Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Russisch MinDef en Wagner Group pauzeren vete, herwinnen momentum in strijd om Bakhmut"

there and back again

UKR soldaat eerste keer aan front Bakhmut: 4 doden, 6 gewonden in 90 minuten

Eind maart had Oekraïne juist weer het momentum, maar vandaag hebben alle stilstaande klokken toch weer gelijk. We citeren het Britse ministerie van offensie: 

"In recent days, Russian forces have regained some momentum in the battle for Bakhmut. Since late March 2023 their advance had largely stalled. Russia has made further gains and has now highly likely advanced into the town centre, and has seized the west bank of the Bakhmutka River. Ukraine’s key 0506 supply route to the west of the town is likely severely threatened. Russian regular forces, likely including airborne troops, have probably reinforced the area, and Russia is again using artillery more effectively in the sector. There is realistic possibility that, locally, Wagner and Russian MoD commanders have paused their ongoing feud and improved co-operation."

Interessant. Maar waar blijft dat Oekraïense tegenoffensief

Binnenkort? Het langverwachte Oekraïense tegenoffensief

Social

De Zieners onder ons Zagen het altijd al

Reaguursels

Inloggen

Bakhmout is een bliksemafleider. Oekraïne gaat straks vol in de aanval richting Mariupol met verse eenheden en nieuwe spullen. De Ruski's zullen vanaf het noorden een nieuw offensief starten richting Kharkov of zelfs Kiev, gebruik makende van de geconcentreerde slagkracht van de Oekrainers in het zuiden. Mocht het de Russen weer niet lukken dan vrees ik voor het lot van plaatsen als Odessa. Gewoon maar een gokje...

Nederlanddraaitdoor | 08-04-23 | 00:16 | 1

jajaja, alles tegelijk en de russen weer aan de slag alsof ze op dag -1 zitten in plaats van 370

AntiZanicz | 08-04-23 | 00:27

Ik verwacht dat onze Ukrainse vrinden op korte termijn een vernietigende Bakmoet pincer beweging gaan uitvoeren om de Iwans vernietigend af te knijpen en in de pan te hakken als biefstuk tartaar... daarna doorstoten naar de Krim om de Orc restanten de zwarte zee in te jagen.. hurrah..!

grapjasz | 07-04-23 | 23:39

Doordat ik wat oefening heb in het analyseren en doorzien van propaganda en als gepensioneerde, met heel veel tijd en belangstelling voor geopolitiek, nogal wat internationale MSM, youtube- en telegram-kanalen gevolgd heb, zag ik dit (en nog meer) al heel lang aankomen.
Maar eigenlijk zouden twee youtube-kanalen min of meer hebben volstaan:
WeebUnion, ongetwijfeld de beste slagveldverslaggever met de hoogste bewezen waarheidswaarde.
www.youtube.com/channel/UCy-p2WfI1exR...
Het Durand-koppel met Griekse roots, Alex en Alexander, die verreweg de beste geopolitieke analyses en voorspellingen leveren en die me steeds meer aan Plato en Socrates doen denken.
Als "The Duran"- koppel: www.youtube.com/@TheDuran/videos
Alex Christoforou: www.youtube.com/@AlexChristoforou
Alexander Mercouris: www.youtube.com/@AlexMercouris/videos...

WirMachenMusik | 07-04-23 | 22:55 | 1
-weggejorist-
Sjors W. | 07-04-23 | 23:30

De zoveelste oorlog die de Neocons verliezen!

Portemonnee van de A | 07-04-23 | 22:42 | 1

Mooi gezegd, maar wie zijn de neocons? Poetin is ook een neocon.

Sjors W. | 07-04-23 | 23:39

Jammer dat ik gepensioneerd ben anders had ik tijdens mijn, overigens drukbezochte, keuzemodule "propaganda-analyse" niet slechts veel actuelere voorbeelden kunnen gebruiken dan die uit WW1, WW2 en de "koude oorlog" maar ook makkelijker voor eerstejaars het verschijnsel "cognitieve dissonantie" kunnen illustreren aan de hand van GS-reaguursels.

WirMachenMusik | 07-04-23 | 22:22 | 2

Het is niet verboden nog wat uren te draaien na pensioen
Je kan het vaak zelfs tegen leuke bedragen want enorme tekorten aan kundige mensen overal

Shoarmamasutra | 07-04-23 | 22:34

@Shoarmamasutra | 07-04-23 | 22:34: Ik houd me nu met veel leukere dingen bezig dan doceren. En wat geld betreft: genoeg is genoeg ;-)

WirMachenMusik | 07-04-23 | 23:01

De Russen hebben al ruim een jaar "momentum" als het om hun hoofddoel gaat (dat Putin trouwens herhaaldelijk verkondigd heeft):
demilitarisering van Oekraïne.

WirMachenMusik | 07-04-23 | 22:12 | 1

De russen demilitariseren zichzelf anders nog sneller

Cageman8 | 07-04-23 | 23:58
-weggejorist-
Boris011 | 07-04-23 | 22:05
-weggejorist-
breedtevrees | 07-04-23 | 21:40 | 3

Echt bizar hoe sommigen denken in een dictatuur te leven en een Putin te moeten steunen. Als het voorbij is, moeten wij hen maar naar Rusland sturen ter aanvulling van de honderdduizenden mannen die gesneuveld zijn. Mooi opgeruimd.

Mokum Kosher | 07-04-23 | 21:31 | 2

Ik vind dar de Putinversteher zich nu al mogen melden bij Wagner om voor de "goede" zaak te strijden. De gehaktmolen in met die lui.

bdn01 | 07-04-23 | 22:55

het zit er inderdaad vol mee. Merkwaardig dat men graag voor tirannen zwicht en het licht uit laat.

AntiZanicz | 08-04-23 | 00:24

In de koelkast van Joost ligt al maanden een fles bubbels klaar, het voorvocht druipt er al uit, zo graag hoop niemollertje op een succesje van zijn uberleider....

drapsap | 07-04-23 | 21:30

We hebben hier nog wat wegwerpaanstekers hier, die schijnen ook effectief te zijn.

Teluitjewinst | 07-04-23 | 21:18 | 1

het zijn ook werp-aanstekers. Geschikt voor ajacieden om op hoofden van ajacieden te doen belanden.

AntiZanicz | 07-04-23 | 21:31

Zelensky altijd +1.
Die Russen stonden op 30km van zijn voordeur in hartje Kiev.
Daar werd wat groots verricht.

McCain | 07-04-23 | 21:13 | 2

Ik denk zelfs nog dichterbij.

Mokum Kosher | 07-04-23 | 21:22

Zelensky is een held, eigenlijk in alles.
Zijn niet aflatende moed, zijn kracht. Dagelijks buitenlandse politici, acteurs et cetera op bezoek.
Constant bezig zijn met wat hij doet, besprekingen, steun vragen, steun eisen, dag en nacht dat moet werkelijk zwaar vermoeiend zijn. Maar ik zie geen moeheid, alleen maar motivatie.

Zijn kracht is groots.

Portnoy | 07-04-23 | 23:20
-weggejorist-
D-Fens_1963 | 07-04-23 | 21:08

Mja, kijken of er al iemand hapt, en de wapenleveranties gegarandeerd houden.

funda | 07-04-23 | 21:19

Vraagt je toch af, hoe dan. Geen raketten sinds het begin van de oorlog, geen miljarden aan westerse financiële steun en hightech materieel, rijd rond in tanks waar de teksten van de tweede wereldoorlog bij wijze van spreken nog opstaan en nog weet Vlad vooruit te komen. Is er misschien iets wat er ons niet verteld word, of verkeerd verteld word? Misschien moeten we die grondstoffen als Lithium en Kobalt gewoon daar laten en de energietransitie maar even vergeten?

keistad | 07-04-23 | 20:56 | 10

@Der Schnitzeljäger | 07-04-23 | 21:35: En dat allemaal om een stukje Donbas. Er speelt meer in/op dit gebied.

www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/lee...

*Zu will own notzing, zu will fight yourzelf to death for zhat, und than zu will be green und happy*

keistad | 07-04-23 | 21:53

nou dat is toch niet zo lastig ?ook met ouwe troep kom je vooruit als je er maar een enorme hoeveelheid van hebt ,en niet op een mannetje meer of minder kijkt .voor elke russische tank, al zou het een t34 zijn, moet er wel weer volk aandacht en tijd aan besteden en munitie.

bowlfabriek | 07-04-23 | 21:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Het Westen mag zich dolgraag op de borst kloppen vanwege pluriformiteit in de media. Daarom vind ik het uiterst vreemd dat het meeste nieuws een zeer positief beeld schetst van de situatie in Oekraïne. Er sneuvelen simpelweg geen Oekrainse militairen en het land is/was altijd aan de winnende hand. Wanneer zijn de Russen nou eindelijk verdreven?

Amsterdamsko | 07-04-23 | 20:53 | 1

De wapenfabrikanten verdienen geld en de mensen die de beslissingen nemen krijgen dividend

Trofl | 07-04-23 | 20:56

Als je een half jaar in coma hebt gelegen en nu wakker wordt, heb je niet het idee dat je veel gemist hebt als je dit leest.

guldenmiddenweg | 07-04-23 | 20:50 | 1

Na dik 10 jaar Rutte toch ook niet echt?

funda | 07-04-23 | 21:21

Alsof de Russen deze oorlog kunnen winnen. Maar goed, wel goed om de vruchtbare bevolking van onze vijand door de gehaktmolen te draaien. Dat land gaat vroeg of laat imploderen.

Lijkt me wel zaak dat het Westen ook de laatste generatie wapens gaat leveren. Kunnen we ze al vast testen mocht China nog meer praatjes krijgen. #teamWesten

BobDobalina | 07-04-23 | 20:28 | 6

Daar moet je niet te licht over denken, het inzetten van gevangenen a.h. front heeft een drieledig doel, nl. 1) de tegenstander uitputten qua inzet en munitie, 2) het opschonen van gevangenissen, lieden waar je simpel afscheid van kan nemen, en 3) demotiveren d.m.v. terreur. Deze methode is natuurlijk een op een afkomstig uit het handboek van Stalin’s tactieken, alhoewel zijn besnorde tegenhanger uit het westen dit ook flikte. Echter, die liet de geronselde gevangenen (criminelen) pas NA de Wehrmacht komen om verzetsgroepen e.d. te elimineren waardoor er vreselijke terreur in de regio ontstond (Einzatzgruppe, of te wel doodsescarders). Het woord ‘slimmer’ is totaal misplaatst in dezen.

Overigens wacht ik nog op een reactie van Bob de plugger.

Unsinkable-Sam | 07-04-23 | 22:04

Ga jij ook je kinderen leveren om daar te vechten?

Portemonnee van de A | 07-04-23 | 22:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Heerlijk. Warthogje gaat een dagje jagen.

BoerKoekoek | 07-04-23 | 20:34

hahaha, welke dwaas denkt dat je in Oekraïne zo laag en langzaam kan vliegen. Dat kan alleen wanneer de tegenstander in een jurk loopt en alleen AK-47 of 23mm luchtafweer heeft zonder geleidesysteem

AntiZanicz | 07-04-23 | 21:30
▼ 1 antwoord verborgen

De lente begint. Dat gaat nog een hoop ellende en dooien opleveren.

JJMS | 07-04-23 | 20:20 | 2

Ach, Rutte zou zeggen: 'De staat is geen geluksmachine en Iedereen gaat toch wel een keer dood.'

funda | 07-04-23 | 20:30

Ja het klimaat. De opwarming van de aarde. De stijging van de zeespiegel. Paniek!!!

BoerKoekoek | 07-04-23 | 20:35

Maar blijven denken/hopen dat Oekraïne ook maar enige kans heeft. Nou ja, dat kan.

Ichneumonidae | 07-04-23 | 20:18 | 10

De geschiedenis leert dat invaderenden het op termijn doorgaans afleggen als burgerbevolkingen onwillig zijn.

Shoarmamasutra | 07-04-23 | 22:41
▼ 7 antwoorden verborgen

Het ging al langere tijd slecht voor Oekraïne in Bakhmut. Wat mij zorgen baart is dat er nu berichten komen van de Britse overheid, die een niet zo rooskleurig beeld schetsen voor Oekraïne. Wellicht zijn ze mensen aan het voorbereiden op een nederlaag voor Oekraïne.

zaaddodende pasta | 07-04-23 | 20:18 | 6

@AntiZanicz | 07-04-23 | 21:27: Antizanicz wat bij jij toch verschrikkelijk slim, al een baan in het Nederlandse leger aangeboden gekregen?

Portemonnee van de A | 07-04-23 | 22:52

@Portemonnee van de A | 07-04-23 | 22:52: U herkent de meester, inderdaad heb ik gediend. In tegenstelling tot de meesten hier.

AntiZanicz | 08-04-23 | 00:22

@AntiZanicz | 07-04-23 | 21:27:
Fuiken in Bakhmut inderdaad. En dat heeft zin zolang de verhoudingen gunstig voor jou liggen, tot die tijd houden ze de Russen daar bezig met zo min mogelijk materiaal en mannen. Poetin kan zich daar niet uit terugtrekken zonder opnieuw af te gaan dus ja, ideale situatie voor ze.

Graaisnaaiert | 08-04-23 | 01:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat Russische leger gaat straks volledig instorten, zodra er serieuze vuurkracht op ze af komt.

Tapioca pudding | 07-04-23 | 20:16 | 9

de suggestie is hier nu dat ze door even niet te ruzieën plots wel enig resultaat kunnen halen. Is dat niet wat onwaarschijnlijk.

AntiZanicz | 07-04-23 | 21:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Duidelijk dat men liever Putin versteht en steunt, alleen vanwege rancune jegens de EU.

AntiZanicz | 07-04-23 | 20:13 | 3

Ja, heel duidelijk. Wat? Wie?

funda | 07-04-23 | 20:16

Naam en rugnummers aub. Dit voor de vuist weg pissen kan iedereen.

JJMS | 07-04-23 | 20:20

Even doorhalen, Anti.

sjef-van-iekel | 07-04-23 | 20:29

Maar afgzezien daarvan. Lijkt erop dat de Oeks de Russen zo lang mogelijk willen binden aan Bakhmut, zodat ze elders hun offensief kunnen voorbereiden. Mij lijkt de strategische waarde beperkt, en een fijn slachthuis is het ook niet voor de Oeks. Noodzaak, als enige om Russen te binden.

Offensief begint denk ik pas over een week of twee, niet eerder. De grond is nog zacht en lang niet alle wapens zijn aangekomen. Ik zou zelfs nog langer wachten, tot zo lang mogelijk om pas in mei of juni los te gaan. En dan met volledig uitgeruste tankbrigades in combi met Bradleys, Strikers en ander spul.

Beste_Landgenoten | 07-04-23 | 20:09 | 5

@Ichneumonidae | 07-04-23 | 20:20: onzin natuurlijk. De tanks, infanterievoettuigen, bradleys komen met rits aan ammunitie.

Net ook nieuwe voorraden vanuit amerika geleverd voor himars en m777.

155 mm artillerie mag wat meer maar vuren ze nog steeds aardig af en aanvoer gaat omhoog.
Verhouding afgevuurde artilleriegranaten van 10 op 1 naar 3 op 1 gegaan.

Ga maar in een hoekje zitten. Met jou type win je de oorlog nooit.

Cageman8 | 07-04-23 | 20:42
-weggejorist-
D-Fens_1963 | 07-04-23 | 20:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Toch knap van die Russen die enkel moeten vechten met een schep en enkele museumstukken. En dat dan ook nog eens straalbezopen doen.

Plaktong | 07-04-23 | 20:06 | 4

Dat is idd het Westerse sprookje.

Ichneumonidae | 07-04-23 | 20:21

@Ichneumonidae | 07-04-23 | 20:21:
Ja, daarom zie je ook die stokoude T-54 en T-55 op de trein transporten. Pure luxe. Ze kunnen het zo goed af dat ze voor de lol de oorlog voortzetten met oldtimers.

Der Schnitzeljäger | 07-04-23 | 21:23

@Der Schnitzeljäger | 07-04-23 | 21:23: Wacht maar eens tot ze de T29 en andere rommel van voor WWII tevoorschijn halen, en de sturmovic vliegtuigen dan zul je eens wat beleven!

DePetje | 08-04-23 | 01:45
▼ 1 antwoord verborgen

Wie is wie aan het uitputten.
Joost mag het weten.

Duwbak_Linda | 07-04-23 | 20:05 | 4

@Blauwpetje | 07-04-23 | 20:30: Met een verhouding van 1:10 dode militairen, elke Oekraiener die voor zijn/haar landwil vechten terwijl jonge Russen en masse hun eigen land ontvluchten ... ik geef Rusland eerlijk gezegd op de lange duur nul kans.

funda | 07-04-23 | 20:42

@funda | 07-04-23 | 20:42: Ik vermoedt dat je een datavoorsprong hebt op mij. Ik heb van geen van beide partijen nog inzage gehad in de slachtofferlijsten, dus dank voor het delen.

Blauwpetje | 07-04-23 | 20:50
▼ 1 antwoord verborgen

Zou Joost *echt* betaald krijgen van de Russen? Of is hij verslaafd aan een bepaald soort verkeerde aandacht zoals een pedo aan die van een kind? Niet dat ik zeg dat hij dat is he? Maar dat hij zo verslaafd is aan verkeerde aandacht zeg maar. Want ieder weldenkend mens, die niet zijn kop heel ver in de eigen reedt heeft zitten, weet dat de good guys niet de jongens zijn die Bucha op hun geweten hebben.

Oh nee dat was natuurlijk in scene gezet! God hoe kon ik zo dom zijn. Net als de tienduizend stukgeschoten huizen allemaal door Oekrainers zelf kapot geschoten zijn, en al hun soldaten die nu bijna op zijn ook, alleen maar vrouwen en kinderen vermoordden, terwijl de Russen hen bevrijdden juist! Zie dan die dankbare gezichtjes op de Russische TV. En alles ligt sowieso aan het WEF, Soros en niet te vergeten Van Baalen, God Hebbe Zijn Ziel.

Beste_Landgenoten | 07-04-23 | 20:05 | 5

Dat vraag ik me bij u ook wel eens af met dat fanatieke goedpraten van de D66 war mongers.

Scepticus | 07-04-23 | 20:11

De plannen waar 'ie het zelf over heeft, zijn bewerkt door de Ruzzen en hierna opnieuw online geplaatst - Met bijgestelde Ruzzische (En Oekraiense) verliezen. Maar verder heeft 'ie z'n feiten goed op orde - Kuch kuch.

Het zit er behoorlijk gevuld uit met alu-hoedjes en hier weggejoristen.

Nederlandop1 | 07-04-23 | 20:14

Ik heb in het verleden met Joost te maken gehad, werk-technisch, en ben echt verbaasd. Kan niet zeggen dat ik hem echt ken, maar ik denk niet dat hij betaald krijgt, en denk dat hij in zijn afkeer van 'de mainstream media' volledig doorgeslagen is. Het systeem liegt, alleen Joost ziet het, en hij moet net als Don Quichote al deze reuzen bestrijden.

Sjors W. | 07-04-23 | 23:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is gevaarlijker om in Rotterdam te lopen waar de kogels om de oren vliegen en soms ook treffen zoals een bejaarde vrouw vandaag is overkomen. “””jongeren””””.

Tiscali-2 | 07-04-23 | 20:01

Die Joost is echt een smerige gast

menage | 07-04-23 | 19:57 | 4

@Willibald von Klúúúk | 07-04-23 | 20:12: een land aanbidden dat zelf beweert dat het je vijand is en je kapot wil maken....

Shoarmamasutra | 07-04-23 | 22:49
▼ 1 antwoord verborgen

Dit is natuurlijk al eerder gezegd, maar ook al wint Rusland Bakhmut, het feit dat ze bijna een half jaar nodig hebben voor één stadje, hoe strategisch belangrijk ook, is toch wel een ontzettende flater.

Zelfs met alle NAVO-hulp. Moet je je voorstellen dat ze niet tegen een gelimiteerd aantal soldaten met een paar maanden training met NAVO-materieel vechten, maar tegen miljoenen soldaten die hun hele diensttijd met datzelfde materieel geoefend hebben en direct door de NAVO zelf aangestuurd worden.

Het zou een slachtpartij zijn. En niet in het voordeel van de Russen.

Leyrann | 07-04-23 | 19:49 | 9

Volgens sommige verbale spitsjes heeft Ukr. nu echt verloren. Volledig. Totaal.

Kortom. Hahaha hijg hahaha.

Nederlandop1 | 07-04-23 | 22:02

@Der Schnitzeljäger | 07-04-23 | 21:17: zie jij die kernraketten al tellen?

Portemonnee van de A | 07-04-23 | 23:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Julius Caesar schept in zijn De Bello Gallica op over 340.000 doden tijdens zijn campagne tegen Gallië. Romeinen niet meegerekend, uiteraard.

Mano a mano.
Geen massavernietigingswapens.

Kom op, jongens, dat moet beter kunnen in Oekraïne!

/cynisme off

* In een hoekje gaat zitten janken en Fisherman's Friend de schuld geeft *

Kapitein Sjaak Mus | 07-04-23 | 19:45 | 6

@funda | 07-04-23 | 19:56:
En trouwens, troost wordt natuurlijk gewaardeerd in deze klote-tijd!

Kapitein Sjaak Mus | 07-04-23 | 20:29

@Kapitein Sjaak Mus | 07-04-23 | 20:29: *heft en klinkt*

funda | 07-04-23 | 20:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Is het geld en oorlogstuig al opgemaakt door het niet corrupte Ukraine?

XaaD666 | 07-04-23 | 19:40 | 5

@XaaD666 | 07-04-23 | 20:46: ok, Oekraïne was zeer corrupt. En er zal vast nog wel eens wat gebeuren. Maar nu in de oorlog heeft men aardig korte metten met de oligarchen gemaakt en is men medogenloos tegen corruptie.
Rusland is overigens geen haar beter. Dacht je dat Peskov zijn horloge van de kermis heeft en Poetin zijn miljardenpaleis en priveskioord kan dokken van die paar ton salaris?

Shoarmamasutra | 07-04-23 | 22:53

@Shoarmamasutra | 07-04-23 | 22:53: Dus jij betaalt geen belasting die in het Oekraine putje verdwijnt? Is er idd niets aan de hand.

Portemonnee van de A | 07-04-23 | 23:00

Eet jij ook burenkool en blumkool of alleen borsjt?

Shoarmamasutra | 07-04-23 | 23:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Welke prijs is Bachmoet/Artemis waard? Zinloze inzet van middelen aan beide kanten, maar vooral die Russiache 1914-praktijken zijn onnavolgbaar

Shoarmamasutra | 07-04-23 | 19:39 | 2

Bachmoet is het niet waard, maar als je het aan de russen geeft dan schuift het front op naar de volgende stad die nog wel wat waard is, dus beter om het front te laten liggen bij een stat die toch al in puin ligt.

W_F | 07-04-23 | 20:38

@W_F | 07-04-23 | 20:38: Oekraine is bezig met zo min mogelijk soldaten Rusland/wagner zo lang mogelijk op te houden, en dood te laten bloeden terwijl er tienduizenden soldaten getraind worden voor het tegenoffensief, het wachten is op het einde van het modderseizoen.

DePetje | 08-04-23 | 01:36

Zullen we de quisling Niemoller wat minder aandacht geven? Of documenteren we alles voor de "tribunalen" ?

Linkse Zakkenvuller | 07-04-23 | 19:38 | 1

Je hebt je kladblokje niet bij de hand?

JJMS | 07-04-23 | 20:22
-weggejorist-
Expert Homo | 07-04-23 | 19:36

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl