LIVE - De 4 Mei Herdenkings Hoogmis
Willen we naar de Dam?
Zoo, het heerlijk avondje is weer gekomen. Vanaf nu tot 00:00 uur Ceremonie, Protocol, Kransleggings, Praatjes, Gedigt, Annechien, Snipertje op Krasnapolsky, Iemand met een Toeter, Mensen die aan de Grote Klok Hangen, Dieuwertje, Maxima met d'r Begin Mei-gezicht, Twee Minuten Klep Dicht (dus niet damschreeuwen aub), Birds Eye Beelden vanaf het Koninklijk Paleis, Wilhelmus, overal Opdat-zeggers, iemand die opmerkt dat er dit jaar "veel jongeren" zijn en natuurlijk die olijke nar in Olhão die twittert "het lijkt wel een braai van de Afrikaner Weerstands Beweging". FF doorbijten mensen, daarna is het Vuur van de Vrijheid met Erik Engerd en S10. Jommes! NPO1
Reaguursels
InloggenHet was weer een waardige dag.
De min pres wist de sfeer goed te balanceren tussen het gedenken van WOII slachtoffers en die in de Oekraïne.
twitter.com/NielsAhob2/status/1654226...
twitter.com/Rechtsevrouwen/status/165...
Ach ja. De beste stuurlui staan aan wal.
Weet niet wie de man was of herkende hem niet die in de Nieuwe Kerk een indrukwekkende toespraak hield over stilzwijgend wegkijken bij het wegvoeren van de Joden, maar maakte bij mij een diepe indruk. Ook de zaken die hij zich afvroeg kwamen best wel bij mij binnen. Hoe zou ik zelf reageren?
Geweldig gesproken. Bijna heel Nederland keek weg. Het was bij lange na niet het naoorlogse helden land. Maar veel meer Oostenrijk.
Mijn Moeder heeft (als meisje) in de Rivierenbuurt haar Joods overburengezin zien "afvoeren" met hun schamele rugzak/koffertje.. en heeft dat haar hele leven als nachtmerrie bij zich gehouden..
@McCain | 04-05-23 | 21:13: Meh. De Anschluss zag er net ff anders uit dan de meidagen. Ik word een beetje moe van die continue behoefte aan erfschulden. In het Nederland van voor de Duitse inval waren joden geen officiële 2e rangs burgers, waren er zeker geen plannen voor zoiets verschrikkelijks als een end lösung en dreigde er ook geen nationaal socialistische partij aan de macht te komen. Dat niet iedereen een verzetsheld werd maakt een volk niet meteen medeplichtig aan nazi misdaden oid.
Wat was het alternatief?
@Gen. Maximus | 04-05-23 | 21:23:
Exact dit. Wie kinderen had wist heel goed waar zijn of haar achilleshiel zich bevond. En de Duitsers wisten dat ook.
Was dat niet Marcel Möring?
"Waarom waren we ineens elkaar buren niet meer? Hoe kon het dat we uit onze huizen werden gehaald onder de ogen en met stilzwijgen van onze buren?" Die vragen stelde schrijver Marcel Möring in zijn 4 mei-voordracht Mens en medemens in De Nieuwe Kerk in Amsterdam.
Hij vertelde over de 500 joodse mensen in Assen op 2 oktober 1942 werden bijeengedreven en afgevoerd naar Kamp Westerbork, zonder dat buren en andere stadsgenoten ingrepen. Slechts 10 procent van deze groep overleefde de Holocaust, en van de overlevenden vertrok de helft uit Nederland. Daarvoor gaven ze als reden dat ze geen vertrouwen meer konden hebben in een gemeenschap die hen zwijgend had laten gaan.
@Gen. Maximus | 04-05-23 | 21:23: Ik wordt een beetje moe van de Nederlanders geloven dat iedereen in het verzet zat. Als dat zo was dan was nooit 90% van de Joodse bevolking vermoord. Amsterdamse ambtenaren maakte al te graag voor de Nazi bezetter een kaart waar alle Joden in hun stad woonachtig waren. Dat was veel tekenend voor de stemming in het bezetten Nederland.
@McCain: verzet kwam hier later op gang dan in bv Belgie en Frankrijk. Registratie van Joden was toen al klaar in Nederland.
@McCain: lees dit werk eens. Prima leesvoer.
tseg.nl/article/download/7704/8334/11...
@McCain | 04-05-23 | 22:18:
Het lastige is dat voor de oorlog bekend was in de registraties bij Burgerzaken van gemeenten welke religie er werd aangehangen. Niet bedoeld, maar dat kwam de bezetter wel goed uit. Nu zijn er wel diverse aanslagen bekend. 1 voorbeeld was een brandbom in het gebouw waar nu Micropia van Artis zit. Ondanks dat de brandweer geen haast had om bij die brand te komen, was de explosie en het vuur helaas te gering. Probleem is ook nog dat de Duitsers hun intrek hadden genomen in het gebouw waar nu het Tropenmuseum is gevestigd, dus erg dichtbij helaas toen.
Er zijn dus wel pogingen ondernomen om kaartenbakken te vernietigen. Niet dat er niets gebeurde.
Maar het laat onverlet dat mensen achter hun raam angstig keken, maar, ook niet vreemd, niets durfden te ondernemen. Want de nazi's en hun fervente Nederlandse politieaanhang werden zeer gevreesd.
@Kaas de Vies | 04-05-23 | 21:24:
Ja, geen, te gevaarlijk. Een ondernemer in Coevorden schreeuwde bij wegvoeren van Joden als enige is, maar zette daarbij toch wel zijn leven op het spel.
@McCain | 04-05-23 | 22:18: ik ken wekelijk helemaal niemand die gelooft dat iedereen in het verzet zat
@McCain | 04-05-23 | 22:18: natuurlijk zat niet iedereen in het verzet. Dat er zoveel Nederlanders met Joodse wortels zijn vermoord heeft diverse oorzaken. Onder andere hadden wij een aantal malloten van ambtenaren die er alles aan deden om een persoonsbewijs te maken dat zeer lastig te vervalsen was en hielden een zeer nauwgezette administratie bij die dankbaar door de Duitsers is gebruikt, daarnaast zijn er heel veel Duitse joden naar Nederland gevlucht (want wij waren in ww1 neutraal) die vaak nog niet het netwerk hadden in Nederland om op terug te vallen en als derde werden wij niet door de Wehrmacht bestuurd zoals veel andere bezette landen maar door de SD die veel feller op jodenjacht was. Ook had Nederland maar weinig dunbevolkte gebieden (uitzondering was de Biesbosch). De keerzijde is dat wij het enige land zijn waar er een februaristaking was.
Ik stem geen Dedain '66, maar was wel aanwezig. Glorie, aan het vaderland. Glorie, aan Mindef.
Minpres. keek wat sip (Dhr. Markie Mark mist de interviews, met Tom Staal ws.), de koning zag er uit alsof 'ie in de Nieuwe Kerk in slaap ging vallen. Charisma in deze tijden.. Werkt en pakt positief uit. Zelfs Maxima oogde... Van slag.
@Klaagbaan | 04-05-23 | 23:08: Het antisemitisme woekerde in Nederland. Het waren niet wat plukjes ambtenaren. En ook na de oorlog na zoveel leed waren zij die het overleefde niet welkom.
@Klaagbaan | 04-05-23 | 23:08: Wat ook een nadeel bleek was dat de Joden in Nederland vrij goed georganiseerd waren. Dat maakte het voor de Duitsers erg gemakkelijk.
En dan staat Diewertje Blok ineens achter de microfoon, lief mens hoor, maar het eerste wat ik dan denk, ‘wat is er nu weer mis met de stoomboot, zijn de pakjes zoek, is Piet de weg kwijt?’
Ik vond haar zeer storend in de verder mooie herdenking.
@ChalinaRosa | 04-05-23 | 20:53: Is zij mischien Joods..?
@grapjasz | 04-05-23 | 21:28: Dat zou dus evt. een reden zijn om haar dit podium te gunnen.
@grapjasz: volgens mij heeft ze een uitzending gemaakt over het oorlogsdagboek van haar Joodse moeder. Dus ja.
@Lorejas | 04-05-23 | 21:40: Nou prima dus... verder heb ik niet veel met haar..
Lees net dat ze het daar ook over had in haar toespraak ;-) Maar toen was ik al weg van de uitzending.
@Lorejas | 04-05-23 | 21:47: Ik kijk in principe niet .. voor mij heeft het iets huichelachtigs/controversieels zo'n massaal uitje voor het plebs..
@grapjasz: ik heb oud Joods moedertje ;-)
@Lorejas | 04-05-23 | 22:02: "Ein Jiddische Mamme die macht noch suess die ganze Welt..."
Dus je hoeft geen das meer te kunnen knopen om locoburgemeester van Amsterdam te worden?
Je kunt er wel prins-gemaal mee worden. Stropdas, ach, een voorbijgaand kledingstuk.
@dathoujetoch | 04-05-23 | 20:55: Mijn stropdas heeft altijd een verhaal te vertellen hoe subtiel dan ook ... of je nou een BMW rijdt.. lid van een voorname club bent.. etcetc.... ook de dasspeld hoort erbij..
Was een mooi moment, 2 minuten stilgestaan bij alle dooie dieren.
Waarom geen vredesduiven op de Dam?
Sjalalalie, sjalalala.
Die zijn naar west Berlijn gevlogen.
Alle echte Amsterdammers hebben trouwens een hekel aan die bacildragende schijtbeestern op je balkonnetje...
Toch fijn dat we tegenwoordig in vrijheid kunnen leven dankzij al die Marokkaanse divisies die Nederland hebben bevrijd in 1945. (Aldus de geschiedvervalsing op menig middelbare school anno nu)
Ja waar was die krans? Met filmpje van Mo.
De Marokkaanse divisies waren bij Montecassino de Italiaanse taal aan het verrijken.
nl.wikipedia.org/wiki/Marocchinate?wp...
Na 5 mei even op adem komen en dan rond september weer beginnen met nieuwe verhalen van b.v. Anne Frank of de rooie hoer van Haarlem( zoals mijn opa en zijn gefusilleerde vrienden H.Schaft noemde)
Die motor van ellende moet blijven draaien natuurlijk.
Jij bent net als je opa best wel een hufter.
Waarom wordt er nooit rekening gehouden met mensen die een bloedhekel aan trompetten hebben? Doe 's een doedelzak of zo.
Wanneer U een hekel heeft aan trompetten: probeer het eens met een glijmiddel.
Uit piëteit jegens Jan Klaassen.
Afgestoft ANP nieuws over Finse kansenparels die de balvaardigheid demonstreren met vers gelegde herdenkingskransen in 3, 2, 1....
Regie is echt hard op zoek naar multiculturele beelden
Ow? zijn ze uitgekeken op Manneke Pis?
Mwoah, het geregisseerde deel met kinderen is ruim voorzien.
"multiculturele beelden"
Soms is verkapt racisme best wel grappig, maar U heeft het verkeerde moment gekozen.
Er zaten Surinamers in het verzet. Mijn familie heeft een haakneus en een olijfkleurige huid. En, niet schrikken, er hebben zelfs Marokkanen mee gevochten, onder Frans bevel. En negerts in het leger van de US, zum Beispiel..
@Frau_Ferkel | 04-05-23 | 20:39: wat een flauw commentaar, de kleursamenstelling van het vrije inloop publiek was u ook vast niet ontgaan. Daar ging het over, al is op het andere in uw reaguursel ook het nodige op- en aan te merken.
Ze waren dun gezaaid deze keer. Excuus negers waren niet meer te motiveren om te figureren kennelijk.
@HD50 | 04-05-23 | 20:51:
-
Het viel mij ook nogal mee; kennelijk zie je die ‘hé, kijk mij eens onopvallend zwart zijn’ mensen alleen in studio’s, altijd toevallig nét over de schouder van een Jort Kelder of een Eva Jinek. Je vraagt je wel eens af, of ze alleen maar op komen draven als ze ervoor betaald worden - zou daar een speciaal uitzendbureau voor bestaan, of zoiets?
@_pacman_ | 04-05-23 | 20:50: Viel mij ook op. Na de opmerkingen van vorig jaar is er kennelijk ´ingegrepen´.
Wij waren er, en het was schrikken van de staat van ons leger. Diverse militairen die het niet vol konden houden en met limo en dextro opgepept moesten worden, in de buitenste cirkel stonden agenten die er twee uur langer stonden. Daar stond een agent met naar ik inschat Surinaamse roots die als een standbeeld stond in vol ornaat inclusief vest.
In een online nieuwsprogramma uit India zag ik gistreren een onderwerp over de nieuwste gelekte VS-geheime documenten. Dit keer een overzicht van de sterkte / zwakte van de militairen per herkomstland die volgens die geheime info in de Oekraïne zijn. Niet duidelijk zou zijn wat die militaire teams doen en waar dat ze dan zijn precies. In de opsomming van landen met geheime operaties in de Oekraïne, wordt Nederland óók genoemd.
Toen Putin zijn laatste militaire aktie had in Tsjetsjenië, sprak ik een medewerker van Reclassering Nederland. De man zat op z'n praatstoel en liep onder meer leefg over zijn zoon, die beroepsmilitair was bij een speciale commando eenheid van het Nederlandsche Leger. Die [x] geschikte jongeman kwam volgens pa nog eens ergens met zijn eenheid op missies. Bijvoorbeeld zattie nu in Tsjetsjenië. Daar vroeg ik voorzichtig wat op door, maar hij weist het verder ook niet. Later die dag ontkende vader het hele verhaal weer, en er kwam verder geen nieuws uit. Maarrr inmiddels heeft Defensie de inzet van de geheime aktie bevestigd. Ging om meekijken sur place..
Dus dat in die US-docs info staat over inzet van Nederlandse militairen in Oekraïne nu, terwijl we as spreken, dat lijkt me juist. Maar ja, de Nederlandsche Pers slaapt rustig verder? Ik vraag me dan weer af, wat heeft Dutchpret daar nou weer te zoeken... Iemand?
Natuurlijk zitten er Nederlandse commando's in de Oekraine, maar ook Franse en Britse commando's. Zij verzorgen trainingen en opleidingen aan het Oekrainse leger.
"wordt Nederland óók genoemd."
Een van de special forces, las ik.
Een. Maar we worden genoemd, dat is ook belangrijk he?
@johnyl | 04-05-23 | 20:26: precies. Von Zeikhoven weet het verschil tussen in een land aanwezig zijn en meestrijden aan het front niet
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 20:28: Prof. Akkermans?
youtu.be/SLN0LPD1lz0
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 20:28: dat is al oud nieuws
@SailingDuck | 04-05-23 | 20:34: nu je het zegt....
@Ichneumonidae | 04-05-23 | 20:34:
Die inderdaad.
Hork.
Kransen leggen is niet zo makkelijk als je denkt
Mijn ocd speelt op.
Hang ff lager dan!
Alles is te leren. Begin gewoon eerst maar met een theekransje...
Ik ben er helaas van overtuigd dat er anno 2023 genoeg landen in Europa zijn waar een Hitler-achtig figuur aan de macht kan worden gestemd. Of in ieder geval minstens een derde van de stemmen bij een verkiezing zou kunnen halen. We kunnen wel plechtig gaan doen vanavond, maar maak je geen illusies. Genoeg dwazen die bereid zijn om achter charlatans aan te dansen.
Heeft u het nu over op tafels dansen? Jakkie.
Gelukkig kunnen wij dat soort figuren ook gemakkelijk democratisch wegstemmen.
images.nrc.nl/cEq_J7FMyIkYWDCQ2ZJC9-y...
@Reebensteeltje | 04-05-23 | 20:18: Ja joh, door neo-fascisten aan de macht te helpen. Maar goed, dat weet je vast al wel.
Met charlatans bedoelt u Kaag, neem ik aan?
Mensen zijn gevoelig voor populistisch praatjes, dat is overduidelijk zichtbaar.
Spreek je eens wat concreter uit.
@Reebensteeltje | 04-05-23 | 20:18: net als het lidmaatschap Oekraïne.... EU.... Inlegvelletje..... Eh vóór. Tegen. Toch vóór.
Je bedoelt Orban, Melloni, Zweden en wellicht BBB?
Tuurlijk jongen.. de treinen staan gereed.
Wat een onzin.
Maar goed, wat jij wilt, doe je toch lekker niet plechtig mee.
Misschien is dát juist wel het probleem.
Sterker nog, dat is het probleem.
Maar da’s vast niet wat je bedoelt.
Ik ben bezorgder over die deugers op de Dam. Wat die allemaal stemmen.
@Ruimedenker | 04-05-23 | 20:29: BBB niet, en waarschijnlijk de overige populistische clowns in het Nederlandse parlement ook niet. Maar ik twijfel er niet over dat er geen volk is dat wel degelijk op een echte engnek zou stemmen. Vijf zetels voor die pedante crypto-bruinhemden van het FvD zegt mij genoeg.
@Bigi Bana Boy | 04-05-23 | 20:37: Je hebt het in je eerste reaguursel over "dat er anno 2023 genoeg landen in Europa zijn waar een Hitler-achtig figuur aan de macht kan worden gestemd. Of in ieder geval minstens een derde van de stemmen bij een verkiezing zou kunnen halen."
Buiten dat het onzin is, er is geen land in Europa met de militaire macht die Duitsland in 1939 had. Hitler-achtig figuur, manmanman, en dan met die paar zetels van het FvD komen. Tuurlijk.
@Bigi Bana Boy | 04-05-23 | 20:37:
En 145 zetels om die dwazen aan te pakken.
En daar houd ik me aan vast.
Ik snap wat je zegt hoor, 5 zetels voor de gek zijn er 5 teveel, maar helaas, óók dát is democratie.
@dathoujetoch | 04-05-23 | 20:18: Getver
@Reebensteeltje | 04-05-23 | 20:18: Volgend jaar stemmen we haar weg.... oh wacht...
@Red shirt | 04-05-23 | 20:20: Ik denk dat u bedoelt zgn. progressieve praatjes. En ja dat lijkt wel te kloppen.
En wanneer mag er zometeen een krans door homo’s gelegd worden omdat hun “soort” door de Duitsers werd vervolgd en vergast? De roze driehoek is door de Nazi’s verplicht gesteld net als de Jodenster. Of moeten ze maar weer uitwijken naar het homomonument een paar straten verderop?
De roze driehoek werd alleen in kampen gebruikt.
Overigens ging de vervolging na de oorlog gewoon door, al was er dan geen doodstraf op.
@Analia von Solmsch | 04-05-23 | 20:16: En? Maakt het dat minder erg?
@Analia von Solmsch | 04-05-23 | 20:16: Dat geldt voor alle driehoekvarianten (Ook de Sinti, die wel een krans mogen leggen)
Neen, slechts een kleine correctie op de oorsprong van de roze driehoek.
Zelf ben ik meermaals aanwezig geweest bij het leggen van een veelkleurig bloemstuk namens de plaatselijke homogemeenschap op 4 mei.
@Analia von Solmsch | 04-05-23 | 20:38: Dank voor de uitleg.
In Culemborg is een Joods monument beklad.
Het laat zich makkelijk raden door wie..
@Wattman | 04-05-23 | 20:16:
De Finnen, die tooiden ook hun Fokkers D-21 met hakenkruizen.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 20:18:
Inderdaad de "Finnen" die daar nogal veel wonen.
@Wattman | 04-05-23 | 20:16: Vertel. U weet iets wat ik niet weet dus daarom mijn verzoek: vertel. Wie bedoelt u? En hoe weet u dit zo zeker? Als u maar een beetje dom wijst, dan heeft u er geen ruk van begrepen waar het vandaag om gaat.
@Red shirt | 04-05-23 | 20:24:
Mijn onderbuik zit er bijna nooit naast. Je weet best wat er bedoeld wordt met "Finnen" want je loopt al wat langer mee.
@Red shirt | 04-05-23 | 20:24:
Kennelijk ben je niet helemaal op de hoogte van de samenstelling vd Culemborgse bevolking.
De Molukse gemeenschap zie ik zoiets niet doen iig.
Nu mag je nog één keer raden.
@Ruimedenker | 04-05-23 | 20:31: Joh, weet toch iedereen. Waren zuh Tsjeurmuns (of hoe je dat verder ook schrijft).
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 20:18: Die vliegtuigen bestaan zelfs nog en vliegen nog regelmatig heb ik onlangs ergens gelezen.
Om 20 uur staat mijn Marocaanse overbuurman driftig te timmeren, 4 huizen verderop hangt de turkse vlag uit het raam en hoor ik onverstaanbaar gebrabbel. voor de rest was het aardig stil.
Ik lees u, de laatst overgebleven domoren staan nu op de Dam, ach nee, er zijn er nog teveel voor TV die aan het uibuiken zijn en na een ferme boer de koffie aan gaan zetten, met iets lekkers van de AH, het is immers dodenherdenking.
De belastingdienst was toen ook al zo.
De afgelopen jaren deden Amsterdam en Den Haag al onderzoek naar hun eigen gedrag in en na de oorlog. Dit jaar volgden Rotterdam, Utrecht en Eindhoven. Die onderzoeken lieten telkens weer zien dat de overheid een kille en zakelijke houding aannam tegenover teruggekeerde Joden. In Amsterdam en Den Haag kregen Joden een naheffing voor de erfpacht over de periode 1941-1945.
Daar waren ze goed in ja. Japan heeft na de oorlog ook geld aan bepaalde slachtoffers betaald, maar dat geld ging naar de Nederlandse staat. Die keerden het als een soort uitkering uit over langere tijd, en zetten een bureautje op om dat te administreren. Maar dat bureautje werd ook uit het Japanse geld betaald, en die hebben uiteindelijk meer dan de helft van de pot opgesoupeerd.
Mijn oma was daar altijd nog veel bozer over dan wat de Japanners haar hebben aangedaan. Dat laatste zag ze als de dingen die gebeuren in een oorlog. Maar dat eerste zag ze als diefstal en verraad, door haar eigen land.
@Muxje | 04-05-23 | 20:19: geld is uitgekeerd aan Nederlandsch Indië, rechtsopvolger Indonesia, niet Nederland. Volgens mij.
@dathoujetoch | 04-05-23 | 20:24: Er is ook een betaling gedaan aan Nederland. Ik denk voor lui die aan de Birma-lijn gewerkt hebben of zo: ging vooral om KNILers maar mijn grootouders hadden er ook recht op.
@Rattus
En niet alleen de joden, mijn bovenbuurman, Professor Dekking, die ik al eerder aanhaalde in dit topic hetzelfde. Geen jood maar in verzet en KZ overleefd, thuis komen, waar alles was geplunderd, behalve oa de belastingdienst post, die nog op de grond achter de voordeur lag, deurmat was dan wel weer meegenomen (serieus), waar hem werd verzocht om achterstallige betalingen met dwangbevelen en sommen toch effe moest aftikken. Zelfde met de toenmalige PTT, gemeentelijk waterbedrijf, gemeentelijke elektriciteit.
@Muxje | 04-05-23 | 20:19:
Dat wist ik niet, wanneer speelde dat dan? Ex schoonmoeder was als kind met haar moeder , broertje en twee zusjes geïnterneerd op Java. Vader werd opgeroepen voor de KNIL, raakte krijgsgevangen en overleefde uiteindelijk de Birmaspoorweg. Vader en moeder vonden elkaar na de oorlog weer. In de haven van Singapore. Ze wisten niets van elkaar uit de periode van de Japanse bezetting van Nederlands Indië. Het weerzien in Singapore is een uiterst bijzondere toevasllige samenloop van omstandigheden, zoals dat heet... Het gezin keerde in 1952 terug naar Nederland. Ik kende hen niet lang genoeg om iets over die schade-uitkeringen te horen. Maar Tot op de dag van vandaag weten ze in Den Haag wel raad mmet gratis geld. Dat bleek opnieuw door de mondkapjes toestanden... Corruptie wordt in Nederland niet vervolgd. Ik denk ook niet dat daar ooit wel spraken van zal zijn.
@F. von Zeikhoven | 04-05-23 | 20:44: Volgens mij speelde dit begin jaren 50. Mijn grootouders hebben helaas niet veel over die tijd verteld, typische binnenvetters zoals onze hele familie. We hebben nog wel wat brieven van ze gevonden.
@Muxje | 04-05-23 | 20:54:
Sorry dat ik er effe tussen kom maar over binnenvetters.
Dag dat mijn grootvader stierf werd er aangebeld bij ons en toen mijn vader opendeed lag er er voor de deur een grote envelop met daarin een doosje met koninklijk wapen erop. Daarin een onderscheiding en meerdere brieven van een ministerie en grootvader waaruit bleek dat mijn grootvader met beleefdheid naar het koningshuis zijn onderscheiding ter kennisgeving had gezien maar de uitkering (zal wel verzetsuitkering zijn geweest) had geweigerd. Interesseerde hem nml niet. Hij had gedaan wat hij, naar zijn inzicht, moest doen in de oorlog en daarna ging het leven verder.
Ik kan mij wel nog herinneren (ik was 10 jaar) dat de onderscheiding is teruggestuurd want is geen eigendom zoals bijvoorbeeld in het VK en Frankrijk. Typisch Nederelands weer. Als je sterft laat het terugsturen want de kosten kunnen oplopen tot 250 gulden (was ergens in de jaren '70 vorige eeuw) want is niet uw eigendom! Tot zover het eren van je onderdanen.
@Basil Fawlty | 04-05-23 | 21:14: Volgens de kanselarij der Nederlandse Orden dienen alleen de volgende onderscheidingen geretouneerd te worden; Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau . Alle andere onderscheidingen mogen gewoon worden behouden. Helaas denken een hoop mensen dat elke onderscheiding terruggeven dient te worden wat dus niet zo is.
@Ewald1 | 04-05-23 | 22:12:
Weer zo'n Nederlands iets. "Volgens de kanselarij der Nederlandse Orden." ik zet er !!!! achter want ow, ow als dat wordt gehouden door de familie. Einde van de wereld voor die ambtenaren die er toezicht op houden. Bureaucratische taal. Waarom? Ja het is toegekend aan een bepaald persoon. Prima, maar voor de familie is het mooi omdat te houden want gedachten aan een bepaald familielid. Lijst het in en hang het aan de muur. George cross (hoogste onderscheiding voor burgers in het VK) en Victoria Cross (hoogste VK militaire onderscheiding) is toegekend aan de persoon en mag gewoon worden gehouden ook door familie. Prima toch?
Mijn vader had er geen moeite mee om het terug te sturen maar dat had te maken met de relatie met zijn vader en is een ander verhaal maar als men dat wil houden? Niks mis mee.
Aardig pipse mensenmassa weer.
Staan er aan de buitenranden nog speciale hekken ofzeau?
Ja hoor, de Merkel lego is vervangen door stalen barrières die prima een vrachtwagen tegen kunnen houden. De beveiliging was tip top in orde.
They may take our lives, but they'll never take our freedom
Kwestie van vierendelen op de Dam. First choice: Cornelis Heuckeroth. En dan het serieuze risico dat hij voor de verandering wel een toon raakt.
Daar zou ik het zelf wel voor over hebben.
Vond ‘put your head between your legs and kiss your own arse’ een pakkender kwootje uit die film.
*kuch* corona
@Hetkanverkeren | 04-05-23 | 20:12:
Er staat op de Dam ook een object voor in zijn reet
@_pacman_ | 04-05-23 | 20:12:
I am William Wallace, and I see a whole army of my countrymen here in defiance of tyranny
@RickTheDick | 04-05-23 | 20:15: Dat was nooit voor de VVD bedoeld. Hoe ruimbeaarsd ook.
En klaar. Ik heb een paar ideeën om als westen kleur te doen kennen. De NAVO zal nooit meer hetzelfde zijn.
Met die lege kransenhouders is het net of daar AAAAAAA staat.
Eén dame met een hoofddoek; dat schiet al aardig op.
2 minuten stilte?
Joris mij dan maar voor 2 minuten weg.
Het is al voorbij, rustig maar.
Het publiek is niet echt een afspiegeling van de reclame.
Dacht dat er 180 verschillende nationaliteiten in Amsterdam woonden
'Nou zijn ze om Gé.'
Voor zo'n multiculturele stad is het publiek op de dam alles behalve dat.
Regie moet uiterst z'n best doen om iemand van kleur te spotten .
Straks, bij het kransenschoppen?
Een paar lachende blagen van een jaar of 12. Dat was alles
@tantesidonia | 04-05-23 | 20:05: Een symptoom.
Veel D66-stemmers op de Dam. Moeilijke brillen gehalte is hoog.
Spelen ze nog steeds dat vreselijk nationalistische Wilhelmus?
@Normpje
Zoals altijd, daarom ging ik er ook nooit naartoe toen ik in Amsterdam woonde, ondanks dat het bijna om de hoek was. Ik had niks met dat oppervlakkig gedeug. Ik keek altijd thuis naar de Waalsdorpervlakte of zat in een kroeg (jaja) met vrienden waar de stemming gepast was.
@UnderTheDevil | 04-05-23 | 20:04: Vast, plus dat geweldige commentaar van die NOS-krullebol. Mochten er ooit tribunalen komen…
De enige dag van het jaar dat de dam bleek ziet.
Ook wel eens verfrissend.
Annechien... altijd weer leuk om te zien.
Oke de eerste die Zelenski spot krijgt een fles wodka.
Wel naar Nederland gaan en niet eens herdenken. Geen f-16 voor hem! Hij was nota bene onze eregast, volgens Caroline dan.
Zo serieus neem je het zelf ook allemaal niet.
Jammer B_L, ik had je hoger zitten.
Moskovskaya?
@Ruimedenker | 04-05-23 | 20:09:
Wil maar zeggen: Hij is er (natuurlijk) niet bij. Zoveel besef heeft de man ook weer. Maar Lientje heeft toch maar mooi een statement gemaakt. Onze doden eerst.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 20:16: Gaat Von Amsberg dan naar de dodenherdenking in Oekraïne? Inderdaad, onze doden eerst.
Wat zijn jullie beide toch een stel zielige trollen.
U was wel eens grappig. Maar ik kan me helaas niet meer herinneren wanneer.
Dit dus! Al dat gejank vandaag over Zelenski, en de onversneden Zelenski-haat mag ik wel zeggen, die hier vandaag in de panelen op GS voorbij gekomen is, komt me de strot uit.
Wat een lulkoek allemaal! Ook Caroline van der Plas, met "ONZE doden", sloeg de plank finaal mis vandaag.
Nog één keer dan maar, voor de tragen van geest: 4 mei is een normale werkdag, pas 's avonds vindt de officiële Dodenherdenking plaats. Dus overdag kun je gewoon doen wat je wilt, werken, sporten, vakantie vieren, of politiek overleg plegen over wapenleveranties.
Daar was dus helemaal NIETS, nada, nul komma nul mis mee.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 20:16: Lientje heeft geen statement gemaakt, Lientje heeft in haar eigen voet geschoten met deze domme move.
Op De Joop, waar ik bepaald geen vriend van ben, staat vandaag een stuk over Lientje en Zelenski, met de titel "Zo gewonnen, zo geronnen" van Anthonie Kerstholt, die even goed uit de doeken doet, dat dit ook een tactische blunder van Van der Plas was, die haar door veel van haar kiezers niet in dank zal worden afgenomen.
Ik denk dat hij groot gelijk heeft.
@dathoujetoch | 04-05-23 | 20:27: Er is niemand zegt, dat je "onze doden" niet mag herdenken, of dat er andere doden eerst herdacht zouden moeten worden, dus wat zit je nou te zeiken?
@Frau_Ferkel | 04-05-23 | 20:30:
Ja dat klopt! Ik begin venijnig te worden. Moet er maar even tussenuit. Heb geen geduld meer met die botte stommiteit hier, zo af en toe. Dus tabee.
Kransenparels.
Shot tussendoor van mooie dame
Waar zouden we zijn zonder mooie dames?
Men is wel wat paranoïde geworden met de hekken en beveiliging tegenwoordig. Geen Zelenskyy zo te zien.
Om acht uur denk ik altijd aan mijn grootvaders, eentje actief in verzet en andere passief door in zijn bedrijf heel erg veel mannen aan te nemen zodat ze niet aan de arbeitseinzats hoefden. Hij had verder geen werk voor ze maar hij verzon wel wat en natuurlijk aan mijn oud bovenbuurman in Amsterdam, Professor Dekking, fantastische vent en absolute heer en zijn zeer charmante vrouw. Beiden actief in verzet in Amsterdam. Zij kwam terecht in Ravensbruck, overleefde maar heeft het nog niet overleefd. Hij kon het beter verwerken.
Maxima ziet er weer prachtig uit. Om even stil van te worden.
Nou, dat maakt veel goed. Tjongejonge
@dathoujetoch | 04-05-23 | 19:54: Goffer vent, omdat je niets snapt heb ik je gevraagd niet meer op mij te reageren. Wat ik bedoel: we zijn straks/moeten straks stil zijn voor de slachtoffers van oorlogen, terwijl de meeste mensen meer geïnteresseerd zijn in hoe Maxima eruit ziet. Snap je het nu, oggel?
@Normpje | 04-05-23 | 19:58: Taalgebruik keur ik toch wel af, eigenlijk.
Eerst komt er oorlog want de hoge heren zijn kwaad op elkaar, Dan gaan duizenden burgers de loopgraven in, vliegtuigen die neerstorten en niemand overleefd het, ouders treuren.
Na ongeveer tien jaar zitten de hoge heren gezellig aan een banket, wat borrelen, de burgers rouwen om hun dierbaren en een keer per jaar leggen ze een kransje, waarna het borrelen verder gaat, alleen de ouders zitten nog met hun verdriet,
Nooit meer oorlog, werd ons beloofd en zoals zoveel beloften komt er niets van terecht.
Goedenavond lieverd, ook op een Hervormde school gezeten?
Oorlog is een plek waar jonge mannen die elkaar niet kennen, elkaar niet haten, elkaar wel doden. Dit in opdracht van oude mannen die elkaar wel kennen, ook haten, maar elkaar niet doden.
Waar het vandaan komt weet ik niet, ooit eens gehoord dat het van een Luftwaffe aas aan het oostfront was, maar lijkt er op dat het aan veel mensen wordt toegeschreven.
@Normpje | 04-05-23 | 19:49: Nee, Openbare school. Hoe is het met jullie, alles goed.
@gato | 04-05-23 | 20:19: Niet alles, veel wel.
We zoeken Sinterklaas, voor nog wat cadeautjes, zeg maar.
@Normpje | 04-05-23 | 20:28: Genoeg te vinden, maar veel rotzooi. Maar gezondheid wel goed. Doet de hitte je das om. Hier valt het mee, 21c.
En vergeet niet uit te kijken naar morgen, hè, naar de festivals en de bekende Nederlandse personen "Tabitha, Froukje en MEAU die op 5 mei 2023 als Ambassadeurs van de Vrijheid door Nederland vliegen om op te treden op de Bevrijdingsfestivals".
Tabitha, Froukje en MEAU, wie zijn dat?
Vliegen, geheel milieuvriendelijk.
Ik denk best wat mensen van Molukse en Indonesische afkomst, Surinamers denk ik ook wel.
Er zaten Surinamers in het verzet. Mijn familie heeft een olijfkleurige huid en een haakneus. Er hebben Marokkanen mee gevochten. Negers in het leger van de US. Und so weiter und so fort.
En, ik zie nu live gepigmenteerden op de dam.
Lutser. Om dit moment proberen te verzieken.
Vandaag sta ik stil bij mijn familieleden die vermoord zijn. Ondertussen is mijn tweede vaderland in oorlog. Mijn eerste vaderland ontvangt de president van het land waarmee mijn tweede vaderland in oorlog is. Nooit meer. Ik hoor het mijn opa nog zeggen. Dit.. nooit.. meer. Ondertussen glipt alle menselijk tussen onze vingers weg en wat overblijft is waanzin. Nog steeds en opnieuw.
Hoe kun je twee vaderlanden hebben?
@Ichneumonidae | 04-05-23 | 19:43:
Als je precies op een landsgrens bent geboren.
@_pacman_ | 04-05-23 | 19:45: Putin ziet dat wat anders
@Ichneumonidae | 04-05-23 | 19:43: sommigen hebben duizend vaders. Je kan daarentegen maar een moederland hebben.
Weet en vergeet niet wat jouw opa meldde. Handel ernaar, ondanks ons aller gelijke DNA.
@BobDobalina | 04-05-23 | 19:47:
Moederland is het land uit wie het kind is geboren.
@Ichneumonidae | 04-05-23 | 19:43:
2x vaderland, 0x loyaliteit. Jeweettoch...
Nou mensen, nu niet flauw doen. Herdenken is een respectvolle zaak en Red Shirt geeft aan dat hij familie te herdenken heeft. Dat is echt en hoewel lang geleden, een trieste zaak dat er mensen zijn uit die tijd die nog lang hadden kunnen leven maar dat niet gegund werd.
Hoewel best eens gedoe in de tegels met Red Shirt, kunnen we wel stellen dat hij geen Poetin vriend is en net zoals DE Russen niet verantwoordelijk voor wat Poetin en kliek uitspoken.
Inderdaad, oorlog is het meest weerzinwekkende dat de mensheid heeft voortgebracht.
Wie beschrijft het levenslange leed dat een moeder en een vader is toegebracht als hun zoon of dochter door dit zinloze geweld is gestorven?
Of de onherstelbare schade die een kind oploopt als vader of moeder is gesneuveld?
Hoe voelt dat, dat het hier op GS stikt van de lui die iedereen uit je 2e vaderland herhaaldelijk de dood wenst? (Overigens oprechte vraag)
@Ride_On | 04-05-23 | 20:33: Dat is niet alleen hier, op GS. Mijn gevoelens zijn verward. Er is schaamte voor wat Ukrain wordt aangedaan. U dient te beseffen dat voor mijn vrouw Ukrain en Rusland deel uitmaakte van hetzelfde land: de Sovjet Unie. Wij hebben familie en vrienden in Ukrain en Rusland. Het is onwerkelijk dat deze voormalige Sovjets, die samen met Belarus voor de val van de Sovjet Unie hebben gezorgd in oorlog zijn. Om de oorlog te kunnen begrijpen moet u de clans in het Kremlin kennen en de rol van Putin. De oorlog is een overlevingsactie van Putin. Dat betekend dat ik de toekomst van Rusland zeer onzeker inzie. Ik weet dat de meeste mensen slecht geïnformeerd zijn en maar wat zeggen. Ik hou het klein. Ik zorg voor mijn dierbaren.
@Red shirt | 04-05-23 | 21:04: dank.
En het was nog lang gezellig.
www.telegraaf.nl/nieuws/833823654/oll...
Het plebs heeft staanplaatsen en de mensen om wie het echt gaat krijgen de bankjes, zoals Rutte en zijn tassendragers. Maar is dit eigenlijk wel bokito- en klimaatproof ?
Vond toen ik op kamers woonde op zolder van het studentenhuis een brief uit de tweede Wereldoorlog, enveloppe nog dicht en zonder postzegel. Nederlandse jongeman die naar Indonesië gegaan was, gewond geraakt was, vervolgens naar Londen gegaan was en daar een vrouw leerde kennen en getrouwd was. Dit beschreef hij allemaal in de brief aan zijn ouders, die de brief dus nooit ontvangen hebben. Heb nog geprobeerd de families op te sporen om de brief alsnog bezorgd te krijgen, is me helaas niet gelukt.
Je hebt dus het briefgeheim geschonden.
Netflix waardig verhaal
Dat is een mooi script voor een film
Dan zou je hier de naam kunnen noemen
@jeweettochniet | 04-05-23 | 19:43: Familie Van Moorsel, Westlandgracht 165 2 hoog Amsterdam. Zal foto’s van de brief naar de redactie sturen, inclusief landkaarten die ik vond.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 19:36: Pfff alsjeblieft zeg. Ga eens kijken of er misschien een museum of een of andere belangengroep of zo interesse heeft. Je zou er inderdaad een heel verhaal omheen kunnen speculeren, maar dat is dan ook de reden dat ik al lang afgehaakt ben bij Netflix.
Altijd een spannend moment of de trompettist zijn toontjes wel haalt.
Wat zullen ze nu denken? Poetin, Zelensky, Biden enz, degenen die alle oorlogen met een pennenstreek kunnen beëindigen?
Wat tekent Zelenski dan. De onvoorwaardelijke overgave. Oke, het is een manier.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 19:38:
Sorry, dat was een slecht voorbeeld.
Wel straks twee minuten stil zijn.
Ik heb zelfs bijna 40 seconden mijn adem ingehouden.
De directeur van mijn middelbare school had in een jappenkamp gezeten, zijn vrouw ook.
En toen kwam Hirohito hier op officieel staatsbezoek.
Ik heb nooit meer iemand zo woedend meegemaakt als toen.
Hier in mijn familie ook, een japanse auto is onbespreekbaar ,dan maar een product van de familie Quandt.. net zo kwalijk natuurlijk maar niet uit het jappenkamp;)
Goede vriend van mijn vader (was iets van 25 in 1942 toen Japan daar binnenviel en werkte volgens mij in de olie toen) de Birma spoorlijn en zijn vrouw was "troostmeisje" geweest in Indonesië. Zelfde reactie toen Japanse keizer langskwam.
Was er toen ook niet gedoe over het demonstratierecht? De slachtoffers uit de jappenkampen wilden demonstreren en was niet tegen te houden, maar de Oranjes wilden de keizer niet beledigen dus het moest op een veld op grote afstand. Zoiets toch?
@Smoelensmid | 04-05-23 | 19:36:
Varta was hofleverancier van Hitler. Oftewel familie Quandt.
Dat weet U. Anderen misschiien niet.
M eer info: www.youtube.com/watch?v=l9hNjmJxc0U
4 mei, dat gaat toch over Star Wars?
Nu is elke Belg die normaliter een fatsoenlijk mondje Vlaams kan mijn broeder. Mar deze minuten even niet. Wij hebben Amsterdam, maar dan Brussel. Ik vertwijfel: www.youtube.com/watch?v=x-7SokUC5Aw Allemaal leuk en aardig, maar een nummer als Putain tot de nummer twee?
Gewoon je bek houden. Want een tweederangsbelg.
@Hetkanverkeren | 04-05-23 | 19:36: Mooi dat u naar een nummer verwijst van de ex van mijn ex. Verder begrijp ik weinig van wat u schrijft, en erg beleefd vind ik het ook niet.
@Nonkel Frituur | 04-05-23 | 19:44: Amsterdam is geen Brussel. Wij Nederlanders gaan hopelijk ooit nog bij u op de koffie komen.
Een soort van belofte. De wens als vader van de gedachte. Het is niet eens territoriumdrift. Niet eens.
@Hetkanverkeren | 04-05-23 | 19:56: Waar u op hoopt is misschien niet waar wij op hopen. Tweederangsbelgen zitten niet op u te wachten. Verder bent u, om het met de woorden van Gerard Reve te zeggen, een Duitser die denkt dat hij geen Duitser is omdat hij melk drinkt in plaats van bier.
@Nonkel Frituur | 04-05-23 | 20:05: Ik omarm mijn innerlijke Germaan van ganser harte. Het is die innerlijke Galliër van u waar ik mij zorgen over wil maken, als ik daar de tijd voor had.
België, een prachtig land. Er zouden alleen Belgen moeten wonen. Awel, zulle. En meer van dat soort onbenul wat slechts een bepaald soort Neerlandicus trekt.
Femke Halsema is de burgemeester van Amsterdam. Daar kan ik stomweg niet over uit, gegeven alle consternatie collateral damage: www.youtube.com/watch?v=S0hl5WmTTPo
Zingt weer Wilhelmus nuet, zoals vorige keer?
@dathoujetoch | 04-05-23 | 19:30: Die eenzame trompet. Dat is hoe het moet. Ik ga dood. De reden waarom wens ik mij al langer dan vandaag niet druk te maken.
Die glorie: www.youtube.com/watch?v=ed3PFYVtha8 Een exercitie in zinloosheid. Het kan zo vele malen beroerder.
Slechts 14 jaar na de oorlog geboren, hoe ouder ik word, hoe meer ik besef wat een geluk ik heb gehad.
Ik 12 jaar na de oorlog uit ouders met beide een oorlogstrauma. Was niet altijd gezellig zullen we maar zeggen.
Hoera, je gaat naar de Dam,
komt eraan, schrikt je lam.
Hoe dan herdenken,
als ze jou verdenken.
Disclaimer: Niet op de Dam, maar 'fatsoenlijk' herdenken zit verder wel snor hier.
Al die overvliegende duiven op de Dam: "Jullie staan op ons plekje."
Laatste Duits verzet in Nederland.
Terwijl het Duitse opperbevel voor het bezette Nederland zich al op 5 mei in Wageningen en later op het geallieerde hoofdkwartier tweevoudig onvoorwaardelijk had overgegeven, duurde de oorlog voor Texel nog tot 20 mei. Toen kwamen de eerste Canadese militairen op Texel aan om wat weleens 'Europa's laatste slagveld' wordt genoemd te bevrijden.
Ik heb me vorige week verdiept in de WW2 historie, van onze Wadden.
Op al die Wadden stonden Radar installatie.
En wat ik ook geleerd heb.. is dat ze toen op Terschelling 3 dialecten voeren..
Die Duitsers zijn er nu nog niet weg te meppen.
Maxima prachtige vrouw straks weer even gluren
Vandaag heeft ze haar meelevende zorgelijke blik weer op, geoefend door goed naar de vrouw van Froger te kijken in 1 van die flutprogramma’s. Max komt beter uit de verf als ze wat losbandiger kan zijn.
En dan die hoed en die jurk, gaat nou al het weer over die aandachtsmevrouw? Wanneer herdenken ze in Argentinië de slachtoffers van Videla en zijn minister van Landbouw?
De beste 4-mei toespraak ooit. Daarnet van Marcel Möring.
Dat je als gladiator precies wist waar je aan toe was. Die opkomstplicht en dan je onderdanen. Ik wist niet beter 18 jaar oud. Maar ik had toen ook de communicatiemiddelen niet. Je had toen UNIFIL.
Mijn antwoord: als ze zich daar willen uitrotten, mijn zegen hebben ze.
S1. dat was toen.1983. Al die vrijwilligers. Toen intrinsieke motivatie nog geen keuze was. Je vaderland. Go Fuck your self.
Ceremonie op De Dam? Daar kijken wij nooit naar. Er is een soberder, gerichter en oprechtere herdenking elders...
Waalsdorpervlakte. Een herdenking zoals een herdenking bedoeld is.
U snapt het!
@Kruijffje | 04-05-23 | 19:31:
Ja, dat is echt mooi. Geen opsmuk, alleen die klok, de taptoe, de stilte en het wilhelmus. Het krans -en bloemleggen is (was?) gewoon op volgorde van de rij en geen hotemetoten.
Een oprechte en mooie herdenking.
Ja, kijk ons eens bedroefd zijn deugen in het kwadraat. Het Wilhelmus kennen we niet maar dat geeft niet. Is toch nationalistisch gebral.
Weleens op een oorlogsbegraafplaats geweest?
Verschrikkelijk, al die graven van koningen, presidenten, ministers, generaals, maarschalken, kolonels en admiraals.
Zo jong ook allemaal.
True!
Ja, veel schouten-bij-nacht ook.
Hier, nog veel meer clichés over oorlog!
www.mooie-zinnen.nl/citaten-over-oorl...
In Luxemburg op amerikaanse begraafplaats ligt Gen. Patton begraven.
@_pacman_ | 04-05-23 | 19:17:
Nou, daar kan ik wel even mee vooruit, bedankt.
@Schriever | 04-05-23 | 19:17:
Overleden na de oorlog, apart.
Een achterneef heeft onder Karel Doorman gevochten en omgekomen in de Javazee. Hij ligt begraven schuin achter Karel Doorman.
Er was meer aan de hand in die jaren. Lees ook de Jappen die oprukten.
@toetssteen | 04-05-23 | 19:22: zeemansgraf voor Karel Doorman hoor
@dathoujetoch | 04-05-23 | 19:28:
Ik weet, maar ik bedoelde dit oorlogsgravenstichting.nl/monumenten/...
@toetssteen | 04-05-23 | 19:22: De heldendaden van Karel Doorman zijn grotendeels verzinsels. Zo heeft hij nooit gezegd ik val aan wie volgt mij. Het geallieerde opperbevel vond hem een wijfelende bevelhebber. Het is ook niet zo dat hij met De Ruyter ten onder ging zelfs niet dat hij als laatste in de reddingsboten zat. Er was maar 1 gemotoriseerde sloep die de andere reddingsboten op sleeptouw nam. Karel Doorman zat in een andere reddingsboot. Toen de sloep het niet kon trekken hebben ze de lijnen los gegooid. Van het reddingsvlot van Karel Doorman is nooit meer iets gevonden. Het lijkt historici dat het vlot opgeslagen is in de woelige zee. www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
@Zapata10 | 04-05-23 | 19:42: Hou van historici, mijn zoon is er ook een.
Algemene menselijke empathie, die links veelal ontbeert zodra het haatvirus richting mens of groep zich heeft ingevreten, doet mij toch ook de Russen met meelij bekijken.
Wie zouden NordStream I en II hebben opgeblazen? Wat zegt u?
Anyway, nu op de T. gezeik dat Rusland pijpleidingen wil opblazen. En internetverbindingen, joh.
Middels een quote. Zonder fatsoenlijk commentaar en zinnige associaties en beschouwingen.
Wat hebben we aan zulke media? Debiel, een ander woord heb ik er niet voor.
Par dagen oud een stevige onderzoeksdocu van de skandi's over russische boten bij de nordstream, heb je natuurlijk weer gemist omdat je op feesboek zat.
"Zo werd er in november 4 kilometer aan datakabels bij Noorwegen gesloopt."
www.nporadio1.nl/nieuws/buitenland/89...
Geloof maar dat ze het gaan doen.
En vooral Ben ik wel in Beeld? Hoeveel gratuite verwijzingen naar Oekraïne kan een mens verdragen?
Ben benieuwd of er geschreeuwd gaat worden of Zelenski ook komt optreden of Willem Alexander het weer op het rennen gaat zetten.
Dat was de ultieme lafheid in beeld ja...
Komen er ook nog Duitsers? Meende dat daar in het verleden wat discussie over was.
Zijn wij niet allemaal van Duitschen bloedt?
Willem von Amsberg Is er toch? Is één Duitser op de eerste rij niet genoeg?
Duitsers zijn welkom voor van der Plas, Zelenski niet.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 19:13: Lijkt me gepaster. Wij waren in oorlog met Duitsland, weet je nog? Ergens tussen 40-45 (nou ja, 5 dagen, rest was bezetting).
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 19:13: Zekensky is geen Duitser, al wilden ze dat in WO2 voor een gedeelte wel. Heb j van horen zeggen
@Ichneumonidae | 04-05-23 | 19:19: er zijn nogal wat reaguurders oneens met die stelling. Alle landen zijn volgens veel van de ‘het is niet mijn oorlog, vriend’ welkom behalve die waarmee we in oorlog waren. Het is erg boeiend de redeneringen te volgen die worden opgezet om uit te leggen dat Zelensky op 4 mei (geen vrije dag) niet in Nederland mag zijn. Jij zegt eigenlijk dat een Amerikaanse vertegenwoordiger hier ook niet mag worden ontvangen op 4 mei omdat we daarmee niet in oorlog waren? Misschien handig als jullie een lijstje met regels opstellen over wie wel en wie niet mag komen en dat aanbieden aan Caroline van der Plas opdat ze volgend jaar ook wat te tweeten heeft.
@BobDobalina | 04-05-23 | 19:29: Nee hoor, Amerikanen, Canadezen hebben ons bevrijd. Welkom.
Hadden ze niet of nauwelijks kunnen doen als niet de Russen in het oosten de Duitsers in de pan zouden hebben gehakt.
Dat Z. uitgerekend op 4 mei komt (niet voor die herdenking, waar hij niets mee te maken heeft) vind ik buitengewoon smakeloos. Nou ja, vind het nog heel wat smakelozer van de NL-regering dat men hem op deze dag ontvangt.
Nee klopt, de Duitsers deden ook mee. Stopten al die herdachte Joden in de gaskamers en ook zij hebben doden te betreuren gehad. Zoals op de Grebbeberg. Maar Zelenski! Die acteur.. Nee die hoort hier niet.
@Ichneumonidae | 04-05-23 | 19:38: ach je bedenkt wel weer een reden waarom de een wel en de andere niet. Wel een Duitser niet iemand die op dit moment hetzelfde lot ondergaat als andere landen in de tweede wereld oorlog. Strange. Veel pakkender wordt het niet dan een Zelensky uitnodigen. Voor zover ik weet was hij hier overigens niet voor de herdenking en heb ik nog nooit een opmerking gehoord over buitenlandse gasten die overdag in Nederland waren op 4 mei. Het is naar mijn mening allemaal crypto taal van nieuw rechts dat helaas Putin niet meer openlijk kan steunen. Dan maar een reden verzinnen om Zelensky aan te vallen. Het naziverhaal is inmiddels wel weerlegd dus begonnen de sukkeltjes over zijn lengte.
@BobDobalina | 04-05-23 | 19:45: Precies dit. Het zegt vooral veel over het volk dat op BBB en op Wilders stemt.
Ik vind dat iedereen zelf mag herdenken wat hij/zij wil.
Sinds "Marokkanen zijn de nieuwe Joden" niet meer interessant. Next.
Next-level woke, alfabetpersonen in het verzet.
nos.nl/nieuwsuur/video/2473602-weinig...
Waalsdorpervlakte kijk ik altijd naar. Ingetogen, geen hotemetoten uit het naoorlogse verzet.
"Entweder hier oder in den Dunen?"
Stijlvol, ingetogen, geen holle goedkope woorden.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 19:08: Gewoon hier thuis. Ik hou niet van drukte.
Die kijken wij, onder gepaste stilte, ook altijd.
@Zapata10 | 04-05-23 | 19:11: Heb hier ook geen drukte om me heen, natuur, zee en een enkele buur verderop.
Same here. De Waalsdorpervlakte herdenking vind ik nog altijd de 'echte' herdenking. Dat 'bling-bling' gedoe op de Dam met al die hotemetoten en muziek, daar heb ik niks mee.
Serieus mensen…..
Ik sla deze over.
Zal niet gaan schreeuwen of reaguren om 20.00 uur, maar bij de TV zitten gaat vandaag niet gebeuren.
Ok, we zijn weliswaar op vakantie, maar dan nog.
Het zou een kleine moeite zijn.
Maar sinds 4 Mei een theatraal allegaartje van potpourri is, hoeft het van mij niet meer.
Al die mensen die zich ermee willen bemoeien en er allerlei dingen bij verzinnen, ik kan er niet meer tegen.
Doe anders Moederdag ook op 4 Mei, dan hebben we die ook maar gehad.
Sorry…. Niet respectloos bedoeld.
Misschien juist wel iets teveel respect, maar dat zullen Zij dan wel weer niet begrijpen.
Stilte….
Haha. Moederdag op 4 Mei. Goeie.
Tijd voor een aparte schoonmoederdag!
Wij staan er hetzelfde in RD.
Mijn god, die uitzending op NPO1 lijkt wel een slechte musical met al die regie en dramatische muziek. Tenenkrommend, doe dat gewoon sober en niet alsof John de Mol het produceert.
Ik hoorde de eerste zin van het volkslied en weg was ik.
Hoe laat begint het kransschoppen?
Maakte vroeger als jongeling grapjes over WO2 en het interesseerde mij eigenlijk niet zo tot ik in kamp Vught de executiemuur, verbrandingsovens en cel waarin veel vrouwen zijn omgekomen had gezien. Sindsdien ga ik respectvol met dodenherdenking om mag deze niet in de vergetelheid raken.
Vandaag herdenken wij alle slachtoffers ooit, van de hele wereld. Opdat.
Zogenaamd moet.. Mijn opa had er een tyfus hekel aan.. Maar wel in het verzet gezeten..
@niv01 | 04-05-23 | 18:59:
Verzet tegen de herdenking?
@niv01 | 04-05-23 | 18:59: welke opa niet? Die van mij heeft de ventieltjes van een gejatte fiets losgedraaid en in een plas water gegooid.
Gaat premier Oeki zo ook op de Dam spreken of zit hij al aan de Champi met een lapdanseres op schoot in ons regeringstoetsel?
Daar zie ik hem niet voor aan. Jij wel?
@SterF... | 04-05-23 | 19:01: die telt zijn miljoenen wellicht weer eens Niet slecht geboerd voor een artiest.
@dathoujetoch | 04-05-23 | 19:13:
Natuurlijk, daar doet hij het voor. Een klein veiligheidsrisico brengt het met zich mee, maar voor een paar centen moet je iets overhebben.
Zoiets?
@dathoujetoch | 04-05-23 | 19:13: miljoenen waarschijnlijk gestald in een belastingparadijs.
@Ongekend2022 | 04-05-23 | 19:25:
Zeker, honderdduizendmiljoenmiljard keiharde euro's. Jouw belastinggeld!
@Ongekend2022 | 04-05-23 | 19:25:
En waarom zou hij dat nodig hebben? Hij was al self made multi miljonair
@Ongekend2022 | 04-05-23 | 19:25: Waarschijnlijk ja. Maar niet heus.
Wat is er mis met een braai van de AWB?
Lekker tjops, boerewors en een branna.
Wat wil een mens meer?
Ja, nou wil ik toch even weten wat die branna nou precies is....
@EEnzame SchizofrEEN | 04-05-23 | 19:00:
Brandewyn en cocacola. Verkieslik Klipdrift.
AWB'ers zeggen dan: brandewyn laat ons staan.
Die werklikheid is dat die brandewyn hom laat le.
1 zwaluw maakt geen zomer, maar ik zag net 3 zwaluwen joe! Dat u het even weet.
Toevallig op weg naar het zuiden?
Hadden ze een backpackje op hun rug?
Nope. Aan het flirten met elkaar. Love is in the air.
In het noorden zeggen wij: "1 pinguin maakt nog geen winter". Vind ik eigenlijk mooier.
Waardig tonen
Wat ook de gekoesterde overtuiging mag zijn.
Gaat Roxanne ons weer een schuldgevoel aanpraten,
Hoe laat begint het kransschoppen. Ik vraag dit voor een neef.
Neef Mohammed?
Neen. Niet naar de Dam.
Ik kijk naar de herdenking op de Waalsdorpervlakte.
Eensch!
Helaas geen live feed gevonden.
Dus niets gezien.
Waalsdorpervlakte?
Ja, de achtertuin van het Oranje hotel.
Niet te verwarren met Hotel van Oranje, want dan zit je zomaar bij Harry Mensch in Business Class met een rekening van 10K.
@Schemerlamp | 04-05-23 | 19:01: Scheveningen vs Noordwijk, ja hoor. Geen aardrijkskunde op school gehad?
@dathoujetoch | 04-05-23 | 19:22: Is wel mooi, als je bij helder weer op de pier van Scheveningen staat dan kun je van links Hoek van Holland tot rechts Tata zien, en turend over de zee wat windmolenparken. Klein landje zijn we toch eigenlijk. En bovenop de pier zit een barretje waar ze prima muziek draaien en lekker bier schenken. Binnenkort maar weer eens naar Scheveningen als het kan.
@Smoelensmid | 04-05-23 | 18:54: ben jij volgende week vrijdag toevallig in Amsterdam?
@Sinterbikske | 04-05-23 | 19:25: Alleen als je daar al binnen komt rijden ben je al 50euro lichter. StraatRoof anno 2023...
@groenepixelporno | 04-05-23 | 19:34: Gmail smoelensmid even dan kunnen we kortsluiten..;)
Fijne herdenking allemaal.
Jij ook
Ook de dodenherdenking kun je elders in het land indringender beleven dan op De Dam.
Een meisje van het woonwagenkamp mag even na 8 uur iets vertellen. Tijd om de tv weer uit te zetten.
De kleinheid en benepenheid van types als Wilders en Van der Plas is vandaag wel weer heel duidelijk geworden. Alleen al daarom is het een gedenkwaardige dag. En verder proost ik op wijlen oom Bob.
Echt waar joh? Kleinheid en benepenheid - die mensen willen gewoon die herdenking niet laten misbruiken door de Kobold van Kiev en nog minder door die mafklappers die hier al jarenlang de regering vormen.
Over tot de orde van de dag.
Wie is trouwens wijlen Oom Bob?
Gelukkig leven we in een vrij land..
@Ichneumonidae | 04-05-23 | 18:51: Oom Bob is in ieder geval overleden.
Even niet over politiek
Vandaag denken we miljoenen slachtoffers van politici
Een beetje zitten zuipen op wijlen oom Bob tijdens de Dodenherdenking vind ik dan weer wat minder.
Zullen we even normaal doen en repect betonen ipv zelfs deze gelegenheid aan te pakken om mensen die een andere mening hebben te bashen? Vrede zij met u.
Vrijheid , is dat iedereen een eigen mening mag hebben, ook Wilders die al +15 JAAR beveiligd moet worden.
@Mr_Natural | 04-05-23 | 18:55: Da's het nieuwe normaal. Wen er maar aan.
@Ichneumonidae | 04-05-23 | 18:51:
Die toespraak staat deze herdenking toch niet in de weg?
Ik vind het een beetje overdreven van Carolientje, een punt proberen te maken over de rug van de dodenherdenking.
Kweenie, hoor toch ook behoorlijk wat mensen die weinig op hebben met van der Plas en Wilders die dit niet gepast vinden. En dan het excuus dat er geen inzicht zou zijn in de agenda van Zelensky terwijl het allemaal gepland was is zeer zwak.
@SterF... | 04-05-23 | 18:58: Dat laatste, daar ging het totaal niet over. Het is onze dodenherdenking, meer niet.
Je kunt rustig alle doden over de hele wereld herdenken, maar ja.
Zie er niet meer in dan politiek gekonkel over de rug van de Nederlanders die in WO-II zijn omgekomen.
Die Z. heeft daar helemaal niets mee te maken.
@Ichneumonidae | 04-05-23 | 19:03:
En hij kwam daar dan ook niet voor.
@SterF... | 04-05-23 | 19:10: En hem dan uitgerekend op 4 mei uitnodigen, tuurlijk.
Dat hij voor iets anders komt, daar hoeft denk ik geen cartoon bij.
Dat is vandaag al de zoveelste keer, en nogmaals, u heeft zekerlijk niet gelijk.
En verder wat Rick zegt, die vat het eigenlijk wel mooi samen.
Ik heb helemaal niets met deze vorm van theater maar goed. Herdenken doe je geen 2 minuten per jaar, als kind en kleinkind van oorlogsslachtoffers en deportees draag je dat 24/7/365 met je mee omdat je merkt hoezeer dat het leven van die 2 vorige generaties heeft beinvloed.
En op die verzameling hypocrieten en langs de lijnen van de diversiteitslijn gepreselecteerde voordrachtskunstelaars, nee bah.
Ik zeg gewoon, eendrachtig mijn opa: "Wel vergeven, niet vergeten".
@Ichneumonidae | 04-05-23 | 18:51: et tu? Kobold van Kiev? Dat is toch wel weer een duidelijk signaal.
REAGEER OOK