Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bier en Giro 7244 in Het StamCafé

3000 doden, 15000 gewonden. WHO schat wellicht 20.000 (!) slachtoffers 

Hier verder met het liveblog Aardbeving Anatolische Plaat. Het is allemaal tectoniek. De Arabische Plaat duwt de Anatolische Plaat naar het Westen, en eens in de zoveel jaar is het BAM. Want die Griekse Plaat geeft ook niet mee. Dodental is inmiddels de 3000 gepasseerd en zal nog verder oplopen, naar een schrikbarend aantal van 20K, aldus WHO. Tsunami van Turken in talkshows nu, Sinan Can in Nieuwsuur, Karsu bij Op1, Eus bij Ongehoord Nieuws, en de belmeisjes van Eva Jinek zijn nog aan het bellen. Ja sorry mensen, we proberen ook maar wat te grappen tijdens ellendige rampen. Vergeet u niet wat in de Rode Kruis Collectebus te doen, want in die doodzieke oorlogsnegorij van Turkije/Syrië hebben ze geen cent te makken en heel weinig pneumatische hamers. En het is er donker, en het is er koud. Later meer.
DANK U: 591.000 euro binnen op Giro 7244 voor slachtoffers aardbeving Turkije en Syrië (bron: Rode Kruis)

Social

Brrr

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Zonder gekheid
In dit geval een beetje sneu voor de turkse mensen want ik sort elke maand 100 euro naar het Ukrainse rode kruis..
Veel meer zit er niet in, en niet eens onwil..
Maar dit gebeurd daar vaker, gaat ook nog vaker gebeuren
Maar een fatsoenlijke bouwinspectie hebben ze daar niet

Mijn sympatie gaat naar Ukraïne, helemaal als je mee krijgt wat voor colonnes tanks en materiaal er alweer staan te wachten om los te mogen..
Vermoedelijk vindt daar binnen 10 dagen tot 2 weken eenzelfde grootscheepse 2de invasie plaats, nou van de 1ste heeft men de gevolgen daarvan al kunnen zien..
Veroorzaakt door mensen.

AldNuut | 07-02-23 | 09:10

Het is voor mij geen rijke periode met minder inkomsten (door ziektewet), maar toch mijn steentje maar bijgedragen, want de nood is echt heel erg hoog begreep ik. Vrees dat veel in met name Turkije door de veel te zwakke bouw in puin ligt, hopelijk komen er in de toekomst eisen aan die bouwwerken in aardbevingsgebied.
Vond dat ik politiek gezien wat ik over Turkije en Syrië denk even op zij moest schuiven om de mensen (tenslotte zijn het gewoon mensen) daar te helpen.
Helpt u ook allemaal mee?

Jan, Leiden | 07-02-23 | 08:54 | 4

@Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 08:58: Het tegenovergestelde. In 1999 vielen rond 18.000 doden bij aardbeving mede vanwege slechte bouw -> corruptie. Contracten werden doorverkocht en doorverkocht, tot het noodzakelijke geld aan de strijkstok was blijven hangen, en het goedkoopste overbleef om mee te bouwen. Nieman hield toezicht, of de toezichthouders werden ook omgekocht.

Madame Poitiers | 07-02-23 | 09:04

@Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 08:58:
Denkelijk zou het ook in wat mensen kunnen of misschien willen betalen voor huisvesting. Hoop maar dat deze dramatische gebeurtenis ze tot inzicht brengt.

Jan, Leiden | 07-02-23 | 09:05

@Madame Poitiers | 07-02-23 | 09:04:
Corrupte toestanden dus waarschijnlijk? Wel triest dan...

Jan, Leiden | 07-02-23 | 09:06
▼ 1 antwoord verborgen

Poetin schiet de Oekraïne in puin
En stuurt hulp naar een aardbevingsgebied in Turkije.

Something does not add up here.

AdvocatusDiaboli | 07-02-23 | 08:51 | 1

Wat heeft het een met het ander te maken?

UnderTheDevil | 07-02-23 | 09:01

Ben benieuwd als de wereld ook gaat crowdfunden voor Californië als de San-Andreas breuk flink begint te schokken.
Aan de staatsschuld ten opzichte van bijvoorbeeld Turkije kan het niet liggen.

steekmug | 07-02-23 | 08:49

Bittere ironie.

NOS Liveblog: "Sietsma ziet overigens veel hulp aankomen op het vliegveld. "We hebben de ene na de andere ploeg zien binnenkomen: Libanezen, uit Dubai, Tsjechen, maar ook een grote groep Russen. Het is opvallend dat die zomaar tussen de andere reddingswerkers door liepen", waarmee hij doelt op de spanningen vanwege de oorlog in Oekraïne."

De NOS is ook een beetje naïef denk ik maar zo. De "Witte Helmen" in Syrië zitten helemaal niet op ze te wachten op de Russen na de beestachtige oorlog die ze daar gevoerd hebben door alles, maar dan ook alles te slopen. En of de Koerden zitten te wachten op de Russen betwijfel ik ook ten zeerste. Maar goed, alle hulp is gewenst neem ik aan. Alleen aangezien Rusland haar soldaten met tampons de strijd in stuurt twijfel ik toch een beetje of ze überhaupt kunnen helpen.

Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 08:34 | 1

Voor Poetin is het allemaal 1 groot spel is te vrezen.

AdvocatusDiaboli | 07-02-23 | 08:47
-weggejorist-
Waakvlam | 07-02-23 | 08:33 | 3

Nu komen er weer de dagenlange berichten over hulp en hulpgoederen, emotionele dankwoorden en verhalen over verbroedering. Zijn er ‘de eerste beelden’ al?

Normpje | 07-02-23 | 08:25 | 3

En om daarna weer nazi's genoemd te worden door hun grote leider.

Waargaathetheen | 07-02-23 | 08:27

En over 2 weken hoor je er niets meer over.

De_fluitlokker | 07-02-23 | 08:29

@Waargaathetheen | 07-02-23 | 08:27:
En dat is precies wat mij steekt en waarom ik met moeite sympathie kan opwekken voor turkse belangen. En ja, ik snap dat het gewone volk zoals altijd de rekening van de klootzak-leiders moet betalen.

doemijjezusjemaar | 07-02-23 | 08:42

Via NOS liveblog:

“Sietsma ziet overigens veel hulp aankomen op het vliegveld. "We hebben de ene na de andere ploeg zien binnenkomen: Libanezen, uit Dubai, Tsjechen, maar ook een grote groep Russen. Het is opvallend dat die zomaar tussen de andere reddingswerkers door liepen", waarmee hij doelt op de spanningen vanwege de oorlog in Oekraïne.”

Wat een enorme schok moet dit zijn: Russen die ook gewoon mensen met gevoel blijken te zijn en komen helpen. Het moet niet gekker worden.
Mijn mening over Poetin heb ik hierdoor echter nog niet bijgesteld.

DankeSchon | 07-02-23 | 08:22 | 10

Reddingswerkers onderling zullen zich liever niet met politiek bezig houden.

AdvocatusDiaboli | 07-02-23 | 08:56

@Après toi | 07-02-23 | 08:45: Komen de slaven weer vrij als we excuses aanbieden? Komen de doden van de politionele acties weer tot leven na excuses? Komen de Joden weer thuis na wiedergutmachungsgeld?

Indien nee, dan zou volgende dezelfde logica als waarom we excuses aanboden voor zaken verder in het verleden, ook Rusland's zonden vergeven moeten worden.

ReyNemaattori | 07-02-23 | 08:57

@ReyNemaattori | 07-02-23 | 08:57:

Goed punt. We gaan goed bekijken en bespreken of en wanneer we de Russen hun zonden gaan vergeven zodra ze uit Oekraïne zijn opgerot en alle schade betaald hebben. Hun "sdelat khorosho snova" zeg maar.

Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 09:03
▼ 7 antwoorden verborgen

Waarom geef ik mn geld zonder nadenken in overvloede aan Ukrainse doelen, maar heb ik nog geen cent richting deze chaos gestuurd?

2Benen | 07-02-23 | 08:20 | 4

Medelijden is ernst van de ramp gedeeld door afstand.

Kapitein Sjaak Mus | 07-02-23 | 08:37

Dat snap ik ook niet.

gato | 07-02-23 | 09:22
▼ 1 antwoord verborgen

Israël heeft al meerdere teams plus twee vliegtuigen met voorraden in Turkije en stuurt nu ook een veldhospitaal, zal mooi staan naast dat veldhospitaal van de Emiraten. Qatar is ook al geland met hulp. Maar het mooiste nieuws is dat Rusland gevraagd heeft of Israel Syrië ook kan helpen. Schijnt dat de Israëli's wel bereid om goederen te leveren. Apart, en opmerkelijk.

Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 08:19 | 2

Waarom denk je dat laatste? Oftewel, waarom ‘schijnt’ dat? Zou wel bijzonder zijn. Van dat soort acties word ik nu emotioneel. Mits waar.

Zomaarwat | 07-02-23 | 08:37

Verderfelijke dominante ideologie dat het Westen haat en een verschrikkelijke dictator in Syrië en Turkije maken dat veel mensen op een tweesprong staan qua gevoel en urgentie om bij te dragen. Zo ook ik, andersom hadden we namelijk kapot kunnen vallen en stonden velen te dansen bij de Al Jazeera beelden. Tegelijkertijd hebben die mensen die daarbinnen het puin liggen in de meeste gevallen part nog deel aan.

_pacman_ | 07-02-23 | 08:15 | 4

Was u van plan de "sterke rechtse leider", dictator zoals u hem noemt, of de onschuldige burgerslachtoffers? Als het deze laatste zijn, moet u niet zo zeuren maar de portemonnee trekken.

Red shirt | 07-02-23 | 08:21

Als je ook geeft om de mensen onder het puin, dan zijn die je ook eeuwig dankbaar en mep je die dictator en z'n regime recht in hun smoel.

DitjaarkrijgikAOW | 07-02-23 | 08:33

Geldt dat ook als ik aan Russische moedertjes doneer die hun zonen zijn verloren?...

Pa Nadol | 07-02-23 | 08:51
▼ 1 antwoord verborgen

Naar. Vervelend. Verdrietig voor hen die iemand verloren zijn.
Moeder Schizo heeft ons geleerd, enkel met daden te helpen, geld geven we niet.
Dus krijgt een Turkse kennis die er naar toe wil, spullen.

EEnzame SchizofrEEN | 07-02-23 | 08:03

Klimaatprobleem
Overheid is dame van lichte zeden
ZoetenEUrs een handjevol bedrijven

Informatie gezocht over waar de blanco papier protestanten nu verblijven.

Gelukkig woon ik in een land met grenzen, in een huis met loodwater en jutestroom, dat niet op instorten staat.
Gelukkig altijd het uiten van mening over zaken vermeden.

Leve EU, 10 duizend glorieuze jaren.

hallevvezool | 07-02-23 | 07:56 | 1

Mooi gedicht. Misschien insturen voor de Kinderboekenweek.

Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 08:01

Goedemorgen nachtploeg!

Het zal je gebeuren, zo heb je een huis, seconden later heb je een stapel puin.. Bizar.

*Koffie zetten doet..*

Wijze uit het Oosten | 07-02-23 | 07:50 | 5

@anja | 07-02-23 | 08:03:
Dank anja, Lekker bakje is nuttig voor het onwillige brein.
hitsige collega's schudt je af met een 'hey het is nog geen pasen-kerst-pinkster-sinterklaas-hemelvaartdag', whatever maar zeer ver in het het verschiet ligt.
Een 'ik weet niet wat je wilt maar ik douche altijd op zaterdag' is ook wel heel nuttig gebleken

;))

AldNuut | 07-02-23 | 08:48

@Anja, hear hear ja dat zijn de geluks basics en de wereld behoort aan hen die er in geloven,
Brick House Commodores het verdrijft de ochtend mist, vanmiddag een winterse zon kan niet beter, fijne dag reaguurders!
youtu.be/rrBx6mAWYPU

Whisky | 07-02-23 | 09:00
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Normpje | 07-02-23 | 07:46 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat zijn die flatblokken toch slecht gebouwd. Hele gebouw staat maar op enkelsteens muren van de begane grond. Alle beton vervalt in poeder. De beton is veel te snel opgedroogd tijdens de bouw. Daar lig je nou klemstrak in opgesloten tot je laatste snik.

DitjaarkrijgikAOW | 07-02-23 | 07:38 | 4

Aardbeving vrij bouwen is veel duurder, veel complexer, veel langzamer en je kan oude troep nauwelijks achteraf aardbevingbestendig maken.

_pacman_ | 07-02-23 | 08:17

@_pacman_ | 07-02-23 | 08:17: Het is niet dat die aardbevingen gisteren begonnen zijn he.... Je moet daar altijd aardbevingsbestendig bouwen.

Jafco | 07-02-23 | 08:46
▼ 1 antwoord verborgen

Wat geld overgemaakt. Wel bijzonder, via de rode kruis site doneren maakt dat het op een andere rekening komt (22744 ipv 7244) dan die bedoeld is voor Turkije. Heb ik zeker de ceo gespekt..

TheManiac | 07-02-23 | 07:30 | 1

Altijd. De eerste 450,000 Euro gaat naar hem/haar. Daarna nog 100,000 Euro onkostenvergoeding erbij.
Ook daarom geef ik niks meer.

Normpje | 07-02-23 | 07:41

“””Onze””” minister Wobke Hoekstra (Via liveblog NOS):

Minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra noemt het in talkshow Op1 "pikant" dat uitgerekend Rusland, dat in oorlog is met Oekraïne, komt helpen om in Turkije mensen weg te halen onder het puin.

Hoekstra zegt dat het een illusie is om te denken dat de Russische president Poetin "niet ook dit weer door een geopolitieke lens bekijkt."

Vriend, dit is niet het moment om stoer te doen en zulke dingen te gaan roepen. Hulp=hulp. Wel of geen bijbedoeling.

DankeSchon | 07-02-23 | 07:29 | 5

Verstandige leiders bekijken álles. Zéker de gevolgen voor geopolitiek. Blijkbaar vindt Hoekstra dat een minpunt.

Dan wil ik alleen nog even weten of Hoekstra bezwaar heeft tegen Russische hulp. Het zou kunnen dat de Russen daar namelijk ‘geopolitiek’ voordeel bij hebben.

Om dat te kunnen bepalen moet je zelf óók geopolitiek denken. Grappig toch.

En mochten de belangen van Rusland en Turkije per ongeluk even op één lijn liggen, is het maar de vraag of je dat niet gewoon moet accepteren. Want hulp is wel prettig voor Turkije.

Dus wat wil die Hoekstra en wat wil hij zeggen?

Zomaarwat | 07-02-23 | 07:56

Enerzijds is er het cynisme anderzijds de naïviteit. Er is hulp en er is hulp.

ratelaar | 07-02-23 | 08:02

@Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 07:39: De Russen zijn er al:

“Sietsma ziet overigens veel hulp aankomen op het vliegveld. "We hebben de ene na de andere ploeg zien binnenkomen: Libanezen, uit Dubai, Tsjechen, maar ook een grote groep Russen. Het is opvallend dat die zomaar tussen de andere reddingswerkers door liepen", waarmee hij doelt op de spanningen vanwege de oorlog in Oekraïne.”

Via NOS liveblog.

DankeSchon | 07-02-23 | 08:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Is het naar verwachting gestopt met beven?

Zomaarwat | 07-02-23 | 07:21 | 2

Nee, ongeveer 2,5 uur geleden een beving van 5.6. Dit wordt een catastrofe van enorme omvang, voor zover dat nog niet is.

DankeSchon | 07-02-23 | 07:26

Leonard Cohen, altijd goed.

anja | 07-02-23 | 07:55

Het nare is dat, hoe erg het ook is, het mij niet veel doet. Normaal ben ik een empathisch mens.
Toch moest ik denken aan dat volk in Ede dat buiten stond te juichen na de aanslag op de Twin Towers.
Schrik zelf best wel van mijn denken.

De Let | 07-02-23 | 07:10 | 7

@Ben Adam | 07-02-23 | 07:29: Bent u hoofdcommissaris van de Denkpolitie? Een zeldzaam naargeestig belerend op onwaarheid gebaseerd proza.

Gelukkig dat papier geduldig is.

Zomaarwat | 07-02-23 | 07:42

@Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 07:32: Begint het er al niet mee dat wij ‘God’ nooit ‘spreken’ maar medemensen die een mening hebben des te meer. God een construct noemen voelt niet goed maar een boek of een concreet geloof en haar organisaties zijn wél louter door mensen gemaakt.

In ons hebben de meesten een geweten. Ik meen altijd te mogen denken dat dát het lijntje met het goddelijke is. Maar goed, vraag niet om bewijzen, want die heb ik niet.

Zomaarwat | 07-02-23 | 07:45

@Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 07:32: Tssss... nou jaa,, infidel die je bent! Het is metafysiek, je weet toch, lekker diep en abstract en overstijgend en zo. Divine spark, baby! Vrije wil! En nu hup, ga maar eens niet de buurvrouw begeren, met die lekkere heupen van haar. Denk aan de vrije wil. En überhaupt, niet zo kritisch, a bit of faith a day keeps the doctor away.

anja | 07-02-23 | 07:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Heel schokkende situatie daar in Turkije (slechte grap, ik weet het, maar ik meen het wel. Verschrikkelijk wat er is gebeurd!)

Beetje off-topic, maar dat mag hier, een gedachte-experiment:
Ik zat me weer eens op te vreten over de hypocrisie van mensen die donkerbruine mensen "zwart" noemen en lichtbruine mensen "wit". Stel, twee woke "zwarte" mensen krijgen een albino kind. Gaan zij dat kind "zwart" of "wit" noemen?

Timide_Aso | 07-02-23 | 06:57 | 5

"Gris" denk ik. Maar serieus. Weet je echt niet dat je niet "woke" hoeft te zijn als twee negroïde mensen om een albino te krijgen? Daarnaast is de paus inmiddels ook om. De Pope is Woke dude. Het leven is over voor je. Eet smakelijk.

Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 07:09

@Ruimedenker | 07-02-23 | 07:09: nee, het absoluut niet relevant (maar wel óók actueel), dat geef ik zelf ook aan. Maar het is het stamcafé, dus volgens mij ben ik niet verplicht het strikt en alleen over de waan van de dag te hebben, toch? Maar, moest je krabben?

Timide_Aso | 07-02-23 | 07:28

@Timide_Aso | 07-02-23 | 07:28:
Ja man, dikke laag.
Dat bedoel ik met interessante vraag.
Allemaal gekkigheid.
Fijne dag!

Ruimedenker | 07-02-23 | 08:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Turkije schat dat er 5.600 gebouwen zijn ingestort. Men zegt dat het dodenaantal nu al 4.300 is. Men verwacht dat de factor tenminste x8 is. Dat is zo'n 35.000 doden, en dat is alleen maar de doden. Hoe zit het met de overlevenden? Het is niet dat die mensen het daar al leuk hadden. En dan weten niemand nog precies hoe het zit in Syrië. Wat een ramp. Zelfs Iran stuurt hulp.

Ik mag maar hopen dat het rode kruis dit niet vernaggeld want als daar geen tenten, eten en dekens komen met het donatiegeld dan ga ik persoonlijk Marieke van Schaik op haar bek timmeren. En ja, daar ga ik wel wel over in discussie met de rechter.

Ndranghitiari | 07-02-23 | 06:45

En maar blijven bouwen in die gebieden. In de jaren 60 werd tektoniek bekend.

horsteknots | 07-02-23 | 06:33 | 1

Tja, in delta is het ook goed wonen. In de jaren 50 kwam de zee binnen. En aan de voet van de vulkaan is het ook goed wonen, dat dit geen goed idee is, is ook al bijna 3000 jaar bekend…

ratelaar | 07-02-23 | 06:50

@civilian | 07-02-23 | 07:45: Heb dezelfde ervaring met mensen, dus in Nederland was het hallo tegen de buren en dat was het, omdat die verhalen niet meer aankwamen bij me.
Hier woon ik rustig, waarschuwde nog mijn buren boven op de berg, kochten het toch, dan maar verder uitzoeken.
Moet wel zeggen dat als het Nederlanders waren geweest ik ze harder had toegesproken, omdat ik weet wat gaat gebeuren en dat is toch mijn volk.
Voor de rest kan iedereen me de bout hachelen, zit je in nood, zie je ze niet. Het is toch iedereen voor zichzelf.

gato | 07-02-23 | 08:19

Echt om te huilen dit Mickey! En ik kan op meerdere niveaus gewoon niet begrijpen. 1 zo'n medewerker in een team is al schokkend. Maar een heel team is voor mij gewoon niet te bevatten. Dit hadden collega's van mij kunnen zijn omdat ik met dezelfde doelgroep heb gewerkt. Dit zou een plek zijn geweest die ik nietsvermoedend en enthousiast voor één van mijn cliënten uitgezocht zou kunnen hebben. Ben er stil van. Bedankt voor het plaatsen.

lezeres | 07-02-23 | 09:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Moeilijk, moeilijk, geven we aan de Turkse of aan de Syrische strijkstok. En we moeten ook al geven aan morele en psychosociale steun voor kinderen in oorlogsgebieden (gestructureerde spel- en bewegingsactiviteiten aan kinderen getroffen door conflict en migratie), en de zwerfhondjes in de tropen en de hongersnood van families met tien kinderen in Afrika, en heeft u al aan Ukraine gegeven, en vergeet die andere 44.541 doelen in het ANBI register niet.

Ondertussen zetten we de verwarming nog maar een paar graden lager? Vergeef me mijn cynisme (of niet). Het is verschrikkelijk wat die mensen overkomt, jammer genoeg staan er dan 555 instanties klaar om er geld mee te maken. Sinds Haiti geef ik alleen nog maar direkt aan mensen die het nodig hebben.

bergsbeklimmer | 07-02-23 | 06:14 | 2

Best een goed punt. Dit is erg leeswaardig.

"THE NEIGHBORHOOD OF CAMPECHE sprawls up a steep hillside in Haiti’s capital city, Port-au-Prince. Goats rustle in trash that goes forever uncollected. Children kick a deflated volleyball in a dusty lot below a wall with a hand-painted logo of the American Red Cross.

In late 2011, the Red Cross launched a multimillion-dollar project to transform the desperately poor area, which was hit hard by the earthquake that struck Haiti the year before. The main focus of the project — called LAMIKA, an acronym in Creole for “A Better Life in My Neighborhood” — was building hundreds of permanent homes.

Red Cross CEO emails about “wonderful helicopter idea” to spend money

Today, not one home has been built in Campeche. Many residents live in shacks made of rusty sheet metal, without access to drinkable water, electricity or basic sanitation. When it rains, their homes flood and residents bail out mud and water."

Ndranghitiari | 07-02-23 | 06:42

Zoveel goede werken, zo weinig tijd. Persoonlijk kies ik voor mijn directe omgeving en is de rest van de wereld de ver van mijn bed show.
Liever zorg ik er voor dat ik mijn eigen zaakjes op orde heb voordat ik anderen, laat staan de rest van de wereld ga redden. Als iedereen dat nou zou doen…

ratelaar | 07-02-23 | 06:48

Goedemorgen allemaal. Wat een verhalen allemaal weer zeg. En ik ben net wakker, dat beloofd veel goeds. Is het erg dat we vandaag wakker worden met een heel erg dikke vette Texas blues?

ZZ Top - I Need You Tonight
youtu.be/PTiwF0z5Auc

Zwezerik | 07-02-23 | 05:59 | 2

Ja hoor, dat mag.

horsteknots | 07-02-23 | 06:07

Nou vooruit, deze ene keer dan. Horsteknots en ik strijken over ons hart.

anja | 07-02-23 | 07:11

Over 2 weken hoor je niets meer over deze ramp. De media leeft bij de waan van de dag. Er komt overigens bijzonder weinig geld binnen op dat 7244 giro nummer.

De_fluitlokker | 07-02-23 | 05:32 | 5

@cugel | 07-02-23 | 05:43:

Ik denk dat het steekt dat het rode kruis dat geld gebruikt zodat de rode halve maan allemaal tenten en warme dekens en eten kan kopen of zoiets. Een andere verklaring heb ik niet.

DeKussendeWielrenner | 07-02-23 | 05:49

Nederlanders zijn van oudsher bovengemiddeld gul in dit soort situaties. Als de donaties opdrogen, dan betekent dit misschien dat er even echt niets te geven is?

MickeyGouda | 07-02-23 | 05:50

@DeKussendeWielrenner | 07-02-23 | 05:49:
Zou kunnen. Hier nog een artikel:
www.trouw.nl/cs-bb5b57518
Anatolische plaat
Geologen wisten dat de opgebouwde spanning in Turkije een keer vrij moest komen.
Maar je moet je ervoor registreren, ws niet de moeite waard als het al in de kop staat.
Jij bent om deze tijd actief door je baan die je verbindt aan Japan, een andere tijdzone?

cugel | 07-02-23 | 06:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Een serieuzer onderwerp: dit artikel beargumenteerd dat FDR het goed had en dat Reagan het bij het verkeerde eind had:
www.theguardian.com/commentisfree/202...
"The Great Crash of 1929 followed by the Great Depression taught the nation a crucial lesson that we forgot after Ronald Reagan’s presidency: the so-called “free market” does not exist. Markets are always and inevitably human creations. They reflect decisions by judges, legislators and government agencies as to how the market should be organized and enforced – and for whom.

The economy that collapsed in 1929 was the consequence of decisions that organized the market for a monied elite, allowing nearly unlimited borrowing, encouraging people to gamble on Wall Street, suppressing labor unions, holding down wages, and permitting the Street to take huge risks with other people’s money.

Franklin D Roosevelt and his administration reversed this. They reorganized the market to serve public purposes – stopping excessive borrowing and Wall Street gambling, encouraging labor unions, establishing social security and creating unemployment insurance, disability insurance and a 40-hour workweek. They used government spending to create more jobs. During the second world war, they controlled prices and put almost every American to work."

cugel | 07-02-23 | 05:30 | 2

The crash in 1929 had ook en veel te maken met import en exporttarieven die werden geheven door de VS regering, congres en senaat. Protectie en isolationisme, inderdaad dus overheids- en politiek ingrijpen in de markt. Dat wordt effe vergeten door die 2 linkse media outlets. Verder niks mis mee want dat is hun visie maar wel het hele verhaal vertellen. Daarnaast werden de grote bedrijven zwaar belast tijdens the great depression die volgde om maar de new deal te financieren. Pas in 1939 toen de oorlog uitbrak ging FDR om de tafel zitten en vroeg hulp van de grote bedrijven waarop de bedrijven zeiden: Prima maar dan minder belasting.
Maw (kort door de bocht) de VS kwam niet uit de depressie door de new deal maar door het begin van de 2e wereldoorlog.

Basil Fawlty | 07-02-23 | 09:19

Ik aarzel een beetje over dit topic, want het is geen issue voor mij, behalve dat ik een Engelse kennis heb die er zijdelings iets mee heeft. Maar vooruit, toch maar even in de groep gooien als licht entertainment, hoewel op zich belangrijk, tegenover "Democratic Capitalism", een Guardian artikel waar ik zodirect nog wel iets over kwijt wil:
Carolien Spaans in de Linda:
"Waar we nog niet aan toe zijn gekomen, is het bekijken van het laatste heilige huisje: de lange relatie met degene aan wie je al dan niet je jawoord hebt gegeven. Want dat is nogal een dikke boom om in te ­klimmen. Met als onwrikbare wortels de regels die wij – nou ja, zíj, want mannen beslisten vroeger alles – met elkaar hebben afgesproken. De wetten van de monogamie. Van cultuur. Van de belofte dat hij voor je zorgt en jij hem gewillig ontvangt in de echtelijke sponde. De onwrikbare gedachte dat wij vrouwen toch altijd maar horen te ­behagen, zelfs als we daar eigenlijk geen zin in hebben. Ongeschreven wetten en patronen die niet meer van deze tijd zijn, omdat de Bijbel het nachtkastje allang heeft verlaten en we goddomme gewoon werken. ‘Ik wil niet’ zou gehoord moeten worden, omdat het om je lichaam gaat. Je privé-eigendom. Maar daarvoor moet je het wel eerst durven zeggen. Moeilijk, moeilijk.
Voordat trouwens het beeld ontstaat dat vrouwen eigenlijk aseksuele wezens zijn: zéker niet. Wij gaan ook vreemd, we hebben vibrators en houden niet minder van sex dan mannen. Maar mogen we het dan wel even hebben over wat die sex precies inhoudt? Steek je vinger op als je klaarkomt van piemel-in-vagina. En dan nu graag een hand omhoog als het beter lukt met een hand of tong tussen de benen. Ahá. O ja, voor de lol gooi ik hier nog even het woord faken in de mix. Want dat kunnen we goed, doen alsof. Dan kwetsen we zijn ego niet, en bovendien is het gedoe ook sneller voorbij. Want bij sex tussen man en vrouw telt vooral dat híj klaarkomt, en jij hooguit als het meezit. Zo is dat eeuwen geweest, en het is lastig om van dat idee af te komen. Ook nu nog, in de meeste slaapkamers. Och, hoe geestig zou het zijn om te visualiseren dat het doel van sex is dat de vrouw klaarkomt, ha! Niet dat de mannen dat niet willen, want áls het lukt (of als we faken) zijn ze daar hartstikke trots op. En ze willen meestal ook best aan de bak, maar dan heet het doorgaans voorspel.
Oftewel: dat wat vóór de sex komt. Wat maar weer bewijst dat onder echte sex ezeltje p(r)ik wordt verstaan. Door hen, maar eigenlijk ook door ons, want we duwen dat hoofd niet nog eens naar beneden, maar bewegen na een paar minuutjes mee met zijn wensen. Zijn behoeften. Ook als dat voor ons weinig tot niks oplevert, behalve de geruststellende gedachte dat zolang hij thuis nog aan zijn trekken komt, de kans kleiner is dat hij zijn heil ergens anders gaat zoeken. Dat jij je taak hebt volbracht en daarmee het gezin is veiliggesteld. We denken oprecht dat een relatie nu eenmaal bestaat uit compromissen sluiten, en dit is er een van. Monogamie vraagt nu eenmaal om offers, die mannen moeten toch ook hun troep opruimen en naar jouw gemekker luisteren."
(Sorry, voor het lange citaat, maar Blendle linkjes werken maar één keer)

cugel | 07-02-23 | 05:19 | 11

@ratelaar | 07-02-23 | 07:20: Bij het ouder worden, mede vaak door medicijnen, valt de sex weg. Dan zoekt men ruimte, even samen koffie drinken, praten over de hond of tuin, een paar jaar maakt verschil, de een blijft wat fitter, de ander interesseert zich nergens meer voor. Het leven heeft wonden achter gelaten, daar heb je begrip voor, soms niet, dan even een clash, dat ruimt weer op.

gato | 07-02-23 | 08:37

@gato | 07-02-23 | 08:37:
Oud ben ik niet (mwoa bijna 45) en medicijnen gebruik ik ook niet. Het is misschien de hectiek van het gezinsleven icm de tijd van het jaar.
Anders moet ik misschien in therapie en/of aan de blauwe pilletjes… ;)

ratelaar | 07-02-23 | 09:10

Het "beeld dat vrouwen asexuele wezens zijn" is zorgvuldig gecreeerd door de eerste golf feministen. Die mythe werd er echt in gestampt (no pun intended). Eind 70-er jaren stond in alle kranten en tijdschriften te lezen dat jonge vrouwen helemaal geen behoefte hadden aan seks, en al zeker geen penetratie, want dat was "penis georienteerd". Volgens de toenmalige maatstaven zouden meisjes alleen maar willen knuffelen en intiem doen, maar GEEN seks. Let wel, in deze tijd had zelfs het onschuldige gebruik van de krachtterm "KUT !!!!" gevolgen. Dan snauwden meisjes je bits toe "Nou zeg ! Smijt je EIGEN vleeswaren aub !". Altijd ! Die vonden het echt beledigend als je "kut" riep. Enfin, je bent een jonge kerel, de hormonen gieren door je keel, je denkt de hele dag alleen maar seks, je rukt je suf, maar je wil niet opdringerig doen tegen meisjes, want je wil geen asshole zijn. Daarom heb ik in mijn jonge jaren flink wat lekkertjes aan me voorbij laten gaan door die klote feministen ! En dat vergeef ik ze nooit. I wasted so much good fur ! Zodra ik naar Amerika vertrok werd me duidelijk dat het allemaal 1 grote leugen was ! Die meiden waren allemaal net zo horny als wij, en lieten duidelijk blijken dat ze dolgraag aan hun haren naar je grot gesleept wilden worden om de voering eruit te laten rammen. En zo geschiedde.

Asteroid-B612 | 07-02-23 | 09:18
▼ 8 antwoorden verborgen

Zo goedemorgen of nacht wat van toepassing is! Even een vraagje terwijl de koffieratel ding brr doet. Recent 100.000 dode Oekraïnenrs +- even veel, zo niet een keer zo veel Ruskies.. Is dit nou cijfermatig zo veel erger?.. Slurpje koffie neemt en bijde zaken niet wil downplayen.. Maar perspectief zoekt vanaf een afstandje...

Shadow112 | 07-02-23 | 04:56 | 5

Goedemorgen. Men is hier bepaald niet voorbijgegaan aan het Oekraïne-conflict, lijkt mij. De situatie in Turkije en Syrië is menselijk leed met een andere aanleiding, maar zou het daarom minder vermeldenswaardig zijn?

MickeyGouda | 07-02-23 | 05:23

Nee hoor @MG, maar er flitst wel heel veel voorbij in korte tijd over die beving. Iets meer dan wat wij zien van wat er in het "Oostblok" voor gruwelijke ellende zich afspeelt al zo'n lange tijd.

Shadow112 | 07-02-23 | 05:31

@Shadow112 | 07-02-23 | 05:31:
Persoonlijk ben ik mij daar erg van bewust en het frustreert me dat het menselijk leed totaal ondergeschikt lijkt aan geopolitieke overwegingen. Blijkbaar is meer geweld de enige manier om dit geweld te stoppen.

MickeyGouda | 07-02-23 | 06:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik moet iets kwijt.

Heel lang geleden toen ik GeenStijl per ongeluk ontdekte vond ik destijds een groep van vooral rechtse en ook linkse online denkers, tof toen maar dat werd een beetje verpest toen na de Stivoro-affaire toen het plots volliep met van die figuren die kogelbrieven gingen sturen of in ieder geval zouden willen sturen.

Tot die tijd was ik als "reaguurder" best wel actief. Toen was er ook een nachtkroeg waar heel lang geluld werd over van alles en nog wat. Soms, vaak met best pittige gesprekken.

Toen kwam de TMG. Uitbreiding. Joris de Lognazi en moderatie. Maar dat was eerst helemaal niet eens nodig. We hielden het respectvol en netjes. Scherpe tongen hoor, het was geen lieve plakkende knuffelsoos voor reaguurders met aandacht tekort, of reagluurders met een zwak hart, het was een discussieforum. En dat ging er hard aan toe soms. Op een goede manier.

Oh ja, en we kregen we het "kudo" systeem. En werd de discussie meer wie is de eerste die een gehaaide opmerking maakt voor de kudo's. Ik was toen te druk bezig met werk en relaties en ben van reaguurder naar reagluurder gegaan. In de tussentijd mijn hotmailadres kwijtgeraakt, wist ik veel dat je eens in de zoveel tijd moet inloggen, en mijn wachtwoord voor GeenStijl vergeten. Niet dat ik eigenlijk nog wilde reageren hoewel ik met weemoed terugdacht aan die tijd.

En daar zit je dan als veteraan. Af en toe nog eventjes kijken. En natuurlijk. Er zijn nog mensen die verder komen dan hun onderbuik legen.

DeEnigeWaarheid | 07-02-23 | 04:55 | 8

Je mag heel veel zeggen. Maar als je zegt dat vaccinaties niet werken, terwijl dat de sleutel is om mensen uit overbelaste ziekenhuizen te houden... dan snap ik wel dat er gejorist wordt.

Papa Jones | 07-02-23 | 07:37

Censuur is veel heftiger dan voorheen. Ik denk ook dat de consequenties veel heftiger zijn en de verantwoordelijkheden duidelijker. Volgens mij is wat wij schrijven de verantwoordelijkheid van geenstijl dat het op hun site staat. Dus soms zal er iets gecensureerd worden omdat het anders teveel gedoe oplevert of evt geld kost of imagoschade oplevert en dat wil geenstijl niet. Dat staat een serieuze discussie of behandeling van onderwerpen en eerlijjheid wel in de weg natuurlijk. Dat zijn echter ontwikkelingen die onvermijdbaar zijn om rekening mee te houden. Het emotionele ‘wat gevoelloos’ is wel erg postmodern. Men leidt niet alleen een mening af uit de eigen emotie maar beoordeelt er ook anderen ethisch mee. Hilarisch. Dat is eigenlijk wat ikzelf als belangrijkste wijziging ervaar. En ja, ik was er ook al vroeg bij, tijdje weg. En nu andere nick.

Zomaarwat | 07-02-23 | 08:50

Je hebt gelijk, dat nachtcafe is gewoon niet te harden, sommige hebben er ook last van en zeggen dat. maar het heeft niks meer met GS te maken, maar meer met Facebook, ik mis nog de emo.
Net nog aan het lezen, morgen weer een normaal cafe, dit, deze avond is een normaal cafe, waar mensen het hebben over het leed, of blije dingen, dan denk ik iedere avond, necrosis, waar ben je. Waar zijn de mensen van vroeger. Een nachtcafe is over alles hebben, maar sommige denken echt in een cafe te zitten, met borrelpraat en vooral niet over ernstige zaken, daar is het niet voor bedoeld. Dat is dus de grote misvatting, het is juist bedoeld daarvoor, daar waar we het op de dag over het topic hebben, mogen we in de avond andere onderwerpen aanhalen. Voor gebral ga ik wel het echte cafe in, doe me een plezier, ga terug waarvoor het bedoeld is, ook over leuke dingen.
Nu krijg ik een aantal over me heen, kan me niet schelen, mijn ergenis is al maanden.

gato | 07-02-23 | 09:06
▼ 5 antwoorden verborgen

Turken uit Nederland massaal terug naar Turkije om hulp te bieden.
Nick Cave & The Bad Seeds - I Had A Dream, Joe
youtu.be/QPBLf6Z2a3Q

Datzullenwenogweleen | 07-02-23 | 04:45

Tjezus, dat ik dat nog tegenkom in het stamcafé na 4 uur 's nachts. Die dikke kon toch zingen.

Tashtego | 07-02-23 | 04:24

Ik ga nog even de film Midnight Express kijken.

Theodorik1 | 07-02-23 | 03:58 | 1

Ik ga nog even de film Deliverance kijken.

DeKussendeWielrenner | 07-02-23 | 04:07

Het was kort, niet krachtig maar toch nog even leuk. Tijd om te gaan. Dus,
Trusten en slaap lief. Morgen weer een 'normaal' café?

K1100 | 07-02-23 | 03:58 | 1

Wie weet?
Trust K.
Heb geen spijt van m’n ‘oproep’ :)

TheOne48 | 07-02-23 | 04:07

Zou Saban Baran nog leven?

bitterpete | 07-02-23 | 03:47 | 2

Dat zou een geluk bij een ongeluk zijn.

K1100 | 07-02-23 | 03:54

Denk het wel. Die is in Istanboel veroordeeld tot 8 jaar cel in 2016.

DeKussendeWielrenner | 07-02-23 | 03:55

Je merkt toch wel een verschil in sfeer op zo'n rampdag zoals dit. Dit geeft de mens toch moed. Geen zichzelf-likkende ego-centristen die zichzelf het liefste aflikken in de spiegel en alles doen voor een virtueel bitje of bytje om maar een beetje aandacht te krijgen. Dat getuigt echt van invoelendheid in mijn mening. Op een droevige dag zoals dit is het ook niet gepast om met elkaar digitaal te gaan flirten en klef te zijn. Geen belediging verder, als jij dat nodig hebt en krijgt, prima, ik pas er voor. Maar goed. De laatste 24 uur. Gisterochtend melde ik hier dat er al 17 doden waren te betreuren, en dat waren toen nog slechts de getelde officiële doden. Nu zijn dat al ruim 3600 doden. Gezien de omvang van de ramp die tot zover als Jerusalem gevoeld werd hoef je jezelf niet af te vragen of jij een steentje wil bijdragen. Als je niet direct het gevoel hebt dat niemand jouw hulp verdient dan houdt het op. Blijf lekker op je stuivers zitten of trek nog een biertje open. Persoonlijke anecdote. Ik werk voor een Japans bedrijf, en ik heb daardoor zeer onregelmatige uren. Het betaalt goed, ik klaag niet. Maar. Dus zo rond de middag in Japan wil de baas wel weten of ik de mailtjes heb gelezen en wat de plannen zijn. Echter, mijn baas had ook vandaag wel zoiets van dat was wel een flinke beving daar en wij Japanners zijn wel iets gewend. Kobe lag laatst nog in puin en over Fukushima is het ook wel duidelijk. De beste Japanner vroeg me nog of ik iemand kende die familie daar heeft. Alsof wij elkaar allemaal kennen aan deze kant van de sloot. Maar enfin. Die ken ik niet. Denk ik althans. Ik ken eigenlijk geen Turken of Koerden of Syriërs. Hij zei ook trots dat Japan ook gaat helpen en het bedrijf ook beetje gaat helpen, financieel dan, dit terwijl de zaken niet echt heel best gaan op dit moment. Maar daar hebben we het zelden over. Dat terzijde. Japanners hebben natuurlijk wel wat ervaring met aardbevingen dus ik snap het extra sentiment. Het is ook kut. Je zou maar je dode kindje overleven. Dat wens je niemand. Of je zou maar onwetend als kindje niet snappen dat jij de enige van je familie bent die nog leeft. Het is een verschrikking. Echt een gruwel.

DeKussendeWielrenner | 07-02-23 | 03:17 | 11

@DeKussendeWielrenner | 07-02-23 | 04:20:
Mischien heel egoistisch van mij. Dit soort rampen heb ik al tientallen keren in mijn leven voorbij zien komen. Verschrikkelijk.,vind iedereen.
Kan er verder niks mee, heeft geen zin om mijn plaatsvervangende verdriet uit te venten (kijk mij eens deugen)
Problemen in mijn persoonlijke kring kan ik daadwerkelijk wel iets mee.

TheOne48 | 07-02-23 | 04:34

@TheOne48 | 07-02-23 | 04:34:

Ik weet bijna niets over je behalve dan dat zowel jij als cugel door een hele zware periode gaan. Denk niet dat iemand jou kan begrijpen. Maar je kan wat mij betreft prima zeggen dat dit verschrikkelijk is maar dat jij echt andere dingen aan je hoofd hebt. Wat denk ik iedereen prima zal begrijpen. En dan als laatste. Niemand kan je helpen. Dat verdriet. Dat is een pad die je helaas alleen moet lopen. Ik zou graag willen dat ik beter nieuws had.

DeKussendeWielrenner | 07-02-23 | 04:48

@TheOne48 | 07-02-23 | 04:14: Nee, a. Dat begrijpen veel mensen niet want ze denken a la snowvlokjes dat ze daarin uniek zijn en b. Ze moeten hun emotie delen delen delen en als je niet warm knuffelend meehuilt ben je echt een onmens. Het is van een niveau, nu ja. Er zijn veel van die mensen. En passant trappen ze jou de grond in maar zij zijn zó empathisch. Je moet er maar om lachen, om zoveel achterlijkheid. Iets anders gaat het vrees ik voorlopig in iedr geval niet worden. Misschien dat ze ooit eens redelijk én invoelend worden, maar dan moet de realiteit ze wel heel hard raken. In tuindorp Nederland is die kans niet heel groot.

Zomaarwat | 07-02-23 | 09:02
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik begin te beven. Slapen.

Normpje | 07-02-23 | 02:50

K.! Internet uitgevallen?

TheOne48 | 07-02-23 | 02:46 | 14

@K1100 | 07-02-23 | 03:37:
Hier was het zonnig maar nog net te koud om te wandelen (rolstoel) met mijn vrouw. Hoop gauw op wat warmer weer.

TheOne48 | 07-02-23 | 03:45

@K1100 | 07-02-23 | 03:40: Ach opinions are like assholes
You take them with a little salt -;)
According to my wife :-)

Theodorik1 | 07-02-23 | 03:46

@TheOne48 | 07-02-23 | 03:45:
Hoop het ook voor Nederland. En over drie weken moet ik terug zijn:-( Dus een graad of vijftien met een zonnetje zou zeer welkom zijn. Maar ja, je hebt het niet voor het kiezen. Dan schroeven we gewoon de verwarming op.

K1100 | 07-02-23 | 03:52
▼ 11 antwoorden verborgen

Hij ging wel vaak naar de Chinees….

Normpje | 07-02-23 | 02:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Over de aardbeving: vreselijk natuurlijk.

De watersnoodramp in 1953 is hot nu. Ik stel voor dat we een evenredig deel aan Turkije schenken, van wat wij toen van hun kregen?

wilderst | 07-02-23 | 02:18 | 2

Dus ik zie net een mega-stunt van AH voor pleepapier op de reclame!

Maar ik zat helaas een opgenomen film te kijken...

wilderst | 07-02-23 | 02:13 | 1

Maart 2020 is calling

-PR- | 07-02-23 | 02:15

Reportages uit Syrië: massaal wordt geroepen dat allah groot is.
Maar zoals gewoonlijk, en al 1600 jaar lang, doet allah helemaal niets om
dit soort rampen te stoppen.
Wanneer dringt het in dat deel van de wereld door dat allah helemaal geen bondgenood is?

Jan Dribbel | 07-02-23 | 01:47 | 7

Het 'mooie' van dit soort rampen is dat er geen kwaad achter zit.
Het is pure willekeur. Het is vreselijk om je naaste geliefden te verliezen maar het is ook een verlichtende gedachte dat er geen kwaad of opzet in het spel is.
Ja tenzij je je handen ten hemel reikt en smeekt 'oh god of allah wat doet gij ons aan'. Waanzin.

keestelpro | 07-02-23 | 02:02

@keestelpro | 07-02-23 | 02:02:

Eigenlijk heb je helemaal gelijk. Het is ruig om het zo te stellen maar het is wel de waarheid vind ik.

DeEnigeWaarheid | 07-02-23 | 02:13

@Piggelmee | 07-02-23 | 01:54: Een humanitaire ramp als deze, waarbij mensen worden getroffen die een normaal leven willen leiden,zoals de meerderheid op deze planeet,verbinden aan een zogenaamd opperwezen is regelrechte waanzin.Als je in "The ring of fire" woont loop je zelfde risico's, that's life.

Theodorik1 | 07-02-23 | 02:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik heb wel gedoneerd aan het rode kruis. En voordat men mij gaat betichten van deugen en naastenliefde. Dat is wel mijn primaire doel inderdaad. Mijn tweede doel is dat ik de mensen veel liever daar help dan hier. Dus noem me maar racist, fascist, nazi of wat dan ook maar ik kan het missen en ik vind dat hier de pot met langzaamkokende kikkers een beetje vol begint te raken. Help die mensen daar, niet hier.

Ndranghitiari | 07-02-23 | 01:45 | 1

Ik dit wel toelichten.
Als je doet wat je zegt dan deug je gewoon. En doneren aan het Rode Kruis lijkt me prima. Inderdaad naastenliefde. Niks mis mee.
Waar ik moeite mee heb zijn 'Deugers': mensen die in een tv-programma aankondigen dat ze hun zolder gaan verbouwen om vervolgens een vluchteling op te vangen. Applaus alom.
Vraagt er iemand na een paar maanden of het gelukt is dan is het antwoord: "Eh nee, te veel gedoe, te duur, te grote inbreuk op m'n privacy". Dan val je wat mij betreft door de mand. Maar dat krijgt vervolgens geen of nauwelijks aandacht. En dat heb je best vaak, met name bij 'verschillige' mensen, dat publiekelijk mooi weer spelen en vervolgens geniepelijk niet leveren.

LD69 | 07-02-23 | 02:15

Kijk, het "wonen in een woongroep is geweldig !" voormasseren is begonnen. Extra voordeel is dat je er bij woongroepen makkelijker iemand tussen kan proppen. De onvermijdelijke volgende stap : inkwartiering.
www.parool.nl/ps/zij-wonen-in-een-woo...

Asteroid-B612 | 07-02-23 | 01:42 | 4

Wonen in een woongroep is ideaal voor zwakzinnigen.
Kunnen ze elkaar een beetje in de gaten houden.
De foto erbij is zeer stereotype bevestigend.

keestelpro | 07-02-23 | 02:36
▼ 1 antwoord verborgen

Er was trouwens eerder nog een item over Jevgeni Prigozjin die morgen in een MiG-29 stapt en Zelensky uitdaagt voor en duel. Alle Neanderthaler-Homo-Sapiens hybriden zullen wel weer uitzinnig juichen en klappen op dit soort idioterie. Ergens hoop je gewoon dat dit westerse propaganda is. Maar nee, helaas.

Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 01:35 | 13

@-PR- | 07-02-23 | 02:07:

Wacht eens, dus als ik Poetin supporters omschrijf als Neanderthaler-Homo Sapiens hybriden dan voel jij je aangesproken? Ik weet niet of je het doorhebt maar ik ben bij lange na niet de enige persoon op GeenStijl die op zijn zachts gezegd neerkijkt op mensen met een andere mening en al helemaal niet de enige die Poetin-fanboys niet kan uitstaan. Maar duidelijk. Ik zal het er niet meer over hebben.

Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 02:18
-weggejorist-
Asteroid-B612 | 07-02-23 | 02:38
▼ 10 antwoorden verborgen

Vanavond toch een andere sfeer in het cafe. Ik zie een scheuring. Weinig schuifelplaten. De thrill is gone.

Normpje | 07-02-23 | 01:34 | 7

@funda | 07-02-23 | 01:54: Dat ben ik met je eens. Te vaak wordt er geacht in hokjes. Denk jij in het ene hokje, dan zal die andere hier wel denken in dat andere hokje. Vaak merk ik dat dit soort denken vaker voorkomt van links richting rechts dan andersom. Mensen aan de linkerkant van het spectrum menen te vaak te weten wat anderen aan de rechterkant van het spectrum denken. Ignorant.

-PR- | 07-02-23 | 02:13

@Normpje | 07-02-23 | 01:51:
Dat was Bad-Casey. Ere wie ere toekomt.
En nog dank voor aanhalen want ik wilde toen idd op BC antwoorden maar 12 uur regel. dus bij deze:
Wat ik wel weet over de begrafenis van Belmondo is dat hij absoluut geen staatsbegrafenis wilde, zijn familie ook niet want hij leefde zeer teruggetrokken en die begrafenis was dus vooral ter meerdere eer en glorie van die kleine zonnekoning daar.

Basil Fawlty | 07-02-23 | 09:07

@Basil Fawlty | 07-02-23 | 09:07: Mooi dat je reageert. Ik zag Macron ook ‘genieten’ van hele gebeuren. Ik zie meer dan veel andere mensen en dat is niet altijd even leuk. Je wordt er zelfs om gejorist. Maar indrukwekkend was het wel, die muziek en de dirigent, kippenvel.

Normpje | 07-02-23 | 09:15
▼ 4 antwoorden verborgen

China: "Wij hebben het recht om actie te ondernemen tegen het neerhalen van de ballon".

Amerika: "Jullie deden laatst nog een promo-video over hoe jullie een vijandelijke ballon neerhaalden."

Erin Burnett is wel de moeite waard om naar te kijken.

Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 01:23

Amerikaanse generaal: "Biden moet Oekraïne de wapens geven om doelwitten in de Krim te raken, niet Rusland maar om zichzelf te verdedigen op hun grondgebied."

Oekraïense generaal: "Wij mogen van de Amerikanen Rusland niet aanvallen met Amerikaanse wapens, maar we mogen wel Rusland raken met Oekraïense wapens en die hebben we".

Waarvan akte.

Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 01:16 | 3

Florerende wapenindustrie hebben ze daar in Oekraïne. Kunnen ze niet gewoon een paar plofkippen op die Russen lanceren en hopen dat ze dood gaan aan salmonella?

-PR- | 07-02-23 | 01:20

World War III.

de IJsman | 07-02-23 | 01:32

@de IJsman | 07-02-23 | 01:32: Die woedt al veel langer,aangaande water,energie en voedselvoorziening.

Theodorik1 | 07-02-23 | 01:45

Beetje rockabilly moet toch wel kunnen
youtu.be/dRvcrWGUmR4
Shakin' Stevens - This Ole House

funda | 07-02-23 | 01:07

Asteroid-B612 | 07-02-23 | 00:53 |

Lekker man.

pegaje | 07-02-23 | 01:04

Zo'n ramp brengt wel het beste in de reaguurders naar boven. Wat een ellende. Het is dat ik bijzonder slecht in namen ben anders zou ik mooi het kaf van het koren kunnen scheiden voor de toekomst.

Wiezewalakristalix | 07-02-23 | 00:49 | 11

@funda | 07-02-23 | 01:19: lees het woordje 'als'.

En toch bedankt voor de aanvulling. Altijd genoten van Asterix en Obelix. Elke strip of verfilmde strip opende hetzelfde. De vrouw des huizes bij elke film: Mwah, dat hebben we toch al gezien? "juist! Dat is de kracht van de herhaling..." En daarna ging de film in een andere richting.

-PR- | 07-02-23 | 01:24

Jammer joh, gemiste kans. We hebben in de toekomst juist mensen nodig die goed zijn in namen.

LD69 | 07-02-23 | 01:46

@LD69 | 07-02-23 | 01:46: Mwoa. Je leert op school hoé je iets moet berekenen, hoé je iets moet opschrijven en onthouden. Uiteindelijk berekent de computer het voor je en heeft de computer opgeschreven voor je welke namen je moet onthouden.

-PR- | 07-02-23 | 02:17
▼ 8 antwoorden verborgen

We moeten verder mensen, niet te lang blijven hangen in verdriet, wereld draait door en zo, wie geeft er een rondje als iedereen toch zo geweldig vrijgevig is? Hoeft niet gelijk op Facebook, slinger gewoon even aan de bel.
Dorst na zoveel gezever. Wat doen we anders hier in een cafe? Zuipen! Bottom up, l’chaim!

Normpje | 07-02-23 | 00:46 | 7

@Spring Bruissteen | 07-02-23 | 00:53: Dat zijn je medereaguurders die op het uitroepteken bij je tegel klikken.

De_fluitlokker | 07-02-23 | 01:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe denken ze in daar in Turkije over ons als de dijken breken? Mwoa, balen, en gaat verder met kebab op de spit rijgen. Waarom mogen wij niet hetzelfde denken? Het is ver van ons bed. Laat de mensen daar van dichtbij hulp verlenen. Iran, Irak, Israël, India? Die denken bij uitzondering: Succes vrienden, het Westen lapt wel met een aanstekelijke en maffe Giro 555 actie.
Bij het breken van de dijken krijgen wij toch ook alleen maar waardevolle hulp uit België, Duitsland, Frankrijk en Groot Brittanië?

-PR- | 07-02-23 | 00:45 | 5

@Normpje | 07-02-23 | 00:48: een heldere denker

ik laat deze kwalificatie hier staan voor het nageslacht. Dank u.

-PR- | 07-02-23 | 01:13

@-PR- | 07-02-23 | 01:13: Ik las alleen Libanon dat hulp geeft, een land zelf in de problemen, maar redelijk verwesterd. De sheiks en andere gewaden hebben het drukker met de 682 ste Rolls Royce te kopen.

Normpje | 07-02-23 | 01:28

@Normpje | 07-02-23 | 01:28: Juist dat. Leuk dat Islamitische geloof. Maar vaak betekent 'help je broeder' de Porsche dealer om de hoek...

-PR- | 07-02-23 | 01:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Wie voelt zich in zijn bestaan bedreigd door Chat GPT?
Ik wel.
Als professioneel songwriter met 30 jaar ervaring moet ik simpelweg mijn meerdere erkennen in kunstmatige intelligentie.
Zeker Engelstalige teksten zijn vaak simpelweg geniaal.
Nederlandstalig denken kan Chat GPT nog niet maar ook daar gaat verandering in komen. Toch weiger ik gebruik te maken van ogenschijnlijk geniale maar zielloze AI gegenereerde teksten hoewel ik zeker weet dat veel van mijn collega's hier wél gebruik van (gaan) maken. Voor mij is de lol er echt van af.
Componeren en produceren zijn voorlopig nog niet echt aan de orde maar ook dat is een kwestie van tijd.
Ik denk dat ik met mijn werk en in mijn leven steeds minder te maken wil hebben met technologie aangezien het alles bijna overwoekerd.
Hoezeer VVD66 ook gefascineerd is met digitale transformatie vind ik juist dat we menselijker moeten worden.

keestelpro | 07-02-23 | 00:44 | 31

Bergaaik über Alles!

Die-eikel | 07-02-23 | 02:09
▼ 28 antwoorden verborgen

[heel-koud-cynisch]

Het komt Erdogan verdomd goed uit dat er een ramp gebeurd.
Als hij dat goed aanpakt , dan lijdt dat ontzettend af van de extreme inflatie in Turkije.
Zeker met de aankomende verkiezingen in mei.
De reddende engel gaat het worden de komende maanden , let maar op.

[/heel-koud-cynisch]

Godverdomhem mocht die mafkees bestaan, er zijn er zoveel die in hem geloven.

Los van politiek of religie , het zijn mensen , die ineens hun naasten kwijt zijn ,hun huis hebben zien instorten en alles kwijt zijn.
Dat mogen we even bij stilstaan.

blamage_fr | 07-02-23 | 00:44

Als je ooit in Turkije geweest bent ga je heel anders naar Turkse muziek luisteren.
Er zit zoveel bezieling in.

keestelpro | 07-02-23 | 02:40

Waarom sturen wij eigenlijk geen brandweerlieden? Wij zijn weer zo'n land wat allemaal extra diensten heeft terwijl in Frankrijk de "pompiers" een veel grotere rol hebben dan alleen brandjes blussen. Toch best uniek zijn we daarin.

Schout-bij-Nacht-J | 07-02-23 | 00:32 | 3

Misschien omdat wij alle bijna brandweerlieden hebben omgekat naar vrijwilligers op afroepbasis? In ieder geval in alle dorpen buiten de ring.

-PR- | 07-02-23 | 00:37

We sturen al geld genoeg denk ik.

Asteroid-B612 | 07-02-23 | 01:47

In Spanje heten ze bombers, de eerste keer dat ik het zag zei ik tegen mijn dochter, rennen, zij lachen, is brandweer ma.

gato | 07-02-23 | 02:29

Als Erdogan hulp wil laat hem dan eerst toestemming geven dat Zweden toetreedt tot de navo. Daarna praten we verder.

Schemerlamp | 07-02-23 | 00:27 | 6

Wereldwijd leven er 100 miljoen in armoede op straat, daar hoor je dagelijks niks over. Omdat er nu een aantal camera's op een welvarend volk staan gericht zijn we weer tijdelijk meelevend? Volgende week rent de media al weer achter de volgende hype aan en zijn we deze vergeten. En ja geopolitiek is een smerig spel, daar weet Erdogan alles van en zijn kiezers ook.

Schemerlamp | 07-02-23 | 00:46

@Schemerlamp | 07-02-23 | 00:46: Zelfde met de 'asielcrisis'. Die arme drommels moeten allemaal een huis. Boe! voor hun slechte leefomgeving in een cruiseschip / sporthal. En al die duizenden daklozen in Nederland. Wat hoor je daar dan over? Is daarvoor niet ook een woning net zo nodig? *krekels*

-PR- | 07-02-23 | 01:02

@-PR- | 07-02-23 | 01:02: Oh tuurlijk. Die hebben een 'inloopschip'! (in Den Bosch). Dat verzacht zeker de pijn. Hahaha

-PR- | 07-02-23 | 01:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik hoop dat de mensen van USAR niet in zo'n anti Nederland demonstratie terecht komen.

kleybeuker | 07-02-23 | 00:14

Net als bij de vorige aardbeving in Turkije zend de Turkse TV vooral beelden uit van druk-doende verslaggevers.
En af en toe een ingestorte woning of een reddingswerker.
De reporter staat centraal.

Jan Dribbel | 07-02-23 | 00:04 | 4

Jan Dribbel | 07-02-23 | 00:04 |

Ja dat zag ik ook, een reporter nam een kind over van een moeder en vijf meter verder zij hij dat ze veilig was . Whaaa

pegaje | 07-02-23 | 00:12
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Sabali | 07-02-23 | 00:01 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Nachtmerrie daar! Wens niemand toe zoiets mee te moeten maken.

Lepo | 06-02-23 | 23:57 | 5

Diepe gedachten.

J.Cash | 07-02-23 | 00:22

Vera, ben jij het?

Spring Bruissteen | 07-02-23 | 00:37

Ik wel.

Asteroid-B612 | 07-02-23 | 02:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Linkin Park - In the end

Koppig | 06-02-23 | 23:56 | 1

In Italië waren zelfs jonge meiden, serveersters in een restaurant gek op Berlusconi, de vent kon niks verkeerd doen. Zo is het ook met Erdogan, een Turkse buurtsuper-eigenaar zat tijdens het afrekenen op de laptop te kijken, toen ik hem vroeg of hij aan het beleggen was, kreeg ik als antwoord dat hij de Lira in de gaten hield. Toen ik zij dat het instorten van de waarde door Erdogan kwam, maakte hij een gebaar dat dat er nou eenmaal bij hoorde. Zelfs als ze hun geld minder waard zien worden dwepen ze met die gek. En dan zal ik ze helpen…, never.

Normpje | 06-02-23 | 23:55 | 13

@deoudererijperevrouw | 07-02-23 | 00:14: Deed ik 12 jaar geleden ook niet, taak van Nederland , dat iedere zieke goed geholpen wordt, Sturen maar zelf geld naar labs voor onderzoeken. de regering geeft overal geld aan, maar ziekenzorg moet betaald worden door collectanten, huisje aan huisje geld ophalen. Daar heb ik wel bewondering voor, al wil ik wel tegen ze zeggen, waarom doe je dit, ga geld halen bij de regering.
Een keer gedaan Haiti, een huis gebouwd, de rest zit in Clinton Foundation.

gato | 07-02-23 | 01:34

@gato | 07-02-23 | 01:34: Ik kom binnenkort mandarijntjes eten bij je, het is nu toch oogsttijd?

Normpje | 07-02-23 | 01:54
▼ 10 antwoorden verborgen

Je zal maar net in zo een massagestoel zitten waar je twee euro in moet gooien en niks doorhebben, met je ogen dicht en oordopjes in denkend "krijg tenminste wel waar voor mijn geld"

keistad | 06-02-23 | 23:58

@keistad | 06-02-23 | 23:58: toevallig zat ik gisteren in zo’n stoel en ik had inderdaad niks door. Toen heb ik er nog maar twee euro ingegooid.

whitechocolateface | 07-02-23 | 00:24

@keistad | 06-02-23 | 23:58: wel vervelend als die stoel beweegt tegenovergesteld aan de cadans van de beving. Dan zit je feitelijk stil. Zonde van je geld. #onsbinzunig

-PR- | 07-02-23 | 00:48

Lezersvraag; oudhollands liedje is genaamd 'Jelle zal wel zien'.
Vraag mij dus al decennia af wat Jelle dan wel zal zien ?

Cornelis12 | 06-02-23 | 23:48 | 5

De oprichting van D66 zeker.
Maar verder, wat er maar te doen viel (in die 134 dagen). Vraag anders via een medium met Wim Kan, want die zong het.
anderetijden.nl/artikel/5855/Kabinet-...

Met_baard | 06-02-23 | 23:55

Lezersantwoord; volgens de liedtekst sal Jelle wel sien waar we heengaan en wie d'r meegaat.

grapo | 07-02-23 | 00:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat ik me gewoon even afvraag: is het aantal reaguurders dat vraagtekens zet bij of twijfelt aan hulp/donaties t.b.v. Turkije/Syrië omgekeerd evenredig aan het aantal reaguurders dat te vuur en te zwaard de militaire hulp aan Oekraïne constant te weinig/te laat vond? Of ziet u een andere relatie, if any?

PPuk | 06-02-23 | 23:45 | 15

-dubbel gepost- sorry

PPuk | 07-02-23 | 00:25

@blamage_fr | 07-02-23 | 00:17:
Is dat dan niet het dilemma? Mot / mag ik onderscheid maken tussen hen die slachtoffer worden van natuurgeweld vs. degenen die slachtoffer worden van grootschalig militair optreden?

PPuk | 07-02-23 | 00:27

Valt een geexplodeerde kernreactor dan bijvoorbeeld onder natuurramp?

funda | 07-02-23 | 00:33
▼ 12 antwoorden verborgen
▼ 4 antwoorden verborgen

Als de Russen dat zouden moeten kunnen, dan konden die Turken dat ook. ofzo

-PR- | 07-02-23 | 00:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Vriend van Barry zit in Turkije voor een paar nieuwe premium billen

RickTheDick | 06-02-23 | 23:39 | 14

@Peter Emile | 07-02-23 | 00:25: Bij ons keken ze alleen in je mond maar werd je voor een behandeling zelf doorverwezen naar een tandarts praktijk. Dat was wel in een tijd dat veel mensen niet naar de tandarts gingen. Je had ook zo'n "snoep verstandig" reklame van 1 of ander jochie, een soort ginger ventje met sproeten, en die had me een rotte bek, NIET. NORMAAL. MEER. Een muil vol dobbelstenen leek het wel ! Een Chinees kerkhof ! ALLEEN maar Schots & Scheve stompies met alleen maar zwarte gaten ! Wat een gore rotte waffel had dat joch ! Ongelofelijk. En die stickers van dat ventje hingen ook in alle trams enzo. Misschien herinner je je die nog wel.

Asteroid-B612 | 07-02-23 | 00:41

@Smoelensmid | 07-02-23 | 00:02: Heb hier 6 nieuwe kronen laten zetten, goed gedaan, lieve man die tandarts, zijn zoons hoefde ik niet, net van school. Mijn eigen kleur, rekening van 5000 euro, meeste kosten van de mondhygieniste, die bleef maar doorgaan, om de drie weken terug komen, dus gestopt met die tandartsenpraktijk, niet voor de tandarts, maar voor dat mens. Toen hier in het dorp, klootzak van een tandarts, was een keer nooit meer. Voordeel hier is, ze zitten overal. Maar een goede vinden, nou ja, zal wel lukken.

gato | 07-02-23 | 01:46

Is Barry nog steeds met die meid uit Campo Alegre?

Après toi | 07-02-23 | 03:06
▼ 11 antwoorden verborgen

Een ballon die boven de lucht van Latijns-Amerika is gespot, is van China en wordt gebruikt voor testvluchten, zei een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken maandag in antwoord op vragen van CNN.

Dit is de eerste keer dat Peking toegeeft dat de ballon die boven twee Latijns-Amerikaanse landen is gespot, tot China behoort.

De ballon is "ernstig afgeweken" van zijn geplande koers en is "per ongeluk" de lucht ingegaan boven Latijns-Amerika en het Caribisch gebied vanwege de weersomstandigheden en de beperkte controle over het vaartuig, zei Mao Ning, woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken, in een reguliere persbriefing op maandag.
edition.cnn.com/2023/02/06/asia/china...

Cornelis12 | 06-02-23 | 23:31 | 4

Ernstig afgeweken van zijn geplande koers over Noord Amerika zeker?

Met_baard | 06-02-23 | 23:48

Je kunt je natuurlijk afvragen wat een Chinese weerballon boven het Amerikaanse continent doet, behalve het weer voorspellen voor een Chinese invasie? En waarom de Chinezen zo boos waren dat ze die ene hebben neergeschoten. Die ballonnen zijn toch Rise & Forget, of hebben deze het trucje dat ze terug kunnen naar hun eigenaar? Zoveel leuke vreemde dingen aan dit verhaal.

Met_baard | 07-02-23 | 00:14
▼ 1 antwoord verborgen

Was ooit de bakermat van de beschaving.. Echter moet men wel vooruit.. Ik heb soms het idee dat het daar een beetje stil is bljjven staan qua evolutie. Heeft dat te maken dat de mensen die wat noordelijker leefden iets socialer moesten worden door bijvoorbeeld kouder weer en meer ontberingen? Is dit raar fout, en strafbaar om te denken dat net zoals sommige dieren ook mensen zich aanpassen aan denkbeelden gevormd door externe omstandigheden (denk een sneeuwkonjjn die wit wordt in Alaska in de winter om te overleven.. en een Aziaat met een dubbele bovenste ooglid etc.. Mja zal allemaal wel.. Ben racistisch dan.. Dus *hoekje opzoekt*

Shadow112 | 06-02-23 | 23:31 | 10

@knutsel_ | 06-02-23 | 23:44:

De oudste beschavingen zijn voor zover ik weet:
Irak op nummer 1
Egypte op nummer 2
India op nummer 3
China op nummer 4
Peru op nummer 5 wat ze trouwens delen met Mexico.

Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 23:57

Turkije als bakermat van de beschaving is al heel lang niets van over. Vooral door de invasie van steppenstammen zoals de Seljuks en de Turken.

littlelebowsky | 07-02-23 | 00:26

Göbekli Tepe ligt op ca. 100km. van het epicenter van de eerste aardbeving.

pollens | 07-02-23 | 00:26
▼ 7 antwoorden verborgen

Skunk Anansie - Hedonism

Koppig | 06-02-23 | 23:30 | 1

Of je nou stort of niet je betaald sowieso mee via belastingen en verzekeringen. Verzekeringen hebben een wereldwijde pot die bij dit soort zaken ruimhartig uitbetaald. De pot wordt daarna weer gevuld door hogere verzekeringspremies.

Cornelis12 | 06-02-23 | 23:28 | 2

T..

Smoelensmid | 06-02-23 | 23:32

En er komen gelukkig ook steeds meer EU-potten bij.
Potten waaruit geput moet worden want als de pot niet op gaat is het zonde. *kroeik*

funda | 07-02-23 | 00:12

Cyprus wil ook hulp sturen.
cyprus-mail.com/2023/02/06/earthquake...

Aartsvijand Griekenland ook. "A team of 21 firefighters, 2 rescue dogs and a special rescue vehicle were dispatched to Turkey from Elefsina on a Lockheed C-130 Hercules. Following the team was a fire brigade officer-engineer, 5 doctors and rescuers from the National Center for Emergency Care"

Zegt toch een hoop.

Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 23:25 | 4

Duitsland stuurt na lang wikken en wegen (onder voorbehoud) een bataljon Herdershonden..(de Blondi's mogen niet mee ligt gevoelig ivm. etc.)

grapjasz | 06-02-23 | 23:35

Wie kan dat niet applaudisseren. Politiek even in de ketel des hel met een deksel erop. En gewoon denken aan mensen en natuurgeweld,

blamage_fr | 06-02-23 | 23:58
▼ 1 antwoord verborgen

Veel mensen dood, dat is echt verschrikkelijk. Maar Ik ga even de complotgekkietheorie volgen. Ik vind sommige filmjes van instortende gebouwen vreemd. Precies op het fatale moment je mobieltje richten op een flat wat instort terwijl de omliggende flats blijven staan.
Een opname van een aquarium waarin het water klotst terwijl de kitch beeldjes op een plank aan de muur absoluut niet bewegen.
Ik heb mijn twijfels. Zou de uitvinding van Tesla werken?
en.wikipedia.org/wiki/Tesla%27s_oscil....

hero_of_heaven | 06-02-23 | 23:23 | 4

@Spring Bruissteen | 06-02-23 | 23:34: Dat wil ik niet. Soms zit er waarheid in.

hero_of_heaven | 06-02-23 | 23:41

@hero_of_heaven | 06-02-23 | 23:41: ik denk wel dat er mensen nepbeelden maken en dan daarmee geld willen ophalen door te doen alsof hun huis en familie weg is. Dat is in principe ook een complot.

sjef-van-iekel | 07-02-23 | 00:31
▼ 1 antwoord verborgen

Dat betekentd dat zullie 'los liggen" .. dus kunnen gelijk terugvaren over de wildewoeste baren..

grapjasz | 06-02-23 | 23:40
-weggejorist-
Normpje | 06-02-23 | 23:41
-weggejorist-
Met_baard | 06-02-23 | 23:44
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Normpje | 06-02-23 | 23:19 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik was vroeger een goed en ruimhartig mens, mijn vrouw zit nog steeds bijna grienend voor de buis bij deze beelden.
Ik vraag mij dan af, hoe meelevend die lui daar zouden zijn als hier een catastrofe zou gebeuren. “Wees niet zo cynisch Cash!,”.
Het is maar een vraag.

J.Cash | 06-02-23 | 23:16 | 16

Ik hoorde gisteren dat er in 1953 een inzameling was in Pakistan ten behoeve van onze watersnoodramp.
Maar dat was toen. Goede vraag Cash.
Wie ? Soms weet je het niet. Beter laat je het zo en wacht je rustig af.

hero_of_heaven | 07-02-23 | 00:09

Ik vind het wel erg, maar ik kijk, zie beesten rond lopen in paniek, steeds die beelden van die dieren, word gek van mezelf, zie nog die hond in joegoslavie, iedereen schieten op elkaar en die hond ertussen, ik spoor niet.

gato | 07-02-23 | 01:57
▼ 13 antwoorden verborgen

Vanzelfsprekend moet er humanitaire hulp komen. Daar bestaan gewoon fondsen voor die grotendeels worden volgestort met belastinggeld en dat is helemaal prima. Nederland en Europa dragen hun steentje ruimschoots bij. Ik voel me niet geroepen om een corrupte schurkenstaat extra te ondersteunen. Barmhartigheid mag niet daarslaannnaar naïviteit,

de IJsman | 06-02-23 | 23:15 | 3

Probeer tenminste een "Mensch" te zijn..!

grapjasz | 06-02-23 | 23:18

@grapjasz | 06-02-23 | 23:18:

Ik probeer goed te zijn voor mijn medemens, maar voor de marketingcampagne van de donatie-bij-rampenindustrie ben ik ongevoelig.

de IJsman | 06-02-23 | 23:21

@de IJsman | 06-02-23 | 23:21: "you're as cold as ice.."

grapjasz | 06-02-23 | 23:31

het gaat eens effetjes niet over de Ukraine... best wel fijn om mijn thoughts&prejers eens ergens anders op te fokussen..!

grapjasz | 06-02-23 | 23:07
-weggejorist en opgerot-
Alleenheerser | 06-02-23 | 23:04 | 14
▼ 14 antwoorden verborgen

De koningin van het gekkenhuis heeft ook besloten om te doneren aan het rode kruis. Niet dat dit zo bijzonder is of iets om trots op te zijn of iets om te adverteren maar als je zo een beetje tussen de tegels/regels doorleest dan schrik je best wel.

Is het gewoon een beetje onwetendheid, dat je niet snapt dat het rode kruis daar tenten, dekens, voedsel en medicijnen van koopt voor mensen die echt in nood zijn? Niet die dwazen op Twitter met hun omgekeerde vlaggetjes maar mensen die echt met helemaal niets meer in de vrieskou zitten?

Zeg dan maar gewoon niets. Ik kan me niet zo goed indenken dat er mensen zijn die gniffelend hun tweede flesje wijn opentrekken en denken haha, ik zal wel gek zijn om een paar euro te doneren aan mensen in nood. Wat is er mis met je? Dan is er toch iets mis met je of ben ik gek? Maar weet ik veel.

KingOfTheLoonyBin | 06-02-23 | 23:04 | 4

Mooie woorden LoonyBin !
Mooie woorden.

En toch proef ik bij jouw reactie iets anders, want je reaguurt vaker zo.
Terwijl sommigen hier unverfroren, plompverloren zelfs hun gebrek aan empathie communiceren (en vaak met toelichting) gebruik jij deze ramp louter om medereaguurders de les te lezen. En verder niets.
Dus, wees eens eerlijk, wie van de twee is nou niet integer ?

LD69 | 06-02-23 | 23:24
▼ 1 antwoord verborgen

Nogmaals, valt niemand het op dat die reddingwerkers hierboven met de handen op de rug staan te wachten op toespraken van een bobo, terwijl ze allang in een vliegtuig hadden kunnen/moeten zitten? Uren/dagen aan verloren tijd. Allemaal belangrijk doen, allemaal melk om in te brokkelen.

Normpje | 06-02-23 | 23:01
-weggejorist-
steekmug | 06-02-23 | 22:52 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Vreselijk, maar wel de wil van allah (bewust met een kleine letter)

IG_100 | 06-02-23 | 22:50 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

“Mannen en vrouwen kun je niet gelijk behandelen. Dat gaat tegen de natuur in.”
Uitspraak Erdogan.
Nederlanders en Turken kun je niet gelijk behandelen. Dat gaat tegen mijn natuur in.

Normpje | 06-02-23 | 22:49

Ik zou niet weten wie er jarig is hoera

Duwbak_Linda | 06-02-23 | 22:48

En meneer van Ouwenaar zet alle dingen recht.
De autist!

Duwbak_Linda | 06-02-23 | 22:52

DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince - Boom Shake The Room
youtu.be/HuCUVbM3vjc

P-unit | 06-02-23 | 22:43 | 1
-weggejorist-
grapjasz | 06-02-23 | 22:56
-weggejorist-
zwenkwieltje | 06-02-23 | 22:41 | 3
-weggejorist-
EEnzame SchizofrEEN | 06-02-23 | 22:39 | 11
▼ 11 antwoorden verborgen

Hebben de Zweden al een hulpteam gestuurd?

Proud Infidel | 06-02-23 | 22:35 | 2

Swedish Foreign minister Tobias Billström said, "As Sweden's EU Presidency, we will reach out to Mevlüt Çavuşoğlu and Syria to coordinate EU efforts to assist these countries in this disaster."

Met_baard | 06-02-23 | 22:55

Ja.. ze sturen 1000 mobiele sauna's...

grapjasz | 06-02-23 | 23:04

Goh.

Een dag zonder Oekraïne topic.

gaffelbaard | 06-02-23 | 22:33 | 6

Am Osten nichts neues.
Met de kanttekening dat thuisploeg toch redelijk onder druk staat.

reservebelgië | 06-02-23 | 22:47

@EEnzame SchizofrEEN | 06-02-23 | 22:51:
Oh, dat soort vergelijkingen. Ik weet er wel een paar. Maar wat heb je eraan?

gaffelbaard | 06-02-23 | 23:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik lees hartstikke veel, maar geen fictie; dat vind ik tijdverspilling. Dus ik zal het ook wel niet begrijpen. Doodsbedreigingen uiten vind ik crimineel en abject. Een persoon die op expliciete wijze seksuele handelingen beschrijft lijkt me echter niet de juiste persoon om literatuur te promoten voor kinderen. Dat is gewoon ongepast.

de IJsman | 06-02-23 | 23:41

@BobDobalina | 06-02-23 | 23:15:
Ben het wel met je eens, jong & onbezonnen en met geldingsdrang, dat komt later meestal wel goed. Maar haar acties destijds werden op links breed ondersteund, men surfte op een golf van verontwaardiging.

LD69 | 06-02-23 | 23:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Allah, de meest Barmhartige en de meest Genadevolle. Alle eer is voor Hem.

Proud Infidel | 06-02-23 | 22:32

Ieder moet voor zichzelf weten wel of niet een gift te doneren.
Maar waarom zou je in vredesnaam heel stoer gaan schreeuwen dat je niks geeft.
Wat is dat voor een soort omgekeerde verontwaardiging?
Wat kun je die mensen nou kwalijk nemen dat Erdogan een zak hooi is, dat Turkije geen hulp aanbood voor “Valkenburg”, dat weet ik veel wat.
Geef wel of geef niet, maar houd er verder je muil erover.
Misplaatste stoerheid over de rug van mensen die alles kwijt zijn in één klap.

Ruimedenker | 06-02-23 | 22:28 | 9

@Ruimedenker | 06-02-23 | 22:45: Koerden die uitgemoord worden door Erdogan/Turken gaan naar Turkije op vakantie. Drie keer per jaar sommigen. Ik ken ze. Wees niet langer meer naïef!

Normpje | 06-02-23 | 22:52

@Normpje | 06-02-23 | 22:52:
Buiten dat het onzin is Norm, is het geen antwoord op m’n vraag.
En ja, Koerden uit NL en DE gaan op vakantie naar Turkije, da’s niet zo gek, want Turkije is overwegend veilig.
Koerden hebben het niet heel makkelijk en worden soms hard aangepakt.
Niettemin bestaat Turkije voor c.a.30% uit Koerden ofzo.
Verspreid.
Maar daar gaat het nu niet om.
Mensen onder het puin houden zich doorgaans niet zo met politiek bezig.
En nee, ik ben niet naïef.
Heb veel met Turken gewerkt, Turken van vóór Erdogan.
Met Koerden ook.
Nee, dat waren/zijn niet de mensen die zich constant misdragen.
Ook niet in NL of DE.
Ik kijk heel anders naar Turken/Koerden dan naar de mensen uit Noord-Afrika.

Ruimedenker | 06-02-23 | 23:02

@Ruimedenker | 06-02-23 | 23:02: Eerst praat ik onzin en dan zeg je hetzelfde als mij. Ik vlucht omdat ik hetero ben voor Rutte naar Turkije, maar drie keer per jaar ga ik terug naar Nederland om vakantie te vieren…dat is prima?

Normpje | 06-02-23 | 23:10
▼ 6 antwoorden verborgen

Die laatste tweet, “wachten op laatste toespraak” mijn god, onder het puin wacht men op de toespraak. Gekken, overgereguleerde wappen….. polderkolder.

Normpje | 06-02-23 | 22:27 | 1

Vliegtuig word ondertussen geladen dus veel eerder zullen ze niet zijn zonder die toespraak.

Andersdenkend | 06-02-23 | 23:02

Geweldig nummer maar een beetje misplaatst nu.

BrulSpin | 06-02-23 | 22:41

@funda | 06-02-23 | 23:15:
Dat is een goede verklaring voor de wil om zo te bouwen. En daarnaast hebben de Japanners de techniek ontwikkeld om het te realiseren.
Maar zonder organisatietalent en verantwoordelijkheidsgevoel was het nog steeds niet mogelijk.
Voor wat het waard is: de corruptie-index van 2022: Japan op 18 (met België en UK) en Turkey op een gedeelde 101.

LD69 | 07-02-23 | 00:01

@LD69 | 07-02-23 | 00:01: Of nog eenvoudiger: goed ontworpen soepele gebouwen van hoogwaardig staal (Japan, USA, China) maken een kans - stomweg gestort gewapend beton spat open en stort in bij teveel krachten

funda | 07-02-23 | 00:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Hartstikke goed dat de geldkraan open gaat op Giro 7244, ik hoop op vele miljoenen, maar wat ook meteen helpt is wanneer het immense budget voor het immense Turkse leger meteen wordt afgeschaald en de vrijkomende gelden meteen worden vrijgemaskt voor de hulpverlening.

Ridde Rogter | 06-02-23 | 22:19 | 3

Hoe groot schat je die kans zelf in?

funda | 06-02-23 | 22:23

@funda | 06-02-23 | 22:23: Ik acht de kans groter dat het Turkse leger zelfs uitbreiding krijgt via Giro 7244.

Andersdenkend | 06-02-23 | 23:00

Eigenlijk best apart deze reacties:

RU: "The Emergency Situations Ministry said that two airlifters and firefighting aircraft (Ilyushin Il-76 cargo planes) with 100 rescuers were on standby to help with relief efforts."

UA: "President Volodymyr Zelenskyy offered assistance to Turkey. Foreign minister Dmytro Kuleba stated that Ukraine stands ready to send a large group of rescue workers to Turkey to assist crisis response and is working closely with the Turkish side to coordinate their deployment."

Zoek de verschillen.

Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 22:18 | 2

Nee.
We maken er geen wedstrijd van.

Ruimedenker | 06-02-23 | 22:19

Nou, mooi toch? Dan werken ze een keer wél samen? Nee, weer niet goed.

gaffelbaard | 06-02-23 | 22:37

Het wrange is,hoe slechter de bevolking wordt opgevangen na deze aardbeving,hoe kleiner de kans op herverkiezing van Erdogan.

chausson61 | 06-02-23 | 22:18

Ik heb ooit als militair aan een oefening meegedaan met de hondengeleiders die op zoek gaan naar overlevenden bij dit soort rampen. Wat doet een militaire eenheid daar vraagt u zich misschien af. Nou gewoon, zo'n plek beveiligen tegen lijkenpikkers, plunderaars, dieven en andersoortig ongedierte, die komen blijkbaar onmiddelijk uit hun holen om aan de slag te gaan. Heeft mij toch een iets andere kijk op de mensheid an sich gegeven.

Kukooo1 | 06-02-23 | 22:18 | 2

Ik begrijp je Kuko. Ik ben een keer lelijk gevallen met een Vespa in midden-Amerika met een vriendin achterop.
Binnen no time was mijn vulpen en haar tas verdwenen.
Korte cursus cynisme chapter one, was dat.

J.Cash | 06-02-23 | 23:25

Moeilijk moeilijk. Ik zag na de gruwelijke aardbeving in 2010 een filmpje waar de politie jongeren doodschoot die tussen het puin aan het 'plunderen' waren.
Maar volgens mij hadden die jongeren alles verloren,, hadden honger en waren gewoon op zoek naar voedsel.

keestelpro | 06-02-23 | 23:33

Het tegenovergestelde bedoel je.

Rattus | 06-02-23 | 22:26

Dappere meid. Durf te wedden dat menig toetsenbordheldje het dun door zijn broek doet.

Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 22:43

Precies ze is een
Super Girl geen toetsenbord watje :)
youtu.be/ucI3IpuM-NQ

Whisky | 06-02-23 | 23:21
▼ 1 antwoord verborgen

Töbe töbe…

JWZ_JMK | 06-02-23 | 22:12

Vreselijk wat er daar aan de hand is.
Toch wil ik on-topic gerelateerd deze vraag stellen.
Watersnood 2021, honderden doden in DE en BE alleen;
honderdduizenden huis en haard kwijt.
Heeft Turkije toen een giro 555 opgezet ?
Hoeveel zandzakken zijn er gevuld door Syrische handen ?
Wat is het toch met de westerse wereld om in dit soort situaties de barmhartige samaritaan te spelen, terwijl we op het wereld toneel worden afgemaakt door dezelfde lieden ?
Dit gaat voorbij 'andere wang' ...
Wat vertel ik mijn kinderen ? Die snappen het namelijk niet ?

MagnificentRon | 06-02-23 | 22:08 | 12

Vertel je kinderen dat het logisch is dat, als je iemand ziet die gevallen is, je hem overeind helpt.
Waarschijnlijk zullen ze dan zeggen: 'dat wist ik allang, pap'.

PPuk | 06-02-23 | 22:41

@PPuk | 06-02-23 | 22:41: Je kinderen idd... als er had gestaan kinderen dat was er een kans dat er een kopschopper tussen zat;)

Smoelensmid | 06-02-23 | 23:08

1: De mensen in die nu getroffen regio wisten hoogstwaarschijnlijk niet eens waar die rivieren lagen, laat staan dat er Syrische camera´s bij aanwezig waren....
2: Uw kinderen? Die laat u gewoon beelden zien van onder het beton klemzittende kinderen uit de getroffen regio en verteld hen dat wij door hen worden afgemaakt op het wereldtoneel. Dan snappen ze hun vader volledig, geloof me.

Bierum | 06-02-23 | 23:26
▼ 9 antwoorden verborgen

Elke dag bidden en dan deze klerezooi. Mooi kudt is het. Sterkte aan allen, vooral de kinderen en de dieren.

whitechocolateface | 06-02-23 | 22:06
-weggejorist en opgerot-
Smoske-Prepare | 06-02-23 | 22:06 | 2

wtf is er mis met jou?

Adriel | 06-02-23 | 22:10

@Adriel | 06-02-23 | 22:10: Het zijn rampen zoals deze die de achtelijkheid van veel mensen blootlegt. Je zag het bij corona, de ramp in Beiroet en bij elk dodelijk autoongeluk waar iemand die niet uit Schubbekutteveen betrokken was. Troost je met de gedachte dat dit soort halfjes hun eigen straf zijn.

JWZ_JMK | 06-02-23 | 22:15

Helaas. Geen budget dit jaar. We hebben de centen al nodig om de D66 klimaatredding te financieren.

Kopieerapparaat | 06-02-23 | 22:05 | 2

Timmerfrans belde, hij had ook nog 50 miljard ergens voor nodig.

funda | 06-02-23 | 22:08

En om ome Erdo's doorgestuurde vluchtelingen te financieren.

zwenkwieltje | 06-02-23 | 22:13

Het zal wel niet netjes zijn, maar ik heb even geen zin om te geven. We zijn jarenlang geschoffeerd door de grote bek van Erdogan, laat hem nou eerst maar eens zelf aan het werk gaan en zijn beurs trekken. Inshallah!

Azijnist | 06-02-23 | 22:04 | 3

Met enige moeite vond ik dat het vermogen van Erdosnor geschat wordt op 500 miljoen dollar. Daar kan hij best wel veel goeds mee doen. Ik wacht dus met spanning op zijn aankondiging dat hij zelf ook gaat bijdragen.

MAD1950 | 06-02-23 | 22:29

@MAD1950 | 06-02-23 | 22:29
500 miljoen is denk ik niet genoeg. De schade is enorm.

gaffelbaard | 06-02-23 | 22:45

@gaffelbaard | 06-02-23 | 22:45: Hij hoeft het niet in z'n eentje te betalen. Maar als hij om zijn volk geeft en niet alleen maar om zichzelf en zijn familie, mag hij best royaal in de goedgevulde buidel tasten. Ik ben heel benieuwd hoeveel hij kan missen.

MAD1950 | 06-02-23 | 23:00

Geld zat daar.. Wel een busje meenemen

niv01 | 06-02-23 | 22:04

Wat fijn dat alle broeders uit Qatar en de andere Emiraten massaal hun hulp aanbieden. Oh wacht…

Arjan9401 | 06-02-23 | 21:55 | 3

Nein en ik ook niet..

niv01 | 06-02-23 | 22:02

"Emir of Qatar Tamim bin Hamad Al Thani said a search and rescue group will fly to Turkey through an air bridge, carrying specialised rescue vehicles, relief aid, tents and winter supplies."

"The United Arab Emirates pledged to set up a field hospital in Turkey"

Complete lijst hier.
en.wikipedia.org/wiki/2023_Turkey%E2%...

Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 22:04

Daar hebben ze de tijd niet eens voor, want dan staat de westerse wereld alweer aan de deur te rammelen om alle hulp te verlenen.

Kopieerapparaat | 06-02-23 | 22:13

Ik geef alleen voor dieren.

knutsel_ | 06-02-23 | 21:54 | 6

@EEnzame SchizofrEEN | 06-02-23 | 22:30: Veren of schubjes mag ook.

knutsel_ | 06-02-23 | 22:33

Same.

IG_100 | 06-02-23 | 22:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Voor deelname aan zo'n search and rescue team moet je wel in staat zijn om een paar knopjes uit te zetten anders zit je al snel als een hoopje verdriet in een hoekje te janken. Wat een helden wat mij betreft. Ik doe het ze in ieder geval niet na.

Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 21:54 | 2

Daar zijn ze op getraind, net als een forensisch odontoloog daar selecteren ze op. En.. alles went, weet nog goed dat ik in mijn eerste jaar in een lijk op de anatomie snijzaal de hoofdspieren en vaten moest oefenen.. het kostte moeite maar alles went op den duur idd;)

Smoelensmid | 06-02-23 | 21:57

@Smoelensmid | 06-02-23 | 21:57: ook wij mogen best emotie’s hebben tijdens een inzet hoor. De nazorg zal bij deze belangrijk zijn. Ben niet geselecteerd op mijn ervaring in omgang met overleden personen. Dat het een zware klus gaat worden, daar ben ik wel van overtuigd. Maar ik heb alle vertrouwen erin dat mijn collega’s tot het uiterste zullen gaan.

Ookmaareenmening | 06-02-23 | 22:03

Vindt iemand het erg als ik die giro voorbij laat gaan?

Ik zou eigenlijk niet moeten reageren, maar toch.

Ik vind het verschrikkelijk wat daar gebeurd is, oprecht. En nu? 't Is de verantwoording van de regering aldaar om hier mee om te gaan. Op het moment dat ze dat doen, doe ik een duit in het zakje.

Valt me zwaar, al die mensen daar die in de problemen zitten, licht uitgedrukt, maar.

Ik stop, want ik wil veel zeggen, maar ik kom weer niet uit mijn woorden, verwoorden is niet mijn beste ding.

Ik wens eenieder aldaar het allerbeste, en ik hoop op hulp, veel hulp, maar regering daar eerst.

GKJP | 06-02-23 | 21:53 | 3

Als je geen nagel hebt om aan je kont te krabben verwacht natuurlijk helemaal niemand dat jij het rode kruis gaat helpen te helpen. Daar hoef je je niet voor te schamen.

Schout-bij-Nacht-J | 06-02-23 | 21:56

@GKJP | 06-02-23 | 22:06:
Schout zit een beetje op z'n eigen zeurwolk der aannames. Water off a duck GKJP.

zwenkwieltje | 06-02-23 | 22:28

Waarom zouden we eigenlijk geen voorwaarden aan onze hulp stellen. Turkije voedt de Russische oorlogsmachine door handel te blijven drijven en dat heeft meer levens gekost dan de aardbeving. Nu begrijp ik dat we Turkije graag in ons kamp houden maar ergens schuurt het wel.

BobDobalina | 06-02-23 | 21:49 | 18
▼ 15 antwoorden verborgen

Eerst een muziekje: www.youtube.com/watch?v=eBShN8qT4lk

Gaffelbaard (eerder aangeboden, met missende komma), wat wil je drinken? Ik neem soda en pie. I hope no bad people show up.

TheseDays00 | 06-02-23 | 21:47 | 5

Graag, en proost!

TheseDays00 | 06-02-23 | 22:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Vind het oprecht verschrikkelijk. Maar doneren? Deze "nazi-overblijfsel en fascist" denkt er nog heel even over na.

Duwbak_Linda | 06-02-23 | 21:47 | 14

@Duwbak_Linda | 06-02-23 | 22:06:
Ik ben er wel over uit.
Ik zal met mijn donatie de arme Turk die alles kwijt is niet bereiken.
Ik vind het oprecht erg voor die arme mensen, maar zowel in Nederland als in Turkije zitten zich al mensen in de handen te wrijven sinds de ramp is gebeurt.

Andersdenkend | 06-02-23 | 22:49

@Duwbak_Linda | 06-02-23 | 22:39:
Klopt, ik ben wel iemand die accepteert dat er wat aan de strijkstok blijft hangen als je toch wat mensen kunt helpen. Maar ik ben hierin wel harder geworden in de loop van de tijd. Ik geef bijna niet meer aan goede doelen, tenzij wat kleiner en overzichtelijker.
Oekraïne; bijvoorbeeld
www.saz-ziekenhuizen.nl/nieuws/de-med... of via artsen voor oekraine kom je bij verschillende organisaties. Maar zo zijn er veel initiatieven.

letopuwzaak | 06-02-23 | 22:51

Nou vooruit dan. Zet de helm wel op voor alle hoon en haat vanuit Turkse regering nadat het puin is geruimd.

Duwbak_Linda | 06-02-23 | 23:31
▼ 11 antwoorden verborgen

Het roept herinneringen op aan de 'ramp' van 2001 bij het WTC : stapels beton en staal, 3000 doden en vele mysterieuze ziekten erna. Vreselijk.

funda | 06-02-23 | 21:46 | 6

@Sneerpoets | 06-02-23 | 21:56:
Daar zijn uitgebreide onderzoeken naar gedaan, en zo stort zo'n gebouw precies in. We hebben het zelfs kunnen zien.

funda | 06-02-23 | 21:58

De associatie daarmee ontgaat me een beetje.
Ander land, andere aanleiding, andere omstandigheden. Eigenlijk is alles anders.

En mysterieuze ziektes na 9/11?
Of nu, na deze ramp? (Nou ja 'na', de ramp heeft zich nog maar net voorgedaan)

Zo raar is het niet dat er eventueel "rare ziektes" uitbreken in dit rampgebied straks. Iets met het ontbreken van basis sanitaire voorzieningen.

djeemsbontjas | 07-02-23 | 07:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Net andere tijden uitgezet.
Over de aanpak van het toenmalige mestoverschot.
Korte observaties...
- Ambtenaren stimuleren jarenlang meer productie.
- Ambtenaren merken dat er best een mestprobleem is; oeps.
- Als de ambtenaren van Aartsen (VVD) als minister krijgen, hebben ze goed; deze meneer gaat als een goed getrainde vechthond vol tegen de bedrijven in.
- De varkenspest breekt uit; ambtenaren blij. Boeren? Jammer voor je.
- Pest bijna voorbij en wat bedenkt ambtenarij? Doe even kwart van je bedrijf weg. En gewoon doen, niks compensatie.
- Hayo Apotheker treedt aan als minister. Die doet iets dat ambtenaren absoluut niet willen, hij praat met de organisaties en concludeert dat die wet (kwart inleveren) best grof is.
- Procedures worden gestart. Apotheker treedt af. Ambtenaren (vertegenwoordigd door een hautaine, regenteske 'directeur generaal'(?) van het ministerie destijds) vinden dit ook terecht; je kunt niet zo maar een compromis gaan zoeken; zij hebben besloten dat die wet er moet komen en daar kan een minister niets meer aan doen.

Wij zagen in deze aflevering vooral hoe een stel ambtenaren, vaak aangesteld voor héél lang, vér boven ministers of kabinetten uit het land 'besturen. En wat een eng volk zit daar bij.
Het maakt niet uit wat u stemt. Het maakt niet uit voor welke politicus u gaat. Wat zij bekonkelen. De ambtenarij haalt de schouders op, start de volgende rechtszaak en kabbelt fijn door.
Het is dat we al ziek, zijn, anders hadden we het na het zien van die bobo wel geworden. Helaas hebben we zijn naam niet meegekregen, benieuwd wat die tegenwoordig doet en of die ook zo'n last heeft van de huidige kosten van leven.

EEnzame SchizofrEEN | 06-02-23 | 21:44 | 4

Eens een wisseling vd ambtenaren volgend op een politieke verandering doet veel goeds.

Flow82 | 06-02-23 | 21:55

Hennis ondervond ook sabotage van ambtenaren toen zij de handel en wandel van de afgekeurde mortiergranaten wilde laten onderzoeken.

BrutusBosch | 06-02-23 | 22:10

Yes, Minister stamt uit de tijd van Thatcher. Hoe raak. Er is dus 40 jaar niets veranderd. Niet in het VK, niet bij ons, en we hebben er een moloch erbij gekregen in Brussel. De Zwitsers met hun referenda hebben een punt.

Louter Leuter | 06-02-23 | 22:59
▼ 1 antwoord verborgen

Maar was de aardkern niet tot stilstand gekomen recent.

Rattus | 06-02-23 | 21:40 | 2

Die was toch aan het terugdraaien?

EEnzame SchizofrEEN | 06-02-23 | 21:44

Oef dit is zware kost voor het café, tragisch voor alle getroffenen

Whisky | 06-02-23 | 21:39 | 2

Wacht maar tot wilderst zijn bbq aanzet voor de slachtoffers.

Rattus | 06-02-23 | 21:48

0,6 miljoen is natuurlijk mooi maar Turkije is een rijk land. Geld is niet het probleem.

W_F | 06-02-23 | 21:38 | 7

@Leon Tosti | 06-02-23 | 21:46:
Dat ene heeft met de ander niets te maken. De sultan van Brunei is puissant rijk, en daarmee ook het land. Dat wil niet zeggen dat de bevolking rijk is. Van hetzelfde laken een pak in de zandbak, met Qatar voorop.

Louter Leuter | 06-02-23 | 22:53

@Louter Leuter | 06-02-23 | 22:53: Niet letterlijk toch?

JWZ_JMK | 06-02-23 | 23:28

Turkije is inderdaad een rijk land, we zullen zien waar hun financiele prioriteiten liggen.

funda | 07-02-23 | 00:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Waar is Allah wanneer je 'm nodig hebt?

Bernardus03 | 06-02-23 | 21:38 | 2

Afrikaanse kinderen aids geven? Zal wel druk geweest zijn.

JWZ_JMK | 06-02-23 | 22:23
-weggejorist-
Bakkeleures | 06-02-23 | 22:32

Hoop stucwerk daar…

Rattus | 06-02-23 | 21:36 | 2

Stücwerk dus

NeefSteef | 06-02-23 | 21:44

Gecondoleerd aan de nabestaanden.

Adriel | 06-02-23 | 21:35

De grootse tragedie is nog de morele vreugde om te deugen.

smdyasc | 06-02-23 | 21:34

etude 6 van Philip Glass doet Yu Ja prachtig

AntiZanicz | 06-02-23 | 21:42

20.000 maar? Dat valt me mee. Ik zou op grond van de beelden veel meer verwachten maar ja, ik ben geen expert. Laten we maar hopen dat het WHO gelijk heeft (of nog minder).

Hadena | 06-02-23 | 21:33 | 1

het worden er minstens 50.000, maar net zo goed kan het 100.000 plus worden.

AntiZanicz | 06-02-23 | 21:41

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl