Zondagpreek. Omtzigt over Bestaanszekerheid
Met een hoofdletter B, want dat is populair deze week
Zoals een wijs man al twitterde voordat de video beschikbaar was: Geen weidse filosofische vergezichten, geen paniekretoriek over de planeet, maar een analyse van bureaucratische denkfouten over energie, voedsel en woonruimte, gevolgd door haalbare suggesties voor verbetering. Goed bestuur is echt geen raketwetenschap. En dat is ook zo. Goed bestuur begint met het omzetten van door kiezers gegund vertrouwen in bestaanszekerheid voor de burger. Zekerheid op een dak boven je hoofd, op energie die het huis verwarmt maar niet je bankrekening roodgloeiend maakt en op een betaalbare schijf van vijf in de winkelwagen. Allemaal dingen waarmee Rutte IV annex Kaag I niet te vertrouwen zijn, waardoor de burger steeds meer bestaanszekerheid verliest. En waarom BBB zo groot kon worden, want op Groep Omtzigt kon je niet stemmen bij PS2023, maar Sweet Caroline zingt een vergelijkbaar deuntje. Pieter Omtzigt gaf in Heerlen dit weekend de Hub Cobben Lezing en wie Hub Cobben was, weten we echt niet (sorry Hub Cobben), maar naar Pieter Omtzigt luisteren we altijd graag. Tekst hierrr (pdf), lezing bovenstaand. (Helaas beetje matig geluid, wij hebben dit niet zelf opgenomen)
LOL. Pieter terug willen maar wel zijn Judas steunen
Reaguursels
InloggenBestaanszekerheid is basis en aan je basis moet je een leven lang blijven werken, uitzonderingen daargelaten.
Vervelender wordt het als Overheden de basis van mensen gaat ruïneren, dus mensen hun huis uit trapt, kinderen wegneemt, prijzen opdrijft, achterlijke voorwaarden stelt middels niet bestaande problemen en zegt dat ze dat doen om de basis van anderen te waarborgen (drogreden). Basis is je gezin, je huis, eten, drinken, sanitair, een bed, kleding en een kachel.
Dus basis is iets waar je je voor moet blijven inzetten en desnoods voor moet vechten. Want er zijn grenzen en deze grenzen zijn overschreden.
Kunnen we lang of kort over discussiëren, als Overheid borg je basis door veiligheid te creëeren, huizen en infra aan te leggen en de VK laag te houden, desnoods door overname voorzieningen. Het vercommercialiseren van grote nuts voorzieningen was dus enkel om de basis van ‘inner circle’ lieden te versterken welke dat helemaal niet nodig hadden. Nu zien we hoe de ‘basis’ van burgers stelselmatig verkwanselt is. Ik wil dan ook geen lap-wetjes of zakjes geld voor talloze gedupeerden, ik wens-, nee ik eis vertrek van de veroorzakers: het opstappen van de Alde / Renew Europe coalitie UIT de tweede kamer.
Zowel de VVD alsmede het CDA dienen zich dit aan te trekken en hier naar te handelen. We zullen zien wie de meeste eer heeft de aankomende weken. D66 zeg ik verder niets over dan dit: een ellende versterkende factor. Eer geld niet voor hen.
Basis dus...
Uitstekend verhaal van PO; dank.
Kan iemand de uitgeschreven tekst linken? Want het geluid in de opname is ondermaats.
upload.gscdn.nl/uploads/c44b959192_Hu...
Een burger van Nederland kan zich bij de rechter niet beroepen op de grondwet.
Vreemd maar beroepen op Europese regelgeving kan wel , voor de grondwet zijn we afhankelijk van de moraliteit van de politiek. En dat zijn de zittenblijvers.
De grondwet is er voor alle ingezetenen, dus een beroep daarop zou onder normale omstandigheden niet nodig hoeven zijn, wel als een democratie afglijd richting verkapte dictatuur. Daar is de grondwet voor om rechten te borgen. Echter, de grondwet stamt uit een tijd van hogere moraal en ethiek en minder mensen, dus ook de grondwet wordt inmiddels stelselmatig misbruikt (organen handel versus lichamelijke integriteit, vluchtelingen met een teennagel over de grens, religie’s met vrijheid van dogmatische, sadistische grondslag en onteigeningen grond versus omvolking, Al deze zaken zijn verboden en dus strafbaar volgens de grondwet).
Kortom, de Alde / Renew Europe coalitie hangt jarenlange gevangenisstraf boven het hoofd naar de letter v.d. Wet.
@Unsinkable-Sam | 20-03-23 | 02:36:
Kan jij vertellen waarom die zaken verboden zijn volgens de grondwet? Dus per zaak het overtreden artikel vermelden en waarom het overtreden wordt?
Lijkt me goed thema voor een politieke partij
Als jullie deze rede van Pieter Omtzigt tot ja hebt laten komen, zul je het ermee eens zijn dat je keiveel belasting moet betalen over energie en levensmiddelen, en dat geld wordt cadeau weggegeven aan klimaatdoelstellingen en asielzoekers. Dus je kan er ook naar toewerken dat je eens lekker kan vangen!
Hij komt tenminste wel met een analyse, een visie en realistische oplossingen.
Als de PVV dat nou ook af en toe eens zou doen in plaats van alleen om je heen meppen en op een vraag geen echt antwoord geven behalve iets als 'ik ga over mijn eigen woorden' en dat soort dooddoeners..
Als de BBB en JA21 wel met praktische uitvoerbare oplossingen gaat komen, gaat dat de PVV zetels kosten.
Helemaal mee eens. Zou ze geen dom rechts noemen, eerder gemakzuchtig links. Politiek is vooral saai maar nobel werk zoals rekenen over koopkrachtplaatjes en bestuurlijke maatreglen bedenken. Kan Omzgt zo enorm waarderen!
Vanmorgen bij WNL op zondag ging het heel even over dakloze gezinnen.
Die woonden wel ergens, maar de huur werd opgezegd en toen stonden ze op straat.
Hij kende een paar gevallen.
Een gezin die in een auto sliep, eentje in een garagebox.
Dit is toch bizar dat dat in Nederland voorkomt.
En het komt voort uit het woningtekort uiteindelijk, en het oppompen van de prijzen door onder andere buitenlandse investeerders die nota bene werden uitgenodigd door onze eigen overheid.
Want dan zou het allemaal vanzelf goedkomen.
Nog steeds geen analyse van de VVD waarom dat anders is uitgepakt, en of ze nu hun opvattingen moeten wijzigen.
Weinig bouwen en daarnaast een bevolkingsgroei realiseren met asielzoekers. Dan ontstaat er een woningtekort. Dit is al een jaartje of 40 aan de gang.
Het geluid is inderdaad slecht, maar het PDF'je is het doorlezen waard.
Ik ben schijt & schijtziek van die auwe wijfen die al 3 keer door een sullige kerel aan de dijk zijn gezet.
Zeker als de feeksen proberen zich 'appetijtelijk' te schmincken.
Ik heb, verwerf en blijf streven naar wat meer dan bestaanszekerheid. En ik hoop weer in mijn land, waar mijn manier van leven mag. Soms sober, soms uitbundig maar wel op mijn manier gedecideerd en met respect naar mijn omgeving. Dat betekent voor mij dromen, soms realiseren, ondernemen, soms heel hard werken, creatief zijn ... Dat past niet binnen een verstikkende d66 cultuur met veel moeilijke woorden, veel ambtenaren, subsidies en interessantdoenerij.
Bizar dat het klootjesvolk denkt dat nu alles anders wordt. Iedere vier jaar hoor ik dat er nu ècht wat te kiezen valt. Als ik de laatste 8 jaar terug kijk zie ik hoe mijn besteedbaar inkomen afgenomen is, hoe wijken in mijn buurt verpauperen en wat ik betaal aan zorgkosten.Ik gun alle Pieters en Kèrolines van ons faalkabinet het voordeel van de twijfel maar ik ga niet meer stemmen. Iets in mij zegt me dat er niets gaat veranderen, dat onze waarden en normen er niet meer toe doen, dat burgers links-of rechtsom genaaid worden. Trouwens, als de simpele man het tij kon keren dmv. verkiezingen, was dat allang afgeschaft.
Gaat weinig veranderen inderdaad, sekreet Kaag merkte al direct op dat de uitslag niks uitmaakt aangezien de huidige coalitie nog altijd t grootst is. Nu toegeven zou gezichtsverlies betekenen voor haar. Liever gooit ze t hele land economisch dicht en geeft Caroline daar dan vrolijk de schuld van.
BBB wordt genegeerd. D66 en VVD hebben besloten en niemand zal ze van hun doel afhouden. Mocht Caroline te gek gaan doen, kan je er gewoon iemand op afsturen zoals ze met Pim ook hebben gedaan. De laatste 25 jaar zijn zo bizar geweest dat die wappie verhalen soms zo gek niet zijn.
Zit te kijken naar Kieswijzer een programma van die onpartijdige NPO, de resultaten van de verkiezingen worden besproken door bijna uitsluitend Amsterdamers. Ze noemen het zelf de boeren editie. Dit dus!
Deze lezing is opgenomen door een kuchende man in een mijnschacht.
We leven in één van de meest welvarende en egalitaire landen ter wereld, en dominee Omtzigt begint te zeuren over bestaanszekerheid. Daar kunnen veel socialisten nog een puntje aan zuigen.
Dat was ook mijn eerste ingeving. Wij hebben hier in Nederland gewoon mensen die niet werken, een woning hebben, gaan slapen met drank en opstaan met drank. In andere westerse landen had je op straat gezworven bedelend voor biergeld.
Hier woon je in een woning, met Netflix en internet en de gemeente heeft de hoop al opgegeven.
Ze hebben trouwens onderzoek gedaan naar mensen die het meest gemotiveerd zijn om alles aan te pakken om geld te verdienen en nog met dromen beginnen aan hun avontuur in een nieuw land.
Spoiler alert: het zijn niet alcoholisten in Den Bosch.
Voor veel mensen aan de onderkant is de overheid meer een problemen en schuldengenerator dan een oplossingsmachine gebleken. Met de huidige inflatie en energieprijzen leven alleen dixieland VVD’ers en GroenLinks paradijsvogels een zorgeloos leventje.
@Après Toi,
Deels eens, maar het probleem is dat het belasting- en toeslagen- stelsel afgelopen decennia veel te ingewikkeld is geworden. En daardoor vallen er wel degelijk veel mensen tussen wal en schip. En vaak zijn dat juist de mensen van goede wil, die door een paar extra overuurtjes ineens flinke toeslagen mislopen.
Vereenvoudiging van dat systeem zou veel ellende schelen.
Ik denk dat mensen die net hun onveilige land zijn ontvlucht meteen weer terugwillen na deze toespraak. Of naar Hongarije, daar schijnt de bestaanszekerheid ook heel hoog te zijn.
Nee. www.youtube.com/watch?v=Ot4qdCs54ZE Inmiddels heel erg achterhaald, inclusief statistische vraagtekens.
"We leven in één van de meest welvarende en egalitaire landen ter wereld"
Op zich klopt dat uiteraard, maar ik ben het met Dandruff eens dat er wel degelijk groepen zijn die het door alle gestegen kosten en alle ingewikkelde systemen moeilijk hebben.
Dat geldt niet voor de overgrote meerderheid van de Nederlanders (gelukkig maar).Die hebben echt nog meer dan genoeg om uit te geven aan 'leuke dingen'. Ik zie dat de restaurants en cafés vol zitten, en ook de 'vliegbewegingen' weer groeien als kool.
Vanaf nu wordt alles anders en beter! Heerlijk naief dit. Kaag is een heks en Caroline een prachtvrouw. Durf niet het tegenovergestelde te beweren hier want ik loop op dun ijs. Alleskunner Omtzigt gaat helpen de ommekeer te brengen. Ik heb zin in de komende maanden. Het is jammer dat ik dik word van bier en nootjes. Hasta la victoria.
Caroline heeft inderdaad te stevige botten om op een bezemsteel rond te vliegen. 't Is niet anders. Slava Pieter!
Hoop is uitgestelde teleurstelling. Ik snap alleen niet zo goed waarom men telkens in dezelfde hoop stront trapt.
Ik geef Caroline trouwens ruimschoots het voordeel van de twijfel maar zet wel vraagtekens of ze genoeg mensen kan vinden die kunnen balanceren tussen burgerbelang en boerenbelang want ondanks wat onze vrienden denken te weten zijn die niet hetzelfde.
Bob, het valt me sowieso op dat je de laatste tijd te weinig binnen de lijntjes kleurt. Dat wordt door mij niet geapprecieerd! VvMU is leuk, maar er zijn grenzen.
@bob,
Het is vooral jammer dat je zoveel woorden nodig hebt om "nietes" te roepen.
Uitleggen welk punt van Omtzigt of vd Plas jou tegenstaat en waarom kun je niet.
Nou heb ik liever een date met Caroline dan met Sigrid. En vind ik Pieter integerder dan Mark. Maar je hebt gelijk, het paradijs breekt niet ineens aan als Pieter en Caroline het voor het zeggen hebben.
For the record, ik heb niets tegen Caroline (behalve dan dat ik bbb als een veredelde lobbyclub van een verwende sector zie). Ik vind het alleen interessant om te zien dat men werkelijk denkt dat zij alles beter gaat doen.
@Après toi | 19-03-23 | 21:16: ik heb mijn lesje geleerd en wil graag ui-vrij door het leven.
@Schout-bij-Nacht-J | 19-03-23 | 21:15: inderdaad, de hoop stront genaamd d66,vvd,gl en pvda blijft blijkbaar aantrekkelijk voor een bepaald soort extremisten. Hebben ze dan niets geleerd van de geschiedenis?
@BobDobalina | 19-03-23 | 21:20: verwend? Wat enorm kortzichtig is die gedachte.
Pieter is een goede controlerende pitbull. Maar het wordt tijd dat hij eens verantwoordelijkheid neemt.
Dat kan hij niet en hij is ook geen pitbull. Hij is een dossiertijger maar hij raakt heel gemakkelijk van slag en overspannen. Dat wil je niet als leider tenzij je jezelf in hem herkent.
@Schout-bij-Nacht-J | 19-03-23 | 21:03: Zoals de overspannen Karin Ollongren met haar ontstoken holtes?
@Schout-bij-Nacht-J | 19-03-23 | 21:03:
Zelden zoveel onzin in drie regels gelezen. Als iemand verantwoordelijkheid neemt, is Omtzigt het wel. Makkelijk overspannen raakt hij ook niet, maar onder langdurige extreme druk/spanning moeten functioneren, eist zo zijn tol. Je laatste regel zegt veel over jouw gebrekkige mensenkennis.
@Gravin v Kippenbouth | 19-03-23 | 21:25:
Nee, dat doet hij niet, en kan hij niet. Ja, hij raakt wel gemakkelijk overspannen omdat hij een goed en lief christen is. Geweldig parlementslid niet geschikt voor andere klusjes. Het leven is geen rozengeur en maneschijn.
neemt = kan nemen 2 jaar dus
Zonder Omzigt was de regering nooit gevallen vanwege de opvangtoeslag. Niemand boeide het alleen Omzigt en iemand van de SP dus 2 van de 150 kamerleden die heel veel tijd in die affaire hebben gestopt.
Jullie hebben de BBB.
Wij hadden vroeger de CCC. Dat waren nog eens tijden.
Wij hebben ook nog de KKK.
Geen Ku Klux Klan maar nog erger: Kaag, Klaver en Kuiken.
Belgische terroristen.
Daar zijn onze boeren maar lieve jongens bij.
Communistisch tuig.
@leo de pejo | 19-03-23 | 20:57:
Ook wel de Linkse Gifwolk genoemd.
Bestaanszekerheid crisis.
Helpt het eigenlijk om alles een crisis te noemen? Geeft dat een warm gevoel van binnen dat je kan vingerwijzen naar de regering en daardoor alle eigen verantwoordelijkheid kan loslaten?
Ik hoef maar naar het oosten te kijken en ik zie mensen die wel een crisis hebben. Een echte.
Is er eigenlijk wel een asielcrisis? Er is een gebrek aan opvangplekken maar ook een gebrek aan mensen die de laagbetaalde vacatures gaan vullen. Never waste a good crisis zeggen ze wel eens in Amerika. Dat hele land is gebouwd op al dan niet gedwongen immigranten. Goedkope arbeid van joden en Italianen en Ieren was niet welkom maar kijk nu eens.
Is er eigenlijk wel een energiecrisis? We zijn eindelijk van de Russen af en ja dat kost een paar extra rotcenten en we moeten zuiniger doen maar hoeveel mensen zwerven nu wezenloos op straat na de energiecrisis? Hoeveel zijn er van de honger omgekomen of doodgevroren.
Bestaanszekerheid.
Die vergelijking met Amerika is nogal scheef. Dat land was nogal leeg, deed niettemin het nodige aan toegangscontrole en als immigrant kon je het daarna verder zelf uitzoeken.
Ik ben heel benieuwd hoe Caroline de inflatie gaat bestrijden. En de immigratiecrisis.
@BobDobalina | 19-03-23 | 21:14: Ze maakt meteen een einde aan de toeslagenproblematiek, dat is wel duidelijk.
Er is in ieder geval niemand doodgegaan door de stikstof. Dus waarom daar zo’n ophef over gemaakt wordt moet u dan helemaal niet snappen.
Schout, bubbel maar lekker rond in je eigen bubbel.
@Schmalz | 19-03-23 | 21:10: In de VS was er voor immigranten ook geen lanterfanten bij. Werken of honger hebben, dat waren de keuzes. Wij geven een derde keuze: handje ophouden. Daar gaat het mis.
We (links en rechts) moeten echt eens wat explicieter onderscheid gaan maken tussen de verschillende soorten migranten. Kennismigranten, arbeidsmigranten, vluchtelingen, nareizigers, gelukszoekers, en vakantiezoekers (met name uit Marokko).
Geen immigranten is ook geen asielindustrie, die mensen kunnen dan gewoon een bijdrage leveren aan de maatschappij door in andere sectoren te werken.
@Muxje | 19-03-23 | 21:26:
Ja of criminaliteit. Nooit gehoord van de Joodse maffia? Ierse ook niet? Italiaanse maffia misschien?
Maar niet alle Joden waren criminelen. Ook niet alle Italianen of Ieren. Verre van. De meesten werkten zich kapot voor een beter lever. In GeenStijl vernacular is dat "Gelukszoeker" en "Handophouder".
Ik zeg zet ze aan het werk verdomme! Het is niet dat we geen tekort hebben aan mensen die met de handen werken. Als ze toch blijven komen en je doet er weinig tegen, zet ze dan maar aan het werk.
Oh, en de meeste deugen, hooguit wat aanpassingsproblematiek.
@Muxje | 19-03-23 | 21:26:
O, dat onderscheid wordt echt wel gemaakt. Al die verschillende categorieën die jij opsomt bewijzen dat.
De makke is alleen dat Nederland al die verschillende categorieën probleemloos en 'ruimhartig' hier binnen laat om zich voorgoed hier te vestigen en meteen toegang verleent tot onze state-of-the-art verzorgingsstaat, waar al die lieden vanaf dag 1 een buitengewoon zwaar beroep op doen.
Vandaar dat je er eens rigoureus en finaal mee zou moeten kappen. Nederland is gewoon veel te klein, veel te dicht bevolkt, met veel te weinig ruimte, veel te weinig huizen, en veel te weinig draagvlak om ongewijzigd door te gaan met het 'absorberen' van ongelimiteerde aantallen derdewereldlanders die - om in voetbaltermen te spreken - niets 'komen brengen', behalve wezensvreemde culturen en geloven, onaangepastheid en uitkeringsafhankelijkheid.
Het woord crisis klinkt al net zo ongeloofwaardig
Als het geloof in Sint Nikolaas
@Dr_Johnson | 19-03-23 | 21:46: zo waar heer Johnson, zo waar. Maar we zijn roependen in een deugwoestijn.
@Schout-bij-Nacht-J | 19-03-23 | 21:43: ze werken zo hard dat het 24 mrd per jaar kost. Maar droom rustig verder dan hoef je de realiteit niet onder ogen te zien.
Met de bestaanszekerheid van part-time rijksambtenaren vanaf schaal 11 gaat het prima hoor. Morgen weer druk met meetings en excel sheets en tussendoor even vakantie no. 3 en 4 boeken.
Jij bent goed bezig, over jou maak ik me steeds minder zorgen.
bestaanszekerheid in Nederland tot nu toe in de top10 van de wereld. Ondanks gemekker over bestaansminimum is de sociale zekerheid en het vangnet met toeslagen , subsidies en kortingen zo geregeld dat aan de onderkant werken niet loont en hand ophouden wel, de Nederlandse armoedeval. En dan in Parool een zielig verhaal over dansers , kunstenaars en dergelijke die van 1500 euro moeten rondkomen in duur Amsterdam , maar vertikken om ander werk te doen administratief , in de bouw, logistiek, zorg
Dat laatste was idd een artikel die te bizar was voor woorden.
Pieter, kan je je alsjeblieft verkiesbaar stellen voor de volgende tweede kamer verkiezingen?
Als Pieter Omtzigt binnen gehengeld wordt door BBB - en waarom zou hij zich niet binnen laten hengelen? - dan zou de BBB bij de volgende TK verkiezingen over twee jaar (of zoveel eerder als Rutte IV valt) wel eens de absolute meerderheid kunnen halen van 76 zetels.
Hebben ze geen coalitiepartner meer nodig. Dat zou wat zijn, zeg.
Op naar de 149 zetels!
@Duwbak_Linda | 19-03-23 | 20:44:
Hahaha!!!
@Dr_Johnson | 19-03-23 | 20:45:
Overigens, wie zit er dan op zetel nr 150?
Ja gaaf man. Stalin zag dat het goed was.
@Dr_Johnson | 19-03-23 | 20:46: Waarschijnlijk een lachende Rutte.
@Schout-bij-Nacht-J | 19-03-23 | 20:58:
Ach, het is allemaal maar Spielerei, neem het niet zo serieus. En geen enkele partij in Nederland gaat ooit een absolute meerderheid halen, ook de BBB niet.
Overigens, er is nog wel iets van een verschilletje tussen de absolute meerderheden van de commies vroegah, en een partij die een absolute meerderheid zou halen bij vrije, democratische verkiezingen.
@Duwbak_Linda | 19-03-23 | 21:00:
Zou zo maar kunnen.
Bestaanszekerheid? "Rupsje Nooitgenoeg" leeft! Wanneer wordt het een prachtige vlinder?
We zouden doodvriezen, we zouden om komen van de honger, we zouden financieel stuk gaan en uiteraard allemaal schuld van Rutte en vooral Kaag.
Laat ik vooropstellen dat ik vind dat je 100% zelf verantwoordelijk bent voor je "bestaanszekerheid" en omdat niet iedereen dat lukt is het wel zo beschaafd om mensen die het niet lukt ook een beetje een leven te gunnen. Er is nog een valnet en dat feodale van adel, herenboeren versus horigen en loonwerkers bleek toch een stuk minder te werken.
Ik vind de hooggespannen verwachtingen van velen hier over Pieter en Caroline een beetje alsof ik in een teletijdmachine zit. Heeft nog steeds niemand door dat de Messias niet bestaat, bestond of nog komt. Get over it en ga aan de slag om wat van je leven te maken.
Precies! BBB is voor kleuters.
Eigenlijk wou ik nog even niet aan morgen denken.
Jochie. Een nachtje jij met mijn hoofd. Einde oefening. Leer te overleven en je mag met echte denkers mee doen. Om van doeners, waar ik dan weer niet toebehoor, maar te zwijgen.
@Hetkanverkeren | 19-03-23 | 20:51:
Kan iemand dit vertalen naar Nederlands?
@Schout-bij-Nacht-J | 19-03-23 | 21:02: Yep.
Trut.
Beetje kort door de bocht, maar dat directe van onze volksaard, he?
Je betaalt niet voor niets belasting. De overheid is geen stel piraten die jou chanteren en je vervolgens laten stikken, de Overheid is een belastingontvanger met een zorgplicht.
Natuurlijk moet je je eigen broek kunnen ophouden maar zonder allerlei belastingen zou dat voor heel veel mensen een heel stuk makkelijker gaan.
En kom niet aan dat de Overheid er goede dingen mee doet: zij doet dat wel maar tegen een prijs die vijf keer te hoog ligt. De Overheid is een enorm dure euro-verbrander.
Je hebt gelijk. De messias bestaat niet. Maar er is wel een groep politici die vreemde beslissingen nemen, anderen uitsluiten en logische & uitvoerbare voorstellen wegstemmen en degenen die met deze voorstellen komen demoniseren. Dat is op zijn minst kwaadaardig richting dat deel van de bevolking dat ervoor zorgt dat Nederland blijft draaien.
@LD69 | 19-03-23 | 21:07:
Zorg en zekerheid zijn de hoogste kostenposten in heel Nederland en dan hebben we ook nog niet eens genoeg mensen voor de zorg. Wat nu? Zorg en zekerheid afschaffen zodat jij minder belasting hoeft te betalen?
@Schout-bij-Nacht-J | 19-03-23 | 21:29:
Volgens je eigen woorden woorden dus wel:
"Laat ik vooropstellen dat ik vind dat je 100% zelf verantwoordelijk bent voor je "bestaanszekerheid""
@LD69 | 19-03-23 | 21:34:
Als je kersen kan plukken kan je ook tomaten plukken.
"en omdat niet iedereen dat lukt is het wel zo beschaafd om mensen die het niet lukt ook een beetje een leven te gunnen"
Als bondscoach kom je wel met deze tekst weg:
Zijn jullie nou zo dom of ben ik nou zo slim. Gaat over voetbal. Geef het volk een kluifie www.youtube.com/watch?v=nqgUG_JVzCs
Bestaanszekerheid neemt toe zodra burgers niet meer afhankelijk worden gehouden van dit onnodig ingewikkelde toeslagensysteemcircus. Opheffen van toeslagen scheelt tevens gigantische kosten aan ambtenarensalarissen, -kantoorwerkplekken etc. waardoor de inkomstenbelasting fors kan worden verlaagd. Toeslagenambtenaren versneld omscholen tot beroepen waar vraag naar is alsook die ingevuld worden door arbeidsmigranten, zodat eindelijk een begin gemaakt kan worden om de woningnood deels op te lossen.
Want mensen zijn programmeerbaar? Nee, ook ambtenaren zijn gewoon mensen.
@Sinterbikske | 19-03-23 | 20:40:
Politiek redacteur in Den Haag Carla Joosten: "Een kleinere overheid was de droom, maar onder VVD-premier Rutte explodeert die overheid juist: meer vaste krachten en meer externe inhuur.
In 2017 telde de Rijksoverheid nog 110.649 volledige banen, in 2021 131.132: een toename van bijna 20 procent. Het aantal managers stijgt navenant. De Algemene Bestuursdienst – managers op het niveau van directeuren en hoger – groeide sinds 2018 van 1.302 naar 1.771.
Alleen al in 2021 kwamen er 5.687 Rijksambtenaren bij. Volgens de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk 2021 zou die stijging onder meer het gevolg zijn van extra personeel wegens corona bij het RIVM, bij de RVO onder meer in verband met de Groningse aardbevingen en bij de dienst Toeslagen voor de afhandeling van de Toeslagenaffaire. Of hiervoor bijna zesduizend ambtenaren extra nodig waren, is zeer de vraag. Los daarvan steeg ook de inhuur van externe krachten fors. Acht van de twaalf ministeries huurden meer consultants, uitzendkrachten en zzp’ers in dan de eigen norm toestond.
In 2021 bedroegen de uitgaven aan externe inhuur 2,3 miljard euro. Dat is 13,4 procent van de totale personele uitgaven. Of dit alarmerend is? Het Rijk vindt blijkbaar van niet. Het is normaal om ‘vanuit doelmatigheidsoverwegingen – vanwege fluctuerende opdrachtportefeuilles – van een flexibele schil gebruik te maken’, staat in de jaarrapportage..."
www.ewmagazine.nl/nederland/achtergro...
@drs.Nee | 19-03-23 | 20:47: Minder ambtenaren, ben het met je eens, maar dan nog praat je over mensen die vanaf morgen niet ineens loodgieter of onderwijzer zijn.
@Sinterbikske | 19-03-23 | 20:53:
Naast mensen in de bouw en veel vraag naar projectleiders in de woningbouw is er ook een schreeuwend tekort aan pedagogisch medewerkers in de kinderopvang, dataspecialisten, allerhande zorgpersoneel, ICT’ers, programmeurs, security-specialisten, milieuartsen, etc. Teveel om op te noemen. De keuze is reuze.
@Sinterbikske | 19-03-23 | 20:53:
Deels eens, maar er moet wel duidelijker worden gewerkt aan inkrimping van de overheid. Want zolang de overheid de meeste, de makkelijkste en de best betaalde baantjes aanbiedt, zullen jongeren blijven kiezen voor fopstudies.
Overigens ken ik zelf meerdere mensen die van de ene op de andere dag totaal ander werk zijn gaan doen. Van zelfstandig ondernemer naar basisschool leraar, en van verzekeringswerk naar de gehandicaptenzorg. Het kan dus wel. En de overheid is over het algemeen wel heel gul qua opleidingen. Als de wil er is dan kan er heel veel.
Geheel mee eens.
Dat toeslagensysteem is struktureel lapwerk. Dat klinkt als een tegenstelling maar het is een feit dat je, zodra je toeslag-afhankelijk bent je bijna niet meer uit dat circus kunt ontsnappen. Eerst was het een helpende hand, inmiddels is het een vloek.
En een flink deel van de ambtenaren omscholen richting courante vacatures, daar ben ik ook groot voorstander van.
@Sinterbikske | 19-03-23 | 20:40: Dat is natuurlijk zo. Maar feit is dat er teveel zijn en dat het onnodig veel kost.
Wederom een helder verhaal van de Pieterbaas. Heel benieuwd wat hij gaat doen.
Helemaal eens
Vooral om Bestaanszekerheid op de agenda te zetten. Heel knap.
@ChalinaRosa | 19-03-23 | 21:33: ook hier helemaal mee eens.
Die "positie elders" kwam dus uit de koker van Kaag.
Die dus wil dat we eerst de stikstofcrisis oplossen voor dat we ook maar een stap ondernemen om de wooncrisis op te lossen.
Die niets aan de energiecrisis wil doen omdat het haar eigenlijk wel goed uitkomt.
En wiens achterban iedere dag zijn brood verdient met het in stand houden van de asielcrisis.
Toch goed dat er mensen zijn als Pieter Omtzicht en Renske Leijten.
Al wilde het CDA maar al te graag meewerken met de "positie elders" van Kaag om maar mee te mogen regeren. Precies dat gluiperige van Hugeau de Schoenen dat zo veel kiezers van het CDA heeft doen afkeren.
"Functie elders"...
Kaag gebruikt de wooncrisis als chantagemiddel om de boeren te onteigenen.
Veel mensen zijn gaan geloven dat we echt niet meer kunnen bouwen vanwege de boeren maar dat is een kwaadaardig verzinsel. Die relatie tussen boeren en bouwen bestaat helemaal niet.
@CornholioNL | 19-03-23 | 20:28:
Inderdaad, het was een "functie elders" dat Kaag wilde om een kritisch kamerlid te lozen. En gravin Ollongren voor haar karretje spande "ga jij daar maar over onderhandelen"
@LD69 | 19-03-23 | 21:02: Dat is wel ontzettend vals vind ik.
Maar ja, de mensen hebben het door, dat is dan weer positief.
Laat Lubbers zijn karwei afmaken!
Dan zijn we zo weer de pensioenpot kwijt. Doe maar niet
@Kopieerapparaat | 19-03-23 | 20:26: Nog opgeleid door de Jezuïeten.
Was wel een fijne bokser die Rudie!
CDA? Zegt me niks.
CPN zegt ook heel veel GL-stemmers niets.
De NOS komt met het bericht dat jonge moslims tegenwoordig partij kiezen voor Thierry Baudet. https://nos.nl/l/2468047
Zouden die bruine laarzen daar vandaan komen?
Nou, FvD wordt nogal van antisemitisme beticht, dus dat past in dat plaatje.
Even daarop doorfilosoferend; zou Kauthar binnenkort de overstap maken naar FvD?
Wopke zit er omdat de penningmeester van het CDA dat wilde. Donatie en al. Want alles beter dan Hugo.
Yeah, right.
Eerst moeten dan alle types zoals Hugo de Jonge per gisteren vertrekken en mag CDA nog een jaar boete doen dat ze die types ((Hirsch Ballin is er ook zo een) aan lieten blijven. Veel geblaat en geen wol.
Pieter zorgt voor nóg meer versplintering en dat moeten we juist niet hebben.
Omtzigt heeft een aantal prima zaken aangepakt en is met bonje vertrokken, maar hij is natuurlijk gewoon vleesgeworden CDA.
Het blijft speculeren, wensdenken zelf, dat mét Pietje én BBB en nog een paar de VV66GLvdA verslagen kunnen worden.
Ik denk dat Pieter helemaal geen partij gaat oprichten, ik zie ‘m eerder nog terug gaan naar CDA.
Of hij wacht nog 1,5 jaar en gaat voor de TK verkiezingen.
Beter gaat ie BBB ondersteunen, maar dat doet ie niet.
Ergens vind ik het een rare snijboon.
Jij zelf daarentegen bent natuurlijk een enorme aanwinst voor de mensheid.
Een rare snijboon die na een burn-out keihard teruggekomen is. Ga er maar aanstaan.. Vind dit een iets te makkelijke conclusie.
Omtzigt die zich bij BBB voegt, zou niet eens zo gek zijn. Toch zie ik hem dat niet doen. Pieter is uitstekend in het blootleggen van het disfunctioneren van dit kabinet, maar echte verandering wil hij volgens mij liever ook niet. Een beetje doorhobbelen en polderen doet hij liever. Ik weet net als Ruime niet wat ik van hem moet vinden. Beetje aparte vogel inderdaad.
Misschien geen rare maar wel een typische snijboon.
Voor een ruimdenker een vrij benauwende opvatting.
Omtzigt doet aleen al meer stof opwaaien dan hele fracties die nauwelijks in staat zijn zo scherp diagnoses te stellen en met haalbare verbeteringsvoorstellen te komen.
We hebben het aan de verregaande incompetentie van de regeringspartijen (76 2e-kamerleden) dat dit niet wordt opgevolgd.
Liever 3 splinterpartijen dan deze pluchezitters.
Dat ben ik wel met je eens. Prima kamerlid, maar een beetje vergeten dat dualisme niet meer bestaat.
Pieter gaat helemaal geen partij oprichten. Veel goeie dingen gedaan, dat wel, maar hij begrijpt het politieke spel niet.
Ws is hij daar te integer voor.
Omtzigt zal misschien hoen terugkeren naar het cda, maa4 veel mensen zullen niet nog keer de fout maken om op het cda te stemmen omdat ze Omtzigt vertrouwen, want je weet gewoon dat het cda hem in opdracht van Rutte of Kaag hem gewoon weer dumpt. Het cda is gewoon niet te vertrouwen zolang die randstedelijke kliek er zit.
@Kopieerapparaat | 19-03-23 | 20:21: Dat hij niet gaat voor echte verandering, dat denk ik ook. Maar hij is en blijft natuurlijk ontzettend belangrijk. Nu ook weer door Bestaanszekerheid te herintroduceren.
@Ichneumonidae | 19-03-23 | 20:29: Zegt u nu dat een goede politicus corrupt moet zijn?
Bestaanszekerheid. Het vervelende van dat woord is dat politici al snel naar de reparatielijm grijpen: energieplafond, zorgtoeslag, kinderbijslag, huurtoeslag... steeds meer mensen die worden uitgeknepen om dat te betalen en zo ook afhankelijk worden van toeslagen.
Mijn visie hierop: wie afhankelijk is van de overheid om op het bestaansminimum uit te komen, heeft geen bestaanszekerheid. Bestaanszekerheid betekent dat je zelfstandig een voldoende inkomen kan verdienen, en daarmee je vaste lasten kan dragen.
Al die toeslagen zijn er om de lonen laag te kunnen houden en te kunnen concurreren met andere EU landen. Het is eigenlijk verkapte staatssteun. Aan de ene kant begrijpelijk want je wil je land zo aantrekkelijk mogelijk maken maar aan de andere kant knecht je je bevolking. En er komen steeds meer toeslagen inderdaad, de onderlaag van de bevolking moet concurreren met goedkope arbeid uit andere EU landen, en als het aan de EU ligt zelfs met arbeid uit Afrika en oost Azië.
Zo beschouwd betekent bestaanszekerheid voor veel mensen meer loon. Als iemand veertig uur per week werkt en toch niet genoeg verdient om huur, verzekeringen, energie en eten te kunnen betalen, dan is er iets mis.
@Rhenium | 19-03-23 | 20:11: Zeker weten.
89 Gemeenten hebben een CDA burgemeester, wat gebeurt daarmee als het CDA 0 zetels krijgt?
Niets behalve de rit uitzitten
Kijk waar Timmermans belandt is terwijl de PvdA al jaren gedecimeerd was.
Het aantal posten verdubbelen wellicht?
@Ridde Rogter | 19-03-23 | 19:56: kijk eens naar de PvdA. Een splinter die op basis van de laatste verkiezing kleiner is dan de helft van de BBB en al jaren kleiner is dan de PVV. PvdA levert tal van burgermeesters waaronder in de grootste steden van Nederland; Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Eindhoven en ga zo maar door. Stel dat eens tegenover 0 burgermeesters voor de PVV #bananenmonarchie
Heb de NL burgemeesterverdeling nooit begrepen, eerlijk gezegd. Ik neem aan dat de regel is; de burgemeester komt van de partijen die 40 jaar geleden de grootste waren.
@skoftig | 19-03-23 | 20:06:
Wellicht heeft de PVV een kleinere poule waaruit ze kunnen kiezen dan veel andere partijen. Ook zie ik niet veel gemeenteraden waar de PVV heel groot is. Zelfde met provincie/CvK. Maar wie weet, ooit drogen de oude partijen op en dus hun aanwas.
Weet niet. ik, als reactionaire fascist, word de volgende burgemeester in 010 of 020.
Kun je daarmee leven?
Qua inhoudelijke kennis van zaken steekt Omtzigt met kop en schouders boven de rest uit. Daar kan niemand omheen, of je zijn visie nu deelt of niet.
Eens een kanjer in dossier kennis bovendien iemand die statistiek en systeemdenken begrijpt, maar is hij een leider en een people manager?
@Sieg Hein | 19-03-23 | 20:08: dat doet Carolien wel, let maar op bij de volgende 2 de kamer verkiezimgen
@Sieg Hein | 19-03-23 | 20:08:
Ik vind Omtzigt net als Fortuyn geen politicus. Dat is een compliment, maar een helase zaak voor het land.
@Henkie | 19-03-23 | 20:12: dus als Omtzigt terugkomt bij het CDA of zich aansluit bij BBB zou hij een top kamerlid zijn en coach voor nieuwe kamerleden. Hij moet dan niet willen lijsttrekker of politiek leider te zijn. Ken je krachten maar ken ook je zwakheden.
Omtzigt is de enige die nog gelooft in dualisme.
Zou goed zijn als hij daarmee zou stoppen. Bij alle waardering voor hem, hij begrijpt Machiavelli niet.
Daarom wordt het ook nooit wat. Je zou kunnen zeggen, hij neemt al die onzin iets te serieus.
Rutte is daar onmetelijk veel beter in.
Als je niet gelooft wordt het nooit wat. Nu is de tijd om die kliek te ruimen en vooral d66 voor een lange tijd naar de oppositie te verbannen. Die partij heeft uitholling van onze democratie en uitlevering aan de EU als doel.
@Sinterbikske | 19-03-23 | 19:54: In NL is het dualisme doodt. Ben het verder wel met je eens.
Bestaanszekerheid kan de overheid je niet garanderen. Dat is in de eerste plaats je eigen verantwoordelijkheid. Hard studeren, hard werken, 40 uur per week. Dan komt die bestaanszekerheid helemaal vanzelf op je af. We moeten af van de zieligheidscultuur, waar Omtzicht, hoe integer ook, een proponent van is.
Niet iedereen is zo zelfredzaam. En bovendien, hoe hard je ook werkt, als er geen betaalbare huizen zijn, kun je die ook nooit krijgen.
Waar betalen we die overheid dan zo ruim voor? Wat moeten al die beleidsmakers- en medewerkers dan doen?
Ik zou graag een kleinere, eenvoudigere en vooral goedkopere overheid zien. Maar de overheid, in al haar facetten, maakt zichzelf alleen steeds groter en dat kost een boel geld. Waardoor ik minder overhoud om zelf redzaam te zijn.
Dat kan, dat mag blijkbaar, maar dan moeten daar op cruciale facetten voor het burgerleven ook navenante prestaties van de overheid tegenover staan.
En dat wordt steeds minder, die bang for the buck.
@WasHetMaarMakkelijk | 19-03-23 | 20:41: De overhied betalen we voor zaken die we moeilijk individueel kunnen regelen: Straatverlichting, Defensie, Onderwijs, en vooral: Rechtszekerheid.
Wat een kull, dat klinkt net zo als "iedereen kan bankdirecteur worden"
Nederland is binnen 20 jaar uitgegroeid tot een land waar je van een minimum salaris niet rond kunt komen. En nee, het maakt niet uit hoe hard je werkt...
@bdn01 | 19-03-23 | 20:52:
Dat ook. En bij die facilitaire kosten doet de BV Nederland het nog steeds niet slecht. Al zou dat allemaal wel wat efficiënter en daardoor goedkoper kunnen. Bijvoorbeeld, 21 waterschappen voor dit postzegeltje..., really?!
Maar, we betalen vooral steeds meer voor kul en een waterhoofd van een overheid.
@WasHetMaarMakkelijk | 19-03-23 | 20:41: Mooie, want scherpe, tegel vind ik
Goed wellicht ook leuk om te weten.
UBS neemt Credit Suisse over.
Voor 2 miljard, een korting van ongeveer 80%, nadat de beurskoers al weken en voor de laatste week extreem gedaald is.
De aandeelhouders van UBS (eigenaren) mogen er niets van vinden.
Zwitserse regering geeft UBS nog 6 miljard zakgeld.
De Zwitserse centrale bank nog even 100 miljard liquiditeit... dit is volgens mij inclusief die eerdere 50 miljard maar je weet het nooit zeker. Hierdoor kan UBS ongezien zijn eigen liquiditeitsbehoefte ongezien versterken!
Nee, er is niets mis met onze bestaanszekerheid, met dit soort professionals aan het stuur.
Er gaan er geruchten dat er nog een aantal zombies in EU aan het piepen zijn.
Lachen! Morgen beurs op groen, let maar op.
Black Rock was toch ook geïnteresseerd?
@Mr_Natural | 19-03-23 | 19:53: MS dacht ik..? Maar weet het niet zeker
Goed en waar verhaal van Pieter.
En die Toorenburg; gedeputeerde én in de Eerste Kamer willen. Het pluche betaalt zo lekker. Gotspe.
Hub Cobben was een mijnwerker, vakbondsleider, die onder meer streed voor waardevaste pensioenen.. hij ging op z’n 16de in de mijn werken, na bijna 40 ging hij met pensioen. Stierf 67 jaar oud ten gevolge van een auto-ongeluk
Via een docu begreep ik dat werken in de mijn door een tekort aan mannen best wel aardig verdiende. Geleen had ooit de hoogste bontjas-dichtheid van Nederland en fraaie winkelstraten. Tot Den Uyl. Er schijnen nog genoeg kolen in de grond te zitten, lucratief met de moderne technieken.
@Piet Karbiet | 19-03-23 | 21:03: Heerlen was een van de rijkste steden in Nederland. De ondergrondse werkers verdienden door de opslagen goed. Waren de eerste huishoudens met een wasmachine en tv. Het waren moderne mijnen, maar kolen uit het buitenland waren goedkoper, en het gas uit Slochteren. Wingewest Limburg was niet meer de moeite waard. Ook de volksaard had daar deel aan, maar Limburg is deze klap nooit te boven gekomen. Tot nu toe, tenminste.
@geineonnuther | 19-03-23 | 21:51:
aan welke volksaard refereer je hier?
CDA had een gouden kans met Omtzigt, maar een mannetje als Wupke werkt iedereen eruit die een bedreiging vormt voor zijn positie. Heeft-ie van Rutte geleerd.
Maar hij schijnt een geheim wapen te hebben, in zijn broekje.
En Hugeau niet te vergeten.
Zijn de streken van Hugo/kamp om Hugo heen, niet Hoekstra. Binnen CDA is veel support voor Omtzigt.
De Farizeeërs van het CDA gaan binnenkort de stekker eruit trekken. Hebben niks meer te verliezen en een move tégen Rutte en Kaag in kan best de redding van die armzalige partij berekenen.
Als ze de ballen zouden hebben.
Waren vooral de vriendjes van Hugo “we gaan ons op de stad richtten” de Jonge. Heel die fractie bestaat nu ook uit randstad figuren, dankzij Hugo die de kieslijst bepaalde. Krijg met figuren. Go Woke, go broke.
@Bakkeleures | 19-03-23 | 19:55:
Reken er maar op dat bij de bijeenkomsten van dit kabinet de sfeer bijzonder vervelend is. Kaag zal hen toe sissen dat indien Hugo en Wopke nog enige ambitie hebben om burgermeester of zoiets te willen worden, ze de rit uit moeten zitten en vooral geen rare dingen in het hoofd moeten halen.
Er uit stappen heeft geen zin voor het CDA. Haar tijd is voorbij en dat weten ze daar ook wel. Dan rest figuren als Hugo en Wopke niets anders dan collaboratie met dit kabinet.
@Snap_het_ook_niet | 19-03-23 | 20:06: Ze gingen zich op de stad richten omdat ze ervan overtuigd waren dat ze het boerenland voor eeuwig in de knip hadden. Als je in het verleden door het boerenland reed, zag je overal de CDA-posters in de weilanden en op de akkers staan (op de bible belt wellicht wat posters van de mannenbroeders). Waarom dus tijd en inspanning verspillen aan een groep die al op je stemt? Hetzelfde wat de PVDA dacht over de arbeiders, waarna ze zich eveneens op een andere doelgroep, de allochtonen, gingen richten om hun machtsbasis te vergroten.
@Bakkeleures | 19-03-23 | 19:55: Dan stapt het kuiken en de missias in en gaan we doooorrrrr, het maakt Rutte niet uit met wie hij regeert en wat het beleid is, als hij maar kan blijven zitten.
@FrankVeer | 19-03-23 | 20:55: interessante analyse, zit wel wat in vind ik.
Morgen heeft niemand meer bestaanszekerheid.
Blabla eet er geen boterham minder om..
Bestaanszekerheid is een idee, een illusie. Het is geen feit. Nooit.
Waarom zat Thomas Acda bij WNL?
Wie weet BBB met Mona en Pieter erbij.
Dat zou geweldig zijn. Eigenlijk zijn er in de oppositie best wel wat prima mensen en partijen, maar het allemaal zo precies. Er is één vijand en dat is de kliek rond RutteKaag. Zij spelen nu iedereen uit, en zorgen van tijd tot tijd voor een ophef bullshit onderwerp welke breed wordt uitgemeten in de media maar die nooit werkelijk iets betekenen voor mensen. Zo blijft daar de macht liggen en hebben we een hoop verschillende partijen en eenlingen in de oppositie. Als die nu eens minder kijken naar wat de verschillen zijn, en meer naar wat de overeenkomsten zijn. Wil je verandering, dan zal je eerst Rutte en Kaag kwijt moeten. Laat BBB, Omtzigt, JA21, SP, Haga, PVV maar eens kijken naar hoe ze een blok kunnen vormen om eerst puin te ruimen en dan maar weer eens kijken naar de details van de eigen programma’s, want natuurlijk zijn er verschillen.
@Nuuk | 19-03-23 | 19:48: Exact. GL is ook een samenraapsel van die hard communisten, pacifisten en evangelische kruidenvrouwtjes die nu met de salonsocialisten van de PvdA in een unie zit.
REAGEER OOK