Rakettenregen heel Oekraïne, ook Kiev getroffen
V. Poetin met verkeerde been uit bed
Rusland had er weer zin in vannacht. Na een tijdje raketten sparen en het gooien van alle ballen op Bakhmut, dat inmiddels net wel of net niet in handen is van de indringers, was het vanaf een uur of 5 in de ochtend raak in alle regio's van Oekraïne. Onder meer Kiev, Kharkiv en Odessa zijn onder vuur genomen met 'bijna alle types luchtwapens', ook op plekken als Zhytomyr, Vynnytsia, Rivne, Dnipro en Poltava was het hommeles. Doelwitten waren infrastructuur en energievoorzieningen, maar er zouden ook woongebieden getroffen zijn. Veertig procent van Kiev zit zonder verwarming. In andere delen van het land is de stroom uitgevallen, onder meer omdat de kerncentrale van Zaporizhzhia van het net is afgesloten. Over slachtoffers is nog weinig bekend, maar dat lijkt allemaal mee te vallen. In Kiev spreekt burgemeester Vitali Klitschko over twee gewonden. De oproep aan burgers is om in de schuilkelders te blijven, omdat er mogelijk nog een aanval wordt verwacht. Ongezellig! Later meerrr.
UPDATE 7.41 uur - In de regio Lviv (daar kunt u trouwens gewoon weer lekker op stedentrip) zijn zeker vier doden gevallen, zegt de gouverneur van de oblast.
UPDATE 8.18 uur - Voor de nerds, hier het wapentuig dat gebruikt is
Social
Social
Social
Social
Reaguursels
InloggenIk las vanochtend twee berichtjes over Moldavië. Het ene was dat in Transdnjestrië, het door Rusland bezette deel, een Oekraïens complot was verijdeld om de plaatselijke Unterführer te vermoorden. Dat bericht kwam van Rusland. Het tweede was dat de Russen in Moldavië een staatsgreep proberen te plegen om de pro-westerse en pro-Oekraïense Moldavische regering af te zetten en te vervangen door een marionettenregering. Dat bericht kwam van de Moldavische regering. Aangezien de Rutten - sorry: de Russen altijd liegen, zal het eerste wel onwaar zijn en het tweede waar.
In elk geval lijkt het erop dat Poetin probeert de oorlog uit te breiden naar Moldavië.
Nu heeft een pro-Oekraïsegroep de pijpleiding opgeblazen volgens de MSM en dus niet de USA die het volgens Hersh gedaan zou hebben of hoe die oude journalist heet. Ik geloof wel dat Zelensky er achter kan hebben gezeten. Die riep steeds dat we met Rissisch gas moesten stoppen maar de leveringen gingen gewoon door. Biden had ook al eens gezegd dat hij er voor kon zorgen dat er geen gas meer uit Rusland zou kunnen komen maar mogelijk bedoelde hij dat hij dit door economische en sancties bijv. geen onderhoud meer door het westen aan de gaspompen kon bereiken zodat het gas niet meer doorgepompt kon worden. Gereviseerde pompen zijn o.a. een tijdje vastgehouden in Canada.
Dat Rusland zijn eigen pijpleiding opgeblazen zou hebben is ongeloofwaardig omdat Rusland gewoon de kraan dicht kon draaien en weer open als de oorlog afgelopen zou zijn.
Het doel van de oorlog voor de USA is het verzwakken van Rusland, Putin weg enz. Dit schiet niet erg op en in de USA begint de bevolking genoeg te krijgen van deze oorlog. Dus om de publieke opinie zo ver te krijgen dat de USA en de EU zeggen i.v.m. het opblazen v/d pijpleiding door een speciaal Oekraïns Commando trekken we nu alle steun in en ga maar onderhandelen met Putin.
Ik denk dat we die kant op gaan.
"Dat Rusland zijn eigen pijpleiding opgeblazen zou hebben is ongeloofwaardig omdat Rusland gewoon de kraan dicht kon draaien en weer open als de oorlog afgelopen zou zijn." Bezwaarlijk voor Rusland zou dan wel zijn dat ze anderen niet te schuld kunnen geven. Maar dat terzijde.
"Het doel van de oorlog voor de USA is het verzwakken van Rusland" Niet Amerika maar Rusland is deze oorlog begonnen en het lijkt mij niet aannemelijk dat Rusland die oorlog begon om Amerika een plezier te doen.
Mocht het zo zijn dat Oekraïne de hand heeft gehad in het opblazen van die pijpleidingen dan hebben ze daar wat mij betreft groot gelijk in. De pijpleidingen zijn met een schandalig voorbijgaan aan de Oekraïnse belangen aangelegd en met de gasopbrengsten werd de genocide op Oekraïne gefinancierd. Het enige waar de Oekraïnse overheid verantwoordelijk voor is, is het voortbestaan van Oekraïne. Oekraïne is niet verantwoordelijk voor onze energievoorziening en evenmin voor de wereldvrede, zeker niet als dit de ondergang van Oekraïne zou betekenen.
En die eikels van Café Weltschmerz blijven het maar goedpraten.
Er moeten tribunalen komen. Vrij naar Pepijn van Houwelingen.
Prima gesprek met Thierry Baudet over zijn nieuwe boek de Gideonsbende.
Kreeg het gevoel dat ik dat boek om mee te kunnen blijven praten, per se gelezen moet hebben. Dus besteld en dat beslist niet omdat het bovenaan de bestsellerlijsten staat.
www.youtube.com/watch?v=8Q6R-AV7NFU
Oekraïne heeft de beschiķking gekregen over J-dam achtige munitie die per vliegtuig afgeworpen worden blijkens een bombardement met deze wapens (omgebouwde 2000lb zeemijnen type GBU-64 (V) 1/b). Bron: Perun.
Joint Direct Attack Munition is een meer ombouwkit die ongeleide bommen omzet in precisiegeleide munitie voor alle weersomstandigheden. Best wel heftige game-changer. Als ze de juiste vliegtuigen erbij krijgen. Hint: F-14B/D Tomcat – staat in opslag en kan nu geleverd worden.
@Psoglav | 09-03-23 | 13:03: ze hebben deze munitie al afgeworpen. Met Sukhoi's neem ik aan.
@Psoglav | 09-03-23 | 13:03:
*duimt*
We kunnen dit prima gebruiken nu tegen Poetin. Die gek stopt niet meer dus hoe harder en sneller hij terug wordt gemept, des te beter. Gaan ze vanzelf intern wel morren daar.
Russische trollen zijn hier iets te gretig op onderhandelen. Ik zie mogelijkheden
Maar wij, "het grote boze Westen".. Gaan he-le-maal ka-pot stuk. Hahaha hijg hahaha!
Ik was al sinds mijn studententijd (eerst kandidaats theoretische wiskunde, daarna massacommunicatie) geïnteresseerd in geopolitiek en propaganda. Nu, als pensionade heb ik veel tijd om me nog uitgebreider te informeren via internationale MSM, Youtube-analisten (met als beste voorspellers de Duran-analysten), en pro-Russische en pro-Oekraïnse Telegram-kanalen.
Daarop baseer ik het zeker niet onwaarschijnlijke scenario dat de Amerikanen mede op aandrang van Kanzler Scholz die onlangs in Washington met President Biden heeft overlegd, dat er binnenkort vredesonderhandelingen gaan plaatsvinden. Met voorlopig als eerste concessie aan de Russen, dat de Amerikanen na hun schuldtoewijzingen richting Oekraïne mbt tot de Norddstream-aanslag, mogelijk hun handen van Oekraïne gaan aftrekken.
Onderliggende vectoren zijn dat het naar mijn mening economisch niet zo goed gaat met de EU-economie (inclusief Groot-Britannië) als officiële EU-vertegenwoordigers en de Westerse MSM het doen voorkomen. En het omgekeerde is het geval met Rusland; zowel economisch als wat betreft de oorlogsvoering. Een andere indicatie is dat de publieke opinie de laatste tijd opvallend verschuift richting onderhandelingen. Getuige ook dat de regeringscoalities van o.a. Duitsland, Oostenrijk, Nederland, België, Groot-Brittanië en Frankrijk zich in de peilingen naar een steeds kleinere parlementaire minderheid ontwikkelen.
De gasprijs is intussen enorm gedaald, zonder dat Rusland hiervoor toekomst gericht nieuwe gelden gaat ontvangen. Dat gemene boze Westen, zorgde wel voor miljarden inkomsten. Ruzland schiet uit wanhoop wat raketten af op Oekraïne. Dat wil niet zeggen dat zij deze oorlog hebben gewonnen, noch de Oekraïense wil om te vechten hebben gebroken. "Amerika achter Nordddddstream" betreft in deze eigenlijk niets anders, dan (Online) desinformatie, onder het mom van slechte Hollywood films (Zoals die van Steven Seagal) i.c.m. het Dunning-Kruger effect. Dat verhaal van die Seymour, klopt feitelijk van geen kant, en feitelijk voor geen meter. Alles tezamen, pogingen vanuit Moskou om te proberen het Westen te verdelen, altijd weer terug te brengen tot het Ruzzische actieve maatregelen programma. Dat laatste overigens, lukt niet.
Hele FVD wappie bingokaart vol. Mag ik nu mijn prijs uitzoeken? Ik kies de short optie op Russisch staatspapier
Het wordt zowel voor de Oeks als de Orcs lastig om het nog lang vol te houden. Met versche wapens uit het Westen kan Oekwel wat gebied terug veroveren, maar tegen de zerg-tactics van Rus is dat een behoorlijke kluif. Anderzijds is het voor Rusland ook van belang dat er een einde komt: op een gegeven moment zijn de gemobiliseerde fanatici en Siberiërs op. Vervolgens mobiliseren van gewone Russen in de grote steden geeft onrust en trammelant en dat is slecht voor machtsposities.
Ik vermoed daarom nog gevechten tot het najaar
Wat het ook is dat je snuift: Stop daarmee.
Haha, want economie van 140 miljoen russen weegt op tegen die van eu bevolking?
@Nederlandop1 | 09-03-23 | 12:04: Energieprijzen worden in de EU kunstmatig door staatssubsidiëring laag gehouden. (Daarnaast verminderde vraag van vooral ook industrie). Met sterk toenemende staatsschulden als gevolg. Toenemde inflatie en klassieke bestrijding daarvan met renteverhogingen is problematisch.
Chinese economie (mega-klant voor olie, gas en steenkool) trekt door afschaffen van covid-beperkingen weer fors aan. Verwachte groei over 2023 ca. 5%. Gevolgen voor energie-prijzen?
Rusland verkoopt nu via handelsomleidingen tenminste zoveel olie en gas als voor de oorlog. Weliswaar symbolisch gemengd met die van andere primaire energieleveranciers en tegen discount-prijzen, maar netto-omzet stijgt desalniettemin.
@Hadena | 09-03-23 | 12:23: Ik denk dat het de EU niet gaat om de omvang van de economie maar om de groei. Westerse economiën zijn aangewezen op groei. Recessie zoals in januarie/februarie in Duitsland heeft een grote impact op de EU-economie.
Ouwe armchair geopoliticus. Misschien toch nog een keer je bronnen er op na slaan. Rusland heeft nog een paar jaar en daarna betaal je in Moskou met de Yuan.
Wat een onzin. Je begrijpt er niets van. Rusland kan en mag niet(s) winnen op geen enkele manier. Het aanbod is alle Russische troepen weg uit Oekraïne. Krim onafhankelijk met een referendum over 15 jaar.
De kans is groter dat er binnenkort een NAVO luchtmacht klaarstaat om in te grijpen zodra Poetin "te ver" gaat.
@WirMachenMusik | 09-03-23 | 12:25:
Nee, weer fout.
@1nfidel | 09-03-23 | 12:36: Inderdaad geen andere militaire ervaring dan als dienstijd bij de Marine en wat herhalingsoefeningen als reserve-officier.
Mijn daadwerkelijke "oorlogservaring" beperkte zich tot wat oefeningen, visserij-inspectie en enkele forse stormen op de Noordzee en de Golf van Biskaje op een kleine fregat.
Maar de tot nu toe topvoorspellers van The Duran hebben zelfs dat niet eens.
@1nfidel | 09-03-23 | 12:36:
Dat is de hele reden voor deze oorlog: de USA heeft geen kernwapens op Oekraïens grondgebied nodig, om de Russen onder de duim te houden, maar de USA heeft kernwapens op Russisch grondgebied nodig om in de toekomst China onder de duim te houden. Want anders betaal je niet alleen in Moskou met de Yuan, maar kunnen de Chinese kernkoppen Europa een beetje te makkelijk bereiken. Oekraïne is een pion en Rusland een loper, maar USA en China zijn de spelers op het schaakbord. China laat het Westen voorlopig lekker aanmodderen, omdat zo Rusland uitgekleed wordt. Hoe langer de oorlog duurt, hoe minder er van het Russische leger overblijft en China hoeft daar zelf niets voor te doen. Anders hadden ze al veel meer wapens geleverd. Maar tegen de tijd dat Rusland vernederd is en de CIA gaat proberen daar een pro-westerse regering aan de macht te krijgen, dan gaan we China wel horen.
Kan ik hieruit opmaken dat 'rocket man' last heeft van serieuze concurrentie?
Sinds gisteren 19.27 ( laatst gezien whatsapp ) geen contact meer met een vriendin donbas regio, zal wel weer het een en ander stuk zijn..
En dan vinden die clowns in Rusland dat oekraine hun aanvallen en dat ze zich slechts verdedigen.... Raketten komen toch echt van rusland en niet ukraine meneer Lavrov !!!!
Heb nog nergens gelezen of gehoord dat de Ukrainers het Iren dome tot zijn beschikking heeft , of is dat niet geschikt tegen kruisvlucht wapens.
Wat de Palestijnen afschieten zijn ongeleide hobbyraketten.
De keuzes lijken mij onderhandelen, wachten op een coupe, of der totale krieg oost tegen west.
De eerste kost het minste slachtoffers
de twee kan lang gaan duren
en de derde dan gaan we er waarschijnlijk allemaal aan.
Als iemand jouw huis binnendringt en alles kort en klein slaat, ga je dan met hem onderhandelen?
@MAD1950 | 09-03-23 | 10:00: Ook in de tegels, Ruzzen die Nederlands "spreken", en zichzelf voor nederlander uitgeven.
@MAD1950 | 09-03-23 | 10:00:
Mooie vergelijking maar als ik moet kiezen tussen het boefje neemt mijn tv mee of hij vermoord mijn vrouw, kinderen en de hele wijk erbij.
Man neem mee dat ding.
Maar als ik zeg onderhandelen dan bedoel ik wel dat het acceptabel moet zijn voor Oekraïne, want in mijn optiek verdienen die russen een gigantische afstraffing.
.
Zie veel lui hier vallen over het woordje onderhandelen/vredesbesprekingen maar wat is hun alternatief?
@Nederlandop1 | 09-03-23 | 10:21:
Naar mijn mening veel kleine kinderen die door call of duty een glorieus beeld hebben gekregen van oorlog.
Ach ja The old Lie: Dulce et decorum est
Pro patria mori.
Als je gaat onderhandelen en een stuk van Oekraïne opgeeft, probeert Rusland het over een paar jaar gewoon opnieuw. Kost dus niet het minste slachtoffers.
De eerste kost op langere termijn wellicht meer slachtoffers.
Dezelfde boef die gisteren de tv meeneemt omdat je onderhandelde, ach neem mee dat ding, komt vandaag de koelkast ophalen. .En weer zeg je ach neem mee dat ding, dan moet je toch zorgelijk worden dat je kind op een dag meegenomen wordt om, bijvoorbeeld, geadopteerd te worden. Ik zou die boef op dat moment neutraliseren en zal ook de hulp van mijn buurman vragen en/ of accepteren.
@MAD1950 | 09-03-23 | 10:00: Wat is het alternatief als hij met meer en beter bewapend is? Jezelf dood vechten?
Good job! Nu heeft ie je hele huis.
@* Il Principe * | 09-03-23 | 10:40: Over een paar jaar zijn ze zowel EU als NAVO, dus dat lijkt me sterk. Ze kwamen al niet eens door Oekraine(vooral hun modder eigenlijk)_ vóór westerse hulp, laat staan tegen compleet uitgeruste & parate NAVO legers van oa. Polen en Finland met EU & US backup.
@Barkruk2 | 09-03-23 | 10:24: ik vraag me altijd af wat de definitie van vrede is van degenen die pleiten voor vredesbesprekingen tussen Oekraïne en Rusland. Hoe zal Oekraïne er tien jaar na het beëindigen van die vredesbesprekingen uitzien denkt u?
@Barkruk2 | 09-03-23 | 10:24:
"Zie veel lui hier vallen over het woordje onderhandelen/vredesbesprekingen"
Omdat dat de Russen een gelegenheid geeft hun veroveringen te consolideren. En dus roof, verkrachting en pundering legitimeert.
@omanders | 09-03-23 | 12:16:
Sommige mensen willen maar niet snappen dat er niet over valt te onderhandelen. Pas als Oekraïne op het punt staat om Rostov e.d. in te nemen is het tijd om te praten over wapenstilstand, herstelbetalingen e.d.
@BenZen | 09-03-23 | 12:09:
Ligt er aan wat er afgesproken word. Misschien Oekraïne voor een periode als bufferzone. Geen Verhofstadt die daar gaat lobbyen en Rusland blijft aan zijn kant van de grens.
Hoe zal Oekraïne er uit zien na 10 jaar oorlog?
@omanders | 09-03-23 | 12:16 |
Niemand ter wereld vergeet dit.
Begrijp me niet verkeerd als ik het heb over onderhandelen/vredebesprekingen bedoel ik geenzins overgave.
Mooiste zou zijn als die Oekraïners gigantisch de vloer aanvegen met de Russen maar ik hoop dan wel dat ze dat doen zonder dat er hele generaties Oekraïense kinderen zonder vader moeten opgroeien.
@Barkruk2 | 09-03-23 | 13:21: wat is uw definitie van vrede?
@Barkruk2 | 09-03-23 | 10:24: Er is weinig alternatief. Doorvechten tot er geen Ukrainsche jongen/man meer over is en het land zo kapot is dat er geen land meer over is lijkt me geen alternatief.
@* Il Principe * | 09-03-23 | 10:40: Waarom zou Rusland dat doen?
Met al die voors tegens plus weet het effe niet, komt de polarisatie in de NL huiskamers wel erg dichtbij zo, dat motte we nie wille met z,n alle volgens die staatsadvertentie die ik dagelijks voorbij zie kome!
aha... daar hadden we toch al goede ervaring mee opgedaan in onze corona trails? Moet toch geen probleem meer zijn om diezelfde geest weer op te pikken, zo gepiept.
Veel mee eens boven. Of vredesonderhandelingen of overgave oek. Oek gaat eg niet winnen.
En dat concludeert jij op basis van wat? Zogenaamd zou Rusland destijds ook Oekraine wel even opvegen in een weekje tijd.. ondertussen zijn we een jaar verder. In dit tijdsbestek hebben de Russen, Kyiv op moeten geven, zijn ze weggeschopt uit Kharkiv en Kherson en kunnen ze in 6 maanden tijd niet eens een klein stadje als Bakhmut volledig innemen, Dit terwijl er steeds meer geavanceerde wapens aan Oekraine worden geleverd welke straks ook ingezet gaan worden. Ik zou zeggen ze maken op zijn minst een goede kans om dat geboefte het land uit te krijgen of op zijn minst een gunstiger onderhandelingssituatie voor zichzelf te af te dwingen. Overigens denken ze in Oekraine niet aan opgeven, en dan heb ik het over mensen niet zozeer Zelenskyi.. dat zegt eigenlijk ook al genoeg.
@Flexzz | 09-03-23 | 09:33:
Het eerste slachtoffer van de oorlog is de waarheid en dat gaat op voor beide partijen.
Wij zien alleen maar berichten van onwillige russen met verroeste oude wapens en heroïsche Oekraïners met glimmend westers materiaal. Ondanks dat hebben ze die Russen helaas nog niet de grens over geveegd.
Het kijkt weg als zo'n oude Amerikaanse actie film uit de koude oorlog.
@Flexzz | 09-03-23 | 09:33: Lange adem. Rusland maar ook het Westen begint de munitie etc. ook op te raken. Als het geavanceerde spul niks heeft om mee te schieten wordt het lastig. Rusland heeft een lange adem, groot land, veel grondstoffen en veel poppetjes. Oekraine heeft veel minder poppetjes. Het is een uitputtings oorlog.
@Barkruk2 | 09-03-23 | 09:50: Nee hoor, er sneuvelen (Jammer genoeg) teveel Oeki's. Veelal, onder de dertig. Ook dit nieuws wordt in media verspreid, maar het ligt er tegelijkertijd maar net aan welke u zelf leest of kijkt hé.
@EmilioEsteves | 09-03-23 | 09:52: Productie hiervan, wordt intussen dan ook opgeschaald..
Er is geen vrede mogelijk door opgeven land. De Russen plegen genocide en daar kan je niet akkoord mee gaan. Dus moeten ze verslagen worden. Dat gaat ook lukken met de wapenleveranties.
@Barkruk2 | 09-03-23 | 09:50: ik zie heel andere berichten als u. Ik zie berichten waarin de meerderheid van de Russen deze genocide steunt, dat westerse wapens steeds te laat komen en dat het er te weinig zijn. Wat ik ook zie is een Lavrov die beweert dat Rusland door Oekraïne werd aangevallen (dit tot hilariteit van de toehoorders) maar nooit zie ik berichten over gebombardeerde essentiële Russische infrastructuur, gebombardeerde Russische theaters en ziekenhuizen, massaal verkrachte Russische vrouwen en kinderen of door Oekraïne geroofde Russische kinderen.
@AltijdWatTeZeiken | 09-03-23 | 11:47: echt waar joh? Vertel!
6 kinzhals maar liefst. Ben benieuwd wat die hebben vernield, nog niet of bojna niet eerder ingezet. Is geen verdediging tegen mogelijk. Enorme kracht, en kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om NAVO raketafweerinstallaties in kleine stukjes te hakken. Wunderwaffe?
Bombarderen van die vele kerncentrales is veel gevaarlijker.
Alleen de dreiging is al strategiesch heel belangrijk.
Op een dag met wind vanuit het oosten,Europa schijf peuken.
Zeg niet dat Poet het niet durft.
En gisteren zouden ze nog elkaar met schoppen aanvallen? Ik snap dat soort vreemde berichten niet..
Een loopgraaf bestormen met een raket onder je arm gaat lastig.
Het heeft vijf of zes jaar geduurd voordat Duitsland verslagen was. Ook omdat Japan verslagen moest worden. Nu moet men rekening houden met de Chinezen en is nog niemand bereid zijn eigen leger te sturen. Wapentuig moet nog gemaakt worden (te laat opgestart?). Ik vermoed dat het nog paar jaar duurt voordat Rusland in Ukraine wordt verslagen. En dan alleen als Amerika dat wil.
Jep. Ik zie Rusland ook niet als de grootste bedreiging, de Chinezen zijn zich inmiddels aan het opmaken voor een langdurig conflict. Misschien dit jaar maar een extra vakantie nemen en alvast een nieuwe pc fixen, nu het nog kan.
Dat laatste ja, de Amerikanen willen daar niet naar toe en zij trekken aan de touwtjes.
@Ichneumonidae | 09-03-23 | 09:02: als China zich er echt mee gaat bemoeien moeten ze wel.
Dat laatste zinnetje dus.
Dat de russen nog iets over hebben qua munitie verbaast me.
Apocalyptisch deze beelden:
twitter.com/pravda_eng/status/1632087...
Zo ziet dat er dus uit ja.
Dan lag Rotterdam er toen nog netjes bij.
@Ichneumonidae | 09-03-23 | 08:37: Zo ziet moderne oorlogsvoering eruit ja. Daarom maar beter om alles op alles te zetten een WW3 te voorkomen.
Via Iran krijgen ze nog heel wat binnen (en wie weet wat China aan Iran levert?
En dan maken mensen zich zorgen over kernwapens. Dit is gewoon de slowcooker versie daarvan.
Op BBC World Service vertelde een woordvoerder van de Oekraiense regering dat de raketaanvallen geen enkele betekenis hebben. 'Oekraine heeft vanaf dag 1 elke slag gewonnen en zal dat blijven doen.' Ook het eventuele verlies van Bachmoet heeft volgens hem geen enkele militaire betekenis. 'In de lente heroveren we alles, inclusief de Krim'.
Tsja, wat zou zo'n woordvoerder ook anders moeten zeggen?
De propagandamachine draait inderdaad weer op volle toeren.
@Ichneumonidae | 09-03-23 | 08:40: "There are no tanks in Bachmoet!"
Als Rus vindt jij het natuurlijk prachtig dat jouw leider burgerdoelen bombardeert.
@Après toi | 09-03-23 | 11:37: Geef toe, jij genoot ervan toen de Amerikanen precies dezelfde soort doelen bombardeerden in Irak ('shock and awe'!) en de NAVO in Servie ('we can turn the light on and off in Belgrade, yes we can').
@drs. Levi Samsonov | 09-03-23 | 11:45: maar jij als Rus hebt toch een veel hoger moreel als Après toi? Althans dat zie ik steeds terug in de Russische propaganda. Russen zijn van een veel betere soort als alle anderen, met een veel beter afgesteld moreel kompas. Russen zouden alleen al vanwege hun hoogstaande moraal de "jullie/hullie/zullie" smoes niet eens nodig moeten hebben, laat staan hem gebruiken. Russen zijn volgens Russen zo geweldig dat ze al verkrachtend rond kunnen trekken, een stijve lul kunnen krijgen, zonder te genieten. Alles voor de betere Russische wereld.
Als dat geen enkele militaire betekenis zou hebben waarom in de vredesnaam moesten er dan zoveel Ukrainse mannen en jongens sterven.
De Russen vechten met ouwe rommel, zijn door hun wapens heen, krijgen straks ongehoord op hun donder omdat er Westerse wapens in aantocht zijn e.d.
Krijg de indruk dat de Russen ongeveer even vaak onderschat als overschat worden. Zou dat volk niet onderschatten, malen nergens om.
Ze hebben ook nog een paar oude atoombommen.
Binnenkort is het kansloze volk (Wagner militairen en gevangenen) op en moet Poetin komen met een nieuwe mobilisatie.
@First Contact | 09-03-23 | 08:27: Dat weet ik niet. Denk zomaar dat de Oekraïners eerder door hun mensen heen zijn als dit zo doorgaat.
@Ichneumonidae | 09-03-23 | 08:30:
Verhouding 14:4 ongeveer.
@Der Schnitzeljäger | 09-03-23 | 08:37: Hoe kom je bij die wijsheid (serieuze vraag)?
@Ichneumonidae | 09-03-23 | 08:39:
140.000.000 versus 40.000.000 inwoners .... (Wiki)
Frankrijk en Duitsland samen hebben overigens al meer inwoners dan het 'grote' Rusland.
@Der Schnitzeljäger | 09-03-23 | 08:46: Ah, zo bedoelde je het. Dacht dat je verhouding gesneuvelde soldaten bedoelde, iets waarover je alleen maar onbewijsbare dingen hoort (van beide kanten).
@Der Schnitzeljäger | 09-03-23 | 08:46: maar hoeveel vn die inwoners zouden willen vechten?
Het fatalisme van de Russen onderschat ik zeker niet.
@Ichneumonidae | 09-03-23 | 08:30: Wat een onzin, hoezo door de mensen heen? Net zoals Rusland heeft Oekraine ook behoorlijk gemobiliseerd en is er op dit moment geen tekort aan mankracht die het leger in willen om hun land te verdedigen. Er is een tekort aan geavanceerde wapens en munitie. Verder wordt een groot deel nu juist getraind, die worden straks nog ingezet.
De Oekraïners uitputten is misschien wel het sterkste wapen wat Putin heeft.
Vroeg of laat knakt de bevolking.
Dit is niet vol te houden voor ze.
Niet aan het front en niet voor de mensen zonder energie en water.
Putin heeft de langste adem.
Ben bang dat Oekraïne die schoft iets moet gaan geven.
Ik zie juist het tegenovergestelde dat Oekraine de Russen aan het uitputten zijn. Ze zouden tenslotte een groot gedeelte van de Donbass regio kunnen laten vallen maar dat doen dat niet.
En wat dan, als het volk het niet meer trekt? Gaan ze dan massaal de straat op voor demonstraties? Plakken ze zichzelf vast aan de weg?
@Behangdelul | 09-03-23 | 08:26:
Behang niet zo dom lul.
@First Contact | 09-03-23 | 08:25:
Ben je nu serieus?
Oekraïne is de Russen aan het uitputten?
Putin zit in z’n luie stoel raketten te schieten en daarmee Oekraïne volledig te ruïneren.
Ik denk dat Putin ervan uit gaat dat de Oekraïners vroeg of laat buigen.
En als het Westen niet heel snel komt met de beste wapens, zal dat misschien wel gebeuren.
Neem andere oorlogen / bezettingen als voorbeeld. Je ziet dat het volk het juist heel lang kan volhouden (afghanistan, vietnam, irak etc etc) Wel eens waar in ellende maar opgeven doet een volk als massa niet zomaar.
@movingsquare | 09-03-23 | 08:32:
Zou heel goed kunnen hoor wat je zegt.
Van mij is ook zomaar een theorie.
Terug naar primitief lijkt mij zwaarder dan wanneer een land al primitief was, zoals Afghanistan en Irak.
Laten we dan maar hopen dat de Oekraïners het volhouden.
@movingsquare | 09-03-23 | 08:32: in landen waar wilskracht is wel. In NL zal dat niet snel gebeuren.
@movingsquare | 09-03-23 | 08:32: Als het leger 'leeg' is, dan maakt het niet zo gek veel uit wat het volk verder nog wil.
@Ruimedenker | 09-03-23 | 08:32: Er wordt niks geruïneerd. Paar energie-huisjes, verdeelstationnetje daar. Tot nu toe heeft Oekraïne alles binnen 48-uur hersteld. Zelfs na de grote aanvallen eerder in de oorlog.
Het is even vervelend, 24-uur geen warm water. Maar het is niet dat Rusland Oekraïne naar de steentijd bombardeert. Daar is het land te groot voor, de intel te gering en de voorraden uitgeput.
@Linkse Zakkenvuller | 09-03-23 | 08:50:
Klopt, alles staat er picobello bij in Oekraïne.
Mooie huisjes met wat extra ventilatie, flats zijn laagbouw geworden en ga maar door.
Heb ik ander beeldmateriaal gezien dan jij?
Die Russen maken alles stuk wat ze tegenkomen.
@Ruimedenker | 09-03-23 | 09:01: Klopt. Alleen komen de Russen maar 10% van Oekraïne tegen. De rest Kharkiv, Odessa, Kiev, Lviv. Het staat er allemaal prima bij als je heel eerlijk bent.
@Ruimedenker | 09-03-23 | 09:01:
Off topic: sorry, Ruime, zag pas nadat het stamcafé dicht was je post: had vanochtend geen tijd voor een muziek extravaganza.
On topic: af en toe een rakettenregen over het hele land: niet wat je iemand toewenst. Zakkenvuller heeft geen gelijk, dunkt mij.
@Ruimedenker | 09-03-23 | 08:29: Stoere opmerking, maar wat wil je nu zeggen eigenlijk? Wanneer geeft het volk het op dan? Denk je dat een Oekrainer op een Rus zit te wachten die rooft, steelt en verkracht?
Vanuit zee gelanceerd. Als er iemand die North Stream kan op blazen moet zo'n blikken boot toch ook lukken.
Ja, maar dat zou directe inmenging in het conflict zijn...
Begrijp niet met honderden mannen aan slachtoffers per dag aan Russische zijde in deze oorlog dat er geen Russen zijn die hun leven daar9m niet meer kunnen schelen en een aanslag zouden plegen op die Poetin en zijn kliek omdat een broedervolk wordt aangevallen, veelal families ook.
Een groot percentage zijn gedetineerden die blijkbaar al zijn opgegeven, volgens schattingen hebben ze nog zo'n 200k beschikbaar voor de 'meat grinder'.
Misschien wel de reden dat Putin nu raketten stuurt ipv manschappen.
De enige hoop lijkt een (snelle) staatsgreep in Rusland anders vrees ik dat we de komende jaren WW3 gaan beleven. Triest.
Of een referendum.
@Mr_Natural | 09-03-23 | 08:13: Wil de Russische D66 niet
Prigozhin is beschikbaar.
@Waakvlam | 09-03-23 | 08:15:
Een wereldreferendum.
@mr_naturel, met inlegvelletje.
Het is het ene kwaad tegen het andere. Ze deugen allebei voor geen meter. Waar blijven toch die vredesonderhandelingen? De oorlogsindustrie draait op volle toeren en maakt overuren, waarbij de globalisten tevreden hun zakken met miljarden vullen en het plebs zich maar moet zien te redden. #stopthiswar
Wat heeft Oekraïne gedaan volgens u, om op dezelfde schaal van "kwaad" te staan als Rusland?
En graag grote mensen-argumenten, niet wat grote leider Baudet u souffleert.
Dat Zelenski aan het hoofd van een corrupt lamd staat maakt hem nog geen kwaadaardige man. In een ontwikkeld land als Japan, India en zelfs de US is corruptie nog een probleem.
Praten gebeurt pas als Duitsland vindt dat het echt genoeg is in/met de navo/EU. Wie het land en zijn bewoners echt kent weet dat voor deze Oekr.-oorlogs-ondersteuning nooit waterdichte steun was/is. Gisteren werd door velen daar met afschuw gereageerd op het laconieke commentaar van de Oek-def.minister over het opblazen van de gas-infra in zee.
@Linkse Zakkenvuller | 09-03-23 | 08:10: Zeker niet op dezelfde schaal als de Russen, maar geloof me: Oekraïne is niet het lieve landje hoe het zich nu voordoet. Er is op grote schaal corruptie en zelfverrijking (nog steeds), waarbij het arme deel van de bevolking het moet ontzien. Rechtvaardigt op geen enkele manier de agressie die Rusland nu ten toon spreidt overigens, laat dat duidelijk zijn.
Wat heeft Oekraine gedaan om deze hele oorlogbte rechtvaardigen? Sommigen geven als reden de situatie in Donbas is sinds 2014 maar we weten dat dat pure Russische rethoriek en inmenging is met DNR en LPR waar Moscoviten de leiding hebben.
@hagelkruis | 09-03-23 | 08:17: Heb je daar toevallig linkje van? Zou ik waarderen.
@d e r e a l i s t | 09-03-23 | 08:21:
Usefull idiot
@d e r e a l i s t | 09-03-23 | 08:21: Ik vroeg om grote-mensen argumenten.
@De paus | 09-03-23 | 08:16: uhhh Rusland staat nog steeds lager dan Oekraine volgens het CPI dus ik weet niet waar u deze onzin vandaan haalt. Verder wordt ed in Oekraine daadwerkelijk iets gedaan om dit probleem op te lossen, in Rusland is en blijft het schering en inslag qua corruptie.
@d e r e a l i s t | 09-03-23 | 08:21: Rusland heeft 2 akkoorden waarmee ze de Oekrainse grenzen en soevereiniteit erkennen en respecteren (1994 en 2004) verneukt. Ten eerste met de annexatie van de Krim, ten tweede met het opstoken van separatisten tot aan het vermomd sturen van eigen militairen. Ga daar eens een keer naar kijken voordat je over Minsk akkoorden begint. Waar Rusland overigens net zo schuldig aan is door Oekrainse stellingen onder vuur te nemen om escalatie uit te lokken. Maar ik snap dat dit niet echt goed uitkomt voor het complot narratief.
Wat een domme opmerking. De Russen zijn Oekraïne binnengevallen, niet andersom. En de Russen schieten rakketen op burgerdoelen. Doelbewust. Maar dat is blijkbaar te ingewikkeld voor een paaldanseres.
Het meest bizarre aspect aan deze oorlog vind ik toch wel, dat de agressor, Rusland dus, op eigen terrein zo met rust wordt gelaten.
Oké, een paar keer een aanvalletje van Oekraïne op Russisch grondgebied, maar niets dat de Russische bevolking het besef bijbrengt dat oorlog niet echt leuk is, omdat je tegenstander ook jouw land kan aanvallen.
Het wordt tijd voor een goed zootje raketten op Russische steden. Laat ze het maar voelen, dat oorlog geen eenrichtingverkeer is.
Geweld met geweld beantwoorden, sinds wanneer is dat een goed idee?
Daarvoor zal Oekraïne toch eerst raketten moeten hebben met voldoende bereik. Afgezien daarvan, is de vijand bestrijden op eigen terrein op dit moment wat belangrijker.
@De paus | 09-03-23 | 08:10: in de Tweede Wereldoorlog heeft dat uiteindelijk wel geleid tot het gewenste resultaat.
@De paus | 09-03-23 | 08:10:
Sinds we stammenculturen hebben geïmporteerd.
Werkt beter dan aangifte.
@De paus | 09-03-23 | 08:10: Altijd als je wordt aangevallen.
Sinds Peaky Blinders op TV is.
@De paus | 09-03-23 | 08:10: cuckold, geef alsjeblieft een keer de data dat geweld als antwoord geen goede oplossing. Dat het een slechter idee was dan alle andere opties. Dat-is-er-niet!
Waar komt toch die mieten houding vandaan dat je niet met geweld kan beantwoorden?
Uiteraard geeft geweld een bepaalde uitkomst maar in het perspectief van jaren. Geef me nogmaals aub de data dat geweld de verkeerde oplossing is!
Ik geloof niet dat Oekraine zich van zulke barbarij wil bedienen maar de strijd op eigen territorium beslechten. De wereld ziet wie wat doet en de rekening zal in elk opzicht bij Rusland terechtkomen.
@Dude heb je eten | 09-03-23 | 08:22:
Kijk even naar deze wereld.
De volkeren/ landen
De samenleving.
De gezinnen
Relaties
Geweld is nooit de oplossing.
Alleen de Liefde is.
@De paus | 09-03-23 | 08:10: Ach, het gebroken geweertje! Dat werkte ook zo goed, toen Hitler en Stalin in 1939 allerlei Europese landen aanvielen, weet u nog?
@FrankVeer | 09-03-23 | 08:12: Mee eens, maar niettemin, de Russen moeten het voelen, wat ze aan het uitvreten zijn. En die raketten voor de lange afstand had Oekraïne inderdaad allang moeten hebben, en gebruiken.
@Ben Adam | 09-03-23 | 08:35: Ik heb uw reactie doorgestuurd naar Poetin. Wie weet helpt het.
@De paus | 09-03-23 | 08:10:
In ieder geval sinds WW2
Oekraine heeft geen raketten die dat kunnen.
Wij hebben eens onze vloot Londen binnengevaren. Churchill wilde asap Berlijn bombarderen. Roosevelt wilde na Pearl Harbour ook zo snel mogelijk bommen op Tokyo.
Als de vijand je pijn doet, doe je pijn terug. Mag je zelfs in overdrijven.
Kan alleen maar bedenken dat het niet van de yankees mag
@Ben Adam | 09-03-23 | 08:35: Geef antwoord op mijn vraag/suggestie: Laat mij de data zien dat geweld niet de oplossing kan zijn in bepaalde gevallen? Laat zien! Nog maals dat kan je niet.
Denkertjes voor je:
Waarom hebben we een legermacht? Omdat geweld niks oplost?
Waarom hebben we de politie binnen de Nederlandse grenzen het geweld monopolie gegeven? Omdat geweld niks op lost?
Waarom hebben Usa en de sovjet desttijds elkaar niet aangevallen met alle het nucleare geweld wat ze tot hun beschikking hadden? Zou dat te maken hebben een evenwicht dat gegeven wordt door het potentiele geweld?
Hoe bereik je en behoud je een status quo (ante)?
Cuckold!
Een stad bombarderen helpt niet. De bombardementen op Duitse steden hebben in WOII niets uitgehaald. De oorlog tegen Duitsland is gewonnen door zoveel mogelijk Duitse soldaten uit te schakelen. Dat werkte wel.
Dat neemt niet weg dat de Russen best een koekje van eigen deeg mogen krijgen. Laat de Oeks de elektriciteitscentrales van Moskou en Sint-Petersburg maar eens platgooien. Kunnen de Russen ook eens ervaren hoe leuk dat is.
Sterker nog: het heeft er alle schijn van dat de Oekraïners de Russen weliswaar van zich af mogen slaan, maar zelfs niet terug mogen slaan. Neem de Northstream. De opmerkingen over de negatieve consequenties die het voor Oekraïne zou hebben als Oekraïne bij het opblazen betrokken blijkt te zijn. Kerk midden in het dorp:
De pijpleidingen werden aangelegd met een pure minachting voor de belangen van Oekraïne en de bezwaren en waarschuwingen van onder meer de Baltische Staten. Met de opbrengsten van het gas dat door die pijpleidingen stroomde financierde Rusland de oorlog tegen Oekraïne, daarnaast had Rusland het gaswapen als middel om het westen onder druk te zetten. Maar o, wee als Oekraïne bij het opblazen betrokken zou zijn, dan zijn de rapen gaar. Even als het gezwatel als "wij doen alles zolang als het nodig is, wat het ook mag kosten" O ja? Mooie woorden, maar de wapenleveranties zijn steeds te weinig en te langzaam. En alles? We leveren niets wat Rusland daadwerkelijk kan raken. Dus ook de baboeska's in hun van Oekraïnse vrouwen gejatte bontjassen achter een van Oekraïnse moeders en kinderen gejatte kinderwagen.
@omanders | 09-03-23 | 10:15:
Jawel, hebben ze wel maar mag nog niet van de Amerikanen.
@De paus | 09-03-23 | 08:10: dat zogenaamde pacifisme is nu precies waarom Oekraïne met de grond gelijk gemaakt dreigt te worden, want laten we wel zijn: Voor de Russische inval in Oekraïne was de NAVO op sterven na dood en de dienstplicht zo ongeveer afgeschaft. Prima ook dat u, als iemand u op uw bek slaat, diegene ook uw andere wang toe keert. Lijkt me alleen wel wat lullig voor uw vrouw en kinderen als u, wanneer zij in elkaar geslagen worden, in plaats van hen te helpen een goed gesprek met de dader gaat zitten voeren.
Genoeg is genoeg - toch? Niemand heeft zin in oorlog maar het alternatief is jaren van deze ontzettend gevaarlijke onzin. Ik zeg: een enorm NATO zomer offensief en leegvegen van Russen die handel.
Ga jij maar eerst.
Daar is navo niet voor. Dit gaat nog 2 a 3 jaar duren volgens een US defensiemeneer.
@de IJsman | 09-03-23 | 08:04: Zwak 'argument'.
Zelf nog geen oorlog meegemaakt, hm?
Kapotte lichamen
En zielen.
Van generatie op generatie.
Nóóit gaat geweld de oplossing zijn.
Doe maar niet. Een NAVO offensief zal betekenen dat China zich ook gaat mengen en misschien ook nog wat andere landen zoals India, Noord Korea, Iran... En WW3 zal ook een fijne voedingsbodem zijn voor de radicale islam.
@Ben Adam | 09-03-23 | 08:07: Schrijf Putin maar aan dan. Die is deze ellende begonnen en kan het ook als minuut stoppen door zijn geboefte uit een souverein land terug te trekken.
@Flexzz | 09-03-23 | 09:17:
Dus omdat hij begonnen is moet er in het hele westen generaties sneuvelen?
Willen ze even laten zien dat ze nog iets in voorraad hebben. Maar ook hun voorraden zullen behoorlijk op zijn.
En Rusland verloren heeft, kunnen we beginnen aan de bevrijding van Rusland en er a la Japan een democratie van maken. En dan is het defintief afgelopen met het tsarengedoe.
Wellicht nieuwe leveringen van Iran, Noord Korea en/of China?
Ik lees al maaaaanden dat alles op is.
En democratie a la Japan.... kijk even naar de meest recente voorbeelden van democratie brengen...
@sjef-van-iekel | 09-03-23 | 08:16:
In japan zit al 70 jaar het amerikaanse leger. De hele bevolking is onderwezen in democratie.
Als wij in 1989 iets vergelijksbaars met oostblok hadden gedaan. En Irak en Afganistan zouden US states nummer 50 en 51 moeten zijn geworden. Met westerse wetten. Voor 50 jaar ofzo.
Wij moeten politiek gezien 'missies' hebben met beperkte looptijd. Voor de verkiezing weer thuis. En we zouden moeten blijven tot het goed is. Hoelang dat ook mag duren.
Vandaag hebben we internationale kruisraketten dag.
Maar als er een Oekraïens rotje wordt afgestoken in Belgorod is het nazistisch terrorisme volgens Poetin.
Mijn gedachte.
Tijd om het nederlandse leger in te zetten.
Onze soldaat is ziek helaas.
Ja, dat is de oplossing.
@Omebert | 09-03-23 | 07:53:
Ollongren .. al weer ongesteld?
@J.Cash | 09-03-23 | 08:29:
It's just a flesh wound.
Ben je zelf al onderweg?
Nederlandse marine, kikvorsmannen en commando's zijn uitstekend in staat om sabotagemissies te doen. Wij kunnen wat zelfs de Amerikanen niet kunnen.
Lviv is prachtig. Van Oekrainse kennissen begrepen dat het leven daar gewoon relatief normaal is.
Akkermens is wel een zeikerd, ik snap dat reisbureau wel het gaat om begrip, communicatie, waarom zou je dan niet ook naar Rusland kunnen reizen. Gelijk weer zo'n waarde oordeel en goed/fout. Sint Petersburg is een prima stad.
Wie stopt deze waanzin. Biden is te zwak. Rusland voelt zich gesterkt door de Chinese houding. Of is het een laatste stuiptrekking.. aangezien de VS 900 miljard in Defensie gaan investeren.. ? Putin moet toch op een gegeven moment terugtrekken en worden uitgeschakeld. Helaas duurt dit onzinnige geweld zo lang. Zo erg voor de mensen in Ukraine. Wat een hel.
In Servie durfde de NAVO wel...
Putin gaat niet stoppen. Voor hem is er geen plan B..... helaas. Het enige wat we kunnen doen is Ukraine massaal steunen (veel meer dan nu) met top wapens en meer dan voldoende munitie.... maar helaas dat doen we ook niet voldoende.....
Waarom is Biden in vredesnaam te zwak; zonder hem was de Oekraïne 12 maanden geleden al gevallen.
@Blonde Nel | 09-03-23 | 07:58:
Onze hele wapenvoorraad hebben we al meegegeven aan Zelenski. Straks zeker ook nog onze F-35's?
@de IJsman | 09-03-23 | 08:03:
Waren er wel veel minder doden geweest.
En trauma..
Was er via woorden wellicht een weg gevonden naar een voor iedereen leefbare en acceptabele situatie.
Onverwachte gebeurtenissen met een positieve werking hadden wellicht plaats gevonden.
Het lijkt een droom maar het had gekund.
Dit is een nachtmerrie.
Eentje long in the making..
Dankzij Biden bestaat Oekraïne nog. Met Bonkers of Obama was alles in een week opgegeven geworden. Bonkers zit klem met zijn schulden en filmpjes.
@AntiZanicz | 09-03-23 | 08:51:
Onder Trump was er, hoe je ook over hem denkt, geen oorlog geweest.
@Moriarty | 09-03-23 | 09:11:
Nee, die had Oekraïne weggegeven.
@SterF... | 09-03-23 | 09:39:
In ruil voor het mogen bouwen van een Trump-hotel aan het Rode Plein.
@* Il Principe * | 09-03-23 | 10:42:
En de mogelijkheid om miljarden wit te wassen. Biden is trouwens verbazingwekkend sterk.
Benieuwd of dit het begin van het lente-offensief is, of een reactie op de aanslag op de NS2.
Gaan ze nu eindelijk de Chinese sponsor van deze oorlog boycotten? Zijn de ogen nog altijd niet opengegaan?
Voor sommigen is Putin de grote schurk, maar ik zie hem eerder als de loopjongen van Xi Jinping.
Door de Chinezen niet aan te pakken is Taiwan het volgend slachtoffer.
En de andere BRICS-landen + Turkije doen ook lekker mee. Maar toch blijven ze onbestraft. Begrijpe wie kan.
En duss
Tijd voor onderhandelingen.
Gesprekken.
Van mens tot mens. Uiteindelijk.
1 people
Wij lijken momenteel meer op een radeloze redeloze agressieve diersoort.
Eerst maar eens de Iraanse fabriek een ongeluk laten krijgen. Ook de lanceerschepen in de Kaspische zee zouden toch eenvoudig getroffen kunnen worden. Zijner majesteit Walrus kan de schepen in Zwarte Zee wel laten verongelukken. Lanceren van raketten is een gevaarlijke klus.
Taiwan is een fort. En het botert helemaal niet tussen Poetin en de overige BRICS landen.
En met zo'n oorlogsmisdadiger moet worden onderhandeld?
Ja.
Ter voorkoming van nog meer gruwelijk menselijk leed. Hoofdzaak.
Oekraïne eerst maar es neutraal verklaren.
@Ben Adam | 09-03-23 | 07:58: Maar natuurlijk Ben, neutraal en vrij van "westerse invloeden" zoals Putin wil.
Dat land moet dus ook in de middeleeuwen blijven hangen volgens u.
En natuurlijk moeten we het al veroverde gebied aan de Russen toewijzen.
Helemaal gek dat plan, anders kan ik het niet noemen.
Als er geweld plaatsvindt op zo'n grote schaal en zo onbezonnen, dan is er maar 1 antwoord, meer geweld om de agressor de nek om te draaien.
@Ben Adam | 09-03-23 | 07:58: Waarom eigenlijk kameraad?
Nee joh lekker doorgaan, er is straks geen man tussen 20 en 30 meer over in Oekraine.
@Linkse Zakkenvuller | 09-03-23 | 08:07:
Om het geweld te stoppen.
?
Putin heeft niet het eeuwige leven.
Er moet een ander proces op gang komen.
1 gebasseerd op een andere visie
Zonder een ( opgedrongen) vijandbeeld.
1 People
Liefde zal de haat moeten vervangen.
@Ben Adam | 09-03-23 | 08:18:
Dat kan prima, als de Russen zich vanmiddag terugtrekken is het vanavond vrede.
@d e r e a l i s t | 09-03-23 | 08:15: Moet je bij de Russen zijn, die zijn deze oorlog begonnen.
gezien de putin-versteher ondertoon van het artikel vinden velen dat dictators elders vooral de ruimte moet worden gelaten. Eigenlijk wil men hier ook wel een dictator, van hun eigen soort natuurlijk.
Zolang Putin nog onredelijke voorwaarden, dezelfde als waarom hij de oorlog begon, stelt om überhaupt het gesprek aan te gaan komen die onderhandelingen er niet. Het minste war hij eist is Donbas en Krim plus de landbrug daar naartoe. Oekraine kan daar niet op ingaan want daar wonen Oekrainers die je niet uit kan leveren aan die barbaren.
Over welke oorlogsmisdadiger heeft u het? Bush, Biden, Poetin, Zelenski, al Saoed.
oorlogen moet je altijd oplossen, zo snel mogelijk zodat er zo min mogelijk slachtoffers vallen, waarom is dat zo eng voor u?
Nee, A-t, je hebt weer eens niet opgelet. We moeten gewoon Donbass en Oost-Oekraine aan Poetin gunnen want Van Balen & Verhofstadt en Biden en Obama en Maidan en Zelenski en WEF en Ursula von der Leyen en de EU en Klaus Schwab en Sjoerd Sjoerdsma en de wapenhandel... en... en...
Duidelijk nu?
@the_w | 09-03-23 | 09:48:
Buck dich! Zoals Rammstein al eens zong.
@Graaisnaaiert | 09-03-23 | 11:18: Dombo.
@Ben Adam | 09-03-23 | 07:58:
Oekraïne was neutraal. Wilden enkel handelsverdragen. Tot Poetin dat verklootte. Die tijd is voorbij.
@Psoglav | 09-03-23 | 13:39: Ja, dat werd vooral duidelijk na de Maidan-coup.
@Ben Adam | 09-03-23 | 08:18: "Putin heeft niet het eeuwige leven".
Als Putin er niet meer is komt er naar mijn mening heus geen figuur als Boris Jeltsin aan de macht die het Westen in zijn permanente alcoholroes carte blanche gaf.
Trouwens de Duma-oppositie tegen Putin met voorop de communisten is zelfs nog veel Hawkisher dan de Neocons en Boris Johnson.
Daarmee vergeleken schijnen de bedachtzame Putin en Medvedev vredesduiven.
REAGEER OOK