Vandaag ver/herovert de Wagner Group Bakhmut
De stad is op een weg na omsingeld en Oekraïense troepen trekken zich terug.
Wagner-eigenaar vraagt Zelensky z'n troepen uit genade terug te trekken
Even weinig tekst, de video's doen het werk. Maar wel even het allerbelangrijkste detail: dit is overduidelijk geen overwinning door het reguliere Russische leger. Dat is nagenoeg eigenhandig het werk van de Wagner Group dat wegens allerlei paleisintriges al maanden afgeknepen wordt door het Russische Ministerie van Defensie. Met het mijnstadje Soledar ten Noorden van Bakhmut als opmaat wordt deze ver/herovering de eerste Russische overwinning sinds het Oekraïense tegenoffensief dat in september gelanceerd werd.
Ter context: dat is nog steeds de Russische krijgsmacht + de Wagner Group dat er maanden over deed om een stad van 41,6 km² met 73.000 inwoners te veroveren, met vele duizenden Russische slachtoffers tot gevolg en ten koste van Russische slagkracht langs de rest van het front van 1500 kilometer lang.
Opgevoerd in de Wagner opera
Magyars drones trekken zich terug
Social
Oekraïeners blazen bruggen op
Social
Wagner inspecteert
Social
Social
scorched earth
Social
Reaguursels
InloggenDeze oorlog is allang gewonnen en the winner is... The USA! Lees net dat VS nu de grootste energie exporteur ter wereld zijn en dat dat Europa nu bijna volledig afhankelijk is voor de energievoorziening vanuit de VS. Met name de intake voor de energie voor winter 2023/24. (Oja, EU is hier nu the biggest loser, maar we hebben wel moreel gelijk en dat is ook wat waard toch?)
Als Oekrainers verstandig zijn hergroeperen ze zich achter de stad en wachten ze op het nieuwe materieel. Zolang ze al stand hielden in de stad hield niemand voor mogelijk.
Prigozjin vuile schoft. POW's gebruiken. May you rot in hell!!
Ik hoop dat de schoft Vladolf Poetin spoedig naast hem komt te liggen.
Dit moet gewoon van de Amerikanen die er al op aandrongen. Genoeg verlies daar. Met de nieuwe materialen en recent getrainde troepen komt die tegenaanval wel. Ik hoop wel dat we het lijf van Prigozjin nog in de modder zien liggen voor een deel naar het Kremlin wordt gestuurd.
Ik zou zijn gemartelde lijf naar Washington en
Brussel sturen. Gewoon omdat het kan en de boodschad begrepen wordt. Roep Wagner tot de orde, want ze gaan zeer zwaar over de schreef.
Putin zus, Putin zo.
Denk er ook even aan, hoe jonger de Oekraïener hoe groter de haat jegens de "Moskoviet". Dat betekent dat Zelensky niet zomaar "vrede" kan sluiten met Rusland, tenzij daarna spoorslags in ballingschap gaat want velen zullen hem dat nooit vergeven.
Het stopt pas als de NAVO en de EU beloven (en nu echt) dat Oekraïne er nooit bij komt. Alleen als dit een onafhankelijke staat blijft heb je misschien kans dat er vrede komt. Anders blijven zowel de Russen als de NAVO elkaar als agressor zien. Maar ja, dit willen sleepy Joe en Zwendelensky niet
zwendelensky :) :) :).. 5 reeten .......
ik vond het al grappig dat ie een oorlogstribunaal in den haag wilde, kijken of de nabestaanden van die duizenden doden sinds 2014 uit de donbass zich kunnen melden.
Oekraïne hoort bij de EU en bij de NAVO. Daar zijn de fatsoenlijke mensen het inmiddels wel over eens.
Dit stopt pas de laatste Rus in Oekraine een kogel door zijn kop heeft gekregen.
Laten we hopen dat dit snel gebeurt.
"Zwendelensky", schei effe uit, jongen!
En de NAVO is geen agressor, Rusland is de agressor, en is geheel eenzijdig een oorlog tegen een buurland begonnen.
Dit stopt pas, als Rusland terug in zijn hok gejaagd is.
@Triple2K8 | 03-03-23 | 20:08:
Jaarlijks vielen in de Donbass 17 burgerdoden. Officiële cijfers van de OVSE. Het zwaar overdreven verhaal van de Russen dat daar "duizenden" doden vielen is propaganda. En dan nog, het waren de Russen zelf die daar zo graag een oorlog wilden beginnen dus dan ook niet zaniken als er doden vallen aan eigen kant. Dat gejank van die Russen: Eerst een oorlog beginnen en daarna janken om de doden die je veroorzaakt. Gadverdamme wat heb ik de schurft aan dat volk.
@Triple2K8 | 03-03-23 | 20:08: 14 Geschat aantal tussen de 14.200 -14.400, waarvan 6500 soldaten aan DNR en 3500 aan de Oekrainse zijde. In iets wat überhaupt niet had gespeeld als Rusland zich erbuiten had gehouden en tevreden had gesteld met het illegaal annexeren van de Krim destijds. Laatste jaar voor de invasie lag het aantal slachtoffers rond de 25….. Dus waar heb je het in godsnaam over? Vooral als je naar het aantal slachtoffers nu kijkt. Enk omdat er 1 gek met imperialistische ambities besloten heeft om een soeverein land aan te vallen.
@Après toi | 03-03-23 | 20:48: Ik voel mezelf een fatsoenlijk mens, maar ik zie Oekraïne niet graag bij de EU komen. Tenzij de komst van dat land de onvermijdelijke ondergang van het EU-construct versnelt. Dan vind ik het prima. Hoe sneller de EU kapot gaat, hoe minder geld het ons kost.
De winst voor rusland: een totaal kapotgeschoten provincie stadje zonder strategische waarde.
Het verlies: gigantisch klappen aan manschappen en materieel zodanig dat ze nu met een sterk gedecimeerd leger verder moeten op het moment dat nieuwe moderne westers wapens op het slagveld verschijnen.
En nog zoveel meer: 300.000 jonge kerels die Rusland ontvlucht zijn, vaak goed opgeleide mensen. Dat is puur verlies voor een land met een krimpende bevolking.
De door Stalin over geëxporteerde Russen moeten terug naar Rusland. Scheelt overal veel gedoe. Ongelooflijk wat de nalatenschap, het heen en weer gesleep van volkeren, van die tiran nog van zo'n grote invloed is.
Dat ze nog steeds niks van geschiedenis geleerd hebben en nog steeds geloven in grootsheidwaanzin vind ik dan weer wel grappig. Die mensen word vanaf de geboorte verteld dat ze in het beste land ter wereld leven (mag ook China of N. Korea zijn ) en dat ze iedereen de baas zijn. Iedere debiel snapt dat dit een goede tactische terugtrekking is. Die stad heeft al heel veel russen het leven gekost en ze staan dadelijk heerlijk propaganda te maken op de staatstelevisie dat ze een stad veroverd hebben (maar zonder te zeggen ten koste van wat) En dan tegen een volgende muur aanlopen die nog veel sterker is omdat europa en amerika nog wat extra wapens gedoneerd hebben. Op een gegeven moment zijn de russen op en kan de oekraine mooi terugpakken wat van hun is incl de krim. Maar je kan maar denken dat je superieur bent
Even kijken, waar ging het ook al weer om?
O ja, Poetin wil een stuk land van de buren inpikken, omdat...
dat belangrijk is voor hem voor ...
Geen idee eigenlijk.
Maar het mag wat kosten.
Even nuanceren: Rusland heeft een stukje van de oostoever van de rivier in handen.
Al een paar dagen, trouwens.
De rivier ligt overigens ook in het oosten van de stad.
Maar: de russen trekken onder en boven Bakhmut wel steeds verder naar het westen. Dit proces gaat traag en is al weken aan de gang.
Een echte omsingeling van Bakhmut duurt in dit tempo nog wel een week of twee.
En er is inderdaad voor de Oekrainers nog slechts 1 hoofdweg naar het westen, naar veiligheid.
Je kan je voorstellen dat die weg niet echt veilig is als Oekrainse troepen zich daar massaal over terugtrekken.
Linksom/rechtsom: de situatie in Bakhmut lijkt nu wel uitzichtloos geworden, na minstens 6 maanden stand gehouden te hebben.
Ik zie westerse versterkingen niet meer op tijd komen om Bakhmut te ontzetten
Toch lijkt de steling "vandaag valt Bakhmut" me zwaar overdreven.
Áls Bakhmut in handen van rusland gaat vallen, zijn we minstens een week (of twee) verder. Zo ligt het tempo van de opmars nou eenmaal
Tenzij Ukraine opeens massaal zich terugtrekt.
Maar het lijkt er eerder op dat Oekraine zich terugtrekt, over de rivier, naar de westelijke oever, en zich daar weer in graaft.
dus.... hier zijn de Russen zoveel reclame over aan het maken:
en.wikipedia.org/wiki/Bakhmut.
Knap.... dat je dat kunt... na, een jaar of zo...
Gebeuren er nog andere dingen aldaar of is Oekraïne een dorp geworden?
@nobodiesunmighty | 03-03-23 | 18:03:
Inderdaad.
Maar gezegd moet worden: over het hele oostelijke front rukt rusland al maanden (echt heel langzaam) op.
Maar Bakhmut houdt al heel lang stand.
En je kan niet Bakhmut omsingelen en dan verder westwaarts trekken, dat is natuurljk veel te gevaarlijk: Bakhmut moet echt vallen.
EDiT: Oh, het strategische belang van het stadje wordt betwist.
EDiT 2: Dit is trouwens de kaart die ík al heel lang raadpleeg:
storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6...
Er zijn ook zát andere kaarten, maar ze door elkaar gebruiken is te verwarrend.
Net nog een stuk gelezen over die Duitse vredesduiven, die zo graag willen onderhandelen over vrede in Oekraïne, en tegen verdere wapenleveranties aan Oekraïne zijn. Want dan vallen er nóg meer doden, en zo.
Wat denken die oelewappers nou? Dat Poetin maar een lap van Oekraïne cadeau moet worden gedaan, en dat-ie dan wel zal ophouden?
De wereldvreemdheid van veel mensen is niet te bevatten.
Vrijwel elke grens in Europa is bevochten en ontstaan na (vredes)onderhandelingen. Vaak nadat oorlogsvermoeidheid toe sloeg, andere partijen druk gingen uitoefenen en/of de kosten te hoog werden.
Rusland kan de komende decennia militair geen vuist meer maken.
@guldenmiddenweg | 03-03-23 | 18:11: Want Hitler gaf zich ook over na onderhandelingen?
@guldenmiddenweg | 03-03-23 | 18:11: Natuurlijk zijn de meeste grenzen na onderhandelingen, voorafgegaan door oorlog, ontstaan. Maar dat neemt niet weg, dat die Duitse vredesactivisten hopeloos naïef/wereldvreemd zijn, door te denken dat je Poetin tevreden kunt stellen door vredesonderhandelingen te beginnen. Wat willen ze dan, Poetin een lap van Oekraïne kado doen? Want met minder zal hij geen genoegen nemen. En op die manier beloon je de agressor. Dat moeten we dus niet hebben, want dan komt hij over een paar jaar terug voor nog meer stukken van Oekraïne. En hij zal dan Moldavië, Georgië en nog het e.e.a. proberen in te lijven.
@Après toi | 03-03-23 | 18:15: Dit dus! Sommige opponenten kun je gewoon niet met onderhandelingen tot een redelijke beëindiging van een oorlog krijgen. Hitler was daar het beste voorbeeld van. En met Poetin is het niet veel anders gesteld.
Bovendien, stel dat er een soort akkoord wordt bereikt met Rusland, dan weet je nu al, dat Poetin zijn woord gaat breken, als hij de tijd rijp acht. Ook in dat opzicht is hij te vergelijke met Hitler, wiens handtekening evenveel waard was als het papier waarop hij stond.
Totaal onbetrouwbaren criminelen, waarmee je gewoon geen zaken kunt doen. Dan blijft er niets anders over dan geweld, om ze te dwingen in de richting van een oplossing. Zo is de Tweede Wereldoorlog ook afgelopen.
@Après toi | 03-03-23 | 18:15: Er zijn wel wat meer conflicten in de geschiedenis geweest dan WO2.
Er is in dit geval, volgens mij, maar een beperkt aantal opties:
1. Totale overwinning Oekraïne (duurt nog wel even);
2. Totale overwinning Rusland (duurt nog wel even);
3. Zeer langdurig conflict;
4. Bevroren conflict met kans op oplaaien (wat eigenlijk na 24 feb. 2022 is gebeurd). Dat kan zelfs decennia later (zie Armenië-Azerbeidzjan);
5. Vredesonderhandelingen;
6. Escalatie met grote gevolgen (op grotere schaal punt 1-5)
@guldenmiddenweg | 03-03-23 | 18:11: dat is zo'n stelling die regelmatig van stal wordt gehaald maar die niet klopt. De oorlog wordt beëindigd als:
1. Een van de partijen de andere verslagen heeft.
Of
2. Als beide partijen niets meer te winnen hebben (patstelling)
Of
3: Capitulatie.
Pas na het beëindigen van de oorlog komen er gesprekken. Als er een overwinnaar is zal die overwinnaar voorschrijven wat er dient te gebeuren en heeft de overwonnene zich maar te schikken (dat zijn dus geen onderhandelingen)
Van onderhandelen kan pas sprake zijn als beide partijen evenveel te winnen of te verliezen hebben. Daarvan is bij deze oorlog geen sprake.
@guldenmiddenweg | 03-03-23 | 18:28: Wij gaan voor 1.
De energie oorlog tegen Europa heeft Poetin in ieder geval al gewonnen.
En ook hier zijn de burgers de lul.
Twee keer niet waar, in twee zinnetjes.
Klopt ja. Europa betaalt de prijs, de Amerikanen maken winst. Europa? Dat zijn de burgers inderdaad.
@Keesbruin,
U betaald nog de energieprijs van anderhalf jaar geleden dus.
Uw supermarkt heeft ook zijn prijzen niet verhoogd.
Benzine/Diesel en deugrij Kw's nog steeds prijs 2021.
Enz,enz.
@De Profundus | 03-03-23 | 18:09: Ik betaal, jij betaalt,
Kees betaalt, wij betalen.
Wappiepraat. Putin levert nu olie en gas aan Aziatische landen, tegen een veel lagere prijs-want ze willen korting- en tegen veel hogere (transport) kosten. Hij heeft zichzelf behoorlijk in de vingers gesneden.
Klopt,tegenwoordige tijd,sorry.
@Après toi | 03-03-23 | 18:17: Voorlopig zitten wij hier met de kachel op 19, alles duurder want alles duurder, en heb ik de X5 de deur uit gedaan. Wie is hier nou de wappie waprès? Moi ou toi?
@De Profundus | 03-03-23 | 18:09: Dat betekent toch niet "dat Poetin de energieoorlog heeft gewonnen."? Die oorlog heeft de inflatie en de energieprijzen enorm opgejaagd, natuurlijk. Maar er is geen "energieoorlog" gaande, het Westen is bezig zich los te weken van Russische energie. Waarom? Omdat Rusland een crimineel land is, waarmee je beter geen zaken kunt doen.
@D-Fens_1963 | 03-03-23 | 18:27: Ja, er is een oorlog gaande, en die raakt ons in onze portemonnee. En, wat dacht je daar aan te doen? Oekraïne maar weggeven aan Rusland, zodat Poetin weer lief tegen ons gaat doen, en gas en olie gaat leveren voor de oude prijs?
Er worden geen liever-koekjes gebakken in deze wereld, en we zullen moeten dealen met die oorlog, die Poetin ons bezorgd heeft.
@KeesBruin | 03-03-23 | 18:32: Ons? Onzin. Hoezo is het onze oorlog? Dat is het helemaal niet.
Die prijzen stegen al maanden voor Rusland Oekraïne binnenviel en dus royaal voor de sancties in werking traden.
@Ichneumonidae | 03-03-23 | 18:35: Ja, je kunt wel willen dat het onze oorlog niet is, maar dat is wensdenken. Of we willen of niet, we hebben er mee te maken. Tot dusver economisch, maar het raakt ons toch. En we leveren wapens, we vangen Oekraïners op, etc. Dus ja, het is ook onze oorlog.
@KeesBruin | 03-03-23 | 18:42: Ik vind het nogal lafjes om anderen de les te lezen over 'onze' oorlog maar dan niet te reageren uit een loopgraaf.
Oh wacht, u en velen met u behoren tot de groep die veilig vanaf hun bank goede adviezen en vooral veel wapens in de strijd gooit maar een ander voor het goede doel laat sterven?
Als het onze oorlog is dan moeten we ook onze kinderen er heen sturen. Correctie, jullie oorlog en dus jullie kinderen.
@KeesBruin | 03-03-23 | 18:42: Het raakt ons economisch omdat we al jaren ervoor kiezen om energie af te nemen bij Putin, die zeker al sinds 2014 heeft bewezen een totale onbetrouwbare lul te zijn...
Al die geopolitieke genieën die 'dit niet zagen aankomen', hebben of keihard geblunderd o fdit doelbewust zo z'n beloop gelaten, wetende dat het Westen er zich wel mee MOEST bemoeien(itt tot Tjetenië, Armenie, Zuid-ossetie etc).
De enige reden dat we hier uberhaupt mee te maken hebben is omdat de politiekers dat als handige leverage kunnen gebruiken, niet omdat we geen keus hadden.
Stel; we hadden niets gedaan en Rusland had Oekraine ingenomen… wat waren we daar dan concreet slechter van geworden?
@Bootvisser | 03-03-23 | 19:07: wat een merkwaardig standpunt. Degenen die vinden dat Oekraïne het recht heeft zichzelf te verdedigen en daarbij met wapenleveranties geholpen moet worden moeten zich in de loopgraven melden. Wij leven in een democratie. Onze democratisch gekozen regering heeft besloten om Oekraïne van wapens te voorzien en de meerderheid van onze democratisch gekozen volksvertegenwoordiging heeft die besluiten gesteund, onder meer omdat die democratisch gekozen regering, gesteund door die democratisch gekozen volksvertegenwoordiging van mening is dat dit ook onze oorlog is. Diegenen die menen dat Oekraïne het recht heeft zich te verdedigen zijn niet degenen die anderen "voor het goede doel laten sterven", dat zijn de Russen en de Russen zijn de enigen die deze oorlog kunnen beëindigen. Maar nu u zo'n hekel heeft aan onze democratie: waarom meldt u zich niet bij het Kremlin in plaats van al zittende op uw comfortabele bank tegen die democratie te fulmineren en intussen te genieten van alle verworvenheden die de democratie u brengt?
@D-Fens_1963 | 03-03-23 | 18:27: even relativeren m.youtube.com/watch?v=K3TTkhHclTM
@D-Fens_1963 | 03-03-23 | 18:27: Je hebt je zaakjes waarschijnlijk niet goed voor elkaar. Moet je de Oekraïners niet de schuld van geven.
@KDbdl | 03-03-23 | 19:53: Dan was het verder gegaan met de Baltische Staten en met Polen.
Ik vond laatst wel een mooie uitspraak. Wil Europa levende Ukrainse bondegenoten of dode europese verdedigers. Oftewel sturen we zoveel wapens dat ze blijven bestaan of zo weinig dat ze zich dood verdedigen.
Oekraïne verliest gewoon, of je dat nou leuk vindt of niet. De Westerse wapenleveranties gaan daar niks aan veranderen.
Overigens - niet onze oorlog. Het Westen heeft daar niks te zoeken, want geen NAVO-lid.
O ja, die unipolaire wereld is al even over hoor, voor mensen die menen dat het Westen nog steeds de hegemonie heeft.
Niet zomaar dat 85% van de wereldpopulatie die speciale interventie alleen maar een beetje aankijkt.
Get real.
Uw glazen bol? En eat gebeurt nadat Ukraine verloren heeft?
Volgens mij heeft het Westen (dus inclusief Australie, Nieuwe Zeeland, Japan en Korea) nog steeds de hegemonie. Heb geen tekenen gezien die op het tegendeel wijzen. Kijk maar eens hoeveel mensen met geld uit die zogenaamde nieuwe machtige landen in het Westen willen wonen. Kijk maar eens naar de legers van het Westen.
@BobDobalina | 03-03-23 | 17:58: Die legers betekenen niks als je het op wilt nemen tegen een atoommacht. Een vroegere Indiase premier zei dat ooit al: geen ruzie zoeken met de VS als je zelf geen atoomwapens hebt. Vandaar ook dat de VS na WO-II alleen maar zwakke landjes heeft aangevallen. Maar... toegegeven, in Afghanistan, Irak, Libië e.d. zijn nu wel mooi democratieën gevestigd naar Westers model.
Is je mss ontgaan dat de Brics-landen niks hebben met Oekraïne en ook niet zo gek veel (understatement) met het Westen.
@Ichneumonidae | 03-03-23 | 18:03: ja ze schijten allemaal op het westen maar dat maakt ze nog geen supermacht. Het hebben van een atoombom evenmin.
@BobDobalina | 03-03-23 | 18:06: Mwah, dream on. Multipolair jonguh, dat is het al nagenoeg.
Wen er maar aan.
60 procent van de wereldeconomie boycot Putin momenteel. De Russen zijn nu vooral in de weer met derdewereldlanden. Tel uit je winst.... Lekker handelen met Venezuela, Noord-Korea en Zuid-Afrika.
"Het Westen heeft daar niks te zoeken, want geen NAVO-lid."
Daar denken de Oekrainers uitdrukkelijk anders over. Maar afgezien daarvan, denk je echt dat met het opgeven van Oekraïne aan Poetin, de vrede zal uitbreken? Die kans is ongeveer nul. Mijn indruk van Rusland en de bijzondere hysterie die daar ontstaat is dat er geen weg terug meer is naar vrede. Dat Solovyev zijn Italiaanse villa weer kan betrekken, Lavrov zijn dochter in Londen kan bezoeken, de Russo-maffia weer kan feestvieren aan de Spaanse costa's? Business as usual? Onmogelijk. Rusland heeft zich voor een heel lange tijd afgescheiden van het westen en dat zal sowieso niet veranderen zo lang Poetin er zit. Bovendien heeft hij baat bij een permanente staat van oorlog en "bedreiging", want zodra die wegvalt is het met zijn regime gedaan.
@Beste_Landgenoten | 03-03-23 | 18:20: Wat de Oekraïners denken moeten ze natuurlijk zelf weten, gaat mij/ons niet aan.
Rusland vindt wel andere afnemers. Wat Poetin zelf betreft, die man is niet gek, zoals velen lijken te denken. Hij wist van te voren ook wel dat de VS geen zin hebben in een nucleair conflict en dat Europa (de EU) zichzelf alleen maar in de vingers zou gaan snijden met hun idiote sancties.
Die wij mogen betalen, zo opportuun zijn die Amerikanen ook wel weer - die overigens natuurlijk dik verdienen aan wapen- en energieleveranties.
Overigens is het maar de vraag of er in Rusland iets verandert als Poetin het veld moet ruimen. Blijft gewoon even corrupte zooi hoor, net als Oekraïne, beide landen scoren ongeveer even hoog op de corruptie-index.
Regime-verandering in een land dat in oorlog is, is heel erg zeldzaam.
Zelfs in NL, niet in oorlog, verandert het regime niet zomaar (grapje hoor, mot kunnuh).
@Beste_Landgenoten | 03-03-23 | 18:20: Ik vrees dat je gelijk hebt. Deze oorlog heeft veel veranderd, en voorlopig zal de oude toestand niet meer terugkeren.
We krijgen een nieuwe Koude Oorlog, of beter, daar zitten we eigenlijk al in.
Als Poetin dood is, zou er iets kunnen veranderen, en we moeten nog maar helemaal afwachten, of het dan minder erg, of nóg erger wordt met Rusland. Er lopen daar een massa hufters rond, en het Russische volk is makkelijk te misleiden en bovendien erg fatalistisch ingesteld.
We wachten af, maar ik ben er niet gerust op. Voorlopig gaat dit nog lang niet weg.
@Après toi | 03-03-23 | 18:20: Alsof er geen alternatieven zijn, zoals China, India en andere landen.
China was tot voor kort (nu Japan) de grootste schuldeiser van de VS, in feite omdat dat land petrodollars nodig heeft.
Die petrodollar wankelt, zoals je weet.
@Ichneumonidae | 03-03-23 | 18:44: Weer dezelfde insteek: het gaat mij niet aan. Helaas, pindakaas, maar het gaat jou en mij wel aan, of je nu wilt of niet.
Als je je als land al afzijdig had willen houden, dan is dat station al hoog en breed gepasseerd. We leveren al wapens, we van Oekraïners op, de EU bemoeit zich er uitvoerig mee. Dat gaat niet stoppen.
En los daarvan, neutraliteit is een moeilijke zaak. En in sommige gevallen een pure illusie. Nederland en andere landen wilden in de aanloop naar WO2 ook graag neutraal blijven, maar met figuren als Hitler, of Poetin, kun je dat wel vergeten.
@Ichneumonidae | 03-03-23 | 18:44: dat is-ie wel. Hij heeft zich volledig verkeken op de duur van de strijd en de gekregen tegenstand en hij weet inmiddels dat het Westen al lang door zijn atoomwapenbluf heen heeft geprikt. Als hij niet gek was geweest, was hij hier nooit aan begonnen.
@KeesBruin | 03-03-23 | 18:51: Zal wel, maar toch niet mijn oorlog. Mss van de EU, waar ik niks mee heb en al helemaal niet met hun gedram om een corrupt land als Oekraïne de EU in te slepen.
Werkelijk, totaal bespottelijk.
Europa (de EU) had prima neutraal kunnen blijven, maar kozen ervoor om met kansloze sancties de Russen wel even mores te leren.
Dat loopt zoals je weet een beetje anders.
@BobDobalina | 03-03-23 | 18:55: Vandaar dat de Amerikanen geen wapens willen leveren die Russisch grondgebied kunnen bereiken. Al die wapenleveranties, tankje hier, tankje daar, is niet meer dan symboolpolitiek om de Grote Held Zelensky te plezieren.
Steeds minder landen, VS ook, hebben daar nog langer zin in.
@Ichneumonidae | 03-03-23 | 19:19: Hahaha! Je geeft ook niet gauw op, he.
Enfin, laten we jou uitsluiten van deze oorlog, dan is het niet de jouwe, maar wél de onze.
Overigens, ik moet ook niets van de EU hebben, was tegen-stemmer bij het Oekraïne-referendum, maar inmiddels zitten we in een heel andere fase van het verhaal.
Tis vooral een kwestie Rusland zich failliet laten vechten en als de boel uit elkaar pleurt, staan de Amerikanen vooraan om de leuke stukken op te kopen.
@Ichneumonidae | 03-03-23 | 19:22: Lees eens wat economische bladen. Rusland gaat richting een faillissement.
En toch, deze oorlog gaat echt wel ergens in. Onze manier van leven, welvaart en vrijheid, wat misschien heel abstracte begrippen zijn voor wie zijn leven lang niets anders kende, is rechtstreeks in gevaar door de oorlog van Poetin. Wij, ook jij, bent gebaat bij een vrije handel en grenzen op basis van internationaal recht. Die wereldorde wordt bedreigd als Rusland door militaire druk en andere ellende een einde maakt aan die vrijheden. Daar ga jij last van krijgen, sterker nog dat heb je reeds want de energie uit Rusland is nu verleden tijd. Er gaat nog veel meer voor je veranderen. Dan kan jij blijven roepen dat het niet jouw oorlog is, maar je krijgt hem thuis. Of je wil of niet. Ook al houden wij ons geheel afzijdig, de gevolgen van deze oorlog daar komen uiteindelijk ook bij ons terecht.
Gezien het tempo van de wapenleveranties (die bovendien vooral het Russische grondgebied niet mogen bereiken) is het niet uitgesloten dat Oekraïne deze oorlog, die niet de uwe is, gaat verliezen. En dan?
Dan zullen Rusland en daaropvolgend China het Westen nog meer gaan tarten door landje pik te gaan spelen. Reken maar dat het de komende decennia onrustig zal zijn.
In mijn dagelijkse updates van de 'russian dude' heb ik de indruk dat dit (weer) een gecontroleerde terugtrekking is. De russen hebben straks de stad en kijken dan weer uit over een vlakte met aan drie zijden heuvels met bunkers. Twee linies, en wellicht meer. Inmiddels hebben ze vast ook wel tunnels.
De stad zelf ligt in het zicht van de artillerie.
Deze week ging wat noordelijker bij een terugtrekking een dam de lucht in waardoor het hele opgegeven gebied in een moeras veranderde.
De Oekraïners hebben maar een paar weken 'nodig', dan is de modder er weer en zijn, in theorie, grote konvooien niet meer mogelijk. En deze week komt de regen,
Het heeft lang geduurd, en heel veel Russen gekost, maar nu hebben ze Bakhmut in handen.
Maar als ze in dit tempo, en op deze manier, doorgaan, kan het nog wel een eeuw of langer duren, voordat ze Oekraïne in handen hebben.
Enfin, hoe eerder die tanks in Oekraïne gebruiksklaar zijn, des te beter. En daarna zullen de vliegtuigen wel volgen, want dat is ook onvermijdelijk.
Het is jammer, dat het steeds zo langzaam en schoorvoetend verloopt, met het opschalen van het soort wapens dat Oekraïne krijgt. Als ze dat allemaal eerder hadden gedaan, waren de Russen nu al veel verder terug gedrongen.
Het minderwaardigheidscomplex van de meeste Russen is grotesk en onneindig. Een overwinning rond dit stadje zal door hen buiten alle proporties door gevierd worden.
Een kinderhand is gauw gevuld. Het zou mooi zijn, als de Russen hier tevreden mee waren, maar ik vrees, dat ze nog véél meer willen. Een soort "Endsieg" zeg maar, maar dan op zijn Russisch.
Kijktip:
www.youtube.com/watch?v=Iibs7buNwxQ
En veel wordt ineens duidelijk hoe benard de situatie voor Rusland is.
Heb dat vorig jaar al eens geduid kort na de 24ste februari. Voor China is het Verdrag van Aigun een van de "unjust treaties" die het ongedaan wil maken. Ondanks alle vriendschapsverdragen.
Ik ben blij dat er eindelijk wat opener over de Wagnergroep wordt gepraat. Nu de NPO nog. Overigens moet de blik op dit losgeslagen legeronderdeel niet in Oekraïne liggen. Ze plamuren as we speal de wegen in Afrika, waarna de Chinezen binnenkomen en de grondstoffen stelen. Dat gebeurt in Afrika. En wij willen eogenlijk niet weten op welke manier de Chinezen die ene goudmijn in Boejabardar loopt te exploiteren. (De naam van de mijn is fictief.)
Rusland moet zelf uitkijken met de Chinezen.
Die hebben nog een groot stuk grond tegoed van de Russen, maar hebben ook de mineralen die de Chinezen hard nodig zijn. De Russen hebben het kapitaal niet om het bovengronds te krijgen.
Ik vrees voor de Russen dat hun land in de huidige vorm geen 20 jaar meer heeft.
Best vreemd wanneer een foute groep niet wordt wordt gesponsord naar eigen zeggen door het Kremlin wel genoeg wapens en munitie kan kopen om Bachmut te veroveren? Uche....
Vraag is dan, wat nu? De Russen kunnen nu veel manschappen vrij maken voor andere offensieven en ik vermoed een tang vanuit Bakhmut en Kreminna. Dan is Donbass voor de Russen en van daaruit verder.
Ja wat dan? De Oeks zitten redelijk door hun manschappen heen, veel eenheden zijn onder-sterkte, veel pas gemobiliseerde jongens en oude mannen aan het front met relatief weinig ervaring. Er is een groot tekort aan munitie en wapens. Westerse wapens komen te langzaam binnen en te weinig. Welke Wunderwaffe kan Oekraïne nog te velde brengen?
Oekraïne kan zich verderop verschansen op een plateau, zo'n 200 meter hoog. Daar liggen defensieve linies die ze voorlopig niet doorbreken. Een uphill aanval van de Russen zou onze generaal als "a different biscuit" omschrijven.
Wat te doen? Rusland heeft ons al de oorlog verklaard.
Gewoon afwachten, als het Oekraïne het niet lukt dan staan de Polen al vol in de startblokken want die hebben nogal wat bonje met de Russen.
En ja, dit is een oorlog voor vrijheid en democratie.
Allen die anders beweren zijn eigenlijk autoritairen.
Schattig maar ik wil geen nieuw soort Stalin voor mijn kinderen. Dus fuck hun.
Navo troepen als het aan Oekraïne zal liggen
@Kaal-dik-en-lelijk | 03-03-23 | 16:39:
Het gaat om het doorbreken van linies en kapot bombarderen van vluchtende troepen. Ik zat laatst eens te kijken naar wat er allemaal nog ergens in hangars staat aan F-14 tomcat en Tornado en F-16. En ik mag hopen dat onze legers nu al druk bezig zijn om deze tweedehandsjes van piloten te voorzien.
Er is geen andere optie. Rusland moet afgemaakt worden.
@R. Skickr | 03-03-23 | 16:45:
Ach, wat grappig komt deze amfibie ook uit zijn hol.
Nee hoor. Oekraïne wil enkel wapens. Geen soldaten, wapens.
Ze zijn meer man dan jij bent. Maar dat viel in de lijn der verwachtingen van een kikker die zijn geslacht kan veranderen.
@Psoglav | 03-03-23 | 16:41: iets meer rationaliteit en wat minder retoriek en emotie. Oekraïne is qua landoppervlak groter dan Frankrijk en een groot gedeelte van de bevolking wil onder geen beding onder een Russisch juk leven. Al zou Rusland de gehele Oekraïne inlijven, duurzaam bezetten is gewoon niet mogelijk. Zelf denk ik dat Poetin zijn oog heeft laten vallen op de 4 oblasts, en zelfs dat is al een hele opgave.
Ik zou voorlopig achter jouw zin 'Dan is Donbass voor de Russen en van daaruit verder' nog een ? zetten.
Oprecht meen ik dat niemand het weet.
@Psoglav | 03-03-23 | 16:46:
Aantal oud-generaals beweren dat eerst moet worden gekeken of inzet van F-16's nu wel het juiste middel is begreep ik, meesten zeggen van niet. Vraag me onderhand af wat dan wel nu? Laten ze dat dan aangeven!
@Jan, Leiden | 03-03-23 | 17:02:
Er wordt te lang geluld en te weinig gedaan. Het tij begint te verlopen, de Russen nu een flinke slag toebrengen kan nog een paar maanden hooguit, daarna zijn de verliezen aangevuld en al die Russische mobiks zullen uiteindelijk neer-of doodgeschoten moeten worden. De munitie alleen al die dat kost heeft Oekraïne niet eens beschikbaar.
Volgens oud-generaal De Kruif - de Taliban in Helmand heeft nog nachtmerries - wordt het overgrote deel van het Russische leger de komende maanden vernietigd. Ze mogen even oprukken om daarna in de lente te worden weggevaagd.
@Psoglav | 03-03-23 | 16:46: Anders marcheren de Russen zo door naar Scheveningen!
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 17:13:
Ik heb daar zeer grote vraagtekens bij. Dei halve tankbrigade die het westen nu stuurt is veel te klein en iedere dag komen er nieuw getrainde Russen bij. Misschien niet goed en met oude wapens, maar ze zijn er wel en moeten een voor een worden opgeruimd. Wie moet dat "werk" doen? Een steeds onmogelijker klus.
Vuledar was een Russisch blamage, maar wie zegt dat dit zich herhaalt? Ondertussen rukken ze iedere dag enkele kilometers op, gestaag maar zeker. Met voldoende tijd en een afnemende westerse steun, want dat gaat toch echt gebeuren, zie ik dit niet snel omslaan in een Oekraïens succes.
@Beste_Landgenoten | 03-03-23 | 17:16: Clausewitz schreef al dat een slagveld zeer onvoorspelbaar is. Ik denk dat een Russische verovering van Rusland zeer onwaarschijnlijk is - en ook niet het doel van Moskou. Tegelijk denk ik niet dat Kiev heel Oekraine terug kan veroveren - en eigenlijk ook niet dat dit voor de mensen in de Krim en een groot deel van Donbass per se gewenst.
Het ding is dat de Westerse politiek (en een vrij volgzame media) de al grote Russische zwaktes structureel sterk overdrijft om de moed erin te houden - waardoor het beeld ontstaat dat ze helemaal niks kunnen - en de problemen aan Oekraiense zijde verzwijgt. In die zin leven ook wij in een soort propagandacontext.
Dat gezegd hebbende, ik denk dat de Russen de Donbass nog wel kunnen veroveren, waarmee Poetin een politieke exit heeft (de andere doelen van denazificatie en demilitarisering zijn toch vaag)... De claim op delen van Zapo en Kherson laten ze als deel van de onderhandelingen schieten.
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 17:24: (Russische verovering van Oekraine, excuus)
@Beste_Landgenoten | 03-03-23 | 17:16: Nou, getraind..... Hooguit twee weken wat instructies gehad.
@Psoglav | 03-03-23 | 16:48: Ik kan mijn geslacht zeker veranderen. Vraag maar aan je vrouw hoe groot ie wordt.
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 17:24:
" De claim op delen van Zapo en Kherson laten ze als deel van de onderhandelingen schieten."
Ik zou zeer verbaasd zijn als het daarmee eindigt. Poetin kan thuis niet zomaar de overwinning uitroepen als de Donbass Russisch is. Oekraine is dan allebehalve "gedenazificeerd", laat staan gevrijwaard van NAVO lidmaatschap dus zie een vrede dan slechts als tijdelijk. Poetin heeft zijn lot verbonden aan een klinkende overwinning en hij zal denk ik niet rusten voor iets dergelijks uit te roepen valt. Het heeft Rusland al zo veel doden gekost, dus nu zou hij wegens een klein stukje Donbass de vrede gaan tekenen? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, na alle kwade retoriek over de vernietiging van het westen en hoe alle slechts bij ons vandaan komt. We zijn pederasten, allemaal geperverteerd, aan drugs, woke, alles is uit de kast gehaald. En dan opeens vrede? Hoe dan?
@Beste_Landgenoten | 03-03-23 | 18:15: Putin kan alles maken in Rusland, zolang hij de macht stevig in handen heeft. Verder veel retoriek en weinig concrete plannen. En het narratief verandert steeds.
@Beste_Landgenoten | 03-03-23 | 17:08:
Ga er toch van uit dat de VS etc. Oekraïne van munitie blijft voorzien? Hoezo zou dat dan op raken?
Volgens mij is de spoorlijn omleggen makkelijker.
Maar, hoe kan dat nou? Muitende Russen, een terminale Poetin, een tekort aan alles, slecht moraal, waardeloze tactieken, niet-opgeleide gedetineerden die vooraan vechten en dan toch gebied veroveren op de door het westen gesteunde Oekrainers?
Speel eens C&C en stuur alles wat je hebt op 1 puntje. Ja. Heel misschien win je de slag. Maar dan win je de oorlog niet.
Massa is kassa, gewoon vlees, maakt niet uit wat, in de molen gooien en er komt altijd wel wat uit.
Volgens oud-generaal De Kruif zouden tienduizenden Russen door slechte uitrusting doodvriezen. Zijn niet berekend op de winter.
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 17:15: de winter was warm dit jaar.
Gebiedsverovering is primair niet van belang. Wat je kunt is van belang. Bewegen, motivitatie, technologie, getraindheid en ervaring, maar vooral motivatie.
Het allerbelangrijkste detail? Wat kan mij het schelen of het die Wagners waren of reguliere Russen, het is allebei ellende. Het zijn beide Russen en aangezien het een oorlog is tussen Rusland en Oekraine heb je maar 2 soorten zolang er geen andere landen troepen sturen. Dus waarom dat een belangrijk detail is, is mij niet helemaal duidelijk.
Vanwege de machtsstrijd tussen het Kremlin en Wagner? Mocht Wagner die machtsstrijd winnen zal de oorlog nog wel wat tandjes worden opgeschroefd.
Laten we ook onderscheid maken tussen staatswapenfabrieken en commerciële.
De commercieel vervaardige wapens zijn dan geen echte wapens.
Ik denk omdat de Wagner groep maar klein is vergeleken bij het reguliere Russische leger, en dat dit dus geen voorbode hoeft te zijn van grote Russische successen.
Het alleen over verliezen van 1 van de strijdende partijen hebben, lijkt me een beetje op desinformatie.
Wat zegt de Ombudsman daarvan?
!?!?!
Oooh, wacht ... ... ...
Indringend verhaal van een Russische socioloog.
https://raamoprusland.nl/dossiers/kremlin/2307-sociologist-grigory-yudin-the-war-is-now-forever
Hij beschrijft de Russische moraal van de laatste maanden en waar hij denkt dat het allemaal naartoe gaat. Wrok en ressentiment lijkt de Russen hoofdzakelijk in de richting van een grote oorlog te duwen, aangespoord door haatzaai-propaganda. Poetin heeft geen einddoel voor ogen noch gedefinieerd, het lijkt alsof de voortzetting van de oorlog een doel op zichzelf is.
Nihilisme, ongerichte woede en zelfdestructie. Het gaat een heel sinistere kant uit met deze oorlog. En hij is nog lang niet voorbij. Poetin hoopt dat het westen als eerste genoeg heeft van het bloedvergieten om op die manier de "overwinning" in de wacht te slepen. To "outsuffer" the west.
Dat Poetin geen einddoel noemt, is niet helemaal waar. Demilitarisering van Oekraine, toevoeging 4 Oekraiense oblasts bij Rusland. Ik vind het einddoel van Kiev persoonlijk wel duidelijk (herovering bezette gebieden) maar tegelijk waarschijnlijk onhaalbaar tegen tolerabele verliezen, waardoor ook daar het nihilisme etc. toeneemt.
Putin houdt het vaag, zodat hij nergens op kan worden afgerekend. Financial Times had een interessante reconstructie van het begin van de oorlog. Zelfs Lavrov kende de plannen niet. En bijna alle hoge militairen raadden Putin deze oorlog af, zelfs de hardliners. Oftewel, een kansloos avontuur.
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 16:25:
Dan heb je alle rants van Poetin niet gehoord. Hij wil een einde aan de unipolaire wereld. En hij wil de staat Oekraine geheel kapot hebben, zodat het geen bedreiging meer kan vormen in de zin van een uithangbord van een alternatieve wereld, te weten een westerse democratie, waar burgers uiteindelijk toch beter af zijn dan in zijn eigen hell-hole klotenland.
De paaltjes zijn door Poetin steeds verzet naar gelang zijn hoed stond. Denazificatie en nu dus oorlog tegen het westen, toen weer 4 provincies erbij en wat is het morgen? Hij heeft geen idee. Maar wordt gedreven door een intense frustratie en woede blijkbaar, volgens deze Russische socioloog.
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 16:25:
Want Rusland was al zo'n ministaatje. En de rest van de wereld zit zo te wachten op meer Russen. Omdat het zo'n leuk volk is.
@Beste_Landgenoten | 03-03-23 | 16:30: Een einde aan de unipolaire wereld wil hij idd, maar dat is geen oorlogsdoel. Dat is een groter doel dat hij samen met China en in mindere mate India wil bereiken.
Doegin schreef laatst dat de oorlogsdoelen van Poetin eerst zijn verkleind (van regime-change in Kiev naar 'bevrijding' Donbass en veilig stellen landverbinding naar de Krim) om dan weer te worden uitgebreid (mede vanwege de lange-afstandswapens die Oekraine krijgt). De laatste stand van zaken is: Donetsk, Loegansk, Zapo en Kherson.
En eerlijk: ik denk dat de Russen niet veel meer willen (wellicht Kharkov, Odessa en Dnipro) en niet veel meer kunnen (als West-Kherson al te moeilijk is, dan is Odessa ondenkbaar... als Noord-Zapo al lastig is, hoe dan te beginnen aan Dnipro? Kharkov: al eens vergeefs geprobeerd).
Andere kant van het verhaal:
twitter.com/Kiborgzzz/status/16316746...
Het leek bijna een Russisch Stalingrad te worden. Daar was de tactiek van Stavka zoveel mogelijk Duitse slachtoffers maken en daarna kwam Zhukov natuurlijk met zijn tang beweging. Wellicht heeft Oekraïne het zelfde gedacht, al zullen ze daar nu de tanks niet voor gehad hebben om zo de Russen in te sluiten.
Dankzij het getreuzel van Scholz...
@MAD1950 | 03-03-23 | 16:32:
Dus toch weer die Duitsers!
@MAD1950 | 03-03-23 | 16:32: en vele anderen. Vreemd dat men in WO2 zich ook niet afvroeg of Adolf de inzet van nieuwe materieel bij de tegenstander wel pruimde. Het gebeurde gewoon. Nu is iedereen band de Russen te verontwaardigen.
Laat de Russische economie maar lekker in mekaar donderen, net als Putin.
De Russen krijgen wat ze verdienen, een afgang.
'de Russen' *zucht. Grootste deel wil deze oorlog niet, verliest familieleden en geliefden. Hardwerkende aardige mensen over het algemeen.
@small_town_dude | 03-03-23 | 16:33: als het grootste deel dit niet wil, dan moeten ze niet gaan vechten.
@small_town_dude | 03-03-23 | 16:33:
"Grootste deel wil deze oorlog niet"
De steun ervoor is groter dan je denkt en deze Russen zullen uiteindelijk de wapens oppakken. Die vriendelijke Russen toch. In het noorden van Noorwegen is de vriendelijkheid over en weer met de Russen inmiddels in een kille afstand veranderd, vooral door de bizarre propaganda van de Russen. Het wordt extreem gevaarlijk de komende jaren, Rusland gaat Noord-Korea achterna. Maar is tientallen malen sterker.
@Beste_Landgenoten | 03-03-23 | 17:05:
"Maar is tientallen malen sterker."
Daarom duurt het ook meer dan een half jaar om die dorpjes te veroveren.
Volgens geen enkele openbare bron is er op dit moment sprake van Israëlische drones in gebruik bij Oekraïne. Wel van in beslag genomen Iraans wapentuig. Voor het dekken van de terugtocht uit Bachmut door de verdedigers staat er rondom heel veel vooral Duits geavanceerd spul.
De premier waarvan op audiëntie is/was/gaat in Washington. Op de achtergrond speelt hiet zo veel meer.
Beter de kranten lezen.
De relatie tussen Israel en Rusland is erg gecompliceerd. Ik kan een epistel tikken van meer dan 6000 woorden maar dan nog is het niet duidelijk. Dus ik kan het kort houden. Iran is de doorslaggevende factor. Israel is niet zo happig op de "vriendschap" van Rusland met Iran.
En. Dat lijkt maar een vlieg op de muur te zijn die niet veel voorstelt maar dan ken je Israel niet.
@Après toi | 03-03-23 | 16:18: Niet dat ik nou echt een bronvermelding had verwacht, maar toch.
@Psoglav | 03-03-23 | 16:20: Plus: Rusland heeft veel manschappen en materieel uit Syrië moeten terugtrekken, dus Israël hoeft minder rekening te houden met Russische belangen aldaar.
Lees De Telegraaf van vandaag. Bericht er uitgebreid over.
@Après toi | 03-03-23 | 16:32: De T. schrijft (buitenlandse) persberichten over en zet deze achter een betaalmuur. Diezelfde bronnen hebben het over off the shelf commerciële drones en Oekraïense huisvlijt. Er klopt helemaal niets van wat jij meent te moeten beweren.
@Hetkanverkeren | 03-03-23 | 16:44: Je kan het niet lezen en je beweert dat het niet klopt. Opvallend.....
@Après toi | 03-03-23 | 17:04: Correctie: ik wil het niet lezen. Alvast een goed weekend, mijn beste.
Zoek even op de UJ-22 en de UJ-32
het moet zijn: vele TIENduizenden Russische slachtoffers
Totaal zitten ze al op 150.000 En waarschijnlijk meer. De zorg is niet zo best door de armoe.
Als algemeen statement klopt het wel dat de zorg in Rusland niet zo goed is. Maar het BNP per inwoner teruggerekend naar koopkracht lag zelfs nog voor de oorlog in Oekraine ook maar op de helft (!) van Rusland. Alle licht racistische grappen over Russen die voor het eerst een WC-pot zien ten spijt...
en.wikipedia.org/wiki/List_of_countri...
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 16:19:
Ach ja, onze lievelings Rus weer. Die pardoes vergeet dat als je een paar mensen miljarden geeft en dat deelt door het totale aantal mensen dat het er minder slecht uit ziet dan het werkelijk is. Dat komt omdat Levi denkt dat u en ik dom zijn. Dat is het. Zo ziet hij het.
@Psoglav | 03-03-23 | 16:23: Met alle respect, iedereen die zowel in Rusland als Oekraine is geweest, kan bevestigen dat het Westelijk deel van Rusland - waar de meeste mensen - in de meeste opzichten rijker is dan Oekraine. Dat blijkt uit statistieken, dat blijkt uit observaties. Zie ook de Human Development Index die naar brede ontwikkelingsgraad kijkt. Daar staat Rusland nog boven bijv. Roemenie, en Oekraine tussen Afrikaanse landen.
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 16:29:
Ik wil met liefde je jouw ticket betalen om terug te gaan naar Rusland. En tot nooit meer ziens.
@Psoglav | 03-03-23 | 16:34: Kijk, dat zijn argumenten!
"Magyar" blijft een aparte call-sign. Het betekent "de Hongaar". De vraag is en blijft nog steeds of Oekraïne zich nu al gaat terugtrekken. Ja, de kosten zijn hoog maar de Russen worden vreselijk afgeslacht.
En dan nog.
Er komen nu machines aan met iets meer slagkracht en verse troepen die alles behalve moegestreden zijn. Niet tientallen troepen maar enkele tienduizenden.
Is het bitter. Hard en afschuwelijk? Ja.
Ik zit alleen met een enorm vraagteken en dat is waarom de Russen Bachmoet zo graag wil hebben. We praten over honderden 200 en 300 per dag. En zelfs buitenlandse generaals snappen er niets van. Het schijnt ook zo te zijn dat het Kremlin Wagner niet meer wil bevoorraden. Maar dan hebben ze Bachmoet. En dan? Het is een stadje op een heuvel.
Ik denk oprecht dat de Oekraïners het zolang vol hebben gehouden omdat het bijna een slachtveld bleek voor de Russen. Wat mij weer argwanend maakt. Waarom doen ze dat? Ze zijn toch niet geheel achterlijk en weten toch dat er verse troepen en moderne tanks en IFV's aankomen die best een stukje sterker zijn dan wat Rusland nog over heeft.
Ik weet het niet maar iets zegt me dat dit de clusterfuck of all clusterfucks is in de laatste 100 jaar.
Een nationale trots, i.c.m. de wens van de Oeki's zelf om de Ruzzen hún land uit te schoppen .. Bakhmut blijkt verder, een strategisch knooppunt te zijn geweest.
De Ruzzen op hun beurt, blijken er maar weer gek genoeg voor : De armeren opofferen voor de rijke, blanke man in Moskou - Terwijl hun kinderen intussen erg graag op vakantie opduiken in Dubai e.d.
Strategie toepassen, waar ook maar een vleug van terugtrekken aan zit, staat gelijk aan gezichtsverlies voor de hoge piefen. Dus, hop, in de gehaktmolen ermee en victorie kraaien bij een pyrrusoverwinning.
@Nederlandop1 | 03-03-23 | 16:12: En dat is anders dan de Amerikaanse oorlogen hoe? Zo'n 5000 zelfmoorden per jaar door militairen met PTSS in de VS.
Nee: oorlog is ALTIJD de armen opofferen voor de rijken. Als het te heet onder de voeten wordt, zitten die rijken ook in no time in het veilige buitenland. En de bevolking zoekt het maar uit.
De enige manier waarop je oorlogen voorkomt is door als bevolking, na afloop, alle betrokken leiders en politici tegen de muur te zetten. Zowel aan de winnende als aan de verliezende kant. Doe dat een jaartje of 50, en het houdt vanzelf op.
Deel van Oekraine is Hongaarstalig. Hebben relatief veel frontwerk gedaan in deze oorlog. Relatie met Kiev is dubbel: enerzijds loyaal, anderzijds ook de klacht dat de 'Oekrainisering' ten koste van hun kan gaan.
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 16:21:
Mwa. We kunnen wel stellen dat er nog nooit iets goeds voortgekomen uit Russificeren. Oekraïne erkent tenminste al haar volkeren als gelijkwaardig. Zoals de Joodse Russischtalige president van Oekraïne.
Aan de andere kant is Poetin misschien wel de bastaardzoon van een Georgische vrouw en een eenzame Russische soldaat.
@Psoglav | 03-03-23 | 16:28: Alle volkeren als gelijkwaardig? Mwah, het Russisch is toch door Kiev echt verboden als onderwijstaal, taal in de rechtbank etc. Er zijn boekverbrandingen geweest. Het is revanchisme: Russische taal en cultuur was in de Sovjet-tijd leidend, en nu wil men vele miljoenen Oekraieners die thuis Russisch spreken dwingen buiten de deur Oekraiens te spreken.
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 16:31: En hoeveel Oekraïenstalige scholen zijn er in Rusland? En worden daar soms geen Oekraïense boeken verbrand?
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 16:31:
Door de Russischtalige president, van Joodse komaf. Die optrad voor de Russen.
Ja, ga jij lekker je fabeltjes in je achterste stoppen. Russisch is nooit verboden geweest. En nog steeds niet. Aan het front praat men meestal Russisch omdat iedereen dat verstaat.
Jij bent gewoon een sneue Rus die denkt dat hij nog iets kan doen voor Poetin maar de meesten van ons haten Poetin, ook op GeenStijl.
Het enige wat wel verboden is is Russische propaganda. En, ik ben het daar 100% mee eens.
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 16:31:
Krijgen we dat verhaal weer. Ja logisch dat Russisch als officiele taal de deur uitgaat. Wat denk jij dan? Dat Duits hier in 40-45 een geliefde overheidstaal was?
Ik begrijp dit gezeik niet, de Russen zijn niet zielig, nooit geweest ook en al helemaal nooit onderdrukt in Oekraine. Integendeel, ze hebben er altijd de lakens uitgedeeld en gingen voetstoots van hun eigen privileges uit. Nu is daar een einde aan gekomen, al sinds de Russen in 2014 stukken land begonnen in te pikken en nu helemaal. Houd toch eens op met dat onzinnige gejammer over "de taal". Echt. Er worden hele steden plat gegooid en jij maakt je druk over Russische boeken?
In de Donbass, iemand heeft het laatst opgezocht, stierven vana 2014 jaarlijks ongeveer 17 burgers door Oekraiens geschut. Aan Oekraiense zijde overigens veel meer, maar ook dat overdreven verhaal wordt steeds maar weer opgediend, waarbij de pro-Russen gemakshalve even vergeten dat die hele klotenoorlog niet dkoor Oekraine begonnen is, maar door de Russen. Dan klagen over beschietingen, ik vind het apart. Net zoals die inval in Bryansk gister een "terreurdaad" was. En die oorlog dan? Die niet?
@TheEgg | 03-03-23 | 16:19: Daar heeft Psoglav het in zijn tegel toch niet over. Maar goed, dit is anders doordat de V.S.:
-Ondanks valse, desinformatie berichten afkomstig uit landen als Rusland en China (Zie 'Actieve maatregelen', Ruzzisch : 'Aktivnye meropriyatiya'), landsgrenzen respecteren in ieder land waar werd besloten tot militair ingrijpen. Ruzzland houdt zich hier niet aan, voor het eerst sinds 1945.
-Nooit tienduizenden infanterie soldaten tegelijk zullen opofferen, enkel uitgerust met hun eigen vuisten en sterk verouderd materieel.
-Niet aan grootschalige plunderingen op burger bezittingen doet.
-Geen burgers op grote schaal en in ingenomen gebied structureel verkracht, en uitmoord (Neerkomend op genocide) - Onder het mom van de gevoerde doctrine in het Ruzzische leger.
-Geen eenzijdig (Unilateraal) 'vredesplan' opstelt waarbij door de Chinezen volledig wordt vergeten (Lees: Genegeerd) Kyiv te contacteren. Dit komt doordat China na de potentiële wijziging van de landsgrens van Oekraïne, eigenlijk zijn kans schoon ziet om Taiwan opnieuw toe te voegen aan .. China.
-Na de afloop van WOII de internationale liberale orde in stand hield, die WOIII voorkwam.
Zo is het eigenlijk mogelijk nog veel, veel meer punten te noemen. Niet voor niets, willen land als Zweden en Finland na de inval van vorig jaar zichzelf alsnog bij de NAVO aansluiten. Zweden geeft hiermee een neutraliteit van ongeveer 215 jaar (!) op.
In ons land zou meer dankbaarheid getoond kunnen worden richting het feit dat Amerikaanse soldaten in 1944 en 1945 delen van het land van de toenmalige Duitsers hebben bevrijd. Iets wat in het tegenwoordige Nederland-luxe-paardjes land, nogal eens niet wordt vergeten en niet wordt vermeldt. Zonder de toenmalige productie en interventie van de Amerikanen, hadden we tegenwoordig Duits gesproken en waren we niet vrij geweest.
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 16:31: u lult uit uw nek. U lult zelfs aantoonbaar uit uw nek en doet dat al sinds Rusland deze genocide begon. Daar bent u door verschillende reaguurders op gewezen. Slecht nieuws voor u: de meeste reaguurders zijn geen Russen en derhalve niet ontvankelijk voor propaganda en leugens, ook niet als die leugens dagelijks herhaald worden. Overigens zou het op mijn begrip kunnen rekenen als het Russisch in Oekraïne verboden wordt.
@Beste_Landgenoten | 03-03-23 | 17:00: Rusland is al sedert de 17e eeuw bezig om de Oekraïnse taal, cultuur en bevolking uit te roeien.
@Nederlandop1 | 03-03-23 | 17:13: Chinese vredesplan dient een politiek doel: het Globale Zuiden als doelgroep laten zien dat je een vredelievende grootmacht bent, in tegenstelling tot wat ze voorstellen als een bloeddorstige grootmacht (de VS).
@BenZen | 03-03-23 | 17:25: Het heeft haar status als officiele taal al verloren en er mag ook niet meer in gedoceerd worden op school. Wel in de ruim 20 talen van de EU overigens. Pure pesterij. Nogmaals: revanchisme. Het is jammer dat het Oekraiens lang een marginale status had, maar dat betekent niet dat je het nu moet omdraaien.
@Psoglav | 03-03-23 | 16:37: Zoek de wetgeving maar op ouwe. Op scholen mag niet meer in het Russisch worden onderwezen en op diverse universiteiten mag de taal ook buiten de klas niet meer worden gesproken. Ook zijn laatst 19 miljoen Russischtalige boeken verband uit bibliotheken.
www.euractiv.com/section/languages-cu...
De Russen willen een eindspelscenario creëren. Ze kunnen immers geen kant meer op, en dat komt niet door Oekraïne of straks de tanks uit het westen.
@drs. Levi Samsonov | 03-03-23 | 17:29: nee, het mag nooit omgedraaid worden. De Russen kunnen eeuwenlang moorden, verkrachten, plunderen en stoken, maar o wee als dat eens omgekeerd gebeurt. Dan is het ach en wee niet van de lucht. Dat zie je nu ook weer eens in volle omvang. De Russen bombarderen alles in Oekraïne, tot aan dierenasiels toe. Zodra er een minuscuul Oekrains bommetje op een strategisch of militair doel in Rusland valt is het ach en wee in Rusland niet van de lucht. Zielig volk.
Tip voor de verdedigende partij
Vacuümbom
Dan de vlammenwerper
Wagner heeft ook nog de filmmuziek van Apocalyps Now gecomponeerd met Ride of the Valkyries. youtu.be/nZ_zNUmr8fM
Weet je wie er ook van Wagner hield?
@small_town_dude | 03-03-23 | 16:01: Coppola heeft een filmscene bij de muziek gemaakt. Wagner was er al lang niet meer.
En het heet Die Walkuere
Begint steeds meer op de Gottendammerung te lijkten
Is dit een geintje, of ? .... 'Die Walküre ' (Eng: 'The Valkyrie') (WWV 86B) is het tweede van de vier delen die tesamen het Wagner-epos: 'Der Ring des Nibelungen' vormen. Richard Wagner stierf in 1883, dus geruime tijd voor de uitvinding van de film, laat staan: het onstaan van de speelfilm.
@bisbisbis | 03-03-23 | 16:20: Natuurlijk is dit een grap.
@ikworstelengadouchen | 03-03-23 | 16:20: Götterdämmerung
In Duitsland is de vredesbeweging die van oorsprong links is de straat op gegaan (eindelijk!). Het verassende is dat rechtse groeperingen zich hier bij aansluiten. Eens kijken hoe overheden hier mee omgaan want vrede is bij hen geen optie. Lekker de bevolking uitmelken door torenhoge prijzen is het motto.
Hu, maar die vredesbeweging was er toch ook in januari 2022? Toen wilde iedereen behalve de Russen vrede. Zo zei Putin nog in Normandië dat hij absoluut niet van plan was zijn buurland binnen te vallen.
Net zoals eerder met het Minsk verdrag waarin de Russen ook van alles plechtig hebben beloofd.
Dus hoe zit het met die vredesbewegingen in het licht van nu? En wat garandeert het dat als wij nu opnieuw vredesbesprekingen hebben dat de agressie dan voorgoed stopt?
Het lijkt mij vooral dat het leven zo simpel is als ik op uw narratief drijf.
Ga klagen bij de Russen.
Duitsland is geen sovjet unie. De hoge prijzen komen uit de markt en niet van de staat.
Vraag je deze vredesduiven vervolgens HOE er dan moet worden onderhandeld, dan blijft het heel erg stil. Bottom line is dan het "weggeven" van stukken land in ruil voor een tijdelijke vrede. Wat er met dat land en de inwoners gebeurt is van geen belang voor de onderhandelaars. Als er maar "vrede" komt nietwaar?
Geen oorlog is iets anders als "vrede". Vrede is een toestand van rechtvaardigheid. Die rechtvaardigheid zal, als die Duitste huppelkutten hun zin krijgen, in Oekraïne ver te zoeken zijn. Om het concreet te maken: bij de toestand in de dan door Rusland te "Russificeren" gebieden zal wat er in Boecha is aangetroffen verbleken. Duitsland is in WO1 en WO2 steeds de agressor geweest. Mogelijk heeft Duitsland daardoor geen idee wat het betekent om onder een bezetter te te moeten leven.
@Beste_Landgenoten | 03-03-23 | 16:27: Ja, onderhandelen, dat werkte in 1938 in München ook zo goed! Daarna hebben we duizend jaar vrede gehad.
@MAD1950 | 03-03-23 | 16:40:
Op de Joop onlangs ook weer zo'n vredesduif, die weer mooie sier maakte met haar anti-oorlogstandpunt. Geen woord over de onderhandelingen zelf natuurlijk of de uitkomst ervan, of hoe die bereikt zou moeten worden, maar heel veel mooipraterij over dat praten altijd beter is dan oorlog.
Ja lieverd dat vindt iedereen. Maar de vraag is tegen welke prijs en is er überhaupt iemand om mee te praten?
De metafoor van onderhandelen met de verkrachter van je dochter, over hoe hard ze gepakt mag worden om daarna tegen dochter te zeggen dat ze de boel maar even met een doekje moet schoonvegen en haar leven lang geen kindertjes meer kan krijgen. Jammer, maar we willen geen ruzie met die meneer toch?
Vrede na ongewilde bezetting . U zit dit in st putinsburg in te plakken?
@MAD1950 | 03-03-23 | 16:40: Chambrerlain moest gewoon tijd winnen en dat is gelukt. Daar na ontving hij veel hoon en minachting maar zonder was er niets VK over gebleven en waren ze gewoon bezet, net als de rest van Europa.
Nou, na een half jaar proberen en vele duizenden doden en gewonden te hebben geleden hebben ze hun stadje eindelijk in handen. Ik lach me helemaal gek als Oekraine over een maand er binnen 3 dagen overheen walst de andere kant op.
Of straks ergens het verzwakte front platwalsen.
Amerika heeft zich keer op keer bewezen toch wel wat klaar te kunnen spelen. Rusland lijkt niet veel voor te stellen. Gaat China zich bemoeien dan wordt het een WO3 scenario van nucleaire properties. Denk niet dat China daar zin in heeft...
Geloof dat China vooral klaar staat om de puinhopen op te kopen.
@Barkruk2 | 03-03-23 | 15:56: en grondstoffen tegen wapens te ruilen.
@Barkruk2 | 03-03-23 | 15:56: en om het weer op te bouwen en goedkope landbouwgrond
In de VS begrijpen ze 1 ding heel goed. Logistiek wint oorlogen. Zonder goede logistiek gaat elk leger ten onder.
keer op keer? Vi"etnam, Irak 2x, Afghanistan sinds '79. Echt wat bereikt. Grenada was bijna te zwaar, hier doen de Oekrainers het werk.
Gisteren in Zembla een indringend en intrigerend achtergrondverhaal van de Wagner-groep, ze hadden wel even mogen waarschuwen dat sommige beelden als schokkend kunnen worden ervaren. Bij een vermeende Syrische deserteur werden zijn handen en voeten met een voorhamer bewerkt, dat beeld is wel even blijven hangen. Nadien werden deze toch al niet meer te gebruiken ledematen verwijderd en werd het lijk in brand gestoken. Ze stonden er lachend bij, wat een tuig.
Het zijn dit soort verschrikkingen, maar eigenlijk heel deze oorlog, of beter gezegd oorlog in beginsel, waardoor ik toch denk dat de mens een moordlustig wezen is.
Oorlog stelt ze soort van legitiem in staat om die lusten te botvieren. Nu ja, een deel van de mensheid dan. Persoonlijk moet ik er niks van hebben.
tegen weerloze mensen zijn ze erg stoer. Tegen de Koerden was het wat minder en verloren ze zelf 2/3 van de manschappen, o.a. dankzij VS drones en vliegtuigen.
Tsja, had die syrier toch even naar zijn gevoel moeten luisteren toen ze hem benaderden voor dit buitenkansje.
@BobDobalina | 03-03-23 | 16:03: hij was gewoon een militair thuis. wat had hij moeten mijden? Ik ben ook militair geweest, in tegenstelling tot de meesten hier.
"The cannibal warlords of Liberia". Deze was vanwege de gruwelijkheden niet bij een publieke zender te zien.
www.youtube.com/watch?v=I3ys0nl-FRk
Klopt, het is een soort extra wrede en wetteloze versie van Blackwater.
Maar wij hebben tenminste diversiteit en inclusiviteit - en dat kunnen die Wagner boys toch mooi niet van zichzelf zeggen...
@AntiZanicz | 03-03-23 | 16:12: Er zitten hier wel heel veel zolderkamer toetsenbordridders.
@bisbisbis | 03-03-23 | 16:29: Wagner heeft deze kritiek ter harte genomen en rekruteert nu ook in Afrika. Daar ga je dan met je westerse voorsprong op het gebied van diversiteit en inclusiviteit.
@De_fluitlokker | 03-03-23 | 16:32: goh, hoe komt u er bij? veel kantoorpietenmet parttime baan en weinig meegemaakt of lui die helemaal nog nooit bij hun moeder zijn weg geweest.
@Kudtkip | 03-03-23 | 15:57: Dat betwist ik. Vrijwel elk individu is een redelijk wezen. Daar kan je prima een biertje mee dronken. Het gaat verkeerd als je al die individuen in een groep zet. Dan gaan er ineens andere krachten werken, en gebeuren er de meest afschuwelijke misdaden. Mijn referentiekader is de Balkanoorlog. Prima lieden daar, maar wel met een bloed doorlopen geschiedenis omdat ze allemaal collectief gek werden. 350000 doden was het resultaat. Als de getallen van deze oorlog in Oekraïne kloppen, eindigen we straks met een nulletje extra aan het getal dat bij de Balkan hoort. Dat is zelfs voor mij nauwelijks behapbaar, want als het klopt, praten we over een massaslachting van en aan beide kanten. Alleen Rwanda zou daar in de buurt komen, en dat was echt heel erg.
Uitzichtloze oorlog, Orcs weer terug.
Wat ik begrepen heb staat Prighozin niet op een hoog gebouw in Bakhmut maar is het opgenomen ergens in februari in het nabijgelegen plaatsje Paraskoviivka.
Kan. Maar zo’n 5000 km dichter bij de frontlinie dan dat het laffe holkonijn putin durft te komen.
@The-loopy-cowboy | 03-03-23 | 15:50:
Poetin zou onlangs een nieuwe metrolijn in Moskou openen. Om later Xi Jin Ping Pong daar te mogen ontvangen.
Laffe hond Poetin was te bang en de opening van de lijn deed hij middels een tv verbinding. Zie ze nog staan, het metropersoneel klappend naar een tv scherm.
Prigozhin kan maar beter niet op een hoog gebouw gaan staan. Daar vallen nogal wat Russen van af, zeker als Poetin de pik op ze heeft.
Twee overeenkomsten tussen de Russen en Rutte: 1. de eerste twee letters. 2. het permanente liegen.
De Russen hebben ondertussen de Turkse drones gehackt. Die waren in het begin erg nuttig. steeds meer antidrone techniek maakt ze weer nutteloos.
Oekraïne beschikt inmiddels over Israëlische drones. Die hoogstwaarschijnlijk niet door Israël zelf zijn geleverd.
Het blijft een dodelijk kat en muis spel
lulverhaal, alsof de turken en oekraieners niet in staat zijn de beveilging te verbeteren. Het enige dat werkt is een breedspectrum jammer, echter niet voor de vleugeldrones, hun vliegsysteem zal ze automatische terugbrengen bij verlies van de verbinding.
uhu
ik zal mn commentaar maar alvast zelf -weg-jorissen-
Terugtrekken en hergroeperen is het beste idd. Het is nu wachten op de lading IFV en tanks van het westen om straks een offensief te starten.. ben benieuwd.
Wat vindt Thierry Baudet hiervan?
Die luistert iedere avond voor het slapengaan naar Der Ring des Nibelungen.
Die zit samen met Joost Niemöller op de bank zich af te trekken op de foto van hun grote leider Poetin.
houzee!
Die denkt waarschijnlijk dat de Russen nu echt iets gewonnen hebben, in plaats van dat ze vooral enorm veel statuur, personeel en materieel hebben verloren.
Even voor de duidelijkheid: Wagner is niet afgeknepen, ze kregen allen geen voorrang meer voor materieel en munitie. Wat dat betreft is Prigozhi net een huilende kleuter. En die oproep tot terugtrekking is niet aan Zelensky gericht maar an de Oekraïense troepen in Bakhmut. Bedoeld om het moraal te ondermijnen.
Opvallend ook de Oekraïense aanval op Rusland, met Israëlische drones. Die waarschijnlijk vanaf Russisch grondgebied zijn gelanceerd. Ondertussen wil Putin het S400 afweersysteem aan Iran leveren, zodat het voor Israël lastiger wordt om de Iraanse nucleaire plannetjes te dwarsbomen. Lees: te bombarderen.
Snel platgooien dat land dus!
@BobDobalina | 03-03-23 | 15:40: De Jericho staat waarschijnlijk al op scherp.
@Après toi | 03-03-23 | 15:44: Die "geheime nucleaire installatie" staat al lang op het lijstje. Ze hebben al diverse keren de randindustrie platgegooid, en daardoor kan Iran die atoombom niet fabriceren. En dat is maar goed ook, en ik hoef dat allemaal niet tot in derail te weten. Uiteindelijk staat die jurkenbende in Iran heel hoog op het wensenlijstje van de Amerikanen. Het zou normaal een kwestie van afstrepen zijn, maar die kloterussen lopen door het geheel in. Overigens zet ik een krat bier op de verwijdering van die Ayatollahs die de boel verpesten in Iran. De vraag is of het bloederig wordt of dat de Chinezen er eerder zijn dan we met zijn allen denken. Alles samengevat kom je dus uit op tempo draaien. En dat lukt niet met Russen die dwarsliggen. De Russen liggen ondertussen openlijk in bed met die Chinezen, en we hebben geen idee wat we daar tegen moeten doen.
Nu die stad vol laten lopen met Russen en een bommen tapijt er overheen.. of werkt het zo niet in een Oorlog?
Met clustermunitie.
@Après toi | 03-03-23 | 15:31: met witte fosfor. Dat past mooi bij hun armbandjes en bandjes om hun dijbeen.
Bakhmut is op moment één grote boobytrap
Het zou wel wat zijn omeen spookvlucht te doen met een aantal B1 bommenwerpers en een treinlading aan bommen te lossen. Eerst even wachten tot ze ingetrokken zijn.
Mosterdgas mag ook wat mij betreft.
@Yor_Kok | 03-03-23 | 15:47: Ik zou daar als Rus niet lekker naar binnen lopen inderdaad.
@Yor_Kok | 03-03-23 | 15:47:
Dat zou inderdaad ideaal zijn. 1 druk op de knop en Wagner groep is gehalveerd.
Beetje sneu voor je eigen burgers die daar nog zitten. Ik denk dat Oekraine zuinig is op zijn imago en wapenleveranties uit het Westen.
REAGEER OOK