwoorden verborgen

Gisteravond een stroomstoring van een paar uur in Tuinzigt, nooit eerder meegemaakt in Breda maar iets zegt me dat dit de komende zomer veel vaker gebeuren gaat.

Abject | 14-06-23 | 11:22

Nou, lekker Hugo, hebbie het nou voor elkaar....

eismc2 | 14-06-23 | 11:17

Fossiele brandstof kan nog wel eens heel groot worden. Weet iemand een leuke start-up om in te investeren?

Marcelinho | 14-06-23 | 11:14 | 1

Gas schijnt erg schoon en efficient te zijn, niet waterstof natuurlijk.

funda | 14-06-23 | 11:27

De groene droom mag wat kosten

Klamme Endeldarm | 14-06-23 | 11:14 | 4

@Timide_Aso | 14-06-23 | 11:34: De energietransitie heeft nagenoeg niets te maken met de huidige transportbeperkingen op land. Wel zorgt ‘groen’ voor andere problemen met balanshandhaving op het net maar daar gaat dit niet over.

_pacman_ | 14-06-23 | 11:46

@_pacman_ | 14-06-23 | 11:46:
Warmtepompen, zonnepanelen en elektrische auto’s zijn de hoofdoorzaken. Allemaal onderdeel van de groene transitie.

amateurrr | 14-06-23 | 16:04
▼ 1 antwoord verborgen

Is er iets dat Hugo wel kan? Het antwoord ‘schoolhoofd zijn’ is waarschijnlijk ook fout.

Spie | 14-06-23 | 11:11 | 6

Als schoenen verkoper misschien.

Zalwelweer | 14-06-23 | 12:46

Hugo is een politieke opportunist die niet wordt gehinderd door enige kennis of realiteitszin.

Here's Freddy | 14-06-23 | 13:02

Niet zo op de man spelen, hij is ook maar een slaafse marionet zo heb ik het gevoel. Ik denk dat hij een best aardige buurman zou kunnen zijn.

mozaard | 14-06-23 | 20:33
▼ 3 antwoorden verborgen

De strekking van dit verhaal is al zo’n 15 jaar bekend en tot vervelens toe voor gewaarschuwd door netbeheerders.

Men wilde zoals gebruikelijk niet luisteren, agv meerjarige visie, waardoor het huidige paniekvoetbal niets anders is dan pleisters plakken op een slagaderlijke bloeding. En dan moeten de 900.000 huizen van Hugo en de jaarlijkse 90.000 van Erik er nog bijgepropt worden. En gaan we TenneT splitsen omdat Kaag dan eenmalig wat cash genereert maar de kip met de gouden eieren (Duitse transportvergoedingen) slacht.

Het is wederom van zeldzame stupiditeit.

_pacman_ | 14-06-23 | 11:08 | 2

Stupiditeit van kiezers op deze faalhazen zul je bedoelen

Janlul | 14-06-23 | 11:37

Inderdaad. Om te beginnen een capabele regering, die bestuurt zoals het bedoeld is, met een vooruitziende blik. En dan de nutsvoorzieningen weer terug naar waar ze horen en dus niet in handen van graaiende ondernemers die alleen aan winstmaximalisatie en bonussen denken. Gas en stroom tegen kostprijs verkopen en op tijd preventief onderhoud plegen, niet pas als de boel al stuk is. Verder: ook het OV aanpakken, om te beginnen de NS en Prorail weer samenvoegen zoals het was. Dat voorkomt dat ze elkaar de schuld kunnen geven bij problemen.

quigg | 14-06-23 | 12:40

Investeren, ho maar. Wel mag opvang van economische vluchtelingen wat kosten.
Knettergek!

Deflatiemonster | 14-06-23 | 11:08 | 2

Net zoals die niet voor hun zorg hoeven te betalen tellen zij wat uitstoot betreft ook niet mee. En u kunt best een uurtje per dag zonder stroom want "samen naar de Grote Markt".

Graaisnaaiert | 14-06-23 | 11:12

@Graaisnaaiert | 14-06-23 | 11:12: Als je de daadwerkelijke kosten zoals o.a. een investering in een verbeterd energienetwerk per hoofd gaat tellen dan kan de schatting voor de kosten van de massa-immigratie door Jan van de Beek wel eens veels te laag zijn. Ik vermoed dat die verborgen kosten op papier gewoon weggelaten worden door Den Haag. Wel zo convenient.

Deflatiemonster | 14-06-23 | 12:26

In het kader van het meedenken, bij 12 miljoen inwoners hebben we geen stroomcrisis.Ook geen stikstofcrisis, uitstootcrisis, huizencrisis, wegencrisis, ruimtecrisis, schaarstecrisis. Dus, Vak K, wat gaan we eraan doen?
"ehm, we gaan geld beschikbaar stellen om..."
*headdeskt*

Graaisnaaiert | 14-06-23 | 11:07

Hahahahaha... ja sorry hoor. wisten we al voordat ze er aan zouden beginnen.

antonconstandse | 14-06-23 | 11:05

En dat allemaal omdat we politiek hebben gekozen voor een volslagen bezopen stikstofnorm die nergens op gebaseerd is. Wie zijn die mensen die op die partijen hebben gestemt?

Sans Comique | 14-06-23 | 11:04

"Maar... maar... maar... we hebben geld beschikbaar gesteld want die transitie moet doorgaan want we kunnen niet langer wachten".
Was getekend, Rob Jetten.

Graaisnaaiert | 14-06-23 | 11:03

Iedereen met een beetje technische basiskennis en/of gezond boerenverstand roept al jaren dat dat hele energietransitie-plan om tal van praktische obstakels onhaalbaar is.
Maar politici en ambtenaren blijven maar stug in hun papieren utopie geloven.

ZonderNaam | 14-06-23 | 11:00

Zelfs Jules de Corte had dit al 10 jaar vantevoren zien aankomen....

At_Dawn_They_Sleep | 14-06-23 | 10:52 | 1

En toen was hij al 17 jaar dood ,dus kun je na gaan wat een geweldige prestatie

bakenstuurboord | 14-06-23 | 10:59

Al 30 jaar zien deskundigen dit en andere problemen aankomen maar de dames en heren en alphabet politici zijn te druk met de waan van de dag dat zij hier geen tijd voor hebben. Wel voor allerlei wetgeving die de oplossing van de problemen alleen maar verergerd. Nederland snakt naar realistische politiek die problemen oplost. Hoe? Schijt hebben aan Brussel en de afgesloten verdragen opschorten. Zorgen dat er geen sluipweggetjes zijn voor de (politieke) elite om toch hun zin door te drijven via bijv. De Raad van Staten of Rechtbanken. Fijne dag.

Zemko | 14-06-23 | 10:51

Dit is geen nieuws meer

zokanhetookja | 14-06-23 | 10:49

de wal die het schip gaat keren komt in zicht.

Fark Mutte | 14-06-23 | 10:46

Als je dit in een ander land verteld geloven ze je niet...

Air van Boven Dorens | 14-06-23 | 10:42 | 2

Sterker: als dit in een extreem is geordend land als Nederland al zoveel problemen oplevert, hoe zien we dat dan voor ons in landen als Polen of Griekenland? Over 27 jaar moet het allemaal geregeld zijn.

wapster | 14-06-23 | 10:46

@wapster | 14-06-23 | 10:46: Griekenland weet ik niet, maar Polen en rest van (N) Oost Europa, hebben voldoende bruinkool, schaliegas en zijn niet vies om al een begin te maken met (kleine) kerncentrales. Bovendien zit niet het hele net onder de grond, dus iets makkelijker en goedkoper uit te breiden, maar goed de druk op de bevolkingsgroei, ligt in die contreien ook een beetje anders.

Kaitseliit | 14-06-23 | 10:50

This is a crisis. A large crisis. In fact, if you got a moment, it's a twelve-storey crisis with a magnificent entrance hall, carpeting throughout, 24-hour portage, and an enormous sign on the roof, saying 'This Is a Large Crisis'.

Tapu | 14-06-23 | 10:40 | 2

I hartje Blackadder.

funda | 14-06-23 | 10:42

@funda | 14-06-23 | 10:42:
A large crisis requires a large plan. Get me two pencils and a pair of underpants.

Tapu | 14-06-23 | 12:44

Tja De “Russisch” aard van plannen heeft al bewezen NIET te werken. Gaan we in de EU dat nog een keer proberen of “centrale dogmatische aanstruring” werkt mbt de engergie-wende. Uiteindelijk wel, maar vraag niet naar de nevenstade die best extreem zal kunnen zijn.

Tijgerdrop888 | 14-06-23 | 10:37 | 1

Het primaire einddoel zal zeker gehaald worden: enorme zakken geld voor alle initiators aan de politieke top en iedereen die daar onder de tegels omheen krioelt.
Aan het eind van de rit redt het volk zichzelf wel - dat doet het altijd.

funda | 14-06-23 | 10:44

Allemaal fake News. We hebben het beste kabinet sinds WW2 en zijn het rijkste land.
Iedereen in de wereld wil met ons ruilen, met name demense uit Afrika. Zo zie je maar in wat voor mooi land wij wonen..

Southpark | 14-06-23 | 10:37 | 1

Daar kan inderdaad nog een hele hoop van af voor we gelijk zijn getrokken met de rest van de wereld qua levensstandaard

Sans Comique | 14-06-23 | 11:12

Deze obstakels zijn financieel-technisch al niet eens op te lossen bij de bestaande bevolkingsgrootte (ja, met triljarden bijlenen voor wie dat een oplossing vindt) dus een redelijk eerlijk sukkelaar als Hugo de schuld geven is al veel te veel eer voor hem.
Sorry Hugo.

funda | 14-06-23 | 10:35

Ik voorzie een spoedoverleg tussen Jetten en De Jonge, beiden met 20 man aan consultants. Na vijf minuten piepen beide heren hem ertussenuit en laten de consultants verder praten. Enkele uren later volgt een sms-je naar Rutte:
"Mark, het gaat niet. Doe de standaard show aub."

Kouwe Kees | 14-06-23 | 10:35

Wimlex hier -met extra serieuze blik- naar laten kijken?

Heeft toch geen reet te doen.

Verderkijkert | 14-06-23 | 10:33 | 1

Die is het water rond zijn speedboat aan het managen.

wapster | 14-06-23 | 10:42

Maar Hugo zal toch wel de cursus, management voor beginners met goed gevolg hebben doorlopen?

Karel Kruizenruiker | 14-06-23 | 10:27 | 1

Die heeft ie gewoon gekregen in de aanbieding bij een pakje roomboter en direct doorgestroomd naar het einde van de cursus. Glansrijk en vooral cumlaude corrupt geslaagd.

Paaldanseres | 14-06-23 | 11:14

Ja maar het is ook heel ingewikkeld. We moeten dit stap voor stap aanpakken want als we het proces gaan versnellen gaat dat juist vertragen. We zullen op korte termijn het gesprek aangaan met alle betrokken partijen.
En er gaan ook veel dingen goed.

Schmalz | 14-06-23 | 10:20 | 6

Haha. En we gaan een stuurgroep aanstellen die het probleem in kaart gaan brengen, met diverse experts. Deze zullen een advies uitbrengen en in overleg gaan met de stuurgroepen uit andere regio's.

tiku99 | 14-06-23 | 10:31

Hahaha. Hier moest ik wel om lachen.
Toevoegen: “Uiteraard moet er gezorgd worden dat betrokken zijn en betrokkenheid tonen van essentieel belang is voor de verdere ontwikkeling van het proces”.

HoniSoit | 14-06-23 | 10:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Er waren in mijn straat al drie bewiners die houtkachel stoken, afgelopen winter zijn daar nog vier bijgekomen, totaal zeven nu.

Twee Jeetjes | 14-06-23 | 10:15 | 3

Dat doet wel wat met de kwaliteit van de lucht.

Verbandmeester | 14-06-23 | 10:17

@BoerKoekoek | 14-06-23 | 10:19: Ik kan er ook altijd zo van genieten de geur van goed gestookt hout , het heeft iets landelijk vertrouwds. Zalig!

Smoelensmid | 14-06-23 | 11:15

Hugo kwam, zag aan, en verneukte de boel nog wat verder.

WibionFire | 14-06-23 | 10:11

Eindelijk eens goed nieuws!

kleybeuker | 14-06-23 | 10:11

In mijn gemeente houden ze met Regionaal Energieloket een online lezing over iedereen aan de hybride warmtepomp omdat Frans Timmermans dat wil. Hoe moeten die allemaal op het stroomnet? Want die gebruiken veel stroom. Ja van de zonnepanelen is mooi, maar dat is weer broodje aap want zodra er veel zon is heb je die warmtepomp niet nodig toch? Zo zie je maar hoe Nederland vastloopt als je ministers hebt die wel mooi kunnen praten over energietransitie maar verder geen kaas hebben gegeten van techniek. Op die fora zie je ook zoveel van die zelfbenoemde energiecoaches die het verschil niet weten tussrn kW en kWh. Dat kW iets zou zijn dat je verbruikt.

Ikbeneenzelfbouwer | 14-06-23 | 10:10 | 4

@BoerKoekoek | 14-06-23 | 10:22: Zolang de salderingsregeling geldt. Maar als ze daarnee stoppen, stopt iedereen ook met zonnepanelen.

wapster | 14-06-23 | 10:33

@wapster | 14-06-23 | 10:33: Dat is een aanname, per uur worden er over de hele wereld ieder uur!! 70000 panelen geplaatst, zonder Nederlandse subsidie en salderingen. Sta daar eens even goed bij stil.

Smoelensmid | 14-06-23 | 11:18

@BoerKoekoek | 14-06-23 | 10:22:
Dat is een mooi verhaal over koelen in de zomer met een hybride warmtepomp. Maar ik koel nooit in de zomer, daar heb ik geen zonnepanelen voor genomen en ook geen hybride warmtepomp. Dan stop ik mijn kop even onder de waterkraan en is het weer goed. En als ik in de winter stroom van het net moet pakken is mij veel te duur, dat kan ik niet betalen.

Ikbeneenzelfbouwer | 14-06-23 | 11:43
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien ligt het aan mij of aan mijn opleiding maar een netwerk aan spanningsbronnen kan nooit vol zijn en verbruikers nemen alleen de energie dat ze nodig hebben en kan een te veel capaciteit nooit kwaad. Dus kom je aan bij de verdeling wie/wat/waar zijn energie afgeeft. Een grote hoeveelheid aan aanbieders buiten de energiemaatschappijen betekent minder afname bij de energieboeren en dus minder omzet voor hun. Hun macht bepaalt dus of een zonnepaneel wel of niet aan het net komt om overcapaciteit aan energie van de zonnepanelen te voorkomen..

Sinclair | 14-06-23 | 10:09 | 2

Het gaat niet om vol maar om doorvoer capaciteit.

Zapata10 | 14-06-23 | 10:13

Er wordt teveel afgenomen, op tijden dat afnemers minder produceren. Op tijden dat ze veel produceren, slaan de omvormers af. Hardware en kabeltjes zijn ook niet stevig genoeg.

kleybeuker | 14-06-23 | 10:17

Is TenneT onderdeel van de baantjescarrousel?

happen_maar | 14-06-23 | 10:04 | 1

De gemeentes zijn de eigenaren maar hebben weinig te zeggen over beleid bij de netbeheerders. Het bestuur van Tennet is gedepolitiseerd naar goed modern economisch denken.

Zapata10 | 14-06-23 | 10:07

Laat ik nu eens als een egoïstische VVDer denken. U kent die luitjes wel. Altijd een grote bek over de schlemiel die een foutje maakt en een tientje teveel krijgt. Altijd schelden en tieren op mensen met een uitkering want dat zijn allemaal profiteurs. En iedereen die in de ellende zit heeft dat aan zichzelf te danken. Zo een fijn mens die VVDer. Dan mag dit voor mij nog wel even doorgaan. Geen huizen erbij, steeds meer mensen die een woning willen en rente die weer gaat dalen. Keep on the good work jongens. Dan vang ik over anderhalf jaar de hoofdprijs voor mijn woning die ik ga verkopen en kan dan op de Canarische eilanden leven als god in het mooie weer. Hou vol Mark, ga door Hugo! Jullie kunnen het!

Zapata10 | 14-06-23 | 10:04 | 7

@VBO_B_Niveau | 14-06-23 | 10:54: Die zijn er genoeg, zo kocht een vermogende Griekse reder het pand van mijn ouweheer in Amsterdam gewoon erbij, voor zijn studerende zoon.. voor meer dan een miljoen en na de studie werd het weer verpast voor 1,7 aan de volgende belanghebbende.. Er is zoveel mobiliteit en geld in de wereld daar kun je met je Hollandse hoofd gewoon niet bij.

Smoelensmid | 14-06-23 | 11:23

Ik doe precies het zelfde. Heb mijn huis verduurzaamd en we zijn aan het kijken naar een huisje in Frankrijk. Tik bijna de drie ton overwaarde aan en fan zal het me allemaal aan mijn achterste oxideren

brie-de-penis | 14-06-23 | 11:46

Hier worden best veel huizen gebouwd
Hele nieuwe wijk
Ontzettend duur en 4 boomgaarden erbij
Allemaal netjes van het gas af en zonnepanelen
Ben benieuwd hoe het gaat als ze straks opgeleverd worden
Waarschijnlijk trekt het stroomnet het niet

Therrie | 14-06-23 | 15:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat we in meer dan 100 jaar hebben opgebouwd, laat zich niet in 2 jaar verdubbelen, ook niet in 10 jaar. We hebben de mankracht niet, we hebben het materiaal niet (iedereen wil het nu), en de ingenieurs niet.

Hé Samsom, dat wist je toch wel?

Louter Leuter | 14-06-23 | 10:03

Ik ga vanaf nu mijn computer en andere randapparatuur 24/7 aan laten staan en al mijn lampen ook maar. Een beetje extra licht kan geen kwaad in dit donkere hol. Ik denk dat ik trouwens ook maar een zonnebank, wasdroger én afwasmachine ga aanschaffen. Immigratie. Leuker kan ik het niet maken, wél moeilijker!

VBO_B_Niveau | 14-06-23 | 10:02 | 3

Emigratie?

Louter Leuter | 14-06-23 | 10:04

Hier staat het al 24/7 aan , ook de zwembad pomp draait het hele zomerseizoen dag in dag uit scheelt een hoop dure chemicaliëen en trouwens het verbruik van LED lampen en een laptopje is minimaal .. wassen drogen en afwasmachine overdag als de zon schijnt en wasmachine ook nog eens op regenwater.. who cares;)

Smoelensmid | 14-06-23 | 11:29

Koop ook gelijk een 30 rack server. Kan je het internet downloaden.

Zalwelweer | 14-06-23 | 12:40

Ik ben eruit: Verreweg het meest incompetente kabinet sinds het begin van de democratie.

knutsel_ | 14-06-23 | 09:59 | 4

"Incompetent" is wel heel mild geformuleerd. Dat gaat voorbij aan de rattenstreken die worden uitgehaald om maar te kunnen blijven zitten.

Schmalz | 14-06-23 | 10:08

Ho ho ho, Socrates 4 gooide er ook met de pet naar hoor.

poppelepee | 14-06-23 | 10:09

@funda | 14-06-23 | 10:02: Dankzij 19 communicatie-adviseurs per persoon, zo kan ik het ook hee.

pollens | 14-06-23 | 10:19
▼ 1 antwoord verborgen

En dan te bedenken dat die electriciteitcrisis nog moet beginnen. Doelen en ambities liggen in de nabije toekomst, grondstoffen en infrastructuur in een ruim verdere.

Niet_Van_Hier | 14-06-23 | 09:59 | 1

Eerst maar eens zien of die groeiende kluit mensen hier aan het eind van de vervuilde rivier zijn drinkwatervoorziening weet te regelen. Als dat niet lukt worden alle andere crises snel minder belangrijk.

funda | 14-06-23 | 10:06

“Na de Verzorgingstaat Nederland stort nu ook de BV Nederland donderend in elkaar, en krijgen we een crisis van ongekende omvang. ”, iedereen aan de bedelstaf, was dat niet een beetje de bedoeling zou je dan denken…

davidhasseltoff | 14-06-23 | 09:58 | 1

Die staf is van ons allemaal.

funda | 14-06-23 | 10:06

Het is een optelsom: woningbouw, migratie, Schiphol, vliegveld Lelystad, co2, Pefas enz.. tijd voor nieuw beleid en visie. Dus verkiezingen zo snel mogelijk.

appies | 14-06-23 | 09:57 | 1

Ja dat zal het vast allemaal magisch oplossen.. die ambtenaren blijven gewoon zitten hé.

tiku99 | 14-06-23 | 10:21

Een V8 kopen.. Mad Max... tijden gaan komen!

MeneerGuggenheimer | 14-06-23 | 09:56

Hebben we net een heleboel aggregaten aan Oekraïne gedoneerd, blijken we ze zelf net zo hard nodig te hebben.

guldenmiddenweg | 14-06-23 | 09:56 | 1

Kopen we ze toch uit china vandaan, blijkt de kwaliteit ruk te zijn, en hebben we mondkapjesschandaal 2.0...
Nog steeds mooi om op terug te denken, landen gaven massaal goede beschermingsmiddelen weg aan china, om vervolgens in de eigen problemen, slechte meuk terug te moeten kopen.

Reagiertank | 14-06-23 | 11:36

Goh... wie had dat nou verwacht...

ChalinaRosa | 14-06-23 | 09:51

Die zonen en dochter die nog in hotel Mamma wonen kunnen toch ook een poosje gaan emigreren? Straks komt de AOW van Pappa en Mamma nog in gevaar.

Of mogen ze niet emigreren omdat ze nog een studieschuld hebben? Dan kunnen ze ook via Brussel viegen.

Haberdoebas | 14-06-23 | 09:51 | 1

Denk dat er tegen die tijd geen aow meer over is

Therrie | 14-06-23 | 16:01

Technisch doordenken en gevolgen inschatten is geen ding voor overheden als Hugo de Jonge. Een beetje ondernemer had al lang twee kerncentrales laten bouwen. Daarnaast zullen arme mensen met een versleten gasketel vanaf 2026 in de winter doodvriezen omdat zij een warmtepomp ook na subsidie niet kunnen betalen.

Colin.Fart | 14-06-23 | 09:50 | 5

@VBO_B_Niveau | 14-06-23 | 10:03:
Dat laatste is kul... Kwestie van rekenen met warmtecapaciteiten, hoeveelheden en warmtestromen... Blijft niets van over.

Louter Leuter | 14-06-23 | 10:07

@Louter Leuter | 14-06-23 | 10:07: Jij moet even in Petten gaan zwemmen. Echt.

VBO_B_Niveau | 14-06-23 | 10:58

@VBO_B_Niveau | 14-06-23 | 10:58: Ga je je nu op het vakgebied van Louter Leuter een discussie over zeestromingen aan, ik wens je succes!

Smoelensmid | 14-06-23 | 11:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat kunnen ze eigenlijk wel daar in Den Haag? Voorbeeld 528 van maatregelen invoeren en dan dom kijken bij de gevolgen.

TheBigKirth | 14-06-23 | 09:50 | 1

Niet dom kijken - lachen lachen lachen en energiek met smoezen en twijfel gooien, net zo lang en net zo hard totdat een minieme meerderheid je weer even gelooft.

funda | 14-06-23 | 10:09

Zou denken dat die netbeheerders veel al afgeschreven hebben en enorme reserves hebben om te investeren. Waar hebben we anders de affelopen tig jaar netbeheerkosten voor betaald?

sjef-van-iekel | 14-06-23 | 09:50 | 2

Het antwoord begint met een v, en eindigt op -vd.

funda | 14-06-23 | 10:18

Fakkeldreef.
Avondlandweg.
Kernenergiesteegje.

funda | 14-06-23 | 09:50 | 2

Energieweg

sjef-van-iekel | 14-06-23 | 09:50

prikweg. contactweg, spanningsveld

pete1023 | 14-06-23 | 10:18

Water geleidt ook stroom. Misschien kan Rob Jetten daar iets mee.

impy | 14-06-23 | 09:50

Je gaat mij toch niet vertellen dat niemand dit heeft zien aankomen?.. als er duizenden mensen per week hier het land binnenkomen, krapte in de huizenmarkt is ..
dit zien ze in de politiek ook wel, maak je niet wat wijs.
Part of the plan.

pacmann | 14-06-23 | 09:49 | 1

Net als de vergrijzing heeft de politiek dit 65 jaar geleden echt niet zien aankomen.

funda | 14-06-23 | 09:51

Ach wij zijn niet het enige land met een verwarde regering. De groene minister in Duitsland sloot alle kerncentrale en koopt nu hele dure stroom uit Frankrijk van de kerncentrales daar. Ook eindigt het gas contract met rusland zodat ook geen stroom met gas meer opgewekt kan worden. Daarom lopen alle stinkende en vieze bruinkolen centrales op vollen toeren. Begin 2024 mogen er geen olie verwarmingen in huizen meer verbouwd worden enz. Kortom, een groenen dictatuur, ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor de regering daar valt.

jan huppeldepup | 14-06-23 | 09:49 | 1

Niet te hopen dat straks alle Duitsers zich in Ter Apel melden, nee.
Daar win je geen oorlogen mee.

funda | 14-06-23 | 09:52

Waar je niets of niemand over hoort: de anelwegen. Ook al vastgelopen infrastructuur. Het is toch godsgeklaags dat er dagelijk meer dan 400km aan file staat… economische schade, frustratie. En maar te weinig investeren. Je moet accepteren dat je concessies moet doen als je met zovelen op zo een klein stukje land woont

KDbdl | 14-06-23 | 09:47 | 2

Laat ze eens beginnen met die domme snelheidsmaatregel op te heffen.
Met die waanzinnige boete prijzen durft niemand elkaar nog fatsoenlijk in te halen.
100 op de linker baan, treurnis!.

pacmann | 14-06-23 | 09:52

@pacmann | 14-06-23 | 09:52: jij zit vast niet vaak op de weg. Die 130 haal je alleen richting het noorden. De andere kant op staat altijd file.

tiku99 | 14-06-23 | 10:24

Waarom zijn we zo verbaasd? Hugo heeft z'n reputatie waargemaakt, hopelijk heeft de rest van het land het nu ook door. Bedankt voor uw stem op Hugo de Clown!

4HoogAantWater | 14-06-23 | 09:46 | 3

Zijn we verbaasd dan?

funda | 14-06-23 | 09:53

Sterker nog, Hugo stond niet eens op een kieslijst maar toch kregen we hem!

Lucifer | 14-06-23 | 09:58

Ja want dit is natuurlijk volledig Hugo zijn schuld. Jarenlang wordt hetzelfde beleid gevoerd. Oftewel het roer staat vast in dezelfde stand en het schip vaart steevast in volle kracht door. En het schip kan alleen maar vooruit. Af en toe wisselen van kapitein en het moment dat het schip op de klippen loopt is het de schuld van de kapitein die op dat moment de pech heeft om achter het roer te staan.

Korrel_zout | 14-06-23 | 10:09

Onze regering hoeft niet vooruit te kijken, bij elke gebeurtenis handelen ze in paniek hierop. Snel en "daadkrachtig"
Werkt best goed tot nu toe.

Regentenstijl | 14-06-23 | 09:46 | 1

De vlucht vooruit, telkens maar weer.

funda | 14-06-23 | 09:54

Stroomnet is nu ook crisis.
Dan komt het op het bordje van de chef. Die gaat het dan voortvarend en krachtdadig voor zich uit schuiven.
Is ie trouwens al terug uit Tunesie en hoeveel geld heeft hij daar weggegeven?

Schmalz | 14-06-23 | 09:45 | 2

Parlementaire enquête, alles vergeten zijn, debat, oppositie boos, fractiediscipline, alles weglachen, retorische trucjes en ander geneuzel, motie van wantrouwen, verworpen, glas plas was.

Zapata10 | 14-06-23 | 09:51

Hoho, ze gaan de stilstand versneld voor zich uit schuiven en vooral veel kijken.

funda | 14-06-23 | 09:55

En gasloze wijken draaien op dieselgeneratoren. En electrische auto's rijden op bruinkool met hoge CO2 uitstoot en laag rendement.

van_Zelfsprekend | 14-06-23 | 09:44 | 2

Dieselgeneratoren gaan nog eens heel groot worden.

ChalinaRosa | 14-06-23 | 09:57

Zo vanzelfsprekend is dat helemaal niet, heel Noorwegen met 80% nieuwe elektrische autos rijdt men op waterkracht en veel Nederlandse laadpunten zijn groen gecertificeerd. Fastned levert 100% Nederlandse groene stroom van zon en wind. Thuisladen doe ik op de stroom van mijn eigen 42 PV panelen.. is is allemaal wat je er zelf van maakt!

Smoelensmid | 14-06-23 | 11:40

Is de oorzaak van de gesmolten leidingen in Flevoland al bekend?

Hadena | 14-06-23 | 09:44 | 2

Jep menselijke fout..20 km verder station inschakelen, terwijl er in ander station nog gewerkt werdt.

Shadow112 | 14-06-23 | 09:47
-weggejorist-
VBO_B_Niveau | 14-06-23 | 09:43 | 2

Dat wordt nog wat bij de laadpaal in de aanloop naar de verplichte stekkerauto.

william7055 | 14-06-23 | 09:43 | 1

laadpaalfile

pete1023 | 14-06-23 | 10:19

De enige natuur die er zal zijn in de toekomst is het onkruid tussen de voegen van de straatstenen. Onbegrijpelijk dat "we" deze overheid ons land laten veranderen in een overbevolkte shithole..

DrachiR | 14-06-23 | 09:42

Zonnepanelen op je huis renderen in de toekomst sowieso niet meer denk ik.

Hadena | 14-06-23 | 09:41 | 3

Dat merk ik nu al. Vorig jaar brachten ze op een zonnige dag 7 kwh op. Dit jaar hooguit 4 kwh op een even zonnige dag. Het net raakt overbelast, dan wordt de teruglevering uitgeschakeld.

wijsvinger | 14-06-23 | 09:55

Want?

pollens | 14-06-23 | 09:56

@wijsvinger | 14-06-23 | 09:55:

Ik woon ruraal maar vooral boreaal. Wek per dag op een zonnige dag ongeveer 30 kWh op en dat was vorig jaar net zo.

eerstneukendanpraten | 14-06-23 | 10:01

Dit vindt mevr. Rob Jetten prachtig want als er minder stroom kan worden afgenomen is dat goed voor het klimaat. Nieuwe Nederlanders waar D66 zo gek op is zijn allemaal energieneutraal maar dat weet toch iedereen…

eerstneukendanpraten | 14-06-23 | 09:41

Is er nu niemand in deze hele coalitie die nou eens echt met de vuist op tafel slaat en het hele zooitje van stikstof wurggreep en de asielproblematiek van tafel veegt. Maw, het is genoeg geweest, we hebben het via deze weg geprobeerd maar dit lukt niet. We vernietigen onze economie en de leefbaarheid in dit land. Het roer moet nu om. Deze coalitie heeft zichzelf in de hoek geverfd en worden gegijzeld door hun eigen en opgelegde eisen en wetten waardoor alles tot stilstand komt. Veel te idealistisch en rooskleurig zonder een greintje gezond verstand aan alles willen voldoen voor het herrenvolk in Brussel ten koste van ons mooie landje en de hardwerkende bevolking die wel wil maar in alles wordt tegen gewerkt.

clockandhammergame | 14-06-23 | 09:41 | 2

Zo radicaal heb ik de soep nog niet eerder gegeten.

Boris Poepnagel | 14-06-23 | 09:42

Nee, want deze coalitie is één pot nat. Stem ze gerust een keertje weg hoor, als je de kans krijgt.

VBO_B_Niveau | 14-06-23 | 10:04

Het stroomnet is niet vol er zijn gewoon te veel mensen die er gebruik van willen maken, er zijn niet te weinig huizen er zijn te veel mensen die een huis nodig hebben enzovoort, enzovoort… We zijn gewoon met veel te veel op een klein oppervlak.

Capt. Iglo | 14-06-23 | 09:37 | 5

@drs. Levi Samsonov | 14-06-23 | 09:44:
Nederland is een delta met de meest eenvoudige mogelijkheid tot infrastructuur, maar ondanks dat we elkaar het licht in de ogen niet gunnen zetten we in op een grotere populatie.

omgponies | 14-06-23 | 09:51

@drs. Levi Samsonov | 14-06-23 | 09:44: Dat is aantrekkelijk en meer dan de moeite waard. Bovendien betalen we flink voor dit woon- en leefgenot.

ChalinaRosa | 14-06-23 | 10:02

@Capt. Iglo | 14-06-23 | 09:47: Hongkong en Singapore zijn qua hoogbouw tamelijk extreem. Dit leidt ook weer tot problemen zoals extreme hitte die blijft hangen, smog en gebrek aan ruimte voor recreatie. Maar er zijn ook voorbeelden van steden die minder extreem zijn, zoals Tokyo en Taipei, en waar de levensstandaard bijzonder hoog is voor de meeste inwoners.

'Daar wil je toch niet wonen' is vermoedelijk de reden waarom we niet voor zulke steden hebben gekozen. Maar puur ruimtelijk gezien leidt onze keuze wel tot een zeer ondoelmatig ruimtegebruik. De files in en rond Rotterdam (600.000 mensen) of in BE Antwerpen (500.000 mensen) zijn veel erger dan die in en rond Tokyo (12 miljoen mensen), zoals Top Gear al eens liet zien.

drs. Levi Samsonov | 14-06-23 | 10:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Het beleid wordt ingehaald door de realiteit. Dat krijg je ervan als je ondeskundige politici beid laat maken waarvoor grondge technische kennis nodig is. Kortom de wal gaat het schip keren en alles o.b.v. elektriciteit gaat het zeker niet worden. Gas gaat nog jaren lang the back bone worden om ons land warm te houden en benzine en vooral diesel zullen nog decennia onontbeerlijk blijken.

Dutch_Viscount | 14-06-23 | 09:36 | 9

@Verbandmeester | 14-06-23 | 10:10:
De ouderen hebben per definitie het meeste gebouwd wat er nu staat.
Dat geldt altijd, in iedere beschaving. Het zou goed zijn daarop in te spelen.

funda | 14-06-23 | 10:14

Ja natuurlijk! Dat roep ik al jaren.
Gewoon omdat het niet anders kan.

ChalinaRosa | 14-06-23 | 10:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat zouden de aandelen van hooivorken doen, heden ten dage?

Paaldanseres | 14-06-23 | 09:35 | 5

Bezig met een stevige opmars. Net als voor pek en veren.

McFreek | 14-06-23 | 09:56

Oké, die ene is voor u grreserveerd. Kaartje hangt er al aan. De hooivork heeft een vrij lange steel, misschien ook wel handig.

Bull-Sunnyboy | 14-06-23 | 10:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze kunnen maar twee dingen goed, praten en liegen.
Deze regering en een groot deel in de tweede en eerste kamer zijn grote leugenaars.
Bla, bla, bla en nog eens bla, maar de zaken goed regelen kunnen ze niet.
Dat is ook niet raar, want ze weten niks, kunnen niks en zijn verschrikkelijk lui.
Dat er nog figuren rond lopen in Nederland die vertrouwen hebben in dit soort dwazen.
Er is maar een ding waar deze regering en vooral D66 op hoopt, een wereld oorlog.

loekdeleeuw | 14-06-23 | 09:34

Uiteraard is het niet Hugo the Schlong die faalt. Hugo KON al op voorhand niks uitrichten.

Mark Rutte's VVD (en ook en vóóral Annemarie Jorritsma) en het CDA vonden het in 2011 wel een uit-ste-kend idee om de centraal gecoördineerde ruimtelijke ordening (planologie) volledig te ontmantelen. Planologie houdt zich bezig met de verantwoorde inrichting van ons kikkerlandje door gebruik te maken van een hele set aan wetenschappelijke disciplines. Daarbij wordt doorgaans vele tientallen jaren vooruit gekeken door het opstellen van een visie, waarbij de daarvan afgeleide doelstellingen dan weer doorwerken in actueel en toekomstig kabinetsbeleid.
Voor de VVD en het CDA was dat allemaal niet nodig. Immers, gemeenten en provincies 'weten precies wat er speelt' en geluiden over grote problemen t.a.v. cultuurwerken (wegen, riool, waterleiding, leidingen e.d.) komen 'vanzelf wel uit de betreffende sectoren'. Het is allemaal veel goedkoper om al die centrale expertisecentra op te doeken en het geeft veel meer perspectief aan grote ondernemingen om niet gebonden te zijn aan schijnbaar zinloze Nota's Ruimtelijke Ordeningen.
Dat laatste zit nu effe anders: de draagkracht van tal van cultuurtechnische installaties is inmiddels dusdanig overschreden dat moet worden gevreesd voor ernstige storingen in de huidige gebruiksfase. Aankoppeling van nieuwe afnemers is zowiezo niet meer mogelijk. Daar had onze Overheid al wat aan kunnen doen als er iemand al zo'n twaalf jaar geleden eens naar had gekeken, een centralistisch geöriënteerde planoloog.
Dat laatste geldt ook voor de huidige stikstofcrisis; in 2012 (hetzelfde jaar waarin onze Overheid de planologie decentraliseerde) werden de melkquota losgelaten. Want China; het Hollandse melkpoeder bleek het nieuwe marcheerpoeder in de Oriënt. In datzelfde jaar werd ook de Dienst Landelijk Gebied (DLG) ontmanteld, de dienst met dé expertise over het landelijk gebied en direct opererend onder het toenmalige Ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM). Het MinVROM had men enkele jaren geleden al in de vuilbak gegooid, waarmee toch op zijn minst de suggestie wordt gewekt dat reeds meerdere jaren voor 2011 het langetermijnbeleid m.b.t. de nationale ruimtelijke ordening als 'niet meer zo belangrijk' werd beschouwd.

En... de problemen houden niet bepaald op; waterberging is gewenst i.v.m. droogte en kan niet worden uitgevoerd met een lokale agenda. Wateroverlast hetzelfde. Voorts de ombouw van het electriciteitsnetwerk en wat er t.a.v. de toekomst op nationaal niveau van mag worden verwacht.
En dan heb ik het (inderdaad) nog niet gehad over die woonagenda van die 900.000+ woningen van Hugo the Schlong. Of wat dacht u van de aanplant van meer bos? Of de omvorming van ons wegennetwerk om de draagkracht te vergroten voor al die zwaardere eclectische auto's? En de opkomst van de wolf en het wild zwijn?

Het zou Rutte en Jorritsma sieren als ze óók hier hun fouten toegeven en de zaak (weer) repareren. De huidige anarchie kóst namelijk een berg en je krijgt uiteindelijk niks.

Boris Poepnagel | 14-06-23 | 09:34 | 4

Tja, visie is als de olifant die je het zicht ontneemt hè?

VBO_B_Niveau | 14-06-23 | 09:45

Mooi verhaal. Maar de laatste alinea kan weg. Rutte en Jorritsma gaan niks oplossen. En aan het toegeven van hun fouten hebben we ook niets. Dat is immers al zo vaak gedaan.
Politici als Rutte en Jorritsma moeten worden afgerekend op hun daden en die rekening valt voorzichtig gezegd nogal negatief uit.

Schmalz | 14-06-23 | 09:56

MinVROM weer in het leven roepen , worden overbodig Rob Jetten , van der Wal en Hugo eventueel Eric , scheelt ook overlap in ambtenaren

HetOorAakel | 14-06-23 | 10:18
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer je het politiek bestuur Nederland anno 2023 als filmscript in Hollywood zou indienen,zou het hard lachend opzij geschoven worden.Als een compleet ongeloofwaardig en een veel teveel science fiction.verhaal....

roberto9715 | 14-06-23 | 09:32

Maar we hebben wel en ik zeg het vol trots, 2 kanjers (Samson en Timmerfrans) in Brussel zitten die er nog een schepje bovenop doen.

Slough | 14-06-23 | 09:31

Dus helaas geen nieuwe wijken met prachtige straatnamen als Zonnepaneellaan, Anderhalvegraadstraat, Warmtepomphof.

Zuurteregelaar | 14-06-23 | 09:31 | 3

Dieselaggregaatstraat dan maar?

Boeloeboe | 14-06-23 | 09:34

kudtkabinetweg.

knutsel_ | 14-06-23 | 09:57

Watt zou Volt daar op te zeggen hebben?

Paaldanseres | 14-06-23 | 09:31 | 1

Ohm my God!

poppelepee | 14-06-23 | 10:28

Mensuh , niet zo negatief!
Een ieder die een rendabel bedrijf runt weet dus dat er voorlopig geen geen concurrentie bijkomt .

deathchant | 14-06-23 | 09:30

Oplossen met dit kabinet? Lijkt me sterk. Eerder weer een onzalig plan als 's nachts dit en dat doen, of juist overdag waar mensen met een drukke agenda niet aan kunnen voldoen. Offf ook een leuke zijstraat: een prio lijst, op volgorde van politieke voorkeur, met / zonder baan, zieligheidsfactor, etc waarbij de kanttekening natuurlijk is dat je voor geld jezelf omhoog kunt werken op de prio lijst.
Schaarste, daar kunnen bepaalde lieden wel wat mee..

Kouwe Kees | 14-06-23 | 09:30

Dat verwacht je toch niet als je zo’n kundig persoon op energie zet. Eerst Technische Natuurkunde gestudeerd en daarna jarenlang werkzaam geweest aan de technische kant bij energiebedrijven. Daar heeft het niet aan gelegen.

Michaela85 | 14-06-23 | 09:28

Hebben de 66 al voorgesteld meer electriciens te gaan importeren?

funda | 14-06-23 | 09:28

Ik ken iemand die woont in de Ampèrestraat, komt zo wel heel dichtbij.

TurpinDick | 14-06-23 | 09:28 | 4

In de Ampèrestraat heb ik 22 jaar gewoond.

wijsvinger | 14-06-23 | 09:48

In Den Bosch?

seasicksteve | 14-06-23 | 10:34
▼ 1 antwoord verborgen

Na de IC bedden en tanks kunnen we vast ook wel wat huizen van de Duitsers leasen.

impy | 14-06-23 | 09:27

Gelukkig gaat de instroom wel op volle kracht door. Dus dat is één zorg minder.

Bigi Bana Boy | 14-06-23 | 09:26 | 5

Er is toch een redelijke weerstand

TurpinDick | 14-06-23 | 09:38

Zolang we de capaciteit hebben op onze grasvelden.

funda | 14-06-23 | 10:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Geef onze politici een onderwerp en ze maken er een complete rotzooi en een crisis van. Nederland verdient zoveel beter dat dit bij elkaar geraapte zooitje. Het wordt tijd dat ze op zomerreces gaan en het liefst 2 jaar demissionair.

Harry99 | 14-06-23 | 09:26 | 4

2 jaar demissionair? Ben je gek zeg. Dat is wat ze het liefste willen omdat ze dan helemaal geen verantwoording hoeven af te leggen. Gewoon direct afzetten en een beroepsverbod in de publieke sector

-PR- | 14-06-23 | 09:36

Liever niet, Rutte denkt dat demissionair inhoud dat hij zijn goddelijke gang kan gaan en verder geen rekening meer hoeft te houden met de kamer. Zie Covid periode. Het wordt tijd ze een wet aannemen met de maximale termijn dat iemand premier mag zijn (max 10 jaar) daarna met zomerreces gaan en er zsm verkiezingen komen.

ratelaar | 14-06-23 | 09:37

@ratelaar | 14-06-23 | 09:37: Ik vind twee keer een halfjaarcontract en één keer een jaarcontract wel mooi eigenlijk. Uiteraard met tussentijdse evaluatie.

VBO_B_Niveau | 14-06-23 | 09:51
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb nergens verstand van, maar zelfs ik snap dat ook elektriciteit ergens vandaan moet komen en dat de windmolentjes en Chinese zonnepanneeltjes maar in een klein deel van de huidige vraag kunnen voorzien, laat staan de toegenomen vraag ivm alle nutteloze groene ambities.

de IJsman | 14-06-23 | 09:26 | 5

De vraag is niet het probleem, maar het aanbod. En dat komt doordat iedereen en zn ouwe moer zonnepanelen heeft en we die stroom nergens kwijt kunnen. Maar dat had u uit de tekst van het artikel kunnen halen, als u het stuk daadwerkelijk had gelezen.

Mean Dean | 14-06-23 | 09:33

En daar gaat dit dus niet over. Het stroomnet kan niet meer verwerken. Je moet het zien als een soort van snelweg waar als het druk wordt files ontstaan . Dat is al enige jaren het geval. Immers er zijn meer afnemers gekomen en er wordt meer toegeleverd. En dus komen er files. Dan stagneert het en vallen delen uit. Maar in plaats dat ze dus meer net capaciteit gingen aanleggen, gingen ze versneld de energietransitie in en moest iedereen van het gas af. Dus nog meer files en nog meer capaciteitsproblemen. Overigens gaat het nog lastig worden om snel meer capaciteit te krijgen want de grote denkers hebben jaren geleden besloten dat we 1 Europees stroomnet moesten krijgen zodat we ook van elkaar afhankelijk zijn.Veel efficiënter vonden ze. Wat kan er ook mis gaan zou je denken?

Zapata10 | 14-06-23 | 09:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Helaas zijn de kabinetten Rutte niet zo van het rekenen. Dat is de oorzaak van al die crisissen.

Papa Jones | 14-06-23 | 09:26 | 2

Ook niet van crisissen oplossen

darmflora | 14-06-23 | 09:28

Die crises komen vanzelf als je alles maar zo lang mogelijk laat gaan.
Gelukkig worden de massale misstanden op kerkhoven binnenkort opgelost.

funda | 14-06-23 | 09:36

Nederland heeft de maximale capaciteit bereikt, ipv meer, meer, meer van alles wordt het tijd voor minder, minder, minder.
Te beginnen met de onheilige Rutte coalitie. Een gek idee: de inheemse bevolking krimpt en wordt steeds meer verdrongen door invasieve exoten die geen echte natuurlijke vijanden kennen in ons eco-systeem. Misschien wordt het tijd om te stoppen met meer mensen toelaten dan vertrekken?
Te beginnen met Nederland onaantrekkelijk te maken voor gelukszoekers, een maximaal aantal vluchtelingen opvang plekken in NL met het principe vol= vol. Je kunt immers niet de hele wereld redden.
Kortom laat de bevolking slinken stimuleer gezinshereniging in eigen land, keer desnoods een aantrekkelijke terugkeer bonus uit in ruil voor biometrische gegevens (dat maakt het in de toekomst makkelijker om te controleren of de persoon die claimt zijn identiteitsbewijzen te zijn verloren ook inderdaad echt voor het allereerst in NL is).
Maar bij god 2de kamer, stuur Rutte eindelijk eens naar huis!!! Die idioot doet en zegt werkelijk alles om maar premiertje te kunnen blijven spelen. En kijk eens wat voor een totale wanordelijke pleurisbende dat veroorzaakt.
256 dode toeslagen kinderen de oorzaak onbekend, het vermoeden…
Buitenslapende asiel zoekers.
Rovende bendes gelukszoekers.
Wanhopige Groningers in beschadigde huizen €0,= uut de gasbaten om dit te compenseren.
Huisarrest omdat Covid.
Woning tekort.
Groeiende armoede.
13 jaar Rutte, dikke onvoldoende!
Punt is er is genoeg van alles in Nederland mits men stopt met proberen om steeds meer mensen en geld uit dat hele kleine stukje aarde te persen.

ratelaar | 14-06-23 | 09:23 | 2

Dat maximale aantal werd al een miljoen nietgebouwde huizen geleden bereikt.
En toen dacht men het met veel dwang en boetes even op te lossen. Tja.

funda | 14-06-23 | 09:38

@funda | 14-06-23 | 09:38:
Kinkende plannen, moeilijke modellen en een papieren werkelijkheid.
Let maar niet op de realiteit.
De blablablacratie.

ratelaar | 14-06-23 | 09:42

2030 wordt 2035 wordt 2040
Ik blijf voorlopig maar diesel rijden.

Marcelinho | 14-06-23 | 09:23

Er zit maar 1 ding op. Jetten en de Jonge moeten ruilen an ministerie. Dan komt het goed. Proest.

BoerKoekoek | 14-06-23 | 09:23

En dan rijdt slechts 3.1% van het autoverkeer elektrisch, laat staan dat ook het vrachtverkeer, warmtepompen etc. elektrisch gaan, dan heb je de 10-20x meer capaciteit nodig dan nu.

Dit is niet alleen in Nederland, maar elk ontwikkeld land kampt hiermee.

ReyNemaattori | 14-06-23 | 09:22

Dit heeft ook weer voordelen. Kunnen er ook geen oostblokkers hier voor hongerloontjes (door agrarische slaafdrijvers) worden gehuisvest en schieten er dus ook geen polenhotels uit de grond in de polders, want geen stroom.

pane | 14-06-23 | 09:22

Ook daarom rijd ik diesel. Ik vertrouw Shell meer dan door een overheid aangestuurde stroomboeren.

drs. Levi Samsonov | 14-06-23 | 09:22 | 1

Shell levert meer dan alleen diesel, LPG alle fossiele brandstoffen, waterstof en ultrasnelladen zit bij mij om de hoek nu al standaard in hun leveringspakket . find.shell.com/de/fuel/10025996-aache...

Smoelensmid | 14-06-23 | 09:37

Rutte gaat de geschiedenisboeken in als de man van de meeste crises ooit, wereldwijd.

geheelvergeter | 14-06-23 | 09:21 | 3

Zal hem worst wezen. Markie heeft dan al lang een baantje buiten NL. Dat is ie al een tijdje in de week aan het zetten. De man heeft 0 verantwoordelijkheidsgevoel en weet dat ie ermee wegkomt.

Slough | 14-06-23 | 09:24

@Slough | 14-06-23 | 09:24:
Ik ben echt benieuwd welke debiel hem dan wel zou aannemen.

De beste man sloopt lachend elke organisatie van binnenuit en jaagt alle klanten weg.

omgponies | 14-06-23 | 10:01

Dat doorgeschoten ‘groene’ beleid maakt meer kapot dan je lief is,
Nietwaar Samson?

laurentius | 14-06-23 | 09:21

Binnenkort gaat de energiebelasting omhoog, dat zal wel helpen.

pollens | 14-06-23 | 09:20 | 2

We betalen al een 'opslag duurzame energie- en klimaattransitie' op energie, al 10 jaar, dat was expliciet bedoeld was om het net up te graden.

ReyNemaattori | 14-06-23 | 09:27

Misschien meer naar China kijken. Als het moet bouwen die deze 900.000 huizen in tien maanden, kolencentrale ernaast en wonen maar. Nog een paar camera's ophangen en de criminaliteit gaat ook nog is dalen, hoewel die daalt in Nederland al jaren zeggen ze.

jan huppeldepup | 14-06-23 | 09:20 | 4

Nee die daalt niet, ze doen ook met de criminaliteit aan creatief boekhouden.

Zapata10 | 14-06-23 | 09:25

Ja, alleen zijn die huizen onbewoonbaar, want puur ponzi-investering object.
't hele Evergrande saga gemist?

ReyNemaattori | 14-06-23 | 09:27

Ja maar de kwaliteit van wat men bouwt is wel wisselvallig en door de bank genomen niet best. Ik heb in Shenzhen bijvoorbeeld, 1 van de modernste steden, nieuwe flatgebouwen bezocht die enkele jaren later al bijzonder veel technische problemen vertoonden. China is geen Japan of Korea, echt meet een soort groot, hardwerkend Italie.

drs. Levi Samsonov | 14-06-23 | 09:46
▼ 1 antwoord verborgen

Ik verwacht dat De Jonge, Jetten en Klaver heel snel met een goede duurzame oplossing komen. Daar zijn ze toch voor gekozen?

TurpinDick | 14-06-23 | 09:19 | 2

Die duurzame oplossing komt uit Davos.

Veepert | 14-06-23 | 09:22

En zeer gekwalificeerd als trekpop

vranac | 14-06-23 | 09:24

Iets met regeren en voor uit zien.... Wat een stelletje nono's hebben we ook, nergens verstand van zaken, nou ok we hebben er één op volksgezondheid maar die maakt er onderhand ook een zooitje van (want d66)...

redthehaghue | 14-06-23 | 09:18 | 2

Idd. Gelukkig zag ik dit aankomen en is het net opgeleverde nieuwe huis voorzien van 3x32 ampere en heel veel overcapaciteit qua aansluitingen.

BoerKoekoek | 14-06-23 | 09:19

@BoerKoekoek | 14-06-23 | 09:19: Als ik een modern nieuw huis had gebouwd zou het off grid niet eens aansluitingen nodig hebben gehad ;)

Smoelensmid | 14-06-23 | 09:41

Raar is het niet. Ik werk nu aan een project voor TenneT en als je ziet wat voor traag incapabel gedrocht die organisatie is gaat die transitie nog we 40 jaar duren. Meest onzinnige eisen in de contracten stoppen, consultants die zogenaamd expert moeten zijn in een vakgebied maar slechts de (semi) overheid lingo kunnen spreken. En ach als het project dan weer meer kost houden ze hun hand weer op. Dat project wat ik nu voor ze doe kan voor 1/3 van de prijs maar bij TenneT moeten we meer rekenen omdat ze altijd weer wat verzinnen waardoor een project weer x dagen/weken stil ligt en niemand eigenlijk weet waarom.

Peillood | 14-06-23 | 09:17

Tsja dit land is ook veel te klein om te werken en wonen met 18 miljoen mensen.
Het wordt tijd om keuzes te maken. Dat Nederlandse polderen en coalitie politiek (iedereen krijgt een beetje zijn/haar zin) heeft z'n beste tijd gehad. Tijd voor krimp en met enige regelmaat een NEE verkopen tegen ambities en wensen.

pane | 14-06-23 | 09:17 | 3

die dagbesteding die veel landgenoten doen ziet u ook als"werken".

strawdog | 14-06-23 | 09:19

Lid worden van de club van 10 miljoen?

Otto Normal | 14-06-23 | 09:19

Nou nou, niet zo somber. Als we alle boeren wegjagen en huizen bouwen kunnen er best nog 18 miljoen bij. Het enige is dat het in Scheveningen en Zandvoort nog slechter met parkeren wordt, je kunt niet alles hebben natuurlijk.

jan huppeldepup | 14-06-23 | 09:23

De gevolgen van het beleid van onkundige zelfverrijkers wordt steeds tastbaarder.

Veepert | 14-06-23 | 09:17

Door het wensdenken loopt heel Nederland vast, tijd voor het herinvoeren van logica en boerenverstand.

Patje | 14-06-23 | 09:16

Alsof je een sketch van Koot en Bie (tegenpartij) in real life ziet.

Laten we álle vervoer en energiegebruik in extreem korte tijd omzetten. Fossiele brandstoffen weg, gas eruit. EV's erin, zonnepanelen en warmtepompen erin.

Heeft er nou niemand bedacht dat het energienet niet in een weekend verdubbelt? Volgens mij is de waarde van mijn schone benzine auto van 2022 ineens meer waard geworden.

Vleesverkopert | 14-06-23 | 09:16

Wat een geweldige toekomstvisie heeft ons kabinet toch. Iedereen van het gas af, zonnepanelen overal, EV's aan de laadpaal, maar niemand die even kon bedenken of het elektriciteitsnet het wel aankan.
En zo gaat het al jaren, het kabinet kan niet verder dan een dag vooruit denken.

usb stok | 14-06-23 | 09:15

Het is ook niet dat je zoiets kan voorzien of dat je met groei van bevolking en energietransitie rekening hoeft te ouden. Nee, dit is ons net zoals de asielproblematiek overkomen. Hoe hadden we dit nu kunnen weten?
Vroegah toen ik me nog een ons vergaderde en zo mijn dagen doorbracht om over de toekomst van de organisaties na te denken waar ik werkzaam was hadden we een lange termijn strategie, een middellange termijn strategie en een korte termijn strategie. Dan dachten we na over kansen, bedreigingen, en welk pad we moesten volgen over de lange termijn. Wat we moesten doen om ook over vijf jaar of langer nog als organisatie goed te kunnen functioneren en te blijven bestaan.
Waarom hebben de beheerders van het stroomnet dit niet zien aankomen en waarom is niet tijdig geanticipeerd?

Zapata10 | 14-06-23 | 09:14 | 6

De swot analyse draait om het feit of ze betaald kunnen blijven worden uit belastinggeld als politicus of ambtenaar. Thats it.

BoerKoekoek | 14-06-23 | 09:25

@BoerKoekoek | 14-06-23 | 09:25: Ben er ook bang voor, en de kpi's zijn de aantallen keren dat ze elkaar wat extra's kunnen toestoppen in de vorm van een dikke bonus of een extra commissariaat.

Zapata10 | 14-06-23 | 09:28

Voor visie moet je naar Hans Anders, volgens de VVD.

Zalwelweer | 14-06-23 | 12:23
▼ 3 antwoorden verborgen

We hebben mensen nodig die wel wat kunnen in Denhaag.
Dat wereldpolitiekje spelen ga je maar weer doen als hier de zaak goed geregeld is.Daar betalen wij jullie voor.

van stampij | 14-06-23 | 09:14

Heerlijk toch, langzaam maar zeker wordt duidelijk dat de groene droom de komende decennia een droom zal blijven.

Theorie en praktijk, blijkt toch nog altijd wereld van verschil te zijn.

Cheffff | 14-06-23 | 09:12

Mijn baas heeft aangegeven dat ik dit jaar verplicht een elektrische auto moet kiezen. Een aantal rationele vragen voor opties, zoals het langer door rijden met een huidige auto waar menig Nederland heel blij mee zou zijn werd beantwoord door HR met simpelweg "Het besluit is al genomen". Failliet land.

Kartelmaster2000 | 14-06-23 | 09:11

Dit zag je ook niet aankomen, ik vind niet dat je dit de overheid kunt aanrekenen, onvoorzien, plotseling, duvel/doosje, donderslag/heldere hemel, sneller dan het licht.

Normpje | 14-06-23 | 09:11 | 3

Als je dit niet aan zag komen dan leefde je de afgelopen jaren in een grot. Simpel rekenwerk.

TurpinDick | 14-06-23 | 09:16

@TurpinDick | 14-06-23 | 09:16:
Ik adviseer u om u bij de volgende ronde STAP subsidies in te schrijven voor de cursus 'Herkennen van ironie'.

Helpmedan | 14-06-23 | 09:26

Rob Jetten is "verbijsterd en geschokt", neem ik aan?

pollens | 14-06-23 | 09:33

Wat wil je als je zo'n Rob Jetten aan het roer zet van de energietransitie? Die gast weet nog niet wat de plus of de min is op een AA batterij. Dat hele kutkabinet moet gewoon op straat geflikkerd worden. Doet de coalitie dat niet, dan wordt het tijd voor hooivorken.

-PR- | 14-06-23 | 09:10 | 2

Yep, beter vandaag nog dan morgen!

Veepert | 14-06-23 | 09:19

Eens maar helpt niet het probleem op te lossen. Ik zit een beetje in deze branch. Het grote probleem is goed personeel. Er zitten veel mensen overspannen thuis en de invul weet van toeten nog blazen. Het huidige bestand moet dit dan aanvullen wat weer meer uitval betekend. Dat is één, twee is de rotte zooi die ze in de schakeltuinen neerzetten. Gekanibaliseerd of beroerd ontworpen. Zoek eens SF6 gas op en vooral de bijdrage als broeikasgas. Enig idee hoeveel er aangevuld wordt ? Drie, Provincies. man, man, man, besluitvorming is om te gillen. Heb zoveel voorbeelden waarom het zo traag gaat daar kan ik een boek over schrijven.

Snertjong | 14-06-23 | 09:23
-weggejorist-
StefDeStuntpiloot | 14-06-23 | 09:08 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Vanaf wanneer moeten we ook alweer allemaal elektrisch rijden?
Wordt lachen als iedereen rond 6 uur de stekker erin steekt.

Flipper | 14-06-23 | 09:07 | 7

@Helpmedan | 14-06-23 | 09:29: De overheid gokt erop dat tegen die tijd iedereen een batterij heeft. Niettemin zal dat in de weken rond Kerstmis ook dan een probleem blijven. Er is dan overdag geen zon genoeg om de batterijen te vullen.

Colin.Fart | 14-06-23 | 09:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Goh, wat een verrassing met al die """groene""" oplossingen. In de kern blijft het een verdienmodel dus de trein dendert lekker door.

VP732 | 14-06-23 | 09:07 | 1

De trein rijdt minder en zal ook wel meer uitvallen..

Kartelmaster2000 | 14-06-23 | 09:11

Dat brengt vast een hoop spanning met zich mee, lijkt me. Heeft niemand dit zien aankomen? Was er geen geld, visie of menskracht?
Straks kun je misschien weer huizen bouwen, maar is er geen prik. Lekker dan.
Toch maar eens op zoek naar een betaalbare accu voor mijn zonnepanelen.
-

Bernhard de II | 14-06-23 | 09:07 | 7

Is inderdaad op micro-niveau de oplossing. Maar geloof maar dat elk initiatief in die richting zal worden geboycot omdat het tornt aan de centrale macht. Lokaal energie opwekken, dle energie lokaal opslaan en lokaal verbruiken is de oplossing voor veel problemen van vandaag. Als we meer en meer gaan draaien op zonnepanelen en windmolens wordt de beschikbaarheid van energie op een gekoppeld net echt een probleem. Vandaag is er te weinig, morgen is er te veel stroom, of, nog erger, de beschikbaarheid fluctueert van uur tot uur. Wil je bufferen, dan zal dat, technisch gezien, decentraal moeten gebeuren. Maar vanaf het moment dat ik lokaal 'off the grid' de electrische fietsen, scooters en auto's van mijn buren van energie ga voorzien zullen er allerlei instanties bij mij op de stoep staan om mij te vertellen dat dat niet kan en niet mag, en zelfs als ik aan alle eisen voldoe die men heeft verzonnen om mij te dwarsbomen, zal de overheid komen met zoiets als zonnepaneelbelasting en/of energieopslagbelasting.

Schoorsteenveger | 14-06-23 | 09:26

Ja, ik ben ook al een thuisbatterij aan het uitzoeken. Over twee jaar (einde saldering) zijn die dingen niet meer te betalen.

pollens | 14-06-23 | 09:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach, zeker 20.000 Groningers krijgen binnenkort een ongecontroleerde postcodeprijs van de "regering" van 60.000 euro, wat doen we met de echte Groningers die nu met hun hoofd schudden als ze dat circus in de helft van hun straatje langs zien komen???? Dit land verdient op alle fronten 10x beter maar het infra-beleid/bestuur is al 25 jaar een janboel.

hagelkruis | 14-06-23 | 09:07

Flikker die panelen van het net af en het probleem is opgelost.

NLgaatnaardeklote | 14-06-23 | 09:06 | 4

@* Il Principe * | 14-06-23 | 09:13: Overbelasting van het net is ook geen 3 jaar oud alleen zijn nu de 'simpele' oplossingen zoals het verspreiden van vraag op.

NLgaatnaardeklote | 14-06-23 | 09:17

En da's precies waarom de netbeheerders de spanning boven de 250V laten oplopen. Dan schakelen zij voor jou je panelen uit.

marcoplarco | 14-06-23 | 09:53
▼ 1 antwoord verborgen

Het wordt tijd voor een bliksemafleider.

Plukkieplukkie | 14-06-23 | 09:06

Het lijkt me toch echt wijs om enkele jaren na het Rutte-bewind eens goed te evalueren wat er allemaal fout is gegaan. Indien gepast moet er strafrechtelijk vervolgt gaan worden. Het is toch een grote schande dat vanwege plucheplakkerij een functionerend land van binnenuit kapot gemaakt is.

doemijjezusjemaar | 14-06-23 | 09:05 | 2

Dan zijn ze allemaal al gevlogen met gevulde zakken naar een lucratieve functie elders.

Zapata10 | 14-06-23 | 09:08

Not going to happen. In your dreams, buddy...

Paaldanseres | 14-06-23 | 09:43

4 stroomstoringen in een half jaar.
Meer dan in die 27 jaar ervoor….
Wat denk je?
Stedin stuurt een mail….
“Tevredenheidsonderzoek”….
Of we tevreden zijn met de manier waarop ze de storingen oplossen.
Nah jaaaaah zeg…
Compleet gestoord.

Ruimedenker | 14-06-23 | 09:05 | 6

@marcoplarco | 14-06-23 | 09:51: Werkt je batterijsysteem ook in eilandbedrijf, dus zonder synchronisatie met het net? PV omvormers standaard niet zodat, als de netspanning wegvalt, ook je zonnepanelen je niet van stroom gaan voorzien omdat de omvormer afschakelt.

Bakkeleures | 14-06-23 | 10:06

@Bakkeleures | 14-06-23 | 10:06: Jazeker. De PV omvormer levert 52V DC aan de batterijbus. De 3-fase omvormers kunnen uit de accu's of uit het lichtnet gevoed worden. Uitval van het lichtnet heeft geen invloed op de werking van de accu's of de PV omvormer. In feite staat het hele huis op een always-on UPS.

marcoplarco | 14-06-23 | 10:09

Haha, wel een mooie manier van communiceren van Stedin.
Het is absurd maar ik zit hier te proesten.

Graaisnaaiert | 14-06-23 | 11:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Dhaka aan de Noordzee.

McCain | 14-06-23 | 09:04

De SNIP was toch ‘onze’ nationale nationaalvogel?
Die moet ook zeker terugkeren in dit land!

Flightless bird | 14-06-23 | 09:04 | 3

Nostalgisch gevoel bij het woord snip.

gristen | 14-06-23 | 09:05

Oplossing: werkgroepen, overkoepelend een stuurgroep en als ondersteuning een blik externe consultants opentrekken! Levert een dik en gewichtig rapport op, heeft de overheid haar werk weer gedaan.

gristen | 14-06-23 | 09:03 | 1

Vergeet niet werknemers een vertrekregeling te geven voordat ze consultant worden.

littlelebowsky | 14-06-23 | 09:09

Dertien jaar Rutte. Gaat lekker zo!

KeesBruin | 14-06-23 | 09:02

Ik zag gisteren op de snelweg allemaal mobiele transformatoren rijden. En ik maar denken dat ze naar de Ukraine gingen.

HaaiBaai | 14-06-23 | 09:02

Als dit geen beleid is, is het behoorlijk dom en ondoordacht.
Maarja wat wil je met utopische dromers aan het roer.

Flipper | 14-06-23 | 09:02 | 1

Utopische dromers?
Gebruik gewoon de realistische omschrijving.
Schoften en/of randdebielen.
Elke dag meer en meer bewijs.

J-van-de-Bontekoe | 14-06-23 | 10:03

Wat had je dan verwacht, Al die ev's slurpen stroom wat het net niet aankan. gaat 10 jaar duren eer dat is aangepast. Dag Hugo. Ga nu maar weg.

pete1023 | 14-06-23 | 09:02 | 3

Klopt. Over 10 jaar doen de EVs het niet meer, is er geen materiaal noch geld om de accu's te vervangen en rijden we weer op dino-sap.

marcoplarco | 14-06-23 | 09:46

@marcoplarco | 14-06-23 | 09:46: denk dat het die kant wel opgaat. En al die ev's besparen 10% olie. Want stroom opwekken gaat nog met fossiel en al die windenergie gaat het ook niet worden.

pete1023 | 14-06-23 | 10:00

Top

Tijgerdrop888 | 14-06-23 | 10:33

Ik heb er de energie even niet voor mij druk te maken.

overVecht | 14-06-23 | 09:01

Stroomnetcrisis, weer een nieuwe toegevoegd aan het rijtje!

allesofniks | 14-06-23 | 09:01

You get what you vote for!

Biolizard | 14-06-23 | 09:01 | 1

Voted

Blonde Nel | 14-06-23 | 09:05

Ik adviseer grenzen open.

Zeker nu!

Kaas de Vies | 14-06-23 | 08:59 | 7

Het is allang grenzeloos mis.

Bull-Sunnyboy | 14-06-23 | 09:50

krijgen we stroom. Stroom asielzoekers dat wel,

pete1023 | 14-06-23 | 10:01

Grens open is te radicaal. Soort membraan ertussen. Wel eruit, niet erin

HA BIER!1! | 14-06-23 | 10:43
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland