Volgend jaar bij de NOS: Nationale Herdenking Tweet Caroline van der Plas
Blijf het vertellen
Social
Op 3 mei 2024 zendt de NOS op NPO1 de Eerste Nationale Herdenking uit van de tweet van Caroline van der Plas over het bezoek van de Oekraïense president Zelensky aan Nederland. De presentatie is in handen van Rob Trip en Astrid Kersseboom. In de uitzending is ruim aandacht voor de verhalen van nabestaanden en slachtoffers van de tweet. Ook wordt stilgestaan bij de heldhaftige daden van de vele Nederlanders in het verzet, onder meer door een reconstructie van het werk van Jan Postma, die eigenhandig het aantal keren 'ik' in de tweet telde, en met behulp van afbeeldingsbewerkingssoftware een pastiche produceerde. Er worden likes neergelegd bij de social media posts van hen die vielen in de strijd. Maarten Hopman, maker van een tweeluik, zal een zelfgeschreven gedicht voorlezen. In de uitzending is tevens aandacht voor de schaduwzijden van de tweet: historicus Chris van der Heijden, auteur van 'Grijs verleden', bespreekt de grote groepen Nederlanders die zich eigenlijk weinig aantrokken van de tweet en zo goed en zo kwaad als het ging probeerden hun eigen leven te leiden. Daarnaast komen familieleden van mensen, die de tweet steunden, aan het woord. Hoofdredacteur Danny Nelissen: "Het is belangrijk dat we verhalen over deze tweet blijven vertellen. Je moet er niet aan denken dat er straks kinderen opgroeien die geen weet hebben van wat er op 3 mei 2023 is gebeurd. Herdenken is, juist in een tijd als deze, zó ontzettend cruciaal. Je moet niet normaal maken, wat niet normaal is." Het begin van de uitzending is om 18:30 uur, en niet om 18:00 uur zoals eerder aangekondigd, in verband met het NK Afstanden.
Reaguursels
InloggenUitstekende 4 mei podcast over holocaust en anti semitisme uit NL/Israël.
In het eerste deel gaat het over de geschiedenis van de Oekraïne en de onzinnigheid van het staatsbezoek vandaag.Bijna letterlijk de argumentatie van vd Plas...,ook al gaat het hier niet over.
www.israelnieuws.nl/post/nieuws-podca...
Goeie tip!
Linkse deugermensen vonden op twitter oude tweet van Caroline:
"Niet alle Duitsers waren slecht,zo waren er die waarschuwden voor razzia's ."
#Deugophef ,Lientje natuurlijk fout.
Israëlpodcasters :
"Niet alle Duitsers waren slecht,zo waarschuwden sommigen voor razzia's"
Moeten we nog wel herdenken? In de oorlog vermoord door de Duitsers. Nu onder bevel van de Duitsers. Het kan verkeren.
Al die knipmessen om Zelenky heen gezien…?
En als je het er niet mee eens bent maken ze de kachel met je aan!
Over polarisatie gesproken..
Hier heeft Kerrelaajn van der Sl*t zich overduidelijk ernstig vergaloppeerd.
Allereerst woedt er nog steeds een volstrekt zinloze agressieoorlog, some miles closer to home. Secundo is het herdenken van doden die 80 jaren geleden vielen per definitie hetzelfde als het herdenken van doden die een jaar geleden vielen. Tenslotte: wie is Kerrelaajn dat zij prioriteiten mag stellen?
Zelensky komt hier niet om doden te herdenken, die komt voor extra wapens.
@Schoorsteenveger | 04-05-23 | 16:24: Juist..!
Ze wilde gewoon geen afleveringen van haar soapseries missen. Mag natuurlijk hoor, maar wees er gewoon eerlijk in.
Dan heb je zeker ook soap serie van Zelensky gemist..?
Hier maakt Carolyn geen vrienden mee. Zelensky herdenkt zijn doden (worden er iedere dag meer) en wij onze doden tachtig jaar geleden. Dat beide niet vergeten worden en dat past prima bij elkaar.
Het zal hieronder al wel meermaals in verschillende bewoordingen zijn gezegd, maar dit is juist de meest uitstekende dag voor Zelensky’ bezoek. Op de dagen dat we de doden door en de overwinning op de nazi’s herdenken, kunnen we meteen de doden door en toekomstige overwinning op de hedendaagse nazi’s (die in Moskou) herdenken respectievelijk vieren.
Caroline zit er hier behoorlijk naast. Misschien kan ze zich beter weer op de boeren richten, want van gevoel voor geschiedenis en internationale politiek moet ze het duidelijk niet hebben. Of zijn de meeste boeren (kolchozen) toch een soort Russische vijfde colonne?
Zullen we dan ook de doden herinneren die wij, het westen, hebben veroorzaakt in Iraq etc? Of werkt dat niet zo? Alleen de doden herinneren die andere partijen hebben veroorzaakt?
@boerk | 04-05-23 | 14:25:
Met Dodenherdenking worden al jaren alle doden die bij gewapende conflicten zijn gevallen herdacht, ongeacht afkomst.
Doden die in Nederlandse krijgsdienst zijn gevallen moeten we vandaag herdenken. Dat heeft niets te maken met goden die in andere krijgsdienst zijn gevallen in een oorlog waar Nederland niets mee te maken heeft.
@borgmonster: doden, geen goden. Duh.
@borgmonster | 04-05-23 | 14:44:
Precies er word steeds meer bijgehaald
U weet hopelijk dat Oekraïne met Nazi-Duitsland collaboreerde?
Zelensky is gewoon een dure bedelaar die zorgvuldig zijn marketing plant. Van mij mag hij lekker in Oekraïne blijven.
Goed zo Lientje, laat je ware gezicht maar zien. Eigen volk eerst, daar draait het bij boeren om! De eerste scheurtjes in een geïdealiseerd partijtje. Op weg naar de uitgang.
Je bent er ondersteboven van?
@D-Fens_1963 | 04-05-23 | 13:21: Diepe tegel. +veel. Verder heeft Azijnist zijn nick passend gekozen.
Ze heeft gelijk. Doden herdenking is het geen propaganda voor de oorlog in Verweggistan.
Vlaggen ondersteboven hangen wel?
Da's letterlijk de enige taak van volksvertegenwoordigers: 't eigen volk vertegenwoordigen.
Doe maar niet. Met een beetje make-up gaat het nog.
@benikookalgek? | 04-05-23 | 13:31:
Eens
De regering moet regeren. De tweede kamer controleren. En nu gaan we fittie maken over een mening van Mevr vd Plas, welk probleem lossen we hier mee op?
"fittie maken"?
Al een probleem op zich......
Alle oorlogsslachtoffers worden herdacht. Niet enkel de Nederlandse. Dit riekt naar "eigen slachtoffers eerst" en dat is populistisxhe prietpraat. Prima als Lientje niet gaat, maar Zelensky is prima welkom. Heeft niks met deugen te maken.
"Prima als Lientje niet gaat, maar Zelensky is prima welkom"
Dat is nuance. Bravo. En daarmee is de hele kous af.
Die pogingen van sommigen om elke BBB-kiezer als Putin-lover weg te zetten zijn echt zielig.
Nee bijsluiter, niet alle oorlogsslachtoffers worden herdacht. Dat is nou net het hele punt. De gesneuvelde Oekraïnse kampbewaarders die in de tweede wereldoorlog joden neerschoten herdenken we bijvoorbeeld niet.
Ach kijk, de D66 Trollen zijn weer uit het vet gehaald.
Als je misbruik maakt van de vrijheid van GS haal dan even een kroontje.
Oh nee. Iemand heeft een mening die mij niet bevalt, het zal zeker een D66-trol zijn."
Wat een treurnis.
Als ik zo de tegels lees dan is het weer ‘deugen of niet deugen that’s the question’. De een vindt Kerrolain deugen en de ander vindt dat Kerrolain niet deugt.
Daarna elkaar de maat nemen. Want alleen de scribent deugt.
Nog belangrijker is het spel daarna. 'Kill the deuger'. Welke bekrompeling is er niet groot mee geworden?
@TanteJuut | 04-05-23 | 14:03: Kill the complot denker en kill the deuger als tegenreactie. Daar komt het zo ongeveer op neer.
@Gladiator Fap | 04-05-23 | 14:13: Ze framen maar een eind in de verte allemaal
Tekenfilm schetst: Weten is de helft van de strijd.
Vader heeft gelijk, heel Nederland heeft op domboschooltjes gezeten.
Overtuigd zijn te weten is moedwillig het verbranden van boeken vergeten.
Well played, well played. Ze hebben een val gezet voor Kerrolaine en ze loopt er met open ogen in. Maar de vraag is, zal Demagogie66, Marketing Mark's VVD en de randstadfactie van CDA, ervan kunnen profiteren?
Want graag maak ik van dit onderwerp gebruik om aan Maurice de Hond eens een negatieve poll te houden. M.a.w. op welke partij zou U beslist NOOIT stemmen, de nrs. 1, 2 en 3. De uitkomsten daarvan kunnen ook een licht schijnen op hoe dit land verder gepolariseerd wordt door politici die hun eigen bevolking niet vertrouwen en niks gunnen.
Het zal me niks verbazen als dit het uil van minerva-moment gaat worden van de bbb. Alleen de latente putinknuffelaars blijven over en de rest schaamt zich later ooit op haar te hebben gestemd. Ga zo door Caroline!
Suggereer je dat de uil van minerva óók zorgvuldig in scene gezet werd om zo met een Godwin te kunnen scoren? Want dat is het en niets anders. Een poppenkast, zeer toevallig op 4 Mei gepland. Op een dag dat het Nederlandse volk letterlijk even stilstaat bij zijn eigen geschiedenis. En dat mag niet natuurlijk. Er spelen andere belangen. Als de oppositie zich dan roert is dat mooi meegenomen, kun je die meteen als Putinknuffelaar wegzetten en het dom-deugend stemvee volgt weer braafjes. Ik heb nieuws voor je, Bob: Caroline doet het in de peilingen niet goed vanwege haar beleid voor wat betreft Oekraine. Ze doet het goed omdat héél veel Nederlanders het ondemocratische afbraakbeleid van de zittende kliek kots- en kotsbeu zijn.
Verbazen? of gewoon de wens is de vader van de gedachte?
@Kowalski11 | 04-05-23 | 12:36: dit.
De BBB aanhang hierom wegzetten als putinknuffelaars is er een uit het PlayBook van Sjoerdsma. Logica van likmevessie, en bovendien erg goedkoop.
@Gladiator Fap | 04-05-23 | 12:35:
We mogen vanavond gewoon even stilstaan hoor.
Hoezo zou dat niet mogen?
Oh ja, je moet natuurlijk ergens je domme complotje mee onderbouwen. Dan maar met zelf verzonnen onzin.
@amateurrr | 04-05-23 | 13:02: Dit.
@RandyBiel | 04-05-23 | 13:04: Lientje zegt dat ze het "ongepast vind". Niet dat het niet zou mogen. Dat is haar mening. En ik denk dat veel Nederlanders het met haar eensch zijn. Als je in elke kritiek een poging tot "complot-denken" ziet heb je toch echt zélf een obsessie met rare denkwijzen.
Ach sommige mensen.....
@Gladiator Fap | 04-05-23 | 13:22:
" Lientje zegt dat ze het "ongepast vind". Niet dat het niet zou mogen. "
Jij stelt dat het niet meer zou mogen, niet je 'Lientje'. Korsakovje, dat je je eigen teksten nu al niet meer kan herinneren?
" Als je in elke kritiek een poging tot "complot-denken" ziet heb je toch echt zélf een obsessie met rare denkwijzen. "
" Het is dus geen "complotje", volgens u? "
Yup, duidelijk Korsakov.
Mei heeft 31 dagen. Een stuk of vijf daarvan zijn dagen met religeiuze en/of politieke betekenis voor Nederland. Dan heb je nog 26 dagen over waarop het gegarandeerd goed past. Technisch kun je ook met een kameraad gaan bier drinken op de verjaardag van je vrouw. Ze zal het alleen een beetje ongepast vinden als je het uitgerekend op die dag moet plannen. Zo simpel is het. En dat weet jij ook. En iedereen hier in de panelen weet dat ook. Het is alleen weer een vies, vuil polariserend spelletje dat hier gespeeld wordt en veel mensen happen weer toe en grijpen de kans om andersdenkenden weer een etiket op te kunnen plakken. Terwijl ze vandaag misschien maar liever stilkunnen staan bij hun eigen grootvader. Want zó lang is het nu ook weer niet geleden...
Op 21 maart 2014 demonstreerden vele organisaties, waaronder PvdA en GroenLinks, tegen Geert Wilders. Tijdens die demonstratie waren er twee dingen die opvielen. Ten eerste de deelname van aanhangers van de Islamitische Staat, die de ISIS-vlag lieten wapperen bij de Dokwerker. Ten tweede een onverbloemd antisemitische toespraak van rapper Appa.
En wie staan er vanavond bij de dodenherdenking weer vooraan met uitgestreken gezichten? Juist, PvdA en GroenLinks. Sinds 2014 ben ik daar niet meer bij.
Mad: deugen is een vervelende en hardnekkige aandoening. Je komt er lastig vanaf en er bestaan geen medicijnen voor.
Arsenicum schijnt een probaat middel te zijn.
Movroi krijgt het een beetje hoog in haar bolletje.
We weten nu hoe de vlag hangt: overdwars
Hoop dat we dan Xi in een grote optocht eren als degene die een einde heeft gemaakt aan de bloodshed in midden Europa
Wat wil je, Oekraïne's landbouw is concurrent van Lientjes boeren.
Want goedkoop graan (dat naar Afrika gaat, maar so what) concurreert met duur rundvlees? Zoiets?
Groot gelijk heeft ze. We herdenken slachtoffers van oorlogen. Dan nodig je niet iemand uit die actief bezig is een oorlog te voeren, bondgenoot of niet. Op een dat als vandaag laat je je van je meest pacifistische kant zien.
Zo, hij voert dus een oorlog, goh.
Is het je ontgaan dat Rusland Oekraïne is binnengevallen, en niet andersom?
Volg anders eens een keer het nieuws
Pacifistische kant: deed men voor 1940 ook en het bleek een dom plan.
Gaat Caroline zich nu ook aansluiten bij de 'Geen 4 mei voor mij' beweging?
Blijkbaar doet ze het tegenovergestelde en gaat de aandacht van anderen liever naar een politiek marketing praatje.
Daarbij, alle respect voor Oekraïne hoe ze knikt tegen de Russen.
Wel een bijzondere dag om ongegeneerd “eigen slachtoffers eerst” te roepen.
Maar goed, als omgekeerde vlaggen op 4 mei je al niet boeit, wat dan wel he.
U bent de zoveelste, die werkelijk nutteloos warme lucht verplaatst. BBB heeft opgeroepen, om op 4 Mei de vlaggen recht te hangen.
@vladimirows | 04-05-23 | 11:48: welnee, ze heeft een halfzachte tweet gestuurd of ze het misschien wilden overwegen, verder heeft ze er geen zak aan gedaan.
@Ja_hoor | 04-05-23 | 12:08: want ze is niet persoonlijk langs iedere boer gegaan om te eisen dat de vlag goed gehangen moet worden?
Nu blijkt lientje nog achterlijker dan ik al dacht
Goed om te zien dat Danny Nelissen toch nog goed terecht is gekomen. Jammer dat Jack van Gelder dit niet meer mag meemaken. #respect
Zelensky nu live op de NPO staats TV
Edit: staan nu in de rij
Ah, vandaar dus dat "ze" de dodenherdenking wilden veralgemeniseren naar "alle" oorlogsslachtoffers ipv die van WO-II. Niet handig om dan uitgerekend vandaag Zelensky uit te nodigen, er zit nog teveel oud zeer. We zijn nog niet over de geschiedsherschrijving heen dat Marokkaanse soldaten voor ons zijn gevallen bij de bevrijding van ons land.
Aan de andere kant, ook niet handig van Caroline om dit zo te doen. Gewoon gaan, handje geven en een genuanceerd verhaal op twitter doen. Of zou het ook iets met de graanprijzen en prijzen van kip te maken hebben, de oneerlijke concurrentie vanuit dat land? In dat geval juist gaan en gesprekken met Zelensky aanknopen. Hij heeft ons nu nodig, nu kun je er een slaatje uit slaan. Over een jaar of wat niet meer.
‘Ik kom niet’. De schoonmakers zullen er blij mee zijn.
Ja. Die hebben nu werk, want boeren ruimen hun eigen zooi op.
Om 20:00 uur staan we stil bij de Nederlandse oorlogsslachtoffers en dat verstoort Zelenski helemaal niet. Hij houdt zijn toespraak toch niet op dat tijdstip. Het gaat bij dodenherdenking ook altijd over “dit nooit meer”, dus dit is juist een perfecte datum om ook stil te staan bij het feit dat op dit moment, niet zo heel ver hier vandaan hetzelfde soort leed plaatsvindt. Niet om 20:00 uur uiteraard en dat gebeurt dus ook niet. Wilders is aanhanger van Poetin dus van hem had ik niet anders verwacht maar van Caroline is het een beetje dom gezwets. Mensen zijn vandaag ook gewoon aan het werk en daarbij denken ze vast niet de hele dag aan de oorlogsslachtoffers, is dat dan ook misplaatst? Van Zelenski kun je nog zeggen dat zijn komst gezien de omstandigheden nog een link heeft met deze dag, van vakkenvullen, tegelzetten, broodbakken, boeren of weet ik veel wat, niet.
Oh en Caroline, de holocaust heeft een eigen herdenking en die is niet eens vandaag.
Lientje is gewoon een beetje dom
Jammer van die opmerking over Wilders. Verder een prima tegeltje.
Wat een werk man om al die omgedraaide vlaggen halfstok te moeten gaan hangen.
Er schijnt bij de BBB opeens een vacature voor een spindoctor open te staan.
Lastig, ze zijn elders in dienst.
Om die vlaggen om te draaien?
Ik vraag me dan altijd af........ Als zo'n Zelensky plotseling naar Nederland komt? Waar slaap zo'n man dan en zijn gevolg? Amerikaanse ambassade, ambassade van de Ukraine, logeerkamer van Rutte, gastenkamer van de koning. Mag ik dat vragen...? Ja..., dan mag ik vragen......
Grasveld in Ter Apel.
Uiteraard de Russische ambassade deze is perfect beveiligd!
90% van Nederlanders keek gewoon keihard weg tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Niks is verbazingwekkend dus ook niet dat Rutte gewoon 4 Mei misbruikt om politieken punten te scoren.
Hoe scoort Rutte hier precies politieke punten mee dan?
@Capt. Iglo | 04-05-23 | 11:17: Omdat het politiek theatre is. We herdenken de Nederlandse doden. Moet ook deze Nederlandse traditie afgestaan worden? Ga je op 4th of July in de VS. 5 Mei vieren?
Je kan ook zeggen dat je het een ongelukkige dag vindt en wel gaan.
Ja, dat past wel heel erg bij de Nederlandse cultuur en politiek
Sommige doden worden niet herdacht.
Of moeten we de Russische doden nu ook herdenken?
Nou?
En de huidige president mag dan joods zijn, heel veel Oekraïners stonden in de tweede wereldoorlog aan Duitse kant, dus mag niet hopen dat er een krans namens de Oekraïne wordt gelegd.
@Kaal-dik-en-lelijk | 04-05-23 | 11:12:
Nou, ze stonden toch vooral aan de kant die tegen Rusland/Stalin vocht. Iets met een Holodomor. Los van het feit dat je natuurlijk gelijk hebt dat er vele sadisten waren die graag kampbeultje wilden spelen en zonder op te zoeken zullen er ook nog de nodige Oeki's bij de SS zijn gegaan, voor het geld, inderdaad vanwege de eidologie of ook weer om Stalin op de knieeen te krijgen. Fout volk heb je in ieder land namelijk.
30000 dertig duizend nederlanders bij de SS
@Schilder58 | 04-05-23 | 11:29: Ongeveer 25.000 Nederlanders nemen tijdens de oorlog vrijwillig deel aan de Waffen-SS. Ze vechten met de Duitsers mee om het Derde Rijk uit te breiden, vooral aan het oostfront en in de Baltische Staten. De Nederlandse SS wordt op 11 september 1940 opgericht. Op 1 november 1942 verandert de naam van de organisatie in ‘Germaanse SS Nederland’. Nederlandse SS’ers worden opgeleid op landgoed Avegoor, in het oosten van Gelderland.
Er komt een dag dat echt álles vroeger beter was.
Wanneer de volgende oorlog weer wordt uitgevochten met stenen en stokken.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze datum als bezoekdag doelbewust gekozen is om verder te polariseren. Welke politici deugen en welke deugen er niet. Reacties zoals die van Van der Plas en Wilders kon men op voorhand verwachten. Politici die primair voor de belangen van het eigen land en de eigen bevolking staan vinden hier iets van. Vanuit hun invalshoek terecht. 4 mei behoort een sobere dag te zijn voor mensen die een publiek ambt uitoefenen, in hun voorbeeldfunctie voor de rest van de bevolking.
Daar hoort zo'n staatsbezoek niet bij, ook niet van de president van een in oorlog verkerend land.
Aan de andere van het spectrum staan de populistische, "progressieve", polariserende en opportunistische "deugende" politici, die het liefst het gebroken been van een transgender van kleur op de Filipijnen nog bij de Nationale Dodenherdenking zouden betrekken. Alles om te snoeven hoe groot en omvangrijk hun deugkompas wel niet is. Hoe kundig zij het grotere, globale plaatje kunnen zien en duiden. Anderen de maat nemend met het standaard moralistische vingertje.
Doe mij toch maar politici die primair de belangen van eigen land en bevolking voorop hebben staan. De Nederlandse regering had prima kunnen zeggen "Zelensky, vriend, neem een lang weekend rust hier in Nederland, in alle stilte en anonimiteit, even adem halen. Maandag doen we zaken".
U begrijpt het. Nu Nederland nog.
Uiteraard is de keuze voor 4 mei geen toeval. Stel je voor, Pinokkio annex de geschiedenis leraar is vergeten wat voor dag dit is.
Je moet wel uiterst naïef zijn om te denken aan toeval in deze.
Dit mag, of het handig is is een tweede.
Goede tegel. Vooral met dit stukje geschiedenis in het achterhoofd: journals.openedition.org/temoigner/62...
Ik herdenk vanavond ook 6 april 2016, de dag waarop het Nederlandse volk tegen het Oekraine verdrag stemde.
Ik word een beetje moe van dat constante geprofileer van Lientje. Constant goedkoop scoren met dingen waarvan ze weet dat ze het goed doen bij haar achterban. Ze denkt toch niet dat Zelensky er wakker van ligt dat ze er niet bij is?
Diezelfde achterban die op dodenherdenking de vlag ondersteboven laat hangen.
Vind je dit goedkoop scoren? Ik denk dat het haar eerder schade toebrengt. Dus ik vind het wel goed dat ze dit aangeeft, en ik vind ook dat ze gelijk heeft
@Eric356 | 04-05-23 | 11:11: U heeft duidelijk BBB's standpunt gemist hierover.
@vladimirows | 04-05-23 | 11:22: welk standpunt? Die halfzachte tweet met de vraag of ze het wellicht wilden omdraaien nu?
@vladimirows: verschil tussen BBB en haar achterban he?
@Ja_hoor | 04-05-23 | 11:38: Bijvoorbeeld. En scoren doet ze toch wel hoor. Wel grappig, dat u het vreemd vindt, dat een politicus doet wat haar achterban wil. Zouden de coalitiepartijen wat vaker moeten doen; dan hadden ze wat meer zetels in de peilingen.
@Lorejas | 04-05-23 | 11:41: Ik ben iemand van die achterban en mijn vlaggetje ligt vandaag binnen. Dus was de opmerking om 2 redenen onzin.
@vladimirows | 04-05-23 | 11:52: u reageert op de verkeerde, vermoed ik, met dat stukje over wat “ik denk”.
Maar als u in die laffe halfzachtige tweet dan toch een standpunt ziet, zie ik dat ook wel: ze keurt het niet af.
@Ja_hoor | 04-05-23 | 11:55: U heeft gelijk, antwoord op de verkeerde persoon. Mijn excuus.
@vladimirows: nu de rest nog.
Benieuwd of er vanavond een damschreeuwer opduikt. Het land staat op springen
Je zou bijna denken dat Wilders dat geschreven zou hebben.
Het is weer fraai om te zien hoe de latente Poetin-liefhebbers, die zich met moeite hebben kunnen stilhouden het laatste jaar, omdat het toch best duidelijk Russische agressie is, nu met volle kracht hun aversie en heimelijke bewondering voor Poetin toch eventjes de vrije loop kunnen laten.
Alles onder het mom van "onze herdenking" natuurlijk, want ze willen niet te boek staan als de vriend van een moderne tiran. Zo ook Geert, die nog niet zo heel lang geleden Poetin en Rusland zag als bondgenoot in van alles, met name tegen de EU en moslims maar nu schielijk zijn gekregen speldje onzichtbaar onder zijn jas moet dragen, en als verzetsdaad vandaag Zelenski niet gaat ontmoeten in een vlaag van plotseling opkomend principieel nationaal besef.
Ik vind dat komisch en vooral dat de achterban zich weer zo openlijk laat kennen in de panelen, met maar moeilijk verholen aantijgingen aan het adres van Zelenski, waarbij alle Kremlin-clichés de revue weer passeren. Zelenski doet het voor de centen, voor de VS, voor de roem en Poetin is slachtoffer van westerse expansie. Alles komt weer langs!
Je bent er alweer vroeg bij beste Sjoerd. Kranig hoe een veteraan die in zulke moeilijke omstandigheden zijn vaderland gediend in den vreemde heeft toch nog de tijd vindt om de domme reaguurdertjes met wijze woorden toe te spreken. Dank.
Ik ben allesbehalve een Putin fan maar de heiligverklaring van Zelenski gaat Europa veel kosten. Als China straks Rusland militair gaat steunen, zijn de rapen gaar. We moeten een exit strategie hebben, een mogelijkheid tot onderhandelingen om uit de patstelling die jaren kan duren, te geraken
Precies, alles wat je nu al honderden keren voor ons hebt ingevuld komt weer langs.
Mijn hemel, latente Poetin liefhebbers, ik denk dat iedereen hier een grote hekel heeft aan Poetin.
Dat je mij uitmaakt voor bruinhemd, alla. Dit soort uitlatinge, je fanatisme doet je geen goed.
@Zapata10 | 04-05-23 | 11:05:
Je voelt je kennelijk aangesproken. Is het omdat ik je favoriete Geert een beetje extra in het zonnetje zet vandaag? Ontken nou maar niet dat hij geen sympathie had voor Poetin destijds. Wat overigens toen ook al heel slecht viel bij sommigen, waaronder ondergetekende.
Ik ben toch wel benieuwd wie dan toch die 'Poetin liefhebbers' zijn waar jij het telkens over hebt. Nooit (op een enkele trol na) heb ik hier reaguurders gezien die het allemaal fantastisch vinden wat er gebeurt in Oekraïne. Maar dat wil ook niet zeggen dat we nu allemaal Zelensky op het voetstuk moeten zetten. Er zit ook nog iets tussenin hoor, Zelensky fanboy ;-)
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 11:29: Nee hoor Sjoerd ik heb niets met Geert wat je zou moeten weten. Maar je retoriek en argumentatie lijken zo sterk op die van luitjes van een bepaalde politieke partij dat het welhaast zou moeten zijn dat je achternaam Sjoerdsma is.
@donkieshot | 04-05-23 | 11:20:
B-L heeft vooral een tactiek van wild om zich heen schoppen. Stel je hem vragen dan komen er geen antwoorden maar juist meer scheldpartijen en verdachtmakingen. Je mag niets aan kanttekeningen plaatsen bij deze oorlog zonder voor Poetin vriendje uitgemaakt te worden.
Gezien zijn tegels vermoed ik een d66 werknemer, of misschien pvda.
Het zijn juist deze partijen die samen met gl, en haar voorlopers, vrienden waren van het Kremlin. Het is ongekend wrang dat juist deze partijen zich nu als “verdediger van de vrijheid” zien. Nooit hebben ze iets willen doen. Altijd maar het leger uithollen en de NAVO verdacht maken. Toen Poetin de Krim binnen viel in februari 2014, had Sjoerdsma zijn motie al klaar liggen om te verbieden dat de Nederlandse luchtmacht op toestellen een raket systeem mocht kopen die het Kremlin liever niet zag. Reden; “want ja, ook tactische kernwapens kunnen er op bevestigd worden”! Het was de PVV die tegen die Kremlin lovers motie stemde, samen met cda en vvd trouwens. Dat was 3 (!!!) weken na de inval in de Krim.
Nederlandse politici en CEO’s hebben net als andere Europese tegenhangers altijd warme banden behouden met Poetin. Schröder ging na zijn politieke loopbaan zelfs aan de slag bij Gazprom. Dank voor geleverde diensten is niet ondenkbaar.
Zelfs onze Willem moest met Maxima leuk doen met deze dictator.
In 2014 schreef Wierd Duk al een onderbouwde waarschuwing over Poetin en dat een oorlog met hem niet ondenkbaar was. Hij heeft het met de start van deze oorlog nog eens opnieuw op internet gezet.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 11:29: Zapata een PVV adept???
@Nuuk | 04-05-23 | 11:34: Sommigen willen alles wat je zegt verkeerd opvatten. Toen ik ooit cynisch zei dat Putin deze kant op zou komen om Europa van het neoliberalisme te bevrijden bedoelde ik niet dat ik daarop hoopte. Maar ik had wel gelijk dat hij naar het Westen kwam oorlogen. Domweg omdat ik durf te geloven wie wie op de wereldkaart is. Het zijn inderdaad de politici en ceo's die nu net doen of het voetvolk Putin prees.
@Nuuk: mee eens.
Fanatici verkeren ongeremd in de regionen van de extremiteiten. Het eene moment denk je dat iemand zindelijk is, het andere moment weet je zeker van niet.
Gek genoeg is er maar 1 groep die garen spint bij verdeeldheid en ik vermoed dat dit geluid daar vandaan komt.
Ik hoop dat deze oorlog snel voorbij gaat, voor fanatici is eigenlijk geen plaats binnen een mogelijk nucleair conflict.
Waarom alleen Geert noemen. 10 jaar geleden heeft de volledige regering de 400 jaar vriendschappelijke betrekkingen met Rusland gevierd. Even een biertje gedaan met Poetin.
Dus waarom noem je in 1 adem ook niet Mark Rutte en Willem Alexander bijvoorbeeld?
Heeft ze gelijk in, netjes verwoord, geen gedram, niets aan de hand. Op naar de volgende ophef.
Dat de cateringmedewerkers niet allemaal op de foto met Z. konden. Een schande.
Zelensky zal er kapot van zijn nu hij weet dat Caroline er niet bij is.
Nu wordt Lientje nog als vuige nationalist weggezet. Volgend jaar is haar standpunt ineens bon-ton in progressieve kringen en wordt iedereen die er anders over denkt neergesabeld.
Net zoals dit jaar de zogenaamde progressieven vol op het orgel gaan over de correcte manier van wapperen met de driekleur, terwijl dwepen met de Nederlandse vlag je vorig jaar nog op het stempel "vuile nationalist" kwam te staan.
De idioten spartelen wat af in het kleuterbadje.
Beschamende vertoning van Van der Plas.
Heeft niets met Dodenherdenking te maken haar afwezigheid.
Ze heeft alle gelegenheid om de toespraak van Zelensky bij te wonen. En het te koppelen aan de gevallenen tijdens WOII.
En om vanavond 2 minuten hierbij stil te staan.
Zegt genoeg hoe zij (of geheel BBB) tegen de vernietiging en genocide op de Oekraïense bevolking staat.
Heel ""toevallig"""" hebben PVV en FvD ook verstek laten gaan.
Je mist dat we op deze manier nog verder deze oorlog ingetrokken worden, door de koppeling met onze eigen oorlogen en altijd mislukte "vredesmissies".
Mijns inziens heeft ze gewoon gelijk. Op deze dag hangen we ff de vlagjes recht en herdenken we 'onze' doden. Als Zelensky wat respect zou hebben, dan koos hij een andere dag dan 4 mei. En nog een feitje, op deze dag : Nazi-Duitsland recruteerde milities onder Oekraïners en zette deze niet enkel in de strijd tegen sovjetpartizanen in, maar ook in de holocaust van joden in Volhynië. 12.000 Oekraïense militieleden stonden in 1942 1.400 Duitsers bij in de moord van ongeveer 200.000 joden.
De dodenherdenking vindt plaats van 18.00 uur tot zonsondergang. Vindt het bezoek dan plaats? Wat een hysterisch gezeik voor eigen politiek gewin. Zeer misplaatst...
Oh, u heeft het over Pinokkio en co?
@vladimirows | 04-05-23 | 11:17: meer over BBB'ers die doen alsof ze heel patriottisch zijn, maar eigenlijk zelf geen bal weten van zaken zoals de dodenherdenking of de manier waarop je een vlag ophangt.
Tja, toen ik nog jong was gingen we op 4 mei naar de oorlogsbegraafplaats, heel plechtig. 5 mei was *altijd* vrij en vierden we dus bevrijdingsdag.
Sinds 5 mei optioneel is geworden laat ik 4 mei ook maar schieten, kennelijk niet belangrijk.
Als je alleen aan dodenherdenking deed omdat je de dag erna vrij was, had je het beter uberhaupt nooit kunnen doen.
@Ja_hoor | 04-05-23 | 11:00:
Is het moeilijk te begrijpen dat 'wij' als land de bevrijding van een wrede onderdrukker kennelijk geen vrije dag meer waard vinden (dat was namelijk wel zo), zodat je bijvoorbeeld bevrijdingsfestivals kan bezoeken en militaire optochten kan bekijken, dan is het kennelijk allemaal niet meer zo belangrijk.
Dodenherdenking is onlosmakelijk gekoppeld aan bevrijdingsdag.
Lientje heeft hiermee een nationalistisch standpunt en wil op deze dag Nederlandse oorlogslachtoffers herdenken. Idem Wilders. En alhoewel Nederland laf was tijdens ww2, onze media en overheden collaboreerden en percentueel in Nederland de meeste Joodse mensen zijn omgekomen ten opzichte van de rest van Europa hebben beide wel een punt. We hoeven niet trots te zijn op het oorlogsverleden van Nederland maar deze dag gebruiken om hen te herdenken die wel de moed hadden om terug te vechten tegen de fascisten lijkt mij het beste bij deze dag te horen. De rest van de hedendaagse en vroegere conflicten herdenken we dan de rest van het jaar.
Aan de andere kant komt een staatshoofd van een bevriende natie wat op een gruwelijke wijze is binnengevallen op staatsbezoek. Dat kan je ook los zien van de dodenherdenking en er dus gewoon bij zijn.
"maar het conflict was binnen de grenzen van onze geelblauwe vrienden"
En wiens tanks, soldaten en speciale eenheden waren daar binnengevallen? Oh ja. Details.
Gelukkig mocht Oekraine wel in de onafhankelijke onderzoekscommissie zitten.
@Kartelmaster2000 | 04-05-23 | 11:00:
Alles de schuld van Verhofstad. Alles! In zijn eentje is hij een oorlog begonnen. Hij nodigde de Russen uit. Hij zei, kom vernietig dit land, want zij willen misschien wel bij de EU, ooit. Een vrijbrief inderdaad voor agressie. Want bij de EU willen, dat staat gelijk aan een oorlogsverklaring nietwaar?
Oekraïne is binnengevallen door een agressieve mogendheid en vecht voor zijn vrijheid. Hoe kun je het verband met 4 mei in 's hemelsnaam niet zien? Gooi je eigen glazen maar in Caroline.
@Nuchternederland | 04-05-23 | 10:55: Tja, we maken ons om het ene conflict meer druk dan om het andere. Niet dat ik die andere invasies niet veroordeel, maar dit voelt gewoon veel dichterbij dan Afghanistan, Georgië en Tsjetsjenië. En ja, de EU wil Oekraïne bij de EU, daar ben ik ook niet voor, maar het punt is dat Oekraïne soeverein is en de ambitie mag hebben om bij de EU of de Navo te gaan, dat heeft Rusland maar te accepteren.
Dus het is bewust gedaan? Ook al wordt dat ontkend?
@vladimirows | 04-05-23 | 11:18: Wat is bewust gedaan?
Klopt, het is aangevallen door Russen en Putin is een zak. Kritiek op een politieke keuze dat dit bezoek juist vandaag plaatsvindt mag niet?
@donkieshot | 04-05-23 | 11:25: Wie heeft het over wel of niet mogen? Het mag wel maar het is de vraag of het verstandig is. Op de Joop is het nu feest, dat is niet zonder reden.
@Tashtego | 04-05-23 | 11:25: Dat Zelensky "zomaar opeens" een bliksembezoekje doet en dat het ABSOLUUT toeval is, dat hij NET op 4 Mei komt speechen.
@vladimirows | 04-05-23 | 11:58: Op die manier, nee ik denk niet dat het toeval is.
@Tash: op Joop is het altijd feest. Het zijn alleen hele rare feestjes. Als je daar met een vriendijke doch afwijkende mening komt krijg je direct een ban.
De Joop is niet zo van tegenspraak, daarom is het ook niet interessant als medium.
Een vrouw van een partij met 1 zetel in de tweede kamer. Daar zijn er meer van. Komen die allemaal weg goededag zeggen?
Weg = wel
Het hele jaar moeten Nederlanders al het wereldleed al betreuren, en boete doen voor verleden en toekomst. De Oost, Srebrenica, slavenhandel unz. Dat Vredespaleis staat niet voor niks in dit -ooit neutrale- land. En op 4 mei herdenken we de gevallenen van WOII. Die in het Koninkrijk vielen en niet die in Aleppo en Timboektoe.
Dit dus.
Hear Hear!
Dat vind ik ook. En het getuigt van respect voor de slachtoffers en alle nabestaanden om dit niet te laten overschaduwen door het bezoek van Zelensky met als doel wapens en geld te verkrijgen alsmede het lidmaatschap van de Navo af te dwingen.
Tijdige aankondiging van dit bezoek had de burgemeester van Utrecht mooi een ritje naar Kiev kunnen besparen!
Laat ze de boeren nu Russische vlaggen ophangen?
In dat geval kunnen de vlaggen omgedraaid blijven hangen.
Het enig wat nog moet gebeuren is dat de blauwe en witte baan even gewisseld worden.
Wie weet kan Van der Plas wat naaicursusjes organiseren om dit te regelen.
Dan heb je de vlag van de Russische Federatie.
Even serieus: los van de timing, wat komt hij eigenlijk doen in Nederland? Bedoel eigenlijk 'waarom' Nederland? Kan hij geen toespraken vanuit Kiev uitzenden ofzo?..
"Wat Zelensky bij de Kamer zei is nog niet bekend, maar Tweede Kamerlid Van der Lee (GroenLinks) noemt wat de president zei "indrukwekkend""
Panama papers vergadering met onze Wopke Hoekstra. Beiden zijn immers bekend bij de offshore accounts...
Hij komt een zak deugpuntjes brengen en hoopt met een zak geld weer te vertrekken. En nou wij toch ons leger hebben weggegeven aan Duitsland, hebben we misschien nog wel wat materieel over ook.
Hij toert de halve wereld rond tot en met een speech bij de Golden globes aan toe.
Ik vind het heel erg raar.
@Kartelmaster2000 | 04-05-23 | 10:47: Nu je het zegt, ze hebben wel iets gemeenschappelijks.
Indrukwekkend, als in de indruk wekkend dat hij nog meer geld en spullen wil.
Geld halen.
Nog een keer een leger bijeenharken zoals ik al eerder schreef maar wat verwijderd werd. Zijn eerste leger(het Oekrainse leger) was op. Daarna kreeg hij van de navo een tweede leger wat bijeengeschraapt werd met oud waschau pakt spul uit depots. Ook op, toen werd het derde leger geleverd in de vorm van oud nato spul zoals Gepards Leopard 1s, YPR-765, oud model Abrams etc. Zal nu ook wel weer redelijk gesleten zijn, dus de bedelronde voor een vierde leger begint.
Hahaha, Sander Schimmelpenning duikt er bovenop. Hij maakt twitter minder saai.
"De hemeltergende verwendheid van de Nederlandse kleinburger: alles moet om hém, zijn omgekeerde vlaggetje, zijn rancune en zijn gehaktbal draaien. Henk en Ingrid zijn zielig en niemand anders. Er is geen wereld buiten Vinexië."
Het is maar goed voor Sander dat Twitter bestaat. Als ie in Vinexië op het plein op een zeepkist zou staan krijgt ie alleen maar meewarige blikken.
Vinexië is precies wat Nederland verwordt door globalistisch streven. Haastig volbouwen omwille van een identiteitsloos volk.
Op een zeepkist...<proest>
Sander die praat over kleinburgers, lol.
Het schijnt dat hij een nieuwe villa heeft gekocht in Madurodam.
Volgens mij heeft dit mannetje nog nooit in een spiegel gekeken want hij beschrijft voortdurend zichzelf. Of hij haat zichzelf, dan neem ik dat terug.
Ik wens haar een lekkere lange natte scheet toe tijdens de herdenking.
Het staat iedereen vrij om zich los te maken van het mediagebulder van talloze individuen die vanuit hun politieke vierkante micrometer vol losgaan op iedereen, niet zelden zichzelf versprekend en tegensprekend.
Vanavond 4 mei 20.00 kun je 2 minuten stilstaan bij de gruwel die anderen hebben moeten doorstaan omdat zekere types de ander fundamenteel geen goed leven of helemaal geen leven gunden. Twee minuten per jaar besef van de werkelijkheid achter de monumenten die er niet voor niets zijn.
Voor wie het wil opbrengen: kijk naar de tweedelige EO documentaire Een Vergeten Uittocht. Was op tv NPO2 1 en 2 mei. Luister vooral naar de Marokkaanse joodse man, hoe actueel zijn woorden nu nog zijn. Het is niet gestopt bij WO2.
Een domme zet om niet bij zijn toespraak in de Kamer te willen zijn .
Gaat haar stemmen kosten.
Zal wel ingegeven zijn door een behoefte om te compenseren voor de omkeer- naar -normaal- vlaggen - weigeraars in haar achterban,door te laten zien hoeveel ze om 4 mei geeft.
Welnee, gewoon een paar huilende kartelstemmers. Verliezen we niks aan.
Nee dat valt wel mee. Geen gelukkige Tweet maar iedereen heeft het recht op een eigen mening. Als van der Plas de toespraak om haar moverende redenen niet bij wil wonen, is dat haar goede recht.
Ik denk het tegenovergestelde. Gaat haar stemmen opleveren.
Hmmmmm,
Geert Wilders@geertwilderspvv
Ieder Kamerlid moet zelf weten of hij bij de ontmoeting met Zelenski wil zijn of niet. Maar ik zal er zelf dadelijk in ieder geval niet bij zijn. Vandaag gaat het wat mij betreft in Nederland niet over hem maar over onze eigen nationale Dodenherdenking.
twitter.com/geertwilderspvv/status/16...
Dit is nu precies het punt dat GS wil maken. De herdenking zelf is niet meer relevant maar politiek gewin willen halen uit 4 mei. Zum kotsen.
Wilders is pro-Kremlin.
En was om die reden ook niet aanwezig bij de toespraak van Zelensky.
Ben benieuwd hoe Van der Plas in de wedstrijd staat.
Was dit dezelfde principiële man, die een rood wit blauw speldje van Poetin kreeg na MH-17? Die nu opeens heel standvastig Zelenski niet wil ontmoeten, als daad van nationaal verzet? Hulde voor zoveel patriottisme!
@Tiscali-2 | 04-05-23 | 10:45: De herdenking is nog steeds heel relevant.
Bezoek van Zelensky. Gezellig. Trek de knip maar weer, elk handje dat hij met een VVD-er of D66-er schudt zal de Nederlandse belastingbetalers opnieuw miljarden kosten. Maar wel voor de goede zaak, dus daar mag modaal en beneden-modaal best een beetje voor bloeden.
ze spreekt in "ik" vorm omdat zij dat zelf vindt. Ze eist niet van anderen dat zij dat ook moeten doen. Maar volgzaam links is dit natuurlijk niet gewend omdat zij groepsdenkers zijn en alleen denken in "wij" vorm.
Groepsdenken. Iets dat men bij de BBB niet zal aantreffen. Dat bedoelt u toch?
Veel teveel nuance voor lieden die alleen maar de wereld op morele gronden willen indelen in goed of fout. En ik neem aan dat u de vvd ook onder links schaart.
Selectief principieel.
Dit krijgt ze nog wel een keer terug.
Net als mevr. Kaag met 'Nieuw leiderschap'.
Had die knakker niet even twee of drie dagen kunnen wachten met zijn komst? Had Rutte hem niet even dat kunnen vragen?Kleine moeite en een hoop sores minder. Dit is walgelijke, weerzinwekkende opzet geweest. Zelenski kan van mij verder de tyfus krijgen.
Nou, de NPO is er weer meteen bij om uit te leggen dat dit toevallig samenvalt vanwege eerdere bezoeken aan Finland bijvoorbeeld. Grappig hoe zij altijd goed aanvoelen dat er wel eens iets gedacht kan worden omdat zij het zelfde denken dus.
Dit is een plannetje van Rutte. Zelensky heeft andere dingen aan zijn hoofd dan de feest -en gedenkdagen in ander landen bijhouden. Rutte wil scoren en maakt misbruik van alles dus waarom 4 mei niet?
Zelensky is in de up huidige oorlog een goed leider van zijn land en snap wel dat hij overal steun wil halen.
Maar jij bent ook zo’n verstandige jongen.
@Tiscali-2 | 04-05-23 | 10:39: En toevallig was de PH-Gov net in Finland.
Want stel je voor dat er naar Oekraine gevlogen moest worden ipv Finland, dat is een veel te groot risico.
Alle ramptoeristen uit NL, zoals Sharon Dijksma zijn ook met de trein gegaan. Toch?
Ah ,daar is de Joop ook.
Subtiel als altijd,lekker framen
"BBB keert zich tegen bezoek van joodse Zelensky op 4 mei"
www.bnnvara.nl/joop/artikelen/bbb-kee...
Het bericht dat je wist dat zou komen.....
Zou wel ballen zijn van Zelensky als hij met een keppeltje op op de Dam staat vanavond.
@P-unit | 04-05-23 | 10:37: En als er dan een Franz Ferdinandje gedaan wordt, hernoemen we plaats delict in Serajevo aan de Amstel.
't Is wel waar.
De enige die Joop nog serieus neemt is Joop.
Ach, ach ach, ´joodse´. Gekken daar.
Normaal zijn ze heel anti-Israel op Joop, op het antisemitische af, maar als het ze uitkomt dan framen ze het weer zo.
Want bij Joop benoemen ze steevast de aanvallen door Marrekaantjes op mensen met een keppeltje. Daar zijn ze pas eerlijk.
Rutte, het kabinet en de tweede kamer hebben hun feestje met Z. De cadeautjes zullen zo wel op tafel komen. De Nederlanders en hun stomme verleden kunnen doodvallen. Dan zijn er straks nog wat meer te herdenken. Ik krijg steeds meer respect voor deze dame. Voor Geert had ik dat al.
De 21e eeuw staat in het teken van de hypocrisie voor wat betreft de Nederlandse politiek. Het wordt tijd voor een verandering met nieuwe politici en politieke partijen aan de macht.
Ik ook. Goed van mevrouw van der Plas. Niet meegaan met de Zelensky celebrity hype.
Van Wilders heb ik het vermoeden dat hij centjes en vriendschapsspeldjes ontvangt of ontving uit het Kremlin en daarom Zelensky en de ambassadeur ontloopt. Maar dat Van der Plas dit spelletje ook gaat spelen verbaast me wel.
Welk spelletje?
Quote: “ Op 4 mei tijdens de Nationale Herdenking worden alle oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit het toenmalige Koninkrijk der Nederlanden herdacht, de slachtoffers die vielen tijdens de koloniale oorlog in Indonesië, en ook de slachtoffers die daarna vielen tijdens oorlogs- en vredesoperaties waarbij Nederland betrokken was.”
www.4en5mei.nl/herdenken/wie-en-wat-h...
Zie P-Unit hieronder. Uitleg genoeg zo?
Echt? Het lijkt me dat de rest meer is van het deugen na de oorlog. 4 mei is een sobere dag, beetje ongepast om dan een buitenlandse gast met alle egards en bijbehorende presentjes te ontvangen.
‘Do ist der Bahnhof!’
“Liever een Russin in bed, dan een kruisraket”.
“Liever een Rus in de keuken dan een raket in de tuin”.
“Maak het leger, leger”.
“Ontwapening nu”.
“Weiger dienst”.
“Militarisme is fascisme”.
“Geen raketschild in Europa”.
Zo maar wat kretologie van de vazallen van het Kremlin, en dat al sinds de jaren 60 denk ik. Dat is dus al 60 jaar. Het zijn gl en voorlopers, pvda, 66 die niets anders hebben gedaan dan defensie slopen, de NAVO uithollen en de VS tot schurk maken.
In maart 2014 diende nog een motie van Sjoerd Sjoerdsma (bekend van 66) om Nederlandse gevechtsvliegtuigen niet uit te rusten met een bepaald raketsysteem want daar konden ook tactische kernwapens op bevestigd worden. Dat is gesteund door links en ongeïnteresseerd midden en rechts. Behalve vvd, cda en ……….de PVV! (Neem aan SGP ook). Het Kremlin was tevreden. De stemming was nog geen 3 weken na de inval op De Krim door Rusland.
@Tiscali-2 | 04-05-23 | 10:36: radicale en foute wappiepraat. Ben daar wel klaar mee.
@Nuuk | 04-05-23 | 10:47: Kijk, dat soort info laat prima de hypocrisie zien van de usual suspects.
@Nuuk | 04-05-23 | 10:47: je weet dat de pvv meerdere keren heeft gestemd tegen moties om Russische geldstromen in Nederland, onder meer richting politieke partijen, te onderzoeken. Een motie kwam nota bene van Van der Plas.
@Nuchternederland | 04-05-23 | 10:49: welke hypocrisie? 8 jaar geleden stemde een paar partijen tegen tactische kernwapens en nu moet iedereen die nu op die partijen stemt zijn mond houden? Ik was ook voor het afbouwen van kernwapens (mits de andere kant meedoet). Vind dat nog steeds een mooi streven alleen de huidige realiteit dwingt ons tot andere beslissingen. En over hypocrisie gesproken, je weet dat Wilders zich nog liet fotograferen in 2018 in de Doema “from russia with love”. Dat zou je na de dood van 200+ Nederlanders best als landverrraad kunnen zien.
Geef eens een antwoord? Welk spelletje?
Wilders wil ook geen onderzoek naar partij financiering door buitenlanders. Bang dat hij moet aangeven hoeveel roebels er in de PVV-kas zitten.
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:50:
Die onderzoeken stellen niets voor, ik wil er wel eens naar zoeken en ben benieuwd waarom hij dat deed. We hebben hier voor de show en met moeite wat geldstromen geblokkeerd, maar het was onze eigen regering die dit niet echt wilde, want dubieuze geldstromen is een verdienmodel in ons land. Zie de vele brievenbusfirma’s.
Dat Wilders vriendschappelijk is tav Russen, is niet zo’n probleem. Niet DE Russen zijn een probleem, het is Poetin en zijn kliek. Nu kan je ophef maken over een foto From Russia With Love, maar er zijn tal van foto’s met onze leiders, zelfs onze koning die met boef Poetin op de foto zijn bij sport momenten, bij internationale overleggen, onlangs nog zag ik er een van een Nederlands - Russische handelsmissie. Poetin was toen net zo’n boef als nu.
www.parool.nl/nieuws/wat-komt-poetin-...
@Nuuk | 04-05-23 | 11:17: allemaal voor mh17 en dat is hier vaker uitgelegd. Dit is het bagatelliseren van een bijzonder foute afweging van Wilders die gewoon tegen de nieuwe koers inzake Rusland inging. En nu ook lekker dwarsligt tav Oekraine. En het is niet zo’n lekkere reden om een onderzoek naar geldstromen tegen te houden omdat het niks zou voorstellen.
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:55: en in 2013 heeft de volledige regering + koningshuis uitgebreid met Poetin 400 jaar vriendschappelijke betrekkingen gevierd. Dus wat is je punt?
@BobDobalina | 04-05-23 | 12:16:
Want Poetin was pas een boef NA MH17?
Nee dus. Dat is het hypocriete van vvd, d66 en al die vazallen. Pas als iets je direct raakt wordt het een probleem en daarvoor mag het.
@Nuuk | 04-05-23 | 11:17: “…… want dubieuze geldstromen is een verdienmodel in ons land. Zie de vele brievenbusfirma’s“. U heeft geen idee waar u het over heeft (anders zou u dit in dit verband niet schrijven). Alle financiële dienstverleners in Nederland (banken, vermogensbeheerders en trustkantoren) werken goed mee aan het blokkeren van fondsen en andere activa waarvan bekend is of bekend zou moeten zijn dat dit vermogen van een persoon/personen is die op de betreffende sanctielijsten staan. Het probleem is echter dat bijvoorbeeld Blackrock, JP Morgan en de Goldman Sachs van deze wereld grote bedragen van (gesanctioneerde) Russen ontvangen en die met andere investeerders investeren in (internationale) ondernemingen en projecten in Nederland. Dan valt er niets te blokkeren in Nederland (maar moet dat op het niveau van Blackrock etc. gedaan worden.) En dat zal wel gebeuren. Maar als de vermogensbeheerder op de Bahama’s of iets dergelijks zit wordt dat al een stuk lastiger. Russen investeren nagenoeg nooit direct (als privé-persoon).
Moderne geopolitieke propaganda zo Oekraïne verbinden met dodenherdenking. Of komt hij excuses aanbieden voor het hoge aantal nazi sympathisanten en SS ers uit de Oekraïne ten tijde van 40-45. Wel iets om bij stil te staan op zo een dag als deze. John Demjanjuk Komt op in mijn gedachte. En de vreselijke misdaden waar hij van verdacht was. Of de pogroms en vervolging van joden daar ver voor de tweede Wereldoorlog. Goed we gaan solidair zijn met Oekraïne, en we steunen ze met die debiele oorlog. Helaas is Putin in de val gelopen van het Amerikaanse militairen complex en big gas and oil. Want die draaien nu als een dolle. Waneer beginnen de vredes onderhandelingen? Relevante vraag op 4 mei. Want het gebeurt gewoon weer. Arme burgers daar.
"Helaas is Putin in de val gelopen"
Ach arme! Ja Poetin is het slachtoffer van een sluwe Amerikaanse opzet. Eentje waarbij Biden en zijn vrienden de wereld op de rand van de afgrond willen brengen voor een paar centjes. Uiteraard! Omdat Hunter een gascontractje zag gloren in Donbass, nietwaar? En Oekraïne heeft uiteraard de hele Holocaust op haar geweten. Voor jouw educatie, een interview met een Oekrainse filmmaker, die het debat daarover niet schuwt.
news.cnrs.fr/articles/babi-yar-1941-a...
Misschien wil Rutte juist excuses aanbieden voor Nedetlandse SS'ers aan het oostfront!
@kleybeuker | 04-05-23 | 10:41: dat zou wel goed zijn. Maar geloof dat we die tegenwoordig al mee herdenken toch? Was dat niet een dingetje een paar jaar gelden.
Dit is onzin p-unit. Gas en olie val? De VS heeft hier geen baat bij.
@donkieshot | 04-05-23 | 10:58: zo, ben je echt zo naïef.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 10:41:
Nee, Poetin is niet in een val gelopen, dat ben ik met je eens. Hij zal het zelf bedacht hebben. Dat de oorlogsindustrie gebruik maakt van een oorlog om haar spullen te verkopen en er reclame voor te maken, is al heel lang zo, in vele oorlogen. De Golfoorlogen bv.
Verder lees je weer eens selectief en ridiculiseer je. Een gas”contractje”? De reden van de,focus op Oekraïne, in schril contrast tot bv Jemen en Armenië, is het economische belang van dat land. Niet alleen gas, ook een belangrijk landbouwgebied en het is bijzonder rijk aan grondstoffen die essentieel zijn voor de gewenste groene transitie.
Er spelen altijd een hoop belangen mee in oorlogen en die kunnen tijdens een oorlog nog prima veranderen ook, zie WW2 die te onpas en te onpas er vaak bijgesleepd wordt.
P-unit zegt helemaal niet dat Oekraïne “de hele Holocaust op haar geweten” heeft, dat zijn je eigen bekende retorische onaangenaamheden. Hij zegt, en terecht dat de geschiedenis van Oekraïne in de Holocaust echt wel inktzwart is. Die filmmaker is blijkbaar wel zich bewust van dat verleden en dat zijn echt meer Oekraïners want net als vele daders, waren er toch ook wel mensen die Joden hebben geholpen in WW2.
Dat de onderdrukking en hongerdood agv Sovjet beleid mede oorzaak is, wat in het interview genoemd wordt, is heel beroerd. Dan kan je ook wel zeggen dat de Duitsers reden hadden de Joden te vervolgen wegens de vreselijke jaren 20 daar. De Joden waren daar niet de schuld van.
Een sterke collaboratie van Oekraïners met de nazi’s in de tweede wereldoorlog is een feit, dat is ook iets wat heden ten dage onder een deel van het volk gezien. Niet alleen massamoord op Joden, maar ook Zigeuners en Polen. Je checkt het maar eens.
Er is wel eens gezegd dat de Nazi’s een gouden kans lieten lopen geen gebruik te maken van het sentiment en juist ook tegen Oekraïners hard gingen optreden. Daardoor ontstond naast collaboratie ook verzet. Veel partizanen vochten tegen zowel de nazi’s, het rode leger en tegen pro Sovjet partizanen, en tegen die van de Polen. Zelfs na WW2 was er nog verzet tegen het rode leger.
Nee, dan al die edele, rechtschapen, gedreven, gepassioneerde politici die zich straks als één grote roedel Hekkings staan te verdringen om samen met Zelensky in beeld te komen, die applaudisseren bij elke "ik", en vooral bij elke "wij" die hij in zijn toespraak laat vallen, een toespraak over oorlog en vrede, over goed en fout, een toespraak die gericht is op het loskrijgen van nóg meer wapentuig.
Die bijeenkomst met Zelensky is het feest van het grote morele gelijk van "ik" de politicus en "wij" de politiek.
Mevrouw van der Plas heeft niet opzichtig de pers gezocht om zichzelf in de picture te spelen. Maar straks staat een grote roedel opzichtig zijn morele gelijk uit te stralen, nota bene op 4 Mei, de dag waarop we de doden herdenken, mensen van wie de meesten gewoon maar moesten doen wat hen opgedragen werd, zoals de Oekraïense en Russische soldaten nu, op dit moment.
Ze had het misschien beter niet moeten doen, die tweet. Principieel zijn doe je tegenwoordig maar beter in stilte, als niemand kijkt of luistert.
Ze doet dit alleen om een deel van haar benepen achterban te plezieren. Het type dat niet wil dat Nederland Oekraïne helpt, omdat we in ons land 'ook een boel problemen hebben', zoals een staking bij Albert Heijn, en duurdere sigaretten. Oh ja, Zelensky mocht ook nog gratis gebruik maken van het regeringsvliegtuig. Schande!!
@Après toi | 04-05-23 | 10:33: Maar de Albert Heijn is vandaag wel gewoon open in dit gave land. Gelukkig maar want mijn shag is bijna op.
@Après toi | 04-05-23 | 10:33:
Zelensky komt niet naar Nederland om de doden te herdenken. Hij komt hiernaartoe om geld en wapens vragen voor zijn strijd tegen Rusland. Dat laatste mag en is prima, maar het moment is buitengewoon ongelukkig gekozen.
Après ski: De benepen achterban, wat een gezever. Je kunt het al niet meer met elkaar oneens zijn of het morele vingertje wordt gehesen. Zie mij eens niet benepen zijn!
Het is uiteraard geen toeval dit bezoek juist nu is. Steun aan de Oekraïne is prima, ik denk dat het nu tijd is voor minder oorlogspraat en meer voor denken richting vrede of een wapenstilstand.
Dit kan uitmunten in een nucleair conflict, een beetje terughoudendheid is wenselijk.
Wel opvallend, dat die kabouter hier zit een dag nadat-ie twee drones op het Kremlin probeerde te dumpen. Was zeker bang, dat er een nuke op z’n paddestoel zou landen.
Als Poetin toevallig net op de dat dak had gestaan was hij nu dood geweest.
Okay wappie.
Die kabouter? Vind je dat nu stoer om zo te spreken over een van de meest heldhaftige leiders in Europa?
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:34: Vertaal dat eens naar Duits.
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:34: Waarom vlieg je niet met hem terug, kun je daar mooi helpen en zijn wij van je af.
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:34: misschien idd meer een gremlin die ons een oorlog aan het inrommelen is. Je zag dit vanaf 2014 al aankomen. De inval is niet goed te praten, maar diplomatieke oplossing heeft iedereen in de wind geslagen.
Om te herdenken moet je eerst gedacht hebben.
Ná gedacht?
Ik begrijp niet zo goed waar Caroline vd Plas zich zo over opwindt. Voor mij herdenken wij de Nederlandse slachtoffers WOII en we doen dat 's avonds. Dat Zelensky overdag langskomt is toch geen probleem? Het is natuurlijk wel een probleem als lieden de WOII-herdenking koppelen aan het bezoek van Zelensky en dat doen om te laten zien hoe moreel goed ze wel niet zijn. Tja, dan kunnen we wel alle slachtoffers van huidig oorlogsgeweld over de hele wereld erbij halen. Of nog erger, slachtoffers van oorlogsgeweld van alle tijden, waaraan Nederland ook een steentje heeft bijgedragen! Het lijkt mij niet verstandig om de huidige WOII-herdenking daarvoor te misbruiken.
Ben het helemaal met u eens. Ik heb een vrije dag en ga om 11:15 uur op NPO1 naar de toespraak van Zelensky kijken. En vanavond om 20:00 uur ook naar de dodenherdenking. Deze twee kunnen prima samen op 1 dag plaatsvinden.
@Dameskonijn | 04-05-23 | 10:38: De hele politiek is getimed. Ook dit bezoek van Z.
Dit bezoek had met alle gemakken op een andere datum kunnen plaatsvinden.
Maar nee, er is bewust en opzettelijk voor dit moment gekozen.
Sta er niet van te kijken dat Z vanavond ook op de Dam komt opdraven. Halsema heeft iig al extra strenge veiligheidseisen ingesteld ivm aanwezigheid van "belangrijke" gasten.
Ik vind het ook wel een goede gedachte om hem vandaag in het NL nieuws te hebben. Nagenoeg alle Nederlanders en zeker onze jeugd hebben geen idee wat een oorlog op eigen grondgebied inhoud. Daar hoor ik ook bij. Ik moet het doen met de (zelden) vertelde verhalen van mijn vader die afgevoerd is naar Duitsland voor de arbeitseinsatz (en gewond teruggekomen is). Misschien krijgen we zo allemaal wat meer begrip voor de verschrikkingen van elke oorlog voor burgers. Dat Wilders en Van der Plas c.s. niet komen is wat mij betreft een vrije keuze, maar laat mij wel de kortzichtigheid van deze groep zien. Waar zijn ze bang voor? Dat er niet genoeg aandacht is voor hun praatjes? Vermoed niet dat het ze stemmen oplevert die ze toch al niet hebben.
@Ram_Ram | 04-05-23 | 10:54: Dat zal toch niet waar zijn ´shock´.
Zijn mensen vallen bij bosjes elke dag opnieuw.
@Ram_Ram | 04-05-23 | 10:54:
Er is ongetwijfeld specifiek voor deze datum gekozen. En Wilders en vd Plas mogen dat niet kies vinden. Ik vind er zelf ook wel iets van dat op een dag dat oorlogsdoden worden herdacht een staatshoofd op bezoek komt om geld en wapens te bietsen waarmee nog meer oorlogsdoden gerealiseerd gaan worden. Ook al gaat dit om een oorlog waar hij niet om gevraagd heeft: dit had op een andere dag gekund/gemoeten.
Schofferend en empathieloos van van der Plas maar dat gedrag hebben we al eerder gezien bij haar mede 'strijder' Farmers Defence Force voorman van den Oever.
Dit is een keurige eigen mening van haar. Ik vind het erg verontrustend dat u hier anderen zo op afstraft.
Je kunt het ook schofferend en empathieloos van Zelensky vinden dat hij op de dag van doden herdenking komt bedelen om geld en wapentuig om een oorlog voort te zetten die nog meer doden op gaat leveren om te herdenken.
Maar ja, JIJ wilt perse vd Plas in een kwaad daglicht zetten.
Wat zouden we zijn zonder dit blog? Wel vaker gezegd: GS is Charlie Hebdo maar dan met woorden.
Hoeveel reaguurders hebben überhaupt de vlag halfstok hangen vandaag?
Ik heb niet eens een vlag.
Niet... want dat mag pas vanaf 18.00 uur tot zonsondergang.
Het is niet mijn vlag vriend.
@Muxje | 04-05-23 | 10:27:
Ik heb niet eens een halve stok.
Bij mij elk jaar steevast. Dan denk ik aan al die moedige mannen en vrouwen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid en aan alle slachtoffers van de gruwelijke nazi en jappen regimes.
@johnyl | 04-05-23 | 10:28: In afwijking van de algemene vlaginstructie voor 4 mei (vlag halfstok van 18.00 tot zonsondergang), hangt de Nederlandse vlag dit jaar op 4 mei eenmalig van zonsopgang tot zonsondergang halfstok.
Moeten regenboogvlaggen ook halfstok?
@small_town_dad | 04-05-23 | 10:35:
Alleen als ze op een strontschuit staan.
@Tiscali-2 | 04-05-23 | 10:34: Hier idem!
Het enige wat ik nu denk is; "Oh is zij er zo een"
MH17 nu al vergeten?
Beetje zielig doen over onze doden in ww2, terwijl er dagelijk burgers vermoord worden in Oekraine.
Dus? Er worden ook dagelijks burgers vermoord in Jemen, Oeganda en nog tig andere landen.
@4HoogAantWater | 04-05-23 | 10:40:
Alsof jou dat ene moer kan schelen.
MH17 was geen opzet om burgers te vermoorden, maar gewoon een tragische fout.
Nijmegen is in 1944 gebombardeerd door de Engelsen.
Ook een tragische fout, maar dat neemt niemand de Engelsen kwalijk gek genoeg.
Zucht. Nog zo eentje die denkt dat 4 mei voor alle doden is. Nee, we herdenken geen overleden kankerpatiënten, geen slachtoffers van de slavernij, niet de doden uit de 80 jarige oorlog, niet de slachtoffers van IS of de Westelijke Jordaanoever. En ook zeker niet de doden van de speciale militaire operatie.
Dat heet onze doden herdenken. Dat heet WOII nimmer en nooit vergeten.
Die ruim 8000 Amerikaanse en dus buitenlandse militairen die in Margraten begraven liggen, zijn dat ook "onze doden" of ligt dat moeilijker in deze bizarre discussie?
Dat zijn ook onze doden, zoals de overlevenden ook onze bevrijders waren.
Hier herdenken wij op 4 mei met een kranslegging de bemanning van een Brits vliegtuig dat hier vlakbij is neergestort. En persoonlijk denk ik ook altijd aan de geallieerden op 4 mei, niet alleen aan de Nederlanders.
Goed punt. Ja, het lijkt mij een goed idee om op 4 mei 's avonds ook al diegenen te herdenken die gevallen zijn voor de bevrijdingh van ons land. Maar het is absoluut een onverstandig idee om het wijder te maken dan WOII. Het is nu juist dit groter maken van de herdenking (met allerlei Nederlandse slachtoffers van allerlei andere conflicten) dat aanleiding geeft tot bizarre discussies, discussies die afbreuk doen aan de 4 mei-herdenking.
@small_town_dad | 04-05-23 | 10:32: Hier hetzelfde.
Klinkt wel een beetje als virtue signaling. Als hij een uitgebreid programma zou hebben tijdens de dodenherdenking, dan zou ze een punt hebben.
Kunnen we met z'n allen niet eens een keer gewoon ergens niets van vinden en gewoon verder gaan met onze dag, in plaats van alles maar ongepast te vinden en dat aan een zo groot mogelijk publiek duidelijk te maken?
Jawel. Ware het de media en kletsprogramma´s niet die elke ****** tot ongekende proporties opblazen. (GeenStijl uitgezonderd)
Ben het vaak eens met Caroline, maar dit is dom. Ik snap ook wel dat Zelensky hier vooral is ten ere van een mooi plaatje voor onze politici. Maar tegelijkertijd zijn daar nu oorlogslachtoffers en kunnen deze doden ook worden herdacht.
Dit is een persoonlijke mening die toch invloed heeft op haar politieke partij. Ik ga er vanuit dat dit niet perse de mening van BBB is. Ze doet dat wel vaker, persoonlijke tweets als standpunten poneren.
In dit geval zit ze niet helemaal op een lijn met haar achterban merk ik.
Moeten worden herdacht of moeten op voorhand worden herdacht. Want het gaat nog elk moment door. Caroline heeft gelijk.
@small_town_dad | 04-05-23 | 10:29: Ze had de vraag moeten stellen: Wat win ik hiermee en wat kan ik verliezen. Zij wint hier niets mee en ze verliest sympathie.
Opdat wij nooit vergeten
Wilders vindt het ongepast om Zelensky te ontmoeten, maar hij vond het destijds geen enkel probleem om maar Rusland te vliegen om een Russische onderscheiding op te halen, nadat MH17 uit de lucht was geschoten en de Russen de Krim hadden veroverd.
Stel je niet zo aan, watje. Destijds zat Willem Alexander ook een biertje te doen met Putain tijdens de Olympische Spelen.
@4HoogAantWater | 04-05-23 | 10:42: Dat was voor de inval in de Krim en voor MH17. Maar ja, feiten....
@Après toi | 04-05-23 | 11:20: Dus Poetin werd pas daarna een klootzak. Ik.
Over respect gesproken.. misschien dat van der Plas zich beter druk kan maken over al die respectloze boeren die weigeren op 4 en 5 mei de vlag weer om te draaien.
Zegt een Duitser tegen een Amsterdamse barkeeper: "Wat is het stil vandaag." "Klopt," zegt de barkeeper. "Het is vandaag 4 mei. "Ja maar, het is zo stil, vind ik." "Klopt," zegt de barkeeper weer. "Ik zei je toch al dat het vandaag 4 mei is." "Maar waarom is het dan zo stil?" "Dan herdenken we de honderdduizenden doden van ons die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gevallen." "Honderdduizenden doden? Man, bij ons zijn miljoenen doden gevallen." "Klopt," zegt de barkeeper; "maar dat vieren wij morgen."
Dus van der Plas vindt het ongepast dat het staatshoofd van een land waar dagelijks burgerslachtoffers vallen door de invasie van Mordor, op 4 mei Nederland bezoekt. Goed dat ze ons er aan herinnert waar haar prioriteiten liggen. #tedomomtepoepen
Ok, en Afghanistan dan, en Irak?
Je snapt er geen barts van waaron Dodenherdekking is.
Dit is voor de slachtoffers tijde WO2.
Daarna is er van alles bijgehaald, maar alleen de Nederlandse slachtoffers moeten op 4 mei herdenkt worden, in welke oorlog dan ook. Uitgezonderd voor mij de Indonesiers
De verschrikkingen van WOII. Opdat wij nooit vergeten.
@gato | 04-05-23 | 10:31: Dat er van alles is bijgehaald vind ik niet terecht.
Waar is eigenlijk de ophef over het feit dat het Nederlandse regeringsvliegtuig ingezet wordt als taxi voor een buitenlands staatshoofd?
Denk dat je daarvoor op een wappieforum moet zijn.
Die knop ook onder zo'n tweet; 3.6k Antwoorden lezen.
Wie doet dat? En na 100 antwoorden is alles toch al gezegd meestal.
Nee, niemand leest verder dan de eerste 20 antwoorden.
Maar er zijn tallozen die hun mening blazen zonder te zien wat er verder wordt geantwoord. Dat is het hele model van twitter.
Ook vd Plas heeft recht op haar mening. Het is niet de mijne. De hele 4 mei herdenking zou wat mij betreft ook de 2e wereldoorlog moeten gaan en meer in het bijzonder de gruwelijkheden die toen begaan zijn.
Ik begrijp dat mw. Vd Plas de hele dag aan het herdenken is. Dat is haar goed recht. Zelensky doet een poging (terecht) om te zorgen dat zijn land wat minder doden te herdenken gaat hebben. Om die oorlog zo snel mogelijk te beëindigen doet het Westen er goed aan om Oekraïne te blijven steunen en die steun uit te breiden. Doet het Westen dat niet, dan verliest niet alleen Oekraïne de oorlog. Dan verliest ook het Westen de oorlog en heeft Rusland West-Europa bij de nek en zal die nek omdraaien zoals je dat bij een kip doet.
Nederland zou er goed aan doen om 26 miljard euro te besteden aan wat anders dan de bedrijven van conglomeraat VVD66
"Om die oorlog zo snel mogelijk te beëindigen"
En u denkt dat dit helpt door steeds meer wapens te sturen.........
Zelensky doet dit om heel Europa de oorlog in te sleuren. Hij wordt er stinkend rijk van. Het is geen Disney film, het is een harde wereld en alleen geld en macht doen ertoe
4 mei, dit nooit meer. Gebeurt nu in oekraine. Oftewel: gepast. Dat onze politici dit hebben georganiseerd ter ere van zichzelf doet daar niets aan af.
@Johan1235 | 04-05-23 | 10:25:
Ja hoor, Zelenski doet het voor de centjes. Dan was hij op dag 1 van deze oorlog gevlucht met zijn gezin. Echter, hij trotseert nu al een jaar de in den beginne gestuurde doodseskaders en de later gestuurde raketaanvallen en volgens mij doet hij het absoluut niet voor de centjes. Die had hij geheel Russian-style kunnen opmaken in Londen bijvoorbeeld, waar de zonen en dochters van de Russische KGB top hun gestolen geld aan het opmaken zijn. Johan moet volgende week weer naar school denk ik? Vroeg naar bed dan maar vast.
@Johan1235 | 04-05-23 | 10:25: Juist.
@littlelebowsky | 04-05-23 | 10:27: Ik dacht hetzelfde.
Ik vind het eerlijk gezegd niet het beste standpunt van Lientje: bedrijven en winkels zijn gewoon open en heel dat dodenherdenking-gebeuren is eigenlijk alleen 's avonds. Op zich heeft ze een punt dat 't vandaag geen grote Zelensky-show moet worden, aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat zij nu heel de dag niets doet en alleen maar doden zit te herdenken en is het dus eigenlijk moeilijk doen om "niets". Plus dat nu weeïg-links nu meteen weer vol op het Putin-populisme-rechts-orgel zit.
Alleen in Nederland zijn bedrijven en winkels open, in andere landen zijn ze gewoon dicht, want ze respecteren belangrijke dagen.
Caroline vd Plas is een held
Dodenherdenking: vrijheid heeft een prijs. Hoeft niemand aan de president van Oekraïne uit te leggen, maar bij mevrouw Van der Plas moet dat kwartje blijkbaar nog vallen. Zelensky bij dat corrupte gajes in Den Haag: een vlag op een strontschuit.
Aan Geert Wilders wens ik uiteraard verder geen woord vuil te maken.
Ook niet over de onvrijheid die Wilders al 15 jaar ervaart?
De timing is zo bedacht om Nederlandse bestuurders te laten shinen in de glans van dode Oekraïners, daar moet je niet aan mee willen doen.
Denk ik ook
Dat idd! Maar ok dat kan/mag je niet hardop zeggen.... En dat weet Caroline ook wel
Nu we het er toch over hebben: wie zijn dit jaar de favorieten op de NK Afstanden?
En heeft die ene met een afwijkende kleur al geknield of zijn vuist in de lucht gehouden? Dat was vorig jaar wel even een dingetje. Gelukkig heeft de KNAB (Koninklijke Nederlandse Afstanden Bond) daar een hekje voor gezet.
Schimmelpenninck gaat buitencategorie meedoen voor de kortste afstand.
@ristretto | 04-05-23 | 10:24: Ik maar denken dat het over schaatsen gaat, maar het gaat blijkbaar over ver-pissen.
@ristretto | 04-05-23 | 10:24: ik heb mijn geld op Roel van Velzen gezet!
@Lu_Tze : nee nee, het is het NK Afstanden!
Kartel plus msm gedragen zich als een roedel bontkraagjes die een slachtoffer op het oog hebben.
En dat op 4 mei. Een schande.
Het land verdelen, alle macht overdragen overdragen aan Brussel en dan het volk willen vertellen wanneer we éénheid moeten vormen en hoe we respect moeten betuigen. Donder op!
Wat mij betreft stoppen we er helemaal mee. Net zoals de "nabestaanden" van de slaven niet moeten blijven jammeren over het verleden, moeten wij daar ook eens mee stoppen.
Dat is het domste wat je kunt doen. Herdenken is namelijk het énige wat jij kunt doen om degenen die gestorven zijn voor jouw vrijheid te bedanken.
@Zenzeo | 04-05-23 | 10:14: ja, ik denk niet dat ze daar echt wat van meekrijgen.
Zolang er nog mensen in leven zijn die de bezetting 'bewust' hebben meegemaakt - ook al zijn dat natuurlijk steeds minder en steeds oudere oudjes - moeten we wat mij betreft op 4 mei blijven 'jammeren' over het verleden.
Zijn die mensen er op zeker moment in de toekomst niet meer, dan zou je eens kunnen denken aan afschaffing, of een andere invulling van Dodenherdenking.
Ik denk dat Caroline haar standpunt beter voor zich kon houden. Geen winst te behalen met deze mening.
gaat haar niet om winst maar fatsoen, hem juist vandaag laten komen is aangestuurde planning, daar laat ik het maar bij
Wel in de FvD hoek
Zelenski gedraagt zich als een popster. Hij heeft hier vandaag niets te zoeken. Dat hij joods is, doet ook in het geheel niet ter zake. Hij komt immers niet omdat hij joods is, maar omdat hij weer geld, aandacht en wapens nodig heeft. Die srrijd is in mijn ogen een noodzakelijk kwaad, maar op Dodenherdenking om wapens komen bedelen is inderdaad ongepast. Snap ook niet dat onze regering zelf niet heeft aangegeven dat volgende week beter uit zou komen. Had namelijk gewoon gekund.
Hij is uitgenodigd! Het is niet beleefd om dat af te slaan, en inderdaad, hij komt lullen voor spullen, doet ie erg goed.
Onze regering is zelf zeer, zeer ongepast, een soort maffia lijkt het wel
Volgende week is het reces voorbij en is het vliegtuig (vluchttuig) standby voor kaag
Op de dag van onze dodenherdenking langs komen en schooien om meer wapens en toetreding tot de Navo vind ik ongepast.
Ik vind het respectloos.
En welke wapens wil jij nog van ons?
Hij heeft alles al.
Prima toch, van mij mag hij nog meer wapens krijgen, vliegtuigen de hele mikmak. Want dat vergeten een hele hoop mensen, ze voeren daar strijd zodat wij dat niet hoeven te doen. Kost ons alleen wat geld en vervangbare meuk, geen levens.
@De Ongematigde | 04-05-23 | 10:18: kost geen levens??
Wat denkt u van de tienduizenden Oekraïense mannen.......
@erwtje59 | 04-05-23 | 10:21: Of ze vechten voor hun land of ze komen om in Russische concentratiekampen.
@erwtje59 | 04-05-23 | 10:21: Ja, die sneuvelen zodat de Russen niet aan onze poort gaan rammelen. Welk gedeelte is daar onduidelijke van? Voor een fractie van het totale defensiebudget van de NAVO kunnen we zorgen dat Rusland voorlopig geen bedreiging meer is.
Interviewster vraag aan Zelensky. What is your message?
I have a lot of messages. Thank you.
Wat een diepte interview.
You want massage? I give you many massages.
Ik heb wel verslagen gelezen van gruwelijke Oekrainese pogroms, voordat de Duitsers binnenvielen. Was een soort welkom voor de Nazi's. Tienduizenden gedode burgers. Voor Duitse officieren was dit zelfs een aantal van hen te gortig.
Jazeker waren die er, net als dat alle bossen en velden bezaaid waren met massagraven van "Russische" je zou beter over communistische vuurpelotons. Polen en Ukraine waren 2 landen waar zowel de Sovjet Unie, de Duitsers en de bewoners van die landen als beesten tekeer zijn gegaan. Zo staat die weer in een wat breder genuanceerder frame he Piet Karbiet.
@blendedperfection | 04-05-23 | 10:14: Past niet in het ON narratief.
@blendedperfection | 04-05-23 | 10:14: Bedankt voor het verder onderschrijven van wat Piet al schreef.
Babi yar. In twee dagen werd Kiev geheel jodenvrij gemaakt. Met medewerking van de Oekraïne bevolking. Bijna 34.000 Joden.
"Toevallig" had hij 4 mei wel een hele dag de tijd uhuh. Rutte en toeval, dat bestaat niet.
Iedere dag om 11 uur had hij een toeval.
Dat noem ik geen toeval meer.
Aldus een grappenmaker uit Glanerbrug.
Sorry, maar Rutte heeft er even geen actieve herinnering aan hoe deze afspraak tot stand is gekomen. Het kan zijn dat Zelensky ge-SMSt heeft, maar helaas zijn die SMSjes gewist want, tjah, oude Nokia.
Het is natuurlijk wachten tot BBB steekjes gaat laten vallen. Dit is er één van. Bij mij in de provincie is 70% van de statenleden van BBB niet echt capabel en/of had er eigenlijk niet in willen komen, ik zie ze toevallig van heel nabij. Dat gaat nog voor problemen zorgen in heel het land. En ja ik vind het wel mooi dat de gevestigde orde is opgeschud.
Over competentie gesproken. Kijk eens ijn Den Haag…
Zijn ze bij de andere partijen wel capabel?
Vertel dat je een wappie bent zonder dat je een wappie bent.
Hey, je moet achteraf wel wat doden te herdenken hebben he?
Even los van alle #ophef, ik hoop wel dat de beveiliging van Zelenski up to scratch is, zeker tegen de achtergrond van de vermeende aanslag op het Kremlin en de mededeling van de Russen dat de Oekrainse leadership nu fair game is.
'Verrassingsbezoek' en 'Goed nagedacht over de beveiliging'
Zelensky is totaal niet belangrijk in het grote plaatje. Er staan voor hem tientallen trekpoppen in de rij. Rijk worden ze er wel van overigens
@Johan1235 | 04-05-23 | 10:21: Op Facebook gelezen?
Waar is Zelenski om 20:00 uur?
Ik ben geen Poetin-adept, maar ik ga nu koffie zetten.
De enige reden dat ze zo groot is geworden is omdat men het huidige kabinetsbeleid gewoon echt beu is! Niet omdat ze zo goed of intelligent is. Dat blijkt nu maar weer eens.
De enige reden dat ze ze groot is geworden is zware botten....
Barry de Poot gaat vandaag paintballen
Ik vind ongeplast
Fophef
Inderdaad, het is gewoon haar persoonlijke mening en die mag ze gewoon hebben. Het was eerlijk gezegd ook mijn eerste ingeving toen ik hoorde op de radio dat Zelensky vandaag in Nederland is.
Misschien moet de ophef meer gaan over het feit dat we ons regeringsvliegtuig inzetten als taxi voor Zelensky!
Wat leuk dat een tweet van Plas nou opeens zorgt voor polarisatie in dit land! Dat was toch allemaal de schuld van anderen, had ik begrepen?
Dat Plas het niet ziet is opmerkelijk, maar wel in lijn met de dommige bekrompenheid die je aantreft bij nationaal-navelstaarderig rechts.
Ons land is bevrijd door mensen uit andere landen, overzee, die stierven voor onze vrijheid. Ja dat klinkt wat aangezet, maar zo is het nu eenmaal, wij hebben niet onszelf bevrijd van Adolf, dat is met het bloed van Amerikanen, Canadezen en Engelsen gebeurd. Oh en ook de Russen (en Oekrainers zelfs). Deze grootse landen waren bereid offers te maken tegen een tiran, wiens oorlog niet de hunne was, want zij hadden afzijdig kunnen blijven. Gelukkig stuurden zij wapens, soldaten en voedsel en vochten zij tegen de tirannie en het genocidale fanatisme wat we hier vandaag herdenken.
Oekraine, waar ook 200 Nederlanders stierven in een oorlog in 2014, door een noodlottig verkeerd afgevuurde raket, is in eenzelfde strijd verwikkeld en wij geven steun door wapens, geld en training van soldaten. Dat de al een jaar lang belaagde leider van dat land hier op 4 mei komt, is inderdaad een interessante timing te noemen, maar ook niet geheel misplaatst. Hem niet-welkom heten zou nog veel misplaatster en bekrompener zijn dan hem pontificaal op de Dam te zetten om acht uur met een toespraak, wat hij ongetwijfeld niet zal doen.
Plas tweet voor de achterban, bestaande uit nationaal bekrompen types die geen besef meer hebben van waarvan en hoe we bevrijd zijn destijds maar menen dat alleen Soldaat Van Oranje eigenhandig de Duisters hun gestolen fietsen heeft laten retourneren.
De woedende kleinburger is inderdaad haar doelgroep. Boos om de centjes die naar Oekraïne gaan, terwijl in Nederland toeslagen en uitkeringen worden versoberd. Bovendien gaan de belastingen op drank en sigaretten omhoog. En het hondenvoer is tegenwoordig ook niet meer te betalen...
Prachtig verwoord, spijker op de kop.
Misschien moet je voor vandaag ook eens meenemen dat in de vernietigingskampen, Belzec, Sobibor en Treblinka ca. 2 miljoen doden in een verhoudind van 4 tot 1 Duitser Ukrainers heel actief bezig waren. Maar goed wat zouden we zelf allemaal goed of fout hebben gedaan als we in die jaren hadden geleefd..
Ze gaat hem alleen niet ontmoeten. Zegt ze in de tweet. Meer niet.
Dit hele stukje van Ronaldo gaat erover dat mensen er meer van maken dan dat het is. Het is jij die polariserend is nu.
Helemaal mee eens... ook van der Plas blijkt maar eens een middelmatige politicus te zijn zonder sensitiviteit. Over 4 jaar past van der Plas in het rijtje van 'voorbijgangers" in de politiek.
@sjef-van-iekel | 04-05-23 | 10:13: Dat is nogal een belediging van een bevriend staatshoofd.
@sjef-van-iekel | 04-05-23 | 10:13:
"Dit hele stukje van Ronaldo gaat erover dat mensen er meer van maken"
Ik ken een website die leeft van zaken groter maken dan ze zijn, ik noem geen namen. Maar in dit geval lijkt het op damage control voor een bevriend staatshoofd (nog net niet Lientje), dat met een dommig tweetje de aandacht heeft gevestigd op die heerlijke benepenheid die je veel ziet bij haar achterban. Onze doden eerst!
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 10:21: Buiten 4 mei om zijn er nog 364 dagen dat wij aandacht kunnen schenken aan van alles en nog wat.
Weer de bekende D66 retoriek die je uit blijft kramen. Feit is en blijft dat D66 wordt weggevaagd bij volgende verkiezingen en BBB de grote winnaar gaat worden. Dan is het over en uit voor Kaag en consorten en zullen ze benoemd worden in één of andere NGO of in subsidie lala land.
@Blonde Nel | 04-05-23 | 10:24: Ghehe kies maar alvast een datum voor de Nationale D66-herdenking. :)
@Blonde Nel | 04-05-23 | 10:24: He joh, Lientje is een lichtgewicht. Dat wordt helemaal niks met haar.
@Blonde Nel | 04-05-23 | 10:24: Ik maar denken dat dit soort wraakzuchtig wensdenken was voorbehouden aan de zgn "slinkse kerk".... Wat moet dat lekker voelen, je verheugen op komend verval, is dat net zo'n gevoel als je miljonair wanen met een net gekocht staatslot?
Vergeet de Poolse bevrijders niet. En Jan Paternotte kende ook iemand die in de MH17 zat. Ik ook. Twee. Goedkoop scoren weer van d66.
@Piet Karbiet | 04-05-23 | 10:41:
Geef nou gewoon toe dat het een enorme misser is van Plas. Als opkomende partij eventjes de herdenking claimen, waar geen buitenlandse gasten bij mogen zijn. Nog niet zo lang geleden verwelkomde zij de aanwezigheid van de Duitsers erbij. Hoe moeten we dat dan zien? De aanstichters mogen erbij zijn, maar Zelenski, die is persona non grata? Man wat een miskleun.
De sociale antenne van Caroline stond even uit neem ik aan?
Hoe durft een president van een land, waar de burgers dag en nacht bombardementen meemaken, duizenden slachtoffers kent en in diepe ellende verkeerd, zo maar naar ons land te komen op de dag waarop wij "onze" slachtoffers herdenken?
Wat dacht Caroline, donder op met je symboliek en ellende, het zijn namelijk onze slachtoffers?
Eigen slachtoffers eerst!
Ik denk dat. Ik vind het een bijzonder nare gedachte.
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:09: Ik ook. Wanstaltig eigenlijk. Van der Plas valt voor mij met deze opmerking door de fatsoensmand.
De Russen verloren in WO-II 23,4 miljoen mensen, meer dan welk land dan ook. Wordt daar ook aan gedacht of zijn we dat vergeten?
@Ichneumonidae | 04-05-23 | 10:31: Op 9 mei, als ik het wel heb.
Nee, we moeten achter landen gaan staan waarin de oppositie hetzij vergiftigd danwel voor jaren de gevangenis in verdwijnt gaan staan. Waar men dreigt met kernwapens. Waar er geen onafhankelijke pers meer bestaat. Waar types Solovyov op TV hun gif mogen spuwen. Waar je een Wagnergroep vol criminelen hebt. Flikker dan lekker op naar (Wit-)Rusland als je daarmee eens bent, landverraders. En neem Lientje, Geert en Thierry mee.
Dat zegt ze toch niet? Zelensky kan komen wanneer hij wil. Alleen vandaag is een ongepast moment in haar optiek. Velen, zoals ondergetekende, kunnen zich daar in vinden.
Volledig eens met Caroline.
Schofterig gedrag.
Net als die omgekeerde vlaggen. Schandalig dat men het lef heeft onze driekleur te ontheiligen. Geen enkel respect voor degenen die onze vrijheid verdedigden. Daarmee is Van der Lande definitief toegetreden tot het groepje hypocriete politici.
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:08: het is geen ontheiliging van de vlag, het is een noodkreet.
Maar wat mij betreft mogen de vlaggen op 4 en 5 mei zeker wel in de normale stand hangen uit respect naar allen die voor onze vrijheid zijn opgekomen in het verleden.
@oh no | 04-05-23 | 10:17: als een paar boeren dit al mogen doen welke middelen mag een president van een land dat wordt uitgemoord door de Russen dan wel niet? Over noodkreten gesproken. En waarom kan caroline daar geen begrip voor hebben? Is het leed van de boeren daadwerkelijk erger dan dat van de oeks?
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:08: Daarom hangen de meeste boeren die vlaggen dan ook recht op 4 en 5 mei.
Goh.
Wat een misser van Caroline van der Plas. Juist Zelenski die een land vertegenqwoordigt waar burgers worden vermoord, kinderen ontvoerd, raketten op steden worden afgevoerd... een land dat voor zijn vrijheid strijdt net zoals wij 83 jaar geleden, daar sluit ze juist op 4 mei haar ogen voor.
Caroline van der Plas moest zich schamen dat zij deze overeenkomst niet ziet en juist Zelenski warm zou moeten verwelkomen om het gezamenlijke leed te delen. Van der Plas heeft met deze domme tweet voor mij afgedaan.
Uhh, ze geeft alleen maar aan waar volgens haar 4 mei voor bedoeld is. Wat die Z. daar mee te maken heeft ontgaat mij ook.
Ja, op de dodenherdenkingsdag over geld voor wapens en meer oorlog met meer doden praten is natuurlijk logisch. en dan over vijftig jaar weer petities om ook alle dode Russen te herdenken uiteraard.
@MarkiesDeBalzaque | 04-05-23 | 10:08: duik weer je konijnenhol in man. Deze troep slikt niemand meer hier.
@uisge baugh | 04-05-23 | 10:09: ja waarom niet? Vrijheid kost geld en mensenlevens.
@MarkiesDeBalzaque | 04-05-23 | 10:08: Caroline van der Plas en Geert Wilders snappen het misschien wel.. maar u zeker niet.
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:11: Alleen in de misvormde hoofden van politici, allemaal.
@MarkiesDeBalzaque | 04-05-23 | 10:08:
"Je bedoeld een door en door corrupt land dat door de USA een proxy-oorlog ingeduwd is om Amerikaanse geopolitieke belangen te verdedigen.''
Mijn god, wat een debielen lopen er toch rond in Nederland.
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:11:
Ook dat van jou als het er op aan komt?
@Dr_Johnson | 04-05-23 | 10:20:
Ik kan jouw bijdragen altijd erg waarderen Dr Johnson, dus neem ik het serieus als je zoiets zegt. Hoe zie jij de rol van de USA op dit moment dan?
@MarkiesDeBalzaque | 04-05-23 | 10:24:
Oekraïne is totaal niet een 'proxy-oorlog' ingeduwd. De VS - en het westen - hebben voortdurend aangestuurd en aangedrongen op overleg en 'praten' om te proberen eventuele Russische 'grieven' op te lossen. Daar heeft Rusland schijt aan gehad, en is - ongeprovoceerd; ook niet door die 'legendarische' toespraken van Verhofstadt en Van Baalen op het Maidanplein - een weerzinwekkend agressieve aanvalsoorlog begonnen, heeft meerdere steden daar nog erger met de grond gelijk gemaakt dan de Duitsers dat in 1940 met Rotterdam hebben gedaan, heeft de burgerbevolking van meerdere steden vermoord, en honderden, zo niet duizenden Oekraïense kinderen 'gekidnapt' naar Rusland. Verder ziet Poetin cs er geen been in om vele tienduizenden Russische jongens - uit 'achterlijke' gebieden; niet uit Moskou en St. Petersburg - puur als kanonnenvlees naar het front te sturen.
Zeker, de VS hebben 'geopolitieke belangen', net als Rusland zelf, China, India, etc. Maar die gedijen beter in een vreedzame wereld met 'business as usual', dan met oorlogen.
Oekraïne vecht niet om Amerikaanse belangen te verdedigen. Oekraïne vecht puur voor zijn onafhankelijkheid en lijfsbehoud. Als ze zich overgeven aan Poetin, zullen er daar een keiharde repressie, grootschalige zuiveringen, en verdwijningen gaan plaatsvinden.
@Dr_Johnson | 04-05-23 | 10:44: U noemt al wat meer complexiteit achter het geheel. Degenen die roepen dat het allemaal van Amerika is, vergeten zelf dat wat ze roepen contra Amerika is, dat dit kan, omdat dit kan door de invloedssfeer van Amerika. Bij dictaturen waren ze al elders beland, met aanzienlijk levensverkortende maatregelen.
Zoal al eerder aangegeven, democratische naatie-staten lijken minder doden/gewonden per minuut (zal ik het dan maar zo noemen) op te leveren dan niet-democratische natie-staten welke neigen tot oorlogen met andere natie-staten.
4 mei vind ik belangrijker dan 5 mei, dus ik snap mevr. BBB wel, deels. Van de andere kant is dat wat in Nederland gebeurd is, wat nu in Oekraine gebeurt. Een betere parallel kun je je niet indenken.
Vele jaren geleden dacht ik al, als de W.O. 2 generatie verdwijnt, verdwijnt ook het besef van desbetreffende ellende. En zie daar, het gebeurt. Het zijn de naoorlogse "leiders" die dezelfde eigen gekrenktheid modelleren naar een nationale gekrenktheid en de bevolking in 10-20 jaar klaar maken voor de volgende oorlog. Telkenmale weer. Het feit dat de nobelprijs van de vrede nog bestaat, een absurde prijs voor een mooie verdienste. Inzetten voor de vrede. ja ja, blijkbaar is er geen nobelprijs voor de oorlog. Beiden blijven bestaan, gezien ons DNA.
En over 5 a 10 jaar iedereen spijt en huilie huile omdat Zelensky aardig wat misdaden op zijn naam heeft staan.
Moeilijk, moeilijk... Of nee, toch niet.
Als bezoekende regeringsleider kan je uiteraard op visite komen, ook als er een nationale dodenherdenking is. Maar als je eigen land in een oorlog actief is, ook al is het niet door je land gestart...
Afijn, hij zal toch niet naast Rutte gaan staan tijdens die twee minuten?
Mooie kans om Zelensky een gouden kalf te geven.
Caroline wil Zelensky niet ontmoeten, maar Geert ook niet. Boos, omdat hij wel een mooi speldje van Russische politici kreeg, maar niet van Oekraïne.
Caroline en Geert komen elkaar dagelijks tegen.
'The Zelensky touch'
tfiglobalnews.com/2022/07/18/the-zele...
Ik ben zelf niet bijgelovig, maar misschien wel verstandig. Wie weet.
Ben je jaloers op Geert?
@Kwakjeszalver | 04-05-23 | 10:21: Ik ben geen landverrader, dus niet jaloers.
@Après toi | 04-05-23 | 10:30: Dus Geert is een landverrader. Nou, klaag hem aan dan. Held.
Staan Kaag en Ollongren al klaar met een zak belastinggeld van werkende Nederlanders of zijn ze nog te druk met ons geld door te sluizen naar zuid Europa?
Ollie doet vooral 'in natura schenken'... Dus gaan er tonnen aan materieel naar de oek.
Ik wil best nog wel meer betalen zolang de Oekraine voor ons de Russen tegenhoudt en verzwakt. Oorlog voeren door het vrije Westen tegen de nazi's uit Rusland is nog nooit zo goedkoop geweest, omdat de Oekraine ons vuile werk doet.
@johnyl | 04-05-23 | 10:11: Beter dan dat ons geld naar Spanje gaat?
@johnyl | 04-05-23 | 10:11: Ja, die zijn van oudsher nogal goed in het vuile werk.
Straks foto"s van soppende eerste en tweede kamer mutsen die samen op de foto staan met de heilige Zelensky.
Man, man, wat een wereld.
Die Bergkamp-foto.... de geschiedenis zal oordelen.
Zelensky zou in de first place al niet moeten komen.
Overigens eens met die tweet van Caroline.
De tweede wereld oorlog was ook niet jouw oorlog, vriend, maar die van je voorouders. Waarom herdenken we? De Russen zijn de nieuwe nazi’s. Daar wil ik best bij stilstaan op 4 mei. Ook bij het feit dat onze vrijheid opnieuw bedreigt wordt en vooralsnog de Oeks de kastanjes uit het vuur halen voor ons. Hoe zuurrechts kan je zijn.
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:06: Als jij iets wil hoef je dat niet persé aan anderen op te leggen. Zo lijk je zelf een beetje op die rus..
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:06: Waarom herdenken we? Lijkt me goede vraag ja.
Met 'zuurrechts' heeft dat allemaal niets van doen.
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:06: bedreigd
@BobDobalina | 04-05-23 | 10:06: "De Russen zijn de nieuwe nazi's". Zo zo, worden er al concentratiekampen gebouwd voor de Oekraïeners? Worden ze al gedeporteerd en massaal vergast? Uw vergelijk is stuitend.
@2Little2Late | 04-05-23 | 10:40: er wordt gedeporteerd en door Sondercommando's gemoord. Ook is al een gebouw met krijgsgevangenen per ongeluhk in de brand geraakt.
@2Little2Late | 04-05-23 | 10:40: Oh, er worden al wel degelijk concentratiekampen gebouwd. Daar worden mensen "heropgevoed", als proefkonijn gebruikt, onvruchtbaar gemaakt, enz en dat alles vanwege hun achtergrond.
Bob vertrekt daarom vanavond nog met zijn waterpistool naar China.
Interssant te zien dat Zelenski op Twitter plotseling De Jood is die voor Onze Vrijheid aan het vechten is.
Hij kreeg in de Eerste/Tweede kamer alweer een staande ovatie alsof Jezus zelf binnenkwam. Walgelijk...
Als het op Zelensky gekte aankomt is Nederland rupsje nooitgenoeg. En nee - want dat moet er altijd even bij worden vermeld - ik ben geen Rusland/Poetin fan.
niks mis mee.
Daar lijkt het anders wel op
"Als je niet voor mijn held bent, ben je een landverrader!" Zoiets?
Net als bij de boeren met hun jodenster is er bij BBB geen dieptepunt om de aandacht maar te trekken.
Terecht, wat doet dat mannetje hier? Bedelen om geld kan ook via Zoom.
Wat een nare opmerking en dat op 4 mei. Geen enkel besef van het leed van Oekraine.
U vergeet dat als Oekraine de oorlog verliest, Europa in grote problemen kan komen. Als u niet verder komt dan een domme opmerking te plaatsen zou ik als ik u was mij maar eens verdiepen in de achterliggende motieven van deze oorlog.
@johnyl | 04-05-23 | 10:08: Europa zit al in de problemen door zich voor Zelensky's karretje te laten spannen.
@BobDobalina Ik heb het nog even nagelezen, wat is er zo naar aan dat jij er een reaguursel aan wijdt? Behalve dat 4 mei de dag van de NATIONALE doden herdenking is?
@johnyl | 04-05-23 | 10:08: U leeft nog in de veronderstelling dat Oekraïne dit kan/gaat winnen?
En dat terwijl er 365 dagen per jaar naar DE oorlog wordt verwezen.
Maar dan noemen we het een godwin en mag het eigenlijk ook al niet
@marcoplarco | 04-05-23 | 10:37: Nou ja, als je kijkt wat tegenwoordig allemaal "nazi" is, zou je denken dat de bordjes heren/dames-wc een rechtstreekse uitvinding uit Auschwitz zijn.
Die Amerikaanse marionet Zelensky die elke man in zijn land dwingt te vechten, die oorlogshitser, die hoort zeker niet bij onze dodenherdenking.
haha, parodie
Ah! een Russische marionet, die over een Amerikaanse marionet schrijft. de ironie.
Krijg je per bericht of per woord betaald?
Mijn god, wat een debielen lopen er toch rond in Nederland.
@Tom Aatje | 04-05-23 | 10:16: Ja, want iedereen die niet *voor* Oekraïne is, wordt betaald door Rusland. Wat een simpel wereldbeeld hebben sommige mensen toch...
De haat en afkeer (van de usual suspects) richting Lientje en de BBB geeft mij aan dat we de goede kant op gaan. Iedere dag BBBeter!
Team v.d.Plas, nadenken gebeurt inderdaad al heel lang niet meer in dit "land"
Rutte's zoveelste blunder. Op de dag van de dodenherdenking gaan ze het over wapen leveranties hebben om te doden. Maar goed er zijn landgenoten die het allemaal wel goed vinden.
@NLgaatnaardeklote | 04-05-23 | 10:02: als Rutte toch immoreel bezig is vanwege die wapenleveringen moet hij misschien ook maar eens goed doorpakken en pensioenfondsen weer de gelegenheid geven om in die industietak te investeren.
Als je hypocriet en opportunistisch bent moet je het dan ook goed doen.
Heel juist Caroline!
Caroline heeft wel gelijk, het heet niet voor niets Nationale Dodenherdenking.
Nationale schaal, niet alleen de doden van hier worden herdacht.
@AntiZanicz | 04-05-23 | 10:02:
Maar wel verbonden met Nederland.
Caroline begrijpt niet dat mensen uit landen als Amerika, Canada of de UK belangeloos en zonder ons land te kennen ons kwamen bevrijden en daarbij het leven lieten.
In Ukraine is het zelfde aan de hand en wij moeten helpen. Misschien niet met mensen maar wel met middelen. En 4 mei is dan best symbolisch.
@AntiZanicz | 04-05-23 | 10:02: wanneer herdenken wij de doden in Jemen?
Hypocriet.
@Is dit nog nieuws? | 04-05-23 | 11:08:
All death are equal but some death are more equal.
@antizanicz, je hebt gelijk, ook die van Nederlandsch Indië.
Terecht laat die grote held maar op een andere dag shinen. Nee ik ben geen Putinlover.
Held?
duidelijk dat het hier vol zit met putin-verstehers en Hollandhaters
Blafpoes
Euh,,, is dat als een mevrouw covid aan haar vagijn krijgt?
REAGEER OOK