Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nee, Zelensky zei niet dat "Amerikaanse zonen en dochters zullen moeten sterven in Oekraïne"

Onderstaande fragmentje 5,3 miljoen and counting keer bekeken met zonder uitzondering hetzelfde Niemöller-commentaar

Social

En het bovenstaande fragment is slechts 1 upload. Andere uploads, zoals onderstaand bij Joost, naderen ook de 900.000 views, en deze bij Charlie Kirk bijna de 1,4 miljoen. Kortom, het onredelijke midden mag het weer nuanceren voor die paar mensen die nog wel geven om wat er daadwerkelijk gezegd werd, in plaats van een fragmentje het eigen tribale temperament te laten bevredigen en genieten van de miljoenen views en shares die dat oplevert. 

Nee, Zelensky zei namelijk helemaal niet dat 'Amerikaanse zonen en dochters zullen moeten sterven in Oekraïne'. Onderstaand het gehele citaat waarin hij spreekt over een Russische invasie van de Baltische NAVO-staten die plaats zou kunnen vinden als Oekraïne de oorlog verliest.

We geloven er overigens niets van dat Rusland de Baltische NAVO-staten of Polen binnen zou vallen als het de oorlog in Oekraïne wint, maar daar gaat het even niet om.

Context: 'als Oekraïne verliest en Rusland de Baltische staten binnenvalt'

"Als Oekraïne de oorlog onverhoopt verliest door het uitblijven van voldoende hulp, dan zal Rusland NAVO-landen binnenvallen, de Baltische staten binnenvallen. En dan zal de VS hun zonen en dochters moeten sturen, exact zoals wij onze zonen en dochters naar een oorlog sturen. En dan zullen ze moeten vechten, omdat het om NAVO-grondgebied gaat, en [sommigen] zullen er sterven, god verhoede."

Het gehele citaat time-coded onderstaand.

Uiteraard ook: Joost

Social

Cringe

Social

Reaguursels

Inloggen

Als ik de AIVD was zou ik van deze meneer zijn bankrekening eens checken. Wat een stemming makerij en waarom?

ikdenkwat | 02-03-23 | 07:18

Stemmingmakerij.

Schepvogel | 02-03-23 | 06:49

De enige garantie tegen een Russische inval in de Baltische staten is de aanwezigheid van een door de Amerikanen geleide, voldoend grote, NAVO-troepenmacht aldaar. Alleen door directe blootstelling van de US-Army aan de Russische agressor zal er voor de Amerikanen aanleiding zijn om Artikel 5 van de NAVO te gehoorzamen en de Baltische staten te verdedigen. Zonder de Amerikanen ter plekke, is NAVO-lidmaatschap van de Balten geen enkele veiligheidsgarantie. Niemand begint een kernoorlog om die perifere landjes. Het is daarom van vitaal Europees belang dat de Russen in Oekraïne het loodje leggen. Complete uitputting van het Russische leger is het enige dat ze tegenhoudt.

bdn01 | 02-03-23 | 02:27 | 2

Helaas best behoorlijk waar.

Nederlanddraaitdoor | 02-03-23 | 04:46

Mee eens.

Beste_Landgenoten | 02-03-23 | 07:25

Niet zo kritisch op Joost N. Is gewoon een onafhankelijke KGB-journalist.

Après toi | 02-03-23 | 00:11 | 1

Valt op dat deze kritische journalist opeens zeer onkritisch word zodra het pro Russische berichten zijn.

Beste_Landgenoten | 02-03-23 | 07:26

Putin heeft de Oostzee al lang opgegeven, de baltische staten lid van de NAVO en Zweden en Finland waren alleen op papier neutraal., Kaliningrad en een baaitje bij St.Petersburg zijn wat er over blijft. Misschien is dat juist wel de reden waarom hij dat niet ook bij de Zwarte Zee wil zien gebeuren. De invasie van Ukraine lijkt meer op een kat in het nauw met rare sprongen, dan een poging de wereld te veroveren. Een invasie van Estland is ongefundeerde bangmakerij.

Blauwpetje | 01-03-23 | 23:37

Ondertussen is Bakhmut bijna omsingeld.
https://youtu.be/BBp9GkkYhVE

Beste_Landgenoten | 01-03-23 | 23:21 | 2

youtu.be/BBp9GkkYhVE?t=216
"Who claim that... ... all their cannon fodder is gone" claimt helemaal niemand.
Echt ondertussen is het ook niet, het gaat geleidelijk aan en niemand ontkent de mogelijkheid. En iedereen weet dat cannon fodder nooit op raakt. Niet eerder dan de munitie.

nsfl | 02-03-23 | 00:01

@nsfl | 02-03-23 | 00:01: Ruslands kannonnevoer zit traditioneel rond de 500.000 doden voor ze zich achter de oren beginnen te krabben.

stunter | 02-03-23 | 00:30

Waar slaat dat nou op dan. Als Ukraine verliest en Rusland de Baltische staten binnenvalt....... Of was dat een vraag van een journalist?

ChalinaRosa | 01-03-23 | 22:42 | 3

https://www.ft.com/content/a430b191-39c8-4b03-b3fd-8e7e948a5284

Please use the sharing tools found via the share button at the top or side of articles. Copying articles to share with others is a breach of FT.com T&Cs and Copyright Policy. Email licensing@ft.com to buy additional rights. Subscribers may share up to 10 or 20 articles per month using the gift article service. More information can be found at https://www.ft.com/tour.
https://www.ft.com/content/a430b191-39c8-4b03-b3fd-8e7e948a5284

Estonia would be wiped off the map and the historic centre of its capital city razed to the ground under current Nato plans to defend the country from any Russian attack, according to its prime minister.

Beste_Landgenoten | 01-03-23 | 22:48

Insert a coin to read sad story.... doei

Nederlanddraaitdoor | 01-03-23 | 22:52

Ofwel, het is eindelijk niet meer zo zwart-wit; niet iedereen die wel een beetje klaar is met het gebedel, emotionele chantage en het gezuig van Zelensky is direct pro putin! Er schijnt ook iets anders te zijn; niet ten koste van alles die oorlog ingezogen worden, niet alle wPens van Europees-NAVO richting Oekraïne ten koste van eigen verdediging (die lang verwaarloosd is). Niet elk middel ten koste van eigen bevolking om maar deugpunten binnen te harken onder de noemer van "dit nooit meer", een emotie waaruit Zelensky graag put. Zelensky en voorgangers hadden deze invasie lang kunnen zien aankomen en zich daarop kunnen voorbereiden, maar niet gedaan. Rusland is fout in deze, geen discussie over mogelijk. Maar moeten wij, het Westen daar de rekening voor betalen? Onze veiligheid voor inleveren? Of moeten wij ons focussen om Putin zelf buiten onze deuren te houden, zelf te kunnen aanpakken als hij ook een dreiging wordt voor ons. Het Westen heeft voorlopig voldoende geïnvesteerd in daar waar de Oekrainers zelf hun veiligheid hebben laten verslappen. De tijd van ingaan op emotionele chantage van Zelensky heeft zijn hoogtijdagen wel gehad, de houdbaarheid voorbij. Nu eerst de eigen veiligheid. China pruttelt ook...

Nederlanddraaitdoor | 01-03-23 | 22:18 | 16

Onze beste en goedkoopste verdediging tegen de Russen is dat die Russen zich volledig stukbijten op Oekraïne. Cynisch maar waar, de Oekraïners halen op voor ons zeer voordelige wijze de kolen uit het vuur. De Russen blijven straks zitten met een geruïneerd leger en een dito economie, en dat heeft ons dan alleen een paar oude tanks en wat geavanceerde artilleriemunitie gekost. De echte shit komt voor rekening van Rusland en helaas vooral Oekraïne. Wat een meesterstrateeg als Poetin al niet kan aanrichten.

bdn01 | 02-03-23 | 02:34

Sjors W, Ga idd lekker slapen en denk vooral niet meer voor mij...

Nederlanddraaitdoor | 02-03-23 | 04:44

Beetje hete fittie dit. Denk inderdaad dat de Oekraïners met ons materieel inderdaad de sterkste troef zijn tegen Poetins expansie, en ook tegen zijn toekomstige plannen. Winst in Oekraïne geeft Poetin een onaantastbare positie in eigen land. Daarna kan hij onder dreiging van steeds die kernwapens opnieuw buren gaan terroriseren, zo wonen in Estland vrij veel etnische Russen en kan hetzelfde scenario worden uitgevoerd. Ondanks de NAVO? Ik zou zeggen, juist wegens de NAVO want als er een land onverdedigbaar is tegen Rusland dan Estland wel.

Beste_Landgenoten | 02-03-23 | 07:34
▼ 13 antwoorden verborgen

heb toch duidelijk gehoord dat SjoerdSjoerdsma sneuvelbereid is met zijn hempje blote schouders en rode bandada. En uiteindelijk zullen Nederlandse zonen en dochters er aan moeten geloven en zonen en dochters die de Nederlandse nationaliteit en een andere nationaliteit hebben

HetOorAakel | 01-03-23 | 22:14 | 1

Deze week is hij verhinderd wegens voorjaarsreces. Volgende week staat hij weer klaar om voor u te sneuvelen.

Harrie-Couvert | 01-03-23 | 22:22

"We geloven er overigens niets van dat Rusland de Baltische NAVO-staten of Polen binnen zou vallen...."

Ik zal je zeggen waarom dat wel gaat gebeuren.

Als Poetin in Oekraïne wint heeft hij de volgende zekerheid: Het westen is een watje. Want we hebben dan ondanks alle grote woorden geen daden geleverd. Geen dictator heeft zich ooit begrensd of beheerst en laten we eerlijk zijn: Als Oekraïne niet belangrijk genoeg was, waarom Estland dan wel?

Estland is, zo weten we, NAVO lid. Maar we weten ook: Estland is militair onverdedigbaar. Het ligt geïsoleerd, omringd door vijandig gebied zonder corridor naar Polen want de Suwalki-gap is zo af te sluiten. De NAVO is een afspraak op papier, meer niet. Die afspraak is: Als eentje wordt aangevallen, komen we allemaal helpen. Ik kan je op een blaadje geven: Dat gaat niet gebeuren. Niet voor Estland.

Stel Poetin laat de tanks rollen en neemt dat staatje binnen een week of wat in, westerse hulp ten spijt. Die paar duizend man, wat kunnen ze? Estland heeft een mini-bevolking en bij lange na niet de kracht van Oekraïne. De NAVO kan dan ook alleen symbolische hulp bieden. En dat blijkt onvoldoende. Bovendien, geen Duitser wil dood voor Estland en geen Spanjaard, laat staan een Griek. Kortom als Poetin de NAVO op zijn nummer wil zetten valt hij Estland aan. Onder dreiging van nucleaire steun op het slagveld zal de NAVO exact hetzelfde doen als nu met Oekraïne, mokkend en morrend inbinden, eieren voor haar geld maar geen boter bij de vis. Na dat debacle zal de NAVO uit elkaar vallen in afzonderlijke delen. Zij die willen vechten, zij die afzijdig blijven. Polen, Engeland, misschien Frankrijk en de Tsjechen, Benelux, Denemarken. Maar feitelijk is een aanval op Estland het einde van de NAVO.

Poetin is een leep mannetje en hij weet heel goed waar het westen zwak is: In het ballen tonen en vechten als het erop aankomt. Kijk al naar alle "vredesoproepen" er de laatste weken niet gedaan zijn. Onderhandelen! Nee, de NAVO is klaar. Helemaal als Poetin Estland inlijft.

Beste_Landgenoten | 01-03-23 | 22:13 | 22

@Après toi | 02-03-23 | 00:28:
Als je Poetin een beetje had gevolgd?
Dat is het hem juist. Dat kan ik niet. En jij en B-L ook niet.
Wij kunnen niet weten wat hij denkt en wat hij precies wil en hoeveel risico hij daar dan voor zou willen lopen.
Het enige dat we zeker weten is wat hij heeft uitgesproken als reden voor de inval. Hoe waar dat is weten wij niet.
Het enige belangrijke is dat er vredesbesprekingen komen, zodat we te weten kunnen komen wie wat wil en waarom.
Als je zegt zeker te weten dat Poetin na Oekraïne, alle andere ex-sovjet landen terug gaat pakken, de NAVO kapot gaat maken en een Groot-Russisch rijk gaat stichten, dan staat dat toch direct in de weg van vredesoverleg?
En dan kan het toch alleen maar escaleren?

Moriarty | 02-03-23 | 00:49

@Kaitseliit | 02-03-23 | 00:00:
Tsja het spijt me zeer maar als ik Poetin was, en ik wilde daadwerkelijk de geschiedenis ingaan als de grote Russische tsaar, van zou ik inderdaad de NAVO uitdagen met Estland. Poetin heeft zich met Oekraïne verrekend. Maar nu gaat hij er dubbel zo hard in. Ten eerste omdat hij ertoe genoodzaakt is, want opgeven betekent zijn persoonlijke einde. Ten tweede omdat hij knettergek is en alleen nog maar luistert naar een paar zeer extreme adviseurs, op basis van wiens adviezen hij dit avontuur is begonnen. Uiteraard weet ik dat niet zeker. Maar mijn beste gok is dat hij gevaarlijk genoeg en meedogenloos genoeg is om Estland aan te vallen, niet nu maar over een jaar of twee. Als zijn land nog veel verder is veranderd in een puur militaire staat. Een daar gaat het naartoe helaas.

Beste_Landgenoten | 02-03-23 | 07:02

@Moriarty | 01-03-23 | 23:51:
Al deze eisen gaan over de militaire inzet binnen NAVO lidstaten. Dat gaat Rusland geen zak aan. Als de Polen graag Amerikaanse bases willen is dat hun zaak. Waar ze aan wapens daar plaatsen is ook hun zaak, feitelijk wil Rusland bepalen wat NAVO lidstaten mogen doen. Daar gaat Rusland niet over. Noch over wie lid mag worden. Een het komische is, Finland en Zweden zijn onlangs kandidaat, en het lijkt Poetin niets uit te maken. Hij heeft letterlijk gezegd dat het hun eigen zaak is. Twee enorme legers extra. Het gaat Poetin niet om de "dreiging" van de NAVO, maar om herstel van de USSR.

Beste_Landgenoten | 02-03-23 | 07:17
▼ 19 antwoorden verborgen

Linkse kliek is goed in Ctrl+C en Ctrl+V

DontLookWhenIP | 01-03-23 | 21:35

Waar leeft die Niemöller tegenwoordig van? Als journalist is hij volledig uitgerangeerd. Misschien is het iets voor de AIVD om eens even te kijken via welke kanalen hij zijn poen binnen krijgt, cq. hoe zijn bestedingen er uit zien. Het zou mij niet verbazen als er ergens een merkwaardig hiaat ontdekt zou worden.

KeesBruin | 01-03-23 | 21:24

God, slaat Niemoller wéér de plank mis? Types die graag 'tegengeluid' willen laten horen en daarmee useful idiots zijn om geruchten te verspreiden. Het is niet de eerste keer. Aangenomen dat debunken van GS correct is. Top!

Kleintjepils | 01-03-23 | 21:24

Schoolvoorbeeld van een kansloze frame. Next.

funda | 01-03-23 | 21:22 | 2

Was het maar waar, dat het kansloos was. Er lopen hele volksstammen achter dit soort leugens aan. Dat was al zo door de hele geschiedenis heen, en met de komst van social media is het alleen nog maar erger geworden.

KeesBruin | 01-03-23 | 21:25

graag alle Niemöllers verkopen aan Wagner. Maak er maar gehaktballetjes van in die teringsoep daar. Geld van verkoop storten gaarne in herbouw van woningen, scholen, ziekenhuizen enz. te Oekraine. gaarne een Disneyland in Bakhmut of is een Oradour sur glane mogelijk beter. Bordje: "Djakoejoet Joost, nash droeg nasabshdi" bij de ingang plaatsen.
Loon van de overlevende gehaktballetjes besteden aan verkoop van electro autootjes van Oekrainse makelij voor de mama's, papa's en echtegenotes van hun geliefden die ze verkocht hebben aan de vermaalmachine van de onverschilligheid. Beter dan een zak wortelen of aardappelen als bonnetje met 'dank voor het doen van uw boodschappen bij het Russische leger".
haha... mensen zijn fantastisch. Oorlog is het ideocratische morosofistische hoogtepunt van de mens (als deskundoloog).
Heej... geld verdienen, is toch niks mis mee?
Moest effe denken aan Kurt Vonnegut en Dresden februari 1945.
"... so it goes....."

nobodiesunmighty | 01-03-23 | 21:38

Een paar keer 'we doen het met z'n allen' en 'wie niet meteen naar Oekraïne gaat is een wappie' roepen zou genoeg moeten zijn

jeweettochniet | 01-03-23 | 21:18

Iedereen met een Oekraïne vlag op social media gaan maar op de eerste trein. Verder prima dat mensen die vlag tonen overigens. Moet toch iets verzinnen om maar thuis op het bankske te kunnen blijven zitten

jeweettochniet | 01-03-23 | 21:14

Wij kunnen met een gerust hart ademhalen.
Rusland en de USA zullen Nederland nooit aanvallen. D66 zal ons beschermen

Jacktheflipper | 01-03-23 | 21:07 | 1

JA die kijken wel uit. Stel je voor dat Kaag zich er gaat mee bemoeien...

adam76 | 02-03-23 | 00:20

Ik constateer hieronder dat er steeds meer Poetin-trollen in de panelen actief worden.

KeesBruin | 01-03-23 | 21:02 | 13
-weggejorist-
Abject | 01-03-23 | 22:00

@Sjors W. | 01-03-23 | 23:05: dat doen de meesten dan ook (koplamp= bier, baan, bed en internet). Hertenvlees is lekker. Vooral met peperkoek.

nobodiesunmighty | 01-03-23 | 23:16
▼ 10 antwoorden verborgen

Welke concrete aanwijzingen zijn er dat Rusland landen anders dan Oekraïne dreigt binnen te vallen? (Met bronnen graag.) Bijv. Finland of Blatische staten en dat met een hevig verzwakt leger. Ik denk dat de VS een groter gevaar vormen voor de Navo dan Rusland.

tectonicos | 01-03-23 | 20:57 | 14

@intrigant | 01-03-23 | 22:46:
Lol. 1) Ga dat in Polen vertellen. 17 September 1939 zijn ze daar nog niet vergeten. 2) Alsof ze het voor ons gedaan hebben. Ik weet niet of je het weet, maar Duitsland viel op een bepaald moment Rusland aan. Ze konden niet echt anders dan knokken, of opgeven. Moeten we ze inderdaad wel nageven dat ze niet opgeven. 3) Zonder voedsel- en wapensteun van de VS had Rusland er nog wel wat langer over gedaan om naar Berlijn te komen. 4) De geallieerden stonden in 1943 al op Italiaanse bodem. Zonder de Russen had het zeker langer geduurd en hadden wij bijvoorbeeld best nog een hele vervelende tweede hongerwinter op ons dak kunnen krijgen, maar met de Duitsers was het na het mislukken van Barbarossa wel voorbij.

Sjors W. | 01-03-23 | 23:12

@intrigant | 01-03-23 | 22:46: '
De Russen wilden gewoon hun land terug , en hebben ook maar direct een paar landen ten oosten van Duitsland jaren lang bezet en hun poppetjes geïnstalleerd , De Amerikanen moesten wel anders had Rusland aan de Noordzee gestaan en was Europa nu gewoon Rusland en hadden we nooit zo`n leven gehad als nu..

Nico_the_Sparrow | 01-03-23 | 23:32

@intrigant | 01-03-23 | 22:46: de Russen zijn samen met de Duitsers de oorlog begonnen, toen ze gezamenlijk Polen aanvielen. Raar dat die eer alleen een Duitsland is blijven plakken.

Mokum Kosher | 02-03-23 | 01:02
▼ 11 antwoorden verborgen

Dit Niemöller-bericht is een kwaadaardig stuk fake-news. Pure leugenachtigheid en verdraaiing van een Poetintrol.
Het wordt tijd dat ze dit soort lui juridisch gaan aanpakken.

KeesBruin | 01-03-23 | 20:55 | 3
-weggejorist-
Spring Bruissteen | 01-03-23 | 21:00

@Spring Bruissteen | 01-03-23 | 21:00: Tja, maar dat gebeurt alleen met mensen die Poetin in de weg zitten, niet met mensen die Poetin vriendelijk gezind zijn. Dus Niemöller zit voorlopig nog op rozen.

KeesBruin | 01-03-23 | 21:04

Dit soort lui juridisch aanpakken omdat ze nepnieuws verspreiden? Dan krijg je een Dictatuur66. Wat mij betreft liever niet. Het is saai werk, maar het is beter voor de democratie om iedere keer maar weer geduldig uit te leggen dat het nepnieuws is.

MAD1950 | 01-03-23 | 22:29

Dit is dus een tegenstrijdigheid van enorme omvang, en door vrijwel iedere Westerse leider (ook Rutte) gebezigd.
Aan de ene kant wordt gesteld dat Rusland ‘80% van diens krijgsmacht heeft verspeeld in Oekraine’ , door hoge Amerikaanse officieren zoals Mark Milley. En aan de andere kant zou Rusland nadat het wint in Oekraine eventjes doorstoten naar Navo gebieden.
Hoe gaan ze dat dan doen? Met tweedehands lada auto’s in plaats van tanks?

Nappa | 01-03-23 | 20:49 | 5

@Red shirt | 01-03-23 | 20:56: Dit is inderdaad een zeer juiste stelling.

Kopieerapparaat | 01-03-23 | 21:12

@Joris Beltsin | 01-03-23 | 20:56:
Ja bange mensen zijn te manipuleren middels AngstPorno.
Rutte doet dat ook steeds, en hij niet alleen.

Ella | 01-03-23 | 21:34

@Red shirt | 01-03-23 | 20:56: correct II.

nobodiesunmighty | 01-03-23 | 21:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja luister eens @Spartacus, is het nou "Zelensky zei niet dat" zoals in de titel, of is het "Zelensky zei helemaal dat" zoals in de tekst?

SaintNick | 01-03-23 | 20:47 | 1

Excuses; "helemaal niet", aangepast.

Spartacus | 02-03-23 | 09:31

Yanks Lives Matter!

wezen | 01-03-23 | 20:45

Zelensky roept dit al een jaar, maar kennelijk ziet niemand dat. Ondertussen is deze bedelaar een groot voorbeeld geworden voor de onwetenden en krijgt hij elk speeltje wat ie wenst. Die straaljagers komen ook wel, als het op tijd is. Hoe het ook loopt, voorlopig worden er geen westerse kneuzen opgeofferd in een verre oorlog door de Amerikanen. Die zijn nu nog aan het uithijgen van de vorige oorlogen voor democratie. De bal ligt bij Europa, maar die snappen de regels van smerig spel nog niet. En ik zeg het nogmaals: De chinezen hebben op een bierfiltje de Oekraïne al opgesplitst, en daar zal het bijna op zeker ook op gaan uitdraaien. Achter de Dnjepr is Oekraïne alles kwijt, en daar zullen ze tevreden mee moeten zijn. Wij hadden ook ooit Vlaanderen, maar dat bleek onhoudbaar. Zelensky en consorten trekken altijd aan het kortste eind. Dat is doorspekt in de menselijke geschiedenis.

Xaphan | 01-03-23 | 20:44 | 8

''de vorige oorlogen voor democratie"

Volgens mij zijn Syrië, Libië en Afghanistan nog steeds rokende puinhopen?
Geen idee wat de staat van Irak eigenlijk is...

ReyNemaattori | 01-03-23 | 22:46

@Xaphan | 01-03-23 | 21:58:
Nee, je zit in het kamp dat bij voorbaat al op de rug gaat liggen voor iedere autocraat. Of liever hoofd in het kussen en kont omhoog? Zelensky bedelt alleen voor de buhne. De Amerikanen kunnen hun geluk niet op, die dumpen hun hele army surplus aan een land dat decennia bij ze in de schuld gaat staan, terwijl dat land iedere dag hun traditionele vijand verder vermoeid. Ondertussen verkopen de States hun LNG ook voor de hoofdprijs. Die blijven wel wapens leveren hoor. Ze moeten alleen het dansje voor de camera blijven doen, en een beetje moeilijk kijken. Want als ze te snel te veel leveren dan gaat het te goed met de Oekraiene, en dat moeten ze ook weer niet hebben, want hoe langer het duurt hoe meer pijn Rusland lijdt.

Sjors W. | 01-03-23 | 23:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Cancel Joost Niemoller. En berecht hem voor het bewust verspreiden van fake news en desinformatie ten dienste van een vijandige entiteit.

BoerKoekoek | 01-03-23 | 20:42 | 5

@Kopieerapparaat | 01-03-23 | 21:15: Tijdens de Koude Oorlog hadden we ook collaborateurs in de vorm van CPN'ers.
En uiteraard zijn 'we' nog niet rechtstreeks in oorlog, maar we zijn er wel bij betrokken, via wapenleveranties, de opvang van vluchtelingen en wat dies meer zij. Dus, of je nou wilt of niet, het is ook 'onze oorlog'.

KeesBruin | 01-03-23 | 21:20

@KeesBruin | 01-03-23 | 21:20: Nee Kees, dat is het niet! Het is een conflict tussen Oekraine en Rusland. En nee, ik ben het zeker niet eens met wat Rusland doet, maar dat maakt het nog niet onze oorlog. Veel politici laten zich net zo hard opnaaien door Zelensky als door Greta Thunberg en dat is een tekortkoming van die politici. De EU ligt er zich van meet af aan al tegenaan te bemoeien. Ik ben ook niet tegen op wat zijdelingse ondersteuning van Oekraine, maar we moeten er ook geen probleemeigenaar van worden. Het blijft een oorlog tussen die 2 landen en zodra het erop begint te lijken dat we militair ook betrokken raken, bijvoorbeeld door troepen te sturen, direct ermee kappen. Oekraine is geen EU lid, noch Navo lid. Dat is niet leuk voor ze, maar het is niet anders. Je moet behoorlijk gek zijn om jezelf een oorlog in te rommelen waar je in beginsel niets mee te maken hebt. Als NAVO steunen we onze bondgenoten, prima. Maar niet vanzelfsprekend ook de buren van de bondgenoten.

Kopieerapparaat | 01-03-23 | 21:45
-weggejorist-
intrigant | 01-03-23 | 22:58
▼ 2 antwoorden verborgen

De trumpie pacifisten gaan niet vechten. Democracy for sale.

Itastijl | 01-03-23 | 20:41
-weggejorist-
Flapster | 01-03-23 | 20:36 | 12
▼ 12 antwoorden verborgen

‘Offerdienst’ klinkt heel Solyvyovaans, jeweetog. ‘Zelensky is de duivel’ enzo….

Einde van de Domheid | 01-03-23 | 20:35

Zelensky is een idioot. En dus steunt de EU hem.

Cor Netto | 01-03-23 | 20:34 | 3

Niemoller staat nog een tree hoger op de ladder. De vijand van mijn vijand, daarin heb je gelijk….

TheseDays00 | 01-03-23 | 20:37

Wat je zegt ben je zelf

Ruud5 | 01-03-23 | 20:59

@Cor Netto: "Zelensky is een idioot"
Waarom dan precies?

ChupaChupa | 01-03-23 | 22:47

De mening van de gemiddelde Amerikaan, en ik ben het er wel mee eens eigenlijk. Nee, het is niet erg lovend over Oekraïne. Dus wees gewaarschuwd.

www.youtube.com/watch?v=TVcfIq1mYWo

keistad | 01-03-23 | 20:33 | 7

@KeesBruin | 01-03-23 | 20:59: Zoveel gedoneerd aan Oekraïne dat er niet eens meer een kroontje vanaf kan? Respect Kees. *kachel opschroeven doet*

keistad | 01-03-23 | 21:13

@keistad | 01-03-23 | 20:47: Ik vermoed dat je er een factor 1000 naast zit. 75 Biljoen in Nederland staat gelijk aan 75 Trillion in de VS, wat zij 75 Billion noemen heet hier 75 Miljard. De officiele staatsschuld (on balance) is om en nabij de USD 30 Trillion.

intrigant | 01-03-23 | 23:09

@intrigant | 01-03-23 | 23:09: Dollars uiteraard, en ik zat inderdaad wat aan de hoge kant. Al scheelde het ook weer niet heel veel.

"A1: Congress has passed three aid packages. The first in March ($13.6 billion) was tacked onto the massive $1.5 trillion omnibus appropriations for FY 2022. The package in May ($40 billion), which contained the major portion of the aid, was a standalone bill. The package in September ($13.7 billion) was attached to the continuing resolution. It was designed to provide aid through December, when Congress will consider full-year appropriation bills. As the chart below shows, the three packages total $68 billion"

keistad | 01-03-23 | 23:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Rusland gaat echt geen Navo-lidstaat aanvallen. Ze weten heel goed dat ze dan geen enkele kans maken en vernietigd worden. Ook Finland gaan ze niet aanvallen. Ze zijn niet dom daar in het Kremlin.

zeeman73 | 01-03-23 | 20:32 | 4

Hoe weet u dat? Als, met de nadruk op áls. Als Rusland een NAVO land aanvalt zal het net als bij deze oorlog dreigen met de inzet van kernwapens want dat is nu ook erg effectief gebleken. Ik heb er helemaal niet zo veel vertrouwen in dat de NAVO in een dergelijk geval en bij een dergelijk dreigement de bondgenoten te hulp zal schieten. Let wel: we hebben het over de situatie dat Rusland Oekraïne verslagen heeft.

BenZen | 01-03-23 | 21:15

@Hadena | 01-03-23 | 20:51: En dat kunnen ze!
Morgen in de Volkrant: 500.000 doden in Amsterdam, 20 miljoen doden in Tokyo, 17 miljoen doden in New York! "Iedereen lag onder aan hun kelderraampjes met zakjes thee in hun mond. De Russen hebben toegeslagen!

nobodiesunmighty | 01-03-23 | 21:55

Dat ben ik niet met je eens. Als Rusland een klein ex-Sovjetstaatje aanvalt moet ik nog zien dat de hele macht van de NAVO losgaat. Ik geloof er niets van.

Beste_Landgenoten | 01-03-23 | 22:21
▼ 1 antwoord verborgen

Dat land gewoon oprollen. Zijn we er klaar mee. Wat zijn onze belangen daar behalve kippen?

inCol | 01-03-23 | 20:31 | 1

"Wat zijn onze belangen daar behalve kippen?"

De eieren.

Maar eens, daar hebben we boeren voor. Hele goeie, de meest efficiënte en klimaat neutrale boeren ter wereld. En dat kan je gewoon heel trots zeggen zonder ook maar een woord te liegen (lees je mee Rutte? Misschien de groene man in eikeltjespyjama?). En je hoeft het veel minder ver te transporteren. Maar probeer dat eens uit te leggen aan een links georiënteerd persoon.

keistad | 01-03-23 | 21:24

Meevechten in Oekraïne zal niet gebeuren. In navo gebied zeker wel. En dat bedoelt hij ook. Dan zullen we schouder aan schouder staan om democratie te verdedigen.

TheManiac | 01-03-23 | 20:26 | 3

En de borst vooruit.

Joris Beltsin | 01-03-23 | 20:29

Maar dan zijn de Oekrainers allang op

Kopieerapparaat | 01-03-23 | 21:23

@Kopieerapparaat | 01-03-23 | 21:23: Die gaan niet op. De Vietnamezen zijn niet opgeraakt, de Zuid Koreanen zijn niet opgeraakt, De Israeliers zijn niet opgeraakt, de Koerden zijn niet opgeraakt. Ga zo maar door.
Oekraïners hebben altijd moeten vechten in hun Y-kraijna (grens gebied/land). Ik denk niet dat dat snel weggaat.

nobodiesunmighty | 01-03-23 | 21:58

Dit is dus het hele punt van die oorlog. Navo artikel 5. Voor Rusland een bedreiging en voor Oekraïne een felbegeerde bescherming. Neem Finland, al tientallen jaren neutraal en welvarend - had er niet een soortgelijke oplossing gezocht moeten worden ipv dat we toe stonden dat onze politici gewapende confrontatie opzochten? Niemand hier wil zichzelf of hun kinderen naar een front sturen. Iedereen roeptoetert vanaf de zijlijn dat anderen moeten vechten of wapens moeten krijgen. Mij niet gezien, ik ben niet hypocriet.

allemansvijand | 01-03-23 | 20:24 | 6

@Joris Beltsin | 01-03-23 | 20:32: uitgelokt? Volgens mij zijn de Russen begonnen. Met de krim.

TheManiac | 01-03-23 | 20:36

Mag ik u eraan herinneren dat de VS na 9-11 artikel 5 heeft uitgeroepen en we vervolgens gezellig naar Irak en Afhanistan konden. Heeft levens en miljarden gekost. artikel is verre van passief.

Briver | 01-03-23 | 21:04

Gefeliciteerd, dat jij "niet hypocriet" bent, en dientengevolge niemand wapens wil sturen of opdracht geeft om te vechten.
Alleen een beetje jammer, dat Rusland niets liever ziet dan dat soort vredelievende afzijdigheid

KeesBruin | 01-03-23 | 21:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Joost Niemöller, Arnold Karskens, Arthur van Amerongen.
Word een beetje moe van dit clubje mannen van middelbare leeftijd met hun anti Oekraïense sentimenten.

leo de pejo | 01-03-23 | 20:15 | 5

@Xaphan | 01-03-23 | 21:00:
Het is maar een soort van officieus getal..
Al waren het er 100, dan waren dat er nog 100 teveel, welke kant dan ook.

AldNuut | 01-03-23 | 21:07

150.000 uitgeschakelde Russen. een deel is inderdaad dood, deel vanwege verwondingen uitgeschakeld voor actieve deelname aan het front.

Briver | 01-03-23 | 21:11

Zijn toevallig allemaal kleine kale dikke mannetjes. Zit daar een trend in denk je? Ik weet er nog wel een paar. Ga ze niet noemen maar we zitten warm hier.

Beste_Landgenoten | 01-03-23 | 22:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Zelenski is anders wel druk bezig om zijn militairen erdoor te jagen. Momenteel de slag om Bakhmut. Zoals Oekraïne zelf aangeeft wonen er eigenlijk geen Oekraïners meer, is de stad compleet in puin geschoten, is het ook niet van strategisch belang, maar wordt de strijd gestreden voor de symbolische waarde. Mijn god, als je je leger opoffert voor een berg puin van symbolische waarde, ben je aardig van het padje. Die hele Zelenski is wel heel hard bezig om de sympathie van veel mensen, waaronder ik, door het putje te spoelen. Dan krijg ik wel steeds meer het idee dat zijn eigen volk hem eigenlijk een stuk minder interesseert dan hij doet voorkomen.

Kopieerapparaat | 01-03-23 | 20:15 | 10

Zelensky is "bezig jouw sympathie door het putje te spoelen". Had je die dan?

KeesBruin | 01-03-23 | 21:09

@Kopieerapparaat | 01-03-23 | 20:34: wie weet, wie weet. Misschien gaat ie een Operatie Uranus aan met de Russen? Misschien een Incheonnetje? Ik weet het niet. Ik blijf voorstander van herstel landgrenzen. Dat gezeik van autocraten, conglomeraten van ouwe mannetjes die iedere keer weer iets moeten hebben op basis van "ideetjes" blijft een voortzetting van ellende.

nobodiesunmighty | 01-03-23 | 22:08
▼ 7 antwoorden verborgen

Schiet de heilige Zelensky hier nu in eigen voet, of hoe moeten wij dit anders duiden? Help ons, oh giro555-orakel, help ons..
Oorlog voor de Oekrs is gewoon kudt, veel slachtoffers, brute invasie, nar Russen; snappen wij. Maar het is vooral een Russisch-Oekrains conflict welke ook Oekraïne al sinds de jaren 90 aan had kunnen zien komen en zich op had kunnen voorbereiden. Dat Zelensky nu en Janoekovitsj of Poroshenko toen is niet relevant... wij hebben ook diverse smaken politieke stromingen gehad. Fiks eigen shit, genoeg hulp gehad, stop met chanteren! Sleep ons jullie conflict niet in, sleep ons niet naar WO3 met maar één uitkomst. Als Rusland NAVO-gebied aanvalt, dan treedt artikel 5 in werking en handelen conform... maar Oekraïne is geen NAVO, en geen EU..

Nederlanddraaitdoor | 01-03-23 | 20:13 | 10

@Nederlanddraaitdoor | 01-03-23 | 20:38: een beroepsmilitair die geen trek heeft in "ondoordacht paniekvoetbal van politici"? Dat is een interessante kijk op de zaak, maar niet één die stand kan houden in een parlementaire democratie. Dus misschien kunt u maar beter even uw knopen gaan tellen.

KeesBruin | 01-03-23 | 21:22

KeesBruin, misschien moet jij je gewoon bezig houden met zaken waar je verstand van hebt, op dit onderwerp in ieder geval niet.

Nederlanddraaitdoor | 01-03-23 | 21:59
▼ 7 antwoorden verborgen

Roep me maar als het daar vrede is.
Poll?
Volgende week;
Volgende maand;
Volgend jaar???
Iemand?

Is dit nog nieuws? | 01-03-23 | 20:12 | 1

Zo lang de ego's blijven zoals ze zijn, een jaar of 100

Kopieerapparaat | 01-03-23 | 20:40

Die Joost Niemoller volg ik nou al een tijdje op Twitter en om heel eerlijk te zijn heb ik zulke door de Russen en ratten besnuffelde idioten gezien.

Behangdelul | 01-03-23 | 20:11

Neemt iemand die Twitter-trol Niemoller nog serieus? Ik heb de indruk dat deze sujet het liefst terug gaat naar de Sovjettijd. M.a.w. een aanhanger van Groen Links en dientengevolge het communisme.

Ommezwaai | 01-03-23 | 20:10 | 2

Nee joh, eerder een Baudet-fan.

Après toi | 01-03-23 | 20:23

@Après toi | 01-03-23 | 20:23: Echt niet, misschien zijn gedachten over het winnen/verliezen van Rusland riekt naar Baudet, maar verder een echte communist.

Kopieerapparaat | 01-03-23 | 20:42

''Wij staan zij aan zij met Oekraïne.. Watte? Oorlog? Uhm.. Ons even niet gezien hoor!''

VBO_B_Niveau | 01-03-23 | 20:09

Zonder ook maar iets af te doen aan het heilige doel een dictator terug in zijn Russisch hol te trappen, maar is het "normaal" als je langzamerhand een beetje Zelensky-moe bent? Ik vraag dit voor een vriend.

Gladiator Fap | 01-03-23 | 20:07 | 1

Voor uw vriend Joost?

Raspatat | 01-03-23 | 20:28

Die Joost Niemoller is letterlijk een NSB'er, want heulen met een buitenlandse dictator. Ze bestaan nog. Ik kijk af en toe op zijn tijdlijn, hij lijkt me ook een gefrustreerde man. Geboren op een verkeerd tijdstip. Het is een soort weemoed naar een raciaal puur land waarin de Westerse cultuur op een voetstuk stond, lees Nederland in de jaren '30, hoogtepunt van het kolonialisme. Iedereen wit, geen immigranten, en het Westen had de halve wereld in haar bezit.

martymcfly | 01-03-23 | 20:07 | 1

Iedereen die een beetje kritiek heeft op de minderbegaafde Niemoller wordt per omgaande geblokkeerd op Twitter.

Ommezwaai | 01-03-23 | 20:12

"waarin hij spreekt over een Russische invasie van de Baltische NAVO-staten die plaats zou kunnen vinden als Oekraïne de oorlog verliest."

Ik geloof dat Zelensky ons probeert te intimideren en bang probeert te maken.
Het doet me terug denken aan schoolpleinruzie's uit mijn jeugd: "als jij niet doet wat ik zeg, dan komt Pietje je in elkaar slaan" of wat subtieler "geef me je zakgeld, of ik zal je pakken".

Als Putin de EU of Baltische staten aan had willen vallen, had hij dat al heel lang kunnen doen.

Dit is zó doorzichtig! Maar is er iemand ongerust? Nee...

gaffelbaard | 01-03-23 | 20:06 | 3

Nee, dit is meer het kereltje wat bruut in elkaar getrapt wordt en in zijn onmacht de rest van het schoolplein probeert te mobiliseren om de pestkop te stoppen door te roepen dat de rest ook wel aan de beurt komt. En geef hem eens ongelijk.

VBO_B_Niveau | 01-03-23 | 20:13

Jij wist ook zeker dat Rusland Oekraïne niet ging aanvallen.

Après toi | 01-03-23 | 20:24

@Après toi | 01-03-23 | 20:24: Dat klopt, maar jij gelooft ook nog steeds dat de oorlog op 24-02-2022 is begonnen.Vergeef ik je hoor. De meeste mensen zijn gebeurtenissen uit de jaren daarvoor, en vooral ook de dagen daarvoor (toen ze elkaar nog over en weer over de 'ceasefire lines' beschoten en daar elkaar de schuld van gaven) allang weer vergeten. Zo'n beetje alle kranten hadden daar wel een artikeltje over, maar het geheugen van de mens is kort.

gaffelbaard | 01-03-23 | 20:41

Off topic: vergeet de samenstand van Venus en Jupiter aan de westelijke hemel niet!

J.P.Drapeau | 01-03-23 | 20:05 | 6

@Après toi | 01-03-23 | 20:25: Ik ventileerde hooguit de aannames van de klimaat mafkezen.

Kopieerapparaat | 01-03-23 | 20:45

Mooie tip, maar ze bewegen trouwens al weer verder van elkaar af, een tijd terug stonden ze dichter bij elkaar. Maar goed, het is nog steeds een mooi gezicht.

KeesBruin | 01-03-23 | 21:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Alleen extreme fascisten en extreme pacifisten geloven dit soort waanzin.

Après toi | 01-03-23 | 20:04 | 1

Ho ho... ik meen te herinneren dat u me tot de laatste rekende, maar ik geloof er óók niet in hoor!

gaffelbaard | 01-03-23 | 20:07

Als Rusland Oekraïne verslaat en vervolgens de baltische staten binnenvalt en artikel 5 in werking gaat, dan zal een deel van de troepen waarschijnlijk uit Amerikanen bestaan die zeker de kans lopen gedood te worden. Daar heeft Zelensky natuurlijk gewoon gelijk in en is helemaal niet zo schokkend als men het presenteert.

Ik denk dat hij dit beeld neer wil zetten vanwege de dalende publieke opinie in de VS. Vanuit zijn kant goed te begrijpen.

Zoelense Hobbyboer | 01-03-23 | 20:03 | 1

Inderdaad, zo bezien is dat te begrijpen. Maar je krijgt geen steun, of méér steun, door mensen bang te maken. Dat werkt altijd of averechts, of van korte duur en komt daarna weer keihard als een boemerang terug.

gaffelbaard | 01-03-23 | 20:10

Joost ziet er uit als zo'n zielig FvD ventje

Diederik_Ezel | 01-03-23 | 20:02 | 1

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de gemiddelde FvD'er er echt knapper uitziet dan die Zelensky, maar ja.

smdyasc | 01-03-23 | 20:28

Interessante stelling.

smdyasc | 01-03-23 | 20:02

Het schrikbarend hoeveel mensen nog blind zijn voor de russische agressie en elke manipulatie van de russen met beide handen aangrijpen om hun zogenaamde gelijk te bewijzen. Ze hebben zich nu eenmaal vastgelegd en kunnen met hun mening niet meer terug zonder eer verlies dus beuken ze maar op iedere leugen die poetin hun voorspeelt. Einstein zei al dat het heelal en de domheid van mensen oneindig is, bij het heelal was hij zich nog niet zeker.

jan huppeldepup | 01-03-23 | 20:01 | 5

@BenZen | 01-03-23 | 20:53:
Is u vergeten dat de "pro-russische rebellen", zoals de media ze noemt, óók niet kunnen vertrekken zonder hun eigen land te verlaten? Nee, vast niet. Zo ken ik u niet.

gaffelbaard | 01-03-23 | 21:03

@gaffelbaard | 01-03-23 | 21:03: nee, ik hoor volgens u vast bij de oorlogshitsers want het blijkt bon ton te zijn om mensen die vinden dat Oekraïne het recht heeft zich tegen de Russen te verdedigen daarvoor uit te maken. Of, in deze panelen nog erger: voor een D66er. Ben zo benieuwd hoe de mensen die vinden dat Oekraïne omwille van ons goedkope gas moet onderhandelen/zich moet overgeven/zich moet laten uitroeiing gedefinieerd kunnen worden. En die zogenaamde pro Russische rebellen? Ingevlogen Russische onruststokers. Zelfs in de Donbas was er een ruime meerderheid die op Zelensky stemde. Iets met democratie weet u wel.

BenZen | 01-03-23 | 21:26

@BenZen | 01-03-23 | 21:26:
Ik vind nog steeds dat onderhandelen een betere optie is dan oorlog voeren. Altijd. Dat scheelt een hoop mensenlevens.

Oorloghitser? Eh .... dat vind ik eigenlijk nog steeds. En u vind mij weer een Putin vriend. Nou en? En nu?
We tegelen nog steeds samen met elkaar in de panelen hier.

gaffelbaard | 02-03-23 | 00:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Vieze stemmingmakerij van die Niemöller.

Sieg Hein | 01-03-23 | 20:01

Nee, Zelensky zei namelijk helemaal dat 'Amerikaanse zonen en dochters zullen moeten sterven in Oekraïne'.
Misschien een cruciaal woord vergeten in deze tekst?

Sinterbikske | 01-03-23 | 19:58 | 1

Misschien niet......

zwarte-string | 01-03-23 | 20:01

Ik heb even die commentaren onder die tweet van Niemöller bekeken. Ik tel maar één reactie die hem tot de orde roept, de rest volgt het verhaal van Joost blindelings. Ik heb zelf geen twitter en weet niet precies hoe dat werkt. Hoe komt het dat hij niet meer tegengas krijgt? Heeft hij door mensen te blokken een soort echoput gecreëerd of zijn mensen zijn gelul gewoon beu geworden en reageren ze niet meer?

Tashtego | 01-03-23 | 19:56 | 4

Inderdaad, probeer maar een kritiek geluid en je bent geblokt.

jan huppeldepup | 01-03-23 | 20:03

De echoput. Zo werkt alles op social media. Iedereen in z’n eigen bubbel. Je krijgt accounts voorgesteld in dezelfde categorie wat je al leuk/ interessant vindt/ volgt en in no-time ga je verder het konijnenhol in. Al het andere is ‘de vijand’ en bestaat dus uit leugens en misleiding en hoef je niet meer te lezen/volgen. Zo werkt het op Twitter. Op Facebook. Op instagram. Op YouTube. Overal.

YoMoms | 01-03-23 | 20:07
▼ 1 antwoord verborgen

Nou ons kan gelukkig niets gebeuren, we stemden immers NEE bij het referendum, dus zijn we ver uit de buurt van dat wespennest gebleven!

Ruler | 01-03-23 | 19:56 | 5

@Après toi | 01-03-23 | 20:05: Het referendum ging over het aanhalen van vergaande EU betrekkingen en toekomstig EU-lidmaatschap met een corrupt en een etnisch verdeeld land en een oostwaarts oprukkende NAVO waar grote broer Rusland niet blij van zou worden. Dat kon iedereen zien aankomen maar niet alle reaguurders zijn bekend met de term invloedssfeer.

Ruler | 01-03-23 | 21:27

@Ruler | 01-03-23 | 21:27: Oekraïne handelt nu eenmaal veel meer met EU-landen dan met Rusland. Logisch dat Oekraïners graag bij de EU willen. Nu helemaal.
Dus nog een keer zo'n referendum wat mij betreft.

Après toi | 02-03-23 | 00:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Maakt niet uit hoe het geïnterpreteerd wordt.. het kwaad is al geschied. De yanks zijn nóg meer tegen deze oorlog als tegen die in Vietnam in de jaren '60/'70. Neemt niet weg dat Zelensky wel degelijk zegt dat Rusland de baltische Staten sowieso binnen gaat vallen als Oekraïne verliest. Wat complete onzin is.

Johan1235 | 01-03-23 | 19:56 | 2

En dat weet u zeker, dat staat als een paal boven water, daar durft u op te zweren enz.

jan huppeldepup | 01-03-23 | 20:05

O ja, heb je daar linkjes van, dat de Amerikanen tegen die oorlog zijn?

Après toi | 01-03-23 | 20:06

De Oekrainers hebben dan ook wel hele waardevolle grondstoffen die de Amerikanen graag willen controleren. We kochten ze al goedkoop in via onze goede Europese zakenpartner Rusland. Maar nu we via de Amerikanen moeten gaan kopen is dat natuurlijk heel veel mensenlevens waard.

adhd-je | 01-03-23 | 19:55 | 3

Ah, dus de Amerikanen hebben Poetin gevraagd Oekraïne binnen te vallen zodat de Amerikanen de Oekraïense waardevolle grondstoffen kunnen kopen?
Want zonder oorlog was dat nooit gelukt?

Dandruff | 01-03-23 | 20:05

Uiteindelijk draait het allemaal om geld en machtsconcentraties.
Oligarchen zijn geen specifiek Russisch ding.
Mensen sterven voor de belangen van individuen waar niemand ooit op gestemd heeft.
Beetje vergelijkbaar met de feodale middeleeuwen.
'Er is in die tijd veel bereikt'.

Abject | 01-03-23 | 20:06

Ja zo ongeveer. Oorlog om wie profiteert van de grondstoffen in de grond. Wie houdt de profits. Geen burgers in ieder geval. Daar wordt een generatie mannen tussen de 18 en 30 nu de loopgraven voor ingestuurd.

adhd-je | 01-03-23 | 20:27

"Nee, Zelensky zei namelijk helemaal *niet* dat..."

Geen01 | 01-03-23 | 19:55

“Het is ook onze oorlog”
En, bedankt.

Flightless bird | 01-03-23 | 19:54

Als Oekraïne verliest raakt het de huidige bezette gebieden kwijt, en de Krim, welke het eigenlijk nooit heeft gehad want Russische meerderheid en cruciale marinebasis.

Thats all.
Rusland gaat geen NAVO-gebied aanvallen want artikel 5.,

En er gaan sowieso geen Yanks sterven (huurlingen en "adviseurs" daargelaten.
Daar zijn Europeanen voor, aldus die Yanks.
Beetje gelijk het Koude Oorlog-concept.
Daarom hebben wij ook conventionele kernbommen en F35 's.
Het is aan ons om Russische divisies te nuken als ze eenmaal op Duits grondgebied zijn.
Zolang het conventioneel blijft is het strijdtoneel in Europa, en nergens anders.
Dat is de NAVO strategie.

Abject | 01-03-23 | 19:52 | 9

Dat snap ik abject, dat was destijds, toen de grenzen anders lagen. Nu houd het al op bij bijvoorbeeld Polen… dus op Duits grondgebied komen ze dus geeneens

KDbdl | 01-03-23 | 20:28

@Dandruff | 01-03-23 | 20:24: Jaja, dat klopt als een zwerende vinger, maar de Russen zien de Amerikaanse blijvende aanwezigheid als zijnde een zelfde ding.
Russen hebben wellicht nooit iets begrepen van "soft power".
Yanks begrepen het Post-Koloniale systeem heel goed.
Je geeft ze vrijheid en handel, onder de bescherming van jouw overkoepelende vleugels. Je bind ze aan jouw militair en economisch model, en laat ze verder vrij.
Beetje vergelijkbaar aan het Franse postkoloniale beleid.
Niet de lasten, wel de lusten.

Abject | 01-03-23 | 20:39
▼ 6 antwoorden verborgen

Als Zelensky ons nog wat eieren stuurt, leren wij hen, om heel hard: PangPang te roepen.

vladimirows | 01-03-23 | 19:52

Gewoon doorgaan met elkaar kapotschieten.

RickyLaRue | 01-03-23 | 19:51 | 12

@Après toi | 01-03-23 | 20:28: Juist vanwege de eerdere bezettingen willen ze in O. Europa zoveel mogelijk hun eigen boontjes doppen. Zie Polen en Hongarije. En nu niet gaan zeiken, dat die landen wél het geld aanpakken, maar niet luisteren, want het is exact dezelfde fout die ooit is gemaakt met ontwikkelingsgeld richting Afrika: Hier hebben jullie geld, daarna pakken we jullie grondstoffen af en zetten een paar rijke dispoten neer als leider. En gaat de bevolking morren, wordt het ondankbare honden genoemd.

vladimirows | 01-03-23 | 20:54

@vladimirows | 01-03-23 | 20:54: Die landen willen allemaal bij de EU en bij de NAVO. De route naar welvaart en onafhankelijkheid.

Après toi | 02-03-23 | 00:16
▼ 9 antwoorden verborgen

Context, altijd belangrijk. Niet voor uitgerangeerde ex -journalisten zoals Niemoller.

Wattman | 01-03-23 | 19:51

Het Russisch nucleaire arsenaal is zwaar inferieur aan dat van de VS, niet qua aantal, maar qua effectiviteit. Het zal snel over zijn als Rusland de Baltische staten binnenvalt, daar gaat de VS zijn zonen niet voor opofferen. Eens kijken of Putin die landen gaat binnenvallen.

skoftig | 01-03-23 | 19:49 | 10

"daar gaat de VS zijn zonen niet voor opofferen"

De VS gaat niemand opofferen. Daar hebben ze nou ons, de Europeanen, voor. Snapt u?

gaffelbaard | 01-03-23 | 20:26

@Après toi | 01-03-23 | 20:09: En de Russen staken Moskou in de fik en Napoleon kon hongerend en rillend van de kou terug naar Parijs. Vandaar mijn wtelling over de : "Russische weerbaarheid". Beter lezen dus.

vladimirows | 01-03-23 | 20:46

@omanders | 01-03-23 | 20:26: Dan hoeft u zich niet zo druk te maken over de nucleaire slagkracht van Rusland. Misschien kleinere nucleaire wapens, ook niet fijn om op je pet te krijgen, maar hele steden zie ik niet weggevaagd worden.

Red shirt | 01-03-23 | 21:03
▼ 7 antwoorden verborgen

Joost Niemoller is echt een viezerikje.

omanders | 01-03-23 | 19:47

Overigens had ik sterk de indruk dat Poetin deze offerdienst voor jonge mensen had opgezet, maar dat terzijde.

Dandruff | 01-03-23 | 19:47

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl