Feynman en/of Feiten – Poetins eindspel
Er is in de afgelopen halve eeuw nog nooit zo weinig gas gewonnen als nu. Toch een top10 aardbeving. Er is 454 miljard uit de bodem gehaald, die komt voorlopig niet meer tot rust. Het prijsplafond is een blanco cheque en gaat de vraag verder opdrijven. Dat verschuift de problematiek, dat lost niks op. Het is goedkoper en winstgevender het Groningerveld leeg te produceren.
De discussie gaat over minimaal 18 miljard schade. Er zijn miljarden verspild in praatclubjes, gedraai en jaarlijks nieuwe commissies, maar gewoon echt ruimhartig betalen lukt nog steeds niet. De politiek gekozen oplossing hoort niet bij het politiek veroorzaakte probleem. Groningen had allang aardbevingbestendig herbouwd kunnen EN moeten zijn. Angst & stress stopt pas in een veilig huis.
Wie schrikt van vier procent schade op een paar honderd miljard aardgasbaten, is een dwalende idioot op zoek naar de perfecte oplossing. Deze Nirvana-fallacy gaf ook het grootste succes van de olielobby: de hetze tegen de veiligste, schoonste en goedkoopste energie: kernenergie. Op basis van waanbeelden blijven we kerncentrales sluiten om daarna failliet te gaan aan energielasten.
This handout satellite image taken on October 7, 2022 and released on October 8, 2022 by Maxar Technologies, shows thousands of people gathering for military demonstrations and a rally to honor Russian President Vladimir Putin on his 70th birthday near the Khankala airbase on the outskirts of Grozny, Chechnya. Handout / Satellite image ©2022 Maxar Technologies / AFP
We moeten voorkomen dat sancties tegen Rusland hier onnodig forse economische problemen veroorzaken. Solidariteit is niet alleen een handelsbarrière, het is ook goed nadenken wat het meest effectief is en daarna kijken hoe we de bijwerkingen voor ons kunnen minimaliseren. De gasprijs voor groothandelaren is in drie jaar vijftig keer zo hoog. Vervangend aanbod is noodzakelijk.
Alternatieve gasleidingen vanuit de Noordzee & Scandinavië klinken leuk, maar zijn zeer kwetsbaar. Het is niet te beschermen en wordt al verkend met drones. De aanvallen op NordStream 1 & 2 waren binnen de economische exclusieve zones van Denemarken en Zweden. Denemarken is NAVO-lid sinds haar oprichting, Zweden is lid van Nordefco, JEF en EU-defensiepacten. Poetin heeft schijt.
Reparatie wordt lastig. Pas als de druk eraf is, kan je beginnen met de schade inspecteren en repareren. (Zeewater met gas erin kennen we vanuit de Bermudadriehoek, daar zinkt alles ongecontroleerd in). Er komt langzaam steeds meer gas uit het lek, het lijkt wel alsof de leiding op druk wordt gehouden. Er wordt actief gas ingepompt, iets wat alleen kan vanuit Rusland.
Het komt op mij over alsof Poetin probeert de businesscase om ooit met het westen te verzoenen probeert te blokkeren. Het wordt dan minder lucratief om de macht over te nemen, want je kan er als concurrerende oligarch toch niet aan verdienen. Als handel onmogelijk is, zijn oorlogen de enige weg. Het lijkt mij een methode om in Rusland alle neuzen netjes dezelfde kant op te houden.
Een andere methode is in een hoog tempo mensen uit een raam te gooien. Sancties zoals bootjes in beslag nemen of de toegang weigeren, werken niet bij handlangers van Poetin die wereldwijd vrezen voor hun leven. Dit is geen conventionele oorlog, Poetin is nog steeds het hoofd van zijn KGB, wat je kunt zien als een internationaal maffianetwerk dat een voormalige supermacht als sterke arm heeft.
Een parlementariër vatte deze Sovjetmethode kernachtig samen. Eis het maximum, stel ultimatums en geef in onderhandeling niets toe. Zodra het Westen toenadering zoekt, en er wordt Rusland iets gegund om tot overeenstemming of vrede te komen, heeft Rusland iets gekregen dat nooit van hun is geweest. Dat gedrag belonen, staat gelijk aan een abonnement erop nemen.
We hebben in onze reacties op Poetin te lang aangenomen met een normaal calculerend persoon te maken te hebben. Met iemand die gevoelig zou zijn voor beloningen & sancties. Hij is geen simpele bankier die een moord pleegt voor een kerstbonus. We moeten niet hoe we zelf in elkaar zitten projecteren op Poetin. Hij geloofde onze dreigementen niet, en keek alleen naar militaire macht.
De oorlog in Oekraïne gaat voor hem in rap tempo de verkeerde kant op. Zelfs de nieuwe brug naar de Krim is alsnog uitgeschakeld. Kiev voert een uitputtingsoorlog tegen Rusland, eentje die begint met het saboteren van de bevoorrading van Russische troepen. Zodra de munitie, motivatie, eten en brandstof op is, is het Rode leger een amateurclubje uit de kelderklasse.
Verliezen is voor Poetin geen optie. Hij heeft geen uitweg meer, en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Biden waarschuwde eerder voor de inval in Oekraïne, nu voor kernwapens. Het is goed en barmhartig om eerst zo lang mogelijk te de-escaleren, een oplossing te zoeken en out-of-the-box te denken. Maar als er geen oplossing bestaat, kan je maar beter zorgen dat je zelf het probleem wordt.
Je kan het gedrag van Poetin alleen correct voorspellen als hij dood is.
Reaguursels
InloggenPrima stuk Feynman, een overzicht van de chaos van de week ,met bronnen en voornamelijk empirisch gedachtegoed erachter.
Opinie over de sancties ben ik het oneens met je.
De sancties zorgen er op dit moment voor dat Rusland met grote moeite zijn militaire industrie kan laten draaien , of voordat ze het echt zelf kunnen realiseren we een paar jaar verder zijn. Wat betekend dat over enkele maanden ( en dat zie je nu al) Oekraïne bevoorraad zal zijn en Rusland niet.
De Russische staatskas , kan nog prima een paar jaar sancties hebben, maar het is een slang die langzaam maar zeker het strot van Putin dichtknijpt.
Ik vind het juist erg goed dat we eindelijk na al die jaren bewust worden hoe afhankelijk we onszelf als de EU hebben gemaakt van staten waar we al tien jaar geleden eigenlijk moesten weten dat we een onafhankelijke backup moesten bouwen.
Eindelijk discussie over ons afhankelijk van China.
Dat is positief en ik dank die hond Putin daarvoor.
Ben het compleet met je eens dat die paar pijpleidingen naar Scandinavië heel fragiel zijn , blaas die op en de EU gaat veel te hard neer ( wanneer we alleen op die streek kunnen rekenen)
Behalve dat die pijpleidingen verstevigt moeten worden en er een constante militaire controle op is, moeten er extra worden gebouwd, niet in gebruik , maar puur uit backup.
Kost geld , maar is in deze tijden van onschatbare waarde.
En niet weer private bedrijven die er 20 jaar over doen.
Nee dikke pot geld uit de EU, controle , expertise uit de private sector en knallen.
We moeten nu leren als de EU en zorgen dat een volgende crisis niet weer kan gebeuren.
Dat we nu de burgers van de continent moeten helpen dit door te staan , uiteraard. Met een plan zodat het niet weer kan gebeuren.
Fijn weekend !
Jaaaa, meer Eu..... niet serieus toch?
Putin heeft met Rusland, China, India en ik meen Brazilië de halve wereldbevolking als klant. En voor alles beurt hij meer dan voorheen. Denk je echt dat sancties nut hebben?
Over onafhankelijkheid; bijna alle grondstoffen van medicijnen komen uit Azië. Ook die van medicijnen die vrij eenvoudig en goedkoop te maken zijn, waarvan apothekers hebben gezegd dat ze dit ook willen maken -levensreddende medicatie- maar als de fabrieken in Azië stilliggen zoals in de begintijd van corona, hebben we een groot probleem zo'n 6 maanden later. Eigenlijk onacceptabel.
Misschien off topic? ; In duitsland zijn de spoorwegen in heel het noorden lamgelegd door sabotage, met opzet gepleegd op 2 verschillende plaatsen door zeer deskundige daders aldus de verantwoordelijke minister.
@bofferd114 | 08-10-22 | 21:40: vrij ernstig dit.
@bofferd114 | 08-10-22 | 21:40: Sabotage hoort bij een oorlog. Snel op reageren zonder teveel commotie.
Feynman, graag de bewijzen aanleveren!
De hele wereld weet het nog niet, maar jij wel?
"Poetin is nog steeds het hoofd van zijn KGB"
De KGB bestaat al meer dan dertig jaar niet meer.
Dat is het mooiste compliment dat een geheime dienst kan krijen!
Toegeven aan de eisen van een oorlogszuchtige gek werkte ook zo goed met Hitler.
Als wij hem Tsjecho-Slowakije maar gaven dan zou hij zich daarna wel in houden.
Zelensky beschuldigt Putin van de aanval op de Krim brug....
Zou best kunnen hoor en misschien zoekt Putin naar een reden om te escaleren. Maar als Putin dat zoekt dan is het misschien duidelijk hoe dicht we bij een totale nucleaire vernietiging zitten. Want als Putin dreigt te verliezen in Oekraïne waar het heel sterk op lijkt dan kan hij niets anders meer. En als Biden zegt daar ook nucleair op te willen reageren dan is het einde over en uit. Voor mij, voor u, voor uw Tesla, bitcoins, uw maîtresse en hamsters.
Hopelijk schieten ze dan alleen wat raketten over en weer en is het dan alleen einde VS en einde Rusland.
Oproep aan de heren Biden en Putin: laat mij hier lekker buiten a.u.b.! Ik heb net m'n hele hut verbouwd en de tuin netjes aangelegd ja!
Putin is een ras opportunist, dus die kan echt alle kanten op.
Niet zo zeer Putin maar de haviken rond en onder hem die willen dat hij escaleert.
Als Putin verliest in Oek dan verliest hij niet meer dan alleen zijn aangezicht.
Hij heeft de halve wereldbevolking als klant voor zijn gas, olie, titanium en uranium.
Zowel bij de aanslag op de brug als de aanslagen op pijpleidingen heb ik het vermoeden dat special forces uit het westen verantwoordelijk waren. Rusland heeft er geen direct belang bij, integendeel.
Dus dit zou een false flag van Putin zijn? Die brug is hem toch best dierbaar zowel als prestige project en strategisch qua aanvoer lijnen in zijn oorlog. Lijkt niet zo logisch.
@wilderst | 08-10-22 | 21:03: Inderdaad, we vinden onszelf te belangrijk terwijl maar een klein deel van de wereld Rusland boycot.
@DrJaap | 08-10-22 | 21:18: Dat beweer ik niet dat beweerd Zelensky. Maar one way or another, denk niet dat als het nucleair escaleert dat er nog iemand wint, dat ideologie nog zin heeft, dat geo-politiek nog zin heeft, dat links rechts nog zin heeft, dat je bankrekening nog zin heeft. Dat liefde of compassie er nog toe doet, dat je kinderen of grootouders er nog toe doen. Dat je status of wie of wat je bent of ooit was nog enige betekenis hebben. Er rest dan slechts de dood of een ellendig leven wat niets anders inhoudt dan een uitgestelde dood zonder enige betekenis. Niemand op kakkerlakken na kan dan nog winnen.
Als de Russen gaan knallen doen wij hetzelfde. Alleen erger.
@De_fluitlokker | 08-10-22 | 21:56: Ja en dan? Er is geen leven meer mogelijk na een nucleaire escalatie. Althans, niet een leven wat meer te begeren zou zijn dan de dood. Ik hoop voor je dat wij dan winnen, dan hebben wij nog enige vreugde ergens over.
1. Nee.
2. Ja, Rusland heeft zichzelf definitief in het verdomhoekje gewerkt.
Eens! Maar Putin is een moorddadige lul, hij is degene die voor deze oorlog gekozen heeft.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 20:22:
1. JA
2. JA, maar heeft zichzelf er in laten werken…
Hysterische onderbuik-aannames, gespeend van elke logica of bewijs. Ga snel op Baudet stemmen man.
@Sinterbikske | 08-10-22 | 20:29: Eens!
Maar hij werd erin gedwongen door de NAVO en EU, die persé het neutrale ex-Russische Oekraine, dat pal aan zijn grens ligt, wilden inlijven
1. Hahahahahahahahahaha. Sukkel.
2. Hahahahahahahahahaha. Sukkel.
@wilderst | 08-10-22 | 20:54:
Hahahahahahahahahaha. Sukkel.
Nee, ik denk niet dat het de VS was met Nordstream. Zij zijn niet geneigd dit soort risico's te nemen omdat ze al aan de winnende hand zijn. Stel je eens voor dat ze ontdekt zouden worden.. Als de VS het zou zijn zouden ze het op een minder risicovolle manier aanpakken ipv met explosies. Genoeg andere manieren te bedenken. Daarnaast heeft Rusland het motief omdat ze zo de potentieel de Westerse eenheid onder druk kunnen zetten.
@wilderst | 08-10-22 | 20:54: Is ook mijn mening, maar die hier hardop verkondigen zorgt ervoor dat je als Putin lover weggezet wordt. Ze storten ons allemaal de ellende en de oorlog in.
@wilderst | 08-10-22 | 20:57:
Poetin had het voor elkaar om wat stukjes van Oost-Oekraïne en de Krim toe te eigenen en het was eigenlijk een de facto fait accompli.
En nu niet meer. Snap je hoe dom zijn zetten zijn?
@Sinterbikske | 08-10-22 | 21:00:
Is het je opgevallen dat "ze" niet degene zijn die over deze oorlog gaan? Dat Poetin dat wel is?
Nee hè...
@Restitutor_Orbis | 08-10-22 | 21:00: Dat is toch voor Rusland het opblazen van hun inkomstenbron en hun chantage mogelijkheid, dat is toch niet logisch? Je wil toch zoveel mogelijk troefkaarten overhouden lijkt mij.
@Restitutor_Orbis | 08-10-22 | 21:00: Dat van de VS denk ik ook, waarom zou je dat risico nemen als de meeste Europese landen toch al van het Russische gas af willen. Maar wie er dan wel achter zit?
1. Zou best kunnen, waarom niet?
2. Zo zwart wit is het geopolitieke spel echt niet. Als er wat te halen valt dan draait ieder als een blad aan een boom.
@omanders | 08-10-22 | 21:02: Die hitsige Belgische tandenfee is mij wel bijgebleven, hoe stil waren ze toen Catalonië voor zelfstandigheid ging. Bah.
Toch is het heel simpel.
Wij, mensen, vinden onszelf toch een zeer beschaafde diersoort?
We praten i.p.v. dat we geweld gebruiken. Waarom is het juridisch dan niet strafbaar om oorlog te voeren? Waarom bestaat het woord 'oorlogsmisdaad'? Want als je soldaten van de tegenstander gewoon netjes volgens alle regeltjes doodschiet, dan is dat gewoon oké? Noem me een hippie, maar dat is raar toch? Die soldaten, van beide kanten, zijn ook gewoon mensen met een privé leven.
Stel elke vorm van moord strafbaar op het hoogste wereldwijde niveau, dus ook het voeren van oorlog.
Dat is vast geen haalbaar plan, maar waarom niet? Welk weldenkend mens vindt het diep van binnen oké om iemand anders van het leven te beroven, omdat 'je baas' dat zegt. Niemand toch?
In deze huidige tijd kan ik mij erg vinden in -de gedachte van- je tegel.
Je maakt hier erg veel denkfouten, maar redeneert vooral vanaf je eigen referentiekader. Met deze mentaliteit had jij zeker geen invasie kunnen weerstaan!
De eerste mensenlijke resten die gevonden werden zaten vol met pijlpunten en oude wonden van knuppels etc... Dus nee, de mens is helemaal niet zo beschaafd als gedacht, het is een primitieve aap zonder haar met een iphone, meer niet.
Dus gaan we er allemaal aan, duh.
@Kartelmaster2000 | 08-10-22 | 20:22: Verlicht me!
Dus als Rutte morgen zegt: Duitsland hoort eigenlijk bij Nederland. Kartelmaster, naar het front jij! Hier heb je een wapen en knal al die Duitsers maar af! Dan zeg jij: .... ?
@Timide_Aso | 08-10-22 | 20:24: dat zeg ik niet, dat is namelijk heel wat anders. Maar wat doe jij als een stel vriendelijke duitsers de fietsjes van je timide kinderen wilt hebben en je computer zodat je niet meer kunt reaguren? Bij een actieve dreiging gaat de mens in een andere modus en daar hebben de meeste van ons (gelukkig) geen ervaring mee.
@elfenstein | 08-10-22 | 20:23: Nee, we zijn groepsdieren, we zijn vooral heel lief naar onze eigen groep, maar minder lief naar mensen buiten de eigen groep. Aangezien de wereld de afgelopen tig jaar behoorlijk snel kleiner is geworden (uitvinding van het vliegtuig, internet, etc.), heb ik goede hoop dat we tegenwoordig de hele mensheid als "eigen groep" gaan zien.
Kijk maar naar Ajax en Feyenoord fans. Onderling bonje. Maar als het Nederlands elftal speelt staan ze zij aan zij te juichen als we winnen van de Duitsers. Het gaat om perspectief. Hopelijk worden er snel aliens ontdekt, dat is goed voor het wij-gevoel hier op dit kleine bolletje in het heelal.
@Kartelmaster2000 | 08-10-22 | 20:28: Mij gaat het er om: wat gaat er in het hoofd om van die vriendelijke Duitsers die mijn fiets komen afpakken? Zeggen die dan echt "sorry, ik voer slechts orders uit"? En wie geeft die orders dan? En waarom luisteren we naar die orders als het eigenlijk zo indruist tegen je eigen wil? (Ik stel veel vragen en ik weet de antwoorden ook niet hoor. Maar verwonderlijk vind ik het wel. Hoe kan de mens tegelijkertijd zo geniaal en debiel zijn?)
Omdat er geen wereldregering is. Er is natuurlijk wel zoiets als internationaal recht, de Russische inval is ongetwijfeld illegaal volgens dat recht. Maar er is uiteindelijk geen wereldregering om te handhaven. De VN komt nog het dichtste bij, maar ook dat is uiteindelijk een praatclub waarvan de belangrijkste spelers het dikwijls met elkaar oneens zijn, zo ook in dit geval. En al die spelers zijn ook in meer of mindere mate hypocriet.
Je zou dus alle soevereiniteit op moeten geven en je conformeren aan een wereldregering, maar de sterkste staten hebben daar geen zin in, dat bleek al in 1919 toen de Amerikaanse senaat weigerde het verdrag van Versailles te ratificeren. Ze waren bang dat ze uiteindelijk zelf niet meer konden bepalen of de VS ergens ten strijde trok.
@Timide_Aso | 08-10-22 | 20:31: eerlijk antwoord? Groepsdruk en weinig empathie. En bang voor gevolgen. Combinatie van beiden. Inzake je andere tegel, het internet polariseert alleen maar is mijn indruk de afgelopen 20 jaar. Helaas maar het is een feit. Hoe het komt? Joost mag het weten, ik gok "cultuur"...
@Kartelmaster2000 | 08-10-22 | 20:37: het internet, dan zijn wij! Het is helaas zo dat veel "social media" geprogrammeerd is om ons apenbrein te stimuleren door lekker je eigen mening naar voren te laten komen, waardoor iedereen toch weer in zijn eigen bubbel terecht komt.
Een interessante opzet voor een nieuw social media programma zou zijn om juist het tegenovergestelde van wat je "liked" naar voren te laten komen. Gewoon, om wat minder blinde vlekken te laten ontstaan.
@Tashtego, hmm, ja, ikzelf ben ook niet voor één wereldregering.
Misschien kunnen we als Nederland wel het verschil maken. We produceren heel veel xtc. Als we dat nu wereldwijd verspreiden en een bepaald tijdstip afspreken dat we het allemaal innemen, en dat dan de wereldleiders ff gaan skypen met elkaar. Dan is de wereldvrede binnen handbereik lijkt me!
(Mocht ik voor dit idee de Nobelprijs voor de vrede winnen, de heren van GeenStijl hebben mijn gegevens!)
@Timide_Aso | 08-10-22 | 20:53: Dat is een skype sessie die ik graag mee zou maken. Raven voor de wereldvrede!
Ik kan het alleen maar met elk woord eens zijn.
Poetin is een heel destructief en machtswellustig mannetje hij geniet er blijkbaar van als alles om hem heen in de vernieling zit.
Behalve hijzelf en het clubje wat een dictator als schil om hem heen heeft.
-
Die Georgiërs krijgen er nu 300.000 Russen bij, wordt dat straks dan ook volgens Poetins logica geannexeerd? Waarom gaan de 300.000 Russen zich niet eens verzetten tegen hun dictator?
Dan wordt het misschien nog wat met Rusland.
Altijd fijn om ook eens wat tr lezen van iemand die Poetin zelf kent. Waar ken je hem van? Ben je getrouwd met zijn dochter en ga je regelmatig bij hem op visitie of was je samen met Halbe bij hem op bezoek jn de Datscha?
Okay Vladimir.
Oh ja was ik even vergeten. Het is de VS die ons dreigt met kernwapens. Dom van me.
Helemaal mee eens. Ze hadden meteen iedereen een pracht villa moeten geven buiten het gebied. Kunnen ze daar Asielzoekers in hutten huisvesten, is beter als daar thuis (geen bommen). Heel links deugd Nederland daarnaast in een Amsterdamse palenwoning. Is goedkoper en kan de rest van Nederland weer gewoon werken om het te betalen en Netfliks kijken.
Dat geldt voor iedereen: je kan het gedrag van een individu alleen correct voorspellen als diegene dood is. Dat heet een dooddoener.
*grijnst*
Zo. En nu wijn.
Een regering met visie had nu geld vrijgemaakt om minimaal vijf kerncentrales te gaan bouwen en het bekostigd met de torenhoge prijzen voor gas die binnen kunnen komen. Ze houden zich echter liever bezig met een oud kamervoorzitter en lettertjes in het paspoort.
De veiligste vorm van energie: vertel dat even in Oekraïne. En goedkoop, renewables zijn nu goedkoper en schoon: oké, mag het kernafval in jouw achtertuin? Echt, die hetze tegen kernenergie: je wordt er niet goed van. Niet dat je goed draaiende centrales moet sluiten, je moet in ieder geval de juiste afweging maken, maar ik zou nu eindelijk eens naar de wetenschap luisteren en leren samen te leven met de natuur, ipv (zoals rechts meestal doet) de aarde volledig uit te wonen. (Trouwens links was niet altijd veel beter)
Kernenergie is absoluut veruit de veiligste vorm van energie. Het probleem met Tjernobyl was dat het een inherent onveilige centrale was en dat bekend was maar er uit politieke overwegingen niets aan gedaan werd.
Het probleem met Chernobyl, wat heeft geleid tot de ramp, was het niet opvolgen van protocollen. Een puur menselijke fout.
@2voor12 | 08-10-22 | 19:50: Als klimaatdrammer kan je niet anders dan voor kernenergie zijn idd.
@B*tchmeister | 08-10-22 | 19:56:
Fukushima eigenlijk ook. Wie bouwt daar nu een kerncentrale.
@2voor12 | 08-10-22 | 19:50: En nu staat de grootste kerncentrale middenin een oorlogsgebied en Poetin dreigt voortdurend met tactische kernwapens, maar ongetwijfeld kun je ze daar vast overtuigen dat er volstrekt geen problemen zijn. Ook al zou de hele wereld nu beter af zijn als we altijd alleen maar renewables hadden gebruikt. Maar goed, dat kun je niet meer veranderen.
Kernenergie plus opwerking van gebruikte staven is verreweg de veiligste manier van energie opwekking.
@Beste_Landgenoten | 08-10-22 | 20:10: Jij hebt bijna altijd gelijk, dus misschien moet het dan maar accepteren ;-)
Toch is het tragisch. Stel je nu eens voor: je bent Poetin. Klein mannetje, groot ego. Altijd in de watten gelegd door kritiekloze bewonderaars als Merkel, Salvini en Baudet. Je overschat jezelf en je denkt dat je zo'n onbeduidend buurlandje als Oekraïne wel even kunt annexeren. En dan krijg je ineens het deksel op je neus. Reken maar dat het opblazen van die prachtige brug die je hebt laten bouwen het dieptepunt in jouw leven is. Arme Vlad... Ga maar gauw deaud, beter voor de wereld!
Ik zou me met name genaaid voelen door diegenen die mij hebben verteld dat we een wereldleger hebben. Kunnen geen deuk in een pakkie boter slaan!
Waarom je schijnt te denken dat Merkel bewondering had voor Poetin verbaast me eigenlijk. Heb je gewoon een hekel aan haar of weet je het echt niet dat die twee totaal niet boterden?
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 20:04: Merkel is degene die Duitsland compleet afhankelijk heeft gemaakt van Russisch aardgas. Ze was dol op dictators als Poetin en Erdogan.
@MAD1950 | 08-10-22 | 20:09: Niet dol op. Ze hoopte dat handel en welvaart in die landen vanzelf tot meer democratie zouden leiden, en dat er een soort wederzijdse afhankelijkheid zou ontstaan.
@MAD1950 | 08-10-22 | 20:09:
Nee. Dat was Schroeder van de SPD.
Hoe kom je erop?
En nee, Merkel was helemaal niet van de Erdogan of Poetin. Totaal niet zelfs.
Met dictator 'wannabe' Trump zei ze nog de onsterfelijke woorden "we're on our own now against Russia".
Man, kom op je kan beter dan dit soort nonsense verkopen.
@Muxje | 08-10-22 | 20:14: Maar wat je haar kwalijk kunt nemen, was dat ze geen plan B. had. Daar wordt die Scholz nu het slachtoffer van.
@Après toi | 08-10-22 | 20:52: Dat plan B hadden we allemaal moeten hebben, in de vorm van kerncentrales waarmee we ons een stuk minder afhankelijk van een paar landjes zouden maken voor onze energievoorziening. Maar dat was destijds politiek lastig. Chernobyl, en niet te vergeten de kosten: kernenergie moest geld bij, het was geen goedkope optie. Dat als alternatief voor Russisch gas verkopen was politieke zelfmoord, in Duitsland maar ook hier.
De voorraden Himarsrsaketten, javelins, en allerlei andere bommen en granaten in Amerika en Europa zijn op. Misschien ook wel bij de Russen maar die zetten straks een paar miljoen mensen met wat geweertjes in. Ik ben er niet zo zeker van dat Ukraine nog lang kan aanvallen.
Dat is wel flink onderschat. Voorraad genoeg.
Nee. Dat. Zijn. Ze. Niet.
Er bestaat niet eens zoiets als HIMARS raketten. Er zijn raketten die o.a. door de M270 en HIMARS kunnen worden afgeschoten. Zo is de M27 nogal voorradig en leveren de Amerikanen nu de M30 (met die tungsten balletjes) voor de stumpers die opgeroepen zijn door Poetin.
Wel moet fiks de productie opgevoerd worden maar dat is een ander verhaal. Het worden gouden tijden voor westerse munitiefabrieken en wapenfabrieken.
Bijvoorbeeld. Het Pentagon heeft hun aankopen (deels) bekend gemaakt. Het is heel duidelijk dat ze reserves aanvullen EN extra munitie inkopen voor Oekraïne. Verder is Rusland inmiddels de topleverancier want die hebben meer munitie en wapens "gedoneerd" dan de Amerikanen. Geen grapje.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 19:48: Correctie: wolfraam balletjes.
@A.I. van Dee | 08-10-22 | 20:14:
Is hetzelfde wijsneus.
@A.I. van Dee | 08-10-22 | 20:14: Tungsten (E) = Wolfram = element W.
Ik mis een alinea waarin staat dat in Nederland nu kinderen, het zijn altijd de kinderen, die honger lijden. In den haag hebben ze een duurzaam koffertje nodig, nou er zijn tig gezinnen met honger. Deze oorlog loopt ook niet goed af de komende weken worden cruciaal. Waarom mobiliseren we eigenlijk niet? Snel schakelen is nu ook niet iets waarmee we zo bekend zijn. Zou die 5000 vacatures bij de krijgsmacht maar eens gedwongen invullen m/v/x
Nordstream sabotage door de Russen zou heel dom zijn van de Russen. Gewoon eens kijken wie bij die sabotage de meeste (financiële) voordelen heeft, brengt mij eerder bij andere potentiële daders…
Je bedoelt toch niet de Noren hè!?
Ik denk dat je Amerika bedoelt.
Ze hebben natuurlijk wel dingen gezegd en vrij serieus ook.
Maar dat maakt het juist voor degenen die het geflikt hebben ook weer makkelijk om naar hen te wijzen.
Geniale zet, of puur blufpoker?
Lastig te beoordelen.
Het is inderdaad een rare actie. Rusland ontneemt zichzelf hiermee opties; de kraan dicht draaien konden ze al, openzetten in ruil voor iets anders kunnen ze nu niet meer. Als dreigement is het ook niet zo handig, men is opeen zeer alert op andere kwetsbare infrastructuur, en een gewaarschuwd man... Rusland weet inmiddels wel dat zulke dreigementen ons echt niet aan gaan sporen om Oekraïne minder te helpen. En het idee om er een bondgenoot mee zwart te maken is helemaal naïef.
In de theorie van Feynman (voorkomen dat een potentiële couppleger de kraan weer open zet, en hem eventueel ontmoedigd van het plegen van de coup omdat er niets mee te verdienen valt) geloof ik niet.
De ene zou stoppen eerste kwartasl volgend jaar en nummer twee was al afgehamerd als doen we niet ik zie het probleem niet?
Contracten, bij sabotage of aanslag kunnen de Russen zonder boetes of consequenties onder de leveringsvoorwaarden en afspraken uit. Vrij simpel. Kleine lettertjes. Boem. Geen verantwoordelijkheden meer.
Ontwikkeling inkoopprijzen energieleveranciers. twitter.com/Schuldensuehner/status/15... via twitter.com/schuldensuehner/status/15... Dit is niet houdbaar, en nog niet alles is doorberekend aan consumenten.
"Het komt op mij over alsof Poetin probeert de businesscase om ooit met het westen te verzoenen probeert te blokkeren. Het wordt dan minder lucratief om de macht over te nemen, want je kan er als concurrerende oligarch toch niet aan verdienen." Wel nee. Zodra iemand daar de macht overneemt kan je er van op aan dat men vanuit het Westen in elk geval direct zal beginnen met het normaliseren van de betrekkingen, als de tegenpartij daar tenminste ook open voor staat. Het zal even duren voordat die handel weer op gang komt maar zeker in het begin zal de focus daar wel op liggen, niet op mensenrechten en zo. Het laatste wat je wil is de nieuwe machthebbers weer kwaad maken en ze opnieuw een oorlog (met handel of met staal) in jagen.
Via het slopen van infrastructuur zoals pijpleidingen heb je in het begin weinig aan herstelde betrekkingen. Daar rookt de schoorsteen niet van. Bruggen, fabrieken, pijpleidingen en dergelijke zijn zaken die jaren duren om te herstellen. De export komt later op gang, de inkomsten dus ook.
@Feynman | 08-10-22 | 19:36: Is wel zo, maar zelfs als hij alle pijpleidingen opblaast blijft er nog genoeg over om mee te handelen. Olie bijvoorbeeld. En die infra (binnenlandse pijpleidingen, raffinaderijen, havens) kan hij niet vernietigen zonder zichzelf enorm in de voet te schieten, die olie gaat namelijk ook naar andere regio's.
Ik denk niet dat dit probleem heel erg hoog op het lijstje van overwegingen van een eventuele couppleger staat, en ook niet dat het een reden voor een nieuwe machthebber zou zijn om de betrekkingen niet snel te normaliseren (misschien hebben ze daar wel andere redenen voor)
Wat gaan de prijzen van voedsel doen in de supermarkt tijdens een nucleaire winter? En redden we het dan nog wel met waxinelichtjes?
Geen idee of we het redden met waxinelichtjes, maar de vriezer en koelkast kunnen de deur uit.
@BenZen | 08-10-22 | 19:24: Niet helemaal, geleerden hebben berekend dat na de nucleaire winter waarin de meeste mensen en dieren zullen omkomen omdat er simpelweg niets meer te eten is er een nucleaire hittegolf komt. Dit vanwege een broeikaseffect omdat er een stofdeken om de aarde hangt. Alsnog kunnen de koelkast en de vriezer dan weg omdat er niets meer is om er in te stoppen.
De prijzen gaan sowieso omhoog, er gaan meer asielzoekers komen en energie en stromend water wordt ook redelijk een luxeproduct denk ik.
Nederland gaat een hoop boeren uitkopen vanwege teveel stikstof. Dit terwijl we de 2e voedselexporteur ter wereld zijn en dan meteen even bedacht dat er al een wereldwijd voedseltekort is. Gaan we afrika laten verhongeren en dan zeggen "tja, we moesten iets doen om de schrale grond hier te behouden vanwege een paar heideplantjes", maar kom maar naar nederland, we hebben geen huizen, maar wel net genoeg eten voor onszelf en met een beetje geluk kun je ergens onder een stuk zeil slapen. dus de voedselprijzen gaan de komende lange tijd omhoog en er komen meer mensen op ons eten af.
Energie moet groen opgewekt worden vanwege de heideplantjes dus iedereen krijgt straks een mooie hoge paal in de buurt die stroom opwekt, geen wind dan ook geen stroom. Aangezien er al de hele zomer gemekkerd wordt over een watertekort gaat dat alleen maar groter worden aangezien er steeds meer mensen in nederland moeten komen wonen die, allemaal dorst hebben en willen douchen en het toilet doorspoelen dus het is niet dat er meer water verbruikt wordt door mensen tov 20 jaar geleden, er zijn veel meer mensen die water en stroom gebruiken en dat maakt het onbetaalbaar
Met andere woorden, we slopen het hele land door meer mensen toe te laten. en daarbij de voedselvoorziening af te knijpen. Maar ja ,je zou politicus zijn die een stijve krijgt bij het zien van de europeese vlag en weke ogen bij het zien van zielige mensen. Dan moet je toch alles in het werk stellen om alles en iedereen te helpen? Ook als dat ten koste gaat van het welzijn van de mensen die jou gekozen hebben op valse verkiezingsbeloften?
Voedsel gaat stukken goedkoper worden en de rij bij de kassa ook omdat er veel minder klanten zullen zijn. Daar is echter wel 1 voorwaarde aan verbonden: er moet na een kernoorlog nog wel iets van onze it en gewone infrastructuur over zijn. Als er nauwelijks nog bruikbare snelwegen zijn zullen de supermarkten snel leeg zijn. Als onze hele it infrastructuur in puin ligt dan hebben we geen backup, we gebruiken voor planningen ed al 20 jaar geen papier meer, niemand weet nog hou je dat doet. Zonder planning wordt bevoorrading een nachtmerrie. Vooral ook omdat we waar het maar kan met minimale voorraden werken.
Als ik Groningen was zou ik me hand en tand verzetten tegen verdere gaswinning. We hebben in Nederland helaas niet het vermogen om eerlijk met burgers om te gaan, niet in de toeslagenaffaire, niet bij de aardbevingsschade. We kunnen het gewoon niet, net zo min als het Italië lukt om fatsoenlijk financieel beleid te voeren lukt het onze ambtenaren om een schade dossier fatsoenlijk af the handelen. We zoeken de beste mensen om ambtenaar te worden, leiden ze op en betalen ze goed en dan worden ze bevangen door ronddwalende geesten of zo en blijven steken in populieren met ongelijke zuiging. Laten we gewoon de waarheid onder ogen zien, Duitsers hebben geen humor, Amerikanen geen cultuur, Italianen kunnen niet met geld omgaan, Russen niet met vrijheid en Nederlanders niet met hun eigen belang.
Je kunt geen provincie zijn, maar je hebt wel gelijk.
"We hebben in Nederland..."
NEE! De regering en de ambtenaren hebben dat vermogen niet. Dat zijn de liegebeesten, oplichters en schuinsmarcheerders.
Als er ergens een groot beroep is gedaan op de Sociale Zekerheid, dan is het wel in de Provincie Groningen. Gefinancierd vanuit de gasbaten.
@Area51 | 08-10-22 | 19:12: Tegenwoordig kun je van alles zijn. Een apache helicopter een chick with dick enz enz.
@Après toi | 08-10-22 | 20:08: Als je het niet al bent kun je zo ambtenaar worden.
Waar Nederland weer aan voorbij gaat, zijn Duiters die Poetin ook na de tweede inval bleven beschermen. De beloofde wapens van Duitsland zijn nauwelijks geleverd. Hoor je niemand over. Onze Europese vrienden leerden we weer kennen toen Poetin een vliegtuig met 2002 Brabanders uit de lucht schoot...
Duitsland heeft meer wapens geleverd dan Frankrijk, dat -Macron- een erg grote mond had.
Wat gaat Biden doen als Putin tactische kernwapens gaat inzetten. Dat is de vraag.
Wat geen vraag is of hij dat gaat doen, wat wel een vraag is: Wanneer.
Geef even een seintje heren als het zo ver is. Dan haal ik 10 liter goede whisky en een heel stevig touw.
En een slof peuken. Ben al jaren gestopt maar dat maakt dan niet meer uit.
Met 10 liter whisky alleen moet het toch ook al wel lukken?
@SterF... | 08-10-22 | 19:14: Altijd het zekere voor het onzekere nemen.
Die kernwapens zullen ook wel ouwe meuk zijn die een lullig rondje maken en terugkeren naar de plek waarvandaan ze zijn afgeschoten en daar ontploffen.
@gestoptmetroken | 08-10-22 | 19:21: Nope, die ouwe meuk is gebaseerd op heel eenvoudige technieken. Je gaat er dood van, meteen of wat later.
"Wat gaat Biden doen als Putin tactische kernwapens gaat inzetten. Dat is de vraag."
Dat is al op alle mogelijke kanalen uitgelegd. Hoe kan je dat niet weten? Hij heeft het gezegd. 'Onze reactie zijn wat men niet sinds WO2 hebben gezien'
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 19:30: En dat is?
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 19:30: Een nucleaire tegenreactie? Als ik jou was dan zou ik ook maar vast een slof peuken en een goed touw gaan kopen.
@Zapata10 | 08-10-22 | 19:23:
O ja? Bedankt voor de tip, dan ga ik ook maar weer beginnen.
@Zapata10 | 08-10-22 | 19:33:
Nee. Niet voor een "low yield" nuke. Maar je kan er donder op zeggen dat die oefeningen in de Noordzee en in het oosten met de Japanners en Koreanen geen toeval zijn. Onze luchtmacht kan gemakkelijk zo'n beetje alles wat er nog over is van het Russische leger naar Moskou bombarderen en er is niet heel veel wat de Russen daar tegen kunnen doen. Als de Russen dood willen dan is dat hun keuze. Maar ook dat kunnen we niet tolereren. Dan maar M.A.D.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 19:51: Ja amen! Zelfs China en India zijn er mee eens dat een not done is dat Moskou een nuke gaat inzetten. Je kan inderdaad op donder zeggen dat de NAVO gehele Russische zwarte zeevloot en troepen in Oekraïne weg gaat vagen. Medved, Poetin en andere trawanten beseffen ook dat er niks te winnen valt bij het gebruik van een nuke.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 19:51: Het gaat er niet om of de Russen dood willen deze keer maar of wij dat willen. Steek er nog eentje op ouwe.
@Ierse_Setter | 08-10-22 | 20:00: Het gaat niet om winnen, maar om niet verliezen.....
@Zapata10 | 08-10-22 | 20:02:
Het gaat erom of je voor een tiran zwicht of niet. Wat is onze vrijheid nog waard als we buigen voor een maffiabaas? Wat is ons woord nog waard als we zielig aan de zijlijn hangen omdat we bang zijn. Westerse liberale democratie is niet gratis en dat moeten we met hand en tand verdedigen. Wie het voor lief neemt is het ook niet waard.
UPDATE: Poetin is zijn eigen militaire top aan het arresteren...
www.voanews.com/a/latest-developments... of news.yahoo.com/intelligence-announces...
De Russische Doema noemt de explosie van de brug naar de Krim een oorlogsverklaring. euroweeklynews.com/2022/10/08/russia-...
Niet zo somber Feynman... Vladje gaat hem echt gooien of lanceren. En dat gezwets over een "oorlogsverklaring" horen we ook al een paar maanden. Heb altijd gezegd dat dit een tweede Afghanistan wordt voor de Russische platkoppen en het komt uit.
Tja dat zat al een tijdje aan te komen. Poetin's machtsbasis wordt wankel. Even snel de schuld afschuiven op zijn eigen militaire top om andere fracties tevreden te houden. Hiermee heeft hij een keuze gemaakt om niet alle fracties tevreden te houden, anders zou hij zijn eigen militaire top niet laten arresteren. De vraag is of Poetin vroeg of laat hiermee zichzelf de das om doet of niet.
Mijn ultra korte redenatie: Zolang hij denkt dat hij aan macht kan blijven, zal hij allicht geen kernbom gebruiken. Zoiets gebruiken is immers ook einde voor hem zelf. Mocht hij toch zijn macht verliezen, dan is onwaarschijnlijk dat hij nog macht heeft om kernbommen te gebruiken. Zelfs als een extreme nationalist aan de macht komt zal die wellicht eerst aan zijn eigen achtje denken en Oekraine's debacle op zijn voorganger afschuiven. Vandaar dat ik denk dat het beste is om Poetin geen duimbreed te gaan toegeven. Laat hem lekker bungelen, Merkel's pleasement beleid is hemeltergend naïef en is inmiddels wel failliet zo.
En die Doema moeten we ook niet serieus nemen. Eerst een brute oorlog beginnen en dan bij een zoveelste tegenslag heel hard "dat is een oorlogsverklaring" gaan gillen zegt heel veel over hun gemoedtoestand.
@Ierse_Setter | 08-10-22 | 19:48: achtje = hachje
@Ierse_Setter | 08-10-22 | 19:54: Typisch Russische volksaard - er wordt her en der wat geschreeuwd en het ligt altijd aan een ander.
Juist dat ze zo oppervlakkig reageren alsof het een klein dingetje is, althans volgens het NOS journaal, kan je aan het denken zetten.
Geen idee of dit off-topic of toch weer on-topic is, ik had hem al gepost in het opgeblazen brug topic maar toch ik vind dit geweldig.
twitter.com/saintjavelin/status/15787...
Kan mij de feestvreugde goed voorstellen.
Hopelijk niet van korte duur, maar wat zal het antwoord van Putin zijn?
Die zit z’n lip kapot te bijten.
Hij moet iets doen en dat zal geen feestje zijn.
Verdomde klootzak.
@Ruimedenker | 08-10-22 | 19:18:
Ik krijg het liedje niet uit mijn hoofd. (hahaha)
"Kerch Bridge on fire! Your defense is terrified, Kerch Bridge on fire! Your defense is terrified, Kerch Bridge on fire! Your defense is terrified, Kerch Bridge on fire! Na na na na na na, na na na na na na, na na na na na na!"
Gas is fossiel en fossiel is een vies woord geworden.
De afspraken die nu gemaakt worden met bijvoorbeeld Noorwegen, Amerika en Qatar zijn van tijdelijke aard.
Gas gaat eruit.
Groningen gaat niets meer worden.
Alles is erop gebaseerd om verder te gaan met zon & wind.
De belangen rondom “duurzaam” zijn nu al zo groot dat ze liever gas als concurrent zien verdwijnen.
Frankrijk zit goed met hun, wat zijn ‘t?, 32 kerncentrales.
Zo vies is kernenergie blijkbaar niet.
Europa zwalkt wat dat betreft.
Nederland zwalkt zéker.
Die dingen zouden er moeten komen, maar wind & zon willen liever geen kern-concurrent.
En zo blijven we nog jaren afhankelijk en blijven “we” natuur verminken om de aarde te redden.
De techniek is in 50 jaar zo enorm verbeterd en zal de komende 50 nog veel verder verbeteren.
Maw; voor kernafval zal een oplossing bedacht kunnen worden.
Ondertussen zie ik de prijzen voorlopig niet dalen en zeker niet als overheden blijven bijspringen.
'Als overheden blijven bijspringen '.
Laat dat op je inwerken.
Als je 12.000 euro hebt geïnvesteerd in energie besparende maatregelen.
In Finland, niet dat in noord afrika, hebben ze toch wel een aardige oplossing bedacht.
en.wikipedia.org/wiki/Onkalo_spent_nu...
Van de 56 kerncentrales waar Frankrijk over beschikt draaien er slechts ,18 of 19
( Ligt eraan waar je dat opzoekt)
Het plan was inderdaad om tot 32 draaiende centrales te komen ,maar het wil even niet zo lekker allemaal.
Na jaren tendens van sluiten heeft edf het minimum van het minimum aan onderhoud gedaan, en kan men ze dus niet zomaar even aanzwengelen, daar is Macron ook een beetje boos over, maar helaas is dit het resultaat van de politieke keuzes van de laatste 20 a 30 jaar
Frankrijk heeft 58 kerncentrales en de 59ste is in aanbouw. Vriend van me in Frankrijk betaald (zakelijk) op dit moment 7 ct/Kwh.. particulieren betalen tussen 30 en 40 ct.
@Rimfree | 08-10-22 | 19:18: Nee hoor, particulieren betalen in Frankrijk (nog) 17,4 ct per Kwh.
www.lesfurets.com/energie/fournisseur....
@zwellevertje | 08-10-22 | 19:37: oké, de prijs die ik noem was 3 weken geleden toch echt zo. Ik zal ze dan maar eens snel contacten dat ze te veel betalen ;-) zal je linkje eens doorsturen naar FR
@Rimfree | 08-10-22 | 19:18: Dit klopt niet. Gisteren een nieuw contract afgesloten bij EDF. Ik betaal, zoals zwellevertje al stelt, 17.4 ct piekuren en daluren 14.7 ct. Water komt uit eigen grond.
@INTP | 08-10-22 | 20:00: ja jullie hebben gelijk. Ik heb het gelezen. Het betreft hier een oudere heer die me dit vertelde, hij zat er flink langs.
Voor kernafval is al een oplossing. Je kan kernafval namelijk "verbranden" met thorium kerncentrales.
@A.I. van Dee | 08-10-22 | 20:27:
Nou, kijk aan!
Ik heb er verder de ballen verstand van, maar als dát al mogelijk is…
Zoveel meer opbrengst, zonder het landschap en de zeeën te verkrachten.
Ik begrijp niet dat daar niet meer mee gedaan wordt.
Zonder vies fossiel kan met kernenergie. Duurt nog even voordat die centrales er zijn. In de tussentijd moeten de TenneTs, Stedins, Enexissen en Lianders flink aan de bak om een hele berg koper en/of aluminium op te hangen of in de grond te spitten en wat verdeelstationnetjes er bij zetten. Hopelijk hebben ze daar de handjes en de hersens voor tegen die tijd. Nu komen ze flink wat mensen te kort in ieder geval.
Ja, van het fossiel af mag wat kosten, maar het elektrificeren van onze maatschappij gaat niet van zelf.
Zoals ik al zei , ligt er aan waar je het opzoekt , verders heb ik geen idee wat ik per kWh aftik, minder dan in Nederland ,
We hebben goed onze best gedaan het verbruik een beetje te drukken
Correct het systeem van Poetin lijkt het meeste op maffia. Derhalve hecht ik het meeste waarde aan de analyse van strategen die zijn opgegroeid tussen de maffia zoals bijv. in Italië, dat zijn niet de boekengeleerden die Nederland rijk is in ieder geval.
Kernbommen gaan niet gebruikt worden, wel gaan er nog veel zetten komen in dit schaakspel waar niemand voor kan schuilen. De Nederlandse politiek is nog altijd veel te emotioneel geïnvesteerd (à la Sjoerdsma) of kinderlijk naïef (à la elk Kamerlid) om dit soort tijden door te komen. Derhalve mogen we eindeloos de portemonnee trekken en hopen dat de mannen van de bierkaai ons niet te hard aanpakken. Kort gezegd: het wordt slechter, veel slechter.
Ondertussen neemt Italie weer gewoon Russisch gas af, dit gas, aangevuld met bijna gratis Nederlands gas zorgt er voor dat die spaghetti vreters er weer warmpjes bij zitten deze winter maar ja, principes mogen wat kosten he, tenslotte is 28,65 seconden douchen en de thermostaat op 12 graden ook een prima oplossing.
Rechts kabinetje hè? Putin vriendjes.
Italië lijkt me niet een goed voorbeeld om te volgen.
Dat energie nu erg duur is komt enkel alleen door een gigantische prutswerk van Merkel, EU en al die mensen blind in geloven dat wij alleen verantwoordelijk zijn voor de klimaat verandering. Klimaat verandering is van alle tijden. Dat willen niet groene clubjes niet accepteren. Maar ja, dan kom je aan hun verdienmodel en dat moeten wij niet willen.
De elektriciteitsprijzen in Italië zijn veel hoger dan hier. Ze zitten bijna steevast in de top van de EU. Niet gek dat ze dat niet erger willen maken met een volledige boycot.
@Bigi Bana Boy | 08-10-22 | 18:51: ja die meloni geef ik dan wel weer het voordeel van de twijfel als het op putin aankomt. Die salvini staat wel op de russische payroll.
@Bigi Bana Boy | 08-10-22 | 18:51: Zo rechts waren we hier toch niet, de afgelopen decennia?
@HerzlichWillkommen | 08-10-22 | 18:54:
Heb je even wat cijfers? Grafiekje ter vergelijk. En is dat inclusief BTW21% energiebelasting, duurzaamheidsopslag, etc etc?
@Bigi Bana Boy | 08-10-22 | 18:51: Daar gaat het niet om, we hebben toch één EU of geld dat niet als het eventjes niet uit komt?
Even een correctie over de Bermuda-driehoek. Het klopt dat methaan in het water het drijfvermogen van schepen verminderd en dus tot schipbreuk kan leiden. Maar: Het is niet waar dat de wateren van de Bermuda-driehoek buitengewoon gevaarlijk zijn.
Helaas is er niet één specifieke quote van Wikipedia te halen die het lekker duidelijk zegt, maar het artikel als geheel laat er geen twijfel over bestaan: en.wikipedia.org/wiki/Bermuda_Triangl...
Onder andere:
"The idea of the area as uniquely prone to disappearances arose in the mid-20th century, but most reputable sources dismiss the idea that there is any mystery."
"Kusche concluded that the number of ships and aircraft reported missing in the area was not significantly greater, proportionally speaking, than in any other part of the ocean." en "In an area frequented by tropical cyclones, the number of disappearances that did occur were, for the most part, neither disproportionate, unlikely, nor mysterious."
"In a 2013 study, the World Wide Fund for Nature identified the world's 10 most dangerous waters for shipping, but the Bermuda Triangle was not among them."
Enzovoorts.
Hij bestaat, die Bermuda Driehoek.
In mijn varenstijd heb ik in Hamilton een meid gekend die er van alles in kun laten verdwijnen.
Met eigen ogen gezien.
Wikipedia is dan ook geen bron te noemen
@bowlfabriek | 08-10-22 | 18:42:
En de bronnen die wikipedia citeert? ook per definitie niet? Of wil je gewoon even een oneliner erin gooien?
De Batman van de Batmans zegt het voortreffelijk. Alle rollen zijn Leonardio di Caprio op het lijf geschreven. Yacht picking
Don't look up! Keep looking down. Ik ben nou eenmaal kleurenblind: www.youtube.com/watch?v=7nKdMuzvGY0
Zo lang er diverse politiek clubjes zijn die,hoofddoekjes bij de politie of reclame voor vlees of genderneutrale wc's toch belangrijker vinden dan basisbehoeften voor de burgers, zo lang heb ik niks meer met politiek.
Hypocritie, zelfingenomenheid, nepotisme en leugens zitten in het DNA van vele politici en bestuurders.
Jaren geleden zou er diplomatie worden uitgeoefend bij een escalerende conflict maar nu wordt je een Poetin vriendje genoemd als je zoiets oppert.
Feynman heeft gelijk als hij zegt hoe belachelijk vele politici bezig zijn.
Ik ben moe en heb geen zin meer in praten.
Bij mij ging het licht uit in 2008 ;
Na de ’vissenkom-motie’ van de Partij voor de Dieren ...
Tijdens een diepe financiële crisis...
"Het is goed en barmhartig om eerst zo lang mogelijk te de-escaleren, een oplossing te zoeken en out-of-the-box te denken."
Poetin zijn motto is: "escalate to de-escalate" lijkt me derhalve vrij evident dat je Poetin (of zijn opvolger) enkel kan knechten door ze op de knietjes te brengen met een fikse escalatie.
De achtergrond? Of waarom?
De Russen hebben zichzelf nabij mythische onoverwinnelijkheid aangemeten maar zo geweldig is het allemaal niet bij nader onderzoek. Een paar belangrijke dingen om te weten over de Russen is dat ze naar het oosten gingen omdat ze niet naar het westen konden. Dat ze moesten leren bootjes maken van ons. Dat hun vlag gewoon verzonnen is op basis van onze vlag, een vlag hadden ze namelijk nog niet. Maar vooral ook dat de Russen zich veel glorie toe eigenen dat helemaal niet van hun is. Beetje cultural appropriation on steroids zeg maar. Zo is hun moderne cultuur grotendeels jatwerk van de Fransen. Nikolai Gogol kwam uit Oekraïne. Wodka komt uit Polen. Hun traditionele gerecht, borsht, komt ook uit Oekraïne, de fameuze kozakkendans komt uit Oekraïne. Zelfs hun eigen "kozakken" zijn gebaseerd op het vrije volk uit Oekraïne. Het is ook dat waarom Russen altijd rancuneus en fatalistisch zijn, ze verstokt in hun misplaatste superioriteitscomplex blijven hangen met een ongezonde dosis minderwaardigheidscomplex. Daarom haten ze de "khokols" ook zo. Waar de Russen bijna allemaal letterlijk slaven waren die met een stukje land erbij werden doorverkocht waren die "heikneuters" in Oekraïne een vrij volk met een vrijmarkt en diplomatieke (*kuch* zie brief naar de Sultan) betrekkingen en stonden hun mannetje als vechters in hun "Sich". De Russen zijn van slaven van de elite doorverkocht als slaven naar de communisten en daarna doorverkocht aan de KGB maffia van Poetin.
Wat doe je met die mensen? Nou eerst maar bij de kop beginnen. De vis rot namelijk aan de kop. Misschien dat ze deze keer leren dat ze zelf moeten opstaan tegen hun "leiders".
Die brief aan de sultan is proza van de bovenste plank. "Jij angel in onze penis, ongedoopte wenkbrauw, als je met je blote kont nog geen egel kunt pletten. Heerlijk.
@Aleon | 08-10-22 | 19:36:
Hehe. Jij snapte hem. ;)
Met enige trots meld ik dat die gekke Rus die bij ons in Zaandam kwam om de kunst van de scheepsbouw af te kijken binnen de kortste keren de stad uit is gejaagd.
In Amsterdam wilden ze hem wel. Amsterdam is niets voor niets de stal van Nederland. Daar gaan mensen heen voor wie in de rest van het land geen plaats is.
@Tjeodorus Goldbach. Ilja Repin, een fantastische schilder, bijgenaamd de Russische Rembrandt, heeft er een schitterend schilderij over gemaakt. Ilja Repin, zeer de moeite waard.
in het westen een demente VS president, in het oosten een rancuneuze Russiche beer in de penopauze met ontblote bast op pony, in het midden een west-europese regenboog von der Leyen in haar woke bubbel. En in het verre oosten een panda op jacht naar asml chips technologie en minerale grondstoffen. Place your bets.... rien ne va plus
Voor een demente ouwe lul pakt Biden alles tot dusver nogal veel beter aan dan verwacht door vriend en vijand.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 18:28: Inderdaad. Biden is een verademing.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 18:28: mensen die biden zonder enig bewijs dement noemen komen op mij bijzonder onnozel over en zijn kennelijk nogal bevattelijk voor domme propaganda. Biden doet het inderdaad fantastisch. Veel beter dan ik had kunnen dromen. Maar goed de lat lag na de vorige kerel ook laag. Maar je zult zien hoe meer positieve dingen deze man doet, hoe meer men begint over zijn zoon of zijn vermeende dementie. Niet een topic hier over de enorm transparante voorlichting van Biden over de oorlog en de opstelling van de VS of over de positieve kanten van de inflation reduction act. Biden werd hier nog als oorlogophitser weggezet toen hij de inval lang vantevoren aankondigde. De radar van de gemiddelde GS lezer staat tamelijk verkeerd afgesteld, zoals het lange verdedigen van mensen als Sywert, Arib en Trump laten zien. Doorgeslagen anarchisme.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 18:28: Onder Obama hulp aan de Maidan opstand in 2014 door de CIA en 'onze' reserve overste van Baalen. Daarna onder Trump diverse train & equip programma's van army en special forces. Die Nordstream pijplijn was/is een doorn in het oog van Biden, dat is opgelost door de Russen of Amerikanern. Biden zal het vast goed doen voor America first , maar dat zijn niet meteen de belangen van Europese Unie first. Die aura van dementie blijft wel om hem heen hangen niet ten goede komt aan het geopolitiek militaire besluitvormingsproces en het kruidvat in ' onze' achtertuin
@HetOorAakel | 08-10-22 | 18:57: de VS heeft weer ouderwets zijn tanden laten zien richting China en Rusland. De vorige kerel liet alles op zijn beloop onder het motto america en trump first. Ik denk dat het bij de gemiddelde dictator met snode plannen wel duidelijk is geworden dat ze niet meer met alles wegkomen. We hebben een land als de VS nog steeds keihard nodig. Dat de VS daarnaast nog een eigen agenda heeft zullen we maar moeten accepteren. Voor niets gaat de zon op.
@BobDobalina | 08-10-22 | 18:52:
Biden is ook niet dement. Wel oud. Dat merk je ook gewoon. Wat eigenlijk het meest belangrijke is aan Biden en wat hem zoveel beter maakt dan die vorige kerel is dat hij luistert naar de mensen die er verstand van hebben i.p.v. denken dat hij overal verstand van heeft.
@BobDobalina | 08-10-22 | 19:02:
Dat ze ook een eigen agenda hebben lijkt me gezond.
Ik heb het gevoel dat u zich maar weinig herinnert van bijvoorbeeld de waarschuwingen door Biden en ook maar weinig van zijn handelswijze in deze oorlog die alleszins consistent en realistisch te noemen is. Waarschijnlijk weet u nog wel wat wapenfeiten van Trump te noemen. Korte termijngeheugen versus lange termijngeheugen. Wat is daar ook al weer mee?
Ja. Paar keer gestruikeld... Uitvergroot. En dus dement. Kan dat ooraakel voorbeelden noemen van dementie? O ja, hij was vergeten waar zijn leesbril lag. Maar vreest niet: het domme gepeupel zal wel weer op Trump stemmen...
@HetOorAakel | 08-10-22 | 18:57:
"Onder Obama hulp aan de Maidan opstand in 2014 door de CIA en 'onze' reserve overste van Baalen."
Wat een flauwekul. Maidan kwam door Janoekovitsj omdat hij zich niet aan zijn verkiezingsbelofte hield te weten het associatieverdrag met de EU. Daar was bijna iedere Oekraïner kwaad over. Van Donetsk tot aan Lviv.
"Daarna onder Trump diverse train & equip programma's van army en special forces."
Trump probeerde Zelensky af te person om "dirt" over Biden en Hunter te krijgen. Geen president, niet eens Nixon zakte zo laag. Hij kreeg daarvoor een impeachment aan zijn broek.
"Die Nordstream pijplijn was/is een doorn in het oog van Biden"
Waar haal je deze kul vandaan? Serieuze vraag.
"Biden zal het vast goed doen voor America first , maar dat zijn niet meteen de belangen van Europese Unie first."
Biden doet wat goed is voor het westen. Jouw idool Trump wist zelfs dat Europeanen van het Russische gas af moesten. Had hij goed onthouden in de zeldzame momenten dat hij wel liep op te letten omdat zijn naam genoemd werd o.i.d.
"Die aura van dementie blijft wel om hem heen hangen niet ten goede komt aan het geopolitiek militaire besluitvormingsproces en het kruidvat in ' onze' achtertuin"
Biden doet het prima. Alleen simpele zielen hebben niet door dat hij ze prima op een rijtje heeft uit een soort van kleinzielige rancune. Nu maar hopen dat de Amerikaanse neofascisten weer hun zin niet krijgen. Ze probeerden het al eerder voor WO2 met het, hoe cynisch, America First Committee. De geschiedenis herhaalt zich.
Nou ja zeg… wat is dit nou? Geen woord gezegd wat niet waar is, wat hier niet eerder in topics door de redactie zelf geplaatst is.
Ik snap er geen reet meer van. Zowel van Poetin als het westen.
Ik ga bier drinken.
Dat zouden meer mensen moeten doen.
Trouwens, als ze zouden willen dat je het zou begrijpen, zouden ze het wel beter uitleggen.
@Mr_Natural | 08-10-22 | 18:27:
Poetin drinkt niet, tenminste dat wordt gezegd.
weet u wie ook geheelonthouder was?
(hint: niet Alexander de Grote, Napoleon of Churchill)
@Kapitein Sjaak Mus | 08-10-22 | 18:36: Hield hij van herdershonden?
@Après toi | 08-10-22 | 18:39:
Niet letterlijk.
Was ook vegetariër.
@Kapitein Sjaak Mus | 08-10-22 | 18:42:
En had maar een bal!
Groningse analyse van Feynman over kosten & baten van wèl aardgas winnen klopt. De waarde van het aardgas is vele malen hoger dan de totale kosten van zeer ruime compensatie voor alle getroffen huizenbezitters. Zo profiteren de Groningers eindelijk van "hun" aardgas. Dat kan NU in gang gezet worden.
Maar met politici heb je mensen die werken voor de Balkenende-norm of minder. Daar krijg je geen kwaliteit voor, maar bewindslieden die niet buiten de lijntjes kunnen denken en geen knopen durven doorhakken. Elke politicus wil eerst ingedekt worden door rapporten van allerlei commissies, die uit afgedankte nog grijzere min-kukels bestaan. Commissieleden zijn vaak zelfs in de politiek nog geflopt en hebben deze klusjes nodig. Daar komt dus nooit een nuttig rapport uit en gebeurt er helemaal niets.
Ondertussen wachten de Groningers nog steeds op het geld dat ze nodig hebben om behoorlijk te kunnen wonen en heel Nederland betaalt vele malen teveel voor z'n aardgas. Alleen Rob Jetten/D66 wint.
Wat Feynman niet meldt, maar ik wel, is dat die schade schromelijk wordt overdreven. Natuurlijk kan en mag er gecompenseerd worden, maar niet te ruim en teveel. Bovendien moet goed worden vastgesteld dat die schade daadwerkelijk het gevolg is van de aardschokjes, en niet van verwaarlozing, slecht onderhoud et cetera. Het gaat tenslotte om belastinggeld en daar moet je zuinig mee zijn.
@Après toi | 08-10-22 | 18:28:
Waar mijn huis woont ligt ook een aanzienlijk gasveld maar de boeren hier verzetten zich stevig tegen het winnen van gas hier omdat... omdat... Nou ja gewoon omdat dit kan ofzo.
@Après toi | 08-10-22 | 18:28:
Ik zou helemaal niets onderzoeken. De financiële benefits voor de schatkist van direct beginnen met aardgas oppompen zijn vele malen groter dan evt besparingen als resultaat van allerlei onderzoek om vast te stellen of het allemaal klopt.
Nou.... dat zullen we in maart '23 nog wel eens zien.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 18:30:
Ze verzetten zich omdat onze overheid niet te vertrouwen is in beloftes en als er problemen zijn. Zo simpel is het.
Exact, Apres, 100den bewoners met een scheur in hun huis van 300 jaar oud.... Geef geld! Het gaat langzaam omdat er teveel oplichters zijn.
@Après toi | 08-10-22 | 18:28: ik heb tot zo'n twee jaar geleden in Groningen gewoond en kan u verzekeren dat het gecompenseerd worden voor kleine schades eenvoudig en ruimhartig gaat, maar dat mensen met een grote schade zwaar de klos zijn.
De oplossing ligt niet in het compenseren maar in het evacueren en ergens anders een vergelijkbare woning laten betrekken. Dat hele gebied zet je vol met bomen om zo een kleine groene long te creëren ter compensatie.
Van hun land trappen , met de door u zo bejubelde stikstof/ ammoniak fabels, en boren maar
Momenteel denk ik dat we vooral helemaal NIETS moeten toegeven aan Poetin. Toegeven aan Poetins gedreigd met kernwapens is voorbaat capituleren. Wie garandeert dat China, Pakistan, Iran of Noord-Korea die precedent niet gaat misbruiken?
Doe zoals de Russen altijd doen: niks toegeven, eist maximum - alle veroverde gebieden terug naar Oekraine, ook Krim - en stel zo nodig ultimatums. Dat Poetin zijn gezicht heeft verloren en nu ook zijn macht begint te wankelen is zijn probleem. Laat Siloviki, militaire bloggers/journalisten, FSB, SOBR Rasgvardia spatsnaz eenheid, Putin's kliek en militaire vertegenwoordigers maar elkaars tent uitvechten.
Als Nederland Putin nu eens asiel aanbiedt, we hebben weer plek in Ter Apel.
Een plek in het asiel bedoel.
Het de-escaleren heb ik blijkbaar even gemist. Vanuit militair-strategisch oogpunt zit Poetin op een dieptepunt. Hij verliest binnen eigen gelederen draagvlak, ook misschien privé. Dat lijkt mij het moment om hem een escape te bieden waarmee hij verder gezichtsverlies kan beperken. Dat is win-win, een Armageddon levert alleen maar zware verliezen op, voor alle betrokkenen.
Ik denk dat wij graag zouden willen dat hij zo 'simpel' denkt. Dat hij spijt heeft of inziet dat het wellicht te ingewikkeld is en zich wil terugtrekken. Als hij dat had gewild had hij toch allang een escape gehad? Wat denk jij dat een passende escape zou zijn? (Oprechte vraag)
@letopuwzaak | 08-10-22 | 18:23:
Staakt het vuren. Nu!
Ik ben bang dat hij dat anders ziet. In het nauw gedreven zie ik die gast ervoor aan dat hij met zwaarder geschut gaat spelen. Maar ik hoop dat je gelijk hebt.
"Dat lijkt mij het moment om hem een escape te bieden waarmee hij verder gezichtsverlies kan beperken."
Nee. Nooit. Dan proberen ze het over een paar jaar weer.
@slikspringer | 08-10-22 | 18:46:
Dat hebben ze wel.
@letopuwzaak | 08-10-22 | 18:23:
Er moeten toch internationale deskundigen zijn die een pakket met voordelen bij elkaar kunnen puzzelen, Louz? Als de Russen inderdaad de concurrentie van Oekraïne vrezen daar waar het gaat om de exploitatie van olie en gas, dan kunnen daar misschien afspraken over worden gemaakt. Bied handelsvoordelen bovenop de voorwaarden van de WTO. Geef Poetin de garantie dat de NAVO en EU niet verder richting Russisch grondgebied zullen uitbreiden, etc. Misschien voelt dit voor het westen als een knieval, maar we zijn er tenminste nog om ons nadien te ergeren.
@MickeyGouda | 08-10-22 | 18:58:
Ik heb er dus zelf weinig verstand van, zo van een afstand lijkt het een beetje tussen de visie te gaan die jij noemt en de visie dat Rusland daar helemaal niet ontvankelijk voor zou zijn omdat Poetin iets heel anders wil. In het begin van de oorlog hoopte ik ook heel erg op deëscalatie door dit soort garanties. Zou een knieval mij niet uitmaken als daarmee deze oorlog voorkomen zou kunnen worden. Inmiddels ben ik geneigd te denken dat Poetin dit koste wat kost wilde. Wat is wijsheid... ik heb geen idee. Edit; hier stond een verkeerd gebruikt gezegde:-)
Iets met geen varkens aan het spit of katten op het spek binden:-)
@slikspringer | 08-10-22 | 18:46:
Onder welke steen zit jij verborgen? Mag ik er ook zo eentje?
@slikspringer | 08-10-22 | 18:46: hoezo niet 10, 20 of 30 jaren eerder oorlog gevoerd? De Russen hebben nog nooit niet oorlog gevoerd. Kutvolk.
@letopuwzaak | 08-10-22 | 19:14:
Your guess is as good as mine, Louz. Ik weet alleen dat de EU, om maar eens wat te noemen, vanaf het begin alleen maar olie op het vuur heeft gegooid. Die Von der Leyen met haar opmerking dat Oekraïne vervroegd mag toetreden en haar oorlogsretoriek ("Poetin zal falen, Europa en de EU zullen zegevieren"), en dan die Biden nog, met zijn "Armageddon". Alsof ze zich niet realiseren hoeveel levens er op het spel staan.
Kernenergie is veilig. Klopt. Maar de opslag van het afval is toch wel een dingetje voor vele generaties na ons. Daar zit het probleem van kernenergie. Kernfusie dan? Nee. Dat was een belofte toen ik jong was, en zal een belofte blijven als mijn kinderen met pensioen gaan (er zijn nog steeds enkele wezenlijke details onopgelost zoals de duur en hoe de opgewekte energie te onttrekken). Wind dan? Nee. Wind maakt meer kapot dan u lief is (o.a. roofvogels). Zon dan? Wellicht, maar niet bij ons (en de opgewekte kunstmatige brandstoffen worden knetterduur). Dus isoleren, isoleren en beperken van het energieverbruik en onderwijl doorgaan met fossiel. De aarde heeft regelmatig warme tijden gekend. Niets nieuws onder de zon.
Afval is een ding maar de hoeveelheid is klein opslag op een stabiele locatie moet geen probleem zijn. Niet domweg in een bak water gooien zoals in Engeland dat zijn ze nu aan het opruimen of dumpen op zee dan raakt het zoek.
Zie het eens zo: Over een paar honderd jaar, als ze weer bijgekomen zijn van de laatste allesverwoestende bio-drone-nuke-oorlog verzinnen ze geheid iets briljants om al die door ons zo mooi opgeslagen rijke isotoopjes te gebruiken voor unlimited powerrrr. Ze zullen ons dankbaar zijn, dat we dat alvast geregeld hebben met onze onnozele harses, toen we nog auto's hadden en droomden van reisjes naar ibiza.
@voldemort | 08-10-22 | 18:22:
Viel Kleinvieh macht auch Mist. Nu nog klein, straks niet meer.
@elfenstein | 08-10-22 | 18:26:
Ik raad U een goed boek over natuurkunde en thermodynamica aan. In ieder geval iets met energiebalansen.
Ben ik nog het belangrijkste vergeten... reductie van de mensheid! En de gorillas hebben weer bos, de vissen weer de oceaan, de ijsberen weer zeehonden etc. En fossiel is dan geen probleem meer.
Gek dat als je het over kernafval hebt je nooit hoort de de wetenschap zal e4 op termijn iets op V8 den, maar de klimaat drammers het met hun dromen dat wel altihd zeggen, dat het n7 nog niet kan, maar de wetenschap er wel iets op vind.
@Puntjes-maker | 08-10-22 | 18:37: e4, V8 en n7? Codetaal?
En die afval van kerncentrales is nu juist zo gemakkelijk te hanteren, wellicht het minste probleem én risico bij kernenergie. Kernenergie is dé oplossing voor de energieproblemen die we nu kennen en daarnaast erg goed voor het milieu.
@Bomenknuffelaar | 08-10-22 | 18:42: Pr2 b-17
@Bomenknuffelaar | 08-10-22 | 18:42:
De haas loopt op het groene gras
In het verleden steeg, bij een vergelijkbare CO2-concentratie, de zeespiegel 20 meter.
@Puntjes-maker | 08-10-22 | 18:37:
je moet geen koffie meer over je toestenbord gooien.
@Montgomery Burns | 08-10-22 | 18:28:
U onderschat onze verre nakomelingen denk ik. In ieder geval een mooi idee, dat ons kernafval later nog eens een mooie bron van energie zou kunnen worden. Laat uw geest eens dwalen, is leuk.
Kunnen Elon niet vragen of hij het kernafval de zon in wil sturen? Gaat deze straks nog langer mee ook.
De oppositie tegen kernenergie is de reden dat ik helemaal afgekeerd ben geworden van de milieu aktivisten. Of ten minste, daar begon het mee. De algehele anti-science houding van die lui garandeert dat hun "oplossingen" de problemen alleen maar erger maken. Ik ben nog altijd pro-milieu en anti-steenkool, olie en de algehele vervuiling, maar de "groenen" maken het problem alleen maar erger.
En zo is het wel. Het kan wel, we komen d'r wel, langzaam. Maar niet zo, jongens. Snap dat nou een keer.
Mensen zijn vooral tegen kernafval.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 18:34: Verklaar uw opmerking. Mijns inziens is het de angst voor dat het mis kan gaan.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 18:34:
Zouden mensen beseffen dat we op kernafval wonen?
En zouden mensen weten dat je op intercontinentale vluchten een hoop straling vangt?
@miko | 08-10-22 | 18:59:
Per vlucht meer dan één foto, toch? Best een hoop.
@miko | 08-10-22 | 18:59: Zelfs in een betonnen gebouw vang je straling, of van een TV die aan staat.
Natuurlijk is deze straling van een ander niveau en impact dan de straling van kernafval, maar ook deze straling heeft uiteindelijk zijn effect op iemand.
@slikspringer | 08-10-22 | 18:49:
Dat valt wel mee. Fukushima, Tsjernobyl, nog wat gedoe in Amerika voor de rest relatief veilig en schoon. Dat kernafval is wel een nogal lastig probleem. Misschien kan Elon Musk iets verzinnen. In de zon schieten ofzo.
Kernafval is helemaal geen probleem. Borssele leverde in 40 jaar tijd slechts af al ter grootte van een zeecontainer. Dat is prima op te slaan in afwachting van Thorium centrales die het kernafval kunnen hergebruiken.
Het probleem is dat het overgrote deel van Nederland te dom is om dit te begrijpen en dat gaat de kant op die Duitsland ook is ingeslagen. De dommigheid ten top.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 19:21:
Musk heeft nog niets nieuws verzonnen (ook bij Tesla kocht hij zich in).
@Bakkeleures | 08-10-22 | 19:31:
Er is niet slechts één Borssele. Straks zijn er veel en veel meer (Kleinvieh). Als Thorium de oplossing zou zijn, nou dan vooruit met die geit! Tot die tijd gewoon fossiel blijven gebruiken (en vooral de mensheid verkleinen).
In deze tijd heb je een Reagan nodig.
Laatst nog even zijn briljante speech over de empires of evil gezien. Geen millimeter gaf hij.
Dat zag hij inderdaad wel scherp.
@Après toi | 08-10-22 | 18:30:
Ook zo'n goede president die dementerend was. Toeval of?
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 18:34: Hoe oud was hij aan het einde van zijn tweede termijn?
@Après toi | 08-10-22 | 18:41: 78
@Après toi | 08-10-22 | 18:41:
78 jaar.
Biden, nog Trump, kunnen in de verste verte niet tippen aan Reagan. Dat was tenminste nog een echte leider. Standvastig. Stoutmoedig.
@Theodorus.Goldbach | 08-10-22 | 18:34: óók zo'n goede?, me dunkt dat Reagan van een totaal ander kaliber dan Biden was.
Kort stukje uit de speech: www.youtube.com/watch?v=do0x-Egc6oA
Vaak afschilderd als een marionet en seniel door links, maar pas achteraf werd geduid wat deze man echt betekent heeft.
@Lafayette | 08-10-22 | 19:04:
Zo zal het ook wel verlopen met Biden die steevast door extreemrechts wordt uitgemaakt voor seniel en sokpop voor de weet ik het.
@TG Het enige dat Biden in de toekomst zal bereiken is dat Carter niet meer gezien zal worden als de slechtste Amerikaanse president ooit...
@At_Dawn_They_Sleep | 08-10-22 | 19:44:
Dat heeft Trump al voor elkaar. Absoluut de totale winnaar als slechtste en meest waardeloze president ooit. Carter is trouwens een goed mens en een christen zoals een christen behoort te zijn.
Trump heeft Nixon en Bush jr. zo ingehaald in de race voor slechtste president dat Bush eigenlijk wel schappelijk en presidentieel lijkt. Nixon was overigens buiten dat akkefietje helemaal niet zo slecht.
Poetin "de kleine" gaat nog een keer de geschiedenis als een klein(e) man.
Ik geloof niet dat een dooie putin veel oplevert. alles en iedereen die daar aan de knoppen draaien zijn net zo verrot.
Wel grote kans dat men om zijn plek gaat vechten.
@miko | 08-10-22 | 18:12
Dat land is in en in verrot. En dat gaat ook niet veranderen. Ook niet met een revolutie of regime change.
Klopt, en die gaan allemaal als neanderthalers op elkaar los als ome Vlad jammerlijk aan z'n eind komt. Na zo'n machtsvertoon weet u toch wel wat er onvermijdelijk gebeurt? Alle niet-leidertjes gaan er mee aan de haal, met doffe ellende tot gevolg, maar voorlopig geen gevaar meer voor de rest van de wereld. Dat mogen ze mooi intern uitzoeken daar maar fraai gaat dat niet worden, beter houden we nog een paar raketinstallaties actief in die regio, geweaun, voor de duidelijkheid.
@Lafayette | 08-10-22 | 18:19: In het ergste geval beschikken Tsjetsjenen ineens over kernwapens.
"Retreating to the Inhulets would be what a complete moron does... so the russians will do it. "
Hahaha.
Bah, ik schrik gewoon.. een evenwichtig stukje.. :)
Wel allemaal van die lelijke varkenskoppen, die leger patjepejers daar.
.
De echte teringzooi begint nu pas. Kherson is de perfecte val.
Die Poetin is allang dood, maar goed iemand moet het hem wel vertellen natuurlijk.
REAGEER OOK