Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kassamedewerksters kampioen deeltijdwerken

94% werkt niet fulltime

Bijna de helft van de werkende Nederlanders werkt niet fulltime. Dat is, volgens experts die van niets de waarde weten maar van alles de prijs, de reden dat de Nederlandse economie binnenkort naar de ratsmodee gaat en uw ouwe moedertje een 24-uursluier krijgt. Bij het CBS gooien ze met liefde nog even wat olie op het vuur met de nodige stigmatiserende feiten. Zo blijkt maar liefst 94 procent van de kassamedewerkers parttime te werken. En u raadt het al. Kassamedewerksters zijn bovengemiddeld vaak VROUW. Die gaan natuurlijk na het medewerken aan de kassa linea recta naar de yogaklasjes en de wittewijnterrassen van Amsterdam-Zuid om van hun welverdiend parttimerschap te genieten en de Nederlandse internationale concurrentiepositie om zeep te helpen. Zo veel verspild potentieel, het doet gewoon pijn aan onze ogen. Tijd voor een Nationaal Aanjager Fulltime Kassamedewerkerschap (Herman Tjeenk Willink? red.). Handjes uit de mouwen, en scannen met die streepjescodes. 

Reaguursels

Inloggen

Geen Stijl houdt hier, net als zoveel andere media, gewoon essentiele informatie voor heel veel mensen achter. Het is heel simpel. Tenzij je zo nodig een hypotheek wilde hebben ben je s-t-a-p-e-l-g-e-k als je in Nederland meer dan ca 20 tot 24 uur werkt, beetje afhankelijk van de hoogte je salaris. Elk uur dat je extra werkt is leuk voor Rutte en Kaag, niet voor jou:
www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/e...
Het extra loon dat je verdiend is bruto en daar blijft na aftrek van de netto toeslagen die je daardoor kwijtraakt, ca 20% van over, in sommige gevallen zelfs amper 10%.
Dit fenomeen, en het feit dat heel veel Nederlanders zonder hypotheek dit inmiddels weten en dus wel uitkijken om meer dan 24 uur pw te werken, is het grote probleem waarom we zoveel mensen te kort komen. En eerlijk gezegd., ze hebben helemaal gelijk. Meer werken levert nauwelijks iets op, dus waarom zou je? De overheid doet er alles aan om mensen voor deeltijdwerk te laten kiezen, stop dus svp met janken over dat slimme mensen dit massaal doen. Met 24 uur pw lig je in een warm bad met een vast inkomen aan subsidies voor van alles en nog wat. Waarom zou je die kwijt willen raken door meer uren te gaan werken en dan 2 dagen extra gaan werken en na aftrek van de reiskosten netto minder over te houden?

ZomaarEen | 12-09-22 | 22:35 | 1

Precies dit. Helaas verkeer in niet in de door jou beschreven positie anders zou ik het ook wel weten.

2tribes | 12-09-22 | 22:53

Caissières zijn wat mij betreft het einde van het islamdebat in Nederland.
De meiden die ik daar al dan niet met een hoofddoekje ervaar geeft mij wel zo positief het idee dat de scherpslijpers verloren hebben en het eigenlijk gewone gemotiveerde meiden zijn die weten wat ze willen en er ook voor gaan, ambitie, leven en lol.
Anderzijds is men uit ervaring heel overheidswantrouwend.
De FvD had het al eerder door, Wilders is de laatste tijd ook verdacht stil.
De ware vijand zit niet in een moskee.
Die zit in een ivoren toren.

Abject | 12-09-22 | 21:57

Caissières verdienen genoeg om samen met hun man net rond te komen als ze 25+ zijn, want hun man verdient net wat meer maar zeker ook geen d66 inkomen. Anders was de vrouw geen caissière.

De rest zijn tiener, of studente. Vanzelfsprekend werken die allen parttime.

geerdt | 12-09-22 | 21:05

Stel je voor dat ze fulltime gaan werken, dan is de helf daarvan weer werkeloos...
Plus, dan moeten de fulltime werkers weer op zoek naar veel te dure kinderopvang.

Sneerpoets | 12-09-22 | 18:10

Dat gedoe over te veel deeltijdwerkers is onbegrijpelijk. De oplossing zou zijn dat al die deeltijders meer gaan werken, net als vroeger. Nee dus. Gemiddeld werken mensen nu meer dan vroeger.

Neem een stel. Voorheen werkte de man en de vrouw was thuis, huishouden, kinderen opvoeden. Dat werd dan gezien als meestal 100% werk door de man en vrouwen 0% en omdat er altijd wel wat werkten misschien wat deeltijders, maar echt niet veel. Een stel had samen denk ik 90 tot 110% werk in uren.

Er moet naast betaald werk stomweg ook tijd zijn voor kinderen, huishouden enzovoorts. Dat lukt dus niet als iedereen fulltimer is.

Nu is de norm dat iedereen wel wat werkt. Vrouwen minder dan mannen zo gauw er getrouwd of samengewoond wordt en zeker als er kinderen komen. Ik schat dat het aantal werkuren nu uit komt op iets van 140%.

Het probleem zit niet in meer gaan werken of meer apothekers, ingenieurs en chirurgen hier heen halen. Er moet gewerkt worden in ANDERE banen.
Wie kan mij vertellen van een tekort aan managers, van controllers, consultants, eiwittransitie-deskundigen, projectleiders, cultural communication coaches?
Dat zijn qua inkomen de leuke banen, maar stel ze zijn er niet, hoe erg missen we ze dan? Ik zeg niet dat managers niet nodig zijn, dat zijn ze wel, maar niet in aantallen zoals we nu zien.

Verpleegkundigen, artsen, docenten, vakkenvullers, chauffeurs, beveiligers, militairen, politieagenten, bouwvakkers, daar hebben we te weinig van. Mensen moeten andere banen kiezen; dat zit de oplossing.

Nuuk | 12-09-22 | 17:28

Kassamedewerkers in yogaklasjes en een beetje witte wijn weg slurpen in Amsterdam???? Van welk salaris dan?

Yor_Kok | 12-09-22 | 17:17

Ach, waar is dat leuke lieve landje gebleven waar de burgers het zo goed hadden dat ze gevraagd werden in deeltijd te gaan werken om meer mensen aan een baan te helpen.

Het kan verkeren...

Sans Comique | 12-09-22 | 17:05

Kortom, er is geen werknemerstekort, maar een tekort aan zin om te werken?

Zeurders | 12-09-22 | 17:05 | 2

Denk zomaar dat dit een juiste analyse is.

2tribes | 12-09-22 | 22:58

Volwassenen krijgen gewoon geen fulltime contract meer. 24 uur max. verdeeld over 5 dagen.

roosvrij | 12-09-22 | 17:02

in onze lokale supermarkt willen ze alleen schooljeugd en studenten met een bijbaantje achter de kassa en als vakkenvuller. De volwassen vrouwen die ze hebben werken er al jarenlang en zullen wel te duur zijn om af te danken. Dat is de reden van het deeltijdwerk en niets anders. Overigens zou je helemaal tureluurs worden van dat bliep bliep geluid de hele dag als je 8 uur per dag moest werken als cassiére. Enfin; het is een uitstervend beroep.

Toos Bevergeil | 12-09-22 | 16:01 | 1

Zowiezo is het een uitstervend beroep, want de zelfscan kassa is best wel in opmars.

Yor_Kok | 12-09-22 | 17:20

Als vrouw heb je het slecht, ongelijke kansen, bovengemiddeld aan de anti-depressieva, lastig in goede functies, altijd ongesteld, zwanger enzv.

Ray Skak | 12-09-22 | 15:23

in de zorg/verpleging werken ook veel mensen part-time, de reden: Full time is doodeenvoudig niet vol te houden!!(door werkdruk, de regeltjes, onveilige werksituatie,s etc.)

de broeder | 12-09-22 | 14:41 | 2

Ik werk zelf 6 dagen per week, 8 uur per dag, geen tijd voor vakantie. Gelukkig eigen baas.

XverderNix | 12-09-22 | 15:03

De hoofdoorzaak is dat veel jongedames en jongeheren van die pluisjes zijn die door hun ouders door en door verwend zijn.. 24 uur werken is vaak al te veel, en het liefst zo veel mogelijk klagen over "werkdruk" en hoe weinig ze wel "verdienen".

Mr. C | 12-09-22 | 15:45

Ideaal baantje hoor, zeker als het in de buurt is en het dient als aanvulling op het loon van de kostwinner, dus voor de extraatjes. Als je er zo in staat kun je volgens mij wel genieten van het kassawerk, geklets met klanten en schapkaartjes ophangen. Moet je 40 uur maken om thuis net de eindjes niet aan elkaar te kunnen knopen, ligt het natuurlijk anders.

Zoelense Hobbyboer | 12-09-22 | 14:29

Een kassameisje in de leeftijd van de mevrouw op de foto past hoogstwaarschijnlijk in haar 'vrije' tijd pro deo op haar kleinkinderen.

MickeyGouda | 12-09-22 | 13:55

Weg met de kassajuffrouw denken ze bij de jumbo’s en ah’s van deze wereld.

Ingpe | 12-09-22 | 13:50 | 1

De zelfscan heeft uitsluitend dat doel net als die malle giga tablets bij amerikaanse plastic voer verkopers.

Drembil | 12-09-22 | 16:13

De kassamedewerker is toch een functie die uitsterft? Worden allemaal zelfscan kassa's

MeppieRocks | 12-09-22 | 13:48 | 1

Weg met de zelfscan! Revolutie!

Dr. Worstenbroodje | 12-09-22 | 14:17

Idem in thuiszorg, O uur contacten, lekker goedkoop, geen pensioenopbouw. Er zijn nauwelijks fatsoenlijke 100% voltijd banen in de thuiszorg.

JeannedArc | 12-09-22 | 13:42

Meeste worden zodanig kort opgeroepen dat ze ook geen pauze mogen houden. Alles om geld te besparen. Ze wilden lange tijd helemaal geen voltijders, veel duurder.

JeannedArc | 12-09-22 | 13:40

De samenleving mag natuurlijk wel eisen dat je je volledige economische potentieel benut ter meerdere eer en glorie van het vaderland, Leve Nederland en de commu...,oh, huh, de Koning.

Blauwpetje | 12-09-22 | 13:37

van die 94% is natuurlijk 90% gewoon schooljeugd. Ik zie zelden tot nooit volwassenen achter de kassa zitten hier in het westen tenminste.

richardsp1 | 12-09-22 | 13:33 | 2

Tijdens lesuren.

peterdh | 12-09-22 | 13:42

@richardsp1,

Klopt. En zolang we in NL zo'n 339.000 werklozen en 915.000 ambtenaren hebben lijkt het me niet reëel om scholieren te wijzen op hun "verantwoordelijkheid" om fulltime te werken.

Dandruff | 12-09-22 | 13:59

Ja hallo! Hoe zie je het voor je, mijn collega's die nu 80 tot 100 uur per maand werken sparen voor hun toekomstige huis zeker? Eerst effe 30.000 bij elkaar sparen om een huis überhaupt aan te kunnen kopen, een huis mwah 3 ton, is dat nog te vinden? Mijn collega's zijn allemaal veertig+ en wonen nog thuis uiteraard. Dan eh, reken reken, 11 euro per uur, maal voltijds, moet lukken voordat ze 65 zijn? Ah welnee bespaar je de moeite, gaat toch niet werken.

onesizefitsall | 12-09-22 | 13:30


Ik scan soms mijn favoriete kassameisje (studente met de mooiste ogen/mond ter wereld), en ga dan thuis een potje zelfscannen van heb ik me jou daar.

Ik dacht, ik deel het even met de groep, wat op zich ook weer niet hoeft natuurlijk.

King of the Oneliner | 12-09-22 | 13:28 | 2

voor een Kind of the Oneliner gebruik je veel woorden en teveel zinnen.

richardsp1 | 12-09-22 | 13:34

Kassamedewerksters zijn de putjesscheppers van deze eeuw. Kom ik vorige week voor het eerst sinds 3 jaar weer eens bij de Jumbo, wil ik contant afrekenen, word mij verteld dat ik mijn geld 'daar' in de gleuf mag steken en het wisselgeld kwam er onderin een bakje uit. Stuur die 'medewerkster' dan ook maar naar huis, dan kan ik dat deel ook wel zelf.

Boterhoofd | 12-09-22 | 13:20 | 5

Goede ontwikkeling! Dat scheelt aan het einde van de dag weer. Hoef je niet tien kassa-lades te tellen.
Zelfs snackbars hebben zo’n ding

theo-is-dood | 12-09-22 | 14:41

Tsja de laatste stuiptrekkingen voor de afschaffing van contant geld. Was onlangs getuige van iemand wiens 200 eypo biljet geweigerd werd. Geldig betaalmiddel nota bene. En een berg van die lemmingen die lekker meedoen aan de anti-contant geld campagne. “Witwassen”, “voor criminelen” etc.

Drembil | 12-09-22 | 16:16

@Drembil | 12-09-22 | 16:16: Ook zo'n operatie waarvoor Nederland als pilot land mag dienen. We hebben het maar getroffen met al die kekke vooruitstrevende ideetjes die hier geïmplementeerd worden.

2tribes | 12-09-22 | 23:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Alst te duur word gaat men vanzelf meer werken, opgelost :P

Neuth | 12-09-22 | 13:18

Een familielid is consultant en werkt hooguit 3 dagen in de week. Hij declareert er wel 5. Is dit nu een parttime of fulltime job?

Jan_Pietersen | 12-09-22 | 13:18 | 2

Een fulltime fopjob.

Dandruff | 12-09-22 | 13:25

dat noemt men 'tijdelijk werk'. Valt vanzelf door de mand waardoor hij/zij geen werk meer heeft.

richardsp1 | 12-09-22 | 13:35

Kijk ook even naar hoe weinig leerkrachten werken. Dan is meteen de oorzaak van het zogenaamde leerkrachtentekort in het basisonderwijs in beeld.

Hommel | 12-09-22 | 13:08 | 3

Dat ligt deels overigens ook aan scholen die geen volledige arbeidscontracten af willen sluiten.

En verder snap ik ook heel goed dat mensen deeltijdbanen nemen zolang die meer opleveren dan 40-urige werkweken. Want belastingvrij en recht op toeslagen. Dat probleem wordt dus veroorzaakt door onze overheid; die trouwens vrijwel alle huidige grote problemen veroorzaakt of verergert.

Dandruff | 12-09-22 | 13:24

@Dandruff | 12-09-22 | 13:24: Ik denk niet dat je analyse helemaal klopt. Het zal meespelen maar nergens levert het zulke problemen op als in het onderwijs.
Ik denk dat het meer zit in het feit dat het basisonderwijs buitengewoon slecht geëmancipeerd is. Ik heb het niet onderzocht, maar vermoed dat de meeste van de vele dames in het basisonderwijs die deeltijd werken, een echtgenoot hebben die veel meer werkt en het hoofdinkomen binnenbrengt. De dames zorgen meer voor de kinderen. Dat is in elk geval wat ik op de school van mijn zoontje waarneem, en wat ik zie bij bevriende leerkrachten.

Hommel | 12-09-22 | 14:48

@Hommel | 12-09-22 | 14:48:

In mijn eigen omgeving ken ik iemand die niet voor een fulltime baan wordt aangenomen, en ze heeft geen zin in lange reistijden. Een andere kennis heeft het onderwijs verlaten omdat haar werktijden niet te combineren waren met haar gezin.

Dat heeft niks met slechte emancipatie te maken, hier in NL hebben vrouwen alle mogelijkheden zich te ontplooien. Maar evolutionair gezien willen de meeste vrouwen gewoon liever voor de kinderen zorgen. In ons land waar hard werken niet beloond wordt en thuis zitten extra toeslagen en subsidies oplevert leidt dat tot veel deeltijdwerk.
En daar is ook niks mis mee. In een land met 339.000 werklozen en 915.000 ambtenaren zie ik deeltijdbanen niet als het grootste probleem. Sterker nog als we niet op korte termijn volledig overlopen willen worden door Veiligelandiërs kan het geen kwaad om weer 2,2 kinderen per gezin te krijgen.

Dandruff | 12-09-22 | 15:09

Hier bij de Lidl is een caissière die maar voor 4,17% werkt. Al meermaals heeft ze een tray (24) Perlenbacher halveliterblikken aangeslagen voor de prijs van één blik. Als ze niet werkt koop ik daar geen bier. Toch eens naar dienstrooster vragen.

goedverstaander | 12-09-22 | 13:01 | 5

@King of the Oneliner | 12-09-22 | 13:13: Hopelijk heb je ook nog een vak geleerd, rekenen is niet je sterkste kant. Maar er is ook goed nieuws: je hoeft nog maar 118.344 keer hetzelfde te kopen voordat je miljonair bent.

quigg | 12-09-22 | 14:11

@quigg | 12-09-22 | 14:11: Ja, ik ben meer van de grappen en grollen, maar dat is aan u duidelijk niet besteed. Is niet erg, boekhouders moeten er ook zijn, anders zou de samenleving in totale chaos belanden natuurlijk. Dus oké, ja.

King of the Oneliner | 12-09-22 | 14:29

@King of the Oneliner | 12-09-22 | 14:29: O, ik lach wel eens, maar niet te vaak want de cijfers tellen zichzelf niet op natuurlijk. Maar ter zake nu. Grappen en grollen, ik ben benieuwd! Wanneer begin je?

quigg | 12-09-22 | 18:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Voltijds? Echt niet. Niet vol te houden en de toeslag pleitte. Met 1000 vaste lasten en voltijds werken voor en besteedbaar inkomen onder armoedeniveau.?Je zou wel gek zijn Laat de bezopen overheid maar schokken.

horsteknots | 12-09-22 | 13:00 | 1

Tja en helaas kan ik je ook geen ongelijk geven(als werkende).. overheid treed niet op en laat alles maar toe... dat werkt niet... en ja de belastingbetaler betaald al en dat vinden ze allemaal prima want niemand( of weinigen) komt in opstand... of gaat actie voeren. en nee ik promoot dit niet..

Bello de Hond | 12-09-22 | 13:09

Maar dit is toch niet meer dan logisch? Supermarkten willen geen 38 jarige kassamedewerker. Die willen de minimumloon 14-22 jarige medewerkers. Die werken niet voltijd. Die zitten op school. Daarom zie je de 53 jarige huisvrouwen ook alleen tijdens lesuren achter de kassa zitten. En die worden bij einde schooldag naar huis gestuurd.

peterdh | 12-09-22 | 13:00

En welk percentage werkt er zwart? Als thuis kapster, interieurverzorgster, nagelstyliste etc.?

Waakvlam | 12-09-22 | 12:55 | 1

Er zijn zat van dit soort thuiswerkers die, vreemd genoeg, nét onder de grens blijven van de drempel en zodoende geen belasting hoeven betalen. Wél kunnen ze natuurlijk de inkoop van alle materialen aftrekken, want zelfstandige. Dat meer dan de helft van de afspraken zwart gebeurt ... men komt er kennelijk mee weg.

Kloof2012 | 12-09-22 | 13:06

Dit soort werk is toch ook niet 40 uur vol te houden voor de rest van je leven?

Hiram | 12-09-22 | 12:51 | 1

Wie krijgt er in de wi kel nog een contact voor 40 uur? Je hebt alleen maar dure volwassenen in de winkel nodig als er niet genoeg kinderen kunnen of mogen werken.

lirft | 12-09-22 | 12:57

In de jaren '80 heeft de GB (thans Carrefour) vele honderden fotomodellen aangeworven om achter de kassa's te zitten. Ze werden beter betaald dan bij de concurrentie. Dat was de manier waarop GB marktaandeel probeerde te winnen. De modellen van toen zijn nu tussen de 60 en 65 jaar oud, en nog steeds niet vervangen, tenzij tijdens de vakantie wanneer studenten het overnemen, maar die zijn vaak maar 16 jaar, dus daar mag je niet naar kijken.

Nonkel Frituur | 12-09-22 | 12:51

Voor sommige beroepen is het werken in deeltijd niet altijd functioneel, omdat de continuiteit in het werk verloren gaat. Als je bijvoorbeeld maandag, woensdag en vrijdagmorgen werkt is dat voor een werkgever niet altijd efficient. Als er dan doordeweeks op bijvoorbeeld woensdag een vrije dag wordt opgenomen, lijkt het meer op een soort bezigheidstherapie.

johnyl | 12-09-22 | 12:50

familielid is kassamedewerker bij ikea. eind van het jaar is er alleen nog zelfscan, dus ook deze job zal snel weg geautomatiseerd zijn.

echtehollander 1 | 12-09-22 | 12:47 | 5

@RideFreeOrDie | 12-09-22 | 13:08: Toch wel. Als ze me vandaag bedienen en morgen verwachten dat ik dezelfde prijs betaal en zélf ga scannen, dan zou ik dus gratis voor Ikea werken. De loonkost die zij betalen voor de kassierster brengen ze niet in mindering, wat zou betekenen dat ik betaal voor een service die er niet meer is.

Nonkel Frituur | 12-09-22 | 13:15

@RideFreeOrDie | 12-09-22 | 13:08: Vooral Zweedse gehaktballetjes, daarnaast verkopen ze ook meubels. Ik denk dat m'n hele huis voor >95% ingericht is met spul van Ikea, want die staat hier om de hoek. Vanmorgen nog even geweest en gezien dat ze tegenwoordig ook zelfscankassa's hebben waar je met alles kan betalen, ook contant. De dame die eerder achter de kassa zat, staat er nu naast om een oogje in het zeil te houden. Nou ben ik alweer de gehaktballetjes vergeten! Straks nog maar even terug.

quigg | 12-09-22 | 15:44

@Nonkel Frituur | 12-09-22 | 13:15: dit dus. Bij mijn ah zit er tegenwoordig in de avond vrijwel nooit iemand achter de kassa. Ze verwachten dat ik 2 tassen boodschappen zelf ga scannen zonder dat ik korting krijg, dat kunnen ze dus mooi vergeten.

DMaN | 12-09-22 | 17:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit is al het 2e NU.n artikel binnen twee weken over dit onderwerp.
Dat is een opmaat om er wat belasting wijzigingen tegenaan te gooien om het onaantrekkelijker te maken.

Ik ben dit jaar voor het eerst ook deeltijd werker. Heb me hele leven 40 uur of meer gewerkt en werd daarvoor de tyfus belast. Deeltijdwerkers hielden al die jaren veel meer over .................... het lijkt er op gezien de publiciteit dat ze hier iets aan willen doen ............ maar dat komt mij dus precies verkeert uit.

Ik ben nog aan het hestellen van het box-3 debacle ....... waar de overheid het gestolen geld niet zal vergoeden.

De overheid is een onbetrouwbare partner en niet dient als zodanig tegemoet worden getreden.

Ervaringsdeskundige | 12-09-22 | 12:41 | 1

Onze overheid een onbetrouwbare partner, dit valt best mee?!

Het enige wat ze continu doen zijn de spelregels wijzigen tijdens het spelen, en dan ook nog eens op de manier zodat het ze beter uitkomt?

BadPatNL | 12-09-22 | 13:15

Ik had ook relatief veel parttime werkende collegae in een full-time baan.

squadra | 12-09-22 | 12:39 | 1

Komt zo wel dichtbij zo na deze herkenning....

Bello de Hond | 12-09-22 | 12:42

Johan Remkes zal wel weer van stal worden gehaald.

Ridde Rogter | 12-09-22 | 12:38 | 1

Als je als eindverantwoordelijke het zelf niet meer weet en vooral je vingers er niet aan wilt branden, zet je er iemand tussen. Kun je lekker je eigen verantwoordelijkheid afschuiven, onder het motto, nee, niet ik, maar hij/zij.

PieterPassant | 12-09-22 | 12:42

Geestdodend werk en dan voor 40 uur in de week staat met de wetenschap dat je een 2e en 3e baan nodig hebt om rond te kunnen komen, staat gelijk aan een burn out..

Southpark | 12-09-22 | 12:38

Opvallend veel aanbiedingen van thuiskapsters, schoonmaaksters, hondenuitlaters, kinderoppassers op sites als nextdoor. afspraken e.d. gaan via pb.

Oeps, nu ben ik een snitch, een verrader, een verklikker, een rat enz. enz.

Cornelis12 | 12-09-22 | 12:36 | 6

ja Cornelis12 omdat jij en je soortgenoten zoveel gebruik maken van de diensten van zwartwerkers misschien? "omdat ze al zoveel belasting betalen"

strawdog | 12-09-22 | 13:02
-weggejorist-
Cornelis12 | 12-09-22 | 13:25

misschien?

strawdog | 12-09-22 | 14:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom hangt er een Joop commentsectie onder dit topic?

FogerRederer | 12-09-22 | 12:34

Zitten er geen hordes scholieren, studenten, andere opleidingsvormen achter de kassa?

bijna_raak | 12-09-22 | 12:33

Vrouwen worden vaak afgescheept met 0 uren contracten, zodat ze alleen op oproep bezetbaar zijn. Ook in de thuiszorg: veel mensen moet beschikbaar zijn als mensen opstaan en naar bed gaan. Maar vooral niet een fatsoenlijke thuiszorg aanbieden. Laat ze daar maar eens gaan beginnen.

JeannedArc | 12-09-22 | 12:30 | 1

In mijn ervaring ook vaak de wens van deze vrouwen want andere bezigheden.

Drembil | 12-09-22 | 22:14

Als de kinderopvang in Nederland goedkoper en flexibeler zou zijn dan zouden mijn vrouw en ik wel fulltime werken ja.

Woelige Wimpie | 12-09-22 | 12:30 | 4

En ondertussen de lasten bij de eenverdieners/alleenverdieners neerleggen. Dit land spekt anderhalf/tweeverdieners.
Krijgen ze ondertussen vaak ook nog allerlei toeslagen voor hun kinderen enzo.
Leuke tool op de SGP-website:
sgp.nl/standpunten/eenverdieners

guldenmiddenweg | 12-09-22 | 12:33

zeker, kijk maar naar Belgie. Meer arbeidsparticipatie van vrouwen met kinderen. En vaker fulltime. Wij betaalden 9,50 per kind per dag (8 uur) bij de opvang. Voor naschoolse opvang iets van 0,50 per uur

small_town_dude | 12-09-22 | 12:34

@theo-is-dood | 12-09-22 | 12:32: Jha ... wij willen toch tegenwoordig dat man en vrouw gaat werken... vroeger was alleen de man aan het werk en had je heel de opvang niet nodig... wij willen toch dat we gelijk behandeld worden als man en vrouw... toch... dan moet men ook meewerken met opvang.

Bello de Hond | 12-09-22 | 12:34
▼ 1 antwoord verborgen

In onze 3 dorpswinkels zat de vrouw des huizes al 40 jaar achter de toonbank, die moesten "deeltijd" tussendoor tevens de kroost de hele dag verzorgen.... Moderne kassa-meisjes als CBS-deeltijdprobleem in dit verloren land zien... Kijk maar beter naar die "hoogopgeleide" deeltijd-dames die de zorg en het onderwijs in de ski-baan-curve hebben geleid de laatste 30 jaar.

hagelkruis | 12-09-22 | 12:26

En die zelfscan kassa's werken wel de hele dag of ook parttime ?

Cornelis12 | 12-09-22 | 12:26 | 1

Ze registreren de omzet slechts parttime.

president osama | 12-09-22 | 12:54

als we allemaal online gaan bestellen, kunnen ook die laatste part-timers eruit.

McFreek | 12-09-22 | 12:25

Keynes voorspelde dat iedereen rond het jaar 2000 ongeveer 15 uur zou moeten werken door innovatie. Hij had gelijk.

Het probleem is echter dat een groot gedeelde van de werknemers in onze laat-kapitalistische economie iets doet wat totaal geen nut heeft. Vaak de bovenmodale functies, de zogenaamde bullshit job. Nouja, het heeft in zoverre nut omdat onze economie speculatief is en we dus net kunnen doen alsof het nut heeft. U kent het wel, half Nederland is teamleider of consultant. Uit onderzoek bleek dat 20% van de Nederlanders zelf vindt dat hun baan geen enkele zin heeft! Daarnaast eet een steeds kleiner groepje aandeelhouders een steeds groter deel van de taart op. Gewoon met niks doen, terwijl u dus meer moet werken.

Probleem met dit alles is dat de we een tekort hebben aan mensen die wel werk doen dat ook echt gedaan moet worden. En die paar mensen die dit (vaak vervelende) werk doen moeten dat nu ook nog eens 40+ uur per week voor een beneden-modaal salaris uitvoeren. Alleen maar omdat we het in onze economie niet voor elkaar krijgen energie te steken daar waar het telt.

Mckenna | 12-09-22 | 12:23 | 7

Wat @Mckenna en @Dandruff zeggen is natuurlijk het echter probleem!

Ik heb liever een kassamedewerker die 20 uur werkt en iets nuttigs doet (kan nog net voor iedereen vervangen wordt door automatische kassa's) dan een beleidsmedewerker of programma manager die 40-60 uur werkt maar niets oplevert....

Productiviteit zit niet in het uren dat er gewerkt wordt, maar wat de uitkomst van dat werk is.

Als ik in 2 uur hetzelfde kan produceren als waar anderen 8 uur voor nodig hebben (hmmm... is dat correct Nederlands?). Dan heb ik 2 opties, ofwel 4x zoveel vragen, ofwel lekker parttime gaan werken. Wat ik vertik is om 4x zoveel te produceren voor het zelfde geld als iemand die maar 1/4 daarvan oplevert en ermee weg komt omdat hij/zij vriendjes is met de baas.

Als_je_me_nou | 12-09-22 | 12:42

@Als_je_me_nou | 12-09-22 | 12:42:

(Is correct Nederlands).
Verder eens, zij het met de kanttekening dat er bij de overheid maar weinig topfuncties zijn waar 36 uur of meer gewerkt wordt. Rond de 24 uur is waarschijnlijker.
Paul Rosenmuller raakte ooit in opspraak omdat hij bij Pavem 70.000 per jaar verdiende voor een 8-urige werkweek. Tja en productiviteit; voor zover bekend heeft dat niks opgeleverd. Een 40-urige werkweek had trouwens ook niks opgeleverd, Pauls taakomschrijving was "praten met (geselecteerde) allochtone vrouwen".
Tja.

Dandruff | 12-09-22 | 12:58

We betalen graag voor nutteloze reklame, marketing. Of is een 4-pak Coca Cola echt €12 waard? De beloning die je krijgt als consument is heel veel reclameshit die de hele dag door over je wordt uitgestort.

president osama | 12-09-22 | 13:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja, zo gaat 0.9 kind per Nederlander nog wel verder achteruit als iedereen en z'n moeder voor de belastingschatkist gaat werken en geen tijd meer heeft voor een gezin. Oh wacht, laat dat fokken maar aan de nieuwkomers over, die zitten de rest van hun burgerschap wel achter de geraniums uit en hebben ieder jaar wél een gender reveal party voor de jaarlijkse gezinsuitbreiding. Sodemieter toch op met dat eeuwige uitmelken van de inheemse bevolking..

Conan de Rabarber | 12-09-22 | 12:20

Part time werken, en wel full time gebruik maken van zorg en veiligheid.

geenjagergeenneeger | 12-09-22 | 12:19 | 2

Lul

Conan de Rabarber | 12-09-22 | 12:22

Of nog beter: niet werken en alles graties krijgen.

zwenkwieltje | 12-09-22 | 12:28

Een volle werkweek achter een kassa? Probeer het maar eens...

Jos Tiebent | 12-09-22 | 12:18 | 3

Wie staat er serieus nog in de rij voor n kassa?

geenjagergeenneeger | 12-09-22 | 12:20

Exact. Een beetje bij de koffieautomaat lullen en effectief 15 uur per week een rapport schrijven die toch niemand leest is wel wat anders. Dat geldt ook voor verpleegkundigen, probeer dat maar eens een tijdje 50 uur per week.

Mckenna | 12-09-22 | 12:28

Wellicht willen veel van die dames ook nog wat uurtjes met hun kroost doorbrengen in plaats van 40 uur per week achter een duffe kassa te zitten. Geef ze eens ongelijk.
Het is bijna 40 jaar zo geweest dat werkgevers konden vragen wat ze wilden voor een flut salaris waar je dan minimaal Havo voor moest hebben. En de Nederlandse arbeidsmarkt is het meest geflexibiliseerd in Europa. Oproepkrachten en payrolling zijn schering en inslag. En dan nu gaan mekkeren dat mensen meer moeten gaan werken?

Zapata10 | 12-09-22 | 12:18 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Fulltime achter de kassa lijkt mij ook niet te doen, de gemiddelde adviseur/consultant/ambtenaar werkt er van de 36 hooguit 20 maar dat is achter een supermarkt kassa natuurlijk lastig, immers de stroom klanten blijft komen.

MargauxGrandCru | 12-09-22 | 12:18

Zitten ze ook al allemaal aan de antidepressiva?

Schoorsteenveger | 12-09-22 | 12:18

Het probleem is niet de parttimers maar de grote groep mensen die aan de zijlijn staat en überhaupt niet werkt.

Spring Bruissteen | 12-09-22 | 12:17

Of je nou 20.000 per jaar of 40.000 per jaar verdient, onder de streep maakt het niet zo gek veel uit door alle toeslagen en de inkomensafhankelijke heffingskorting. Je zou wel gek zijn om full time te gaan werken.

Wim_Kut | 12-09-22 | 12:16 | 5

@Mckenna | 12-09-22 | 12:33: Touche :)))) we willen toch 1 europa .... nou laat de geldmachine maar lekker aanstaan.... werkt tot nu toe prima...

Bello de Hond | 12-09-22 | 12:37

@Bello de Hond | 12-09-22 | 12:37: Ja zonder dat we het doorhebben, zijn we opweg naar echt werkend communisme :). Een computer in Frankfurt zegt dat er steeds meer geld is, zodat we een groot deel van de bevolking een 2x modaal basisinkomen en nepbaan met moeilijke titel kunnen geven. En het werk ook nog enigszins. Maar voor hoe lang?

Mckenna | 12-09-22 | 12:49

Tot... computer says no ... gaat zeggen.. we accepteren dit met zijn alle en vinden dit prima.. win-win toch..

Bello de Hond | 12-09-22 | 12:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Omdat vrouwen zijn gaan werken, zijn tweeverdieners de norm geworden.
Mannen gaan niet minder werken namelijk.
Dat heeft mede de huizenprijzen opgejaagd.
Hebben we al een paar keer plezier van gehad qua crisis, waar dezelfde Henk en Ingrid ook nog zelf voor opdraaien. Want het geld is al weg.

Maar vrouwen hebben natuurlijk gewoon gelijk.
Als die piemeldragers zonodig 40 uur per week moeten werken en ook nog eerder doodgaan,
en je kunt met 3 dagen werk/4 dagen per week weekend in een mooi huis wonen en op vakantie, dan doe je dat.
Heerlijk toch.
En tegelijk klagen over een glazen plafond natuurlijk.

AdvocatusDiaboli | 12-09-22 | 12:15
-weggejorist-
Ambiorix | 12-09-22 | 12:15

Full time werken is voor slaven.

hang-time | 12-09-22 | 12:15 | 3

Zullen we maar zeggen lekker doen waar jezelf zin in heb zolang je zelf je rekeningen kunt betalen..

Bello de Hond | 12-09-22 | 12:16

Of voor mensen die in September 2022 absoluut geen problemen hebben met hun energierekening, boodschappen, of hypotheek.

ReyNemaattori | 12-09-22 | 12:21

@ReyNemaattori | 12-09-22 | 12:21: Energierekening is politiek.... daar kan je als individu niks aan veranderen... behalve in het stemlokaal..

Bello de Hond | 12-09-22 | 12:39

Na 47 jaar full time gewerkt te hebben werk ik nu voor mijn plezier ook parttime. Twaalf uur per week. Lekker buitenlucht en lichaamsbeweging en ik krijg er ook nog een zakcentje voor.
Wie zich geroepen voelt om meer te gaan werken in een kantoortuin met al die fijne collega's, veel plezier er maar mee.

Zapata10 | 12-09-22 | 12:12

Dat scheelt, er komen steeds meer zelfscankassa's.

Justin_Case | 12-09-22 | 12:12 | 5

@Hersenletsel | 12-09-22 | 12:33: Je weet er wel erg veel van voor iemand die ze "mijdt als de pest". Ik heb ze nog nooit gebruikt, hoeft ook niet omdat ik nog nooit een winkel heb gezien zonder bemande kassa. Daarbij doe ik al m'n boodschappen met contant geld en er zit vast geen kassalade aan die automaat.

Bugblatter | 12-09-22 | 12:52

@Wattman | 12-09-22 | 12:41: ik vind ze ideaal. Maarten dan ook een introvert die mensen ontloopt. Verder vind ik dat controleren wel irritant. In Canada wogen ze gewoon wat er in fetas kwam na de scan. Dus hij begon te piepen als het niet klopte met het opgeslagen gewicht.

Snap_het_ook_niet | 12-09-22 | 13:02

@Snap_het_ook_niet | 12-09-22 | 13:02:

Haha, als je echt mensen wilt ontlopen kun je de bezorgservice de boodschappen voor je deur laten zetten.

Dat wegen is wel slim bedacht al zijn er artikelen die bijna niets wegen en toch peperduur zijn.

Wattman | 12-09-22 | 13:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn er wel fulltime functies voor kassamedwerker? Het zou me niet verbazen als alle kassawerkzaamheden met oproepkrachten werden ingevuld.

Koning Willy | 12-09-22 | 12:11

40 uur per week aan de kassa zitten, dat houdt toch ook niemand vol?

Veepert | 12-09-22 | 12:10 | 5

@Bello de Hond | 12-09-22 | 12:15: de bliepmiep heeft haar tijd hard nodig om koopjes te jagen, daar is meer mee verdiend.

Veepert | 12-09-22 | 12:19

De gemiddelde dikke kassajuf kan niet eens meer achter de kassa komen. Ik zag laatst een kassamevrouw (de dikke van de Plus was er niets bij) de kassa van een collega overnemen. Toen ze eindelijk zat vroeg ik hoe het ging. Zij antwoorde zuchtend en steunend dat het wel erg krap was, ik kon niet nalaten vriendelijk te melden dat met een dergelijk omvang opstaan al een probleem was. Ik vrees dat ik haar erg heb gekwetst, want een paar dagen later is ze thuis gebleven......

pibasso | 12-09-22 | 12:32

@pibasso | 12-09-22 | 12:32:

Hopelijk grappig bedoeld verhaaltje. Waarom zou je iemand waar je verder niks van afweet vanuit het niets proberen te kwetsen.

Dandruff | 12-09-22 | 13:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Blijkbaar verdient het in part-time zo goed, dat het niet nodig is fulltime te gaan werken, tijd om dat salaris eens wat naar beneden aan te passen.

Het brein erachter | 12-09-22 | 12:09 | 4

Extra parttime toeslag bovenop de andere belastingen. Doe compensatie op de energierekening moet toch ergens bij de burger worden weggehaald.

Het brein erachter | 12-09-22 | 12:15

"Als ik meer ga werken, raak ik de huurtoeslag en andere toeslagen kwijt..."

Motorkater | 12-09-22 | 12:17

@Motorkater | 12-09-22 | 12:17: Dat bedoel ik! Meer werken moet wel lonen anders ben je dief van je eigen portemonnee oftewel krankjorum

Frans_van_Arkel | 12-09-22 | 12:30
▼ 1 antwoord verborgen

De werkgevers willen dit zodat ze geen pauzes hoeven te betalen.

PaardenliefhebberVet | 12-09-22 | 12:09 | 4

Worden in de supermarkt pauzes doorbetaald?

Leptob | 12-09-22 | 12:18

Kun je nagaan. Hoe verschrikkelijk marginaal alles wordt gerund: er worden echt centen geteld: 'Nee, we willen geen pauze hoeven betalen, dus kom je niet in aanmerking voor dit werk.' Het is echt van god los.

konjodebonjo | 12-09-22 | 13:31
▼ 1 antwoord verborgen

Heb het tempo van sommige caissières inderdaad het idee dat ze parttime werken.

Sinterbikske | 12-09-22 | 12:06

Ach, het CBS. Dat instituut dat stelt dat als iemand 1 uur per week werkt geen werkzoekende meer is.
Pas de definitie aan en de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

TonAlias | 12-09-22 | 12:05 | 2

Nee, want dan zal je zien dat de werkloosheidscijfers astronomisch zijn, en dat kan dan weer het vertrouwen in de economie schaden + we hebben nog een crisis erbij.

ReyNemaattori | 12-09-22 | 12:23

Yep! De definitie was vroeger dat je minimaal 12 uur per week moest werken om als werkende beschouwd te worden. Nu is 't 1 uur per week.

MeppieRocks | 12-09-22 | 13:52

Wat gobler zegt: supermarkten sturen bewust op deze invulling van hun HR.

konjodebonjo | 12-09-22 | 12:05

Jha wat is nu het probleem... ik werk zelf ook parttime... dus ??? Of moet ik zo een gestrest worden als mijn ploegchef??? zie daar de meerwaarde niet in namelijk.

Bello de Hond | 12-09-22 | 12:04 | 4

Het is ook geen probleem, echter als je de rekeningen niet meer kunt betalen moet je niet miepen dat de overheid het moet oplossen, maar zul je meer moeten werken. Dat is alles.

pibasso | 12-09-22 | 12:29

@pibasso | 12-09-22 | 12:29:
.. zodat de overheid nog meer kan afromen voor hun klimaat- en instroomhobby?

zwenkwieltje | 12-09-22 | 12:49

@zwenkwieltje | 12-09-22 | 12:49: Nee, maar altijd de kramp om eerst te wijzen naar de overheid. Kom daar maar eens in de USA mee aanzetten. Krijg je meteen een nekschot. Zelf doen, je moet het zelf doen!

pibasso | 12-09-22 | 12:53
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn kleindochter van 16 zit ook wel eens aan de kassa. Is bijbaantje naast haar opleiding. Ze doet veel mensenkennis op. Zouden politici ook moeten doen.

Jan_Pietersen | 12-09-22 | 12:03 | 2

Zo leren ze de mensen wel kennen ja, maar willen ze dat wel?

Mr_Natural | 12-09-22 | 12:10

Op de werkvloer uren maken is niet voor iedereen weggelegd. Je begint zo vroeg mogelijk gewoon met functies die om vergaderingen en besluitvormingen draaien. Daarnaast houd je een 'interesse' in de beroepsbevolking. En voor je het weet ben je politicus.

GeheidEenGeit | 12-09-22 | 12:11

Moeilijk weer om te begrijpen natuurlijk. Kassadames heb je er het liefst zo veel mogelijk van met een contract van zo weinig mogelijk uren. Elke ochtend meldt er zich wel weer een af want:
- Ongesteldheidsklachten
- Zwangerschapsklachten
- Relatieproblemen
- Kind ziek
- Moet naar kapper
Als je genoeg mensen op de loonlijst hebt, heb je veel meer kans om snel een vervanger te regelen en dat is wel handig om de boel draaiende te houden.
Spreek uit eigen ervaring trouwens.

Leptob | 12-09-22 | 12:03 | 1

Daarom mannelijke cassiers die hebben een hoop problemen van nature niet

Frans_van_Arkel | 12-09-22 | 12:32

En maar klagen over “the wage gap” natuurlijk

ikworstelengadouchen | 12-09-22 | 12:03

Dit ligt niet altijd aan de vrouw. Appie Hein bv wil helemaal niet dat je als volwassen vrouw 40 uur in de super rondhangt. Ze hebben liever een goedkope scholier voor 3 uur per keer, want dan hoeven ze geen koffiepauze te betalen.

gobler | 12-09-22 | 12:03 | 13

@Glasgow Argus | 12-09-22 | 12:20:
Nou, laat maar weten dan. We wachten in spanning af ...

theo-is-dood | 12-09-22 | 12:42

Klopt helemaal. Parttimers zijn flexibeler in te roosteren gezien de ruime openingstijden. Vergeet niet dat veel werkgevers ook geen fulltimers willen (horeca, thuiszorg, details)

MeppieRocks | 12-09-22 | 13:49
▼ 10 antwoorden verborgen

Wat is het probleem?

small_town_dude | 12-09-22 | 12:03

Kassa-medewerksters zijn toch voor 90% bijbaantjes of ben ik gek?

_pacman_ | 12-09-22 | 12:00 | 2

Als je er langer werkt kun je fulltime kassamedewerkster zijn denk ik.

Adriel | 12-09-22 | 12:08

Klopt. De paar fulltimers vangen de daluren overdag op als de scholieren niet inzetbaar zijn. In de avond en in het weekend is er geen fulltimer te vinden achter de supermarkt kassa.

jcvjcvjcvjcv | 12-09-22 | 12:24

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen