Eindelijk. We gaan weer supersonisch vliegen!
Supersnel naar de zon
We waren een paar decennia afgeleid door het ontdekken van compleet nieuwe digitale werelden en lieten daardoor de echte wereld een beetje versuffen, maar we zijn terug als mensheid. Het is bijna vijftig jaar geleden dat de laatste man op de maan stond en bijna negentien jaar geleden vloog Concorde zijn laatste vlucht en sindsdien stonden we een beetje stil. Natuurlijk werden technieken beter, vliegtuigen zuiniger en stiller en bouwden we een awesome ruimtestation, maar het gevoel dat we grenzen verlegden verdween een beetje. Maar niet langer, want we maken een comeback. We gaan weer naar de maan (letterlijk), zetten de eerste stappen in ruimtetoerisme en gaan ook weer supersonisch vliegen. Met een nieuwe Concorde, die geen Concorde heet, maar wel verdomd veel op Concorde lijkt. De Boom Supersonic Overture gooit welgestelde reizigers weer in recordtijd over de oceaan met een topsnelheid van Mach 1.7 (2.082 km/uur). Londen naar New York in drieënhalf uurtjes en als KLM de ballen heeft om er een paar te kopen zal dat vanaf Amsterdam niet veel langer duren. Na United Airlines en Japan Airlines toont ook American Airlines lef door er al twintig te bestellen, dus de vraag is er. Het vliegtuig zelf nog niet, want ondanks het in juli gepresenteerde productieontwerp duurt het naar verwachting nog tot 2029 tot de eerste vliegtuigen in gebruik worden genomen. Maakt niet uit, want de neuzen staan weer de goede kant op, we durven weer te dromen en grenzen te verleggen. Nu al zin in de toekomst.
Reaguursels
InloggenKleiner en langzamer dan de Concorde (eerste vlucht maart 1969). Nee, de glorietijd van de vliegtuigbouw met echte vernieuwingen is voorgoed voorbij.
Zie je bij de F35, ouwe meuk.
Uiteraard op zonne-energie en zeker met tegenwind kun je extra energie opwekken met windmolentjes aan de buitenkant.
Doe maar eens komen met zo'n tranporter als in Startrek. Zwoesj en je stap uit in where ever the fuck in a split second.
Tenzij de 5g hapert, dan komt de helft van je lijf niet aan.
@nieuwe_Deen | 17-08-22 | 20:42: Daarom altijd een backup op een extern apparaat en in de buffer houden.
TimmermansEU heeft vast al een stoeltje gereserveerd.
Benieuwd hoeveel uitstoot-credits het kost als je met dit gevaarte wilt gaan vliegen. Groetjes een Rabobank klant.
Rabo is stikstof, dat komt o.a. uit uw neus
Volstrekt overbodig!
Vliegen afschaffen en gewoon weer met een schip de plas over.
De communicatie via morse over de telegraaf.
Dat zal wat meer rust geven in de wereld.
Met het schip de plas over is eveneens overbodig.
Vlot met zijl en rooksignalen plus grote trom.
@naglfar en @puszuiger:
Uitstekend om nog verder terug te gaan. We gaan er meer aan winnen dan aan verliezen.
Oeh, kanniewachten! Moet ik waarschijnlijk een paar jaar Flying Blue punten voor sparen (die ik gelukkig van de baas mag houden), maar ik ben er klaar voor. Fuck vliegschaamte.
Heb 4x supersonisch in een Concorde gevlogen. Op kruishoogte zie je de kromming van de aarde en het duistere heelal. Fantastisch! Bij de start lijkt het of je in een raket zit. Van mij mag hij morgen starten.
Heeft GS er al 1 besteld?
Weinig beenruimte zo te zien.
Niet voor u, laat dat duidelijk zijn. U hoort niet bij de club, al denkt u zelf van wel met uw ‘eigen’ huis, lease auto en mobiel-van-de-baas.
En eens te meer mogen we ons vergapen aan de weelde van the filthy few , die zich verrijken over de ruggen van de mensen die wel productief zijn.maar waarschijnlijk nooit in zo'n vliegtuig plaats zullen nemen.
Nog los van het belerende vingertje dat ons met kul argumenten over klimaat, energie en natuur steeds dieper de shit in duwt.
Maar dit moet dan wel kunnen.
Persoonlijk vind ik dat als je intercontinentaal reist je minimaal een paar maanden daar blijft.
Dan maak je een slag, een weekendje op en neer naar New York om daar te shoppen,ieder zijn meug, maar ik heb er een beetje moeite mee
Lees ik hier wat nauw verholen afgunst, zo tussen de regels?
@Kapitein Sjaak Mus | 17-08-22 | 16:41: nee geen afgunst, meer moeite met de steeds meer schaamteloze kloof tussen de haves en have nots.
En de financiële waardering die tegen over echt werk staat. Klanten voor dit soort dingen, kopen gewoon alles af .
En de gewone lui zakken steeds verder weg
De 'filthy few' zijn over het algemeen juist de mensen die het meest aan de productie bijdragen. Money = virtue.
Ik niet. En met dit product is zelfs een dagje NY prima te doen. Perfect. Wie zijn toch die mensen die niet supersonisch vliegen?
@BoerKoekoek | 17-08-22 | 17:55:
Ik ga daar natuurlijk niet over, moet iedereen voor zich zelf uitmaken
Saillant detail, deze kisten worden dus uitgeleverd , een jaar voordat ik niet meer een auto met verbrandingsmotor mag aanschaffen in de heilstaat. Sommigen zijn gelijker dan anderen
@Stijl_Loos | 17-08-22 | 17:39:
Nou we zijn elke dag getuige van het resultaat, hoe vind u zelf dat het gaat?
We zouden juist terug moeten gaan naar een tijd waarbij een overtocht minimaal 6 dagen duurt.
Ja het gevaar van ijsbergen zoals die waar de Titanic mee te maken kreeg is wel voorbij. Die hebben we al mooi opgeruimd.
Altijd jammer dat ze de tijd die je kwijt bent aan wachten en extra reizen niet meetellen. Je moet wel eerst naar Schiphol.
Bij de NS kijken ze ook alleen maar hoeveel treinen er op tijd rijden. Niet de netto reistijd van een passagier van A naar B. Kunnen ze best doen, zeker met die OV-kaarten. Maar dan krijg je iets andere cijfers.
Wachten op het perron. Wachten op een aansluiting na een vertraging. Wachten op een gewone overstap. Wachten op nog een overstap.
En dan weer wachten in de rij op Schiphol.
Vreselijk. Zit je in New York, wat een fantasieloze kutstad. Grote steden zijn sowieso kut, 020 voorop.
Vliegt ie ook naar Terschelling, John O´Groats, Saint-Jean-Pied-de-Port of Ambon?
020 is géén grote stad.
@JanBrel | 17-08-22 | 16:35: Maar wel kut.
Op Ameland is een vliegveld, van gras. Heel mooi en rustgevend om daar te landen.
Lol Terschelling, vrees dat deze na de start al zoveel vaart heeft dat met paar keer knikkeren kamer je ogen boven Noorwegen zit.
Mensen, die zo milieuvervuilend willen vliegen, raad ik de Tupolev 144 aan.
De Russische concorde, supersoon, en het ontwerp is al klaar.
en.wikipedia.org/wiki/1973_Paris_Air_...
Weer een foto van first class. Hou toch a.u.b. eens op daarmee. Hoe ziet economy eruit? Dat is wat de meeste mensen zullen ervaren, dus dat dient getoond te worden.
Yep. Uiteindelijk wordt de hele wereld een all inclusief pauperparadijs, wel klasse veewagon achterin natuurljk.
Ohhhh, er is geen "geitenklas" aan boord? Nee, een retourtje kost €10.000
Zulke vliegtuigen gaan geen economy class passagiers vervoeren, maar enkel de Sekreet Kaagachtigen van deze wereld.
3.5 uur kan ik wel zo reizen:
commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Afr...
@KlaagGraag | 17-08-22 | 16:30: perfect. Ik boek graag nu vast.
Nou, vooruit dan maar. De planeet kan het wel hebben want er ligt meer ijs op de Noordpool dan 10 jaar geleden. Zeg ik niet maar de Noorse KNMI: opiniez.com/2022/08/14/er-ligt-meer-i...
Gelul.
cryo.met.no/en/news
@Jan Lange3373 | 17-08-22 | 16:13: Geef maar een directe link, naar jouw bron moet ik zoeken en dat ga ik niet doen aangezien jij zo stellig bent.
Die foto van het interieur is vast niet in economy genomen.
Ho, stop. Stelletje gepeupel. Jullie denken toch zeker niet dat jullie in de gelegenheid worden gesteld om met zo’n prachtig vliegmachientje te mogen vliegen? Wie zijn jullie toch allemaal? Dit is natuurlijk alleen bedoeld voor mensen die Jetten, Kaag, etc. als achternaam dragen.
En koekoek uiteraard.
Franske Timmermans bijt zeker het spits af...
Aan z'n postuur te zien wel
DE spits
@sjengster | 17-08-22 | 16:29: HET spits.
@sjengster | 17-08-22 | 16:29:
Jan hep gelijk.
@Kapitein Sjaak Mus | 17-08-22 | 16:42: allebei goes lees ik zojuist
@sjef-van-iekel | 17-08-22 | 16:58: en ook goed
@sjengster | 17-08-22 | 16:29:
Het kan allebei: HET spits afbijten = je begint ergens aan, meestal iets nieuws. DE spits afbijten = je stopt een kerktoren in je muil, of iets anders puntigs.
Als de kapitein het zegt moet het wel zo zijn .
Ik sta gecorrigeerd.
Met Fransje aan boord is er geen ruimte voor (genoeg) brandstof.
Iets met max takeoff weight.
En, hoeveel gaat die kosten? Ik denk dat alleen de elite (politci, bedrijfsleven en mensen die een hoeveelheid geld hebben) zo'n trip kunnen boeken.
Ja, maar logisch. Het is niet bedoeld om naar Torremolinos te vliegen.
Met dat hoge ticket koop je C02 rechten af, snap je wel.
Want dan is CO2 er opeens niet extra bijgekomen.
Want daar heb je een CO2-aflaat voor gekocht.
Schijnt.
Hij gaat maandelijks dienst doen tussen Brussel en Straatsburg.
Laten we het hopen. Supersnel en zonder plebs of kleine kinderen naar de USA? Ik ben klant.
Vooruitgang, ha! Onze bestuurders willen eerst nog de Grote re-Zet.
Echt een geweldig mooi vliegtuig, topdesign! Hoop er ooit eens in te kunnen zitten.
Ik ken mensen die hebben gevlogen in een Concorde en nee ik ben aan het liegen
@RickTheDick | 17-08-22 | 15:53:
Ik heb erin gezeten.
Ok. Niet gevlogen en het was in een museum, maar...
Wat een ellendig benauwd hok!
@Kapitein Sjaak Mus | 17-08-22 | 16:44: In Duitsland?
Boom loopt al iirc 10 jaar te koop met mooi plaatjes en ambitieuze praatjes. Eerst zien, dan geloven. Voorlopig hebben ze niet meer als dat. Zelfs dat prototype dat ze eerder beweerden al 2 jaar geleden vliegend te kunnen hebben is nog steeds volledig spoorloos
iirc. ok.
4 jaar geleden zelfs: en.wikipedia.org/wiki/Boom_XB-1
Als God wou dat we konden vliegen had Hij ons wel vleugels gegeven.
Of de intelligentie om een vliegtuig te bouwen.
Oh wacht, die bestaan al. Toch prima geregeld zo?
Maar Hij laat ons toch vogelen?
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 15:51: maar ook de intelligentie om de keus te maken geen vliegtuigen meer te bouwen. Niets dan ellende hebben die krengen gebracht.
Maar omgekeerde kan ook he:
Als God ons vleugels had gegeven hadden we geen vliegtuigen hoeven bouwen.
@Van Urk | 17-08-22 | 15:55: Ik volg je niet helemaal. Als je naar bv. NY wil ga je toch niet weken op een boot zitten als je er met een vliegtuig als hier beschreven in 3,5 uur kunt zijn?
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 16:00: Als ik op reis ga pak ik de fiets of ik ga met een boot. Bovendien zit ik liever 3 weken op een boot dan 3.5 uur in New York.
@Van Urk | 17-08-22 | 16:02: O.k., een mens kan zo z'n voorkeuren hebben.
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 16:07: Maar het verschil is, en daar heb ik grondig onderzoek naar gedaan, en vele wetenschappers staan aan mijn zijde (u twijfelt toch niet aan de wetenschap?) dat mijn voorkeuren leidend moeten zijn in deze wereld, en niet die van anderen.
@Van Urk | 17-08-22 | 16:12: en daar ga je de mist in. De Heer zijn voorkeuren moeten leidend zijn.
@Van Urk | 17-08-22 | 16:02:
Als God had gewild dat de mens zou gaan fietsen, had hij de man geen ballen gegeven.
@Kapitein Sjaak Mus | 17-08-22 | 16:46: dit is best wel een goede opmerking. Ik zal het vanavond bespreken met de wijkouderlingen.
Maar hoe sta je tav de goddeloze Noordoostpolder? Er lag daar prachtig water waar denk ik de Geest des Heeren nog ten tijde van Genesis over zweefde. Is nu weg. Geen divien gezweef meer, maar aards geraas over N351.
@Nuuk | 17-08-22 | 17:10: Hernoemen tot Urkerwaard of Urkerland, dan vind God het wel oké.
@Van Urk | 17-08-22 | 16:02:
Als god wilde dat we konden varen had hij ons wel zwemvliezen gegeven.
Papa is dit vandaag ons vliegtuig? Ja kindje en het heet boom.
Papa waarom wordt het vliegveld ontruimd?
Sonic boom, vriend
Slechte timing voor supersonische hobbies.
De fuel efficiency per persoon van een volgeladen vliegtuig is weliswaar beter dan een auto met 1 persoon, supersonisch wordt het zeker 5 x inefficiënter.
Alleen al dat 'halleluja, no problemo'-filmpje en 'NET ZERO CARBON' doen mij meteen denken aan de dito commercials van onder meer de 'Hyper Loop' en de 'Traffic Underground Tesla Tunnel' van Elon Musk.
Dat bedrijfje verdwijnt met de noorderzon nog voor er 1 toestel gebouwd is. Wedden?
Als je de rekening maakt snap je dat er nauwelijks een markt voor is. Hoeveel zouden ze moeten vragen voor een enkele reis London - New York? Minstens 10000 Euro. Voor de helft van dat bedrag, en zelfs voor nog minder, reis je in een privéjet, als je een beperkt groepje reizigers bij mekaar krijgt.
Maar zo'n privéjet laat je opstijgen en landen waar je wil. Flexibeler en goedkoper dan die namaak-Concorde.
En veel trager. Vergeet niet dat rijke en succesvolle mensen altijd haast hebben.
Er is veel te veel investeerdersgeld in omloop, als ze een mooi verhaal hebben vinden ze wel een paar gekken.
@Après toi | 17-08-22 | 15:49: Dat supersonische vliegtuig is uiteraard de traagste oplossing. Ik hoop dat u dat bedoelt. U moet van punt naar punt rekenen, inclusief beveiliging, inchecken enz. , en vooral ook bedenken dat een privéjet opstijgt op het uur dat jij het wil. Als je om 15u wil vertrekken en er is een vlucht om 20u ben je sowieso al 5 uur kwijt nog voor je in de lucht bent.
@Après toi | 17-08-22 | 15:49: je hoort het steeds gekker. Succes hebben wanneer je altijd haast hebt.
Echt niet. Heeeel veel mensen vliegen en kortere vliegtijden zijn heel erg welkom. Prijzen zullen niet heel veel hoger zijn dan normale tickets.
Vooruitgang komt pas terug als we de vrijheid van meningsuiting weer ongeclausuleerd en met verve durven uit te dragen en te verdedigen.
Die Fransen -met hun grote muil- hebben nog nooit iemand op de maan gezet.
Met hun Force de frappe.
De maan is van kaas, 3 x raden waar die gemaakt is.
@Zeurders | 17-08-22 | 15:52: Merde!
Mijn airco kan ook supersonisch.
Heb ik daar wel eens over verteld, over mijn airco.
Als je de turboflaps op de juiste manier zet heb je altijd 19graden. Stabieler dan mijn biostabiel.
Laat je die airco ook draaien wanneer je niet thuis bent? Vertel!
32 keer. Maar hij blijft leuk. Jij in New York, je airco in Parijs.
Zit je dan als uberkapitalist met je dure privejetje. Alsof je met de fiets naar je werk moet. Alleen daarom kan ik dit project wel toejuichen.
I'm feeling supersonic,
give me gin and tonic.
(Van 29 jaar geleden)
Oasis
@Après toi | 17-08-22 | 15:48: U blijft me verbazen.
@Piet Karbiet | 17-08-22 | 16:00: Omdat ik het niet altijd met je eens ben, betekent nog niet dat ik van de straat ben hoor. Even serieus: ik weet dat je van muziek houdt, maar was je zelf ook actief als muzikant? Of zijn sommige verwijzingen gebaseerd op het feit dat je op Mark Hollis leek?
En de boeren moeten stoppen met het milieu te vervuilen..
O wacht..
En dan te bedenken dat dit Back to the past is! Hoezo vooruitgang? Echte “vooruitgang” wordt de egalitaire wereld van Woke-links waarbij wij echt teruggaan naar het verleden van voor de industriële revolutie. Allemaal even arm en dom op wat (politieke) elite na die goed verzorgt door het plebs wonen in gated communities van waaruit zij zien dat het goed is en zich op de borst slaan.
Ziet er wel gaaf uit, nu vlieg ik niet meer, vliegangst gekregen, maar deze wil ik wel in.
Volkomen kansloos dit. Een Concorde ontworpen in de jaren 60 was niet alleen sneller, er konden ook meer passagiers mee. Is dit nu vooruitgang?
Elektries??
Deze is niet van aluminiumfolie gemaakt en daarom geen vliegende doodskist.
Ik vlieg graag, ik ken geen enkele vliegschaamte. Glaasje champagne erbij. Maar: er is 1 ding dat me dwarszit. Je kunt tijdens het vliegen -een paar maatschappijen uitgezonderd- niet internetten. Laat staan reaguren. Gelukkig zorgt supersonisch vliegen voor het verkorten van de tijd dat je offline bent. Gunstige ontwikkeling dus.
U pleit voor een stijlloos roze vliegmaatschappij?
@Nuuk | 17-08-22 | 15:32: Die me supersnel van de ene kant naar de andere kant van de wereld kunnen brengen.
Bij onze nationale airline kan ik altijd prima internetten hoor.
We zijn ver gekomen. En alles dank zij de luchtvaartpioneers Icarus en de deelnemers van ter land ter zee en in de lucht.
youtu.be/XJIh2ueC7uk
Vlieg liever in 3 uur naar Sydney lekker bijtanken op supersonic speed. En op 15 km hoogte.
Londen - New York in 3.5 uur.
Hoedje kopen. Handtasje kopen. Restaurantje.
New York - Londen in 3.5 uur.
Zo'n leuke dag meid.
Absolutely Fabulous.
Wheel's on fire, rolling down the road.
De hoofdprijs betalen en wat krijg je op je bord? En in het glas krijg je het laatste restje wijn dat nog in de fles zat. Geweldig.
Nooit bij een Michelinsterren restaurant wezen eten zeker?
Daar kom je ook niet voor bulkvoer...
@ReyNemaattori | 17-08-22 | 15:32: Jawel. Maar de tijd die ik in zo'n vliegtuig zou zitten om op plaats van bestemming te komen, zou zomaar eens korter kunnen zijn dan de tijd die ik neem om te eten bij een restaurant met een Michelinster.
Dat heb toch niet nodig ! We hebben toch de Metaverse.
De laatste concorde was ook van het merk. Boom!
Hoe zit het eigenlijk met diversiteit en inclusie, met supersonisch vliegen?
Ze komen alleen in het wit :(
Nu zal Frenske T en zijn bende wel de kop houden want daar willen zij ook in vliegen.
Hebben Jetten en aanhang al een stoel geboekt voor de maiden flight?
Jetten heeft niet zoveel interesse in de maiden.
Ideaal, dat supersonisch vliegen . In 5 uur van Londen naar JFK, dan heb je twee uur extra de tijd om op je bagage te wachten.
3,5 uur.
Met 65 passagiers ben ik vooral heel benieuwd hoe hullie dat carbon neutral precies hebben berekend.
Ze zeggen te vliegen op duurzame brandstof.
@guldenmiddenweg | 17-08-22 | 15:25: Helaas heb ik scheikunde altijd een rotvak gevonden, maar ik word dan vooral nieuwsgierig naar het restproduct van dat verbrandingsproces.
Hmm dat wordt wel een vluggertje met de Mile High Club als ik ook nog wil dineren.
Met het juiste gezelschap duurt een vluggertje 2 minuten, dan bent u zelfs met een supersonisch vliegtuig dat hoogte is voor aanvang van uw activiteit pas net boven de Engeland als u een weekendje gaat shoppen in NYC. Tijd genoeg dus om een flauwe vliegtuighap (u weet vast waarom dat is) naar binnen te werken en uw gezelschap richting ronde 2 te manen.
Hoeveel boeren moeten nu hiervoor weg vanwege de verhoogde stikstof uitstoot?
Gaat hem niet worden. Te duur en te vervuilend, eigelijk net als de Concorde destijds gedoemd te mislukken. Ik zie meer in van die Branson-achtige vliegtuigen die je net even buiten de atmosfeer brengen en dan 15.000 km verderop weer rustig op de grond zetten.
Ze pakken het verkeerd aan door zich op het luxesegment te richten met luxe stoelen en beenruimte. Als je in 3 1/2 uur in de VS bent dan kan dat ook met een Ryanair-inrichting. Volstampen dus geen 80 passagiers maar minimaal 120.
Dan zit je nog op 12000 dollar voor een ticket.
@MargauxGrandCru | 17-08-22 | 15:16: Dat gaat net met de tesla-subsidie.
Concorde was uiteindelijk 6000 voor een retour.
Hoe lang moet die aan de laadpaal ?
Vliegt een draadloos oplaadvliegtuig mee.
@MargauxGrandCru | 17-08-22 | 15:17:
Of 6000km verlengsnoer er bij leveren.
@Nuuk | 17-08-22 | 15:22: Wel met zo'n automatische oproller anders wordt het zo'n gedoe.
Vermoed dat ik budgetmatig gezien nog even niet kan instappen.
Amalia is nog vrijgezel volgens mij...
Ik heb ook besloten om nog even te wachten met de aanschaf van zo'n supersonisch vliegtuig.
kunnen we Gordon niet gelijk naar de maan sturen?
Kan je niet gewoon stoppen aan Gordon te denken?
@D-Fens_1963 | 17-08-22 | 15:23: Ik snap de associatie met Gordon en materie-vretende zwarte gaten anders wel.
IK mag aannemen dat ie wat minder lawaai maakt als d'r voorganger?
Waarom mag u dat aannemen?
@Klaas_de_Waal | 17-08-22 | 15:18: semantiek zwitsal
@horsteknots | 17-08-22 | 15:28: Ja, daar ben je sterk in met je ie en d'r. Dat hij minder geluid maakt als haar voorganger. Implied face palm.
@Klaas_de_Waal | 17-08-22 | 15:42: je hebt gelijk. sorry.
Supersonic boem heeft wel wat....
Lag een keer te luieren op een cruiseschip, ineens een boem, schrokken ons te pletter. Bleek een Concorde te zijn, wat een knal. Binnen had niemand wat gehoord in het schip.
@gato | 17-08-22 | 15:25:
Die Concordes kunnen echt knetterhard varen zeg!
‚Elektrisch uiteraard, dus dat wordt een heel lang verlengsnoer.‘ -R. Jetten vanaf zijn iPhone in Dubai
Nu nog een iets groter bereik zodat ook de westkust (LA) van de VS vanuit NL kan worden bereikt. Maar dat zal ongetwijfeld goed komen, het huidige model haalt 8000 km dus nog 1000 km er bij is voldoende. Van alle vliegroutes zijn de trans-Atlantische routes voor veel maatschappijen de grote winstmakers.
LA voor je overstap naar Hawaï?
New York lijkt me een betere eindbestemming.
@Analia von Solmsch | 17-08-22 | 15:05: Elke accountant van een luchtvaartmaatschappij zal daar anders over denken.
Ze mogen alleen boven zee door de geluidsbarrière, dus vluchten over land leveren weinig voordeel op.
@Blauwpetje | 17-08-22 | 15:13: tussen de kruissnelheid van een normaal vliegtuig en de geluidsbarrière zit nog wel wat ruimte voor voordeel.
@Klaas_de_Waal | 17-08-22 | 15:35: ongeveer 200 km/h, en dan opletten dat je geen wind mee hebt. Te weinig ruimte om rendabel boven land te vliegen.
REAGEER OOK