Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Meer overlast door uitgevallen en vertraagde treinen DAN OOIT

Bestond er maar zoiets als een privecoupé O JA DAT HEET EEN AUTO

Waar blijft die trein?? Nou dat zullen we u vertellen, mature businessman checking the time at departures board. Die trein komt niet en als hij wel komt, komt-ie veel te laat, en als-ie dan te laat komt ben je een godsvermogen kwijt om als voetbal in een ballenzak te worden meegevoerd in die gele geurcocon van Taft haarlak, platgestampte mandarijn, treintoilet, Versace op een ongewassen lichaam, fijnstof van de remmen, vriendinnen van Thierry Baudet, warming-up van een volleybaltraining en patatje oorlog van eergisteren. In 2022 ervoeren treinreizigers meer last van storingen en niet-rijdende treinen DAN OOIT. Liefst 450 'grote storingen' en ProFail is dan ook ontevreden. De CEO: "Met een eerste blik op de prestaties 2022 en de oorzaken van tegenvallers zeg ik: werk aan de winkel voor de spoorsector." Nou nou, die belofte tot beterschap hebben we echt nog helemaal nooit gehoord.

Reaguursels

Inloggen

Even speciaal voor Wouter Koolmees, zijn naam Wouter Koolmees dus of nog een paar keer noemen. Zodat Wouter Koolmees, tijdens het googelen op zijn naam, hij moet de tijd toch doorkomen, want voor de NS wil hij niets betekenen (gebaseerd op eigen ervaring). Wouter Koolmees zou dan hieronder kunnen lezen hoe mensen de NS ervaren en starten met verbeteringen.
Maar ook Wouter Koolmees, net als zijn voorgangers, zit er alleen om zijn zakken te vullen. Zo zijn D66'ers nu eenmaal.

Bogoris-le-Grincheux | 04-01-23 | 17:22

Gisteren in de trein gezeten, gezeten, want 1e Klas. Nieuwe dienstregeling ervaren. Minder intercity's helaas. En aangezien sprinters 1e Klas volledig verwaarloosbaar is t.o.v. 2e Klas (bankjes zijn rood en dat is het wel) reis ik liever met een intercity. Daar kun je dan bij pech 20 minuten op wachten nu.
Dan denk je nog, minder treinen, dus zal die dan wel langer zijn? Maar nee, geen treinstel langer ook.
Dan zit ik dankbaar voor een plek naar 2e Klas te kijken en zie ik weer mensen aldaar in het gangpad staan....
Geregeld vraag ik me af waar dan al dat geld wat jaarlijks naar Prorail en NS gaat vanuit de Rijksoverheid naar toe gaat?
In elk geval niet naar:
- personeel, dat ook niet meer is te krijgen voor te weinig loon
- momenteel niet in treinstellen, ook al komen er nieuwe, er zullen straks net zoveel zijn afgeschreven
- ook niet naar infrastructuur prorail gezien de storingen en de wisselstoringen.

Kortom: waar gaat het geld wat u en ik betalen en het geld vanuit overheid dan naartoe? In elk geval wordt het te weinig in gestopt waar het voor bestemd is...

Jan, Leiden | 04-01-23 | 15:46 | 2

Aan ProRail wordt door het ministerie van I&M al decennia lang gevraagd om te bezuinigen, terwijl NS door het ministerie van EZ de opdracht krijgt om steeds meer treinen te laten rijden.

Op een gegeven moment gaat dat helemaal fout. Zeker als de aannemers die voor het onderhoud worden ingehuurd op deze krappe arbeidsmarkt worden verplicht om dat onderhoud voor een prikkie maar in de nacht te doen.

Verder is het zo dat ProRail het zichzelf erg moeilijk maakt doordat bijna 50% van het personeel de andere 50% van het werk houdt door onzinnige procedures en bureaucratie. Dat wordt dan weer mede ingegeven door de idiote ambtenaren van IL&T, die namens de minister I&M, zonder veel kennis van zake, opdracht geven aan consultants om ProRail te controleren. Bij die consultants werken de lui die de wet goed kunnen lezen, maar van techniek geen verstand hebben. Meestal moet hen (bij wijze van spreken) worden uitgelegd dat één en één twee is. Dat begrijpen ze niet en vragen om dat aan te tonen.

Idiote wereld, dat spoorse gedoe. Maar er gaat relatief (t.o.v. RWS) ook maar weinig geld naar toe.

Peerkeoud | 04-01-23 | 16:56

@Peerkeoud | 04-01-23 | 16:56:
Ah, een uitgezocht antwoord. Te weinig investering door ministerie RWS en teveel geld dat blijft kleven bij consultants. Daar zou een minister iets mee moeten doen en redactie van GS na dit te hebben uitgezocht eens over kunnen schrijven?
Dank voor het uitgebreide antwoord!

Jan, Leiden | 04-01-23 | 19:58

De laatste keer dat ik in een trein heb gezeten is ongeveer 40 jaar geleden. Als ik ze door de weilanden zie rijden denk ik daar nog wel eens terug. Tijd vliegt

de Jager59 | 04-01-23 | 14:03 | 1

Ik ging laatst een keer met de trein. Online een kaartje gekocht, dat moet op naam en dan moet je ook nog eens je ID-bewijs meenemen. Beetje vreemd voor een betrekkelijk klein bedrag.
Daarna moest ik onverhoopt nog een keer met de trein. Op het perron een kaartje gekocht bij zo'n automaat. Hoefde daar niet op naam en ID-bewijs was ook niet nodig. Gelukkig maar, want ik had mijn ID-bewijs niet bij me. Maar moest wel € 1 extra betalen vanwege dat kaartje dat uit de automaat kwam. Zo werd een ritje van 7 kilometer toch nog behoorlijk duur.
Rare jongens, daar bij de NS. Zal wel een staatsbedrijf zijn.

Here's Freddy | 04-01-23 | 15:38

Misschien een oud politicus aanstellen om de problemen voor eens en altijd op te lossen. Zou dat een idee zijn?

Pummetje | 04-01-23 | 13:46

Gooi gewoon die prijzen nog een keer omhoog!!! Tot ze het wel een keer voor elkaar krijgen te rijden, op tijd hoeft dan nog niet eens, als er een trein komt ben ik al blij.

Tommi | 04-01-23 | 13:17

Gelukkig heeft de CEO zijn sporen bij het spoor wel ècht verdiend!

NACademicus | 04-01-23 | 13:01 | 1

Over drie jaar, als verwacht mag worden dat de CEO toegevoegde waarde kan gaan geven, zal er wel weer een ander komen, zodat de boel weer eens flink opgeschud en verbeterd kan gaan worden.

Peerkeoud | 04-01-23 | 16:59

2022 heeft me na 17 jaar trouwe forens uit de trein gejaagd. Chapeau NS.

B.agger | 04-01-23 | 12:42 | 2

Voor mij was de grens 15 jaar geleden al bereikt, ik bewonder uw strijdlustigheid of nederigheid...

Stonecity | 04-01-23 | 13:24

Zelfkastijding, ok, maar u trok het wel heel ver door. 17 jaar. Mijn hemel.

Graaisnaaiert | 04-01-23 | 13:48

Marjan Rintel was President-Directeur van de NS tot 1 juli jl. Onder haar leiding was de NS dus al dramatisch slecht. Toch ging Rintel halverwege vorig jaar aan de slag bij de KLM, wederom als President-Directeur. Moest het perse een vrouw zijn? Waarschijnlijk wel. Ze heeft een heel goed netwerk, anders had ze de KLM-baan op haar buik kunnen schrijven met zo'n track record.

Toos Bevergeil | 04-01-23 | 12:25 | 1

Verschil tussen een slecht functionerende NS en een matig functionerende KLM moet natuurlijk niet te groot zijn he, anders valt het teveel op. Dus een verstandige keuze van de boven ons gestelden om een bewezen faalhaas over te hevelen naar een functie binnen dezelfde sector.
Hop Marjanneke, je kunt het! Bikkel!

Graaisnaaiert | 04-01-23 | 13:47

Is dit niet inherent aan heel veel organisaties: veel te weinig en ook nog eens onderbetaald personeel wat je juist wel nodig hebt is er niet meer, niet meer te krijgen ook, en veel te veel teveel betaald hoger kaderpersoneel waar een flink deel ervan veel meer de handjes zouden kunnen laten wapperen als gewoon personeel? Van te veel vroeger goede organisaties worden uit evenwicht zijnde gedrochten gemaakt door teveel hoger kader en een onderbezetting eronder.

Jan, Leiden | 04-01-23 | 12:20

Ook zoiets van de laatste tijd. Treinen zijn niet te laat maar "reizigers ervaren vertraging". Treinen zijn niet overvol maar "reizigers ervaren het vinden van een zitplaats als gecompliceerd". Overstappen in de spits is geen hel maar "sommige reizigers geven aan drukte te ervaren tijdens het interne overstapmoment" en natuurlijk zijn die borden niet onduidelijk en is de omroepinstallatie niet te verstaan maar "moeten reizigers wennen aan de nieuwe manier van communiceren die wij als professioneel vervoersbedrijf zijn ingeslagen".
Daarom, de hamvraag, willen jullie meer of minder managers en communicatieadviseurs?

Graaisnaaiert | 04-01-23 | 11:57 | 2

Minder (3x). Gaat u dat dan regelen?

Lochos | 04-01-23 | 12:06

@Lochos | 04-01-23 | 12:06:
En dan zeker een slepende procedure aan de broek krijgen met die doodenge mevrouw Knoops. Nee, dank u. Ik heb mijn eigen regiovervoersbedrijf. Vrij van poortjes en chipkaarten.

Graaisnaaiert | 04-01-23 | 12:13

Zo moeten treinen zijn, in plaats van winkelwagentjes van frunnikende kaagjes: youtu.be/Yja2VmZOfdA

Jos Tiebent | 04-01-23 | 11:48 | 1

Toch zijn de treinen over het algemeen hier veel moderner dan aan de Zuid-grens .. In België. De NMBS denkt blijkbaar dat treintoestellen afkomstig uit de jaren 70 vandaag de dag nog relevant zijn. Ze zien er niet uit.

Er rijden in ons land nog wel 'koplopers' rond, maar zelfs die zien er veel beter onderhouden uit dan die van de Belgen.

Nederlandop1 | 04-01-23 | 12:10

Wat ik zie van proRail is werk wat onnodig lang duurt, de helft van het aanwezige personeel staat doorgaans toe te kijken, ze komen 5 - 8 keer terug om iets af te maken, er worden hele vrachtladingen machines en onderaannemers ingehuurd, enz.
Misschien kan er eens een niet te duur adviesbureau op losgelaten worden?

Harry.Langezwaal | 04-01-23 | 11:25

Heeft D66 niet nog een uitgerangeerde politicus om daar eens orde op zaken te gaan stellen?
Oh wacht.

Zapata10 | 04-01-23 | 11:10 | 2

Het rangeerterrein staat vol met afgekeurde politici.

_pacman_ | 04-01-23 | 11:23

Het aantal zwartrijders is merkbaar toegenomen. Van alles en iedereen, stapt overal de 1e klas in, maar zonder hiervoor te betalen uiteraard. Asielzoekers zitten (Liggen, onderuitgezakt .. "Wollaaa - Grote stopcontact, ook al gratisss") er wat graag, zonder een kaartje, of letterlijk op de vlucht voor Politie. Tussen Schiphol en Utrecht, is er geen ontsnappen aan. Half niet ervoor betalend Amsterdam, zit erg graag in de 1e klasse.

Eigenlijk nog een crisis, die door het Haagse wordt gesponsord.

Nederlandop1 | 04-01-23 | 12:23

'Met een eerste blik op..' Dus de CEO wacht de reacties even af en kan dan eventueel nog terugkrabbelen. Is dit nou een ex politicus of of eentje in de dop

J.Dokstijl | 04-01-23 | 11:06

Railtender dat was een mooie tijd.

Rattus | 04-01-23 | 11:02

Oh het maandelijks cicle jerk topic van mensen die eens de trein namen en problemen ondervinden. Anekdotisch bewijs en confirmation bias. Alsof je een keer de auto nam en er stond file.

Voor veel mensen die in de buurt van een station wonen zijn het OV en de fiets voldoende, maar zij kunnen zich slecht voorstellen dat het voor andere mensen niet zo is, en vice versa.
Met die uitval lijkt me het grootste probleem dat de NS niet tijdig personeel heeft geworven of dat de salarissen te laag zijn voor het werk.

En die kaartjes van een euro duurder op het station zijn ook pesterig.

Diotima | 04-01-23 | 11:01

De beste hoop op een fatsoenlijk functionerend spoornet is een overname door de Japanse spoorwegen die al het materieel vervangen door Japans materieel en alle personeel door Japanners.

drs. Levi Samsonov | 04-01-23 | 11:01 | 3

Graag ook de Japanse manieren bij de reizigers. Wat een horken zijn er soms in de trein. Of op het perron al, die zich tussen uitstappende mensen dringen.

Diotima | 04-01-23 | 11:02

Onze oosterburen wisten destijds, met een beetje hulp van de NS, een vrij efficient personen vervoer via het spoor te regelen. Misschien zijn zij goedkoper?

Lochos | 04-01-23 | 12:09

Die Japanners kunnen dan de reizigers de passagiers de overvolle coupés induwen. Heeft u weleens gezien hoe het eraan toegaat tijdens de spitsuren in Japan?

Toos Bevergeil | 04-01-23 | 12:20

Baas Koolmees van de NS: Wie zijn toch die mensen die wij vervoeren?

010_capelle | 04-01-23 | 11:01

Weet u wanneer de treinen wel op tijd reden?

thanseeuwen | 04-01-23 | 10:54 | 1

20 september 1839?

Ichneumonidae | 04-01-23 | 10:56

Nou niet zo zeiken, ik zit nu in de trein en hij rijdt precies op tijd....... oh wacht, het is in Duitsland, telt dat ook?

jan huppeldepup | 04-01-23 | 10:52 | 3

Daar is staat materieel nog slechter maar hebben ze minder seinen & wissels, dus minder storingen.

_pacman_ | 04-01-23 | 10:54

@jan huppeldepup | 04-01-23 | 10:57: ha ja.... Met 225 km/h een half uur vertraging wegens onderhoud aan de baan of personeelsgebrek inhalen. Neuh... de DB is ook niet meer wat het was.

Spoorhaas | 04-01-23 | 15:36

* Naar buiten kijkt en liefkozende blik op auto werpt.. *

Kill_Blinton | 04-01-23 | 10:46

Als je afhankelijk bent van de trein voor alles dan heb je twee keer zoveel tijd nodig in je leven. Geef 1 goede reden om de trein te nemen, ik heb er in 25 jaar nog niet 1 gehoord.

small_town_dude | 04-01-23 | 10:45 | 5

@_pacman_ | 04-01-23 | 10:54: Dan sta je dronken op een station en moet je een taxi nemen naar huis voor 25 euro. Dat is me wel een paar keer gebeurd vroeger en niet echt een goede reden. Dan maar geen bier!

small_town_dude | 04-01-23 | 10:57

@small_town_dude | 04-01-23 | 10:57: wel als je op 10 minuten fietsen van het station woont. Da’s in ieder geval voor mij de enige reden waarom ik nog incidenteel in een trein te vinden ben.

_pacman_ | 04-01-23 | 11:01

@jan huppeldepup | 04-01-23 | 10:55: Ik kan prima nieuwszenders of podcasts beluisteren in de auto.

small_town_dude | 04-01-23 | 11:05
▼ 2 antwoorden verborgen

De trein is voor het gepeupel en dat is de groep mensen die allang uit het blikveld van de zogeheten beleidsmakers zijn verdwenen.

Dzjengis-Somebody | 04-01-23 | 10:41

Trein gaat best goed, alleen jammer dat je altijd minstens 20 minuten van een station bent en moet zijn. Dan ga je supersnel van de ene naar de andere stad, maar vervolgens verdubbelt je reistijd tijdens het wachten bij een tochtige bushalte en het traaaaaaaage ritje in de bus. En daarmee is het allemaal zinloos geworden. En nog veel te duur ook.

John McClane | 04-01-23 | 10:40 | 2

De trein vertrekt op een plek waar je niet bent en brengt je naar een andere plek waar je niet zijn moet.

Kill_Blinton | 04-01-23 | 10:49

Wat ook vervelend is, is dat je vaak genoeg bij een spoorwegovergang moet wachten en dan kan er ook nog eens een andere trein komen.
Zit je je toch op te vreten in je auto.

Ichneumonidae | 04-01-23 | 10:37 | 2

Ze hebben wel twee treinen bij de NS.

goedverstaander | 04-01-23 | 10:38

Even gas geven en je bent van alles af.

gestoptmetroken | 04-01-23 | 10:39

Koolmees, zonder enige ervaring in vervoerd of logistieke sector, gaat het oplossen....... toch?

Blonde Nel | 04-01-23 | 10:34 | 6

Zo heeft hij ook zonder kennis van zaken de gewetenloze pensioenwet voorbereid, die uiteindelijk door Schouten (die er helemaal niets vannsnapt) erdoorheen is gedrukt. Kennis en competentie is nu eenmaal geen vereiste op dit soort posities, alleen je netwerk telt en beschermt je.

_pacman_ | 04-01-23 | 10:45

Die is van de NS. Dit gaat over ProRail.

PikInLilly | 04-01-23 | 10:56

@small_town_dude | 04-01-23 | 10:42: Die komt van ProRail, dus veel ervaring in het openbaar vervoer. Ik zeg doen, daar richt hij waarschijnlijk minder schade aan dan hij nu doet en een goed betaald publiekelijk baantje waar je niets hoeft te weten is met zijn loyaliteit richting het partijkartel een zekerheidje. Ik hoop echter op een baantje waar hij nog minder schade aan kan richten.

Peerkeoud | 04-01-23 | 17:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Heel kort de naieve gedachte om de auto in te ruilen voor iets sportievers en iets vaker de trein te pakken, maar na een retour met vertragingen die cumulatief anderhalf uur duurde laat ik dat maar zitten.

Lijkt me dat de OV problematiek nog even doorettert, want onder die ruk omstandigheden wil nog geen hond er komen of blijven werken. Benieuwd of en hoe het ooit opgelost zal worden.

Boerhoektvrouw | 04-01-23 | 10:33

Dit jaar word reizen per trein in Nederland nog feestelijker, want er staan 40 buitendienststellingen van drie dagen of meer gepland, zes meer dan afgelopen jaar.

HankHill | 04-01-23 | 10:32

Maar goed, hier rijden helemaal geen treinen, dus ik hartjes mijn Wkw (Wutbürgerkraftwagen).

Duwbak_Linda | 04-01-23 | 10:31

De NS levert een prestatie van wereldformaat:
Het Nederlandse spoorwegnet is het drukst bereden spoor van de Europese Unie. Ongeveer zes procent van de gehele bevolking reist iedere dag per trein. De lengte van het spoorwegnet in vergelijking tot het aantal inwoners maakt het tot een van de dichtste netten ter wereld.

Je zult toch elke dag in de randstad met de auto onderweg zijn. Dat is vele malen erger dan de trein

theo-is-dood | 04-01-23 | 10:30 | 6

Zo is het.
De echte reden is dan Nederland gewoon te vol is.

Ray Skak | 04-01-23 | 10:39

Ik reeed veel ov en tegenwoordig auto. In de Randstad.
Hij wintnt vrijwel altijd van het Ov. Ook naar Amsterdam, Den Haag, Rotterdam centrum enzo. Alleen Utrecht centrum, dat wil de trein nog wel eens winnen.

Shoarmamasutra | 04-01-23 | 10:45

je zult toch elke dag in de randstad met de trein onderweg zijn. 's Morgens in Amsterdam zijn, daarna een afspraak in Oudekerk, 's Middags in den Haag iets ophalen. Succes met je trein.

small_town_dude | 04-01-23 | 10:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Gisteren kregen mevrouw Dubbelepunthoofd en ik beiden 16 euro terug van de NS. Uit coulance, stond er uitdrukkelijk bij. Want er was namelijk geen sprake van vertraging, volgens die ambtenaar, want de trein reed op tijd. Hoe wij dan in augustus op een zeer rustige zomerse zondagmiddag ruim 5 uur onderweg zijn geweest van Schiphol naar Enschede, terwijl dit normaal binnen de helft van de deze tijd is en waarom we meer dan een uur moesten wachten op een overstap, blijft onduidelijk. De trein die vervolgens kwam was overvol. Nou ja, trein. Eén treinstel, terwijl op dit traject minimaal het dubbele wordt ingezet en soms zelfs dubbeldekkers. De klacht werd in eerste instantie ongegrond verklaard. Pas na ‘beroep’ en na bijna vijf maanden krijgen we dan uit coulance dan een deel van ons geld terug. We gingen al zelden of nooit met de trein. Nu nooit en niet zelden meer.

Dubbelepunthoofd | 04-01-23 | 10:21 | 5

Uitgevallen treinen zijn geen vertraging vinden ze tegenwoordig. Dus achrappen ze 40% vooraf en alles wat een beetje te laat dreigt te komen.

Shoarmamasutra | 04-01-23 | 10:48

En vanuit Enschede vlieg je ook beter via Dusseldorf denk ik.

small_town_dude | 04-01-23 | 11:08

@small_town_dude | 04-01-23 | 11:08: Aannames. Ik heb niet gevlogen. Zijn er, oh ironie, op de trein gezet vanwege de snelle rechtstreekse verbinding.

Dubbelepunthoofd | 04-01-23 | 12:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoezo, als een trein te laat komt heb je er ook pas later overlast van.

Zeurders | 04-01-23 | 10:20

Kent u dat nog...het spoorboekje.

Plukkieplukkie | 04-01-23 | 10:17 | 1

Ja, nooit helemaal uitgelezen trouwens.

small_town_dude | 04-01-23 | 11:10

Vriend vamme naam op mijn aanraden de trein hier naartoe, een radicale auto rijder, kwam op de terugweg uren vast te zitten wegens een treinspringer. Hij is genezen.

Beste_Landgenoten | 04-01-23 | 10:16 | 6

Jullie zijn nog wel vrienden?

Ichneumonidae | 04-01-23 | 10:23

@Duwbak_Linda | 04-01-23 | 10:22: Het is een katrol, bewezen! Extreem links, maar heeft “radicale autoreiziger”/‘rechtse vervuiler’ als vriend en die geneest al als een radeloos mens voor de trein springt…

Normpje | 04-01-23 | 10:38
▼ 3 antwoorden verborgen

He bah, een trein.
Brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn. Geweldig.

Eduardo- | 04-01-23 | 10:15 | 7

Oh god ome Willem is ook weer wakker met zijn grapjes uit 1957.

John McClane | 04-01-23 | 10:35

Treinen zijn prima om grote steden te verbinden, daarbuiten werkt het vrij slecht.

Zeurders | 04-01-23 | 10:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Om te bezuinigen werd het noodzakelijk onderhoud uitgesteld.
Om te compenseren voor de uitgevallen treinen werden en kortere treinen ingezet.
Een trein die niet rijdt kan ook niet te laat komen dus werden er treinen geschrapt.
En nu laten we de NS leiden (lijden?) door een clown waar D'66 van af wilde.

Osdorpertje | 04-01-23 | 10:15

Duur, vies, onbetrouwbaar en toch overvol. Alleen te verklaren door de afhankelijkheid van OV voor veel mensen omdat autorijden nog onaantrekkelijker is gemaakt via belastingen en weigering tot noodzakelijke investeringen in uitbreiding wegennet. En natuurlijk, in lijn met vorig artikel, dat we simpelweg met veel te veel zijn waardoor alle transport mogelijkheden allang tegen max capaciteit aanzitten.

_pacman_ | 04-01-23 | 10:14

Als je alle kantoorpeuken en ambtenaren drie dagen per week thuis laat werken lijkt me het probleem goeddeels opgelost.

Ichneumonidae | 04-01-23 | 10:14 | 2

"ambtenaren drie dagen per week thuis laat werken"

... thuis laat ... eeh .. wàtte?

Kapitein Sjaak Mus | 04-01-23 | 10:15

@Kapitein Sjaak Mus | 04-01-23 | 10:15: Maakt toch niet uit waar ze precies uit het raam kijken? Kan thuis ook.

Ichneumonidae | 04-01-23 | 10:17

Gat in de markt: zo'n penis op vier wielen met ingebouwde airfryer.

Hetkanverkeren | 04-01-23 | 10:13

Waar blijft de hyperloop. Geen last meer van kapotte bovenleidingen en blaadjes op de rails.
Elon Musk en Groningen waren toch druk mee?

Zack Hooi | 04-01-23 | 10:13 | 1

Ghe die hyperloop is een hoax.

Is dit nog nieuws? | 04-01-23 | 10:20

Overigens, laten we er even duidelijk over zijn: De NS is gewoon onderdeel van de baantjesmolen. In dit geval onderdeel van de '66 graaien-maar carrousel. Het betekent dus ook dat het bedrijf elke keer geleid wordt door een combinatie van incompetentie, afkeer voor het eigen product, en totale desinteresse in wat er bereikt wordt, want hé, op naar het volgende baantje.

TheEgg | 04-01-23 | 10:13

Hoe laat komt de trein naar Gouda? Nou mevrouwtje de rails liggen er al, het zal niet lang meer duren.

homieguerneville | 04-01-23 | 10:11

Reis al mijn hele leven met de trein, ook 2x de bezitter geweest van een auto en hele stukken door Europa gereisd in een auto op vakanties. Ja, voor vakantie is een auto handig, maar er is geen enkele reden de trein de hele tijd de grond in te boren zoals hier op GS gebeurt. Raar hoe rechts altijd voor auto's en biefstuk eten is en tegen het klimaat of zeldzame diertjes die een bouwproject ophouden.

cugel | 04-01-23 | 10:11 | 13

OV (en dus de trein, want onderdeel van de keten) is gewoon geen goed alternatief voor de auto, uit ervaring, voorbeeld:

1) Retour Tilburg<->Den Bosch met 2 personen (vanuit Tilburg-Zuid), om 4 uur daar bv te shoppen:
bus: 2x €2,19 x 2 personen = €8,76
trein: 2 x €5,50 x 2 personen = €22,- (vreemd genoeg biedt dagretour geen voordeel?!)
totaal: €30,76

bus: 10 minuten lopen naar bushalte + 13 minuten in de bus reistijd
trein: 15 minuten reistijd
totaal : 38 minuten exclusief lopen & overstaptijd); ~50-60 minuten inclusief
reistijd bij aankomst Den Bosch reken ik niet mee, want je moet daar ook de auto parkeren in een parkeergarage (wel hartje centrum, ipv lopen vanaf CS)

auto: 2x €3,32 (viamichelin.nl benzine auto) + 5 uur parkeren x €2,94; totaal €21,34
reistijd 27 minuten

Conclusie, met de auto is dus ~30 minuten sneller, en kost met 2p €9,42 minder.
Eens dat de de auto ook afschrijving en onderhoud of bijtelling kost.

2) Ik moet 80% van de tijd dat ik de trein gebruikt heb, of staan of gammel zitten op een uitklapstoel. En alles staat hutje mutje op elkaar voor dat bedrag.

3) Verleden vaak met de trein naar Schiphol, ipv de hoge parkeerkosten, 9 van de 10 keer valt de ICDirect uit.
Lekker handig als je op tijd op Schiphol wilt en dient te zijn ivm de puinhoop daar.

Voorbeeld uit 2022:
Restitutie 30+ minuten vertraging Tilburg – Schiphol Airport op ** ** 2022 van: € 23,80; inclusief extra vervoerbewijzen

4) Internationaal met trein gekeken naar Berlijn/München voor 2 personen -> onwijs duur tov vliegen. Reisstijd net zolang als met de auto?!

5) Trein gebruikt in Polen, goed te doen, luxe, snel en niet duur, dus daar kan het wel.

Zolang je een auto kan betalen, en niet naast een centraal station woont, dan heb ik liever de auto dan staan in de trein

Tini | 04-01-23 | 11:00

Waar ik woon is het dichtst bijzijnde spoor te vinden op een uur rijden met de bus met een versoberde dienstregeling. De auto daarentegen doet het 24/7.

Het is denk meer de irritatie om futiliteiten en het gezever om hoe het beter ‘moet’ dat irriteert. Het maakt niet uit hoe anderen hun leven leiden, het is de pedante houding waar wordt gezegd hoe anderen hun leven zouden moeten leven waar tegen geageerd wordt.

Politiek gaat immers over maatschappelijke keuzes die jouw en mijn leven raken. Geef het goede voorbeeld denk ik dan. En als het alternatief echt beter is dan volgt de rest beter. Maar als het alternatief beter gemaakt moet worden dmv subsidies, verboden en geboden dan heb je gewoon een onhaalbaar kutplan waar niemand op zit te wachten maar wat in een theoretische utopische wereld zou kunnen werken. Vaak zijn dat plannen waar heel veel het woord ‘als’ gebruikt wordt.

ratelaar | 04-01-23 | 11:05

@ratelaar | 04-01-23 | 11:05:
Iedereen moet natuurlijk zelf bepalen wat voor haar of hem het meest praktisch is. Als de overheid het resultaat daarvan niet ziet zitten dan moeten ze, voor iedereen een auto heeft aangeschaft, een goed alternatief bieden. Ik woon in Amsterdam op 7 minuten lopen van CS, dus daarom is voor mij het openbaar vervoer handig.
@Tini | 04-01-23 | 11:00:
Tegen je uitgebreide analyse kan ik niets inbrengen. Alleen kan ik zeggen dat ik bijna altijd heel comfortabel zit en eigenlijk nooit dusdanig vertraging heb dat ik het me later nog herinner. Behalve die keer dat ik ver moest omrijden omdat er hoogspanningskabels over het spoor bij Dronten waren gevallen.

cugel | 04-01-23 | 12:01
▼ 10 antwoorden verborgen

Wie is er baas bij NS?
Een D66-achtig persoon denk ik.
Zeg me dat het niet zo is.

Normpje | 04-01-23 | 10:10 | 6

@MK27 | 04-01-23 | 10:18: Marjan Rintel wás verantwoordelijk, maar kan geen politieke voorkeur vinden. Die Koolmis maakt de rotzooi alleen nog erger.

Normpje | 04-01-23 | 10:21

@Normpje | 04-01-23 | 10:21:
Rintel (bestuurder) was vanaf 1 oktober 2020 tot en met 30 juni 2022 president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Vanaf 1 juli 2022 is Rintel president-directeur van KLM (het nest dat ze in 2014 verliet).

Ze heeft een bende nagelaten, net als o.m. Roger van Boxtel ( D66) of Bert Meerstadt (bestuurder).

Zo zie je maar bestuurder of (voormalig) politicus: het levert vooral een bende op.

De Nederlandse Spoorwegen is nooit een volledig staatsbedrijf geweest.
In maart 1993 besloot de Tweede Kamer om de NS te verzelfstandigen; aangezien NS al zelfstandig functioneerde werd eigenlijk alleen de relatie met de rijksoverheid herzien.

MK27 | 04-01-23 | 10:35

@MK27 | 04-01-23 | 10:35: Ze sprak elke woensdag met personeel, van machinist tot schoonmaker, ja zeer bevlogen met het gepeupel heur, maar praten met de reizigers vergat ze.

Normpje | 04-01-23 | 10:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Een gemiddelde woon-werk commute met de trein t.o.v. auto is duurder, geen privacy, uitkijken dat je niet op iemands half opgegeten boterham gaat zitten, hopen dat niet naast je zit te ruften of geen tijd had te douchen en bij aankomst moet je alsnog een tiefuseind lopen. Wie kiest er nou daadwerkelijk voor de trein? Neem studenten, volk zonder rijbewijs en mensen die geen auto kunnen veroorloven weg en die treinen zijn leeg.

Vleesverkopert | 04-01-23 | 10:08 | 5

@Osdorpertje | 04-01-23 | 10:18: Moet er wel een spoorlijn tussen je huis en werk liggen. Of redelijk in de buurt....

Is dit nog nieuws? | 04-01-23 | 10:19

@Osdorpertje | 04-01-23 | 10:18:

Precies, dat is ook de enige reden waarom mensen de trein nemen. Het brengt je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn.

Vleesverkopert | 04-01-23 | 10:21

@Osdorpertje | 04-01-23 | 10:18: Ik leg liever toe op het reizen met de auto ipv 4 uren extra reistijd te hebben per dag. En dat op een reis die met de auto amper 25 minuten kost.

Andersdenkend | 04-01-23 | 11:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Thuiswerkadvies was het toch?
Laten we in 2023 vooral 200.000 nieuwe Nederlanders verwelkomen. Stel dat 10% dagelijks met de trein naar hun werk gaat....
Oh.. wacht..

Is dit nog nieuws? | 04-01-23 | 10:07 | 2

Hoezo met de trein?
Die 'krijgen' toch een eigen vervoermiddel?

MK27 | 04-01-23 | 10:22

2 weken geleden nog in de buurten van Nice geweest.. heb daar eens het openbaar vervoer uitgeprobeerd.. ( lignes de sur ) dagkaart 5 euro voor bus, tram, metro.. liep allemaal perfect, moest in een klein dorp in een buiten gebied zijn, vanaf de luchthaven.. alles schoon.. snel en goedkoop..

broervandenhollander | 04-01-23 | 10:07 | 7

@Xaffier | 04-01-23 | 10:09: 5 euro.. inderdaad.. kon trouwens nog goedkoper, als je een 10 haltes kaartje kocht, was dan iets van 1.50.. dacht eerst dat het een drukfout was.

broervandenhollander | 04-01-23 | 10:38

Het is alweer jaren geleden dat ik in Londen was, maar vanaf de jaren 70 kwam ik veel weekenden in die stad met o.a. een BAC111, Trident 3 of DC9 (dat waren nog eens kisten).... en dan verder met de ondergrondse en dubbeldekkers.... dat OV daar draaide perfect, ik weet niet hoe het OV daar nu is, maar dan had je een dagkaart voor ik meen 8 Gulden en kon je de hele dag verder gratis door Londen reizen.

Maar sinds een jaar of 15 is het daar ook ''anders'' geworden, vroeger zaten er vriendelijke Indiers met Tulband de liften van voor de 1e WO te bedienen (ja, met die hekken ervoor als deur), het sfeertje vooral daar onder de grond en die speciale geur, ik mis dat wel..... iemand daar onlangs nog naartoe geweest?

Keyboardspeler | 04-01-23 | 12:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Probleem met die auto is dat ie geen chauffeur heeft, en die trein wel.

TheEgg | 04-01-23 | 10:06 | 1

Maar de 'treinchauffeur' is nogal frequent AFWEZIG.
Net als zijn mattie de Conducteur.

MK27 | 04-01-23 | 10:20

Dit topic, in combinatie met het voorgaande, leidt mij tot de voorzichtige conclusie dat we met z'n 18 miljoenen op een dood spoor zitten.

MickeyGouda | 04-01-23 | 10:05 | 1

Dit land is behoorlijk naar de kloten aan 't gaan inderdaad.

Bakkeleures | 04-01-23 | 11:01

Ja, maar die blaadjes op de rails. Ze komen zo onverwacht.

Keutels | 04-01-23 | 10:03 | 1

I.c.m. of gevolgd door bevroren wissels in de winter en spoorspatting in de zomer.

MK27 | 04-01-23 | 10:19

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl