Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof – Slavenclubs hebben gelijk: excuses op 1 juli

Dan kan de nieuwe Eerste Kamer zich er eerst over uitspreken

Het probleem van de discussie over de excuses voor het slavernijverleden is dat de eisende partij bestaat uit een potpourri van clubs. Een samenraapsel van tientallen stichtingen en verenigingen die onderling ook weer met elkaar verbonden zijn of juist wegens ruzie met elkander hebben gebroken. Zo kan het dus gebeuren dat (een deel van) de groep die afgelopen week op het Catshuis was iets anders vindt dan de lui die dit weekeinde nog met (bizarre) aanvullende eisen kwamen.

Om het nog complexer te maken: één van die organisaties die onder meer het woord neger wil verbieden en de schulden van de Caribische eilanden en Suriname wil kwijtschelden is Kick out Zwarte Piet. Deze club staat onder leiding van Jerry Afriyie, een Ghanees die behoort tot de Ashanti-stam die zelf in slaven handelde.

En dan is er nog de datum van de excuses waar over gesteggeld wordt. Het dossier is kortom een bende en de affaire is bovendien uitermate pijnlijk voor De Grote Procesbegeleider Mark Rutte die voor het eerst sinds 2010 alle controle lijkt te zijn kwijtgeraakt.

Maar er is een oplossing: een referendum. Want nu de betrokkenen – de Staat als rechtspersoon aan de ene kant en de nazaten van slaven aan de overzijde van deze politieke oceaan – er niet uit lijken te komen, biedt een referendum uitkomst.

Laat er nou net een volksraadpleging op de agenda staan! Woensdag 15 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Provinciale Statenverkiezingen, op dinsdag 30 mei kiezen de Staten de nieuwe Eerste Kamer.

Het kabinet wil excuses aanbieden op maandag 19 december, een deel van de slavenclubs vindt zaterdag 1 juli volgend jaar gepaster. Dat komt perfect uit want dan kan de nieuwe Eerste Kamer zich in de tussentijd uitspreken over het wel of niet excuses aanbieden (wat een interessante uitslag kan worden, leert een schuin oog op de peilingen).

Maak de excuses derhalve inzet van 15 maart en laat het volk zich maar uitspreken. Want het is diezelfde kiezer die uiteindelijk al dan niet de poeplap zal moeten trekken.

Reaguursels

Inloggen

In 1860 kostte een brood omgerekend €. 0,07. 5% van de huidige prijs.
45.000 x 5% = 2250,- Lijkt me voldoende.

priwax | 11-12-22 | 22:24

Gewoon bestellen en opdrinken. Wordt je vrolijker van:
goedexcuus.nl/
(dus ik zocht hoe je écht een goed excuus kon maken. Heb je blijkbaar geen 200 miljoen euro voor nodig)

nobodiesunmighty | 11-12-22 | 22:14

Als je het omdraaide heb je regen

Druplol | 11-12-22 | 20:03 | 1

Dat is waar, maar je kunt het ook negeren.

sytze_flychen | 11-12-22 | 20:36

Al het geld wat je aan Suriname geeft verdwijnt in de zakken van Santokhi. NL heeft met de onafhankelijkheid ik meen iets van 27 plantages achtergelaten en 3,5 miljard, infrastructuur.. kortom een welvarend land

schillenboer | 11-12-22 | 20:02 | 1

Dat moet na 45 jaar zelfstandigheid toch een stuk hoger liggen...

Openstijl | 11-12-22 | 21:14

Neger.

coitus reservatus | 11-12-22 | 19:21

Minister van Financiën reist naar Suriname om plooien glad te strijken.
Dus niet de minister van koninkrijksrelaties, maar de minister van Financiën

Humsico | 11-12-22 | 18:20 | 1

Dat gaat weer een hele hoop geld kosten, let op mijn woorden. Held
Heksje Kaag gaat de goedkeuring van al die ZG. Slachtoffers afkopen, zeker weten.

jan den hollander | 11-12-22 | 19:07

In naam van wie worden excuses gemaakt, wie is de schuldige anno 2022. Is het de witte Nederlander, ikzelf, mijn dochter van 5? Ik vind het in en in triest.

Burgerzaken | 11-12-22 | 17:57 | 3

Niet namens mij in ieder geval. Geen idee waarom er namens mij excuses moet worden aangeboden want ik heb nog nooit een slaaf gehad en zal nooit een slaaf hebben. We kunnen beter eens bezig met naar Mars gaan dan bezig met dit verhaal.

Omebert | 11-12-22 | 18:03

@Omebert | 11-12-22 | 18:03: ook niet namens mij, net als een Duitser excuses moet aanbieden omdat hij mijn opa heeft bezet. En die man heeft wat meegemaakt als jochie.

Burgerzaken | 11-12-22 | 18:21

De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden zat vuistdiep in de verschillende West Indische Compagnien, en (bv) de Societeit voor Suriname. Dat zijn de clubs die aan beide kanten van de oceaan grond hebben veroverd, en slaven hebben gehandeld. Toen die private bedrijven werden opgeheven kwamen de bezittingen bij de staat terecht, en nadat we de Fransen er (met wat hulp) uitgeschopt hebben vielen de koloniën direct onder het rijk. Dat duurde tot de post-WO II onafhankelijkheidsuitroepingen.

De huidige staat kan zichzelf zien als de opvolgende rechtspersoon, en dus verantwoordelijkheid nemen voor het handelen van de voorgangers. Het maakt dan excuses namens de staat, voor het handelen, niet per se excuus namens iedere inwoner privé.

Ook daar kunnen we van alles van vinden. Maar je vroeg namens wie er excuses worden gemaakt. Ik ben persoonlijk niet tegen excuses maar sta er cynisch in: het gaat niet om excuses maar om herstelbetalingen, en daar ben ik wel tegen.

Sjors W. | 11-12-22 | 19:04

Kaag zal een gefaseerd 'weg-met-ons' lijn volgen.
Er zijn namelijk hier nog mensen op het platteland die moeten nog even aan het idee wennen- dat is net als bij andere kwesties haar houding.

J.Hendrikse | 11-12-22 | 17:00

De schulden van de bovenwindse aflossen en meteen doorpakken. Verkopen die eilanden aan Venezuela. Doe maar voor een 10 supertankers vol olie, krijgen we ook nog wat waar voor ons geld.

Dzjengis-Somebody | 11-12-22 | 16:56 | 2

Ik zeg Djengis voor MP. Jij hebt tenminste ideeën die hout snijden.

Omebert | 11-12-22 | 18:04

Onafhankelijk verklaren is al voldoende om ze de schrik van hun leven te geven. Als je dat als eis stelt slaan ze het excuus subiet af.

Sneerpoets | 11-12-22 | 20:02

Rutte moet straks excuses aanbieden voor de slecht uitgevoerde excuses. En dat zal ook wel scheve gezichten trekken, dus nog een keer excuses, en nog een keer. Uiteindelijk komen we dan bij de kern van de zaak, en dat is poen. Maar ja, het zal nooit genoeg poen zijn in de ogen van de donkere medemens, dus dat gaat weer leiden tot meer excuses en meer poen. Dit zal nooit opgelost worden, de bladzijde gaat nooit om.
Over poen gesproken: Wat is precies de materiële en immateriële schade die een nazaat van een slaaf heeft geleden? Wordt die verrekend met materiële en immateriële baten? Denk aan de welvaartsverschillen tussen Nederland en het Afrikaanse land van herkomst: De nazaten zitten er warmpjes bij, in tegenstelling tot de nazaten van dikke manke Bubu, die de slavenhandelaars niet moesten.
Ik zie maar 1 oplossing: Het kabinet valt over deze kwestie en een volgend kabinet met gezond verstand verdomd het om excuses te maken voor iets waar de huidige Nederlanders geen schuld en hebben en de huidige nazaten van slaven geen schade door ondervinden.

Zeddegeizot | 11-12-22 | 16:54

Kaag gaat naar Suriname...... dat wordt een duur reisje en Negerzoen is verleden tijd. We zijn volledig de weg kwijt en Nederland zakt snel verder weg.

Blonde Nel | 11-12-22 | 16:48 | 1

Kaag is als minister van financiën indrrdaad de aangewezen regeringsvertegenwoordiger om hierin op te treden. Ik neem dat ze dit kordaat voor eens en altijd afhandelt. Suriname heeft inmeddels meer dan voldoende "herstelbetalingen" gehad. Een dankjewel van de Surinamers is niet nodig.

nick666 | 11-12-22 | 16:57

Als Rutte toch eens ballen zou hebben.
Zou die delegatie op het Catshuis keihard uitgelachen hebben en ze allemaal € 5 gegeven hebben met de mededeling: ga maar een ijsje kopen en laat ik jullie nooit meer zien of horen, begrepen.

Uw Verzekeringsadvis | 11-12-22 | 16:47 | 1

Ik zou ƒ 5,- betalen, lijkt me meer dan voldoende...

Plastique | 11-12-22 | 22:51

Zo had ik vorige maand een mooie nieuwe rode e-bike van Stella gekocht, prachtig ding.
Ben ik gisteren met mn vrouw aan het winkelen, zie ik ineens een “persoon van kleur” op een rode Stella door t dorp fietsen.
Kut! Das de mijne dacht ik. Dus ik bloedchagrijnig naar huis om in de schuur te kijken of het inderdaad de mijne was.
Gelukkig zat ie netjes de aardappelen te schillen

Crankhead | 11-12-22 | 16:40 | 2

LOL

Blonde Nel | 11-12-22 | 16:49

roflol

King of the Oneliner | 11-12-22 | 18:29

Dit gaat een ongekende ‘clusterfuck’ worden, let maar eens op de aankomende tijden. De zogenaamde ‘white privilege’ beschuldigingen versus de ‘gevangenis van lage verwachtingen’ etc. Allemaal tot doel om mensen, groepen, stammen en afkomsten tegen elkaar op te zetten.

Excuses eisen is in dit geval vervallen tot een machtsspel. Echter, wie heeft deze bal opgegooid en aan het rollen gebracht, nou? Dan wil ik natuurlijk ook onderzoek naar wie hier wel en wie hier niets me van doen hadden ooit in de tijd. Maar ik begrijp de insteek: bij schuld hoort straf en die straf koppelen wij aan wit (blank), locatie en volk (de vermeende racisten). Polarisatie in optima forma.

Mijn voorspelling is dat de doos van Pandora niet meer dicht gaat. Dus nogmaals: wie zitten hier achter en met welk doel?

Unsinkable-Sam | 11-12-22 | 16:10 | 1

Daarover speculeren wordt al snel als complotdenken gezien. Maar dat er geen enkele goede bedoeling achter zit is duidelijk. De motivatie van deze provo's zal per persoon verschillen. Voor sommigen is het extreme domheid en naïviteit; voor anderen een goed gesubsidieerd verdienmodel.
Maar ik kan de sinds eind jaren '60 gepredikte "weg-met-ons" doctrine niet los zien van wat ex-KGB-er Yuri Bezmenov daarover 40 jaar geleden al zei. De KGB was uit op chaos in het Westen, en verspreidde dus oa theorieën die mensen hier tegen elkaar opzette. Sowieso geldt voor veel linkse dogma's dat die toch wel erg in ons nadeel werkten. Denk aan eenzijdige ontwapening, het gedogen van drugs en criminaliteit, het afwijzen van de rechtstaat, ongecontroleerde massaimmigratie, etc.

Ik denk dat veel van deze ooit ondermijnend bedoelde dogma's na de val van de USSR een eigen leven zijn gaan leiden. De meeste mensen zijn nou eenmaal niet geneigd om na hun 20e, hooguit 30e verjaardag nog te twijfelen aan hun geloof. Op gegeven moment blijven ze volharden dat de aarde plat is, geslacht een keuze en identiteitspolitiek de oplossing om vrijheden te bestrijden.

Dandruff | 11-12-22 | 16:50

Sigrid Kaag vliegt naar Suriname om “de plooien glad te strijken”, Nederland gaat dus gewoon betalen!

Tollebol | 11-12-22 | 15:59 | 2

Het schijnt dat Kaag er naar streeft om elk jaar 10 tot 20 hele dagen niet in een vliegtuig te stappen. Benieuwd of dat haar dit jaar eindelijk eens gaat lukken.

Dandruff | 11-12-22 | 16:33

De voormalig 'topdiplomate' gaat weer haar oude truukje doen? Hopelijk is het regeringsvliegtuig beschikbaar want anders stelt Kaag het reisje uit.

Toos Bevergeil | 11-12-22 | 16:37

Referendum voor het gepeupel? Daar beginnen ze niet meer aan hoor. En zou het wel plaatsvinden en niet gunstig uitvallen is het toch maar raadplegend en leg je de uitslag naast je neer toch? Zie eerdere referenda!

Jan, Leiden | 11-12-22 | 15:37

Suriname eiste helemaal niet eens excuses...

McCain | 11-12-22 | 15:36

Ik denk dat ik op 19 december maar eens bij het zogenaamde 'Slavernijmonument' ga staan met een bord:
-
'NIET NAMENS MIJ'

bisbisbis | 11-12-22 | 15:36 | 1

Je dient straks een certificaat van Onschuld via Mijn Overheid te downloaden.

Unsinkable-Sam | 11-12-22 | 16:13

"Daarnaast legden een groep belangenclubs én de premier van Aruba een eisenpakket op tafel met voorwaarden waaraan moet worden voldaan voor de excuses geaccepteerd worden. Ze vragen onder meer om het schrappen van schulden van de oude koloniën, herstelbetaling, strafbaarstelling voor het gebruik van het woord ’neger’ en een einde aan Zwarte Piet."
Bron: Telegraaf vandaag.

Ook zwarte Piet moet worden afgeschaft volgens premier van Aruba. Benieuwd wat Kaag hierin gaat bespreken in de voorbespreking....

Jan, Leiden | 11-12-22 | 15:34 | 1

Als die schulden geschrapt worden blijft er meer geld over voor andere zaken. De vraag is of de bevolking daar van profiteert.

lekgoot | 11-12-22 | 16:35

Die excuses lijkt me echt iets uit de ideeënbus van D66. In ieder geval is het weer eens iet waar verder niemand beter van wordt. Tenzij de nabestaanden er alsnog flink munt uit weten te slaan. Maar anders volstrekt betekenisloos. De daders zijn al lang dood en waren bovendien niet representatief voor de Nederlandse bevolking, die destijds niks te zeggen had en net als de rest van de wereld zelf ook onder de knoet gehouden werd. De slaaf van een goede slavenhouder had het nog beter dan de inwoners in hun plaggenhutten hier. Het enige wat het oplevert is heel veel geouwehoer met vermoedelijk als blijvertje een verslechtering in de verhoudingen tussen gemeenschappen.

Wat ik dan tegelijkertijd weer wonderlijk vind is dat Weerwind de excuses mag uitspreken. Terwijl Kaag dat ook kan doen. D66-ers genoeg zou ik zeggen. Aan de andere kant kan je zoiets ook het toppunt van integratie noemen. Een bruine slavennazaat die in Suriname excuses uitspreekt voor het onrecht dat een paar blanke plantagehouders zo'n 160 jaar geleden begingen.

Nu waren daar ook nog joodse plantagehouders die slaven hielden. Zou het CIDI nu met aparte excuses moeten komen? Geintje natuurlijk, ik wil er alleen maar mee aangeven dat ik dit de grootst mogelijke flauwekul van Rutte IV vind.

jochum1980 | 11-12-22 | 15:19

Ik heb door WO2 mijn opa en oma van moeders kant nooit gekend.
Kan ik daar ook excuus en vooral herstelbetaling voor gaan -vragen- eisen bij onze oosterburen?

Gerf | 11-12-22 | 15:12 | 1

Ja hoor, vragen staat vrij. Of je kans maakt is een tweede.

Analia von Solmsch | 11-12-22 | 15:19

"Wit" of "witte" gebruiken in plaats van "blank" of "blanke".
Dat zou ook strafbaar moeten zijn. Want beledigend.

Is dit nog nieuws? | 11-12-22 | 15:11

Hahaha! Kaag gaat naar Suriname om plooien glad te strijken inzake excuses slavernij!!
" houdt jullie a.u.b. even gereisd! Wij staan in maart voor ps verkiezingen. Daarna pas kunnen wij u ook financiële toezeggingen doen. Eerst excuses en houden we het financiële aspect even stil. In juli kunnen wij ongehinderd met een vorm van herstelbetalingen komen.
Zo doen wij dat met het Nederlandse volk. Beetje in slaap sussen!"
Neemt zij ook die ghanees airfryer mee? Met het ghanese slavenhadelaars
Verleden? Kan hij gelijk even ook daar de zwarte piet gaan verbieden! verleden

Mispel | 11-12-22 | 15:00 | 2

Air Force Kaag bij elke kans met de Boeing Business Jet via de Schiphol private terminal op reis. U als Nederlander moet de kachel uitzetten en boeten.

McCain | 11-12-22 | 15:07

Goede analyse van die Kaag noodoplossing. Kijken of Kaag daar ook haar arrogante communicatie volhoudt of dat zij zich, voor de Surinaamse leiders, genoeg neerbuigend opstelt voor acceptatie van die uitgestelde financiële deal.

Nomen | 11-12-22 | 15:13

Zolang de uit te betalen schavergoeding worden afgetrokken van de uit te betalen werkeloosheidsuitkeringen heb ik er geen bezwaar tegen, want dan komt alles gewoon weer terug.

Nomen | 11-12-22 | 14:59

www.youtube.com/watch?v=uS2dz00OW5U
Overigens bevestigt ook Piet Emmer dat de Nederlandse Staat een actieve rol had in het beschermen van de slavenhandel, de uitbreiding en veiligstelling van koloniën en het meesturen van militairen met expedities van de WIC en de VOC. De Nederlandse Staat was dus destijds "schuldig" aan deze zaak, wat destijds overigens de normaalste zaak van de wereld was, maar als je het dan hebt over aansprakelijkheid, dan is (was) de Nederlandse Staat de verantwoordelijke instantie.

Beste_Landgenoten | 11-12-22 | 14:54 | 6

@Troyan horse | 11-12-22 | 16:41:
Ik citeer Piet Emmer, het grote voorbeeld voor de anti excuses club, waar hij zegt dat de Nederlandse staat een flinke rol had in de slavernij. Druipkaars.

Beste_Landgenoten | 11-12-22 | 16:48

Piet Emmer laat zich overigens niet uit over de vraag of de Nederlandse Staat "schuldig" was, en al helemaal niet over aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid van de Staat der Nederlanden nu. Hij stelt feiten vast, en een hele hoop van die feiten mogen in het huidige debat niet eens genoemd worden. Ik raad eenieder die je reaguursel leest aan om het hele interview te beluistere, of nog beter, zijn boek te lezen.

Schoorsteenveger | 11-12-22 | 20:48

@Schoorsteenveger | 11-12-22 | 20:48:
Maar ik neem ook geen stelling tegen zijn verhaal. Alleen de bewering dat, omdat de voc een private onderneming was, de staat geen actieve rol zou hebben gehad.

Beste_Landgenoten | 11-12-22 | 21:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed idee van Bassiehof, mits inderdaad alle partijen vooraf in hun verkiezingsprogramma aangeven of ze wel of geen excuses willen aanbieden en dan ook vermelden of ze die eisen willen overnemen en welke.

Wat mij betreft dan ook elke partij/elk kamerlid dat de belofte verbreekt 10 jaar de bak in. Oftewel, je belofte is hard en niet verbreekbaar.

Goofy Goofball | 11-12-22 | 14:50 | 1

Iets zegt me dat de PVV dan nog wel eens heel erg groot zou kunnen worden!

Tollebol | 11-12-22 | 16:01

Het zou duidelijkheid verschaffen als huidige politieke oppositie partijen in hun programma zetten dat, indien zij in een nieuwe regering komen na 15 maar, zij de in het vorige kabinet aangeboden excuses weer zullen intrekken.

Nomen | 11-12-22 | 14:43

Kijk, als excuses aanbieden en het betalen van een hetstelbedrag, geschiedt onder de voorwaarde dat geen enkel maar dan ook geen enkel zwart persoon, nooit maar dan ook nooit meer een klacht laat horen over achterstelling, racisme, discriminatie en al die aan slavernij toegeschreven ellende, dan ben ik hartstikke vóór! Maar... iets zegt mij dat we ook dan niet af zijn van deze morele chantage, die zich tot in den eeuwigheid uitbetaalt.

Amsterdamsko | 11-12-22 | 14:33 | 5

@Dandruff | 11-12-22 | 15:09: Sippenhaftung. Daarbij is het zeer moeilijk, dan niet onmogelijk, om vast te stellen wie daders en slachtoffers waren. De meeste Nederlanders waren geen daders en een groot deel van de Surinaamse bevolking is nooit slaaf geweest, maar bijvoorbeeld contractarbeider (de Hindoestaanse Surinamers met name.)

kapoerewiet | 11-12-22 | 15:17

@Dandruff | 11-12-22 | 15:09:
Nee maar denk nou aan de voordelen: na die ene keer betalen heb je nooit meer gezeik, of je kunt wijzen (en dan met recht) naar deze voldane nota. Dus hoppakee, met de RAL-wijzer langs de nazaten om ook gezien de bloedzuiverheidslijnen (de mate van puurheid in nazaatschap zeg maar) de hoogte van het bedrag vast te stellen, zoals ook de schade van de aardbevingen in Groningen worden vastgesteld (welke scheur is door een beving?) en daarna reken je een keer af. Met als disclaimer dat daarna geen aanspraak meer kan worden gemaakt tenzij nieuwe schade door slavernij kan worden bewezen.

Beste_Landgenoten | 11-12-22 | 15:17

@Beste_Landgenoten | 11-12-22 | 15:17:

We praten over allerlei clubjes die al decennialang leven van subsidiepotjes. Die graaiers gaan na een eventuele laatste "herstelbetaling" echt niet op zoek naar een echte baan. Waarmee ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan dit land waar ze al hun vrijheden, welvaart etc aan te danken hebben.

Nuttig werk verrichten is geen optie, dus dat wordt nieuwe "herstelbetalingen" eisen. Voor elke Sinterklaasviering sinds 1873; voor eeuwenlang gebruik van woorden die sinds 2020 *ineens* taboe zijn; voor woorden die vanaf 2030 *ineens* taboe worden, voor elke gearresteerde crimineel-van-kleur, etc.

We moeten gewoon duidelijk zijn dat dat niet kan.
Dit is ook niet te vergelijken met daadwerkelijke schades zoals in Groningen. Die bovendien al in 1969 waren voorspeld, maar waar vervolgens decennialang niks mee gedaan is terwijl gedupeerden werden voorgelogen.

Dandruff | 11-12-22 | 15:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Er moet me toch iets van het hart. Mijn achternaam duidt een eiland aan waar slaven na de overtocht werden verzameld. Slaven werden slaven omdat in Ghana de ene stam de andere stam militair versloeg en de overwonnenen werden verkocht aan o.a. de Nederlanders. Na de overtocht werden ze vooral ingezet op de plantages in Suriname. Dat was natuurlijk geen goede business want anders waren geen slaven nodig. We zijn het erover eens dat de slaven erg slecht behandeld werden. De plantage-industrie bedroeg circa 4 % van de Nederlandse economie.

Eerst worden excuses gevraagd door allerlei groeperingen die mij nooit iets gevraagd hebben. Er werd duidelijk aangegeven dat het om excuses zou gaan, niet om geld. Nu de excuses dichterbij komen, draait het slechts nog om geld, de excuses zijn een deur naar geld geworden. Vooral door specifieke belangengroeperingen die mij niets gevraagd hebben.

Ik ben professional en ik leef zelfstandig van de markt. Van discriminatie is bij mij weinig sprake – natuurlijk denken mannen wel eens dat wij wat losjes in de broek zijn en hangen soms erg over me heen, maar dat is eigenlijk alles wat ik meekrijg. Zowel de roep om geld als het geld zelf als goedmaker, zal mij veel meer geld kosten dan het mij oplevert. Dan heb je nog de verscheuring in de samenleving, de processen die gevoerd gaan worden en de verschuiving in de publieke opinie: het zal mij opdrachtgevers gaan kosten. Naar mijn mening kan het alleen voor de staatsruifvreters goed zijn omdat ze toch niets te verliezen hebben en denken mooi een x bedrag in de zak te kunnen steken. Dat daarmee een vuurtje wordt opgestookt in de samenleving zal hen worst zijn.

Natuurlijk ben ik voor een goede voorlichting over wat er in die periode is gebeurd. Maar dat geldt ook voor Indonesië. En voor de zigeuners. En voor de homo’s. Ik spreek me uit tegen de morele chantage die nu gepleegd wordt.

nancystjago | 11-12-22 | 14:22 | 3

En de geschiedenis van Afrika moet nog geschreven worden. De hier in Nederland bivakkerende Ashanti-gemeenschap is er in elk geval nog lang niet voor klaar, voor een kritische kijk op het eigen verleden. Die lui leven met mythes en sprookjes en verklaren iedereen de oorlog die maar één kritische vraag durft te stellen. Dat het uitgerekend Ashanti-nazaten zijn die hier zo'n grote bek hebben kan geen toeval zijn. Difmund Freud noemde zoiets projectie, maar het zit nog veel dieper denk ik.

Schoorsteenveger | 11-12-22 | 14:39

Goede, interessante tegel, Nancy. Om in te sturen naar NRC/VK/Trouw enz als tegengeluid.

kapoerewiet | 11-12-22 | 15:21

Precies ze krijgen een compensatie. Ze spreken over 45K. 45K, dat is niet veel en als dat op is en dat is weg binnen 1 jaar, wat dan? Gaan ze dan meer eisen. Hier heb je niks aan. Je kansen pakken en wat van je leven maken i.p.v. verongelijkt klagen over alles en iedereen zal je verder brengen in het leven.

EmilioEsteves | 11-12-22 | 16:21

Tegen al deze idioterie is er maar één ding te doen om niet te verzuren: Luisteren naar "New pony' van de Dead Weather.

forecastle | 11-12-22 | 14:18 | 2

Voor alle duidelijkheid. En oh ja, ik ben een blanke Nederlander geboren in Suriname. Wie niet vraag ik mij af.
[Verse 1]
I had a pony, her name was Lucifer (How much longer)
I had a pony, her name was Lucifer (How much how much, how much longer)
She broke her leg and needed shooting
I swear it hurt me more than it hurted her

[Verse 2]
Sometimes I wonder what's going on with Miss X (How much longer)
Sometimes I wonder what's going on with Miss X(How much how much, how much longer)
She's got such a sweet disposition
I never know what the girl's gonna do to me next
[Guitar solo]

[Verse 3]
Everybody say you're using voodoo, your feet walk by themselves
Everybody say you're using voodoo, I've seen your feet walk by themselves
Oh, baby, that god you're praying to is gonna give you back what you're wishing on someone else

[Verse 4]
Come over here pony, I wanna climb up one time on you
Come over here pony, I wanna climb up one time on you
Come over here pony, I wanna climb up one time on you
Well, you're so nasty and you're so bad - I say I love you, I do

[Outro]
How much, how much
How much, how much
How much, how much
How much, how much
How much, how much
How much, how much
How much, how much
How much, how much
How much, how much
How much, how much

forecastle | 11-12-22 | 15:41

I'm just a bachelor. I'm looking for a partner · Someone who knows how to ride

Whisky | 11-12-22 | 16:16

Nog maar eens, voor de broodnodige nuance:
www.youtube.com/watch?v=uS2dz00OW5U
Geen omroep die het aandurft om het thema op dit niveau aan te snijden.

Schoorsteenveger | 11-12-22 | 14:12

Ik heb vanmorgen eens de moeite genomen echt naar Slaverij, handel, enzv. te kijken.
Verschrikkelijk, 12,5 miljoen mensen en ook kinderen ‘om de gaatjes op de schepen te vullen’.
Geroofd, gepakt door hoofdzakelijk twee stammen in West Afrika. Hele dorpen geroofd, door Afrikanen zelf, maar het Westen dat daar dankbaar gebruik van heeft gemaakt. Een kleine elite heeft hier veel geld verdiend, natuurlijk ook de lokale plantagehouders in Amerika, allemaal blank.
De kerk vond het goed en vreette ervan mee.
Veijwel alle zeestaten, Portugal, Engelsen enzv.
Maar voel ik mij als 10e generatie hieraan schuldig?
De excuses voor de vorm, is lachwekkend, een fonds voor herstelbetallingen is ronduit treurig.
Neder is geen scheldwoord, net als dat Turk of Belg dat niet is, tenzij ze het er zelf naar maken.

Ray Skak | 11-12-22 | 14:06 | 2

Nope. Niet allemaal blank.

Asteroid-B612 | 11-12-22 | 14:19

Zal toch Groningen leeggepompt moeten worden, centjes zijn op.
Jaartje of 40 hebben we ook het " gastarbeider fenomeen " daarvan in stand kunnen houden.
2 weken werken en 40 jaar de WAO en AOW in met je 7 kinderen, stond gisteren een mooi stuk over in het Parool.

Uw Verzekeringsadvis | 11-12-22 | 14:03 | 2

Hoezo? Die "schadevergoeding" - en geloof me, die gaat er precies komen zoals geeist- wordt gewoon betaald met jouw en mijn belastinggeld, verlaging aow, bezuinigingen op onderwijs, gezondheidszorg etc. Zo simpel werkt dat.

me163komet | 11-12-22 | 14:19

Snap het niet, van dat verbod op het woord 'neger'. Het komt van het woord 'negro', dat zwart betekent. In feite een verkeerd woord, want de meeste mensen-van-afrikaanse-afkomst zijn niet zwart maar 50 tinten bruin.
'Brownie' zou dus meer op zijn plaats zijn. Maar je mag dus wel 'zwarte' zeggen? Onbegrijpelijk. Maar wellicht is dat een geuzennaam.
Maar ook dat gedram van de antiracisme-clubjes over het woord 'witte' in plaats van 'blanke' komt me de neus uit. 'Wit' waren alleen de dames van stand, die de hele dag uit de zon bleven, zich insmeerden met loodwit om een wit uiterlijk te krijgen, en daardoor uiteindelijk ziek werden. Maar misschien is dat dan wel de connotatie die die ziekelijke clubjes ook aan ons willen hechten.

ib000193@xs4all.nl | 11-12-22 | 13:55 | 4

@Dandruff | 11-12-22 | 14:30: Kan er dan echt NIEMAND tegen dat wijf zeggen "I don't give a flying fuck what you say" ?

Asteroid-B612 | 11-12-22 | 15:04
-weggejorist-
Bumper | 11-12-22 | 15:20
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb een veel betere oplossing: zeg die beroepsgekwetsten dat ze op kunnen donderen met de erfzonde die ze ons proberen aan te praten (en die werkelijk niemand voelt) en dat ze hun eigen geld gaan verdienen in plaats van teren op dat van anderen. Net zo goed als die Airfryer niet verantwoordelijk is voor het feit dat zijn familie/stam slavenhandelaren zijn, zijn wij niet verantwoordelijk voor het gedrag van voorouders tig generaties geleden. Het enige dat we kunnen is ervan leren en daarin zijn wij volgens mij een stuk verder dan al die misselijke om geld bedelende klaagclubjes.

Hoezo ben ik een lul | 11-12-22 | 13:39 | 2

Wie na 150 jaar nog in de (andermans) slachtofferrol zit heeft geen geld nodig, maar een psycholoog, en educatie.

Harry.Langezwaal | 11-12-22 | 14:19

Toptegel.

Veepert | 11-12-22 | 15:02
-weggejorist-
theo-is-dood | 11-12-22 | 13:39

Zou mooi zijn als dit kabinet stikt in zijn excuses. Dat zou nog eens wat zijn. Het kabinet dat valt over het slavernijverleden.

Jan van Haerlem | 11-12-22 | 13:38

De voorouders plukten verplicht katoen, de nazaten plukken vrijwillig geld.

Kowalski11 | 11-12-22 | 13:36 | 5

@Kowalski11 | 11-12-22 | 13:53:

Het is niet dat ik van de gevatte-tegel-politie ben, hoor. Maar in deze discussie is deze nuance toch wel erg belangrijk. Juist omdat links voortdurend mensen en bevolkingsgroepenen tegen elkaar opzet vanwege zogenaamde moraalridderij. Iedereen moet weten dat dit niet om blank versus zwart gaat, maar om belastingbetaler versus belastinggraaier. En dat loopt dwars door alle huidskleuren heen, zowel aan de betalende als aan de graaiende kant.

Dandruff | 11-12-22 | 14:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is leuk geprobeerd, een referendum, maar iedereen en zijn moeder weet dat die club van die andere Paternotte definitief genezen is van het luisteren naar de stem van het volk.

En misschien lukt het je wel om nog eens een referendum georganiseerd te krijgen, 15 maart aanstaande, maar weet dan dat Marketing Rutte nog steeds PM is en hij dus gewoon zijn reet afveegt met referendauitslagen. Zoals hij dat doet met het vorige referendum en zelfs met verkiezingsprogramma van de VVD, kamermoties, ledenraadplegingen, enz.

Heurtebise | 11-12-22 | 13:32 | 1

Volgens mij snapt u het even niet volledig. Met referendum wordt de verkiezingen bedoeld. Met uw stem draagt u bij aan de samenstelling van de eerste Kamer, en dus indirect ook aan de stemming over afhandeling van het slavernijverleden.

Harrie-Couvert | 11-12-22 | 13:43

Excuses maken, geld overboeken, schulden kwijtschelden. Prima, gaan we doen. Maar dan is het ook over en uit. Suriname en de eilanden mogen hun eigen boontjes doppen en er wordt met geen woord meer gerept over het slavernij verleden of andere aanstellerij van de gekleurde medemens.

Okami | 11-12-22 | 13:30

Zoals ik ook in een andere topic al heb gepost:

Geld voor bewustwording en het doceren van de HELE geschiedenis: OK.

Geld voor mensen die zichzelf willen verrijken over de lijken van hun verre voorouders: ECHT NIET.

Feit blijft dat we hier nooit ECHT tijdens geschiedenis hebben geleerd wat er in de Oost en West werkelijk is gebeurd.

Feit blijft dat zaken als VOC als prima worden gezien, terwijl men zelfs genocide heeft gepleegd. Zo sterk zelfs, dat we belangrijke bouwwerken ernaar hebben vernoemd. Bijv. Coentunnel. Zou A.Hitlertunnel ook zijn geaccepteerd? Of het J.Mengele ziekenhuis?

De onwetendheid is een in mijn ogen terecht punt waarvoor men zich hard maakt. Echter, de verrijking over de ruggen van mensen die je niet direct aansprakelijk kunt stellen is stuitend.

Stel: je vader was massamoordenaar, zou je dan als zijn zoon/dochter dan een schadevergoeding moeten betalen aan de nabestaanden? Zo lijkt het nu wel te worden voorgesteld. Walgelijk!

DankeSchon | 11-12-22 | 13:27 | 3

"Stel: je vader was massamoordenaar, zou je dan als zijn zoon/dochter dan een schadevergoeding moeten betalen aan de nabestaanden?"
Dan hebben we van Maxima nog heel wat tegoed.

Schoorsteenveger | 11-12-22 | 13:32

@Schoorsteenveger | 11-12-22 | 13:32: Hahaha, nu je het zegt. Er zullen vast wel Argentijnen in NL wonen die slachtoffers zijn van de Argentijnse dictatuur. Maar die zijn niet zwart, dus vermoed zomaar dat die zich niet zullen roeren.

DankeSchon | 11-12-22 | 13:36
-weggejorist-
theo-is-dood | 11-12-22 | 14:55

En gaan ‘ze’ ons ook nog uitgebreid bedanken? Voor het feit dat men niet meer tot slaaf is gemaakt en hoe gaan we daar compensatie naar ons toe voor berekenen. Misschien het best het een en ander weg te strepen tegenover elkaar.

P-unit | 11-12-22 | 13:23

Ja ja, er moet eerst nog even een gepeperde rekening opgemaakt worden,
voor vreselijke misdragingen van 150 jaar geleden.
.
Ik zeg het nog maar eens:
Slavernij *vandaag dag* interesseert te klagers niet.
Dit gaat puur om extra gratis geld.

hotmint | 11-12-22 | 13:22 | 2

In feite werd 150 jaar geleden de slavernij effectief afgeschaft. Ik zou dat geen misdraging willen noemen.

LD69 | 11-12-22 | 13:26

Volledig eens met de laatste 2 zinnen!

DankeSchon | 11-12-22 | 13:28

Als bij het grote "sorry" alle Nederlandse blanken dus als één blok schuldig geacht worden, betekent dat uiteraard ook meteen dat alle negers ook over één kam geschoren mogen worden als er een paar rotte kokosnoten bij zitten.

Sneerpoets | 11-12-22 | 13:18 | 3

Zo werkt het natuurlijk niet. Het werkt maar één kant uit. Slachtoffers zijn andere mensen dan daders. en erfleed is heel wat anders dan erfzonde. Het gaat er helemaal niet om of jij en ik deugen, of we goede mensen zijn, of we het goede voorhebben of het goede doen. Het feit dat we "nazaten" van slechte mensen zijn is genoeg om ons tot in eeuwigheid ter verantwoording te roepen. We krijgen ons zieltje nooit schoon, hoe hard we ook poetsen, maar poetsen zullen we, elke dag weer, tot in de eeuwen der eeuwen.

Schoorsteenveger | 11-12-22 | 13:23

@Schoorsteenveger | 11-12-22 | 13:23: maakt het gedwongen moeten poetsen in opdracht van een ander van een aantal Nederlanders geen slaven en de genen die dit eisen geen slavendrijver?

DankeSchon | 11-12-22 | 13:30

@DankeSchon | 11-12-22 | 13:30:
In morele zin worden wij inderdaad tot slaaf gemaakt. Dat is de teneur ook van "White fragility", dat uiterst invloedrijke werkje van Robin DiAngelo. Wij, blanke, aldus de auteur, zullen nooit maar dan ook nooit onze schuld in kunnen lossen, hoe hard we ook ons best doen.

Schoorsteenveger | 11-12-22 | 13:51

Het komt er dus uiteindelijk op neer dat de nazaten van een klein clubje slavenhandelaars die zelf nog nooit een slaaf gehad of verhandelt hebben, nu geldslaven worden van nazaten van slaven die zelf nog nooit slaaf zijn geweest.

Kowalski11 | 11-12-22 | 13:09 | 2

Nee.
Collectief.
Er waren een aantal slavenhandelaren in Nederland en daar moet iedereen nu voor boeten.

Is dit nog nieuws? | 11-12-22 | 13:18

@Is dit nog nieuws? | 11-12-22 | 13:18: Ah ja, je hebt gelijk, dat had ik niet helemaal duidelijk opgeschreven.

Kowalski11 | 11-12-22 | 13:28

Godezijdank heb ik op tijd m'n plantage verkocht aan wat Papoea's. Die namen daarmee de erfzonde over.
En hallo, wel met winst verkocht hè. Handel is handel. Kreeg er zelfs nog wat paradijsvogels gratis en voor niets bij. Kutbeesten natuurlijk, maar 't ging om het sympathieke gebaar.

Ichneumonidae | 11-12-22 | 13:09

Excuses. Van wie aan wie?
De geschiedenis leert ons dat twee eeuwen geleden Hollanders zich hebben beziggehouden met handel in slaven en en dat er in de koloniën ook Hollandse plantage-eigenaren slaven hielden. Diezelfde geschiedenis leert ons dat diezelfde Hollanders 150 jaar geleden besloten om een eind aan die slavernij te maken.
Mijn vraag is steeds maar weer wat de relatie is tussen deze geschiedkundige feiten en de positie van de Nederlandse Staat en zijn burgers enerzijds en degenen zie zich "nazaten van de tot staaf gemaakten" anderzijds.
Tussen vandaag en het moment waarop de slavernij werd afgeschaft zitten zo'n acht tot tien generaties, tussen vandaag en de hoogtijdagen der Hollandse slavendrijvers kom je al gauw op twaalf generaties. Dat betekent dat elke "nazaat" die beweert van een "tot slaaf gemaakte" af te stammen, in de twaalfde graad zo'n vijfduizend voorouders heeft.
Dat betekent ook dat elke Nederlandse burger in de twaalfde graad zo'n vijfduizend voorouders telt.
Een "nazaat" van een "tot slaaf gemaakte" heeft als er niet gelogen wordt minstens één voorouder die slaaf is geweest, maar de kans is uiterst gering dat er sprake is geweest van vijfduizend slaven op een rij. De kans is een stuk groter dat minstens één van die vijfduizend slavenhandelaar of slavendrijver was. En wat te zeggen van al die andere voorouders? Had niemand verder iets op zijn kerfstok?
Omgekeerd, dat alle voorouders van een Nederlander in de twaalfde graad in de slavenhandel of slavendrijverij zaten is ultiem onwaarschijnlijk, en zelfs is de kans dat er één der voorvaderen gelieerd was aan handel in slaven behoorlijk klein.
Je zou dan nog kunnen beweren dat de welvaart van Nederland nu voor een groot deel gebouwd is op de slavenhandel van toen, maar dat is maar zeer gedeeltelijk het geval. Berekeningen zeggen dat die handel niet meer dan vijf procent van de economie der Hollanden uitmaakte, en de vraag hoe de welvaart van toen verdeeld was over de Hollanden dient dan ook nog beantwoord te worden. De voorouders van vele, zo niet de meeste Nederlanders van nu hebben van de rijkdommen van destijds niets meegekregen, leefden in bittere armoede en voor vele generaties na hen was het leven nog even hard.
Omgekeerd, de "nazaten" van "tot slaaf gemaakten" hebben ieder voor zich een geschiedenis, en lang niet alle voorouders van hen hebben het slecht gehad, er zullen er heel wat tussen zitten die het goed hadden en een stuk welvarender waren dan veel voorouders van deze of gene Nederlander.
Dat er nu eisende partijen opstaan die even menen te kunnen dicteren wat de huidige Staat der Nederlanden direct schuldig zou zijn aan zogenaamde nazaten, en dat onze overheid zich kennelijk gedwongen ziet om over eieren te gaan lopen zegt alles over hoe wij ons vandaar de dag tot elkaar wensen te verhouden, maar weinig of eigenlijk helemaal niets over ons gezamenlijk verleden, laat staan over een serieuze poging om dat verleden op nieuwe wijze te interpreteren en daar als samenleving zijn voordeel mee te kunnen doen.
Excuses, wanneer ze worden uitgesproken, zijn excuses die niet namens mij worden uitgesproken. Ik distantieer mij volledig van die excuses en accepteer het van niemand gedwongen te worden te knielen of te buigen. Als er vandaag of morgen een petitie verschijnt met als titel "niet namens ons" zal ik die ondertekenen. Bij hoge uitzondering, want ik heb eigenlijk niet zoveel met petities. Maar wat moet je anders?

Schoorsteenveger | 11-12-22 | 13:06 | 1

Die jankende subsidie-negers zijn niet het probleem.
De deugende D666 'helper-whiteys' zijn het probleem.
En dat probleem kunnen we 15 maart 2023 oplossen.
Daarna is het "Leuk bedacht gast, je hebt ons oprecht aan het lachen gebracht, maar bij Schiphol zoeken ze nog koffersjouwers".

KayakFun | 11-12-22 | 15:59

Het woord neger verbieden, strafbaar stellen? Men probeert hiermee voor elke bevolkingsgroep een status aparte te creëren. In plaats van gelijkwaardigheid, zich boven de ander te plaatsen. Onder het mom van eerdere onderdrukking zich verheffen boven een ander. Om die ander vervolgens legaal te discrimineren. Als het woord "neger" nu daadwerkelijk in gebruik was geweest zoals het woord "nigger" in Amerika. Bedoeld om te discrimineren om een ander te kwetsen, te beledigen.. dan ja.. verbieden dat woord. Zomaar verbieden, dan negeer je de geschiedenis en naar mijn idee blokkeer je een vrije toekomst.

swapper | 11-12-22 | 13:04 | 2

Dat is blijkbaar ook compleet de bedoeling, de witte persoon/bevolking is hoe dan ook eeuwigdurend schuldig aan alles wat er ooit is gebeurd en moet (ja, *moet*) daarvoor boeten.
Alleen is de logica nu dat mensen die geen strafbare feiten hebben gepleegd, excuses moeten maken naar mensen die geen strafbaar feit hebben ondergaan, alleen omdat andere mensen het bij nog weer andere mensen wel hebben gedaan.
Als je dit voor de rechter brengt als excuusgeldeiser dan word je buiten gezet wegens verspilling van tijd.

Dezenaamhier | 11-12-22 | 14:23

Als ik dat woord moet negeren, dan zeg ik voortaan wel "jager".

Jan de Vries | 11-12-22 | 13:00

Die slavernij excuses mensen hebben een paar stichtingen en verenigingen.
Waarom wordt daar zoveel gewicht aan gegeven?

T is toch geen politieke partij.
En eisen?
En als we nou nee zeggen tegen die eisen, wat dan?
Staken?
Terrorisme?
Protesten?
Racisme kaart trekken?
Huilen?

En "neger" als woord verbieden?
Mag nigger dan nog wel, wat dat hoor je in veel films, series en muziek.
En onderling, mag een neger een ander persoon dan nog wel neger noemen?

Ga toch weg......!!

Is dit nog nieuws? | 11-12-22 | 12:59 | 5

@sioux_ | 11-12-22 | 13:14:
Sinds Meghan Markle in woord en daad het strijdtoneel heeft betreden is iedereen die geen albino is een POC.

Schoorsteenveger | 11-12-22 | 13:19
▼ 2 antwoorden verborgen

De belachelijke excuus betalingen voor een lang vervlogen slavernij verleden scheppen een precedent wat er toe zal kunnen leiden dat meerdere groeperingen zich gaan melden om hier munt uit te slaan. Nederland heeft een koloniaal verleden met zo hier en daar een zwarte bladzijde, en daar willen bijvoorbeeld Indonesiërs en anderen graag een monetaire genoegdoening voor zien. De NL regering moet geen cent uitgeven aan deze woke bagger.

Broadsquire | 11-12-22 | 12:57

Die herstelbetaling bestaat toch al, dat heet gewoon Bijstand.

zoalsikhetzeg | 11-12-22 | 12:57

Om de koning excuses te laten uitspreken moet dat voorbereid zijn door het kabinet. Staatskundig is het dan het makkelijkst dat het kabinet deze excuses al heeft gemaakt zodat ons staatshoofd deze dan kan herhalen en bevestigen. Zo is dat met Indonesië ook gegaan.

P-unit | 11-12-22 | 12:56

Vooruit dan maar. Ik zal geen slaven meer houden.

maxrelax | 11-12-22 | 12:52

Voor de kust van Suriname zijn grote en winbare hoeveelheden olie gevonden. Zoveel olie dat elke Surinamer op papier miljonair is.

“ De totale olieproductie in 2020 bedroeg volgens de jaarrekening van Staatsolie 6 miljoen vaten en die zorgden voor een bruto opbrengst van 432 miljoen dollar. Maar de nieuwe vondsten moeten miljarden gaan opleveren, al zal er vermoedelijk pas op z'n vroegst in 2025 echt olie uit de nieuw gevonden velden worden gehaald.”

theo-is-dood | 11-12-22 | 12:50 | 5

Dan stel ik voor Suriname te koloniseren.

Zapata10 | 11-12-22 | 13:02

Suriname (nou ja, de 'leiding') heeft zich toch aan China verkocht?

Monkey Cabbage | 11-12-22 | 13:06

@Monkey Cabbage | 11-12-22 | 13:06: Dan gaan we ook China koloniseren.

Zapata10 | 11-12-22 | 13:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Rutte kennende vindt ie nog wel een geitenpaadje, dat er juridisch iets niet helemaal in de haak was met het afschaffen van de slavernij of zoiets en dat excuses bij nader inzien niet aan de orde zijn. Daar hebben we hem tenslotte voor ingehuurd. Nou ja: gekozen. Min of meer.

HeerVanStand | 11-12-22 | 12:50 | 1

Rutte? Die komt met een inlegvel en wij betalen weer.

Jan de Vries | 11-12-22 | 13:02

Het woord 'neger' moet verboden worden. Ik neem aan dat men het gebruik van het woord 'neger' bedoelt. Maar hoe zet je dat in de wet als je het woord 'neger' niet mag gebruiken?

McSnor | 11-12-22 | 12:48 | 4

Ja maar dan moeten we de wet ook verbieden.

McSnor | 11-12-22 | 12:54

We hernoemen elke neger tot Ger.Nee Ger dat mag niet.

Coolcalmcollected | 11-12-22 | 13:19
▼ 1 antwoord verborgen

Als de WIC gewoon dagelijks z’n sms-jes had gewist hadden we van die hele slavenhandel nooit gehoord. (‘t Is allemaal de schuld van Jan de Laet).

LD69 | 11-12-22 | 12:48
-weggejorist-
Caparzo*Inc | 11-12-22 | 12:47 | 2

Ten tijde van de blank op zwarte slavernij waren er in Europa en Rusland 'horigen'. Geen bezit, de kasteelheer bepaalde met wie je trouwt en een groot deel van de oogst ging naar diezelfde horken. Je kon ook ingezet worden in de strijd. Niet veel meer dan een slaaf, dus. Moeten we daarvoor ook excuses gaan aanbieden en woordjes gaan verbieden?

SIogra | 11-12-22 | 12:46 | 3

Niet alleen in Rusland. Lijfeigenschap bestond in Nederland nog tot dacht ik 1793 (prik me niet vast op het exacte jaartal). Wat dacht u van het recht op de huwelijksnacht zodat de kasteelheer de bruid van de lijfeigene als eerste mocht bezitten?

Zapata10 | 11-12-22 | 12:51

Die excuses zouden wat breder getrokken moeten worden:
Excuses voor het geboren laten worden van Michael Panhuis
Excuses voor heksen die ten onrechte op de brandstapel belandden
Excuses om gedoemd te zijn om Bij1 en FVD koppen te zien
Excuses voor mensen die geen betaalbare woning kunnen krijgen

Ik stel voor om 1x per jaar een nationale excuusdag in te stellen <3

Plastique | 11-12-22 | 12:46 | 3

Heb een voorstel voor de datum?

Kapitein Sjaak Mus | 11-12-22 | 12:47

@Kapitein Sjaak Mus | 11-12-22 | 12:47:
1 april?

PPuk | 11-12-22 | 12:51

@PPuk | 11-12-22 | 12:51:
Ach, wat spijt mij dat nou.
Op die dag kan ik niet.
Mijn welgemeende excuses!

Kapitein Sjaak Mus | 11-12-22 | 12:55

Was het niet Akwarium die van de Ashanti’s was? Verder minder minder minder Airfryers

RogerDodger | 11-12-22 | 12:44 | 3

Die ook ja. Beide beroepsgekwetsten zijn Ashanti.

Spring Bruissteen | 11-12-22 | 12:52

Ook. En er zijn er meer die hier om het hardst krijsen over onze schuld terwijl ze slavenboter op hun hoofd hebben.

LD69 | 11-12-22 | 12:53

Ah ok weer wat geleerd. Dank!

RogerDodger | 11-12-22 | 13:03

Het is net als een godsdienst. Dat een kind al met erfzonde wordt geboren. Hele leven dus boete doen. En waarvoor? De hemel, waar geen bewijs voor is.

Hadena | 11-12-22 | 12:44 | 1

Dat zal het zijn, Rutte probeert zijn geweten (even opzoeken) te zuiveren. Zou hij zijn (politieke) einde voelen aankomen

Tjemig | 11-12-22 | 12:51

In ieder geval is het spontane er wel een beetje vanaf, van die excuses. Dat gaat mooie, pijnlijke tv opleveren.

HeerVanStand | 11-12-22 | 12:44

Piet Hein raakte in 1598 – samen met zijn vader – in Spaanse gevangenschap.
Hij werd ingezet als een galeislaaf (roeier) in de vloot van Ambrosio Spinola, gelegen bij Sluis.
Hij kwam vrij in 1602 bij een uitwisseling van gevangenen.

Dus de nakomelingen van Piet Heijn hebben nog wel een appeltje te schillen met Spanje.

AdvocatusDiaboli | 11-12-22 | 12:41 | 1

Is allang vereffend.
Waarom denk je dat de sinaasappels bij Appie altijd zo goedkoop zijn?

Kapitein Sjaak Mus | 11-12-22 | 12:44

200.000 vierkante kilometer aan tropisch regenwoud vind ik herstelbetaling zat.

Trekbeest | 11-12-22 | 12:40

Ik heb wel eens een zweepslag gehad.
In mijn rechter kuit.
Hoor je niemand over.
Geeft niet hoor, als echte kerel (*) heb ik mijn lijden in stilte gedragen.

(*) mens met een musculis cremaster

Kapitein Sjaak Mus | 11-12-22 | 12:38 | 5

@Tjemig | 11-12-22 | 12:43:
Valt dat nou een beetje mee, zo'n operatie?

* onschuldig-geïnteresseerd kijken doet *

Kapitein Sjaak Mus | 11-12-22 | 12:45

@Kapitein Sjaak Mus | 11-12-22 | 12:39:
Musculus Cremaster, laat zich dat vertalen als ‘Gespierde Voormast’ ?
M’n latijn is nogal roestig..

LD69 | 11-12-22 | 12:59

@LD69 | 11-12-22 | 12:59:
Hahaha!

"Vaart u op een tweemaster?"
"Nee, op een cremaster!"
"Is dat nou veel werk, als de mast urbatie gehesen moet worden?"
"Valt wel mee, je moet alleen zorgen dat de kloten niet voor het blok komen te zitten"
"Gaat dat met het aanhalen van de schoot?"
"U heeft er kijk op. En natuurlijk wel vastzetten met een paalsteek!"

Kapitein Sjaak Mus | 11-12-22 | 13:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja doe maar gauw nog even, zo'n referendum. We zijn nu nog in de meerderheid

J.Dokstijl | 11-12-22 | 12:37 | 3

Referenda zijn vakkundig kaltgestellt door D66 en haar henchmen. Want het volk stemde niet naar de wens van D66. Referenda mogen alleen van D66 als het volk stemt wat D66 wil dat het volk stemt.

Zapata10 | 11-12-22 | 12:46

Zijn de nazaten die nu hier wonen en dus feitelijk gaan meebetalen al gehoord?

Tjemig | 11-12-22 | 12:46

@Zapata10 | 11-12-22 | 12:46: volgens olongkreng was er wel een meerderheid voor het afschaffen v/ h referendum,bij het kartel dan.

Coolcalmcollected | 11-12-22 | 13:23

Het valt mij op dat er nooit gesproken wordt over de positieve kanten van het werken op de plantage. Lekker in de buitenlucht, met je vrienden van thuis, geen vergaderingen, hoge mate van werkzekerheid, duidelijk takenpakket, kost en inwoning, je ziet wat van de wereld, etc. Dat zouden nu lokkertjes genoemd worden.

Komjehiervaker | 11-12-22 | 12:34

Als of je met een stel weerbarstige pubers moet onderhandelen.
Q: Wij willen excuses voor de slavernij.
A: Ok, de minister komt volgende week namens de regering zijn excuses aanbieden.
Q: Nee, dat is niet genoeg, het moet precies op de dag dat de slavernij is afschaft en wij nemen geen genoegen van niemand minder dan de koning samen met de premier.
A: Dan wordt het de koning samen met de premier op jullie datum.
Q: En jullie moeten ook al onze schulden kwijtschelden.
A: Weet je wat, steek die excuses maar in je reet.

Osdorpertje | 11-12-22 | 12:33

Met het risico op weer een joris.
Ik blijf het een merkwaardig fenomeen vinden.
In WO2 zijn vele Nederlanders actief fout geweest. Ze hielpen mee hun buren af te laten voeren naar vernietigingskampen. Ze traden toe tot SS. Meldden zich als vrijwilliger voor het werken in Duitsland.
Vele van deze mensen zijn hiervoor ter verantwoording geroepen, velen ook niet.
Maar de kinderen en kleinkinderen van deze mensen, die mogen we (geheel terecht) niet aanspreken op de misdrijven van hun ouders.
Maar nu de slavernij. Veel langer geleden, we praten over de achter-achter-achter kleinkinderen.
Nu het gaat om slavernij (erger dan mensen vernietigen in de gaskamers klaarblijkelijk) is dit principe van het niet schuldig zijn van nazaten opeens niet meer van belang.
Hoe dan? Als er niet-blanken bij betrokken zijn(zowel als dader als als slachtoffer) gelden de regels niet meer? Absoluut in tegenspraak met artikel 1 grondwet.
Dus: geen excuses. Geen vergoedingen. Niks van dat alles.

BoerKoekoek | 11-12-22 | 12:32 | 6

@Duwbak_Linda | 11-12-22 | 12:39: Ja maar hoe ver moet je terug in de tijd? De BRD betaalde schadevergoeding aan een generatie die het had meegemaakt.

Zapata10 | 11-12-22 | 12:41

@Zapata10 | 11-12-22 | 12:41: Daar is eigenlijk nog geen consensus over, geen jurisprudentie (gokje), niets. Dus is het aan ons, de huidige partijen daar een uitweg in te vinden.
En ja de geschiedenis is doordrenkt met moord, doodslag, oorlog, verovering en slavernij. Maar wij hebben nu eenmaal dit (verlichte of christelijke?) verhaal. Dan moeten we er ook naar handelen. Of afdalen en voor eeuwig stoppen met One Love armbandjes.

Duwbak_Linda | 11-12-22 | 12:46

Boer moet zijn ui rooien.

Flightless bird | 11-12-22 | 13:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Mijn grootvader is in november 1944 bij de razzia in Rotterdam opgepakt en te werk gesteld door de moffen. In mei 1945 is hij levend teruggekomen, maar ik wel even vangen. En excuses uiteraard.

WhiteShark | 11-12-22 | 12:32 | 2

Waar was dat? Want volgens mij zijn sommige Duitse bedrijven daar wel toe genegen geweest...

F. von Zeikhoven | 11-12-22 | 12:42

@F. von Zeikhoven | 11-12-22 | 12:42: Hij zat op de treinen, bevoorrading van de frontsoldaten. De ritjes werden dus steeds korter. Hij heeft geen honger gehad of slaag. Het enige wat hij er aan over heeft gehouden is reuma. Ik herinner me zijn compleet krom geworden handen.

WhiteShark | 11-12-22 | 12:51

www.youtube.com/watch?v=oYOZ3IzRaf4

Ze doen het hier maar mee. De groeten.
Omdat iemand die op mij leek 100+ jaar geleden iemand die op hun leek als slaaf had met ik de poeplap trekken?
Fuck off.

Ikdus | 11-12-22 | 12:31

Stop maar eens met de subsidie voor die potpourri van clubs.

de uitbater | 11-12-22 | 12:31

In een volwassen democratie houdt de meerderheid rekening met minderheden. Precies wat een referendum niet doet. Bij maatschappelijk beladen kwesties, zoals de negerkwestie (mag je dat zo omschrijven?), biedt het geen uitkomst maar vergroot het juist de tegenstellingen. Referenda moet je houden over de kleur van een brug, de zondagsopenstelling en andere lokale pietluttigheden.

Komjehiervaker | 11-12-22 | 12:30 | 13

@Komjehiervaker | 11-12-22 | 14:14:

Uiteraard lees ik altijd voor ik reageer, maar dat verandert niks aan de feiten die ik noemde. Feiten waar jij weer eens niet op ingaat; wederom per ongeluk overheen gelezen?

Kun je een voorbeeld geven van een maatschappelijke kwestie die door een referendum zou kunnen verergeren? Waarom en hoe dan?

En is niet voor de zoveelste keer "herstelbetalingen" betalen echt een sterk voorbeeld van 'tirannie van de meerderheid'? Is NL vandaag een tiranniek land omdat er nog niet aan de eisen van die pakweg 100 subsidieschurken is voldaan?

En over inspraak. Stel dat mijn Surinaamse buurman met zijn minimumloon geen zin heeft om meer belasting te betalen aan subsidiemiljonairs zoals Akwasi. Je weet wel, uit die familie van slavenhouders. Bij welke club, vereniging, stichting, partij, etc kan hij dan terecht? En wordt er überhaupt geluisterd naar clubjes die onrechtvaardig en/of debiel beleid afwijzen? Is daar een recent voorbeeld van?

Dandruff | 11-12-22 | 14:53

@Dandruff | 11-12-22 | 14:53: Een referendum is een zwart-wit benadering van een probleem. Ja of nee. Maatschappelijke kwesties, zoals waar dit topic over gaat, zijn dat zelden. Sommige mensen zitten op de vlanken, je treft ze vaak in de panelen en bij het equivalent aan de andere kant van het spectrum. Maar nog veel meer mensen zijn een beetje voor of een beetje tegen. Zo’n situatie los je niet op door er met een momentopname een streep onder te zetten. Daarmee misken je een groot deel van de bevolking en zorg je dat zij buitenspel staan. Je polariseert daarmee maatschappelijke discussie, iets wat je juist niet moet willen.

Je voorbeeld over inspraak slaat kant noch wal. Woon je in Nederland, dan betaal je belasting. Je krijgt er heel veel voor terug. Iedereen kan bij politieke partijen terecht of er zelfs eentje oprichten. Vind je genoeg medestanders, wat dus een minderheid kan zijn op het totaal, dan is het zelfs mogelijk om invloed uit te oefenen, iets wat dagelijks in het politieke discours gebeurt. Maar hoe dan ook: wil je een normaal functionerende democratie, dan luister je naar de stem van minderheden binnen je samenleving. Anders loopt het mis vanwege de tirannie van de meerderheid.

Komjehiervaker | 11-12-22 | 15:11

@Komjehiervaker | 11-12-22 | 15:11:

Je geeft weinig concrete voorbeelden. En ik snap ook nog niet zo goed waarom NL op dit moment 'tiranniek' is.
Bovendien is alles wat je zegt nog veel meer van toepassing op de huidige politiek dan op referenda. Denk aan grote democratische partijen die bij voorbaat van regeringsdeelname worden uitgesloten. Of denk aan door de NPO en door "justitie" gevoerde lastercampagnes en schijnprocessen tegen de oppositie. Zie hoe inhoudelijke discussies over bijvoorbeeld biomassa, islamisering, stikstofbeleid of QR-codes worden doodgeslagen met scheldwoorden als "klimaatontkenner", "fascist", "terrorist" en "wappie". Er is geen enkele nuance meer; zelfs AIVD, NCTB en de universiteit van Groningen stellen kritiek op islam of op kabinetsbeleid inmiddels gelijk aan jihadterreur, aan de tramschutter.

Het is geen toeval dat het vertrouwen in de politiek in Zwitserland hoger is dan in Nederland. En nee; Zwitserland is geen gepolariseerd, racistisch en zwaar vervuild land door al die referenda. Integendeel. Door al die referenda moeten politici hun standpunten inhoudelijk kunnen verdedigen. De belastingbetaler moet immers overtuigd worden; niet de subsidielobby. Dat leidt tot betere discussies en tot eerlijker politici, maar ook tot beter beleid. Wanbeleid en corrupte baantjescaroussels vallen immers alleen te verdedigen binnen onze achterkamertjes. Niet als daar door iedereen over gestemd wordt.

Slogans over inspraak zijn waardeloos gezien de manier waarop de oppositie monddood gemaakt wordt. Niet alleen partijen zoals PVV, maar ook niet-gesubsidieerde meningen over allerlei onderwerpen. Bij de vele "klimaattafels" bijvoorbeeld heeft voor zover bekend nooit een technisch ingenieur aan mogen schuiven. Zwarte Piet werd van de ene op de andere dag "racistisch" genoemd, en een tegengeluid (zoals de film "Wild Geraas") was op TV onmogelijk.

Ook hier zullen alleen de gesubsidieerde pro-subsidie meningkjes gehoord worden. Want wie zijn zuurverdiende geld liever aan de zorg dan aan subsidiemiljonair Akwasi besteed ziet zal als "racist" worden weggezet.
Dat is de tirannie van de piepkleine corrupte minderheid, die ook in eigen gemeenschap nauwelijks aanhang heeft.

Dandruff | 11-12-22 | 16:21
▼ 10 antwoorden verborgen

Kan ik ook nog ergens excuses krijgen, iemand?

F. von Zeikhoven | 11-12-22 | 12:27 | 11

Of opkopen?

Et_voila | 11-12-22 | 12:44

Ja sorry, voor alles.

Beste_Landgenoten | 11-12-22 | 12:52

Nee, sorry..

Wijze uit het Oosten | 11-12-22 | 13:05
▼ 8 antwoorden verborgen

Excuses voor onrecht uit de geschiedenis. Dat kan nooit iets anders zijn dan: onze voorouders hebben 'dat' gedaan en wij vinden dat wij 'dat' nu absoluut niet zouden willen herhalen.
En dan kan je er nog over praten of het in de musea en geschiedenisboeken anders vertelt moet worden.
Maar als je over geld gaat beginnen, dan is duidelijk dat je op iets anders uit bent, namelijk proberen de geschiedenis van de melkkoe te herschrijven.

Schadenfreude | 11-12-22 | 12:27 | 2

Het zijn dus niet "onze" voorouders. Het was een klein groepje rijke zakenlieden die zich bezig hield met deze immorele praktijken.

Asteroid-B612 | 11-12-22 | 12:36

@Asteroid-B612 | 11-12-22 | 12:36: Klopt als een bus. Verreweg de meeste van mijn voorouders waren keuterboertjes, landarbeiders of werklui in de grote stad. Zo arm als een kerkrat en hun leefomstandigheden waren nauwelijks beter dan die van slaven. Ja ze waren vrij, maar waar moesten ze heen? En wat voor mijn familie geldt dat geldt voor een grootste deel van de NL bevolking. Ik vind schadeloosstelling (waarvoor dan? ) onzin, maar als je dan iets eist ga dan eisen bij de families die er daadwerkelijk schatrijk van zijn geworden. En bij de Ashanti die dolgraag tegen betaling het vuile werk voor de slavenhandelaren opknapten....

Jafco | 11-12-22 | 12:45

Die eerste alinea zou over de LPF, PVV, FvD of over de alt-right flank in het algemeen kunnen gaan. Alleen het onderwerp is anders. Misschien moeten ze eens met elkaar ervaringen uitwisselen over hoe je een samenraapsel van debielen het beste kan verenigen en leiden.

Komjehiervaker | 11-12-22 | 12:27

Het wachten is op de blanke Nederlander die excuses eist voor die onvoorzichtige overtreding van Dumfries die Nederland de wereldcup heeft gekost (nou ja, een plekkie in de halve finale). Maar zelfs bij FvD gaat gelukkig niemand zo ver.

Prze***walski | 11-12-22 | 12:26

Ik zou ze doorverwijzen naar de nazaten van de Bisschop van Munster en Lodewijk de 14e, daar krijgen wij nog geld en excuses van. Voor de rest eerst maar eens aantonen welke individuele schade er geleden is en dan als er überhaupt er verband is met Nederland een declaratie indienen bij de gemeente Amsterdam. Laat mij met rust hier.

Tjemig | 11-12-22 | 12:25

Als je als overheid serieus ingaat op dit soort idiote jankverhalen dan moet je ook niet gek opkijken als je er onderdeel van wordt

Koekebakker | 11-12-22 | 12:25 | 1

Juist

Pensionista | 11-12-22 | 12:48

Weet je wat nu al een vergeten groep is? De Hindoestanen in Suriname. Want toen in 1873 de slavernij verboden werd, zaten de planters ineens zonder mensen. Een slimmerik bedacht toen dat er ergens daar in india in de buurt van Calcutta nog wel wat koelies te halen waren, en dus zeilde daar iemand heen. De Britten waren natuurlijk niet helemaal achterlijk en lieten de Hollanders niet zomaar hun mensen inladen. Er werd op gelet hoe deze mensen behandeld werden, eenmaal in Suriname. De Hollanders dachten dat ze de buit binnen hadden en gingen weer vrolijk los op hun nieuwe slaven, die dus keihard niet als werknemers behandeld werden. Dus dat waren de Britten snel zat en blokkeerden deze slavenhandel 2.0 voor een tijd. Pas toen Nederland het echt begrepen had dat het absoluut voorbij was met de slavenaanvoer, ook geen Hindoestanen, werd het weer toegestaan om Indiase arbeidskrachten te werven in India voor het werk op de Surinaamse plantages. De excuses voor de slavernij stopt dus niet bij 1 juli 1873, betrek de Hindoestanen van de eerste lichting er ook maar bij. En maak dan meteen ook maar excuses aan de Indianen, want hun land hebben de Nederlanders immers afgepakt... Excuses voor het opleiden van Desi Bouterse tot militair mag ook. En voor de staatsgreep, want die werd uit Den Haag geregisseerd. Verder ook excuses aan Liberia voor het wegvoeren van de oerouders van Edgar Davids. Was dat niet gebeurd, dan was Liberia in plaats van Marokko (let op mijn woorden) met steun van de oliedollars wereldkampioen voetbal 2022 geworden. Oh, en we willen excuses van Máxima, voor die handsbal...

F. von Zeikhoven | 11-12-22 | 12:25 | 7

U vergeet de joden. Zag ooit eens een docu, van ik dacht een Ghanees over, de handel vanuit Afrika naar het huidige Suriname. Wie betrokken was bij deze handel in Afrika en Suriname, over tot verrassing van de documaker, nog bestaande Afrikaanse gebruiken van de "bosnegers". Om een lang verhaal kort te houden.. de documaker zei ook dat je niet mocht of kon praten over de joodse betrokkenheid, de handelaren in Suriname, die hun geld verdienden met de slavenhandel.

swapper | 11-12-22 | 12:48

@F. von Zeikhoven
Suriname was eerst Engels. Nieuw Amsterdam - Suriname deal Dus die Indianen moeten bij de Engelsen zijn voor centjes.

Basil Fawlty | 11-12-22 | 13:13

@Basil Fawlty | 11-12-22 | 13:13: En nu na jaren wanbeleid moet Nederland de Surinaamse schulden uitkopen....

Is dit nog nieuws? | 11-12-22 | 13:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Mensen stemmen gewoon weer vvd.

Er zal wel weer een Rus met een telefoon in Leidschendam of Zoetermeer gearresteerd worden zo vlak voor de verkiezingen.

En dan komt Mark en zo'n aapje in een politiepak even met een fearmongeren over groot gevaar. En iedereen stemt vvd.

sjef-van-iekel | 11-12-22 | 12:21 | 2

Heeft die Rus in zijn telefoon dan de verdwenen sms’jes van Rutte?

Sinterbikske | 11-12-22 | 12:26

Hoe zou het vallen als alle VVD stemmers een lijstje met beloftes uit het vorige VVD verkiezingsprogramma opgestuurd krijgen, met de vraag:
Uitgevoerd: [ ] Ja [ ] Nee
Dan zouden toch zelfs de meest verstokte VVD geriaten uit hun coma moeten ontwaken?

marcoplarco | 11-12-22 | 13:07

Wie zijn eigenlijk die mensen die eisen hoe er excuses moeten worden aangeboden.
De mensen die wat anders vinden horen we die ook nog?

AdvocatusDiaboli | 11-12-22 | 12:21

Het wachten is op de nazaten van galeislaven, die geld eisen. Hallo Spanje, Italië, Griekenland en shit, een klein beetje Holland....
Kortom wat is eigenlijk de definitie van "slavernijverleden" en waarom zijn hiervoor nu excuses en vooral geld nodig?
Als men generaties lang in slavernij leeft, zonder in opstand te komen, is er dan geen sprake van een keuze? De slavernij is afgeschaft door blanken. Dan wil ik officieel bedankt worden, gecombineerd met een compensatie voor gederfde inkomsten in het verleden. Dit kan wat mij betreft worden gefinancieerd uit de "pot compensatie slavernijverleden".

Opblaas_boot | 11-12-22 | 12:20

thuiszorgmedewerksters gesproken gister.
Die komen bij ouderen thuis om deze mensen te douchen en aan te kleden waar het niet warmer is dan 14 graden in huis, en zo zijn er duizenden. Verhalen dat ze al dagen geen warm eten hebben gehad. En gemeenten geven niet thuis.
Iets met prioriteiten stellen.
Wanneer krijgen deze mensen excuses voor het keer op keer falen van de overheid. Mensen die dit land hebben opgebouwd die nu worden weggezet als overbodig en lastig.

zoalsikhetzeg | 11-12-22 | 12:17 | 3

Ja inderdaad. Dat geldverslindende gedeug ben ik zó beu ondertussen. Bordjes met weg-met-ons teksten in musea, paarse vrijdag, miljoenen naar """kunst""" (lees: schroot aan elkaar lassen met een joint in de mond), alleen maar gelul over inclusie en lhbtqiblablabla. Maar zorgen dat werken loont en mensen in 2022 gewoon warm de winter doorkunnen en fatsoenlijk te eten hebben.. nee hoor!

Die-eikel | 11-12-22 | 12:32

probeer maar van alleen aow rond te komen. valt niet mee kan ik u zeggen. en 200 miljoen naar excuses. Belachelijk.

pete1023 | 11-12-22 | 12:59

Geld voor de Oekraïne is er als water....

Is dit nog nieuws? | 11-12-22 | 13:15

Zolang je hier aan toe blijft geven, blijven deze clubs bestaan. En elke paar jaar, zullen ze zeggen dat het vorige excuus (lees:geld) niet voldoende was.

Grzl-II | 11-12-22 | 12:16

Ophouden met die excuus hysterie, de huidige generaties hebben hier part noch deel aan. Schandalig dat de regering dit überhaupt wil gaan doen. Niet intrappen, rug rechthouden. Het draait uitsluitend om geld.

Gravin v Kippenbouth | 11-12-22 | 12:15

Eens met dit artikel! Maar de Eerste Kamer kan alleen wetten blokkeren. Tegen excuses en zelfs herstelbetalingen kunnen ze niets doen.

Een referendum zou mooi zijn!

relatief | 11-12-22 | 12:15 | 3

Als links flink in de minderheid zit in de 1e kamer kun je een soort van koehandel opzetten met wanneer je steun geeft of niet bij nieuwe wetten. Iets van geen herstelbetaling dan krijg jij ........

NLgaatnaardeklote | 11-12-22 | 12:20

@xylofoob | 11-12-22 | 12:28: "democratie"
Die hele koehandel zou nooit mogen kunnen in de 1e Kamer.
Laat ze daar maar wetten voor maken.
Oh wacht, dat willen ze niet.

Is dit nog nieuws? | 11-12-22 | 13:15

Hoe zit het eigenlijk; worden de actieclubs voorzien van overheidssubsidies waarmee ze kunnen procederen tegen diezelfde overheid?

antonconstandse | 11-12-22 | 12:15 | 1

Ja zo werkt het inderdaad.

Sinterbikske | 11-12-22 | 12:19

Ik denk niet dat het CIDI excuses eist van alle Duitse brugklassers over het leed van de Joden in de 2e wereldoorlog is overkomen.

Ervaringsdeskundige | 11-12-22 | 12:14

Ook een mening, de mijne.
Excuses moeten worden gemaakt na 150 jaar. Maar wél op basis van het gehele verhaal mbt het slavernijverleden in de Zestiende t/m Achttiende Eeuw. Dat nuanceert het generatieve slachtoffer- én daderschap. Zijn beide kampen het hierover eens, dan staan ze wat minder ver uit elkaar, dan-kun-nen-we-eens-kij-ken of en in welke mate herstelbetalingen nodig zijn.
Nu, met de (ogenschijnlijke?) op geldbeluste lijstjes, staan en blijven de achterbannen van beide kampen verder van elkaar dan ooit. Zo werkt het excuusproces averechts.

Organische evolutie | 11-12-22 | 12:13

Het probleem begint pas echt een probleem te worden als deze clubs NIETS meer te eisen hebben.

Dit punt <los van geld eisen> begint nu in zicht te komen en dat is de worst nightmare die hen kan overkomen.

Ervaringsdeskundige | 11-12-22 | 12:13 | 1

Een perfecte analyse

Flandrien | 11-12-22 | 12:21

Geen enkele huidige Nederlander is verantwoordelijk voor het slavenverleden. Niet de Brabanders die voor 1800 leefden in een wingewest van Holland, niet de Limburgers die pas later tot Nederland behoorden. En ook niet de Belgen die ook een tijd tot het koninkrijk behoorden. Zeker niet de halve bevolking van Suriname die nu in Nederland woont. Ook niet de Molukkers, de Chinezen, de Syriërs, Eritreers, Turken en Marokkanen en zelfs niet de afstammelingen van Afrikaanse slavenhandelaar die in Nederland wonen. Het is een grote gekte waarin de politiek terecht is gekomen door het oor te laten hangen naar een stelletje niksnutten die nu al leven van subsidies en juist daardoor steeds nieuwe eisen verzinnen en stellen. Nu is het dan zover dat niemand het met elkaar eens is en zelfs onze oppergek Rutte het dus niet meer weet. Stop met deze vreselijke onzin. 150 jaar geleden waren bijna alle Nederlanders een soort slaven. Wel vrij maar niet vrij om te doen wat ze wilden. Allemaal zo arm als de mieren. In sommige streken woonden ze in plaggenhutten en in steden in krotten zonder voorzieningen. Omdat er geen vooruitzichten waren trokken ze naar Amerika, Brazilië, Zuid Afrika, Canada en zelfs naar Suriname, ja ook Suriname.
Excuses voor de slavernij is een groot onrecht voor alle huidige burgers van Nederland gewoon omdat ze er niks mee te maken hebben.

eh.dinges | 11-12-22 | 12:12
-weggejorist-
Kaan78 | 11-12-22 | 12:12 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

We worden geregeerd door kleine veelal haatdragende minderheden.
Of meer ‘ laten ons regeren door’.
Dat moet stoppen.
Je komt er niet verder mee.

laurentius | 11-12-22 | 12:11 | 1

Zolang drammen geen repercussies kent zal dit niet stoppen.

marcoplarco | 11-12-22 | 13:02

Eerst maar weer eens een commissie, dan een mooi rapport met een pakkende titel ('Ongekend Onrecht' of zoiets), vervolgens een stroperige afhandeling (na het aftreden van het kabinet natuurlijk, dat hoort er nu eenmaal bij) en dan zien we wel weer eens verder.
Maar een referendum en rellen vind ik ook prima.

HeerVanStand | 11-12-22 | 12:11

Ik laat mijn auto iedere maand bij een carwash met de hand poetsen. Van binnen en buiten voor €25,00. Komen er 4 piepkleine mannetjes naar buiten die een half uur helemaal los gaan, roosters met perslucht uitspuiten, de stoelrails, er zit geen korreltje zand of stof meer in of op. Ze zijn volwassen, spreken geen woord Nederlands en ze werken alsof de duivel ze op de hielen zit. Ben altijd blij met het resultaat en geef ze altijd 5€ extra maar vraag me iedere maand een half uur lang af wat uitbuiting is. Om dan vervolgens nog even terug te gaan met de auto van meneer Brulspin. Best wel slecht. Hopelijk hoeven mijn kleinkinderen geen herstelbetalingen te voldoen.

BrulSpin | 11-12-22 | 12:11 | 1

Iedere maand nog wel. Heb je OCD, of ook dat uitbesteed?

Beste_Landgenoten | 11-12-22 | 12:54

Een probleem voor KOZP is dat ze niet terug kunnen.
Ze kunnen niet zichzelf opheffen en tegen racisme in het algemeen gaan inzetten.

Ze gaan echt niet zeggen: "Zwarte Piet moet weg want ik ben vroeger uitgemaakt voor zwarte piet en dat was buitensluiting en dat deed pijn en dus wil ik zwarte piet niet meer zien."

Dan worden ze naar een psycholoog gestuurd. Wat geen zin heeft want ze weten al dat het om hun huidskleur ging en niet om iets geks fictiefs dat zwarte piet heet.

AdvocatusDiaboli | 11-12-22 | 12:10

Zo beetje als "We geven toe dat we hebben verkracht, maar willen de consequenties voor ons niet dragen". Het spijt ons echt. Mooi dat ze iemand /stichting bereid hebben gevonden die dat ook een goed idee vindt.

Kaan78 | 11-12-22 | 12:07 | 2

Het is ook wel een beetje lastig als "we" en "ons" allang zijn overleden.

Duwbak_Linda | 11-12-22 | 12:09

De verkrachters leefden 300-150 jaar gelden. De slachtoffers ook.
Kun je de nabestaande van de slachtoffers geld gaan geven, en die maken dat op en dat was het dan.
Of je gaat inzetten op educatie en studies en aandacht over seksueel geweld en de gevolgen daarvan.
Zodat het leed van deze mensen door zoveel mogelijk anderen gezien en begrepen wordt de komende generaties.
Op een objectieve manier.
Dus niet dat iemand zich dat gaat toe-eigenen en dat gaat gebruiken voor een ego-trip. Dat is pas een vernedering.

AdvocatusDiaboli | 11-12-22 | 12:16

Vind excuses op zich best op zijn plaats, als de Nederlandse Staat dit ooit faciliteerde en er voordeel mee had. Dat is denk ik wel aantoonbaar juist. In dat geval is onze huidige staat als aansprakelijk bedrijf de vertegenwoordiger van de toenmalige regeringen. Of het koningshuis ook excuses moet maken, ook daar zijn wel argumenten voor te vinden.

Maar dan de lijst met eisen. Dat heeft niets meer te maken met symbolische (maar voor sommige nazaten daarom belangrijke) excuses, maar gewoon met geld. Met compensatie voor leed dat op geen enkele manier berekenbaar is, laat staan dat de vraag wie aan wie moet betalen definieerbaar is. Sommige organisaties laten zich in de (racistische) kaart kijken door te beweren dat een zwarte minster geen excuses zou kunnen maken omdat hij zwart is, maar dat een echte blanke minister dat wel zou kunnen doen. Die lui begrijpen dus niet het verschil tussen iemands officiële functie en de huidskleur. En dan ben je dus zelf racist.

Wie aan wie moet betalen is een moeras waar je niet in wil verzuipen. Halfbloedjes half geld? Nazaten van veenstekers gevrijwaard? Begin er niet aan, anders is het einde zoek, komt er nooit een einde aan steeds weer nieuwe eisen en claims. Op zich zou ik het aardig vinden als een van de eisen zou zijn, om geld beschikbaar te stellen voor het terugdringen van de huidige slavernij die in veel landen nog voorkomt. Maar dat dan weer niet, de solidariteit geldt uiteraard alleen weer het eigen clubje. Wat bij mij weinig tot geen sympathie opwekt voor deze eisers-clubjes.

Beste_Landgenoten | 11-12-22 | 12:06 | 15

@Is dit nog nieuws? | 11-12-22 | 18:50:
Iets vinden van Oekraïne en dan de Oekraïne schrijven. Dan kan je kennis erover ook niks waard zijn

Beste_Landgenoten | 11-12-22 | 20:02

@Beste_Landgenoten | 11-12-22 | 20:02
Rot op met je woke spelling.

Is dit nog nieuws? | 11-12-22 | 20:57
▼ 12 antwoorden verborgen

En als ik mij nu identificeer als neger (transras) kan ik dan ook vangen?

At_Dawn_They_Sleep | 11-12-22 | 12:05

Bassie, dat is een goed plan. Helaas zal het er niet van komen. Het is immers voor een kameel makkelijker om door het oog van een naald te gaan dan het voor een D66'er is om de uitkomst van een referendum te accepteren!

EenGoedBegin | 11-12-22 | 12:04 | 1

Mooi!

relatief | 11-12-22 | 12:19

Zo zie je hoe dom het is om toe te geven aan de eisen van marginale groepjes. Je geeft ze een vinger en ze pakken je hele hand en proberen ook nog je portefeuille uit je binnenzak te trekken.

MAD1950 | 11-12-22 | 12:01

Als men hiermee akkoord gaat klaag ik de volledige Duitse bevolking aan voor een wat recenter ongemakje. Moet op z'n minst een e-bike uit te slepen zijn.

Stonecity | 11-12-22 | 12:01 | 1

Nee, nee, hoogstens die oude Kutfiets van opa, een buizenradio en die klok uit het plaatselijke durp. Nu niet gelijk het velletje over de neus trekken hè?

Eparchus | 11-12-22 | 12:09

smeedijzerhekwerk Club van Rome.
En terugplantplicht voor illegaal gekapte bomen.

hallevvezool | 11-12-22 | 11:58

Als excuses voorwaardelijk zijn, dan zijn het geen excuses meer. Als het zo moet gewoon geen excuses meer aanbieden.

niemandhier | 11-12-22 | 11:56

Velen zijn van mening dat joden in Israël op gestolen land wonen. De Amerikanen wonen op gestolen land, de Australiëers ook. Als je meegaat in dat idee, wonen de oorspronkelijk uit Afrika afkomstige inwoners van Suriname dan ook niet op gestolen land?

Sinterbikske | 11-12-22 | 11:55 | 7

Europa is gestolen van de Neanderthalers maar die waren blank dus dan geeft het niet en China en omstreken is gestolen van de Denisovamens.

bijna_raak | 11-12-22 | 12:08

@MAD1950 | 11-12-22 | 12:05: Nee, die hebben dus in landen als de VS, Canada, Australië en zuid-Amerika reservaten gekregen. Vrijgevig toch?

Sinterbikske | 11-12-22 | 12:24

Sinterbikske | 11-12-22 | 11:55
Zeg je nou dat de oorspronkelijke bewoners van Nederland moeten wijken voor de multiculturele samenleving? Gestolen land...?

Is dit nog nieuws? | 11-12-22 | 13:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Ben wel nieuwsgierig naar het motief van Rutte voor het maken van deze grote sorry. Van enige oprechtheid kan geen sprake zijn.

impy | 11-12-22 | 11:54 | 3

Rutte hangt i.v.m verkiezingen in maart langzaam de 'bad cop' uit. Heeft stoere praatjes richting Bulgarije, gaat de instroom van gelukzoekers nu eens écht op de agenda van de EU zetten (*proest*) en zal het zo draaien dat hij in het slavendebat 'goed onderhandeld heeft'.

gestoptmetroken | 11-12-22 | 12:08

Motief is deugmensen en strak plassertje cq een natte voeg te bezorgen en transvrouwen met weinig functionerende penissen dan toch wel warme ballen in de buik.

bijna_raak | 11-12-22 | 12:11

Denk dat hij oprecht meent dit snel afgehandeld te willen hebben.

Dr. Blechtrummel | 11-12-22 | 12:13

Moeten die mensen van Kick out Zwarte Piet zich niet eigenlijk rot schamen.

Dat ze de ellende van slaven van toen, en alleen zwarte slaven blijkbaar, gebruiken om hun verhaal gewicht te geven.

Terwijl zwarte piet niet eens een slaaf is.
Buitensluiting is niet goed, maar dat heeft niets met zwarte piet te maken, maar discriminatie of reactie op huidskleur.
Heb het daar dan over en wees duidelijk in wat dan precies kwetsend is.
Zwarte piet is niet het onderwerp, hooguit een meewerkend voorwerp.

De frustratie is begrijpelijk, maar het lijkt alsof ze er zo gigantisch naastkleunen.

AdvocatusDiaboli | 11-12-22 | 11:54 | 2

Is zwarte piet juist niet een Moorse slavenhaler die wat kindjes komt meenemen naar Al-Andalus?

kleybeuker | 11-12-22 | 12:03

Eigenlijk wel, maar als witte mensen iets zeggen over zwarte mensen dan wordt dat als kwetsend ervaren, en ben je af.

nieuwe_Deen | 11-12-22 | 12:56
-weggejorist-
kleybeuker | 11-12-22 | 11:54 | 2

Waarom zou je als regering überhaupt ook maar enige aandacht besteden aan 'belangenorganisaties'? Die laatsten zijn niet gekozen, dus het is bijzonder a-democratisch om je met dat zooitje ongeregeld in te laten.

Ichneumonidae | 11-12-22 | 11:52 | 3

En is er ook een belangenorganisatie bij betrokken voor de " andere kant" ?

Roos | 11-12-22 | 11:57

@Roos | 11-12-22 | 11:57: Een 17 mln Nederlanders die het ook allemaal onzin vinden, maar niet gaan lopen krijsen omdat zij die belangengroepjes te bespottelijk voor woorden vinden en dus geen 'belangengroepje' gaan oprichten.
Kun je wel bezig blijven.

Ichneumonidae | 11-12-22 | 12:28

@Roos | 11-12-22 | 11:57: Eigenlijk zou dat helemaal niet zo gek zijn. Een belangenorganisatie voor de mensen die die excuses voor de slavernij grote flauwekul vinden en liever zien dat hun belastinggeld naar nuttige doelen gaat. Mijn steun hebben ze alvast!

MAD1950 | 11-12-22 | 14:01

De eisen gaan zo ver dat ze waarschijnlijk de excuses zelf schrijven, ze zelf uitspreken en zelf betalen…

Swoop | 11-12-22 | 11:50

Die geldeisers vechten elkaar nu al de tent uit. Het lijkt op het bestuur van BIJ1, ook zo'n homogene club.

goedverstaander | 11-12-22 | 11:47

Ik stel excuses voor op blue monday, valt er toch nog wat te vieren op die dag.

Sinterbikske | 11-12-22 | 11:47 | 4

Ik heb al Sint Juttemis voorgesteld.

Roos | 11-12-22 | 11:53
▼ 1 antwoord verborgen

Heel goed idee!

Tiscali-2 | 11-12-22 | 11:46

Tegen al mijn zwarte medemensen....Sorry. Sorry, sorry en nog sorry. Mijn diepste welgemeende excuses. Ik zal het nooit meer doen en heb spijt. Als vertegenwoordiger van al die dikke lelijke kale volgevreten blanke kolonisators.....Sorry. ik zal nooit meer neger zeggen. Iedere...zwarte? bruine? chocoladekleurige? (Graag de juiste term, ik weet het niet meer) die ik tegenkom zal ik een eurotje geven. Mijn vrouw staat ook ter beschikking voor elke roetveeg persoon die haar wil....als ik haar ergens kan afleveren hoor ik dat ook graag.

Kaal-dik-en-lelijk | 11-12-22 | 11:46 | 1

Een Euro per neger? Als u per ongeluk nog TV reclames ziet, dan bent u snel arm.

marcoplarco | 11-12-22 | 12:57

Vroeger moesten slaven werken maar kregen geen geld. Nu krijgen de "nazaten" een uitkering omdat ze niét werken. Het één heft het ander op. Daarmee is het probleem opgelost. Over tot de problemen die er werkelijk toe doen. Dat gejank komt mij de strot uit.

Opblaas_boot | 11-12-22 | 11:45

Niet te geloven dat een kleine racistische minderheid met z'n gedram lijkt te bereiken dat DAG (dokken aan gepigmenteerden) als serieuze optie besproken wordt. Ik kan me niet voorstellen dat het zover komt. Áls het ervan komt gaat het waarschijnlijk meer kosten aan overhead (commissie en sibbekundige onderzoeksgroep Wie Komt In Aanmerking?) dan aan uitbetalingen. Maar in Den Haag en Brussel zijn ze dol op overhead.

J.P.Drapeau | 11-12-22 | 11:45 | 1

Brussel is 1 grote overhead.

Rogier | 11-12-22 | 12:19

Niet geheel verrassende wending dat Affriye zelf lid is van een slavenhandelarenstam. Dat bleek al grotendeels uit zijn gewelddadige optreden om een kinderfeestje aan te passen.

En op de excuses van Afrreye kun je wachten tot je een ons weegt.

HerzlichWillkommen | 11-12-22 | 11:45

Waarom zegt Rutte niet gewoon dat hij geen actieve herinnering heeft aan het slavernijverleden?

HeerVanStand | 11-12-22 | 11:44 | 1

Als hij dat zou zeggen zou hij voor 1 keer de waarheid spreken.
Dat past eigenlijk niet bij Rutte.

Rogier | 11-12-22 | 12:20

Zonder slavernij hadden we geen blues, rap, reggae of keti koti gehad.... Dusss...

Willy | 11-12-22 | 11:44 | 1

Mag ik excuses voor tenminste rap...

Opblaas_boot | 11-12-22 | 11:47

Overigens wordt die veelheid aan eisclubs betaald door u en door mij, de blanke (werkende) Nederlander.

RGV42 | 11-12-22 | 11:43 | 1

Ik betaal liever aan ijsclubs.

Sinterbikske | 11-12-22 | 11:48

Ik zie wel wat in een toeslag, een soort nazatentoeslag maar dan wel uit te voeren door onze Belastingdienst. Al is negeren natuurlijk het beste. Of kan dat straks niet meer?

J.Hendrikse | 11-12-22 | 11:42 | 1

Ik las negeren. Lol.

Kekmaar | 11-12-22 | 11:48

Rutte gaat de excuses uiteindelijk niet doen om reden van electorale winst in maart 2023. Met dit plots "heldhaftig" omzwaaien hoopt hij weer zieltjes te winnen voor de VVD. En dit zal beslist werken voor de naïeve vanouds VVD stemmers.

Low battery | 11-12-22 | 11:42

Zomaar wat 'faits divers' van de afgelopen week:
1) Popidool Justin Bieber kocht een striptekeningetje van een aap voor 1,3 miljoen dollar.
2) Een meisje liet haar oogbollen tatoeëren, wordt blind.
3) 'Belangenorganisaties' leggen een 'eisenpakket' op tafel waaraan moet worden voldaan voordat ze officiële excuses van de Nederlandse Staat 'accepteren'.

Zenzeo | 11-12-22 | 11:41

Nou dat referendum lijkt me geen goed plan. Uiteraard stemt iedereen tegen de excuses maken. Vervolgens gaan al die slavernij clubs op hun achterste benen staan, Zie je wel, het zijn allemaal racistische slavenhouders die blanken.

EmilioEsteves | 11-12-22 | 11:38 | 5

@Joris Beltsin | 11-12-22 | 11:39:
Nee dan willen ze niet meer in Nederland wonen!
Waar kan ik stemmen???

MargauxGrandCru | 11-12-22 | 11:45

Dat is het idee ja. Het moet aankomen op een clash. Als ze Nederland zo haten (racistisch land immers), dan gaan ze toch weg? En dat is het hele doel: ga weg, Airfryers.

HerzlichWillkommen | 11-12-22 | 11:47

Ik snap het verband niet tussen individueel geen excuses maken en racist zijn, dan zal ik wel een racist zijn en dit terwijl ik hele goede Surinaamse, Marokkaanse etc. vrienden, kenissen en collaga's heb. En nu, moet ik toch betalen ?

Low battery | 11-12-22 | 11:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Het probleem is niet dat het een potpourri is aan eisers, het probleem is dat er teveel geluisterd wordt naar marginale groepjes schreeuwers die net doen alsof ze een grote achterban vertegenwoordigen.

donkieshot | 11-12-22 | 11:38 | 1

Het probleem is dat deze schreeuwers wel gehoord worden door personen met invloed en/of een groot podium. Ophef is niet aan democratische regels gebonden.

Duwbak_Linda | 11-12-22 | 11:45

Heb je hier al een bruin leven, wil je het nog bruiner.
Ja, zo lust ik er nog wel twee.

Ichneumonidae | 11-12-22 | 11:38

Misschien een inlegvelletje?

Super Grover | 11-12-22 | 11:37

Toch eis ik dat de nazaten van belastingbetalers ook aan tafel dienen te zitten.

Kaas de Vies | 11-12-22 | 11:36

Hoe creëer je racisme?

NLgaatnaardeklote | 11-12-22 | 11:36

Voor wie zijn die excuses eigenlijk bedoeld? De mensen waarom het gaat zijn allang dood. De nazaten hebben nooit in slavernij gewerkt. Zij hebben nu juist het voordeel van het vermeende "slavernijverleden". Immers, zij leven nu in een welvarend land waar iedereen kansen heeft, iedereen een inkomen, etc. Zonder dat verleden had hun wieg waarschijnlijk in Afrika gestaan. Bovendien, betekent dit nu dat al die nazaten zo principieel zijn dat ze ook daadwerkelijk terug gaan naar hun land van herkomst? Het is hier toch zo slecht? Excuses? Niet namens mij want evenmin als de "nazaten", heb ook ik niets met het slavernijverleden te maken.

Opblaas_boot | 11-12-22 | 11:34 | 2

Goed punt. Sommige van die clubs vinden dat alle inwoners van Nederland deze erfschuld met zich meedragen. Immers je profiteert van de welvaart die is opgebouwd over de rug van slavenarbeid (Niet mijn redenering voor de duidelijkheid). Dat betekend dus dat iedereen die zich gesubsidieerd bezig houd met herstelbetalingen ook deze erfschuld met zich mee draagt.

JanFTE | 11-12-22 | 11:44

@JanFTE | 11-12-22 | 11:44: Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat er nooit een profijt is geweest van het slavernij verleden, behalve in de periode waarin de slavernij daadwerkelijk plaatsvond. Daarna waren we verwikkeld in oorlogen, crises, de beurskrach van 1929, armoede, tweede wereldoorlog, etc. De welvaart hebben we oa te danken aan onze gas -en olievelden. Derhalve kan er nooit sprake zijn van een "erfzonde".

Opblaas_boot | 11-12-22 | 11:53

Ik bied m'n excuses aan voor het feit dat wij met deze regering zitten opgezadeld. Wil daar wel graag voor vangen. Tonnetje of zeven vind ik wel genoeg.

Ichneumonidae | 11-12-22 | 11:33 | 1

Nee, nee, en nog eens nee. Excuses aanbieden k o s t geld.

Weethetallemaalniet | 11-12-22 | 11:45

We weten bijvoorbeeld hoe een Johan Derksen denkt over de achterlijkheid van excuses aanbieden aan de negerslavennazaten maar hij krijgt steun uit onverdachte hoek van de knuffelopa van de Staats TV: Maarten van Rossem.
www.youtube.com/watch?v=lUZZeQgq2Mk

leo de pejo | 11-12-22 | 11:32 | 5

Onverwachte hoek? Als Maarten van Rossem ergens een hekel aan heeft, is het wel dit soort woke onzin.

Komjehiervaker | 11-12-22 | 13:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens ben ik van mening dat er voor PS2023 belangrijker en prangender thema's spelen dan excuses aanbieden aan activistische splinters die nooit tevreden zullen zijn.

Duwbak_Linda | 11-12-22 | 11:29 | 3

Pran-gender? Ja, natuurlijk, iets met gender! Verplichte aanspreekvorm voor andersnuekende. Ofzeau.

horsteknots | 11-12-22 | 11:33

Ik zit nog steeds te wachten op het bedankje voor het afschaffen van slavernij. Het is niet dat we als eerste begonnen zijn, het is dat we er als eerste mee gestopt zijn.
Overal in de wereld kun je nog goed profiteren van slavenhandel. Er zijn weinig producten die niet te herleiden zijn tot slaven arbeid. Of het je Iphone of je auto is, alle grondstoffen hebben slaven handel in de supplychain.
Het grote verschil met nu en toen is dat iedereen er van af weet en profiteert er toch niets aan doet, wat wel een stukje erger is dan 200 jaar geleden waar er weinig mensen van wisten en profiteren.

PipoClownde | 11-12-22 | 11:29 | 2

Voor de afschaffing was slavernij niet verboden dat is ook wel een verschil. Koffie, thee, slaven normale handelswaar in die tijd.

EmilioEsteves | 11-12-22 | 11:34

Slavernij is nog niet afgeschaft.
Zie Qatar. De Surinaamse medemens had zijn speren ook daarop kunnen richten en niet op eigen gewin.

Roos | 11-12-22 | 11:51

#D66 modus aan# Het volk is veel te dom voor referenda. Wij moreel verheven sublieme luitjes beslissen wel voor het volk. #D66 modus uit#

Zapata10 | 11-12-22 | 11:26 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Kan de eerste kamer die excuses tegenhouden dan?

Tashtego | 11-12-22 | 11:25 | 1

Lijkt mij geen wet nee, die excuses.

SterF... | 11-12-22 | 11:28

De gewone Nederlander moet de schuld op zich nemen, politici en elites zijn ook maar een slachtoffer.

Reebensteeltje | 11-12-22 | 11:25

Een vrijwillige inzamelingsactie zoiets als het glazen huis zou wel leuk zijn. In combinatie met een digitaal billboard waarop mensen hun persoonlijke sorry berichten kunnen achterlaten.

impy | 11-12-22 | 11:24 | 1

Prima plan.

De_fluitlokker | 11-12-22 | 17:09

Ik stel 31 februari voor.

Kaas de Vies | 11-12-22 | 11:24 | 6

*proessst @Dr.

Flightless bird | 11-12-22 | 11:50

@Charles Swietert | 11-12-22 | 11:42: ja wanneer Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Of met Sint Juttemis.

Roos | 11-12-22 | 11:52

Gewoon: "Morgen excuses". Heeft dezelfde uitwerking als : "Morgen gratis bier".

antonconstandse | 11-12-22 | 12:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Amerikaans ministerie van Buitenlandse Zaken: 'Curaçao doet te weinig tegen mensenhandel'
Curaçao doet nog te weinig om mensenhandel tegen te gaan, of om slachtoffers ervan te beschermen. Aruba en Curaçao zijn voorts de bestemming voor vrouwen en mannen die gedwongen worden tot prostitutie of arbeid. Ook zijn er indicaties dat op Aruba kinderen onder de 18 jaar gedwongen te werk worden gesteld in de prostitutie.

Rattus | 11-12-22 | 11:24 | 1

Komt allemaal door het verleden. Geef meer geld!

nieuwe_Deen | 11-12-22 | 11:26

Hoorde op de Commerciële Publieke Omroep dat het kabinet dit juist snel wil afhandelen vanwege de aankomende PS verkiezingen. Ze worden weggevaagd en ze weten het.

Duwbak_Linda | 11-12-22 | 11:23 | 2

Nou dan zou ik het juist uitstellen.

Kaas de Vies | 11-12-22 | 11:24

@Kaas de Vies | 11-12-22 | 11:24: Ik ben een tijdje geleden opgehouden met beleidskeuzes proberen te begrijpen.

Duwbak_Linda | 11-12-22 | 11:26

Wij waren slechts de kopers van de waar. De verkopers zijn de ware schuldigen.

Meuntjes | 11-12-22 | 11:23

het is een creools probleem, de Chinezen en de mensen met Indiase en Indonesische achtergrond hoor je niet, terwijl ik deze groepen beklaag : het Surinaamse probleem is een creools probleem gekenmerkt door krijsen en schelden waardoor een in principe zeer welvarend land zich tot derde wereld land maakte

15121937 | 11-12-22 | 11:23

Het land en de hele EU staat in de fik en wij lopen te mekkeren over slavernijverleden? Flikker toch op man, het is gewoon een manier om geld tos te krijgen. En we staan er bj en kijken er naar. Waarom worden die lui serieus genomen? Zet ze op Ameland met een paar spandoeken en haal ze er na een week weer vanaf. Manmanman wat een dom gezeik. Zo... genoeg opwinding voor vandaag.

de Jager59 | 11-12-22 | 11:22

Rutte moet gewoon een online register openen waar mensen,als ze willen,excuses kunnen aanbieden.
Daar mee is de kous dan af.

pejoar | 11-12-22 | 11:22 | 2

De overheid en ICT. Uitkijken dat er in plaats van excuses niet per ongeluk wordt gevraagd om executies.

lekgoot | 11-12-22 | 11:26

Gewoon negeren.

SoepKip | 11-12-22 | 11:20 | 3

Scherp
Messcherp

Charles Swietert | 11-12-22 | 11:44

Oei oei dat mag u natuurlijk nietmeer zo zeggen. U bedoeld natuurlijk:
" gewoon afro amerikaneren"

Dutch_Viscount | 11-12-22 | 12:57

Het kabinet zou die eisen gewoon compleet moeten “negeren” en anders niks…

eerstneukendanpraten | 11-12-22 | 11:19

Aangezien die airfryer een nazaat is van Afrikanen die slaven verkochten, kan hij dan meebetalen aan deze erfzonde?

Feynman | 11-12-22 | 11:18 | 3

Ik vraag me nog steeds af hoe dat in zijn hoofd werkt. Zijn de cognitieve-dissonantiemechanismen bij hem uitgeschakeld? Is hij enkel op geld belust? Of haat hij eenvoudigweg alle witmensen?

lekgoot | 11-12-22 | 11:23

Gesloten beurs.

Dr. Blechtrummel | 11-12-22 | 11:25

Kan er alleen maar hard om lachen.

prins_flip_da_luxe | 11-12-22 | 11:16 | 1

En hard betalen.

Flightless bird | 11-12-22 | 11:18

Mark Rutte is voor het eerst sinds 2010 de controle kwijt?
Hmm, dat is zeker nieuw voor mij.

Ichneumonidae | 11-12-22 | 11:16 | 1

Lees: rubberen rutte heeft nog geen zondebok gevonden. Zal nog wel komen.

Harry_Witkamp | 11-12-22 | 11:34

Laten we er een referendum over uitschrijven.
[ ] Ja
[x] Neen

Williz | 11-12-22 | 11:16 | 1

Het genoemde referendum is natuurlijk geen referendum daar die in dit land geen enkele zeggingskracht hadden en meer hebben sinds de afschaffing ervan. We hebben wel de kans om in maart 2023 onze stem uit te brengen en laat dán elke partij maar eens heel duidelijk stellen hoe ze in deze kwestie staan. Ik voorspel een aardverschuiving daar minimaal 75% van de bevolking tegen deze excuses is.

BekiekUtMoar | 11-12-22 | 11:28

Dit is simpelweg afpersen. Op morele gronden, die allang verjaard zijn.

Shortganger | 11-12-22 | 11:15

Geen kans natuurlijk.
-De huidige coalitie wil het dossier koste wat kost voor de verkiezingen door de Eerste Kamer jassen.
-Het referendum is afgeschaft. Bovendien weten we maar al te goed hoe er in dit land met uitslagen van referenda wordt omgegaan.

goedverstaander | 11-12-22 | 11:15 | 3

U doet dit keer uw eigen naam geen eer aan. Nog even een kopje koffie gv.

BrutusBosch | 11-12-22 | 11:17

we weten goed hoe referenda gemanipuleerd worden door blog-volgers.

AntiZanicz | 11-12-22 | 21:13

beter zou men een spijtbetuiging wettelijk formuleren en gewoon in den Staatscourant publiceren. Zo blijf je baas en kun je het mooi beperken tot een excuus zonder verdere polonaise.

AntiZanicz | 11-12-22 | 21:14

Voor de discussie maakt dit helemaal niets uit. Het was, is en blijft een onzinverhaal met die excuses.

Ichneumonidae | 11-12-22 | 11:18

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl