De Finnen en Nieuwsuur bouwen eigen Atlantische Muur
De Finnen hebben er zin in
De Sanna Marin Defence Forces waren er natuurlijk al enorm klaar mee en voor. "Om kwaadwillende Russen buiten de deur te houden wil Finland een 3 meter hoog hek neerzetten. Correspondent Saskia Dekkers maakte een verslag in een besneeuwd grensgebied waar de mensen angstig naar de boze buurman kijken," schrijft het staatsneutrale Nieuwsuur. Het is vooralsnog onduidelijk of ze Rusland voor het hek gaan laten betalen.
In de beste krant van Europa [The Moscow Times] lazen we: "Finland unveiled a plan on Friday to build a 200-kilometer fence along its border with Russia. (...) The fence will be over three meters tall with barbed wire at the top, with particularly sensitive areas being equipped with night vision cameras, lights, and loudspeakers, project manager Ismo Kurki explained during a press conference. (...) First, a pilot fence three kilometers long will be built at the Imatra border crossing in March 2023. Based on that experience, the second phase will see the construction of a further 70 kilometers of fence in areas near border crossings, starting in late 2023."
Rakentaa se muuri!
Rakentaa se muuri!
Rakentaa se muuri!
Reaguursels
InloggenBen toevallig nu bezig met de Winteroorlog. Ik mag de Finnen wel. Nuchter, onverstoorbaar en hard volk. En ze kennen de Russen als geen ander. Ze zijn niet zo gecharmeerd van hun Oosterburen. Nog steeds niet.
Huh? Gaan Marokkaanse jongeren een muur bouwen? Verwarrend..
Dat is al jaren aan de gang nl.m.wikipedia.org/wiki/Marokkaanse_b...
Finnen zijn absoluut niet bang.. ze zijn bezorgd en weten uit bittere ervaring vooral hoe onvoorspelbaar de "Iwan" is...
De vraag is wordt het een enkel steensmuurtje of een geïsoleerde spouwmuur.
Laatste zou beter zijn anders staat Greta voor je het daar te demonstreren.
In een spouw heb je vaak maar 3 tot 5cm. Bij een volsteense of halfsteense muur moet je voorzetwanden of gevelisolatue gebruiken en kan je net zo goed dan meteen voor 10 cm of meer gaan.
De Grieken hebben hun muur bij Edirme om migranten die door de Turken onder druk gezet worden om te vertrekken, tegen te houden. Hongarije heeft zijn muur om de EU-buitengrens met Servië effectief te bewaken. Polen heeft zijn muur met Wit-Rusland om de stormloop van allerlei volk uit het Midden-Oosten, Pakistan, Bangladesh en noem maar op, te stuiten.
En nu bouwt Finland dus ook een muur. Ik denk niet om Russen tegen te houden, want de meesten kunnen we goed gebruiken als apotheker, ICT´er of ingenieur. Ik denk eerder dat ze in Helsinki wat verder vooruitkijken dan Pinokkio en zijn kabouters aan de Hofvijver en voorzien dat bij een collaps van het regime van Putin er wel eens van de situatie misbruik gemaakt kan worden door allerlei volk van Mohammedaanse persuasie om de EU binnen te wandelen.
Nee ze zijn bang dat Russen massaal de grens over komen, of dat de Russen vluchtelingen de grens over gaan drukken als "wapen". Maar ik lees het al, jij ziet Russen als nuttig volk.
@Beste_Landgenoten | 17-01-23 | 18:38: En dat is verkeerd?
Laatste gerucht: Nederland stuurt een patriot systeem naar Oekraïne, gelukkig hebben we er nog maar liefst 2 over. Is dit niet een soort landverraad? Net zo iets als al je munitie naar het oosten sturen terwijl er geen mogelijkheid is deze aan te vullen tot de nodige hoeveelheid (die we al niet hadden)?
Wellicht volgt hierna wel zakjes pinda's om te gooien.
Die patriot is daar harder nodig, dan hier. Zou een goede zaak zijn.
Op een bericht als dit zat ik al maanden te wachten, net als de Leopard-2 die ze nu massaal gaan sturen... lekker handig... dit doet mij bijna denken aan ene Goebbels die tijdens de 2e WO riep : www.youtube.com/watch?v=md6lbxsF6J0
Schitterend die Finse nuchterheid.
Saskia Dekkersmutsje: You are afraid of them? (de Russen)
Kapitein Jussi Pekkala relaxed: We are not afraid of them but we have to prepare us for possibilities.
Hahaha!
Jaja Dekkers dat zijn echte mannen en geen sojalattefrappendedecafedrinkendemetromannetjes.
De Hongaren kregen nogal veel kritiek, tot aan 'uit de EU schoppen' aan toe, te verduren toen zij enkele jaren geleden flinke hekken neerzette. Ik neem aan dat Finland nu ook flinke kritiek en het dreigement van 'uit de EU zetten' krijgt?
Waarom? Gelijke monniken gelijke kappen of zo? Het zijn geen gelijke monniken en de kappen verschillen ook nog al.
"De Hongaren kregen nogal veel kritiek, tot aan 'uit de EU schoppen' aan toe''
Ze kregen inderdaad kritiek, maar van dat laatste is nooit sprake geweest.
@Dr_Johnson | 17-01-23 | 18:18:
Omdat het niet kan. Elk land kan weg gaan maar geen enkel land uit de EU geschopt worden. Zelfs niet terwijl duidelijk is dat Orban ons belastinggeld steelt en stopt in zijn Poetin-achtige clubje vrienden. Maar een hek bouwen is natuurlijk veel belangrijker.
@Dr_Johnson | 17-01-23 | 18:18: wel de subsidie stroom uit Brussel minder en boetes volgden dacht ik.
@Dr_Johnson | 17-01-23 | 18:18: Officeel niet. Maar vele D66 en GL'ers droomden er hardop van.
@KingOfTheLoonyBin | 17-01-23 | 18:25: Hoe heeft Orban het gore lef om ons belastinggeld te stelen dat is voor Franz Timmerschwans.
De Finnen. Dapper, apart en mooi volkje. Krijgers en trots zolang ze niet teveel zuipen. Als je wil weten hoe vreselijk kut de Russen zijn dan moet je maar bedenken dat Finnen en Oekraïners de nazi's zagen als minder erg dan de Russen.
Laat dat eventjes goed inzinken.
Nazi's. Minder erg dan Russen.
De Polen en Oekraïners hebben ook een gemeenschappelijke historie waar beiden niet trots op zijn. Maar kijk nu eens. Polen zet zich 100% in tegen de Russen. Sowieso zijn de enige van de Slavische volkeren die de Russen we; aardig vinden Serviërs. En ja, dat is best een rotvolk. Je hoeft niet diep te graven om te weten waarom.
Overal elders moeten ze niets van de Russen hebben. Zelfs niet in Noord-Macedonië. Niet in Tsjechië. Nergens. Als dat geen teken aan de wand had moeten zijn voor onze politici en captains of industry dan weet ik het ook niet meer.
Maar dat is Russofobie volgens Joost, Patrick en Thierry.
Misschien moet je je wat minder focussen op het blind haten van mensen waar je niks van afweet; en iets meer op de context van de geschiedenis en de systemen waarin mensen doen wat ze doen. Russen en Serviërs worden niet als untermenschen geboren en islamcritici evenmin. Het is precies jouw manier van zwart-wit denken waardoor genocidaal geweld onuitroeibaar is. Dat gaat over en weer, dus de daders kunnen altijd zeggen "het is hun schuld".
Ik ken er een paar. Finnen zijn gek. Echt compleet mental. De Russen hebben het geprobeerd en zijn afgedropen. En dat gaan ze opnieuw, Navo of geen Navo.
@Dandruff | 17-01-23 | 17:54:
Wat zegt hij dan dat niet klopt? En hoe kom je op islamcritici vergelijken met Russen of Serviërs? Ik begrijp er niets van.
@KingOfTheLoonyBin | 17-01-23 | 18:17:
Wat zegt hij dan dat wel klopt? Geloof jij oprecht dat Russen vanaf hun geboorte puur kwaadaardige wezens zijn?
Hij heeft het over "kutvolk, rotvolk, erger dan nazi's". Dus dat is de link met islamcritici; normaal gesproken scheldt de schout altijd alle islamcritici uit voor nazi's. Er is echter geen enkele serieuze islamcriticus die zo over moslims of Marokkanen spreekt. Dat hij altijd iedereen die hem tegenspreekt verrot scheldt is geen excuus.
Integendeel. Het is precies dat compromisloze denken in 100% goed versus 100% fout dat al sinds mensenheugenis tot grootschalig geweld leidt. Niet de plek waar iemand geboren is.
Zie deze discussie. In Oekraïne zijn afgelopen eeuwen genocides over en weer gepleegd; door alle partijen; ook door Oekraïners; oa op Russen, joden en Polen.
En ook in Joegoslavië komt het geweld al eeuwen van alle kanten. In de tweede wereldoorlog vochten moslims en Kroaten samen met de nazi's en pleegden reeksen gruweldaden tegen Serviërs, joden en zigeuners. Het geweld van de islamitische ss-divisie "handschar" was zo gruwelijk dat zelfs de nazi's daar hun twijfels bij hadden.
Het denken in unter- en über- menschen lost niks op maar zal nog eeuwen slachtpartijen over en weer "rechtvaardigen". Iedereen kan altijd een moment uit de geschiedenis pikken en zeggen; "zie je wel!"
Daarom zeg ik dat het veel zinvoller is om na te denken over de processen en omstandigheden waaronder oorlogsmisdaden plaatsvinden. Doe daar wat aan en kijk naar de toekomst.
@Dandruff | 17-01-23 | 19:48: juist. Iedereen 'doet het'. Zodra je de juiste persoon op de plek heb met de juiste sociale machinaties. vaak zijn het mensen met een cluster B persoonlijkheid die het startsein worden van een adoratiemachinatie waar de meesten van de mensen gevoelig voor zijn, ook al is het alleen maar uit angst. Is overal van alle tijden. Wij kunnen dit ook, wij "beschaafden"....
In noord Macedonië moeten ze ook niets van moslims hebben. Als dat geen teken aan de wand had moeten zijn voor onze politici en captains of industry dan weet ik het ook niet meer. En ja, ik ken veel (noord) Macedoniërs, en niet de minsten. Van de bewaking van de Amerikaanse ambassade tot gynaecologen, chirurgen, hun meest bekende zanger en chefkoks. En die moeten er allemaal niets van hebben, daarom is er in Skopje ook een aparte wijk waar moslims wonen.
@nobodiesunmighty | 17-01-23 | 19:57:
Eens, we zijn groepsdieren dus daar gedragen we ons naar. Wat mij blijft verbazen is de snelheid waarmee mensen tegen elkaar opgezet kunnen worden. Een piepkleine elite en een nog kleinere groep subsidievreters heeft in een paar jaar tijd een kinderfeest verziekt.
Maar zelfs op GS waar veel mensen het over veel zaken wel eens zijn ontstonden in hele korte tijd felle ruzies en zelfs vetes tussen "wappies" en "Rutte-schapen". Iets daar tussenin (wel jezelf inenten, maar tegen een verplichte qr-code) leek onmogelijk.
Beschaving is echt maar een heel dun schilletje.
@Sinterbikske | 17-01-23 | 21:13:
Sommigen vinden schelden nou eenmaal makkelijker dan onderzoek doen, vandaar. Maar het lost inderdaad niks op. Sterker nog, het gemak waarmee sommigen elke dialoog afwijzen; elke nuance verdacht maken; en zelfs oorlogsmisdaden bejubelden. Die mentaliteit garandeert ellende en legitimeert de volgende oorlog.
Hadden wij ook in WWI. Of eigenlijk de Belg. De Dodendraad, 5000 slachtoffers. www.dodendraad.org/teksten3/algemene-...
Er zijn kennelijk voor landen goede muren en slechte muren.
Finse muur = goed.
Trump’s muur = slecht
Chinese muur = goed
Israelische muur = slecht
Marokkaanse muur = goed
Cypriotische muur = goed
Hek om huis Timmermans = goed
@Piet Karbiet | 17-01-23 | 17:15:
Bij de laatste, omdat het een hek is, graag een bordje:
'Verboden te voederen'.
Trump zijn muur is als Trump. Dom en nutteloos. Trump zijn muur is overigens grotendeels Obama zijn muur die op strategische punten staat om mensenhandelaars tegen te gaan. Niet om mensen te weren. Trump zijn muur viel ook om en het beloofde van oost naar west muur van beton bleek niet mogelijk en Mexico heeft er niet voor betaald. Het enige wat Trump wel gedaan heeft voor de muur is geld wat er was voor soldaten en hun families pikken en dan is er nog die inzamelactie voor de muur die direct in de zakken van handlangers van Trump verdween. Dus de Trump muur is er niet eens want die was er al het was gewoon zoals alles met Trump een leugen en marketingtruc.
Je weet het allemaal precies te duiden. Of is “framen” een beter woord?? Het
@Schout-bij-Nacht-J | 17-01-23 | 17:36: Waarom zouden mensen die anderen helpen te emigreren een grens op een strategisch punt over willen steken? Wat is dat voor een nonsens? En een muur is juist wel bedoeld om de hordes paupers tegen te houden. Bij die lui ligt dan ook volledig, enkel en alleen de verantwoordelijkheid voor het illegaal en invasief betreden. Niet de mensen die daarbij ondersteuning bieden.
Trump´s muur is niet van Trump. Zoals met meer dingen claimt de Orange Man Bad credits voor iets wat anderen begonnen zijn/gedaan hebben. De muur was er al veel langer, daarvan herinner ik me een VPRO-programma over. Vergelijk het maar als met het opsluiten van kinderen in kooien in ICE-centra, credits daarvoor behoren toe te komen aan Obama en niet aan Trump
@Grachus | 17-01-23 | 17:58: met welk wisselgeld voor Oekraïne? Land af staan? Inwoners overleveren aan de Russen? Afstand doen van schadevergoeding? Afstand doen van de geroofde Oekraïnse kinderen? Niet vervolgen van oorlogsmisdaden? Vertel, welk wisselgeld heeft Oekraïne?
@Grachus | 17-01-23 | 17:58:
Jeetje zeg. Zelfs ik weet dat je in Amerika gewoon asiel kan aanvragen als je jezelf meldt. De "coyote's" handelen in arbeiders, seksslaven en drugs. Dat is andere koek dan mensen die op de vlucht zijn voor onder andere heftige drugsbendes die je gezin kapot zagen met een kettingzaag als ze denken dat jij een informant bent. Maar laat me raden. Jij zou lekker in Honduras blijven.
@BenZen | 17-01-23 | 18:21: Geen idee, maar probeer tenminste aan die tafel te komen.
Plamuur, betaalmuur...
Iedereen wil muren met de, voor hen, beste bedoelingen. Maar misschien beter niet doen...
Ahum, waarom dan wel niet?
Ik houd niet van muren, geven vaak problemen...
Wat leuk iemand met een touwtje uit de brievenbus.
Rusland zou wel gek zijn om Finland aan te vallen. Ten eerste geen schijn van kans tegen Finland en de NAVO. Ten tweede hebben ze al hun mankracht en materiaal nodig voor het komende nieuwe offensief.
Dat laatste baart me veel meer zorgen. Die Russen gaan alles in de strijd gooien wat ze (nog) hebben. Het Westen moet meer wapentuig leveren, en rap ook.
Dat getreuzel van die Duitsers, nu weer over die Leopardtanks, is tenenkrommend.
Wat houdt ze tegen? Bang voor 'escalatie'? Die hele oorlog is al één grote escalatie van Russische zijde. Daarom maakt het niet meer uit hoeveel wapens we aan Oekraïne geven. Doorpakken, en snel, want het Westen, zeker Duitsland, loopt achter de feiten aan.
Als je helpt, moet je het goed doen, en het kan gewoon beter.
Zolang de troef van Rusland nog steeds kernwapens is, is het nog lang niet zo geëscaleerd als theoretisch mogelijk.
Als je wilt helpen dan dirigeer je ze naar de onderhandelingstafel. Daar ligt uiteindelijk de enige oplossing.
Met wapentuig die kant op sturen help je de Russen alleen maar aan beter wapentuig. Niet voor niets exporteerden ze zelf ook uitsluitend degraded materieel tov wat ze zelf gebruikten en dat geldt voor de USA ook. Dreigen en onderhandelen is uiteindelijk voor iedereen het beste.
@Grachus | 17-01-23 | 18:06:
Onderhandelen. Waarover? Een stukje gebied inleveren in ruil voor 'vrede'? Ik geef Oekraïne helemaal gelijk als ze dat niet eens in overweging nemen.
Zit wel wat kwaad bloed. Trouwens, 1 van de gevangen genomen commandanten van Azov, Denis Prokopenko, heeft wortels in Fins Karelia, wat Finland goeddeels heeft moeten afstaan aan Moskou.
De Atlantische muur heeft Duitsland ik zo goed geholpen. Miljarden Reichsmark en geslecht in een dag. Maar ik snap die Finnen wel. Het is niet per se militair als wel om groepen migranten tegen te houden die door Rusland misbruikt kunnen worden.
Het is meer om saboteurs, illegale migranten, spionnen etc. wat te ontmoedigen, denk ik.
Dat hek ligt er ook al een aantal jaar op de grens tussen Noorwegen en Rusland. De gratis levenslange vakantiezoekers hadden die route nml. al ontdekt.
Wat voor muziek spelen ze door die luidsprekers?
Het geluid van een Mosquito®..
Saldering gaat er langzaam af, ja ja dat is heel erg. Want we doen veel voor het milieu maar er blijft te weinig aan de strijkstok hangen dus gaan we de spelregels veranderen. Oorlog is namelijk heel goed voor het milieu, dan moedigen wij aan door alles te geven wat we hebben. Maak alles maar stuk, en kapot want dat is goed. Milieu houdt van bommen en raketten, en meer van Poetin daarom spelen wij graag met hem oorlogje. Doe ook mee, en sponsor de overheid door minder te salderen...... een beter milieu begin bij Poetin.
Zinloos muurtje. Sattelietbeelden werkt prima daar.
Dat dacht ik ook.. Een muur of een hek houdt geen invasie leger tegen. In militaire zin volstrekt nutteloos.
'Early warning' is niet van hekken en camera's afhankelijk maar van de observatie van de verplaatsingen van vijandelijke bataljons. Satellietbeelden, verkenningsvluchten en wat nog meer..
Lijkt mij dat je zoiets bouwt om voorbereid te zijn op een eventuele massale vlucht van Russische burgers in de toekomst..
Finland, een geduchte tegenstander..
Zelfs onze pm houdt nog vast aan hun geheime wapen
www.cbgconnect.nl/uploads/post/oude-t...
''The fence will be over three meters tall with barbed wire at the top, with particularly sensitive areas being equipped with night vision cameras, lights, and loudspeakers''
En trek dat hek nou ook meteen helemaal door over de hele oostelijke landsbuitengrens van de EU naar het zuiden, want er moet nog veel meer buiten de deur gehouden worden dan 'kwaadwillende Russen'.
Een beetje lullen over oorlog en een trouwe Navo-bondgenoot zijn is goedkoper dan geld aan wapens uitgeven.
Als ik Rusland had zou ik met 5 legers Kamtsjatka aanvallen en dan oversteken naar Alaska. Bijft wel Riskant.
Zou wel is fout kunnen aflopen. Wat in Alaska woont zijn redelijk goed voorzien van wapens en munitie. Met bonus dat die gasten goed kunnen schieten op grote afstanden.
Er zijn daar weinig Ah winkeltjes, dus menig hertje, beer of mouse legt het loodje op 500 meter afstand.
Hahaha, gast
Dik respect voor Finland. Gewoon ouderwets je vaderland verdedigen tegen indringers.
Doen de Oeks ook
Paniek zaaien.
Gelukkig hebben we nu hier in NL die een grondwet die verbiedt transgenders homeaus en lesbos en gehandicapten te discrimineren op grond van sekse! D66 springt een gat in de lucht!
Bron- NOS
Voor de rest blijven we een ietsje wereldvreemd ..
Dat stond eigenlijk al in datzelfde wetsartikel. Dus gaat nergens over.
Maar dan toch, liever dit soort populisme dan een Russische maffiastaat waar je totaal rechteloos bent. En zo zijn we weer on topic.
Hebben we nog een grondwet dan?
Gehandicaptetranniesex..
Naaah dat staat niet in de grondwet
@AldNuut | 17-01-23 | 16:32: misschien wel op pornhub
Stemmingmakerij weer. Da's een ander woord voor propaganda. Die Finnen (en ik heb het dus de Finse ouders van mijn Fins schoondochter zelf gevraagd) hebben helemaal niets met die oorlog daar en ook helemaal geen angst voor die Russen en ook niet of ze binnenvallen. Die hele EU leeft daar niet eens.
Klopt. Net zoals ik geloof dat Rusland nooit meer enige voet zal betreden op Finse grond vanwege hun prestaties daar.
Het is ook lastig voor ze. Werkten met de Nazis samen (fout) tegen de Sovjets (fout). Dus ze streden met het ene kwaad tegen een ander kwaad. Voor de oorlog was bij peilingen altijd tussen de 20-30% voorstander van NAVO-toetreding. De oorlog heeft de steun opgedreven tot 70-80%. Finland is natuurlijk wel al heel lang partnerland van de NAVO, dus effectief verandert er mogelijk niet zoveel. Tenzij de Amerikanen er groot materieel naartoe brengen natuurlijk, van potentieel offensieve of spionage-aard.
@drs. Levi Samsonov | 17-01-23 | 16:55: Russische trol Samsonov vergeet even de agressieve veroveringsoorlog van de Sovjet-Unie in 1939 te vermelden, waarbij alle ellende begon. Zonder die oorlog hadden de Finnen nooit een Enemy-of-my-Enemy-is-my-friend in 1941 hoeven doen. Ook weigerde Finland in Rusland te vechten, alleen in de gebieden die ze waren verloren in de Winter oorlog.
Ga naar Rusland toe! Oude geschiedsvervalser en trol.
@drs. Levi Samsonov | 17-01-23 | 16:55: "samenwerken". Dat was wel heel erg beperkt. De Finnen moesten van beiden niets hebben. De Finnen hebben onder leiding van Mannerheim een huzarenstukje volbracht.
Om mollen tegen te houden kunnen ze beter ook een muur onder de grond bouwen.
Wat zijn wij dan verloren als Nederland, kapot bezuinigd door een nerd en een jankwijf die denken dat het "zo ver niet zal komen". Natie van watjes met die royal vetklep voorop.
Lol, na dat filmpje van rally round the Queen krijg ik weer dat filmpje van Data Hari. Gebeurt me alleen met filmpjes geplaatst door Spartacus. Heeft er hier misschien iemand een stiekeme crush ( not me! ).
Data Hari verschijnt ook steevast na filmpjes over de oorlog in Oekraïne.
Had Nederland ook niet zoiets ten tijde vd 1e wereldoorlog? Daar stond ook nog spanning op.
Klopt, in WW1 werd er in België een hekwerk geplaatst van 3m hoog en ca. 200 kilometer lengte. Het was bedoeld om de vluchtelingenstroom tegen te gaan (maar ook deserterende soldaten en spionen tegen te houden, red,). Op het prikkeldraad stond 3000 Volt. De draad of de dodendraad, de restanten zijn nu 'n monument.
De Russen bouwden een hogere muur in Duitsland.
Waar hekken staan kun je niet skiën. Beetje jammer wel.
standaard grap in buitenlands restaurant.
"are you finished?"
-No I'm Dutch.
Are you hungry? No, I’m Dutch.
@Hajduk | 17-01-23 | 17:17:
Irish I was drunk
Naar mijn mening moeten wij ook een muur zetten onder het mom van de Russen buiten de deur houden.
Als het maar een CO2-neutrale muur is.
Waarom doen ze dit. Rusland zal never nooit niet een NAVO-land binnenvallen. Daar hebben ze de middelen niet voor en ze weten dat ze dan in de pan gehakt worden. De NAVO landen weten dit ook prima. ze hoeven niet eens de grenzen te verdedigen.
Rusland Nooitgenoeg houdt nog steeds voormalig Finse gebieden bezet.
Niet te naïef hé.
LOL, blij dat u niet in de NAVO top zit.
Sowieso is Finland nog helemaal geen lid. Dit is juist het moment dat Rusland gekke dingen kan doen om dat nog te voorkomen.
Verkijk je ook niet op de kapotbezuinigde NAVO.
Of erger; op landen als NL die jaarlijks 11 miljard wegpissen aan defensie, maar geen geld hebben voor wapens, munitie, kleding, onderhoud kazernes, etc.
Ze doen dit omdat ze verwachten dat Rusland vluchtelingen naar Finland gaat drijven om Europa te destabiliseren. Niet om een tank battalion tegen te houden.
@nooitgrappig | 17-01-23 | 16:54: Drijven? Die "vluchtelingen" staan te trappelen van ongeduld.
Grachus, dit klopt. Had het al vernomen vanuit Zweden, vooral hoger opgeleide Russen peren 'm richting het Noorden.
Rusland zal buitengewoon dom zijn om nu op twee fronten te gaan vechten, dat verwacht ik niet. Hoewel Putin het afgelopen jaar wel meer stupiditeiten heeft begaan. De ratio is bij die man soms ver te zoeken.
Soms???
Kun je nagaan hoe erg het is gesteld met de ratio bij lieden die denken dat Rusland op eigen houtje NAVO landen gaat aanvallen.
@Grachus | 17-01-23 | 18:17: poetin is gek genoeg om Belarus en wat Syriers te sturen. Daar heeft hij nog een rekening mee openstaan.
Is de Navo druk en minder tijd voor Poetin. Terwijl het niet Rusland is wat aanvalt.
Bij een poepventilatorsituatie kan je de Finnen er goed bij hebben.
When the shit hits the Fin.
Had Nederland ooit een hek aan onze grenzen neergezet, hadden we minder finnen hier gehad.
200 km is een beetje weinig
Nou, daar gaan we weer. Beter een kernraket in mijn tuin dan een rus in mijn keuken.
Ik zou er ook een aantal kastjes neerzetten, om de vijand in verwarring te brengen.
Putin schrikt zich te pletter. Die kan de poeplap weer trekken. Zo een muur is niet goedkoop.
Dus voor vluchtelingen, want als ‘de russen’ komen, dan gaat een 3 meter hoog ‘hekkie’ dat dus echt niet tegenhouden. Knuppels.
Vluchtelingen laten zich wel tegenhouden door een hek van 3 meter?
De Berlijnse Muur was tenminste nog 4,20 meter.
Ik ga er vanuit dat de muur voorzien is van gevoelige kijk en luisterapparaten, en dat er bij ongeoorloofd klimmen, graven, knippen springen of wat dan ook snel een tot de tanden gewapende Fin ter plekke is om de snoodaard in kwestie aan te pakken
Ik denk ook tegen vluchtelingen en kleine provocaties van meneer oetlul.
Als dat hek er staat en Russen gaan er even doorheen,
wordt dat meteen een NATO vergadering. (binnenkort)
@Sieg Hein | 17-01-23 | 15:48: Een trampolinelinie tegen klimmers?
@Sieg Hein | 17-01-23 | 15:48: De Russen gooien er een nieuwe legergroep in Karelië tegenaan, dus die van gevoelige kijk en luisterapparaten lijken mij een beetje overkill.
Als er veel russen naar Finland moven zegt Rusland over 10 jaar weer: heee, daar wonen onze, gediscrimineerde russen:, die provincie hoort nu bij ons!
Tussen 1809 en 1917 was Finland onderdeel van het Russische Tsarenrijk. Na de Oktoberrevolutie verklaarde Finland zich onafhankelijk, wat ook door de Bolsjewieken werd erkend.
Finland was in de Tweede Wereldoorlog een bondgenoot van de Duitsers. Adolf Hitler zelf bezocht de republiek in 1942, op de verjaardag van de dictator en legerleider Mannerheim.
Je hebt meer gelijk dan je wellicht beseft.
@Glasgow Argus | 17-01-23 | 16:03:
Zoals meer landen in de regio zag Finland de Duitsers destijds als bevrijders. Dat had toch ook wel te maken met de Russische agressie. Stalin erkende niks, een Russische overmacht overviel het kleine Finland.
@Glasgow Argus | 17-01-23 | 16:03:
'bondgenoot' is niet het juiste woord. Nadat Duitsland Rusland de oorlog verklaarde, deed Finland dat ook, omdat ze dat als kans zagen verloren gegaan gebied terug te veroveren.
Bondgenoten werken samen, maar Mannerheim weigerde Finse troepen in te zetten in de strijd om Leningrad ('niet mijn oorlog').
Hitler bezocht hem inderdaad. Onaangekondigd. Mannerheim was 'not amused'. Er schijnen geluidsopnamen te zijn van een gesprek tussen Hitler en Mannerheim.
Dit even ter aanvulling/nuance.
@GeheidEenGeit | 17-01-23 | 16:07: Dat was in reactie op Gerf.
@PPuk | 17-01-23 | 16:28: Helemaal correct. Het is een gotspe om Finland als "bondgenoot" van Nazi-Duitsland te bestempelen. De geluidsopnamen zijn de enige bestaande (bekende) opnamen waarin je Hitler als 'privépersoon' kunt horen.
Hmmm.... een paar mijnenvelden, tankgrachten/ -vallen en hier en daar wat geschutsradars zouden ook niet misstaan, naast zo'n hek.
Die mijnenvelden liggen er volgens mij nog.
Finland is super voorbereid op een invasie. Een goed staand leger en een gigantisch reservisten leger die steeds weer terug komen voor trainingen. Ieder gebouw moet een bunker hebben. Ze hebben precies geïnvesteerd in wapens die goed zijn in verdedigen van hun terrein.
Finland heeft in 2014 onze laatste 100 tanks gekocht voor €200 miljoen.
Dat was de meest moderne versie, de Leopard 2A6. Eerder hadden ze al 120 2A4's van Duitsland gekocht, die zijn naar de mobilisabele reserve gegaan (en een deel is omgebouwd tot brugleggers en luchtafweer).
Als Finland tanks aan Oekraïne gaat leveren zouden dat dus onze oude tanks kunnen zijn!
Oké, doe maar rustig.
Van Suomi, land der meren naar Suomi, land der muren.
Nu nog die stomme Turken en Hongaren laten tekenen zodat ze ook in de Navo kunnen.
Navo??? Als U eens wist wat Nederland nog aan materieel/manschappen aan die navo kan leveren.... bij de Jumbo werken meer actieven.
Was ooit op vakantie in Finland. Een Finse zei toen tegen mij dat ze Russen kon rúiken: "Russians smell different".
Naar ethanol?
Over de Finnen gesproken : "Wagner soldier ran over the border from Murmansk. After fleeing his unit, he crossed the border into Norway near the Pasvikdalen valley shortly before 2am local time last Friday, where he was arrested and detained by border guards."
www.theguardian.com/world/2023/jan/17...
Om de een of andere reden in het verleden, kruisen de Finse en Noorse grenzen elkaar in die regio.
Kan veel sneller,simpeler en goedkoper.
Om de halve meter 50 flessen Wodka neerzetten.
Komen ze nooit langs,zuipen zich helemaal klem.
De eerste flessen zijn zo leeg, de rest wordt gejat, dus je kunt snel opnieuw beginnen.
Een muur van 200 kilometer lang maar de grens is 1600 kilometer lang?
Alleen maar tegen eventuele als wapen ingezette vluchtelingen. Net als de grens van Polen.
Maar als de dichtsbijzijndste weg ook 20 km is lopen ze dat ook niet snel meer.
Wacht, proberen jullie mij nu wijs te maken dat Trump in Finland is herkozen?
Ja, en de Finnen moeten het zelf betalen. Of de russen?, Mexicanen dan? Het wordt me te ingewikkeld.
@bitterpete | 17-01-23 | 15:41: LOL!!
Die Finnen kun je er prima bij hebben. Zij zijn niet naïef want ze weten wat Russische agressie inhoudt. Ik kan me bovendien goed voorstellen dat de NAVO vanuit Finland Rusland binnenvalt, mocht dat nodig zijn.
Deze Finnen wel.
Even geen zin om het uit te zoeken maar volgens mij heeft Finland nog steeds aardig wat landmijnen in het grensgebied liggen. Ze hebben juist vanwege die vervelende buurman heel lang dat verdrag tegen landmijnen niet getekend. Best logisch gezien de Russische militaire overmacht.
Finland heeft een uitstekende ict- en telecommunicatieindustrie dat mee kan komen met de top van de wereld. En in de oorlog met de Sovjet Unie in 1939/'40 konden de Finnen zich een tijd lang goed staande houden. Ze moesten uiteindelijk wel hun nederlaag accepteren maar waren in staat de Sovjet Unie grote verliezen toe te brengen wat Stalin deed realiseren dat zijn Rode Leger geen zak voorstelde, te vergelijken met de huidige situatie. Uiteindelijk hebben ze de Nazi's kunnen breken door de grote aantallen maar het verlies was dramatisch.
Oh dus de NAVO krijgt in ieder geval een sleutel van het nieuwe hek.
@Red shirt | 17-01-23 | 15:32: En F1 coureurs niet te vergeten, Hakkinen, Kovalainen, Bottas (enz)... alle 3 trouwens sympathieke kerels, ik mag die Finnen wel.
Het bouwen van zo'n muur is wel effectief, maar hij zal hoger moeten. Net zoals de muur tussen de VS en Mexico. Biden riep tijdens de verkiezingen dat de muur hem een doorn in het oog was en dat hij moest worden gesloopt. Zes dagen geleden ging grandpa Joe even een kijkje nemen. Diep onder de indruk natuurlijk. De muur blijft staan waar-ie-staat. En terecht.
the1a.org/wp-content/uploads/sites/4/...
Op de foto: Biden feliciteert Border Patrol met de mooie muur.
Ja, maar Trump is wel echt héél slecht hè?
Al bouwen de Finnen hem 10 meter hoog, een Russische tank van 60 ton rijdt er met 60km p/u doorheen (dat merkt ie niet eens).... zelfs de Franse Maginot-linie hield de Duitsers niet tegen in 1940.
Ze kunnen trouwens die Leopard's-2 beter weer naar NL terugbrengen en ze hier bij de grens opstellen... mochten de Duitsers de Russen niet kunnen tegenhouden, dan kunnen die Putin-aanhangers nog even een paar dagen hun lol op bij de grens.
En Rusland gaat alles betalen!
Een muur van 3 meter? Daar lachen wij om met onze waterlinie.
Vergis u niet. Die waterlinie heeft vaak genoeg zijn werk gedaan.
Ik wil ook een Finse premier als ... premier.
Ik wil avondje stappen. Mag dat?
@Flightless bird | 17-01-23 | 15:37:
Veel plezier. 'In Finland kost een glas bier kost rond de 7 euro. Een glas wijn kost al gauw 10 euro.'
@Mr_Natural | 17-01-23 | 15:55: Dus Finland is een soort van Arena, maar dan groter en kouder?
Ik wil gewoon mezelf als premier. En jij ook. Dat weet ik zeker, omdat ik dat ook zou willen als ik jou was.
@Sinterbikske | 17-01-23 | 16:45: En zonder dak
@Sinterbikske | 17-01-23 | 16:45: Ja, maar het voetbal is wel beter.
De enige Finnen die wel iets kunnen.
De natte droom van veel reaguurders: alle finnen achter een muur! Het gaat gebeuren jongens!
De finnen (met kleine letter) moeten achter een hek. Finnen (met hoofdletter) zijn welkom.
Achter? Voor bedoel je.
@HGL | 17-01-23 | 15:26: Tegen.
Vollautomatische Schussanlage.
Precies. De DDR had dat al uitgevonden.
Perkele ! Die Finnen kunnen echt wel ass kicken als het moet.
Sorry, maar als je de geschiedenis van de USSR (of Rusland zoals ze zich nu noemen) een beetje kent... helpt een 3 meter hoog hek echt niet, met alle respect voor de Finnen overigens.
Ik heb teveel de spanning van het Oostblok meegemaakt, al vanaf begin jaren 60 dat ze in Berlijn bezig waren met de muur en ijzeren gordijn door Europa heen.
Ik maak mij dan ook grote zorgen met die gek in het Kremlin, dat zal niemand verbazen.
Altijd weer die Finnen.
Beter Finse Finnen dan die niet-Finse Finnen met een wapen.
Het verschil tussen Finnen en finnen:
Finnen: mensen met de Finse nationaliteit
finnen: aanduiding voor straattuig met een Marokkaanse achtergrond
@Leon Tosti | 17-01-23 | 15:34:
Juist.
Goed bezig en hadden wij zo'n besef en eendrachtigheid. Met de huidige bevolkingssamenstelling zal verdediging onmogelijk blijken of vooral op de blanke polderjongens terecht komen.
Te veel sneeuw en muggen is ook niet goed voor je.
REAGEER OOK