Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zeldzame POV: Oekraïner schiet Russische soldaat point blank van loopgraaf

We kijken nog steeds

We hebben een hoop topic-waardig POV-geweld voorbij zien komen inmiddels. Maar slechts een keer eerder zagen we daadwerkelijk een point blank kill confirmed. De eerste was half september onderstaand door die gedempte SF'er die twee Russen neerschiet. De tweede keer was gisteren bovenstaand, ergens in de Donbass. We zien hoe een Oekraïense soldaat een RPG afvuurt op een Russisch pantservoertuig slechts meters verderop, en vervolgens een Russische infanterist omver schiet die de loopgraaf probeert te betreden. Beelden van naar verluidt dezelfde soldaat vorige week en veel meer, na de breek. Wat je noemt; iemand die z'n gewicht lijkt te dragen (ja dat is Nederlands).

Ondertussen lijken de Russen het net rond Bakhmut, hoe langzaam dan ook, toch wel steeds verder te sluiten. Rond Ivanivske (maps), vlak onder Bakhmut, lijkt Oekraïne juist weer grond te winnen.

Enige keer dat we het eerder point blank zagen gebeuren; half september

Iemand origineel gezien? Digits zijn filter, deze cam-kwali bestond niet in '87

Social

Hele trench POV kill confirmed video

Social

De slowmo

Social

Man dit volautomatische Russische geweld

Social

Er worden nog geen Oekraïeners getraind op F16's, maar zijn al wel geselecteerd

Social

Reaguursels

Inloggen

Sorry GS ik moet jullie even corrigeren. De titel van dit item had natuurlijk "Oekraïner schiet Russische soldaat point wit van loopgraaf" moeten zijn. Ik ben door jullie woordkeuze tot diep gekwetst gemaakte.

Proud Infidel | 18-02-23 | 19:37

Zal wel een dove Russische soldaat geweest zijn. Die pleuris muziek hoor je toch…

Geertje W | 18-02-23 | 19:37

Ik weet niet veel van oorlog, maar wat Call of Duty mij geleerd is dat deze kill niet zou tellen als “point blank” en je dus niet toewerkt richting gouden camouflage voor op je wapen.

JWZ_JMK | 18-02-23 | 19:18
-weggejorist-
AllesMoetNiksMag | 18-02-23 | 19:04

GS als Hup Hup Oekraïne! echochambe, ik zou zeggen kijk een vluchtig op Telegram en bezie de keerzijde van dit gepompte narratief.

AllesMoetNiksMag | 18-02-23 | 18:57 | 1

Nederlands is vast niet je moedertaal.

Après toi | 18-02-23 | 21:10

Die Rus is zag er goed uitgerust uit (hihi uitgeRust..), nam initiatief op de loopgraaf af te gaan en het vuur te openen; een fanatiekeling dus. Ik ga er dan ook van uit dat dit een beroeps was of een Wagner, geen jongen uit een afgelegen Russisch dorpje die bij de eerste tegenslag dekking zoekt of wegrent.

Sneerpoets | 18-02-23 | 18:42 | 1

Waarschijnlijk een wagner of diensplichtige met een kadyrovsky in zijn rug die hem neerschiet als hij zich terugtrekt. Enigste kans te overleven is die loopgraaf te nemen.

panthoseen | 18-02-23 | 18:48
-weggejorist-
KDbdl | 18-02-23 | 18:11
-weggejorist-
KDbdl | 18-02-23 | 17:46

De vader van mijn stiefkinderen vocht in Bakmut, hij is vrijdag in een loopgraaf overleden, doodgeschoten door een Rus.

i-Wonder | 18-02-23 | 17:34 | 6
-weggejorist-
AllesMoetNiksMag | 18-02-23 | 18:59

@ i wonder. Heel erg en schandalig, deze oorlog kent aan beide kanten veel te veel slachtoffers!! En alleen maar voor dictators en machtswellustelingen aan beide kanten !!! Bah

geenhakbar | 18-02-23 | 21:23
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
KDbdl | 18-02-23 | 17:23 | 1

Met zulke luide muziek valt het ook wel op dat er dronken Russische soldaten in de schuur verstopt zitten.
En anders was het wel dat ze "Blyat" roepen toen de eerste granaat naar binnen werd gegooid.
#zouden de fietsen in het schuurtje het overleefd hebben?

Osdorpertje | 18-02-23 | 17:17

Volk stemt in een officieel erkend referendum wij willen onafhankelijk zijn van het Kremlin.

Volk stemt voor meer vrijheid en democratie.

Wie zijn die mensen die zo in de war zijn dat ze voor de Russen zijn en kunnen we ze ruilen met wat Russische raket-ontwerpers?

Poetin heeft domme mensen nodig aan het front en wij hebben niets aan ze.

KingOfTheLoonyBin | 18-02-23 | 16:38 | 4

@patrick023 | 18-02-23 | 16:45:

Wat dacht je van het referendum in 1991? Het referendum wat Rusland erkende en is opgesteld in het Boedapest Memorandum.

Ik denk dat jij, Patrick Hoofddorp, beter gewoon stil moet gaan zitten terwijl je geschoren wordt.

Schout-bij-Nacht-J | 18-02-23 | 16:54

@Schout-bij-Nacht-J | 18-02-23 | 16:54: Dat referendum was georganiseerd door de Russen. Die is net zo betrouwbaar als het referendum gehouden in de Krim, Loehansk en die andere Oblitz die nu bij Rusland horen. Ik begrijp je punt, sinds 1991 is de Oekraine onafhankelijk, maar Rusland wilde wel graag dat het een satelitiet staat bleef zoals Wit-Rusland maar op eens gaan die Oekrainers een beetje zelf besluiten nemen.

EmilioEsteves | 18-02-23 | 17:40
▼ 1 antwoord verborgen

Man schiet inbreker dood.

En er zijn nog steeds mensen die het willen opnemen voor de inbrekers, rovers, verkrachters, agressors en tuig.

Wie zijn die mensen?

KingOfTheLoonyBin | 18-02-23 | 16:33

Ik heb toch zeker wel meer POVs gezien eerder. Both sides. Op gewoon 1 meter afstand en op 4 meter afstand. Lekker bruut.

sjef-van-iekel | 18-02-23 | 16:27 | 1

Ik vond die verbrandde lijken toch veel heftiger. Levend verbranden levert toch beter beeldmateriaal op. Zolang het maar Russen zijn natuurlijk. Of andere ongevraagde indringers. Oorlog is kudt!

Bootvisser | 18-02-23 | 20:28

Van verheerlijking van oorlogsgeweld is gelukkig geen sprake.

geur_aars | 18-02-23 | 15:51
-weggejorist-
dutch bikkel | 18-02-23 | 15:38 | 30
▼ 30 antwoorden verborgen

Mark Rutte kan dit bloedvergieten stoppen.
Een oorlog wordt nooit gewonnen als de tegenstander compleet gedood is.
Oorlogen eindigen altijd aan de onderhandelingstafel.
Ook deze. En hoe sneller dat gebeurt hoe minder onschuldige jonge mannen dood gaan.

keestelpro | 18-02-23 | 15:00 | 24

@Red shirt | 18-02-23 | 16:15: Als Rusland heel Oekraïne verovert dan verandert dat land in één groot concentratiekamp.

Après toi | 18-02-23 | 18:29

@Keestelpro. Ok dan, je stelt dat Rutte de machtigste man op aarde is.
Had blijkbaar je eerste post wat te serieus genomen, thanks voor de verduidelijking.

Aleon | 18-02-23 | 19:24

@Red Shirt. Niet eensch. Rutte kan blijven zitten dankzij het volk dat op hem stempt en het grote gedogen door de coalitiepartijen en de volledige linkse oppositie
Dat hij verder helemaal niks kan ben ik dan weer wel met je eens.

Aleon | 18-02-23 | 19:29
▼ 21 antwoorden verborgen

Het zijn slecht tot niet opgeleide dienstplichtigen die vanwege een mafkees EN de EU uit hun schoenen worden geschoten. Ik word er gek van dat de Oekraïne wordt afgeschilderd als het kind van moeder Theresa en Jezus Christus terwijl het een verschrikkelijk corrupt kutland is.

Randall3.0 | 18-02-23 | 14:56 | 16

U kunt zich op de Russische ambassade aanmelden als vrijwilliger en een Russisch paspoort krijgen, maar kunt ook bij uw huisarts vrijwillige euthanasie aanvragen onder het motto als ik dan toch voor het Moederland moet sterven, dan maar thuis.

Tjemig | 18-02-23 | 16:49

@kortebroek | 18-02-23 | 16:36: die chocolade fabrikant was net zo democratisch gekozen als je vriend Poetin. Wordt volwassen en koop een lange broek.

Tjemig | 18-02-23 | 16:56

Precies, er zitten gewoon veel grondstoffen voor de zgn groene energie transitie

geenhakbar | 18-02-23 | 21:29
▼ 13 antwoorden verborgen

Deze oorlog zal zich nog lang gaan voortslepen, het westen levert montjesmaat wapen terwijl de Russische barbaren alles in de strijd gooien zoals ze altijd hebben gedaan.
Een broer van mijn beste vriend is wapenhandelaar en heeft vorig jaar 17 miljoen verdient.
En heeft dit jaar wapens verkocht aan Nederland met 2 miljoen winst.
Het is een noodzakelijk kwaad tegenwoordig wie had dat een jaar geleden gedacht.

polderaar | 18-02-23 | 14:47 | 6

@Red, de diplomatieke betrekkingen zijn op een heel laag niveau beland helaas.
De russen willen het verkeer via Narva ook minimaliseren.
En komende maand zijn hier ook verkiezingen de enorme inflatie is het belangrijkste thema.
Je bent welkom in mijn datsja vlakbij Narva.

polderaar | 18-02-23 | 15:49

@polderaar | 18-02-23 | 15:49: Wij hebben een Datsja buiten Moskou. Kom ook bij ons en laat bij ons samen de vrede beginnen.

Red shirt | 18-02-23 | 16:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Kunnen we een keer kappen met dat emotioneel gedoe rondom Oekraïne en Rusland? Het is een oorlog, ja dat is verschrikkelijk. Maar moeten wij nu gaan juichen als er een Rus kapot geschoten wordt? Oorlog voer je op staatsniveau, in eerste instantie zónder die emoties. Dat NAVO de grens al jaren opschuift is tactisch in het nadeel van Rusland. Toen de EU Oekraïne wilde lijven was voor Rusland de maat vol. Nu worden wij verzocht elke Rus slecht te vinden en elke dode Rus goed ( hallo emoties). Gelukkig maar dat onze journalistiek zo objectief is (ja, die was sarcastisch)

sub zero ice cold | 18-02-23 | 14:43 | 9

@Red shirt | 18-02-23 | 15:40:
Alsof Rusland dan nog iets te zeggen heeft over een inmiddels soeverein land.

Heb je ooit bedacht dat Rusland zomaar illegaal de vrijgevallen VN zetel van de USSR heeft ingepikt? Met welk recht eigenlijk? Ze waren beide deel van de USSR, maar ook jij lijkt het vanzelfsprekend te vinden dat die arrogante K-Russen het recht zouden hebben op die zetel?

Rusland terroriseert al eeuwen haar buren, alsof zij een godgegeven recht hebben op het terroriseren van hun buren, omdat het Goddelijke Russen zijn. Wat mij betreft zinkt dat hele land af in een diepe put, het zou de wereld veel ellende schelen en wellicht de ondergang door een nucleaire winter.

Beste_Landgenoten | 18-02-23 | 16:56
▼ 6 antwoorden verborgen

Beste GS. Dit is WarPorn.
Of je nu voor OEK of RUS bent, inmiddels wordt wel duidelijk dat duizenden jongens zinloos sneuvelen

Als je een filmpje linkt waarin op “feral cats” dwz lieve poezebeesten wordt geschoten, dan breekt de pleuris uit. Want dat is zielig

Feral cats australia: m.youtube.com/watch?v=KEhIcJfpdkk

theo-is-dood | 18-02-23 | 14:27 | 8

@kortebroek | 18-02-23 | 14:42: Die Kadrovsky's zouden prio 1 target moeten zijn, die zorgen ervoor dat de mobiks geen keus hebben.Je gaat naar het front nu. Ga je niet ben je over 1 minuut dood. Val je aan dan ga je gruwelijk dood als je pech hebt. Ga je je overgeven dan vuren we artillerie op je kop en ga je dood. Oja en als je je terugtrekt dan schieten we je dood.

Longhorn | 18-02-23 | 14:49

@Komjehiervaker | 18-02-23 | 14:45:
Ik denk als je 18-jarige zoon als kanonnenvoer aan het front sterft dat je het over je kind hebt en niet over de volwassene.

kortebroek | 18-02-23 | 19:35
▼ 5 antwoorden verborgen

De verpampering van onze decadente (daar heeft Poetin een punt) samenleving wordt in de panelen prachtig getoond door de opmerkingen over geweldsverheerlijking en door de krokodillentranen die je van sommigen blijkbaar eerst moet huilen voor je iets mag zeggen over deze oorlog. Het is oorlog, deze video's laten zien wat het is. Je hoeft niet te kijken, maar hoeft zeker niet te gaan janken om elke dooie Rus. Zoveel tranen heb je ook niet. Een groot filosoof zei ooit: to survive a war, you have to become war.

Komjehiervaker | 18-02-23 | 14:24 | 3

een echte filosoof zou zeggen : to survive a war you have to become a middelmatige lafaard die bij t eerste schot het land verlaat.

Thies | 18-02-23 | 14:51

Ik weet niet zeker of u het inzicht dat geweldsuitbarsting beter voorkomen kan worden, verpampering kunt noemen. Ik zou het wijsheid of volwassenheid noemen.

Red shirt | 18-02-23 | 15:43

@Red shirt | 18-02-23 | 15:43: die wijsheid behelst ook dat geweld soms moet. Zoals nu tegen Rusland. Ik stel nergens dat het een voorkomen van geweld verpampering is. Wel dat we niet als sneeuwvlokjes met geweld om moeten gaan.

Komjehiervaker | 18-02-23 | 16:16

Zou zelf veel vaker de vlammenwerper gebruiken

RickTheDick | 18-02-23 | 14:24 | 1

Afstand houden of thuisblijven?

zuurtjeregen | 18-02-23 | 16:16

De oorlog kan alleen maar beëindigd worden als Rusland ook een perspectief geboden wordt. Want Oekraïne kan zijn land wel terugveroveren, maar is de oorlog dan over? En wat als Oekraïne zich dan in Rusland begeeft om de Russische agressie te stoppen? In mijn ogen moeten bij vrede direct alle sancties tegen Rusland opgeheven worden en alle grondgebied weer terug naar de Oekraïne. Tevens moet een deel van de export afgeroomd worden als herstelbetaling aan Oekraïne. Ook zal de EU- en NAVO-uitbreiding op de heel lange baan moeten: Een dergelijke uitbreiding zal voor Rusland langdurig onacceptabel zijn. Misschien wel alleen als Rusland ook hier deel van mag uitmaken. De oorlog moet zo snel mogelijk gestopt worden. Het litteken wordt steeds dieper en lelijker. Het menselijk drama is nu al onmetelijk groot. De dood van al die jonge, vaak goedopgeleide mensen, die beide landen hard nodig hadden om vooruit te komen.

kortebroek | 18-02-23 | 14:13 | 13

"Als Rusland ook perspectief geboden wordt"

Welk perspectief, dat ze een heel stuk kapot geschoten land mogen houden, de helft van de vrouwen mogen verkrachten en kinderen deporteren?

Als beloning voor WAT precies?

Beste_Landgenoten | 18-02-23 | 14:44

Kortebroek misschien de naam veranderen in Dundoordebroek?
Je lijkt me makkelijk te intimideren en te chanteren. Waar woon je eigenlijk ( ik vraag dit voor een vriend )....

Graaisnaaiert | 18-02-23 | 14:56

Rusland verdient geen perspectief, dat land moet stevig op de plek worden gezet.

Après toi | 18-02-23 | 15:41
▼ 10 antwoorden verborgen

Wel fijn die player in de GS app, werkt al 8 jaar niet.

rifraf | 18-02-23 | 14:11

Ik vraag me eigenlijk wel eens af hoe het gaat worden als straks, als Oekraïne niet kan winnen en wij wel moeten, hoe straks die pro-Kremlin mensjes gaan piepen.

Neem zo'n Gerard de Boer. 77 jaar oud. Net in of net na de oorlog geboren. De man is een fascist pur sang. Niets geleerd, of juist niet geleerd dat de NSB toch echt fout was.

Dat soort mensen durven dan tegen de rest van ons te zeggen dat wij de fascisten zijn met onze agressieve uitbreiding naar het oosten. Echter, en gek genoeg als je het aan de mensen in het oosten vraagt zullen ze bijna allemaal zeggen het juist zij waren die bij de NAVO wilden komen en zo snel mogelijk. Hetzelfde met de EU. Landen willen bij de EU komen of tenminste kandidaat lidstaat worden. Zelfs Servië wil dat.

Wat is er mis met mensen zoals Gerard de Boer? 77 jaar oud. Was de man altijd al een fout? Is de man gewoon niet heel intelligent? Werkt de man voor de Russen? Wie is Gerard de Boer en waarom denkt hij zo?

77 jaar oud en helemaal verliefd op Poetin.

Schout-bij-Nacht-J | 18-02-23 | 14:05 | 1

Gerard is van na de oorlog en heeft in ieder geval nooit goed opgelet. En heeft ongetwijfeld ook een "mening" over Covid, over klimaat, over asielzoekers en over de platte aarde. Het opmerkelijke is dat zo'n mening over Poetin altijd gepaard gaat met andere wappie-elementen.

Beste_Landgenoten | 18-02-23 | 14:09

"Er zijn alleen maar verliezers in deze oorlog"
- Nee, er zijn agressors en verdedigers.

"Waar twee vechten hebben twee schuld"
-Zeg je dat ook als een vrouw wordt verkracht en haar verkrachter slaat?

"Beide kanten maken propaganda"
- Het verschil is dat we hier duizenden onafhankelijke journalisten hebben.

"Nu aan de onderhandelingstafel!"
- Er valt niet te praten met iemand die eist dat je land vernietigd wordt

"Zelensky wil niet ophouden"
- Nee, inderdaad. En dat lijkt me momenteel ook volkomen logisch.

"Het ligt aan de NAVO!"
- Onzin. De NAVO heeft geen enkele agressie getoond tegen Rusland.

"Maar ze hebben beloofd niet op te schuiven!"
- Ooit in een onderhandeling over de DDR. Later hadden we officiele verdragen.

"Van Baalen."
- Ja van Baalen, heeft in zijn eentje een oorlog gestart.

"Maar in Donbass wonen Russen!"
- Dat zal best. Maar het is Oekraïne.

"Dit is niet mijn oorlog!"
- Dat wordt het vanzelf, ook als je Poetin laat winnen.

Beste_Landgenoten | 18-02-23 | 14:03 | 17

@Après toi | 18-02-23 | 16:17: Oekraïne en perspectief? Nou ja het zal. Voor mij is het een corrupt boevennest dat nog een heeele lange weg te gaan heeft om op niveau van de EU te belanden. Rusland heeft zich er bij neer te leggen, dat is wel wat anders. Niettemin vind ik dat de huidige situatie niet waard. Oekraïne wil iets wat er de komende decennia niet in zit. Helaas voor Oekraïne. Zoveel doden voor het principe dat Oekraïne zelf mag kiezen? Het is het mij niet waard.

Kopieerapparaat | 18-02-23 | 16:47

@ Beste_Landgenoten | 18-02-23 Correctie: Het wordt onze oorlog juist als we Poetin laten winnen. Er staat namelijk nog meer op zijn verlanglijstje dan alleen maar Oekraïne. Ook Estland, Letland, Litouwen, Moldavië, Finland en Oost-Polen staan erop, en misschien zelfs Alaska. Dat hoorde ooit allemaal bij het tsarenrijk, dat hij graag wil herstellen.

MAD1950 | 18-02-23 | 17:59

@Kopieerapparaat | 18-02-23 | 16:47: Er is geen fatsoenlijke Oekraïner te vinden die onder een Russisch schrikbewind wil leven. Dus gaan ze door met vechten en proberen ze de Russische nazi's te verslaan. En wij gaan ze daarbij helpen, simpel zat.

Après toi | 18-02-23 | 18:32
▼ 14 antwoorden verborgen

Waarom doen we niet net als toendertijd met India en Pakistan? Daar mochten de bewoners beslissen.. willen we bij India horen of in dat andere land. En hoppa iedereen blij en geen onschuldige mensen meer over de kling gejaagd.

Tjatiswat | 18-02-23 | 13:58 | 6

'Even' een referendum organiseren in een oorlogsgebied?

ReyNemaattori | 18-02-23 | 14:32

Zo gezellig is het niet tussen India en Pakistan, hoor.

MAD1950 | 18-02-23 | 18:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Voor zover ik kan zien is Poetin nog steeds een bevriend staatshoofd en zijn er diplomatieke betrekkingen tussen Rusland en NL.

Dat zegt niet alles, maar zeker ook niet niets.

Ichneumonidae | 18-02-23 | 13:52 | 6

@Après toi | 18-02-23 | 14:01: Daar wonen wij. Daar woont familie, vrienden. Een deel van ons werk is in Moskou. Hetzelfde wat u in NL doet: leven.

Red shirt | 18-02-23 | 14:33

@Red shirt | 18-02-23 | 14:33: Ik zou snel verhuizen als ik jou was.

Après toi | 18-02-23 | 15:43

@Après toi | 18-02-23 | 15:43: Ik ben nu thuis in NL waar wij ook een huis hebben. Over mijn verblijf in Moskou maak ik mij niet zoveel zorgen. Problemen met het bankverkeer tussen Ruslande en NL heeft wel tot lastige situaties geleidt en ik voorzie dat Russische ondernemingen het steeds moeilijker gaan krijgen. Maar mijn zorgen betreffen mijn reismogelijkheden van en naar Moskou.

Red shirt | 18-02-23 | 15:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik snap dat het oorlog is en geen kompjoeterspel. Tuurlijk mag je laten zien dat oorlog akelig is en ik ben er ook echt niet bang voor om te zien. maar die stomme actiemuziek erbij is gewoon triest. Dat filmpje van die verzuipende Rus was wel echt het dieptepunt tot nu toe. En van die losers zoals Aristotalloss die alleen maar ervaring hebben met het poetsen van hun fleishgewehr hebben we er meer dan genoeg hier.

Kabouteraap | 18-02-23 | 13:46

De enige manier van de russen om ergens terreinwinst te kunnen boeken is door massaal jonge russen in de vleesmolen te gooien, hoewel deze strategie geen garantie voor succes is. De voorraad van beste wapens en soldaten van het reguliere leger zijn de russen wel ver doorheen, terwijl oekrainse leger juist door het westen opnieuw wordt uitgerust. Ik zie de kans op een oekrainse overwinning dan ook groeien. Hopelijk zetten de westerse landen snel een tandje bij.

panthoseen | 18-02-23 | 13:40 | 8

@panthoseen | 18-02-23 | 14:21: Gaan nog veel meer russen de pijp uit en als straks de oekies ze niet meer de baas kunnen wordt het daar boots on the ground : Nog meer russen de pijp uit.

Bunk-T | 18-02-23 | 14:40

Als wapenhandelaar vind ik dat het allemaal niet te snel moet gaan.

Zuurteregelaar | 18-02-23 | 14:44
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik sta er als soort van psychologisch* pascifist erg dubbel met mijn gevoelens richting die oorlog.
Ik ben volkomen anti oorlog, ik ben ook volkomen anti invasie.

De gruwelijke filmpjes gaan maar door..
Dat meisje vorig jaar, die naar school lopend een tiktokje maakt met een dansje, en perongelijk meefilmt hoe er nog geen 25 meter achter haar een kruisraket neerkomt, het zal gvd je 14 jarige pubertje maar wezen..
Of die vrouw met die gelakt nagels en, en, en, en

Juist daarom (leesonder bij *) hoop ik voor Ukraïne los van alle politieke voor en nadelen, links wil dit, rechts wil dat. Al dat gelul, al dat of er ergens in een hoekje politiek gewin te halen is dan doen we wel/niet/wachten/geven

Geef die Ukraïners gewoon wat ze nodig hebben, die zeer gemotiveerde soldaten, hebben wel bewezen er behoorlijk gebruik van te maken.
Laat ze de Rus maar uit hun land kicken.
Zijn wij (als hele Westen) altijd nog goedkoper uit dan dat wij met een nog een paar miljoen ontheemden opgescheept zouden komen te zitten, maar dat terzijde.
Oorlog is hel, hoe sneller het over is hoe beter.

Stuur gewoon al die shitzooi..

*zelf er daadwerkelijk tussenin gestaan, brandende mensen, brandend vee, half dorp compleet weg binnen de 20 minuten, voor geen enkele andere reden dan dat het dorpje een natuurlijk haventje had.

AldNuut | 18-02-23 | 13:37 | 2

Dat is juist het gevaar, de warmongers in de internationale wapenhandel en al hun politieke handlangers tot in Brussel en Den Haag aan toe gewoon de vrij hand geven.

funda | 18-02-23 | 13:39

Wie was die man in het rode cirkeltje?
Had hij kinderen? Een vrouw? Waarom liep hij daar?
Hield hij van Rusland maar baalde hij van Poetin?
Hoe was zij jeugd? Had hij dromen?

Het is absurd eigenlijk hoe Poetin en zin handlangers met 'zijn' land en bevolking omgaat.

AdvocatusDiaboli | 18-02-23 | 13:41

Afschuwelijk dat landje-pik van de Russen.
Meerdere landen deden het ook.
China deed het met Tibet..
Amerika, in het verleden, pikte Texas, Arizona en New Mexico in van de Mexicanen.

meneer Q | 18-02-23 | 13:28 | 15

@Red shirt | 18-02-23 | 13:45:
"Vergeet niet de illegale oorlog van de USA tegen Irak "

Altijd en eeuwig Irak, om de terreur van Rusland recht te kletsen. Verschil is met Irak, dat Saddam wel degelijk zijn buren en het westen dreigde met massavernietiging en eerder al raketten op ze deed neerdalen, zoals Tel Aviv. Dat het bluf was deed aan de dreiging weinig af en bovendien had de man ze wel, maar dan chemische wapens. Waar de Koeren mee zijn bestookt.

Die oorlog staat qua uitlokking zo e wil, mijlen ver af van wat er in Oekraine gebeurt. Je hoeft niet moeilijk te doen over het motief, Poetin heeft in zijn speech daarover vorig jaar laten weten dat Oekraïne wat hem betreft niet bestaat en tot Rusland behoort. Daar heb je je excuus voor de aanval.

Beste_Landgenoten | 18-02-23 | 17:03

@Après toi | 18-02-23 | 14:03: Saddam is door de US in het zadel geholpen.

A.I. van Dee | 18-02-23 | 22:39
▼ 12 antwoorden verborgen

En bam! dat was je leven.
Met een beetje pech crepeer je nog een paar uur.

De familie krijgt misschien een keer een berichtje van de heldendaden voor het Grote Russische rijk.
Of voor de rare ideeën van Poetin eigenlijk maar dat mag niemand zeggen.

Dienen die muziekjes ervoor om te vergeten dat het keiharde realiteit is en dat het mensen zijn of waren.

We worden wel steeds beter in het elkaar dood maken door de geschiedenis heen.
Wat een waanzin eigenlijk.

AdvocatusDiaboli | 18-02-23 | 13:23 | 5

We worden steeds beter om alles kapot te maken op deze aardbol, inclusief onszelf.

Kowalski11 | 18-02-23 | 13:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik gefilmd op de wc is ook een zeldzaam POV. Maar wie zit er te wachten op zulke beelden?

zuurtjeregen | 18-02-23 | 13:20 | 1

U wilt ze niet de kost moeten geven. Alles wat u kunt verzinnen gebeurt, en een heleboel meer.

Red shirt | 18-02-23 | 13:29
-weggejorist-
dutch bikkel | 18-02-23 | 13:19 | 18
▼ 18 antwoorden verborgen

Waanzin vastgelegd op beeld.

Wijze uit het Oosten | 18-02-23 | 13:18

One down.
143 millions to go.

wezen | 18-02-23 | 13:13

Die omsingeling van die stad is een lappendeken van gecontroleerde terugtrekking met drie flanken dekking waarna de Russen over open terrein de bergposities mogen bestormen. Het Is niet om te winnen, het is om af te slachten. En het druipt van US intelligence. West Point is helemaal blij met het gratis studiemateriaal.

Alquest | 18-02-23 | 13:04 | 1

Dat doen de Amerikanen goed.

Après toi | 18-02-23 | 13:21

Oekraïense piloten zijn ook al aan het trainen op de A-10 Thunderbolt II (Warthog) dus ik sluit niet uit dat ze al het zelfde doen voor de F16
time.com/6207115/ukraine-train-fighte...

dezakloper | 18-02-23 | 13:01 | 6

A-10 lijkt misschien leuk maar werkt alleen als je volledig luchtoverwicht hebt. Kans dat Oekraïne daar wat aan heeft is dus klein

De Ongematigde | 18-02-23 | 13:38

@De Ongematigde | 18-02-23 | 13:38:

Oekraïne heeft nog steeds luchtoverwicht ondanks dat de Russen de hele luchtmacht van Kiev al 5 of 6 keer vernietigd hebben.

Schout-bij-Nacht-J | 18-02-23 | 13:54

@Psoglav | 18-02-23 | 13:35: denk dat we het wel eens zijn hoor. Ik roep ook zeker niet op om Rusland zelf aan te vallen met lange afstandswapens. Jij noemt ze geen gamechanger, daar verschillen we misschien van mening. Juist om wat jij noemt het aanvallen van munitie opslagen e.d. Toen de HIMARS verschenen hadden deze een enorme impact op het slagveld maar vanwege hun beperkte bereik is die afgenomen, de Russen hebben hun opslag en aanvoer etc. gewoon naar achter verplaatst. Om die strategie vol te houden zou het volgens mij dus goed zijn om raketten e.d. te leveren die het hele gebied kunnen bestrijken. En dat kan volgens mij dus met makkelijker, goedkoper en sneller zonder dat je daar straaljagers voor nodig hebt. Uiteraard kunnen die ook weer andere dingen toevoegen dus ben zeker niet tegen het leveren ervan.

Capt. Iglo | 18-02-23 | 14:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Gisteravond was Rutte op de Staatsomroep te zien. De man is geenszins op andere gedachten te brengen. Oekraïne moet en zal winnen, anders staat Poetin t.z.t. hier op de stoep is zijn hersenspinsel. Dit jaar alleen al 2.5 miljard keiharde Nederlandse euro's die de Oekraïense oorlogsmachine worden ingepompt.

Ommezwaai | 18-02-23 | 13:01 | 32

@Après toi | 18-02-23 | 13:23: jij beweert zo veel

Hetiswathetis | 18-02-23 | 15:40

@Après toi | 18-02-23 | 15:47: Ik heb jou nog nooit gelijk zien krijgen. Met je corona is maar een griepje. Om daarna als een blad aan een boom om te draaien. Usefull idiot.

A.I. van Dee | 18-02-23 | 22:38
▼ 29 antwoorden verborgen

Iets ander valt me op: ik kan tegenwoordig op de Twitter website zowel mobiel als full size gewoon scrollen! Door de hele tijdlijn heen. Vroeger kreeg je na een paar tweets KLENG een onvriendelijk inlogscherm. Zo te zien heeft Elon dat er uit laten slopen.

Muxje | 18-02-23 | 12:53 | 3

Er zitten nu reclametweets in de tijdlijn. Een handige zet.

Hadena | 18-02-23 | 13:09

Viel mij ook op. Twitter has become a little less annoying.

LD69 | 18-02-23 | 13:14

@Muxje | 18-02-23 | 12:53
Ik gebruik al een poosje Nitter. Is oa. plugin voor Firefox die alle twitter linkjes meteen reroute. Alleen even een goede nitter instance zoeken die niet snel overbelast raakt. Zie github.com/zedeus/nitter/wiki/Instanc...

TheEgg | 18-02-23 | 13:35

Als je filmpjes laat zien waarop een paar Russen worden doodgeschoten, dan lijkt het er naar mijn idee niet goed uit te zien voor Oekraïne.
Enfin, hielden ze maar op met die ellende, ook al zie ik dat voorlopig niet gebeuren.

Beide kanten, als gebruikelijk in oorlogen, maken uiteraard propaganda - ga de waarheid maar ergens zoeken.

Ichneumonidae | 18-02-23 | 12:51 | 11

@gato | 18-02-23 | 13:07: Daar zal hij zeker een glimlach van krijgen. Duizenden mensen die zonder enig salaris hard werken om diect en indirect zijn salaris en leugens te blijven bekostigen.

funda | 18-02-23 | 13:23

@LD69 | 18-02-23 | 13:17: Nee, dat gaat lang duren. Voor Putin is het een erekwestie, en Zelensky heeft gezien hoe de Russen als beesten tekeer gingen in de door hen veroverde gebieden. Dus die gaat geen Oekraïns gebied afstaan in ruil voor vrede. Bovendien is zo'n vrede slechts tijdelijk, want Putin zegt afspraken eenzijdig op, als hij denkt er beter van te kunnen worden.

Après toi | 18-02-23 | 13:28

@Après toi | 18-02-23 | 12:57: Degene die af is ben jij (al maanden zo niet jaren), je hebt het alleen zelf nog niet door.

A.I. van Dee | 18-02-23 | 22:33
▼ 8 antwoorden verborgen

Voor alle mensen die doodsbang zijn voor de WEF. Ik presenteer je de MSC.

"The 59th Munich Security Conference (MSC) will take place from February 17th to 19th, 2023 at the Hotel Bayerischer Hof in Munich. For three days, the MSC 2023 will once again function as a unique platform for high-level debates on the greatest foreign and security policy challenges of our time. Almost a year after Russia's war of aggression against Ukraine began, MSC 2023 also provides an opportunity to take stock of cohesion within the Alliance and political commitment to the rules-based international order."

Aangezien Rusland niet mag of kan winnen en elke westerse leider van enige betekenis inmiddels begrijpt dat er geen praten meer gaat komen draait het dus vooral om hoe gaan zo'n 450 van de meest belangrijke personen in de wereld een plan trekken om Rusland systematisch te slopen. Niet alleen militair door wapens, munitie en andere goederen naar Oekraïne te sturen en hun soldaten te trainen maar ook economisch en diplomatiek.

Rusland heeft bewezen geen plekje te hebben in de moderne wereld. Het is niveau Noord-Korea en Iran. Geen haar beter.

Moskou is altijd goed geweest met een zichzelf vervullende voorspelling. Al decennia roepen ze dat het westen hun wil vernietigen, was niet waar, maar kniesoor die daarom geeft, en ze doen vervolgens precies alles waardoor de NAVO wel gaat uitbreiden om zichzelf vervolgens stuk te lopen op Oekraïne.

Voor de pro-Kremlin optimisten. Rusland heeft bijna geen goede kruisraketten meer, meer dan de helft van hun modernere tanks zijn kapot. Van de duizenden die er in opslag zitten zijn veel al decennia onbruikbaar. De marine is kut. De luchtmacht is kut. Wat ze nog wel hebben is manschappen. Die sneuvelen dan wel met gemiddeld 700-1000 per dag maar ze er hebben genoeg voor 300 dagen.

Reken maar dat die F-16's er komen, reken maar dat die CV90 en Bradleys een verschil gaan maken. Rusland is de enige partij die deze waanzin kan stoppen. Dat kan goedschiks of kwaadschiks om de simpele reden dat de rijkste en machtigste landen in de wereld niet van plan zijn om op te geven en dat Ruslands enige "vrienden" ook helemaal niets met die oorlog te maken willen hebben. In tegendeel zelfs. Eigenlijk zou het hun ook best goed uitkomen als Rusland valt.

Psoglav | 18-02-23 | 12:43 | 18

@johnyl | 18-02-23 | 13:07: Dat is ook mijn grootste vrees, dat deze oorlog eindigt in een nucleaire holocaust. Gekken genoeg die niet inzien dat dit een MAD-garantie is.

Ichneumonidae | 18-02-23 | 13:12
▼ 15 antwoorden verborgen

Volgens Yale zijn er 6000 Oekraïnse kinderen inmiddels ontvoert en in heropvoedingskampen gestopt in Rusland. Verachtelijke praktijken. Ik juich voor elke dode rus, zolang hij een wapen vast heeft in een land waar hij niet thuis hoort.

SterF... | 18-02-23 | 12:38 | 11

@SterF... | 18-02-23 | 13:04:
fair enough. Toch gaat een fysieke oorlog ook altijd gepaard met een propagandaoorlog, waarin de tegenstander altijd als wreed en immoreel wordt afgeschilderd. Vandaar mijn terughoudendheid.

lekgoot | 18-02-23 | 13:14

@Humsico | 18-02-23 | 13:08:
Dat is inderdaad het beste, maar ik ben niet zo onder de indruk van de kritiek in eigen land. Als maar genoeg Russen tijdens zo'n mobilisatie zeggen: barst maar, ik vertik het, dan wil ik nog wel eens zien hoe lang die oorlog duurt. Dus ja, stap je met een geweer in je klauwen de grens over, dan juich ik voor de thuisploeg.

SterF... | 18-02-23 | 13:17

@Psoglav | 18-02-23 | 12:47: Hoe weet je dat, wat zijn jouw bronnen? Je beweert van alles, maar onderbouwt het nergens.
Daar geeft de bakker geen brood voor.

Ichneumonidae | 18-02-23 | 13:46
▼ 8 antwoorden verborgen

Kom we zetten er bak teringmuziek onder voor het extra effect.

Joris Beltsin | 18-02-23 | 12:38 | 1

Ik maak me pas echt zorgen als er Andre Hazes of Frans Bauer onder gezet wordt.

funda | 18-02-23 | 13:00

Eigenlijk diep treurig dat dit als vermaak moet dienen.

TheBigKirth | 18-02-23 | 12:36 | 9

@Flapster | 18-02-23 | 12:55: haal je geweld en geld nu niet door elkaar heen? Uiteindelijk is het einddoel van al die knakkers macht over andere. Meer geld is meer priviligen.

pieterS | 18-02-23 | 13:05

@CLoVis | 18-02-23 | 13:00:
Ja, er werd wel vaker een puinhoop van gemaakt. Bij Lodewijk XVI bleef de guillotine bijl op de onderkaak steken zodat de beul nog even wat na moest drukken. Bij Mary Queen of Scots hadden ze ook meerdere pogingen nodig.
www.nzherald.co.nz/lifestyle/the-grue...

Der Schnitzeljäger | 18-02-23 | 15:17

@Der Schnitzeljäger | 18-02-23 | 15:17:
Ik hoop dat het lot genadiger was voor Lady Jane Grey,
slachtoffer van haar vader's ambitie.
Dit schilderij raakt mij (nog) steeds:
nl.wikipedia.org/wiki/Jane_Grey#/medi...

CLoVis | 18-02-23 | 16:27
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Flapster | 18-02-23 | 12:36 | 13
▼ 13 antwoorden verborgen
-weggejorist-
geur_aars | 18-02-23 | 12:36 | 1

Wat dit filmpje fout maakt is de muziek eronder. Maar ik zal nooit treuren om Duitse soldaten gesneuveld op de Grebbeberg of Russische in Oekraïne.

J.P.Drapeau | 18-02-23 | 12:35

Waarom zou je dit willen zien?

lekgoot | 18-02-23 | 12:28 | 2

Ik ben blij dat ik de keuze heb.

Muxje | 18-02-23 | 13:00

Zodat je weet hoe kut oorlog is. Als je het van het NOS journaal moet hebben zoals in de oorlog in Afghanistan of irak of welke oorlog dan ook, leek het niet zo erg. Soldaten met een rugzak die een stukje gaan wandelen met een geweer en dan weer terug komen op de basis. Dit laat zien hoe walgelijk een oorlog is en zorgt misschien voor een aversie zodat het niet meer zal gebeuren. Alhoewel we dat elk jaar roepen tijdens de dodenherdenking, maar er nog steeds oorlogen zijn, waar ook nederland indirect aan mee werkt.

brie-de-penis | 18-02-23 | 13:07

Jonge mannen die allemaal beschadigd terugkomen, gewond raken of doodgaan. Zo’n waanzin oorlog voeren.

1977 | 18-02-23 | 12:28

Persoonlijk kijk ik liever OperatorDrewski die Arma 3, Squad of dergelijke speelt.

Met_baard | 18-02-23 | 12:26

Hoe hou je elkaar uit elkaar in zo'n gevecht?

Blonde Nel | 18-02-23 | 12:25 | 2

‘Friendly fire’ is een fenomeen op het slachtveld.

Flibbage | 18-02-23 | 12:54

Die gekleurde armbandjes zijn een hulpmiddel daarin.

Cadaver | 18-02-23 | 13:56

De Russen krijgen hún waarheid te horen...
De Oekraïners krijgen hún waarheid te horen...
De Chinezen krijgen hún waarheid te horen...
De Amerikanen krijgen hún waarheid te horen...
En wij krijgen de waarheid te horen die we mogen horen...

Air van Boven Dorens | 18-02-23 | 12:25 | 9

@Après toi | 18-02-23 | 12:53: Lastig, vrijheid, is niet alleen kunnen zeggen wat je wilt maar ook onbelemmerd kunnen doen wat je wilt. En laat dat belemmeren en belonen nu net een pervers middel van de overheid zijn ipv besturen. Het stuur is al 12 jaar los van het roer maar nog heeft niemand het door. (en als je denkt dat Amerika vriendelijk is). Zolang er wat te verdienen valt misschien.

pieterS | 18-02-23 | 13:11

@pieterS | 18-02-23 | 13:11: Je kan en mag in Nederland heel veel. Ik heb zelf in een soort van politiestaat gewoond, dat is echt heel andere koek. Een website als GS zou daar na een paar maanden verboden worden, en tegen de redacteuren zouden vage klachten worden ingediend, waardoor ze minimaal 3 jaar in de gevangenis zouden belanden. En dan met 6 man in 1 cel.

Après toi | 18-02-23 | 13:33

@F. Jacobse | 18-02-23 | 12:42:

Dat blijkt al vele decennia uit de bekende basisprincipes van de westerse democratie: periodieke, geheime verkiezingen; VvMU; een vrije, onafhankelijke, en dus 'oneerbiedige' pers; een echte oppositie; een onafhankelijke rechtspraak. Wellicht vergeet ik nog iets.

Dat wil niet zeggen dat landen als Nederland utopieën zijn, waar niet af en toe - of geregeld, zo je wilt - iets fout gaat, maar er zijn dus veel meer waarborgen om 'fouten' te voorkomen, en fouten aan het licht te brengen.

In heel veel andere landen is dat niet het geval, omdat het aan één, maar meestal aan een hele hoop, van die democratische basisbeginselen ontbreekt.

Dr_Johnson | 18-02-23 | 13:34
▼ 6 antwoorden verborgen

“De slomo”. Zodat het nog beter te zien is?

impy | 18-02-23 | 12:24

Ze hebben bij mij voor het huis ook een greppel gegraven.. glasvezel aanleggen.. Lijkt mij zo al niets om daarin te duiken.. Maarja.. Komt allemaal wel heel dichtbij zo..#nietmijnoorlog!

Shadow112 | 18-02-23 | 12:21 | 1

Helemaal waar maar veep naïevelingen hier denken dat wij wel de “waarheid” te horen krijgen.

1977 | 18-02-23 | 12:29

Waarom denkt u dat we dit willen zien?

Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 12:18 | 8

Uitstekende vraag, maar het antwoord zal waarschijnlijk niet komen.

funda | 18-02-23 | 12:46

@Kapitein Sjaak Mus | 18-02-23 | 12:18:
Helemaal met u eens;
het is pervers om te willen zien
hoe een ander mens gedood wordt.

CLoVis | 18-02-23 | 12:49

Inderdaad... Ik heb het gisterochtend al gezien op een Telegram groep waar je lid van moet zijn. Dan weet je in ieder geval dat dit soort beelden (soms) voorbij komen en daar kun je voor kiezen. Al blijft het weerzinwekkend.

Ommezwaai | 18-02-23 | 12:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Oorlog is een uiterst smerig fenomeen. Vandaar dat je altijd alles in het werk moet stellen, alles uit de kast moet trekken, om oorlog te voorkomen.

Maar mbt deze Oekraïne oorlog, die volgende week vrijdag zijn eerste verjaardag viert, is de oplossing uiterst simpel: als Rusland stopt met zijn raketten af te schieten op Oekraïense steden, en zijn legers terugtrekt uit Oekraïens grondgebied, is het de dag daarna 'vrede', en kunnen Oekraïners én Russen weer een normaal leven gaan leiden.

Dr_Johnson | 18-02-23 | 12:15 | 11

@Après toi | 18-02-23 | 12:55: Lokaal conflict met een hoop internationale wapens. De Amerikanen vinden het wel goed zo. Wij betalen de Usa levert. en de de Oekies zijn het kanonnenvoer. MONEY>

pieterS | 18-02-23 | 13:17

@pieterS | 18-02-23 | 13:17: Oorlogvoeren is ook voor de VS een dure zaak. Puur economisch gezien kun je het beste vrede hebben.

Après toi | 18-02-23 | 13:35

@Ichneumonidae | 18-02-23 | 13:08: Nee, ze gaan straks land terug veroveren. Met betere wapens en met een betere motivatie dan de Russen.

Après toi | 18-02-23 | 13:36
▼ 8 antwoorden verborgen

Te bedenken is dat dit knullen zijn die elkaar nog nooit ontmoet hebben en die voor 'n stelletje ouwe lullen elkaar overhoop schieten.

meneer Q | 18-02-23 | 12:14 | 6
-weggejorist-
TheEgg | 18-02-23 | 13:27

@TheEgg | 18-02-23 | 13:27: Hij weet toch dat Putin niet te vertrouwen is. Net zoals Hitler destijds. En met Hitler werd ook niet onderhandeld.

Après toi | 18-02-23 | 13:37

@gato | 18-02-23 | 13:17: Die medespelers zijn het allemaal met Zelensky eens. Niemand moet die Russen.

Après toi | 18-02-23 | 15:51
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
OverVecht4Hoog | 18-02-23 | 12:13 | 2

Lijkt me dat de Oekraïners meer gericht het gevecht aangaan en de Russen blind van alles en nogwat neermaaien. Volgens Stoltenberg traint de NAVO sinds 2014 het Oekraïnse leger en dat is wel te merken.

Zoelense Hobbyboer | 18-02-23 | 12:11

Is het de nieuwe norm om te juichen voor dode Russen?

Elkerlyc | 18-02-23 | 12:04 | 8
-weggejorist-
Man-Bijt-Hond | 18-02-23 | 12:24

Ja hoor

Tom Aatje | 18-02-23 | 12:33

Wat doen die Russen in Oekraïne? Eigen schuld, zou ik zeggen.

Après toi | 18-02-23 | 12:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Enge wereld wordt steeds enger.

Plukkieplukkie | 18-02-23 | 12:03 | 2

De wereld is altijd eng geweest,alleen hebben we het hier de afgelopen 70 jaar goed kunnen camoufleren,maar dat houd geen eeuwig stand.

Jimmy Mc Clure | 18-02-23 | 12:13

@Jimmy Mc Clure | 18-02-23 | 12:13: Bijna exact de leeftijd van atoomwapens, wat het geheel toch net iets enger maakt als daarvoor.

Flibbage | 18-02-23 | 12:19

Gelukkig doen de filmpjes het niet; zo blijft ons heel wat leed bespaard.

funda | 18-02-23 | 12:02
-weggejorist-
Uranus1767 | 18-02-23 | 12:00 | 3

Dit is oorlogswaanzin die hier verheerlijkt wordt.

donkeyman | 18-02-23 | 11:58 | 8
-weggejorist-
Flibbage | 18-02-23 | 12:57

@president osama | 18-02-23 | 12:55: En ik ben klaar met die bleke pacifisten en wegkijkers en gebroken geweertjes die denken dat zo'n oorlog wel overwaait.

Après toi | 18-02-23 | 15:53

@Après toi | 18-02-23 | 15:53: denken dat de oorlog overwaait, of het plaatsen en kijken van dit soort filmpjes zijn twee verschillende zaken.

Diepstrotje | 18-02-23 | 22:24
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl