Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Europa begint War on Koken op Gas

DAN WEET U HET NU

Hyperrealistische situatie uit de gemiddelde Nederlandse keuken: Pietje en Denise hangen boven een gaspit en vanavond zitten ze weer aan de Ventolin. 'Tienduizenden kinderen' hebben 'mogelijk' astmasymptomen door koken op gas. "Dat concluderen twee Europese organisaties, onder meer gebaseerd op onderzoek van TNO." Komen ze nu mee. Heel toevallig met die oorlog enzo. Nou ja, u weet wel hoe het gaat. Eerst komt er een informatiecampagne. Dan komt er een waarschuwingslabel. Dan komt er een ontmoedigingsbeleid. Dan worden er geen nieuwe gaskookplaten meer verkocht. Iedereen die dán nog op gas kookt wordt weggezet als nazi. Tot slot wordt koken op gas gewoon helemaal verboden EN DAN GAAN WE DE BARRICADES OP WANT KOKEN OP GAS IS VAN ONS! WE HEBBEN ONZE ZIEL VERKOCHT AAN BRUSSEL MAAR KOKEN OP GAS HOORT BIJ ONZE CULTUUR! KOKEN OP GAS IS EEN NEDERLANDSE TRADITIE! VETERANEN TEGEN INDUCTIEKOOKPLATEN OP HET MALIEVELD!! WIJ ZIJN NIET WIT, WIJ ZIJN BLANK EN WIJ KOKEN OP GAS! DE GEESTEN WORDEN LANGZAAM RIJP GEMAAKT VOOR EEN KOKEN OP GAS VERBOD! WIJ HEBBEN NOOIT ZO VEEL MET KOKEN OP GAS GEHAD, MAAR ALLEEN AL VANWEGE HET FEIT DAT DE OVERHEID OOK DEZE NEDERLANDSE TRADITIE DE NEK OM WIL DRAAIEN KRIJGEN WE ZIN OM TE GAAN KOKEN OP GAS fuuuuuu

Reaguursels

Inloggen

Tsjonge, het is een wonder dat ik de gezegende leeftijd van 58 gehaald heb, zijnde van jongs af aan blootgesteld aan dat verschrikkelijke koken op gas. Wat heeft mijn moeder mij daarmee mishandeld! Wat ben ik blij dat ik recentelijk overgestapt ben op dat fantastische inductie koken.

Azijnist | 09-01-23 | 19:56

En van telefoon batterijen krijg je volgens onderzoeken kanker om vervolgens op een batterij van 750 kilo naar huis te rijden .

Castor12 | 09-01-23 | 19:34

Heeft Patersnotter al een kok gesproken, die deze verwoesting elke dag meemaakt?

vladimirows | 09-01-23 | 17:12 | 1

Nee, want die laten hun prak niet aanbranden

plamoen | 09-01-23 | 18:00

Komt dit dan door het daadwerkelijk verbranden van het gas, of door de walmen van de gemiddelde pan met een Teflon coating? Is algemeen bekend dat je zo'n pannetje niet moet gebruiken als je bijvoorbeeld vogels hebt. Die dieren vallen dan namelijk spontaan van hun stok...

WoodenShoe | 09-01-23 | 16:18 | 1

Als uw kanarie stopt met fluiten dient u een raampje open te zetten.
Er zal dan iets zijn wat de (ook door u) benodigde zuurstof verdringt.
Dat kan van alles zijn. Zowel organische als anorganische mEUr.

D-Fens_1963 | 09-01-23 | 16:47

We gaan straks alle vulkaanuitbarstingen verbieden! En als milieuactivist ben je overal tegen maar vliegen mag wel, maar dan alleen voor je werk hé! En laten we elkaar nou niet telkens de maat nemen.

Rdock | 09-01-23 | 15:42

Ik las gisteren in die Welt dat China 200 nieuwe kolencentrales en 150 nieuwe kolenmijnen in bedrijf wil nemen en ondertussen wordt de Nederlander lastig gevallen met dergelijk gestuurd onderzoek, wat zijn wij met zijn allen beland in een decadente poppenkast.

therealbraindump | 09-01-23 | 14:59

Flut onderzoek dus. Modelgerommel. Is er een studie dat kinderen bij wie thuis op gas wordt gekookt vaker astma hebben ? Vast niet.
Over de DDR werd ook gedacht dat na de val van de muur er dankzij bruinkool stoken een epidemie aan longklachten zou zijn met allergieën etc etc en het bleek juist beter te zijn.
Het lijkt wel of je tegenwoordig niets meer hoeft te onderzoeken bij echte mensen. Wat rommelen in de PC volstaat kennelijk al bij TNO

Nichtsneues | 09-01-23 | 14:51 | 1

Hoe werkt een vaccin ook alweer, je krijgt een beetje van de ziekte en je lijf weet er daarna mee om te gaan. De meetmethoden worden telkens nauwkeuriger en daardoor blijkt straks wellicht dat we allemaal geboren worden met kanker in ons lijf want dat zegt de meetuitslag. Maar wat blijkt in de realiteit dat we allemaal bijna 100 jaar oud worden. Echt top dat soort onderzoeken, daar heb je wat aan…

Rdock | 09-01-23 | 15:46

Volgens onderzoek tno die wat bijelkaar heeft geshopt uit verschillende bronnen

Koken op gas
Koken op gas veroorzaakt naast ultrafijnstof ook stikstofdioxide (NO2) emissies en is volgens de WHO (2010) geassocieerd met 20% meer luchtwegklachten bij kinderen. Laboratorium en ook veldmetingen met koken op gas laten sterk verhoogde NO2 concentraties zien. Aangezien momenteel in Nederland 50% van de verkochte afzuigkappen als recirculatieafzuigkap wordt verkocht, waarvan het koolfilter binnen enkele weken gebruik minder dan 20% NO2 afvangt, is koken op gas met name in luchtdichte woningen waar te weinig wordt geventileerd een punt van zorg. Uit het oogpunt van gezondheid wordt aanbevolen om in deze woningen elektrisch te gaan koken. En vanuit energetisch oogpunt wordt door MilieuCentraal (2019) aanbevolen inductief te gaan koken

Toedels | 09-01-23 | 14:32 | 1

Onderzoek TNO 2019 R10969

Toedels | 09-01-23 | 14:34

Misschien zit er wel een kern vanwaarheid in. Ik heb jarenlang gekookt op gas, maar sinds ik de afgelopen jaren op merendeel verse groenten en fruit ben overgestapt (vanwege een dieet), kook ik niet zoveel meer en sinds die tijd heb ik veel minder last van mijn astma. Af en toe nog speelt het op (zomer, warmte, smog), dan heb ik mijn Ventolin nodig, maar de rest van de tijd niet meer.

Met_baard | 09-01-23 | 13:41 | 2

Wellicht door stofverzameling in je baard?

Bolhoed | 09-01-23 | 14:28

Nu is het ook weer zo dat mensen met astma vaker voedselallergieën hebben en het feit dat je meer verse groenten en fruit bent gaan eten (wat je natuurlijk al veel eerder had moeten doen) de reden is waarom je gezondheid vooruit is gegaan. Je bent namelijk wat je eet en zo.

Dooiemus | 09-01-23 | 14:29

www.change.inc/agri-food/helft-nederl...

Milieuvoordelen zijn er amper wanneer je niet meer op gas kook, zie artikel hierboven.
Dus kan het maar om 1 ding gaan: Rusland dwarszitten. Want een onderzoek met een "mogelijk" er in leg ik nog naast me neer.
Denk in het westen van het land dat kinderen eerder astma krijgen door de uitstoot van veel te veel auto's en industrie dan van "mogelijk" koken op gas.

Jan, Leiden | 09-01-23 | 13:34

Gas aanzetten is hier niet eens veilig.
Er zijn ook tegen de urinalaterale afspraak in nog steeds geen massief gouden closetpotten op alle verdiepings gemonteerd.
Overheid doet niet, of uitbesteden en alles verkeert.
Kom is zie, NAW op straat, geen eerlijke koffie geleden,
hele buurt is zeurpiet want VVE is gedoodverfd heilig.

Klein ongemak; er bestaan landen waar een 1-2tje tussen symboolhoofd en kopstuk de laatste in het zadel houdt van wat de eerste z'n moeder heeft uitgeleverd aan een bezetter, waar hele buitengrenzen lek en in staat van onttekening zijn.

hallevvezool | 09-01-23 | 13:18

'Koken op een gasfornuis leidde afgelopen jaar naar schatting bij meer dan 70.000 kinderen in Nederland tot astmasymptomen concluderen twee Europese organisaties'. Naar schatting.
Het dichtbevolkte Nederland telt ruim 11.500.000 auto's waardoor vooral kleine kinderen veel fijnstof binnenkrijgen door de chemicaliën die de auto's uitstoten, omdat zij lager bij de grond zijn. Daarbij is de luchtkwaliteit in schoolklassen nogal eens vér onder de maat vanwege chemicaliën in de lucht. Veel onwetende ouders stellen niet alleen zichzelf, maar ook hun kinderen bloot aan geparfumeerde zeep, -shampoo, -waspoeder, -wasverzachter, -deodorant, -haarspray, tandpasta etc. gemaakt met chemische stoffen (kijk eens op de verpakking van z'n product, zie welke ingrediënten erin zitten) waardoor benauwdheidsklachten. Vanwege de vele gezondheidsklachten wereldwijd doordat mensen chemische stoffen en geuren niet meer kunnen verdragen, wordt de laatste tijd wel meer verzorgingsproducten zonder parfum verkocht.

Radar besteedde eens aandacht aan parfums die in omloop zijn.
'Er zijn schadelijke chemicaliën gevonden in populaire parfums die verkocht worden in Nederland. De stoffen worden mede in verband gebracht met een verminderde vruchtbaarheid en een verstoring van de hormoonhuishouding. Dit blijkt uit een onderzoek van Stichting Tegengif in coöperatie met de Deense consumentenbond en de Belgische organisatie ‘Kom op tegen Kanker’.
'De Europese Commissie erkent in 'Strategie voor Duurzame Chemische Stoffen' dat consumenten in het alledaags leven aan een breed assortiment aan schadelijke stoffen worden blootgesteld.'
radar.avrotros.nl/nieuws/item/schadel...

drs.Nee | 09-01-23 | 13:13 | 7

@Dude heb je eten | 09-01-23 | 14:02:
Wat jij niet weet bestaat niet? Zelfs het geringste contact met chemische stoffen is al funest voor vele miljoenen mensen wereldwijd. De vermelde 55 miljoen slachtoffers in de VS in 2009 toen onderstaande vragen werden gesteld in het Europees parlement, liep in 2020 al op tot 55 miljoen.
www.europarl.europa.eu/doceo/document...
Wijze les voor jou: Jezelf informeren i.p.v. nonsens met taalfouten verspreiden.

drs.Nee | 09-01-23 | 19:53

@Nichtsneues | 09-01-23 | 14:55:
Nederland hoort tot de vuilste landen in Europa. Weliswaar is de uitstoot van schadelijke stoffen in Nederland jarenlang gedaald, maar die afname begint af te vlakken. In sommige gevallen neemt hij zelfs weer toe, volgens cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving en het Energieonderzoek Centrum Nederland.

drs.Nee | 09-01-23 | 19:56

@Dooiemus | 09-01-23 | 15:02:
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meldde een week geleden over de luchtkwaliteit bij luchtmeting in Vlaardingen door de concentratie fijnstof 850 microgram en in Den Haag 719 microgram fijnstof per kubieke meter werd gemeten, terwijl verspreid over heel Nederland gemiddeld 178 microgram fijnstof in de lucht zat per kubieke meter.

drs.Nee | 09-01-23 | 20:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Wie nu als autochtoon een kind op de wereld zet is een complete l!l, etc....

Ben je nog jonger dan 35 vlucht uit dit shit gekkenhuis; nu kan het nog - voor je 't weet hang je aan 't gas.

MoslimMolen | 09-01-23 | 13:09

Alle beleidsmakers aan het gas dan maar.

ariedeknaller | 09-01-23 | 13:07

De campagne ‘niet aan het gas’ loopt al een jaar of 80 in Europa.

Braco.me | 09-01-23 | 13:01

Ze (de regering en consorten) verzinnen de grofste leugens (onder leiding van Pinokkio Rutte ) om het gepeupel van het gas af te krijgen.

natit | 09-01-23 | 13:00

Als keuken monteur bouw ik die dingen 20 jaar in. Volgens mij is de laatste bestelling gasslangen van 5 jaar terug. Die kunnen dus al zo’n beetje de afvalbak in. De laatste heb ik thuis gebruikt.

Maar als ze echt bezorgt zijn om de volksgezondheid, is het misschien beter om koken in combinatie met een recirculatie filter te onderzoeken. Handig een filter, maar als die verzadigd is blaast de kook lucht gewoon onder de kasten de keuken weer in.

rode_konen | 09-01-23 | 12:52

Het gebeurt wel eens dat een parkiet of papegaai dood van z’n stok valt als hij te dicht bij het fornuis staat. Dat is al uitgezocht en komt door de anti-aanbaklaag in de pannen. Wat het effect daarvan op kinderlongetjes is, is natuurlijk niet zo interessant.

Grifverkeerd | 09-01-23 | 12:52

Logisch = logisch omdat het logisch is. Als dit zo doorgaat – en ik heb geen aanwijzingen dat dit niet zo doorgaat – kookt Nederland t.z.t. gewoon in de huiskamer op een houtvuurtje. Voordeel is dan wel dat Nederland dan qua uitstoot hard op weg is klimaatneutraal te worden; een beetje zoals fantastische landen als Sudan, Ethiopië en Eritrea.
Inmiddels heeft het AD de mogelijkheid om te reageren gesloten en zijn de comments niet meer leesbaar. Waarschijnlijk omdat bij de meeste lezers de bullshitdetector begon te loeien.
Toch maakt dit verhaal kans op succes, als het maar vaak genoeg verkocht wordt. Ook hier zie je in de commentaren al mensen die serieus over de afzuigkap beginnen te lullen. Als je je laat verleiden tot het bedenken van tegenargumenten geef je de opponent eigenlijk al een beetje gelijk.
Zo is het ook gegaan met dat hele klimaatverhaal.

fokkewoelf | 09-01-23 | 12:48

Ik denk dat Pietje en Denise eerder kanker krijgen dan astma doordat hun vader met een metalen spatel in een teflon koekepan aan het schrapen is.

A.I. van Dee | 09-01-23 | 12:47

Het punt met gas is dat het laaaag over het land gaat. Je moet er dus onder of... boven gaan zitten.

goettel | 09-01-23 | 12:38

Ik zou mijn kinderen binnen opsluiten, levend in een zuurstoftent.
En als ze buiten willen spelen dan krijgen ze een astronautenpak aan.

LonelyWanker | 09-01-23 | 12:34

Ik snap eerlijk gezegd niet dat ik nog leef:

Als peuter in een woonark met kolenkacheltje voor de warmte en een kolenfornuis voor de warme hap, de wc loosde gewoon in de vaart. Op straat spelen en vaker wel dan niet met iets geschaafd en bloedend thuis komen, niks geen rubber tegels ! Later aan de wal in een huis met gashaard(!) en ditto fornuis, iedereen pafte er overal vrolijk op los en zwarte piet had nog een echte roe. Maar ja, toen hadden we ook nog geen EU, alleen een soort Europeesche Gemeenschap, iets met kolen en staal of zo.

Ach ja, 't zal mijn tijd wel duren.

Vesta | 09-01-23 | 12:34 | 2

TNO moet nu 'wetenschappelijk verantwoord' aantonen dat u blijkbaar aan allerlei slechte zaken, zoals koken op gas, bloot heeft gestaan en dat u daarmee gevaar loopt korter te zullen leven...

Beter dus om uit voorzorg maar ruim vóór de nieuwe, hoge pensioenleeftijd te gaan stoppen met werken?
CBS kan wel zeggen dat 'wetenschappelijk... etc.' dat we van een soort Gouden Generatie zijn en dat we nóg véél ouder zullen worden dan we ooit konden vermoeden toen wij als 17/18 jarige (ergens eind jaren '70) startten met fulltime werken, maar als ik het goed begrijp schopt TNO dat nu onderuit?

Wering | 09-01-23 | 13:36

@Wering | 09-01-23 | 13:36: Nog even en je kan bij je afscheid van de baas kiezen tussen een kist of een urn en dat was 't dan.

Vesta | 09-01-23 | 14:29

Zet (gas)barbeque aan..

puszuiger | 09-01-23 | 12:27

Nepnieuws welk past in het frame "stop met gas". Walgelijk.

Veepert | 09-01-23 | 12:19 | 4

@Vesta | 09-01-23 | 12:36: op de bon is niet nodig ,we betalen nu de hoofdprijs door prijskoppeling aan het gas.

Het klimafonds vult wel lekker snel.

Coolcalmcollected | 09-01-23 | 12:48
▼ 1 antwoord verborgen

Dus kinderen mag je niet meer op gas koken maar alleen nog op inductie?

HaaiBaai | 09-01-23 | 12:06 | 3

Ze zijn al snel te groot voor de magnetron.

Veepert | 09-01-23 | 12:20

Ik kook ze sous-vide in hele grote vacuum zakken, worden ze lekker mals van.

goettel | 09-01-23 | 12:39

Inductie is gevaarlijk, is straling zoals G5…..

Fark Mutte | 09-01-23 | 13:13

Het wachten is nu op het wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat je door het gebruik van contant geld ernstige gehoorschade kan oplopen. Vooral briefjes van € 100,- blijken nogal te knisperen.

Arnold9638 | 09-01-23 | 12:04 | 1

Of enge ziektes zoals covid overdraagbaar op cash geld. Afschaffen is voor uw eigen bestwil!

boerk | 09-01-23 | 12:46

Man wat een scheef onderzoek. Ze hebben zelf nog even de richtlijnen aangescherpt in 2021, en nu laat dit onderzoek heel toevallig zien dat de richtlijnen overschreden worden en gevaarlijk zijn voor de gezondheid.

In de bronnen die ze aanhalen voor gezondsheidsproblemen, zeggen de onderzoekers zelf dat er inconsistenties zijn in de resultaten. In dit rapport worden limieten genoemd van 200 μg/m3 per uur. Terwijl een bron onderzoek heeft gedaan op mensen met zelfs 7520 μg/m3 voor 75 minuten, en dat resulteerde in geen negatieve effecten. En er wordt pas een risico gezien bij blootstellingen van meer dan 1880 μg/m3.

usb stok | 09-01-23 | 12:03

Wat nog meer?. Straks een onderzoek naar het "binnenklimaat" van auto's?. Met als resultaat dat oude auto's erg slecht zijn voor het vervoer van jonge kinderen, want zorgelijke luchtproblemen. En we daarom oude auto's maar op korte termijn moeten verbieden?, En "electrische auto's kennen dit probleem niet". Het zijn allemaal 1-2'tjes, met een sturend doel.

Phantomas | 09-01-23 | 11:57

geldt dit alleen voor NL , hoe in hemelsnaam doen al die andere landen dat dan, met koken en kachels , vinden ze het gek dat veel mensen gaan emigreren regeltjes regeltjes ziek wordt je er van

out-of-de-box | 09-01-23 | 11:54 | 3

Maar wij lopen wel voorop natuurlijk uiteindelijk om Rutte in het Europarlement te krijgen..

aardv@rk | 09-01-23 | 11:57

Nog liever in een mooi kissie...

Pa Nadol | 09-01-23 | 14:48

Mijn grootste irritatie van inductie is (naast de lange duur van 'hoog' naar 'laag' vuur) is het knoeien. Mijn pasta kookt soms wel eens over, er gaan wel eens een uitje over de rond, er blijven wel eens wat druppels aan een spatel hangen, als je iets grillt of aanbakt heb je spetters en als je een pan afgiet loopt soms wat naar de de bodem. .
En dat alles viel vroeger gewoon door het vuur en dat bleef wat liggen. Soms krulde een uiring omhoog en dan rook je een brandlucht.
Die brandlucht heb je bij inductie veel te vaak. Mijn knoeierijen kunnen nergens heen en verbranden. En het is een stomme verbranding. Natuurlijk heb je daar goedjes voor. Smerige goedjes. Die niet meedoen in het milieueffect. Net zomin als de beperkte levensduur van die dingen. Of dat ze nauwelijks te repareren zijn.
Een (gier)ijzeren fornuis is gemaakt van 100% natuurlijke producten en 100% recyclebaar. En gaat 100 jaar mee. Zou kunnen.

ik ben wel erg te spreken over mijn elektrische oven.

(tip: maak flinke prop keukenpapier beetje nat aan een kant en duw stevig op de hete inductie. De stoom duwt flink terug en daarmee haal je meestal alles wel weg. Pas op oor blaren.)

Alquest | 09-01-23 | 11:51 | 2

Leg wat alufolie op je plaat.

J.Cash | 09-01-23 | 11:56

Serieus interessante info. Als je vaker knoeit en dit verbrandt, lijkt mij dat ook niet gezond.
Heeft TNO het verband gelegd tussen het vaker verkolen van geknoeide etenswaren en astma?

En heeft TNO ook gekeken naar het soort pannen waarmee wordt gekookt?

Roos | 09-01-23 | 12:10

Hier verplicht stadsverwarming, de hele dag een file van trucks vol met houtsnippers op een industrieterrein. Overigens net zo duur als gas.

P. Breidel | 09-01-23 | 11:51 | 1

U weet het hé: spekkoper bij de stadsverwarming is veelal de Gemeente.
Hier 100% eigenaar, bio-massa centrale, 2de was in 2021 hoognodig maar in 2022 niet meer en verantwoordelijk wethouder houdt zijn muil.

MK27 | 09-01-23 | 12:45

Gelukkig heb je hier geen last van met een vliegveld in de buurt of tatastiel of zoiets..
Gna gna..

aardv@rk | 09-01-23 | 11:50

Waar ik benieuwd naar ben, is hoe TNO weet dat er bij kinderen met astma op gas wordt gekookt?

En spelen die kinderen ook buiten of zitten ze de hele dag binnen in slecht geventileerde woningen (met schimmels)? Sporten ze?

Hoe wordt die 1 op 1 relatie gelegd tussen op gas koken en astma gelegd, zijn alle andere variabelen ook in ogenschouw genomen?

Roos | 09-01-23 | 11:44 | 6

@Siegmund | 09-01-23 | 16:38: Het wordt tijd dat men eens onderzoekt naar de schadelijke gevolgen van elektromagnetisme veroorzaakt door zonnepanelen. Zonnepanelen, met hun leidingen, geplaatst op het dak waar de kinderkamer onderzit. Dát is pas schadelijk. Wanneer een ouderwetse transistorradio de zwakke zenders onder de panelen niet meer ontvangt dan is dat niet vanwege de NOx in de lucht. Een grote europese autofabrikant concludeerde 10 jaar geleden dat elektomagnetische straling in het passagierscompartinent van een elektrische auto het 100-voudige bedraagt t.o.v. een normale auto.

Siegmund | 09-01-23 | 16:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Een van de bestuurders van TKI is Teun Bokhoven. Sinds 1985 eigenaar van een bedrijf dat doet in zonnepanelen en opslagsystemen voor energie. Iets met eigenbelang, dus.

Bestuurder nr. 2 is Nancy Kabalt. Oprichter van windkracht. U begrijpt het al.

Badd Pritt | 09-01-23 | 11:44 | 1

Windkracht 5. Mes excuses.

Badd Pritt | 09-01-23 | 11:45

Haha Wie kookt nog op gas. Maar even serieus, ik denk dat houtkachels tig keer zo schadelijk zijn voor je buren

geenjagergeenneeger | 09-01-23 | 11:43 | 1

Dat wordt afgedaan met 'tja, de buren.... die zeiken altijd".

MK27 | 09-01-23 | 12:46

Misschien dat de kindjes meer buiten moeten spelen i.p.v. binnen?

Okami | 09-01-23 | 11:38 | 2

Ook link.
Biomassacentrale in de wijk.

Papa Jones | 09-01-23 | 11:45

Rond Schiphol of Hoogovens..? Om maar een paar zijstraten te noemen..

aardv@rk | 09-01-23 | 11:55

Brekend nieuws: 97% van de wetenschappers -ergo consensus- meent dat er zoveel bullshit uit de mond van Timmermans komt, dat waarschijnlijk miljoenen kinderen ontwikkelingsstoornissen krijgen door bijhorende methaanuitstoot. Redt onze kinderen, snoer deze malloot de mond.

Zeddegeizot | 09-01-23 | 11:36

Ah er zijn weer wat gesubsidieerde clubjes die nog meer geld ruiken door ons op te voeden met doem denkbeelden en gemanipuleerde informatie.

Zapata10 | 09-01-23 | 11:35

Zo lang het woord 'mogelijk' in deze claim wordt gebruikt is er nog weinig aan de hand.
Maar we weten ondertussen dat er gemanipuleerd wordt door menig milieu-rakker en het kind niet geschuwd wordt om als excuus te dienen om het doel te bereiken.
Het zal mij aan mijn r**t toesten deze idioterie: ik kook nu keramisch, vanaf medio 2023 op inductie en heb niets eens een gasaansluiting.
O ja, ik heb ook geen kids.

MK27 | 09-01-23 | 11:30

Kijk het probleem is natuurlijk niet dat gas, maar dat die kinderen tegenwoordig de hele dag binnen zitten achter de laptop, tablet of telefoon.
Mijn moeder riep vroeger gewoon buiten "Het eten is klaar" en dan kwam ik vanaf het voetbalveldje naar binnen om te eten en daarna was ik meteen weer naar buiten.

threebees | 09-01-23 | 11:28 | 2

Ah joh, dan begint er wel weer iemand over Schiphol of Tata te janken.

dasechtgeenstijl | 09-01-23 | 11:32

Eventjes kijken waar deze non-profit organisatie Clasp zich mee bezig houdt dan maar. Wel potjandorie, als ik het niet dacht ! "CLASP focuses on appliance & equipment energy performance and quality, to mitigate and adapt to climate change and expand access to clean energy.... Super-efficient and high quality appliances accelerate access to and use of renewable energy for the world’s poorest people." Deze club zit tot de ellebogen in de ass van Timmerfrans.

www.clasp.ngo/

Asteroid-B612 | 09-01-23 | 11:28

Stadsgas vanaf c.a. 1900, na 120 jaar op gas koken en verlichten is er plotseling een golf van astma. In dezelfde periode nam de gemiddelde leeftijd sterk toe.
Wetenschappers verliezen iedere geloofwaardigheid.

Pensionista | 09-01-23 | 11:13 | 3

Wetenschappers? Dit zijn meestal journalisten of goedbedoelde amateurs in politieke ‘denktanks’ waar ze rommelen in de marge om een uitslag te creeeren die past bij de politieke stroming.

dasechtgeenstijl | 09-01-23 | 11:31

Voorspelling:
Vanaf 2030 iedereen van het gas af.
Koken op inductie.
Verwarmen met warmtepomp of stadsverwarming o.i.d.
De gemiddelde leeftijd daalt.
De AOW-leeftijd blijft hoog.
De uitkomst van een vies spelletje van wetenschappers en politici.

MK27 | 09-01-23 | 11:33

@MK27 | 09-01-23 | 11:33: Behalve van het gas moeten we ook van het vlees af, dus we gaan belangrijke mineralen, aminozuren en vetoplosbare vitamines missen die alleen maar met voedingssupplementen kunnen worden aangevuld. Nóg een onderdeel van het complot om ons niet gezond oud te laten worden. Zei ik complot? O wacht.

R2fu**D2 | 09-01-23 | 12:57

Je wil een bepaalde uitkomst dan vraag je TNO om een onderzoek.

snaakie | 09-01-23 | 11:02 | 3

precies dat idd. Beste TNO, kunnen jullie onderzoeken hoe schadelijk het is om als puber een voetbal te koppen ?

Spongebob77 | 09-01-23 | 11:33

Nee joh, de uitkomst kan zo maar tegenvallen....

MK27 | 09-01-23 | 11:34

daarmee zou voetbal voor de jeugd verboden moeten worden

Spongebob77 | 09-01-23 | 11:34

Ik kook al jaren op inductie en daarom hoef ik ook niet te stoppen met roken i.v.m. mijn Co2 compensatie.

Dubbelepunthoofd | 09-01-23 | 11:01

ik werkte vroeger in de horeca, om de keukenlucht te ontvluchten gingen we buiten even een sigaretje roken.

small_town_dude | 09-01-23 | 10:57

Ooit eens 2 jaar in een huur flatje met huurgeiser gewoond. Ook koken op gas. Alles stonk heb me altijd al afgevraagd of het allemaal wel gezond was. Maar ik leef nog steeds.

Ray Skak | 09-01-23 | 10:43 | 1

Bij ons ook vroeger, ik wist niet beter. Tegenwoordig ruik ik ongeveer dezelfde geur als ik LPG tank.

Zbrodj | 09-01-23 | 11:05

Hele verhaal klopt en ik kan het weten want ik ben Blank.

meneer Q | 09-01-23 | 10:32 | 1

Oh? Ik ben 'wit' volgens Trouw. Is dat wat anders dan blank?

MK27 | 09-01-23 | 13:35

Ze zijn nog vergeten te vermelden dat er in aardgas radioactief radon zit...dus al die kindertjes gaan ook nog licht geven als ze in de pubertijd komen

EWON | 09-01-23 | 10:30 | 2

Shiny happy people...

anja | 09-01-23 | 10:33

Net als in beton.
Beton kills.

Nuchternederland | 09-01-23 | 10:59

Het is allemaal een aanval op gas. Want gas is al vele jaren een goedkope bron van energie. Relatief goedkope verwarming, warm water en uiteraard om te koken.
Een goede HR ketel kost 1500 euro, een beetje warmtepomp installatie 20000. (en dan nemen we de extra isolatie voor het huis nog niet mee) Een gaspit kost 300, een beetje inductie 1000.
Het is onderdeel van de communistische revolutie. En dan bedoel ik zoals die altijd plaats vindt: Een paar varkens zijn meer gelijk dan anderen, en uiteindelijk is die rijkdom alleen leuk als anderen het niet hebben. Dus de energie gaat zitten in het mensen dingen afnemen.
Je ziet het overal. of het gaat om het verwarmen van huizen, huizen zelf tegenwoordig, energie, auto's, vliegen. Overal wordt datgene wat het leven van "de kleine man" aangenaam maakt verboden of onmogelijk gemaakt door de minimum prijs kunstmatig omhoog te jagen.

TheEgg | 09-01-23 | 10:28 | 5

Daarnaast zitten we in NL op een gasbel. Dus zou relatief goedkoop voor ons moeten zijn. Maar dat moeten we niet willen. NL moet en zal stuk.

chiwing | 09-01-23 | 10:44

@meneer Q | 09-01-23 | 10:35: Precies wat het doel is.

TheEgg | 09-01-23 | 11:05

@chiwing | 09-01-23 | 10:44: volgens deskundigen ligt er minimaal voor 1000 jaar gas onder de Noordzee,we mogen het alleen niet weten.

Coolcalmcollected | 09-01-23 | 12:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Van leven ga je dood.
Dusss....

Roos | 09-01-23 | 10:21 | 7

Komt toevalligerwijs ook vaak aan het einde van zo’n leven…….

Habe das Gewust | 09-01-23 | 11:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Koken op inductie gaat wel supersnel, binnen een minuut kookt het pannetje water, maar laat geen deksel op de pit liggen die is in 10 seconden roodgoeiend..

Geilbaard | 09-01-23 | 10:18

Terugverdientijd inductie 15 jaar. Mij niet gezien.

McSnor | 09-01-23 | 10:17 | 2

Terugverdienen bestaat niet. Koop gewoon.

swassannuf | 09-01-23 | 11:57

Ja de tering.

McSnor | 09-01-23 | 12:17

Jongens en meisjes, de tegels zijn fantastisch, ik lach me echt rot LOL.

J.Cash | 09-01-23 | 10:16

De volgende stap wordt centrale gaarkeukens en keukens ombouwen tot kamers voor nieuwe landgenoten. Fijne toekomst!

Zemko | 09-01-23 | 10:15 | 1

Lekker Soylent Green eten met zijn allen.

HD50 | 09-01-23 | 10:20

Wij hebben hier een CV-ketel op gas die de naam Blauwe Engel draagt. Dat vind ik nu ineens wel een beetje eng worden.

Verbandmeester | 09-01-23 | 10:13 | 9

@Smoelensmid | 09-01-23 | 10:38:
Verrek ja. Was ik vergeten.
Mijn broer stuurde een tijd geleden een filmpje toen (Maastrichtenaar) Dieter Koblenz er optrad. En hij vertelde mij dat veel mensen serieus dachten dat hij een Duitse schlagerzanger was. LOL!

Basil Fawlty | 09-01-23 | 10:55

@Basil Fawlty | 09-01-23 | 10:19: De Blauwe Engel is ook al een oudje inmiddels. Misschien toch maar vervangen.

Verbandmeester | 09-01-23 | 13:08
▼ 6 antwoorden verborgen

En nergens ook maar 1 journalist te vinden die kritisch naar de bron kijkt en zich hardop afvraagt: "Maar gaat het nou om het koken op gas tov koken op inductie/elektrische fornuizen? Of gewoon om binnen koken in het algemeen/?".

www.clasp.ngo/updates/eu-gas-cooking-...
"TNO simulated the cooking of typical European meals on gas over a one week period using average cooking techniques in average kitchen conditions with no use of range hoods venting to the outside. In all the simulations where mechanical ventilation was not used, the EU outdoor hourly limit value of 200 µg/m3 NO2 was exceeded indoors above the permitted 18 hours per year. Kitchen size is a factor and ventilation reduces pollution, but vents are often ineffective, insufficient or underused, the report notes."

Dat er allemaal slechte lucht in je huis rondzweeft tijdens het koken is algemeen bekend toch? Daarvoor zijn afzuigers uitgevonden, die alleen niemand aan wil zetten ivm de tyfusherrie.

Quantum Suicide | 09-01-23 | 10:11 | 3

Is dat zo? Ik zet de afzuiging altijd aan. Ik heb geen zin om alles onder het vet te hebben, dat is zo kut schoonmaken.

Linke Soep | 09-01-23 | 10:28

Er moet ook luchtaanvoer zijn voor een afzuigkap om effectief te werken en ik denk dat de ventilatie van veel huizen niet volgens TNO norm is in de winter want dan gaat je gasrekening keer drie.
Het AD maakt er weer een clickbaittitel van, ipv het meer genuanceerde 'Slecht ventileren tijdens koken veroorzaakt o.a. astmasymptomen', blijkbaar werkt het.

kobuskuch | 09-01-23 | 10:53

@kobuskuch | 09-01-23 | 10:53: Hoho, wat dachten wij dat we aan het doen waren ? Energie verbruiken ? Maar dat gaat zomaar niet.

Asteroid-B612 | 09-01-23 | 11:12

Met afzuigkap die de boel naar buiten stuurt is het minimaal. Maar dan heeft het weer niet de lading die ze willen natuurlijk.

Forwaards | 09-01-23 | 10:10 | 1

Lucht naar buiten mag niet. Dat moet allemaal gerecirculeerd worden. Warmte terug win installaties en zo. U weet wel, waarvan we binnen 5 jaar al wisten dat mensen er ziek van werden.

TheEgg | 09-01-23 | 10:13

Geurkaarsen en wierrookstokjes verhogen de kans op astma bij groen links kindertjes. Die chemische stinkzooi valt waarschijnlijk buiten het onderzoek.

Dzjengis-Somebody | 09-01-23 | 10:08

De lachwekkende crap waar politici mee komen als ze hun agendapuntje er door willen drukken.

Zeurders | 09-01-23 | 10:07

Het Algemeen Dagblad maakt zich met deze hoofdredactie zo belachelijk.

Fervent | 09-01-23 | 10:07 | 6

@Basil Fawlty | 09-01-23 | 10:33: toevallig ben ik ooit aangenomen op de School voor Journalistiek. Heb er toch maar van afgezien;-)

Roos | 09-01-23 | 10:43

@Roos | 09-01-23 | 10:43:
Slim!
Zeker tegenwoordig. Lees zo nu en dan artikelen waarin wordt gezegd dat die opleidingen tegenwoordig propagandascholen zijn geworden voor de MSM en de onafhankelijkheid en kwaliteit ver te zoeken is.

Basil Fawlty | 09-01-23 | 10:48

Het staat op al die gelijkgeschakelde media tegelijk. SBS HvN, RTL nieuws, Trouw, echt schrikbarend.

GormSuil | 09-01-23 | 10:52
▼ 3 antwoorden verborgen

In België is er sinds dit jaar een capaciteitstarief.
Je moet fors meer betalen als je een piek maakt in je stroomverbruik. Dat maak je al snel als je staat te koken. Dan is gas toch zo gek nog niet. Durf je tenminste de oven nog aan te zetten of het licht aan te doen tijdens het koken.

BrulSpin | 09-01-23 | 10:07 | 4

Ja, briljant he. Al die belgen met hun warmtepompen en Tesla's die elektrisch zijn gaan koken. Als ze om 18.00 uur thuiskomen schiet hun elektra verbruik omhoog en betalen ze de hoofdprijs. Ik moet het de Belgische regering nageven: geniaal bedacht!

Flandrien | 09-01-23 | 10:30

@Alexander des Burgus | 09-01-23 | 10:20: Wij gaan wel een thuisbatterij nemen icm zonnepanelen. Inderdaad wel een idee om een hele slimme batterij te kiezen.

BrulSpin | 09-01-23 | 10:41

Ik zit zo op 6.000 watt per uur als ik het elelektrieke fornuis aanzet.

Papa Jones | 09-01-23 | 11:51
▼ 1 antwoord verborgen

De IKEA Foundation hoest jaarlijks zes van de zestien miljoen dollar donaties aan de CLASP op. En IKEA verkoop nog steeds gaskookplaten. Haha!

goedverstaander | 09-01-23 | 10:04 | 1

Wel eens een brandende IKEA-keuken gezien?
Fantastisch gezicht!

Ichneumonidae | 09-01-23 | 10:11

D66... Aanjager van angst.
Angst voor het klimaat en CO2
Angst voor nitraten
Angst voor gas
Angst voor kernenergie
Angst voor vis, vlees etc
Angst voor de weerbare burger !

Maar...
Geen angst voor biomassa centrales
Geen angst voor overbevolking en massaimmigratie
Geen angst voor sterk toenemende criminaliteit
Geen angst voor woningtekort
Geen angst voor het volplempen met windmolens
Geen angst voor een volledige stagnatie elektriciteitsnet
...

Gelukkig voor D66... De NPO strijkt het wel glad.

Bolhoed | 09-01-23 | 10:03 | 2

Je kan zeggen wat je wil, maar dat doen D66 en de NPO heel geraffineerd en uitgekookt. In Nederland maar lachen om die malle Noord Koreanen, maar onze staatsomroep kan er ook wat van.

porto | 09-01-23 | 10:12

@Bolhoed
De plooien glad strijken. Pas maar op, voordat je het weet staat Kaag in je keuken en ik betwijfel of die kan koken.

Basil Fawlty | 09-01-23 | 10:25

Rapport gedownload en diagonaal gelezen.

Geestig.
Uitgebreide lijst met voetnoten, die vrijwel allemaal weer verwijzen naar andere rapporten van de WHO.
Niet naar gepubliceerde onderzoeken.

(als er iemand onder de reaguurders is die sneller leest dan ik, de moeite neemt om ook alle rapporten te lezen waar dit rapport naar verwijst en mijn uitspraak kan falsificeren, hoor ik dat graag)

Kapitein Sjaak Mus | 09-01-23 | 10:00 | 1

Kijk even op pagina 11 naar table 2. En dan naar Western Households. De grap is dat daar bij zowel koken op gas met afzuigkap als elektrisch, de WHO limieten worden overschreden en het dus geen reet uitmaakt, maar dat dat gewoon komt omdat de lucht sowieso al vervuild is "Household exceeds limit value due to outdoor air pollution infiltration".

Ik snap nu wel de theorie dat op gas koken slechter is, want volgens het rapport veroorzaakt je blauwe vlammetje CO en NO2 wat niet is bij elektrisch. Wat extreem doorzichtig is, is dat illustratie op p.8. Daar heeft de elektrische kok wel een afzuigkap en het poppetje met een gasfornuis niet.

Quantum Suicide | 09-01-23 | 10:21

Paar jaar geleden werd erg druk gedaan over rijden op aardgas. Dat was zo super schoon, geen fijnstof, niks. Iedereen zo'n duiktank in de auto, je kon (nog) nergens tanken maar het zou heel groot gaan worden. Dikke subsidies van de overheid. Maar nu blijkt het dus de Grote Kinderdood te veroorzaken.

Beste_Landgenoten | 09-01-23 | 10:00 | 2

Het is ook gewoon hypocrisie. Aardgas is onder de brandstoffen buiten waterstof om het schoonste wat je kunt hebben. Maar over hout, de meest vervuilende brandstof die er is, wordt gezwegen.

Alexander des Burgus | 09-01-23 | 10:21

Er is nog een verschil tussen LPG en CNG. Ik reed een paar jaar geleden op LPG, in België kon je dat krijgen voor 20 cent per liter. Lachend op wintersport.

JJMS | 09-01-23 | 10:25

700.000 kinderen in uiropa, waarvan 70.000 kinderen in Nederland. Dus 10% van alle uiropese kinderen wonen in Nederland?

Jos Tiebent | 09-01-23 | 10:00 | 1

Het klinkt alsof Jesse Klaver er mee van doen heeft. De man is een onnavolgbaar cijfergoochelaar.

goedverstaander | 09-01-23 | 10:06

Poeh poeh, dat er überhaupt nog bejaardentehuizen bestaan. Hoe hebben die oudjes toch zo oud kunnen worden. Ongelofelijk wat die allemaal doorstaan hebben.

En nu? Iedereen die op gas kookt zijn kijken omlaten bouwen naar inductie? Ik hoop dat er nog centjes overblijven na de aanschaf van een warmte pomp, zonnepanelen en dak en spouwmuurisolatie. Ohja, maar er moet ook nog een elektrische auto komen. U weet waar u voor werkt…

je suis bier | 09-01-23 | 10:00 | 1

Het is een soort Ponzi scheme. Naarmate meer mensen subsidie krijgen én meer mensen meer elektriciteit gaan gebruiken moet het net verzwaard worden én wordt elektriciteit en de subsidie onbetaalbaar. Dat krijg je met 'investeren' in (nog) onrendabele techniek. Jo Nova waarschuwde er een jaar of tien geleden al voor.

Harry.Langezwaal | 09-01-23 | 10:48

En gasbarbecues, ook verbieden.

small_town_dude | 09-01-23 | 10:00

De rood-groene populisten springen hier gelijk bovenop. De de praatshowtafels op het publieke net zitten vanavond weer stampvol met de Jezus Klavers en allerlei schijnheiligen van (d)66. Dat wordt weer een avond Netflix meuk kijken.

Dzjengis-Somebody | 09-01-23 | 10:00

De schadelijke stoffen waar men het over heeft komen ook vrij bij het bakken, braden en frituren op electrische- en inductiekookplaten.
Het grootste probleem ligt hem bij toestellen die het gas onvolledige verbranden. Dat kan aardgas (methaan) zijn, maar ook propaan en butaan, en ontstaat als de gaspitten niet of slecht schoongemaakt worden. Bij een volledige en goede verbranding moet vlam blauw of kleurloos zijn. Is die geel, dan is dat foute boel. En ja, dan ontstaan en stikstofoxiden, koolmonoxide en roetdeeltjes.

Kwakjeszalver | 09-01-23 | 09:59

Dit gaat vooral kinderen aan, die slecht lezen. Zij lezen gasforsnuif, passen dit toe en hoppa Astma. Komt dus niet zozeer door het gasfornuis, maar door gebrekkig taalonderwijs op de basisschool.

Stadswacht | 09-01-23 | 09:59

Heb wel eens ergens op inductie gekookt en jezus wat is dat kut zeg. Kunnen ze in die kookplaten niet iets inbouwen wat een geluid van een vlam nabootst en ook nog iets visueels toevoegt? Dan zou ik het wellicht ooit overwegen, maar nu moet ik er niet aan denken dat ik geen brandende vlam meer heb als ik de perfecte biefstuk aan het bakken ben. Nog even los van mijn wokbrander die regelmatig staat te vlammen.

Quantum Suicide | 09-01-23 | 09:58 | 3

Hier in de buurt hebben veel mensen een AGA-fornuis, zo eentje die 24h aanstaat -ready to use. Je kunt er prima biefstukken op bakken.

small_town_dude | 09-01-23 | 10:06

Kwestie van wennen. De doorsnee-inductiekookplaat heeft vier lampjes. Als een lampje brandt, is de corresponderende kookpit heet.

MAD1950 | 09-01-23 | 10:09

Ha! U denkt dat u over 10 jaar nog een biefstuk mag eten?

Radboud | 09-01-23 | 10:55

Messen in de keuken, ook levensgevaarlijk.
Gratis tip voor TNO.

J.Cash | 09-01-23 | 09:58 | 2

Messen buiten de keuken, nog veel gevaarlijker.

Glasgow Argus | 09-01-23 | 09:58

@Glasgow Argus | 09-01-23 | 09:58: Vergeet die keukens niet, naarlingen die het zijn. Lijken onschuldig, met al dat huisvesten van koken en lekker eten, maar eigenlijk.. eigenlijk! Willen zij gewoon de wereld beheersen. Vertrouw geen keuken! Kijk uit! Let op! Ga naar een restaurant! (oh, en als je dan gaat, neem even een biefstukje voor me mee, dankjewel)

anja | 09-01-23 | 10:00

Maar uit dit onderzoek blijkt dus dat meeroken totaal niet gevaarlijk is.

Beste_Landgenoten | 09-01-23 | 09:57 | 1

Mits je een goede afzuigkap hebt.

Basil Fawlty | 09-01-23 | 10:11

Kinderen horen op hun kamer. 24/7.

Lorejas | 09-01-23 | 09:57 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Oh k#t , dan moeten we in de toekomst onze insecten rauw eten en gelukkig zijn.
Want tegen die tijd heeft Jetten iedereen ervan weten te overtuigen dat je op electriciteit niet kan koken, dat heeft hij met zijn Europese mede bobo's besloten .
Dus dan is het zo ,net als ze met elkaar hebben afgesproken dat bio massa co2 neutraal is.

deathchant | 09-01-23 | 09:57 | 3

De meeste insecten hebben een uitwendig chitinepantser. Dat is voor mensen onverteerbaar, ook als het fijngemalen is. Grootschalige consumptie van chitine zou wel eens heel erg slecht voor je kunnen zijn.

Kwakjeszalver | 09-01-23 | 10:02

Toen de mensheid begon, aten de mensen knollen uit de grond. Rauw! En af en toe een holenbeer, die ze aan hun speer hadden geregen. Ook rauw! Toen was het vuur nog niet uitgevonden. Holenberen mag niet meer, denk aan de biodiversiteit. Maar terug naar de rauwe knollen uit de grond kan best.
(In het kader van de door de regering aan de politieke partijen ter beschikking gestelde zendtijd zag u een uitzending van D66.)

MAD1950 | 09-01-23 | 10:15

@Kwakjeszalver | 09-01-23 | 10:02: Weet niet - ik kon het volgende vinden: Colonic fermentations reveal chitin significantly (p<0.05) supported an increase in biodiversity measures (e.g., alpha diversity using the Shannon index) more than whole insect powders but without any pronounced fluctuations in the production of short-chain fatty acids. Specific analyses further highlight that chitin may be partially responsible for this observation and that its isolated form may induce the growth of symbionts like members of the Ruminococcaceae and Lachnospiraceae families and the genera Faecalibacterium and Roseburia. Overall, this study suggests that chitin from insects may be a potential novel prebiotic, however further research is needed to ascertain this notion." (Refael et al., 2022, in Future Foods - maar weet niet of dat een oké journal is of niet). Dat 'prebiotic' is wel interessant denk ik, dus het zou kunnen dat we ons lichaam kunnen 'trainen' (of kunnen helpen leren omgaan met) voor w.b. vertering van chitine, en dat het zelfs eventueel positieve effecten zou kunnen hebben - maar ja, niemand die het nog weet, lijkt het. Wel beetje gek, gezien 'ze' ons zo graag aan de insecten willen hebben.

anja | 09-01-23 | 10:20

Ja, dat AD toch.

Alles voor de clicks.

Neem nou deze bijdrage van die totaal zwakzinnige "columniste" Linda: www.ad.nl/binnenland/er-is-niets-mis-...

(Let vooral ook op de weinig flatteuze foto van mevrouw).

Glasgow Argus | 09-01-23 | 09:57 | 1

Mensen die "schrijven over wat hen bezig houdt" mogen wat mij betreft bij wijze van spreken zelf geroosterd worden. Deze troela heeft kennelijk niets beter te doen dan "zich bezighouden" met de vraag of er bezuinigd kan worden op maaltijden van ouderen. Wat een rare mensen heb je toch.

Asteroid-B612 | 09-01-23 | 10:42

Wat een wereld.

Remus McMillan | 09-01-23 | 09:54 | 1

Welke? Die van jou of die van mij?

anja | 09-01-23 | 11:05

Weet iemand nog een leuke godwin?

Ichneumonidae | 09-01-23 | 09:53 | 3

Weet je wie ook...

Beste_Landgenoten | 09-01-23 | 09:55

Darmgassen onder je dekbed. Dat is pas gevaarlijk.

laurentius | 09-01-23 | 09:51 | 8

@Basil Fawlty | 09-01-23 | 10:10:
Net als dutch courage.

J.Cash | 09-01-23 | 10:20

@Basil Fawlty | 09-01-23 | 10:21: What about dounble Dutch?

Smoelensmid | 09-01-23 | 10:44
▼ 5 antwoorden verborgen

Groot gedeelte van nederland is op moeras gebouwd. Hpe zit het dan met dat gas?

Wat een idioten.

edo2018 | 09-01-23 | 09:51

Weet je wat pas ongezond is? Leven! Je gaat er uiteindelijk hartstikke dood aan.

Beste_Landgenoten | 09-01-23 | 09:50 | 3

En ook ongezond is die meneer die met een metalen spaan in een teflonpan staat te schrapen waarbij teflondeeltjes vrijkomen.

Tiscali-2 | 09-01-23 | 09:53

k won in een wijk die volledig van het gas af is. Voor de bühne dan hè. Inductie koken dus, prima hoor. De verwarming wordt centraal geregeld d.m.v. wijkverwarming vanuit een mooie Essentcentrale... op gas.

Satertje | 09-01-23 | 09:50 | 2

Nijmegen Noord ook, stadsverwarming middels restwarmte van de afvalverbranding in Weurt. Een lange leiding loopt onder de Waal door naar Noord (Lent) en daar zijn per wijk boosterstations opgesteld waar dus weer dikke gasleidingen naar toe lopen… Tegelijkertijd is het een publiek geheim dat diverse Nederlandse verbrandingsovens vuil importeren omdat er te weinig binnenlands aanbod is. Ik heb het vermoeden dat het milieu positieve effect van dit soort installaties vaak van theoretische aannames aan elkaar hangt.

HD50 | 09-01-23 | 10:05

Het gaat er vooral om dat de burger zo hard als het maar kan uitgezogen kan worden.

Alexander des Burgus | 09-01-23 | 10:23

Na onderzoek blijkt dat mijn chronische hoofdpijn wordt veroorzaakt door randdebielen die overal wat over te zeiken hebben. Geen wonder dat steeds meer mensen "de wetenschap" niet meer serieus nemen. Waarom laten die mensen zich hiervoor gebruiken of misbruiken? Astma krijg je niet van aardgas. Wel van fijnstof en zo, maar dat zit daar dus niet in. Nonsens en een ongeloofwaardig verhaal dus. TNO mag dus voortaan ook standaard uitgelachen worden. Wat zijn nu eigenlijk de echte wappie's zou je denken. Wim Kan zei het ooit al: "Er zijn nog maar een aantal verstandige mensen in een totaal bezopen wereld". En hij had gelijk.

Kopieerapparaat | 09-01-23 | 09:49

En VOLT zag dat het goed was. WATT? Nee VOLT.

Tiscali-2 | 09-01-23 | 09:49 | 1

Hahaha, ik vond hem goed.. wat ben ik toch dankbaar publiek, ook al zeg ik het zelf.

anja | 09-01-23 | 11:12

Ik kreeg er dus ook wel ademhalingsproblemen door, maar toen leerde ik dat je er dus een vlammetje bij moet houden.

John McClane | 09-01-23 | 09:49 | 3

Maar gister las ik van de hond van een reaguurder. Die stak zelf het gas aan. Kijk dan sta je al met één nul achter.

Beste_Landgenoten | 09-01-23 | 09:52

@Beste_Landgenoten | 09-01-23 | 09:52: Ja, dat was een goede. Alleen weten we niet helemaal zeker of het om een hond of een mens ging. Dat liet - wie was het? smoelensmid? - mysterieus-mooi in het midden..

anja | 09-01-23 | 11:13

Aahh daar gaan we weer met de chantage.
Kook je elektrisch of geef je niks om een kinderleven?

Bochel | 09-01-23 | 09:48

Wat doen die tienduizenden kinderen toch, hangen die de hele dag boven het gasfornuis?

usb stok | 09-01-23 | 09:47 | 2

Worden ze high van.

Jos Tiebent | 09-01-23 | 09:55

@Jos Tiebent | 09-01-23 | 09:55: dat komt er nu van als lachgas verboden wordt.

beavis | 09-01-23 | 09:59

De kerstdagen hebben we net weer achter de rug, maar ik heb niets gehoord over het branden van kaarsen, een bezigheid die vele malen meer fijnstof de huizen in slingert. De opdrachtgevers van het onderzoek verkopen wellicht geen ledverlichting.

goedverstaander | 09-01-23 | 09:46 | 2

Daarom moeten alle kerken sluiten van het AD

Jos Tiebent | 09-01-23 | 09:55

Geurkaarsen en wierook moeten ook verboten worden.

J.Cash | 09-01-23 | 10:02

Soms, heel soms snap ik de complotdenkers wel.

Amsterdamsko | 09-01-23 | 09:45 | 1

Nou, ik zou ze maar eens wat vaker geloven. Hoe dit weer gebracht werd vandaag in de MSM....2 mogelijkheden: domheid of aansturing

hagelkruis | 09-01-23 | 09:49

We moeten allemaal een Nijenhuis.

Normpje | 09-01-23 | 09:45

Het is echt lachwekkend doorzichtig dat dit niets anders is dan een regelrechte anti-gas campagne. Gewoon nepnieuws en tno werkt daaraan mee.

laurentius | 09-01-23 | 09:45 | 1

Hohoho... u mag de wetenschap nooit wantrouwen. Journalisten trouwens ook niet.

Amsterdamsko | 09-01-23 | 09:47

Ik heb het hier wel vaker geplempt maar langzaam maar zeker wordt de politieke agenda van de PPR en PSP uitgevoerd, u weet wel, die zielige mensen die in regen in zelfgebreide truien met spandoeken in het bos stonden. Nu wonende in dure afbetaalde huizen en hun kinders hoogopgeleid in de betere buurten.

Tiscali-2 | 09-01-23 | 09:44

AD zet stevig in op het veranderen van gewoonten van de Nederlanders.

010_capelle | 09-01-23 | 09:42

Wat moeten we straks met al dat gas dat overblijft ?
Verkopen aan Duitsland ofzo ?

grapo | 09-01-23 | 09:42

Zuurstof, dat is pas gif!, Zuurstof is verantwoordelijk voor alle veroudering en degeneratie van menselijke cellen en weefsels. Per direct totaalverbod op zuurstof!

HD50 | 09-01-23 | 09:41 | 3

Zelfs ijzer gaat er van roesten, nou dan weet je het wel.

elfenstein | 09-01-23 | 09:43

De stress die veroorzaakt wordt door de groene kmher activisten kost heel veel mensen levens,laat ze dat eens onderzoeken.

Coolcalmcollected | 09-01-23 | 09:43

Als vrouw boven de veertig vind ik dit een goed idee. Anti-oxidanten heeft het volk nodig! En kunnen mannen nou nu eens niet hannessen met dat gas maar hun aandacht focussen op het vinden van werkende rimpelcrème? Echt, iedereen maar zeuren over de natuur terwijl ik cel na cel dood lig te gaan. Ik wil een beschermde species worden! Of rimpelcrème dus, die écht werkt. Diegene die tripjes naar de maan fixt moet dat toch wel voor elkaar moeten kunnen krijgen?!

anja | 09-01-23 | 11:17

Kookwoker, is dat al een woord?

HA BIER!1! | 09-01-23 | 09:41

Zodra je op AD.nl artikelen kan lezen zonder dat je je eerst moet aanmelden, weet je dat het reinste overheidspropaganda is.

WillemBaas | 09-01-23 | 09:40 | 1

Hahaha idd. Dat viel mij ook al op enige tijd.

Tiscali-2 | 09-01-23 | 09:45

De wereld gaat ontploffen als ze gaan ontdekken dat je van leven dood gaat...

Foxcave | 09-01-23 | 09:38

"Trust the science"

En die kok op de foto mogen ze ook wel even voor kindermoord oppakken. Met een metalen spatel in een anti aanbak pak gaan zitten rommelen... Tsk.

-PR- | 09-01-23 | 09:37 | 1

of het nou elektrisch koken gaat of op gas bij beiden komen zeer veel fijne deeltjes vrij bij bakken (bij koken weet ik het niet)... dat is gewoon bekend.. vandaar goede afzuig in keuken noodzakelijk is. Hoe het zit met de verschillen tussen gas en elektra gebruikt voor koken/bakken heb ik nog geen artikel gelezen

tek | 09-01-23 | 09:42

"Volgens Clasp, een non-profitorganisatie rond schone energie, zou twaalf procent van het aantal huidige astmatische kinderen voorkomen kunnen worden door het gasstel uit de keuken te bannen."
Dit is wat je een sturend onderzoek zou kunnen noemen. Oftewel, mooi om de open haard mee te stoken.

Do-na-zi | 09-01-23 | 09:37 | 1

Dat verzuimt het AD dan helaas wel weer te benoemen.

zuurtjeregen | 09-01-23 | 09:43

Keukenschorten mag je ook maar drie dagen aan; ik ken mensen die hem al drie jaar niet gewassen hebben. Bacteriebroeinesten zijn het. Vlees snijden en handen afvegen, de dag erna cake bakken en het ei-snot afvegen. Dan gewoon opvouwen en in de kast leggen.

small_town_dude | 09-01-23 | 09:36 | 6

@Duwbak_Linda | 09-01-23 | 09:39: Ach, zeep en wasmiddel zullen binnen een paar jaar ook wel kankerverwekkend zijn. En slecht voor de kinderen omdat die geen immuniteit opbouwen. In Japan moeten kinderen al bijna ge-injecteerd worden met bacillen omdat ze te hygienisch leven en alles ontsmetten.

small_town_dude | 09-01-23 | 09:45

Ja, ik hou t heel simpel. Schort wordt toch vies, dus. Je kan niet altijd alles wassen. Zelfde na een WC bezoek. Die eerste drie seconden sproei je tegen de muur en ernaast. Droogt op, niemand die er dood van gaat. Is god tegen de schimmel rond de pot. Kappe met zeike, schort aan, hup.

GeheidEenGeit | 09-01-23 | 09:46

Keukenschorten worden daadwerkelijk aangedaan?

anja | 09-01-23 | 11:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Men vergeet dat fundamenteel gezien eten het grootste risico is voor de mens. Het bewijs: ALLE mensen die ziek worden en doodgaan eten of hebben gegeten.

Dus mijn advies is gewoon stoppen met eten, dan komt alles goed.

En ik durf te wedden dat wiskundig mijn advies een stuk beter in elkaar zit dan dit broddelwerk... man man man... de media zit wel heel erg verlegen om clickbait...

Als_je_me_nou | 09-01-23 | 09:36 | 1

Klopt, en water ga je uiteindelijk ook dood aan, maar zuurstof inademen dat is pas echt de bom.

HD50 | 09-01-23 | 09:43

Werkelijk..... ik wordt er kregelig van. Wat is het volgende? Geen vlees meer van een koe eten, niet omwille van het dier/vlees maar omdat het niet gender-neutraal is?

Fark Mutte | 09-01-23 | 09:35

Aandacht afleiden van superwinsten gasmaatschappijen en falen van Robje. Holle verkiezingsretoriek. Onderzoek? Wetenschappelijk? Haha

dathoujetoch | 09-01-23 | 09:33

De meeste mensen hebben een spijkerbroek aan tijdens het koken. Spijkerbroeken geven een verhoogde kans op astmatische klachten.

Woodywoodhacker | 09-01-23 | 09:31 | 1

Spijkerbroeken die te strak in het kruis zitten, veroorzaken ejaculatieproblemen, dus minder kinderen, dus beter voor milieu.

antonconstandse | 09-01-23 | 09:42

Als verwensing gebruikten wij vroeger wel de uitdrukking 'Je kunt aan het gas'.
Dat begrijpt straks niemand meer.

Ichneumonidae | 09-01-23 | 09:30 | 6

Hoezo, als uitdrukking gebruiken...? (of is dit te hard)

anja | 09-01-23 | 11:21

Vroeger? Ik zeg dat elke avond tegen etenstijd tegen mijn vrouw.

Hajduk | 09-01-23 | 11:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Allemaal niet nieuw. TNO slingerde medio 2019 al eens een rapport over een zeer summier onderzoekje in Eindhoven de wereld in:
www.tno.nl/nl/duurzaam/veilige-duurza...
Afzuigkap aanzetten en er voor zorgen dat je goed ventileert. U wordt weer onnodig bang gemaakt. Bij een fietstochtje in de stad krijgt u meer (ultra) fijnstof binnen.

goedverstaander | 09-01-23 | 09:30

Afzuigkappen, ze zouden verplicht moeten zijn.

Jan Gordelroos | 09-01-23 | 09:30 | 1

Er wordt NIET afgezogen.

Hajduk | 09-01-23 | 16:22

Het hele erge is overal

Rene strijland260746 | 09-01-23 | 09:29

Koken op electra is gewoon kut.

Papa Jones | 09-01-23 | 09:29 | 6

Inderdaad ja. Ik wil WOKKEN (dubbel K, niet 'woken') en dat doe je op gas. Dat je je vuurtje eventjes kort maar snel goed heet maakt. That's the whole point.

Asteroid-B612 | 09-01-23 | 11:17

@Asteroid-B612 | 09-01-23 | 11:17: Kan dus niet zonder gas of vuur. Dat is wat er niet verteld wordt. Maar de mensen in die gasvrije wijken zitten dan soms el met gasflessen te sjouwen om wok-gerechten te kunnen maken. Dus dat wordt nog leuk, met gasflessen in huizen die dan kunnen ontploffen en zo...

anja | 09-01-23 | 11:23

@anja | 09-01-23 | 11:23: En welke gevolgen zal dit allemaal hebben voor de vele Chinese restaurants in het land ? Goeie vraag ja. Een bak nasi bij Chinees halen is er binnenkort niet meer bij. MAG NIET ! Gas !

Asteroid-B612 | 09-01-23 | 11:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Let them eat havermelksmoothie

RickTheDick | 09-01-23 | 09:29

Dan zouden restaurantmedewerkers en koks toch massaal problemen moeten hebben. Mijn ervaring is dat in de beste keukens nog voornamelijk op gas gekookt wordt, en ook grote ketens als vd Valk. En mijn ervaring zegt ook dat het ziekteverzuim veel lager ligt in de horeca dan in de kantoorbanen. Er zijn vast wel dingen ongezond aan (het werken in) een keuken, maar het is niet het gas.

small_town_dude | 09-01-23 | 09:28 | 7

@Smoelensmid | 09-01-23 | 10:53:
Klopt. Toen ik mijn oude appartement in Amsterdam na 25 jaar verbouwde, ik dus zo'n horecakeuken erin bouwen en inderdaad, gaspit aan en meteen de afzuigkap aan de gang. Eerste keer keek ik raar op maar volledig logisch. Horecakeuken mijnheer had het mij verteld maar ik was het vergeten. Lol!
Maar nog steeds, als je zo'n keuken hebt let op met flamberen. Maw effe niet show off flamberen onder de afzuigkap.
Overigens oude appartement verkocht. Had er 5 jaar een zeer aangename expat in wonen, hij ging terug naar Parijs (mag je raden welk bedrijf) en daarna meteen verkocht ivm belasting gejank van die GL gemeente richting 2023. Op de vraagprijs binnen 3 weken. Nieuwe eigenaar had geen financieringsproblemen en hij kocht het voor zijn zus. Serieus, dus geen prins bril maar oudere vent die het voor zijn zus kocht. Mooi kerstmis geschenk voor zijn zus bedacht ik mij en op 23 december betaald.
Maw mijn laatste dingetjes aangaande Amsterdam zijn nu voorbij en ik ben blij dat ik niks meer van doen heb met die idioten daar aan de Amstel.

Basil Fawlty | 09-01-23 | 15:44

@Basil Fawlty | 09-01-23 | 15:44:
Mooi verhaal, maar mijn zus van wie ik een donornier heb ontvangen zal nog even moeten wachten. Geduld is een schone zaak, huis voor haar in testament.

Hajduk | 09-01-23 | 16:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik zie een slogan voir Ajsx aankomen. ... ... van het gas!

Hadena | 09-01-23 | 09:27 | 1

Wat een worstvingers heb ik weer.

Hadena | 09-01-23 | 09:28

Gasfornuizen don't kill people, people kill people.

Wiezewalakristalix | 09-01-23 | 09:26

"Onderzoek" is uitgevoerd door klimaat NGO genaamd CLASP. Zij worden o.a. gesteund door appliance firma's die graag nieuwe electrische apparaten willen verkopen.

Blonde Nel | 09-01-23 | 09:26

Ook meekoken is dodelijk mensen

Terra | 09-01-23 | 09:25

Goed om te zien dat veel mensen het hier zo goed met zichzelf voorhebben.

Neuth | 09-01-23 | 09:24

De dampen komen van de teflon pannen. Kanariepietje ligt onder in de kooi, als in de kolenmijnen.
Pannen zijn van Tefal en Bakt Kloten.

KlaagGraag | 09-01-23 | 09:24 | 11

@small_town_dude | 09-01-23 | 10:27: Hier alles De Buyer, praktisch onverslijtbaar;) met e opmerking hgier hebben de buren AGA doet me bina vermoeden dat je bij mij in de buurt woont.. de buurvrouw een joekel van een AGA kan alleen niet koken is een showfornuis en verwarming.

Smoelensmid | 09-01-23 | 11:45
▼ 8 antwoorden verborgen

Ben ook van mening dat we allemaal per direct over gaan op hout of kolen stoken.

Mr_Pikibelly | 09-01-23 | 09:23

De Timmerfransbrigade trekt echt álles uit de kast voor het eigen gelijk. Het is weer heel doorzichtig allemaal.

MickeyGouda | 09-01-23 | 09:22 | 2

Woord van het jaar!

Normpje | 09-01-23 | 09:25

TimmerFans.

Sinterbikske | 09-01-23 | 09:28

Zag het bericht al voorbij komen, vanochtend. Vreselijk, en wat een gelul.
Zo'n onderzoek staat per definitie bol van de confounders. De gasvlam zelf is waarschijnlijk verreweg de schoonste vlam in het hele huis, en wat te denken van de dampen die uit de verhitte pannen zelf komen? Dus ongeacht de warmtebron... De invloed daarvan op de luchtkwaliteit is vele malen groter. Pseudowetenschap dit, met uitsluitend een politiek doel. Bah.

Nee dus! | 09-01-23 | 09:20

Astma is een ziekte die erfelijk is. Ik heb mijn gasfornuis geërfd van mij oma. Komt wel dichtbij nu.

Cunts-en-kitsch | 09-01-23 | 09:20 | 2

Die gaat dus nog op hout?

wijsvinger | 09-01-23 | 09:21

Koken op gas is wel het goedkoopste per joule. Zeker in de winter, als de lekwarmte ten goede komt van de temperatuur in huis.

lekgoot | 09-01-23 | 09:20 | 2

Vroeggah hadden ze dan zo'n petroleumpit in de kamer staan met een pan zeurvleesch, lekker warm en goed eten in 1 klap.

elfenstein | 09-01-23 | 09:24

De meeste rook komt van die gewokte broccoli met sesamolie.

impy | 09-01-23 | 09:18

Maar als ze dan astma hebben, beinvloed dat de smaak ook of valt dat mee?

elfenstein | 09-01-23 | 09:18

Tegenwoordig heeft iedereen een open keuken die gezellig in verbinding staat met
de woonkamer.
Nooit begrepen waarom je in de geur (en blijkbaar dus ook gassen) van het koken wilt zitten.

Zack Hooi | 09-01-23 | 09:18 | 7

@Schoorsteenveger | 09-01-23 | 09:34:
Dat zijn hier altijd hele kleine krantenberichtjes, waarin een keer staat dat dat kankerverwekkend is.
In Scandinavie krijg je als je zwanger bent een folder mee, waarin hiervoor gewaarschuwd wordt, en daarbij ook rekening houdend met de optelsom en wisselwerking van producten waar een mens op de hele dag mee te maken krijgt. Super slimme mensen, die Scandinaviërs. Hier zeggen we per product; het blijft binnen de toegestane norm.

letopuwzaak | 09-01-23 | 09:43

Vreselijk die open keuken. Gelukkig hebben wij een oud huis.
Lekker dicht, geen geuren en je hoeft niet het bezoek tegen de pannen te laten kijken.

J.Cash | 09-01-23 | 10:10

@J.Cash | 09-01-23 | 10:10: Een keuken als werkplaats en niet voor de entertainment en show, hier idem in de keuken wordt gebuffeld... Jammer dat je mijn berichtje over mijn bezoek aan Brasschaat/Antwerpen niet hebt beantwoord op de Gmail van Smoelensmid Gisteren was ik aan de Plaatsnijderstraat bij het weer geopende museum der schone kunsten.

Smoelensmid | 09-01-23 | 10:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Kinderen gebruiken om je punt kracht bij te zetten, de modus operandi van de zieligheid- en schuldgevoel industrie. Zo doorzichtig. Maar de woke sneeuwvlok veganistische regenboogvlag aanbidder gelooft het vast en zeker,

Broadsquire | 09-01-23 | 09:18 | 5

@elfenstein | 09-01-23 | 09:20: Gezien het niveau van denken van die paki's zijn ze allemaal kinderen. Ze doen er ook niets aan. Uiteindelijk is het de wil van allah (hu akbar is geloof ik zijn achternaam) Fatalisme en apathie zijn de oorzaken van de ellende.

wijsvinger | 09-01-23 | 09:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Het woordje ‘stikstofdioxide’ wordt ook gebruikt dus het is een complot.

Cunts-en-kitsch | 09-01-23 | 09:17 | 1

NOx zit ongetwijfeld in het, mengelmoesje van verbrandinsgassen, zei het in nagenoeg onmeetbare hoeveelheden, onvergelijkbaar met wat er uit auto's komt waar ze dagelijks naast staan op hun fiets naar school..

Sneerpoets | 09-01-23 | 10:45

Claims hangen als los zand aan elkaar. Kijk naar de formulering alleen al in het korte stukje dat in het AD staat:
"zouden"
"zou"
"mogelijk"
"kan"
"risico"
"aanwijzingen"
"kan"
"vindt"
Meer valt er niet van te maken kennelijk.

Schoorsteenveger | 09-01-23 | 09:17 | 5

@Schoorsteenveger | 09-01-23 | 09:30: wetenschap is flauwekul. Bij een aantoonbaar waarheidsgehalte van 51% van een domme stelling wordt er al groen licht gegeven.

Jos Tiebent | 09-01-23 | 09:47

Deze tegel heeft alles wat ik zou melden. Scheelt me werk. Dank, Schoorsteenvegert.

NerdAlert | 09-01-23 | 10:32

@Jos Tiebent | 09-01-23 | 09:47:
Misschien eens iets lezen over methodologie en statistische analyse.
Het gaat hier overigens helemaal niet over wetenschappelijke uitspraken. Er zijn twee clubs die niet gehinderd door enige wetenschappelijke discipline losgaan op wetenschappelijke gegevens, o.a. van TNO, maar wat exact de ondezoeksgegevens zijn wordt in het artikel niet vermeld. Lijkt me evident dat als je ongeventileerd gas verbrandt in een kleine ruimte dit niet echt bevorderlijk is voor je gezondheid.

Schoorsteenveger | 09-01-23 | 17:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Kinderen die elke dag koken in de keuken?
In welk restaurant is dat onderzoek geweest?

MorgenEenAnder | 09-01-23 | 09:17

Gas wordt geslochterd.

Normpje | 09-01-23 | 09:16

Op zich niks nieuws. Maar bij grootsprakerige oneliners als 'net zo slecht als meeroken' zet ik dan wel vraagtekens. Dat hangt nogal af van hoevaak en hoeveel, en in sigarettenrook zitten ontelbaar veel kankerverwekkende stoffen. Dus kun je dat echt vergelijken? Maar het zou leuk zijn als de degene die het artikel schrijft het onderzoek even zou doorbladeren, nu lezen we in elke krant hetzelfde overgetypte verhaal.

letopuwzaak | 09-01-23 | 09:15

Gelijk een laser en een boot aangeschaft, dit ga ik meteen projecteren op een brug.

B.agger | 09-01-23 | 09:14

Is het nog te vroeg om van een samenzwering te spreken?

Ichneumonidae | 09-01-23 | 09:14

Laat TNO eens een onderzoek doen naar hoeveel kinderen hun fikken hebben verbrand aan een inductieplaat

Spongebob77 | 09-01-23 | 09:12 | 6

Denk dat het TNO-onderzoek op zich wel deugt. Er zijn vervolgens twee organisaties die hun eigen belangen hebben bovenop gesprongen en proberen er een vuurtje mee op te poken.

Schoorsteenveger | 09-01-23 | 09:27

Het antwoord is: 0

JJMS | 09-01-23 | 09:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Onderzoek in samenwerking (lees: financiële bijdrage) met TKI Urban Energy

“TKI Urban Energy stimuleert de ontwikkeling van innovaties voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem in de gebouwde omgeving.”

JJMS | 09-01-23 | 09:12 | 2

U vraagt, wij draaien (de gaskraan dicht)

elfenstein | 09-01-23 | 09:20

kijk de aap uit de mouw..!

Smoelensmid | 09-01-23 | 11:46

Het gasfornuis deed niks verkeerd.

Duwbak_Linda | 09-01-23 | 09:12 | 4

Gas flames matter

Duwbak_Linda | 09-01-23 | 09:17

#jesuisgasfornuis.

zwenkwieltje | 09-01-23 | 10:10
▼ 1 antwoord verborgen

Indoor bbq-en is dan weer geen probleem net zoals bij de padvinders boven een houtrook co2 vuurtje hangen.

Hellsmurfje | 09-01-23 | 09:12

Koken op gas, het had een Duitse uitvinding kunnen zijn.

Sinterbikske | 09-01-23 | 09:11 | 1

Tja, dat zij niet het verschil tussen de gas en de waterleiding kennen...

ZoekEenVrijeNick | 09-01-23 | 09:14

Erg doorzichtige promo van de klimaatpolitie, meer is het niet.

Zoelense Hobbyboer | 09-01-23 | 09:11

Zo'n ouderwets houtkacheltje in de woonkamer en dan koken op nat en amper gedroogd hout of iets anders fossiels, heel gebruikelijk in heel europa vroeger

HetIsWatAllemaal | 09-01-23 | 09:10 | 1

In de Peel en omstreken werd er op turf gestookt. Die mensen hebben zich letterlijk opgeofferd om ons een mooi stukje natuur te schenken.

Schoorsteenveger | 09-01-23 | 09:19

Ik flikker voortaan alles wel in de airfryer, scheelt ook weer afwas.

Sinterbikske | 09-01-23 | 09:10 | 1

Ik flikker altijd mn afwas in de airfryer. Beetje water erbij, sop en dan 10 minuutjes volle kracht.

Usumani | 09-01-23 | 09:33

Jeetje, zat vanochtend nog te kijken naar een inductiekookplaat (voordat ik dit nieuws las). Komt wel heel dichtbij zo.

FrankVeer | 09-01-23 | 09:09 | 2

Werkt wel veel prettiger.
Als je al zo nodig wilt koken.

Ichneumonidae | 09-01-23 | 09:10

AL die kinderen die de hele dag staan te koken BOVEN een gasfornuis ZONDER een afzuigkap aan te zetten om zo VOL alle dampen van het PUTINGAS in te ademen...
#Goebbels2.0

Motorkater | 09-01-23 | 09:09

Kook bonen, eet ze op, flatuleer de gassen, vang de gassen op en repeat.

Sneerpoets | 09-01-23 | 09:07 | 1

Krijgen de kinderen dan geen hoestbuien van deze broekhoestbuien?

Lompelul | 09-01-23 | 11:02

D66 adviseert derhalve een dieet van rauwe biologische groente.

_pacman_ | 09-01-23 | 09:07 | 2

Ze moeten bij D666 eens rauwe kip proberen.

marcoplarco | 09-01-23 | 10:34

Als het eten warm is doet mijn keuken doet altijd Ping....

Nodeloos Kwetsend | 09-01-23 | 09:07 | 2

Als mijn eten komt wil de bezorger altijd ping-ping.

ParadiseLost | 09-01-23 | 09:14

Lees net dat de Duitsers als een alternatief voor gas hebben bij Lützerath. Bruinkool. Vast veel beter voor het milieu.

ParadiseLost | 09-01-23 | 09:07 | 1

Pas maar op dat Sylvana die term niet hoort...

Nodeloos Kwetsend | 09-01-23 | 09:08

Kinderen moesten van mij opdonderen uit de keuken. Zo irritant dat geneuzel.

Broodjes bakken en eitje breken oke, maar met piepers koken, vleesje bakken, frituren, dan wegwezen.

sjef-van-iekel | 09-01-23 | 09:06 | 4

En de hond ook een trap op zijn kloten. Hoort ook niet in de keuken.

J.Cash | 09-01-23 | 10:13

"vleesje"? afschuwelijk woord. Doe maar gewoon vlees. Maar "vleesje" .... verschrikkelijk. Net zoals de "kids"

strawdog | 09-01-23 | 12:41
▼ 1 antwoord verborgen

Prima. We gaan alles voortaan bereiden zoals weleer: op houtvuur.
(zoals @Steve1234 al opperde)

keestelpro | 09-01-23 | 09:06 | 2

Koken op een houtvuur levert wel het beste resultaat qua smaak.

Usumani | 09-01-23 | 09:38

@Usumani | 09-01-23 | 09:38:
Daarom doe ik dat al jaren. Nodig ik de buren uit zodat ze niet gaan klagen over de rook. Wel zelf iets meenemen graag. Ik ben de voedselbank niet.

zwenkwieltje | 09-01-23 | 10:08

Het gaat om het koken
Dat doen we al drie miljoen jaar
Tijd voor vernieuwing

RickTheDick | 09-01-23 | 09:06 | 3

Ja! Terug naar rauw? Lekker basic...

Friepeltje | 09-01-23 | 09:22

Mijn bek viel open toen ik het AD las... Wat een doorzichtige onzin... Het heeft meer met dichtgestopte huizen te maken dan met gas.

tantesidonia | 09-01-23 | 09:06 | 2

En met te veel schoonmaken. Al die steriliserende shit (dettol voor het aanrecht, etc) in huis is een one-way-street naar astma.
Nie dat dat nieuw is trouwens, dat is al 20 jaar bekend.

TheEgg | 09-01-23 | 10:10

Het bijzondere is dat het in de T ook staat. Niks gecoördineerd natuurlijk. Maar alle weasel words staan er weer in ("mogelijk", "wellicht", "zou kunnen")
Intussen op de overheidssite: vzinfo.nl/astma/leeftijd-en-geslacht
Does not compute..

marcoplarco | 09-01-23 | 10:33

Ik ben magnetronmoe

Duwbak_Linda | 09-01-23 | 09:06 | 6

Dan beb ik een magnetronpa.

pa_niek | 09-01-23 | 09:20
▼ 3 antwoorden verborgen

"Broodroosters, tv's, wasmachines, drogers: apparaten van de duivel!"
Zo, nu nog een EU sausje eroverheen en een kind kan de handwas doen.

VP732 | 09-01-23 | 09:06

Koop je inductieplaat.

Ichneumonidae | 09-01-23 | 09:06 | 4

@Usumani | 09-01-23 | 09:40: Geen idee, kom daar nooit in de keuken. Jaren op gas gekookt, nu al jaren op inductie. Veel handiger en smaakverschil is er niet.

Ichneumonidae | 09-01-23 | 09:43

@Usumani | 09-01-23 | 09:40:
Tegenwoordig meer en meer. En om eerlijk te zijn was ik daar ook verbaast over. Voor de rest maakt het mij weinig uit waar ze op koken als het resultaat maar goed is.

Basil Fawlty | 09-01-23 | 09:56

@Basil Fawlty | 09-01-23 | 09:56:
"Verbaasd." Zucht, sorry. Maandagochtend.

Basil Fawlty | 09-01-23 | 10:20
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn oma had nog zo'n houtgestookt fornuis in de keuken staan. Ik denk dat dat de echte traditie is. Waar kun je die kopen?

Koning Willy | 09-01-23 | 09:05 | 3

Misschien bij de lommerd.

Usumani | 09-01-23 | 09:41

plamen.hr/hr/Proizvodi/1
Helemaal in Kroatië maken ze die fornuizen, gewoon nieuw

GregorVanPallandt | 09-01-23 | 11:00

@GregorVanPallandt | 09-01-23 | 11:00:
Klopt. Wij hebben geen nieuwe, maar een oude van het merk Metalec. Prachtig ding van 50 jaar oud. Koken op de gietijzeren plaat
of binnen in de oven en de kamer heerlijk warm.

Hajduk | 09-01-23 | 11:58

Ik heb mijn kookdealer op speaddial staan.

Glasgow Argus | 09-01-23 | 09:05

Oke, alles is al gezegd, verder reaguren overbodig.

Sinterbikske | 09-01-23 | 09:05

Dan gaan we maar weer over op kolen.

van stampij | 09-01-23 | 09:05 | 2

Bbq’en binnen in huis gaat nogal eens mis.

Sinterbikske | 09-01-23 | 09:05

Eet eens gerookt vis of vlees.

Steve1234 | 09-01-23 | 09:04 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

vergeet ook niet dat koken een kinderfeest is

Satria | 09-01-23 | 09:03

Ik kook altijd op woede.

BobDobalina | 09-01-23 | 09:02 | 2

Bobbi, nooit met je eens, en nu dikke lol en kudos

GregorVanPallandt | 09-01-23 | 10:56

Het reaguursel dat verder reaguren overbodig maakt.

Graaisnaaiert | 09-01-23 | 12:33

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl