AD snapt NIETS van dure boodschappen
Nee maar echt idioot
De inflatie in Nederland giert de pan uit en ook boodschappen worden een stuk duurder. Dat is vervelend voor heel veel mensen, maar ook voor de redactie van het Algemeen Dagblad, waar ze NIETS, maar dan ook NIETS, dit moet u even onthouden: ECHT TOTAAAAAL NIETS begrijpen van inflatie. Anders kunnen wij het niet verklaren dat in een artikel over dure boodschappen dit IDIOTE plaatje staat. Sterker nog: het is niet alleen een plaatje, het is zelfs een interactieve graphic waar je op kunt klikken voor meer 'informatie'. Er heeft iemand dus actief dingen lopen 'programmeren' die zo duidelijk IDIOOT zijn dat iedereen die op de middelbare school drie weken economieles heeft gekregen begrijpt wat er mis is met dit plaatje. Maar goed. Het AD heeft dus de prijzen uit 1970 (bron) vergeleken met de 'huidige' prijzen (die waarschijnlijk zelf zijn opgezocht, er is dus echt moeite gestoken in deze krankzinnige vergelijking) in de supermarkt. En vervolgens allemaal quasi-hoge percentages over de 'enorme' prijsstijging bij die producten geplakt.
Voor iedereen die bij het AD werkt en voor de rest van de mensen die inflatie niet snappen: sinds 1970 steeg het modaal inkomen in Nederland van 5559 euro per jaar naar 38.000 euro per jaar. Dat is een stijging van 638%. Geen enkele (0, niks, nakkes, nada, niente) van de producten steeg net zoveel in prijs. "Door de jaren heen" zijn boodschappen dus voor de meeste mensen VEEL GOEDKOPER geworden. Dat neemt niet weg dat boodschappen dit jaar opeens een stuk duurder zijn, en dat is wel degelijk een groot probleem. Een probleem dat je dus NIET illustreert door de prijzen van nu te vergelijken met die van 1970. Behalve als je bij het AD, de """betrouwbare""" krant die de problemen van gewone mensen """uitlegt""", werkt. Hoe deed die hoofdredacteur het eigenlijk bij De Slimste Mens?
LEESTIP VOOR DE REDACTIE VAN HET ALGEMEEN DAGBLAD
Reaguursels
InloggenHeb de redactie even getipt. Zag laatst een pandje in het centrum van Amsterdam dat in 1960 voor 500k gulden werd verkocht. Huidig pand is laatst verkocht voor 2.7 miljoen euro. Absurd die prijsstijging!!! Dat het AD er maar diep in mag duiken en de prijzen weer richting de jaren 60 gaan!
Men heeft de melkplas opgedroogd en de boterberg geegaliseerd, precies die producten zijn nu goud waard. Schaf de boeren af en alleen hij/hem van de democratisch gekozen en grootste partij van Nederland - PVDA'er Frans Timmermans - zal dat nog kunnen betalen.
Kritiek op de pers wordt al heel snel populisme, extreem rechts enzovoorts. Tenminste een aanval op de linkse msm pers. Telegraaf, GS reporters in den lande, die van PowNews die mag je wel bedreigen, beschimpen en bespugen.
Maar goed dit dus. Het is ontstellend dat de zeer voor de hand uitleg door Ronaldo niet in die koppen is opgekomen. Het gaat niet goed sinds onze kranten massaal door de Belgen zijn overgenomen en daardoor aan het infuus van Brussel liggen. Dit artikel lijkt wel een Belgenmop.
Wij sparen al jaren bij de voedselbank en plukken daar de vruchten van. Daar valt niet tegenop te werken. Bedankt Rutte!
Iets met veranderde levensstandaard. We zijn gewoon te verwend. Duur telefoonabonnement, 4 abonnementen op streamingdiensten, merkkleding, geurtjes van €150 voor 80ml, Sonos door het hele huis, Apple MacBook, grote auto, dure wijnen - je moet alles kunnen kopen anders ben je zielig. Dat kan echt wel anders.
Ik ben niet verwend, heb gewoon mijn wijf de deur uitgedaan.
@Ikdoenietmeermee | 01-09-22 | 17:27: huis in mijn eentje, mancave, kan allemaal, als je je spermacontainer maar weg bonjourt, dan maar geen sex, klopt
Vakantie Buitenland huur stacaravan 2023 is 2x zo duur als in 2022 in dezelfde periode. Binnen een jaar stijging van 100%. Meeste mensen boeken nu nog niet voor 2023, maar hou er maar rekening mee dat er forse prijstijgingen voor je vakantie in het verschiet liggen.
Ik weet niet waar jij boekt, maar dit herken ik totaal niet. Ik ben zelfs goedkoper uit voor 2023, zelfde type caravan en tijdsduur, maar wel op een andere camping, dus niet helemaal vergelijkbaar.
Ik betaalde dit jaar al 225,- per dag voor zo’n hok op wielen, fucking 900,- voor 4 nachten. No way dat ik daar volgend jaar 1800,- ga aftikken.
Ja, inderdaad. Niet meer te doen.
Was vroeger dan beter? In de winter naar school fietsen met een paar polyester sokken aan je voeten in plastic sandalen. Samen met je twee broertjes en zusjes slapen op een onverwarmde zolder waar de tocht tussen de dakpannen door blies.
Op je 15 naar zee gaan voor een maandloon van 160 gulden, waarvoor je geacht werd 7 dagen per week 12 uur per dag te werken en dan van dat riante salaris de helft elke maand over moest maken naar je opleidingsschip in Amsterdam voor je genoten opleiding die je ouders niet vooraf konden betalen. Het eten aan boord was toen nog voor Jan Matroos gerantsoeneerd, zodat jij bv twee maal in de week een eitje of een toetje kreeg, en de midscheeps elke dag. Heb nu AOW en een klein pensioen, woon op een leuk bootje met zonnepanelen en accupakket, verwarm de cv met stookolie en kan dus perfect rondkomen. De manier waarop je leven is ingericht is vaak een keuze. Deal with it.
Als je wil aantonen dat de prijzen van voedsel flink zijn gestegen, dan kan je beter naar de sathékroketprijs van de snackbar kijken t.o.v. van net voor de Euro.
In 2000 kostte die anderhalve Gulden. Nu twee en een halve Euro.
Dat is 370%.
Hoe bent u tot deze berekening gekomen?
Ongebreidelde Quantative Easing ( Q.E.) heeft Italie Griekenland, Spanje ( portugal/Ierland) op de been gehouden economisch. Alleen komt nu het resultaat: Devaluatie van je munt. Iets wat de zuidelijke landen geregeld gebruikten voor de euro. Producten/Huizen lijken misschien duurder te worden, maar iets anders is aan de hand: de Euro wordt minder waard ! ( gaat hard, vgl de Pond en Dollar koers).
Voor een exporterend land als Nederland is dit niet zo'n heel groot probleem, behalve dan als je je agrarische exportsector ( 5% van totaal meen ik) probeert om zeep te helpen, je de gasexportkraan in groningen hebt dicht gedraaid, en afhankelijk bent van import van energie.
Maar ja de rente zal stijgen en daarmee gaat zuid europa failliet. Zo lang Nederland /Finland/ Duitsland dat nog wil betalen en geld willen transferen naar de klaplopers in het zuiden gaat het goed , maar de UK was er met de Brexit goed klaar mee. => Enige oplossing een N-Euro en een Z-Euro, elk ander middel is snakeoil.
Een N-Euro en een Z-Euro zullen slechts een tijdelijke oplossing blijken te zijn, vrees ik.
In mijn jeugd gold: Belg. fr. 1 = 7 cent en DM 1 = 90 cent. Ten tijde van de invoering van de Euro was dat ongeveer: Belg. fr. 1 = 5,5 cent en DM 1 = 110 cent.
Dus onderling blijft de zaak divergeren, met als oplossing : zo nu en dan devalueren door de zwakke broeders.
Regelmatig bier zuipen daar ben ik mee gestopt. Kan de rest van NL ook makkelijk doen. En vlees eet ik ook veel minder dan pak em beet twee maanden geleden. Red me prima. Kom maar op met die inflatie.
Gewoon een kratje Holger halen bij de Plus voor 5 eurries ;-)
Lekker man. Niet leven, maar overleven. Als jij het maar prima vindt.
Vind ik ook, En deze winter zet ik de kachel uit en hoop dat er verwarmde sporthallen komen, prima zo die inflatie. Lekker allemaal zwarte tanden, man. Armoede is gezelligheid onder de mensen.
Ik draag geen kleren, dat scheelt een bult joh.
Consuminderen wordt een nieuwe levenswijze.
Zit wel wat in. Hoop van die 'obese' mensen kunnen echt wel wat minder chippies eten en minder paffen. Scheelt bakken met geld en je hoeft ook minder te sporten om t er af te werken.
Vrije zorgmarkt onder Rutte .Het zou allemaal goedkoper worden...
"De verplichte basis zorgverzekering wordt de komende jaren aanzienlijk duurder. In vijf jaar tijd stijgen de zorgpremies met maar liefst 36 procent. In 2027 bedraagt de gemiddelde prijs van een basisverzekering een schrikbarende 176 euro per maand. Nu is dat nog 128 euro. Dat meldt Skipr aan de hand van verwachtingen in de voorjaarsnota van het huidige kabinet-Rutte."
Volgend jaar wordt het 147 euro.
www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-202...
Fantastisch die marktwerking daar plukken wij allemaal de vruchten van.
Veel meer voor veel minder en minder, ieder jaar weer.
Met een kopje koffie en een croissantje in de trein. Waar rijden die dan?
als ik het goed gegoogeld heb: huizenprijs gemiddeld in 2021: 387.000 euro, gemiddelde huizenprijs 1970: 23.578 euro. En dan dat tegen de 638% loonstijging (minus belastingdruk). Denk dat je dan wel een aardig beeld kan krijgen.
Ik had laatst de discussie met een heer van in de 60 die vond dat het wel mee viel vergeleken dat hij tegen de 30 was.
De vraag ging zo, hoeveel jaarsalarissen bruto had jij nodig om een rijtjeshuis te kopen. Toen we gingen rekenen bleek het nu dus best wel behoorlijk meer kut te zijn.
@Baksteenbakker | 01-09-22 | 13:37: Da's een goeie vergelijking. Banken gebruiken hetzelfde soort inschattingen bij de hypotheekverstrekking, de eisen om een lage rente over een aardige som te krijgen zijn vrijwel absurd geworden: voor een rente van 0,58% over >1 MIO moest aan maandelijks inkomen het 6-voudige van de daadwerkelijke maandelijkse hypotheekkosten nagewezen worden. Dat is ronduit absurd.
@Gladiator Fap | 01-09-22 | 15:00: (en dan praten we "Netto" voor alle duidelijkheid)
Als het AD voor ieder onjuist inzicht van een hunner journalisten het Rijk 100 euro betaalt had de regering deze week niet tot half zes hoeven te vergaderen om een koopkrachtpakket rond te krijgen.
Toen was luxe nog luxe. Toen waren mensen nog blij met iets nieuws. Nu zijn mensen afgestompte zombies die wandelend, fietsend en autorijdend naar hun telefoon kijken. Ouders turen naar hun telefoon terwijl ze de kinderwagen voortduwen met hun kinderen vaak "handig" uit het zicht zodat de ouders niet gestoord worden terwijl ze zich verder afstompen met social media die veel interessanter zijn dan hun eigen kinderen.
Speelgoed? Ze hebben toch een ipad om youtube te kijken?
Voor de economieredactie van het AD:
“ Vermogensinflatie (Engels: asset-price inflation) is een economisch fenomeen waarbij de prijzen van activa aanhoudend stijgen (vastgoed, aandelen, obligaties...). Deze prijsinflatie is niet terug te vinden in de klassieke indexen, die alleen de prijsontwikkeling van consumptiegoederen weerspiegelen.
Een stuwende factor achter vermogensinflatie is de beschikbaarheid van overvloedig krediet. Naarmate de prijsstijgingen langer aanhouden, worden de kredietvoorwaarden losser (lagere rentevoeten, minder vereisten inzake eigen inbreng en inkomensniveau, optimistischere waarderingen...), waardoor nóg hogere prijzen mogelijk worden. Uiteindelijk springt de zeepbel en vallen de vermogensprijzen in elkaar. Dit kan zware gevolgen hebben voor de reële economie, zoals bleek uit de Tulpenmanie (1637), de Dotcom-bubbel (2000) en de Kredietcrisis (2008).”
Laten we het eens anders stellen, indien de overheid met het geïnde belastinggeld mooie dingen zou doen ipv alles wat zij nu doet… dan is een duurdere boodschap niet erg. Maak gezondheidszorg, ov, energie etc gratis of betaalbaar. Nee, het zure zit m in de inflatie plus de belastingen waarvan je bij voorbaat weet dat het weer slecht besteed wordt. Het is dus een pressie middel om de samenleving te verstikken, komt voor Klausje dan wel weer goed uit.
Arno Wellens legt uit wat er mis gaat met het project Euro: arnowellens.eu/article/34626/het-euro...
Ik heb Wellens nog nimmer bij de MSM op tv gezien. Maar ik kijk eerlijk gezegd ook nooit meer naar de kwelbuis
Het AD is toch gewoon de Telegraaf zonder weird Duk?
Ach jee, tov 1970 zijn dingen wel tot 4 (vier) keer duurder geworden.
Beste @AD, dit doet niet ter zake.
.
De huidige inflatie is meer dan 10 %.
Als dat 50 jaar aanhoud dan worden boodschappen 117 (honderd-en-zeventien !!! ) keer duurder dan het huidige prijsnivo.
Ga dat maar in je artikel verwerken.
A leaked Treasury document has revealed energy companies will make excess profits of up to £170 BILLION, in the next 2 years.
mobile.twitter.com/The_TUC/status/156...
Maar Rutte wil hier heen BOF belasting
Tijdens de Coronacrisis verdienden Texaco, Shell, BP en Total geen stuiver. Terwijl de kosten voor exploraties en winning gewoon doorliepen.
Weet u nog dat de olieprijs (future) op een bepaald moment negatief was?
Met permissie; populistische prietpraat
@theo-is-dood | 01-09-22 | 13:07: Geen stuiver verdienen is wat anders dan 170 miljard pond winst.
@theo-is-dood | 01-09-22 | 13:07: futures worden ook aangekocht en verkocht als pure speculatie. Op dag van dat abnormale moment was er in de echte wereld NIETS aan de hand
Dit is geen nieuws, dit is propaganda: Namelijk de massa inmasseren dat producten 'nu eenmaal duurder worden', 'kijk dit gebeurd al sinds 1970!'
Zodat de massa minder onrustig wordt dat deze pre-hyperinflatie ws. nog jaren aanhoudt omdat de ECB weigert het probleem te adresseren.
Interessanter nieuws zou zijn(weliswaar oud-nieuws) dat 80-90% van de inflatie wordt veroorzaakt door EU & ECB-beleid((en de FED, en de BoE, en de BoJ, en de PBoC etc.etc.) en dat de ECB weigert het issue te adresseren door de rente te verhogen omdat anders de Eurozone in elkaar dondert, omdat de EU de afgelopen 25 jaar geweigerd heeft de knoflooklanden tot de orde te roepen wat betreft hun begrotingstekorten.
— Weinig journalisten besteden aandacht aan de grote thema's die van het volgende decennium geen leuk tijdperk voor Nederland zullen maken.—
arnowellens.eu/article/34626/het-euro...
Zorgpremie vroeger en nu met alle aanvullende verzekeringen en eigen risico al genoemd? Nu ben je incl. eigen risico gemiddeld toch een 160-170 euro lichter per maand. Wat was het vroeger, iets van Hfl 17,50?
Drie oorzaken:
1. de bevolking wordt gemiddeld ouder;
2. immigranten doen een groter beroep op de zorg;
3. u betaalde vroeger ook voor uw ziekenfonds, maar de kosten daarvan waren meer verborgen
@theo-is-dood | 01-09-22 | 12:58: punt 3 is nog steeds.
@NLgaatnaardeklote | 01-09-22 | 13:02:
Nu krijgen 4,6 miljoen personen in Nederland een zorgtoeslag. Ze betalen dus bijna niks. Alleen een eigen bijdrage van €385,- standaard
@theo-is-dood | 01-09-22 | 13:09: Heb ik er bewust buiten gehouden, sommigen krijgen zeg maar een tientje anderen het maximale en weer anderen iets er tussen in. En miljoenen krijgen dus niets.
Vroeger hoefde je veel minder uren te werken om in relatieve armoede te kunnen leven.
Eigenlijk had je meer tijd over om arm te zijn, mijn accountant zei altijd je kunt maar beter werken heb je geen tijd om geld uit te geven. ;)
Toevoeging:
Vroeger liep ook niet iedereen met een smartphone
Vroeger stonden er ook niet 3 Tv's, 3 Laptops en 2 desktops met scherm in huis
Vroeger stond er hooguit één raming console in de kast
Vroeger kostte een grote lego set ook niet 2% van een jaarinkomen
Vroeger kookten de meeste mensen zélf en besteedden niet hun geld aan veel te dure ideologische gezondheidstroep in de supermarkt
Vroeger had je 2 of 3 paar schoenen en niet 25 paar
Vroeger barbecuede je met een paar worsten ipv gemarmoreerde dry-aged Wagyu beef
Vroeger had je niet 2 auto's met een totale waarde van 4x modaal/jaar voor de deur, maar 1 auto van een paar jaar oud
Vroeger trok je een trui aan als het koud was, nu is verwarmen een verdienmodel voor klimaatfascisten
Vroeger gaf je niet 3% van een jaarsalaris uit aan een keukenmaschine (Thermomix) of aan een stofzuiger (Dyson)
Vroeger was "uit eten gaan" iets speciaals dat je hooguit één keer in de maand deed en niet standaard omdat je geen tijd/zin hebt om te koken
Vroeger ging je op de fiets overal heen... een oude omafiets dan en niet een elektro-fiets van 2000 euro
Vroeger keek je televisie voor kijk en luistergeld en had je niet abonnementen voor sky, Netflix, disney+, Ziggo, etc die elke maand vele euro's kosten
och, ik kan nog wel een tijdje doorgaan... punt is dat we veel en veel meer uitgeven aan dingen die we vroeger als pure luxe bestempeld hadden. Dat is ook de reden dat armoede van nu niet te vergelijken is met armoede van vroeger.
In vergelijking zou iemand die nu onder de armoedegrens leeft het desondanks beter hebben dan de meeste rijke mensen van vroeger (denk aan toegang tot zorg, faciliteiten, transport, huis en haard, eten, internet, etc).
Wat we nu dus vooral merken is dat die luxe opeens.... luxe wordt. En dat doet pijn.
Een stapje terug doen is voor de meesten onacceptabel geworden. Bovendien leven we in een maatschappij, waarin de huidige jonge generatie graag lekker narcistisch anderen de schuld geeft van hun eigen problemen. Dan gaat het dus niet 1,2,3 opgelost worden.
raming = gaming
Ja vroeger... een vreselijke tijd... (zei mijn opa altijd)
@De Treinende Rechter | 01-09-22 | 12:09: En toch waren de meeste mensen gelukkiger dan nu, denk ik. Maar dat was niet omdát ze minder hadden. Dat was omdat ze zich niet blind gestaard hebben op wat ze niet hadden.
Dit is inderdaad de crux van het hele verhaal.
Vroeger gingen we met paard en wagen. Vervoer deden we met de trekschuit.
Gingen we met 60 dood en hadden een programma Opsporing Verzocht niet nodig.
Armoede is ook relatief. Bij het CBS wordt gewoon de onderste vijf procent van het inkomensgebouw als „arm“ bestempeld.
Simpel voorbeeld; loopt heel Nederland met een iPhone 13, en heb jij model 8, dan ben je arm.
Prima geschreven,maar veel mensen hebben nu ook niet wat u benoemd.En dat heeft niets met de huidige situatie te maken.Niet iedereen kan zich van alles permitteren.
@Rotterdammert1965 | 01-09-22 | 12:54: Begrijp waar je heen wil, maar ik praat over het verschil tussen 1 paard met wagen of 3 paarden met wagens voor de deur...
@theo-is-dood | 01-09-22 | 12:56: Dit.
@FuckMyLife | 01-09-22 | 13:04: Niet iedereen... maar gek genoeg zie je mensen die onder de armoede grens leven wél vaak met een smartphone lopen, terwijl thuis vrolijk op de 65 inch flat tv naar Netflix gekeken wordt. Dat kan dan ineens wél... Natuurlijk zijn er uitzonderingen, mee eensch.
Hear, hear!
Zelfs de inflatie zit tegenwoordig achter een betaalmuur.
Nog even cashen voor de crash....
Waarom verhoog je de prijzen.... eh omdat anderen dat ook doen... en ik dat kan, ze betalen toch...
In de jaren 70 had de helft van de huizen hier een televisie, een kwart had een auto en de dokter was de enige die op wintersport ging. Jan Modaal toen had niet zoveel toen als Jan modaal nu, en kon ook veel beter met geld omgaan.
Ik heb nog een 5 cent postzegel van Hindeloopen. Hoeveel kost 1 Willy tegenwoordig in stickervorm?
Kan mij al die vergelijken verrotten.
Feit is dat voor hetzelfde 10 tje vorig jaar meer kon kopen dan deze week het geval is. Dat het inkomen vorig jaar en nu hetzelfde is.
Dat de waarde van 10K op mijn spaarrekening nog maar 9K waard is tov vorig jaar.
Feit is dat men achteruit gaat ipv vooruit.
1970.
Toen je je salaris nog in een envelopje kreeg.
En je 25 Gulden aan huur betaalde wat op een vast dag werd opgehaald.
Ja, dat er iemand aanbelde om de huur op te halen.
Het geld wat ze aan de deur kwamen ophalen bewaarde iedereen in een speciale Brabantia spaarpot.
vindingrijkbreda.nl/wp-content/upload...
En dat die personen niet meerdere malen per dag werd beroofd.
Toen wist men nog niet dat er in de rest van de wereld zo enorm veel mensen woonden die veel meer recht op dat geld hebben.
@funda | 01-09-22 | 11:36: +veel. Want uiteindelijk heeft maar één mens recht op dat geld: diegene, die ervoor gewerkt heeft. De rest is diefstal onder het mom van "solidariteit".
@Gladiator Fap | 01-09-22 | 11:42:
"Wees blij dat je werk hebt, daar mag je best wat voor over hebben".
@LD69 | 01-09-22 | 11:56: Het enige passende antwoord: "ik bepaal zelf wel of ik blij met mijn werk ben en er iets voor over heb, dan bemoei ik me ook niet met jou, ok?"
Zo te zien zijn de huizenprijzen zelfs harder gestegen dan de aardappelen.
Vroeger kon je als man een inkomen voor je gezin bij elkaar werken.
Een postbode kon een huis kopen.
Als we allemaal aan het werk zijn en het lukt nog steeds niet, waar blijft al dat geld dan?
Een m3 gas nog steeds een m3 gas.
Een aardappel is nog steeds een aardappel.
Met respect, doet u nu of u het niet snapt? Of had u echt geen economie in uw pakket op de HAVO ?
Asset Inflation, dat is wat er aan de hand is. Als zowel de ECB als de FED de laatste twintig jaar duizend miljard extra geld scheppen, dan moet dat geld ergens naartoe.
Dus bubbels op de aandelenmarkten, dus bubbels in grond en huizen.
En ik denk dat een postbode hoogstens een premie A-woning kon kopen
@theo-is-dood | 01-09-22 | 11:35: Maar wel met brievenbus, waar zelfs een touwtje uit kon.
Dat verdwenen geld zit nu in de koophuizen. Door een hoger gezamenlijk salaris konden we hoger tegen elkaar opbieden en steeg de prijs van een koophuis plus de bouwgrond.
@Jan de Vries | 01-09-22 | 11:44:
Hypotheek voor tien jaar vast 1,8%. Dat is dus bijna gratis lenen
@theo-is-dood | 01-09-22 | 11:35: nou nou, niet zo kattig doen theo. niet iedereen hier heeft HAVO en lang niet iedereen heeft Economie in zijn/haar pakket. als je het topic zo leest lijkt het net of de prijzen in de supermarkt goedkoper zijn geworden als percentage van het modaal inkomen dan in 1970 dus ik snap Advocatus wel.
Gratis nieuws is gelukkig niet duurder geworden. als je tenminste de apparatuur die je nodig hebt om er bij te komen niet meerekent.
Zouden ze wel mee hebben gekregen dat we ondertussen niet meer met guldens betalen?
Niet eens meer cash, wij zijn zo enorm modern geworden dat de vogels in de windmolens er geen brood meer van lusten. #reddeenergietransitie
Mooi,Gronings gasveld kan open ,inflatie opgelost
"Niet aardgaswinning maar plaattectoniek is misschien de oorzaak van de aardbevingen in Groningen. Dit staat in een nieuw rapport dat werd gepresenteerd aan de parlementaire commissie aardgaswinning, die deze week getuigen hoort."
www.bnnvara.nl/joop/artikelen/tectoni...
Goh zeg, en dat loopt precies in de pas met de gaswinning.
Dat is nou ook toevallig.
Is dat onderzoek toevallig gefinancierd door handige juridische types bij de NAM die hun zilverlingen gewetenloos in ontvangst nemen?
Geologen maakten direct gehakt van het rapport.
@AdvocatusDiaboli | 01-09-22 | 11:30:
Regeringspartij VVD liet in reactie weten wel wat te zien in deze zienswijze.
Een nieuw rapport met uitkomsten die je zaak steunen kost wel wat, maar zijn altijd nuttig in de politiek.
Geslaagde satire deze keer van Jongeneel. Ook op Joop zelf trappen er nog aardig wat mensen in.
het kan maar is wel heel theoretisch. Aan de andere kant, de aardbevingen in Limburg zijn wel degelijk tectonisch van aard . Rijnslenk nl.wikipedia.org/wiki/Beneden-Rijnsle...
Ik heb daar ook eens naar zitten kijken maar het lijkt me erg ver gezocht aangezien noord Europa ongeveer midden op de Eurasian plate ligt, ver weg van welke grens dan ook (zie: scitechdaily.com/images/Tectonic-Plat... )
OK AD en nu uitgedrukt in gewerkte uren.
Toen en nu.
Voor wonen, voedsel, energie, zorgkosten (tandarts, eigen bijdrage).
en kleding, vakantie.
En doe meten even voor zowel tweeverdieners als alleenstaanden.
Ik heb gisteren wegens aanbieding een krat Grolsch gekocht en met mijn bankkaart betaald. Thuis eerst gemerkt dat het Alcoholvrij bier is. Vandaag belde mijn bank op met de vraag of mijn Bankkaart misschien gestolen is.
Aha, u heeft toestemming gegeven voor PSD2?
Wat was dat ook al weer...
O ja, dat jan en alleman in heel de EU in u bankrekening mag meekijken.
Dat had ik laatst met een pot augurken, kreeg een dag na aankoop al reclames voor babyschoentjes en een standaardformulier aanmelding nieuwe burger van de Belastingdienst.
Geenstijl snapt niks van Inflatie en verwardt het met koopkracht.
Inflatie is geldonwaarding en een stijging van het gemiddeld prijspijl.
Natuurlijk moeten de lonen dan ook stijgen, maar dat heeft er totaal niets mee te maken.
Als de prijzen omhoog gaan en je voor hetzelfde bedrag minder koopt, dan heet dat inflatie. Een soort van flat tax die vooral spaarders treft. Als je in 1970 10.000 gulden had gespaard dan kon je dat neerleggen als aanbetaling op een huis, als je dat nu van onder je matras zou halen kun je net een brommer kopen. Dat is inflatie.
*geldontwaarding
*prijspeil
*verwart
* gemiddelde
*gekvan*
onder je matras vandaan zou halen
Ik ga over op een dieet van uitsluitend suiker. Lekker weinig prijsstijging sinds 1970.
Dus maar dagje Duitsland. Boodschappen bij de combi, op de terugweg tanken en een bakkie in Bourtange.
jammer dat de Duitse accijnzen op brandstof vandaag weer omhoog gegaan zijn.
Ja in Duitsland de benzine 30 en diesel 17 cent duurder. Maar de meeste benzinepompen hebben er nog wat bovenop gelegd. Volgende week is het misschien weer rustiger met de prijzen geworden.
@Nuchternederland | 01-09-22 | 11:09: Wacht nog even, dan doet Rutte er hier ook weer 30 cent op en dan is het in Duitsland weer goedkoper.
Nee, 1970 is niet echt een relevante peildatum.
Relevanter is bijvoorbeeld het jaar 2000.
Nog geen euro, en een biertje kostte fl 2,50 in een cafe.
Nu 3 euro.
Dat zijn de zaken die de reaguurder belangrijk vindt.
Ach, die inflatie als gevolg van de invoering van de euro was hoogstens 10 procent, eenmalig, op bijvoorbeeld biertjes in het café. Peanuts bij de algehele inflatie van de afgelopen twee jaar.
Precies. Ik heb recht op bier. Bier slurpen daar gaat het om in deze maatschappij. Dus ik ga wel naar de suup. De horeca kan de boom in met hun 3 euro voor een vingerhoedje bier. Festivals ook. Wat een verschrikking. Al dat gezeik de hele tijd over die terrassen ! Het eindeloze "We willen weer naar het terras !" gejank tijdens de lockdown. Daarom alleen al wil ik dat er nog een lockdown komt. Zeer STRENG handhaven dit keer aub ! Want terrassen en festivals zijn stom, met stomme muziek, stomme mensen, en veel te duur bier.
"Wij vroegen het 'De Reaguurder', die snedig antwoordde dat zijn organen op de vrije markt wel duizenden euro's meer opbrengen dan in 1970. #iswelzo
@funda | 01-09-22 | 11:35: Je organen als een investering met rendement zien... da's best progressief. Dan krijgen we op een gegeven moment vast een voorstel van D'66 voor extra erfbelasting op primaire organen.
Ik kocht in 1978 een garagebox voor 7000 gulden. De WOZ waarde is nu €21000. Ik heb hem al die jaren verhuurd. Ik begon met 80 gulden per maand. Dat is nu €120. Ik moet zeggen, dit was mijn beste belegging.
Hopelijk moet je na ruim 40 jaar niet opeens het dak vernieuwen, anders is de huur voor de komende jaren weer pleite...
Het niveau van kranten(artikels) is vooral aan inflatie onderhevig sinds 1970. Dat is de enige conclusie die we kunnen trekken uit het stukje van het AD.
Peper en tulpenbollen waren 400 jaar geleden een stukkie duurder.
Maar 399 jaar geleden waren de bollen juist weer heel goedkoop.
Voor mensen met een pensioen uitkering is dit dramatisch.
De afgelopen 12 jaar is de inflatie bijna 26% geweest, terwijl dat bij de meeste fondsen niet tot nauwelijks gecompenseerd werd.
Nu wordt van pensioenfondsen gevraagd zich te committeren aan woke programma's en rampzalige beleggingen om Hugo de Jonge zijn stupide woonprogramma te laten uitvoeren.
De pensioenfondsen waren graag bereid te compenseren, maar mochten dat niet omdat Ali Baba en zijn 49 rovers dat middels regelgeving onmogelijk had gemaakt.
@Nivelleermarionet | 01-09-22 | 11:13: Waarbij meteen de mythe werd geschapen dat 'boomers en bejaarden alles opaten' wat jongere generaties bij elkaar spaarden.
ABO en PGGM gooien Shell uit hun portefeuille. Ongelooflijk hoe ze daarmee hun pensionado’s benadelen
Voor mensen met een pensioen in opbouw, ofwel werkenden, is niet indexeren nog veel schadelijker. Die prijs wordt echter pas bij pensionering duidelijk voor velen. Werkenden missen niet alleen indexatie maar moeten ook langer werken voor minder opbouw en betalen daar meer premie voor. Zo zit het echt.
In 1920 was het uurloon 73 cent voor geschoolde en 70 cent voor ongeschoolde arbeiders. Toen loonde studeren dus al.
De kwaliteit van journalistiek is sinds de jaren 70 overigens niet gestegen.
Gok eerder gedaald
youtu.be/7AXj2wKKH1Y
verslaggever voor het hek. "en spuug je wel eens uit je bek?"
Vroeger werd ook onderscheid tussen verslaggeving en opinie gemaakt. Tegenwoordig is dat hetzelfde.
Wat ik interessant vind is om inzichtelijk te maken het percentage woonlasten en boodschappen op inkomen. De boodschappen ten opzichte van het inkomen.
Dit is lachwekkend, ik dacht dat het een grapje was. (En ik heb maar drie jaar economie gehad).
Ik ga gewoon naar de Jumbo en koop ijskoffie.
Ik haal bij de jumbo gratis koffie. Die moet ik dan wel bekertje voor bekertje in mijn thermoskan gieten.
@Het brein erachter | 01-09-22 | 11:36: Het is er ook lekker warm in de winter en koel in de zomer.
Ik wil niet seksistisch overkomen maar sinds die nieuwe hoofdredactrice (V) is AD er niet bepaald op vooruit gegaan. En het was al zo erg.
Ook het ooit zeer informatieve Tegenlicht van de VPRO is niet meer wat het was, naar ik vrees door soortgelijke oorzaak.
In de politiek gaat het echter, vooral sinds de functie-elders-verkensters, heel goed.
Dit soort Minsisters hadden we eigenlijk altijd al moeten hebben op de kernposten.
Laten ze maar een vergelijk maken van de stijging van de gemeentelijke lasten, wegenbelasting en belastingen en heffingen op autobrandstoffen en energie. En natuurlijk de woonlasten. Dan zie je pas waar de inflatie zit en zat.
Accijnspisser.
Nemen we meteen kosten voor paspoort, APK en de hele resem verplichte administraties even mee?
Hoe ziet het plaatje er uit als je niet naar bruto inkomen kijkt, maar naar het vrij besteedbaar inkomen na aftrek van vaste lasten (huur, hypotheek, energie)?
economie.rabobank.com/publicaties/201...
Is 4 jaar oud, maar lijkt me niet dat dat heel erg verbeterd is
In 1975 betaalde ik (mijn ouders) 80 gulden huur per maand voor mn studentenkamer
Ja, en dat is 47 jaar geleden. Dat ligt intussen ver achter ons.
Factor 20
@apek00l | 01-09-22 | 10:43: je betaalt nu 1600 euro voor je studentenkamer? Moet je niet eens afstuderen?
Gulden
in 2000 betaalde ik mijn ouders helemaal niks voor mijn rukbunker
Hallo, hoe vaak moet ik het nog zeggen?
Die Belgische patatkrant is de slechtste krant van de Benelux.
Je zou het niet krant mogen noemen.
Iedere click is kassa in Antwerpen, vandaar de constante stroom van achterlijke artikelen.
Auto’s, sex en geld.
Click maar raak.
Mensen zouden betaald moeten worden om op het AD te clicken.
Wat een slechte krant is dat.
Uniek in z’n soort.
Zelfs bij The Sun zijn ze jaloers op de Belgen.
Vroeger was de Telegraaf eigenlijk de krant voor VVD-stemmerts, en het AD was nog een graadje erger. Dat was de krant voor mensen die naar de TROS keken enzo ("de grootste familie van Nederland"). Die werden "burgerlijk" genoemd. Nee die kranten kwamen bij ons thuis niet over de vloer. Het Parool, het NRC en de Volkskrant wel, en die waren vroeger toch vrij goed. In het zaterdag katern van de Volkskrant stonden altijd wel interessante artikelen. Nu is het allemaal OF woke, woke, woke, OF gezeik over Andre Hazes en al die andere debielen, wat er op tv was, wie er op tv was, wie in welke jury zit bij het volgende infantiele dans, of zangprogramma, alle deelnemer aan een realityprogramma worden "sterren", zonder uitzondering op zijn best van C garnituur, en wordt breed uitgemeten welke "BN-er" welke mening daarover heeft. Geef mijn portie maar aan fikkie. Met je zang ens dansprogrammas. GS is eigenlijk het enige medium waar je wat aan hebt (en vaak ook om kan lachen, scheelt ook een hoop).
@Asteroid-B612 | 01-09-22 | 12:14:
AD was eigenlijk de Feyenoord krant, van oorsprong Rotterdams en de Telegraag de Ajax krant.
Maar je hebt helemaal gelijk, bij ons thuis de Tele en de Troskompas en de VVD.
Heb ik het over ruim 35 jaar geleden.
Vlak daarna ging ik samenwonen en werd lid vd VPRO en kocht in het weekend de dikke Volkskrant én NRC Handelsblad.
Beetje links en rechts.
Nu ben ik nergens lid van, enkel een GS kroontje.
En (VVD) stemmen?
Ik weet niet of ik ooit nog ga stemmen.
We zijn iets meer gaan betalen voor benzine, onderwijs, en wonen - ietsjes maar. Omdat de boven ons gestelden rekenmeesters in dienst hebben die precies kunnen uitrekenen hoe ver je Jan Modaal kunt uitkleden voordat 'ie dakloos van de honger omkomt, zijn heel plotselinge prijsstijgingen een groot probleem.
Ik heb het al eerder geschreven: Nederland is totaal marginaal ingericht. En dat gaat fout bij rampen en grote veranderingen.
Ik snap niets niks nada, van mensen het AD serieus nemen.
1970, toen was geluk heel gewoon.
Nou nou AD. opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat....
Suiker kostte in 1800 bijna evenveel als nu, typisch.
Het AD, de enige krant die nog slechter geïnformeerd is dan nu-punt-nl. De redacteuren daar schuiven hun eigen scheten net als in de Southpark aflevering in San Francisco.
Verder is het allemaal copy paste van andere bronnen. Onderzoeksjournalistiek bestaat daar niet meer.
Onderzoeksjournalistiek was vroeger ook veel goedkoper.
@Mr_Natural | 01-09-22 | 10:32:
-
Klopt. Toen was er namelijk nog journalistiek.
Ik ga een DeLorean kopen, bekijk het allemaal maar.
ik zag laatst een interessante poll. Als je zo'n B2TF mobiel zou hebben en je mag 1 trip maken, zou je dan naar het verleden gaan, of naar de toekomst?
@small_town_dude | 01-09-22 | 10:35: Hmmm, de toekomst is leuk, maar mag ik wel eerst zien hoe die eruit ziet?
Anders lijkt mij 1960/1970 wel aardig. Je kinderen hebben geen last meer van de schooltandarts, maar je hebt wel de geneugden van het leven, zoals een tv en interessante tv programma's (later, zoals waku waku) zonder extreem ve reclame's. Nederland was ook nog een stuk leger en je mocht meer, zoals vuurwerk met oud&nieuw en zwarte pieten. Ook was halfnaakt op het strand normaal.
@small_town_dude | 01-09-22 | 10:35:
Sowieso het verleden. Anders kom je aan in de toekomst, geen idee hoe dat eruit ziet en je kan niet meer terug als je maar 1 trip mag maken. Beter ga je naar het verleden, doe je voordeel met je voorkennis en leef er op los in een of ander paradijs.
@small_town_dude | 01-09-22 | 10:35: Ik ga terug tot vlak voor de geboorte van Mohamed.
in 1970 was het ook crisis
historisch-archief.nl/storage/media/2...
In 1970 schreef je poep nog met lange 'oe'
En 'popo' als Politie.
Zeer reële graphic. Alleen het vergelijk van appels met peren ontbreekt.
Percentages met 3 cijfers doet wat met de menseh moet het AD gedacht hebben.
Schandelijk hoe ze een oude krat Heineken met een nieuwe krat Heineken durven te vergelijken ! Is gewoon populisme. !
In 1970 was de inhoud van een flesje bier 33cl, nu 30cl, is daar ook rekening mee gehouden?
De Liga is kleiner geworden, nog maar 2 Sultana's in een pakje, de Tuc is kleiner geworden, de Nibbit (ringen) zijn kleiner en ga zo maar door.
@Keutels | 01-09-22 | 10:30: en toch zijn de mensen dikker. Hoe kan dat nou.
@BobDobalina | 01-09-22 | 10:32:
Ieder pondje gaat nog steeds door het mondje.
@BobDobalina | 01-09-22 | 10:32: Vraag eens in Ter Apel.
In 1970 was de krant van papier.
Klopt, en was de Telegraaf ook al een foute slechte kutkrant, net als de volkskrant overigens
@litebyte | 01-09-22 | 10:38: Hoho.. De opiniafdeling van de Telegraaf vertegenwoordigt een grote groep Nederlanders die in alle andere kranten niet aan bod komen. Blij dat die krant er is.
Das het mooie van GS. reageren koste in 1970 niets en is nog steeds gratis.
Ze vergeten er nog bij te vermelden hoe godvergeten duur die kut krant is geworden.
Wie koopt nu nog een krant? Het is 2022!
Als je dit al totale poep vindt... dan moet je eens kijken naar de klimaat plaatjes van het AD...
Als je eenmaal in de anti-AD-bubbel zit wil je er nooit meer uit.
In 1970 betaalden mijn ouders 7 gulden huur per week, werd wekelijks opgehaald door de huisbaas zelf.
AD hoeft niet zo moeilijk te doen. Een man kon een gezin op 1 inkomen onderhouden, ook voor banen waar ze hun neus voorop zouden halen bij hun redactie (postbode bijv.). Dat is anno 2022 niet meer mogelijk.
Globalisme heeft het westers proletariaat verwend met allerlei leuke niet seizoen gebonden producten maar ook effectief gesloopt. Een slaaf in Chy-na werkt letterlijk voor rijstkorrels. Hoe kunnen arbeiders in het westen dat bijhouden? Juist ja.
De grote fout van westerse arbeiders is dat ze op globalisten bleven stemmen terwijl deze overduidelijk niet in hun belangen handelden. En nu kunnen ze de lapjes vlees niet meer betalen en de thermostaat op 20 zetten. Eigen schuld, dikke bult.
En het AD? Wie leest deze frauduleuze kattenbakvulling nog?
Mijn katten vinden de AD te min om hun sterretje op uit te drukken.
@Sjeintje | 01-09-22 | 10:24: Ik verpak het kattenvlees erin, blijft het langer vers
Er zitten wat gekke uitschieters tussen
Eieren zijn, voor die shit in rusland, ook ineens een 50-75% duurder geworden.
Pakje croma is van ~75 cent naar 2 euro 50
Lijkt wel alsof er selectief verhoogd wordt, 'ze hebben het toch nodig' om zo het meeste winst eruit te krijgen.
Ik vermoed ook een heel groot "de burger hoort de hele dag dat alles duurder word, dus kunnen we ongestraft een paar cent er bij op drukken"-effect
Croma. Ga je schamen.
Een wikkel 500 gram blue band margarine kost ook al €3.29. ik durf niet eens meer terug te rekenen.
1+1 "gratis". Dan worden we toch voor minimaal 50% genaaid door de supermakt?
1+1 gratis zegt dat de super in principe altijd te duur is. Toch?
Was onlangs op tv bij keuringsdienst van waarde. Die zgn 1 + 1 gratis bij de drogisterijen ketens in Nederland zijn in Duitsland per 2 stuks goedkoper dan bij ons.
Genaaid of niet. Gister bij 2letters mooi wat 1+1 gratis broden op de kop getikt voor in m'n nieuwe 371 liter vriezer.
@Cornelis12 | 01-09-22 | 10:24: Het gemiddeld inkomen ligt in Duitsland ook lager. De fabrikanten en supermarkten zijn ook niet gek.
@UvulafleXer | 01-09-22 | 10:26: maar goed, niet denken dat je daarmee de supermarkten tuk hebt
@sioux_ | 01-09-22 | 16:51: Neuh.... Ik win al van ze met m'n moestuin, vandaar die vriezer waar schoonmoeders in passen.
Zetten ze dan ook de loonontwikkeling erbij in dezelfse tijdlijn? Lijkt me wel zo logisch.
Het AD en logisch? In de herkansing nog een keer proberen?
Wat iedereen vergeet, ook GS en vooral politici: de (verhoogde) prijzen betaal je met je netto salaris.
Dus 10% bruto loonsverhoging is netto 4% a 6%. Daar vang je 10% inflatie dus niet mee op.
Minder want loonslaaf betaalt allerlei andere belastingen opdat hun regering leuke hobbies als EUSSR, windmolentjes, onteigening boeren en massa immigratie kunnen bekostigen.
Eh nee. Als je brutoloon 10% omhoog gaat dan gaat je nettoloon ook 10% omhoog. Tenzij je door de verhoging in een andere belastingschaal uitkomt dan.
Rekenvoorbeeld bij 40% belasting:
Bruto €1000 x0,6 is Netto €600
Na 10% verhoging:
Bruto €1100 x0,6 is Netto €660
€600 plus 10% is €660
Ehhhhh, de netto stijging (dus een vergelijking van het nettosalaris voor en na de verhoging) zou, als je in dezelfde schijf blijft ook 10% moeten zijn. Maar goed dat is misschien iets voor gevorderden.
@koeberg
Uh ooit gehoord van marginale belastingdruk? Voor inkomens boven de 23k ligt die tussen de 59% en 86% (!) open.overheid.nl/repository/ronl-2e89...
Nog eenvoudiger om al die krokodillentranen te negeren:
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/41/koopk...
Niks aan de hand dus? Mooi, op naar de supermarkt. Hamsteren en uiteraard gisteren en eergisteren weer boter vergeten te kopen.
En het schiet je nou nooit te binnen dat je iets vergeten bent als je nog op de parkeerplaats van de supermarkt staat.
Hamsteren is met sterk stijgende prijzen een slimme bezigheid. Mits uiteraard de producten niet te zeer aan bederf onderhevig zijn.
Dat die consumentenprijzen gestegen zijn, dat snapt iedereen. Hoe het kan dat de boer toen circa 60 % daarvan kreeg uitbetaald en nu circa 20 % dat is minder goed uit te leggen.
Roofkapitalisten kunnen dat uitleggen. Zij hebben elke overheid in de tang. China ontvoert ze gewoon als ze moeilijk doen, Rusland adopteert ze in hun midden of jaagt ze over de kling, en wij westerse landen bedelen bij hen voor wat grijpstuivers.
Ik mis de tijd waar je voor 100 euro een kar vol had.
Nu is het nog maar de helft.
Een plastic tasje vol bedoel je?
Maar die boodschappenkar is wel twee keer groter geworden. Dus, het kan nog steeds.
En dat komt niet door de toename van beveiligingscamera's?
Daarom neem ik nu, gewoon voor het gevoel, altijd zo'n kinderkarretje met een vlaggetje.
Ik reken soms nog steeds in guldens.. mét inflatie correcties is het leven takkie duur geworden sinds de invoer van die ene rare munt.
Ach, noem één beroepsgroep waar de kwaliteit van de mensen niet terugloopt.
Nederlandse ruimtevaarttechniek wordt steeds beter. De inflatie van de overige beroepen is in feite "verdunning", en treedt voornamelijk op bij jonge mannen in de weerbare leeftijd. Veel nieuwe werkers kunnen namelijk verminderd goed lezen en hebben nog geen opleiding mogen genieten.
Mij viel dat artikel vanochtend ook al op. Vooral dat groene truitje van Stacy.
Het juiste percentage bij die krat bier is trouwens 380.
"Die" krat bier? Dat lees ik niet vaak van u.
@UvulafleXer | 01-09-22 | 10:16: Iets mis met "die"?
@Leptob | 01-09-22 | 10:25: blijkbaar is er iets mis met "dat" (krat bier)? Mijn excuses, u spreekt natuurlijk internationaal Nederlands :)
@UvulafleXer | 01-09-22 | 10:27: Ben opgevoed met de Twentse taal en dat wil af en toe weleens voor verwarring zorgen. Maar "die" en "dat" krat kan allebei.
@Leptob | 01-09-22 | 10:35: potverdorie... Google geeft u gelijk! Ik slik m'n woorden weer in. Die 10 voor NL's tijdens m'n inburgering kan mooi de kliko in.
Wat was je in 1970 kwijt aan je mobieltje?
Kocht halverwege jaren negentig m'n eerste mobiel. Een tweedehands Siemens marathon a 3500 gulden. Kostte toen nieuw iets van 7000 gulden.
De bedrade voorloper ervan was een staatsabbo op de PTT, het toestel was niet van jou maar huurde je van ze. Zelf een tweede toestel aansluiten mocht niet, doosje verplaatsen op de plint ook niet. In 70 had ook nog maar de helft van gansch Nederland een telefoon in huis en vonden veel mensen het maar overbodige luxe, goedkoop was het ook niet echt, waarschijnlijk in verhouding duurder dan een sim-only van een prijsvechtertje nu.
Ghe: leiden.courant.nu/issue/LLC/1970-12-1...
@Cornelis12 | 01-09-22 | 10:15:
Ghehe, een echte PTT Pocketline Kelvin hier. Formaatje baksteen, gierend duur en lang niet overal bereik. Mooie tijden.
@elfenstein | 01-09-22 | 10:16:
Maar je kreeg bij die bedrade versie wel zo'n kek boekje bij, waar je in kon zien wie er in jouw regio, gealfabetiseerd op plaatsnaam en dat weer gealfabetiseerd op achternaam, er ook allemaal ééntje hadden.
Geen zin/ tijd op te zoeken, maar is de verdubbeling van de prijs van een brood niet binnen één dag volbracht? Bij de invoering van de euro als betaalmiddel?
De prijs halveerde ( Euro prijs = Guldensprijs/ 2.20371)
Nee, bij de invoering zijn producten weliswaar duurder geworden maar zijn de prijzen niet 2,20371x zo hoog gemaakt, ofwel de guldenprijs omgezet naar de europrijs.
Een fabel die ik vaker hoor op verjaardagen, gebezigd door ooms die alles heel goed weten maar intussen zeer onsuccesvol zijn (uiteraard zijn ze dat nooit zelf schuld).
Sowieso. Eergisteren nog een heel gesneden grof volkoren gehaald: €2,30. Dat is ruim vijf gulden. Zo'n brood kostte in '70 nog geen gulden, dus die 99% in het plaatje moet zijn 500%.
@Bakkeleures | 01-09-22 | 10:23: Hoe ging dat dan? Ene dag één gulden vijftig voor een brood, de volgende vijfenzeventig eurocent?
Als de guldenprijs door de helft ging, dan was dat alsnog 20% prijsstijging. Met de euro zijn er echt prijzen verhoogd. Een produkt van 1 gulden 50 naar 1 euro was echt geen uitzondering.
Maar aan het einde van m'n salaris houd ik nog steeds een stukje maand over.
Sommige zaken veranderen denk ik nooit.
AOW 10 % omhoog.
Belastingschaal schuift dus ook op een hoop AOW-ers moeten dus een % of 40 extra aan belasting betalen over de verhoging.
Erger is dat de ZZP-ers er voor moeten boeten, de Zelfstandigenaftrek gaat er sneller dan bedoeld af.
Onderste schijf wordt opgetrokken
Wat koste een 55 cm televisie in de jaren 70?
Vergelijk het eens met een 55 inch tv nu.
Witgoed net zo.
Een Mercedes S klasse koste in de jaren '70 1 of 2 nieuwbouwhuizen.
Begin jaren 70 betaalde je 3000 gulden voor een KTV en toen had je een paar uur per week kleur.
@Mr_Natural | 01-09-22 | 10:24: Met dien verstande dat we nu 24/7 kleur en tv hebben maar alles prima valt samen te vatten in de uitzendtijd van de jaren '70.
En dat kan alleen door de automatisering, mechanisatie en robotisering. De industrie heeft dankzij de verhoogde productiviteit de inflatie weten te dempen. Echter de overheid is alsmaar duurder geworden en neemt een steeds grotere hap uit onze BNP.
1970, toen ik werd geboren en mijn ouders een 2-onder-1-kap woning van 39000 gulden kochten, met een hypotheek met 12 % rente.
En een spaarrente van 8%.
AD artikel 12-08-19:
"Boodschappen vroeger goedkoper? Huishoudboekje uit 1969 laat iets anders zien"
Een rekensommetje leert dan dat de meeste producten relatief juist veel goedkoper zijn geworden. Nederlanders zijn de afgelopen 50 jaar veel meer gaan verdienen. Het gemiddeld brutoloon lag in 2018 rond de 37.000 euro en dat is bijna 600 procent meer dan in 1969. De gemiddelde prijs van producten steeg in die tijd ‘slechts’ 380 procent. Nederlanders besteden nu dus een kleiner deel van hun inkomen aan dagelijkse levensbehoeften dan 50 jaar geleden.
Aan levensmiddelen. Is iets anders dan dagelijkse levensbehoeften.
Dat is de strekking van Ronaldo's verhaal, ja. Zoals hij ook bijna letterlijk opschreef.
Knap hoor, je hebt het artikel samengevat.
En de huizenprijzen? Woz? Loon belastingen? Bijdrage sociale voorzieningen (ruif-freters), de (Zorg) verzekeringen? Prijs van energie en alle belastingen en opslagen? Zorg voor onderwijs? Riool- en afvalstoffen heffingen? Waterschappen? Wegenbelasting?
Alles is door de overheid flink afgeroamed. En overal over de balk gesmeten.
Als we nu eens de prijzen pakken van 4000 voor Christus dan zakt je broek af van de prijsstijging. Los van het feit dat er toen nog geen supermarkt bestond.
Toen nog geen echte supermarkt maar wel al illegale vleesverkopers die 2 km van de woongrotten vlees verkochten aan langskomende jagers die vervolgens de rest van de dag doorbrachten met lekker niksen om vervolgens eind van de grotwaarts te keren waar moeder de vrouw voor het avondeten en ook de koters had gezorgd. Heb alleen geen idee hoe de jagers het vlees betaalden.
@Cornelis12 | 01-09-22 | 10:09:
Met kleine ronde stukjes lood.
@Cornelis12 | 01-09-22 | 10:09: in natura! "Oudste beroep van de wereld" komt daar vandaan.
@UvulafleXer | 01-09-22 | 10:14: belastinginspecteur?
@vanBarchum | 01-09-22 | 10:36: Die ontstonden erna idd. Dat waren de mensen waarvan niemand een betaling in natura wilde.
Om toch maar in de levensmiddelen te blijven.
Dit is appels en peren vergelijken. Wat een mispeer.
Het AD vergelijkt de prijzen daarom ook niet voor ú maar voor de grote supermarkten. Die verhogen de prijzen nu het kan, niet omdat het moet, zodat u fijn de poeplap trekt en denkt dat het er allemaal wel bij hoort en dus niet klaagt en gedwee die producten in de kar gooit.
Maar ondertussen worden we keihard bedonderd en maken die supers flinke winsten bovenop wat ze al overhielden. En om nu te zorgen dat u niet gaat mokken, plaatsen ze dit soort "artikelen" zodat de domme Nederlander denkt dat 't wel meevalt.
Ons worden knollen voor citroenen verkocht, om maar in de levensmiddelen te blijven.
Sinds 1970! Toen waren de guldens nog van zilver.
... en de tientjes van goud.
'k Heb ze allebei nog.
@pollens | 01-09-22 | 10:11:
Volgens de redenering van het AD is dat gouden tientje nu +400% waard!
Instant tip: zet het niet voor die prijs op marktplaats. XD
Toen kon je tijdens de uitverkoop nog een gratis klokkie krijgen tegen inlevering van een 1/2 cent, dwz als je de eerste bent voor winkelopening. Dus, in de slaapzak voor de deur...
REAGEER OOK