Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook al aanstootgevend: kerstverlichting

Donkere dagen nog donkerder

Ongevoelige doos!

U gaat minder kerstverlichting in de winkelstraten zien de komende feestdagen en dat is de schuld van Poetin en zijn invloed op de energieprijzen. Deels omdat de door het internet kapotgeconcurreerde winkeliers zelf ook de stroomrekening niet meer kunnen betalen, maar blijkbaar ook om klanten niet te kwetsen. "We krijgen in de winter 160.000 mensen in het centrum die thuis worden geconfronteerd met een rekening van honderden euro's. Dus we willen irritatiemomenten, die heel begrijpelijk zijn, voorkomen." Irritatiemomenten? Van een paar lampjes? Wie zijn toch die overspannen idioten die geïrriteerd raken van kerstverlichting omdat ze zelf de rekening niet kunnen betalen? Fietsen die mensen ook zwaaiend met hun vuist langs tankstations als de brandstofprijs te hoog staat? Staan die in de supermarkt de A-merken de huid vol te schelden terwijl ze het huismerk in hun mandje laden? Hoe zijn we in hemelsnaam op het punt gekomen dat gezelligheid aanstootgevend is en nog erger: dat we rekening houden met dergelijke zeiksnorren? We begrijpen dat het leven onnodig duur is, maar dat betekent niet dat we het hele land direct in een rouwstemming moeten dompelen. Nederland kan juist wel wat feestelijke afleiding gebruiken deze feestdagen: wat vrolijkheid die ons wegtrekt uit de grimmige realiteit. Anders gaan we te veel nadenken over de staat van het land en dat levert pas irritatiemomentjes op. 

Reaguursels

Inloggen

Daar heeft dominee Gremdaat ook een preek over.

Cue_The_Deer | 11-10-22 | 19:40

Er zijn onder de mensen die het zelf niet kunnen betalen geen haters. De enige die hier geïrriteerd door kunnen raken zijn de mensen die 5x meer verdienen dan wij.

mr_awesome | 11-10-22 | 18:47

En de moskee,doet die ook mee?
Leuk meedoen met gezellig Nederland.
Of is de integratie mislukt.

De Profundus | 11-10-22 | 15:38

(Cynisme modus aan)
Och maak je niet al te druk voor je het weet zitten we in december i.v.m, de Corona weer opgehokt
(Cynisme modus uit)

MK27 | 11-10-22 | 15:12 | 1

Ik heb nu al kerstemus verligting stress en kado stress.

Coolcalmcollected | 11-10-22 | 15:51

"Hoe zijn we in hemelsnaam op het punt gekomen dat gezelligheid aanstootgevend is en nog erger: dat we rekening houden met dergelijke zeiksnorren?"

Heeft alles te maken met de winst van extreem-links in Europa. Alles moet gelijk. Gelijk even arm, anders is het oneerlijk. Als de 1 iets meer heeft is er al ongelijkheid en moet dat genivelleerd worden. Dat is een feestje. Helaas is Kerstmis daardoor geen feestje meer.

hetmoetdanmaar | 11-10-22 | 13:40 | 1

Kan zijn: ik wordt er kotsmisselijk van.

MK27 | 11-10-22 | 15:13

Van mijn irritatiemomentjes kun je een mooie slinger verlichting rijgen en de hele stad verlichten. Grapje, zoek het uit met je irritaties. Get a Life.

TheseDays00 | 11-10-22 | 13:35

Ik heb ook even een irritatie momentje.

echtpaul | 11-10-22 | 13:28

Lichtjes zijn ook veel te wit. Waar blijven de zwarte lichtjes ?

HaaiBaai | 11-10-22 | 13:25 | 1

Kweenie. Zal Sylvana even appen, zij weet het vast wel.

Here's Freddy | 11-10-22 | 15:26

Ik zag vorige week al bij iemand een opgetuigde kerstboom. Kan allemaal maar tegenwoordig.

kleybeuker | 11-10-22 | 12:49 | 1

Ik zag vorige week bij iemand een nog nooit afgetuigde kerstboom. Maar ja, hij komt dan ook nooit op Mallorca he.

Lopende-Hollander | 11-10-22 | 13:09

Die sancties hebben niet helemaal het beoogde effect denk ik, hier moeten de lampjes uit en de thermosstaat op 15, de Russen doen een extra lampje aan en zetten de thermostaat een paar graden hoger, dat kan ook wel met een energieprijs van 8 eurocent per kwh en 10 eurocent per m3 gas in Rusland.

Mr. C | 11-10-22 | 12:44 | 5

@Nohara | 11-10-22 | 12:56: gemiddeld inkomen in Rusland is momenteel 56.500 roebel of ongeveer EUR 900,- bron: www.statista.com/statistics/1010660/r...
Houd daarbij rekening met het feit dat er een flattax van 13% geldt, na een overigens vrij lage belastingvrije voet en dat dit inclusief een vrij basale, beperkte ziektekostenverzekering is.

Spie | 11-10-22 | 13:50

@Spie | 11-10-22 | 13:50: per maand natuurlijk. In de grote steden ligt het inkomen aanzienlijk hoger, maar zijn de kosten van levensonderhoud en huur ook navenant hoger.

Spie | 11-10-22 | 13:52

@Mr.C,
Russen gebruiken veelal geen thermostaat,in de mega woonblokken op stadsverwarming,regeld men de temperatuur door de ramen open of dicht te zetten.

De Profundus | 11-10-22 | 15:35
▼ 2 antwoorden verborgen

een dag niet gezeken is een dag niet geleefd. Zin in paaseitjes nu.

Dr.Utker | 11-10-22 | 12:43 | 2

Dit najaar heb ik nog maar weinig vernomen van Akwasimodo en Airfryer, zitten ze soms zonder databundel?

BadPatNL | 11-10-22 | 13:11

@BadPatNL | 11-10-22 | 13:11: Akwalsi hetzelfde verhaal als Weesie. Bestel binnen en dan te druk met harken om nog van zich te laten horen aan de “doelgroep” (lees: used useful idiots).

Lopende-Hollander | 11-10-22 | 13:17

Ik heb nog zo een 100 meter prikkabel liggen met fittingen en lampjes. Komt uit een tuincentrum. Ligt te verstoffen en moet weg. Goede reminder dit topic. Was het zelf al weer bijna vergeten terwijl ik er elke keer over struikel.

Mopar | 11-10-22 | 12:37 | 1

Is meer tripkabel dus !

Miesmol | 11-10-22 | 12:51

Zie in de stad Groningen ook overal al kerstverlichting in winkelstraten, winkelcentra en bij bruggen branden.
Dat had best wat later gemogen, bijvoorbeeld rond eind november, maar minder kerstverlichting vind ik not done.
Kerstverlichting heeft in de donkere dagen toch een beetje sjeu.

jufrouw theelepeltje | 11-10-22 | 12:32 | 3

In Groningen denken ze dat de centrale nog op hun gas draait?
Dus prik genoeg.

Zitvlak | 11-10-22 | 12:34

@zitvlak.
Maakt mij niet uit op welk gas de centrale nog draait om stroom op te wekken, maar die kerstverlichting moet niet weg alleen een beetje later in het jaar aan.
Buitendien is de meeste van die verlichting al vervangen voor led.

jufrouw theelepeltje | 11-10-22 | 12:37

@jufrouw theelepeltje | 11-10-22 | 12:37: inderdaad, pas vanaf 6 december!

Spie | 11-10-22 | 13:54

De hele maand december is k*t alleen oudejaarsavond niet.

Nietgek | 11-10-22 | 12:28 | 2

Mag straks ook niet meer want onze milieu gekkies vinden vuurwerk o zo fout.
Het is een van de weinige dingen die ons nooit plezier geeft, maar willen ze ook afpakken.

jufrouw theelepeltje | 11-10-22 | 12:34

Het Kerst-kringgesprek met de familie kan ik missen als kiespijn. Oudjaar met vrienden is wel leuk.

Dr.Utker | 11-10-22 | 12:45

Dan vinden mensen het toch juist leuk dat het dorp of stad een beetje gezellig verlicht is? Zal wel weer een andere reden hebben.

letopuwzaak | 11-10-22 | 12:24

Mensen die voor andere mensen bepalen óf, wanneer en in welke mate zij zich gekwetst, gediscrimineerd of anderszins beledigd of achtergesteld dienen te voelen...

Air van Boven Dorens | 11-10-22 | 12:19

Het is tijd voor een nationaal “excuses & slachtofferfonds”. Iedereen is gekwetst, eist excuses en wil poen zien. Grappig genoeg loopt slachtofferschap grotendeels langs socialistische lijnen: Mensen zonder poen voelen zich gekwetst en mensen met poen moeten dokken. In die zin loopt de slachtoffer-epidemie langs dezelfde socialistische lijnen als de veronderstelde klimaatcrisis: Rijken zijn veroorzakers, armen zijn slachtoffer, nivellering is de oplossing.
Pas als iedereen even arm en even verongelijkt is, kan de rust terugkeren. Doof het licht, open de knip.

Zeddegeizot | 11-10-22 | 12:09 | 2

Niet iedereen. Er zal een kleine groep zijn die “meer genivelleerd” is dan de rest en daarom speciale voorrechten heeft

BASinnic | 11-10-22 | 12:13

Dan komt die groep erachter dat ze zich nog steeds ongelukkig voelen. Net als die transgenders die denken gelukkiger te worden na de operatie.
Of nabestaanden van tot slaaf gemaakten na excuses.

Roos | 11-10-22 | 12:18

Never waste a good crisis. Is dit niet een actie van de Helper Whiteys van de Olifant in de Kamer die een kans zien om het Kerstfeest de nek om te draaien?

BASinnic | 11-10-22 | 12:07 | 1

Een kleine groep gooit een bommetje -Zwarte Piet, lampjes- en kijkt wat er gebeurt.
Door sociale media worden dingen al snel een hype en voor je het weet wordt er geroepen dat "we" dat allemaal willen.

Roos | 11-10-22 | 12:21

Ik vond al dat kerstgedoe toch al niet kunnen. Al die nieuwkomers storen zich daar maar aan.

Klaas_de_Waal | 11-10-22 | 12:03

Oplossing - windturbinetjes in China laten vervaardigen. Daaraan gekoppeld 100 lampjes.

HogeNood | 11-10-22 | 12:03 | 1

en toen wilde het niet waaien.

Argyronauta | 11-10-22 | 12:33

Ik ben benieuwd hoe Lau van Tiny hier op gereageerd zou hebben.

laurentius | 11-10-22 | 12:03 | 3

Govederedomme met die kut pleuris lampjes, die die die stomme dingen blijven nie hangen!!!
Pleuris Kersemus!

Sjeintje | 11-10-22 | 12:15

@Zitvlak | 11-10-22 | 12:22:
In die richting had ik ook kunnen typen ja.
Wil hun nagedachtenis niet besmeuren mocht het een joris opleveren.

Sjeintje | 11-10-22 | 12:41

Gewoon gezellig die winkels opleuken met kaarsjes. Licht en warmte. Twee muggen in 1 klap.

hero_of_heaven | 11-10-22 | 12:03

"Irritatiemoment", alleen al het woord bezorgt me een ernstig irritatiemoment.

Argyronauta | 11-10-22 | 12:00

Sowieso is het allemaal wit licht, nooit eens bruin of zwart licht.

Hommel | 11-10-22 | 11:59 | 2

Zwart licht heb je in de koelkast als de deur dicht is. Check het maar eens...

Air van Boven Dorens | 11-10-22 | 12:20

Bruinlucht ken ik wel, s'morgens na de koffie.

Zitvlak | 11-10-22 | 12:24

Binnenkort iedereen weer verduisterd. Kranten op de ramen plakken. Avondklok. Maar was Kerst inmiddels niet gedegradeerd tot lichtjesfeest?

Beste_Landgenoten | 11-10-22 | 11:58 | 1

Kranten? Wat is dat?

Psycho3 | 11-10-22 | 12:01

Zeiken.. zeiken.. en maar zeiken..
Alles wat leuk en mooi is moet kapot.....
Wat een miezerig leven moeten deze mensen hebben...

Nico1000 | 11-10-22 | 11:56 | 2

Ja! Gelukkig blijft jij positief..

Beste_Landgenoten | 11-10-22 | 11:58

Juist beste landgenoten, altijd optimistisch!!!

Nico1000 | 11-10-22 | 12:13

Het gedram van de gelijkgeschakelde media gaat maar door en door. Terwijl het geen hond interesseert doen ze alsof het allemaal een groot probleem is. U moet koud douchen, u moet de thermostaat op 15 graden zetten, u moet aan de warmtepomp, u moet aan de elektrische auto, u moet zich schamen voor alles wat u doet. En dat omdat anders de wereld morgen ten onder gaat.
En als u het niet doet bent u een fascist.

2voor12 | 11-10-22 | 11:55 | 4

Minder nieuws kijken//lezen. Gewoon onder de mensen blijven, dan moet u helemaal niets. Alleen betalen.

small_town_dude | 11-10-22 | 11:59

Als zelfs de knakworsten al een beterleven etiket hebben
1 ster gekeurd door dierenbescherming
Dit slaat ook nergens op

Therrie | 11-10-22 | 12:58
▼ 1 antwoord verborgen

Kerst is niet meer van deze tijd in de inclusieve samenleving.

meneer Q | 11-10-22 | 11:53 | 3

Ok, je bent op de goede weg.
Nu nog wat meer ironie, humor en eloquentie.

Kapitein Sjaak Mus | 11-10-22 | 11:57

Sterft parallel met Sinterklaas en zijn Pieten, in de ramadanstad is het al gedraaid, de boze boeren op het platteland geloven er ook niet meer in, afbraak in dit land van cultuur en tradities gaat razendsnel maarja daar hebben we dan ook liefst 1 miljard aan stuurnieuws voor over per jaar.

hagelkruis | 11-10-22 | 12:00

Kerst is een belediging voor moslims. Zowel de christelijke als de boreale kant van dit feest.

wijsvinger | 11-10-22 | 12:00

Is de middenstand nog niet kapot gemaakt?

Rattus | 11-10-22 | 11:50 | 1

Ja, vooral door mensen die online shoppen zo leuk vinden. Dus die moeten ook niet zeiken als winkels verdwijnen, straten leeg staan, en aardige mensen failliet gaan.

small_town_dude | 11-10-22 | 12:02

Hoeveel klanten zullen zich werkelijk gekwetst voelen, 1 op de 1000?

Je kunt het ook omdraaien, leuk naar de winkelstraat om het Kerstgevoel te ervaren want thuis geen lampjes.

Roos | 11-10-22 | 11:48 | 4

Genoeg mensen die hun kinderen weinig tot niks kunnen geven aan uitjes.
Dan ga je naar een dichtbijgelegen stad met Kerstmarkt en veel lampjes, zodat je kinderen zich kunnen vergapen en je met grote ogen aankijken en zeggen;
Ik hou zoveel van je papa en mama dat we hierheen mochten!
Dat is wat ik mij herinner tenminste.

Sjeintje | 11-10-22 | 12:09

@Sjeintje | 11-10-22 | 12:09: precies dit Sjeintje . Etalages met kerstdorpjes waar gezellig lichtjes stralen uit de huisjes met besneeuwde daken. Nog steeds vind ik dat leuk om even bij stil te staan. Zeker als het donker is en de stad verlaten lijkt.

Roos | 11-10-22 | 12:14

@Roos | 11-10-22 | 12:14:
En dan kreeg ik een kopje warme chocomel met slagroom.
En vergeet de kerststal met echte dieren niet.
Kan mij zelfs een keer herinneren dat er mensen verkleed met een baby waren in de Kerststal.
Magisch gewoon.

Sjeintje | 11-10-22 | 12:24
▼ 1 antwoord verborgen

Dit geldt niet voor Eindhoven uiteraard. Daar is men altijd trots op lichtjes, en toegegeven, daar waren ze goed in.

small_town_dude | 11-10-22 | 11:48

Zullen we het dan maar gewoon even hebben over openstaande winkeldeuren in de komende maanden, terwijl er volop gestookt wordt? Das pas een irritatiefactor. Voor mij dan. Ik ben nogal een zeikerd.

John Dough | 11-10-22 | 11:47 | 1

Kom je wel eens in een winkelstraat? Tegen kerst zal meer dan de helft van de deuren dicht zijn, permanent.

4HoogAantWater | 11-10-22 | 11:51

Winkel centrums, klinkt knus zoals iets van vroeger.

Openstijl | 11-10-22 | 11:46 | 4

@small_town_dude | 11-10-22 | 11:53:
Ondat iedereen nu via internet besteld. En dat komt omdat winkels nooit iets op voorraad hebben en het zelf eerst moeten bestellen.
"Komt u maar over 4 dagen terug, dan hebben we het binnen".
Dan maar het web op, bestellen en morgen in huis.

2voor12 | 11-10-22 | 11:59

@2voor12 | 11-10-22 | 11:59: ik bestel nooit iets op internet wat ik niet binnen een straal van ~5 km zelf kan kopen in een winkel. een trampoline, ok dat dan wel, maar schoenen of overhemden of een douchekraan?

small_town_dude | 11-10-22 | 12:05

@small_town_dude | 11-10-22 | 11:53: miss etam is gewoon vanaf maat 34
Kwaliteit is stuk beter dan al die andere winkels
Met een broek deed je wel een jaar of vijf en zag er net uit als nieuw dat was het verschil

Therrie | 11-10-22 | 13:02
▼ 1 antwoord verborgen

Allemaal terug de kaarsjes aan. Bijkomend voordeel, ze geven warmte.

Met_baard | 11-10-22 | 11:45 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Vacature:
I.v.m. de huidige energiecrisis zijn we op zoek naar lantaarnopstekers. Ook voor de kaarsjes in de kerstverlichting boven de winkelstraten.
- Graag 20 jaar of meer ervaring
- Gezonde longen i.v.m. de uitblaasronde
- U verplaatst zich middels een bakfiets met uitschuifbare ladder. Elke avond staat er naar keuze een krat gekoeld bier/doos Jägermeister klaar in de bakfiets voor onderweg.

Leptob | 11-10-22 | 11:44 | 3

Uitblazen? Waar denk je dat de kaarsendover voor ontwikkeld is? Of is deze al met het oud koper meegegaan?

Met_baard | 11-10-22 | 11:47

Ik zou de laatste kaarsjes op de avond maar niet uitblazen vanwegen de alcohol dampen. Anders brand de Jägermeister je snor en wenkbrouwen weg.

jan huppeldepup | 11-10-22 | 11:49

@jan huppeldepup | 11-10-22 | 11:49: Wenkbrauen dan.

jan huppeldepup | 11-10-22 | 11:50

Mag het licht uit?

Motorkater | 11-10-22 | 11:42 | 3

"te veel woorden
te veel zinnen
te veel woorden
draaien in mijn kop
te veel woorden
te veel muren
te veel uren
tikken langzaam op

mag het licht uit
als ik je in mijn armen sluit
mag het licht uit"

Bedoel je die?

Kapitein Sjaak Mus | 11-10-22 | 11:47

@Kapitein Sjaak Mus | 11-10-22 | 11:47: "Niemand in de stad" is misschien een beter idee. En een mooier liedje bovendien van De Dijk.

_pacman_ | 11-10-22 | 11:53

@Kapitein Sjaak Mus | 11-10-22 | 11:47:-
Tering - waaw - wat een cultuur!

HogeNood | 11-10-22 | 11:56

Weet je wie ook irritatiemomentjes veroorzaakte?

Montgomery Burns | 11-10-22 | 11:41 | 5

Jesse Klaver?

Flightless bird | 11-10-22 | 11:57

@Zitvlak | 11-10-22 | 12:19:
Sommige soorten mos zijn in staat om graniet af te breken. Tsja, dan ben je gewoon kansloos he?

elfenstein | 11-10-22 | 12:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien de lichtjes wel ophangen, maar niet aandoen? Heb je toch nog een beetje een kerst sfeertje.

dekruidenier | 11-10-22 | 11:38 | 2

Echte kruideniers oplossing, goed over na gedacht.

Zitvlak | 11-10-22 | 11:39

Ja, geen cent teveel hoor!

dekruidenier | 11-10-22 | 12:01

Electrischeauto's verbieden. oh en NPO op zwart na 20:00 die studios vreten ook stroom.

homieguerneville | 11-10-22 | 11:35 | 2

De NPO op zwart. Dat is pas een Kerstkado.

Remus McMillan | 11-10-22 | 11:38

@Remus McMillan | 11-10-22 | 11:38: Oud nieuws. Zwart zit al op de NPO.

goedverstaander | 11-10-22 | 11:53

Dus die mensen die het al zo moeilijk hebben en weinig leuke dingen kunnen doen, nemen jullie nu ook nog eens de gezelligheid van Kerst af?
Ik snap helemaal niks meer van deze wereld.
O wacht, heeft het misschien ook iets te maken met dat er steeds minder Kerst mag zijn maar meer verislamen wel gewenst is?

Een van de weinige dingen waar ik naar uitkijk in deze moeilijke tijden, zijn de prachtige lampjes en alle kleuren dus graag allemaal de boom in met die slierten en zet de lichtschakelaar maar om!

Sjeintje | 11-10-22 | 11:35 | 3

Er is zeer zeker correlatie te zien, daarmee zeg ik niet causaal verband, maar het valt wel op dat er bij elke crisis weer een pleziertje wordt afgepakt. En je weet wat ze van je afpakken geven ze nooit meer terug..

Remus McMillan | 11-10-22 | 11:41

@Remus McMillan | 11-10-22 | 11:41:
Spijker X Kop = Raak
Lichtjesfeest = geen Kerst

Sjeintje | 11-10-22 | 11:46

"O wacht, heeft het misschien ook iets te maken met dat er steeds minder Kerst mag zijn maar meer verislamen wel gewenst is?"

Ik denk dat u zomaar een gevoelige snaar raakt....

Yellow Shark | 11-10-22 | 11:58

Het licht van Allah zal over iedereen schijnen.

Stratum | 11-10-22 | 11:34 | 6

Het licht van allah heeft een bloedrode kleur, daarbij kun je moeilijk een boek lezen.

jan huppeldepup | 11-10-22 | 11:45

@jan huppeldepup | 11-10-22 | 11:45: Dat ene boek kent u toch wel uit uw hoofd?

goedverstaander | 11-10-22 | 11:50

@jan huppeldepup: laat dat nou ook DE kerstkleur zijn! Wordt het toch nog gezellig.

dekruidenier | 11-10-22 | 12:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Alleen kerstverlichting op groene stroom laten branden.
Er is tenslotte overcapaciteit.
Panelen en meeuwenmeppers genoeg.
Of gewoon Amsterdam weer open doen die robo gesloten heeft.

Zitvlak | 11-10-22 | 11:32

We hebben een groep die al van de leg raken wanneer ze een vrouw een hoofddoek zien dragen of wanneer ze het woord 'asielzoeker' horen. Sommigen zijn nu eenmaal geestelijk niet zo stabiel.

Red shirt | 11-10-22 | 11:32 | 11

@Roos | 11-10-22 | 11:50: Leest u eerst eens goed wat Struikrover schrijft over hen die bij het minste of geringste al geïrriteerd raken. Dan ziet u de correlatie.

Red shirt | 11-10-22 | 11:56

@Plaque-doctor | 11-10-22 | 11:35: Niet zo moeilijk, men neme de stok om mee te slaan, in dit geval de energiecrisis = de stok, die de deugers hanteren om de asielzoekers (en de islam) tegemoet te komen, want kerst is niet haram.

Yellow Shark | 11-10-22 | 12:02
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik voelde me ook al die jaren niet goed door deze lichtjes.Onze gekleurde vrienden vertelde dat de slavenhandelaren ook altijd met veel lichtjes rondliepen en voelen zich gekwetst.

jan huppeldepup | 11-10-22 | 11:30 | 2

Ik dacht kraaltjes en spiegels.

Zitvlak | 11-10-22 | 11:33

Dat was ruilhandel voor de indianen.

Plaque-doctor | 11-10-22 | 11:37

Eerst moest de term 'Kerstmis' policor veranderd worden in 'Lichtjesfeest', en nu worden ook de lichtjes zelf afgeschaft.

Ja, er kan vast nog wel hier en daar op energie bezuinigd worden: laat bv in alle straten om de andere lantaarnpaal er eentje uit 's nachts, in kantoorgebouwen hoeven 's nachts ook niet alle lampen aan te blijven, lijkt me. En wat m.i. gewoon verboden moet worden - vond ik jaren geleden ook al, voordat deze hele energiecrisis er was - is die belachelijke 'terrasverwarming'; wil je in de herfst of het voorjaar per se buiten op het terras iets drinken, dan doe je maar een dikke jas aan, en anders ga je lekker binnen zitten. Maar buiten vóór het café/restaurant onder zo'n straalkacheltje willen zitten? Rot een end op, zeg.

Dr_Johnson | 11-10-22 | 11:29 | 2

'Lichtjesfeest'. het idee om kerst te vervangen door een lichtjesfeest is al wat ouder. Himmler over het lichtjesfeest: “Het kleine licht, dat onder in de lantaarn staat, brandt als symbool voor het laatste uur van het ten einde lopende jaar; het grotere licht ontbrandt juist op het moment dat het nieuwe jaar aanbreekt. Er zit een diepe waarheid in het oude gebruik. Moge elke SS’er het vlammetje van het oude jaar met zuiver, rein hart zien doven en met verheven wil het licht van het nieuwe jaar ontsteken.”

wijsvinger | 11-10-22 | 11:48

Opmerkelijk is dat Christelijke feestdagen systematisch van hun nog resterende religieuze component worden ontdaan. (Zeg niet "Kerstmis" maar "lichtjesfeest". Zeg niet "Pasen" maar "lentefeest", enz). En dat is niet zomaar. Dat is om dezelfde reden waarom in 020 lang geleden werd besloten de mijter van Sinterklaas van het kruis te ontdoen. Met als argument dat "sinterklaas er voor iedereen is", wat eigenlijk een soort verkapte inklusiviteitssmoes avant la lettre was. De werkelijke reden was dat men dacht dat uitingen van het christendom moslims voor het hoofd zouden stoten, en dit hoe dan ook wilde voorkomen. Bij islamitische feestdagen die hier vervolgens om 1 of andere reden per se moesten worden ingevoerd wordt de religieuze component echter niet verdoezeld, laat staan verwijderd, integendeel, het religieuze aspect wordt juist BENADRUKT. De reden waarom gekozen is voor het woord "lichtjesfeest" laat zich ook wel raden. Dan kan altijd worden aangevoerd dat "men in de Joodse traditie Hanukka kent, het feest van het licht". Misschien een beetje vergelijkbaar met de drogreden "BOA's/agenten moeten hun religieuze identeit kunnen uitdragen met een keppeltje als zij dat willen, en DUS mogen islamitische BOA's en agenten ook een hoofddoekje dragen". Ik zie Joodse BOA's Micha en Gideon al rondstruinen in de Kolenkitbuurt, 020-Gaza West met hun keppeltjes op. Kom op nou. Je weet dat dat nooit en te nimmer gaat gebeuren. De intentie hier is "ruim baan voor nog meer islam".

Asteroid-B612 | 11-10-22 | 12:31

Haal dan ook gelijk de spullen uit de winkels die ik niet kan betalen.

Dan voel ik mij pas gehoord.

Waar gaat dit heen met de mensheid. Sjught.

qrumel | 11-10-22 | 11:28

De plastic rietjes onder de kerstverlichting.

Hondt | 11-10-22 | 11:26

Fantastisch, deze regeneratie van het goddeloze calvinisme. Ik ga kijken naar de lichtjes die er niet meer hangen. Top uitje voor het bedrijf en de familie!

IndoorexpaT | 11-10-22 | 11:25

De medewerkers van de Bijenkorf, met hun salaris zwaaien wel met hun vuist naar hun klanten, met hun salaris

hotbrasil | 11-10-22 | 11:25

Straks mag de Coca Cola kersttruck ook al niet meer. Forget zwarte piet, dit is een prima skeitdiscussie voor de donkere dagen.

Kladderadatsch | 11-10-22 | 11:24 | 2

Vergeet vuurwerk niet!

small_town_dude | 11-10-22 | 11:26

Laten we beginnen met alle winkels met een open deur en een warme lucht gordijn te boycotten.

Kapitein Sjaak Mus | 11-10-22 | 11:23

Gewoon laten knipperen - scheelt weer 50% in de elektriciteit.

HogeNood | 11-10-22 | 11:20 | 21

Hier ronkte ooit nog een P2000 computer….

san-taa-tum | 11-10-22 | 12:19
▼ 18 antwoorden verborgen

Volgens mij willen ze gewoon de nieuwe Nederlanders, die meestal Islamitisch zijn, niet kwetsen ...

Patrick-Haemers | 11-10-22 | 11:20 | 4

Doen we dat ook met rammendan?

Zitvlak | 11-10-22 | 11:28

@Zitvlak | 11-10-22 | 11:28:
Nee dat wordt juist extra gesponsord in de supermarkten en warenhuizen!

Patrick-Haemers | 11-10-22 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

Krijg weer zin in een lockdown.

Lukiluuk | 11-10-22 | 11:19 | 2

Wat let je?
Hangslot halen bij de Gamma en down locken maar!

Kapitein Sjaak Mus | 11-10-22 | 11:28

Ja, mis het ook wel.

Hiram | 11-10-22 | 11:28

Winkeliers hebben het al zwaar met online concurrentie om het hoofd boven water te houden. Hogere energierekeningen maken het nog moeilijker. Maar je kunt toch ook een etalage feestelijk maken met kerstversiering en een paar ledlampen. Wanneer je ook nog die sfeer zou weghalen wie gaat er dan nog in donker en kou de winkelstraat in?

Jan, Leiden | 11-10-22 | 11:19 | 6

Je kunt ook naar het Casino gaan. Heel veel knipperende lampjes van de fruitautomaten, het is er warm (scheelt thuis weer stookkosten) en niemand verplicht je om te gokken, gewoon kijken kan ook.

quigg | 11-10-22 | 12:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Fuck die lichtjes. Als winkels wel hun verwarming aanzetten ga ik daar bivakkeren. Scheelt behoorlijk op de gas rekening thuis. Overdag bij de baas en savonds en weekend bij de landelijke winkelketens. Wie niet rijk is moet slim zijn

Vunzigheid | 11-10-22 | 11:16 | 4

@small_town_dude | 11-10-22 | 11:21: Maar je kunt er niet douchen, komt geen water uit de kraan enne de wc is ook niet fris in dat voorbeeldhuis.

jan huppeldepup | 11-10-22 | 11:38

@jan huppeldepup | 11-10-22 | 11:38: Daarvoor moet je bij Hornbach zijn.

4HoogAantWater | 11-10-22 | 11:42
▼ 1 antwoord verborgen

Laten we alles verbieden waar iemand zich aan ergert.

Harry.Langezwaal | 11-10-22 | 11:16 | 1

Dan heb ik er nog wel een paar om te verbieden.

Zitvlak | 11-10-22 | 11:29

Ik erger mij aan al die leuke tentjes die goeie koffie serveren.
Thuis zuipen we van die goedkope meuk.
Ik vind het kwetsend.
Lekkere koffiegeur in de stad, appeltaart met geslachtsroom.
Verbieden!

Ruimedenker | 11-10-22 | 11:15 | 4

@_pacman_ | 11-10-22 | 11:18:
Daarom drink ik 'm zwart. Ik weiger koeien in m'n koffie of andere rare bende uit een hip pakkie. Als het dan toch goedkoop moet, hoewel dat relatief is, kleine tip: AH Perla #7 uit Columbia. Zelf malen, liefst met een fatsoenlijk apparaat maar de moulinex van oma mag ook. Topspul, het lijkt wel drugs...

elfenstein | 11-10-22 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Maar door geen brandende lichtjes op te hangen kwets je degenen die er wel waarde aan hechten? Derhalve is 'om geen mensen te kwetsen' per definitie het uitsluiten van andere andere mensen. Maar da's blijkbaar of niet interessant, of te ingewikkeld voor dit soort uitsluiters.

Uiteraard moeten mensen die zich gekwetst voelen door het wel / niet aanwezig zijn van kerstverlichting in een suff winkelstraat sowieso iets zinnigs gaan doen met hun leven maar da's bezijden het punt wat ik probeer te maken.

_pacman_ | 11-10-22 | 11:15 | 1

Ik voel me altijd gekwetst van mensen die gekwests zijn.Daarom blijf ik maar thuis.

jan huppeldepup | 11-10-22 | 11:40

Winkeliers gaan ook geen cadeaus voor de feestdagen verkopen. Kwetsend voor mensen die niet aan Sinterklaas en Kerst doen vanwege religieuze of financiële redenen.

Quichegerechtigde | 11-10-22 | 11:13 | 1

Ik denk eerder dat dat komt omdat het cadeau kopend volk er dit jaar geen geld voor heeft. Ik hou, vanaf 20-10, €20,- per maand over, iedereen die een cadeautje van me verwacht kan de (kerst)boom in.

4HoogAantWater | 11-10-22 | 11:31

Gezeik allemaal. Straks krijgen we ook nog neukenmethetlichtaanschaamte.

Leptob | 11-10-22 | 11:12 | 3

Dat heb jij niet?

indernaad_datisjuist | 11-10-22 | 11:14

Waarbij er wel een verschil bestaat tussen een ledpeertje van de action boven de bedstee of een handvol dikke filmlampen rondom het hemelbed. Ik zou me kapotschamen met zo'n miezerig peertje, levert toch geen bruikbaar materiaal op?

elfenstein | 11-10-22 | 11:17

Krijg je een leuk schaduwspel

hotbrasil | 11-10-22 | 11:27

Driekwart van de energiekosten voor een gezin zijn voor verwarming, van de overblijvende kwart is het overgrote deel voor sanitair warm water en groot witgoed, dan blijft er nog eem klein miezerig taartpuntje over voor verlichting.

En maar doorzeiken over een paar lampjes. Sukkels.


Magnum Force | 11-10-22 | 11:12

Winkeliers verzinnen zeiksnorren zodat ze zelf kunnen besparen, niets mee (wel jammer voor de sfeer) maar vertel gewoon de waarheid.

NLgaatnaardeklote | 11-10-22 | 11:12

Ik zeg 60 km op de snelweg, dan kunnen we 2 weken per jaar kerstlampies laten shinen.

Ruimedenker | 11-10-22 | 11:12

Is dit de reden, dat Rutte 4 nog doorgaat? Velen willen het niet meer, maar er zijn een paar mensen die het nog steeds mooi vinden, en daarom gaat hij door...

hangtiet met knoop | 11-10-22 | 11:11

Die lui die de elektra niet kunnen betalen hebben helemaal NIETS te zoeken in de centra alwaar dure zooi wordt gekocht. Die mogen hoogstens naar de Wibra/Zeeman. Dus waar zeikt men nu weer over.

BekiekUtMoar | 11-10-22 | 11:10

Als ik thuis de kerstverlichting niet kan betalen dan vind ik het juist fijn dat ik er ergens anders gratis van kan genieten. Anders is het overal deprimerend.

koeberg | 11-10-22 | 11:10

Energiebedrijven Vattenfall en Greenchoice gaan bepaalde duurzaamheidsclaims niet meer gebruiken of passen ze aan. Dat doen ze onder druk en na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de ACM zetten de twee zich duurzamer neer door vergelijkingen te gebruiken, maar was niet duidelijk op basis waarvan die vergelijkingen werden gemaakt en met wie of wat werd vergeleken.

Vattenfall doneert nu 950.000 euro en Greenchoice 450.000 euro aan duurzame goede doelen. Omdat de bedrijven hebben beloofd hun praktijken aan te passen en geld doneren krijgen ze geen boete van de ACM.
nos.nl/artikel/2447809-acm-tikt-green...

Cornelis12 | 11-10-22 | 11:10 | 2

En die donaties worden lekker afgetrokken van de winst dus minder belasting betalen. Donaties die overigens worden betaald van de woekerwinsten die ze momenteel maken over de rug van Jan Lul.

BekiekUtMoar | 11-10-22 | 11:12

Wat was de privatisering van nutsbedrijven toch een goed idee...

4HoogAantWater | 11-10-22 | 11:45

Je zou ook kunnen denken: omdat het thuis al zo'n saaie, donkere boel is het juist leuk is dat mensen dan toch even het stadscentrum in kunnen om toch nog een beetje kerstlampjes etc te zien.

R.F.Pickering | 11-10-22 | 11:10

Met een beetje pech wordt het een nuclear winter.

small_town_dude | 11-10-22 | 11:08 | 3

Voordeel daarvan is dan wel weer dat je geen aparte kerstverlichting meer op hoeft te hangen.

elfenstein | 11-10-22 | 11:11

- 70. Dan mag de thermostaat wel op 40

Cornelis12 | 11-10-22 | 11:11

Gaan we zelf licht geven

indernaad_datisjuist | 11-10-22 | 11:12

Met de kostenbesparing van de ontslagen zwarte pieten kunnen de kosten van de verlichting wel gedekt worden.

van stampij | 11-10-22 | 11:08

Dan moet Amsterdam Light Festival ook niet doorgaan. Dat zou een goed milieu statement zijn van het college.

Xbitt | 11-10-22 | 11:08 | 6

@Lompelul | 11-10-22 | 11:17:
Geef mij zo'n budget en ik laat die hele gracht de macarena dansen met lampies, hoe moeilijk is het?

elfenstein | 11-10-22 | 11:18

@elfenstein | 11-10-22 | 11:14:
Mwoa, dat ben ik niet met je eens. Ik zie elk jaar wel iets leuks in mijn deel van Amsterdam.

Niet_Van_Hier | 11-10-22 | 12:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Zit hier helemaal alleen winterlichtjeslampjesfeest te vieren....

Tralalalalaaaah!

Lorejas | 11-10-22 | 11:06

Het wordt een donker winter dit jaar. Dark Winter. Ey, dat klinkt als een film.

Adriel | 11-10-22 | 11:06

Ga de verduisteringsgordijnen, die m'n oma in WO2 gebruikte, van zolder halen. Krijg anders met kerst zomaar de energie politie aan de deur.

Cornelis12 | 11-10-22 | 11:05 | 1

En je hoeft je niet druk te maken om energieschaamte. Win-win.

R.F.Pickering | 11-10-22 | 11:11

Dat heet deugen... Voor een paar centen - meer kost verlichting, zeker LED verlichting - niet.

Louter Leuter | 11-10-22 | 11:05

Triest hoor, maken we de transitie mee van Kerst naar Lichtjesfeest, mogen de lichtjes niet meer.
De donkere dagen voor Kerst worden de donkere dagen tm Kerst.

Nuchternederland | 11-10-22 | 11:04 | 1

Diwali valt ergens tussen half oktober en half november

Lu_Tze | 11-10-22 | 11:38

Het leven is net als een trekharmonica, jammer dat af en toe de muziek ietwat vals is. Niet getreurd... met alles komt iedereen een keer aan de beurt, toch, klaas zwabber, malle duitser.

wolfje65 | 11-10-22 | 11:03

Kerstmis moet helemaal worden afgeschaft.
Aanstootgevend feest.
Winterzonnewende in ere herstellen!

Kapitein Sjaak Mus | 11-10-22 | 11:03 | 8

@Kapitein Sjaak Mus | 11-10-22 | 11:18:
Toen wij vreuger in Spanje woonden maakten mijn ouders mij wijs dat het Prado zijn paleis was. Sinds Henk&Henk weet ik dat Pieten daar bleekjes zien. Het verklaarde een groot mysterie.

Louter Leuter | 11-10-22 | 11:40

@Kapitein Sjaak Mus | 11-10-22 | 11:18:
De enige heilige die wij thuis in ere houden is Dionysus, aka Bacchus, en dan niet een paar dagen per jaar maar het hele jaar!
en.wikipedia.org/wiki/Dionysus

paost712 | 11-10-22 | 11:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Gelukkig zijn wij altijd op wintersport met Kerst, Dan hoef ik me tenminste niet te schamen voor de lichtjes.

small_town_dude | 11-10-22 | 11:02 | 2

Ja... ja.... wintersport als in "Proost"?

Lorejas | 11-10-22 | 11:07

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl