Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

PvdA’er schraapt verworpen idealen van de grond

Ontwaakt is een groot woord maar een klein oogje is nog open

Bij de Partij van de Armoedeval woont al decennialang geen politicus meer tussen de arbeiders. Sinds de partijbonzen zichzelf in de bestuurlijke macht hebben verheven is het sociaaldemocratisch ideaal vervallen tot een verloederd subsidiekunstwerkje op het gegentrificeerde stadsplein van de mislukte multiculturele samenleving. Op het voetstuk prijken graffiti van BLM, een “FCK FVD”-sticker en een vlaggetje met ‘There is no planet B’, postmoderne thema’s die de ooit bedoelde verbroedering van de verworpenen tot doelgroepdogma’s hebben verzuild. Maar nu is er een nieuwe directeur bij de Wiarda Beckman Stichting, het wetenschappelijk bureau van de partij, die tegelwaardige citaten plempt om over de scheuren in de sociaaldemocratie te plakken. Tim ‘S Jongers is zelf door de tunnels van armoede gekropen en nu met stoffer en blik op de derde weg van de sociaaldemocratie verdwaald, om de schoenen van René Cuperus te vullen: ‘S Jongers hekelt het land van Wouter Bos, waar iedereen klant is in plaats van burger. Directeur van zo’n partijbureau is natuurlijk wel een symbolische functie want de politieke belangen dicteren de conclusies van ‘wetenschappelijk’ onderzoek en niet andersom, maar zelfs wij van het stijlloze volksberaad vinden het verfrissend om weer eens een PvdA’er met door realiteitszin besmeurde modderpoten tegen te komen, die niet kermend over de toon bazelt in woke idioom of vingerwapt in dicterend klimaatgedram waarvoor de arbeidersklasse de prijs betaalt in nieuwe armoede. Jammer dat al z’n woorden ergens deaud onderin de lade van de fractiekamer zullen vallen, maar toch leuk om in het FD te lezen dat bij de PvdA nog één iemand een klein kaarsje brandt bij het voetstuk van de sociaaldemocratie.

Ook wel bekend als D66’ers

Reaguursels

Inloggen

‘Dierenvoedselbank’, nog zo’n armoedegedrocht.

Petskast | 09-10-22 | 19:53

De lagere inkomens zijn nu eenmaal minder intelligent en hebben minden kennis uit een kleinere omgeving. Die maken daarmee andere keuzes, niet kwalitatief maar kwantitatief. Hoeveel kan ik kopen voor €10 (action, aldi, etc). 1x goed eten of 10x slecht eten. Freten of een sportschool abonnement. Keuze is snel gemaakt.

boerk | 09-10-22 | 16:50 | 1

Nou laten de lagere inkomens dan maar heel blij zijn met hun lagere intelligentie. Die zogenaamd intelligente mensen waar jij het over hebt zijn meer en meer de weg kwijt en trekken zich steeds meer terug in de niet bestaande d66 fantasie wereld waar ze ongehinderd door enig realiteitsbesef aan de bij bij hun eigen stokpaardjes horende luchtkastelen bouwen terwijl ze geen enkel contact met de echte wereld meer hebben.

ZomaarEen | 09-10-22 | 17:27

Dit document laat zien wat in 2020 de zgn. 'lage inkomens' waren.
opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/8374...

Aantal personen (2020) heel NL totaal: 17.015.400
Gemiddeld persoonlijk inkomen 34.200,-
Relatief - personen met een laag inkomen: 5.5 %

Aantal werknemers: 6.658.500
Gemiddeld persoonlijk inkomen 44.500,-
Relatief - personen met een laag inkomen: 1.2 %

Aantal ontvangers van een sociale voorziening
Gemiddeld persoonlijk inkomen 14.200,-
Relatief - personen met een laag inkomen: 51.2 %

Nogmaals, de constatering is alleen dat er sprake is van een Laag Inkomen.
En dáár laat men de zgn. koopkrachtplaatjes op los. Bij ontvangers van een sociale voorziening is dat dus alleen maar de basis, namelijk alleen die sociale voorziening op zich ad 14.200,- euro. Dus exclusief alle (kinder-)toeslagen e.d.

Op deze manier komt men bijv. aan de aantallen kinderen die volgens de officiële formulering "opgroeien in een huishouden met een laag inkomen". Eén alleenstaande moeder met 5 kinderen die in de bijstand zit, telt op deze manier als 6 personen (van 17,4 miljoen) met een 'laag inkomen'.
Maar, vanwege alle toeslagen is er in lage-inkomen-huishoudens vaak véél meer te besteden dan het koopkrachtplaatje (ad 14.200,-) aangeeft.
Dáár zit het echte probleem, zeker in de vergelijking met de positie van de werkenden.

Wering | 09-10-22 | 14:55 | 2

Nee. Het echte probleem zit hem in dat salaris bruto is en alle toeslagen netto worden uitgekeerd. Daar komen die NSers die blij zijn met 10% extra salaris nog wel achter. Over die 10% betalen ze vrijwel zeker minimaal een relatieve belasting van meer dan 60%. Er blijft bij een inflatie van 14% maar max 4% extra netto salaris van over. De rest verdwijnt rechtstreeks in de zakken van Kaag

ZomaarEen | 09-10-22 | 17:33

@ZomaarEen | 09-10-22 | 17:33:
Klopt. O.a. daarom geeft het werken zoals men nu doet met die koopkrachtplaatjes zo'n scheef beeld.
En dus: verkeerde maatregelen.
Maar hoeveel politici zullen ooit een volledig uitgewerkt jaaroverzicht (budget) hebben gezien van álle euro's die binnen komen en álle kosten van twee huishoudens die vergelijkbaar zijn samengesteld. Maar dan 1 werkende en 1 uitkeringsgerechtigde. Ze roepen maar wat. En zo lang zij elke drie zinnen doorspekken met 'minima' en 'allerarmsten' denken ze ook nog dat zij de wereld aan het redden zijn en dat zij deugen.

Wering | 09-10-22 | 18:47

PvdA’er
Partij voor de asielzoekers.

Is dit nog nieuws? | 09-10-22 | 14:46

Er is nog een ander effect van de kloof tussen beleidsmakers en degenen waar het beleid voor is ingericht te lezen in het FD: 'Tientallen statushouders hebben tot verbazing van Utrechtse werkgevers ontslag genomen nadat ze deze zomer vanuit het asielzoekerscentrum in Utrecht zijn doorgestroomd naar een woning. Het Cen­traal Or­gaan Op­vang Asiel­zoe­kers (COA) en de gemeente laten in een schriftelijke reactie aan het FD weten hiervan op de hoogte te zijn. Ze proberen de betrokkenen over te halen hun werk toch te behouden.
Alleen al bij een grote horecaonderneming met meerdere zaken in Utrecht zijn vijf mensen kort na elkaar vertrokken, vertelt de eigenaar die niet met zijn naam in de krant wil. 'Ik snapte er niets van. Het zijn stuk voor stuk leuke medewerkers. Ze integreerden goed. Doodzonde. Ik heb ze nog bij me geroepen, maar ze bleven ervan overtuigd beter af te zijn met een uitkering en een huis.' Navraag bij een aantal collega's leerde dat ook bij hen medewerkers die tot voor kort in het azc verbleven, hun vertrek hebben aangekondigd met als reden een nieuwe woning.'
Zouden zij ook bang zijn voor de armoedeval? Is het tijd voor een asielzoekerscoach? Of zijn er juist mensen die deze nieuwe medelanders al hebben gecoacht?
fd.nl/samenleving/1453962/statushoude...

grietmetgroenefiets | 09-10-22 | 14:11 | 5

@miff | 09-10-22 | 14:24:

2: 'Ze lieten weten beter af te zijn met een uitkering en een huis.'

Wattman | 09-10-22 | 14:27

@miff | 09-10-22 | 14:24:

En het meest kwalijke is dat dat dus wordt *ingefluisterd*. De meesten kennen de taal niet; snappen de regels niet; kennen de weg niet. Dus bedenken dat echt niet zelf.
Wie wijzen hen de weg en waarom?

De generaties van "schouders eronder" sterven af of gaan met pensioen. Onze kinderen kiezen non-beroepen als influencer, communicatiedeskundige of genderwetenschapper. En vervolgens importeren we miljoenen analfabeten, die we aanraden werkloos te blijven?
Geen enkel land kan van de wind leven.

Dandruff | 09-10-22 | 15:39

@Dandruff | 09-10-22 | 15:39: Waarschijnlijk staat dat in de promotiefolder "Nederland, mooi lekkerland" al wel aangegeven, inclusief het telefoonnummer dat men kan bellen om de administratie voor hen te doen.

Peerkeoud | 09-10-22 | 16:08
▼ 2 antwoorden verborgen

hoho Jesse komt uit de Nederlandse ghetto's , heeft hij zelf gezegd. Frappant is dat zowel Baudet, Jesse, Wilders als Rob Jetten Indisch bloed hebben. En in voormalig kolonie Nederlandsch-Indie waren er best wel veel NSBers. Tot zover de tang op de varken slaat

HetOorAakel | 09-10-22 | 13:18

Het is en blijft een PvdA'er, iemand die zich thuis voelt in die Partij. Dus onbetrouwbaar, geen idee wat hij na de verkiezingen vindt.

Sans Comique | 09-10-22 | 13:12

Dit geluid hoor je al een tijdje vanuit de Wiardi Beckman stichting. Ook het verwerpen van de derde weg is een tijd geleden al ingezet. (Kok Blair Schroder Clinton)
Maar de oude mastodonten zitten nog diep geworteld in de partij zoals een Koole en CETA. En die mastodonten hebben nog heel veel macht in die partij. Bijvoorbeeld Timmermans.
Het zal nog wel een jaar of 10 duren voordat het derde weg smaldeel op de eindbestemming is aangekomen (kerkhof) en de weg naar de sociaal democratie weer gevolgd gaat worden.
Als ik zie wat de punten zijn waarmee Klaver wil samenwerken met de PvdA dan zitten daar heel veel onvervalste sociaal democratische doelen in. Maar dat is natuurlijk met de mond beleden. Wat als de macht lonkt? Wat blijft er dan van over? Dan denk ik terug aan 2012 en Samsom met zijn verkiezingsleuze... Nooit meer dat rechtse rotbeleid. Waarna er een kabinet kwam wat historisch veel bezuinigde. Is de sociaal democratie dood? Nee, er zijn landen waar de sociaal democratie aan een revival bezig is. In Nederland zal dat nog wel even duren. Overigens is Nederland altijd al een sociaal economisch rechts land geweest. Den Uyl was een uitzondering. De paarse kabinetten met al de privatiseringen waren sociaal economische rechtse kabinetten.

Zapata10 | 09-10-22 | 13:05 | 6

@Zapata10 | 09-10-22 | 13:42:

De overheid heeft in de sectoren die je noemt nog steeds een behoorlijke vinger in de pap. Deels als grootaandeelhouder, deels middels wetgeving en belastingen.

Het is een fabel dat een overheid die alles wat zij aanraakt in stront verandert, ooit op enig moment de markt zou kunnen faciliteren. Onze veel te grote overheid biedt geen ander raamwerk dan veel te hoge belastingen, en destabiliseert bedrijven met voortdurend veranderende regelgeving. Voor enkele grote multinationals is dat gunstig omdat zij enerzijds betrokken zijn bij het bedenken van die regelgeving; en zich daar anderzijds niet aan hoeven te houden. Vandaar alle bullshitbaantjes voor ex-politici bij Shell, Unilever, etc. En vandaar ook de tienduizenden lobbyisten in Brussel.
Maar het gros van midden- en klein- bedrijf heeft daar niks aan, integendeel. En met een vrije markt heeft dat al helemaal niks te maken.

Dandruff | 09-10-22 | 14:05

@Dandruff | 09-10-22 | 14:05: Natuurlijk heeft de overheid daarin een grote vinger in de pap maar dat maakt het nog niet links. Een vrije markt heeft nog nooit bestaan en kan ook nooit bestaan. Zelfs de nachtwakersstaat had een overheid. Het laissez faire liberalisme is uitgelopen op een gigantische ramp en heeft de opkomst van twee afschuwelijke ideologieën voortgebracht. Namelijk communisme en fascisme. Hayek, Mises, maar ook Keynes en andere economen wilden dat voor altijd voorkomen. En daaruit is embedded liberalisme ontstaan (taakstelling overheid faciliteren welzijn bevolking) en Ordo-liberalisme (taakstelling overheid faciliteren gunstige marktomstandigheden) Dat zijn de verhoudingen sinds 1929. In dat licht moet je ook een PvdA zien als een buffer tegen extremen aan de linkerzijde.
Je kan ze verketteren en wensen dat er weer een nachtwakersstaat zou zijn maar de opkomst van de middenklasse is nu juist onder het embedded liberalisme en onder het Ordo liberalisme een feit geworden. Tel je zegeningen zou ik zeggen.

Zapata10 | 09-10-22 | 14:35

@Zapata10 | 09-10-22 | 14:35:

"Niet links" is iets anders dan "geprivatiseerd". En een liberaal is niet hetzelfde als een libertariër.
Ik pleit niet voor 100% markt, maar ik zie wel verschil tussen 1.000.000 (semi-) ambtenaren en 50% belastingdruk, of 500.000 ambtenaren en 25% belastingdruk. Dat laatste is niet alleen goedkoper en dus beter voor werkgevers en werknemers. Het versterkt naast de economie ook de rest van de samenleving.

Neem onze zorg waar de werkvloer wordt platgewalst met overbodige regelgeving vanuit diverse peperdure managementslagen. Maar toen er in december 2020 in China corona uitbrak was ruim een half jaar lang *niemand* op VWS en aanverwant in staat om mondkapjes of testkits te kopen, of te bestellen. In landen met een veel kleinere overheid (oa Taiwan, Zuid Korea) werd direct actie ondernomen; grenzen dicht; grootschalig testen; mondkapjesplicht; etc. Daardoor bleven de buurlanden van China redelijk gespaard.

Het verschil zit hem in duidelijkheid. Als één persoon verantwoordelijk is voor een bepaalde taak dan zal hij die taak zo goed mogelijk volbrengen. Zo werkt dat bij de padvinderij, en net zo goed bij de overheid. Maar kijk voor de gein eens hoeveel van onze 20 ministers (!) een gedeeld takenpakket hebben. Denk oa aan economie, milieu. Als meerdere ministers en staatssecretarissen; tientallen topambtenaren; en tientallen instituten / planbureaus / teams / autoriteiten / etc; plus externe experts; inclusief lobbyisten hun plasje over elk plan mogen doen dan komt daar natuurlijk niks zinnigs uit. En niemand is verantwoordelijk.

Minder overheid = meer transparantie = beter beleid.
Meer overheid = minder transparantie = wanbeleid, of zelfs corruptie.

En zo komen we weer bij de beweegcoach, energiecoach en menstruatiecoach. De peperdure overheid gaat mensen vertellen wat ze al lang weten; en wordt daarmee weer een stukje duurder. Dat kan onmogelijk liberaal genoemd worden.

Dandruff | 09-10-22 | 15:29
▼ 3 antwoorden verborgen

PvdA wordt straks ingelijfd in die partij van Jesse, die groene khmer. De teloorgang begon al onder Bos en Samson, de rode ideologische veren voor de gewone man waren toen al niet meer te herkennen in het blauwe pino-pak. PvdA, dat was ooit.
Sinds die regeringen op schoot zit bij VNO NCW die hen vertelt wat ze moeten doen is elke gezonde vorm van rationele ideologie voor de gewone man al dood.

Jan, Leiden | 09-10-22 | 12:52 | 1

VNO/NCW is het probleem niet, hooguit een symptoom. Gecorrumpeerd door de te grote overheid en bijbehorende baantjesmachines.

Uiteindelijk zijn het de werkgevers en werknemers van *echte* bedrijven die de economie van een land vormen. Daar komt alle winst vandaan. Daar eten alle 900.000 ambtenaren dus van. Plus ontelbaar veel politici, activisten, semi-ambtenaren, etc.
Onze overheid doet niks anders dan het door anderen verdiende geld herverdelen. En omdat vrijwel niemand in politiek en ambtenarij ooit in de echte economie heeft gewerkt wordt dat geld nogal klakkeloos in bodemloze putten verbrand.

Dandruff | 09-10-22 | 13:06

Waarom verbaast mij dit niet. Eenmaal dak boven het hoofd gratis geld en doen wat jezelf wil. Bijdrage leveren alleen kort voor de bühne? En wij mogen het straks weer via belastingen ophoesten. Dat slappe beleid in Nederland ben ik spuugzat!

Jan, Leiden | 09-10-22 | 12:55

Bizar. Maar is dat iets nieuws, dat je als je zelf ontslag hebt genomen toch recht hebt op een bijstandsuitkering? Naar mijn weten heb je dan toch nergens recht op, of gelden er voor statushouders weer andere regels?

Sinterbikske | 09-10-22 | 13:15

Wat we al lang weten hier natuurlijk.

Sinterbikske | 09-10-22 | 13:15 |

Wel sociale dienst maar geen ww dacht ik. Maar dat boeit ze niet natuurlijk.

Wattman | 09-10-22 | 14:12
▼ 2 antwoorden verborgen

De PvdA kan weer de grootste worden als ze een anti-kansloze-migratie-partij worden. De huidige weg gaat naar nul, zeker nu ze samenwerken met Jessias, de inhoudsloze opportunist die zichzelf echt als toekomstige premier ziet.

Er is genoeg ruimte voor een linkse partij om zich te profileren als migratie-kritisch. Hiermee zouden ze de PVV leegroven en veel tegenstrijdigheden in de linkse programma's opheffen. Het duurt enkel even voordat de linkse haat voor blanke westerse mannen wordt overschaduwd door de realiteit in achterstandswijken.

Want de verzorgingsstaat is ten dode opgeschreven met open grenzen. Ik denk dat deze waarheid bijna in fase 3 is aangekomen, het wordt niet meer zo bestreden als voorheen. Het is nu wachten tot het kwartje valt in de lege hoofden van links.

HerzlichWillkommen | 09-10-22 | 12:37 | 2

Dat is het denk ik. Beginnen met toegeven dat je heel lang veel te naïef over de gevolgen van immigratie geweest bent, en dat het zich ook moeizaam verhoudt met een aantal progressieve waarden waar je ook aan wil vasthouden. En dan met voorstellen komen om met name de kansloze immigratie aan te pakken. Verder gewoon een ouderwets sociaal-democratisch programma op economie en de woke shit lekker overlaten aan de Bij1 gekkies. PVV kiezers begrijpen wel dat Geert niet gaat regeren, dus daar zou je best wat van kunnen winnen.

Maar ja, dan moet je natuurlijk niet samen gaan met Klaver.

Tashtego | 09-10-22 | 12:58

Zoals in Denemarken dus

BASinnic | 09-10-22 | 12:58

Het is ook wat Johan Remkes onlangs zei in Nieuwsuur mbt zijn stikstofrapport.
Er is niet alleen een kloof tussen de politiek en de samenleving maar ook tussen de Randstad en het platteland.
En aan het eind van het gesprek voegde hij er toe dat de culturele elite wel weet wat goed is voor het land maar dat ze geen oog heeft voor de mensen om wie het uiteindelijk gaat.

leo de pejo | 09-10-22 | 12:25 | 1

Er lopen ondertussen heel wat kloven en breuklijnen door Nederland.

Blauwpetje | 09-10-22 | 12:57

Jesse Klaver roept al dat de PvdA bij de volgende verkiezingen hetzelfde programma als de Groene Khmer moet gaan voeren.
Dus woke en klimaathisterisch.

Osdorpertje | 09-10-22 | 12:15 | 1

Met name Klaver is dat aan het pushen, maar volgens mij zien ze het bij de PvdA ook wel zitten. Maar ik zie geen electorale heropleving, zeker niet als GL het bondgenootschap in de beeldvorming gaat overheersen. Een tijdje terug zonden ze bij de NPO een film uit, What's left van Johan Fretz, over de teloorgang van de PvdA en nieuwe richtingen voor de toekomst. Ik ben ervoor gaan zitten, maar het eindigde toch met een samenraapsel van holle frasen. En je weet dat als die combinatie het goed doet het voor een deel ten koste van D66 zal gaan.

Tashtego | 09-10-22 | 12:36

PvdA doet het geweldig. Zie waar Frans Timmermans zit. In een functionerende democratie zou deze daar niet mogen/kunnen zitten.

Stonecity | 09-10-22 | 12:14

De enige echte PvdAer die ik ooit ontmoet heb was een man met dikke pens die voor 25 jaar lang stond te zeggen en roepen dat er meer sociale voorzieningen moesten komen. Hij had zelf ook hard gewerkt om deze tekorten te verhelpen. Door meerdere stichtingen aan het subsidie-infuus te leggen, die aandacht vroegen voor het tekort aan sociale voorzieningen.

In de bouw of zorg gaan werken was voor hem moeilijk want dan was hij onderdeel van het probleem.

GeheidEenGeit | 09-10-22 | 11:44 | 2

Jammer dat 'sociaal' gezien wordt als 'meer sociale voorzieningen'. Terwijl ik sociaal vind dat je streeft dat men kan redelijkerwijs kan wonen en werken, en dat werken loont.
En financiele zorg voor mensen die dat - na een strakke inspectie- echt niet kunnen.
Dan ben je sociaal voor de burgers en voor je land.

letopuwzaak | 09-10-22 | 11:49

De vraag is hoe je de knoop ontwart; bv huursubsidie betekent hogere huren, anders zou er bij de huidige huurprijzen minder vraag zijn.
De ellende is dat hele economische ketens zijn gebouwd op steeds verder verfijnde subsidies, toeslagen, kortingen, heffingen, tarieven, uitzonderingen, enz.
Zodra je daar aan gaat sleutelen komen er private partijen in de knel.

Harry.Langezwaal | 09-10-22 | 11:40 | 2

Subsidies en toeslagen creëeren verderop meer ellende dan ze oplossen dus. Daarnaast creëert het een zeer onwenselijke (geestelijke) afhankelijkheid van de partijen die zulks als oplossing willen aandragen. Het is dus geen oplossing maar een werktuig om blijvende veranderingen in het sociale weefsel van een samenleving te bewerkstelligen. Veranderingen die altijd richting minder vrijheid leiden.

Sans Comique | 09-10-22 | 13:19

Kip en ei verhaal, dan ook de hypotheekrenteaftrek maar afschaffen. Een werkende huurder betaalt mee aan de verrijking van de woningbezitter. Het werkt 2 kanten op.

Wattman | 09-10-22 | 14:26

Van Rossem heeft wellicht een zwak voor de PvdA en is hier oprecht blij mee. Waarschijnlijker is het, dat dit als een laatste heldere opflikkering is van een seniele ouwe tandeloze man, die zijn kleinkinderen al lang niet meer herkent. De sociaaldemocratie in Nederland is dood, leg maar in stilte een roosje op het graf.

Blauwpetje | 09-10-22 | 11:19

Van de week weer ergens zo'n tranentrekker op TV over kinderen die zonder eten naar school gaan.

Onzin natuurlijk, zelfs mestkevers geven hun kroost te eten. Als scholen geen ontbijt aanbieden krijgt elk kind thuis ontbijt. De middeninkomens zijn hoog zat en bijstandstrekkers hebben dankzij ons toeslagensysteem zelfs een hogere koopkracht.
Enige uitzondering zal een kind zijn dat thuis dusdanig verwaarloosd wordt dat het eigenlijk sowieso uit huis geplaatst moet worden.

Dat los je niet op met een gratis ontbijt. Integendeel, door dat gratis aan te bieden weet je zeker dat kinderen thuis niet meer ontbijten. En het gaat nog van de lestijd af ook.

En ineens is er dan een peperdure gratis-ontbijt-dienst "nodig", met landelijk duizenden goedbetaalde werknemers. Die allemaal veel te veel eten inkopen (beter teveel dan te weinig, immers) en ook veel sneller restjes eten weggooien want "oud". Terwijl de gemiddelde Nederlander thuis veel slimmer inkoopt, en alle kliekjes gewoon opmaakt. Waar een ontbijt thuis hooguit twee euro per kind kost zal het op school al snel 5 tot 10 euro per kind kosten. En wie zal dat verschil bijleggen?

Feitelijk is dit de kern van onze mislukte armoedebestrijding. In de VS is ooit eens berekend dat als alle miljarden dollars die daar aan armoedebestrijding werden uitgegeven, direct aan de armen zouden worden gegeven; dan zou elke arme Amerikaan miljonair zijn.
Dat is hier echt niet anders. We hebben zo'n 900.000 ambtenaren in dit land, plus vele tienduizenden medewerkers in 1001 gesubsidieerde stichtingen voor van alles en nog wat. Dat veel dingen nu slechter geregeld zijn dan 50 jaar geleden komt niet door een te kleine, maar juist door een veel te grote overheid.

Dandruff | 09-10-22 | 11:19 | 12

@Nuuk | 09-10-22 | 12:38:

In grote lijnen eens, daarom wil ik van dat toeslagenstelsel af. En natuurlijk ook van de peperdure woke-religie.
Maar een gratis schoolontbijt lost die problemen niet op. Integendeel; het ontbijt wordt hierdoor veel duurder en zal toch betaald moeten worden. Hetzij via schoolgeld, hetzij via heffingen of belastingen. En ik kan je nu al voorspellen dat de doelgroepen waar wij het over hebben daar voor op gaan draaien.
Net als in de toeslagenaffaire;
- bankzitters hebben overal recht op, worden nooit gekort;
- werkenden verliezen door een overuurtje hun toeslagen;
- het systeem is voor velen te ingewikkeld;
- vergissingen van ambtenaren blijven onbestraft.

Het systeem van zogenaamde armoedebestrijding moet op de schop omdat het leidt tot veel meer armoede. Steeds meer en steeds duurdere ambtenaren strooien met blanco cheques alsof het pepernoten zijn. Bedenken steeds meer voortdurend veranderende regelgeving met steeds ingewokkelder uitzonderingsposities waarmee zij vooral fraudeurs een dienst bewijzen. De overheid kan zelfs een boterham met pindakaas onbetaalbaar maken.

Dandruff | 09-10-22 | 13:36

@Sans Comique | 09-10-22 | 13:23:

Beetje flauwe reactie.
Ten eerste kon ik destijds natuurlijk niet op de pof kopen "want over 10 jaar verdien ik zat". Je koopt gewoon wat je nodig hebt en je let daarbij een beetje op de prijzen. Waarom zou iemand zonder academische netwerk dat niet kunnen?

Belangrijker; inhoudelijk klopt alles wat ik zeg over grootverpakkingen, aanbiedingen, Z-merken en afgeprijste spullen. Dat bestond destijds al en dat bestaat nog steeds. De gedachte dat alleen toekomstige academici aanbiedingen in hun winkelmandje mogen gooien is nogal vergezocht.

Dandruff | 09-10-22 | 13:49

@Dandruff | 09-10-22 | 13:36:
We zijn het wel eens Dandruff. Geen peperdure toestanden met regelingen. Dat wordt alleen maar ingewikkeld en maakt mensen afhankelijk. Die zullen zich dan afhankelijker gaan gedragen en ambtenaren gaan alleen maar lopen pamperen. Dat kost tijd, geld, er worden zeker fouten gemaakt en die komen op het bord van de burger.

De mensen die nu financieel het niet breed hebben zouden middels lastenverlichting meer financiële armslag moeten krijgen. Kunnen ze zelf regie over het leven nemen en dat is mentaal bijzonder gezond. Het voorkomt dus ook die onnodige kosten van een overheid die zich paternalistisch opwerkte als hoeder van iedereen.

Nuuk | 09-10-22 | 16:00
▼ 9 antwoorden verborgen

De PvdA heeft haar oude doelgroep inmiddels decennialang in de kou laten staan. En het geknuffel met GroenLinks / Moslimbroederschap maakt het er niet beter op.

J.P.Drapeau | 09-10-22 | 11:19 | 1

Precies ,zo denk ik er ook zo over...
Het geknuffel met groenslinks , wordt de doodsteek..

Nico_the_Sparrow | 09-10-22 | 11:54

Volgens het Armoedefonds (2018):
We spreken in Nederland over ABSOLUTE armoede als mensen leven onder de lage-inkomensgrens en bv. niet beschikken over (gezond) voedsel, huisvesting, toegang tot gezondheidszorg (bv. een zorgverzekering) of geen mogelijkheden hebben om verder te leren na de verplichte schoolperiode.

RELATIEVE armoede verwijst naar de levensomstandigheden van een individu of groep in verhouding met zijn/haar omgeving.

SOCIALE armoede betekent dat mensen niet mee kunnen doen aan het normale maatschappelijk leven omdat er geen geld is voor een sportclub of vereniging, voor schoolactiviteiten of een uitstapje van de bejaardenvereniging of bijvoorbeeld voor toegang tot internet.

Het CBS rapporteert hoeveel "personen deel uitmaken van een huishouden met een laag inkomen". Gewoon, een nuchtere constatering dus: laag inkomen.
Is altijd zo geweest dat er mensen zijn met een laag inkomen; die daar vaak prima van kunnen rondkomen. Zij leven immers ook niet ónder die grens, zij hebben alleen een laag inkomen zoals er ook hoge inkomens bestaan.

Alle media en gesubsidieerde clubjes roepen echter dat al die mensen ónder de armoedegrens zouden leven.... maar zelfs als je, zoals men doet in al die vermaledijde 'koopkrachtplaatjes' alléén maar kijkt naar het basisinkomen (dus zonder alle toeslagen, kwijtscheldingen e.d.) dan nóg is het genoemde aantal mensen slechts het aantal mensen dat "deel uitmaakt van een huishouden met een laag inkomen".

Alleen, het helpt zo lekker nivelleren. Dus "legt het kabinet prioriteit bij hen die hun rekeningen niet kunnen betalen" en wil men spaarders hun teveel betaalde VRH niet terug geven.
Fout naar beide partijen. Want wie een laag inkomen heeft, krijgt amper de kans om daar, net als vroeger, met opgeheven hoofd van rond te komen.

Wering | 09-10-22 | 11:17 | 3

Die nivellering moet je echt heel veel breder trekken. Het overgrote merendeel van mensen heeft geen 50k, 100k-500k, 500k-1000+k spaargeld of geld in beleggingen zitten.
Van dat merendeel zitten heel veel mensen in de groep: boven minimum inkomen tot 1,5 x modaal. Met meestal een gezin. Die hebben nergens recht op enige voorzieningen en betalen nu met 17+% inflatie de hoofdprijs. Mensen die 500k spaargeld hebben, sure het is klote en naar het blijkt onrechtmatig om die VRH te moeten betalen, maar praktisch gezien treft de nivelleringswaanzin de groep >= 120% sociaal mimimum <= 1.5x modaal (en dus geen spaargeld want dat gaat op aan rondkomen, kinderen etc) het hardst.

peterdh | 09-10-22 | 11:49

@peterdh | 09-10-22 | 11:49:
Eens. Maar alle regelingen en tegemoetkomingen gaan steeds maar weer naar de mensen die volgens dat starre koopkrachtplaatje zogenaamd de "allerarmsten van de samenleving" zijn.
Dat gaat ook niet veranderen want dan gaat die hele armoede industrie eraan. Voorlopig lijkt men helemaal niet te willen dat mensen aan de onderkant het allemaal beter en verstandiger gaan doen.
Zoals u zegt, men wil vooral de middenklasse verarmen.

Het argument is 'gelijke kansen' maar men regelt 'gelijke resultaten'.
Het overslaan van de hele weg die daar tussen zit (namelijk gelijke: inspanning, gedrag, discipline, sparen, houding, etc.) gaat ons als maatschappij nog eens véél duurder komen te staan dan we nu vrezen.

Wering | 09-10-22 | 13:16

@Wering | 09-10-22 | 13:16:
Klopt. Heel simpel, de inflatie is al 17% dus zou die 120% van minimum alleen al 137% moeten zijn. Alleen dat al. Zeker weigeren. Simpelweg omdat het altijd heel goed klonk. We gaan de mininima helpen. Nu beseffen de mensen pas dat 'de minima' ondertussen echt héél ver onder hun eigen salaris zitten en dat zijzelf nu de nieuwe generatie minima zijn.

peterdh | 09-10-22 | 13:59

Armoede uit de mens krijgen is moeilijker dan €1600 de maand overschrijven.
In Limburg lopen wat projecten die zich richten op de kinderen die beter leren eten op school. Komen ze thuis met de vraag of ze garnalen kunnen eten ipv de vijfde portie frikandellen.
Mijn ouders generatie is de generatie waarvan de ouders hard getroffen werden door de sluiting van de mijnen. Dat is echt een kansloze generatie.
Ik denk dat het een goede strategie is om je op de kinderen van kansloze ouders kunt richten zodat ze uiteindelijk MBO/HBO en soms zelfd uni halen, en gaandeweg de gezondere gewoontes meeekrijgen ipv roken, waardeloos eten, klagen en niets doen en vervolgens bank hangen.
Mensen die voorbij hun formatieve periode zijn, kun je helaas afschrijven.

Dr.Platypus | 09-10-22 | 11:10 | 2

Dat is niet helemaal waar denk ik. Maar het helpt wel als bepaalde primaire levensbehoeften zoals wonen geen recht van de sterksten gaat worden.
Lukt dit niet heeft degene met sociale achterstand een grotere kans op de neerwaartse spiraal, echter lukt dit wel zullen er ook veel mensen zijn die ondanks hun achterstand prima in staat zijn tot een normaal leven.
Of men gezonde keuzes maakt is een ander verhaal.

letopuwzaak | 09-10-22 | 11:13

Tja er gat een groot deel in de opvoeding mis. Kinderen worden opgevoed met de millenial waarden. Ook thuis. Vooral thuis. Als ik kijk om me heen zijn lang niet alle kinderen zo. Veel beginnen wel al vroeg aan een bijbaantje, eten gezond en sporten. Dat is dan grotendeels te danken aan het feit dat ouders hier een proactieve rol in spelen. Niet alleen leven zij zelf ook zo, ze proberen, vaak met succes hun kinderen ook aan te sporen om ook zo'n levenstijl aan te nemen.
Het gaat fout bij ouders die ofwel de jongeren niet in het gareel hebben, en hierbij kun je veelal kijken bij de import-generatie, en bij de ouders die vinden dat hun kind "zelf alle vrijheid moet nemen op exact dat te doen wat hij zelf wil, want iedere kind is uniek en weet zelf het beste wat goed voor hem is" aka de millenial generatie. Feitelijk worden die kinderen opgevoed door leraren (lees: linkse deeltijd woke millenial leraressen) en door de straat. Want ouders denken wel dat ze woke bezig zijn, maar feitelijk voeden ze amper op maar is het meer soort van facultatieve lifestyle coaching met suggesties naar eigen blieven in te vullen, waarbij alle keuzes goed zijn.

peterdh | 09-10-22 | 11:26

De PvdA is een anachronisme.

Wijze uit het Oosten | 09-10-22 | 11:03

Partijen als de PvdA hebben zelf de onderklasse gecreëerd. Een elite die gewoone luiden idealen en normen en waarden heeft opgedrongen waarin ze zelf niet eens geloven. We zitten nu met een onderklasse waarin mensen de meest basale en alledaagse zaken niet meer beheersen. Gebroken gezinnen met kinderen van meerdere vaders, mensen kunnen niet meer koken. Gewoon fietsen of dagelijkse lichaamsbeweging is teveel gevraagd. Lezen en schrijven kunnen ze niet of nauwelijks, budgetteren al helemaal niet. Lees het boek van Dalrymple en er wordt een hoop duidelijk.

JJMS | 09-10-22 | 10:50 | 13

@Spring Bruissteen | 09-10-22 | 11:11:

Onzin, om heel veel redenen.
- Sowieso hebben werkgevers personeel nodig; geen werklozen en zeker geen overlastgevers die door de belastingbetalers betaald worden.
- Voor werkgevers zijn lokale arbeidskrachten makkelijker te werven en in te werken dan die van ver weg.
- Dat we nu (en ook eind jaren '60) gastarbeiders nodig hebben ligt aan het tekort aan werknemers. Niet alleen werkgevers hebben baat bij voldoende personeel, jij ook als je iets nodig hebt.

Los daarvan moet je ook verschil zien tussen "gastarbeid" en "immigratie". Van de huidige 420.000 Marokkanen in NL zijn er maar 22.000 uitgenodigd om hier te werken. De rest kwam daarna via gezinshereniging of op de bonnefooi. Dat heeft niks meer met werkgevers te maken. Hamvraag is waarom we dat hebben goedgevonden.
Het enige juiste antwoord op die vraag is; omdat de linkse kerk elk debat hierover verbood. Met lastercampagnes, schijnprocessen, intimidatie en grof geweld, zelfs moord.

Inmiddels verdienen tienduizenden (semi-) ambtenaren hun geld met het censureren, saboteren of verbieden van het immigratiedebat. Dat heeft niks met werkgevers te maken.

Dandruff | 09-10-22 | 11:39

@Dandruff | 09-10-22 | 11:39:
U kunt het wel ontkennen maar het is toch echt begonnen met werkgevers die goedkope buitenlandse arbeidskrachten wel erg makkelijk vonden. Die werkgevers vonden het vervolgens ook erg makkelijk om die arbeidskrachten als ze wat ouder werden massaal onder valse voorwendselen in de WAO te dumpen.

Spring Bruissteen | 09-10-22 | 12:10

@Spring Bruissteen | 09-10-22 | 12:10:

Je vindt dat ik de realiteit moet ontkennen, maar je doet zelf geen enkele poging om aan te tonen dat de realiteit niet strookt met jouw visie. Dat werkgevers op gegeven moment samenspanden met vakbonden en overheid om overbodig geworden Marokkaanse werknemers in de WAO te krijgen klopt. Maar dat ging om een relatief kleine groep mensen, en dat kleine feitje maakt alle genoemde grotere feiten niet ongedaan.

Nogmaals, van 22.000 Marokkaanse gastarbeiders naar 420.000 Marokkanen heeft niks met werkgevers te maken.

Bovendien was en is er in beginsel niks mis met gastarbeid. Wat denk je dat er met onze economie gebeurt als de pakweg 200.000 Poolse gastarbeiders morgen vertrekken?
De impact op bouw, voedsel, transport, techniek, productie en alle andere noodzakelijke sectoren zal verwoestend zijn.

Dandruff | 09-10-22 | 12:36
▼ 10 antwoorden verborgen

De laatste echte PvdAer is lang geleden overleden, Jan Schaefer. Zijn gevleugelde uitspraak is anno current year nog steeds van toepassing. In gel*l kun je niet wonen. En laten we in current year nog altijd demense in gel*l willen laten wonen want de woningen zijn opperdeplop.

PvdA heeft net als de rest van mijn aboriginal medelanders dus niets geleerd van de geschiedenis. Sad. Net zo triest als de huidige staat van de PvdA, die inderdaad net zo goed maar kan gaan fuseren met D66 en GL. Wel zielug voor oma in het bejaardentehuis (zover ze nog bestaan) die nog denkt dat Jeaup den Uyl onder ons is.

Graaf_van_Hogendorp | 09-10-22 | 10:49

Beste Tim, Òmdat je deugt, ga weg! Naar Omtzigt en neem Kadisha en Levi mee. Attje gaat het niet trekken.

Einde van de Domheid | 09-10-22 | 10:47 | 2

Is Attje Kuiken verwekt door die geile agressieve vara-haan?

wijsvinger | 09-10-22 | 10:58

Wat een verhaal, over die 'S Jongers, zeg. Daar word je wel even stil van.

Pontius Vulgaris | 09-10-22 | 10:46

Jullie mogen dan wel positief zijn over het feit dat deze PvdA-er een inzicht heeft. Maar het is net als met de VVD. Ze laten soms een verrassend inzicht zien, roepen precies die dingen die de kiezer wil horen en doen vervolgens qua beleid precies weer wat ze altijd al deden en dus het tegenovergestelde van wat ze hebben gezegd.

Goofy Goofball | 09-10-22 | 10:40 | 2

Tim Jongers is dus de Wiegel / Bolkestein van de PvdA.

Dandruff | 09-10-22 | 10:46

Armoe bestrijden is ook het bestrijden van de armoe der geesten.

squadra | 09-10-22 | 10:35

Beginnen met afschaffen van toeslagen.

apek00l | 09-10-22 | 10:28 | 8

@Bugblatter | 09-10-22 | 10:40: Wat Bulloch zegt. Zolang het eigen huis waar men zelf in woont dan ook niet belast word (en ook niet secundair via de gemeente/WOZ nog dubbel ook) dan heb ik er geen probleem mee dat de HRA afgeschaft word (Gaat toch wel gebeuren). En elk ander huis dat mensen in bezit hebben (voor verhuur, vakantie-woningen, etc) mag wat mij betreft gewoon als vermogen belast worden.

Gregovic | 09-10-22 | 11:12

@Bugblatter | 09-10-22 | 10:40: Ik roep al jaren dat de huursubsidie én de hypotheekrenteaftrek afgeschaft moeten worden. De huursubsidie houdt de huren kunstmatig hoog en de hypotheekrenteaftrek de koopprijzen. Als ze allebei worden afgeschaft, moeten de huren en de koopprijzen wel omlaag.
Helaas gaat dit verhaal niet meer op, nu "onze" overheid onbeperkte hoeveelheden gelukszoekers binnenlaat, en die dan ook nog voorrang geeft bij de toewijzing van woningen. Zo heeft "onze" overheid woningen tot een schaars goed gemaakt. Vooral in de huursector is dat te merken: de verhuurder kan vragen wat hij wil; hij krijgt zijn krot toch wel verhuurd.

MAD1950 | 09-10-22 | 11:35

ja, pak die bejaarden allemaal eens flink aan.

AntiZanicz | 09-10-22 | 14:31
▼ 5 antwoorden verborgen

School al die coaches om in beroepen waar wel behoefte aan is. Onderwijs, zorg, politie.
Maar nee, gisteren op de televee waren het de pakketbezorgers die er voor zorgden dat er te weinig personeel voor deze beroepen was. Mensen moesten maar veel minder bestellen zodat die bezorgers de zorg in konden. Alsof Yusuf de bezorger zomaar verpleegkundige kan en wil worden.
Begin dan eerst met al die overbodige coaches en consultants die kant op te sturen.

2voor12 | 09-10-22 | 10:24

Tja, de PvdA. Moeilijk verhaal, die ondergang van de sociaaldemocratie.
Het is makkelijk, en terecht ook, om de PvdA-politici volkomen legitieme verwijten te maken. Kok en Bos en Samsom in het bijzonder.
Maar er is meer aan de hand. Wat dacht u van de PvdA-stemmers? Die hebben de sociaaldemocratie net zo goed bij het oud vuil gezet. En een deel van die kiezers stemde PvdA, omdat dat gunstig voor hen was, als arbeiders.
Maar de kinderen van die oude PvdA'ers hebben het beter gekregen, en werden niet zelden kleine VVD'ertjes, omdat ze het goed gekregen hadden en op behoud van hun eigen welvaart uit waren.
Misschien was de sociaal-democratie gewoon een beweging die in een bepaalde tijd en context goed paste, maar waarvan de energie nu verdwenen is.
Hoe dan ook, het is goed, dat er iemand bij de PvdA zit, die werkelijk weet wat armoede is. Die weet wie "die mensen" (van Kaag dus) zijn.

KeesBruin | 09-10-22 | 10:22 | 6

Het kan zijn dat veel van oudsher PvdA'ers naar de VVD zijn geschoven, maar zolang er armoedeproblemen zijn en mn bij de werkenden, zal er behoefte blijven aan een partij met een socialistischer inslag.
Ik hoop wel dat we daarmee naar een redelijk midden gaan; veel linkse mensen vinden het geldsmijterij van links ook wat te gortig.

letopuwzaak | 09-10-22 | 10:58

@letopuwzaak | 09-10-22 | 10:58: Wat betreft uw laatste zin, over 'geldsmijterij', dat is ook een deel van het verhaal, dat de PvdA uit de bocht gevlogen is met het uitkeringsfeest. En met het geknuffel van allochtone bevolkingsgroepen. En het uitschelden van de eigen achterban voor 'racist', omdat de partij de problemen van de multiculturele samenleving niet onder ogen wenste te zien.
Maar, zoals ik al schreef, de sociaaldemocratie is iets dat zichzelf heeft overleefd, het werkt niet meer.
Waar ik meteen aan toevoeg, dat ik de huidige situatie zeker niet goed vindt, het neoliberalisme heeft veel kapot gemaakt, daar ben ik wel zeker van.

KeesBruin | 09-10-22 | 11:47

@KeesBruin | 09-10-22 | 11:47:
Denk je niet dat er toch opnieuw behoefte aan is, maar dan in een wat minder overtrokken vorm?

letopuwzaak | 09-10-22 | 11:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Tegeltjes wijsheden, niet verwacht van een pvda mensch.
Dat dit nog eens zou gebeuren, daar zijn denk ik de pluche pvda'ers niet zo blij mee.
De blauwe stoelen voelen goed en verder hebben de pvda'ers, goed betaalde baantjes overgehouden.
Dr J. den Uyl draait zich om in zijn graf , gezien de ontwikkelingen in zijn oude partij.
Arbeiders zoeken hun heil bij anderen partijen.
De roos is sterk aan het verwelken.
R.I.P.

Zitvlak | 09-10-22 | 10:22 | 8

@Zitvlak | 09-10-22 | 11:08: Schijnbaar had hij wat met mensen. Ome Joop speculeerde met de armen om van zijn schuldgevoel af te komen.

wijsvinger | 09-10-22 | 11:19

@wijsvinger | 09-10-22 | 11:19: Het waren de onderhem gestelden.
Zelfs nu nog heeft de pvda een vorm van schuldgevoel, een ronde vorm in de persoon van frenske.
Deze klimaat mafkees heeft zijn programma daar op afgestemt.

Zitvlak | 09-10-22 | 12:47
▼ 5 antwoorden verborgen

De PvdA heeft de arbeider verraden. De arbeid gefexibiliseerd. De studiebeurzen afgeschaft. De AOW-leeftijd verhoogd. De woningmarkt, de zorg, de energievoorziening geprivatiseerd etc etc….. de PvdA kan gewoon opgeheven worden of opgaan in GroeLinks. ‘Nieuw Rechts’ of zoiets.

RWrw | 09-10-22 | 10:20 | 4

Inderdaad. Maar Kok was verblind door glamourboy Tony Blair met z’n derde weg. Het verkeerde antwoord op Reagan en Thatcher. Blair heeft de dood van de sociaaldemocratie in Europa veroorzaakt.

Bigi Bana Boy | 09-10-22 | 10:59

hahahaha, de PvdA heeft de werled geprivatiseerd. Het lijkt mij meer een VVD ding van de laatste twee decennia waar PvdA nauwelijks bij betrokken was.

AntiZanicz | 09-10-22 | 11:19

@AntiZanicz | 09-10-22 | 11:19: Wim Cock joeg de privatisering aan omdat hij dacht dat de daardoor ontstane concurrentie alles goedkoper zou maken.

wijsvinger | 09-10-22 | 11:39
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland krijgt wat het zelf kiest. Ik kan me er niet meer druk om maken.

UnderTheDevil | 09-10-22 | 10:19 | 4

@2voor12 | 09-10-22 | 10:26: Vertel mij dan maar welke partij op rechts niet uit vollidioten bestaat, JA21 wellicht uitgezonderd.

Bigi Bana Boy | 09-10-22 | 10:56
▼ 1 antwoord verborgen

Goedemorgen

De_fluitlokker | 09-10-22 | 10:19 | 1

Ik wens u vast een prettige avond toe.

Plukkieplukkie | 09-10-22 | 10:31

Laten we wel wezen, veel PvdA politici hebben baat bij de instandhouding van een omvangrijke zieligheidsindustrie. Daar hoort een hoop gesubsidieerd deugwerk bij. Het is belangrijk dat er continu nieuwe aanwas van "cliënten" is (zie het vluchtelingenprobleem) en dat nei teveel van deze "cliënten" op eigen benen leren staan.

Kill_Blinton | 09-10-22 | 10:10 | 2

"Niet". Was net iets te snel.

Kill_Blinton | 09-10-22 | 10:12

"Men neme een alleenstaande ouder met twee schoolgaande kinderen, een deeltijdbaan en een aanvullende bijstandsuitkering. Met alle toeslagen, teruggaves, kwijtscheldingen en aanvullingen meegerekend komt die op twaalf inkomensbronnen, afkomstig van acht instanties. Daar moeten jaarlijks achttien digitale formulieren voor worden ingevuld. Het geld komt in tachtig porties binnen." De nationale ombudsman in www.nrc.nl/nieuws/2013/02/23/deurwaar... zie mijn FiPo uit 2013 www.geenstijl.nl/3521751/ambtenaren_n...

Deze stront hebben we al meer dan tien jaar. De zieligheidsindustrie heeft dit micromanagement harder nodig dan de minima. Niemand heeft overzicht voor wie de aalmoes wel of niet toereikend is.

Tijdens Prinsjesdag wordt gekeken welke groep er een procentje te veel of te weinig erbij krijgt, een goede discussie welke groep wel of niet rondkomt ontbreekt. Het heeft voor vele groepen geen zin om te gaan werken.

Dieptepunt zijn politici die vinden dat scholen inkomensbeleid moeten gaan uitvoeren en goed opletten welke kinderen te eten of maandverband moeten ontvangen. De school wordt langzaam een sociale dienst in plaats van een educatieve.

Feynman | 09-10-22 | 10:09 | 9

Dienstplicht invoeren voor overbodige ambtenaren. Hebben we meteen het grootse leger van Europa.

Astroturfer | 09-10-22 | 11:03

aanvullende bijstand bestaat helemaal niet

AntiZanicz | 09-10-22 | 14:30
▼ 6 antwoorden verborgen

Curieus deze obsessie met de tegenpartij die weinig geregeerd heeft en nu ook al jaren niet mee doet. Alsof ze stiekem toch regeren. Duidelijk dat er grote vrees bestaat dat de mensen wakker worden en toch voor een betere maatschappij zullen stemmen.

AntiZanicz | 09-10-22 | 10:08 | 1

Kabinet-Rutte II, van 5 november 2012 tot en met 26 oktober 2017. Samenstellende partijen: PvdA en VVD. De aanhang van de PvdA was zo blij met alles wat hun partij voor hen gedaan had in die periode dat ze bij de volgende verkiezingen driekwart van haar aanhang kwijt was (van 38 naar 9). De PvdA heeft dus niet zo lang geleden wel degelijk geregeerd - en dat was me een succes!

MAD1950 | 09-10-22 | 11:50

Ik wil de PvdA vooral deaud. De partij natuurlijk, niet de mensen, de partij.

Stijlicoon | 09-10-22 | 10:08 | 1

Heel Nederland is zo eten failliet, dus dat komt wel goed.

Astroturfer | 09-10-22 | 11:01

Zonder een jaar buitenlandervaring van de universiteit komen roept tegenwoordig bijna vragen op, weet ik uit ervaring. Het zou je horizon moeten verbreken. Ik denk dat een jaartje maatschappelijke dienstplicht, of zelfs maar een stage, de horizon van de gemiddelde student een stuk meer verbreedt dan een jaar op een internationale campus van een andere eenheidsworst-universiteit.

Me_Giant | 09-10-22 | 10:07 | 2

Hear hear.

Dandruff | 09-10-22 | 10:42

Vooraan staan voor een zwaar gesubsidieerd jaartje buitenland, maar janken als ze geen huis kunnen krijgen bij pappa en mamma in het dorp. Wat een generatie....

Flandrien | 09-10-22 | 11:41

Ik hoop oprecht op een herstel van de PvdA. Er is niks mis met een ouderwetse socialistische partij. Ik vind dat een goede sociaaldemocratische partij een prima tegengewicht is voor liberale stromingen en dat zo’n partij in iedere westerse democratie thuis hoort. Maar dan heb ik het wel over de PvdA cen Den Uijl en niet over het liberalisme light van Kok en Bos. Dat ik er niet op zou stemmen wil nog niet zeggen dat zo’n partij niet nuttig is voor een gezonde balans in het parlement. Want kijk eens naar de kamer nu. Ik maak mij daar ernstig zorgen over. Dit werkt niet meer zo en we zitten echt in de gevarenzone.

Bigi Bana Boy | 09-10-22 | 10:06 | 10

@forecastle | 09-10-22 | 11:00: Nou, dat is wel een stapje te ver, VVD66 hebben echt hele andere idealen dan de PVDA, ik geef toe.... het is nog lang niet de partij van Ome Joop den Uyl die een gewone eengezinswoning had in Buitenveldert(d?).

Maar als ik maar 4 keuzes had bij het stemmen tussen VVD, D66, GL en de PVDA, zou ik op de PVDA stemmen.

Keyboardspeler | 09-10-22 | 11:08

Ik heb afgelopen jaar een biografie over Den Uyl gelezen. Interessant, in een aantal opzichten had hij wel mijn sympathie. Maar niet als het om economische onderwerpen ging: Den Uyl was voorstander van een omvangrijke overheid met erg veel ambtenaren. Van het bedrijfsleven moest hij weinig hebben. Multinationals als Shell en Unilever probeerden tijdens zijn premierschap afspraken met hem te maken, om eens bij te praten en ideeën uit te wisselen. Maar daar was Joop niet van gediend. Hij ging liever op bezoek bij de redactie van Vrij Nederland, of een hapje eten met mensen van de vakbond. Kortom, hoe het geld in Nederland moest worden verdiend, interesseerde hem veel minder. Een vreemde houding voor een premier, en voor iemand die economie had gestudeerd.

Après toi | 09-10-22 | 11:17
▼ 7 antwoorden verborgen

Kan het zijn dat het linkje naar het FD stuk is?
Goedemorgen overigens.

Ruimedenker | 09-10-22 | 10:04 | 3

Goedemorgen

De_fluitlokker | 09-10-22 | 10:18

goedemorgen

me163komet | 09-10-22 | 10:43

Ja, ik krijg dit te lezen : about:blank#blocked

Gaat nu weer verder met feestvieren omdat Max weer wereldkampioen is geworden, groetjes!

Keyboardspeler | 09-10-22 | 11:04

Een groot deel van de armoede in Nederland wordt veroorzaakt door migratie en migranten. Meer dan de helft van de mensen in de bijstand bestaat uit personen met een niet-westerse migratie-achtergrond. Niks hierover in het hele interview. Liever de schuld geven aan 'de organisatie' en 'de bureaucratie'.

Après toi | 09-10-22 | 09:59 | 30

@Après toi | 09-10-22 | 11:06:
Ja, dat denk ik ook. Dat kost een hoop geld en levert weinig op. Mensen leunen lekker in slachtofferschap en dat de overheid het maar moet regelen. Daar moet je niet nog meer in stoppen, maar juist ontmoedigen en afbouwen.
Ik denk dat een beter streven is dat primaire levensbehoeften bereikbaar blijven voor de welwillende en hardwerkende. Werk laten lonen en de uitkering alleen voor degene die echt niet kan.

letopuwzaak | 09-10-22 | 11:37

@Après toi | 09-10-22 | 10:21: Dat is ook de grootste fout die de PVDA ooit heeft gemaakt, in de tijd van den Uyl (jaren 70/begin 80) bestonden de problemen nog niet zo met buitenlanders (het woord allochtoon gebruikten we toen nog niet), omdat zij nog weinig in aantal waren, een paar honderduizend Marokkanen en Turken... dat was nog wel te behappen, wel hadden we het toen vooral over aanpassen aan onze cultuur en NL's spreken.

Nou, daar is weinig van terecht gekomen, wisten we toen veel dat vooral Marokkanen zich totaal NIET wilden aanpassen, Turken waren/zijn toch een ander slag volk, zijn niet te beroerd om te werken en staan een stuk minder vijandig t.o.v. ons als Autochtonen.

En DAT was dus DE grote fout van de PVDA, door hun oorspronkelijke achterban te verlaten (dat gebeurde rond 1982 toen Wim Kok het stokje overnam van denl Uyl), de NL'se arbeiders dus en zich meer te gaan bemoeien met de allochtonen (die steeds meer op hen gingen stemmen), zijn ze bij de PVDA hun oorspronkelijke aanhang kwijt.... in de jaren 70 haalde de PVDA nog weleens 50+ zetels, nu mogen ze blij zijn met 10 zetels.

En die 50 zetels van toen zullen er ook nooit meer komen, ja..... toen Wouter Bos (die had charisma) de PVDA ging leiden was er weer even sprake van een opleving.... maar toen Wilders er in 2006 bij kwam en de problemen echt ging benoemen en men het meer dan een jaar lang goed verborgen filmpje van de nacht van Fortuyn (ik vermoed dat Jan Nagel hier achter zat!!) steeds weer terug kwam in filmpjes op internet... was het over en uit met de PVDA, 9 of 11 zetels... meer zullen het er niet meer worden, jammer van de partij uit de jaren 70, want stemde toen graag op ze.

Keyboardspeler | 09-10-22 | 12:34
▼ 27 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl