GeenStijl Rekenhulp: Wat betekent de renteverhoging naar 0% van de ECB?
50 basispunten omhoog
Belangrijke dinges vandaag in Frankfurt. De ECB verhoogt voor het eerst in 11 jaar de rente, om iets te doen aan de gierend uit de klauwen lopende inflatie. Maar wat betekent dit voor u? Wij hebben verder ook geen idee, maar we hebben wel vier voorbeeldsommetjes wat een rente van 0% betekent.
Over een schuld van €9.000.000,- betaal je €0,- rente
Over een schuld van €7,50 betaal je €0,- rente
Over een schuld van €488.000.000.000,- betaal je €0,- rente
Over een schuld van €500.000,- betaal je €0,- rente
Wij zijn geen economen, maar dit klinkt ons nog altijd niet in de oren als een hele hoge rente. Veel plezier met lenen/sparen/betalen allemaal!
Reaguursels
InloggenGeld lenen kost geen geld. Misschien kunnen al die reclames nu ook aangepast worden.
Hoeveel rente is dat?
Ben erg benieuwd of de banken hier ook iets mee doen voor de rentes op spaarrekeningen e.d. Heb zo'n vermoeden van niet.
Wel leuk voor al die zielige studenten bij wie de stufi is omgezet in een lening. Ik had er lekker groeiaandelen van gekocht met zo’n rentestand.
Arkk zeker? Lol
@TheManiac | 21-07-22 | 23:24: 80% korting op veel aandelen dezer dagen. Laatste keer dat er zulke koopjes voorbij kwamen ligt alweer heel ver achter ons. Maar ja, de beurs is dan ook de enige winkel waar mensen naar buiten rennen als het kortingen regent.
"WIM DUISENBERG - De vroegere president van De Nederlandsche Bank (DNB) en minister van Financiën werd in 1998 de eerste president van de Europese Centrale Bank. Hij stond tot oktober 2003 aan de leiding van de bank. Duisenbergs verdienste was om de jonge euro internationaal gerespecteerd te maken. In 1999 werd onder zijn regie de euro ingevoerd als betaaleenheid tussen banken, in 2002 gebeurde dat ook als contant geld. Met zijn compromisloze nadruk op prijsstabiliteit zette hij de koers voor zijn opvolgers."
Ja was het maar waar...
laat je nou net geen hypotheek tegen 0% mogen afsluiten :(
Nu we het over geld hebben, een vraag voor de financieel sterken onder ons.
Ik lees dus dat de rente op 0 staat. Ik zou graag een bootje kopen van, zeg, twee ton. Dit doen we binnen de BV, met als doel deze boot te gaan verhuren. Afijn, Kan je dan een aflossingsvrije lening afsluiten? Voor een hypotheek kan dit voor zo'n 50% van het bedrag. En de rente daarvoor is dan nul %?
In dit voorbeeld zouden we dus voor een totaal bedrag van een ton voor slechts de helft lineair mét rente kunnen aflossen, en voor de andere helft géén rente hoeven betalen.
Hmm, in zo'n geval zou het wel een leuke handel kunnen wezen en zou ik me er in willen verdiepen.
Sorry, ging eerst uit van een bootje van één ton. vandaar de rare zin in de een na laatste alinea.
Zo is dus zo'n beetje alles gefinancierd de laatste jaren. Of dacht je dat al die deelscooters en boodschappendiensten echt zo lekker draaien..
Ik heb het nog niet gevonden, lenen tegen 0%.
PL is nog steeds met een rente van 7%.
Hypotheekrente schommelt rond de 4%.
Sparen daarin tegen, levert nog geen zak op aan inflatiecorrectie.
Dit dus. Helaas geldt dit dus niet voor iedereen, maar voor een kleine selectie.
Rules for thee, but not for me.
Ik heb ze gezien hoor, hypotheeklening van 0,9%.
Ik balen met met mijn 1,5% zeg.
Zijn er hier onder de reaguurders mensen die al gecompenseerd zijn vanwege de te hoge spaartaks?
Nou waren wij te laks met bezwaar aantekenen, maar kregen laatst wel een blauwe enveloppe met het bericht dat er toch nog iets verrekend zou worden.
Ben benieuwd..;-)
Vandaag antwoord: geen verschil, geen geld terug (in het kort)
@KlaagGraag | 21-07-22 | 21:27:
Eauhw… teleurstellend.
Nog niets van gehoord; inderdaad de brief met 'we gaan er aan rekenen, u hoort nog van ons'.
Hadden wij ook gekregen die blauwe envelop. Iets met bij maken en dode mus.
Hier ook: "We gaan ermee aan de slag, u hoort nog van ons". Tegelijk lees je dat mensen die geen bezwaar hebben aangetekend sowieso niet in aanmerking komen voor compensatie.
Italie heeft plusminus 150% BNP staatsschuld, Nederland door al die bezuinigingen en het uitkleden van de sociale zekerheid plusminus 50% BNP.
Rutte vindt het geen enkel probleem dat er geld van ons naar Italië stroomt maar komt dadelijk wel weer met bezuinigingen die de Nederlanders raken.
Er klopt ergens iets niet...
En de ECB maar Italiaanse rommel opkopen (staatsobligaties)
Als er nu voldoende Nederlanders op vakantie naar Italië gaan, wordt de balans war meer in evenwicht gebracht en krijgen de vakantiegangers er ook nog iets van terug.
@Leffe Blonde | 21-07-22 | 21:28:
Ben er nog nooit geweest, die gulle Nederlanders zullen er vast koninklijk onthaald worden na al die royale giften ?
zo min mogelijk werken en zo min op vakantie gaan naar italie, de boeven.
Flikker toch gewoon eens op wappie. Het lijkt wel een plaag, jouw soort van diep gestoorde complotgekken.
Ik heb wat spaargeld en heb in 2021 mooi 43 cent rente gebeurd. Ik maak mij geen zorgen dus.
Moet u toch gauw 40k op de bank hebben staan.
Hier een beetje lopen pochen met uw geld, ouwe VVDer.
Nou ja, hopelijk blijft vastgoed enigszins waardevast...
Enne, Chicago, Hongarije, daar moet u zijn. gaat daar de afgelopen jaren als een dolle.
nou in amerika gaan sommigen al uit vastgoed en in cash, voor de crash :P
Wie zegt dat de rente bepaald door ECB heilig is? De deelstaten zitten diep in de schulden en hebben baat bij een lage rente. Geld is gemunte vrijheid. Het economisch zwaartepunt verschuift niet alleen regionaal maar ook organisatorisch. Staten verliezen langzaam hun gezagspositie die ze enkel nog kunnen bevestigen met geweldsmonopolie. De zwakte van de mensheid is crises veroorzaken, gedecimeerd worden en weer evolueren.
Ze gaan weer als een dolle staatsobligaties van de PIGS (Portugal Italië Griekenland Spanje) opkopen om de rente daar te drukken. Zeg maar een verkapte transferunie van Noord naar Zuid. Wat een flutmunt die Euro.
@Wattman | 21-07-22 | 21:07: ja maar Wattman, de PIGS landen gaan toch als wederdienst hervormingen doorvoeren? Dit was toch altijd de storyline van de lachende leugenaar en d66? Ik heb er alle vertrouwen in dat het deze keer wel goed geregeld gaat worden.
@therealbraindump | 21-07-22 | 21:25:
Vergeet het, Draghi is weggestuurd omdat hij te streng begrotingsbeleid wilde doorvoeren. De koers van Italië wordt nu als een malle geld uitgeven, wie maakt ze wat, de rest stort wel bij...
@Wattman | 21-07-22 | 21:30: net zoals met de grote systeembanken in 2008 valt Italië in de categorie too big too fail. Wanneer de ECB overgaat tot monetaire financiering van Italië is de reputatie van de centrale bank definitief aan gort. Maar nogmaals, ik heb er vertrouwen in dat de lachende leugenaar en onze bekwame minister van financiën op de bres springen voor de Nederlandse burger/belastingbetaler.
@therealbraindump | 21-07-22 | 21:38:
Nou ECB koopt dus alle Italiaans schuldpapier op, hebben ze vandaag even tussen neus en lippen ook nog gezegd na dat lachwekkend verhogingsstapje van 0,5% wat veel te laat en veel te weinig is. Binnen 2 weken is de dollar sterker dan de Euro.
Haha, Mark en Sigrid geven er geen bal om dat we allemaal rap armer worden.. Heb vertrouwen, lol.
@Wattman | 21-07-22 | 21:42: in 2008 waren de systeembanken hoofdschuldige van de crisis, nu de ECB deels zelf. De ECB is verworden tot een politiek instituut i.p.v. een onafhankelijke prudente centrale bank die prijsstabiliteit garandeert.
@Wattman | 21-07-22 | 21:42: klopt, in de VS boeit het individu ook niet; enkel de sterkte van de dollar, want dat geeft macht op wereldniveau...
@therealbraindump | 21-07-22 | 21:47:
Je ziet dat het politiek is aan de laatste presidenten, een Fransman, een Italiaan en nu weer een Fransoos. Oftewel de Duitsers (en de Nederlanders maar dat is logisch met Rutte) worden keer op keer gepiepeld met zo'n knoflookpresident.
Dit is geweldig nieuws. Ik heb al jaren 0 euro schuld en betaal 0 euro rente. Eindelijk kunnen alle mensen die wel schulden hebben mij recht in mijn gezicht uitlachten.
Hmmm... "uitlachten".
Ergens onbedoeld grappig.
Ik zou een Margaritaville kopen als ik geld had.
Ik koop Sexbierum. Waarom? Because it's badass.
Koop op afbetaling, wel blijven opletten bij Southpark.
Voor Italië wel hoor. Tijd voor een revanche naar die geen belastingbetalers.
Bij de staatsomroep lees ik dat Klaas Knot erg tevreden is. Maar die man houdt zich toch vooral bezig met ons slavernijverleden, waarom zou ik willen weten wat hij van dit soort dingen vindt?
Straks gaan ze ook nog erbij schrijven wat Akwasi van deze renteverhoging vindt. Of, nog gekker, wat bijvoorbeeld de president van de Nederlandse bank van het slavernijverleden vindt.
Klaas Knot is al ruim 11 jaar als DNB baasje mede verantwoordelijk voor het gevoerde rampzalige monetaire beleid van de ECB. Oprechte en onafhankelijke opvattingen over het beleid van de ECB hoef je dus niet van hem te verwachten. Wanneer je echt de inflatie te lijf wilt gaan is een renteverhoging van 0,5% lachwekkend.
Maar dat maakt toch niet uit want iedereen heeft toch al duizenden verdiend aan de crypto’s. Er is toch geen weldenken mens wat nog spaargeld bij de bank had staan?
De bitcoin roepers die elk financieel topic bevolkten zijn vrij stil momenteel.
@Lorejas | 21-07-22 | 21:06: wacht maar af jongen. Over een miljoen miljard jaar zijn die jongens dikke bazen.
@Bob: geld eindigt altijd met een Lambo tegen de vangrail.
@Lorejas | 21-07-22 | 21:06: Ze hebben me prima geholpen bij de lokale snackbar.
@Lorejas | 21-07-22 | 21:06: juist nu is het tijd om in te stappen. Gewoon met een paar honderd euro.
Ook die crypto trekt weer aan.
Niets over Transmission Protection Instrument (TPI)? ECG kan weer fijn Italiaanse obligaties opkopen (Purchases are not restricted ex ante!).
Onze zuid-europese kansenparels kunnen alleen nog maar lenen tegen gratis-tarief.
Dat is toch niet substanable.
Daarnaast nog ~ 7 jaar eerder met pensioen. Dat is zoiets als: Wil je geen asielzoekers? Goed , dan heb je er hier nog 90.000 'met' urgentie verklaring
Banken sluiten allemaal, mensen met 55 jaar gaan met pensioen in Spanje. De rest niet veel later.
Rondreis door Andalusie toonde mij dat het leven daar veel beter is dan hier. Praktisch geen geimporteerd tuig en de mensen lopen er goed gesoigneerd bij. We worden hier met de Kagedis (allemaal een beetje armer) flink in de maling genomen hoor.
De grap is dat asielzoekers mogelijk de oplossing zijn voor de vergrijzing. Zonder import is het de vraag wie de tent draaiende gaat houden.
@BobDobalina | 21-07-22 | 21:09: Aha de nieuwe (loon)slaven, laat het Bij1 maar niet horen.
@BobDobalina | 21-07-22 | 21:09:
Alsof die niet grijs worden..
@BobDobalina | 21-07-22 | 21:09: want al die nieuwkomers zijn niet ouder dan 20 jaar? Meeste kunnen niet eens lezen en schrijven.
@BobDobalina | 21-07-22 | 21:09:
Lolol!
@BobDobalina | 21-07-22 | 21:09: Moeten ze eerst nog willen werken, van geldmaat tot schiphol, van Gemeentes tot de Industrie. Overal komen ze mensen "te" kort. maar wel 100000 nieuwe medelanders, en oversterfte Maar toch te korten om de dienstverlening op te vangen want ze zijn allemaal hoger opgeleid ofzoiets?.
De rente van de depositofaciliteit, waarbij banken geld tijdelijk stallen bij de ECB, gaat van - 0,5 procent naar 0 procent. De refirente, de rente die banken betalen aan de centrale bank als ze geld opnemen, gaat van 0 procent naar 0,5 procent, en de beleningsrente van 0,25 procent naar 0,75 procent.
Oh. En nog wat. Wil jij spekkoper wezen, koop bouwgrond. Maak niet uit waar, als het toeristisch maar enigzins tof is daar. Dus geen 1 euro krot in empty ruraal Italie, maar een stuk grond 10-15 km van metropolen als Bordeaux, Madrid, etc. Hoef je verder niets aan te doen, dat mogen je kopers regelen.
Spekkoper zijn klinkt erg haram.
Mooi hè, die transferunie?
Daar gaan de pensioenen inderdaad.
@ZoekEenVrijeNick | 21-07-22 | 20:39:
gelul
@* Il Principe * | 21-07-22 | 20:58:
U is scheutig als altijd met onderbouwing ende argumenten.
En dan stemt Klaas ook nog voor de TPI staatssteun regeling. Mag hopen dat de naheffingen via de EU dan ook komen te vervallen.
Ik snap er geen zak meer van. Wat is nu wijsheid, aflossen of niet. Mij is geleerd, terugbetalen, zo snel mogelijk. Anderzijds zou ik ook iets kunnen verkopen, maar ja, geld op de bank word per dag minder waard.
Hadden we maar een standvastige, duidelijke, rechtlijnige en eerlijke overheid.
Kunt u rekenen?
@Wijze uit het Oosten | 21-07-22 | 20:35:
Nee, kennelijk. Ik snap het echt even niet en weet nu niet wat wijsheid is. In mijn optiek is aflossen het beste.
U zou het moeten vergleijken met uw EWF... maar wellicht is het later handiger om schuld te hebben als ze mensen met koopwoningen willen gaan naaien.
Ligt er aan wat je aan rente moet betalen.
0% rente. Ja, hahahaha! Maar dat geldt niet voor bestaande leningen. En hey, de banken mogen zélf dan wel gratis lenen bij de ECB: particulieren rekenen ze een rente tot wel 10%.
De bonussen en dure leasebakken voor het management moeten toch ergens van betaald worden.
Je moet gewoon korting vragen als je niet op afbetaling koopt.
De winkelier moet de financieringsmaatschappij tenslotte wel betalen voor het risico en de administratie.
Als de euro nog minder waard wordt dan het al is.. dan zie ik Italie wel de stekker uit zijn lidmaatschap trekken.
Dan trekken ze hun eigen infuus eruit.
Italië kan niet zonder EU.
Haha dit is een grapje?
Heeft ooit wel eens 0,85 gestaan.
Waaron denk je dat Draghi gisteren zijn ontslag heeft aangeboden!
@Ruimedenker | 21-07-22 | 20:28: Die berg schulden die ze hebben, kunnen ze toch al nooit meer afbetalen.
@Tollebol | 21-07-22 | 20:32: Zo'n sluwe vos als Draghi komt zeker en vast nog wel op een andere 'belangrijke' EU-functie te zitten. Die gaat geen buschauffeur worden.
@Klaus Herzog | 21-07-22 | 20:43:
En het breken met de EU kunnen ze sowieso niet betalen.
En die schulden worden opgekocht met oa jouw en mijn geld.
@Tollebol | 21-07-22 | 20:32: Hij ziet de bui hangen?
Al het geld wordt keihard minder waard.
Zijn er nog alternatieven ?
Minder consumeren. Is ook goed voor het klimaat.
@SamV | 21-07-22 | 20:24: Ik hoor mijn kinderen spreken , kan ze geen ongelijk geven,.... als ik zie wat ik allemaal nagjaagd heb in mijn leven uiteindelijk is het allemaal ouwe meuk geworden.. als ik nu iets wil vraag ik mij af hoe doe ik het nu, gaat dat bevalt dat en moet het anders.. dan weet ik dat het een fata morgana is.. minder kopen meer genieten dat is het devies.
de eerste muntsoort stond gelijk aan een dier+jong. welk dier is om het even. Maar goud is niet altijd de standaard geweest. Uiteindelijk is eten belangrijker dan metaal.
Dat krijg je als je al 20 jaar oneindig geld bijdrukt om de onderpresterende clubleden binnen de EU een hand boven het hoofd te houden, ook al doen ze helemaal niets aan hun interne corruptie en gat in de hand.
*Ouwe sokken met harde papieren biljetten euro's in de hoog ophangende kano in het schuurtje checken doet*
.
Of misschien is het wel het opgevulde zadel van de oude mountainbike. Of het kastje met de "giftige" sproei-tuinstoffen.
De NL Staat kan zo hard ongezien de tiefus genieten. Het heeft géén idéé. Want je blijft met je poten van mn eerlijke spaarcenten en al reeds belasting betaalde erfenissen af, lulletje rozenwater meneermevrouw de ambtenaar.
.
En als afleiding mogen de herendames ook nog over wat grenzen neuzen. Net alsof k niet weet hoe k mn vroegere pesetas en dollars bij iemand stallen kon.
Stelletje.Simpele.Zielen.Bankmensjes en belastingdienstmensjes. Zo klein.
Dat ziet u helemaal verkeerd, de burgert is een zeurende pinautomaat die je af en toe een schop moet geven.
Gefeliciteerd en bedankt voor het vernieuwende leiderschap.
Merkel
Kaag
Von der Leyen
Kroes
Lagarde
Tassendrager
ECB, ik hou het wel bij 2CB
GCB?
2G1C?
P2PGHB?
Pffff..leuk voor thuis, niet op een feest, dacht toen echt dat er hagedis mensen liepen. Was niet erg grappig.
Met deze huidige inflatie voelt het voor Italianen als coming home, nog effe en dan gaan Italianen op dezelfde wijze met de euro om als dat ze toentertijd in lires rekenden. Kopje koffie mesjeu das 350.000 lire!!
Ben dan wel benieuwd wat dat doet met de koers tussen de Italiaanse en de Nederlandse euro.
De Euro = The gift that keeps on giving. Aan anderen.
Met deze hogere rente gaan de spulletjes weer goedkoper worden.
Nu is de vraag groter dan het aanbod. Daardoor is alles (?) duur. Door rente te verhogen wordt de vraag minder. Minder vraag, evenveel aanbod leidt tot overschot. Niemand wil met een overschot blijven zitten, dus de prijzen voor de consument gaan weer dalen.
Dit geldt helaas niet voor gas en brandstof...
Rutte and friends wrijven al in de handen.. Als prijzen gaan dalen, slaan ze toe om accijnzen en belastingen weer op "peil" te brengen...
@Ommezwaai | 21-07-22 | 20:15: lagere prijzen betekent meer aankopen. Dat werkt ook door in de schatkist.
@Roos | 21-07-22 | 20:17:
Dat is een feit. Maar zo denken deze lieden niet.
@Roos | 21-07-22 | 20:17: Hogere prijzen ook. Reken maar dat de accijnzen en BTW over accijnzen op brandstof tegen de plinten van de Schatkist opklotsen.
U hoopt erop, maar zo werkt het helemaal niet. Wat het meeste doorweegt in de huidige prijsstijging is brandstof, en die is vooral het gevolg van de zwakke Euro tegenover de sterkere Dollar. De wereldhandel in olie wordt in Dollar betaald. Als de Amerikanen nogmaals een renteverhoging doorvoeren, in navolging van de ECB, dan staan we weer even ver als gisteren.
Intussen stijgen ook de lonen, waardoor de mensen wel degelijk die hogere prijzen kunnen en zullen betalen.
Zelfs de vastgoedmarkt, die zichzelf een klein beetje zou kunnen corrigeren op basis van de demografie (babyboomers die eruit gaan) zal uiteindelijk toch overeind blijven vanwege de massale import van nieuwe inwoners.
De Euro wordt nog minder waard .
Feest!
Juist niet
Geen idee. Ik baseer mijn bestedingen al jaren op dat fictieve rendement van de belastingdienst.
Gelukkig keert mijn broker wel de echte rendementen uit, weliswaar in euro's wat natuurlijk weer een fictieve munt is.
Ben verre van Peter de Waard fan echter deze column van vanochtend, voor de renteverhoging, legt een en ander uit.
12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.vol...
Ok en wat kan ik terecht voor een miljard tegen 0%¿
Maar geen negatieve rente meer en das mooi nieuws voor de goede doelen wiens rekeningen uitpuilen.
Jullie vergeten de ‘middle man’.
Je leent niet bij het ECB!
Het is de ECB rente en niet de deposito of dergelijk. Banken moeten meer betalen om in te kopen en met de marge erbij is het uitlenen wel wat duurder dan de ECB rente.
@AntiZanicz | 21-07-22 | 20:35:
Dat zegt hij toch?
Iets over middleman en zo.
Mooi man. Hogere hypotheekrente. Gelukkig vorig jaar voor 20 jaar vastgezet tegen 1,6%
in uw fantasie waarschijnlijk, nu maar even niet scheiden of verkopen
@AntiZanicz | 21-07-22 | 20:34:
Ahhhh..
Omdat het een hier een Boer betreft maar een beetje ongefundeerd beschuldigen zeker?
@AntiZanicz | 21-07-22 | 20:34: scheiden snap ik. Verkopen niet. Verkopen. Winst pakken. Hypotheek meenemen naar nieuwe woning.
Niet dat het voor mij iets uitmaakt, maar waar ik mijn beetje geld heb staan verhoogde ze de rente over +100.000 euro van -0,5 % naar 0,0 %.
Dat is toch maar mooi meegenomen!
@WasHetMaarMakkelijk | 21-07-22 | 20:08:
Dat niet Maar de geregelde rentetarieven zonder marktwerking lijkt het einde nabij.
Maar mijn spaarrekening, hoeveel rente krijg ik daar op, 0% over twintig jaar!
U krijgt een app met klimaatadvies. Alstublieft!
Zoveel mogelijk opmaken!
Doelsparen bij de rabobank, 20 jaar tegen 1,75% nu.
Iedereen krijgt gratis rente.
Op de site die niet genoemd mag worden citeerden ze een ECB bons, of bonzin... het ging over "een enorme rentestap"...
Om het maar iets van cachet te geven, het ontbreken van enig fatsoenlijk en reëel financieel beleid. Om maar te verdoezelen dat dat allemaal nodig is om het zuiden overeind te houden...
De "Oplossing": Italiaanse staatsleningen opkopen. Dan betalen we met z'n allen duur geld voor obligaties die binnenkort afgewaardeerd worden.
De ECB is een politiek instituut geworden met te weinig invloed van landen die wel verstandig met geld kunnen, herstel: konden, omgaan.
onzin bewering. moest de USA ook het Zuiden overeind houden?
@AntiZanicz | 21-07-22 | 20:33:
……
Leg eens uit zeg.
Zal wel aan mij liggen maar ik kom nu niet verder dan iets van een tang en een varken of zo.
@AntiZanicz | 21-07-22 | 20:33:
Ach zanik, hou toch op... word je niet af en toe moe van jezelf...?
Waarschijnlijk kreeg je er eerst geld bij.
Bij ING betaal je voor 20 jaar vast afgerond 5%
In Spanje betaal je voor 30 jaar 2,1%
Het verschil is dat wij allemaal arm worden gemaakt. Noord en zuid allemaal even arm.
Grappig toch, hoe de banken hun rentes alvast op voorhand met minstens 3 procentpunt verhoogd hebben, terwijl hun eigen leenvoet ongewijzigd bleef.
Maakt niet uit in welke sector, je wordt op het moment meer dan ooit bestolen waar je bij staat.
Nivelleren is een feest en je scoort er veel burgemeesters mee.
@WasHetMaarMakkelijk | 21-07-22 | 20:06: De risico-opslag is hier al jarenlang schandalig hoog. Zeker gezien het bijzonder lage aantal executie-verkopen hier.
@Muxje | 21-07-22 | 20:09:
Bestolen dus...
Dus doe als ik.
Lenen in Spanje
Kopen in Nederland
Zolang rente lager is dan inflatie natuurlijk en rendement het toe laat.
@Kaas de Vies | 21-07-22 | 20:16: Maar jij woont in Spanje, een buitenlander kan bijna niet lenen bij onze Spaanse banken. Dus geldt alleen voor ons omdat we in Spanje wonen.
Ik betaal toch echt 3% voor 20 jaar vast im Spanje.
@blikjegrolsch | 21-07-22 | 21:28: dat heb je vandaag afgesloten?
Dan nog 2% onder ING.
@gato | 21-07-22 | 21:02:
Nee.
Ik ben in een ander land gevestigd. Maar dat boeide ze ook niet.
REAGEER OOK