VS stuurt UKR nieuwere M1A2 SEPv3's Abrams, maar zonder geheim verarmd uraniumpantser
Details doen ertoe
Deze M1A2's dus, begin januari nog op oefening langs Pools-Oekraïense grens
Goed nieuws voor Oekraïne: ze krijgen niet 31 oudere M1A1 Abrams die ergens komende jaren met pensioen gaan, maar de nieuwere M1A2 System Enhancement Package version 3's. De laatstgenoemden hebben meer geavanceerde beeld- en controle- en doelwitacquisitie-modules, een onafhankelijke all-weather warmtekijker en volledig gedigitaliseerde, interactieve informatie-netwerken. Zeer waarschijnlijk betreft het exact dezelfde versie als de Poolse bestelling van 250 voertuigen in augustus 2022. De exportversie beschikt expliciet niet over de geheime bepantsering met verarmd uranium, en draagt zeer waarschijnlijk wolfraam-pantser.
Onze moderne Main Battle Tank-teller staat na een Canadese toezegging van 4 Leopard 2's inmiddels op 112, waarbij we uitgaan van een nog niet aangekondigde Franse levering van 14 Leclercs en we speculaties over een Nederlandse levering niet meetellen. Daar bovenop zei Polen vandaag ook nog eens maar liefst 60 gemoderniseerde T-72 tanks toe, waarvan 30 de PT-91 Twardy (wiki).
De M1A2 SEPv3, uitgelegd onder beste thumbnail ooit (?)
Simpelere, betere tijden
Social
RU kreeg T-34's uit 1944 van Laos (beelden en levering uit 2019, maar toch)
Het enige wapenplatform dat we erkennen
Social
hahaha
War is hell
Reaguursels
InloggenEen verarmd uraniumpantser met groene chroom-6 verf is de beste bescherming van de tank (-bemanning)
Geruchten gaan dat ze Chroom-6 verf daarom nu ook gebruiken als camouflage schmink. Slechts een paar kleine bijwerkingen maar dat weegt niet op tegen de voordelen.
Die Abrams schijnen niet zo'n succes te zijn.
babylonbee.com/news/31-us-tanks-in-uk...
Ja, moest ik toch wel weer om grinniken. Blij dat ze weer terug zijn op Twitter, proost.
"The American military will learn from these mistakes made, and I personally promise to do everything in my power to make our fighting forces even more progressive. We now know that if we are going to stop the Russians, our tanks need to be more diverse, more equitable, and operated by non-binary, trans persons of color."
Blijf hopen op een overwinning voor je Russische vrienden.
@keistad | 27-01-23 | 22:09: Na middernacht niks meer te drinken geven hoor.
Typisch de VS, wel een beetje helpen, maar niet te veel. Was ook zo met de HiMars. Ondertussen lopen ze aardig binnen en zijn ze af van Rusland en Duitsland/Europa als concurrent. Nog even het monopolie van ASML kaltstellen en dan kunnen ze zich verder focussen op hun handelsoorlog met China.
Nou, een beetje.... Er gaat echt heel veel richting Oekraïne.
Misschien een idee...
als Russen en Amerikanen deze hele tankbattle on line uitvechten?
Geen mensen en milieu-schade!
Ugh. Die rotkop Trump. Wanneer wordt die kerel eens voltooid verleden tijd? En nee, ik ga het echt nemen als het nieuws wat Jeremy Clarkson zou zeggen.
"What?"
"Oh well..."
Marokko stelt 30 T72's beschikbaar
Polen kan 30 T72's niet vinden?
Nee, het ligt volstrekt anders: marokko had een aantal T72 tanks aan Tsjechië geleverd voor een upgrade-beurt. Tsjechië heeft die tanks zonder officieel toestemming aan Marokko te vragen aan Oekraïne geleverd. Marokko is nu pissed-off en weigert nu uitdrukkelijk om Amerikaanse Abrams tanks beschikbaar te stellen. Bovendien: Marokko wil de relatie met Rusland niet negatief beïnvloeden, want die T72 konden ze nog verklaren met “we wisten er echt niets van” maar bij Abrams tanks gaat die vlieger natuurlijk niet op. Dan zou Rusland zomaar de k@nt van Algerije kunnen kiezen en dat zou Matokko slecht uitkomen.
Het is heel opvallend deze wapenleveringen. Ik zeg niets, want geen zin, maar mensen die denken dat de bondgenoten zo maar wat wapens sturen hebben geen idee hoe intelligent en wat voor meesterschakers generaals kunnen zijn.
Kunnen he, er zitten ook idioten tussen.
Wat doen Nederlandse microchips ook nog steeds via - via, in Rusland. Echt, ongelofelijk. Die VOC mentaliteit kan in deze wel achterwege blijven.
@Nederlandop1 | 27-01-23 | 18:08: ook microchips uit 1980 zijn chips, bijv de Z80. Benieuwd wat er allemaal door de boycot heen glipt: wapens uit Iran, metalen en chips uit China en Turkey.
@KlaagGraag | 27-01-23 | 20:34:
Chips zijn in die zin zoals cocaïne, je kunt het verbieden, maar het vindt zijn weg wel.
Is het voor Oekraïene logistiek wel te doen om zoveel verschillende typen tanks te onderhouden en te bemannen? Ik vind het al onhandig om gereedschap op accu's te hebben van verschillende merken.
Oh u snapt het laatste plaatje?
@VerganeGlorie | 27-01-23 | 17:46:
Oh, valt me nu pas op, dat plaatje.
Precies: ze zouden dan 4 (!) totaal verschillende tanks moeten onderhouden en repareren. Volslagen onwerkbaar. Dat nog los van de verschillende types munitie.
https://twitter.com/anders_aslund/status/1618681424282030082
Gister schreef ik het al (maar werd gejorist) dat Rusland een interessante manier heeft om de nieuwe NAVO leden Zweden en Finland af te houden van lidmaatschap: Ze steunen lokale Koran-verbranders in die landen, omdat Erdogan dan de toetreding blokkeert. Ik schreef gister: "Als je de NAVO uitbreiding wil stoppen verbrand je een Koran."
Erdogan is een lul, haalt zijn onderdanen niet eens terug als er hier eentje in de fik wordt gestoken.
Ja, dit is een interessant nieuwsitem.
Al eerder heb ik de aangegeven hier, kijk eens na het banksaldo van deze koranverbrander.
Iets soortgelijks schreef ik al begin deze week, met een verschil: rechts-extremisten hebben geen hulp of aansporing van Rusland nodig om tegen de NAVO en de EU te zijn, en pro-fascisten als Poetin en Tayyip.
www.youtube.com/watch?v=Puxr_F0UU9s
Zie dit dan , hele groep BMP's , kansloos.
En dat met DIY drones. Dat met die drones gaat nog heel groot worden, het zijn verreweg de meest kosteneffectieve wapens van deze oorlog.
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 17:24: Je zou denken dat het binnen in zo'n wagen veiliger is. Schijnbaar denken ze daar anders over.
Deze oorlog wordt niet beslecht in 2023. Gaat nog veel langer duren
Dat zeiden ze ook over Corona en plots was het voorbij.
Ergens blijft het vreemd. Ik bedoel ik ben geen expert maar er staan duizenden Abrams en Bradleys in de opslag door heel Europa. De 101 Airborne is al in Roemenië. En dat zijn dan alleen de Amerikanen. Over de luchtmacht hoeven we het niet eens te hebben. Maar als er een vliegdekschipeenheid richting Zwarte zee gaat dan kunnen we wel zeggen dat het klaar en over is met de spelletjes die de Russen spelen.
Op de site van de NOS staat op de Oekraïne-pagina een bericht over een Belgische scharrelaar, die járen terug allerlei legervoertuigen van het Belgische leger kocht, waaronder Leopards, voor 15.000 per stuk. Hij vraagt nu een half miljoen per stuk!
Ik hoorde er vanochtend van. En ja, dat wordt gewoon betaald daarvoor.
Dat verhaal ligt natuurlijk iets ingewikkelder. De Belgen verkochten schroot. Nu willen ze werkbare voertuigen er voor terug. De handelaar zei dat een gehele renovatie in de tonnen per voertuig loopt. De Belgische minister, net als onze minister, liegt gewoon. Eerst je meuk verkopen en dan nu huilen als je geld moet neerleggen voor spul dat rijdt en werkt.
De Leopold 2 tanks moeten eerst even gereviseerd.
Kyiv independent over de hoeveelheid geld die westerse tussenpersonen aan de wapens voor Oekraïne verdienen
kyivindependent.com/hot-topic/how-wes...
De Belgen zijn uitgesponsord.
Die vier tanks die een groot land als Canada geeft, is nou ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. En dat terwijl Trudeau altijd doet alsof het de beste man van de wereld is.
@KeesBruin | 27-01-23 | 16:50: Canada heeft al heel veel andere gepantserde voertuigen gestuurd.
www.cbc.ca/news/politics/canada-ukain...
Beeeelggieeeë - Het goede doel(wit)
www.youtube.com/watch?v=MTVnMO6cRfg
Dit klinkt wel weer een beetje als Belgische logica .. Hetzelfde als de bewering dat Amsterdam zonder Antwerpen nooit zo groot zijn geworden, tijdens de Gouden Eeuw (Natuurlijk).
Donald Trump beweert in een interview dat hij de oorlog in Oekraïne binnen een dag kan beëindigen en dat het Westen olie op het vuur gooit door wapens te leveren aan Zelensky en co. Een echte Putin-versteher, deze Donald.
@Tollebol | 27-01-23 | 16:32:
Ja dat kan hij door alle hulp te stoppen. Dan duurt het nog een maand of twee en dan is Oekraïne vernietigd. Maar dan hebben we zeker "vrede". De vrede van een stil kerkhof.
@Tollebol | 27-01-23 | 16:32: Aha, nu is het al "een mensenlevens vretende NAVO-proxy oorlog". De schuld van de NAVO dus, niet van Rusland. Schei toch uit, zeg!
Dat er mensen sneuvelen is voor 100% het gevolg van het Russische besluit om oorlog te gaan voeren tegen een buurland.
Wat KeesBruin zegt. Hoe simpel kan het zijn.
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 16:38: Of hij stelt voor: we leveren geen grote aantallen nieuwe wapens meer als we het front nu bevriezen. Gedemilitariseerde zone van een paar km en dan onderhandelen over de toekomst.
Trump heeft geheimen.
@drs. Levi Samsonov | 27-01-23 | 16:56:
Flikker op met je "burgeroorlog". Er waren geen problemen totdat Poetin besloot dat er problemen moesten komen. Hij probeerde het ook in Odessa door fucking Russen in te rijden met bussen. Ik begrijp van anderen dat jij een Rus bent. Ga je diep schamen en rot op naar Rusland. Schlemiel.
@drs. Levi Samsonov | 27-01-23 | 16:55:
Welke toekomst? Die waarin Rusland haar geannexeerde gebieden eerlijk gaat teruggeven? Die referenda ongeldig gaat verklaren? Een onhaalbare kaart. En dan nog: Waarom zou UKR akkoord gaan met de huidige Russische terreinwinst?
Ik zeg: Jaag ze terug naar de bestandslijnen van 2014, anders heeft Poetin het idee dat een volgende ronde oorlog hem weer iets oplevert en hebben we volgend jaar hetzelfde.
En nee dat verhaal van een burgeroorlog, door opstandige mijnwerkers is nonsens. Er was niets spontaans aan, het wemelde van de Spetznaz en speciale eenheden in het begin van 2014, die "opstanden" in scene zetten en toen het UKR leger te hulp schoot riepen deze enkele reguliere Russische tankeenheden in.
Dat je die Russische propaganda-versie aanhangt zegt best veel over je voorkeur in dit verhaal.
@drs. Levi Samsonov | 27-01-23 | 16:56: die zogenaamde burgeroorlog werd veroorzaakt en gevoerd door Russen.
@Schout-bij-Nacht-J | 27-01-23 | 17:07: Het is wel gewoon zo wat Levi vermeld, de gevechten zijn daar al veel langer gaande. En we leven in een vrij land als dat de mening van Levi is mag hij dat vermelden, als je het echt niet kan hebben kan je altijd nog vertrekken naar Oekraïne.
@keistad | 27-01-23 | 17:16: Ook jij trapt in de Russische propaganda.
@keistad | 27-01-23 | 17:16:
Ja we leven in een vrij land maar onzin blijft onzin. Dat jij zelf niet op de hoogte bent en in je overtuigde onwetendheid allerlei onzin neerzet is ook je vrijheid, maar mijn vrijheid is dan weer om dat te noemen wat het is: Onzin.
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 17:19: "maar onzin blijft onzin" Precies, en het is gewoon na te trekken dat die oorlog al veel langer duurt.
"Het conflict ontstond in het voorjaar van 2014, nadat de pro-Russische Oekraïense president Viktor Janoekovytsj in februari was afgezet tijdens de Revolutie van de Waardigheid in Kiev, die volgde op de maandenlange pro-westerse Euromaidan-protesten en Rusland de Krim bezette"
@keistad | 27-01-23 | 17:21:
Joh, Einstein. Echt waar?
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 17:25: Oh, dus nu klopt het opeens wel?
"Dat jij zelf niet op de hoogte bent en in je overtuigde onwetendheid allerlei onzin neerzet"
Dat waren je woorden een tegel terug.
@BenZen | 27-01-23 | 17:16: kijk doctorandus, dat de Russische bevolking zich in heeft laten pakken door de staatsreligie (geen perongelukse fout, het is een complete sekte) kan ik ze misschien niet kwalijk nemen, dat is misschien zelfs zielig. Maar dat u, met alle informatie die u ter beschikking staat, met valse informatie blijft komen en anderen daarmee poogt te beïnvloeden valt u zeer aan te rekenen. Zo emmert u regelmatig over de Russische taal, zonder daarbij te vermelden dat de Russen het Oekraïns al sinds de 17e eeuw proberen uit te bannen. U zevert regelmatig over de corruptie in Oekraïne waarbij die corruptie een reden zou zijn om dat volk te laten uitroeien, uitgerekend door een land met een corrupte maffiabaas aan het roer. Waar u maar al te graag aan voorbij gaat is dat de burgers van Oekraïne een paar jaar geleden democratisch een president kozen die van de aanpak van die corruptie een speerpunt had gemaakt en die, ondanks de brute inval van Rusland, werk blijft maken van die aanpak.
@Après toi | 27-01-23 | 17:18: Nee, ik ben gewoon een Nederlander en eerlijk is eerlijk ik geef niks om beide, zowel Rusland als Oekraïne kunnen allebei evenveel ongezien de tyfus krijgen. Stelletje rare oostbloksnorretjes met nazi's aan beide kanten. Geen vlaggetjes voor mij behalve de Nederlandse, sorry.
@keistad | 27-01-23 | 17:38:
"Rusland als Oekraïne kunnen allebei evenveel ongezien de tyfus krijgen."
Ja dat was zo ook wel duidelijk uit je tegels heur.
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 17:42: Gelukkig maar, soms word er wel eens selectief gelezen en gelijk gezegd dat je alleen maar onzin plaatst en dat je een vriend van Vlad bent. Dus daar scoor je dan weer punten mee.
@keistad | 27-01-23 | 17:45:
Soms zijn dingen een stuk meer zwart wit dan je zou denken. Nuance is goed. Maar als je een beetje jouw best doet dan snap jij ook prima dat Poetin jou wil kapotmaken of russificeren.
@keistad | 27-01-23 | 17:21: Vertel er ook even bij dat Janoekovitsj de politieke steun van zijn eigen partij was kwijtgeraakt. Rutte kan ook ook niet verder regeren als de VVD hem niet meer moet. Jouw reacties zijn nogal selectief en/of slecht geïnformeerd.
@Après toi | 27-01-23 | 18:16: Staat in mijn tegel dat hij is afgezet, leek me duidelijk. Begrijpend lezen blijft ook een ding.
@keistad | 27-01-23 | 18:32: Je teksten staan vol insinuaties.
@Après toi | 27-01-23 | 18:56: In dat geval lijken we meer op elkaar dan je wilt toegeven. Ik hou het erop dat we gewoon van mening verschillen.
@keistad | 27-01-23 | 19:06: Met het verschil dat ik aan de goede kant sta.
@Après toi | 27-01-23 | 21:57: Er zijn letterlijk aan beide kanten bewezen nazi's, Wagner, Azov. Dus eigenlijk maakt het niet eens heel veel uit aan welke kant je staat, ik kijk wel toe vanuit dit kikkerlandje.
@keistad | 27-01-23 | 22:16: natuurlijk zijn er aan beide kanten bewezen nazi's. Nazi's, al dan niet bewezen, heb je overal, zelfs in dit kikkerlandje. Maar vooralsnog is Oekraïne Rusland niet binnengevallen, zijn er in Rusland geen theaters waarin burgers schuilden gebombardeerd met een raket waarop "voor de kinderen" gekalkt was, zijn er in Rusland geen ziekenhuizen gebombardeerd, is de Russische energievoorziening intact, trekken er geen Oekraïners moordend, plunderend en verkrachtend door Rusland, zijn er geen Russische kindertjes gestolen enzovoorts. Dus ja, het maakt wel degelijk uit aan welke kant je staat.
@BenZen | 27-01-23 | 22:37:
"Nazi's heb je overal, zelfs in dit kikkerlandje"
*Ja maar het zijn er maar een paar, en de vijand van mijn vijand enzovoort*
Zijn ze hier ook officieel onderdeel van het leger?
www.geenstijl.nl/5168927/vanavond-nie...
@keistad | 27-01-23 | 22:41: de burgers die in Oekraïne afgeslacht worden zijn geen bewezen nazi's. Daar gaat het om en over. Daar ging mijn tegel ook over. Dat Azov bataljon bestaat al lang niet meer uit louter nazi's en zelfs al zou dat wel zo zijn dan nog is dat geen reden om Oekraïne uit te roeien, net zo min als hun wens voor democratie dat is of de eventuele corruptie. De Oekraïners hebben met hun keuze voor Zelensky (joods) duidelijk gemaakt dat ze geen nazi's zijn en de corruptie uit willen bannen. In het item waarnaar u verwijst heb ik uit geen van de foto's nazi sympathieën op kunnen maken. Van mijn bloedeigen zoon hadden bij bijeenkomsten van Scouting Nederland dergelijke foto's gemaakt kunnen worden.
Laten we hopen dat al die spullen nog op tijd komen, vóórdat de Russen een nieuw offensief van stapel laten lopen.
Ik blijf me verbazen over het feit dat dat gesoebat met Duitsland zo tergend lang heeft moeten duren. Je kunt zeggen 'beter laat, dan nooit', maar te laat blijft natuurlijk wel te laat.
Enfin, we gaan het zien de komende maanden. Ik duim voor de Oekraïne, Rusland moet terug over de grens geschoven worden.
1994 Budapest memorandum nucleaire wapens in Oekraine gaan terug naar Rusland
2013 Yanukovych weigert Handelsakkoord en politieke associatie met EU te tekenen in EaP (Armenie, Azerbadjan , Belarus niet meer, Georigie, Moldavie) van Europese Unie en gaat voor Rusland vanwege goedkoop gas en geen politieke hervormingen doorvoeren inclusief overheidscorruptie corruptie. Merkel boos op Yanukovych
2014 Maidan revolutie . wijlen Hans van Baalen op Maidan. Hunter Biden werkzaam voor Burisma energiemaatschappij
2014-2023 VS investeert in defensie Oekraine door train en equip programma's
2015 Geenpeil en Thierry vermeende sokpop van Poetin starten referendum op , uitkomst niet bindend inlegvel bij associatieverdrag EU-Oekraine.
2022 februari Poetin merkt dat hij de Krim en Russich gezinde Donetsk gebieden gaat verliezen , opteert voor een 3 daagse speciale militarie operatie. In tegenstelling tot Georgie gaat dit niet lukken
2022-2023 Nato met hoofdrolspeler VS steunt Oekraine met Intelligence (waar zitten de Russen en wat gaan ze doen) en materieel
2023 MinDef Ollongren zegt dat korps Mariniers op korporaalsniveau hartstikke gemotiveerd zijn. Sjoerd Sjoerdsma brabbelt mee over game changers
2023 Nato tanks geleverd aan Oekraine gaan mogelijk voor een doorbraak zorgen in Donetsk en Loehansk . Afhankelijkheden logistieke keten en de vaardigheid tot combines arms maneuvre tanks, infanterie, artillerie, luchtsteun
Prachtig overzicht, maar wat wil het orakel hier nu mee aantonen?
@KeesBruin | 27-01-23 | 16:17: 'het 'duurt al een tijdje en gaat nog een tijdje duren en de belangrijke rol van Nederland in de geschiedenis van de Europese Unie. Kan verder wapenstilstand worden met ijzeren gordijnen in Dontesk en Loehansk regio of directe oorlog Nato en EU met Rusland, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken
Werkelijk een orakel, we zijn benieuwd naar het vervolg!
Een duidelijk overzicht.
Ze zijn straks zwaarder bewapend dan Europa en vallen ons aan (lachende smiley)...
Dan is rode lijn allang overschreden en zitten jij en ik en de rest verwikkeld in een kern oorlog. De Navo hoeft dan niet te geven maar is dan in directe oorlog met Rusland. We mogen toch echt hopen dat het niet die kant op gaat. Mind your step!
Jengelen? Waar haalt u het vandaan! Oekraïne voert een strijd om te overleven.
Onderzeeboten denk ik
Veel Nederlanders ook...
Toch mis ik de deskundige bijdrage en de scherpe visie van Ollongren in dit debat, onze zeer kundige minister van Defensie. Zou ze al beter zijn?
Als de debatten over zijn, ja...
Ze heeft net een cursus rangen en standen gedaan.
We hebben niets om weg te geven!. Ik stel voor dat we ons steentje bijdragen door Rutte, Kaag, Ollongren, Timmerschrans en Jette leveren. Geef ze allemaal een ak47, zonder munitie uiteraard, en stuur ze naar het front om Putin af te schrikken door keihard PANG te roepen. Dat zal hem leren...
Sorry, ik vergeet onze topper Hugo. Stuur hem ook. Hij bouwt ukraine op met een miljoen huizen per maand...
Ondertussen de doorsnee burger in ruzzia
youtu.be/tm68x5Jm1SA
Ze zijn gehersenspoeld door de Russische propagandisten. Met critici / andersdenkenden loopt het in Rusland nu, anno 2023, nog altijd erg slecht af. "Toevallig" natuurlijk, dat zoveel oligarchen recent "ongelukkig" "uit open ramen" naar beneden kwamen zeilen. Het is simpelweg, moord.
De propaganda papegaaien van de Russische TV, blijken vanuit de veiligheid van de eigen studio, alweer druk bezig 'het Westen' voor "Neo-nazi's" uit te maken. Voorzien van kreten als "Barbarossa 2", "Scholz is een Neo-Nazi", etc. Klinkklare, feitelijk niet onderbouwde onzin.
Tsja, als ik ze op de TV daar tekeer zie gaan denk ik: Dat gajes mag koste wat het kost niet winnen. Die arrogante hufters, grappen maken over atoombommen op Berlijn, slachtoffers uitlachen, doen alsof Rusland het meest fantastische land op aarde is waar iedereen voor zou moeten buigen, en dat typische maffia-respect voor zou moeten opbrengen want anders zwaait er wat, dat tuig dat vrienden maakt door ze een pistool tegen de kop te drukken. Als dat deze strijd wint zijn we ver van huis.
Zo'n Solovyev, het is dat Joris meeleest, maar er zijn behandelingen die ik hem toewens die niet door de censor komen. En Skabayeva verdient ook een speciaal plaatsje in dat verhaal.
@Nederlandop1 | 27-01-23 | 16:14:
Kunnen we van hier ook wel zeggen met critici / andersdenkenden loopt het hier ook slecht af kijk maar naar het hele corona gebeuren.
@Ronnie | 27-01-23 | 18:38: vertel. Wat is daar mee gebeurd? Ik ben razend nieuwsgierig!
@Ronnie | 27-01-23 | 18:38: Hoe lang heb jij in een strafkamp gezeten?
Ondertussen vragen steeds meer mensen die zich af hoe het nu zit?
Men wil ons al heel lang doen geloven dat Oekraïne de bovenliggende partij is en dus aan de winnende hand. Tegelijkertijd bereiken ons wanhopige smeekbedes van Selensky om meer en steeds zwaardere wapens om een catastrofale nederlaag af te wenden.
Rusland daarentegen beschikt (volgens dezelfde berichtgeving) over een zwak en verouderd leger dat geleid wordt door incompetente zwakzinnigen maar wordt gelijktijdig in staat geacht Oekraïne te veroveren, onder de voet te lopen waarmee het een bedreiging vormt voor Europa als geheel.
Verder ben ik van mening dat Abraham-topics geschreven dienen te worden door Mosterd.
Ik weet ook niet of Oekraïne de bovenliggende partij is. In ieder geval heeft Rusland getalsmatig natuurlijk de meerderheid. Misschien kun je beter zeggen dat Oekraïne met de juiste wapens veel beter in staat is zichzelf te verdedigen dan verwacht.
Rusland heeft kwantiteit, Oekraïne is op vrijwel alle vlakken kwalitatief beter. Een aggressief expansionistisch Rusland aan de Poolse grens is inderdaad een bedreiging voor Europa.
Oekraïne doet het veel beter dan verwacht en met de juiste Westerse steun kunnen ze de Russen tot achter de Oeral jagen.
Oekraïne is toch een aardig eind naar het oosten opgerukt, en heeft veel land heroverd. De Russen vechten zich te pletter, met veel verlies aan manschappen, om daar weer iets van af te knabbelen. Het lijkt me wel duidelijk wie dan het meeste in de melk te brokkelen heeft gehad het laatste, pakweg, halve jaar.
Bovendien is Oekraïne veel kleiner dan Rusland, dus ja, ze hebben gewoon veel beter gepresteerd dan de Russen.
De Russische soldaten worden centraal aangestuurd. De Oekraïense soldaten opereren vanuit cellen en bepalen ter plekke direct hoe te handelen. Sturing van dit alles komt door jarenlange training van deze soldaten in Oekraïne sinds 2014. Mede ook door het westen getraind. Vooral ook door het westen
Nog meer GameChangers, het kan niet op.
Het is uiteindelijk maar een spelletje...
Jammer eigenlijk dat de Poolse PL-01 'stealth tank' nimmer voorbij de demonstartor-fase is gekomen.
Ziet er futuristisch uit.
www.warhistoryonline.com/tanks/pl-01....
www.military-today.com/tanks/pl_01.ht...
Invisibility cloak?
En ook F16's ???
www.pravda.com.ua/eng/news/2023/01/27...
Tja, dat nieuwe spul moet ook eens in de praktijk getest worden ....
Als die M1A1’s binnenkort met pensioen gaan, waarom dan niet en en? Of het nu schroot wordt in Noord-Amerika of Oekraïene maakt toch niet veel uit? Of wil de VS wat achter de hand houden om later nog eens voor reddende engel te spelen? Ik snap overigens ook niet zo goed waarom de nadruk op tanks ligt, en niet op drones. De MQ1 en RQ1 Predator zijn nog maar vrij recent met pensioen gegaan, er moeten toch nog zeker wel een hele riedel van die dingen operationeel te krijgen zijn.
Russische anti lucht is vrij goed, die drones zijn vooral effectief tegen geitenfokkers in de woestijn zonder luchtmacht
Als ik mij niet vergis heeft Rusland +- 10.000 tanks, minder goed (ook goedkoper) maar Vlad heeft geen problemen met wat opofferingen. Ben bang dat we failliet achterblijven als dit zo doorgaat. Ook vraag ik mij af wat er met het westen gebeurd als Vlad wel doorbreekt, Waar moeten wij straks mee knokken? Weer een fiets en één geweer per twee personen? En om het af te toppen denk ik niet dat we China als neutraal moeten zien of uit het oog moeten verliezen. En wat gaan we Taiwan sturen als het nodig is?
Onderzoeksinstituut Oryx schat dat Rusland zo'n 1600 tanks heeft verloren tot nu toe (waarvan een deel ook beschadigd is en eventueel gerepareerd kan worden). Ze kunnen nog wel even voort dus.
@Tashtego | 27-01-23 | 15:16: Oekraine had voorafgaand aan de oorlog ook officieel zo'n 2.000 tanks meen ik, maar kwaliteit telt. Abrams is een subliem tanksysteem, hoewel kwetsbaar op punten (operationele autonomie en afstand). Meest vergelijkbare Russische systemen zijn nog niet veel gezien op het slagveld - beperkt de uit de T72 ontwikkelde T90 en nog nauwelijks de 'nextgen' Armata.
@Tashtego | 27-01-23 | 15:16: Dan mogen die max 500 tanks die wij sturen wel een flinke "kill death ratio" hebben inderdaad. En modern is niet altijd beter, kijk maar naar de Duitse Puma.
www.geenstijl.nl/5168346/buurman-wat-...
keistad | 27-01-23
Ga er maar vanuit dat Rusland het nieuwste spul zo ondertussen verbruikt heeft. Wat overblijft is oude troep of niet werkend modern spul. Als ik zie hoe de gemiddelde russische soldaat erbij loopt kan ik me niet voorstellen dat er voldoende onderhoud is gepleegd aan het wagenpark.
De vraag is of die 10.000 tanks überhaupt wel operationeel te krijgen zijn én hoeveel Rusland zijn arsenaal wil opofferen voor deze oorlog. De Russen zijn als de dood voor een NAVO inval, het land moet wel te verdedigen blijven. Dat kan alleen door het e.e.a. achter de hand te houden.
Rusland heeft 10.000 werkende tanks op papier. De praktijk wijst anders uit...
@Der Schnitzeljäger | 27-01-23 | 15:23: Het is moeilijk in te schatten wat de verliezen aan beide kanten zijn. De lijst op Oryx is heel wel uitgebreid en voor elk model zijn de cijfers gegeven. Voor elke vernielde, buitgemaakte en verlaten tank hebben ze een link met beelden om het te bevestigen. Ik kan helaas niet linken.
@Tom Aatje | 27-01-23 | 15:28: Al zouden er 5000 werken dan is dat nog het dubbele aantal van wat Oekraïne aan tanks heeft (inclusief de westerse tanks) En weinig ervaring met het besturen en repareren ervan. Hoeveel onderdelen kunnen we naleveren?
@drs. Levi Samsonov | 27-01-23 | 15:21: omdat de “next gen” Armada om de haverklap uit schijnt te vallen en het alleen doet tijde van de 9 mei parade.
@Tom Aatje | 27-01-23 | 15:28: U weet dat tanks niet op papier werken?
@F. Jacobse | 27-01-23 | 15:53:
Ja, ik weet dat. Keistad denk ik niet.
5000 is zelfs al optimistisch, Westerse analisten hebben eerder getallen genoemd van -/-2500 inzetbare tanks (aan het begin van de oorlog)
De westerse luchtmachten zorgen ervoor dat de Russen geen meter over de Poolse grens zullen komen.
@Tom Aatje | 27-01-23 | 16:23: Niet? Verdorie, heb er net drie getekend om op te sturen.
Vlad gaat nooit doorbreken, dat is een mythe. Rusland heeft nooit de capaciteit en middelen om de inmiddels 325000 manschappen plus hightech materieel van de NAVO aan de Europese oostgrens te kunnen doorbreken. Gaat gewoon niet gebeuren, tenzij die kabouter op rode knopjes gaat drukken, maar dat is dan ook direct het einde van het expansionistische Rusland.
Yes!
YES!
… pronhub is so outdated…
Ik hoop wel dat de strategen hebben nagedacht over het te bereiken einddoel. Prima om op het slagveld meters te maken om zo de tegenstander naar de onderhandelingstafel te dwingen en zelf meer de voorwaarden van de deal te bepalen. Maar het is wel spelen met vuur want we hebben wel met een atoommacht te maken. Nogmaals ik hoop echt dat we verstandige leiders hebben en dat dit niet uit de bocht vliegt.
Verstandige leiders...
Wij hebben Rutte, dus we kunnen rustig gaan slapen.
Vergeet dat laatste maar, Kijk voor de lol even op het twitteraccount van Sjoerdsma.
Hoop niet op het verstand van de eigen leiders want we weten dat ze dat niet hebben. Hoop vooral dat die mafklapper aan de andere kant niet helemaal doorslaat.
Biden dicteert, en hij is meer dan geschikt voor dit werk.
'Oorlog is de voortzetting van politiek met andere middelen', en zodra je doel onhaalbaar of onwenselijk wordt, stel je bij. Geldt voor beide partijen. Rusland kan bijstellen tot 'behoud Krim, controle totale Donbass en het tussenstuk Krim en Donbass' ipv 'regime change in Kiev' of 'verovering alle goeddeels Russisch-talige gebieden inclusief Kharkov, Odessa etc.'. En voor ons: 'herovering alle door Rusland bezette gebieden' naar 'een duurzame bevriezing van het conflict bij de nu gecontesteerde lijnen'. Bij dat laatste geef je Rusland een uitweg maar in zekere zin ook Kiev, want een scenario waarbij Rusland het Oekraiense leger laat instorten is niet totaal ondenkbaar. Het meest waarschijnlijke scenario nu is dat de Russen wat terrein winnen, dan de Oekraieners, dan weer de Russen etc. Veel doden, verdere ineenstorting van de Oekraiense economie, en niemand bereikt haar oorspronkelijke doel. Je moet nooit 'puur idealistisch' oorlog voeren.
'Strategen' en onze 'verstandige leiders' zijn verschillende groepen. De eerste denkt na, de tweede verprutst het vervolgens.
@drs. Levi Samsonov | 27-01-23 | 15:26:
Deels met je eens, dat ergens tussen de beide einddoelen een oplossing ligt. Maar ik zie Poetin niet inbinden, voordat hij het idee heeft dat verder escaleren de overwinning niet dichterbij brengt. Tot nog toe weigert hij dat inzicht, hij schaalt steeds weer op.
Het is een illusie te denken dat op dit moment onderhandeld kan worden, daarvoor moet het Russische leger zwaar op zijn flikker krijgen. Elke keer als dat gebeurt zie je de paniek toeslaan in de Russische top, generaals krijgen ruzie, propagandisten gaan op tilt en er gaan dan dingen schuiven. Dat gebeurt zeker niet als Poetin langzaam maar zeker doorbeukt tot aan Kiev.
In dat laatste scenario, een terugtrekkend westen, weet Poetin dat zijn bluf en dreigementen hebben gewerkt en zal hij die koers blijven varen. Dan zijn straks echt de Balten aan de beurt en daarna de Polen. De NAVO is dan een natte tosti gebleken en Poetin zal dat zien als aanmoediging.
Hoeveel hulp kan je aan Oekraïne leveren en tegelijk volhouden dat je zelf niet in oorlog bent...
Je moet overigens wel heel naïef zijn als je denkt dat er geen Amerikaanse (en Franse, Duitse, etc) ondersteunend personeel in Oekraïne zit. Onderhoud aan de geleverde wapensystemen is te complex.
Nah dat is allemaal eigen initiatief. Totaal onschuldig.
www.telegraaf.nl/nieuws/1657324276/in...
Lul niet zo dom, man.
De VS voeren die oorlog niet.
Wat maakt het uit? Rusland weet echt wel dat als ze terugtrekken we Rusland niet binnenvallen.
Het is niet voor niets dat Poetin ons niet formeel de oorlog verklaart. Wapenleveranties zijn geen oorlogsverklaring, zoals je bij talloze proxy oorlogen hebt kunnen constateren.
Wat maakt dat nou uit? We helpen ze tegen een agressor, punt.
@Komjehiervaker | 27-01-23 | 15:22: Vietnam, Korea, Afghanistan.
@Après toi | 27-01-23 | 15:26: Korea, maar het gaat nog veel verder terug. Het is eigenlijk... Vrij normaal.
Belangrijker: hoe lang kun je volhouden dat je winning and grinning bent en tegelijk elke 6 tot 7 weken een nieuwe grote batch Westerse wapens en geld nodig heeft. Feit is dat het slagveld vooralsnog vooral op een gelijkspel lijkt.
@Après toi | 27-01-23 | 15:26: Bij al die oorlogen voelde geen van de 2 zich in haar eigen achtertuin of voortbestaan bedreigd. Beste analogie blijft Cuba, en daar was een kernoorlog dichtbij.
@drs. Levi Samsonov | 27-01-23 | 15:33: Ps. in Korea gold dat voor kernmacht Sovjet-Unie, maar niet voor China, die voelden zich wel direct bedreigd en stuurden dan ook miljoenen soldaten de Yalu-rivier over. Ze hadden toen nog geen kernwapens. VS zetten ze ondanks McArthur's eindeloze vraag erom uiteindelijk niet in, vooral omdat Truman niet overtuigd was dat de 'core interests' van de VS niet op het spel stonden. Volgens sommigen is dat voor Rusland nu wel zo - ze zien een fors deel van Oekraine als historisch (cultureel) Russisch en het and geografisch als de zachte onderbuik. Zie John Mearsheimer, die nu door Sjoerd Sjoerdsma-types wordt weggezet als een Poetinvriendje maar de decennia tot de Donbass-oorlog werd gezien als 1 van de meest vooraanstaande denkers over internationale betrekkingen.
@drs. Levi Samsonov | 27-01-23 | 15:42:
Wat Maersheimer dan ook is. Hij heeft later nog een interview gegeven, waarin hij iedere foute inschatting negeert en wegkletst. Bovendien overwoog Poetin zelf begin deze eeuw nog NAVO lidmaatschap en zei Medvedev in 2011 nog, dat iedere vijandigheid tussen de NAVO en Rusland verleden tijd was.
Een toen kwam de Arabische Lente en Maidan en veranderde opeens alles. De NAVO had daar niets mee te maken. En zelfs nu, Poetin haalt troepen weg bij de NAVO grenzen om ze naar Oekraïne te sturen..
En zelfs iemand als Maersheimer kan het een keertje fout hebben. Zelfs Kissinger is bijgedraaid onlangs.
Solovyev, the gift that keeps on giving.
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1618710675819466754?t=ijD8-PtAMoVpzEdb12KhSw&s=19
The Warzone heeft daar een mooi stuk over. www.thedrive.com/the-war-zone/m1-abra...
Lang verhaal kort: er is maar een bedrijf dat dit kan. Als ze in januari begonnen hebben ze aan het eind van het jaar achtentwintig stuks.
Geen grappen over de "faggot obliterator".
Fagot*
@Vleesverkopert | 27-01-23 | 14:45:
Klote-instrument.
Je blaast je rot mey zo"n dubbelriet.
@Vleesverkopert | 27-01-23 | 14:45: "faggot obliterator" betekent iets als "mietjesvernietiger".
Hoeveel T-14s en BMPTs worden er nu ingezet aan Russische zijde? Hoe draait de Ru-industrie? Hoe is het nu met munitie? Of brandstof? Logistieke issues.
Gevechtskunde en training? Is Mozart nog actief? Hoe worden de trainingen verzorgd? Wanneer komt de raid? Welke scenario's liggen in het verschiet bij escalatie? Die oorlog duurt en Spartacus (die in augustus dacht dat de verloren strijd (gauw) voorbij zou zijn) maakt zich zorgen over wolfraam of verarmd uranium.
Weinig. Slecht. Niet goed. Prima, want brandstof. Kut. Even kut. Mozart? Door debielen. Dit voorjaar. Iedereen gaat dood. Nog meer?
"Hoe draait de Ru-industrie?"
Zo beroerd dus:
www.pravda.com.ua/eng/news/2022/11/29...
@The-loopy-cowboy | 27-01-23 | 14:46: nee, hier kan ik mee vooruit. Mozart privaat initiatief voor training maar de oprichter die vond de Ukr leiders een corrupte bende.
Van belang is dat de Rand Corporation, een invloedrijke aan het Pentagon gelieerde denktank, een nieuw rapport heeft uitgebracht. In 2019 bracht Rand nog een rapport uit over hoe de VS Rusland kan verzwakken (o.a. door een proxy oorlog in Oekraïne). Maar nu de oorlog daadwerkelijk gaande is lijkt er sprake te zijn van een gewijzigd inzicht bij de denkers van deze tank:
“Discussion of the Russia-Ukraine war in Washington is increasingly dominated by the question of how it might end. To inform this discussion, this Perspective identifies ways in which the war could evolve and how alternative trajectories would affect U.S. interests. The authors argue that, in addition to minimizing the risks of major escalation, U.S. interests would be best served by avoiding a protracted conflict. The costs and risks of a long war in Ukraine are significant and outweigh the possible benefits of such a trajectory for the United States. Although Washington cannot by itself determine the war's duration, it can take steps that make an eventual negotiated end to the conflict more likely.”
Bron: Rand, 'Avoiding a Long War U.S. Policy and the Trajectory of the Russia-Ukraine Conflict', januari 2023
Dus nu hard doorpakken, daarna onderhandelen. Een winnend Rusland is garantie voor een zeer langdurig conflict.
Ja, eigenlijk zouden we Moskou moeten aanvallen en Putin oppakken, en berechten in Den Haag.
@Après toi | 27-01-23 | 15:17: Ik heb zo het vermoeden dat de VS dat scenario wel hebben bekeken en dat ze het niet haalbaar achten. Het zou natuurlijk wel prachtig zijn. Helikopter landt in Moskou, een paar mannen met bivakmutsen stappen uit, pakken Poetin, frommelen hem naar binnen, en de helikopter vertrekt weer, de Russen zo geschrokken achterlatend dat ze meteen de oorlog opgeven. Zoiets werkt alleen in een James Bond-film.
Levert Rusland al T14 Armata tanks aan Oekraïne, of hebben ze daar ook al het toilet uit gesloopt?
En is er al een Oekraïense tractor beschikbaar om 'm weg te slepen?
We moeten wel oppassen met al dat leveren, straks is Oekraïne de sterkste legermacht op deze planeet, dan is het niet meer America first.
(o.k. op covid19 dan na, die kan meer te weeg brengen).
Ondanks dat ik 3590 km van NL zit ben ik er niet gerust op wat er straks gaat gebeuren. Advies : Escape while you can...
Helaas, moest bij Limburg rechtsomkeert maken vanwege overstromings.
@Duwbak_Linda | 27-01-23 | 14:55:
Waterlinie.
Verstandig, in deze tijden.
Nog even en we organiseren een Normandië. Om bijvoorbeeld st Petersburg van het Moskouse juk te bevrijden.
Golfoorlog I revisited: laat de turkey shoot maar beginnen!!
Het lijkt eerder op historianet.nl/oorlog/tweede-wereldoo...
@Ing. eslapen | 27-01-23 | 14:35: Qua locatie, maar niet qua krachtsverhoudingen. De tanks destijds (Pzkfw IV en T-34) waren een stuk meer aan elkaar gewaagd dan T-54, 64, 74s en noem maar op tegen de Abrams, Leopards en Challenger.
Wanneer stopt deze escalatie? Gaan naast de VS ook de Canadezen er zich mee bemoeien. De recente geschiedenis wijst uit dat bemoeienis van de VS heeft geleid tot nog meer instabiliteit in de wereld.
Instabiliteit versus een stabiele dreiging. Altijd lastig.
Mwoah, zonder VS was nazi Duitsland niet verslagen.
Vraag het aan Putin.
@Harry_Witkamp | 27-01-23 | 14:31: Wappie-geleuter.
@Après toi | 27-01-23 | 14:34: Balkan, Golf, Mali....
@hadena Misschien wel dankzij de Russen.
@KobusVeteraan | 27-01-23 | 14:59: Ook die.
@Ing. eslapen | 27-01-23 | 14:36: Irak verdient geen schoonheidsprijs, maar in de Balkan had u had liever een groot-Servië gezien, ontstaan door genocide? De USA was daar op verzoek van de VN.
@Ing. eslapen | 27-01-23 | 14:36: Balkan: Servische genocide werd daar gestopt, Golf: Irak werd uit Koeweit geschopt, Mali: strijd tegen IS en andere Islamitische terreurbewegingen.
Opa en oma hadden ooit het bordspel Tankslag uit 1976 in de spelletjeskast.
#Gauw even naar marktplaats gaat.
Heb ik ook nog in de kast liggen, destijds van mijn oudere broer achterover gedrukt.
Bizar dat Canada met vier tanks op de proppen komt. Die ondervinden geen enkele dreiging naar het moederland. Nederland heeft niets en moet de 43 mechgrig gewoon intact houden. We kunnen de 22 Leopard 2 kopen die Rheinmetal heeft staan. We houden er 18 en laten er vier naar Oekraïne gaan, als het moet. Beter zouden we Leopard 1 terughalen uit Botswana voorzover ze het nog doen. Idem met de Gepard uit Jordanië. Dan kunnen we daarna zien wat we de nog laten vertrekken.
Griekenland heeft aanzienlijke aantallen tanks en vliegtuigen (vanwege de altijd dreigende Turken). Die kunnen zo het totaal aantal naar 200 brengen met de reserver tanks, als ze het doen. Waar blijft Italië? Stiekeme Ruslandlovers?
NB met die 18 kunnen we hier in NL 41 pabrig op poten zetten. Sofort. Dienstplicht activeren om een paar duizend man (van alle afkomsten) binnen te halen.
die italiaanse tanks (Ariete) wil je niet hebben al denken ze er wel over na. Italie heeft nauwelijks iets van waarde trouwens.
@keizeradmiraal4 | 27-01-23 | 14:22: ze hebben ook weinig landgrens. Die zwitsers blijven wel zitten.
@keizeradmiraal4 | 27-01-23 | 14:22: vrouwen?
Wij hebben de Waterlinie
Hoewel de bemanningen wel a opgeleid werden op de Bernardkazerne zijn de Leopard 1Vs nooit geleverd aan Botswana. De mannen arriveerden trouwens in Botswanees zomeruniform in de Nederlandse winter. Ze hebben een NLD PGU pakket gekregen wat ze ook helemaal aantrokken, drie jassen, twee broeken etc. En ze kookten in de douche en scheten in het doucheputje.....Mooie tijden
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 14:44: Vergeet de plofsluis niet
@Ewald1 | 27-01-23 | 14:52: en waar zijn die Leopards dan gebleven?
Ik ben in Afrika geweest. Een leuke reis met nachttrein. 's morgens denk ik 'wat een mooie dag'en loop in mijn zomerhemd. De andere reizigers hebben dikke parka's met Duitsch vlaggetje aan met gebreide mutsen en handschoenen daarbij. Het toilet bij de Rhodesië-Botswana Plumtree grens was eigenlijk het vieste dat ik ooit gezien heb. Over de hele wereld.
@Ewald1 | 27-01-23 | 14:52: ik dacht dat Botswana de betere keuze was na Indonesië omdat men hier bang was dat de Javanenen ze zouden gaan gebruiken op West Irian Jaya of om de andere volken van Indonesië te koeieneren.
@AntiZanicz | 27-01-23 | 18:58: chili heeft er heel veel gekocht van ons. Ook de kleinzoon van de oude Pinochet zat in opleiding op amersfoort voor de 1V. Totdat de pers er achter kwam. Toen was ie rap uit de opleiding.
Nu al benieuwd naar hoe de eerste foto eruit gaat zien van dit spul in Russische handen.
Zo'n ding brandt óf uit óf kan niet meer rijden, maar in beide gevallen kunnen de Russen er niets mee.
Eerst wat proefrondjes op Zandvoort (overigens 2 miljoen Bernhard-coronasteun...) zodat we weten waarom die Volkel-kernbommen op alle Rus-targetscreens staan , arme Brabanders.
de putin verstehert, eerder zie je uitgeschakeld russisch materieel en platgereden russen.
Het is eigenlijk jammer dat ze die dingen niet hadden bij de bevrijding van Cherson. Toen de loop er eenmaal in zit hadden ze de russen verder moeten opjagen in een dolle dinsdag manoeuvre. Zo 500km gewonnen en de Krim afgesloten. Jammer, niet gebeurd.
@AntiZanicz | 27-01-23 | 14:28: Je moet niet willen dat het allemaal te snel gaat, dan verkoop je geen wapens meer natuurlijk.
Want dat zou je geinig vinden ofzo?
De Leopard2 heeft een zelfvernietigingmogelijkheid.
Hebben die tanks ook voetverwarming? Onmisbaar bij die winterkou.
Leopards zijn luxe, ze hebben zelfs een kookplaatje voor de maaltijd te velde.
LP2 heeft airco
En het mooie van de Franse tanks: die kunnen nog harder achteruit dan vooruit.
Is die wisselkoers voor roebels een beetje redelijk, op het moment?
Gooi nog meer olie op het vuur. Laat de strijd nog verder escaleren en denk er vooral niet aan dat een oplossing van deze ellende aan de onderhandelingstafel moet plaatsvinden. Rusland was al een jaar bezig zijn troepen aan de grens van Oekraïne te concentreren, maar niemand in Rusland die de vrede heeft willen waarborgen. Rusland wil deze oorlog maar al te graag, want er komt geen dialoog, Oekraïne moet desnoods ten koste van alles bij Rusland, dus laat het maar knallen, de schade rekening is voor ons. Het is tenslotte Rusland die als enige bepaalt waar en hoe de grenzen van Rusland komen te liggen en anderen hebben dat maar te slikken. De volgende confrontatie zal Georgië zijn. En wat hebben ze dan ten koste van veel mensenlevens bereikt......................
Onderhandelen? Het is zo vrede wanneer Rusland de aanval stopt en terug gaat naar de 2010 grens. Morgen beginnen.
Wat is jouw oplossing dan? Wachten tot de Russen Zelensky in Kiev hebben opgepakt, en dan “onderhandelen?” Of is er nu al een realistisch vredesplan dat besproken zou kunnen worden?
Als Rusland een wapenstilstand afkondigt en zegt te willen praten, dan is er misschien best een kans op een vreedzame uitkomst. Maar zolang Rusland langzaam oprukt kan Oekraïne niet anders dan zich verdedigen. En daar kunnen ze onze spulletjes goed voor gebruiken.
Geen duimbreed toegeven aan de martelende, moordende, rovende en verkrachtende Russen. En met toetreding tot de EU heeft dat niets te maken.
Laat Poetin als primaire agressor de eerste stap naar de onderhandelingstafel maar zetten. Het westen wil hem slechts motiveren om die stap zo snel mogelijk te nemen. Bijvoorbeeld door zijn voorraad MBT's versneld naar de schroothoop te knallen.
@Sqbar | 27-01-23 | 14:21:
Hee, wat leuk!
Bent u een collectief, een trol of een gespleten persoonlijkheid?
Worden deze teksten panklaar aangeleverd?
Opmaat voor de Great Reset.
Geen antwoord.
Trollenbende met een onderling communicatieprobleem, dus.
Voor dit losging is zo ongeveer iedere westerse leider bij Poetin langs geweest om te onderhandelen. Maar hij wilde de hele taart en nog een stukje meer. Weet je nog?
@Beste_Landgenoten | 27-01-23 | 14:41: Heb je ook namen?
Nou, lekker knallen maar jongens! Toi toi toi!
Help het Russische leger de wereld uit, te beginnen in Oekraïne.
En Putin bezocht gisteren een Russische Universiteit, op schoenen met hakken van 10 centimeter. Waar een kleine man klein in kan zijn...
Link?
@Kaas de Vies | 27-01-23 | 14:09: Telegraaf.
@Après toi | 27-01-23 | 14:11:
Link?
Ja, beoordeel mensen op uiterlijk. Sterk.
Ja ik zag het ook bij Yvonne Coldeweijer.
Zoals Rusland zelf. Veel kleiner land dan het lijkt en nu ook zonder mega machtigste krijgsmacht waar ze het altijd over hadden.
@dathoujetoch | 27-01-23 | 14:18: Hij beoordeelt Putin op zijn (ijdele) karakter.
@Muxje | 27-01-23 | 14:26: u legt andere mensen uw denkbeeldjes op. Dat noemen ze een totalitaire instelling. Vriend van Putin?
Dat was in de jaren 70. Plateauzolen waren toen in de mode. Sommigen schminkten toen ook nog hun gezicht en trokken nog wat blitse kleren aan.
barleyarts.com/wp-content/uploads/202...
Deze is nog duidelijker. De uit de DDR afkomstige zangeres Nina Hagen heeft dit nummer nog gecovered en er een tekst over haar tv-verslaving op gezet. Dit is het origineel, dat gaat over blank uitschot onder invloed.
www.youtube.com/watch?v=rs9wuaVV33I
En zijn sokken had hij in zijn onderbroek gestopt.
@Kaas de Vies | 27-01-23 | 14:17: Hiero:
www.telegraaf.nl/nieuws/1137954678/op...
Alleen kleinpiemeligen doen zoiets.
@pibasso | 27-01-23 | 15:20:
Dwergen met een complex. Prince was er ook zo een.
De reden dat Poetin nu geen vrouw heeft, is dat ze zich begon te ergeren aan kleine dingetjes; Poetin z'n kleine piem0l
REAGEER OOK