De Sanna Marin Defence Forces zijn enorm klaar voor Russische invasie
Eens in een blauwe maan monteert de NPO een filmpje in elkaar dat het kijken waard is
We schreven natuurlijk al eerder over de verdedigende invasie-bereidheid van Finland, omdat Finland in tegenstelling tot elk NAVO-land altijd primair op een Russische landinvasie voorbereid bleef. Maar nu is de NPO er ook bij. Finland heeft dus een staand professioneel leger van 12.000 man. Maar daar bovenop heeft het hoog gemotiveerd dienstplichtig leger, waardoor de Finse strijdmacht bij totale mobilisatie uit maar liefst 280.000 man bestaat. Eenderde van de goedgekeurde mannen is daar reservist en die makkers bemannen nogal wat geschut: "With an arsenal of 700 howitzers, 700 heavy mortars and 100 multiple rocket launchers, Finland has the largest artillery capability in western Europe." En dan heeft het ook nog eens 239 Leopard tanks, en tussen de twee- en vierduizend snipers met een portretje van Simo Häyhä en premier Sanna Marin aan hun vizier.
Niet dat die Russische invasie er nu Hoekstra (een schaker) Finland toestond NAVO-lid te worden ooit nog van komt. Maar toch, si vic pacem enz. Onderstaande koning van de subtiele mimiek en bevreemdende thema's is trouwens de fenomenale Vinny Thomas.
Reaguursels
InloggenKunnen de Russen wat van leren maar dan moeten ze eerst leren leren.
De vraag is of ze de NAVO eigenlijk wel nodig hebben of hebben ze zojuist een groot doelwit op zichzelf geschilderd?
What the F is Vinny Thomas nu toch weer? Een pratende meme? Hou toch eens op met die flauwe onzin.
Finnen hebben motivatie
Machtig land met een serieus leger, het enige wat helpt tegen bullebakken.
Hadden ze in WO II ook al.
@tectonicos; ze waren bondgenoot van nazi Duitsland met als resultaat dat ze veel grondgebied heroverd hebben van voormalig Sovjet-Unie tussen ‘41 en ‘44.
Maar wij hebben Rutte, Kaag en Hoekstra: nietskunner, heks en een kickbokser. Daar winnen we de pang pang oorlog wel mee!
Wij hebben Aarne Edward Juutilainen nodig; nicknamed "The Terror of Morocco".
Ja, als je Finland vergelijkt met Nederland, dan moeten we toch wel vaststellen dat de realiteitszin bij de bevolking, waar het om Rusland gaat, heel wat groter was/is dan in Nederland.
Hier ging men demonstreren tegen de kruisraketten, want dat was zo zielig voor de Russen.
En nu is een groot deel van de Nederlandse bevolking absoluut niet bereid om te gaan vechten tegen een eventuele inval van de Russen.
Toen de Oekraïne-oorlog nog niet lang bezig was, hebben we hier in de panelen diverse keren discussies gehad over de herinvoering van de - de facto- dienstplicht. Ik heug me nog de commentaren van velen die écht niet van plan waren om hun zoons of dochters dienstplicht te laten vervullen.
Laat anderen dat maar doen, was de teneur. Lekker sociaal. Laat anderen de kooltjes maar uit het vuur halen, wij zoeken wel een veilig plekje op, terwijl jullie voor ons vechten.
Als ze in Oekraïne die mentaliteit hadden gehad, was het land nu al volledig onderworpen aan de wil van Poetin. Idem met WO2 en Hitler.
Vechten voor Nederland is een gepasseerd station. Welke grenzen wil jij verdedigen? Vechten voor de EU zal het zijn. En daar hebben veel mensen problemen mee. Voor wie en voor wat zou jij jouw leven of dat van jouw kinderen voor op willen opofferen wanneer het de EU betreft? Ukraine is een zelfstandige soevereine staat met "harde" landgrenzen. Voor het behoud daarvan wil men daar wel vechten.
Zeker, maar de Finnen zijn dan ook in hun geschiedenis diverse malen aangevallen en bezet vanuit Rusland. Wij hebben in NL dan weer meer directe ervaringen met Duitsland, dat na 2 mislukte Wereldoorlogen te zijn gestart geen militaire grootmacht meer wil / mag zijn.
"Hier ging men demonstreren tegen de kruisraketten, want dat was zo zielig voor de Russen."
Potverdrie, dat heb ik me nooit gerealiseerd.
Ze hadden mij wijsgemaakt dat ze hier kernwapens midden in het land gingen zetten.
Kernwapens waarover wij Nederlanders niks te vertellen hadden.
Zo zie je maar weer, de waarheid komt altijd uit.
@forecastle | 20-08-22 | 16:15: Finland is ook lid van de EU, en de NAVO, net als wij.
Het probleem is, dat er in Nederland intussen een dusdanig verwende, over het paard getilde en in weelde opgegroeide bevolking is ontstaan, dat men het verdomt om ergens voor te vechten.
@funda | 20-08-22 | 16:30: Ja, die kernwapens stonden in Havelte en bij 't Harde, en zo ongeveer iedere diensplichtige militair wist ook dat ze daar stonden.
Prima, als afschrikking tegen de Russen. Oekraïne had, toen het zelfstandig werd nog kernwapens. Die moesten ontmanteld worden, want veuls te gevaarlijk voor Rusland. Nou? We zien wat er van terecht gekomen is, nadat ze die kernwapens aan de Russen hadden overhandigd. Als Oekraïne die kernwapens nog gehad had, was deze oorlog er nooit gekomen.
Waaruit volgt, dat het heel goed was om kruisraketten in Nederland te plaatsen.
@KeesBruin | 20-08-22 | 16:39: Het was dus niet alleen maar omdat het zo zielig was voor de Russen? Nu ben ik verward.
@Kees, over de slotzin in uw tegel: vele Oekraïeners zagen de komst van Hitler's leger (tijdens operatie barbarossa) als een bevrijding en stonden te klappen voor de nazi's. Lees Jonathan Dimbleby.
@KeesBruin | 20-08-22 | 16:36: Klopt, maar Finland heeft een echte grens met Rusland. En ja, een decadent volk zal zich niet kunnen verdedigen, willen verdedigen. Zij gaan voor de status quo, kop in het zand. Dat zijn dan de autochtone Nederlanders. Ondertussen hebben wij hier vele allochtonen met een Nederlands paspoort, en dus Nederlander zijn die grotendeels geen zier geven om dit land. Geen enkele gevoelens voor hebben. En dan hebben wij ook nog een regering die tamelijk opzichtig geen enkele sympathie toont voor dit land, haar cultuur en haar bewoners. Hun neuzen staan richting Brussel, de machthebbers in de glazen paleizen in Brussel die overduidelijk ook geen enkele voeling hebben met het volk van de lidstaten, mede omdat zij niet democratisch verkozen zijn en daarom ook geen enkele verplichting hebben naar die bevolking. De checks and balances ontbreekt volledig. Wordt moeilijk hoor om nog iemand anders dan bovengenoemden te motiveren om te gaan vechten. Trouwens, de boeren die vechten wel, en worden door het laffe volk daarom uitgekotst. Frappant.
De Russen hebben geen enkel belang bij het binnenvallen van Nederland. Ten eerste wat een dom idee en tweede wat moeten ze ermee? Als ze het zouden willen vernielen dan kunnen ze dat beter aan ons overlaten. Wij doen dat beter, sneller en grondiger.
@tectonicos | 20-08-22 | 17:40: Ik weet het, en het was ook wel een beetje logisch, als je nagaat hoe Stalin met de Oekraïners is omgesprongen tijdens de holodomor. De vijand van jouw vijand is je vriend, denkt men vaak. Zo zijn de Oekraïners in de armen van de Nazi's gelopen.
Met de Finnen trouwens idem hetzelfde, na de Winteroorlog. En de Indonesiérs dachten ook iets positiefs van de Japanners te mogen verwachten. Ze zijn allemaal bedrogen uitgekomen, zoals wij nu weten.
Daarmee is de noordflank van de NAVO door twee tot de tanden toe bewapende landen goed bezet. Dat betekent ook dat de Oostzee en de Baltische Zee in no time afgesloten kunnen worden voor Rusland. Twee aandachtspunten: het gebied boven de poolcirkel, inclusief het maritieme gedeelte en het feit dat de legers van Zweden en Finland relatief beperkt expeditionair inzetbaar zijn.
Daar kan de NAVO voor beide landen beslist een toegevoegde waarde hebben.
De enige echte vraag is wie hiervoor op moet draaien:
1. De burger zelf.
2. De burger, via de overheid.
3. De burger, via het bedrijfsleven.
(combi-antwoorden worden ook goedgerekend)
Doe jij hier nou?
@funda | 20-08-22 | 15:13 Wat een randdebiel ben jij zeg.
U beveiligt ook uw huis niet? U heeft geen slot gekocht op uw fiets? De deuren van uw auto staan altijd open? Uw voorraadkast is voor de hele straat bereikbaar?
Kortom, investeren in je verdediging tegen ongewenste overname betaal je inderdaad uiteindelijk zelf.
@Verbandmeester | 20-08-22 | 15:53: Ik heb zelfs een verbanddoos thuis, wat bazel je nu?
@funda | 20-08-22 | 16:26: Zucht, het gaat erom dat een collectief systeem per definitie door de burgers van een land betaald wordt. Ik neem aan dat uw verbanddoos niet voor algemeen gebruik is.
Al die simpele mongolen hier met ‘1 atoombom en het is allemaal weg!!11’ Alsof het een mogelijkheid is … fuck around and find out dat er niets meer overblijft van onze wereldbol. Goed, die Utin P fanboys hier zien wat een totale deceptie het geworden is, losers.
Ja joh. Tot mijn schrik kan je in Tilburg ook niet praten over de Oekraïne oorlog. Er zitten altijd Tilburgers tussen die dan zeggen ik snap die Putin wel anders, je moet toch wat tegen die Amerika (anti Amerikaans zijn ze ook) Dus dan hebben we: anti-staat, anti-Corina,anti-politie,anti-Amerika enz. Zijn Tilburgers dan nergens voor? Oh jawel hoor. ze zijn bijvoorbeeld pro Willem Engel. Groeten uit een dorp ver weg van Tilburg.
Dus je gaat een land vereroveren gelijk naast je voordeur, door er een nuk op te gooien? Lijkt me niet zo'n goed idee, maar misschien tijdens het carnaval..............
Gelukkig is vergaande domheid voorbehouden aan de Putinboys en Putinverstehers.
Daarom gaat het nu ook zo fantastisch in Nederland, de EU en de wereld.
Twee hoeraatjes vooe de Putinhaters.
@funda | 20-08-22 | 15:16 Geweldige vergelijking zeg, mondiale problemen tegenover genocide poging. Neergetypt in totale vrijheid, wanneer vertrek je naar het oosten? Niet hè? Hypocrietje.
Jij hebt blijkbaar geen idee hoe kernwapen werken en wat fall-outs zijn.
@onesizefitsall | 20-08-22 | 14:16: Ja maar wat is er dan in vredesnaam zo belangrijk dat u er vrijwillig voor naar Tilburg gaat?
Tilburgers zijn er nauwelijks nog en zeker niet in Noord en West. Dan is ook alle oorspronkelijke bebouwing er inmiddels wel afgebroken. En de wat leukere open plekken die er nog waren, bijvoorbeeld de Spoorzone, die worden in rap tempo vol gebouwd met woontorens.
Het is dat ik af en toe in zuid moet zijn voor een van mijn werkgevers, want anders bleef ik er weg. Zelfs de snelweg langs Tilburg is in de afgelopen jaren alleen maar lelijker geworden.
Eigenlijk was je tegel te dom om op te reaguren inderdaad.
Carry on.
@Judas3rd | 20-08-22 | 15:47 Jij hebt blijkbaar nooit geleerd om begrijpend te lezen? Als dat al te lastig is met je domme conclusie zonder echt te snappen wat ik zeg lijkt het me verder zinloos om hetgeen ik zeg te gaan uitleggen, cork.
“ The Office of the Director of Civilian Marksmanship (DCM) was created by the U.S. Congress as part of the 1903 War Department Appropriations Act. The original purpose was to provide civilians an opportunity to learn and practice marksmanship skills should they later be called on to serve in the U.S. military. “
en.m.wikipedia.org/wiki/Civilian_Mark...
Met een dergelijk programma kun je je eigen Simo Häyhä’s opleiden
poeh he... een nuke op dat arsenaal en het zooitje is weg...
Betekent dan ook het einde van Poeh(tin) Wat denk je knul, zou 'het' dat erop durven wagen?
@litebyte | 20-08-22 | 14:16: als je niks meer te verliezen hebt: zeker. dan schiet ie wellicht ook een paar richting VS
@litebyte | 20-08-22 | 14:16: Als je doodgaat boeit het toch niet of je wel of geen apocalyptische toestand achterlaat.
Er komen wel steeds meer leiders bij die niks vis pacem, maar wel de bellum. Er zijn toch altijd heul veul types die belang hebben bij oorlog. Orban, bijvoorbeeld, is lekker onderweg als leerling rover hoofdman en zal dus, als die niet tegen het muurtje wil worden gezet, moeten zorgen voor chaos. Maar ik maak me teveel zorgen.
Waarop zijn uw beweringen gebaseerd???
Je nick klopt wel ja.
Orban komt voor de inwoners van zijn land op, volksvertegenwoordiging ahw dat moeten we natuurlijk niet willen.
@bijna_raak | 20-08-22 | 15:00:
*proest*
Ja, is genieten daar in Hongarije. Wat heeft de gemiddelde Hongaar het goed, en zoveel beter gekregen, onder Orban.
@Sjors W. | 20-08-22 | 15:32: Tja, dan win je verkiezingen. Het is niet zo moeilijk.
Onderschat de Finnen niet. Ze hebben de Sovjets al eerder hard op hun bek gegeven tijdens WO 2, en dat terwijl ze zwaar in de minderheid waren en nauwelijks een luchtmacht of tanks hadden. Maar die Finnen kwamen veelal uit dunbevolkte gebieden, het platteland zo je wil, en die jongens konden allemaal hartstikke goed ski-en EN hel goed schieten. Geen wonder dat beroemdste sniper ooit, Simo Häyhä, een Fin was. Die kerel heeft in zijn eentje meer dan 500 Sovjets gepopt. Liefhebberts van WO2 films checken de Finse produxie "Winter War". Zeer realistisch en goed !
Putler heeft totaal geen intentie om Finland aan te vallen, zou ook uitermate dom zijn. De invasie van Ukraine is nu al een major farce voor de Russen, nog een front erbij zou militair dramatisch zijn.
Die krijsende Russische versie van Alex Jones die elke avond op de Russische televisie zijn verbale voorvocht over de russen uitspuwt o.a. over het bombarderen van Finland, UK en Spanje. In realiteit een bom op Finland is einde putler.
The Winter Wer (1989)
www.moviemeter.nl/film/18518
@Wekkertje | 20-08-22 | 15:35:
The Winter War (1989)
Klopt, ze vochten als leeuwen. Daarna bijna met succes het offensief in de Vervolgoorlog, met steun van Nazi Duitsland - het Molotov-Ribbentropp-pact was immers dood en begraven. Moderne Finse leger is echt een voorbeeld van hoe je een veel grotere vijand afschrikt: Rusland kan niet van ze verliezen, maar ook niet van ze winnen.
Niet alleen vochten Finnen effectief terug, het Rode Leger was destijds een lachertje.
Reden voor Adolf om eens even Rusland aan te vallen, en daar verloor hij de oorlog al.
nos.nl/artikel/598290-hennis-verkoopt...
Die Finse is een socialist. Of maakt dat nu niet uit? GS, principes gelden niet bij schoonheid?
Principes? Schoonheid?
Dat werkt niet in het leven. Het leven is geen principe, maar zonder leven is er geen principes, maar hoogstwaarschijnlijk heb ik het mis. Ik zal een van de meest verstandige wezens op aarde dit eens gaan vragen.
Als ik er voor u nu van maak, nationaal socialist, maakt het dan niet uit voor u?
In Denemarken hebben ze een sociaal democratische regering hadden wij dat maar eigen munt, zinnig immigratie beleid, ipv dat totalitaire Rutte zootje.
Ze is een sociaal-democrate, dus wel gematigd. Voor kernenergie en NAVO-lidmaatschap, dus laten we zeggen een goeie.
En ze hebben een bad ass minister president, in tegenstelling tot NL.
Alsof dat uitgemergelde russische leger nog in staat zou zijn Finland aan te vallen.
Mooi, nu maar hopen dat er hun arsenaal niet hoeven in te zetten.
Een verstandig land handhaaft een sterk leger juist om nooit oorlog te hoeven voeren.
Hoe indrukwekkender en gezochter de benaming, hoe weiniger het voorstelt.
Minder, minder, minder
Beetje geleerd doen met dat potjeslatijn. Maar het is toch echt si vis pacem.
Nu opnieuw blijkt hoe makkelijk Homo Sapiens tot oorlog te verleiden valt, heeft de Galactische Unie uit voorzorg de kooi met 10 lichtjaar vergoot.
Ze hebben de aanleg van de intergalactische snelweg tien lichtjaar naar voren gehaald, snel asfalteren die hap voor ze nog meer schade aanrichten. Je moet er niet aan denken dat ze binnenkort warp techniek ontwikkelen, dan is de ramp helemaal compleet.
*handdoekje inpakken doet*
@elfenstein | 20-08-22 | 13:35: "Je moet er niet aan denken dat ze binnenkort warp techniek ontwikkelen, dan is de ramp helemaal compleet."
Inderdaad. Volgens Steven Hawkins zal reizen met Warp speed het heelal laten exploderen. Of imploderen. Whatever.
The physics of Star Trek
ISBN 978-0-46-500204-7
Je komt als ufo-piloot van een X-acht und swanzig ook Erra momenteel niet binnen.
*handdoek pakken gaat*
@elfenstein | 20-08-22 | 13:35: Waar sta je, heb net me de pleuris aan bier gezopen en sta ergens naast de A2 met m'n duimpje omhoog.
@nobodiesunmighty | 20-08-22 | 14:01:
Ik kom er zo aan, vooral blijven staan met die duim goed zichbaar omhoog.
Finnen kunnen niet van je winnen, maar jij kan wel van ze verliezen.
Welke finnen bedoelt u nou, het is wat verwarrend aan het worden....
@elfenstein | 20-08-22 | 13:29: De Finnen uiteraard, want finnen zijn niet leuk.
@Verbandmeester | 20-08-22 | 13:51: oh... Wij hebben regelmatig contact met ze. Best vriendelijke en geinige lui, vooral met drank en vlees.
@nobodiesunmighty | 20-08-22 | 14:02: In Finland ben ik nog nooit geweest, maar als de taal niet zo moeilijk was dan zou ik er zo willen wonen.
Ja leuk die howitzers, maar we willen drones en 4K beelden.
Dienstplicht is goed. In een relatief monotoon (niet-divers) land met enige nationale eenheid dan. Bij ons gaat dat een bende worden, dan leiden we feitelijk de ramkrakers van morgen op tot ramkrakers met militaire vaardigheden.
Nederland zal zichzelf nooit kunnen verdedigen, sterker nog we zijn al overgenomen door de EU, NAVO, de VN of noem eens een internationaal gebeuren. U bent geen Nederlander, u bent een horige van de Internationale Gemeenschap.
Vergeet niet dat Nederland wel veel scouts en nog enkele padvinder heeft, een paar honderd militairen en een paar commando's. Als we deze ook nog eens gaan bewapenen met Zwitserse zakmessen en heavy paintball machinerie, dit alles met Ollongren (met Nederlands/regenboog kleurend vaandel) voorop, hebben wij niks of niemand te vrezen en kunnen we rustig slapen.
@Mr. C | 20-08-22 | 13:33: Alleen als we onze verdedigers goed trainen in samenwerking. Want pas als alle paintballkleuren in de goede volgorde op de tegenstander landen is deze gevangen in een ondoordringbare regenboog.
Ik heb in het Nederlandse leger gezeten, pakweg 25 jaar terug. Nog nooit zo'n legioen aan laffe naieve halfidioten meegemaakt. Sommige beroeps verdomden het ook om naar bijv. Joego te gaan. Elke illusie van fatsoenlijke landverdediging ging daar wel aan gruzelementen.
@foreverman | 20-08-22 | 14:30: wat was er in Joego aan landsverdediging te doen?
Overigens is party meisje Sanna Marin van de sociaal democratische partij. Ik neem aan pvda achtige toestand met ‘66 trekjes. Hoop voor de Finnen dat nu ze bij de navo willen niet al te veel de politieke lijnen van west Europa en Scandinavië gaan volgen maar hun eigen koers blijven varen.
Sociaal democratische partij of niet.... Ik zie toch liever dit dan die lelijke grafkop van Wratje Kuiken
Het Deense immigratiebeleid is afkomstig van de sociaaldemocraten aldaar, het kán dus wel. PvdA is alleen nog sociaal en democratisch in naam, in daden allang niet meer. Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze nou moeten zijn dus zoeken ze het bij de Heilige Jesse, precies de grootste arbeiderhater die we hebben in de politiek. Ik denk dat het een zegen voor NL zou zijn als we een uitwisselingsprogramma zouden doen, wij die dansmarieke, hunnie ons liegebeest. Zouden ze er voor gaan denkt u?
Kan zijn, maar Finland wordt niet zo onder de voet gelopen door gelukzoekers als Nederland. Terwijl het land acht keer zo groot heeft met nog geen zes miljoen inwoners.
Scandinavische landen hebben de naam vrij links te zijn, in ieder geval qua verzorgingsstaat. Toch zijn ze wel beducht voor immigratie, met Zweden als grote uitzondering. Ik ken die landen niet goed, misschien dat de nabijheid van Rusland voor het nodige realisme zorgt?
Baby i'm ready to roll.
Een deel van wat vroeger Finland was, hoort nu bij Rusland. En de oorspronkelijk Finse bevolking aldaar, wordt nog steeds onderdrukt. Alle reden voor een Finse invasie, om dat grondgebied terug te veroveren.
Het omgekeerde verhaal van de Krim dus.
Ehmm die oorlog daar, meneer, is NIET de onze.
Laten we het daar met elkaar over eens worden.
@keestelpro | 20-08-22 | 12:46: Niet het omgekeerde verhaal van de Krim. Dat is nooit veroverd door de Oekraïners.
@Après toi | 20-08-22 | 12:48:
Nee dat hoefden ze ook niet te doen want ze kregen het van Rusland in 1954. En wat er daarna allemaal gebeurde daar lusten de honden geen brood van.
Après toi, ‘Alle reden voor een Finse invasie..’
Alleen een dwaas roeptoetert om een bloedige oorlog, meestal figuren welke overlopen v.d. niet herkende rancune en nog geen goulashkanon van een stalinorgel kunnen onderscheiden. Enfin, doe de groette aan jou waanzinnige achterban en zeg maar dat indien ze het allemaal zo goed weten, ze zich als volunteer kunnen aanmelden voor het Oostfront. Filmpje: Fort Brest. Stuur ons ’n kaartje als je er bent. Niet mijn oorlog, viend.
Het gebied is onrechtmarig veroverd in een aanvalsoorlog. Het was wel al eeuwen strijdtoneel tussen diverse regionale rijken (Zweden, Republiek Novgorod, daarna binnen het Russische rijk ingedeeld bij Groothertogdom Finland) dus niet onomstreden historisch 'Fins'.
Tsja, een Finse invasie? Vandaag is maar zo'n 7% van de bevolking van de Autonome Republiek Karelia in Rusland van Fins-Karelische afkomst. Een deel vluchtte tijdens de invasie naar Finland, een deel verspreidde zich in de tijd van Sovjet-Unie over diens republieken. Een bekende Finse-Karelier is Denys Prokopenko, de inmiddels gevangen genomen commandant van Azov Bataljon.
Karelia is binnen Rusland een autonome republiek zoals Tsjetsjenie of Tatarstan, dus veel meer autonomie dan een Oblast. Hoewel Russisch de enige officiele taal is in Karelia worden Russisch en Fins wel gegeven op school.
en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Kar...
Nooit meer oorlog in Europa...
Wat is er gebeurd met, ehmmm ja eigenlijk alles?
Niemand heeft nog beschaving, moraal of normen en waarden.
De Russen hebben geen beschaving. Nooit gehad ook.
@Après toi | 20-08-22 | 12:43:
Putin is een killer.
www.youtube.com/watch?v=ExmYDvQDbl0
Niemand?
Groot deel van het lijden in de wereld wordt veroorzaakt door politici.
@RickTheDick | 20-08-22 | 12:56:
En de meerderheid van de bevolking laat het gebeuren en doet er aan mee. De eeuwige soldaat is springlevend.
@RickTheDick | 20-08-22 | 12:56:
En de rest door religie.
@RickTheDick | 20-08-22 | 12:56:
Correct, voorheen Koningshuizen (WW1), dictators (WW2) en nadien door machts beluste poitici (af '46 t/m heden).
Ja, die Finnen hebben een boel Leopards...
...De onze...
En wij leasen er inmiddels een paar bij de Duitsers...
Schiet mij maar lek.
Ondertussen is het Finse leger de enige krijgsmacht die ooit van het Rode Leger heeft gewonnen. Door slim gebruik te maken van het terrein.
De Polen hebben ook wel het een en ander geflikt tegen de Russen. En vergeet Japan niet.
En de Afghanen
@hotbrasil | 20-08-22 | 12:51:
En Nazi Duitsland.
@Ommezwaai | 20-08-22 | 13:07:
En de Oekraïeners houden ook leuk stand.
En onze MLRS systemen.
“ Häyhä joined the Finnish voluntary militia Civil Guard (Suojeluskunta) at the age of 17. He was successful in shooting competitions in the Viipuri Province; his home was reportedly full of trophies for marksmanship.“
Marksmanship, kom daar hier in Nederland eens om. Hier krijgt elke sportschutter een jaarlijkse onaangekondigde politiecontrole thuis.
Jaarlijks? Heb er ooit 2 in een half jaar gehad.
In Finland hebben ze nog een figen bevolking. Daar begint het mee.
Tim Finn - Fraction Too Much Friction: www.youtube.com/watch?v=nP0v4lL_rZw
Finland is kansloos tegen de kernwapens van Rusland. Binnen 10 minuten is Poetin in staat om Helsnki weg te vagen. Zoals hij dat ook met Kiev kan doen als het op een nederlaag uitdraait
M.A.D.
Het kan, maar dan is Moskou binnen 5 minuten een rokende krater. Wat is dat toch met die kernwapens, leuk dat Putin er zoveel heeft maar wij hebben ze ook, dat weet ie dus heeft het geen enkele zin om er mee te dreigen. Of je moet volslagen suicidaal zijn geworden, in dat geval gooi je 'm toch lekker op je eigen kop maar vermoei ons niet met dergelijke stoere praat, het slaat nergens op.
@elfenstein | 20-08-22 | 12:34: maar durft het Westen ooit terug te schieten? Ze zullen eerder denken: Als we nu niet terugschieten, blijft de schade misschien beperkt tot Helsinki. Zelfde gedachte waarschijnlijk bij de Baltische staten.
@Hadena | 20-08-22 | 13:14:
Gaat automatisch. Dat is een voorwaarde voor MAD, het werkt alleen als de dreiging er altijd is, zou je opponent merken dat je niet terugschiet dan ben je helemaal gezien en komen er nog veel meer bommetjes aan. Dus het Westen moet wel terugschieten en als wij het niet doen dan drukt er wel ergens een Amerikaan op een knopje, maakt u zich maar geen illusies.
Precies. Onkel Adolf kon het ook niet zo geweldig schelen hoe het met zijn landje ging.
Schelen? Ies niet goed nederlands..
Da's maar de vraag. Mogelijk is de hardware van de computer deels al verkocht aan de Taliban. De startknoppen doen het nog. Verder zit er niets meer in de computer.
@elfenstein | 20-08-22 | 12:34: meneer Landgenoten was in maat/april iedereen in de panelen zonder schaamte aan het fearmongeren met Putins tactical nukes.
Putler zal Finland niet aanvallen, nu niet, over een jaar niet, nooit niet. Ze kunnen steden als Helsinki en Espoo wel platgooien, maar dan krijgen ze het int. terug
Militair gezien kunnen de Russen zeker op dit moment niet eens aanvallen op nog een front.
"De Finse Burgeroorlog van 1918 werd gevoerd door de "rode" socialisten (gesteund door de Russische communisten) en de "witte" conservatieven (gesteund door het Duitse Rijk). De conservatieven wonnen de oorlog, en vestigden een constitutionele democratie." (Wiki)
Gadverdamme, die vieze rechtse conservatieven ook altijd. Met hun democratie en rechten. Bah!
LOL...
In '39 heeft Stalin dit kunstje herhaald en de Finnen uiteindelijk in de omhelzende armen van Nazi Duitsland gedreven. En de geschiedenis lijkt zich gewoon weer te herhalen.
@Ommezwaai | 20-08-22 | 12:43: mooi gezegd. Links en rechts zijn als shirtjes die je aan en uit kunt trekken, afhankelijk van stemming en doel.
@nobodiesunmighty | 20-08-22 | 14:06: Dat is al heel lang zo, net als de religieuze shirtjes die vroeger werden aangetrokken
sta je als nederland toch mooi voor l.l
Finland is grotendeels nog steeds een MONOCULTUUR. Dat heeft zo z'n voor- en nadelen. Dit is een voordeel.
@litebyte | 20-08-22 | 12:36:
Alles beter dan de Rutte-cultuur.
@litebyte | 20-08-22 | 12:36: Er is geen nadeel aan een monocultuur als het om bevolking gaat. Als de groep maar groot genoeg is.
@Verbandmeester | 20-08-22 | 13:31: Er kan zeker een nadeel zijn, kijk maar naar IJsland.
De hele reden dat Finland altijd zich verdedigend opstelde tegenover Rusland is juist omdat zij niet bij de NAVO zaten. Net als Zweden. Een invasie van de Russen is altijd reëel geweest, ondanks alle inspanningen naar samenwerking (denk aan de trein verbinding tussen Helsinki en Sint Petersburg).
Maar goed, een invasie is vreemd genoeg een stuk minder dreigend momenteel. Putin heeft zich met zijn vooroordelen over Oekraïne behoorlijk vergist. Dacht dat het een makkie zou worden. Oosten 'hoorde' al bij Rusland vond ie, dus ff doorstoten naar Kiev en die zuiplappen zijn ze de baas.
Nee dan Finland, daarvan behoort ie te weten dat zijn leger in de huidige staat gewoon vermorzeld wordt. Een aanval is gewoon einde Rusland.
Maar goed, met Putin weet je het nooit.
Nog niet zo lang geleden hadden wij ook een functionerend leger. Andere keuzes.
Erdogan is tegenwoordig dikke maatjes met Putin dus lidmaatschap van Finland en Zweden van de NAVO gaat hij niet toestaan.
Erdogan eruit, Finland erin, probleem opgelost. Laat die vent mooi in z'n eigen sop gaarkoken, z'n land is failliet, hij heeft ruzie met de halve wereld vanwege z'n domme gebral en van Vrind Putin zou ik het als ik hem was ook niet af laten hangen, die laat 'm als het zo uitkomt harder vallen dan een homo van een flatgebouw. Doei Erdolul, we zijn je gescheld nog niet vergeten.
Niets tegenwoordig aan, dat is ie altijd al geweest. Erdogan heeft Putin nodig gehad. Onder meer vanwege de koersen en Putin Erdogan, vanwege Syrië.
En nu staat Erdogan tussen twee vuren. Trouw blijven aan de NAVO of Putin blijven steunen. Want economisch heeft Turkije Rusland nodig, denk alleen aan het toerisme.
En dus blijft Turkije wijselijk 'Neutraal'. Zie de besprekingen die gehouden zijn in Turkije met Rusland en Oekraïne.
@elfenstein | 20-08-22 | 12:22:
Jammer dat je een land er niet zomaar eruit gooien volgens de regels die ze zelf opgesteld hebben.
@Wattman | 20-08-22 | 12:25:
Als dat land heult met een gemeenschappelijke vijand is het zo geregeld lijkt me. Bij Putin op schoot? Dan ben je af, of moeten we wachten tot de Turkse invasiemacht hier op de stoep staat om ons te "bevrijden" van de nazi's? Als Turkije het toetreden van Finland blokkeert kan je dat zien als moedwillig frustreren van de vrede, je zet de deur voor de vijand daarmee open en dat is al genoeg reden om ze er per direct uit te keilen.
Turkije akkoord met toetreding Finland en Zweden tot NAVO
nos.nl/artikel/2434473-turkije-akkoor...
Ome Erdo wilde gewoon wat wisselgeld eruit slepen. Ouwe pingelaar.
@Duwbak_Linda | 20-08-22 | 12:33:
Nou Turkije er nog uit, dan is het feest wel compleet.
@elfenstein | 20-08-22 | 12:38: Ik heb ze liever in ons team dan tegen ons.
@Duwbak_Linda | 20-08-22 | 12:33:
Mits aan al zjn eisen wordt voldaan.
@Duwbak_Linda | 20-08-22 | 12:40:
Niet in ons team en ook niet voor of tegen ons, kan ook nog. Gewoon lekker neutraal, met dergelijke scheldhufters wil je eigenlijk helemaal niks te maken hebben. Ik ben dat echt nog niet vergeten wat die allemaal aan vuiligheid over ons spuwde, niveautje pauper in een opel manta, brrr nee dank u vriendelijk, dat is niet mijn vriendje en dat gaat het ook nooit worden.
@elfenstein | 20-08-22 | 12:38:
Dat gedweep van hem met Putin is niet echt om blij van te worden.
@elfenstein | 20-08-22 | 12:50:
Vertrouwen komt te voet en gaat te steppepaard. Heb ze liever scheldend en tierend op papier aan onze kant, dan openlijk tegen ons. Want dan kunnen we onze borst nat maken.
@Duwbak_Linda | 20-08-22 | 12:54:
Soms is het beter om gewoon uit elkaar te gaan. Stel dat die brulaap daadwerkelijk denkt kans te maken, hoe ver denkt u dat ie komt? Zoals gezegd, Turkije is failliet, een failed state, hij heeft geen geld meer om de kont te krabben, laat staan een offensief te beginnen tegen gansch de Navo. In feite is hij allang openlijk tegen ons, weet u nog, die cortoon "wir schafe...." Ik zeg: Kom maar op ventje, krijg jij eindelijk eens goed op je lazer zodat je wat minder hoog van de toren blaast en gewoon op de knietjes komt vragen of we alsjeblieft weer verkansie willen komen vieren aan de turkse costa. Tot die tijd, geen kwartier, we nemen geen gevangenen.
@Harvey2Face | 20-08-22 | 12:24: Maar de EU is wel veruit de belangrijkste handelspartner van Turkije, dacht ik. Putin zal wel af en toe wat bankbiljetten toeschuiven aan Recep. Daar heeft Vladimir genoeg van
Wattman | 20-08-22 | 12:13
Erdogan zijn schoonzoon is de eigenaar van die Baraktir done fabriek.
En die verkoopt aan de Oekraïne.
Win-Win.
Hup FINLAND!!!
https://www.ad.nl/binnenland/nederland-verkoopt-100-tanks-aan-finland~ac731772
Nederland verkoopt honderd overtollige tanks aan Finland. De verkoop is 'bijna' rond, zei minister van Defensie Jeanine Hennis woensdagavond in Pauw en Witteman.
Redactie 19-12-13, 00:31
De verkoop van de tanks aan Indonesië ging in 2012 niet door omdat een meerderheid in de Tweede Kamer ertegen was vanwege de mensenrechtenschendingen in Indonesië. Vooral de situatie in Papua baarde veel partijen zorgen.
https://www.trouw.nl/nieuws/leger-onderzoekt-terugkeer-leopard~bfec1c03/
De landmacht mist de Leopard-tank. De legerleiding is naarstig op zoek naar een oplossing voor het gat dat is ontstaan door de 119 Leopard 2A6-tanks te schrappen.
7 augustus 2013, 03:57
De zware tank is onder minister van defensie Hans Hillen in 2011 buiten gebruik gesteld. Tijdens oefeningen blijkt hij node te worden gemist. Bronnen binnen de landmacht wijzen er ook op dat het ontbreken van de zware tank - of een alternatief - in de 'gereedschapskist', Nederland aanzien heeft gekost.
Een kleine groep binnen de landmacht ziet nog een derde mogelijkheid. Waarom niet enkele Leopards die nu onder het plastic staan te wachten op een koper, weer in gebruik nemen? Zeker nu blijkt dat de ruim honderd tanks op een verzadigde wereldmarkt voor tanks niet zijn te slijten.
Volgens betrouwbare bronnen is het dossier over de inzet van de zware tanks tijdelijk terzijde geschoven om minister van defensie Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) niet voor de voeten te lopen.
13 april 2021 17:41
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5225158/rekenkamer-kraakt-bezuinigingen-defensie-leopard-tanks-helicopters
Een mislukte verhuiservaring rijker en 116 tanks en 4 mijnenjagers armer. De zware bezuinigingen op het leger hebben bij lange na niet opgeleverd wat de bedoeling was, blijkt uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer.
Er was namelijk een forse meevaller bij de verkoop van de tanks. Die brachten 180 miljoen op, twee keer zoveel als gedacht. De reden: de Leopards hadden namelijk net een grote onderhoudsbeurt gehad.
En dat maakt het extra wrang dat dit zware wapensysteem is verkocht. Inmiddels least Nederland hetzelfde type tank namelijk van Duitsland en zijn er plannen om toch ook zelf weer 52 tanks te kopen.
Dat zal dan meer dan een miljard gaan kosten, acht keer méér dan wanneer Nederland de tanks die het na 2011 verkocht, had gehouden, aldus de Rekenkamer. De oude Leopardtanks hadden dan wel een upgrade moeten krijgen, maar de kosten daarvan liggen tussen de 100 en 250 miljoen euro.
Hup Finland!
Onze Tanks!
Niet de wapens zijn het probleem. Het is, pang pang krakrakra, de munitie.
Daar kun je onze politici wel voor sturen, de boel danig verkloten.
De laatste, pak hem beet- 11 jaar is een drama geweest voor dit land. Geld zat, lalalalala!
Het enige overtollige in dat land zijn ranzige politici.
Ja, als er iets is wat de regeringen Rutte goed kunnen is het liegen en geld verspillen om dat vervolgens af te schuiven op de bevolking. Geen visie, de waan van de dag en een sausje actuele ideologische deugkanker kenmeken het regeringsbeleid.
De huidige stand van zaken is wat je krijgt als je visieloos beleid voert, zwalkend en overal tegenaan botsend als een geblinddoekte olifant in de porseleinkast.
Waar is dat geld naartoe gegaan van die verkoop? Investeren in Google Datacenters? Investeren in overheidsICT programma's? Ik heb moeite met niet cynisch te zijn. O ja, misschien..."de noden van het volk"? Wie waren dat ook al weer...?
Plek voor 4,4 miljoen finnen.
Ha, oplossing.
"With an arsenal of 700 howitzers, 700 heavy mortars and 100 multiple rocket launchers, Finland has the largest artillery capability in western Europe."
Uitstekende zaak dus dat Finland bij de NAVO komt.
Vinny Thomas
Die ziet er wel Fins uit ja.....
En hoeveel Leopard tanks hebben wij?
Een stuk of 10? 15? Geleased van Duitsland. We hadden er een jaar of 10 geleden er nog meer dan 100...
@Harvey2Face | 20-08-22 | 12:27:
Leasen en lenen kosten geld. Maar daar schijnt Nederland genoeg van te hebben. Heb je er 100, verkoop je die dingen voor een fooi en moet je voor 1 miljard weer terug gaan kopen. De logica van Rutte en vazallen in een notendop..
@Ommezwaai | 20-08-22 | 12:38:
Ja idd en dat gebeurde onder Jeanine Hennis toch nog?
@laurentius | 20-08-22 | 12:42:
We hebben nu een Hennis 2.0..
50 jaar geleden konden we nog echt spreken over een leger, met Leo-1 en Centuriontanks + ook nog wat Franse AMX tanks en het oproepbare leger van toen schat ik toch wel (dus incl. dienstplichtigen) op 300.000.
Maar door al die Leopards weg te bezuinigen, hebben we nu nog een leger van hooguit 30.000 man (inzetbaar dus)... het lijkt wel weer wat op de periode van vlak voor de 2e WO...... ik hou mijn hart vast als de pleuris echt een keer uitbreekt.
Even de stemming peilen, Finland is best tof!
Team klimaat;
Team de Oekraïne;
Uiteraard BLM ! ;
Hup Holland Hup;
Murica, fu ck yeah;
Russische volkslied;
De regenboogvlag pride mensen;
Team Zelensky;
Greenpeace;
De G7;
Team Elanden;
Team Erdogan;
het FvD;
De Finse Premier is lievvvvv ;
Team saint HIMARS;
Zaporizja uitgezet is goed voor het klimaat;
Nederlandse "Finnen";
Het Noorderlicht;
Bingokaart vol? Wie heeft de (Miele) wasmachine (pun intended) gewonnen?
Hup Finland!
Vraagje,
Is er iemand die weet hoeveel Nederland in totaal heeft betaald aan alle jaren lidmaatschap van de NAVO?
En hoeveel heeft Finland in die tijd uitgegeven?
Hup Finland!
Afgesproken is 2% van het bnp.
Dus reken maar uit. Cijfers vanaf 1949 zijn vast te vonden.
Eens in een blauwe maan werkt een filmpje op Geenstijl mobiel.
derde keer laden pas
In Finland maakt men zich overigens een stuk minder druk om de dansvideo dan in de rest van de wereld.
En terecht ook. Wat een ophef allemaal over een feestje en een dansje.
@Ommezwaai | 20-08-22 | 12:03:
Is het wel echte ophef? Ik stel voor om een ophef-o-meter in het leven te roepen. Hoeveel unieke, echte personen vonden er wat van, hoeveel bereik hebben die, zijn ze relevant voor de publieke opinie of zijn het brulkikkertjes op twatter etc... die heel hard schreeuwen waarna een of andere persdienst er bovenop duikt en het tot ophef bestempelt? Op de ophef-o-meter schaal is alles onder een 7 fophef waar we niks mee doen, een 8 of 9 begint ergens op te lijken en bij een dikke 10 gaan we eens kijken wat er nou echt aan de hand is.
@elfenstein | 20-08-22 | 12:09:
En hoeveel is Wopke op uw meter? Die is zo langzaam maar zeker zijn dampende drol weer aan het terugtrekken.
@Ommezwaai | 20-08-22 | 12:19:
Een mager vijfje, leuk in scene gezet om de illusie te geven dat er nog wel wat te regelen valt maar verder niet van belang. Rutte die aankondigt dat het Kabinet gevallen is vanwege onverenigbare standpunten, dán slaat het metertje pas een keer echt uit richting een 9 of 10. Wopke is klein bier, evenals zijn partijtje die hard richting FvD omvang gaan. Niet boeiend, doen we niks mee.
@elfenstein | 20-08-22 | 12:26: Wow? Een vijf? Zo hoog? Ja, ok mager, dan toch nog.
Het is totale fophef, als ie oubhad gezegd we moeten terug naar de tekentafel, het akkoord moet opengebroken worden, dan was er wat.
Nu zegt ie alleen dat 2030 niet heilig is. Nou ja, prima. Doen we 2035nof zelfs 2040. De plannen blijven staan en er verandert dus niets.
Man, dit is nog niet eens de fophef waard.
Ja, wat is minder druk maken om de dansvideo? Onder meer de Ilta Sanomat (een soort Finse Bild) heeft het er maar druk mee en een groot aantal ingezonden reacties zijn ook niet al te mals voor de premier. De oppositie ruikt natuurlijk bloed en wil een uitleg van de premier over het gebeuren.
@Harvey2Face | 20-08-22 | 12:31:
Het leek er heel even op dat Wopke écht wat te melden had maar nee, hij trok de keutel weer in. Ik zag wat beweging op de schaal, een klein piekje bij de 5, zakte gelijk weer terug naar nul.
@Ongekend2022 | 20-08-22 | 12:38:
Oeh, de finse Bild, nou dat zal wel heel serieus zijn dan. Ach, ik zie het al: Sanoma. Ook daar dus. Hoeveel ingezonden reacties zijn dat dan trouwens, een paar honderd, duizend max? Een referendum is er niks bij, ik zeg u.
Heeft de Finse oppositie niks beters te doen dan janken over een filmpje? Wauw, ik moet daarheen, als dát de omvang van de problemen is dan moet het wel een paradijs op aard zijn.
@elfenstein | 20-08-22 | 12:45: ook daar dus? Sanoma IS Fins! VOORAL daar dus...
@Harvey2Face | 20-08-22 | 13:12:
Verrek zeg daar heeft u gelijk. Nouja, des te meer reden om er werkelijk helemaal niets mee te doen. We gaan toch niet de ophef-o-meter kalibreren op wat de uitgever van de panorama aan lezersbrieven binnen zegt te krijgen? Dat is ook meer de strekking van mijn verhaal, wat is ophef, wie bepaalt dat, wanneer moet je daar iets mee doen en wanneer gaat het op de grote stapel media-clickbait die leuk is voor de verkoopcijfers maar verder van nul en gene waarde zijn?
Straks gaan we nog het beleid bepalen aan de hand van wat Mien uit Klazienaveen van de stropdas van Wilders vond in de Televaag, komop nou.
@elfenstein | 20-08-22 | 12:40: Die Hoekstra heeft ook geen ballen om het echt door te drukken, dat extra debat kunnen ze net zo goed niet houden... heeft totaal geen zin, ze zullen en moeten bij elkaar blijven, met peilingen die er niet om liegen.... is alleen wel uitstel van executie, mits types als Carolientje en Omtzigt hun populariteit weten te handhaven.
Maar wel weer leuk dat debat om te zien HOE die Hoekstra straks voor paal komt te staan en het CDA nog verder weg zakt.... want zo zullen de media het gaan omschrijven, wat roepen voor de buhne, maar als puntje bij paaltje komt?
Ondertussen zie ik uit naar de prov. verkiezingen komend jaar.... dat gaat geheid een slagveld worden, ik weet niet of het CDA daar op zal willen wachten.
@Keyboardspeler | 20-08-22 | 13:31:
Als Hoekstra toch nog wijzer wordt en de boel opblaast maak ik een foto van de ophef-o-meter met de naald ver in het rood. Tot die tijd:
Krekels.
Wanne kneus, met z'n all about warfare. En dan staat er een stel valse russen bij je op de stoep, en dan mien jong? Ga je die dan terugknuppelen met je twitteraccountje, je gouden youtubeplakkaat of wordt het toch de netwerkrouter?
Minder van dat soort kwaakhalzen, meer van die dansende Premiers die ondertussen de Rus van het lijf houden met een imposant en goedgefundeerd defensieapparaat.
Die kerel met dat schaamhaar op zijn hoofd. Volgens mij heeft hij de vertellingen van Sun Tzu niet helemaal begrepen. Met zijn "I'm all about warfare"
Ik gebruik het boek in mijn onderhandelingen met de Fiscus.
@Kaas de Vies | 20-08-22 | 12:02:
Nu er geen telefoonboeken meer zijn moet je inderdaad je toevlucht nemen tot de rug van andere boeken om weinig sporen achter te laten.
'Great pictures also'
ik had natuurlijk weer de niet-geïllustreerde versie
Gezien de conflicten die in het verleden hebben plaatsgevonden tussen de Russen en de Finnen, zou ik als Rusland zijnde maar een toontje lager gaan zingen. In Oekraïne maken de Russen ook nauwelijks indruk, dus als ze een flink pak op hun lazer willen hebben moeten ze bij de Finnen zijn.
Logisch dat Marin lekker onbezorgd kan feesten. Ze hebben het gewoon goed voor elkaar daar.
Leuk volk die Finnen trouwens.
Wow... een land dat goed doet voor haar eigen bevolking? Dat dat nog bestaat.
@Kaas de Vies | 20-08-22 | 12:03:
Rutte en Kaag zitten immers een eind weg.
Zo leuk dat de 'andere finnen' terugkeren naar hun land van oorsprong of naar Nederland verkasten. Een niet-Fin wordt daar met de nek aangekeken.
Een alleraardigst volk! Als je over de Finnen begint ( echte Finnen!) Dan zeggen ze allemaal en zij zelf ook dat ze 'socially Awkward' zijn. Nou, ik heb nog nooit zo een vriendelijke mensen meegemaakt. Sta je in de tram te kijken hoe je beste kan reizen staan ze al klaar om je te helpen.
Ze hebben daar trouwens vlaggendagen. Op de geboortedag van een of andere cultuur held gaat de vlag uit. Zie je het voor je? Op verjaardag van Rembrandt de vlag uitsteken? Man het land is te klein over geouwehoer dat ie niet divers genoeg schilderde. Dat ie te weinig alfabet in zijn werk heeft zitten en hoe durven we die man te eren.
Toen ik in Helsinki was, kwam hun premier (Marin dus) langs voor weet ik het wat. Mensen stonden aan de kant van de weg te zwaaien. Rutte kan al jaren als ie geluk heeft een middelvinger krijgen, maximaal.
Staat hoog op de lijst om naar te emigreren.
PS denk er aan bier voor 2100 te kopen, anders gaan de rolluiken voor het schap.
@Harvey2Face | 20-08-22 | 12:41: vergeet ik nog te melden finnen (de niet echt) kom je er niet tegen kan me ook niet herinneren er een neger te hebben gezien, wat weer wel zag in Rusland. Geouwehoer over mislukte integratie kennen ze daar niet. En ik moet dan toch pijnlijk constateren dat je dan toch een soort Nederland ziet van hoe het had kunnen zijn...
@Harvey2Face | 20-08-22 | 12:49: helaas, ook Finland loopt vol met getint volk. Steeds meer problemen op scholen, meer drugshandel,etc. Alleen op het platteland tussen de boeren vindt je ze niet.
Komen ook goede voetballers en F1 coureurs vandaan, ik noem maar een Bottas, Mika Hakinnen... of Jari Litmanen, ze maakten hier in NL zelfs een liedje over hem.
@Harvey2Face | 20-08-22 | 12:49: Helaas, grote groepen totaal niet-geintegreerde Somaliërs vooral in de grotere steden. Vinden de Finnen niet erg leuk. Helsinki krijgt naar Zweeds model ook meer en meer jeugdbendes en gebieden waar je beter niet kunt komen.
Lekker veel wapens kopen met z'n allen.. wordt de wereld, en vooral de rijke aamdeelhouder, beter van.
Peace, man. Make love, not war.
Ga jij het even vertellen aan Poetin?
Okay Chamberlain.
Hij's fijn jongen
koop ik nog wat extra aandelen drones en clusterbommen
REAGEER OOK