Arbeidsinspectie controleerde in 12 jaar NUL keer bij bagagesjouwers Schiphol
Nul keer
De Nederlandse arbeidsinspectie heeft in de afgelopen twaalf jaar niet één keer gecontroleerd op het zware werk van bagage- en vrachtmedewerkers op Schiphol. Niet één keer. Maar wel: nul keer. Schiphol wordt immers al jaren bestuurd door de brave PvdA'er Dick Benschop die tonnen per jaar krijgt om ervoor te zorgen dat iedereen zijn werk onder prettige omstandigheden kan doen en het klootjesvolk van Nederland niet zes uur in de rij hoeft te staan om in een vliegtuig gepropt te worden. Daarom liep het in de afgelopen twaalf jaar op Schiphol allemaal op rolletjes, behalve dan dat extreem veel medewerkers gezondheidsklachten hebben omdat de normen continu werden overschreden. Maar ja, wat had u dan gedacht? Dat de arbeidsinspectie zou inspecteren hoe het staat met de arbeid?
Reaguursels
InloggenBagage afhandelaars worden als oud vuil behandelt
Voor Corona werd het nog redelijk betaald.
Nieuw management heeft dat terug gedraaid naar iets boven minimum loon
Voor jou 10 anderen.
Nu wilt niemand dit werk doen.
Een her opleiding tot buschauffeur betaald beter betere uren en compensatie vergoeding als je in het weekend en s avonds moet werken en goede regeling tussen werk en rust
Ik snap het ook niet waarom niemand als begage sjouwer wilt werken
En vanochtend op de radio, Marcel Levi in reactie hierop: En toen ik ziekenhuis directeur was stonden ze iedere zes maanden, soms ieder kwartaal op de stoep als we een keer tien minuten te laat waren gaan pauzeren.
Je hoeft er niet te werken toch?
Maar wel fijn als er iemand werkt als je op vakantie gaat.
Dick Benschop, de veroorzaker van heel veel lichamelijk leed. En dat terwijl hij zelf jaarlijks zijn tonnetjes binnenharkt. Wat zou er toch moeten gebeuren met dat soort schoften?
Let's get medieval on his ass!
Ik heb die lage lonen nooit begrepen. Als elke passagier 1 euro zou betalen voor afhandelen van bagage dan kunnen er 10 man à 20 euro per uur bruto een vliegtuig met 200 passagiers leegtrekken. Wat ongeveer een half uur kost.
Die betalen al voor afhandeling. Schiphol is voor 70% eigendom van de staat en 20% van de gemeente Amsterdam. Dus overheidsbedrijf, dus uitknijpen van de passagiers en personeel want het geld kan niet gemist worden.
Schiphollen is niet voor niets een uitdrukking geworden: nl.m.wikipedia.org/wiki/Schiphollen
Zo lang de mensen maar niet om een uitkering komen. ze knijpen een oog toe. downplayen, niks aan de hand. Ik heb er zelf ook gewerkt 23:00 beginnen de volgende middag 13:00 stond ik er nog, kun je nog even 1 kist doen??en daarna weer nog even 1 kist,.. zonder pause. Eten pikten we dat bestemt was voor de passagiers.
allemaal malafide uitzendbureau's. Harde werkers die jongens, maar het loonstrookje niet begrijpen. Zorgplicht hahahaha, uitbuiterij.
Bij kleine bedrijven gewerkt op de financiële afdelingen. Minstens een keer per vier a vijf jaar belastingcontroleurs gezien.
Bij een grote multinational gewerkt op finance. Vele jaren (met plezier overigens). Never nooit ook maar een controleur gezien. Nee hoorde ik dan, dat hoeft niet. Accountantsrapport is voldoende. Zo zal het ook wel bij de arbeidsinspectie gaan. De interne Arbodienst zegt dat alles goed is, maakt mooi rapport en dat is voldoende. Wedden dat ze wel kleine bedrijven controleren (terecht) die geen eigen arbodienst hebben.
De laatste keer dat de Arbeidsinspectie op Schiphol gecontroleerd heeft, is er door ze gesignaleerd dat het niet deugde. Daarna zijn ze niet meer langs geweest, en Schiphol zelf heeft niets gedaan met de gesignaleerde misstanden.
Dus, zowel de Arbeidsinspectie als Schiphol zitten fout.
Overigens een bekend fenomeen: problemen worden nog wel door deze of gene instantie gesignaleerd, maar er wordt vervolgens niets aan gedaan. Dat zie je overal en nergens, falende overheden, corrupte particuliere bedrijven die hun foute gang blijven gaan.
De regelrechte kudt smoes die Schiphol gebruikt
Wij hebben er niets mee te maken dit zijn zelfstandige bedrijven die ingehuurd worden door luchtvaartmaatschappijen
@Jacktheflipper | 07-09-22 | 18:48: als Schiphol hol echt wil is het vandaag geregeld
De overheid zet al decennia lang in op minder toezicht, de marktpartijen moesten meer aan 'zelfregulering' gaan doen. Arbeidsinspectie, milieudiensten, keuringsdienst van waren, bouw- en woningtoezicht en nog veel meer zijn allemaal flink ingekrompen. De hierdoor vrijgekomen fte's zijn vervolgens ingevuld met beleidsmedewerkers en persvoorliegers.
Mensen met kennis van zaken vervangen door theoretisch opgeleide alfa's. Maar wel allemaal universitair opgeleid, dus degene die daar leiding aan geeft kan een schaal hoger op de salarisladder.
Hetzelfde verhaal met kantine, schoonmaak en plantsoenendiensten; allemaal afgestoten en uitbesteed. Die mensen moeten met veel slechtere arbeidsvoorwaarden aan het werk, om de paar jaar een andere baas, want nieuwe aanbesteding (personeel 'mag' mee naar de nieuwe uitvoerder). De vrijgekomen fte's worden weer opgevuld met mensen die 3 tot 5 keer zoveel verdienen, en alleen maar papier produceren.
Bekend verhaal, en je ziet het inderdaad overal. Steeds meer min of meer hoger opgeleide papierschuivers, die géén opleiding genoten hebben in het werkveld waarin ze terecht komen. Die dus eigenlijk van niets weten.
Vervolgens gaan ze ook nog 'expertise' van buiten inhuren, omdat ze er zelf geen bal vanaf weten, en de verantwoordelijkheid graag van zich af schuiven.
Als die ingehuurde partij er dan ook nog eens weinig vanaf weet, krijg je dus allerlei wanbeheer en ongein.
Zie Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en allerlei andere (semi-) overheidsinstellingen, waar het intussen wemelt van de persvoorlichters en managers, die allemaal - als het er echt op aan komt - van toeten noch blazen weten.
@KeesBruin | 07-09-22 | 13:16:
Juist allemaal een HBO management opleiding. Kennis opgedaan van Amerikaanse business consultants boeken. En een lidmaatschap van D66
Die alles vergallen
Tegen de tijd dat ze er achteraan komen dat ze in component zijn vertrekken ze weer om ergens anders de boel voor anderen te verneuken.
Ergste is nog dat de gemiddelde CEO een dikken pik krijgt van de snelle praatjes van die lui
Als je met 140 uit de bocht vliegt op een provinciale weg kun je daar ook niet de politie de schuld van geven omdat er geen snelheidscontrole was. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, Schiphol ook.
Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid: dat geldt dus ook voor de Arbeidsinspectie.
@Schadenfreude | 07-09-22 | 13:30:
Zo werkt het niet meer in Nederland.
Kijk maar eens naar de gemiddelde rechtzaak in Nederland ik heb wel iemand dood gereden maar is de schuld van de ander.
Helaas gaat justitie vaak mee in dat argument
De laatste 10 jaar is het een drama bij overheid en semi overheid qua veiligheid, onderhoud en procedures. Geen eigen technisch personeel meer bijvoorbeeld. Uurtje-factuurtje tussenpartijen en erg veel personeel geselecteerd op huidskleur en geslacht dat keuzes moet maken maar dat niet doet want stel je voor dat je weet waar je mee bezig bent en een mogelijk risico neemt dat je glansrijke carriere zou kunnen belemmeren.
Nee, vooral geen verantwoordelijkheid nemen. Daarom huren al die overheidsinstellingen aan de lopende band adviesbureaus in, waarachter ze zich kunnen verschuilen, mocht het mis gaan. Zelf weten ze niets meer. Zie je overal en nergens.
Die vuurtoren van Huisduinen, de Lange Jaap, die ineens op omvallen zou staan. Zo'n farce was vroeger totaal ondenkbaar geweest, maar niemand bij Rijkswaterstaat die daar nog op let, of er sjoege van heeft. Het is een drama, zoals u zelf in uw eerste zin al aangeeft.
Rijkswaterstaat is een van de allerergste idd. Geen kip te vinden met praktische kennis, wel hordes universitair geschoolden met nauwelijks kennis in dit vakgebied. Bizar, zeker als je de staat van sommige objecten ziet.
Wat gaat er eigenlijk wel goed bij onze overheid?
CJIB en alle zaken rondom burgerhaat
De toeleveranciers van menselijk kapitaal blijven buiten beeld. Dat zijn de ¨uitzendburo´s¨. Voor Schiphol heeft dat veel voordelen. Voor de menskrachten veel nadelen. Het zijn strijkstokken van jewelste.
Dan, voor een koffer betaalt een passagier tussen de 35 en 60 euro.
Zo komen de mensen die het zwaarste werk leveren er bekaaid vanaf. Wat minder naar renteniers en Franse oplichters dus en wat meer naar de mensen die economisch nog wel iets betekenen. Zo kun je met korter werken ook een gezin onderhouden.
Overigens is platformwerk laden van vliegtuigen nogal divers. De grote vloot (wide bodies) is weinig handwerk. De kleinere toestellen zijn handjes-intensief. Het zwaarst zijn de kleine vliegtuigen van Cityhopper. Zomer. winter, zeven dagen per week gaat het 20 uur per dag door. De muizen hebben maar heel even om de troep op te vreten...
Het werk blijft al met al gevaarlijk, zwaar en ongezond. En kun je het vergelijken met het leger. Je bent geschikt of ongeschikt.
De overheid kan met het opleggen van regeltjes altijd makkelijk het belerende vingertje opsteken naar het bedrijfsleven maar hun eigen zaakjes op orde hebben en houden, ho maar.
Hoezo controleren? De slager die zijn eigen vlees keurt zeker.
Aandeelhouders Schiphol
Staat der Nederlanden 129.880 aandelen A (69,77%)
Gemeente Amsterdam 37.276 aandelen A (20,03%)
Gemeente Rotterdam 4.099 aandelen A (2,20%)
Groupe ADP 14.892 aandelen B (8,00%)
Totaal 186.147 aandelen (100,00%)
Met meer als 90% overheidsaandeel.
arbeidswetcontrole??
covidondersteuningcontrole?
hahahahaha
Nsderland wordt wakker svp
Scherp. Ze komen liever bij je op kantoor vertellen dat je stoel 2 centimeter hoger moet.
12 jaar geen controle waar het werk het zwaarst is.
Sorry, maar dat is echt heel vreemd.
Ga eens onderzoeken waarom dat nooit onderzocht is.
Onderzoek, dus inspectie maakt constateren van tekortkomingen. Dit constateren maakt dure maatregelen/sancties nodig. Deze nodige maatregelen/sancties niet uitvoeren.?
Dat is een vrijbrief voor de rest van ondernemend Nederland.
"hear no evil, see no evil"
Ja t verbaasd ons toch ook niet meer. Is er een politieke component aanwezig dan is het gegarandeerd kunnen we toch wel zeggen.
Stel, gemiddeld 200 passagiers per vlucht. (een 747 kan 400 meenemen)
Ticket is 20 euro duurder met die vliegtax.
4000 euro per vlucht.
Hoeveel bagagepersoneel kun je er dan bijzetten per vlucht?
Of in dienst nemen?
De overheid bezit 70%, dus die kan dat zo doorvoeren.
Veel beter dan een vliegtax toch?
Ook een snelle bagagedoorvoer en geen oponthoud en we staan ook niet meer internationaal voor lul.
Maar dat doen ze niet want liever een race to the bottom.
Dus we doen het dom.
We snappen het soms niet meer. Is dat raar?
Meer personeel dan is er ook meer tijd om de weinige rollenbanen en tilhulp die er zijn ook te gebruiken.
Dat doen ze niet want er is teveel tijdsdruk om ze te plaatsen.
Dus snel snel snel en winst is belangrijker dan de gezondheid van het personeel.
Hoeveel was ook weer de winst van Schiphol dit jaar? 65 miljoen. Kan je volgens mij heel wat koffergooiers voor inhuren.
28 euro en 21 % BTW ook naar de staat.
@elfenstein | 07-09-22 | 12:06:
Dan voel je je toch midden in je smoel gespuugd door de directie.
Heb trouwens nog nooit te maken gehad met de arbeidsinspectie. Wel een paar keer met 'de Keuringsdienst van Waren'. Eenmaal boete gekregen van 2500 gulden of euro. Nogmaals sorry baas. Had de boete best willen betalen maar je hebt me nooit gevraagd óm de boete te betalen.
Dat is dan meer dan 20 jaar geleden.
toen werd de keuringsdienst van waren opgeheven .
Die boete zou nu vééééél hoger zijn.
Anders dan in Denemarken, waar de arbeidsinspectie elke week langskomt.
@Bad-Karma | 07-09-22 | 12:14: nou dat lijkt me ook wel wat overdreven.
Ja hallo, Geenstijl! Ze hebben verbetering beloofd. Natuurlijk is alles dan in orde!
Afgeven op Schiphol is een linkse hobby, valt me vies tegen GS.
Dit gaat niet om links of rechts. Dit gaat om hoe een voorheen beschaafd, welvarend land omgaat met lager opgeleid personeel. Volgende halte: sweat shops naar Indiaas model?
@MickeyGouda | 07-09-22 | 11:59: Inderdaad, De inspectie is zeker ook om de zwakkeren in het arbeidsproces te beschermen. Nu is de redenatie van de inspectie, ja maar deze zwakkeren protesteerden niet en daarom geen inspectie. Hoe krom kan je het hebben.
Al die inspecties, toezichthouders enz. - allemaal verborgen werkloosheid.
In 020 een 15.000 ambtenaren, manmanman. Loop daar voor de grap eens een stadsdeelkantoor binnen. Minstens 4 ambtenaren kijken bij een rijbewijsverlening of de foto wel aan de juiste criteria voldoet.
Beetje gechargeerd, maar ook niet meer dan een beetje.
www.dumpert.nl/item/2167081_d5f04c1a
klassieker
Schuld van de baantjescarrouselinteelt, de incapabelen die baasje mogen spelen en de al even incapabele vriendjes de hand boven het hoofd houden.
Iedereen staat erbij en kijkt ernaar... met alles in dit land op het ogenblik! Wat is dat toch!? Jammer maar goed het is de keiharde realiteit. 1 lichtpuntje misschien de week is straks doormidden.
Zaagmans zit thuis met een kapotte rug, sorrie.
Eerst moet alle kantoormeubilair gecheckt worden dan de arbeidsgerelateerde ongevallen en dan pas de werkomstandingheden van de gewone handarbeider.
Pechtold bij CBR, Benschop bij Schiphol. Atijd een goed idee om politici een echt bedrijf te laten leiden. Benieuwd welke bedrijven Jetten en Klaver straks naar de verdommenis mogen helpen.
CBR is geen echt bedrijf maar een verkapte overheidsinstantie die de absolute macht hebben over rijbewijzen etc..
Schiphol is sowieso allang een staatsbedrijf, too big to fail.
Jetten naar de NS dan maar? Voor Klaver kan ik zo even geen lollige functie verzinnen, niks lolligs te vinden aan die gast.
@elfenstein | 07-09-22 | 11:54: Chef diversiteit in Delfzijl misschien? Hoef je niks voor te kunnen, prima baantje voor Klaver.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 12:00:
Wat heeft Delfzijl u in vredesnaam misdaan dat u ze dát toewenst. Ik zie het helemaal voor me, alle zebrapaden in regenboogkleuren, de schoffelploeg in het park is tevens een circusattractie, verkeersregelaars zijn gehandicapte kleurtjes in een tutu en u moet eerst arabisch leren voor u uw rijbewijs kan vernieuwen bij het gemeentehuis. Arm Delfzijl, het komt nooit meer goed....
Nou ja, voor €16,- mag je ook niet teveel verwachten qua arbeidsvoorwaarden.
Ja dat is een mooie. Zou zo maar kunnen dat men deze redenatie hanteert.
Arbeidsinspectie te duur - geld kan beter worden besteed aan omvolking.
Arbeidsinspecteur zet doos op weegschaal: 22 kilo! Dat mogen uw werknemers niet tillen! Ja maar u tilt die doos toch ook? Tot ziens.
Wel eens een milieuinspecteur gezien die rond aanliep bij een verhoor toen mijn klant erop wees dat hij zonder bescherming in een zeer gevaarlijke omgeving liep. Nooit meer iets gehoord van die zaak.
Dat kleine maar o zo belangrijke verschil tussen incidenteel en structureel.
Succes nog met de onderneming.
Schiphol heeft zeker wel een verantwoordelijkheid in de keuze van de partners waar zij mee in zee gaan. Als ze weten dat de partner het niet zo nauw neemt met veiligheid, en Schiphol daar niks mee doet (want lekker goedkoop), dan kun je toch niet spreken van een integer bedrijf.
Lijkt me ook erg veel sjouwen. De lippenstift en oogschaduw van Rob J, en de dansjurkjes van Sigrid K. om op de bartafels van Irak te flaneren.
Er zijn geen barren, laat staan bartafels, in Irak.
Is er eens geen overheidsbemoeienis, is het weer niet goed.
Overheid is grootaandeelhouder, hoezo geen bemoeienis?
Een woordvoerder van de arbeidsinspectie laat aan NOS weten dat Schiphol is gepasseerd door de dienst omdat medewerkers van Schiphol zelf nooit meldingen hebben gedaan van de misstanden. Als jij je mond niet open trekt omdat dat jouw baan mogelijk kan kosten, lekker belangrijk. Het totale falen van een controlerende instantie in één zin. Arbeidsinspectie gebeurd ongeacht wel of geen meldingen. Dat was ooit.
De betreffende werknemers zijn geen schipholpersoneel, die worden via schimmige uitzendbureautjes neergezet, gebracht en gehaald met een wit busje. Die houden hun bek wel, no worries mate. Begrijp het nou, die arbeidsinspectie is er voor bovengronds personeel, de kelder van Schiphol is niemandsland, geen foto's maken aub, wat gebeurt in de kelder, blijft in de kelder. Praten = functie elders.
U kunt anoniem melding doen van misstanden, vult u aub het formulier in.
De velden met een sterretje zijn verplicht.
*Naam:.....
@Hangtietsmurfin | 07-09-22 | 11:53:
"Indien u misstanden vermoedt bespreekt u dat altijd eerst met uw leidinggevende of de vertrouwenspersoon binnen het bedrijf"
"meneer, u tilt te zwaar. laat die koffer maar liggen"
.... dat gaat helpen bij het bagageprobleem...
Dat hele Schiphol is een mythe die koste wat kost in stand wordt gehouden. KLM haalt overstappers hierheen, zodat ze daar een paar centen aan kunnen verdienen. Een paar vastgoedjongens verhuren de winkelruimte, die wat overhouden aan de verkoop van overpriced flesjes water. Ondertussen wordt personeel voor de beveiliging en bagageafhandeling uitgeknepen. Piloten niet, die wonen in een fiscaal vriendelijker land en worden ingevlogen. Het is een model dat de lasten en lusten nogal oneerlijk verdeelt en op lange termijn niet werkt.
Alle dieren op de boerderij zijn gelijk. Maarrrrr
Ze zullen bij de arbeidsinspectie vermoedelijk eerst de inspecteurs op de werkvloer hebben ontslagen en vervolgens geen tijd hebben gehad vanwege voortdurend intern overleg, verkenning van integrale samenwerking, teambuildingsactiviteiten en het schrijven van rapporten daarover. Misschien hebben ze op kantoor de ontbrekende inspecteurs op de werkvloer helemaal niet gemist.
Ik denk dat je er niet heel ver naast zit.
Interne audits zullen ook wel zijn afgeschaft onder de bezielende leiding van Benschop, die veiligheid blijkbaar niet eens in zijn vaandel heeft staan.
Ik heb tijdens m'n studententijd als uitzendkracht op schiphol gewerkt. Meestal met cargo op het Sierra platform, lekker op palletmovers rijden en soms beetje duw werk in vliegtuigen.
Toen ben ik een keer een dagje ingezet om te helpen bij een ploeg met passagiers-vliegtuigen. Holy shit, had niet verwacht dat dat zo zwaar zou zijn. Lekker in de belly van een vliegtuig 30kg koffers stapelen. En dan zeggen ze, tillen met je knieen... MAAR DAT KAN NIET ALS JE NIET EENS RECHTOP KAN STAAN IN DIE RUIMTE
Ook leuk met het laden van een vliegtuig uit Israel, waarbij de beveiliging je elke keer opnieuw moet fouilleren als je even uit hun zicht bent geweest.
Heb gelijk bij het uitzendbureau gezegd dat ik geen passagiers-toestellen meer ga doen en ze mij lekker voor de cargo mogen laten.
Zou het interessant zijn om te kijken welke internationale vliegvelden het slechter doen qua arbeidsinspectie? Ik kan mij voorstellen dat wij hier als trotse Nederlanders vrij makkelijk aanspraak kunnen maken op de eerste plaats op de lijst?
Zelfde probleem als de nvwa totaal niet genoeg fte beschikbaar om effectief/regelmatig controles uit te voeren.
De arbeidsinspectie, net zoals de nvwa waren dat vroeger organisaties die pro- actief op onderzoek uit gingen en "zo maar" eens bij een bedrijf binnenstapten om te kijken of de wet(ten) werd(en) nageleeft en behalve boetes ook aanwijzingen gaven over hoe te verbeteren..
In vier kabinetten Rutte zijn beiden wegbezuinigd, weggesaneerd, ingekrompen en door het weinige personeel niet eens meer in staat om op ernstige zaken te reageren. Pas als er doden of gewonden -dreigen te- vallen komt men kijken.
Maar preventief optreden kun je vergeten, daar heeft men de mensen en de middellen niet meer voor.
Klopt.... daarom kan er ook gekloot worden met verboden bestrijdingsmiddelen, de kans dat je gepakt wordt is nihiel.
De primaire functie van een arbeidsinspectie is niet achteraf beboeten.
Zij kunnen als ENIGE het veiligheidsplan van het ene bedrijf naast de concurrent leggen. Zodat het ene bedrijf kan leren van de fouten van de andere. Zodat we hier niet concurreren op veiligheid. Zodat we ons niet blauw betalen aan arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en nabestaandenpensioenen.
Dat niet meer doen terwijl dit een overbevolkt landje is volgepropt met zware industie is het recept voor SE Fireworks, Chemiepack en cafe het Hemeltje....
Dat zijn nu juist voorbeelden waar de arbeidsinspectie niets had kunnen voorkomen. De oorzaak van de rampen met die ondernemingen lag namelijk niet aan een gebrekkig veiligheidsplan. Het ontdooien van een leiding met een gasbrander werd zeker niet toegestaan door het ‘veiligheidsplan’. Het opslaan van zwaar vuurwerk in een container in een woonwijk zou ook zeker niet zijn toegestaan door het veiligheidsplan. En het ophangen van zeer brandbare kerstversiering en het afsteken van vuurwerk in een druk cafe zou daar ook niet instaan. De meeste ongevallen, dat is mijn ervaring als advocaat die meerdere van dit soort zaken doet, ontstaan door menselijk falen. Meer trainingen en meer interne veiligheidsadviseurs die actief bouwplaatsen etc bezoeken is de oplossing. Om ervoor te zorgen dat mensen ook in overeenstemming met het ‘veiligheidsplan’ handelen. Dat bewerkstellig je door onder meer hoge boetes op te leggen bij overtredingen. Als we een arbeidsinspectie willen die dat werk uit handen gaat nemen mogen we de belastingen weer omhoog gooien.
@BobDobalina | 07-09-22 | 11:40: SE Fireworks lag volgens het bestemmingsplan op industriegebied en was al jaren bezig te verhuizen. Er kwam om de week een ander setje ambtenaren langs, niemand trok daar de stekker eruit of stond het bedrijf toe te verhuizen naar het buitengebied.
Cafe het Hemeltje had gewoon een vergunning op zolder. Daar ga je mank. De panieksluiting van de nooduitgang was verkeerd gemonteerd, waardoor je moest trekken ipv duwen. De eigenaar had een nooduitgang gebouwd die bij gebrek aan een vergunning moest worden afgebroken.
Tijdens de bluspoging van Chemiepack wilde de gemeentebrandweer de leiding. Helaas hebben die vooral opleiding en ervaring in woningbranden. Het hoofd BHV werd bijna opgepakt toen hij de gemeentebrandweer op het goed spoor wilde zetten. De bedrijfsbrandweer van de diverse multinationals en raffinaderijen hebben een iets beter idee.
Dit zijn alle drie dossiers die bol staan van fouten in het ambtelijk voortraject.
@Feynman | 07-09-22 | 11:45: oh er is zelden sprake van een fout. De directe aanleiding is helaas wel menselijk falen. En die haal je er niet uit met een aanpassing van een veiligheidsplan. Bij het hemeltje was ook nog eens sprake van conflicterende regels. Maar de echte oorzaak zit toch echt in een gebrek aan gezond verstand: sterretjes afsteken in een druk cafe met overal brandbare versiering. Er zit verder een grens aan wat ambtenaren allemaal kunnen zien bij een bezoekje.
@BobDobalina | 07-09-22 | 11:50: Cafe het Hemeltje had nooduitgangen het ondergelegen, ook stampvolle cafe in. Als je _iets_ begrijpt van mensenstromen of vloeistofdynamica dan begrijp je dat je niet de ene volle zaak in paniek in de andere volle zaal kunt legen. Daarop had je al nooit een vergunning moeten verlenen.
Met kerstversiering zie je zat eigenaren en ambtenaren kijken naar een certificaat of het geïmpregneerd is tegen brand. Terwijl je gewoon OOK een stukje moet afknippen en in de brand moet steken. Hier blijven mensen veel te veel hangen in een papieren werkelijkheid.
Elke ramp kent aanleidingen die je als een mantra blijft herhalen. Dat maken het nog geen oorzaken. Je weet dat mensen in een kroeg in beschonken toestand idioot gedrag gaan vertonen. Je weet dat elke gast binnenkomt met een smartphone die spontaan kan ontbranden.
Als je geen meerdaags veiligheidsplan hebt die tegen zulke incidenten bestand is, heb je iets gemaakt dat bij de eerste aanleiding escaleert...
@Feynman | 07-09-22 | 11:55: volgens mij zeggen we hetzelfde. Een veiligheidsplan is inderdaad een papieren werkelijkheid.
Er heeft "geen enkele werknemer een klacht ingediend". Vast. Alle commotie in de samenleving blijkt aan de arbeidsinspectie voorbij te zijn gegaan. Nu iedereen in de samenleving de tering naar de nering moet zetten kan de overheid daar wellicht ook eens mee beginnen door diensten op te heffen die hun werk niet doen. Valt behalve de goed betaalde werknemers verder toch niemand op.
Nee de klagers werden meteen ontslagen. Dus verder dan klacht bij je baas kom je dan niet. Laat staan bij de arbeidsinspectie.
Mooi hoor, die moderne slavernij.
Je kapot werken voor een paar grijpatuivers, en je baas maar besparen op jouw gezondheid voor 'de concurentie'.
En oh oh wat is Benschop blij, lekker maandelijks tonnen krijgen, hij heeft vast thuis een Tesla staan. 'Zero (bullsh*'t) emmision' vertelt hij trots op weer een borrel waar hij met zijn blije hoofd (gemaakt) blij staat te zijn. Glaasje wijn in zijn hand, oeh... Beetje aangeschoten al, zijn wangetjes gloeien al....
En straks mögen jij en ik er ook nog eens elk half jaar een verplichte corona vaccinatie in laten jatzen. Uiteraard voor de veiligheid. Want ja.. als bijvoorbeeld big pharma een belang heeft, dan is (schijn) veiligheid opeens heel belangrijk. Dan wel.. Gek hé?
Arbeidsinspecteur is een zware baan.
Wij hadden er vroeger ook één aan boord en ik kan niet anders zeggen dan dat we hem uitstekend behandelden.
Iedere zes maanden kreeg hij van ons een gloednieuwe zweep, dat was goed voor de motivatie van de bemanning, vooral van de roeiers. Het schip voer daar wél bij!
Voer je op de Oost;)?
Ervaring mee.
Weer iets dat niet werkt in Nederland maar waar we wel voor betalen.
Heerlijk flauw plaatje erbij.
Zoals de groenteboer geen groenten verkoopt en de broodbakker geen brood bakt terwijl de fietsenmaker geen fietsen maakt inspecteert de arbeidsinspectie geen arbeid. Doodnormaal in NL.
Grappig. Ik heb jaren geleden onderzoek gedaan in de bagagekelder. Ik wilde wat foto’s maken van de omstandigheden maar werd bedreigd door enkele medewerkers omdat ze niet gefotografeerd wilde worden . Ik gaf aan dat ik ze onherkenbaar in beeld zou brengen maar dat was niet voldoende volgens de “heren” De aanwezige leidinggevende liep het dun door de broek en haalde me weg. Het was duidelijk wie het voor het zeggen had in de kelder.
Nu worden hulpmiddelen niet gebruikt. De werkgever zegt dat dat de verantwoordelijkheid is van de individuele werknemer. Ik zou zeggen lees de arbowet eens. De werkgever moet desnoods het gebruik afdwingen, maar de werknemers daar kennende zal de leidinggevende dat echt niet durven.
U denkt echt dat die koffergooiers weten wat een arbowet is, of dat ze die kunnen lezen?
@elfenstein | 07-09-22 | 11:32: Dat dus. Daar begint de ellende. En investeren in onderwijs (structureel en voor de langetermijn) gebeurt ook niet dus de ellende duurt voort onder toeziend oog van de premier.
@elfenstein | 07-09-22 | 11:32: en daarom moet de werkgever het gebruik van de hulpmiddelen handhaven desnoods op straffe van ontslag. Daar is geen woord Spaans bij. Iedere analfabeet kan dat snappen. Probleem zit hem in de handhaving. Het kost geld, je medewerkers doen moeilijk etc
@elfenstein | 07-09-22 | 11:32: Ook als ze de arbowet kunnen lezen is er een gerede kans dat ze daar geen tijd voor hebben en bovendien niet durven te protesteren uit angst hun baan te verliezen. Je zult maar inkomensafhankelijk zijn hè? Het is de werkgever die verantwoordelijk is voor uitvoering van de Arbowet, het is de arbeidsinspectie die moet handhaven, het is Schiphol dat hoort te controleren of bedrijven die ze inhuurt hun werknemers fatsoenlijk behandelen.
En al komt de arbeidsinspectie langs. Wat gaat die inspectie dan eigenlijk doen?
Zeggen dat ze komen inspecteren, kijken….. rondjes lopen…..
Ik zou eens beginnen met van alle aanwezigen de id vragen. Kan de winkel gelijk dicht.
@elfenstein | 07-09-22 | 11:26: klopt . Een deel is illegaal en een groot aantal kunnen echt geen verklaring omtrent het gedrag overleggen
@Drkildare | 07-09-22 | 13:09:
Dat heet geen VOG maar een VGB. En die wordt afgegeven door een overheidsdienst met kantoor in Zoetermeer. De screening is wat strenger als voor een VOG
Het is maar goed ook dat er nooit controle is geweest. Dan was direct alles stilgelegd en waren we nog verder van huis geweest. Wachtrijen des doods.
Komt vast door de arbeidsmarktproblematiek. Overal (te)veel regels en geen mensen om te handhaven. En bij niet handhaven gaan we denken dat het allemaal wel mag/ normaal is. En hoe gaan we dit doorbreken? En wie neemt het voortouw?
Rutte, denk ik. Die zegt altijd dat iets zo erg is. Belooft verbetering. Zet een commissie in en laat zich verder niet zien.
Is het niet zo dat de ARBO-wet voorschrijft dat de arbeidsinspectie van de arbeidsinspectie niet mag inspecteren? Het zou me niets verbazen.
Gewoon weer een voorbeeld van de niet-functionerende overheid. Ik moet ook denken aan die dienst die horeca moet checken en vooral waar ze eten met toegevoegde ellende serveren. Denk je dat die op een openbare lijst komen? Sluiten? Nee, een waarschuwing en 'we komen terug'. Dit land is van waarschuwingen en handhaving door bordjes.
Maar wel doorpakken op cafe katten verboten
Beetje naief om te geloven dat de arbeidsinspectie onafhankelijk is. Bij overheids projecten vinden ze nooit iets wat de overheid zou kunnen schaden. Wel goed in niet terzake doende overtredingen vinden. Arbeidsinspectie is ook een banen draaimolen.
Benschop heeft dat wellicht afgesproken met de arbeidsinspectie. Zou mij niets verbazen. En zo niet direct de man op de belt gooien het bagageruim in van een vliegtuig met onbekende bestemming.
Bagagesjouwers verdienen een bonus voor hun werk. Gratis vliegticket ofzo. En vooral als ze zo goed zijn dat dit het resultaat is.
blog.vacancesweb.be/wp-content/upload...
Volgens de internationale organisatie voor arbeidsomstandigheden ILO moet er in een modern industrieel land voor iedere 10.000 werknemers één arbeidsinspecteur zijn. "Nederland onderschrijft die afspraak. Maar er is hier maar één inspecteur op ongeveer 30.000 werknemers. nos.nl/artikel/2153480-fnv-arbeidsins...
Nederlandse regering door ILO op de vingers getikt vakbondshistorie.nl/dossiers/nederlan...
Het mooiste is nog dat volgens de website van de arbeidsinspectie je moet bellen bij levensbedreigende situaties. Dat nummer wordt vervolgens zelfs tijdens kantooruren niet opgenomen omdat er niemand beschikbaar is.
Het is niet vreemd dat hierdoor 70 mensen per jaar overlijden op hun werk. www.nlarbeidsinspectie.nl/actueel/nie...
1500 medewerkers en in 12 jaar is er niet één die even bij schiphol langs kan? Dat is geen capaciteitsprobleem maar pure onwil.
Zelfs de meest risicovolle bedrijven, de zogenaamde Brzo bedrijven, worden niet eens meer altijd gecontroleerd. De nieuwe arbeidsinspectie gaat vrijwel nooit meer preventief langs bij bedrijven, alleen pas als het kalf verdronken is om vervolgens te zeggen wat bedrijf allemaal wel niet had moeten doen. Lekker makkelijk lullen achteraf.
Die bedrijfsarts vertelt dus doodleuk dat hij 500x mensen heeft gezien met letsel door werk maar kennelijk geen ballen had om hier werk van te maken. Dan ben je op zijn minst medeplichtig.
Wt moet die arts doen dan? Hulplijn bellen, de 50-50 inzetten? Punt is dat iedereen allang weet dat het zo is maar niemand wil het horen dus blijft het lekker zo. Duh.
@elfenstein | 07-09-22 | 11:15: Een melding maken bij arbeidsinspectie? Bedrijfsartsen zijn de losers van de opleiding maar ze hebben wel een eed gezworen. Dat verplicht.
@Vula | 07-09-22 | 11:19:
U bedoelt die arbeidsinspectie die al 12 jaar met een hele grote dikke vette boog om de bagagekelders heenloopt? Ja, die moet je bellen, dan komt het vast goed.
Een bedrijfsarts is net als een slager die zijn eigen vlees moet keuren.
Maar wie controleert dan weer de arbeidsinspectie of die haar werk naar behoren doet ?
Tweede Kamer? Maar ja, dat zit vol mensen die zich liever bezig houden met voornaamwoorden en sinterklaas.
De PvdA moet Benschop tot de orde roepen of beter nog royeren. Want als dat een socialist is.
Benschop was het retelikkertje van Kok en na het dramatische verlies tijdens de TK verkiezingen in 2002 via Kok mooi erebaantje bij de Shell verkregen. Dit soort mensen heeft nog nooit echt gewerkt. Laat hij maar uurtje koffers sjouwen, is hij op.
@Cornelis12 | 07-09-22 | 11:14: Met dit soort lui is de PvdA zo ver afgedwaald van de grondbeginselen. Hoe kan een gewone arbeider zich herkennen in dit soort regenten?
Ik wil best mijn eigen koffer in het vliegtuigruim gooien, als dat helpt. Thuis moet die ook eerst de trap af, de auto in, de auto uit zeulen. Mijn rug is op zo'n dag ook gekwetst.
Zo wil ik zelf wel de trolly met pinda's en drank bedienen, kan die stewardess ook thuisblijven. Nog een reaguurder met een vliegbrevet?
@Kaal-dik-en-lelijk | 07-09-22 | 11:12:
Ik heb eens flight simulator gespeeld bij een maat met zo'n hele werkende cockpit enzo. Viel best mee eigenlijk, alleen de landing was niet helemaal fraai.
"Ik heb dat nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik 't kan" - P. Langkous.
@Kaal-dik-en-lelijk | 07-09-22 | 11:12: Ik speelde vroeger heel vaak Flight Simulator, moet goed komen.
@Zalluf | 07-09-22 | 11:30:
Haha, nog eentje.
@elfenstein | 07-09-22 | 11:31: GS Airlines, de doe-het-zelf maatschappij. Dit concept werkt ook bij IKEA
@small_town_dude | 07-09-22 | 11:34:
Wel vrij kudt als je er op 10km hoogte achter komt dat er een paar schroefjes missen.
@Kaal-dik-en-lelijk | 07-09-22 | 11:12:
LOL
@Kaal-dik-en-lelijk | 07-09-22 | 11:12: Ja hier! Maar alleen voor vliegtuigen zonder gangpad, dus dat worden geen pinda’s en drank helaas.
Misschien tijd dat Benschop zijn conclusies trekt? Of zou ie wachten tot ie er uitgetrapt wordt voor een ontslagvergoeding.
Ik heb ooit voor Schiphol Group gewerkt. Ik herinner mij nog de eerste woorden van een aardige collega. Hij zei "welkom bij Schiphol. Een ziek makende organisatie." Hij is inmiddels overleden.
Gossie. Ja jongen, zo is het leven. Hard. Het vliegt alle kanten op. Beste maar weer.
Kan mij nog heugen dat ik als werkstudentje naar mijn hoofd kreeg .. ho ho niet te hard werken uitzendkracht, straks is hier het werk op en staan wij op straat.. zo een vaart zal het met dat zware werk wel niet lopen.. ;)
Ik ben vaak in de bagagekelders geweest en kan u melden dat u het nog geen dag zou volhouden tussen die jongens. Daar geldt: niet hard genoeg gooien met die koffers = voor jou tien anderen.
@elfenstein | 07-09-22 | 11:08: Voor jou tien anderen, lijkt me dat dat nu niet meer opgaat.
Wat Smoelensmid zegt herken ik trouwens wel, vaak genoeg gehoord tijdens vakantiewerk etc.
zelfde 'ervaring' hier (was er een weekje)
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 11:11:
De voorraad illegale neg0rs die samengepakt in huurhuizen wonen en voor drie keer niks alle ellendige kudtklussen doen, schoonmaker, koffergooier etc... is schier oneindig. Ik durf wel te stellen dat die arbeidsinspectie om meerdere redenen weg gehouden werd, niet alleen vanwege de omstandigheden maar ook vanwege de grote aantallen ongedocumenteerden die schiphol dag in dag uit mogelijk maken. Haal al die jongens weg en schiphol staat helemaal stil, dan vliegt er helemaal niks meer daar.
Ik dacht dat er circa duizend per week binnenkomen.
@elfenstein | 07-09-22 | 11:20: Dat is een aardige aanvulling, maar verandert weinig aan mijn reactie dat 'voor jou 10 anderen' nu niet meer opgaat en dat er inderdaad vaak genoeg gezegd werd niet al te hard te werken (tegen uitzendkrachten of vakantiemedewerkers).
Wat de arbeidsinspectie allemaal doet of laat weet ik niet. Kan me voorstellen dat die bepaalde plekken mijdt.
@Ichneumonidae | 07-09-22 | 11:42:
Ik weet dat op dagen dat er een inspectie was, bepaalde ploegen kofferjongens een dagje vrij hadden op kosten van de baas. Capiche?
Kan iemand me trouwens uitleggen waarom die Benschop 3,5 keer de Balkenende norm moet verdienen? Dat is in twee weken het jaarsalaris van zo'n bagage schouwer, nou ben ik geen socialist en zeker geen communist maar wel van "loon naar werken" , dit gaat toch nergens meer over, vooral gezien het belabberde werk dat die lul levert.
Compleet mee eens. Aan de paal met die lul.
Ik ken hoog opgeleide mensen in mijn omgeving die ervan overtuigd zijn dat dit soort lui vanwege hun uitzonderlijke capaciteiten op deze posities zitten en overeenkomstig salaris ontvangen, en daar zelf ook recht op menen te hebben.
Ok, nog een tientje erbij per ticket. Hoe gaat Rob dit allemaal betalen?
Controle is goedkoper dan grote groepen bagagedragers die voor hun veertigste in de WIA zitten.
@* Il Principe * | 07-09-22 | 11:08: Mensen in de WIA worden betaald door werkenden. De bonus van de CEO omdat er weer zo veel winst is gedraaid word net wat anders belast.
Voor deze ene keer zou je nog geneigd zijn om Sylvana gelijk te geven. Er is dus wél slavernij in Nederland, laat die neg0rs in de kelder maar lekker hun rug vernielen voor een paar rotcenten, nobody cares.
Misschien waren de arbeidsinspecteurs bang dat zo zouden worden neer gemept door Camiel Eurlings?
Ben zeer benieuwd naar de reden waarom er geen onderzoek is gedaan in die 12 jaar. Is dat toeval?
De inspectie zegt teleurgesteld te zijn dat de afspraken niet zijn nagekomen. Dat is hetzelfde als dat de politie stopt met opsporen van criminelen en dan zegt dat ze teleurgesteld zijn dat criminelen crimineel doen?
Geen toeval.
U woont in een Bananen monarchie.
Overigens ben ik van mening dat Nederland weer een Republiek moet worden.
Zullen we niet onvermeld laten dat de hulpmiddelen wel aanwezig waren maar niet gebruikt werden door de medewerkers, want niet handig, effectief, efficient of whatever. Maar de middelen waren er dus wel om lichamelijke schade te voorkomen. Vraag me af of je dan nog steeds een ziekte agv uitoefening van je beroep kunt claimen.
Dat is heel simpel. Als je slavendrijver zegt dat je binnen de 5 minuten die band leeg moet hebben ga je dat dus niet doen met een onhandige en vaak niet werkende takelinstallatie maar gewoon met de hendjes, net als je collega. Doe je het niet en volg je de regeltjes dan gaat er een telefoontje naar je uitzendopzichter en hoef je volgende week niet meer terug te komen.
Precies wat elfenstein zegt!
@Kaal-dik-en-lelijk | 07-09-22 | 11:07:
Wel goed tegen overgewicht overigens ;-)
@* Il Principe * | 07-09-22 | 11:21:
Met een hernia thuis zitten en kansloos veel pillen wegspoelen met drank tegen de pijn is dan weer wat minder goed voor de lijn.
@elfenstein | 07-09-22 | 11:23:
Daarom moeten ze ook precies zo weinig geld krijgen dat ze drank helemaal niet kunnen betalen. Geld moet naar mensen die het echt verdienen, aandeelhouders dus. Ook beter voor de gezondheid van de afgekeurde.
@* Il Principe * | 07-09-22 | 11:26:
Waar spreken we de volgende keer af voor de zwemsessie, uw geldpakhuis of het mijne?
REAGEER OOK