Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Terugkijken. Econoom SLOOPT reputatie Barbara Baarsma (Rabobank) en Coen Teulings (UU) in Op1

Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig

Dus. Eerst zetten economen Barbara Baarsma (Rabobank) en Coen Teulings (Universiteit Utrecht) hun naam onder een plan, dat helemaal geen plan blijkt te zijn. Vervolgens verschijnen economen Barbara Baarsma (Rabobank) en Coen Teulings (Universiteit Utrecht) in allerlei media om dat plan, dat helemaal geen plan blijkt te zijn, te verdedigen. Daarna komt de initiatiefnemer met vage insinuaties over 'druk' uit 'kabinetskringen' en trekken economen Barbara Baarsma (Rabobank) en Coen Teulings (Universiteit Utrecht) zich met een identieke verklaring op LinkedIn terug. Daarna schrijven economen Barbara Baarsma (Rabobank) en Coen Teulings (Universiteit Utrecht) nóg een identieke verklaring op LinkedIn, waarin ze de suggestie dat ze onder druk zijn gezet ontkennen. En vervolgens laten economen Barbara Baarsma (Rabobank) en Coen Teulings (Universiteit Utrecht) een andere econoom, namelijk Arnoud Boot, bij Op1 een volstrekt onbegrijpelijk verhaal vertellen over dat hij (Arnoud Boot dus) hen wél onder druk heeft gezet, dat het eigenlijk helemaal niet over het plan gaat (???!!!, red.) en dat ze een 'verkeerde afslag' hebben genomen.

En dan durft Boot over economen Barbara Baarsma (Rabobank) en Coen Teulings (Universiteit Utrecht) nog te zeggen: "Het zijn buitengenwoon waardevolle mensen. Voor het economisch debat, voor economische wetenschap, etcetera, natuurlijk."  Ondertussen zegt de Universiteit Utrecht helemaal niks over de strapatsen van haar universiteitshoogleraar en suggereert de Rabobank met een misleidende tweet dat Baarsma daar binnenkort vertrokken is. En u weet. Dit is Nederland. Teulings schuift over twee weken weer gezellig aan om aan Jort Kelder uit te leggen hoe de wereld in elkaar zit, Baarsma duikt binnenkort op als tafeldame van Matthijs en dan lachen ze misschien nog een keertje over de 'verkeerde afslag', maar herinnert niemand hen er echt aan dat ze als een stel laffe honden in hun hok zijn gedoken toen ze verantwoordelijkheid moesten nemen voor het feit dat ze op volstrekt ondoordachte wijze het halve land land lekker hebben gemaakt door een quasi-wetenschappelijk stempel op een volstrekt onuitvoerbaar plan te zetten. Als je durft te beweren dat dit 'buitengewoon waardevolle mensen' zijn, dan ben je misschien wel econoom, maar snap je niets van het begrip 'waarde'. Het is crisis. Alle economen terug naar hun eigen land. En snel een beetje. 

Zo dus

Social

"Mijn eigen, toevallig identieke afweging"

Reaguursels

Inloggen

Barbara met haar borderlineblik. Enge muts.

zwaaropdehand | 24-02-21 | 17:07 | 1

Zus van Kaag ?

Koning BongoBongo | 25-02-21 | 09:26

Hoe deze mensen van Herstel NL gelijk verketterd worden is absurd. Niet alles wat er in staat is reëel, maar er staan ook ideeën in die het proberen waard zijn. Start eens een keer met wat meer proefballonnetjes in plaats van alles gelijk te debunken. We zitten voorlopig met dit virus komende jaren en wellicht gaat het zelfs nooit meer weg.

Burgerzaken | 24-02-21 | 16:54

De sound designer die Trent Reznor deuntjes tot achtergrondse staatsmuziek degradeert werkt ook nog altijd bij de NOS zo te horen. Houd daar eens mee op joh, snotaap.

klimaatsloper | 24-02-21 | 15:13

Niet zo kritisch doen over economen. Van de laatste vijf crises hebben ze er acht goed voorspeld.

Ad Hominem | 24-02-21 | 15:11

Mijn hemel, je zal al student op de universiteit hiervan onderwijs krijgen.

Rotterdammert1965 | 24-02-21 | 14:22

Een econoom is iemand die het ook niet weet.

Jean de Boisson
pseudoniem van C Buddingh' (1918-1985)

CeesCloosd | 24-02-21 | 14:22 | 1

Zelf weten ze het zo goed maar financieel onafhankelijk zijn ze geen van allen.

Rotterdammert1965 | 24-02-21 | 14:25

Inhoudelijk kan ik er niet zoveel over deze catfight zeggen omdat er maar bitter weinig inhoud is.
.
Boot heeft nog een jaartje buitengespeeld bij McKinsey voordat ie hard naar zijn studeerkamer terug rende, Teulings is een typische studeerkamerexpert die helemaal nog nooit buiten is geweest en van Baarsma heb ik nog niets inhoudelijks gezien. Is ook lastig, want die wordt doorgaans, nogal lui, geframed als 'het mooie meisje dat ondanks alles toch maar bankdirecteur geworden is'. Dat ze zich dat maar wat graag laat aanleunen, doet daar niks aan af.
.
Verder doen Barbara Baarsma (Rabobank), Coen Teulings (Universiteit Utrecht) en Arnoud Boot (Universiteit van Amsterdam. Wel volledig zijn, Ronaldo.) er goed aan hun kennis van de klassieke mythologie af te stoffen. Te beginnen bij Icarus.
.
Al die herstel-NL gasten lijken trouwens bovenmatig last van hybris te hebben. Met hun gratuit gelul over 'veilige zones' en 'het zorgpersoneel ontlasten'. Dat theoretisch lullen in de ruimte zonder kostenplaatje geeft niet echt het idee dat herstel-NL een betere oplossing heeft dan wat we nu aan het doen zijn. integendeel.

pietvanvliet | 24-02-21 | 13:48

Boot roept zijn collega economen op tot zelfcensuur met een volstrekt onsamenhangend betoog. Natuurlijk mogen, nee moeten, economen wijzen op de brede economische consequenties van de corona maatregelen. En Kuipers, de man die werkelijk niet van de deugtafels is weg te slaan, maar instemmend knikken. En zo'n 'journalist' als Tijs van de Brink presteert het om geen enkele kritische vraag te stellen aan Boot. De systeemmedia en de systeemwetenschap die eendrachtig proberen het officiële overheidsnarratief ten aanzien van corona overeind te houden, beschamend en tenenkrommend om te zien.

therealbraindump | 24-02-21 | 13:36 | 1

Inderdaad, niks mis met een andere mening of insteek. Dat opent de dialoog. Helaas blijkt juist die in Nederland steeds verder te zoeken en moet alles in de toegestane vorm passen. Jammer is dat. Want dialoog of discussie kan iig ruimte voor nieuwe mogelijkheden scheppen en tunnelvisie doorbreken.

Bataafje | 24-02-21 | 15:43

Mooi man. De Pvda fop 'wetenschappers' eten elkaar op.

derksje | 24-02-21 | 13:20

Jammer dat geenstijl naar een column linkt waar het woord rabobank 43 keer in voorkomt. Je zou haast denken dat de bank onder druk wordt gezet maatregelen tegen de dame te nemen. Ik begrijp de tactiek van volkskrant journalisten nu wat beter.

metdedag | 24-02-21 | 13:02

herstel-nl.nl staat op naam van een bedrijf dat in 2014 is opgericht op een adres waar ook een reclamebureau zit dat werk voor financiele instellingen en zorggerelateerde bedrijven doet. Verder is er www.gofundme.com/f/draag-bij-aan-de-c... waar de grootste donatie (slechts 1500 euro) van een directeur van een bekende detacheerder in de zorg lijkt te zijn. Wel humor, die heeft er natuurlijk belang bij (lol). Vraag blijft wie de rekeningen voor de campagne aan dat reclamebureau voorgeschoten heeft. En ... red je dat met 2 ton? Er zitten ook wat linken naar horeca (o.a. via de Eberhard koekjes). Dus banken, pensioenen, zorg, horeca. Wie heeft meer informatie over wie zijn nek uitgestoken heeft om het voor te financieren?

Watching the Wheels | 24-02-21 | 12:59

Hier zien we de reden waarom al die linkse intellectuelen en die zogenaamde bn'ers elkaar zorgvuldig napraten over klimaat, moslims etc.. Wanneer ze uit de pas lopen kunnen ze hun carrière op hun buik schrijven. De tijd van mc Carhty in de VS is er niks bij.

metdedag | 24-02-21 | 12:55 | 2

Hear hear

Stijl_Loos | 24-02-21 | 13:00

Ik heb dat plan niet zo doorgekeken, maar de strekking gehoord, en die is niet nieuw:”neem een bredere kijk op wat coronamaatregelen nu doen, een bredere kijk op wat gezondheid is en erken de balngrijke rol van economie en menselijk contact”.

Daar lijkt mij niks mis mee, maar het is tegendraads tov het overheidsbeleid.
Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben dat alles wat afwijkt meteen en agressief onder druk wordt gezet door regering en haar vriendjes in de media. De beste methode blijkt al jaren het verdacht maken (wappie, racisme, klimaatontkenner en nu dus coronaontkenner).

Nuuk | 24-02-21 | 13:10

Op een sportschool waar ik trainde was ook oude Joodse Amerikaanse hoogleraar die altijd les had gegeven aan een bekende Amerikaanse universiteit en die vertelde mij dat de studie economie totaal waardeloos is en dat hij ook geen flauw benul had hoe de economie zich zal gaan ontwikkelen. Ja, het is een leuke vent.

streknek | 24-02-21 | 12:46 | 3

U intrigeert me door de volstrekt overbodige toevoeging van het Joodse element te combineren met zijn hoogleraarschap Economie.... U probeert iets duidelijk te maken?

_pacman_ | 24-02-21 | 12:58

Economie is wel zinvol als gespreksonderwerp. Als studie of wetenschap inderdaad vrij zinloos. Als je binnen een wetenschap al decennia volstrekt tegenstijdige stromingen hebt , dan weet je dat het gelul is. Maar er zijn ook mensen die kunstgeschiedenis, communicatie of marketing studeren. Iedereen een diploma en hoogopgeleid.

derksje | 24-02-21 | 13:52

Las ik een tweet van heer slagter over Barbara Baarsma. Hij vermelde daarin dat ze directeur was bij de rabobank en mensen dood wilde hebben. Daarna vroeg hij zich af of de rabobank ook mensen dood wilde.
Wat een ongelofelijk vies mannetje is die Slagter zeg. Je kunt het met die vrouw eens zijn of niet. De discussie moet wel fair blijven. Zelfs als de dame in kwestie van d66 is. Natuurlijk is deze vrouw onder druk gezet.

metdedag | 24-02-21 | 12:40

De Rabobank mevrouw, kan die zich niet beter bezig houden met een andere financiering van boeren zodat grond voor huizen beschikbaar komt en schandaaltjes (denk aan Libor) waarmee de klanten poten uitgedraaid worden? Hyper verdachte zakkenvullende bedrijfstak die zich ineens met Covid bezighoudt.

P. Breidel | 24-02-21 | 12:36 | 1

Als er gewoon een eerlijke bouwgrondprijs aan boeren wordt betaald is er geen grondprobleem hoor.

Reaaalist | 24-02-21 | 14:03

Die Baarsma zat toch bij een bank ofzo? Ik ben vergeten welke.

streknek | 24-02-21 | 12:36

Ik ben ook voor het plan van herstel nl, maar dan om wat andere redenen. Gezondheid is in de eerste plaats eigen verantwoordelijkheid. Ik kan voor mijn gezondheid niet een willekeurig andere landgenoot verantwoordelijk maken. En vice versa. Die dikzakken die gevaar lopen door corona, voor velen van hen geldt: had eens zelf je verantwoordelijkheid genomen. Het leven van gezonde mensen, die wel hun verantwoordelijkheid hebben genomen, wordt enorm beperkt. Daar hebben ze zelf waarschijnlijk niets aan. Maar dat moet om die dikzakken van de IC te houden. Je kunt wel een beetje rekening houden met de zwakken, de slechten en de dommen, maar daar zijn ook grenzen aan. Er wordt nu veel te veel solidariteit geëist. Het nivelleert het leven. We komen allemaal op hetzelfde lage niveau van een saai vervelend suf irritant leven. Het doel van het leven is: leven. En niet alleen maar overleven. Dus gooi open die boel.

Sitting_targets | 24-02-21 | 12:35 | 1

en ook die tokkies die niet willen werken maar wel ene hogere uitkering willen, ten opzichte van mensen die wel willen werken. En ook die Feyenoord supporters die de dupe zijn van die Hooligans die een stad totaal verslopen maar ook zij de schuld krijgen en nergens meer heen mogen.

dorstig! | 24-02-21 | 12:58

Economie is een NEP-studie.
Als echte wetenschappers weten we dit al vele jaren.
Econometrie is wellicht iets lastiger, maar het overtreft het HBO niveau niet.

Zelfs Boot erkent dat, met zijn zwaartekracht vergelijking.

"Succesvolle" economen hebben een hoog babbelvermogen of zien er representatief uit.
Ofwel, ze passen goed bij de partijdige onbenullen van de NPO.

Bolhoed | 24-02-21 | 12:33 | 4

@P. Breidel | 24-02-21 | 12:38:
Simpel, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie etc.

kleingordon | 24-02-21 | 12:49

Wat ook speelt in de economie, is "physics envy". Men doet van alles om economie een wetenschap te laten zijn, door bijv een theorie als de quantumfysica los te laten op economie. Men noemt dat quantum economie, totale onzin natuurlijk maar het klinkt zo wetenschappelijk.

kleingordon | 24-02-21 | 12:56
▼ 1 antwoord verborgen

Imagovrouwtje dat steeds weer gevraagd wordt omdat ze nu eenmaal in de kaartenbak zit. Ze stelt weinig voor.

van Oeffelen | 24-02-21 | 12:29 | 2

Dus heeft ze ongelijk of zo.

metdedag | 24-02-21 | 12:42

Wat een geraaskal van die Boot, had-ie gedronken?! Herstel NL zou activistisch zijn. Wat is daar mis mee? Volgens Boot zouden wetenschappers alleen ‘argumenten moeten aandragen'. Hoezo!? Deze groep prominenten (brave mensen, komen niet uit de hoek van de 'viruspappies', want o jee, die praten natuurlijk louter onzin), deze brave mensen hebben een plan opgesteld om het land weer open te krijgen. Mag toch hopen dat ze willen dat hun plan ook wordt uitgevoerd, wordt geactiveerd??

MeneerdeHaas | 24-02-21 | 12:24 | 2

Er is heel veel mis met activisten.

Reaaalist | 24-02-21 | 14:07

Een wetenschapper die geen wetenschappelijke argumenten aandraagt is mbt die argumenten een activist of een politicus. Dat is volstrekt helder.

Epistulae_Morales | 24-02-21 | 15:25

Barbara Baarsma zag ik daags voor ze de pijp aan Maarten gaf bij Humberto, met gesperde ogen en helemaal overweldigd door alle negatieve respons. Er werd, zo stelde zij, door de (social-)media gigantisch ge-framed, dingen waren helemaal uit context gehaald, kortom; het was alsof ik Thierry Baudet zich zag verdedigen tegen precies diezelfde dingen. De grap nu was, dat ik me steengoed herinnerde hoe Barbara Baarsma menigmaal zelf meesmuilend deel uitmaakte van de Baudet-/FvD-framing en uit context trekken van half of niet gelezen teksten uit die hoek. Zodoende genoot ik wel van haar wanhoop. En eigenlijk nog meer van haar weglopen. Het zal eens geen gesneden koek zijn. Maar gauw weer terug naar lekker veilig anderen de maat nemen.

dopinie | 24-02-21 | 12:17 | 2

Mooie analyse.

hetmoetdanmaar | 24-02-21 | 12:25

Ja die ogen, stijf van de coke of bij de Bergdokter geweest?

van Oeffelen | 24-02-21 | 12:30

Vaccinatiesnelheid is traag en opschaling van de zorg/ic is afwezig. Dit beleid faalt.

hetmoetdanmaar | 24-02-21 | 12:14

Heel slecht voor de dialectiek zoals het is gegaan. Er is natuurlijk al heel veel discussie over corona, maar wel met tunnelvisie en een hoop herhaling. In kringetjes rond draaien. We hadden de discussies over corona met een veel bredere blik kunnen voeren. En dat kan dan tot betere oplossingen leiden. Nu blijven we maar aan de leiband van Rutte en van Dissel lopen.

Sitting_targets | 24-02-21 | 12:09

Ik ben een beetje specialist moe. De werkelijkheid is dat economen geen voorspellende gave hebben, net zoals voetbalanalysten en net zoals de weervoorspellers. Code rood overal om je heen elke dag. Het maakt een mens neerslachtig. Beter is het om niet te kijken naar die zooi en te genieten van elke die je hebt.

Mokum Kosher | 24-02-21 | 12:07 | 3

Al bekend, maar wat mij verbaasde is dat virologen toch weinig weten over (corona)virussen. Aerosolen of verspreiding door druppels. Wel of geen contactverspreiding. Helpt een mondkapje wel of niet tegen verspreiding. Komt er wel of niet een tweede golf in de herfst.

Sitting_targets | 24-02-21 | 12:14

Kan je Koot & Bie nog herinneren met dr. Clavan, Oost-Europa deskundige?

koudvuur | 24-02-21 | 12:34

@koudvuur | 24-02-21 | 12:34: ... en toen bleek er later een Dr. Clavan te bestaan die compleet over zijn zeikerd gegaan was.

P. Breidel | 24-02-21 | 12:49

Laat onbesproken dat wederom de overheid olv rubberen Rutte (duck take cover) probeert de democratie verder uit te hollen.

De luis | 24-02-21 | 12:05

Teulings is trouwens prominent pvda'ert. Heb de pvda geen standpunt in horen nemen. Zou die nieuwe dwerg tegen Teulings gezegd hebben "ga jij maar even los op het kabinet, dan halen we misschien 11 i.p.v. 9 zetels"? "Dan nemen we meteen wat wind uit de zeilen van FvD en de PVV".

Watching the Wheels | 24-02-21 | 12:01 | 1

Teulings is bovendien een fanatiek Eu-promotor. Te pas en vooral te onpas lardeert hij zijn spreekbeurten met onwetenschappelijke prietpraat over vermeende zegeningen van de Eu.

CiTy3 | 24-02-21 | 13:23

Schoenmaker blijf bij je....

Wordt nogal eens vergeten de laatste jaren, iedereen moet overal een mening over hebben.

menage | 24-02-21 | 11:59

Hoezo onverantwoordelijk. Het is dit tweetal alleen te verwijten dat ze zich uit angst voor represailles hebben teruggetrokken (maar ze hebben inderdaad veel te verliezen).

Nee dan van Dissel, die is tenminste lekker concreet he? 41000 opnames zijn voorkomen door de avondklok beweert hij nu zonder een schijn van bewijs, na al zijn geblunder en gespin over de Britse variant van het Chinese virus.

dihydrogenmonoxide | 24-02-21 | 11:54 | 1

Ja precies dit slaat als een varken op een gebakje. Je kan ook zeggen; we zijn met 17 miljoen en 2 miljoen hebben corona gekregen, hebben WIJ dus 15 miljoen mensen de ziekte bespaard (TOT NU TOE) met de avond klok. Ja zo lust je er nog een paar.

Therapietje | 24-02-21 | 12:07

Het probleem met die talk show’s is dat elke (linkse) figuur vrijuit kan praten zonder een opponent met volledig andere mening aan de tafel te hebben en talkshow masters stellen nooit de juiste vragen. En als iemand met de “verkeerde” mening er zit dan kan die nooit uitpraten en wordt omringt door MSN typetjes die hem/haar proberen belachelijk te maken.....

Blonde Nel | 24-02-21 | 11:52

Gottegot, sluipschutter Mathijs Bouman durft ook uit de bosjes te vuren.

beniknouzoslim | 24-02-21 | 11:49

Vraagje: Zou de Nederlandse Bank (Boot) en de Rabobank (Baarsma) deze mensen in dienst nemen voor hun economische kennis, waardoor die banken nooit verkeerde beslissingen nemen (proest) of ... vooral voor de politieke netwerkjes waarin ze zich al vanaf de start van hun "wetenschappelijke" carriere begeven? Het gaat toch alleen om netwerken en draagvlak vinden voor bepaalde beslissingen (SER). Nu gaan ze een keer op de populistische toer om de doelen voor hun geldschieters te bereiken en dat willen ze niet in Den Haag en Amsterdam, that's all. Vraag blijft wie de grootste financiele sponsors waren van het initiatief, weet iemand dat? Kost een berg geld om reclamespotjes te maken en overal posters op bushaltehokjes te laten plakken.

Watching the Wheels | 24-02-21 | 11:48 | 3

Het is inderdaad de vraag vanuit welke motivatie dat hele initiatief tot stand kwam en deze vorm koos. 'Follow the money', zou ik zeggen.

Schoorsteenveger | 24-02-21 | 12:01

Schuld van Geenstijl.

Sitting_targets | 24-02-21 | 12:17

@Schoorsteenveger | 24-02-21 | 12:01:
De website (domeinnaam) is geregistreerd door een bedrijf Alii B.V. en op datzelfde adres in Amsterdam staan nog een aantal bedrijven ingeschreven van deze mevrouw twitter.com/resalieke die gezien haar tweets eerder websites hielp ontwikkelen over pensioenen en bancaire zaken. Vraag is uiteindelijk ... wie betaalt de rekeningen? 'Week van het geld' is ook een project en dat is van www.weekvanhetgeld.nl/deelnemende-par... dus het zou me verbazen als de banken geen rol speelden bij Herstel-NL. Misschien dat daarom Boot ook ingegrepen heeft (zelf betrokken bij DNB), omdat hij niet wil dat de banken zich politiek gaan gedragen (wat via de lobby toch wel gebeurt, maar dat terzijde).

Watching the Wheels | 24-02-21 | 12:27

Elke WhatsApp van Thierry komt boven water dus hoe moeilijk is het die van Baarsma en haar beide collega’s te onderscheppen? Kijk dan ook even naar haar mobiel telefoon verkeer met Den Haag (en vooral D’66 ers want Barbara is D’66 meisje, vuistdiep in die partij) en we weten het zeker......

Blonde Nel | 24-02-21 | 11:47 | 1

In die kringen zitten er geen lekkers van Whatsapp berichtjes

UpdateAvailable | 24-02-21 | 11:51

Het is crisis omdat die crisis in stand wordt gehouden.

JJMS | 24-02-21 | 11:45 | 1

En zo erg verergerd is, dat we bijna van gecreëerde crisis kunnen spreken.

VP732 | 24-02-21 | 11:54

In Rusland hadden Baarsma en Teulings allang polonium in hun koffie gehad...

Mark zit te Dutten | 24-02-21 | 11:45 | 1

Gaat niet meer gebeuren. Putin kijkt met Rutte mee en ziet dat je andersdenkenden ook heel snel op een andere manier kunt uitschakelen.....

Blonde Nel | 24-02-21 | 11:57

Wat zijn in vredesnaam "drie druivende krachten".

CzMichiel | 24-02-21 | 11:43 | 1

rooie, witte en rosé.

Sitting_targets | 24-02-21 | 11:52

Het is het bekende ritueel. Het kabinet zegt dat de scholen dicht moeten. Dan komen er allemaal wetenschappers die beweren dat de scholen juist open moeten. Dan gaan de scholen weer open en dan komen allemaal wetenschappers die zeggen dat ze dicht moeten. Datzelfde ritueeltje zie je hier. De ene wetenschapper zegt iets en de beweert precies het tegenovergestelde. En allebei wetenschapper in hetzelfde vakgebied. Terwijl economen alleen goed zijn om achteraf de economie te duiden. Je ziet het ook aan zaken als de Euro. Een totaal onhoudbare munt die met miljarden gestut moet worden. Veel economen zeggen dat de Euro niet houdbaar is, andere economen dat het een prima munt is. Ik neem inmiddels de sociologie zelfs nog serieuzer dan economie.
En dan die Baarsma. Ze vlucht gauw weg, want schuimrubberen ruggengraat en uiteraard vrees voor een smet op de carrière. En dan........'Nee hoor ik ben niet onder druk gezet'.
Laat me niet lachen.

HoniSoit | 24-02-21 | 11:43

Baarsma waardevol? Een neoliberale arrogante dame die het uitstraalt alsof ze stimulerende middelen gebruikt.

Zapata10 | 24-02-21 | 11:34

Het verhaal van Boot is helemaal niet onbegrijpelijk. Hij zegt luid en duidelijk wat al te weinig gezegd wordt. Als je je laat voorstaan op je wetenschappelijke status, dan moet je niet de activist uit gaan hangen. Een wetenschapper kan en mag argumenten aanvoeren voor een politiek-activistische boodschap, maar als hij (of zij) zelf de activist uit gaat hangen, dan houdt hij op als wetenschapper te spreken.
Als het om Roos Vonk gaat of om klimaatwetenschappers, dan weten we hier bij GS dat meteen te signaleren, dat wetenschappers ophouden wetenschapper te zijn en de moralist of zelfs de profeet uit gaan hangen. Maar het is, als het om Corona gaat, niets anders. Boot roept zijn collega's tot de orde. Terecht.

Schoorsteenveger | 24-02-21 | 11:31 | 7

@Watching the Wheels | 24-02-21 | 11:35:
Hij zegt tegen zijn vakgenoten "pas op, je vervalt tot activisme, daarmee zet je je reputatie op het spel, en in het verlengde daarvan de reputatie van de economische wetenschap als zodanig". Even afgezien van de vraag of die reputatie zo geweldig is, activisme is niet waar een wetenschap om vraagt.

Schoorsteenveger | 24-02-21 | 11:56

@Schoorsteenveger | 24-02-21 | 11:56:
Zie mijn posting een stukje hoger. Ze hebben daarbij een reclamebureau ingezet, dat eerder 'de week van het geld' mocht verzorgen. Vraag blijft wie de rekeningen betaalde. Zijn dat de (lokale) banken?

Watching the Wheels | 24-02-21 | 12:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Overigens vind ik het plan van HerstelNL net zo solide en doordacht als het plan van de troika Rutte-de Jonge-van Dissel.

JanVergoor | 24-02-21 | 11:30

Alsof Barbara Baarsma (Rabobank) en Coen Teulings een goede reputatie hadden. Maar die Boot is ook al jaren de weg kwijt "jullie zitten nu op een pad dat niet jullie pad is" en dan daarna vragen "is dit wat de bedoeling is?". Ze zijn gewoon allemaal te veel gewend om in kleine ongekozen clubjes "met elkaar zaken te doen", zoals Boot het noemt, terwijl ze allemaal direct of indirect uit de staatsruif eten, hebben ze geen behoefte aan democratie of bemoeienis van de bevolking, Boot regelt het wel met al die andere bankenmannetjes.

Watching the Wheels | 24-02-21 | 11:29

Zolang 10 eonomen voor dezelfde situatie met 10 verschillende oplossingen of theoriëen komen is Economie géén wetenschap.

JanVergoor | 24-02-21 | 11:28 | 1

Exact!.

Kilroywashier | 24-02-21 | 11:33

Heel normaal dit hoor. Gebeurt in Wit-Rusland en China ook. Precies hetzelfde.

JohnLocke | 24-02-21 | 11:27

Ok, dus Arnoud Boot wordt met een waardeloze boodschap op pad gestuurd om ervoor te zorgen dat Barbara en Coen niet uitgerangeerd raken in het old boys/ girl's network. Bedankt Arnoud! Wat een eikel om zich daarvoor te laten lenen met een compleet warrig verhaal (geeft wel weer niveau van de wetenschap in NL aan).

Maar ja, zo te zien zit die man ook al redelijk in de winter van z'n leven en kan het hem allemaal niet zo veel meer bommen.

UpdateAvailable | 24-02-21 | 11:17

Mooi stuk van een S. de Beter op eco simpel, een iets andere kijk op economie en economen, en op onderzoek en onderwijs. Boot en Baarsma hadden al eens bonje. Citaat: 'Twee UvA-hoogleraren, Sweder van Wijnbergen en Arnoud Boot, hebben in 2013 vernietigende kritiek geleverd op haar SEO-rapport over brievenbusfirma’s.' 'Is dit (...) de reden dat de aanstelling van Baarsma verandert van bijzonder naar onbezoldigd hoogleraar? Of voorziet zij dan al de problemen bij een eventuele nieuwe baan. Begin 2016 stapt zij over naar de Rabo. Had zij toen nog een bijzondere leerstoel, dan zou deze alleen gecontinueerd kunnen worden als SEO of Rabo deze leerstoel voortaan ging betalen. In beide gevallen zou dit vragen oproepen. En daarmee komen we op een belangrijk voordeel van het onbezoldigde hoogleraarschap: er is geen haan die ernaar kraait want niemand hoeft de portemonnee te trekken. Baarsma hoeft alleen haar nieuwe werkgever om toestemming te vragen haar hoogleraarschap voort te zetten. Die natuurlijk geen Nee zegt, want de mening van Rabo-bestuurders wordt een stuk meer waard als deze is ontsproten aan het brein van een ‘echte hoogleraar’. Afgezien van een incidenteel gastcollege, zijn er nauwelijks verplichtingen verbonden aan de onbezoldigde leerstoel – zoals structureel tijd besteden aan onderwijs en (academisch) onderzoek.
Het fenomeen onbezoldigde hoogleraar en daarbij benodigde onderonsjes – toch al veel te dominant (...) – heeft ongewenste neveneffecten.'

grietmetgroenefiets | 24-02-21 | 11:06
-weggejorist-
Purk | 24-02-21 | 11:04 | 2

Dit land wordt bestuurd (op alle lagen, van regering, via ambtenaren top tot "bestuurders" van bedrijven) door enorm leeghoofdig volk, dat vooral bezig is zichzelf een talkshow binnen te lullen, want exposure.
Daarbij wordt random wat geroepen, wat soms zinnig is, en soms totale onzin, en waarbij de mensen die het uitkramen in ieder geval geen flauw idee hebben in welke categorie het valt. De media vinden het prachtig, want zo lang die van elkaar maar roepen dat ze betrouwbaar zijn, zullen de meeste mensen ze geloven.
We zijn de ondergang van het Romeinse rijk aan het herhalen. De top is decadent, de bevolking heeft het nog te goed en die laat die top zijn gang maar gaan.

TheEgg | 24-02-21 | 11:01

De kans is groot dat die 2 die verklaring hebben getypt op een Windows machine hè. Dus daar heb je de invloed van Bill Gates (wappie modus uit)

Terpetijnzeikert | 24-02-21 | 11:00

Wie tegen de Wil van Rutte (of wie hem dan maat aanstuurt) in gaat is gedoemd te falen / gecancelled te worden.

Poekieman | 24-02-21 | 10:58

Ook weer allemaal de schuld van Rutte! Toch? Big state enzo....*zucht*

Behangdelul | 24-02-21 | 10:54

15 minutes of fame van dat pratende zachte G'tje.
Eerst was het "kennissen, en 5 min later werd het al "vrienden"
Toch, Arnoud Bootenjong, charlatan.

chicago river | 24-02-21 | 10:51

Nederland, dat is toch het land waar oppositie leiders niet zelfstandig de straat op kunnen en met beveiliging moeten leven. Waar politieke verandering met kogels in het hoofd gestopt wordt. Waar kritiek mond dood is gemaakt, alle media propaganda kanalen zijn en de rechtspraak politiek is geworden. Dat land.

P-unit | 24-02-21 | 10:51 | 3

Ja dat is Nederland anno 2021.........

Blonde Nel | 24-02-21 | 10:54

@P-unit
Nee joh......je bedoelt Noord Korea.....

Cool-dude | 24-02-21 | 10:57

in Nederland is er geen oppositie. In ieder geval niet in de 2e kamer...

Morgenstern064 | 24-02-21 | 12:17

Ik vind het wel zielig eigenlijk, rutte probeert een mierennest met zijn tien vingers te dichten, Toch lopen er af en toe weer een hoop mieren vrij over het nest heen, en dat voor de verkiezing.

jan huppeldepup | 24-02-21 | 10:50 | 1

10 vingers is nooit genoeg, om de vrijheid van het individue te kunnen onderdrukken. Armklem, onder de voeten lopen en fascistische onderdrukking, is wat marxist rest. En dat voor de verkiezingen.

* Democratie laat zich niet beteugelen *

Guy Fawkes | 24-02-21 | 12:59

De lichaamstaal van de bewindspersonen aan het begin van het filmpje verraadt wel wat er is gebeurd.

Reken maar dat Rutte op hoge toon van Kaag en Hoekstra heeft geeist dat ze aan alle touwen zouden trekken. Zowel Kaag als Hoekstra zijn losgegaan op Baarsma, die was in haar rol bij D66 en Rabo Carbon Bank waarschijnlijk het makkelijkst te pakken. Teulings is afhankelijk van zijn Haagse netwerk en is makkelijk af te sluiten. Genoeg om hem terug in zijn hok te krijgen.

Arnoud Boot, ondertussen, is een totaalidioot. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Waar haalt hij het gezag vandaan om “druk uit te oefenen”.

Glasgow Argus | 24-02-21 | 10:47 | 1

Hij kent ze goed

Wiezewalakristalix | 24-02-21 | 11:37

Ach, de beleggingsadviezen van mevrouw Baarsma interesseren me ook niet.

DenBeert | 24-02-21 | 10:46

Stelletje angsthazen. Ik wil m'n tien euro terug!

antonconstandse | 24-02-21 | 10:45

Ik zou mijzelf niet zo snel terugtrekken uit Baarsma.

Dr.Hermannes | 24-02-21 | 10:45 | 1

Hahaha..

Oempadoempa | 24-02-21 | 11:01

Een goed initiatief met een slechte onderbouwing. Nou en? We zien het ook wel eens andersom....

Torwart | 24-02-21 | 10:45

Snuift die Barbara coke met die psychotische blik?!

Bouwfraudeur | 24-02-21 | 10:44 | 1

Neuh, is een beetje d666-proleten eigen

Guy Fawkes | 24-02-21 | 13:00

Economie is net als sociologie. Allesbehalve wetenschap. Beetje verchroomde borrelpraat met veterstrikdiploma's.
Gewoon glimlachend aanhoren.

Montgomery Burns | 24-02-21 | 10:43 | 3

Mooi verwoord. En eensch.

DenBeert | 24-02-21 | 10:47

Economie is de kennis die je nodig hebt om niet onder de brug te hoeven slapen.

Mr.Crowley | 24-02-21 | 10:59

Keynes heeft toch wel wat bewezen theorieën opgenoteerd.

Joffri | 24-02-21 | 11:16

Ik kan die hele club niet.

Schepvogel | 24-02-21 | 10:42

Eeuwig 1 april.

Wollweberi | 24-02-21 | 10:42

Men probeert er nu met alle machten draai aan te geven maar te vergeefs. Dit was te doorzichtig. Hugo de Schoenen-man zei het gisteren al: “Herstel.nl” is levensgevaarlijk. Putin kijkt ondertussen mee om hiervan te leren...want zo snel draait hij oppositie nog niet de nek om......

Blonde Nel | 24-02-21 | 10:41

Bootsma, Baarsma, Teulings; allemaal linkse economen van de Keynesiaanse kerk. De overheid is volgens hen de oplossing voor alle problemen. De overheid ís juist het probleem. De markt had al lang een oplossing gehad. Wellicht niet gunstig voor iedereen maar het alternatief dat overheid heet is nog altijd slechter

PikinhetBlik | 24-02-21 | 10:41 | 4

Ook al zorgt die marktoplossing voor gigantisch veel leed. Jij bent even blind als de Keynesianen die je beschuldigt.

De Eierbal | 24-02-21 | 11:28

Nee hoor, ik ben alleen niet zo naïef om te menen dat er een oplossing voor iedereen is. Ik denk aan mijn eigen omgeving. Enne, iemand die beweert dat Keynes niet links is moet z'n boeken nog maar niet weggooien. Economie op het VMBO is blijkbaar niet helemaal duidelijk uitgelegd

PikinhetBlik | 24-02-21 | 12:30

@PikinhetBlik | 24-02-21 | 12:30: Wat het VBMO zegt, geen idee. Maar wat Keynes (een kapitalist) zelf in 1930 uitdroeg was dat de vrije markt vanzelf naar nul werkloosheid zal leiden zolang de werknemerslonen flexibel waren. Als dat links is, dan is Rutte van Antifa.

mijosa | 24-02-21 | 12:52
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb het gezien ja; weer op en top NPO. Gewoon zonder weerwoord mensen met een voorheen solide reputatie even wegzetten als verwarde personen.

Weet je waar dat ook zo ging?

Panos88 | 24-02-21 | 10:40 | 1

Maargoed, B. baarsma was ook nooit vies van een goede karikatuur, in mijn herinnering. Boontje komt voor zijn loontje.

Panos88 | 24-02-21 | 10:42

Coen Teulings en Barbara Baarsma schrijven ieder in de ik-vorm, maar de identiteit van de berichten verraadt dat het de wij-vorm had moeten zijn. En dat er dus meer speelt dan wordt gesuggereerd. Intransparant!

Professor Superhirn | 24-02-21 | 10:40

Binnenkort kan de economie weer open voor mensen met een vaccinatiebewijs.
We zullen nog even geduld moeten hebben.

Gulliver | 24-02-21 | 10:39 | 13

@TheEgg | 24-02-21 | 11:39: Je googelt op wat je wilt vinden, heb je zelf gelezen wat je linkt?

Uit je 1e link:

"Though vaccinated people appear to be less likely to transmit the virus, it remains unclear just how much transmission could still happen. That’s because people’s viral load can vary widely in general; the reported decrease in viral loads in vaccinated people is small compared with the range of viral levels experts have seen in COVID-19 patients, Kilpatrick says".

Je tweede link schetst hetzelfde beeld, het is niet duidelijk en wordt niet onomstotelijk bewezen. Dat is ook lastig, want de ziekte en gebruikte vaccinatie techniek is nieuw. De derde link heb ik niet gelezen.

Terugkomend op het vaccinatiebewijs, voor deelname aan de samenleving. Mensen die niet gevaccineerd willen worden hebben een hoger risico om zelf ziek te worden. Of, ervan uitgaande dat alleen niet gevaccineerde andere mensen kunnen besmetten (jou hypothese) een hoger risico zijn voor andere mensen die niet gevaccineerd willen worden. Dit zou een vrije keuze moeten zijn.

Dus kan je aan mij uitleggen waarom een vaccinatiebewijs en dus een vaccinatie verplicht zou moeten zijn voor deelname aan de samenleving?

zegmaarwij | 24-02-21 | 12:03

@zegmaarwij | 24-02-21 | 12:03: Het komt alle drie neer op wat ik eerder beweerde: Het is waarschijnlijk, maar inderdaad niet bewezen. En zoals je zelf ook gelezen hebt, het is niet bewezen omdat het iets is wat heel erg moeilijk te bewijzen is.
Het is daarentegen heel wat waarschijnlijker, en in overeenstemming van wat we verder over virus transmissie weten, dan een heleboel andere maatregelen die we nu nemen.
Het is: Of dat vaccinatiebewijs, of we modderen verder met alles gesloten zoals nu. Is het ideaal? Nee, natuurlijk niet. En ik vind bijv. dat een vaccinatiebewijs iets is dat je krijgt bij vaccinatie en bij je draagt, en niet iets wat centraal geadministreerd wordt. De overheid hoeft niet te weten wie er allemaal gevaccineerd is en wie niet. Maar ik moet wel het recht hebben om in mijn horeca zaak te kunnen eisen dat je gevaccineerd bent, of niet binnen komt. (hypothetisch dan, ik heb geen horeca zaak) Moet je dat als overheid dan weer verplichten? Misschien wel in eerste instantie. Maar het is prima als dat na verloop van tijd optioneel wordt, nadat we de zaak beter onder controle krijgen.

TheEgg | 24-02-21 | 16:32
▼ 10 antwoorden verborgen

Sloopt?
Hij zegt alleen maar 'verzeild', 'pad', 'valkuil', 'activistisch', 'verkeerde afslag' etc, maar draagt geen enkel tegenargument aan.

Het Vragevuur | 24-02-21 | 10:33

Iemand met zoveel a's in haar naam neem ik sowieso met een korrel zout.
Al leek dat plan op het eerste gezicht best sympathiek.

SterF... | 24-02-21 | 10:31 | 3

Dat vind ik niet zo leuk. Was getekend, Arie Aarsma.

Woelige Wimpie | 24-02-21 | 10:35

Aha, het ligt in de A's, Barbara Ali Baba Barbapapa Baarsma.

ploppy | 24-02-21 | 10:37

Wie a zegt moet ook b zeggen.

Normpje | 24-02-21 | 10:44

op de NOS kwam vanmorgen ook nog een ander taboe aan bod: Bij iedere golf liggen de ziekenhuizen weer vol met mensen uit achterstandswijken.....

small_town_dude | 24-02-21 | 10:30 | 6

Er mag uiteraard niet hardop gesuggereerd worden dat een groot deel van de IC-patienten in NL ziekenhuizen uit veel te dikke 50-plussers bestaat dat het liefst morgen met een Turks ambulancevliegtuig naar Ankara wil worden gevlogen. (toch eens kijken hoe lang dit blijft staan)

bisbisbis | 24-02-21 | 10:42

Volkswagen kent al de 8ste Golf. Wij zijn pas op weg naar de 3e.

Mokum Kosher | 24-02-21 | 12:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je overtuigd ent van je eigen gelijk, dat op sommige punten ook gebaseerd is op aannames en wensdenken, dan moet je een ander verhaal direct belachelijk maken.

Dat doe je dan door enkele punten uit zo'n plan totaal belachelijk te maken (omdat ze dat ook zijn). De rest is dan oo niet meer van belang, de mensen zijn weer gepeopled. Kan je verder met je eigen overtuiging.

Is tegenwoordig standaard strategie van de overheid

HetIsWatAllemaal | 24-02-21 | 10:28 | 1

Blijkbaar niet alleen van de overheid. Mensen die in exact dezelfde categorie vallen als de bekritiseerde “experts” bedienen zich hier ook heel graag van, zoals die Slagter

K. Laphark | 24-02-21 | 10:31

Eigenlijk dat die Barbara Baarsma een 'Famke Louise'.

Keutels | 24-02-21 | 10:26 | 1

Inderdaad, ze is wat welbespraakter maar de beweging is hetzelfde: je geeft enthousiast je steun aan iets, daar komt kritiek op, je schrikt en kiest dan maar eieren voor je geld.

Tashtego | 24-02-21 | 10:30

Je moest eens weten wat je allemaal met poen kan doen.

MokumsMoppie | 24-02-21 | 10:26

Al die posities van banken en universiteiten zijn politiek bepaald. Ze zijn niet onder druk gezet, hun carrièrekansen zijn ingefluisterd. Dan trek je al snel terug uit de clusterfuck die Herstel NL leek te zijn.

johoost | 24-02-21 | 10:25

Zover ik weet baseert een een econoom zich op bestaande modellen uit het verleden. En is dit een pandemie die niet eerder is voorgekomen. En spelen ze dus roulette, de toto of glazen bol, zo u wilt

V-styn | 24-02-21 | 10:25 | 1

Economie is ook geen wetenschap van te maken.

SterF... | 24-02-21 | 10:33

Volgend jaar in het nieuws: Regering voerde wel druk uit op Herstel-NL. Regering voerde wel druk uit op rechters avondklok. Regering voerde wel druk uit op OMT-leden om advies aan te passen. Regering lekte iedere keer weer plannen voor Corona aanpak en alle maatregelen waren alleen gebaseerd op draagvlak en niet op wetenschappelijk bewijs.

omwenteling | 24-02-21 | 10:23 | 5

Gevraagd aan rutte van rutte4, ik heb daar geen actieve herinnering aan maar zeg toch voor alle zekerheid maar even........ sorry.........

jan huppeldepup | 24-02-21 | 10:37

@jan huppeldepup | 24-02-21 | 10:37: Met de kennis van nu....

jemagookniksmeer | 24-02-21 | 10:40
-weggejorist-
ratelaar | 24-02-21 | 10:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Het wordt hoog tijd dat behalve medici van allerlei signatuur, ook specialisten uit andere disciplines naar de corona-crisis en de gevolgen ervan kijken. Er staan ook best zinnige dingen in dat plan van Herstel-nl., maar het opsluiten van kwetsbaren is een onzinnige gedachte.

Rationa | 24-02-21 | 10:22 | 5

Bekijk het Artsen Covid Collectief.

chemtrails | 24-02-21 | 10:51

Het "opsluiten van kwetsbaren" komt nergens in hun plannen voor.
Is een spin van de NOS.

de honden blaffen... | 24-02-21 | 10:51

Helemaal mee eens.
Laten we om te beginnen een paar generaals aan het OMT toevoegen. Misschien dat die die virologen eens kunnen uitleggen wat 'landsbelang' betekent, en dat het onvermijdelijk is dat daarvoor wel eens een offer gebracht moet worden. Die virologen denken maar aan 1 ding: de R moet naar nul, en ieder mensenleven is er 1 en moet koste wat het kost gered worden. Maar ja, zo werkt het niet natuurlijk. Althans, niet als je ook op termijn mee wilt in de vaart der volkeren.

VanBukkem | 24-02-21 | 10:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens mij hebben we geen goede economen nodig om uit deze crisis te komen maar goede artsen die mensen snel op de been brengen als ze dit virus krijgen.

stijlloospeilloos | 24-02-21 | 10:22 | 1

En betere journalistiek graag. Geen jaknikkers van de overheid.

antonconstandse | 24-02-21 | 10:50

Vroeger had je het over het old boys netwerk dat elkaar de topbaantjes toeschoof. Maar het huidige netwerk van directeur-generaals die moeiteloos doorschuiven naar het volgende ministerie of ZPB danwel hoogleraarschap aan een universiteit (met tal van nevenfuncties) of lidmaatschap van de SER, en vice versa is bijkans net zo nepotistisch en incestueus als dat old boys netwerk. Het gevaar daarvan is dat persoonlijke belangen kunnen gaan prevaleren boven het bestuursbelang, en dat zie je dus hier gebeuren.

Professor Superhirn | 24-02-21 | 10:22 | 2

U heeft er kijk op.

BrutusBosch | 24-02-21 | 10:34

@BrutusBosch | 24-02-21 | 10:34:
Ik zit voldoende dicht bij het vuur om het te kunnen zien helaas. Er zijn dus ambtenarenfuncties waar je als iemand "van buiten" niet op kunt solliciteren. Je komt alleen binnen op voorspraak van iemand die al binnen is. Ooit een vacature voor Secretaris-Generaal van een ministerie gezien?

Het is net als met voorgekookte burgemeesterschappen. Praktijken die niet zouden mogen plaatsvinden met bestuurlijke functies die met belastinggeld worden gefinancierd.

Professor Superhirn | 24-02-21 | 10:47

Hoe peilt het OMT en de politiek het oliepeil van een auto?

Het oliepeil van hun auto meten ze door de benzinetank leeg te rijden en het gewicht van de auto te salderen met het ledig gewicht uit het instructieboekje. Tadaa!

Je vraagt dat natuurlijk niet aan een automonteur hoe dat het beste kan doen.

Remi A. | 24-02-21 | 10:22 | 1

Goede!

Wijze uit het Oosten | 24-02-21 | 10:29

De kosten-baten analyse is vorig jaar maart al genomen toen men het woord groepsimmuniteit in de mond nam.
De bejaarden zijn het gevoeligst, kosten het meest, hebben het meeste geld, en hebben vaak een eigen woning.
Die laten afsterven levert de staat dus verminderde zorgkosten, verminderde pensioenuitgave, een vrij woning en vrij zorgpersoneel op, en erfbelasting. Het levert de staat het meest op, op zowel korte als lange termijn om de zwakkeren aan hun lot over te laten.

Maar dan ook het moreel-ethisch argument nog om de hoek, en is het uit met de pret die een kosten-baten analyse heet.

NomadBrewer | 24-02-21 | 10:21

Dat er druk uitgeoefent zou zijn, geef ik aan dat dit in geen enkele wijze het geval is geweest, Echt niet, a.u.b. geloof me, echt waar, niet een klein beetje. Ik zweer.
img.freepik.com/fotos-kostenlos/frise...

jan huppeldepup | 24-02-21 | 10:20

Rabobank lult graag mee met iedereen, maar ondertussen vaart het eigen koers.
nog zoiets:
www.ftm.nl/artikelen/rabobank-investe...
en de reactie van rabobank:
Dierenwelzijn verdient de hoogste aandacht en Rabobank stelt daarom hoge eisen aan onze veehoudende klanten, zowel in Nederland als in het buitenland. Bedrijven waarmee Rabobank zaken doet, moeten voldoen aan de normen voor dierenwelzijn die de bank hanteert, gebaseerd op wet- en regelgeving, internationale verdragen en afspraken. Dit geldt voor alle bedrijven, zowel in binnen- als in buitenland en zonder uitzonderingen.
Met klanten gaan wij regelmatig in gesprek over de vraag of ze aan deze normen voldoen en hoe ze het welzijn van de dieren in hun bedrijf verder kunnen verbeteren. Bij excessen treedt de bank adequaat op.”

Meer weten over ons beleid Dierenwelzijn?

www.rabobank.com/nl/images/sustainabi...

small_town_dude | 24-02-21 | 10:20 | 3

Rabobank investeert al decennia in de Chinese slavernij.

NomadBrewer | 24-02-21 | 10:22

@Dezenaamhier | 24-02-21 | 10:59: de Guardian schrijft er iedere paar maanden weer een artikel over.
En iedereen doet alsof z'n neus bloedt, uitbuiting is namelijk moreel-ethisch geoorloofd.

NomadBrewer | 24-02-21 | 11:25

Ik heb altijd al veel twijfels gehad over uitspraken, meningen, en de werkwijze die de hoogopgeleiden ons voorspiegelen .
De uitspraken ven mensen die hun boerenverstand laten werken zijn meestal veel waardevoller en hebben het meestal bij het rechte eind .
Maar ja, die zijn niet hoogopgeleid dus wordt hun visie meestal direct in de prullenbak gegooid .
Ik denk dat de hoogopgeleiden eens goed naar hun zelf moeten gaan kijken,
want dit land is nog nooit zo slecht bestuurd als op dit moment ,

leo59 | 24-02-21 | 10:20 | 1

heeft niks met hoog-opgeleid te maken. Je kan een diploma hebben maar nog steeds een idioot zijn. En de domme hoogopgeleiden gaan meestal de politiek in lijkt wel. In het bedrijfsleven vervullen ze meestal de managementfuncties, dat noemen ze vaak ook wel de 'politieke' functies.

small_town_dude | 24-02-21 | 10:24

Rutte: "If I say jump, you say how high."

Deksmaat | 24-02-21 | 10:20 | 1

Preciezen zois het gegaan en zal het blijven gaan zolang de Rutte doctrine leidend blijft......

Blonde Nel | 24-02-21 | 10:37

Baarsma. Nog zo'n type die iets teveel in zichzelf en haar eigen waardecreatie is gaan geloven. En de Rabo gaat er vrolijk in mee.

_pacman_ | 24-02-21 | 10:20

Die D66 trut heeft zich teruggetrokken omdat Kaag al een plan had om uit de crisis te komen.
d66.nl/nieuws/coronacrisis-vraagt-nie...
En je kunt nu eenmaal niet twee meesters dienen.

RickRD | 24-02-21 | 10:20

Boeie. 6.500 doden voor een paar voetbalwedstrijdjes, daar kan ik me iets drukker over maken.

Prieelvogel | 24-02-21 | 10:19 | 2

Hoho. In Nederland sterven 3.200 per week, da's dus maar 2 weken sterfte. En ze bouwen toch al een aantal jaar aan die stadions. #Klaveriaans rekenen en redeneren

_pacman_ | 24-02-21 | 10:22

@_pacman_ | 24-02-21 | 10:22: Die daar gesneuveld zijn, waren geen 70+ met onderliggend lijden. #Disseliaans rekenen en redeneren.

Prieelvogel | 24-02-21 | 10:27

En de economie?
Die doet gewoon wat ze zelf wil.

Mr.Crowley | 24-02-21 | 10:19

Ik krijg steeds meer het idee dat er maar één mening mogelijk is in dit land en dat is die van Marxist Rutte. Wijk je af dan wordt je 'kaltgestelt' en afgemaakt in alle tot hem beschikbare #MSM. Zo verbaasde ik me er over hoe snel Lubach dat Herstel-nl afbrandde.

roevka | 24-02-21 | 10:18 | 5

Inderdaad. En hoe snel GeenStijl, zeer recentelijk enthousiast over dit plan, nu de economen die het ondersteunden afbrandt en het plan tot 'geen plan' bestempelt.

DanskeRob | 24-02-21 | 10:22

Lubach? Is dat niet die humoristische regeringswoordvoerder die wel is grapjes maakt?

jan huppeldepup | 24-02-21 | 10:24

@jan huppeldepup | 24-02-21 | 10:24:
U bedoelt die regeringswoordvoerder die nog eens overtuigend de Rutte-doctrine en het dwarsbomen van de Wob door de overheid uitlegde?

Spring Bruissteen | 24-02-21 | 10:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat meneer Boot het het vege lijf van Barbara Rabo moet redden. Zelf zal ze zich doodschamen en niet zoveel zin meer hebben in een grote bek op tv. Gelukkig.

Normpje | 24-02-21 | 10:18

Ik zal wel dom zijn, maar mij ontgaat een beetje de nieuwswaarde van dit artikel. Waarin verschillen Barbara Baarsma en Coen Teulings van al die andere talkshowgasten? Die zijn toch even inhoudsloos, irritant en vol van zichzelf?

Albert61 | 24-02-21 | 10:18

Zijn Coen en Barbara nu onder de bus gegooid of keken ze niet uit tijdens het oversteken?

Nikkelen_Nelis | 24-02-21 | 10:17

Dat de media als een stel geile honden op Herstel.nl springen dat zij de oplossing hebben voor het coronaprobleem, laat niet onverlet dat het gewoon wel goed is dat er eens een ander geluid te horen was als het OMT die nu in hun eentje het totale faillisement van Nederland bewerkstelligen. Geen reden dus om ze af te branden. Je kan het plan wel slecht vinden, maar ik heb niemand in de media ook nog een ander plan horen roepen. We volgen slaafs het OMT. Dat is niet goed. Alleen al om het feit dat het compleet intransparant is hoe de besluiten tot stand zijn gekomen.

peterdh | 24-02-21 | 10:15 | 2

Afwijkende meningen zijn nicht erwünscht... Ik merk dat ik steeds depressiever de put in wordt gepraat door constant steeds maar dezelfde meninkje aan alle talkshows en nieuwsprogramma's. Je wordt een fuik in geduwd en je hebt dat maar te slikken. Ik hoor alleen maar propaganda van het beleid.

roevka | 24-02-21 | 10:23

Politieke problemen en crisissen zijn doorgaans van psychoten gecreëerd.
Probleem is dat mensen het geloven ook.

rein9576 | 24-02-21 | 10:14

Voelt als een afleidingsmanoevre. Economen zijn goed in rekenen, ik denk dat ze voor hun eigen portemonnee goed de gevolgen hebben uitgerekend van dit verhaal.

deministerpresident | 24-02-21 | 10:13 | 4

Ik had even een nieuwe kop koffie nodig hoor. Economie is net zo'n zachte wetenschap als sociologie, kunnen rekenen is geen vereiste, wel inzicht in hebberigheid van mensen en marketing.

Dezenaamhier | 24-02-21 | 10:27

@Dezenaamhier | 24-02-21 | 10:27:
Economie bestaat mijn beste. Het is de kennis die je nodig hebt om te overleven, om niet onder de brug te hoeven slapen.

Mr.Crowley | 24-02-21 | 10:47

@Mr.Crowley | 24-02-21 | 10:47: er is een aanzienlijk verschil tussen wat ik noem "sluitend huishoudboekje economie" en "sturing globale financiele markten" waarbij dat laatste nog erger is dan het weer. Voor die eerste is het gewoon van belang dat je goed kan tellen, voor de tweede, zo vreselijk veel onberekenbare factoren die niet in te schatten zijn dat er weinig meer mogelijk is dan een vage wolk aan uitkomst.

Dezenaamhier | 24-02-21 | 12:00
▼ 1 antwoord verborgen

Nu heb ik mij niet erg verdiept in dat initiatief, maar over het algemeen geldt dat in Nederland, het land van de staatsmongolen, je je kop maar beter niet boven het maaiveld uit kunt steken zonder uitgebreid overleg vooraf met De Mensen Die Aan De Knoppen Zitten, want je wordt afgemaakt, ongeacht de waarde van je plan en ambities.

jemagookniksmeer | 24-02-21 | 10:12 | 12

@Mr.Crowley | 24-02-21 | 11:25:
Net zoals ik verantwoording moet afleggen aan mijn baas over het al dan niet goed functioneren dient een overheid verantwoording af te leggen over hun eigen goed fuctioneren met betrekking tot het verbeteren of in stand houden van de welvaart in alle opzichten van de samenleving. Dat betekend dat ze mijn inziens ook een verplichting hebben om te kijken hoe dingen beter kunnen. Dat wordt te vaak niet gedaan. Zie alle rampprojecten van de overeid. Belastingdienst, UWV, immigratiestroom, coronacrisis, etc, etc, etc. Dat betekend op zijn beurt dus dat als er een partij is die het denkt beter te kunnen, dat daar op zijn minst naar geluisterd moet worden, en niet zodra de kiop iets boven het maaiveld komt die eraf hakken omdat je bang bent dat je je baantje verliest.
Nog zo'n mooi voorbeeld in dit geval:

- Voordat we gingen vaccineren heeft de overheid nog een gesprekje gehad met defensie. Omdat die ervaring hebben met op grote schaal veel mensen vaccineren in zelfs nog rampgebieden. Ondanks dat het leger 2 jaar geleden nog een grootschalige vaccinatie had gedaan, en de betreffende legerleiding zichzelf aanbood om het nogmaals te doen, besloot Hugo dat hij het zelf beter kon. Want tja, je moet de teugels niet ui handen geven. Dus vervolgens zitten we opgescheept met in incompetente overheid waarbij logistiek alles verkeerd gaat, en we hopeloos achter lopen op schema. Een vaccinatieronde dus waar het leger ruime ervaring, materieel en kennis van heeft. Dit is precies zon geval waarbij iemand om zijn eigen hachje geeft en dus niet in landsbelang handeld. En daar zijn we dus nu allemaal de dupe van. *daarom* mogen deze mensen "niet gewoon hun ding doen" Zij hebben verantwoording af te leggen aan het volk. En niet zoals nu 1 x in de virt jaar, want we weten dat dat allemaal geen zak geeft. Alle grote kwesties zijn we dan al lang weer vergeten, we worden gepaaid met 1000 euro en iedereen wordt weer nat in zijn broekje van de zittende partijen die keer op keer op keer alles verneuken.

Ditzelfde speelt dus bij alle grote organisaties als UWV en belastingdiest ook. Lees UWV Kronieken van een faalfabriek er nog eens op na. Alle flaters mbt ICT bij het UWV komen grotendeels doordat managers en topambenaren het belangrijker vinden om alles zelf te doen, en het liever daarmee verkloten dan dat ze andere mensen met meer expertise het laten doen. En ook daar zijn wij weer de dupe van Daarom mogen deze mensen hun ding niet gewoon doen.

Dan nog de belastingdienst en de toeslagenaffaire. Mensen die alleen maar om hun eigen positie geven en daarbij fouten nooit zullen toegevem of externe expertise inroepen. Zijn wij allemaal weer de dupe van. Daarom mogen deze mensen hun ding niet gewoon doen.

Wij zijn hun werkgever. Daarom moeten zij verantwoording afleggen aan ons.

peterdh | 24-02-21 | 13:23

@peterdh | 24-02-21 | 13:23:
Dus iemand mag zijn of haar mening niet geven over de situatie?
Veel mensen gaan naar een tweede dokter voor een second opinion.
Waarom zou dat niet mogen?

Mr.Crowley | 24-02-21 | 16:33
▼ 9 antwoorden verborgen

Niks mis met economen die zich over de Covid-problematiek buigen.
Lees het boek "Range: Why Generalists Triumph in a Specialized World", door David Epstein. De kern is dat generalisten, die wat weten van veel vakgebieden vaak met creatievere en effectievere oplossing komen voor complexe en vakgebied overstijgende lastige (wicked) problemen dan met tunnelvisie behepte specialisten.
Die specialisten zijn momenteel de virologen en epidemiologen.

nick.name | 24-02-21 | 10:12 | 4

@Is dit nog nieuws? | 24-02-21 | 10:12:
No, and neither is he the Epstein who managed The Beatles.

nick.name | 24-02-21 | 10:17

Een goed alternatief wordt zelden bedacht door de bedenker van plan A.

Plaktong | 24-02-21 | 10:18

Trump was ook zo'n generalist. Hij meende (en werd waarschijnlijk fout begrepen) dat er iets moest komen, dat het virus in je lichaam vernietigt, zoals een sterk schoonmaakmiddel dit buiten je lichaam doet.
Iedereen begreep hem niet (moet je het schoonmaakspul nu echt drinken). Maar dit is dan ook precies wat je zegt. Je wilt een oplossing aandragen, maar zodra het richting expertise gaat, dan merk je, dat je buiten je comfortzone bent.

Trouwens wat Trump zocht was een medicijn cq. een vaccin. Dat maakt in je lichaam korte metten met de ziekte. En wie hebben de vaccins gemaakt? Juist - de experts. Ik zie nog geen econoom of gedragswetenschapper een vaccin maken.

hangtiet met knoop | 24-02-21 | 11:39
▼ 1 antwoord verborgen

Barbara is van D66 dus dat is per definitie al een doodzonde. Zij moet voor eeuwig haar mond houden en verdient eigenlijk alleen nog recht op een permamente kampeerplaats op Rottumeroog. Gelukkig zijn de plannen van PVV-ers solide, doortastend en consistent gebleven door de crisis heen. (kuch kuch)

Beste_Landgenoten | 24-02-21 | 10:11 | 2

Eindelijk eens een bijdrage van u waar ik het mee eens ben, chapeau!

jemagookniksmeer | 24-02-21 | 10:37

Kijk aan .... even cursusje hoge school druk uitoefenen van bovenaf.....Putin kijkt u mee ??

Cool-dude | 24-02-21 | 10:11

Economie trekt zich nergens iets van aan.

Mr.Crowley | 24-02-21 | 10:11

Het is prima om een mening te hebben en/of te vormen over dingen waar je eigenlijk geen verstand van hebt maar blijf jezelf voorhouden dat het niet je expertise is en dat die mening willen delen met iedereen dus helemaal niet nodig is en niks bijdraagt. Zoals Kuipers daar bij OP1 al zei: Schoonmaker blijf bij je leest.

Capt. Iglo | 24-02-21 | 10:09 | 1

Ja maar dan gaan Facebook en Twitter failliet.

hangtiet met knoop | 24-02-21 | 11:35

Gaaaaap

rifraf | 24-02-21 | 10:09 | 1

Meeeee gaaaaaap

nobodiesunmighty | 24-02-21 | 10:15

Het kan waaien, het kan vriezen. Zo iets?

Lorejas | 24-02-21 | 10:07 | 1

Bijna, het kan vriezen en het kan dooien (maar niets beter dan dooie friezen, zou een collega uit Sneek altijd hebben geroepen).... Waaien en vriezen kan ook tegelijkertijd.

peterdh | 24-02-21 | 10:11

Toch al nooit de populariteit van die Baarsma kunnen begrijpen, de enige zinnige reden waarom ze al jaren haar verhaal op TV mag doen zijn waarschijnlijk haar ooit best wel geyle looks.

zwellevertje | 24-02-21 | 10:07 | 2

Is ze populair dan? Ik had tot deze krassenreputatie nog nooit van haar gehoord.
Maar goed Boot schijnt iets met haar promotie te doen hebben gehad.

BrutusBosch | 24-02-21 | 10:13

Knappe vrouwdie nooit de uw zal zijn.

AntiZanicz | 24-02-21 | 10:39

Na de virologen zou het een verademing zijn een aantal economen mede het beleid te laten bepalen.

de honden blaffen... | 24-02-21 | 10:07 | 4

@Capt. Iglo | 24-02-21 | 10:19:
Bullshit.

de honden blaffen... | 24-02-21 | 10:56

@de honden blaffen... | 24-02-21 | 10:56: inderdaad net zulke bullshit als economen beleid m.b.t. een virus laten bepalen

Capt. Iglo | 24-02-21 | 11:06

@Capt. Iglo | 24-02-21 | 11:06:
Het is mij niet bekend dat door de bankencrisis een pandemie ontstond.

de honden blaffen... | 24-02-21 | 17:24
▼ 1 antwoord verborgen

Maar het probleem, mijnheer, dat blijft!

überholprestige | 24-02-21 | 10:07

Het Coronabeleid van het demissionaire kabinet "quasi-wetenschappelijk" noemen zou teveel eer zijn. Waarom moet het plan van HerstelNL dan op die grond worden afgebrand?

atje | 24-02-21 | 10:07 | 1

Vraag het aan Arjan Lubach. Dan kom je er misschien ook achter, dat het "plan" een ietswat opgefokte borrelpraat was.

hangtiet met knoop | 24-02-21 | 11:34

Even wat telefoontjes gepleegd en voilla, de "samenleving" is weer in het gareel.

Zoelense Hobbyboer | 24-02-21 | 10:06 | 2

Nou inderdaad. GS loopt keurig aan de leiband.

atje | 24-02-21 | 10:07

Het is me wat hè, zo’n groot complot?!

KritischeKrikker | 24-02-21 | 10:13

Tsja, en nu?

RGV42 | 24-02-21 | 10:05 | 1

eerst u maar eens afvragen of u haar zou doen

Hemmenaar7 | 24-02-21 | 11:34

Na het lezen van dit topic vraag ik mij een beetje af waar die twee economen zouden werken..

Wijze uit het Oosten | 24-02-21 | 10:03 | 1

Directeur en zo. Een miljoentje per jaar.
Er is ook niets gesloopt. Als iemand van het pad geraakt is fijn dat een kennis je even aan je jasje trekt.

AntiZanicz | 24-02-21 | 10:41

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos