Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Boosdoener Grootste Treinstoring in Tien Jaar

Dit is 'm dan

Social

Prima whodunnit in het Volkskrantje vandaag. Dingetje van niks legde het gansche land plat en zorgde ervoor dat sommige mensen (Duitsers) NOOIT MEER NAAR NEDERLAND KOMEN, is dat even een migratiedeal of wat? En het dingetje op de foto is niet eens de echte, die ligt in het lab voor onderzoek. Met in het stuk verder een bijzondere bijrol voor Paulaner Hefe Weissbier, die flessen die in de Appie altijd op het allerhoogste schap staan. Nu we het toch over standbeelden hebben. Kan er eentje komen voor ict-directeur Arjen Boersma, die zijn biertje zondagmiddag 17:00 weer in de ijskast zette, en tot maandagavond 23:00 uur op zijn post bleef. Proost.

Reaguursels

Inloggen

vast Rian van Rijbroek als adviseur gehad... heel het netwerk plat is inderdaad ook 100% internet veiligheid!

dumbfarmer | 09-06-23 | 17:52

En nou valt er eens geen 0,5 cm sneeuw, en toch gaat het mis!!! Ik zou voor straf de tarieven flink verhogen. Als ik D66NS was. Zal ze leren die reizigers om zondagavond de trein te willen nemen. We zijn toch van het Niet Sporen? Nou dan...

Tiktak Theo | 09-06-23 | 16:35

Ehm... *biggelende tranen enoticon*, hoe dan? Zo gevoelig dat hele systeem? On-voor-stel-baar!

Jan, Leiden | 09-06-23 | 15:50

De NS en Prorail zijn ambtenaren clubjes. Wat kun je daar van verwachten? Dat treinen altijd rijden.... nope.

Blonde Nel | 09-06-23 | 14:54 | 2

Hetzelfde als belastingdienst en IT

boerk | 09-06-23 | 15:50

@boerk | 09-06-23 | 15:50:
Paar jaar geleden waren hier op GS toch meerdere zondagavond feuilletons van een IT toeleverancier die vertelde hoe het daar werkte.
En als was het maar half waar wat die beste scribent schreef maar mijn god wat een tering bende.

Basil Fawlty | 09-06-23 | 16:52

Dit is echt een thema, merk ik, dat uitermate geschikt is om vanavond in een paar woorden uit te leggen aan het SBS6- publiek.

Schoorsteenveger | 09-06-23 | 14:33

Bij Prorail snappen ze er niks van, die Emergendizer zou toch nagenoeg onverwoestbaar moeten zijn:

youtu.be/1T7_FpNv37g

Computer_says_no | 09-06-23 | 14:28 | 3

Deze was nog niet geïnitialiseerd middels rectale inbreng.

JanVergoor | 09-06-23 | 14:49

Ik ben toch niet gekke Henkie hehehe!

Basil Fawlty | 09-06-23 | 15:33

Een week geleden is ProRail begonnen met een advertentiecampagne om ict personeel te werven.
Toeval?

Analia von Solmsch | 09-06-23 | 14:18 | 1

Sommige ICT-ers hadden last van de Russische vallende ziekte, Hooooog Catharijne Utrecht, wat weer goed is voor de doorstroming.

KlaagGraag | 09-06-23 | 21:04

Technologie is toch een prachtig iets.
Ik kan me goed de argumentaties herinneren toen computers alles sneller, beter, goedkoper en eerlijker ging maken.
Oude overbodige beroepen verdwenen en nieuwe overbodige beroepen kwamen er voor in de plaats.

funda | 09-06-23 | 14:00 | 2

En die nieuwe waren er veel meer en duurder. Wat de NS betreft ook nog voor onze rekening.

dickwvf | 09-06-23 | 14:08

U wilt liever dat rijwegen en wissels van treinen weer worden ingelegd door mensen, zoals die stationsbeamte in Griekenland een paar maanden terug? Juist dankzij de computer kunnen de treinen op het drukst bereden spoornetwerk van Europa (ja zeker, dat zijn wij) zo kort op elkaar rijden. Als het fout gaat is juist door de menselijke factor. Een hardware storing neem ik graag af en toe voor lief.

CornholioNL | 09-06-23 | 18:33

2 bekenden die bij Pro Rail werken (een automatiseerder en een financiele bobo) en
2 bekenden die ik even later ontmoette bij de NS (een conducteur en een machinist)
Konden ook niet uitleggen waarom beide partijen eigenlijk niet meer samen zijn. Ze zien heel veel knelpunten ontstaan en dubbel werk. Maar ze vinden het dikke-prima met hun salaris.
https://www.businessinsider.nl/dit-mocht-niet-in-rapport-ns-en-prorail-weer-samenvoegen-429706/

Vanzelfsprekend kwam het initiatief van de VVD, die alles wel wil vermarkten.
Was de post vermarkten wel zo'n goed idee?
De zorgverzekering?
De energiemarkt?
etc

dickwvf | 09-06-23 | 13:57 | 1

Een vvd-er snapt dingen niet, zeker als ze over het heilige woord ‘markt’ beginnen. Het echte werk wordt door deze lieden uitbesteed, maar toch zullen ze er mee blijven bemoeien.

Analia von Solmsch | 09-06-23 | 14:15

'Ik dacht, jeetje, wat zitten we hier te doen met elkaar. Het is meer dan tien jaar geleden dat we reizigers niet thuis hebben gekregen.’

Met een dergelijke realiteitszin is het een Godswonder dat de boel niet al veel eerder in elkaar stortte.

Sans Comique | 09-06-23 | 13:50

Ja? Fuck jullie, ASML!

sioux_ | 09-06-23 | 13:35

Er zijn zo te lezen veel reaguurders die een gedegen IT kennis hebben, wellicht een carriere kans? Laten we er eens van uit gaan dat ProRail een prima IT beleid heeft, dat gekke fouten en of foutsituaties nooit zijn uit te sluiten en dat ProRail maatregelen gaat treffen dat een herhaling van deze storing minder waarschijnlijk is. Pff je bent voor mij een held als je gaat werken (werkt) voor een organisatie als ProRail, waar je publiekelijk alleen maar tegenwind krijgt en het nooit goed kunt doen.

klaverboerdenham | 09-06-23 | 13:14 | 3

"Laten we er eens van uit gaan dat ProRail een prima IT beleid heeft, dat gekke fouten en of foutsituaties nooit zijn uit te sluiten en dat ProRail maatregelen gaat treffen dat een herhaling van deze storing minder waarschijnlijk is."

Ja, laten we dat doen. Zodat bij de volgende keer dat zo verschrikkelijk mis gaat weer heel verbaasd naar elkaar kunnen kijken; "Hoe is dat nou zo opeens mogelijk?"

Sans Comique | 09-06-23 | 13:51

Ik heb wel eens wat aanbestedingen van ProRail onder ogen gekregen. Man, man, man... Alleen de uitvraag was afdoende om no-bid af te geven, disasters waiting to happen.

marcoplarco | 09-06-23 | 14:38

Alleen al et lange wachten met de uitwijk... Waar zouden we zijn zondr de trein.

KlaagGraag | 09-06-23 | 21:07

Een kapotte sfp module dus, dan ben je dus een systeembeheerder van niets als je niet doorhebt waarom een route of switch ineens niet meer werkt....

Ome_BW | 09-06-23 | 13:11 | 1

Wij hebben ooit een sfp module gehad met een intermitterende fout. Bij het testen niks te vinden, en ook ineens, zonder verklaring packet drops. Fail-over ging net, want de i'm alives kwamen wel door. Koste wel even voor we die gevonden hadden.

ParadiseLost | 09-06-23 | 14:12

'Het was echt geen hack of ransomware mensen. We hadden alles prima geupdate. Echtwaar het was dit hardware dingetje...'

Dat klinkt meer als een coverup of een hachie red dingetje

Wordt al jaren gewaarschuwd en gevreest dat buitenlandse overheden kritieke infrastructuur lam kunnen leggen. We zien echter dat vooral boeven dit al jaren doen.

sjef-van-iekel | 09-06-23 | 13:08 | 1

Als er één SFP defect is en je netwerk daarmee onderuit lazert, dan is je hachie sowieso toast.

marcoplarco | 09-06-23 | 14:35

Dan wil ik ook een standbeeld. Mag vier meter hoog zijn en zonder sokkel. Ik heb in mijn ICT verleden ontelbare weekenden doorgewerkt om shit op te lossen aan servers/routers en firewalls. Of nog erger sans die in elkaar storten.

Zapata10 | 09-06-23 | 12:54 | 1

Dan was je bezoldiging niet groot genoeg. Pas boven een bepaald inkomen krijg je belastingvoordeeltjes en leuke baantjes om je zwijgen af te kopen. Hoewel vuistdiep binnen een kartelpartij zitten ook helpt.

Sans Comique | 09-06-23 | 13:53

We’ve got i’m !

Bartender18 | 09-06-23 | 12:44

In mijn bedrijf zijn alle vitale onderdelen dubbel uitgevoerd, zelfs 2 x een 700 kVA Noodaggregaat.

MargauxGrandCru | 09-06-23 | 12:43 | 2

Bij ProRail ook maar blijkbaar gaf dit onderdeel geen defectmelding waardoor de back-up niet werd geactiveerd.

Jan Laefcutte | 09-06-23 | 13:27

Test je die dingen ook? Belast? Je kan mooie spullen hebben als het niet werkt als het nodig is heb je nog niks.

voldemort | 09-06-23 | 15:00

Tja, die dingen moet je dan ook niet van Ali kopen.

aflaatverkoper | 09-06-23 | 12:12 | 5

Denk dat 99% van de sfp's vandaag de dag uit het Verre Oosten komen, uit Japan, Taiwan Zuid Korea maar ook uit China. Tien jaar geleden deden de Chineze enkel nog maar de lagere echelons, maar inmiddels doen ze volop mee en kunnen ze leveren wat de anderen leveren, uiteraard tegen concurrerende prijzen. Geldt overigens ook voor de WDM filtermodules, dat komt allemaal daar vandaan. Zit er een Europees, Amerikaans, Canadees etiketje op, dan nog is de kans zeer aanzienlijk dat het spul uit het Verre oosten komt, en als er al een westers bedrijf is die ze zelf bouwt en voor veel te duur in de markt zet, dan kun je ervan op aan dat de gebruikte chipsets en lasers (er zit een compact printje in zo'n ding) alsnog uit het verre oosten komen.
UIteraard, bij Ali kun je op restpartijen stuiten of afgekeurde troep, dingen die niet door bepaalde kwaliteitscontroles heen kwamen, maar dat heb je op Ebay ook natuurlijk.

Schoorsteenveger | 09-06-23 | 12:36
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
ce71d09c8a67b954f1a3 | 09-06-23 | 12:08

Het probleem zit ook meestal layer 1.

GOEM | 09-06-23 | 12:07

Zo'n SFP-module is iets meer dan een koppelstuk. En als er een defect in zit die de ingebouwde electronica niet detecteert (signaalsterkte, noise enz) kun je lang zoeken. Het is zeldzaam maar het gebeurt. Aan de andere kant zouden er redundante verbindingen moeten zijn zodat beheer het rustig kan uitzoeken welk stukje niet goed functioneert. In andere woorden, de storing heeft uiteindelijk niet met het onderdeeltje te maken maar het beleid en kosten rond de hele infrastructuur. Dat doorlichten kost weer paar miljoen en dan heb je nog niets. Overigens bij alerte, ervaren, goed betaald beheer ligt zo'n ding er niet de hele nacht uit. Ik gok dat er eerst uren naar elkaar gewezen werd.

GeenAccount | 09-06-23 | 11:59 | 6

@Tapu | 09-06-23 | 13:15: Hahaha mooi bruggetje. Maar inderdaad, dit soort problemen kunnen echt lastig te vinden zijn. Daarom moet de infrastructuur zo zijn ingedeeld dat de gevolgen beperkt blijven tot een klein deel van het netwerk dat redundant is uitgevoerd. Dat weet je in ieder geval globaal waar het probleem zit en kan je dat deel handmatig omschakelen.

Trekhaas | 09-06-23 | 13:37

@Schoorsteenveger | 09-06-23 | 12:42:
Inderdaad! Valt 24/7/365 te monitoren en als je een goed systeem hebt dan zoekt hij meteen een omweg want bij een goed systeem heb je altijd meerdere wegen. Maar goed, we hebben het over ProRial. Nuff said.

Basil Fawlty | 09-06-23 | 15:10

@Tapu | 09-06-23 | 13:15:
Als er onzin uitkomt maw niet volgens consensus dan moet hij ook meteen alarm slaan en overstappen op een (backup) weg die wel aan de consensus voldoet. Kun je heel gemakkelijk inbouwen.

Basil Fawlty | 09-06-23 | 15:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een kulverhaal... een defecte SFP detecteer je gelijk en daarnaast is alles toch dubbel uitgevoerd?

Humstruks | 09-06-23 | 11:56 | 5

Het is maar goed dat de Ruzzen dit alles niet weten.
Oh, wacht

Nederlandop1 | 09-06-23 | 12:09

Met vakkundige lui aan boord wel, maar het zal wel allemaal geoutsourced zijn.

Tjemig | 09-06-23 | 13:03

Ja, ze hadden redundancy moeten hebben, maar wat de foutdetectie had je misschien even het artikel moeten lezen:

"Doorgaans krijg je een melding als dat kapotgaat. Dan weet je waar het probleem zit. Maar dit was niet kapot genoeg. En daardoor ‘sloeg-ie constant wartaal uit’."

Tapu | 09-06-23 | 13:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Okee, dus het bedrijf dat de kritische infrastructuur voor het volledige spoornet in Nederland beheert heeft NOOIT een audit gedaan op de betrouwbaarheid van hun systemen of anders niets gedaan met het resultaat daarvan? De hele top eruit flikkeren. Direct.

Trekhaas | 09-06-23 | 11:53

Dan maar een @Mr_Natural:
AmaRail

Basil Fawlty | 09-06-23 | 11:47 | 2

NoobRail

TurpinDick | 09-06-23 | 11:49

Paulaner is Wijze van het Oosten zijn bier!
Eentje aanreiken doet.
Lol!

Basil Fawlty | 09-06-23 | 11:45 | 3

Basil,

weet je wat "Der Berg ruft!" in München betekent?

Vergeet het Oktoberfest... de Münchener rent dan naar den Paulaner am Nockherberg. Starkbieranstich! Bijna 8 procentjes Salvator en in een Maß uiteraard. Twee weken lang gedurende de Vastentijd, Münchens 5e Jahreszeit. Wel goed vet eten van tevoren anders haal je de drie niet eens.

Eins … zwei … g'suffa!

Louter Leuter | 09-06-23 | 12:04

@Louter Leuter | 09-06-23 | 12:04:
Interesting en als iemand zegt: wel goed vet eten van tevoren dan weet ik dat ik met professionals heb te maken. Complimenten.

Basil Fawlty | 09-06-23 | 16:55

@Basil Fawlty | 09-06-23 | 16:55:
Ik werkte destijds in Weihenstephan... Ben vanaf dag één bekend met de godendrank.

Louter Leuter | 09-06-23 | 19:18

"Ligt in het Lab voor onderzoek". Wat een onzin, laat ze zich richten op het contingency plan. Dat was er niet.

Cheffff | 09-06-23 | 11:40 | 2

Ligt op de SEH voor reanimatie.

Raspatat | 09-06-23 | 11:54

En dan gaan klagen bij de Chinees die dat ding heeft geproduceerd zeker.

Schoorsteenveger | 09-06-23 | 12:23

“Eerste stap: het systeem aan en uitzetten. Wonder boven wonder lijkt dat te helpen”

Ja als je systeem uitstaat helpt aanzetten wel. Waarom ie het dan direct daarna weer uitzet is mij een raadsel, maar ik denk dat dit de kern van het probleem is. NS mag mij in de toekomst inhuren.

JWZ_JMK | 09-06-23 | 11:37 | 2

Uit en aan.

Quasi_Quatsch | 09-06-23 | 11:39

Uit- en weer aanzetten is de ultieme vorm van een systeemreset. Beter dan welke andere vormen van resetten dan ook. Toch zijn er ook risico's. Voedingen die lang gedraaid hebben kunnen soms spontaan defect raken, dus houd altijd een paar voedingen in voorraad (niet thuis natuurlijk, alleen bij bedrijven en datacenters). Overigens is de juiste volgorde uit/aan, dit voor de verminderd begaafden onder ons.

Nivelleermarionet | 09-06-23 | 11:55

Altijd lachen als ik bij mijn klant Prorail langsging. Na de verzelfstandiging van de NS (nog steeds 100% overheid) werd dat Prorail ook een autonoom bedrijf. De software en content die ik verkocht in aparte contracten want 2 bedrijven. Maar als het over de prijs ging waren ze altijd opeens onderdeel van de NS. Ja ja. Welk kartellid is daar tegenwoordig directeurtje?

Piet Karbiet | 09-06-23 | 11:36 | 2

Ken ook een dure ProRail boy. Kom hem regelmatig flierefluitend tegen. Geeft ook toe dat ie geen zak te doen heeft. Hoor een ander in soortgelijke bewoording.
Waarom is die club ooit verzelfstandigd?
Kan dat nog hersteld worden?

dickwvf | 09-06-23 | 11:41

@dickwvf | 09-06-23 | 11:41: Het type reiziger dat je 4 x per jaar in de rij op Schiphol ziet. Want vakantie heeft ie hard verdiend. De Arbeidsinspectie heeft een boete uitgedeeld i.v.m. de slechte omstandigheden voor de bagage afhandelaars. Wat een land.

Piet Karbiet | 09-06-23 | 12:01

Als een SFP dit kan veroorzaken mag ICT-directeur Arjen Boersma eens gaan nadenken wie die teringzooi heeft ingericht.

omanders | 09-06-23 | 11:36 | 3

Mensen in die positie boeit dat nixxx. Alleen de centjes boeit ze.

dickwvf | 09-06-23 | 11:42

Lastig, de documentatie was niet bijgewerkt en die gast van netwerkbeheer werkt er niet meer. Vorige week deed ie het nog. SNAFU

TurpinDick | 09-06-23 | 11:45

Jij weet dingen, merk ik, hulde!

Analia von Solmsch | 09-06-23 | 14:12

Hebben kerncentrales ook deze koppelstukjes?

Mr_Natural | 09-06-23 | 11:35 | 1

Ha ha ha ha ha ha !

Droogloopmat | 09-06-23 | 11:36

Een man zit in de trein laat zijn kaartje knippen door de conducteur. Maar meneer, dit is een kinderkaartje zegt de conducteur. Zegt de man: Kunt u nagaan hoe lang lang ik op deze trein heb staan wachten!

Plukkieplukkie | 09-06-23 | 11:33

Wat een coole baan. Lijkt me wel wat.

Rolling_Ronny | 09-06-23 | 11:32 | 1

Dit keer geen bevroren wissel, blaadjes op de rails of een oververhitte stoomtrein.

Je maakt nog eens wat mee bij de NS. Zijn de reizigers al gecompenseerd?

Zomaarwat | 09-06-23 | 11:32

We got him!

P-unit | 09-06-23 | 11:32 | 1

Ik ontken alles.

VBO_B_Niveau | 09-06-23 | 11:45

Mijn vrouw tufte gisteren voor 5 euro van de Amalfikust naar Napoli. 5 Euro, NS. Nog goedkoper dan de Flixbus en anderhalf uur sneller. In dat corrupte Italië…

Dubbelepunthoofd | 09-06-23 | 11:31 | 3

Dus die Fyra deed het wel?

Piet Karbiet | 09-06-23 | 11:39

Komt omdat ‘we’ daar via de EU meebetalen. Doen ‘we’ hier niet.

P-unit | 09-06-23 | 11:47

Tuffen is smerig en bij een dame helemaal geen gezicht, van de Amalfikust naar Napoli is dan wel weer een prestatie. Ik denk dat ik ook wel 5 euro zou betalen om dat te zien.

bijna_raak | 09-06-23 | 12:13

Een optische SFP. Dan heb je wel een heel krom netwerkdesign als die ene poort je hele architectuur onderuit trekt. Voor een klein godsvermogen kan ik dat voor je oplossen.

marcoplarco | 09-06-23 | 11:30 | 4

Voor het dubbele wil ik wel een poging wagen. Maar nul garanties dat het mij gaat lukken, want ik heb er de ballen verstand van.

Rest In Privacy | 09-06-23 | 12:18

@kweethetooknietbeter | 09-06-23 | 12:18: Voor een Godsvermogen kun je experts inhuren en als je dat te duur is (of je hebt geen vriendjes in die sector aan wie je dat baantje zou kunnen geven) geef je het uit aan consultancies die de schuld bij jou wegmasseren. Doet de overheid ook.

Sans Comique | 09-06-23 | 13:59
▼ 1 antwoord verborgen

De NS heeft goede mensen nodig. Dus vooral jongens met bleke huid, paardenstaart, sleutelbos aan de riem, baardje, heavy metal t-shirt, game-t-shirt, of een shirt gratis gekregen bij een hardware conferentie in 2011, een hoodie mag ook. Bril van de Brilmij, en sneakers natuurlijk met witte sokken. Je kent ze wel, lossen alle problemen in no-time op als je ze genoeg cola geeft.

TurpinDick | 09-06-23 | 11:30 | 4

red bull, maar verder: yep!

indernaad_datisjuist | 09-06-23 | 11:40

Neeeeerds!

P-unit | 09-06-23 | 11:48
▼ 1 antwoord verborgen

NS kennende had ik eerder een storing van een 5.25 inch floppy disk verwacht.

whatever2 | 09-06-23 | 11:29 | 1

Goud geld verdienen bij de NS als je Dos 2.1 nog kent.

Lorejas | 09-06-23 | 11:33

Waarom niet alles 3 dubbel uitgevoerd? Wst voor prutsers zitten daar bij de storingsdienst/ITC? Na 150 jaar treinen in Nederland zouden ze "het rijdendhouden" langzamerhand toch wel onder de knie moeten hebben of hebben ze nog meer ervaring nodig?

Blonde Nel | 09-06-23 | 11:27 | 2

Het is ICT. Inter City Trouble.

wijsvinger | 09-06-23 | 11:39

Het zou me niks verbazen wanneer het systeem redundant is uitgevoerd, maar om welke reden dan ook er niet automatisch geschakeld is naar de redundante poort(en).

Schoorsteenveger | 09-06-23 | 12:20

Ik begrijp uit de tweet dat de Volkskrant het ding gejat heeft en dus de storing heeft veroorzaakt. Verbieden die saboteurs.

TheseDays00 | 09-06-23 | 11:25

Koppelstukje , made in China ( met geheime Chinese informatiechip )

Minus Richels | 09-06-23 | 11:25 | 2

Dat laatste is niet uitgesloten. Er zijn counterfit switches in omloop die meer bytes versturen dan zou moeten.

marcoplarco | 09-06-23 | 11:32

@marcoplarco | 09-06-23 | 11:32: Want de Chinese geheime dienst is erg gebaat bij de treinbewegingen va een postzegel aan de andere kant van de wereld. De Chinezen grijpen hier de macht via Ali.com en tiktok. Die hebben geen 'geheime counterfeit switches' nodig, hoor.

Sans Comique | 09-06-23 | 14:01

Het befaamde trappistenbier Westvleteren is sinds kort ook te koop buiten het klooster in Belgie. Alleen bij een slijterij in Amsterdam Oost, bij mij om de hoek. De monniken besloten dit te doen omdat er veel zwarte handel was in het bier. Nu u weer.

Piet Karbiet | 09-06-23 | 11:23 | 4

Gek. In de 80-er jaren kocht ik het gewoon bij een slijter op de loosduinseweg.

wijsvinger | 09-06-23 | 11:41

Waar in Oost? Niet gall en gall toch? Die ene bij de middenweg op de hoek?

Dude heb je eten | 09-06-23 | 11:46

Niet alleen in Amsterdam, Pietje... net 4 flesjes opgepikt in Amersfoort.

Trekhaas | 09-06-23 | 13:38
▼ 1 antwoord verborgen

ProRail = ProFail

DeDirecteur | 09-06-23 | 11:23

NS Nooit Saai

DeDirecteur | 09-06-23 | 11:21

Dat gezeur en geneuzel in Nederland over elke futiliteit is vermoeiend. Openbaar vervoer e.d. is prima geregeld in Nederland en goh het gaat een keer mis. Tis wat.

NB: ga nooit met het openbaar vervoer.

Cornelis12 | 09-06-23 | 11:20 | 1

De RET is anders zwaar kudt geregeld de laatste tijd.

Zalwelweer | 09-06-23 | 11:23

Paulaner is prima bier, maar ga eens bij een Rewe Getränkemarkt kijken voor 50 alternatieven. Vanaf 89 cent per halve liter.
Verder snap ik de link niet zo. Misschien omdat ik de Volkskrant niet lees. Wie zijn toch die mensen?

Nuchternederland | 09-06-23 | 11:18 | 2

"De Paulaner Brauerei Gruppe GmbH & Co. KGaA is een Duitse brouwerijgroep met hoofdzetel in München, die voor 30% in handen van het Nederlandse Heineken is"
Koopt Nederlandsche Waar...

TurpinDick | 09-06-23 | 11:21

Ben er al even niet geweest maar ik kocht bij Rewe altijd heerlijke Paulaner Hefe Dunkel halve liters voor 69 cent p.s. Geen pfand.

Piet Karbiet | 09-06-23 | 11:28

Wel gewoon behoorlijk plussen daar.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5332534/doorbraak-cao-onderhandeling-ns-fnv-econoom
En dus een éénmalige uitkering ... twee keer.

dickwvf | 09-06-23 | 11:17

Het is eigenlijk gewoon enorm lachwekkend bij dat DDR-bedrijf.

Ieder bedrijf doet aan risico-analyse en dan ga je dus na wat de gevolgen zijn van bepaalde gebeurtenissen.

Bij de NS is alles 'prorail' of ze kunnen er niet mee dealen. Risicomanagement nul. Ze zijn al blij dat ze de apparaten aan de praat houden, de rails begaanbaar zijn en de mensen komen opdagen.

En bottomline: wat loopt de NS nu voor schade op als je de mensen laat barsten? Ik zou wel eens een intern stuk willen zien waarin dat wordt beschouwd. Ik denk dat je dan schrikt.

Zomaarwat | 09-06-23 | 11:16

Nogal vreemd. Als zo'n circuit board het begeeft dan geeft dat een alarm of in ieder geval een melding, want het zou in een reeks van aan één geschakelde functies moeten zitten als het zo essentieel is in het systeem. Dan is het enkel tekening erbij, deduceren, reduceren en vervangen.

forecastle | 09-06-23 | 11:15

Vliegtuigen storten om minder meer. Alleen in de luchtvaart leren ze er wat van en is er een heel systeem om herhaling te voorkomen….. de NS daarentegen

TheseDays00 | 09-06-23 | 11:14

De AI had dit probleem in no-time gevonden én opgelost!

Rest In Privacy | 09-06-23 | 11:13 | 2

En er een scriptie over geschreven.

Nuchternederland | 09-06-23 | 11:18

En de storingen opgelost en extra onderdelen besteld.

Zalwelweer | 09-06-23 | 11:22

Absurd dat die netwerk verbinding niet redundant is. Een SPF module kan kapot gaan maar de kabel, router, etc die erna komt ook. Om nog maar niet te spreken van de switch waar de module in zit.

i-Wonder | 09-06-23 | 11:12 | 2

Klopt. Of zie mijn opmerking.

forecastle | 09-06-23 | 11:17

Nou, de vraag is waarom niet in korte tijd is komen vast te staan waar er een onderbreking in de signaalvoering was. Een sfp gaat over het algemeen niet snel kapot, maar is wel een transmitter, receiver of transceiver van data, een poort zeg maar, dus in principe is het plat gaan van zo'n ding gemakkelijk traceerbaar.

Schoorsteenveger | 09-06-23 | 12:18

Alweer die standbeelden. Wil er wel een van mezelf. 300 meter hoog. Omdat het kan.

Zalwelweer | 09-06-23 | 11:12

Weegt net ietsje meer dan een paar herfstblaadjes.

Jos Tiebent | 09-06-23 | 11:08

Dus een connector of adapterboard is de boosdoener. Ik zou de CIO maar even op het matje roepen want de redundantie in zijn systeem was dus kut.
Zulke defecten mogen nooit leiden tot uitval, hooguit tot een storingsmelding waarbij het systeem gewoon door kan draaien. Nooit maar dan ook helemaal nooit gaan zulke systemen ergens door 1 gaatje. Never.
Wie dat wel toestaat is gewoon een klojo en moet vertrekken. Niet omdat het Prorail is, bij elk kritisch systeem kun je je dit niet permitteren.

Bakkeleures | 09-06-23 | 11:08 | 11

Bij één van de bedrijven waar ik heb gewerkt werden vervangen boards gewoon terug in de noodvoorraad gezet. Want duur en zonde om weg te gooien.

Nivelleermarionet | 09-06-23 | 12:10

Onzin data die voor een storing zorgt? Klinkt als een bullshit verhaal want dan zou de software failsafes moeten hebben die dit detecteren, rapporteren en direct ingrijpen. Data wordt gevalideerd op meerdere niveaus en momenten en als daar afwijkingen in optreden, schakelt de boel over naar de backups.
Maar die zijn er dus niet. En dat probeert men met een slap smoesje te verhullen.

Bakkeleures | 09-06-23 | 12:20

@onkl | 09-06-23 | 11:32:
Ik moet de eerste sfp nog tegenkomen die "constant wartaal uitslaat". Die dingen worden op heel basaal niveau uitgelezen, bijna op het niveau "doet-ie het wel, of doet-ie het niet".
en.wikipedia.org/wiki/Small_Form-fact...
Kijk onder het kopje Digital Diagnostics Monitoring, dan zie je wat je van een afstand kunt monitoren. Dat zijn simpel te interpreteren parameters.

Schoorsteenveger | 09-06-23 | 13:59
▼ 8 antwoorden verborgen

Dat heet al zo’n 20 jaar of langer ‘redundant’.
Bijv dat als je stroom uitvalt je direct een alternatief hebt, ziekenhuis/Hosting met dieselgenerator die het zonder verlies overneemt (CPU).
Of dat je data op minstens 2 dezelfde schijven staat opgeslagen, zodat als er 1 kapot gaat die andere exact hetzelfde heeft.

Of je reserve bandeplakset.

Je reservewiel.
Thuiskomertje desnoods.

Vluchtstrook.

Hulpdiensrenplan.

Reservetank.

Blik bonen of soepje in de kast.

Braco.me | 09-06-23 | 11:08 | 1

In de laag erboven moeten ze óók weten wat het redelijke alternatief is als er iets fout gaat, redundant of niet. Koolmeesje moet dat deuntje toch wel kennen.

Maar ja, dat kakelen is wat moeilijker dan het uitvoeren.

Zomaarwat | 09-06-23 | 11:12

het waren niet eens de Russen, Chinezen, puber op zolder in Alkmaar met ransomware

HetOorAakel | 09-06-23 | 11:07

Ook grappig is dat de VK stukjesschrijver denkt dat de verkeersleiding er is voor het voorkomen van botsingen. De baanbeveiliging is een apart en onafhankelijk werkend systeem. Gelukkig maar.

AntiZanicz | 09-06-23 | 11:06

een kapotte SFP .... sjeesh had mij gebeld is kom om in die dingen

normanius | 09-06-23 | 11:06 | 1

Hoe mooi en logisch zou het zijn dat het systeem kan omgaan met: wegvallende locomotieven, wegvallende machnisten, uitvallende treinen, uitvallende wissels, uitvallende seinen.

Maar helemaal niks natuurlijk. Ook geen rudimentaire dienstregeling die bijvoorbeeld flexibiliteit van conducteurs en machinsten vereist maar wel mensen weer thuis brengt.

Echt, wat een bedrijf.

Zomaarwat | 09-06-23 | 11:06 | 1

Dat was er in het verleden heus wel. Rijden op lage snelheid en op zicht. Alleen stoptreinen.
Maar aangezien men nu geen enkel risico meer durft te nemen, wordt alles stilgelegd bij maar de minste storing.
Maar ja, geef ze eens ongelijk. Als er namelijk wel wat gebeurt in zo'n geval hangt de verantwoordelijke direct aan de hoogste boom. Dus je kijkt wel uit.

staat het bier koud? | 09-06-23 | 11:29

Gewoon de zwakste schakel, maar waarom was er geen directe uitwijk?
En kunnen we ervan opaan dat hier niet over gelogen wordt?

Stuffed Human | 09-06-23 | 11:04

Iets met zwakste schakel ...........

op naar de volgende schakel in de keten.

Ervaringsdeskundige | 09-06-23 | 11:04 | 1

Koolmees?

Ommezwaai | 09-06-23 | 11:35

Een ding zonder naam naar functie. Het is een small formfactor connector. Voor wat?

Het kan net zo goed een vol gelopen schijf zijn doordat meneer de groot niet op het werk kwam de afgelopen maand. Je laat gewoon zo'n adaptertje zien en daar is de magische dader.

AntiZanicz | 09-06-23 | 11:03 | 5

De status van DDR-bedrijf wordt qua communicatie wel bevestigd. En de mensen geloven het. Leuke post trouwens, LOL.

Zomaarwat | 09-06-23 | 11:23

Glasvezel connector (LC) om een netwerkverbinding op te zetten over langere afstand dan koperdraad.

voldemort | 09-06-23 | 14:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Als we dat koppelstukje nou in mei 1940 hadden gehad ...

Mijn GS nick magnie | 09-06-23 | 11:02 | 2

Dan hadden we 6 pantsertreinen kunnen tegenhouden? Liepen we alsnog 750 tanks, 1.100 vliegtuigen en zo'n 500.000 soldaatjes achter ;-)

Zo. Hoe maak je een best leuke grap he le maal stuk.

Lorejas | 09-06-23 | 11:29

Ik vermoedde al: het systeem kan niet met uitvallende onderdelen omgaan. Iets stuk: hele systeem in de war.

Lekker systeem jongens!

Zomaarwat | 09-06-23 | 11:02 | 5

@AntiZanicz | 09-06-23 | 11:04: Jah
Voor zo'n belangrijke dienst moet je alles minimaal 2 x hebben uitgevoerd qua reduncancy, soms meer, in de hele keten, denk aan:
Mensen (!), stroom, kantoorlocaties (Utrecht!), werkplek apparatuur, netwerk verbindingen (koppelstukken), servers, opslag, ... .
Ik heb zelf extra werkplek hardware in de kast liggen als grijpvoorraad bij acute storingen in kleine onderdelen op de werkplek.
En af en toe moet je fail-over testen om te checken of de redudancy daadwerkelijk nog werkt.

hotmint | 09-06-23 | 11:22

@Zomaarwat | 09-06-23 | 11:08: Ja want als de snelweg dicht zit heeft ook de auto het gedaan. Bent u nou zo dom of ik zo slim? Er was personeel (van de NS) er waren treinen (van Nedtrain) en het faalbedrijf is Prorail. Duidelijk nu?

treintrien | 09-06-23 | 14:57

@treintrien | 09-06-23 | 14:57: Ach ja, prorail. Die NS is toch maar afhankelijk. Het zijn echt ambtenaren. Ze zijn met elkaar getrouwd en als de ene vindt dat de andere het bedrijf in gevaar brengt, kun je dat aangeven. Maar dat doen ze niet. Dus kijken we gewoon en terecht naar degenen die niet presteren en dat is de NS.

Dat zo een facilitator als prorail niet presteert, is mij een biet. Als dat verplicht wordt ingehuurd en niet functioneert moet de NS dat aangeven.

Maar ik vermoed dat het allemaal lekker zakken zit te vullen en lekker relxed werkt en elkaar vooral niet confronteert of moeite doet het voor de klant beter te maken.

God, het riekt er onbedaarlijk naar ambtenarij.

Zomaarwat | 09-06-23 | 15:38
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland