Vrijwel niemand vertrouwt de Tweede Kamer nog
Vertrouwen in CBS-cijfers over vertrouwen onbekend
We hebben geen idee of deze CBS-cijfers over vertrouwen een beetje te vertrouwen zijn, want u vertrouwt helemaal niets meer. Weinig Nederlanders hebben nog vertrouwen in de Europese Unie (48,7 procent), banken (48,5 procent), ambtenaren (42,5 procent), persmuskieten (39,8 procent), grote bedrijven (35,8 procent), de relatie van Gordon (cijfers onbekend, maar ongetwijfeld om te gieren) en kerken (29,6 procent), maar u moet al helemaal niets hebben van de hoge heren in Den Haag. "In het laatste kwartaal van 2022 had 25 procent van de 15-plussers vertrouwen in de Tweede Kamer. Dit is het laagste niveau sinds 2012, toen dit onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd. Ook het vertrouwen in politici is met 21 procent aanzienlijk lager dan in voorafgaande jaren." Een nieuw dieptepunt voor een coalitie waarop u kunt vertrouwen dat ze de dieptepunten aan elkaar rijgen. Al reflecteren deze cijfers uiteraard het werk van alle Haagse zetelbezetters die het falende kabinetsbeleid onvoldoende weten te corrigeren danwel af te straffen. Redenen voor het lage vertrouwenscijfer worden niet gegeven, maar als land met een crisissencrisis weet u als burger zonder vertrouwen inmiddels wel waar het schort. En aangezien snelle oplossingen niet in zicht zijn, zal het dieptepunt van deze vertrouwenscrisis nog niet bereikt zijn. We hebben er alle vertrouwen in dat dit cijfer nog veel lager kan.
Vertrouwenscrisis in beeld
Reaguursels
Inloggenwww.youtube.com/watch?v=hdh2gH97g8s
Wil D66 nu het CBS verbieden wegens het verspreiden van nepnieuws?
Dit is toch wel zo'n beetje de ergste foto met de grootste sadistische lach van Mark.
Ik vind het ook steeds weer hilarisch als hij, na weer een mislukking, aankomt ergens en joviaal iedereen begroet: he hallo, hoi! Hahaha
Het is tijd, de hoogste tijd.
Bedankt voor je gezelligheid, Mark.
Ok. En dan, Caroline?
Mensen die weten hoe onze democratie grondwettelijk hoort te werken begrijpen dat er weinig aan de hand is. Hoe minder kennis men heeft van deze grondwet en de reden dat die zo is opgesteld, hoe groter de afstand tot hen die het wel begrijpen, en hoe groter het gevoel dat dit een "gemene" elite is die de boel manipuleert. een en ander wordt niet geholpen door politici (en media, ahum) die de grondwet zelf niet begrijpen en daardoor niet gehinderd luid gaan roeptoeteren dat het "oneerlijk" is, bedacht door de "elite" etc, en zo olie op het vuur gooien, al dan niet uit winstbejag.
De ziekte zit in de domheid, niet in het systeem, en het medicijn is onderwijs.
67.3. De leden stemmen zonder last
Toch wel een artikel wat bijna nooit wordt nageleefd.
@Homer P. Simpson tl;dr dus jij bent superslim en de rest is uitermate stupide.
Met dit soort 'mensen' is altijd iets, wat was dat nu ook alweer? Oja...
Ga dan snel terug naar school.
De ziekte zit in de domheid? Moet de overheid niet ook mensen beschermen met minder geestelijke vermogens? Is dat ook niet hun taak? Dam heb ik het niet over mensen die zichzelf dom houden, maar over kwetsbare groepen in onze samenleving waarvoor ik vind dat de overheid ook over die kwetsbaren een verantwoording heeft!
Je schrijft dit omdat het je mening is. Geen probleem. Voor andere mensen dan.
Fijn dat je heilig gelooft in jouw enige waarheid. Velen zullen het niet met je eens zijn, ik voorop.
U bent een mooi voorbeeld van het probleem.
@B*tchmeister | 09-05-23 | 12:16:
Mensen die feitenloos, zonder enige kennisneming van de feiten zichzelf benoemen tot serieuze tegen- of medestanders kan je niet serieus nemen. In de blinde ijdelheid en arrogantie van deze mensen weigeren ze te zien dat zijn geen oplossing zijn maar een onderdeel van het probleem.
En dat na 20+ jaar. Niets geleerd. Weten nog steeds niets. Het is het "ik bral maar wat, dus ik ben". Het vleesgeworden Dunning-Kruger effect.
Het gaat altijd mis zodra mensen die niet heel slim zijn gaan denken dat ze wel slim zijn.
Ze zijn gemakkelijk te herkennen. Ze leven niet in de realiteit. Ze leven in een echokamer van hun eigen angsten, frustratie en onwetendheid wat zich manifesteert door mensen die toevallig hetzelfde willen geloven.
Wat doe je ertegen? De waarheid spreken? Dat komt toch niet binnen. Toch zou het goed zijn als deze mensen eens in de spiegel gingen kijken.
Oh gut, hij lacht weer eens. Hij kon er niks meer van herinneren. Van wat dan ook.
Wanneer je regelmatig mee kijkt bij de debatten op de NPO kan je heel goed zien hoe de fractiediscipline werkt binnen de coalitie, wanneer je keer op keer de 76 zeteltjes als een stemmachine synchroon mee ziet stemmen met het kabinet dan verlies je vanzelf het vertrouwen.
Oeps, eigenlijk dump nu ik best een rechts extremistische tegel?!
Als je niet woke of 66fanboy bent wordt je al snel weggezet als extreem rechts.
Dat valt best mee, maar het maakt wel duidelijk hoe verdraaid weinig steun er nog is dat werkelijk iedere neus geringd aan de Partij-leiband mee moet worden getrokken, anders meteen ontslag.
Fractiediscipline zie je overal, in coalitie en oppositie, maar valt meer op in de coalitie omdat zij door toepassing ervan zich verzekerd weten van een meerderheid. Dus nee, uw tegel is feitelijk politiek neutraal.
Als lid van de coalitie lever je je geweten in bij de eerste sessie van de Tweede Kamer. Eigenlijk hoeft alleen de fractievoorzitter aanwezig te zijn bij stemmingen en debatten zijn overbodig. Spaart veel geld uit.
Links, rechts, het is een frame. Niemand is uitsluitend links of rechts.
De eerste debat aanvraag van Baudet voor Corona, heel de coalitie tegen. Wat er daarna gebeurde is geschiedenis. Of massaal als coalitie tegen een debat of motie stemmen om hetzelfde bijna ongewijzigd weer voor te stellen als coalitiepartij.
Nou ja, je begon niet over referenda dus valt mee hoor.
Klimaatminister Rob Jetten (D66) vliegt naar Bonaire om klimaatrapport in ontvangst te nemen
twitter.com/baspaternotte/status/1655...
Ed heeft gezien zijn gebronsde teint nogal wat tijd over, tussen het tafelen door, want de inwendige mens moet niet vergeten worden. Naast dat tafelen, doet hij daar ook nog aan klimaattafelen, maar ik hoop voor Ed dat dit niet te veel afleidt van deze lange vakantie op ons Bounty-eiland.
Ik zag hem ook. Dit is waarom vertrouwen daalt. Aan de ene kant de bevolking dingen verbieden en afraden en aan de andere kant daar zelf geen enkele boodschap aan hebben.
@Sieg Hein | 09-05-23 | 11:42: Iedereen is gelijk maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.
Nijpels is slim genoeg om Kaag nog even indirect wat meer zeteltjes te laten inleveren. En de 66 publi-machine was zeker een middagje op cursus.
'Ik heb hem geprezen, zo geprezen. Ik prees hem regelrecht het graf in meneer.'
Natuurlijk D'66 staat boven de regels die ze zelf implementeren.
Dat geldt voor een ander. Wij zijn belangrijk, elitair en weten bij voorbaat alles al beter. Dat is heel normaal
@funda | 09-05-23 | 11:51:
Een klassieker. Bijna een halve eeuw oud inmiddels.
@lekgoot | 09-05-23 | 11:59:
dwz, de LP. Uitvoering is nog ouder vermoed ik.
Dat wat zeker een flutrapport zal zijn want Nijpels, had best met de post gekund. Zeker omdat het d66 is dat water preekt en wijn drinkt.
@funda | 09-05-23 | 11:51: Ik hoop dat jij gelijk hebt en ik niet.
@ChalinaRosa | 09-05-23 | 12:09:
Ach, het was maar een observatie en redelijk gefundeerde theorie.
Het zouden natuurlijk ook gewoon twee fijne kerels zonder bijbedoelingen kunnen zijn.
@funda | 09-05-23 | 12:11: Dat zou kunnen, *moet lachen*.
@lekgoot | 09-05-23 | 12:02: de humor ligt op straat mijnheer Sonnenberg.
Oh, wat hebben we een pret en wat zijn we goede vriendjes. Het was ook al zo gezellig met Zelensky. D'r valt wat af te lachen in dit land en daarbuiten. Nu hoeft niet iedereen voortdurend met een chagrijnig smoelwerk door het leven te gaan, maar die geveinsde pret/goede luim is vakkundig geregisseerd. Net zoals het spontane tafeldansje van Kaag, een op een overgenomen uit de Deense serie Borgen. Maar de spindoctors/magere mannetjes denken echt dat we hier intuinen.
Wees blij dat niemand op social media een gelijktijdige foto uit de loopgraven bij Bakhmut naast de foto van het geitende stel Zelenski en Rutte zette.
Dat had de magere spindoctors maanden damage control gekost.
@funda | 09-05-23 | 11:34: Dat is hier wel in woord heel vaak uitgebeeld gelukkig.
@uisge baugh | 09-05-23 | 11:37: Dat is waar, maar dat beeld is duizend woorden waard.
Om lastige vragen te ontwijken, even uitgeweken naar Brasiel.
Toen ik het las vanmorgen dacht ik al dat het een topic zou worden. Vrees zelf dat wanneer het onderzoek onder meer personen was gehouden het vertrouwen in politici onder de 20% zou uitkomen, zo rond de 15-17% of zo.
Teveel vernietigende eindresultaten op parlementaire enquêtes, mensen zitten krapper in besteden, maar wel miljarden voor klimaat waarvoor - terecht geeft Omtzigt dat aan - geeneens een goede onderbouwing is waar die miljarden aan worden besteed. En dan zijn er tijdens Covid nog giga veel miljarden bij VWS nooit verantwoord in de boeken, niemand die ons kan vertellen waar die zijn gebleven en wie daarvan hebben geprofiteerd....
Nee, dat vertrouwen is volledig weg. En aangezien alles weer op lange termijn wordt geschoven komt dat vertrouwen vrijwel niet meer terug in dit kabinet.
De enige hoop zijn nieuwe verkiezingen. Maurice de Hond peilde dat 60% hoopt dat dit kabinet nog dit jaar valt, lijkt me een goede basis voor nieuwe verkiezingen.
Wel vreemd dat we dan wel vertrouwen hebben in de uitkomst van parlementaire enquêtes, maar niet in het parlement zelf.
@Tjemig | 09-05-23 | 11:20: Wie zijn die 'we'? Wij niet hoor.
@Tjemig | 09-05-23 | 11:20: Vreemd dat u stelt dat er wel vertrouwen is in de uitkomst van een parlementaire enquête?
Want wat gebeurt er daarmee dan, ook niks anders dan glas, plas, het blijft zoals het was.
@Tjemig | 09-05-23 | 11:20:
Omdat bij een Parlementaire enquête zowel van binnen als buiten de kamer getuigen worden gehoord. Met name getuigen buiten de Kamer geven vaak goede informatie. Helaas heeft onze huidige premier vaak geen "actieve herinnering" aan allerlei memo's en overleggen, maar boven water kwamen ze dan gelukkig meestal wel. Helaas soms niet, wat weer iets zegt hoe Algemene Zaken opereert.
Rutte V is niet uitgesloten , zie stemgedrag paupers en plebs Rutte I tot en met IV. Als Caroline niet te veel foutjes maakt tenminste en niet kan worden gepolariseerd door coalitie in frame rechts-extremisme wordt het wel moeilijker voor MinPres ondanks de teflonmantel der ongenaakbaarheid
U wilt de BBB niet als rechts-conservatief en vrij extreem noemen? Hoe wilt u haar dan noemen? Links-progressief? Een lobbyclub?
@Red shirt | 09-05-23 | 11:33: is dat een als vraag geformuleerde wens..?
@Red shirt | 09-05-23 | 11:33: precies dat ja rechts-conservatief is geen rechts-extremisme zoals wappiepartij FvD
@Red shirt | 09-05-23 | 11:33: Caroline is zeker progressief.
Het huidige politieke apparaat heeft geheel eigenhandig hun karretje in de poep gereden zodat het niet meer voor- of achteruit kan.
Hoop doet leven.
@Red shirt | 09-05-23 | 11:33: Caroline vd Plas is een vertegenwoordiger van het brede midden. Zeg maar daar waar men CDA zou stemmen als die het zelf niet zo verbruid hadden.
@Sieg Hein | 09-05-23 | 11:49: Er is geen breed midden meer in Nederland. Het CDA is een kleine partij en hun zetelaantal zakt als een oude onderbroek. NL is a decennia lang centrum-rechts met een groeiende flank van rechts-conservatieve partijen waar BBB ook bij hoort.
Als jij het in het rechts extreme wilt plaatsen mag je dat doen, maar dan moet je van goede huize komen.
@donkieshot | 09-05-23 | 11:57:
Ach, ze hoopten dat mensen er allemaal in zouden trappen door Caroline in de rechtse hoek te drukken, maar de peiling van Maurice stelt al gerust: kostte maar 1 zeteltje. En wie weet volgende peiling 2 zetels erbij en dan is het snode plan mooi mislukt! :D
dat stemgedrag komt juist niet uit de hoek van paupers en plebs, maar uit de hoek van mensen die het wèl begrijpen, en die niet meehuilen met de wolven.
Dat het gepeupel roept om bloed van de -volgens hen- schuldigen zodat ze niet naar henzelf hoeven te wijzen is van alle tijden, de Romeinen wisten het al: hoe dommer, hoe makkelijker voor je karretje te spannen. (Hè Baudet, Wilders, etc).
Dat het in 2023 weer op gaat is een teken aan de wand en volgens mij een rechtstreeks gevolg van ons aftakelend onderwijs: breuken zijn blijkbaar te ingewikkeld. (18% BBB is GEEN meerderheid, het zou heel raar zijn als het beleid nu zou veranderen).
domheid, je doet er niks tegen
@Red shirt | 09-05-23 | 11:54: Als je het zo wilt zeggen, dan zou ik zeggen dat conservatief de toekomst heeft momenteel.
Wat een stelling “ de teflonmantel”, die bestaat helemaal niet maar is het resultaat van kartelvorming en machtswellust en achterkamertjes politiek en d.m.v spindoctors de kluit belazeren,een vijfde wereldland is er jaloers op.
Universitair opgeleiden hebben meer vertrouwen. (vreemd, als je een krant leest en juist niet alleen de linkse riedel en ook wat internationaal dan zou je beter moeten weten)
Misschien zit vertrouwen ook in vermogen en onafhankelijkheid.
En ja hoor, de linkse kerk moet hieronder weer tig keer aangeven dat zij echtheus!! bij die groep horen.
Helaas is het papegaaien van gedrag geen diploma.
Sociale en Europese studies he. Plus inderdaad het onafhankelijke ( of ze vreten ervan ). Wat mij opvalt bij sommigen is dat ze expert zijn op hun vakgebied maar daarbuiten oogkleppen op hebben of niet willen luisteren naar mensen die niet gelijkwaardig opgeleid zijn. Andere belevingswereld ook terwijl je echt geen tandarts hoeft te zijn om te weten dat je kiespijn hebt.
@Graaisnaaiert | 09-05-23 | 11:07: Je hoeft niet eens te weten dat je huizen kunt verwarmen met kernenergie.
@funda | 09-05-23 | 11:08:
... om het tot minster van Klimaat en Energie te schoppen inderdaad.
Geen komiek die dit 30 jaar geleden had kunnen of durven te verzinnen.
Er zijn heel veel slimme mensen die hele domme dingen doen.
Nee, het vertrouwen zit hem in hun betere opleiding: ze begrijpen hoe het werkt en dat het werkt. Blijkbaar is rekenen te ingewikkeld voor een goed deel van de populatie waardoor die niet beseffen dat 18% van de stemmen GEEN meerderheid vertegenwoordigt en dus ook geen beleidswijziging rechtvaardigt.
@Homer P. Simpson | 09-05-23 | 12:27: Je zit er hier echt naast. Natuurlijk weten mensen met een bepaalde opleiding hoe hun vak werkt. Daarnaast weten de meesten eigenlijk heel weinig weet ik uit eigen ervaring met minstens 50 mensen in mijn kennissenkring met een betere opleiding.
Waar ik geen vertrouwen in heb. De toekomst van ons land. In een totaal gepolariseerde maatschappij. Waarin niemand de ander meer vertrouwd.
Waarin iedereen denkt dat ie het beter kan.
Ja er is van alles aan de hand met onze politiek.
Maar kijk eens om je heen naar wat er in de wereld gemiddeld kan verwacht worden van de politiek. Meeste landen heerst een 1 partij politiek en onderdrukking.
We mogen iedere dag blij zijn in dit "natte" stukje kut land op te groeien.
Anders stonden ze hier niet met duizenden in de rij om naar binnen te mogen.
Wie vraagt daarom, alleen belanghebbende ( financieel ).
Ze willen hier niet naar binnen vanwege het democratisch stelsel en de politiek. Nee ze willen naar binnen vanwege gratis geld, Miele en woning. Je hebt overigens zeker een punt dat het elders vaak veel beroerder is. Neemt niet weg dat je dingen niet weg moet relativeren.
@Zapata10 | 09-05-23 | 11:03:
En ze kúnnen hier massaal binnenkomen vanwege diezelfde politiek.
Wat u ziet is het gevolg van een jarenlange desinformatiecampagne van de "usual suspects", die specifiek tot doel heeft tweedracht te zaaien in het de eenheid, de politiek, de EU en NATO. Dit heeft onder andere Brexit tot gevolg gehad en heeft er voor gezorgd dat de regeringen van vele landen de handen vol hebben aan het bij elkaar houden van de -nu- morrende meute.
Mediabedrijven hebben bestaansrecht nodig. Sommige ontlenen dat aan hun reputatie om altijd de waarheid na te streven, anderen ontlenen dat aan hun sensationele, spraakmakende koppen die gretig door een ontevreden deel gelezen worden waarna er verontwaardigd gereageerd mag worden.
er is een reden dat je bij Russische media NOOIT kunt reageren, en in westerse landen wèl: hier mag en kun je alles zeggen, daar mag het niet, en als je het toch doet flikkeren ze je in het gevang of val je uit het raam. Bovendien opent het de deur voor buitenlandse inlichtingendiensten om "jouw" blogs te doorspekken met hun standpunten waarna hun populatie begint te morren. Klinkt bekend?
Lekker door klagen met zijn allen, en vooral niet te veel aan fact-checking doen, als een commercieel bedrijf het schrijft zal het toch wel waar zijn tenslotte?
De regelingen op alfabet (Bron: Gemeente Amsterdam)
De regelingen op alfabet
U hebt een laag inkomen en weinig vermogen. Maak gebruik van de regelingen die u kunnen helpen.
Aanvullende inkomensvoorziening ouderen
Bijzondere bijstand voor kosten die u zelf niet kunt betalen
Collectieve zorgverzekering
Energietoeslag en Bijzondere bijstand hoge energiekosten
Extra geld als u al lang een laag inkomen hebt/Individuele inkomenstoeslag
Extra geld als u chronisch ziek of gehandicapt bent/Regeling tegemoetkoming meerkosten
Geld lenen bij de Kredietbank
Gratis identiteitskaart
Gratis laptop of tablet basisschool
Gratis laptop of tablet voor middelbare school
Gratis met bus, tram en metro voor AOW-ers
Hulp voor huiseigenaren bij schulden
Huurverlaging als uw huur te hoog is voor uw inkomen
Jeugdfonds Sport & Cultuur Amsterdam
Kindtegoed Stadspas
Kwijtschelding gemeentebelastingen
Ondersteuning voor ondernemers
OV-vergoeding voor mantelzorgers
Reiskostenvergoeding voor scholieren
Scholierenvergoeding
Scholingslening
Scholingsvoucher
Stadsbank van Lening
Stadspas met groene stip
Studietoeslag
Tegemoetkoming aanvullend OV voor AOW-ers
Vergoeding bezoek dierenarts/ADAM-regeling
Vergoeding eigen bijdrage kinderopvang
Voedselbank
Vrijwillige ouderbijdrage betalen met Stadspas
Witgoed bij nood
Woonkostentoeslag als uw inkomen plotseling lager is---/
Geen vertrouwen in de overheid, maar wel via honderd verschillende subsidies, Toeslagen, kwijtscheldingen en gratis geld de hand ophouden bij diezelfde overheid.....
klik: www.amsterdam.nl/werk-inkomen/hulp-bi...
Het is allemaal nog niet zo slecht geregeld hier.
Dat begrijpen heel veel tokkies en wappies niet.
Maar ja die komen ook nooit verder als de camping of een weekje spanje/italie.
Wil je Amsterdam niet met de rest van Nederland vergelijken wegens onvergelijkbare verschillen.
@Hiesjes | 09-05-23 | 11:03: Als het goed geregeld zou zijn dan zouden al die toeslagen niet nodig zijn. Dat is geld rondpompen.
@Hiesjes | 09-05-23 | 11:03: Dat is juist het probleem. Het is hier veel te goed geregeld voor het parasiterende deel danwel zichzelf slachtoffer voelden deel van de maatschappij dat gewend is geraakt aan de weelde van niet je eigen broek op hoeven houden.
Moet je nagaan wat dat kost als je 400 man per week binnen haalt die deze regelingen allemaal gaan gebruiken.
@Hiesjes | 09-05-23 | 11:03:
Types als jou begrijpen niet dat als we zo door blijven gaan met alles en iedereen binnen halen en ondersteunen er geen verzorgingsstraat over blijft.
Deze is namelijk ingericht op vele sterke werkende mensen die de zwakkere onderhouden.
Als er steeds meer "zwakkere" bij komen omdat heel Afrika het wel lekker makkelijk vind dat alles hier betaald word zonder dat ze er wat voor hoeven te doen lazert het hele systeem in elkaar.
.
Dus die elitaire types als jou zouden hun kop eens uit hun eigen reet moeten halen.
@Barkruk2 | 09-05-23 | 11:26: Bleef het maar bij die 400 man…
@_pacman_ | 09-05-23 | 11:08: U bedoelt zoals banken hun eigen broek niet hoeven op te houden? Omdat ze zogenaamd to big to fail zijn. Ik denk dat we beter af zijn door een alleenstaande verpleegkundige huurtoeslag te geven dan haar failliet te laten gaan omdat ze in de top tien van de rijkste landen geen drol verdient.
@Red shirt | 09-05-23 | 11:40: Een verpleegkundige verdient veel meer dan vergelijkbare posities qua opleiding, vereiste competenties en ervaring. Dat ongefundeerde gedram van de armlastige verpleegkundige is dus op niets gebaseerd. En die huurtoeslag, die moet ook ergens vandaan komen. Maar dat geheel terzijde want de verpleegkundige valt uiteraard niet in de categorie parasiterende handophouder waar ik het over had.
@Zapata10 | 09-05-23 | 11:06: Juist!
@Hiesjes | 09-05-23 | 11:03: Het is heel slecht geregeld als je zo´n 32 aanvullende regeltjes hebt om te kunnen bestaan (financieel). Dat is gekkenwerk.
Met gulle handen smijt de overheid belastinggeld het raam uit. Maar voor de verwende burger is het nooit genoeg:
www.amsterdam.nl/werk-inkomen/hulp-bi...
Het kan niet op in de hoofdstad.
Poen genoeg volgens de groene khmer.
De bm en haar grootwasbeer gaven weer een mooi stukje toneel op 4 mei.
Misschien dat ondoordacht met geld smijten ook wat met het vertrouwen doet.
De man met de bekende middelvinger.
Hij lacht als de bekende boer met.....
Hij weet dat zijn dagen in den haag geteld zijn, maar zelf optiefen, ho maar.
De blauwe stoel is lekker warm en er staat een flinke vergoeding tegenover.
Waar blijft het bekende zetje ?
Zijn nieuwe functie elders, is nog niet in zicht.
Genoeg is genoeg met deze lachebek.
Wel een heel merkwaardige lach. Een beetje zoals een...... ach laat ook maar.
Omtzigt trekt het gemiddelde met een procent omhoog.
En jullie geloven die CBS-cijfers?
We moesten de wetenschap toch vertrouwen?
Ben jij een wappie?
Geloof jij het?
Nee, ik denk dat ze enigszins geflatteerd zijn.
@Abject | 09-05-23 | 10:53: CBS heeft weinig met wetenschap te maken.
Wie het CBS niet gelooft is gewoon extreemrechts. Dat weet jij ook wel.
Nee. Ik denk dat ze naar de gewenste uitslag toeschrijven en dat op de laatste werkdag voor het zomerreces om 23.13 's avonds de gecorrigeerde cijfers - dus nog veel negatiever - gaan zien, ergens als addendum verstopt in een of ander flitonderzoekjes over de lengte van caravans op weg naar Spanje door de jaren heen.
Je weet toch hoe de Haagse hazen rennen, A-t.
Après denkt waarschijnlijk dat het vertrouwen op zo'n 90% ligt, anders begrijp ik deze vraag niet.
Wat was het motto van dit kabinet ook alweer? Hersteld vertrouwen? Hernieuwd vertrouwen? Zoiets toch?
Ach ja, de bezemwagen wordt al opgepoetst en afgetankt, zie ik net door het spionnetje.
@pica:
‘Rutte laat nog maar eens even een keiharde scheet.’
Waarna de dame vraagt “Trek eens aan m’n vinger, hahaha”
Ik wil vooral snel nieuwe Tweede Kamerverkiezingen.
Om andere gasten te verkiezen die helemaal niet te vertrouwen zijn?
@Hiesjes | 09-05-23 | 10:52: Geen idee, doe de test?
Zolang er geen wet is die zegt, bij minder dan 50 procent verkiezingen hebben we niks aan deze info
Vertrouwen in de tweede kamer, hoe dan? Ik vertrouw niemand buiten mijn tuinhekje meer.
'Sjesus sjesus sjesus Arie. Hij heb het tuinhekkie niet dichtgedaan.'
Beter het onderzoek niet te doen naar het vertrouwen. Dit lijkt veel te positief.
Beter het onderzoek te kenmerken zijnde het wantrouwen in het kabinet.
Wegwezen. En niet alleen de stekker eruit halen maar ook de stoppenkast verwijderen.
Bedoelde je niet de poppenkast?
Er zijn weinig landen in de wereld waar de burger nog meer op populistische wijze wordt gesubsidieerd door de overheid (Lees: belastingbetaler). Zomaar een voorbeeld:
www.fondswervingonline.nl/regelingen/...
"Actuele informatie over bijna 2000 subsidies, fondsen, fiscale regelingen en kredieten"
Het aantal betrokken ambtenaren- dat het brood uit de mond van de belastingbetaler eet- ontbreekt dan weer, gek genoeg.
@funda | 09-05-23 | 10:43:
Subsidie is effectief dan ook een uitkering voor ambtenaren zonder alle verplichtingen die er bij bijvoorbeeld de bijstand wel aan vast zitten.
@funda | 09-05-23 | 10:43: Dat kunt u eenvoudig via de Miljoenennota achterhalen. De apparaatskosten van de Belastingdienst bedragen circa een (1) miljard euro per jaar.
Daarvoor wordt de verwende burger op zijn wenken bediend: De Dienst Toeslagen betaalde in 2022 7,8 miljoen toeslagen uit, met een waarde van 15,7 miljard euro. Er zijn 5,7 miljoen huishoudens en 9,5 miljoen mensen betrokken bij een toeslag.
@theo-is-dood | 09-05-23 | 10:53: En er was ons een kleinere overheid beloofd..
@theo-is-dood | 09-05-23 | 10:53: Mijn punt is dat u mijns inziens de nadruk teveel op de 'verwende' burger probeert te leggen, en niet waar het gezwel werkelijk zit.
We zijn het niet oneens verder.
Dit wordt een zware dag zo. Mijn labrador en ik trekken het niet als de redactie straks met een derde foto van een lachende Rutte komen aanzetten. Dit wordt op de bank liggen met fleecedeken en de dag uitzieken terwijl het buiten regent.
Je kunt ook een poster van Rutte ophangen, desnoods met setje darts ernaast, om jullie geestelijk alvast wat te harden.
Ik wacht op een mooie foto van zijn achterkant.
"Klimaatminister Rob Jetten (D66) vliegt naar Bonaire om klimaatrapport in ontvangst te nemen" Want dat kon niet via de mail?
Gek heh dat we ze niet vertrouwen
Ach, het vliegtuig ging toch.
En dit bericht dan uit Pyong Yang aan de Amstel: www.telegraaf.nl/nieuws/563614203/raa...
@Sinterbikske | 09-05-23 | 10:41:
Hier past maar 1 reactie: HA HA HA HA HA!
@Sinterbikske | 09-05-23 | 10:41:
Ja die lastige burgers ook heh.
@Sinterbikske | 09-05-23 | 10:41:
De politiek kan het voor de "mondige burger" nooit goed doen. Iedereen klaagt over te weinig woningen en hoge huizenprijzen. Maar als er dan iemand het initiatief neemt om te gaan bouwen, dan gaat die mondige burger er dwars voor liggen. In Den Haag wordt al TWINTIG jaar gesteggeld over appartementen bij het Centraal Station Den Haag: "Na 20 jaar praten eindelijk nieuwbouw naast Den Haag Centraal"
www.omroepwest.nl/nieuws/4686993/na-2...
@theo-is-dood | 09-05-23 | 10:46: Ik lees in uw link toch totaal andere oorzaken van de vertraging van het bouwproject, o.a. kredietcrisis en financiering. En voor wie wordt er trouwens gebouwd? De burger misschien? En die zou dan geen inspraak mogen hebben? Zit de hele politiek er niet voor de burger?
@theo-is-dood | 09-05-23 | 10:46:
Blijkbaar kan de politiek het toch wel goed doen, want Den Haag staat ondertussen toch tjokvol gebouwen die gebouwd zijn.
@funda | 09-05-23 | 10:51: De ene burger klaagt dat ie op weg naar z'n werk in de file staat, de andere burger wil niet dat er een nieuwe weg wordt aangelegd langs z'n huis.
En de overheid zit daar tussen en kan het dus nooit goed doen.
Hij wilde eerst varen maar is op de vingers getikt dat "roeien jongens" echt niet meer van deze tijd is.
@theo-is-dood | 09-05-23 | 11:03: Dat is dus per definitie niet waar. Er zullen altijd tegengestelde belangen zijn, dus de kunst is politiek te bedrijven die de meeste mensen als compromis acceptabel vinden.
Politici die zeggen dat 'ze nooit iets goed kunnen doen' bedoelen dat als instant excuus voor hun onvermogen een fatsoenlijk democratisch besluit te nemen dan wel bezig te zijn met puur anti-democratische besluitvorming, vaak uit persoonlijke belang.
Ruttie lacht als een boer met kiespijn!
Psychopaten hebben soms ook kiespijn.
@Wayfaring stranger | 09-05-23 | 10:46: maar zijn meststal wél charmant!
Vind het meer een satanische lach.
Rutte zou toch vertrekken als de bevolking geen vertrouwen meer in hem had? Nou.... dit is het moment zou ik zeggen.
Rutte heeft wel meer beloofd...
Hij bedoelde eigenlijk de stemgerechtigde bevolking.
En als ook die wegvalt komt er weer een nieuwe definitie.
Het vertrouwen is nog niet 0 dus er ís nog vertrouwen, ergo Rutte zal vinden dat hij nog zeker mandaat heeft om door te kunnen en om het vertrouwen weer terug te winnen want er is zeker wat aan de hand....
enfin, vul zelf maar aan met de obligate woordenbrij die Rutte heet.
Altijd het tegenovergestelde pakken wat Rutte zegt.
Met andere politici is het moeilijker die spreken soms de waarheid.
Gisteren miss anorexia van de vvd op de buis. Erger wordt het niet. Dat meisjes heeft echt problemen!
Toch zou ze het denk ik beter doen dan Markie.
Ik begreep ook totaal niet waarom zij er zat, anders dan om haar weer te kunnen pluggen als de toekomstige leider van de vvd. Charme offensief.
Spindokters initiatief.
Welnee Sophie is veel te lief voor de politiek, Mark is veel gemener, vooral als hij lacht.
@thanseeuwen | 09-05-23 | 10:42: Dit land snakt naar een lieve vrouw aan het hoofd van de VVD.
Ze is daar niet voor niets zo hoog opgeklommen hoor.
Het leuke is dan weer, dat alle tegelzetters hieronder deze cijfers interpreteren als "vertrouwen in het kabinet", maar nee beste tegelaars, het is "vertrouwen in de tweede kamer" en daarin zitten, ja ja ja ja juist, ook jullie favorieten!
Maar goed nuances. Misschien moeten we het gewoon wat beter uitleggen.
Je hebt geen politieke voorkeur nodig om tot de conclusie te komen dat er maximaal 10 kamerleden zijn die a) geschikt zijn voor hun taak en b) die taak naar behoren uitvoeren. In het Kabinet is die verhouding m.i. niet wezenlijk anders.
Jij weet best wel dat de coalitie de rijen gesloten houdt, en met 74 zetels heeft de oppositie dan ook helemaal niets te vertellen.
De 2de kamer is dan ook gelijk aan de coalitie, jouw favorieten!
@Nuchternederland | 09-05-23 | 10:36:
Als de oppositie dan ook echt oppositie zou voeren, had je nog een punt, maar het is ieder voor zich punten scoren voor de achterban met liefst mediagenieke aandachttrekkerij.
Leuk geprobeerd, maar het zijn idg toch echt de roergangers die de richting vrij autoritair bepalen.
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:41: Wat een zwak tegenargument.
Het minder leuke is dan wel weer, dat u de tegelaars die dat overduidelijk wél door hebben, gemakshalve buiten beschouwing laat om uw generalisatie en uw beleringen erdoor te drammen. Als u mensen een spiegel voor wilt houden, dan is het wel zo handig om hem vooraf even schoon te wrijven.
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:41:
Daar heb je een punt. De linkse "oppositie" , lees GLpvda, is gewoon 2 handen op 1 buik met de coalitie, en voert inderdaad geen oppositie.
@Kowalski11 | 09-05-23 | 10:43:
Weet je wat het is? Als straks jouw partij de baas wordt, dan ga ik je geen seconde meer horen klagen over het feit dat zij dan de lakens uitdelen. Op welke autoritaire manier dat ook zal gebeuren, jij zal erachter staan.
@bisbisbis | 09-05-23 | 10:45: De gebruikelijke tactiek van valse aannames en woorden in de mond leggen. Niks nieuws. Hij ziet zichzelf trouwens als meervoud.
Heerlijk weer: "alle tegelzetters hieronder"
en vervolgens: "Maar goed nuances"
Wat zei Carlin ook weer over stupid?
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:51: Wat is mijn partij dan? En dit lijkt weer een aanname gebaseerd op projectie.
Goedemorgen, Landgenoot? Lekker geslapen? je drie WeesgeKaagjes deze ochtend al opgezegd?
En in antwoord op je stelling verwijs ik naar de heer Remkes ( jeweetwel ) die iets had over een gebrek aan dualisme en "handopsteken zonder last".
Maar goed, geniet nog maar even van de Kaagse Lente want erg veel valt er voor jullie in de provincies straks niet meer te ritselen.
Landgenoten praat in koninklijk meervoud, een karakteristieke eigenschap. Voor iemand die zo ongeveer eigenhandig D66 om zeep helpt alhier heb je wat moeite om tussen de regels door te lezen, daarom een beetje hulp.
Quote: Ook het vertrouwen in politici is met 21 procent aanzienlijk lager dan in voorafgaande jaren.
Mensen reageren met name op politici die het meest in beeld zijn welke, naar hun mening, het meest de boel verstieren. Laat dit nu net het minst goddelijke deel van de twee kamer zijn, de leden van het kabinet en dan met name de roergangers.
Wanneer je de vraagstelling zou veranderen van Tweede Kamerleden naar kabinetsleden of partijleiders, dan zou de uitslag vrijwel niet anders zijn.
@bisbisbis | 09-05-23 | 10:45:
Oke voorbehoud: Zij die het wel begrijpen uitgezonderd.
Ik heb meer vertrouwen in Gideon en ON dan in dit mensenhatende kabinet.
Toch ben je dan wel zo intelligent dat je gestopt bent.
Kijk, dat is ondertussen best een realistische vergelijking gewoeden.
En je durft er voor uit te komen. Dapper!
En zo is het !!!
@funda | 09-05-23 | 10:34: Nououou... ik ga ook eens naar hem luisteren.
Deze coalitie zal met alles wat in hun macht ligt proberen om te blijven zitten tot de mega-crisis echt uitbreekt. Dan stappen ze op en mag de oppositie de flak vangen. Het ultieme cadeautje van Rutte en Kaag aan Caroline en Geert.
Die er vervolgens ook niets van bakken en Nederland nog onregeerbaarder is dan nu het geval is.
Inclusief het triomfantelijk geziejewel als het ze niet een, twee, drie lukt om het op te lossen.
@Brulboei_61SB | 09-05-23 | 10:34:
Dat is het punt snugger, we stevenen af op een economische crisis waarbij alle voorgaande verbleken, dat weten ze en dus proberen ze nog even zo veel mogelijk onbenullige en gevaarlijke wetten erdoor te rammen, zoveel mogelijk puin genereren, scorched earth tactieken. Alles wat er aan regeringen ná Rutte komt zal daarmee moeten dealen temidden van een ongekende armoede en schuldenberg zodat zeker is dat het nooit gaat lukken. Complot? Nah, beproefde methodes.
In het ergste geval neemt dan de EU de regie. En wie blijkt daar dan heen te zijn verkast?
Deze coalitie zal zo lang mogelijk blijven zitten om er zoveel mogelijk door te jassen waarvoor het nu eigenlijk geen mandaat meer heeft.
Optie 2: het blijft zitten in de hoop dat er een situatie komt waardoor ze enig vertrouwen terugkrijgt, voorafgaand aan een nieuwe verkiezing. Het kan tenslotte qua stemmen niet erger dan nu, zo is de redenatie.
Optie 3: een komt een nieuwe of verergerde mondiale crisis, denk aan wat er nog kan gebeuren in de oekraine, in de financiele wereld of beide. rutte werpt zich op als staatsman.
Kaag is zowiezo historie.
@elfenstein | 09-05-23 | 11:01:
"dat weten ze en dus proberen ze nog even zo veel mogelijk onbenullige en gevaarlijke wetten erdoor te rammen"
Ze. Zucht.
BBB 'wint' de PS-verkiezingen en nog voordat ze hebben kunnen besturen is het vertrouwen al gedaald. Ongelooflijk! Misschien moet lientje iets minder twitteren.
Welke 'overwinning', bobbie?
@funda | 09-05-23 | 10:28: inderdaad
Blijft pijn doen he.
@BobDobalina | 09-05-23 | 10:28:
Wat is er dan ongelooflijk?
Waar was het nou.. Ik meen Utrecht, kan daar naast zitten, waar men alweer hun uiterste best doet om maar niet met die stomme lien in zee te hoeven....
Bang dat ze zijn...!!!
Volgens mij draai je dingen nu om.
@neonreclame | 09-05-23 | 10:30:
Nou nee, er valt geen coalitie te vormen wegens onbuigzame standpunten. Hetzelfde zichzelf buiten de speelplaats zetten dat je altijd ziet met partijen die een onbuigzame visie hebben op hoe alles moet. Je moet nog even wachten tot ze de absolute meerderheid krijgt. Dan kunnen jullie je dictatuur gaan opleggen aan dit land, want het eerste dat dan de deur uit gaat is het overlegmodel.
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:36:
Jullie..???
Niet zo gek gekkie.... Schrijf alleen wat ik hoorde en dacht daar het mijne van... En dat is dus nog altijd angst...
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:36: Daarom is D66 ook zo meegaand met haar standpunt omtrent stikstof, klimaat. U snapt het helemaal.
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:36:
"Dan kunnen jullie je dictatuur gaan opleggen aan dit land"
zoals VVD/D66 nu een beetje doet?
@neonreclame | 09-05-23 | 10:30:
"De VVD concludeerde dat de verschillen tussen sommige van deze zeven partijen nog groter zijn dan de verschillen tussen BBB en GroenLinks. Dat zijn de twee partijen die vorige week nog concludeerden dat ze niet samen in een coalitie kunnen wegens te grote verschillen. Zij zijn met allebei zeven zetels de twee grootste partijen in Utrecht."
nos.nl/artikel/2474416-bbb-langs-de-z...
Het zal wel weer gespinned worden dat het de schuld van BBB is.
@Barkruk2 | 09-05-23 | 10:41:
Nee. Niet zoals VVD dat doet. Ik weet 100% zeker dat als een van de rechtse partijen PVV, FvD, JA21 of BBB een absolute meerderheid zou halen als eerste de democratie zal worden afgebroken, Erdogan / Orban style. Niets haten ze namelijk meer dan echte inspraak en mondigheid en deelname aan het proces, dat kan je heel gemakkelijk afleiden aan de interne organisatie van die partijen. Top-down, soms niet eens leden, geen inspraak, de baas is de baas. Wie de illusie heeft dat deze partijen en politici opeens als een blad aan de boom hun structuur gaan wijzigen als ze eenmaal op het pluche zitten, heeft het mis. Het gaat een regelrechte populistische dictatuur worden dan. Pers aan de leiband (maar dan echt), media aan de leiband (maar dan echt) en vrijheden van keuzes en politieke deelname ingeperkt.
Maar dat vinden kiezers op die partijen helemaal niet erg, want hun vriendje is de baas. Dat ze daarmee vrijheden verliezen is niet van belang, zo lang ze daar zelf geen last van ondervinden. Maar wie van de PVV stemmers bijvoorbeeld heeft er moeite mee dat Geert Wilders als een koning zijn partij runt? Ik denk niemand, en ook niet dat daarop helemaal geen interne controle is. Men vertrouwt hem op zijn blauwe ogen. Totdat natuurlijk, er iets gebeurt waar men minder blij mee is, maar dan is het vaak te laat.
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:45:
BBB continu benoemen als rechts, is dat nou rattenneuken© of gewoon het programma niet goed gelezen hebben? Of is het gewoon een ijzeren wet dat zodra je het met één progressief stokpaardje oneens bent, dat je dan per definitie rechts (al dan niet extreem) bent? Of is het toch kwade wil?
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:45: Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat uw op los zand gebaseerde aannames bewaarheid zouden worden is de democratie nog altijd intact, want de absolute meerderheid heeft dan voor die wijzigingen gestemd. Zie ook Donner met zijn Sharia-uitspraken. Kunt u zich vast wel herinneren.
Kijk, zo kan het ook. Humor om te lachen, Bob!
*gniffelt*
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:36:
'Dan kunnen jullie je dictatuur gaan opleggen aan dit land, want het eerste dat dan de deur uit gaat is het overlegmodel'.
Bel jij even D66
@neonreclame | 09-05-23 | 10:30:
Die informateur heeft ze op hun weken bediend. Geen GL, geen PVDA, geen SP en ook geen Fout66 in haar eerste voorstel. Moet een paradijsje worden, die provincie. Wat lach ik me rot als het inderdaad gaat slagen. Zet je in 1 klap al die activistische burgerhatende partijtjes voor snobs en plucheklevers buiten spel.
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:45: Wie had het referendum vermoord?
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:36:
En dan de ander polarisatie verwijten. Mooi man.
De 'winst' valt volledig in lijn met deze uitslag. Uitleg nodig?
@NLgaatnaardeklote | 09-05-23 | 11:03:
Referendum democratisch weg gestemd. Het raadgevend referendum, maar volk kan niet omgaan met raadgevend, die denken dan dat het bindend is. Daarom is het referendum een voorstel van - bijvoorbeeld -het democratische D66, dat de burger liever een echt krachtig instrument geeft. Het correctief bindend referendum.
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 12:00:
En jij denkt dat ze dat op het scherpst van de snede er nog door willen drukken? Kom nou toch. Kaag had Rutte voor de volle 120% bij de kloten maar Hare Kagelijke Kagelijkheid vond het referendum kennelijk onvoldoende belangrijk om dat erdoor te drukken.
Democratie, slegs vir Democraten66, zoiets dus.
@Graaisnaaiert | 09-05-23 | 13:06:
*tijdens de afgelopen formatie, er nog tussen wurmt.
Persoonlijk hoop ik dat het vertrouwen in al die oncontroleerbare (en vaak ongewogen of verkeerd gewogen) percentages die voortdurend in de media worden gebracht eens wat betrouwbaarder kunnen worden ingeschat.
99.7% van alle op internet gebruikte percentages is sowieso onzinnig.
Heb ik ook gelezen op Facebook dus dit percentage klopt.
Koning Willem Alexander scoort toch echt het hoogste met 55% vertrouwen. Waarom wordt die niet genoemd? en die tweede kamerleden maar blijven lullen over afschaffing van de monarchie. Ze kunnen beter over zichzelf nadenken.
Ze moeten het nog beter uitleggen. En het komt door de populisten dat er zo weinig vertrouwen is.
Populisten wordt zo langzamerhand een geuzennaam.
Terwijl ´progressief´ een leeg woord is geworden.
@ChalinaRosa | 09-05-23 | 10:34: Idem ‘racist’.
Het is een verzameling kakelende karikaturen, daar in de tweede kamer. Totaal niet serieus te nemen. PVV, SP, JA21 en natuurlijk Caroline zijn nog de minst erge.
Klopt, vliegen afvangen, retorische trucjes, ronduit liegen.
Belangrijk is de beeldvorming, niet of je iets bereikt.
@Zapata10 | 09-05-23 | 10:26: Eens met beiden.
Zelfs in de economische voorspoed van afgelopen jaren zijn ze niet in staat gebleken dat om te zetten in voorspoed voor de burger. Sterker nog, om de wereldvreemde geldverslindende hobbies te kunnen blijven betalen moest de burger nog zwaarder belast worden, moest de schandalige pensioenwet er komen, is doelbewust een gierende inflatie gecreëerd op last van de ECB en hebben ze zelf een laatste duit in het zakje gedaan met de creatie van onnodige crisis als Groningen, stikstof, toeslagen en migratie.
www.amsterdam.nl/werk-inkomen/hulp-bi...
De voorspoed daalt als manna uit de hemel neer op de nooddruftige burger. In de vorm van zes verschillende Toeslagen, Kinderbijslag, laptopsubsidie, kwijtscheldingsregelingen en Bijzondere Bijstand. Maar de mondige burger is notoir ontevreden.
Iets zegt me dat we toch weer beflikkerd zijn met dat nieuwe elan in oude zakken.
Iets zegt mij dat we belazerd worden waar we bijstaan.
Hoe kan de VVD dan toch nog de tweede partij zijn in alle peilingen?
Mensen die goed verdienen en verder schijt hebben aan alles. Wat ze verkopen onder het mom van kijk mij eens liberaal zijn.
Dure hypotheekhut, leaseauto, voorlopig vast inkomen. Dan wil je vastigheid.
@funda | 09-05-23 | 10:31:
De vastigheid blijkt bij de VVD ook veel vadsigheid op te leveren, iets wat zwaar blijft kleven aan meer puntmutsen van linkse partijen.
De X-as van de grafiek had ook met een 25% van de breedte toegekund.
Dat zou een subtiele verfijning geweest zijn, geheel in lijn met de presentatie en c̶o̶m̶m̶u̶n̶i̶c̶a̶t̶i̶e̶ manipulatie technieken in dit woke-tijdperk en,
belangrijk,
overeenkomstig de feitelijke weergave van het onderzoeksresultaat.
Ik zie uit naar nadere duiding van de D66- en VVD-adepten. Ongetwijfeld zien wij het niet goed als we zeggen dat uit deze cijfers een episch - zo niet ongeprecedenteerd - falen spreekt.
Nou volgens van Mulligen is een portie gezond wantrouwen helemaal niet verkeerd.
Waarschijnlijk dom of kwaadaardig. Misschien zo dom dat het kwaadaardig is of zo kwaadaardig dat het dom is.
Ik hoor altijd dat dit soort onderzoeken zijn gemanipuleerd en dat het heel makkelijk is de gewenste uitkomst te krijgen door de manier van vraagstellen. Maar misschien geldt dat alleen voor onderzoeken waarvan de uitkomst hier niet bevalt.
@BobDobalina | 09-05-23 | 10:28: Maar, vind jij dat ook of ben je het wel eens met dit rapport?
@BobDobalina | 09-05-23 | 10:28: U houdt meer van de Roos Vonk / Diederik Stapel aanpak: niet de vraagstelling manipuleren, geen onderzoek doen maar op gefalsificeerde gegevens uw vooringenomen mening als feit over de buhne smijten?
@Kowalski11 | 09-05-23 | 10:31: ik vind dat uiteraard niet. Ik was sarcastisch.
De TK is elkaar vliegen afvangen in de hoop te kunnen scoren met simpele quotes en filmpjes voor de achterban. Het is operette-politiek, niet in het minst aangejaagd door de media en de hijgerige consument, die liever een spetterende ruzie ziet en veel kabaal dan interesse heeft voor de inhoud.
Dit wordt gewoon volkomen genegeerd. Dat werkt al 20 jaar prima.
@nikolaos | 09-05-23 | 10:23: Kwaadaardig. In ieder geval van de kant van d66. Van de kant van Rutte meer dom. Mijn mening.
@BobDobalina | 09-05-23 | 10:28:
Je bedoelt de tevredenheidsonderzoeken van het CBS, oftwel de Haagse variant van de Sprookjes van Grimm?
@Beste_Landgenoten | 09-05-23 | 10:38:
En dat gaat onder een ander kabinet niet anders zijn. Best wel ernstig eigenlijk.
@MickeyGouda | 09-05-23 | 10:40: die geloven we niet, maar die andere dus wel?
Blijf erbij dat elke politicus eind van het regeer akkoord een soort openbare beoordeling zou moeten krijgen.
Wat hebben ze nou gepresteerd en wat heeft het gekost.
Inclusief mogelijke gevangenisstraf
Een soort van 'tribunaal'..?
@Motorkater | 09-05-23 | 10:24: dat is wat fors, verminderen naar bibunaal zeg ik. Monobunaal is ook weer zo lafjes.
Maar verantwoording voor gedane schade zou meer straf mogen opleveren dan een gouden handdruk..
Tweede Kamer is verworden tot de helft + 1. Heeft geen enkele toegevoegde waarde meer.
Oftewel, het Huis van Thorbecke moet grondig gerenoveerd worden. Ja of gewoon onder ogen zien dat we geen vrijstaand huis meer hebben maar slechts een studentenkamer huren van de EU.
Vertrouwen in de politie is daarentegen na een dag zonder explosies hier in Rotterdam enorm gestegen...
Er is nog iemand gevonden vannacht, met steekwonden, op straat in het Oude Noorden lees ik net op Rijnmond. Maar dat is klein bier inderdaad dus het gaat de goede kant. Hulde aan het gezag!
't Is dan wel weer opvallend dat het vertrouwen tijdens de coronacrisis omhoog schoot..
Vertrouwen? Of was het gewoon pure dwang/politiestaat?
Reken maar dat ze naarstig op zoek zijn naar een crisis met dezelfde werking. De crises vliegen je om de oren maar die ene lekkere zoals Corona hebben ze nog niet gevonden.
In tijd van crisis zoekt men houvast. Voor politieke partijen kunnen dit gouden tijden zijn. Het maskeert, onder andere, de onkunde.
Toen is bij mij juist het vertrouwen volledig verdwenen. Ook het vertrouwen in een groot deel van de rest van de mensheid, trouwens.
De ochtend is nog jong en toch al twee topics met foto's van deze psychopaat. Het gaat een zware dag worden mensen.
Regen, rotweer, Rutte. Gewoon weer naar bed gaan.
Originele CBS document (naar persoonskenmerken uitgewerkt):
opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/8553...
Opvallend: vertrouwen (2022) in de EU naar leeftijd:
15-25 jaar - 70.4
25-35 jaar - 54.4
35-45 jaar - 47.4
55-65 jaar - 44.5
55-65 jaar - 40.0
65-75 jaar - 41.0
75-plus - 41.9
Verstand komt met de jaren.
Als je jong bent en je stemt niet links dan heb je geen hart; maar als je ouder word en je stemt nog links dan heb je geen hersens.
Je kunt hier precies zien waar Volt zijn kiezers haalt.
@Schoorsteenveger | 09-05-23 | 10:32:
Ja, en vergeet het onderwijs niet bij vertrouwen in de EU:
Basisonderwijs - 33.9
WO, master, doctor - 67.4
Gemiddeld komt vertrouwen in de EU in 2022 overigens uit op 48.7
Zodra mensen zelf hun brood moeten verdienen worden zij kritischer.
De stoelgang is het enige waar ik vertrouwen in heb.....
En zelfs die....!!
Blijf hopen.
Schuld van Wilders, van Baudet, en vooral van GeenStijl.
En Trump!
Ik vertrouw in Claus Swaap.
Nul opkomst toont nul draagvlak.
Alle andere "opties" zijn een excuus voor de tiran.
Zou een manier kunnen zijn.
@ChalinaRosa | 09-05-23 | 10:14: Ben net zomin jurist als expert in de Integral_theory van Ken Wilber ..kreeg juridisch als kind een brief dat ik als soldaat most dienen. Studielening afsluiten tegen persoonlijke religie, wat verdere opeiding wel kortsloot. Jaren later de computerij ingedoken.
Kieswet gelezen, blanco of ongeldig is nog steeds opkomst,
Opkomst, verdeelsleutel, draagvlak.
Ferengi rules, once you have their vote.
De bubbel van Stijllozen is minder ondivers dan
breedkwastende afschildermediaas het willen schetsen.
Herhaald verzoek aan de waarachtige legalezen:
Hoe leg ik de kieswet als leek verkeerd uit?
In het weghouden van de laarzen van de poppenkast,
uit de gezichten van de mensen.
Stelling na het zien van die grafiek: in tijden van crisis zijn meer mensen bereid om vertrouwen uit te spreken in mensen die zichtbaar en aantoonbaar geen enkele ervaring hebben in het beheersen daarvan.
Dat vertrouwen is in tijden van crisis dan ook met de moed der wanhoop, een soort van vastklampen tegen beter weten in. Lijkt op het vertrouwen dat de zieke heeft in de kundigheid van de arts, een blind vertrouwen dat voor het grootste deel is gevoed door de angst om niet te genezen of zelfs dood te gaan en niet gestoeld op enig werkelijk inzicht in vaardigheid en kennis van de geneeskundige..
Tweede keer deze ochtend!
Altijd maar weer lachen.
Maar dat zou ik ook hebben als Grote Leider van het klootjesvolk dat je keer op keer toch weer op die pluche zetel weet te zetten.
Dat doet de redactie expres, zij lachen nu net zo hard. Beetje reaguurdertje pesten.
Redactie bedankt. Twee keer een grote foto van de lachende leugenaar in de vroege ochtend.
Het vertrouwen in de onbetrouwbaarheid van de overheid is op een betrouwbaar niveau...
Zolang een aanzienlijk deel van het Nederlandsche volk nog blijft profiteren van het 'gunstige klimaat' onder Rutte, zal men op hem blijven stemmen. D'n Ollander denkt immers altijd éérst aan de portemonnee.
Welnee, een slinkende minderheid Nederlanders houden niet van nog verdere verslechteringen en stemmen op hoop van zegen op het laatste restje stabiliteit.
Den Ollander wil wat minder politieke prietpraat. Je kunt heel lang iemand in de maling nemen, op een gegeven moment bijt hij terug.
U denkt natuurlijk altijd onbaatzuchtig eerst aan een ander, en hoe en hoeveel het u raakt vindt u niet zo belangrijk. Zwamneus.
Mage mannetjes werken polarisatie in de hand, nieuw elan blijkt een term voor de bühne. Integriteit blijkt een onduidelijk woord voor bepaalde politici.
De beste manier om er voor te zorgen dat mensen vertrouwen houden in de politiek is dat politici doen waarvoor ze zijn aangenomen.
Dienstbaar zijn aan de burger en afspraken nakomen.
Dus geen: democratische processen dwarsbomen in de 2e kamer met late, onvolledige of foute informatie.
Beloftes nakomen mbt Groningen, de toeslagen affaire, Limburg, maar ook het belang van de burger boven je eigen politieke belang plaatsen.
Angstzaaien over het klimaat, waar we hier in Nl nul invloed op hebben, werkt ook niet.
Minder activistisch geschreeuw zou ook helpen, ongenuanceerd als het is.
Wat vergeet ik nog?
Niet bang zijn om taken over te dragen, vernieuwing is een goed iets, geef een ander eens de kans, praat met elkaar, verduurzaming van de politiek (weet ik veel, verkoopt overal elders ook goed).
Maar vooral, trek de conclusie die de rest van het land al wat jaren geleden heeft getrokken en handel ernaar (alstublieft).
Integriteitscommissies lijken toch een bloeiende nieuwe markt, totdat er weer een schandaal met een stagiere in zo'n commissie uitlekt natuurlijk.
Dan is het weer tijd voor evaluatie, zelfonderzoek, cursussen en meer menskracht.
"Het vertrouwen in andere mensen nam het afgelopen decennium langzaam toe; van 58 procent in 2012, naar 66 procent in 2022."
Hoe valt dit te rijmen met het geschreeuw van politici, met name die op de linkerflank, en ook van grote 'denkers' zoals Aboe Jahjah die in Het Filosofisch Kwintet aan komen schuiven om een en ander te duiden, dat de samenleving in ras tempo polariseert? Waarom hebben we dan die paniekerige spotjes op de Staatstreurbuis die ons waarschuwen om vooral niet in discussie te gaan want dan verliezen we elkaar?
En het vertrouwen in Tik Tak nam ruim 70% toe.
Het vertrouwen in mensen neemt toe omdat er mensen zijn die elkaar niet naaien en elkaar respecteren. Politici is een ander slag mensen. Die gaan namelijk over lijken, vertrouwen en respect zijn loze woorden voor die lui.
Nou ja, je zou eens wat van een ander op kunnen steken.
Er zou eens door de eenzijdige bubble kunnen worden geprikt.
"spotjes op de Staatstreurbuis die ons waarschuwen om vooral niet in discussie te gaan"
Oh wow! Dit verklaart panische mensen, in de vleespakwereld.
Teeveeslaafjes worden verbreinfriteerd.
Label patatgeneratie erop van erudiete boomerts.
En consumeren met je kedaver, vooral geen vragen stellen.
Cultusconfirmatie: Neuraal Programmeer Operaties
freedomofmind punt com.
Dissertation published January 2021: “The BITE Model of Authoritarian Control: Undue Influence, Thought Reform, Brainwashing, Mind Control, Trafficking and the Law”
Zeer diep onverzurend vat met een gerecht erin, gekoeld bewaren op 1 kelvin.
Dank voor de info Schoorsteenveger.
Onbegrijpelijk. Mensen zijn zo snel ontevreden. Terwijl er toch eigenlijk niets aan te merken is op de betrouwbaarheid van Rutte en de nieuwe bestuurscultuur van Kaag.
Het is iedereen wel duidelijk dat Mark Rutte een persoonlijkheidsstoornis heeft en dat Sigrid Kaag een vals sekreet is, en toch blijven wij ze terug stemmen, om vervolgens te zeggen dat ze het zo slecht doen.
We zijn allemaal masochisten, nou ik dus niet.
4 jaar alle kritiek over je heen krijgen en een dik pensioen krijgen.
Die politici zijn helemaal zo stom nog niet.
Zeker die Rutte die dit truukje al 21 jaar lang herhaald.
Terwijl wij in een vieze luier in het bejaardentehuis wegrotten, zitten Rutte en Kaag op hun landgoed lekker een wijntje weg te pinken.
Kijk maar eens naar al die D66 en PvdA bobo's zoals Marcel van Dam die hun hart links hadden maar hun portemonaie blijkbaar rechts hadden.
Wat mij betreft staan deze beiden niet aan de goede kant.
@TheRealToverTrol | 09-05-23 | 10:19: Daar noem je er ééntje op hoor. Wat een enorm laag mens is dat.
@SirCharlesPoploch | 09-05-23 | 10:48: Maar Pim werd doodgeschoten.
Zalm: Lachen met de miljoenennota.
Een foto om in te lijsten en die dus in ingelijst is.
De prion dient continue voldoende zuurstof beschikbaar te hebben.
hiertoe omzeilt de prion het zenuwstelsel van het hostlichaam om de klep open te houden.
Degeneraat.
Je zegt het mooi.
Ze maken zich alleen maar druk over populariteit als er verkiezingen aankomen. Dat duurt nog een jaar of twee. De onzin verkiezingen voor dat onzin EU parlement kan je niet serieus nemen.
Het premierschap van Mark Rutte is vergelijkbaar met iemand die te lang blijft hangen nadat het feestje is afgelopen en de rest al naar huis is.
Ja, en meehelpen de rommel op te ruimen doet hij ook niet.
En die dan je huis verpest om gezellig een sigaret binnen op te steken.
En je dure cognac op te zuipen.
Was ich noch zu sagen hätte dauert zwanzig zigaretten.
@Zapata10 | 09-05-23 | 10:07:
Rutte kennende zal dat dan wel een gebietste peuk worden, dergelijke types zijn altijd nét toevallig vorige week gestopt.
15 plussers, zijn ze aan het voorsorteren op dat de leeftijdsgrens omlaag gaat om te mogen stemmen?
Die Grunen in Duitsland zouden dat graag willen, anders krijgen ze geen stemmen meer.
Hoe lager het vertrouwen van de kiezer des te harder kleeft het pluche.
Wie is die griet die naar Sander Schimmeldinges wijst die pontificaal achter Rutte staat en door hen uitgelachen wordt.
Gaaf land.............. Althans dat denkt onze pinokkio...
En toch stug door blijven “regeren”.
Omdat ze bang zijn voor de verkiezingen,nog wel even smerige plannen er door heen jassen voordat het doek echt valt.
Ze zitten er niet voor de mensen maar alleen nog maar voor VVD66!
Ze hebben duidelijk de kroning van Sjarrel III niet goed gekeken...
"Not to be served, but to serve."
@Coolcalmcollected | 09-05-23 | 10:02: En bijna niemand die ze tegenhoudt c.q. probeert ze tegen te houden.
#kickoutkabinet
Toch hebben de mensen dit kabinet gekozen. Wie zijn die mensen toch die nog steeds op VVD66 stemmen?
Je ziet het in die bult die niet bij de verkiezingen ten einde komt.
Daar zijn ze gekozen.
@Leyrann | 09-05-23 | 11:25: *niet = net
Een kwart is meer dan genoeg laten we zeggen.
Wie zijn toch die mensen?
@Muxje | 09-05-23 | 09:56: Goede vraag. Iets zegt me dat het mensen zijn zonder financiële zorgen en zonder te weten wat er gaande is in het land.
@Adriel | 09-05-23 | 09:59: of had trump toch gelijk ergens?
@Adriel | 09-05-23 | 09:59:
Ze weten het wel maar het boeit ze niet.
@Adriel | 09-05-23 | 09:59: Vooral dat laatste.
REAGEER OOK