'Coronavaccins hebben 20 miljoen levens gered'
Vaccin?
"De verschillende coronavaccins hebben in het eerste jaar dat ze toegediend werden 20 miljoen levens gered, melden onderzoekers in een studie die gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet Infectious Diseases."
Vaccin?
Had-ie griep? 😂🙈
Experimentele gentherapie?
Haha. Vaccin? 🧐
"Het vaccin"?
Hm. Vaccin? 🧐
Vaccin anyone?
Oei. Vaccin? 🧐
Internet debatteert over #vaccin
Hmm…I wonder. 🧐 #vaccin #vaccine #VaccineSideEffects
Vaccin?
Gevaccineerd? 🧐
SLECHTSTE VACCINS OOIT GEMAAKT
Reaguursels
Inloggen22 juni 2022 "Serious Adverse Events of Special Interest Following mRNA Vaccination in Randomized Trials". Results: "Pfizer and Moderna mRNA COVID-19 vaccines were associated with an increased risk of serious adverse events of special interest, with an absolute risk increase of 10.1 and 15.1 per 10,000 vaccinated over placebo baselines of 17.6 and 42.2 (95% CI -0.4 to 20.6 and -3.6 to 33.8), respectively. Combined, the mRNA vaccines were associated with an absolute risk increase of serious adverse events of special interest of 12.5 per 10,000 (95% CI 2.1 to 22.9). The excess risk of serious adverse events of special interest surpassed the risk reduction for COVID-19 hospitalization relative to the placebo group in both Pfizer and Moderna trials (2.3 and 6.4 per 10,000 participants, respectively).". Bron: papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstr...
Kijk nu eens naar de levensjaren! Er wordt net gedaan of met vaccins massaal de levens van jonge gezonde mensen zijn gered terwijl het in praktijk om een paar maandjes/jaartjes extra leven voor te dikke boomers/bejaarden gaat.
In de praktijk legden ook jonge gezonde mensen het loodje, of werden ernstig ziek met een lange nasleep door Covid. Bovendien kunnen jonge gezonde mensen het virus doorgeven. Vandaar dat een hoge vaccinatiegraad zo belangrijk is. Weet je dat nou nog niet...?
Gezien het tekort aan woningen kun je beter geen vaccin's uitdelen, maar of dat degelijke, constructieve zoden aan de dijk zet? Ik ga de modellen bestuderen.
YES!!! Om me heen krijgt de ene na de andere keurig geboosterde collega corona-met-serieuze-ziekteverschijnselen - dus snel voor de herfst de booster-booster-prik halen, nummertje 4 in 2 jaar tijd :-)
Ben benieuwd hoeveel mensen er zijn overleden omdat ze niet wilden of durfden vaccineren vanwege bangmakerij zoals Engel. Zou daar nog een onderzoek naar komen? Een goede vriend van mij is daardoor overleden.
Daardoor? Lijkt mij zijn eigen keuze om zicht te laten leiden door bangmakerij. Maar altijd makkelijk om anderen de schuld te geven natuurlijk. De uiteindelijke oorzaak is het virus waarschijnlijk geweest
@retba | 24-06-22 | 12:16:
Als je wordt verteld dat je veilig van een flatgebouw kan springen, kan je ook zwaartekracht de schuld geven? Da's makkelijk
Hulde aan Hugo en Jaap.
Hugo for PM!
@retba | 24-06-22 | 12:16: PM staat in dit geval, voor PriMa donna .. ?
Yessssss! Toch nog even een Covid-vaccin topic. ^^
Op basis van rekenmodellen. Muhaha.
Modellen vertrouw ik over het algemeen niet, veel plastic en vaak een slecht humeur welke zorgen voor een verkeerd werkelijkheidsbeeld. Zo ook met papieren Modellen, kloppen zonder plastic ook niet
En toch..... Ben absoluut voor vaccinatie. Heb mijn prikken keurig gehaald. Geen Corona gehad, maar was fit en vitaal en 2 dagen na de laatste prik vreemde prikkelingen en pijnscheuten in de aders van mijn benen en ziek geweest. Heb ik nu nog. Zeg niet dat er een verband is, maar ook niet dat die er niet is. De twijfel heeft wel toegeslagen.
Tsja dat krijg dus je met al die bakerpraatjes.
Mijn dochter heeft voor de 2e keer corona sinds het opheffen van lockdown
Netjes ingeënt
Variatie die ze nu heeft lijkt op de eerste,geur ,smaak etc weg
Gemene hoest
Vaccinatie werkt niet hoor
Gewoon zelf weten of je er nog een neemt
Zelf niet ingeënt en doe het een stuk beter dan haar
@Therrie | 24-06-22 | 10:54: kijk een conclusie op basis van een geval. Sterk.
@BobDobalina | 24-06-22 | 10:54: Precies, dit soort klachten heeft sowieso niets, maar dan ook niets met de vaccins te maken.
@2Little2Late | 24-06-22 | 11:13: denk je dat dat mijn punt is?
@Therrie | 24-06-22 | 10:54: Stel je voor dat ze niet ingeënt was geweest. Dan was ze er vermoedelijk veel erger aan toe geweest. Dat lijkt mij een logischer conclusie. Je kunt jouw gesteldheid niet met die van haar vergelijken. Ander lijf, andere levensfase, ander imuunsysteem.
@hound83 | 24-06-22 | 12:22: Kinderen kunnen het virus doorgeven. Denk eens na.
@Hommel | 24-06-22 | 11:46: vermoedelijk? logischer? Ja, in jouw wereld blijkbaar. Wat een ongelofelijke onzin reactie. Daar kun je namelijk helemaal niks nada over zeggen. Je weet het gewoon niet punt
De vraag is echter ook of men niet beter alleen risicogroepen had kunnen vaccineren. Dan kwam je vermoedelijk op zelfde getalletje pak en beet. Daarnaast is de vraag of zonder massale vaccinatie er nu ook al die vaccine escape mutanten zouden zijn en de zomergolf van snot en koorts?
Ik heb het onderzoek doorgescand en een aantal vragen is wel te beantwoorden. Het onderzoek richts zich alleen op het eerste jaar vaccinatie en dasrbij gaat het om de Covid A en Covid B variant. Geen Delta en geen Omicron - want die waren OF later OF zijn niet meegenomen in dit onderzoek.
Daarnaast zijn de getallen die ze gebruik hebben allemaal op basis van aannames en schattingen. Welliswaar gerochte schattingen (en daar wordt ook over gesproken, zodat ze we representstief KUNNEN zijn) maar het blijven schattingen.
Uit de data blijkt ook dat als zeditxelfde onderzoek op de Delta- en Omicronvariant zouden doen, er mogelijk geen noemenswaardige aantallen doden zouden zijn bijgekomen. Ergo: Omikron is vervelend, maar niet echt dodelijk.
De conculisie uit het onderzoek geeft voornamelijk aan dat de verdeling van vaccins in het eerste jaar beter wereldwijd had kunnen gebeuren en niet alleen in de 'rijke landen', waar volgens dit onderzoek de meeste Coronadoden MOGELIJK zijn voorkomen.
Een hoop mitsen en maren dus, maar geen harde conclusies.
Dat is helemaal niet de vraag. Hoe meer mensen zijn gevaccineerd, hoe beter het virus wordt teruggedrongen.
@Wiebenick | 24-06-22 | 10:59: “ Hoe meer mensen zijn gevaccineerd, hoe beter het virus wordt teruggedrongen.” ik mag hopen dat dit ironisch is? Sarcastisch wellicht?
@Als_je_me_nou | 24-06-22 | 11:06: Ik mag hopen dat u argumenten heeft? En dan niet van professoren Prikangst met ellenlange epistels over hun overal vandaan gesprokkelde hersenspinsels en overpeinzingen svp...
@hound83 | 24-06-22 | 12:32: Zucht. Mijn hoop is weer eens de bodem ingeslagen ;-)
@robskedebobske | 24-06-22 | 10:50: Aardig neologisme: 'doorscannen'? Ik ben alleen nog onbekend met de betekenis.
Had Donald Trump toch gelijk. Dat brulde hij meteen al; "dankzij mijn vervroegde toelating van de vaccins heb ik wereldwijd miljoenen levens gered". Bedankt Donald!
De megafoon van Big Brother staat weer aan.
Deel dan ook even een link naar de studie zelf. Waarom het AD dat niet doet... geen idee:
www.thelancet.com/journals/laninf/art...
Dat heeft waarschijnlijk met de cognitieve vaardigheden van de lezers te maken.
Hoeveel mensen zijn er gered door een gezonde leefstijl? Of hoeveel mensen zijn er niet gered vanwege ontoereikende ventilatie in verpleeghuizen?
Is er al wat gedaan aan die ventilatie?
Overal waar veel mensen bijelkaar zijn is de kans groter virus te krijgen
@hound83 | 24-06-22 | 12:35: U kijkt niet op een complotje meer of minder, nietwaar?
Kunnen we niet gewoon concluderen dat er 7,6 miljard levens 'gered' zijn dan? Wat is er aan de hand met de rest, die niet onder die 20 miljoen vallen, was daar het vaccin dan niet nodig? En wat was dan het 'nut' voor de overige gezette prikken?
Van 20 miljoen poppetjes is het leven verlengd. Is de verlenging alleen aan het vaccin toe te schrijven of ook aan medische zorg? Hoeveel levensjaren zijn gered volgt uit een eventuele significante ondersterfte als Corona uitdooft.
Dat is het verschil tussen onderzoek, en onderbuik. U boert dit uit op basis van uw gevoel, onderzoekers quantificeren dit op basis van beschikbare data in hun onderzoek, en benoemen ook eventuele bijeffecten. 20 miljoen gered dus, en zo te horen niet dankzij u.
@Homer P. Simpson | 24-06-22 | 09:58: Onderzoekers van het RIVM bijvoorbeeld die van alles beweren, komt niet naar NL, we zijn uitstekend voorbereid, Carnaval wordt in kleine kring gevierd, die VWS ambtenaren hun adviezen lieten herschrijven, dat soort onderzoekers bedoeld u?
@bijna_raak | 24-06-22 | 10:04: google even hoe wetenschappelijk onderzoek werkt, met name peer review en wetenschappelijke publicaties in bijvoorbeeld the Lancet. Dan snap je dat je opmerking geen hout snijdt.
@Homer P. Simpson | 24-06-22 | 09:58: Hoeveel van het miljard aan de woningbouw heeft bijgedragen aan extra woningen is onbekend. Van de 11K oversterfte in Nederland is 3K onbekend, maar het is niet door het vaccin gekomen (zonder te specificeren wat dan wel). De onderzoekers in de haalbaarheidsstudie van de Floriade hebben de plank ook redelijk misgeslagen. Iets meten en meetbaar maken is een hele kunst.
@Hommel | 24-06-22 | 10:26: google even op fraude bij wetenschappelijk onderzoek….. de huidige wetenschap heeft het lang niet altijd bij het rechte eind! De beloning ahv publicaties zorgt voor perverse prikkels en werkt fraude in de hand
@Als_je_me_nou | 24-06-22 | 11:11: Bah bah. Bij "zelf onderzoek doen" gebeuren die dingen allemaal niet. Google maar eens.
@Als_je_me_nou | 24-06-22 | 11:11: Je hebt het dus niet opgezocht. Peer review en publicatie in wetenschappelijke tijdschriften (zoals The Lancet). Lees er eens iets over.
@bijna_raal: denk dat we moeten stoppen met RIVM en wetenschap in één zin te noemen.
Leek me een terechte vraag die ik stelde. Maar toch weggejorist jammer genoeg.
Mooi rond getal, wel. Maar even; ik hoop nu toch echt dat we van dat hele gedoe af zijn. Vooral die lockdowns. Laat ieder lekker z'n leven leiden. En laat de zwakkere zichzelf beschermen, zoals het altijd al was, en de rest van het land gewoon doorleven. Mochten er toch weer maatregelen komen, ben ik benieuwd hoe daarop gereageerd wordt. Draagvlak is een beetje weg, heb ik het idee.
Boa's krijgen gelukkig wapenstokken. Die hebben ze dan hard nodig.
@Joffri | 24-06-22 | 09:49: Kijk es aan. Hiermee groeit het vertrouwen in het bestuur. Dat doen ze dan toch weer prima. De stok als maatschappelijk bindmiddel. Het gaat 'de goede kant' op.
Ha, leuk gevonden: de stok als maatschappelijk bindmiddel. (niet sarcastisch bedoeld!)
Wetenschappers zijn GEEN bestuurders. Ook zij hebben daar vooral last van.
Veel zwakkeren waren pas later aan de beurt met prikken (lekker geregeld Hugo) en sommigen konden niet prikken. Die zoeken het zelf dus maar uit omdat er huilstruiken zijn die wel aan de pillen & snuif zitten maar in een prikje The Great Reset menen te kunnen zien ?
Water, dat heeft pas veel mensen gered.
Zeg dat maar eens tegen die schoonzwemster..
Ik denk dat mensen met een waterhoofd daar anders over denken.
Riolering ook. Dat was pas een levensreddende uitvinding. Maar goed, het ene sluit het andere niet uit natuurlijk.
Zonder water ga je dood
Zeg dat eens tegen die verzopen Zeeuwen uit de 50er jaren
Als ik de foto's bekijk, verwacht ik dat het vaccin een privilege is.......
Ze konden geen blijde mensen ln vinden met hoofddoek of kleur. Die klagen alleen maar…
Ik heb nooit zo'n cijfer in het nieuws gezien over vrijwillige vaccinaties zoals de griepprik. En ook niet over de 'verplichte' zoals DTP. Is die 20 miljoen nu goed? Of juist slecht? Of ongeveer wat te verwachten viel? Op deze manier kun je helemaal niets met zo'n getal.
Die cijfers zijn er natuurlijk wel. Soms moet je even zoeken. Wat betreft de griepprik: influenzahub.com/nl/waarom-griep-een-...
@Pardoes | 24-06-22 | 10:30: ook op die site: Zo worden 25.200 tot 37.200 levens gered en wordt 248 tot 332 miljoen euro aan zorgkosten bespaard(6). Dat is weer uit de lucht gegrepen. Als die mensen juist niet aan griep sterven blijven ze langer met kanker en alzheimer rondlopen en dat kost uiteindelijk nog meer....
@small_town_dude | 24-06-22 | 11:01: Tja, als ik deze manier van denken zou volgen, is iedere medische interventie zinloos. Afgezien daarvan, een gezond levend mens is ook weer door arbeid in staat geld aan de maatschappij terug te geven.
Deden ze maar niks; dat zou nog het minste kwaad kunnen.
Oeh, lekker reageren uit de onderbuik! Je weet dat bijvoorbeeld de KLM al 2/3 van de steun die ze hebben ontvangen terug heeft betaald?
Waarvan de helft inmiddels van een keukentrapje is gelazerd.
Hoe bewijs je iets wat niet gebeurd is?
Absence of evidence is not evidence for absence. Simpele regel, altijd waar.
wow, wel 0,25% op 8 miljard mensen dat is dus helemaal niets!
Zonder vaccinaties waren er echt geen 8 miljard mensen overleden aan Covid. Je moet het percentage nemen over het aantal mensen dat overleden zou zijn zonder vaccinaties versus het aantal dat is overleden nadat vaccinaties beschikbaar kwamen.
@koeberg | 24-06-22 | 10:10: Als je de cijfers van 2020 en 2021 naast elkaar legt zie je geen sterke terugval vanwege de vaccinatie.
Sinds het uitbreken van de Coronapandemie, 3e en 4e kwartaak 2019, leven wij met 300 miljoen meer mensen op deze planeet, dat geeft toch te denken over de kwaliteit van zo'n virus?
@BadPatNL | 24-06-22 | 10:45: tja wat wil ke met ‘made in china’!
Allemaal 'witte mannen' hierboven, en ze zijn niet eens boos! Als jullie nu maar geen aanklacht aan je broek krijgen van één van die vele anti-discriminatie, -diversiteits en -inclusiviteitsbureautjes...
Ja gefeliciteerd antivaxxers, jullie zijn niet doodgegaan. Wellicht krijgen jullie ooit nog het inzicht dat het daar ook helemaal niet om ging.
Volgens mij hadden de "antivaxxers" (teiltje pakken doet) zeker wel door dat het daar niet om ging. Wat je van die uitleg ook moge vinden.
@niet-creatief | 24-06-22 | 09:24:
Vaccin-uitgedaagden hebben ook liever een superieure mortaliteit.
@VP732 | 24-06-22 | 09:22:
Nou als je de reacties hieronder leest, hebben velen dat nog steeds niet door.
Conslusies op basis van gecumuleerde data, altijd leuk. Iemand daar ooit gehoord van Simpson's paradox? www.youtube.com/watch?v=ebEkn-BiW5k
"... gebaseerd op rekenmodellen...", Ik zou dan miljoenmiljard euro per week moeten verdienen, volgens rekenmodellen.
Wat een wonder dat ik nog leef als niet gevaccineerde! En toch twee keer Corona gehad.
Ben 2 keer gevaccineerd en 3 keer corona gehad. Dan zal ik wel een van die 20 miljoen zijn.
Hoewel ik van corona vrijwel niets heb gemerkt, en van mijn laatste vaccinatie echt doodziek bent geweest.
En in de herfst kunnen we eindelijk 100% vaccinatiegraad halen, want al die vaccinweigeraars hebben inmiddels corona gehad en zijn er dus niet meer. Oh... wacht.
Het zijn er in ieder geval een stuk minder.
@Papa Jones | 24-06-22 | 09:05:
Die verbranden momenteel allemaal.
Want ze zijn blijkbaar nu tegen zonnebrand middelen...
Een stuk minder mensen die nog bereid zijn een prik te halen, ja dat lijkt mij ook. Maar dat komt wel weer goed met de juiste drang en dwang. Jammer dat Hugo niet meer verantwoordelijk is, die wist echt van aanpakken.
@zegmaarwij | 24-06-22 | 09:11:
Aanpakken. Samen. Sterker. Juist nu.
Van dat werk...
If only, dat zou een hoop gezeik schelen.
20 miljoen gered? Dat is een ramp! Ik had goede hoop dat Corona wat zou doen aan de Overpopulation. Wat een teleurstelling.
Niet alleen dat, maar ook economische groei en overvloed missen we nu wat normaal altijd gebeurde na pandemieën die de bevoling decimeerde of zelfs halveerde.
Waarom bent u er eigenlijk nog?
@J.P.Drapeau | 24-06-22 | 09:07:
Iemand moet aan het einde het licht uit doen..
U heeft geluk want corona is nog lang niet klaar met ons
Aantal ziekenhuisopnamen wat voorkomen is, is nog een veelvoud van dit aantal. De anti-vaxxers schreeuwden 2 jaar lang moord en brand. Net als bij de introductie van de HPV en BMR vaccinaties. Maar gelukkig werd er opnieuw niet naar ze geluisterd. Toch aardig gênant als je zo'n figuur bent die anti-vaxx kletsverhalen verspreidt, wie zijn die mensen?
Hi!
Niet omdat ik tegen vaccins ben, maar omdat als je zegt dat mensen zelf mogen beslissen of ze een vaccin willen je tegenwoordig ook anti-vaxx (cool kids spelling) bent.
Leuk een aardig, ik ben geen anti-vaxxer, maar terugkijkend kun je toch niet anders zeggen dan dat de vaccins veel minder succesvol zijn dan ze werden gepresenteerd. Het biedt gewoon nagenoeg geen (in sommige studies zelfs negatief) bescherming tegen coronainfectie. Daarmee ook geen bescherming tegen verspreiding. Dat was wel het doel van zo hoog mogelijke vaccinatiegraad halen.
Vaccins werken tegen ernstig ziek worden, maar ernstig ziek worden is sterk gerelateerd aan leeftijd, BMI en longaandoeningen. Het lijkt mij zeer verstandig als we het beleid aanpassen naar het vaccineren van deze groepen en geen massavaccinatie meer doen.
En zelfs als je geen anti-vaxxer bent kun je moeilijk zeggen dat de vaccins doen wat ze zouden moeten doen. (Blijvende) immuniteit bieden. De vaccins hebben gefaald om Corona eronder te krijgen.
Blijf het geloven. Zelfs bill gates zegt dat omicron helaas een beter vaccin is dan hun eigen product.
@BBRDWR | 24-06-22 | 09:10: Een verstandige en weldoordachte tegel, netjes en zo is het!
@BBRDWR | 24-06-22 | 09:10: Misschien moet u eens nadenken over een (medische) interventie die meer levens heeft gered dan de corona vaccins. Lukt u wsl niet.
Ik kom in ieder geval niet veel verder dan riolering, penicilline en polio- en pokkenvaccins. En dan kom je al gauw uit bij de corona vaccins. Een goede kandidaat voor de Nobelprijs, en terecht.
@BBRDWR | 24-06-22 | 09:10:
Ik onderschrijf je hele tegel met wat het vaccin niét doet. Maar hetgeen het wel doet, het minder ernstige ziektebeloop, is wel van cruciaal belang. Wat mij betreft vaccins voor iedereen die wil en de risicogroepen, en dan op geleide van ziekenhuiscapaciteit maatregelen invoeren.
@BBRDWR | 24-06-22 | 09:10: en zo is het!
@Diederik_Ezel | 24-06-22 | 09:14: Ik denk dat uw tegel en die van mij allebei waar zijn. Maar het is dan eigenlijk meer een preventief medicijn (zoals hooikoortssprays en tabletten) dan een vaccin. Want het biedt gewoon geen immuniteit, maar een -tijdelijke!- bescherming tegen het uit de hand lopen van de ziekte. Dat was echt neit de deal toen ik mijn twee prikjes ben gaan halen.
En begrijp me goed, in crisis moet je doen wat je moet doen. Achteraf weten we pas hoe het echt zit. Ik ben geen complotgekkie of anti-vaxxer, maar op het juichorgel blijven beuken jaagt complotdenken wel aan. Want ik kon een medische reden bedenken waarom je de wereld wilde vaccineren (toen in Januari 2021), ik was ook wat cynisch over de belangen van die farma clubs. Maar nu, anno 2022 met Omicron en de kennis van nu, is het gewoon Farma-lobby dat we nog steeds praten over het vaccineren van de ganze wereld, inclusief kinderen.
20 miljoen levens gered... heel goed. Maar nu wordt het tijd voor een realistischere kijk op deze vaccins. Want we kunnen er ook 20 miljoen redden zonder de hele wereld te voorzien van vaccins. En wie wordt daar ook al weer schathemeltje rijk van?
@letopuwzaak | 24-06-22 | 09:19: Helemaal eens. Wel graag inclusief een gebalanceerde campagne, waar je ook de kracht van je eigen immuunsysteem belicht. Want er zijn gewoon mensen in de afgelopen twee jaar tot het bot bang gemaakt voor Corona. Die mensen nemen het vaccin meer als een psychisch medicijn dan dat ze het nodig hebben. Je lichaam is echt een wonder. Natuurlijke immuniteit is beter en een stuk minder gevaarlijk dan geveinsd wordt. Dit geldt uiteraard niet voor risicogroepen. Boosteren als je wil. Zonder drang en dwang.
@BBRDWR | 24-06-22 | 09:26:
Wij zijn het best vaak eens. Ik vind je tegels ook altijd genuanceerd. Ik zie ook liever geen dwang en drang voor jongere mensen. Uitgestelde zorg is mijn leidraad voor maatregelen.
Waar we op verschillen; het punt van vertrouwen op je lichaam. Ik werk in de zorg en heb van collega's uit het ziekenhuis de aangevroten longen op foto's wel gezien. Net als tal van andere erge ontstekingsreacties.
Ook long covid bij jonge mensen die geen aansteller zijn (maar dit kun je niet voorkomen door vaccinatie). Covid kan erg naar uitpakken en er is nog veel onbegrepen.
@Diederik_Ezel | 24-06-22 | 09:14: De keizersnede? Blindedarmontsteking operaties?
@BBRDWR | 24-06-22 | 09:22: Precies dit. Treurig dat het vaak alleen maar voor (iedereen moet een vaccin, vaccins zijn dé oplossing, anders ben je een wappie) en tegen (5g, brr toetoet, bill gates je moeder) is. Het redelijke, realistische en nuchtere midden wordt vaak onderbelicht en ook in die laatste categorie geduwd om discussie uit de weg te gaan. Terwijl juist die redelijke en eerlijke discussie heel belangrijk is mi.
@Diederik_Ezel | 24-06-22 | 09:14: Zeep, hygiene heeft waarschijnlijk miljarden levens gered.
Ventilate, al sinds 1918 een probaat middel tegen allerlei door de lucht overdraagbare aandoeningen, ook dat heeft vele tientallen miljoenen levens gered.
Heef de uitvinder van zeep eigenlijk wel een nobelprijs gekregen?
@Sinterbikske | 24-06-22 | 09:39:artsen die hun handen wassen tussen patienten
@Diederik_Ezel | 24-06-22 | 09:14: Scalpel, narcose, griepprik, DNA-onderzoek, bloedverdunners, hartmedicatie, orgaantransplantatie, verlaging snelheid in het verkeer, veiligheidsgordel, ARBO-wetgeving, verbieden schietwapens.
Dat is geen volledige opsomming.
Dan nog "kleine" dingen als bijvoorbeeld een rolstoel of nieuwe gewrichten, kennis over voeding en ga zo maar door al kun je dat anders zien als je niet naar de kwaliteit van leven zou kijken.
Nou lastig weer, ik heb altijd moeite met dit soort vereenvoudigde uitkomsten van heel complexe berekeningen. Hoe kan je dit nu zo stellen? Hoe kan je dit zomaar in twijfel trekken. Ik denk dat hier toch een flinke bak interpretatie en oren laten hangen is gebruikt om dit getal te produceren.
Op het enorme aantal prikken vind ik het tevens een magere score.
www.bloomberg.com/graphics/covid-vacc...
12 miljard prikken gezet...
Toppie, enne hoe staat het met dat virus apenpokken?
Dat is een schuinsmarcheerdervirus.
Ze stonden al achter de coulissen warm te draaien, maar helaasch, het ging niet door. Toen moest Ernst zonodig bijna iedere dag met een quote over corona in de krant en nu punt en el even schreeuwen dat de besmettingen en ic opnames met gigantisch percentages stegen. Van een paar naar iets meer dan een paar zijn namelijk hoge percentages. En toen werd het stil.
U zult moeten wachten tot de r in de maand is.
Nee hoor.
Ja hoor.
Ik ben misleid als klant, dit kun je geen vaccin noemen, heb de 2 pfizer prikken gehad en niet lang daarna corona gekregen. Misschien dat het door de prikken minder heftig was, maar noem het dan tijdelijke weerstandsverhoger tegen een virus, maar onvermijdelijk dat je het krijgt. Iedereen in mijn vriendenkring die gevaccineerd was hebben allemaal het virus gehad, sommigen zelfs 2x.
Ben ook twee keer gevaccineerd. En nu - in de zomer! - alsnog Covid. Verschrikkelijke spierpijn. Ik wil mijn geld terug!
same here: 2 x pfizer en zelfs een moderna boost in januari .. en nog geen 6 weken later corona. Mijn vriendin idem dito.
Het is vrij bekend dat het werkt tegen ernstig ziektebeloop. Niet dat je het niet kan krijgen. Ook kun je het nog doorgeven en ook kun je long covid krijgen. Echter, de kans dat je met ernstige (long) schade komt te zitten is gereduceerd zeker voor de risicogroep.
Dus nog steeds hebben we reaguurders die denken dat je met een vaccinatie besmetting kan voorkomen? Je bent niet misleid, je hebt jezelf gewoon slecht geinformeerd.
Tja wat kon er fout gaan. Proefondervindelijke wetenschap is lange tijd uitgestorven, gelukkig zijn we er weer mee begonnen.
@letopuwzaak | 24-06-22 | 09:08: of zorgt omicron voor minder ernstig verloop?
@letopuwzaak | 24-06-22 | 09:08: De meeste vaccins beschermen tegen het krijgen van een ziekte. Dit is dus gewoon een immuniteitsboost. Maar het is een beetje als een elektrische fiets. Je denkt dat je goed bezig bent, maar feitelijk maak je jezelf gewoon lui. Er is met de huidige medische kennis gewoon geen enkele reden meer om je als gezonde 50 minner te laten vaccineren tegen Corona. Vertrouw je lichaam eens een beetje. Alsof al die kunstmatige shit in je lichaam jagen beter kan zijn dan je lichaam het zelf op te laten lossen.
De politiek en media hebben een enorme angstbubbel gecreeerd, gedeeltelijk begrijpelijk in den beginne, maar toen de informatie duidelijker werd, de risicogroepen duidelijker werden en de vaccins van 'de weg uit de crisis' veranderden in 'nou ja, je gaat er tenminste niet dood van' hebben ze gefaald in fatsoenlijke informatievoorziening.
En hier zitten gigantische belangen van Pfizer en consorten in. Het is werkelijke bizar dat aan de links-liberale zijde van het politieke spectrum alle argwaan richting 'big-pharma' verdwenen is. Sinds wanneer zijn dat zulke weldoeners dan?
@usb stok | 24-06-22 | 09:10: Jezelf slecht geïnformeerd? Pardon hoor, zelf onderzoek doen was toch juist voor anti vaxers? Zo werd het gewoon verkocht, was dat niet de reden dat niet gevaccineerden werden buitengesloten? Om besmettingen tegen te gaan.
@SailingDuck | 24-06-22 | 09:14:
Ja, nu zorgt omicron ook voor een minder ernstig verloop inderdaad.
@BBRDWR | 24-06-22 | 09:16:
Volgens mij zei ik alleen dat een vaccin beschermt tegen een ernstig ziekteverloop. En zei ik nergens dat het verplicht moet zijn voor 50 minners of dat farmaceuten pure weldoeners zijn.
Wel vind ik het mooi en prachtig, omdat ik weet hoe mensen die in een ziekenhuis naar adem snakken eruit zien, dat er zoveel milder ziektebeloop is door de vaccinatie.
@usb stok | 24-06-22 | 09:10: Ik ben wel misleid omdat dit product zo verkocht werd. Mijn gele boekje staat vol met vaccins en sommige verliezen hun potentie na 10-15 jaar dus moet ik voor een booster gaan. Ik focus me op de beeldvorming van het vaccin door politiek en pharma en dat deze onjuist was.
@letopuwzaak | 24-06-22 | 09:27: Groot deel ook op conto van Omikron. De ziekte die je daar van krijgt zou je eigenlijk geen COVID19 moeten noemen. Omikron komt bijna nooit meer in de longen terecht. Eigenlijk alleen als je echt al van alles mankeert.
@BBRDWR | 24-06-22 | 09:34:
De statistieken van vlak na de vaccinatie, met de delta variant, lijken me ook leidend voor deze uitspraak inderdaad?
@letopuwzaak | 24-06-22 | 09:42:
Ja, dit gaat over het 1e jaar.
Zal best. Maar was het het waard?
Van de 17 miljoen inwoners in Nederland zijn er 20 miljoen gered.
Kijk, dat zijn nog eens cijfers waar je mee aan kunt komen.
Het zou wat anders zijn als er maar 20 miljoen mensen waren gered op een wereldbevolking van 7 miljard.
Had wel beter voor de wereld geweest.
Haha ik zie wat u daar deed!
Kun je nagaan hoe weinig er gevaccineerd is wereldwijd.
@Papa Jones | 24-06-22 | 09:10: Leuke aanname, maar die valt in het niets. bij een vgraad van 30% is 2.1 miljard geprikt. als dan de effectiviteit op 20 miljoen wordt geschat is het nog niet eens een vaccine te noemen maar statistische ruis. met 0.1% effectiviteit blijkbaar. in de moderna trial wordt gesproken over 3587 mensen in de studie, en daarvan hadden er 2990 mensen klachten met pijn. Dat is geen vaccine maar een middel om mensen aan de andere medicijnen te brengen. verdienmodel lijkt er meer op. zoveel ellende in een spuit, www.cdc.gov/vaccines/covid-19/info-by...
@pieterS | 24-06-22 | 09:23: Ik vind 0,1 procent een hoop. Als er in één jaar tijd 0,1 procent van de nederlandse bevolking op de IC belandt, 17.000 mensen, hebben we toch wel een probleem.
@Papa Jones | 24-06-22 | 09:40: sowiso gaat er elk jaar ongeveer 1% hemelen
20 Miljoen mensenlevens die we anders hadden moeten missen nu in het bijdragen van taxpoet. Ze gaan er weer keihard tegenaan.
Gevolgschade en sterfte door zorgdruk en achterstand nemen met gemaakt er maar even niet bij. Geestelijke schade, laten we ook buiten beschouwing, economische schade. Wat een achterlijk getal en geweldig uit de duim gezogen. We kunnen nog niet eens kinderen vinden van de toeslagaffaire laat staan een getal uitrekenen van de geredde mensen.
Men moet deze cijfers inderdaad ook afzetten tegen de schade van de maatregelen, hoeveel gezonde levensjaren zijn er verloren gegaan?
Fijn deze topics. Het was al een beetje weggezakt, maar wie waren de wappies ook al weer!
Volgens onderzoek van het RIVM zijn het bovengemiddeld vaak allochtonen, laagopgeleiden en werklozen.
Is net als met zwarte piet, in de zomer begint het weer van voren af aan...
De rekenmeesters van het RIVM... Ha, ha.
@Diederik_Ezel | 24-06-22 | 09:05: Ik val onder geen van die drie categorieën. En nu?
@2Little2Late | 24-06-22 | 10:53: Geen paniek, de uitzondering bevestigt de regel.
"Op basis van rekenmodellen concluderen de onderzoekers dat uit 31,4 miljoen potentiële doden door een corona-infectie dat jaar er 19,8 miljoen voorkomen werden door vaccinatie."
Zijn dat die zelfde rekenmodellen die gebruikt zijn om het effect van stikstofoxides en ammoniak op de Nederlandse natuur te berekenen?
O sorry nee dat is fout! Je mag de "wetenschap" niet in twijfel trekken.
Het is juist de taak van de wetenschap om alles in twijfel te trekken, dus ook de wetenschap zelf.
Het effect van stikstof kun je gewoon empirisch vaststellen door naar soortensamenstelling en populatieafnames te kijken. Jij bedoelt waarschijnlijk de stikstofuitstoot die met rekenmodellen bepaald kan worden.
Luistert nauw die wetenschap.
Tip: stap nooit meer een vliegtuig in!
Het las inderdaad weg als doorwrochte wetenschap. China buiten beschouwing gelaten, schattingen van cijfers indien niet voorhanden, modellen, absolute cijfers die klinken als een klok ipv percentages.
Zo is de eerste de beste Excel manager ook een wetenschapper.
stikstof expert? je kan zo aan de slag bij de Roverheid.
"Twijfels uitspreken" staat tegenwoordig gelijk aan "ontkennen". Twijfels over stikstofbeleid? U bent een stikstofontkenner! Twijfels over de corona-aanpak? U bent een corona-ontkenner! Twijfels over de aanpak van het klimaatprobleem? U bent een klimaatontkenner!
@2Little2Late | 24-06-22 | 10:52: Inderdaad, twijfel uitspreken is het nieuwe ontkennen. Ooit een corona/vaccin betwijfelende iets horen toegeven?
Dit lijkt meer op die reclame voor dat zweedse wonderproduct.. ben de naam even kwijt, na 7 x vax krijg je geheugenverlies..
Zou Thierry proberen om de kleinst mogelijke schare kiezers te verzamelen? Of zou er echt een groot potentieel zijn onder de Poetin liefhebbers, de corona wappies en de WEF complot gelovers? Dat is nog tot daaraan toe, maar zouden zij hun kinderen allemaal Latijn en Grieks willen laten leren?
Wat heeft Baudet, Putin, WEF en het al dan niet leren van Latijn en Grieks te maken met dit artikel?
Wef is gewoon kut, maar arabisch, dat gaat het helemaal worden.
1 zetel is voldoende voor zijn verdienmodel: eenvoudige mensen geld uit de zak kloppen
Ho ho, Er zijn ook survivors van corona onder de oudjes.
Ik ben drie keer geprikt en toch nog Corona gehad, zou niet willen weten hoe dat zonder die vaccinaties afgelopen zou zijn. Maar ja, ik ben dan ook niet bang om dood neer te vallen als gevolg van enge hartzakjesontstekingen en andere verschrikkelijke bedreigingen waar je blood aan staat als je dat vaccin neemt, eigenlijk ben ik dus best wel een held.
zwellevertje.... Je bent een held. Applaus.
Ja en nu zitten we met woningnood. Nou je zin?
Maar je hebt het artikel dus niet eens gelezen. Waarom verzin je dan een dergelijke reactie? Jouw aannames en interpretaties zijn geen feiten.
Wat waarisdelol zegt. Lees eerst dat eerste artikel eens voordat je op hol slaat.
@waarisdelol | 24-06-22 | 09:06: Het onderzoek ook niet. Zit vol met aannames en schattingen. Daarnaast gaat het over 20 miljoen mensen over 185 landen. Was dat een beetje in lijn met wat er de afgelopen 2 jaar aan angst de wereld in is geholpen?
Yes 20 miljoen bejaarden een extra levensjaar gegeven. In Zwitserland zijn ze tegelijkertijd een zelfmoord cabine aan het ontwikkelen, daar gaan de gewonnen levensjaren.
U weet het wel mooi te formuleren. Je zou ook kunnen zeggen dat de corona maatregelen sommige sterfbedden hebben verlengt. En daar is geen timmerman aan te pas gekomen.
@keestelpro | 24-06-22 | 08:57:
Hehe, da's inderdaad ook een mooie visie. Die mensen zijn nu niet in twee weken dood gegaan aan corona, die liggen nu nog twee jaar te creperen met kanker.
@keestelpro | 24-06-22 | 08:57: lol
En hoeveel zijn er gesneuveld? en gaan nog? dat zeggen we er maar even niet bij..
Ik vraag me nog steeds af wat er gebeurd zou zijn toen ik gisteren linksaf ben gegaan in plaats van rechts.
Is de onverklaarbare oversterfte storm al een beetje gaan liggen?
Het mooie van dooie patiënten is dat ze nauwelijks de kracht hebben om te klagen.
De officiele cijfers zeggen 6.4 miljoen gesneuvelden, wereldwijd. Toch wel weer een ratio op 20 miljoen gewonnen levens.
@keestelpro | 24-06-22 | 08:55: nauwelijks?
Ik mis het @ANP logo'tje bij de foto's.
Waar komen deze foto's vandaan?
Happy Boomer punt nl?
Wat een verschrikkelijke exclusieve niet-diverse foto's weer, ik mis het cis-trans stel, het duo penotti stel. En het homofiele (m/v/t/a) echtpaar met geadopteerd genderloos kind
Dan heb je niet goed gekeken. Het zijn allemaal vrouwen met baard.
Ik heb respect voor corona.
Ik heb respect voor jonge kikkertjes.
upload.wikimedia.org/wikipedia/common...
Pietje?
onzin, het vaccin is afgebroken en de antilichamen zweven nog wat rond.
En dit weet je zo zeker omdat?
Hihi. Het virus heeft in ieder geval de wappies nog niet uitgeroeid.
@broervandenhollander | 24-06-22 | 08:53: proest. Je ziet ze gewoon zitten met je blote oog?
Neehee..!!
De ontwikkeling van de coronavaccins is een buitengewone prestatie geweest. Niet alleen omdat het de pandemie heeft doen kenteren, maar ook omdat het aandeel debielen in de samenleving nog nooit zo zichtbaar was. Weten we waar we aan toe zijn.
dat is het wel zo'n beetje. De maatregelen en lock-downs zullen ook flink bijgedragen hebben. De debielen met hun waanideeën Zoals hier gekoesterd hebben in NL wel duizenden mensenlevens gekost.
Vaccin was al lang ontwikkeld, maar nimmer werkelijk ingezet. Ook nu nog in de testfase. En debielen zijn er afgelopen twee jaar aan beide zijden van het veld geweest, dat moge duidelijk zijn.
Afbraak van de zorg afgelopen jaren, en niet in staat zijn of erger, niet willen, de zorg op te schalen, dat heeft mensenlevens gekost, beste AntiZanicz.
@GKJP | 24-06-22 | 08:51:
Je kan IC bedden flink opschalen, maar met een exponentieel verloop win je daar maar een klein beetje tijd mee, dan waren maatregelen alsnog nodig.
@SterF... | 24-06-22 | 08:55:
Eens, maar een nagenoeg verplichte vaccinatie was niet één van de nodige maatregelen. Daar dient eenieder vrij in gelaten te worden.
Omicron heeft de pandemie doen kenteren. Met vaccin word je namelijk nog steeds ziek en ben je nog steeds besmettelijk. Aantal gevaccineerde in het ziekenhuis waren tijdens de piek oververtegenwoordigd. Wat heeft het vaccin precies doen kenteren? Maar noem vooral een ander een debiel.
@GKJP | 24-06-22 | 09:02:
En daar ben ik het mee eens, maar verplicht was het toch niet? Er waren wel enkele motivatiemaatregelen, haha.
@SterF... | 24-06-22 | 09:10:
Dat is ook een manier om het te stellen.
Al met al zijn we geconfronteerd met onze sterfelijkheid, en het blijkt dat heel veel mensen dat niet aan kunnen.
@AntiZanicz | 24-06-22 | 08:44: Dat laatste m.b.t. de duizenden mensenlevens in NL moet u dan maar eens onderbouwen want daar geloof ik helemaal niets van en schaart u zich in zichzelf in het rijtje met mensen die maar wat roepen.
@Jan van Haerlem | 24-06-22 | 09:14: vele tienduizenden hebben afgezien van vaccinatie of bescherming, zijn ziek geworden en duizenden zijn overleden dankzij hun goedgelovigheid.
@AntiZanicz | 24-06-22 | 10:21: Kunt u uw stelling onderbouwen met daadwerkelijke cijfers?
@2Little2Late | 24-06-22 | 10:49:
Komop. U volgt het nieuws toch wel? O wacht, dat is natuurlijk ook 5G, Gates, Soros en Timmermans enz...
Hear, hear!
@Graaisnaaiert | 24-06-22 | 10:55: Ik heb nergens in het nieuws de aantallen gehoord die AntiZanicz hier noemt. Laat staan een wetenschappelijk artikel. U wel? Of moeten we AntiZanicz maar gewoon geloven op z'n woord?
Hoeveel is 20 miljoen mensenlevens wereldwijd in een periode van 1 jaar?
Als een complete wereldbevolking thuis blijft ipv naar een vaccinatie locatie gaat red je al meer levens omdat ze onderweg niet kunnen verongelukken.
grappig, maar ongecijferheid toont hier wel
@AntiZanicz | 24-06-22 | 08:47:
Lees uw reactie nog eens terug en probeer het nogmaals.
@AntiZanicz | 24-06-22 | 08:47:
Onzin.
Goed nieuws. Ik ga zo wel weer klappen voor de wetenschap.
De Moderna eindbaas had trouwens zowat 1 miljard euro aan centjes gehad. Bernie Sanders zei dat dus dan zal het wel waar zijn. 2.7 miljard euro USA belastinggeld naar Moderna en iets van 980 miljoen daarvan naar de eindbaas.
In de EU zal het niet anders zijn gegaan. Pharma is de nieuwe olie.
Pharma: middeleeuws - latijn pharmacia [het genezen d.m.v. medicijnen, geneesmiddel, vergif, apotheek] - grieks pharmakeia [het gebruiken van genees- (met name purgeer-) of tovermiddelen].
Ja jallo, als ik zo'n vaccin kon maken zou ik ook wel zovvel miljoentjes willen vangen. Ik ben niet gek hoor, dat is maar $49 per niet overleden persoon. Ben je soms jaloers?
@Mr_Natural | 24-06-22 | 08:44: ik ben meer van de Parma.
Oh, draaide niet echt om levens hé. Vooral om te voorkomen dat de boel niet vastliep. Wat nu ongeveer aan het gebeuren is zeg maar.
De ziekenhuizen mochten niet vastlopen. Daarom hebben ze deze rest van de complete samenleving vast laten lopen.
#neverforget
@keestelpro | 24-06-22 | 08:52: en hebben we na 2 jaar minder IC-bedden dan voor het begin van de crisis
Op 2 na allemaal witte boze oude mannen, geen diversiteit, jammer weer.
Waarom heb ik het idee dat u probeert te trollen met deze tegel?
met een miljoen doden en wat simpeler geest is dat voor sommigen dan wel logisch. Wat is het bezwaar? Alleen uw prinicipe
Wat is een medische trail?
@* Il Principe * | 24-06-22 | 08:53:
Het pad naar het ziekenhuis.
... En de inflatie en het huizentekort in stand gehouden
Met name in westerse landen, waar de leeftijd hoog ligt en welvaartsziekten virulent zijn zijn veel levens gered.
Desalniettemin goed nieuws en verder geen enkele reden tot plicht of bewijs van vaccinatie in de vorm van een code.
het is allemaal vastgelegd... Niettemin zou een bewijs of inlegvel voor het paspoort ook wel helpen.
@AntiZanicz | 24-06-22 | 08:45:
Waarom? Wat is de meerwaarde van bewijs?
Ik ben gered.
Coronavaccins helpen mee aan het woningtekort.
Een triggertopic. Maar hoeveel levens heeft het stikstofprobleem gered en kan het redden?
Corona vaccins? Heb ik iets gemist?
Misschien is levensjaren een betere eenheid. De sterfgevallen als nevenschade van 't hele circus kan je dan beter vergelijken...
Dat is wat ze in sommige landen gedaan hebben. Het kantelpunt was het moment dat waarop er meer mensen medische hulp nodig hadden vanwege de coronamaatregelen tegenover mensen die met corona medische hulp nodig hadden.
Waren we bijna allemaal dood, vanmorgen nog wat geplastificeerd kwam wel dichtbij zo. Wie weet hoeveel levens ik gered heb.
20 miljoen op een wereldbevolking van 7,7 miljard, dat is niet echt significant toch?
Naar mijn weten zijn er niet 7,7 miljard mensen gevaccineerd. Maar dan nog blijft het procentueel weinig hoeveel mensen dankzij de vaccinatie niet dood zijn gegaan.
Wat je zegt Kees!
Je wordt er wél oud en lelijk van.
Nee, die hebben de doorstroming van huizenbezitters geblokkeerd, zorgen voor teveel stikstof, files en ander leed.
Ja dat is zo. Ben je het er niet mee eens? Dan ben jij gek en wordt je vanaf nu compleet buitengesloten.
Godzijdank wel ja. En terecht.
Dat werd ik hiervoor ook al
REAGEER OOK