Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook weer duurderder. Onze Afsluitdijk

Vroeger hadden we ingenieurs bij Rijkswaterstaat. Nu proces-managers...

Mijn hemel mensen. Een miljard over budget. Een 1 met negen nullen. 1.000.000.000,-. Daar kun je starterswoningen voor kopen voor alle starters. Alle toeslagenouders (met kinderen) zes maanden op verkansie naar Aruba sturen (volpension in een vijfsterrenhotel). 40.000 daklozen in echte huizen onderbrengen, een zootje zwerfinators aanstellen zodat er nooit meer zwerfvuil in Nederland rondslingert, 666 spitsen voor De Graafschap kopen zodat ze naar de Eredivisie kunnen en/of zes miljoenmiljard liter zonnebloemolie kopen om de schappen in de supermarkten weer aan te vullen. 

Dat de verherverbouwing van onze Monumentale Afsluitdijk niet binnen budget zou blijven is al een tijdje bekend. Zo gaat dat nou eenmaal in Nederland. Noordzuidlijn, Betuwelijn, Binnenhof. Het kan nooit normaal, en het stikt in Nederland van Sywerts, mensen die niet kunnen rekenen en graantjesmeepikkers. Maar EEN MILJARD MEER. Dit schreeuwt om parlementaire enquêtes, tribunalen, en dat Rijkswaterstaat (GRATIS) een strafkolonie in de Waddenzee gaat opspuiten voor al het corrupte ambtenarentuigh.

Reaguursels

Inloggen

Die strafkolonie in de Waddenzee opspuiten kost dan zeker 5 miljard. Bovendien zou deze pas opgeleverd worden in 2072.

brouwmaster | 23-05-22 | 21:21

Grappig toch, eerst een gat in de dijk voor de vissen. Nu ook een gat in de begroting.

Mark Bouwman | 23-05-22 | 19:01

Ik heb een 'dike' van een wijf, die lost het wel op.

In-To-Graphics | 23-05-22 | 16:43

Ter illustratie over de achteruitgang wat betreft kennis en kunde bij de overheid: Zowel de Amsterdamse als de Rotterdamse metro werden in eerste aanleg ontworpen door de dienst Publieke Werken van die steden. Daar werkten toen nog ingenieurs (ir.).

Rhenium | 23-05-22 | 16:09 | 1

Ik denk niet dat er nog genoeg ingenieurs afstuderen in Nederland om de deltawerken nog eens te maken... dat zegt eigk alles...

ReyNemaattori | 23-05-22 | 18:11

Weer heerlijk afgeven op ambtenaren, maar feit is: de VVD heeft jarenlang keihard bezuinigd op de ambtenarij - de arbeidsvoorwaarden zijn achteruit gevlogen - en de managementlagen zijn verstopt geraakt met uit hun nek kakelende "omdenkers" en "agile" coaches, maar helaas niemand die echt wat kan.

Als je niet wilt betalen voor de publieke sector, dan krijg je de rekening gewoon op een andere manier gepresenteerd.

wapster | 23-05-22 | 15:57 | 1

De VVD bezuinigd op de ambtenarij?? Er zijn er nog nooit zoveel bij gekomen. Inclusief meer ministeries. Er is wel bezuinigd op de kwaliteit van de ambtenaren (inclusief de kwaliteit van de ministers en staatssecretarissen). .

Leffe Blonde | 23-05-22 | 19:58

Ik zie dat dit weer lekker als ambtenarenprobleem wordt geframed maar bij grote bedrijven is dit net zo erg, zo niet erger. Overals worden Agile, Lean en Scaled Agile Framework ingevoerd en de gevolgen zijn niet fraai.

omanders | 23-05-22 | 15:25 | 1

herkenbaar. Als ik die namen al hoor voorbij komen moet ik weer glimlachen, aangezien er maar weinig van goed werkt. De namen vertegenwoordigingen juist het tegenovergestelde wat ze beogen te bereiken. Behalve veel geld voor de trainingsorganisaties.
Je zou eens een systeem moeten introduceren als "niet te doen" management, of "overleef deze shit" cultuurverandering. Verkoopt niet, wel mogelijk realistisch.

nobodiesunmighty | 23-05-22 | 17:23

Maar dan heb je er wel een mooie doorgang voor de visjes in. Mag wat kosten toch?

dasechtgeenstijl | 23-05-22 | 15:19 | 1

Volgens mij is de vismigratierivier apart aanbesteed, maar dat mag zeker wat kosten ja. Heel goed dat we daar tegenwoordig rekening mee houden.

Timide_Aso | 23-05-22 | 20:15

Waar vroeger over miljoenen werd gesproken vliegen tegenwoordig de miljarden je om de oren qua overheidsgeld.

omwenteling | 23-05-22 | 15:14

Er krijgt toch niemand straf dus er gaat ook niks veranderen

area78 | 23-05-22 | 14:42

Tja, staatsruifparasieten... Echt het meest minderwaardige volk dat ik ken.

el burro | 23-05-22 | 14:24

Rekenfoutje, bedankt!!!

rooie vogel | 23-05-22 | 14:14

Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing van deze kosten. Deels zullen het extra kosten aan opdrachtgevers kant zijn, deels VTW's (Verzoek tot Wijziging / "meerwerk") die betaald zijn aan opdrachtnemer. Deze VTW's dienen altijd nog goedgekeurd te worden, voordat ze betaald worden. Als dat zo is, zijn het vaak gaten in het contract, wat komt door een opdrachtgever zonder inhoudelijke kennis. Als het niet goed onderbouwd kan worden, is dat risico opdrachtnemer. (En dat is ook zeker het geval: hollandskroonactueel.nl/renovatie-afs...)

Met dit soort mega projecten zijn de kansen (+€), maar ook de risico's (-€) mega!

Voor de mensen die op dit project werken, zowel bij OG als ON, en hun stinkende best doen is het in ieder geval niet leuk. Zij, de meesten althans, zijn niet verantwoordelijk voor dit financiële debacle, maar de sfeer op een slechtlopend project is zelden leuk. Succes nog mannen (m/v)!

Timide_Aso | 23-05-22 | 13:59

Zal ook wel weer vooraf te laag begroot zijn, maar 1 miljard meer klinkt te absurd voor woorden.

Jan, Leiden | 23-05-22 | 13:29

Alles met een vork ruim uitrekenen en dan maal 5, zit je altijd goed.

streknek | 23-05-22 | 13:26

Als Rijkswaterstaat die strafkolonie moet opspuiten in de Waddenzee, zoals hierboven wordt voorgesteld, kunnen ze een deel van hun eigen ambtenaren er ook gelijk in opbergen, vrees ik.
Er is welhaast geen onderdeel van de Nederlandse overheid waar niet een flink contigent prutsers, fraudeurs, hielenlikkers of kuitenbijters te vinden is, dat achter de tralies zou moeten.

KeesBruin | 23-05-22 | 13:21

20 jaar geleden zei een collega al tegen mij dat we te maken zouden gaan krijgen met de allerslechtste generatie managers en bestuurders ooit . Binnen het bedrijf waarin wij werkten was ook een kanteling gaande door het steeds maar binnenhalen van onbekwame managers (veel geblaat maar weinig wol types) met als resultaat dat in 2008 het eens zo prachtige bedrijf totaal naar de kloten was geholpen.
Er allemaal op terugkijkend blijkt dat hij zich toen nog erg voorzichtig had uitgedrukt .

leo59 | 23-05-22 | 13:17 | 2

Gelukkig hebben we wel het beste Kabinet ooit, aldus Mark R.

ariedeknaller | 23-05-22 | 14:22

Exact. Bullshitstudies worden omgezet naar Bullshitbanen.

omanders | 23-05-22 | 15:25

Overheid is tot niets meer in staat.......

Giotto | 23-05-22 | 13:07

Tja, wat wil je? Al het zand dat wij gebruiken komt waarschijnlijk uit Oekraïne en Rusland dus geef de oorlog maar weer de schuld van het falen zoals met alles wanneer het wat tegenzit. Er is altijd wel iets om het amateurisme te rechtvaardigen.

dijkbewaker | 23-05-22 | 12:59

Ze kunnen helemaal niks meer normaal.

hoochee | 23-05-22 | 12:57
-weggejorist-
LuukeWaterval | 23-05-22 | 12:45

Geen aangenomen klusje dus, lekker uurtje factuurtje voor de burger zijn rekening. Wat een prutsters.

Milovsky | 23-05-22 | 12:42

Lely raamde de kosten voor de aanleg van de Afsluitdijk op veertig miljoen gulden. Uiteindelijk kostte het bijna vijf keer zoveel (195 miljoen). Verhoudingsgewijs valt deze budgetoverschrijding dus nog mee.

JTKDM | 23-05-22 | 12:32 | 1

Hoho, ze zijn er nog niet hè!

Caveman48 | 23-05-22 | 15:16

Nederland? Dat is Rembrandt, Van Gogh, Mondriaan, Deltawerken en de Afsluitdijk. De rest is qua kunstwerken bijzaak.

mozaard | 23-05-22 | 12:31

Die dijk moet juist winst opleveren - zeker nu Rusland olie betaald wenst te krijgen in roebels. Check opwekken van ‘blauwe energie’: deafsluitdijk.nl/projecten/blue-energ...

mozaard | 23-05-22 | 12:28

1 Miljard foetsie, och mensen dat is toch onbeduidend. Kijk, minister de jonge had 5 miljard welke "verdwenen" zijn zonder dat een haan er naar kraaide. En een paar die misschien moeilijke vragen zouden kunnen stellen, werden afgeleid door het creëren van een mondkapjes gate van schamele 20 miljoen. Kijk zo werkt dat, dus zorg dat je erbij komt of laat je naaien.

jan huppeldepup | 23-05-22 | 12:24

Parlementariers kosten ons € 20.000.000 per jaar salaris voor gewauwel, het verzinnen van stompzinnige maatregelen, buiten spel zetten van de volkswil, liegen, bevoordelen van zelfbenoemde zielige mensen, niet aanpakken van ernstige problemen etc..

Deze zelfverrijkende kliek die bij vacatures alle hoge banen ook buiten de politiek kapen is totaal ontwrichtend in onze democratie.

Ik voel steeds meer voor het om zeep helpen hiervan.
Tribunalen kunnen helpen.
Uit chaos ontstaat vaak broodnodige vernieuwing en opfrissing.

Bolhoed | 23-05-22 | 11:57 | 1

Gelijk,maar je vergat dat de massaimmigratie 400 miljard over 25 jaar heeft gekost. En daar mag niet over gepraat worden van de politiek. Stilte dus.

periscope | 23-05-22 | 12:03

Wordt hoog tijd dat bestuurders en ambtenaren, net als in het bedrijfsleven, wél afgerekend kunnen worden op hun stommiteiten. Geen project gaat normaal en niemand is verantwoordelijk. Sluizen IJmuiden 800 miljoen begroot 500 miljoen.

P. Breidel | 23-05-22 | 11:52

Een rij woningen op de Afsluitdijk! Zoals op de beroemde Ponte Vecchio in Florence. Pak 'em beet 30km en bij een gemiddelde woningbreedte van 5 meter zijn dat al circa 6000 woningen. Keer 2 a 3 als je meerdere woningen stapelt. Altijd leuk uitzicht. In koopcontract meenemen dat de bewoners moeten pompen als de zeespiegel te hoog wordt.

Risingson | 23-05-22 | 11:50

Ik voorspel de Afsluitdijk wordt eerste tolweg in Nederland. Hup lekker automatisch afgeschreven via zo'n camera waar heel NL al mee is vol geplempt.

roevka | 23-05-22 | 11:49 | 3

Westerschelde tunnel?

Bosche Bol | 23-05-22 | 11:53

@Bosche Bol | 23-05-22 | 11:53:
Da's een tunnel... :)

roevka | 23-05-22 | 11:56

LOL

Bosche Bol | 23-05-22 | 12:59

Ambtenaren worden ook niet op hun kunnen .maar op hun partij .

gerrit5042 | 23-05-22 | 11:45

Het erge is dat de mensen die wel kunnen rekenen niet bij de overheid werken maar sluwe sywerts zijn.

rman | 23-05-22 | 11:44

Kun je ergens specificaties van de uitgaven vinden, of zijn die gewist?

MargauxGrandCru | 23-05-22 | 11:43

Maar wel lekker inclusief, die club! En dat is belangrijker.

Hommel | 23-05-22 | 11:41

Helemaal geen foutje van Rijkswaterstaat of de Minister. Bewust beleid waarmee de Overheid al jaren bezig is. Voor een laag bedrag goedkeuring krijgen want eenmaal begonnen kunnen "wij" niet meer terug. Gebeurd op Centraal, Provinciaal en Gemeentelijk niveau. De politiek stuurt in deze de Overheid aan en is voor 100% schuldig.

Zemko | 23-05-22 | 11:40 | 5

Het zijn veelal de contracters die dit doen. En ja, met de overheid weet je gewoon als je de order binnen haalt ze niet makkelijk gedurende het project een ander inschakelen en kan de contracter met smoesjes zoals inflatie en dure materialen door slechte leveringen door lockdowns de prijs omhoog gooien. Of met de genoemde geldige redenen, verder omhoog dan zijn werkelijke kosten zijn.

Sinclair | 23-05-22 | 12:43

Inderdaad, kijk maar naar die "fantastische Floriade" in Almere. Die moest en zou er komen. Al diverse keren smeekbedes naar gemeente en rijk om nog maar even de nodige miljoenen bij te leggen van wege ëxtra kosten en tegenvallers. Maar ja, prestige project dus moet kunnen.

Sjakie | 23-05-22 | 13:52

@TheOtherWhiteMeat | 23-05-22 | 11:46: Ja de overheid heeft de markt zelf geleerd hoe een poot uit te draaien door letterlijk alles op de vrije markt te gooien... en die kijkt alleen naar winst en kansen op winst...

ReyNemaattori | 23-05-22 | 18:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Steek de afsluitdijk door, IJsselmeer is dan zout. Opgelost joh

Baksteenbakker | 23-05-22 | 12:05

Wie hebben ze die 900 miljoen laten berekenen... de stagiair in de werkplaats?

denouden | 23-05-22 | 11:39 | 1

Was het maar waar, dan had er waarschijnlijk nog iets reëels in de berekening gestaan.
Het is opgemaakt door een ambtenaar die vanuit de schoolbank zo doorschoot naar een buro, totaal geen idee van de realiteit.

Foxcave | 23-05-22 | 11:58

We lopen helemaal vast, gaan van tegenvaller naar tegenvaller. Gaan een zeer sterke nivellering meemaken voor de middenklasse, de beste tijd is geweest. Door de gigantische groei van het aantal netto-ontvangers zullen we ook niet terug kunnen veren.

Bvdb | 23-05-22 | 11:39

We leven nu eenmaal in een bananenrepubliek. Wat verwacht je dan?

Fun fact: de eigenlijke bouw van de Afsluitdijk (dus van begin tot oplevering incl. sluizen) liep van 1927 tot 1932. 5 jaar..
De aanleg van o.a. een fietspad langs de Wadden begon in 2018 en wordt naar verwachting in 2026 afgerond. 8 jaar…
Goed bezig!

Computer_says_no | 23-05-22 | 11:39 | 1

En dan te bedenken dat de bouw voornamelijk handwerk was, hard zwoegende mannen en weinig machines.

usb stok | 23-05-22 | 13:22

en die 100 miljoen tussen de 900.000.000 en 2.000.000.000 praten we verder maar niet over?

dinges_123 | 23-05-22 | 11:34 | 1

Nou niet met jou lijkt mij, jij bent ook niet cijfervast

P. Breidel | 23-05-22 | 11:55

Managers kunnen alles managen, ongeacht onderwerp. Vraag maar aan de managers.

Nichtsneues | 23-05-22 | 11:31

Voor twee miljard gooi je de zeegaten tussen de Waddeneilanden dicht. Betalen de Duitsers en de Denen hun stuk, en dan zijn wij meteen van die belachelijke modderbende tussen die eilanden en het vasteland af.

bisbisbis | 23-05-22 | 11:29 | 4

@Verbandmeester geen idee, ik weet alleen van deze aangezien nog vrij recent.

Baksteenbakker | 23-05-22 | 15:54
▼ 1 antwoord verborgen

Met een beetje " out of the box " denken is het gewoon een succes.

Stratum | 23-05-22 | 11:26

Stift legt feilloos de middelvinger op de zere plek. Wat telt zijn niet de stenen en de tonnen zand, maar de parasitaire overhead. De strijkstokken en afromers die de corruptie van Oekraïne links en rechts voorbijstreeft.

Nivelleermarionet | 23-05-22 | 11:24

Het is daar geen uitzondering en een logisch gevolg van het systeem. De overheid heeft de capaciteit niet meer om te definieren en te controleren. Het hangt op enkele goedwillenden en als die weg zijn krijg je dit. RWS, zorg, Defensie, afvalverwerking, stikstof, energie (Robje kernenergieverwarming Jetten). Dit stop je niet meer. Uiteindelijk neemt de markt de rol van de overheid over en hebben we oligarchen.

Frau Merkel | 23-05-22 | 11:24 | 1

Alles gaat via advies clubjes, alles wordt extern doorberekend. De ambtenaren moeten alles compleet en sluitend aanleveren en daar gaat het vaak fout.

boerk | 23-05-22 | 13:50

Een schijntje aangezien we honderden miljarden grif weggeven aan de knoflooklanden en oostblokkers.

2voor12 | 23-05-22 | 11:23

En de directeuren van Rijkswaterstaat hebben al meerdere keren een extra loonsverhoging/bonus gekregen vanwege dit " succesvolle " project.

Stratum | 23-05-22 | 11:23 | 1

Management, ontkennen / ontwijken/ verschuiven zolang je kan

boerk | 23-05-22 | 14:53

"[...] en dat Rijkswaterstaat (GRATIS) een strafkolonie in de Waddenzee gaat opspuiten voor al het corrupte ambtenarentuigh"

Gaan ze doen, en inderdaad gratis, althans in de planning is het gratis, maar er komen natuurlijk wel kostenoverschreidingen. Maar dat is pas over 10 jaar actueel. En dat geld gaat dan naar BAM Infra dus dat geld is niet echt weg of zo.

TheOtherWhiteMeat | 23-05-22 | 11:20

Er gaat toch ook best veel goed, toch?

Bouwfraudeur | 23-05-22 | 11:17 | 3

Zeker, voor ambtenaren is Nederland een paradijs.
En voor asieleisers, floechtelingen, de EU, noem maar op.
Toch lijkt in mijn rijtje iets belangrijks te ontbreken.

Nuchternederland | 23-05-22 | 11:19

Voor bouwfraudeurs wel

Borrom | 23-05-22 | 11:20

wat dan?

wilmeister00 | 23-05-22 | 11:22

Geef het IJsselmeer terug aan de Zuiderzee, en de betreffende ambtenaren ook.

LD69 | 23-05-22 | 11:16

Kunnen ze er niet een werkgelegenheidsproject van maken voor asielzoekers en ongedocumenteerden?

Colin.Fart | 23-05-22 | 11:08 | 3

Net zoals bij de Chinese muur, zij die overlijden tijdens het project worden gewoon ingemetseld.

BrutusBosch | 23-05-22 | 11:11

Goed plan. Vermoedelijk gaan ze er snel vandoor.

bqbq | 23-05-22 | 11:30

Goed idee, maar er zijn wel skills vereist, dus goed kijken of t wel goed gaat..
Hand en span dienst kan uiteraard altijd.

timmey | 23-05-22 | 12:03

Nog even, dan laten we de Chinezen onze infrastructuur bouwen in ruil voor vastgoed en gas.

der_feldwebel | 23-05-22 | 11:07

Een onsje blikzult alstublieft slager.
Het is ietjes meer, mag dat?
Neeeeee godver de gotverdomme het is altijd meer bij U.
Blieft de kleine een stukkie worst?

hero_of_heaven | 23-05-22 | 11:07

Voor dat geld hadden wij beter meer statushouders kunnen importeren.

Reebensteeltje | 23-05-22 | 11:07

Dat krijg je als je meer managers in dienst neemt en de ingenieurs eruit gooit.

klaas24 | 23-05-22 | 11:05

Ik zou heel de dijk in vakjes van 20x20 m verkopen, mooie woningen erop, werken in Oost of West-Friesland. Win-Win.

Ray Skak | 23-05-22 | 11:04

Verkwisting van belastinggeld heeft geen enkele consequentie voor ambtenaren. Daarom zal dit zeker niet de laatste keer zijn.

Vula | 23-05-22 | 11:02 | 1

En een miljard is het nieuwe miljoen. Zoveelste blunder van Rutte & co.

bqbq | 23-05-22 | 11:32

Altijd hetzelfde liedje. De overheid kan niet met ONS geld omgaan. En de belastingbetaler maar krom liggen.
-
Die tribunalen zijn misschien nog niet eens zo'n slecht idee. En vakministers en - departementshoofden ook niet. Graag iets minder inclusiviteit en diversiteit, en iets meer kunnen hoofdrekenen, graag.

bisbisbis | 23-05-22 | 11:00

Af en toe heb ik ook direct met een Inspectie van een ministerie te maken. Vroeger waren het mensen die een daarvoor geschikte opleiding hadden. Tegenwoordig gaat het vooral over het afvinken van hokjes en of de eindbeslissing (vergunning wel of niet verlenen) voor de bestuursrechter stand houdt.

Het gebrek aan vakinhoudelijke kennis hoor ik ook steeds meer van (oude) ingenieurs bij RWS. Tsja, bestuurs(on)kundigen en politicologen galore!

Louter Leuter | 23-05-22 | 10:58 | 2

Tsja, vroeger was een Hoofd Ingenieur Directeur bij RWS een zeer ervaren Delfts Ir met management ervaring, jaren geleden moest het een vrouw zijn met communicatie vaardeigheden en vooral geen Ir.

vranac | 23-05-22 | 11:05

@vranac | 23-05-22 | 11:05: Geldt ook voor de hoofd van de spoorwegen. Wat een triestigheid die de sfeer totaal verziekt. Jonge ir's die hun loopbaan genekt zien door geparachuteerde onkundigen.

lijn6 | 23-05-22 | 11:18

Ik ken de specifieke details niet maar mijn eerste indruk is dat dit een klassiek falen van het projectmanagement. De meeste overheid- en semi-overheidsorganisaties gebruiken technieken voor projectmanagement die dateren uit de eerste wereldoorlog terwijl de samenleving en de industrie compleet veranderd zijn. Ik zou de overheid het advies willen geven om naar commerciële ict-bedrijven te kijken. En daarvan te leren. Het gaat niet zozeer om het geld, dat vloeit weer terug in de economie en de schatkist. De werkelijke schade is het verspillen van het potentieel van kenniswerkers. Daar zit het werkelijk kapitaal.

Red shirt | 23-05-22 | 10:58 | 5

@Red shirt | 23-05-22 | 11:17: Ja, dat was vroeger wel een lekker wijf, maar nu allang niet meer.

wilmeister00 | 23-05-22 | 11:25

@Red shirt | 23-05-22 | 11:17:
Fantastisch dat databasegeneuzel voor de FBI en Toyota. Hoeveel heeft dat corona-appje gekost, of al die, vooral mislukte, overheidssoftware projecten uitgevoerd door IBM, Cap etc voor oa de Belastingdienst met hun gescrum? ICT-mannetje zeker?

Louter Leuter | 23-05-22 | 11:26

@Louter Leuter | 23-05-22 | 11:26: Database geneuzel? U weet niet waar u over praat. En de problemen met de corona-app zijn veroorzaakt door de opdrachtgever, het ministerie, en niet door de uitvoerder. Maar dat wist u natuurlijk al.

Red shirt | 23-05-22 | 11:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik begrijp inmiddels niet meer waar we alle miljarden vandaan toveren, eerlijk gezegd.

John McClane | 23-05-22 | 10:56 | 3

Kaag ook niet, maar de klap gaan we voelen.

Ray Skak | 23-05-22 | 11:05

Is geen tovenarij hoor. Gewoon de belasting verhogen, probleem opgelost.

Nivelleermarionet | 23-05-22 | 11:16

Die miljarden worden opgebracht door onze kinderen. En hún eventuele kinderen.

LD69 | 23-05-22 | 11:23

Ik moet ineens denken aan Fred Oster en Pierre (van Ostade). Geen idee waarom.

Rest In Privacy | 23-05-22 | 10:56

Snap überhaupt niet waarom ze dit soort verwachtingen nog maken en naar buiten brengen want er is nog nooit een project geweest waarbij ze ook maar in de buurt kwamen van die verwachting. Of doe dan je verwachtte uitkomst alvast keer 2 dan weet je dat je een beetje in de buurt komt. Wordt het ook niet tijd om degene die dit soort berekeningen maakt naar een functie elders te begeleiden want hiervoor is hij/zij zeker niet geschikt.

Capt. Iglo | 23-05-22 | 10:56 | 4

@Louter Leuter | 23-05-22 | 11:05: Heijmans doet per ongeluk iets goed, moet dan meteen de vlag uit?

Analia von Solmsch | 23-05-22 | 11:23

@Louter Leuter | 23-05-22 | 11:05: De Hubertus tunnel in den Haag, ik dacht ook de tunnel naar de Rotterdamse baan. Daarin tegen waren/ zijn het Spuiforum/ Amare, de tramtunnel en het stadhuis complete rampen.

bijna_raak | 23-05-22 | 11:30

@Analia von Solmsch | 23-05-22 | 11:23:
Het ging er om "er is nog nooit een project geweest" falsificeren. Ook goed uitgevoerde projecten mogen vermeld worden.

Louter Leuter | 23-05-22 | 11:31
▼ 1 antwoord verborgen

De ingenieurs van RWS (zowel de mensen in directe dienst als de 50% zzp-ers) zijn in toenemende mate gefrustreerd dat zowat elk (mega-)project door de politieke molen moet. Om goedkeuring te krijgen worden alle geidentificeerde risico's, ook die waarvan nagenoeg zeker is dat ze zullen materialiseren, uit de prijs gehaald en wordt die door de raad/kamer gejast - raads- en kamerleden hebben toch geen benul van de inhoud van het project en kijken alleen naar de prijs. Vervolgens krijgt de 'afgesproken' prijs de status 'waarheid' en is er binnen een paar jaar een situatie van grove kostenoverschrijding. Hierdoor worden nieuwe projecten nog meer met argusogen bekeken wat in de praktijk inhoudt dat de prijs daarvan nóg lager moet zijn ipv hoger - waarom zou je realistisch zijn.
Tel daarbij op dat de risicoverdeling binnen veel (rijks-)overheidprojecten vaak dermate scheef is dat je je zelfs afvraagt waarom er überhaupt nog iemand op inschrijft en je hebt een recept voor ellende, kostenoverschrijdingen, vertragingen enzovoort.

Nog een persoonlijke ergernis mbt bouwprojecten: een van de argumenten die voor megaprojecten zoals een snelweg wordt gebruikt is de economie (hallo VVD!). Zodra die projecten echter van start gaan zie je de bouwers gewoon weer volgens hun normale schema werken (07:00 tot 15:00, niet in het weekend), zoals het geval is bij een project hier in de buurt Dat betekent dat ze dus 5 van de beschikbare 21(!) diensten in de week werken. ALS die economie dan zo belangrijk is, waarom krijgen aanbieders die (waar mogelijk ivm omwonenden, overlast e.d.) aanbieden op 24/7 basis niet enorm veel punten (en dus de klus)? Eventuele meerkosten zouden ruimschoots moeten worden terugverdiend, toch? Misschien iets waar vriend van de show Daniël Koerhuis iets over kan zeggen ;)

Caveman48 | 23-05-22 | 10:56 | 1

Nu moet u alsjeblieft niet practisch gaan nadenken. Wij hebben het als eenvoudige belastingslaven met z'n allen maar goed te vinden dat onze overheden al sinds jaar en dag in de tang worden genomen door bedrijven als van Wijnen, Heijmans, Strukton, Boskalis, TBI, Dura Vermeer, BAM, Volker Wessels en KWS. Iedereen weet het, iedereen ziet wat er gebeurt. Nergens ter wereld is een meter weg zo duur als in Nederland - en dat is knáp, want er zijn waarachtig wel plekken op deze wereld aan te wijzen waar het aanleggen van wegen een heel stuk moeilijker is.
-
Onze overheden zijn geen goede opdrachtgevers, omdat het ze eenvoudigweg aan vakkennis ontbreekt. De bouwconsortia lachen zich een búlt - en u en ik betalen tóch wel.
-

bisbisbis | 23-05-22 | 11:12
-weggejorist-
HogeNood | 23-05-22 | 10:54 | 2

Het is destijds met opzet zo laag begroot. Niet realistisch maar dat is de politiek ook niet. En eenmaal point of no return bereikt zegt dezelfde politiek: ja sorry, blabla maar we moeten verder. Zo gaat dat nu eenmaal. Investering is functioneel verantwoord en het nut bijzonder groot, in tegenstelling tot het structureel binnenlaten van allerlei kanslozen. Kan daar niet een mooie dam tegen opgeworpen worden ?

LucaBrasi | 23-05-22 | 10:54

De ene na de andere miljardentegenvaller voor de overheid.
Economische tegenwind, hyperinflatie, rente kan daarom niet stijgen, maar moet eigenlijk wel.
Veel geleend afgelopen 2 jaar.
Ben zo benieuwd naar de derde Dinsdag van September.
Een bloedbad…
Stel de vakantie maar even uit en trek je broekriem maar strak aan.
Ik ben geen doemdenker, maar dit zie ik in de koffieprut.

Ruimedenker | 23-05-22 | 10:54 | 4

Incompetentie is verheven tot next level vaardigheid.

F. Jacobse | 23-05-22 | 11:00

Je kunt beter nog maar even gauw op vakantie gaan.

wilmeister00 | 23-05-22 | 11:26
▼ 1 antwoord verborgen

Een miljard?! Weten ze hoeveel veiligelandiërs we daarvoor hadden kunnen opvangen? Oh wacht even, ik vergat dat het niet gaat om een 'óf/óf'-keuze.

MickeyGouda | 23-05-22 | 10:53 | 2

Vorige week weer 900 stuks;
de computersystemen werken weer en nu blijkt dat de afgelopen weken de opgegeven schatting 'ongeveer' 200 per week te laag was.

CLoVis | 23-05-22 | 11:01

Dit soort 'foutjes' moeten ze eens gaan verhalen op de personen die het van tevoren berekenen. En dat moet luid en duidelijk worden aangekondigd. Alles over budget wordt verhaald op degene die het heeft berekend - en de minister die het heeft goedgekeurd. Moet je eens kijken hoe snel we van alles kunnen voorzien en berekenen.

Alhoewel je natuurlijk niet kunt voorzien dat je ruzie gaat krijgen met een aannemer die denkt al zijn meerwerk in extra geld om te kunnen slaan, doordat je zelf berekeningen over golfhoogte en waterstanden verkeerd hebt aangeleverd. Tegelijkertijd, als je al een jaar voor het werk begint weet van je fout, doe je toch alles eraan om dat recht te zetten voor het werk begint?

Met_baard | 23-05-22 | 10:53 | 2

Je dacht dat meerwerk gratis is, bouwvakkers die voor niets werken, machines die niks kosten, materiaal voor nop?

bijna_raak | 23-05-22 | 11:35

@bijna_raak | 23-05-22 | 11:35: Nope. Maar als jij een jaar van tevoren weet dat er meerwerk aan zit te komen, dan bereken je daarnaar en zorg je dat er een nieuw contract met de uitvoerder komt. Of kijk je alsnog naar een nieuwe uitvoerder uit en stel je de verbouwing uit. Maar je gaat niet - wetende van je fout - rustig beginnen met de verbouwing om dan ergens tijdens die verbouwing te zeggen "Oh ja, wij hebben een foutje gemaakt..."

Met_baard | 23-05-22 | 12:27

Is hoog water als gevolg van teveel water uit de rivieren niet een grotere bedreiging dan door aanvoer vanuit de waddenzee? Ik heb er echt nul verstand van, maar mij is het hele nut van de afsluitdijk totaal ontgaan. Ik dacht eigenlijk dat het een overblijfsel was van een mislukt plan om de hele zuiderzee droog te leggen.

Quantum Suicide | 23-05-22 | 10:52 | 1

Nul verstand maar toch blaten, lees er dan eerst wat over.

bijna_raak | 23-05-22 | 11:37

Nou rijd ik met regelmaat over de afsluitdijk/dam en in mijn beleving ziet dat hele gevaarte er best solide uit. Hoog genoeg, lekker breed met dikke stenen langs de kanten. Degelijk asfalt ook. Kortom, een dijk/dam waar andere landen jaloers op kunnen zijn. In het artikel staan zaken over geschillen met bouwers en oplopende kosten (what's new). Dus al dat geld gaat uiteindelijk op aan advocaten en paarse broeken begrijp ik. Er hoeft geen schep zand verplaatst te worden. Zucht... Nederlandje opz'n best weer

Arietjuh | 23-05-22 | 10:51 | 3

75.000 dure nieuwe nog stevigere blokken ontwikkeld door BAM.

Quantum Suicide | 23-05-22 | 10:52

@Quantum Suicide | 23-05-22 | 10:52:
Merkel Lego?

Louter Leuter | 23-05-22 | 11:08

Commissies
Onderzoeken
Adviesbureaus
geomorfologische onderzoek
Meer commissies
Meer adviesbureaus
En dan is er nog 300 miljoen van de 2 miljard over voor de aannemers.

MargauxGrandCru | 23-05-22 | 11:32

Firma Biereco of de firma Picco bello bv aan het werk? Vroeger was je nog wel eens trots om iets over Nederland te vertellen. Afsluitdijk was 1 van die verhalen om trots op te zijn. Wat een land is het geworden

Bennie Boos | 23-05-22 | 10:50 | 1

Firma corruptie BV

litebyte | 23-05-22 | 10:51

Een hele stad over de gehele lengte tegen de Afsluitdijk aan bouwen is dan wel weer een goed idee

P-unit | 23-05-22 | 10:49 | 2

Buiten- of binnenkant?

uisge baugh | 23-05-22 | 10:57

@uisge baugh | 23-05-22 | 10:57: goede vraag, buitenkant zou wél erg ruig zijn in de winter!

P-unit | 23-05-22 | 10:59

Een miljard, dat klinkt als een website van het UWV.

Doctor | 23-05-22 | 10:49

Weet je wie ook ingenieur was bij Waterstaat?

J.P.Drapeau | 23-05-22 | 10:47 | 4

Iemand die beter ingenieur had kunnen blijven, net als die ene schilder die ook beter niet de politiek in had kunnen gaan.

Arnold Layne | 23-05-22 | 10:50

Cornelis Lely?

bisbisbis | 23-05-22 | 11:20

Anton Mussert.

Asteroid-B612 | 23-05-22 | 12:40
▼ 1 antwoord verborgen

Onze bekwame overheidsdienaren hebben een vuistregel: 2x2. Dat betekent: 2x zo duur en 2x zo lang als gepland. Blijkbaar is hier ook wat inflatie correctie overheen gegaan.

Doctor | 23-05-22 | 10:47

Volgens mij is het een dam.

kleybeuker | 23-05-22 | 10:47 | 3

Goh, nooit over nagedacht, maar je hebt gelijk.

John McClane | 23-05-22 | 10:56

Ja.
Hèhè.
Ze hebben de overkant gehaald, dan krijg je altijd een dam.

Kapitein Sjaak Mus | 23-05-22 | 10:56

@Kapitein Sjaak Mus | 23-05-22 | 10:56: Maar niet altijd een dijk!

kleybeuker | 23-05-22 | 12:57

En als die falende ambtenaren nou eensch zelf den bats ter hand zouden nemen?
Verplicht?

Kapitein Sjaak Mus | 23-05-22 | 10:46 | 5

@Kapitein Sjaak Mus | 23-05-22 | 10:53:
Als je ze een spa belooft pakken ze een schone handdoek en badkleding.

Ruimedenker | 23-05-22 | 10:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Door alle QE en inflatie is een miljard het nieuwe miljoen.

geheelvergeter | 23-05-22 | 10:45 | 1

Precies dit. Project wordt niet duurder, geld wordt goedkoper.

Sinaslolly | 23-05-22 | 11:12

Jarenlang zijn de mensen die als kind met Lego speelden vervangen door mensen die als kind met een Barbie speelden.
Dat is prima, inclusief enzo, maar dan moet je nu niet gaan lopen zeuren dat het een puinhoop is.

Boeloeboe | 23-05-22 | 10:44

Moet Amsterdam nu ook zenuwachtig worden?
Dat ze dankzij de afsluitdijk droge voeten hebben?
Dan zal het wel gauw gefixed zijn.

AdvocatusDiaboli | 23-05-22 | 10:44 | 2

Bouw Amsterdam ca. 1300
Bouw afsluitdijk 1933.

Jos Tiebent | 23-05-22 | 11:32

@Jos Tiebent | 23-05-22 | 11:32: oudste Amsterdam ligt boven NAP. 90% nieuw is zwaar lager. Inderdaad zou bij extreem hoog water eenoverstroming kunnen ontstaan als in 1916 die vooral rond Zaandam veel mensenlevens kostte. En die de aanleiding was de plannen door te zetten, gelukkig.

AntiZanicz | 23-05-22 | 13:52

Ach, we smeren die 2 miljard renovatie toch gewoon uit als investering over 25 jaren. Is maar 80 miljoen per jaar. Waar hebben we het over?

Leptob | 23-05-22 | 10:42 | 1

het is geen 2 mijlard en het is gewoon de kosten die er ook zouden zijn wanneer er origineel correct gerekend was. Het niet doen is helemaal geen opties.

AntiZanicz | 23-05-22 | 13:51

De boel geheel afsluiten en fluiten naar de verloren duiten.

JopieJohannes | 23-05-22 | 10:41

En als je het ding gewoon weghaalt? Is dan Almere ook weg?
Grootste fout uit de NL'se historie, als dat nu recht te zetten is: doen! Mooi goedkoop ook nog, paar explosieven eronder, BAM en weg is die hele grafzooi.
#teamzuiderzee

elfenstein | 23-05-22 | 10:38 | 9

u heeft werkelijk geen benul van de verloren mensenlevens, miljardenscahdes en het gelukkige bezit van zo'n zoetwatervoorraad.

AntiZanicz | 23-05-22 | 13:50
▼ 6 antwoorden verborgen

Met dank aan Rijkswaterstaat, blunder na blunder met projecten maar geen verantwoording nemen.

usb stok | 23-05-22 | 10:37 | 1

flauwekul aalemaal. Men heeft misgecalculeerd. Het is een populaire misredenatie dat het dan wel voor fout lage aanneemsom zou moeten en dat wat extra nodig is dan verloren is. Het totaal is gewoon wat de originele aanneemsom had moeten zijn.
Het is een storm in glas water.

AntiZanicz | 23-05-22 | 13:49

Dit verbaast toch niemand , in een Land waar Shell machtiger is dan de Overheid.

Er zijn landen, waar men het heel anders doet.
Bedrijf is eerder klaar met de Afsluitdijk = Bonus,
Bedrijf niet binnen afgesproken datum klaar=Boete betalen !

Torquemada | 23-05-22 | 10:36 | 6

@lagelander | 23-05-22 | 10:55: Bij dit soort klussen is het complexer: aannemer krijgt stukken mbt de bestaande situatie en maakt zelf het ontwerp. Ook vaak aanleiding voor discussies zoals je kunt bedenken.

Caveman48 | 23-05-22 | 10:58

Of deze: Point of no return bereikt en innen van de boete clausule zou het failliet betekenen voor de aannemer....
Oh, nou dan zien we er maar vanaf, hier heb je nog 2 miljoen voor de volgende fase....

der_feldwebel | 23-05-22 | 11:11

Opdracht niet goed formuleren en aanpassen = gewoon betalen en toeslag voor schade. Dat is overal zo.

AntiZanicz | 23-05-22 | 13:58
▼ 3 antwoorden verborgen

De enige reden dat ze die Afsluitdijk ooit gebouwd hebben is zodat de caravans er vanaf waaien als ze in de herfst naar de opslag moeten. En je kan ook omrijden.

Osdorpertje | 23-05-22 | 10:34

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland