Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

‘Kaagweg. En Rutte ook’

Anticipatie is ook een vorm van hoop

Het crisisberaad bij het CDA staat pas voor dinsdag op de agendajournalistiek, maar dat betekent niet dat we vandaag geen voorpret mogen hebben. Het was al lekker wakker worden met BBB +1 naar 17 ten koste van D66 -1 naar 5 (dat bespaart ons deze boerenpummel), wat ons het pleziertje gunde om het ochtendhumeur van D66 fractievoorzitter Paul van Meenen te mogen meemaken bij WNL vanmorgen. Die is nu al aan het stampvoeten over afspraak = afspraak qua stikstof in het regeerakkoord, dus die voelt de bui al hangen. Waar het sowieso alvast zeikt van de regen, is bij het CDA. Want dat krijg je er van als je een zielloze Minerva-consultant bij wie de hete aardappel in z'n accent de enige stemband met een boerderij is lijsttrekker maakt van een voormalige brede volkspartij: dan maak je water, en niet van het soort waar vrome christenen overheen kunnen lopen. Madeleine van Toorenburg zat zondag bij goede vriend Bert Huisjes al te smeken om een terugkeer van Pieter Omtzigt, maar die was ondertussen zelf in Heerlen om zelfs Limburg op het CDA te veroveren. En vandaag is ie Lientje aan het helpen om de onteigening van boeren te ondermijnen. Uit de vvd hoor je ondertussen niks maar vooral bij D66 is het doodstil. Plotseling geen partijlaaftweets meer bij Jan Paternotte. Geen halveringshuil bij Tjeerd de Groot. Al dagenlang geen nieuwe foto's van Rob Jetten die ergens naar wijst. En Sigrid Kaag is helemaal kwijt, al beweert hier iemand dat ze naar Valencia is gevlogen. Waar zijn toch die mensen? Nou ja - U moet deze verkiezingsuitslag maar zien als een soort gasbel onder Groningen: de coalitie is electoraal leeggepompt, de scheuren in de gevel zijn zichtbaar en het wachten is op de verzakking. Maar het instortingsgevaar is reëel en niemand komt Kaag en Rutte compenseren.

...en dat is buitengewoon lastig

Het heerlijke ochtendhumeur van Paul van Meenen

Voor wie deze heerlijke rechtse directe nog niet gelezen had

Social

Heerlijke parodie, nee: imitatie van Kaag

Social

Reaguursels

Inloggen

Goeie column. Goed dat dit in de azijnbode te lezen is, mag ook weleens gezegd worden.

Het brein erachter | 20-03-23 | 23:35

Kan hem niet lezen, achter betaalmuur.

PearlJamie | 21-03-23 | 00:55

Denk dat de column van Marbe spot on is. Het stop-met-boertje-plagen argument is voor de gemiddelde BBB stemmer secundair. Het benauwende van tomeloze dwangpolitiek, dat inmiddels symbool is komen te staan voor de kabinetten Rutte, daar is men wel een keertje klaar mee.
“You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time." A.L.

Het is lente, tijd voor een nieuwe koers.

Ad Fundum | 20-03-23 | 19:31 | 1

Ik denk ook na het spreken van mensen die BBB hebben gestemd, dat de column klopt. Op iets teveel leefgebieden lopen mensen (middenklasse) vast of voelen ze onzekerheid. Ik denk niet dat de stem van de echt rechtse kiezer komt (die hebben die onzekerheden vaak niet), maar wel vanuit alle andere partijen.

letopuwzaak | 20-03-23 | 21:08

Als Omtzigt zou gaan samenwerken met BBB dan gaat het helemaal hard.
Zou dat kunnen of is dat te ver weg?

AdvocatusDiaboli | 20-03-23 | 19:07 | 2

Als Pieter verstandig is koestert hij zijn onafhankelijke status.

funda | 20-03-23 | 20:00

Als Pieter verstandig is, sluit hij zich aan. Dan kan hij focussen op waar hij goed in is, zich vastbijten in dossiers. Maar dan wel met voldoende spreektijd en ruime politieke ondersteuning die je bij een grotere partij nou eenmaal krijgt. Win-win.

Het brein erachter | 20-03-23 | 23:38

De rol van het CDA is uitgespeeld. Het maakt niet meer uut of ze er nog wel of niet zijn. Ze hebben alleen meer tijd nodig om dat onder ogen te zien. Een minister met gebloemde schoenen valt niet goed bij de kiezer.

DitjaarkrijgikAOW | 20-03-23 | 18:28

Mira is best grappig, voor een vrouw.

(Veel mensen zien de parodie van de video gneens haha!)

Verderkijkert | 20-03-23 | 18:01 | 1

Voor een vrouw? Waarom. Ze is gewoon bijzonder grappig. Dit vind ik wel van een niveau waar je voorheen Jiskefet of Koot en Bie voor moest hebben. Die laatsten wellicht nog beter, maar de schitterende vermenging van werkelijkheid met op de hak nemen is adembenemend goed gedaan.

Nuuk | 20-03-23 | 18:20

Ik vrees dat met de boeren hetzelfde gaat gebeuren als met de Groningers en de Toeslagenslachtoffers. Eerst wordt de landbouwvrijstelling afgeschaft en vervolgens worden de boeren onrechtmatig onteigend.
Daarna volgen de processen die helemaal vastlopen totdat alle slachtoffers murw gebeukt de strijd opgeven.
Het lijkt wel een beproefde taktiek.

Haberdoebas | 20-03-23 | 17:31

Lachenlachenlachen. Om het d33 zuur. Om de persiflage. Om de naamstraatbordjes. En wat een mooie column.

vladimirows | 20-03-23 | 17:29

De ene minachtende tweet na de andere hooghartige tweet. Maar iedereen weet; hoogmoed komt voor de val!

Dachten zij nou echt dat ze op hun belerende en dwingende toon konden doorgaan, zonder dat dit consequenties zou hebben. Hoe naïef zijn hun wel niet?! Goed dat zij niet langer het draagvlak hebben om het land te besturen.

Casus Lou | 20-03-23 | 17:21

Kaag is een ambassadeurspost aangeboden in Bachmoet. Ze kan oorlogen stoppen hebben we van haar gehoord. Nu het zwart ziet voor haar in Den Haag overweegt ze deze positie aan te nemen om te vechten voor de wereldvrede. Ik zeg doen Sigrid!

Blonde Nel | 20-03-23 | 17:15 | 1

En dan weet je ook meteen dat ze er alleen maar voor zich zelf zit , de komediant!!

geenhakbar | 20-03-23 | 19:13

Het schijnt dat ze Tjeerd de Groot erelid van BBB gaan maken.

Tjeerd was in zijn eentje verantwoordelijk voor de helft van het verlies bij D666, en de helft van de winst bij BBB. Zonder Tjeerd zou BBB nooit zoveel zetels gehaald hebben. Waarvoor dank!

Wel jammer dat de zuurlinkse slechte verliezers van D666 en Griezelig Links nu roepen dat Tjeerd 'controlled opposition' is. Gestuurd door de boeren als dubbelspion. Hij werkte immers vroeger al voor de zuivelindustrie.

KayakFun | 20-03-23 | 17:04 | 1

Dus Tjeerd met zijn Blote Billen Bakkus.

vladimirows | 20-03-23 | 17:27

Dat stuk van Nausicaa Marbe is echt spot on.
Mensen zijn het zo zat: de dwang, drang, het verbieden, straffen en framen.
Wat hebben deze partijen er een zooitje van gemaakt de afgelopen jaren.

LonelyWanker | 20-03-23 | 16:53

Hoezo denkt D66 dat ze die zetel toch gaan krijgen door het anders stemmen van BBB op BBB? Of zijn ze tussen de kandidaten van de BBB geïnfiltreerd en die stemmen dan alsnog D66? Mag toch hopen van niet?

Leuke parodie!

Jan, Leiden | 20-03-23 | 16:49

Sigrid Kaag in Valencia? Voor wie het interesseert, de agenda van de MinFin staat online.
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-financien/agenda/2023/03/20/agenda-minister-kaag-week-12
Vandaag is de minister op "diverse locaties".

Arnold Layne | 20-03-23 | 16:44 | 1

Handig zo’n agenda. Heb je wat aan.

president osama | 20-03-23 | 20:03

Het is best spannend wat het CDA nu gaat doen. Ze kunnen een bepalende rol hebben in hoe het verder gaat in dit land. Binnen de coalitie zullen vvd en 66 door willen gaan. VVD hebben het aardig gedaan, Rutte slijmt overal doorheen. 66 haat burgers, haat democratie en hebben schijt aan wat verkiezingen aan uitslagen geven. De eerste reacties waren “we gaan gewoon door”. CU snap ik werkelijk niets van, waarom zitten ze in zo’n coalitie? 66 spuugt op CU.
Het CDA blijft impopulair als ze mee blijven doen. Er uit stappen zal geen directe verbetering geven in de polls, maar het is een situatie waarin je kan bouwen aan iets nieuws, dus lijkt de beste optie.
Staat tegenover dat Hoekstra en de Jonge natuurlijk wel leuk carrière willen maken en het is de vraag of CDA er ooit bovenop komt en dus of ze op het juiste paard wedden. Mooie overheidsbanen zijn er in het land en daarbuiten in EU of internationale instituten. Daar heeft Kaag invloed en kiezen ze daarvoor dan is loyaal blijven aan Kaag hun beste optie.
Wat wordt het?

Over Hoekstra:
Ik zou toch wat positiefs over de man willen zeggen, heb er lang over getwijfeld. Hij is nu de kop van jut, maar in het vorige kabinet vonden veel mensen hem toch wel OK. Hij durfde op financiën de strijd op Europees niveau aan met de dwingeland Macron, die was echt woest op hem. Hij heeft een coalitie van 7 of 8 kleinere landen gevormd die zo tegenwicht gingen bieden tegen Frankrijk. Vind ik dan wel weer te prijzen.

Het is ook niet zo’n egotripper als de Jonge, althans zoals ik hem zie. Het CDA is al lang aan het instorten en hij heeft de leiding genomen, na dat eerst niet willen. Is het CDA passé omdat Hoekstra daar zit, of was die partij dat al lang? Ik denk dat laatste.

Een groot minpunt van Hoekstra vind ik dat hij opnieuw in een haast crimineel te noemen kabinet Kaag Rutte is gaan zitten ondanks de werkelijk ongehoorde schandalen waar Rutte 3 al voor stond. Ook dat hij het toe heeft gelaten dat een getrouwe partijgenote als Mona Keijzer op staande voet werd ontslagen omdat ze haar oprechte zorg en mening had gegeven.

Nuuk | 20-03-23 | 16:29 | 3

De open sollicitatie van Mona Keijzer aan de BBB:

Als klap op de vuurpijl krijgen de echte mensen, de hardwerkende mannen of vrouwen die hun belastingen gewoon betalen, kinderen opvoeden, ouders verzorgen en vrijwilligerswerk doen te horen dat ze niet woke genoeg, niet groen genoeg, onverantwoordelijk, volks of populistisch zijn. Steeds meer maken zich zorgen of ze hun rekeningen nog kunnen betalen.

Ik hoop en bid dat bestuurders, politici en hun adviseurs niet vluchten in ontkenningen, beter uitleggen, meer geld en bijhorende nieuwe ICT-projecten. Niet omdat ik denk dat het erg is dat de BBB bij de volgende verkiezingen dan nog groter wordt (dat is nou democratie en waarom zouden zij het niet kunnen?) maar omdat ik mij zorgen maak over hoe wij tegenover elkaar zijn komen te staan. Ik hou namelijk van mijn land waar mensen in vrijheid vreedzaam en met een zeker respect voor elkaars uiteenlopende overtuigingen en levenswijze naast elkaar kunnen leven en proberen daar het redelijke midden in te vinden. Ik wil dat land terug.

www.monakeijzer.nl/2023/03/18/ik-kan-...

sir Ockels | 20-03-23 | 19:52

@sir Ockels | 20-03-23 | 19:52:
Dat heeft ze mooi verwoord. Ik hoop dat zij zich aan zal sluiten bij BBB. Keijzer is een oprechte politicus, althans zo ken ik haar van haar kamerwerk, waar ze goed bezig was op het dossier gezondheidszorg en niet angsthazige om geregeld samen te werken met Agema of Leijten.

Nuuk | 20-03-23 | 20:08

De CU snap ik ook niet, er zit niets menselijks in dit kabinet, voor Europa zijn ze normaal ook niet zo erg en met een hondstrouwe aanhang hebben ze procentueel best flink verloren. Als ik heb was zou ik het kabinet snel vaarwel zeggen....

Het brein erachter | 20-03-23 | 23:44

- Zeven Brabantse veehouders voor 13,5 miljoen euro uitgekocht door provincie-
nos.nl/artikel/2444029-zeven-brabants...

“ Er wordt daarom nu gebruik gemaakt van de piekbelastersregeling. Dat is een regeling van het Rijk die door de provincie wordt uitgevoerd om de uitstoot van stikstof bij gevoelige Natura 2000-gebieden te verminderen. Het is dus niet zo dat doordat deze varkenshouders stoppen, er door de verminderde stikstofuitstoot wegen of huizen gebouwd kunnen worden.

Minder stikstof en stank
Met de overeenkomst van vrijdag slaan provincie en gemeente toch een dubbelslag. "Het is een win-win. Er daalt minder stikstof neer op de natuurgebieden en er is minder stankoverlast voor omwonenden in Heukelom en Oisterwijk", legt wethouder Logister uit. "Hiermee gaat een langgekoesterde wens in vervulling."

theo-is-dood | 20-03-23 | 16:11 | 1

Die vervuiling en belasting door de intensieve veehouderij raakt alle aspecten van onze samenleving. Oisterwijk is een kleine, relatief welvarende gemeente met een groot agrarisch buitengebied waar weinig fraais gebeurt.

Red shirt | 20-03-23 | 16:18

Wat een flauwe vent, die Van Meenen. Ook losgezongen van de gewone wereld. Was ooit rector op een middelbare school en pleit nu voor de komst van RATO'S. Voor niet-onderwijsreaguurders: dat is een opgelegde bestuursvorm die door onze minister van Onderwijs is voorgesteld (n.a.v. advies van Asscher) om het lerarentekort op te lossen.
Voor wie nu denkt: he, hoe ga je met een nieuwe bestuursvorm het lerarentekort oplossen, dat gaat toch niks uitmaken? Dan moet je iets doen aan het salaris of de voorwaarden of de huisvesting of de kinderopvang of gewoon simpelweg reclame maken omdat je als leraar betekenisvol werk doet. Voor wie dat dacht: nee, je moet vooral samenwerken, liefst gedwongen door Den Haag. En dan maken we een nieuw bestuur van mensen uit de baantjescaroussel, bestuurders die allemaal stippen op horizonten zien en dan is simsalabim in één keer het lerarentekort opgelost. En zo denkt Van Meenen ook: dwang en drang vanuit Den Haag. En dan reageer je dus als een kind dat zijn zin niet heeft gekregen op een paar simpele vragen.

brandaen | 20-03-23 | 16:10

Best een fraaie dame, die Mira.

Eduardo- | 20-03-23 | 16:10 | 1

ah, is er toch contact gemaakt met de gewone burger.

Acidstain | 20-03-23 | 17:38

''Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst''
Dat was dus Newspeak voor:
"Afzien voor de ander, de toekomst naar de vernieling"

Piet Karbiet | 20-03-23 | 16:06 | 1

Naar de ratsmodee! jullie eerst.

ristretto | 20-03-23 | 18:11

Nooit, van m’n recht om te stemmen, heb ik zo’n aversie tegen de zittende kliek meegemaakt.
Dit demissionaire doorstartkabinet had sowieso door mogen gaan.
Een lange neus getrokken.
Zo gigantisch veel proteststemmen moet de mensen wel aan het denken zetten.
Met name CDA66 natuurlijk.
Dat ze daar niet willen inzien dat de huidige poppetjes weg moeten zal ze nóg meer schade opleveren.
Overal moet de bezem door.
Wopke, Mark, Sigrid… als zij écht van hun partij houden, kappen ze ermee.
Gratis tip.
Willen jullie écht iets goeds voor jullie land betekenen?
Houd de eer aan jezelf.

Ruimedenker | 20-03-23 | 16:01 | 5

Ze willen het niet zien, omdat ze het niet kunnen zien. In de echt geweldige column van Nausicaa Marbe legt ze dit feilloos bloot. Wat een geweldige columniste is Marbe, al lange tijd en ook nu weer op eenzame hoogte.

De kaste van bestuurders is volledig los van burgers, zowel van ondernemers en werknemers met goede inkomens tot zij met een laag inkomen of met een uitkering. Het dwingend alles willen opleggen, het idiote geloof in een eindtijd. Deze bestuurders vinden democratie en burgers alleen maar lastig.
Die leren niks, die zetten hun denktanks aan het werk om van der Plas nu met laster te bestoken. Zihni Özdil schreef het al in Elsevier; links gaat nu met bagger naar haar smijten. Je mag hopen dat er geen ergere plannen gesmeed worden.

Ik hoop zo dat een geweldig kamerlid als Pieter Omtzigt zich aan gaat sluiten bij BBB. Ik denk, en hoop, dat BBB voor elkaar kan krijgen wat anderen niet lukte; de macht van de bureaucratie eerst breken en dan aan het werk voor een normaal Nederland, een land waar de burger weer centraal staat, waar werken loont en waar mensen met een verschillende mening gewoon met elkaar in gesprek kunnen zijn zonder te worden gecanceld of voor fascist worden uitgemaakt.

Nuuk | 20-03-23 | 16:17

@theo-is-dood | 20-03-23 | 16:13: gewoon gaan bouwen, schijt hebben aan de uitspraak van de rechter. Grenzen dicht, je kan die lui gewoon in een hercules gooien en terugvliegen. De zorgsector terugbrengen bij de overheid het oude ziekenfonds. Verzekeraars er weer uitgooien en vervolgens snoeien in de managementlagen. Vroeger had je 1 hoofdzuster in de nacht voor het ziekenhuis. Die was te benaderen voor problemen. Ziekenhuis brandde niet af in die tijd. Verpleegkundigen en ook artsen hebben een goede opleiding, zijn volwassen mensen en hebben niet zoveel sturing nodig lijkt me. Het snoeien van management lagen kan op heel veel plekken. Je hebt overal te maken met volwassenen en die kan je best wat verantwoordelijk geven en vertrouwen op hun kunnen.

EmilioEsteves | 20-03-23 | 16:21

@theo-is-dood | 20-03-23 | 16:13:
Die huizen is Hugo zijn taak, dat 2e is van der Burg zijn taak. Dat laatste is de taak van die kale, kom even niet op zijn naam.

NLgaatnaardeklote | 20-03-23 | 16:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach, binnen 50 jaar is de meerderheid van wie hier op reaguurt ook weg, incl. mijzelf. Of vervangen door AI klonen. Dus waar hebben we het over?
Wel balen dat die Rutte en zijn kliek zolang mijn leven door mij ongewild hebben lopen beïnvloeden, maar wat doe je eraan binnen de grenzen van de wet en de democratie. Oh ja, en RePsEcT voor Marbe!

*wachten doet op antidepressiva en anders alsnog de bourbon opmaakt.

Hoeck | 20-03-23 | 16:00 | 3

Ik vind het erger dat mijn jongste zoon nooit een andere MP dan Mark Rutte heeft meegemaakt. Die denkt dat het zo hoort.

Red shirt | 20-03-23 | 16:03

@Red shirt | 20-03-23 | 16:03: Rutte is al langer aan de macht dan Xi... stof tot nadenken

Kartelmaster2000 | 20-03-23 | 16:13

Een heleboel mensen schijnen nog steeds te denken dat het doel van VVD, D66 etc, is om het klimaat te veranderen, stikstofuitstoot te verminderen etc. De betreffende partijen volgen de weg die de lobbyisten ze aangeven. Unilever etc, verkoopt liever kunstvoedsel onder de naam van vlees als dat ze echt vlees door boeren laten leveren want daar verdienen ze niets aan. De fabrikanten van warmtepompen, zonnepanelen en windmolens willen niet dat wij gas gebruiken, want daar verdienen ze niets aan en zo kun je nog een eind doorgaan.

De MSM leveren de gewenste beïnvloeding, de universiteiten en scholen doen de rest. Rutte, Kaag en consorten zullen er alles aan doen dit model in stand te houden, democratie zit daar alleen maar in de weg. Marketing specialisten geven de beste weg aan om "het volk" in de hand te houden, een marketing specialist heeft, voorlopig, de rollen omgedraaid. Ondertussen draaien de motoren van de andere marketingspecialisten op volle toeren om alles weer in juiste banen te leiden, zoals ze al vaker gedaan hebben. Laster, smaad, ridiculiseren, alles zal weer uit de kast gehaald worden

bergsbeklimmer | 20-03-23 | 15:59 | 2

100% dit! Die crises worden veel ernstiger weergegeven dan ze eigenlijk zijn. De regering wil daarmee extreme maatregelen doordrukken waar een klein groepje mensen waanzinnig veel geld aan verdient. En de burger mag bloeden.

Het milieu of klimaat is er niet bij gebaat. In tegendeel. Het gaat alleen maar om geld. Dom links volk, dat denkt met veel extra productie het klimaat te kunnen redden. Rutte cum suis weten dat haarfijn te bespelen.

Trekhaas | 20-03-23 | 16:56

Zo is het.

president osama | 20-03-23 | 20:13

Die parodie is wel heel leuk.

Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 15:58

In de provincie wonen dus normale mensen. Wat voor volk woont daar buiten dan?

Bochel | 20-03-23 | 15:57 | 2

Duitsers en Belgen. En na een stukje zwemmen de Denen en de Britten.

Red shirt | 20-03-23 | 15:59

De randstad klimaatactivisten weleens gezien?

sjef-van-iekel | 20-03-23 | 16:01

Mooi hoe van Meenen zichzelf tegenspreekt. Eerst heeft hij het over dat niets zeker is en dat de eerste kamerleden verkozen worden, even later heeft hij het over de vijf zetels voor d66 en dat dat jammer is omdat op plaats zes een boerenzoon staat die nu zijn zetel misloopt. Worden ze nou wel of niet verkozen? Naar mijn mening zou die boerenzoon volgens zijn eerdere uitspraak namelijk gewoon verkozen moeten kunnen worden.

Sinterbikske | 20-03-23 | 15:51 | 3

Scherp opgemerkt!

roberto9715 | 20-03-23 | 15:53

Dat hangt van de discipline af en van de lokale partijen die wel in PS zitten maar niet in de EK. Omdat de EK getrapt gekozen wordt kan de zetelverdeling voor de EK (iets) anders uitpakken.

Red shirt | 20-03-23 | 15:58

@Red shirt | 20-03-23 | 15:58: Ah natuurlijk, had niet aan de lokale partijen gedacht. Dank.

Sinterbikske | 20-03-23 | 16:10

Hahahaha
Ik had er ook één gezien met een groot gat erin ;))

AldNuut | 20-03-23 | 15:58

De PVV heeft geen verlies geleden bij de verkiezing van 15 maart, d666 had vijf zetels en heeft er nu nog maar drie. Toch leuk zo'n boemerang " Kaag tegen Wilders, u zult kelderen in de peilingen". www.youtube.com/shorts/_Gnte47YevA

jan huppeldepup | 20-03-23 | 15:49 | 1

Ja mooi toch. Pvv is redelijk stabiel. Al jaren. Greet moet wel meer aan kiezersparticipatie doen vind ik.

sjef-van-iekel | 20-03-23 | 15:56

“Gewone mensen”. Sodemieter toch op met je hautaine randstedelijke blah blah om voor te wenden alsof je probeert de untermenschen uit te leggen waarom zij een kloof ervaren.

_pacman_ | 20-03-23 | 15:48

je ziet ook de technologische vooruitgang. De foto is gemaakt met een polaroid camera, daarna ingescand met een hp deskjet. En geprint op een dode boom

small_town_dude | 20-03-23 | 15:42

Mijn ouders stemden hun hele leven lang KVP. Mijn vader omdat hij dat wilde, mijn moeder omdat ze dat van mijn vader moest. Toen de KVP opging in het CDA, was er even verwarring. Daar was mijn vader echter snel uit. Hij stemde voortaan CDA en mijn moeder ook. Mijn vader omdat hij dat wilde, mijn moeder omdat ze dat van mijn vader moest. Mijn ouders zijn nu dood. Het CDA bijna.

Albert61 | 20-03-23 | 15:42 | 6

Zet in op VVD

dickwvf | 20-03-23 | 15:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat als we nu al die uitgefaseerde politici uitkopen en de grens over zetten? Ze zijn niet meer nodig en het scheelt een berg wachtgeld en stikstofuitstoot. Ik neem aan dat in ieder geval de D66, Groenlinks, CDA en VVD politici hier veel begrip voor kunnen opbrengen.

Meuntjes | 20-03-23 | 15:41

Ik las is het weekend de volgende twee feiten die gezamenlijk illustreren dat de politieke kaste zichzelf volledig verheven voelt boven alles en iedereen, en het liefst “de provincie” als één groot concentratiekamp behandelt:
1. In BBB-gebied staan BBB-spandoeken op privéterrein van sympathisanten. Wethouder van Judaspartij ChristenUnie weet dat daar vergunningen voor moeten zijn, en de BOA’s komen een spandoekenrazzia houden (sneller dan de Groningers hun schade vergoed krijgen, toeslagenouders gerechtigheid krijgen)
2. In het centrum van de Haagse kaasstolp wordt verbouwd: het hele Binnenhof moet tijdelijk verhuizen. Ene Mark Rutte wil echter in zijn ivoren Torentje blijven en verrekt te vertrekken. De burgemeester als eindbaas van de veiligheid is van VriendjesVerenigingDemoshaters. Hij houdt zijn oppervriendje de goedgevulde hand boven het vergeetachtige hoofd.

erkomenanderetijden | 20-03-23 | 15:39

De vvd is in de Senaat straks dus de 3e partij. Na de BBB en de GL/PvdA-tandem. De PVV net zo groot als X66, als de restzetel naar de PVV gaat groter. Het CDA is gone. Wat snappen die mensen niet aan verkiezingen? Die willen zeker een coalitie zoals in Breda met 17 (splinter-)partijen tegen 1 winnaar. Beschamend. Stuitend.

Piet Karbiet | 20-03-23 | 15:38 | 8

@Red shirt | 20-03-23 | 16:12: u wordt voorspelbaar

ExitTrajectum | 20-03-23 | 16:23

@Red shirt | 20-03-23 | 16:12: Annabel is juist weggerend van die club. BBBtje opletten.

Reaaalist | 20-03-23 | 21:43
▼ 5 antwoorden verborgen

Dit is voor het eerst dat ik het met Pietertje eens ben. Als we nou eens normaal met z'n allen gaan doen en niet lopen drammen omdat 1 of ander kruidenvrouwtje een rechtszaak heeft gewonnen dan is er allemaal niets aan de hand. Gewoon uitkopen wie wil en die niet wil, laat je lekker zitten.

Drek van Dilderen | 20-03-23 | 15:34 | 1

Wanneer je het echt nog nooit met PO eens geweest bent, ben je wel een hele rare snuiter.

Reaaalist | 20-03-23 | 21:45

aaahahahaha mevrouw Sint Klaar

De slechtste tv ooit. en wat een geweldig programma..
Heel Nederland bleef ervoor thuis en half Nederland zegde het abbonement op de VPRO op..

Briljant briljant..
Nahjah zowiezo alles van Wim T, ik hou ervan, bedankt voor de herinnering

AldNuut | 20-03-23 | 16:07

De Kaagweg ligt toch in het verlengde van Het Geitenpaadje?
Waar het binnenkort erg stil zal zijn want met het Suikerfeest in aantocht willen die geiten nog wel eens spontaan verdwijnen.

Osdorpertje | 20-03-23 | 15:33 | 1

God nou, wat verschrikkelijk flauw van Mark's nieuwe woordje; Geitenpaadje!
Lijkt me jargon van zijn billenmaat, Sjort K. Waar je mee omgaat...

dickwvf | 20-03-23 | 15:35
▼ 9 antwoorden verborgen

'Vandaag was ik in de provincie om de kloof met de gewone mensen te overbruggen.'
Fijn als je van jezelf weet dat je niet 'gewoon' bent.

Mr_Natural | 20-03-23 | 15:30

Een welgemeend compliment voor de analyse van Nausica Marbe.
Maar nu naar de realiteit; hoe gaat BBB ervoor zorgen dat er minimaal 100.000 huizen per jaar worden gebouwd, hoe sluiten we de grenzen voor ongebreidelde asielmigratie en wat is de oplossing voor een zorgsector die elk jaar 8% duurder wordt?

theo-is-dood | 20-03-23 | 15:29 | 7

Voorlopig gaat BBB daar niet voor zorgen, omdat ze maar met 1 zetel in de tweede kamer zitten.

Plantendokter | 20-03-23 | 16:14

Dat kunnen ze niet doen omdat ze geen wetgevende macht hebben in de Eerste Kamer of in de provincies. Zodra jouw cluppie oprot uit de Tweede Kamer kunnen ze na nieuwe verkiezingen hier wel mee beginnen.

-PR- | 20-03-23 | 16:38

Dat eerste kan gewoon wanneer je de grond koopt voor de prijs die het dan waard is. De migratie ging toch al niemand oplossen, maar wie weet komt met de vrijheid ook de wijsheid terug.

Reaaalist | 20-03-23 | 21:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Komt er nog een mooi diepte interview met een gefrustreerde D66er? Dit is toch heerlijk?!! *schaterlach huil emoji*

BrulSpin | 20-03-23 | 15:27 | 2

Jij solliciteert naar een zure reactie van BL.

Schoorsteenveger | 20-03-23 | 15:49

Leuk die parodie van Mira.

NLgaatnaardeklote | 20-03-23 | 15:25

Wobke was dus die Uil van Minerva! Verdomd, ik zocht al die tijd op de Joop! Dus niet Joop de Uil maar Wobke de Uil. Wie had dat kunnen denken!

Arnold Layne | 20-03-23 | 15:25

Marbe Madness.

UnderTheDevil | 20-03-23 | 15:24

Waarom hebben we het eigenlijk over onteigenen? Ik lees op nieuwssites over boeren die worden uitgekocht om hun stikstofrechten. Dat lijkt mij een geheel vrijwillige actie voor die boer.

koeberg | 20-03-23 | 15:24 | 13

@theo-is-dood | 20-03-23 | 15:49: Denkt u ook zo over de veiligelandiërs, die dankzij uw belastinggeld nooit meer hoeven werken? Of de energiereuzen, die dankzij uw belastinggeld extra winsten mogen maken, of de aandeelhouders, die dankzij uw belastinggeld meer over houden?

Peerkeoud | 20-03-23 | 16:00

@Peerkeoud | 20-03-23 | 16:00:
De vraag is of mijn analyse klopt. En voor het overige geldt: “Two wrongs don’t make a Right“

theo-is-dood | 20-03-23 | 16:07
▼ 10 antwoorden verborgen

Dit wordt een slapeloze nacht
In het torentje waar 'k te lang heb doorgebracht
Alle leugens die 'k heb verteld
'k Heb ze niet eens allemaal geteld
Alles zal straks over zijn
Ik lach, maar dat is altijd schijn
Maar 't is het volk dat besluit
Morgen vlieg ik eruit

Mr_Natural | 20-03-23 | 15:24

Prachtig dat filmpje van Mira. Medelijden met Kaag (en natuurlijk met onze BL)

forecastle | 20-03-23 | 15:24

Zou Kaag wel eens met baggerlaarzen in de koeienstront bij de koeien willen zien staan en dan foto maken.
Mag ook met haar sneakers.

gato | 20-03-23 | 15:22 | 1

Ik vind haar meer een type voor bij de bibliotheek, die je dan zo over dat brilletje aankijkt als je weer eens een dag te laat bent. Laat haar zoiets maar eens een tijdje gaan doen en verder gewoon uit de schijnwerpers en vooral uit invloedrijke posities blijven.

John McClane | 20-03-23 | 15:25

Heerlijk geschreven weer Van Rossem.

LD69 | 20-03-23 | 15:21

Valencia? Zit daar een kantoortje van Schwab, de PLO, de WHO, Bilderberg, moet er een huisje bij worden gekocht, moeten die twee geleende asiel honden terug?

dathoujetoch | 20-03-23 | 15:18

Wat doet die Kanis bij d666 de boerenveraaier? Waarom is hij niet bij BBB of was minstens bij het cda. Nou ja hij mag dus niet meer meespelen, tof.

jan huppeldepup | 20-03-23 | 15:16

Niet de Groningse aardbevingen , niet de toeslagen , niet het verdwenen bonnetje, niet de evacuatie van Kaboel maar een nietig Stikstofdeeltje leidt waarschijnlijk het einde in van duizend jarige VVD coalitie onder Rutte. Hoe komt dat aan de ene heeft Rutte zich te veel laten leiden door de belachelijke klimaateisen en tijdslijn van D66 en aan de andere kant zijn boeren geen gedupeerde individuele toeslagenouders of gedupeerde Groningers die je zomaar kan onteigenen met een kluitje naar het riet

HetOorAakel | 20-03-23 | 15:16 | 6

@LD69 | 20-03-23 | 16:19:
Ik heb altijd veel geluisterd en geleerd van hun standpunten overigens, dus de interesse gaat wel beide kanten op. En ik ben niet zó erg links. Maar ik heb me wel verbaasd over hun verbazing. Ze weten het dus niet.
In het geval van die zorginstelling; mijn vriend dacht dat het in Nederland 'krap' maar 'acceptabel' was. Totdat zijn moeder een paar maanden in een verpleeghuis zat, en incident na incident volgde door te weinig (kundige) verzorging. Bij een volgende instelling ging het ook al hetzelfde. Vervolgens kreeg ze te weinig indicatie voor zorg thuis. Ja, hoe komt dat nou, en welke maatregelen zitten daarachter. Vanuit economisch oogpunt leek dat een puik plan, maar nu kreeg hij te maken met de gevolgen. Dat levert goede en interessante discussies op.

letopuwzaak | 20-03-23 | 16:41

@letopuwzaak | 20-03-23 | 16:41:
Interessant is het zeker. Wel fijn dat je met hen kunt discussiëren.
Ik heb een paar vrienden die vooral D66 zijn en flink inzetten op elektrisch autorijden, zonnepanelen, sowieso de hele energietransitie.

Ze zijn allemaal ZZP en bijna allemaal zeer geslaagd in het leven, dwz. een tweede huis in het buitenland, meerdere auto's, vliegvakanties etc. Sommigen doen flink aan liefdadigheid, voor een arm buitenland.
Als we discussiëren komt er altijd een moment met het argument/de dooddoener: 'het moet nu eenmaal want anders is het niet vol te houden, de wereld warmt op'. En: 'die mensen hebben ook recht op een beter leven'.
En over liefdadigheid, als ik tegenwerp dat er ook daklozen zijn in NL komt steevast de reactie dat het hier véél beter geregeld is, ook voor de daklozen dus daar zorgt de overheid voor.

Eigenlijk zijn het stuk voor stuk hoogopgeleide en intelligente mensen die zelfverzekerd en met internationale blik rondkijken. Mijn argumenten hebben ze allang weerlegd, ooit, in een vorige discussie of een vorig leven en ze willen me best even aanhoren maar het is al snel gezeur.
Het is niet dat ze ongelijk hebben maar ze praten eigenlijk altijd 'over' in plaats van 'met'. Ze zijn onbereikbaar.

LD69 | 20-03-23 | 17:02

@LD69 | 20-03-23 | 17:02:
Ja, het is wel heel vervelend als je discussies hebt met iemand die ook niet van plan is de mening te veranderen. Ik zou in jouw geval dan denk ik een hoop dingen gaan vragen (al is het maar om niet de hele tijd met argumenten te komen waar ze toch niet naar luisteren) bijv over 'die mensen hebben recht op een beter leven', zou ik vragen stellen over tegen welke prijs mbt ons woon- en zorgstelsel. En als dit, en dat. Lekker doorvragen zodat ze steeds moeten nadenken over hun antwoorden:-) bereik je vaak meer mee. Maar het is sowieso vervelend als je het idee hebt dat er niet écht naar je geluisterd wordt. Mijn vrienden luisteren wel naar me, maar kiezen bewust dat het ene belangrijker is dan het ander. Toch zie ik dat sommigen daar ietwat van terugkomen.

letopuwzaak | 20-03-23 | 18:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Andere manieren zijn er: forensen veel meer thuis laten werken, bijvoorbeeld, en dat schept tijd om de landbouw te verduurzamen. Fileprobleem (in linkse termen filecrisis) ook meteen opgelost.

Hommel | 20-03-23 | 15:15 | 2

En stedelingen kunnen dan heerlijk op het platteland gaan wonen.

funda | 20-03-23 | 15:20

Sigrid Kaag - Het is tijd voor nieuw leiderschap. Leiderschap dat omkijkt naar mensen. Ik denk dat ze gekregen heeft wat ze wenste.

small_town_dude | 20-03-23 | 15:15 | 3

Heeft ze toch wat bereikt toch?
Zo ongeveer het enige, maar goed.

Ichneumonidae | 20-03-23 | 15:17

Kaag tegen Wilders: "Gelukkig zult u nog kelderen in peilingen, u verdient het niet."

*gniffel

Eduardo- | 20-03-23 | 15:18

Als het klopt wat Omtzigt zegt vraag ik me af het toch kan dat er van al die ministeries, departementen en ambtenaren die hebben nagedacht over het onteigenen er niet niet één gezegd heeft dat het niet kan. Zegt er daar nooit iemand "kan het wel, wat we nu willen?"

Zoiets | 20-03-23 | 15:15 | 4
-weggejorist-
martymcfly | 20-03-23 | 15:25

@martymcfly | 20-03-23 | 15:25:
Zie nou wel!! Het is een samenzwering!! Van Soros, Blackrock, Prins Bernhard Jr., de Vrijmetselarij en de ECB. Doe zelluf onderzoek!

theo-is-dood | 20-03-23 | 15:36

Kan het wel wat we nu willen is een linea recta 'functie elders'

sgaapje | 20-03-23 | 15:37
▼ 1 antwoord verborgen

Dat tweetje van Mira Ornstein is wel erg geestig. Ook echt op tijd.
Geef toe, heb zelf ook wel eens last van procrastinatie, maar zo erg? Dat niet nee.

Ichneumonidae | 20-03-23 | 15:13

Het was een mooi tribunaal via het stemhokje. Nu is het wachten op een of ander bureautje en de duiders die zeker weten dat de 39% thuisblijvers eigenlijk allemaal op D66 en GL zouden hebben gestemd. Echt waar! Tenminste, dat was hun argument bij het Oekraine referendum. Dit waren de ''mid-terms'' en in de VS weten ze dat je bij verlies daarna fors moet bijsturen. Stuur maar wat rechters met pensioen.

Piet Karbiet | 20-03-23 | 15:13 | 1

Die verdraaiingen en leugenpraatjes zijn mede de reden waarom veel mensen op BBB stemden.
Dus wat mij betreft gaat het kartel nog veel verder met hun Kafkiaanse woordsmederij.

funda | 20-03-23 | 15:17

Ook grappig is dat je nagenoeg niets aan de huidige werkelijkheid hoeft te veranderen om een geslaagde komedie te maken. De Speld bewijst dat, en nu ook Mira Ornstein.

funda | 20-03-23 | 15:12 | 1

Klopt.

forecastle | 20-03-23 | 15:26

Hier scheiden onze wegen.

koeberg | 20-03-23 | 15:10

"Vandaag was ik in de provincie om de kloof met de gewone mensen te overbruggen." Duidelijk, je vertegenwoordigt niet de gewone mensen, want kloof. Gewone mensen kom je niet echt tegen als je je met chauffeur laat rondrijden. Van de gewone mensen verwacht je toch dat ze zich met het OV verplaatsen.

Gebakschep | 20-03-23 | 15:08 | 3

De kloof tussen gewone mensen, aldus de ubermensch.

brie-de-penis | 20-03-23 | 15:18

Je weet toch wel dat het filmpje een komedie is. Pijnlijk weliswaar maar wel een komedie.

forecastle | 20-03-23 | 15:28

Is parodie hè.

obi1 | 20-03-23 | 15:29

Zo jammer dat “die mensen” niet gewacht hebben tot de nieuwebestuurscultuur goed uit de verf is gekomen.
/Sieg

Guusje Nadorst | 20-03-23 | 15:07

Pietertje leeft nog steeds in de droomwereld dat vak K de wet volgt.

SailingDuck | 20-03-23 | 15:07

" Een afspraak is een afspraak.Dat schijnt heel bijzonder te zijn"

Deze jongen is morgen jarig en pakt een vroege kroeg....

neonreclame | 20-03-23 | 15:06

"Al dagenlang geen nieuwe foto's van Rob Jetten die ergens naar wijst".
Ja, dan weet je meteen dat dit land gedoemd is. Gedoemd, zeg ik u !

funda | 20-03-23 | 15:04 | 1

Minister van Wijzen staat toch maar mooi op zijn CV.

TheGreatMachine | 20-03-23 | 15:08

Godzijdank nog steeds geen meerderheid voor coalitie+pvdgl. Nou mag wellicht Volt komen helpen maar een coalitie van 7 partijen ovrleeft het nooit met een meerderheid van slechts 1.

BoerKoekoek | 20-03-23 | 15:04 | 4

@Eduardo- | 20-03-23 | 15:08: Ach, je moet maar denken, als ze dat doen krijgt BBB er bij de volgende verkiezingen nog 10% van de stemmen bij, waarvan de helft of zelfs meer dan de helft van de "goede" partijen komt, vooral de restjes die VVD en CDA nog hebben. En dan komt BBB zo richting de 45 zetels in de TK (de verkiezingsuitslag van vorige week zou ze ongeveer op 30 zetten voor de TK, dat gaat makkelijk 1-op-1 met de percentages in tegenstelling tot de EK).

Leyrann | 20-03-23 | 15:27

@Eduardo- | 20-03-23 | 15:08: Ze danste destijds nogwel zo geyl op die tafel. Op sneakers. Jammer toch dat ook veel mensen zich door de beeldvorming laten leiden. En menschen... beeldvorming slaapt nooit. Sterker, u doet er zelf aan mee.

dickwvf | 20-03-23 | 15:38
▼ 1 antwoord verborgen

Hoeveel grote veehoudersbedrijven zijn er eigenlijk?
En hoe vervuilend zijn die volgens de regels die gehanteerd worden?
Gaat het alleen om die bedrijven of zijn het ook landbouw of gemengde bedrijven?

pejoar | 20-03-23 | 15:04 | 10

— Dit jaar zijn er in Nederland 11,3 miljoen varkens, het laagste aantal in bijna twintig jaar. Het aantal varkens was jarenlang ruim 12 miljoen, vanaf 2020 nam het af naar net daaronder. Het aantal varkensbedrijven is in tien jaar tijd met maar liefst 45 procent afgenomen.

naar 3.273 bedrijven.

Dus 3.273 x €2 miljoen en we zijn al die stinkvarkens kwijt

theo-is-dood | 20-03-23 | 15:39

@Gebakschep | 20-03-23 | 15:12: Tata stoot nog wel wat meer dingen uit. Dat kan je zo uit de was kloppen nadat het van de lijn komt.

Reaaalist | 20-03-23 | 22:06
▼ 7 antwoorden verborgen

Tjeerd de Groot is het gezicht geworden van het verlies van Boerenhaat66! Met z'n pierenstress. Laat hij als hij last heeft van wormen die ook zitten!?!
Weg met die man!11

Aristotalloss | 20-03-23 | 15:02 | 1

Nou nou niet zo hard over tjeerd. Hij was de motor van de groep " MCGA" ofwel make Caroline great again. Mede dankzij hem heeft de BBB nu 17 zetels.

jan huppeldepup | 20-03-23 | 15:19

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl