Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Maar is het eigenlijk een keerpunt in de oorlog?

Laten we het de media vragen, dan weten we het

Telegraaf: NEE

Trouw: JA

De Limburger: NEE

NOS: JA

AD: Keerpunt? Dat gaat te ver

RTL: JA, maar....

BNR: Mogelijk

Volkskrant: NEE

Parool: Keerpunt? Dat gaat te ver

Reaguursels

Inloggen

Het nieuws is elk uur weer achterhaald. Volgens mij drukt Oekraïne nog even door en maakt gebruik van de wanorde bij de Russen.

Mochten de Russen overgeven in Kherson, dan is de oorlog snel voorbij. Dan valt denk ik echt alle steun weg

Dr.Platypus | 12-09-22 | 20:02

Een algehele mobilisatie door de Russen blijft in theorie een optie, in de praktijk echter snapt Putin dat diensplichtigen nog onbetrouwbaarder zijn dan de ouwe kerels van die Volksrepublieken en autonome regio's.

Voor Oekraïne is het van belang de vrije hand te krijgen in de Zee van Azov en voor de kust van Odessa. Een Krim dat Russisch blijft is voor de Russen helaas niet mogelijk. De olie- en gasvoorraden in voornoemde wateren waren reeds beloofd aan o.a. Shell. Dan kan Rusland wel doen alsof zij die rechten kunnen annuleren, maar dan hebben ze dat bij het verkeerde eind.

Overigens viel de inval door de Russen samen met het afkoppelen van het stroomnet van het Russische net. Op 27 februari zou synchronisatie plaatsvinden met het Europese net. Dat is op 16 maart alsnog gebeurd ofschoon ik me afvraag of de door de Russen bezette gebieden daar in meegegaan zijn, zoals ook de mobiele netwerken van landcode gewisseld zijn.

Heurtebise | 12-09-22 | 19:27 | 3

Leuk die 2e alinea. Zo bewaken wij nog olievelden die Amerika uitbuit in Irak en Syrie. Dus hoezo kan een nieuwe macht niet zoiets doen?

sjef-van-iekel | 12-09-22 | 19:37

Algehele mobilisatie geeft rusland hoogstens nog meer in de weg lopende militairen. Meer materieel is er niet en voor enige vorm van training is geen tijd (en geld).

W_F | 12-09-22 | 20:35

@W_F | 12-09-22 | 20:35: belangrijker is: men wil geen dode dienstplichtigen, want dan neemt de steun onder de bevolking snel af. Bovendien zijn die slecht(er) getraind dan het beroepsleger en heb je er dus minder aan. Trouwens zijn het momenteel vooral dienstplichtigen uit de Donetsk- en Luganskrepubliek die het meest worden ingezet. De gevechtskracht van die troepen varieert nogal. Rusland zet de eigen beroepsmilitairen vooral in als aanvulling om een doorbraak te forceren of als het echt moeilijk wordt. Bijvoorbeeld momenteel rond Donetsk.

Spie | 12-09-22 | 20:59

The Telegraph heeft iedere dag een niet onaardige podcast over de oorlog.
"'Ukraine: The Latest' - listen to our daily podcast on the Russian invasion."
www.telegraph.co.uk/news/2022/03/02/r...

Basil Fawlty | 12-09-22 | 18:45

Mij lijkt het eerder een sprong naar voren uit nood, de winter komt er aan, en dat gaat zwaar worden voor de Oekraïners zonder stroom en gas.
En vanuit deze kant van de leiding gaat ook geen gas die kant op zonder dat we (burgers) daar flink voor betalen.
Maar goed, juich maar even allen.

Gijsbert | 12-09-22 | 17:46 | 3

Ja die oorlog is nog lang niet gewonnen, maar deze slag wel. En dat alleen al is een verandering, waar Oekraïne maanden lang steeds verder in een hoekje werd gedrukt in de Donbass.

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 17:55

Bovendien lijkt het er de afgelopen paar dagen op dat Rusland alle Oekraïens elektriciteitscentrales, met name die ten oosten van de Dnjepr vernietigt. Zonder stroom loopt alles in de praktijk helemaal vast. Het verbaasde me al dat Rusland dat niet al veel eerder deed. In iedere oorlog is de stroom en de telefoon/het internet het eerste dat wordt platgelegd.

Spie | 12-09-22 | 21:29

Voor wie de kaart een beetje in het snotje heeft gehouden: De Oeks zijn de Siverski Donets op verschillende plekken overgegaan, naar het noorden. Dus alle Russische zwaarbevochten overwinningen in de buurt van Severodonetsk staan weer op het punt om bevrijd te worden. Uiteraard is dit een keerpunt, ook met de aanhoudende geruchten van een overgave bij Cherson. Edoch als het stof wat is neergedaald...
twitter.com/3Bergen/status/1569331262...

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 17:28 | 2

Dit is een enorme klap voor de Russen. Ben benieuwd of er überhaupt nog een veelzeggende tegenreactie komt.

GizzleMolby | 12-09-22 | 17:57

Ondertussen doen ze in Moskou of er niks aan het handje is. Gewoon een tactisch straktrekken van de frontlinie. *kuch kuch*. En ze zeggen dat ze nog eigenlijk niet eens serieus begonnen waren. Grootspraak uiteraard, maar toch er lijkt weinig mis zo aan de buitenkant. Je kunt de façade natuurlijk ook niet zomaar neertrekken. Dat geeft maar onrust..

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 18:32

Ik hoop dat er snel vrede komt, gasprijzen weer omlaag en het maakt me echt totaal niet uit wie de Donbas krijgt. Ik bedoel... ik ga er toch niet op vakantie.

Granity | 12-09-22 | 17:27

Het is een keerpunt net zoals de terugtrekking uit het noorden een keerpunt was. Zeker relevant maar niet het einde van de oorlog.

Wat het vooral is, is een goede kijk achter de schermen van wat al langer een feit is.

Oekraine heeft een troepenoverwicht opgebouwd en heeft meer mobiele reserve om ergens een vuist te maken. Dit stelt hen in staat om in Kherson een rustig offensief te doen en, zodra de Russische reserves aan de verkeerde kant van de Dniepr zitten, nog ergens anders te gaan aftasten aan het front. Deze week was het raak.

Het tweede feit dat we zien is dat de Russen veel langzamer reageren op veranderende omstandigheden dan de Oekrainers. Hier is Oekraine gigantisch in het voordeel. Voordat er een Russische reactie is op een situatie, zijn de Oekrainers al twee situaties verder. Met een frontdoorbraak maakt dat het verschil tussen een paar kilometers winnen of een totale instorting. Dat de Oekrainers hier zo goed in zijn zal wel komen omdat zij "vrije mannen zijn die tegen slaven vechten" om in termen van Leonidas' 300 te zeggen. Russen durven geen initiatief te nemen en wachten op orders.

Maakt Rusland dan geen enkele kans? Absoluut wel. Ze houden nu de Oskil rivier aan als oostgrens. Dan gaan de Oekrainers niet zo makkelijk weer door het front heen. Als het echt spannend wordt nemen ze de Dniepr als grens (moeten ze wel hun troepen op tijd uit Kherson halen) en is er verder een stuk grens in het zuiden waarvoor dan ineens een stuk minder soldaten nodig zijn dan nu. Dan heeft Oekraine veel minder aan zijn grote aantallen soldaten.

geerdt | 12-09-22 | 17:14 | 4

@Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 17:30: Dat is waar. Wat ik bedoel is dat de Russen een zo klein mogelijk front aan het maken zijn op dit moment. Het hele stuk dat nu is teruggetrokken achter een rivier betekent minder mankracht *nodig*. Zodat het niet nogmaals gebeurt.

Wat uiteindelijk overblijft is echter gewoon feiten op de grond en dat Rusland heel veel gebied heeft bezet. Waaronder de halve Zwarte Zeekust. Dus Oekraine verliest als dit verhaal verandert in een bevroren conflict en Rusland het land houdt dat de Oekrainers niet snel genoeg kunnen terugpakken.

geerdt | 12-09-22 | 17:45

@geerdt | 12-09-22 | 17:45:
Ja die kans bestaat nog steeds van een bevroren conflict. Maar dat moet Rusland eerst nog maar lukken, om dat gebied te behouden. Ik zie het niet zomaar gebeuren. De tijd is in het voordeel van Oekraine, nu het inmiddels een goed leger op de been heeft weten te brengen, met veel mobiliteit en enkele cruciale zware precisiewapens. De sancties beginnen Rusland nu toch echt wel te bijten, ik bedoel je klopt aan bij Noord-Korea voor nieuwe kogels...

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 17:54

@geerdt | 12-09-22 | 17:45: Eens! En ik las dat er een Oekraïense aanval richting Marioepol aan zit te komen. Dan kan Rusland zich niet terugtrekken, maar moet het de confrontatie aangaan. Dat is echter riskant voor Oekraïne getuige hun resultaten in het Cherzon-offensief.

Spie | 12-09-22 | 20:48
▼ 1 antwoord verborgen

Keerpunt of niet, het probleem zit in de mentaliteit van de sociale media en de msm die in een snelle cyclus van nieuws hypen en laten vallen zitten. Het is één grote De Wereld Draait Doorrrrrrrr.

Oorlogen hebben vaak een langdurig verloop en het kan grillig zijn. Kijk naar de brandhaarden in de wereld: Congo, Mali, noord Mexico, Syrië, Jemen, Afghanistan, Somalië, Irak en ga maar door.
Het duurt lang en de kansen keren en keren weer om.

Veel mensen hebben de neiging bij alles er de Tweede Wereldoorlog bij te halen. Op zich aardig om te doen, maar kijk dan eens naar hoe daar een en ander verliep. Ook grillig in hoe de kansen op het slagveld waren en wie met wie bondgenoten waren en toen opeens niet meer.

Nuuk | 12-09-22 | 17:12

Uiteraard is het een keerpunt. Het is alleen niet het keerpunt. Of toch wel...

LiquoriceDick | 12-09-22 | 17:07

Meh, unconfimred, nvm.

nsfl | 12-09-22 | 16:58

Het heeft er toch alle schijn van dat de russen zich in de Cherson regio binnenkort gaan overgeven.

Sqbar | 12-09-22 | 16:28 | 1

Nu ff doorstoten Rusland in, wat acties uitvoeren bij Belgorod ofzo, dan moet Putin weer troepen uit Oekraïne halen om het eigen grondgebied te verdedigen.

Ananas Skaiwokker | 12-09-22 | 16:25 | 5

Beter de krim binnenvallen, dat ligt veel gevoeliger.

Bad-Karma | 12-09-22 | 16:58

En dat maakt het dan weer beter te doen voor Putin om het wel een oorlog te noemen en er voluit in te gaan. Zo van: zie je wel, de Khokhols zitten in Belgorod, ze vallen ons nu in eigen land aan.

geerdt | 12-09-22 | 17:20

Ja, geef ze vooral een reden om hun hele leger in te zetten! Dat laten ze wel uit hun hoofd. Een paar kleine speldenprikken kan, maar zodra Oekraïne Russisch grondgebied bezet, wordt het echt een complete oorlog en dat is het nu absoluut nog niet, ondanks dat Rusland al behoorlijk hard optreedt.

Spie | 12-09-22 | 20:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Die kleine gifmenger van (ka)Poetin krijgt wat hij verdiend. Steel in het groot en de bevolking gaat kruimeldiefstallen plegen. Een paar litertjes defensie diesel mee naar huis nemen of een gloeilampje, een paar metertjes koperdraad. Dure elektronica en Highgrade banden in rekening brengen en dan vervolgens Chinese meuk, via Alibaba inkopen. Wat een, door de Russische bevolking duur
betaalde, armoede. Wat zijn die belasting betalende Russen toch enorm opgelicht.

Dzjengis-Somebody | 12-09-22 | 16:16

Ik lees in meerdere comments, en in meerdere threads over dit topic, dat Rusland een langdurige oorlog makkelijk vol houdt. Dat denk ik niet. Ik denk dat ze dat economisch helemaal niet rondkrijgen. Ik lees ook schrijfsels dat de sancties niet werken/alleen ons pijn doen. Dat is ook gelul.

Als ik naar mijn eigen vakgebied (energie) kijk, dan gaan de volgende zaken Rusland treffen:
- Het vertrek van de Westerse oliemaatschappijen gaat ten koste van nieuwe productie, efficiente operatie en opwaardering van de producten. De tijd dat de super-majors (Shell, BP, Exxon, etc.) iedereen vertelden wat te doen is al lang voorbij (OPEC heeft daar een einde aan gemaakt). Maar die super-majors zijn qua exploratie, het drillen van nieuwe bronnen, het maximeren van oude bronnen, en het maken van producten onmisbaar. De technologie die ze hebben mag niet meer geexporteerd worden, en dat gaat Rusland meer en meer merken. Ze gaan het moeilijk krijgen om op huidige niveaus te produceren. Wellicht gaan ze zelf waterflooden in bestaande velden: succes, maar op het moment dat je een pomp verzuipt moet je wel de monteurs en materialen hebben om het weer te fiksen.
- Dat is de productie van ruwe grondstof. Voor de productie van chemische producten, brandstoffen, etc heb je katalysten nodig. De beste varianten worden ook gemaakt door de Westerse bedrijven, en die mogen niet meer invoeren. Je kunt op de 2de hands markt vast nog wel wat afdankertjes krijgen (voor de volle prijs) maar dat komt ook met risico's en werkt niet zo goed. Zelf katalysten ontwikkelen is zo makkelijk niet en gaat sowieso met een kwaliteitsverlies ten opzichte van wat je had komen.
- Een raffinarderij moet om de zoveel maanden een turnaround hebben - grote schoonmaak. Dat kun je even uitstellen, maar dat komt met risico op lekverlies, en groot risico op een eventuele breakdown. Westerse partijen deden deze turnarounds. Dat gaat niet meer moving forward, zoals ze ook geen reparaties zullen doen bij een breakdown. Dat geldt niet alleen voor oliemaatschappijen, maar ook voor de bedrijven die de turbines leveren, etcetera etcetera.
- Natuurlijk kunnen de Russen zelf ook nog wel iets, maar het wordt allemaal minder als je de materialen en technologiën niet hebt.

Dus qua olie en gas gaat het alleen maar minder worden. Zelfs als ze het verlies aan kennis en middelen oplossen met wat creatief geMacGyver, betekent dat op zijn best een ietwat geremd verlies aan productie. Aan exacte voorspellingen waag ik me niet, daarvoor moet je bij Jomanda en Ko Colijn zijn.

Dat was puur de productie. Nu naar de handel. Het feit dat China en India, en andere landen in de regio, nog volop kopen helpt ons niet (en hun wel), maar Rusland ook niet echt. Allereerst omdat China stevige korting afdwingt. Ten tweede omdat de logistieke kosten van een andere categorie zijn. Via een bestaande grote pijplijn grote hoeveelheden exporteren naar faciliteiten die op die gas-specificaties (zuur of zoet, etc.) zijn gebouwd is het allergoedkoopst. Dus gas uit west-Rusland via pijplijn naar Europe = minimale kosten, maximaal cashen. Andersom, vanuit West-Rusland per trein of tanker naar oosterse havens (of direct naar China) is daarmee vergeleken superduur. Die kosten betaalt China niet, dus die komen (bovenop de al afgedwongen korting) voor de kiezen van de Russen.

Voorlopig houden ze het nog vol, ook geholpen door onze continue afname van gas (geen McDonald's die kant op is puur symbolisch zolang we nog wel gas lurken) maar zodra de infrastructuur breekt, wij onze gas-verslaving elders gaan bedienen, en er nog steeds miljarden weglekken in een langdurige, onpopulaire oorlog... dan gaat het plots snel.

Tl;dr: ze houden het langer vol dan we hadden gehoopt en wij zijn niet eerlijk voorgelicht over de pijn die wij moeten nemen, maar Rusland voelt het economisch echt wel en houdt het niet langdurig vol. Rusland en het Westen zijn op weg naar een Pyrrhus-zege, en dan denk ik dat het Westen wint. Het zijn juist de andere landen, China voorop, die er garen bij spinnen, maar Rusland zeker niet. Die zijn alleen aan het overleven.

Sjors W. | 12-09-22 | 15:56 | 16

@Sjors W. | 12-09-22 | 20:11: Rusland is echt een paar maatjes groter dan die twee landen, hoor. Onder andere daardoor lukt die aanpak bij Rusland nog aanzienlijk minder, terwijl die in Venezuela en Iran al heel weinig opleverde. Venezuela’s problemen vloeien meer voort uit hun socialistische politiek. Bij Iran spelen er door hun shia geloof andere problemen op. Daar heeft Rusland veel minder last van omdat het daar vrij hard kapitalistisch aan toe gaat.

Spie | 12-09-22 | 20:35

@Spie | 12-09-22 | 20:28: Flauwekul, het Westen is economisch heel sterk en kan een kleine recessie heus wel overleven. Rusland daarentegen heeft economisch nauwelijks nog toekomst. Geen microchips meer, maar ook een enorme braindrain. Putin veroorzaakt met zijn beleid een sterfhuisconstructie.

Après toi | 12-09-22 | 22:54

@Spie | 12-09-22 | 20:28:
Klinkt leuk, maar je bent niet bekend met deze industrie. Kennis is power, en om succesvol te zijn moet je het op ieder niveau hebben (van de lui op het well-pad tot het lab tot het kantoor). Dat bouw je niet in een paar maandjes op, en zo makkelijk zijn de technologien niet te kopieren, en niet toe te passen. Als dat zo makkelijk was dan was het al gedaan. Efficient olie winnen is echt een vak, en ervaring maakt je meer waard.

Venezuela en Iran heb je ook mis, op dit gebied. Amerikaanse sancties hebben de oliesector in beide landen volledig stuk gemaakt - kennis weg gezogen, technologie geblokkeerd. In het geval van Venezuela zelfs een braindrain: iedere Venezuelaanse geoloog die wat kon werkt voor een Westerse supermajor.

Iran heeft een lange historie van oliewinning en weet wel een beetje hoe het werkt, ze snappen het belang in ieder geval en deden hun best om het Westerse bedrijven makkelijk te maken toen ze de window hadden. Je zag de olieproductie ook direct omhoog schieten toen de sancties even losser waren, en instorten toen Trump ze opnieuw invoerde - ietwat onder druk van de Saudi's, die Iran graag klein houden.

Sjors W. | 13-09-22 | 00:29
▼ 13 antwoorden verborgen

De grootste strijd moet Putin nog leveren. En dat is een binnenlandse strijd. Hoeveel man, welvaart en militair materieel heeft Rusland (dus niet Putin) nog over voor een prestige strijd. Oftewel hoe lang blijven de interne Putin knuffelaars Putin nog knuffelen, zeker nu er steeds openlijker kritiek wordt geleverd.

Baron_von_Rijswijck | 12-09-22 | 15:56 | 2

Alleen in dit soort situaties wint niet de vredesduif de discussie. Ik zie vooral kritiek uit militante hoek van mannen die vinden dat er incompetent gevochten wordt. Dus als Putin uit het raam valt loop je kans dat er een grotere havik de baas wordt. Die ook Shoigu er achteraan het raam uit smijt en volledig in de escalatie gaat.

geerdt | 12-09-22 | 17:27

@geerdt | 12-09-22 | 17:27: precies! Als er iets verandert, is het dat de strijd (nog) harder wordt. Ik begreep dat Rusland de afgelopen nacht 50% van de Oekraïense elektriciteitsproductie hebben uitgeschakeld door diverse centrales te bombarderen.

Spie | 12-09-22 | 19:54
-weggejorist-
ruuf | 12-09-22 | 15:56

En nu is het genoeg met die oorlog en sancties. Net email gehad van Vattenfall met mijn nieuwe tarieven terwijl het gas een stuk goedkoper is geworden.
Ollongren ga eens snel naar Rusland en een beetje rap.

NLgaatnaardeklote | 12-09-22 | 15:54 | 1

Dat is een politieke keuze van de nederlandse politieke kneuzen. Het kan goedkoper maar ze willen niet.

geerdt | 12-09-22 | 17:28

Ik geef Poetin nog een maandje

jack_gouda | 12-09-22 | 15:51 | 2

Grote vraag is - is het een sportieve verliezer ?
Beter om ‘m uit de buurt van rode knoppen te houden.

Ambiorix | 12-09-22 | 15:56

We spreken elkaar over een maand weer…

Spie | 12-09-22 | 19:51

Het weer wordt slechter. Meer regen, later gaat het vriezen. De toevoerlijnen van de Russen zijn afgeknepen en worden nog meer afgeknepen. Ik zou niet zo met zekerheid durven zeggen dat er geen kantelpunt is.

El Rico Grande | 12-09-22 | 15:50 | 2

Of generaal Winter vecht aan Russische of Oekrainse zijde moeten we nog maar zien.

geerdt | 12-09-22 | 17:29

@geerdt | 12-09-22 | 17:29: Oekraïne vroeg aan de VS om winterkleding voor de troepen, dus ik vrees dat het voor Oekraïne problematischer wordt dan voor Rusland, dat geen gebrek aan olie en gas heeft.

Spie | 12-09-22 | 19:49

Zolang dokter Clavan zich niet heeft uitgesproken blijft het gissen

Humsico | 12-09-22 | 15:17 | 4

Tegenwoordig hebben we iedere dag een dozijn 'Keek op de week'-en.
Dat is ook wat waard. Niet veel, maar toch.

funda | 12-09-22 | 15:44

Ik mis Keek op de Week regelmatig. Het zou in deze tijd schitterende tv hebben opgeleverd. Lubach komt een beetje in de buurt maar die dagelijkse shows vind ik minder dan die 1 keer in de week op zondag.

matatwork | 12-09-22 | 15:56
▼ 1 antwoord verborgen

Het initiatief ligt momenteel bij Oekraïne. De Russen weten dat de herfst (modder) en de winter (bevroren mensen en materieel (diesel)) eraan komt. Hergroeperen en wonden likken. Hier in definitieve zin wat van vinden lijkt mij als overtuigd nukubu grote kolder. Maar ik heb dan ook geen bataljon aan journalisten tot mijn beschikking om al die loze ruimte tussen de advertenties op te vullen.

Het is nog niet eens de kift. Wat niet wegneemt dat het mijns inziens de hoogste tijd is om Vlaanderen te annexeren. Al was het maar om het Europees Parlement definitief naar Straatsburg te laten verkassen. Gaan we ruim 100 jaar terug in de tijd, maar liggen de kaarten wel meteen duidelijk op tafel.

Hetkanverkeren | 12-09-22 | 15:06 | 7

Zolang er geen echte bestuurders te krijgen zijn moeten we het zolang maar doen met Vlaamse Ministers.
Dan kan Jetten fulltime 'klimaatdrammer'- truien gaan breien voor het kleumende volk, en Kaag liefdadigheidswerk gaan doen vanuit haar Haagsche Residentie.

funda | 12-09-22 | 15:48

Meh. Ik ken de Belgische politieke kaste niet denderend goed maar ik kan me niet voorstellen dat je de Belgen een gunst bewijst door ze onze regering te geven.

geerdt | 12-09-22 | 17:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja hoe zou het nog glorieus voor Putin kunnen eindigen, verloren gevecht van zwarte beer bij zijn vakantieverblijf? Van zijn paard gevallen tijdens een wedstrijd? Van 1 van zijn jachten gevallen en omgekomen in de zee? Ik ben wel benieuwd. Of een aanslag op zijn leven, door zo'n Tjetjeense barbaar. Hij wil toch onsterfelijk worden? Zo'n Nicolaas II einde voor hem en zijn familie dat je zeker weet dat er geen nieuwe nazaat- Putin opstaat enzo. Ik ben zo benieuwd hoe dit eindigt, liefst net als Osama bin Laden roemloze dood en restanten in de zee flikkeren, geen bedevaartgangers naderhand, gewoon hup tot nooit meer ziens.

onesizefitsall | 12-09-22 | 15:05 | 2

Binnenkort op Netflix.

Schoorsteenveger | 12-09-22 | 15:07

Poetin wordt ziek, gaat naar het ziekenhuis en flikkert met het hoofd naar voren van vijf hoog uit het raam.

BenZen | 12-09-22 | 16:21

Nu zonder bloksnorren.

RickTheDick | 12-09-22 | 15:07

Toch kan men zich afvragen is er bij de Russische legertop nergens een belletje gaan rinkelen dat hun hardware toch niet zo goed is als gedacht na 1991 en 2003 want het gigantisch grote leger (dus ook qua mankracht) Iraakse leger van Saddam zat van boven tot onder vol met Russisch spul en kreeg 2 keer gigantisch op de kloten. Eerder de Iran/Irak oorlog was ook een langlopend drama.

Basil Fawlty | 12-09-22 | 15:00 | 12

@funda | 12-09-22 | 16:24: De kennis over de superieure staat van het Russische leger bleek ook niet helemaal te kloppen.

Après toi | 12-09-22 | 16:30

Helemaal mee eens, paar dagen geleden zei die weer dat de amerikaanse steun eindig is, in theorie heeft hij gelijk maar als er juist een land is wat er voor gaat is het de VS..

Geilbaard | 12-09-22 | 16:38

@funda | 12-09-22 | 15:51:
Hahaha ja joh. Nee het Russische leger is een operette-leger. Staat mooi op de parades maar het kan niks, aangevreten door interne rot, corruptie en verwaarlozing. Iedere dienstplichtige daar weet dat, heeft dat aan den lijve meegemaakt. En het beroepsleger is een smerige bende, dat vooral bij elkaar gehouden wordt door soldaten die aan het werk zijn voor de officieren, in de bouw van hun datsja vooral. Het enige dat een beetje werkt is hun raketleger, daar gaat het meeste geld heen en de knapste koppen. Kon je daarbij als dienstplichtige, dan had je de jackpot.

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 17:12
▼ 9 antwoorden verborgen

Het is een belangrijke slag die gewonnen is. En of dat het keerpunt in de oorlog is moet op een later moment blijken. Denk dat er ook veel afhangt van of regio Cherson wordt bevrijd. Zo, ja dan hebben de Russen echt een probleem want dat valt niet meer goed te praten in eigen land.

Leyolm | 12-09-22 | 14:59

Lijkt mij wel leuk volgend jaar op vakantie naar de Oekraïnse Krim..

Geilbaard | 12-09-22 | 14:59 | 3

Zijn er al vroegboekingen mogelijk?

Schoorsteenveger | 12-09-22 | 15:04

Binnenkort die kant op voor een tankje. Die dingen kosten nu 150 euro. Met bemanning.

RickTheDick | 12-09-22 | 14:59 | 2

Volgetankt al helemaal een koopje!

Veepert | 12-09-22 | 15:22

Is dat de prijs na Javelin lakbehandeling?

sjef-van-iekel | 12-09-22 | 15:26

Tot nu to wisten alle 'experts' (het type gepensioneerde oud generaal der strijdkrachten, of het type grootmuil van deze of gene stichting die niks anders doet dan kijken wat er zoal gebeurt in de wereld en daar rapportjes over schrijft die nergens toe dienen), aangeschoven aan de tafels der lulprogramma's ons haarfijn uit te leggen waarom het onmiskenbaar uit zou lopen op een overwinning van de Russen. Het zou langer gaan duren dan iedereen (lees: de leek, de burger, de man of de vrouw die nergens verstand van hoort te hebben) verwachtte, maar de uitputtingsslag zou gewonnen worden door de Rus, want dit en want dat en want zus en want zo, kijk maar naar dit plaatje en deze grafiek en dit histogram en deze curve of neem gewoon aan dat de specialisten het beter weten.
Nu zijn we even in niemandsland beland, en hoden al die betweters plots een slag om de arm, stellen hun geijkte verhalen fluks bij, met hoogstens een voorzichtige opmerking dat dit of dat 'volkomen onverwachts' plaatsvond, of dat 'tegen alle verwachting in' zus of zo is gebeurd.
Mocht er inderdaad sprake zijn van een keerpunt, mocht het dus zo zijn dat alle feiten de voorspellingen der 'experts' logenstraffen, dan zul je zien dat ze, de een na de ander, wederom zullen aanschuiven aan diezelfde tafels van diezelfde lulprogramma's, om als 'expert' volledig het tegengestelde te gaan beweren van wat ze met stelligheid al die maanden beweerd hebben. Met uitgestreken smoel. En de presentatoren zullen wederom aan hun lippen hangen. Want het volk moet weten wat er speelt.
Net als toen de Muur omviel. Door niemand voorspeld, maar toen het een feit was wisten alle 'experts' precies te vertellen waarom het niet anders kon.

Schoorsteenveger | 12-09-22 | 14:57 | 7

Militair gezien kon en kan Rusland het ook winnen, maar de prijs voor die volledige inzet was nog veel groter geweest dan hij nu al is.
Kijk even naar de USA in Somalie 1993, ze werden er smadelijk uitgeschopt maar dat betekent niet dat ze niet hadden kunnen winnen - niemand die daar aan twijfelt.

Vandaar dat de inschattingen van militairen altijd realistischer zijn dan die van politici, met die beperking dat politici op ieder moment de oorlogsinspanning kunnen 'saboteren'.

funda | 12-09-22 | 16:00

@sjef-van-iekel | 12-09-22 | 15:34:
Ah een incident. Dat even vergelijken graag met de veelvoud aan misdaden, nu lopend in de duizenden geregistreerde van de Russen. En wat er nog wegkomt achter de bezetting in de Kharkiv provincie.

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 17:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Er is ruzie onder de kenners, Deen en de Wijk liggen in de clinch. De ene zegt het is een strategische overwinning, de andere zegt slechts een tactische. Een Twitteraar meldde droogjes dat ze op het slagveld van de Kharkiv oblast klaagden over slechte Wifi zodat ze deze belangrijke discussie moesten missen.

Maar. Dit is zeker een keerpunt! Tot nog toe had Rusland het initiatief, bepaalden zij de tijd en plaats van de aanval. Nu doet Oekraine dat. Ook de terreinwinst van een drie maanden Russische overwinningen in zes dagen teniet doen. En natuurlijk de verslagen Russische luchtmacht, die zich niet meer durft te vertonen uit angst om neergehaald te worden. En de HIMARS, dus ja op vele manieren een kantelpunt, ook omdat de politiek in Moskou echt begint te morren.

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 14:55 | 1

Hoop doet leven, dit is Putin's levenswerk en hij zal doorgaan tot hij het loodje legt.

Het zaadje werd geplant toen de muur viel en hij halsoverkop Dresden moest verlaten waar hij toen gestationeerd was als KGB-agent.

Wattman | 12-09-22 | 15:02

Als ik Oekraïne was zou ik de huid niet verkopen voordat de Russische beer geschoten is. Je weet maar nooit wat ze nog achter de hand hebben om de oorlog toch nog in hun voordeel bij te draaien. 100.000 Noord Koreaanse militairen bij voorbeeld.

matatwork | 12-09-22 | 14:54 | 3

7.000 kernwapens.

UpdateAvailable | 12-09-22 | 14:58

Goed idee, dan kan dat Noord Koreaanse regime ook gelijk omvallen. Ik denk niet dat het van China mag.

Rennieflox | 12-09-22 | 14:58

uitgerust met 20.000 Noord-Koreaanse kogels en 2.000 Noord-Koreaanse geweren.

_pacman_ | 12-09-22 | 14:59

Hier worden dan ook de verkeerde vragen gesteld, hoe zit het met of dit een kantelpunt is voor de oorlog?

PaardenliefhebberVet | 12-09-22 | 14:53

Beste Theo, de overwinning op Nazi Duitsland kwam enkel en alleen door de 'Lend Lease Act' van Amerika, die grote hoeveelheden moderne wapens aan de Sovjet Unie leverde, alleen dat gaf de doorslag.

Grappenmaker | 12-09-22 | 14:52 | 2

Vergeet Alan Turing niet.

Schoorsteenveger | 12-09-22 | 14:58

Nazi's hadden in de winter van '44 - '45 ook de nodige tactische doorbraken. En Wunderwaffen natuurlijk.

UpdateAvailable | 12-09-22 | 14:51 | 1

Dat viel wel mee toch. Hun oostfront stortte in, Italië ging ook niet denderend. Door Monty's arrogantie (door inlichtingen van het Nederlands verzet te negeren) verloor hij Market Garden (en gaf daarbij de Polen de schuld, die nota bene het hardst vochten). Het Ardennenoffensief was een wanhoopspoging en onrealistisch. Het hielp overigens wel dat het 3e leger van Patton een spectaculaire beweging maakte (door weg te trekken uit het actieve front in de Loraine) en binnen 3 dagen Bastogne had bereikt.

Graaf_van_Hogendorp | 12-09-22 | 14:58

Als de verdedigende partij een fiks tegenoffensief start tegen de indringers en er worden verdedigende linies doorbroken, hele stukken grond en dorpjes en stadjes herovert dan kan je wel spreken van een keerpunt.

De twijfel bestaat 'm vooral in of de Russen zich nu 'strategisch' terugtrekken of dat ze halsoverkop vluchten. Veel foto's gezien van ontzettend veel achtergelaten materiaal en munitie. Ik neig er wel naar om te denken dat de Oekraïners voorlopig blijven doorrammen en dat de Russen totaal oorlogsmoe niet snel genoeg de benen kunnen nemen. Sterker. De Russische lokale autoriteiten in Oekraine roepen de pro-Kremlin Russen en Russische kolonisten op om naar Rusland te vluchten. En die gaan ook massaal naar de grens. Russische ultranationalisten zeggen al maanden dat de hele massale inval een debacle is. Een ramp zelfs en roepen op tot algehele mobilisatie. De meeste westerse analisten denken niet dat het veel zin heeft om gigantisch veel mensen te sturen zonder training of training hebben gehad maar jaren soms decennia geleden. Te meer omdat het materiaal ook in deplorabele staat verkeerd.

Hoe Poetin zijn kop gaat redden is mij een raadsel.

Theodorus.Goldbach | 12-09-22 | 14:49

Misschien goed om er bij te vermelden dat Volkskrant, AD, Trouw en het Parool alle vier DPG kranten zijn. Die krijgen hun internationale artikelen uit een pool vandaan. Je mag ze 1 op 1 plaatsen en hooguit een paar zinnetjes aanpassen.

Haberdoebas | 12-09-22 | 14:49

Dit geen keerpunt noemen is wel heel voorzichtig. Ik weet niet wat er allemaal precies klopt aan de huidige beelden en info die tot me komt, maar het is duidelijk dat ze zich op de Russische staats-TV zorgen maken. Ik denk dat het juist heel hard kan gaan nu. Oftewel óf Rusland gaat All-in, en dat is voor niemand gezellig, óf Putin valt straks zelf uit een raam.

ventilatiesysteem | 12-09-22 | 14:48

Nou, als het zo doorgaat gaan de Oekrainers claimen dat het songfestival toch in Kiev gaat plaatsvinden

hotbrasil | 12-09-22 | 14:43 | 2

Het wordt pas echt leuk als Oekraine aankondigt dat EuroVisie dit jaar vanuit Moskou wordt georganiseerd.

_pacman_ | 12-09-22 | 14:50

Haha ja inderdaad

hotbrasil | 12-09-22 | 14:56

Hou me er niet zo mee bezig maar Oekraïne heeft al eerder een overwinning geboekt bij Charkiv (Charkov) en naderhand weer terug gedreven. Het is terreinwinst maar terrein is daar niet zoveel waard met die afstanden.
Het blijft een war of attrition die veel weg heeft van de het verloop van de Spaanse burgeroorlog. Daar behaalde het popular front ook overwinningen her en der maar ze verloren de oorlog. De geschiedenis zal het wel vertellen over een paar jaar. Ja ik hoop dat ze die Russen terug de grens over jagen maar ik ben bang dat dit nog heel lang gaat duren.

Zapata10 | 12-09-22 | 14:43 | 8

@Capt. Iglo | 12-09-22 | 14:59:
Inderdaad, omdat het niet mijn oorlog is en trouwens ook niet die van u of het Nederlandse volk in algemeen. Maar ik begrijp hieruit dat u naar het oostfront vertrekt? Denk eraan een warme jas mee te nemen, Bonaparte en Dolfie lieten ze thuis met alle gevolgen van dien.

Graaf_van_Hogendorp | 12-09-22 | 15:16

Daar ben ik ook bang voor. Het is maar een tijdelijk succes. Het offensiek in het zuiden, bij Cherson, verliep eerst even voorspoedig maar draaide uiteindelijk op een Oekraïense nederlaag uit met duizenden doden en zwaar gewonden en geen terreinwinst van betekenis.

Spie | 12-09-22 | 18:33
▼ 5 antwoorden verborgen

De Gasfutures lijken wel een keerpunt te hebben gehad, ruim onder de 200 nu.

Wattman | 12-09-22 | 14:40

Als ze die Russen nu over de grens wippen, vraag ik me toch af hoe het verder moet. Putin zal niet zeggen, ok my loss, boks. Ze kunnen moeilijk een paar duizend kilometer grens permanent met zwaar materieel bewaken.

Octavio | 12-09-22 | 14:39 | 4

@Waagmeester | 12-09-22 | 14:45: Geen probleem. Ze zeggen daar gewoon op de nationale televisie dat de speciale operatie is afgerond en een spectaculair succes is geworden!

CamaroHans | 12-09-22 | 15:38

Nou, als ik de discussies op de Russische televee zo zie die af en toe voorbij komen op Twitter, dan zijn ze thuis redelijk goed op de hoogte van de ontwikkelingen aan het front.

Waagmeester | 12-09-22 | 15:47

@Waagmeester | 12-09-22 | 15:47: precies: de reacties daar zijn bepaald niet mals, want het volk ziet het niet als een strategisch slimme terugtocht, maar als een schandelijk blijk van lafheid en verraad. Als er nou hard gevochten was en dat was op een n3derlaag uitgelopen, dat was heel pijnlijk geweest, maar dat had men beter kunnen verteren dan zonder slag of stoot het slagveld te ruimen. Dan kun je 1000 keer roepen dat het een slimme tactische zet was en dat je de oprukkende troepen zwaar gebombardeerd hebt, maar dat wist de smaad van zonder serieuze strijd op de loop gaan voor de Russische bevolking echt niet weg. De stemming op het internet is zeer kritisch en ook de commentatoren op de tv zenders geven de legerleiding en ook Poetin er flink van langs.

Spie | 12-09-22 | 18:27
▼ 1 antwoord verborgen

Ik neem al dat nieuws over hoe slecht het allemaal zou gaan voor de Russen en met Putin toch wel een beetje met een korreltje zout. Niet al te lang geleden zou de Russische economie kapot gemaakt zijn door embargo's, de Russen konden de oorlog onmogelijk nog betalen, de oligarchen zouden zich tegen Putin keren. Verder zou Putin ook kanker hebben.

De MSM is zo langzamerhand een soort roeptoeter geworden voor alles wat binnen haar eigen wereldbeeld valt. Niet dat ik de feiten niet geloof, maar de waarde die men er aan toe schrijft is vaak niet helemaal in lijn met de realiteit.

Terra | 12-09-22 | 14:37 | 6

Och, een enorme hoeveelheid land bevrijden in 6 dagen, waar de Russen maanden harde strijd voor voerden, is geen kletspraat van de MSM of zo. Het is gewoon een feit. Dat jij daar niet in gelooft zegt meer over jouw ziekelijke achterdocht (naam: "paranoia") dan over "de MSM".

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 15:02

@ Terra, jan huppeldepup
Doe eens linkjes? Ik vind je weergave van de Westerse MSM (pro-Oekraiens maar in mijn ogen behoudend en vooral voorzichtig) niet realistisch.

Jan, als dat in februari geschreven is, dan denk ik dat dat sloeg op 'willen we dat het in verkeerde handen valt?'. Is wel een ander verhaal.

Sjors W. | 12-09-22 | 15:16

@Sjors W. | 12-09-22 | 15:16: kijk bijv. Hier maar eens: een website van de oud medewerker van de VS inlichtingendienst, ik meen CIA. Daar vind je ook nog linkjes naar andere websites: sonar21.com/is-ukraine-steamrolling-r...

Spie | 12-09-22 | 18:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is onze oorlog!

Brabeaulander | 12-09-22 | 14:37 | 2

Scuzi, niet de mijne.

Zitvlak | 12-09-22 | 14:46

@Zitvlak | 12-09-22 | 14:46: de mijne ook niet, maar we hebben er allemaal last van en anders krijgen we er binnenkort last van.
Jij bent wellicht niet geïnteresseerd in de oorlog, maar de oorlog is wel geïnteresseerd in jou (vrij naar Bertold Brecht).

Spie | 12-09-22 | 18:14

Het maakt me niet uit als die oorlog maar zo lang mogelijk duurt. Ik heb geen zin in de terugkeer van BLM en klimaatalarmisme aan de top van het nieuws, om maar eens een paar rampen te noemen.

skoftig | 12-09-22 | 14:36 | 1

De oorlog is nu toch al door Linda verdrongen?

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 15:03
-weggejorist-
Dubbelepunthoofd | 12-09-22 | 14:35 | 3

Serieus benieuwd hoe Rusland dit gaat ombuigen. Ik heb een donkerbruin vermoeden en dat komt neer op HEUL VEUL personeel er tegenaan gooien. Denk dat echt als een soort enemy at the gates.
Simpelweg als je alleen al ziet hoe gedemoraliseerd het Russische leger nu is, dat is echt bizar. Tel daarbij op dat ze met steeds oudere wapens gaan vechten, ja echt oude shit, zowel in handwapens als tanks etc, niet tot nauwelijks luchtsteun....
En dan heb ik het nog niet eens over de enorme stapels aan munitie en materieel dat wordt achtergelaten in hun vlucht.... het Oekrainse leger kan maanden vooruit met die meuk. Hele tankcolones worden achtergelaten. Bizar om te zien.

Behangdelul | 12-09-22 | 14:34 | 2

Ze kunnen dat niet. Door hun materieel heen maar vooral door hun soldaten heen. En zoveel huurlingen kan Moskou niet eens meer betalen, laat staan met wapens uitrusten. En waar zijn die soldaten uit Syrie die zouden meevechten? Ik heb ze niet gezien en Kadyrov is alweer naar huis gegaan waar hij mooie TikToks opneemt op het marktplein van Grozny.

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 15:05

Voor de relatie tussen de EU en Rusland maakt het inmiddels nauwelijks meer uit of Oekraïne wint of verliest. Dat gas gaat voorlopig niet meer onze kant op stromen. Met dank aan het strategisch inzicht van onze leiders. Een kleuter had dit kunnen voorspellen.

tectonicos | 12-09-22 | 14:33 | 3
-weggejorist-
ChalinaRosa | 12-09-22 | 14:54

Dat gas boeit me echt geen moer. Ik ben maar gewoon Jan Modaal maar laat me niet chanteren met een hoge gasprijs. Als je vind dat je leven hier een dramatische wending heeft genomen omdat je wat minder lang kan douchen en een trui moet aandoen als je met je reet op de bank ligt te zappen ben je wat mij betreft af.

CamaroHans | 12-09-22 | 15:44

@CamaroHans | 12-09-22 | 15:44: maar je baan interesseert je wel, toch? Veel Duitse en Italiaanse industrie, bijv. Kunstmestfabrieken, hoogovens, aluminiumsmelterijen en andere energie-intensieve industrie gaat bij dergelijke energietarieven gewoon kapot en daar hebben toeleverende en verwerkende industieën ook last van. Gevolg: een flinke toename van de werkeloosheid in de EU.
In Azië, een belangrijke groeimarkt, hebben ze daar geen last van, want daar levert Rusland zelfs momenteel gas en olie met een korting op de wereldmarktprijs. Dus een veel sterkere concurrentiepositie op de wereldmarkt. Rusland levert dat trouwens nog steeds meer geld op dan begroot, want de prijzen zijn door de Oekraïne crisis flink gestegen.
Alles bij elkaar is de situatie voor de meeste EU burgers dus vrij zorgelijk.

Spie | 12-09-22 | 18:10

Het zogenaamde 2de sterkste leger ter wereld is na 6 maanden oorlog in Oekraïne het 2de sterkste leger in Oekraïne. Tellen de boeren ook mee, want dan is het derde.

BasBr | 12-09-22 | 14:32 | 1

Is Oekraïne daarmee nu het tweede sterkste leger ter wereld geworden?

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 15:06

Lol, De Limburger en de Telegraaf is 1 krant waarbij De Limburger toestemming heeft om lokaal nieuws uit te brengen.
De rest is een kopie van de Telegraaf

Arendsoogje | 12-09-22 | 14:32 | 1

Goh, het AD heeft: de Stentor, Tubantia, de Gelderlander, het ED, Brabants Dagblad, BN DeStem. Allemaal kopies met lokaal nieuws...

redthehaghue | 12-09-22 | 14:43

Rusland stelt militair, blijkt nu na een half jaar oorlog, geen flikker meer voor.
Moreel en materieel is bagger. Ook voor de atoombom hoef je niet bang te zijn, die doen het vast allemaal niet meer. Alles roest daar weg.

pibasso | 12-09-22 | 14:32 | 8

@Spie | 12-09-22 | 15:01:
"Als ze verslagen waren rond Charkov, maar ze hadden zich teruggetrokken."

Ah ja joh! Het was allemaal tactiek? Mijn neus Spie. Het was een smadelijke vlucht, een "rout" zoals de Engelsen zeggen. Geen houden aan, ieder voor zich, wegwezen naar huis. Op de fiets, met geroofde autos, alles was oke, als ze maar weg konden komen. Niks terugtocht. Het is een blamage alleen jij ziet de rozen nog boven de mestvaalt groeien.

Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 15:06

@Spie | 12-09-22 | 15:01Hahahahahaha

Ashtrey | 12-09-22 | 15:09

@Beste_Landgenoten | 12-09-22 | 15:06: Dan hadden er stapels lijken van Russische soldaten moeten liggen en dan was het oprukken van het Oekraïense leger veel langzamer gegaan.
Dit soort snelheden bereik je alleen als je geen tegenstand ontmoet. Reken je niet rijk.

Spie | 12-09-22 | 17:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Battle of the Bulge was ook als keerpunt bedoeld en had zeer tijdelijk behoorlijk effect. De rest is geschiedenis.

_pacman_ | 12-09-22 | 14:31 | 6

@BASinnic | 12-09-22 | 14:44: dat is in oekraïne ook het geval: Rusland heeft een zwaar overwicht in de lucht en in de artillerie.

Spie | 12-09-22 | 15:03

@Spie | 12-09-22 | 15:03 hahahahaha

Ashtrey | 12-09-22 | 15:08

@Spie | 12-09-22 | 15:03: U heeft de laatste tijd het nieuws niet gevolgd geloof ik? De artillerie schiet eigenlijk alleen op stedelijke gebieden omdat ze niet weten waar hun vijand zich bevind. De luchtmacht is zo goed als uitgeschakeld en durft alleen nog vanuit Rusland op Oekraïense doelen te vuren.

CamaroHans | 12-09-22 | 15:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit duurt niet lang meer en Putin moet zich zorgen gaan maken. Volgens hardnekkige geruchten wordt er onderhandeld over de overgave van de ingesloten Russische soldaten in Kherson. Op de Russische TV wordt hardop gezegd dat de oorlog niet meer gewonnen kan worden. Belangrijke logistieke knooppunten hebben de Russen op moeten geven zodat de aanvoer van materieel over het spoor (belangrijkste transportmiddel voor het Russische leger) steeds lastiger wordt. Op de Russische TV wordt niet meer gesproken over de (onafhankelijke) Republiek Donetsk, maar over de regio Donetsk. De Russen hebben zich er blijkbaar al bij neergelegd dat Donetsk verloren is.

ED-209 | 12-09-22 | 14:31 | 3

hebben ze het op de Ruski tv inmiddels over een oorlog?

sioux_ | 12-09-22 | 14:33

Het leger van de russen bestaat in het oosten uit een frontlinie, gevolgd door niemandsland en dan de grensbewaking met rusland. Of zoals het is gaan heten "just the roads" twitter.com/kamilkazani/status/151152...

Sqbar | 12-09-22 | 14:36

Keerpunten bestaan niet. Terug kan niet. Het is altijd 'hoe nu verder?'

Leptob | 12-09-22 | 14:31 | 3

alea iacta est

sioux_ | 12-09-22 | 14:34

@sioux_ | 12-09-22 | 14:34: Allez, ja. Jacta est. De oude Julius kwam net bij de Belgen vandaan toen hij dit zei. Is een beetje verbasterd door Suetonius.

ParadiseLost | 12-09-22 | 14:40

Wat een domme quote....

Reaguurder_X | 12-09-22 | 14:47

Het kan verkeren.

hetmoetdanmaar | 12-09-22 | 14:31

De oorlogen in Tsjetsjenië hebben uitgewezen dat Rusland/Poetin een lange adem heeft. Bovendien draait het meer om mensen dan om oppervlakte grond wat bezet wordt. De vraag is hoe lang de beide oligarchen Zelenski en Poetin genoeg mensen weten te mobiliseren om de oorlog voort te zetten. In Georgië waren de mensen verstandiger: ze gingen gewoon naar huis, en de oorlog was snel over.

Peter_K | 12-09-22 | 14:30 | 2

Ik denk dat Oekraïne aan het langste eind trekt. Als Rusland gaat mobiliseren dan moeten ook ineens kinderen van in Moskou en St Petersburg wonende invloedrijke figuren het leger in. Dat kan Putin zich helemaal niet permiteren. Sowieso moeten al die gedemotiveerde recruiten dan nog een paar maanden trainen voordat ze effectief inzetbaar zijn. Ondertussen worden er al maanden hordes Oekraïners getraind in bijvoorbeeld de UK. Ze zijn nu zelfs op het punt dat je helemaal niet meer het leger in hoeft als je als 18+ teruggaat naar dat land.

Leyolm | 12-09-22 | 15:08

Zelensky is geen oligarch en Rusland heeft de eerste Tsjetsjeense oorlog vernederend verloren. Verder staan Oekraïners te trappelen om naar het front te mogen. Er zijn wachtlijsten.

Theodorus.Goldbach | 12-09-22 | 15:13
-weggejorist-
Ashtrey | 12-09-22 | 14:29

Keerpunt bleek in Kiev hoe slecht het russische leger was en nu bewijzen ze het in het oosten en zuiden nogmaals..

Geilbaard | 12-09-22 | 14:28 | 1

Geen keerpunt, geen keerpunt, enz. Als het wel een keerpunt blijkt te zijn herinnert geen krant aan zijn verkeerde oordeel, want gelukkig is de bokking er al in verpakt. Who wants yesterday's papers?

J.P.Drapeau | 12-09-22 | 14:23

Toch heb ik wel respect voor de russen, ze zijn nu beroemd als het snelste leger ter wereld. Alleen aan de richting naar het front moeten ze nog werken.
ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/8...

jan huppeldepup | 12-09-22 | 14:22 | 4

Lol!!

roberto9715 | 12-09-22 | 14:28

Ze zijn ook inmiddels de grootste wapenleverancier aan Oekraine.

omanders | 12-09-22 | 14:32

@jan huppeldepup
Italiaanse tanks? Sorry kon het niet laten om die grap met een baard te maken.

Basil Fawlty | 12-09-22 | 14:53
▼ 1 antwoord verborgen

Als de Limburger het zegt, dan is het waar.
Stiekem hebben die lui overal ter wereld goed geïnformeerde correspondenten, en doen ze Limburg voor de grap erbij.

Vage_eddie | 12-09-22 | 14:21

Het is wel een belangrijke slag. Rusland laat er nummeriek meer wapens en ammonutie achter dan dat Duitsland en Frankrijk samen hebben gedoneerd. Gaat even niet over de kwaliteit, maar de tanks die meer dan 10+ in aantal zijn gevonden, die gaan zeker ingezet worden bij het volgende offensief.

Die oorlog in Oekraïne kan heel abrupt eindigen, of nog een hele periode dooretteren. Onder ‘specialisten’ zal er geen consensus zijn.

Ik denk zelf dat het funest voor Poetin zal zijn als Oekraïne nogmaals een front doorbreekt en Luhansk of Donetsk bevrijd van bezetting.

Bijzonder is hoe de Russische overheid en media de oorlog spinnen. Dat gebeurd met zodanige leugens, dat wanneer de waarheid de leugen inhaalt, dat het opeens heel onnuchterend zal werken. Twijfel of de politieke stabiliteit dan niet opeens Sovjet 2.0 stijl is. Als een luchtkasteel zakt het in elkaar.
Puur militair gezien kunnen de Russen het wel lang uitzingen, maar denk dat ze telkens stukken grond ingaan leveren totdat de frontlinie het smal stukje van de krim is dat ze absoluut niet willen opgeven.

Dr.Platypus | 12-09-22 | 14:19 | 10

In de fundamentele economie (hout, voedsel, fossiel) komen ze best ver. Alleen de high tec industrie ligt op zijn gat. En de gewone industrie, zoals wagons van treinen, die raken ook geparkeerd omdat de wiellagers uit Zweden komen en ze die zelf niwt kunnen maken. Al die ruwe grondstoffen krijgen ze daardoor niet van a naar b. Vliegtuigindustrie ligt ook op zijn gat.

Dr.Platypus | 12-09-22 | 15:19

@ParadiseLost | 12-09-22 | 14:56:
Onbedoeld de grappigste comment van het jaar. "Het gaat daar prima, ze kunnen het net zolang uithouden als Noord-Korea." Ja, en wat genieten die mensen in Noord-Korea dagelijks van het leven in Noord-Korea. Dat werkt daar misschien omdat ze niet beter weten, maar met die kwaliteit van leven gaat de Rus niet meer akkoord, gok ik. (Overigens is mijn voorspelling dat ze dan de horige zijn van Azië uiterst correct).

Sjors W. | 12-09-22 | 15:19
▼ 7 antwoorden verborgen

Goed nieuws vanuit Oekraïne maar laten we ook Zweden niet vergeten mensen!

D-Fens_1963 | 12-09-22 | 14:19 | 1

Als je maar lang genoeg wegkijkt haalt de realiteit je vanzelf een keer in.

Spring Bruissteen | 12-09-22 | 14:21

Keerpunt in dit conflict?? Misschien is het zo en jaagt Oekraïne de Russen het land uit. Maar er zijn alleen maar verliezers en 1 winnaar. De gevluchte Oekraïners, de gevluchte en vluchtende Russisch-talige Oekraïners en alle mensen die geen Russisch gas meer kunnen stoken zijn de verliezers. Joe Biden is winnaar, Europese landen zijn nu en in de toekomst aangewezen op Amerikaans Fracking gas wat in de vorm van LNG tot ons komt. Knap staaltje!

Toetsiemonster | 12-09-22 | 14:19 | 7

LNG halen wij voordeliger uit W-Afrika en Algerije nan uit de USA. Canada en Australie hebben ook meer dan genoeg. We hebben de Russen echt nergens voor nodig.

bdn01 | 12-09-22 | 14:44

West-Oekraïne, Polen en Baltische staten schijnen vol te zitten met schalie gas. Hup winnen die hap. Die morbide Timmerfrans met zijn footprint van 100 menseh kan de scheit krijgen. https://wwwPUNTredditPUNTcom/r/europe/comments/37gjtw/map_of_european_shale_gas_basins_2014_data/

Ierse_Setter | 12-09-22 | 15:10

@Trekhaas | 12-09-22 | 14:25: Nauwelijks. De hele EU trekt Groningen in een jaar leeg, then what? Terug naar bomen stoken?

NL kan jaren door op eigen gas, maar als de hele EU hiertegen bodemprijzen komt tanken, dan zitten wij straks nog steeds met getroffen Groningers, maar hebben we geen cent overgehouden...

ReyNemaattori | 12-09-22 | 16:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik las graag de boeken van Tom clancy en volgens die volgorde van boeken. Komt er na de aanval en oorlog in Oekraïne. Een aanval van China in Rusland. We wachten netjes af of hij gelijk krijgt.

Snap_het_ook_niet | 12-09-22 | 14:18

Het keerpunt was er al eind februari, begin maart. Dit is een vervolg daarop.
Antwoord is dus: nee.

guldenmiddenweg | 12-09-22 | 14:17 | 2

De levering van HIMARS was het keerpunt volgens mij. Snel en nauwkeurig op afstand kunnen treffen zorgt ervoor dat de informatie die Oekraïne krijgt over de Russische troepen direct nuttig gebruikt wordt.

Trekhaas | 12-09-22 | 14:23

@Trekhaas | 12-09-22 | 14:23: Ik denk zelf meer aan de Javelins en andere moderne middelen (drones in samenwerking met artillerie). De opmars van de Russen stokte al vrij snel en hele kovooien werden afgeknald. Begin april moesten de Russen al vertrekken uit het noorden van Oekraïne met zeer zware verliezen in manschappen en materieel.
Maar die HIMARS hebben zeker hun steentje bijgedragen!
Tot nu toe heeft Rusland nog geen enkel antwoord gevonden op oorlogje voeren 2.0.

guldenmiddenweg | 12-09-22 | 14:28

Interessant artikel op Al Jazeera, wat als Poetin overlijd. iig komt er dan sowieso geen pro westerse en democratische macht. Kan niet linken. Koptekst van artikel is: "Russia post-Putin: What happens if the president suddenly dies?"

Cornelis12 | 12-09-22 | 14:16 | 1

Krijg er een beetje een keerpunthoofd van.

Forwaards | 12-09-22 | 14:16
-weggejorist-
Spie | 12-09-22 | 14:14 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer Zelensky bij de Krim aankomt.

impy | 12-09-22 | 14:13 | 3

Of aan de poorten van het Kremlin rammelt.

goedverstaander | 12-09-22 | 14:16

Gaat hij dan via Stalingrad?

dekruidenier | 12-09-22 | 14:32

Die Russen kunnen dus écht niks.

overVecht | 12-09-22 | 14:13 | 7

@theo-is-dood | 12-09-22 | 14:37: hadden geen moer gekund zonder ja wel: Amerikaanse steun. Dat ze nazi-Duitsland verslagen hebben (nadat Stalin eerst gemene zaak had gemaakt met zijn grote vriend Adolf Hitler!)weten we inmiddels wel. De Sovjetkant had indertijd heel andere grenzen als Rusland nu (tot frustratie van Poetin zoals we inmiddels weten) dus een groot deel van die miljoenen slachtoffers zou nog weleens uit landen afkomstig kunnen zijn die zich maar al te graag aan de wurggreep van moedertje Rusland wilden/willen onttrekken.

BenZen | 12-09-22 | 15:30

@theo-is-dood | 12-09-22 | 14:37:

En hoeveel miljoen slachtoffers maakte Stalin aan Sowjetkant?

Zelfs de Russische soldaten die Berlijn plunderden werden naar goelags in Siberië gestuurd. Omdat sommigen van hen sigaretten en chocola van Amerikaanse soldaten hadden gehad.

Dandruff | 12-09-22 | 16:10

@theo-is-dood | 12-09-22 | 14:37: De Russen hebben inderdaad effectief die oorlog gewonnen.
De USA verloor in de hele oorlog ca. 420.000 mensen (minder dan Engeland), het kleine Polen ca. 5 miljoen, en Rusland naar schatting 24 miljoen mensen.
Hitler was een gestoorde en gewetenloze dictator, zijn enige pech was dat Stalin een nog veel grotere gestoorde en gewetenloze dictator was.

funda | 12-09-22 | 16:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Het keerpunt bij Napoleon en ook Hitler was de winter. We wachten af.

Cornelis12 | 12-09-22 | 14:13 | 2

In Finland ook.

Kapitein Sjaak Mus | 12-09-22 | 14:14

Hebben de rayonhoofden al gesproken?

funda | 12-09-22 | 16:17

Het enig mogelijke keerpunt in deze oorlog is als Putin's hoofd van zijn romp is gescheiden (of andersom) of iets soortgelijks. Hij moet in ieder geval gestopt zijn met ademhalen. De meest bloedeloze manier is als gematigde geesten in het Kremlin hem een enkeltje eeuwige jachtvelden verschaffen.

goedverstaander | 12-09-22 | 14:13 | 6

@Sjors W. | 12-09-22 | 14:42: Nikita natuurlijk, ipv Leonid, stop de klok.

Sjors W. | 12-09-22 | 14:43

@Wattman | 12-09-22 | 14:29: Bij de term 'gematigde geesten' moet u natuurlijk niet aan de boezemvriendjes van Putin denken die wij geregeld in het nieuws zien. Het gaat om de schil eromheen.

goedverstaander | 12-09-22 | 15:01

@goedverstaander | 12-09-22 | 15:01:

Hij gaat niet met de fiets naar het werk zoals Rutte, je komt er nooit bij tenzij hij je uitnodigt.

Dit is geen politicus maar een zware gangster.

Wattman | 12-09-22 | 15:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Putin valt uit raam vliegtuig. Geen opzet vermoed

funkyd | 12-09-22 | 14:11

Is er een Nederlands woord voor fog of war? Ik durf niet te speculeren, maar het lijkt me een morele opsteker. Een leger zal natuurlijk ook om zware verliezen te vermijden terugtrekken en elders een verdedigingslinie organiseren.

Laten we Clausewitz maar aanhalen:
Der Krieg ist das Gebiet der Ungewißheit; drei Vierteile derjenigen Dinge, worauf das Handeln im Kriege gebaut wird, liegen im Nebel einer mehr oder weniger großen Ungewißheit. Hier ist es also zuerst, wo ein feiner, durchdringender Verstand in Anspruch genommen wird, um mit dem Takte seines Urteils die Wahrheit herauszufühlen.

Diotima | 12-09-22 | 14:09 | 3

We hadden er wel een term voor, maar ja, wegbezuinigd.

Sjors W. | 12-09-22 | 14:12

@Sjors W. | 12-09-22 | 14:12: tegenwoording moet je 'mist, mist, mist' roepen

Risingson | 12-09-22 | 14:21

@Risingson | 12-09-22 | 14:21:
Is dat niet verwarrend? Want neem aan dat 'pang, pang, pang' door de tegenpartij in de oefening met 'mis, mis, mis' wordt beantwoord. Een beetje Brabo of Limbabwaan spreekt die 't' wat zachter uit en dan ga je miscommunicatie krijgen.

Sjors W. | 12-09-22 | 14:54

Terugtrekken en daarna weer vol doorstoten.

Steve1234 | 12-09-22 | 14:09 | 2

Waarmee? Ze doneren het meeste van hun meegebrachte ijzergoed aan de UAF.

Zure_Kwark | 12-09-22 | 14:52

@Zure_Kwark | 12-09-22 | 14:52: Misschien moet je even een kaart met de frontlinies erbij pakken. De ukr hebben slecht een gaatje geslagen in het noordelijke front en hebben direct doorgestoten. Alleen is het front ongeveer 50x zo groot. En de UKR hebben zo’n beetje hun hele leger daar ingezet. Ik hoop vam gamser harte dat ze Putin eruit trappen maar je moet wel realistisch blijven. Dat speldeprikje gaat niets opleveren helaas.

HA BIER!1! | 12-09-22 | 16:48

Ik ben meer geïnteresseerd in de mening van Kees Bruin, Beste Landgenoten en Theodorus Goldbach. Zij hebben er tenslotte voor gestudeerd, en ik (helaas) niet...

Après toi | 12-09-22 | 14:07 | 6

@Kapitein Sjaak Mus | 12-09-22 | 14:11: En wat dacht je van de Koreaanse slet?

Tashtego | 12-09-22 | 14:20

@Tashtego | 12-09-22 | 14:20: Dat is mijn grote voorbeeld, hij heeft het reaguren een nieuwe dimensie gegeven.

Après toi | 12-09-22 | 14:25

@Après toi | 12-09-22 | 14:25: Ik mis hem ook wel, hij stond altijd klaar met een contraire mening. Dat is soms goed voor de discussie, om de zaak eens op te schudden.

Tashtego | 12-09-22 | 14:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Jaren zal de oorlog duren.

Wattman | 12-09-22 | 14:06 | 1

Klopt.
In feite loopt dat Oekraine conflict al zo'n 8 jaar, en daar gaan de Russen voorlopig niet mee stoppen.

vliegende knorrepot | 12-09-22 | 14:53

De nederlandse experts hebben het tot nog toe meestal radicaal misgehad dus het zou een keerpunt kunnen zijn..

Geilbaard | 12-09-22 | 14:05 | 1

Ik vrees dat ze er ook nu weer falikant naast zitten omdat men de wens verwart met de feitelijke omstandigheden. Net als veel linkse politici kiest men ervoor om de ogen te sluiten voor praktijkproblemen die het linkse denkraam verstoren.
Helaas gaat de werkelijkheid daarmee niet weg en dat gaan we deze winter in het westen aan den lijve ondervinden, vrees ik.

Spie | 12-09-22 | 14:45

Zodra de oorlog stopt lees ik er weer artikelen over. Nu laat iemand een scheet richting Rusland en worden er gelijk weer nietszeggende artikelen het internet opgeslingerd.

halfvolle glas | 12-09-22 | 14:05 | 1

Ik moet altijd zo lachen als Ko Colijn weer op komt draven. Die beste man is zo geweldig uit de tijd, en heeft iedere vernieuwing sinds pakweg USSR/Afghanistan volledig gemist.

Sjors W. | 12-09-22 | 14:21

Het echte keerpunt van deze hele ellende bestaat uit een gedachte in het hoofd van Poetin.
'Laten we hier mee stoppen.'

AdvocatusDiaboli | 12-09-22 | 14:05

Nou prima allemaal. Maar ik vrees dat de al te fanatieke anti-Rusland politici in de EU alleen maar olie op het vuur gaan gooien. Nu Rusland dreigt te verliezen is er maar 1 optie mogelijk. Poetin een zo waardig mogelijke uitweg geven.

Een kat in het nauw maakt rare sprongen en Poetin is een kat in het nauw met kernwapens... Dus voor alle Paternottes en EU adepten als een gorilla op de borst beginnen te roffelen en victorie kraaien. Laten we nu aanbieden de sancties op te heffen als ze volledig terugtrekken. Bijvoorbeeld...

BBRDWR | 12-09-22 | 14:05 | 10

Ik snap dat gekruip voor de Russen nooit. Zij mogen alles zeggen en dan moet de rest dat maar slikken, maar op het moment dat ze een keer uitgelachen worden roepen er westerlingen 'doe nou niet zo gemeen daar kunnen ze niet tegen'. Wil je ze ook een participatiemedaille geven, en een oorkonde 'goed oorlog gevoerd. Ook al heb je kansloos verloren, we zijn toch trots op je'?

Sowieso kun je het niet beide kanten op hebben. Of ze lezen wel wat er hier gezegd wordt (dan zegt de Rusland-adept 'je kunt wel roepen maar die informatie bereikt ze daar toch niet') of ze lezen het toch niet, dus dan kun je gewoon roepen wat je wil.

Sjors W. | 12-09-22 | 14:24

Is er nog plek naast Lenin?

Lu_Tze | 12-09-22 | 17:47
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
UnderTheDevil | 12-09-22 | 14:03 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Puting DOOD gevonden in zijn bunker in Moskou. Dat is het keerpunt in de oorlog.

Kareldetweede | 12-09-22 | 14:02 | 3

Juist.

Dandruff | 12-09-22 | 14:04

Hoe dan?
Bunkers hebben meestal geen ramen!

Kapitein Sjaak Mus | 12-09-22 | 14:13

@Kapitein Sjaak Mus | 12-09-22 | 14:13:
Trappetje dan? Of rolt onze judo-master daar te soepel vanaf?

Sjors W. | 12-09-22 | 14:25

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen