Ineens heeft u het, u wordt GEEN conducteur
Snappen we
Goh. Niemand wil meer conducteur worden en dat is eigenlijk best logisch. Want waarom zou u regelmatig bedreigd willen worden door zwartrijders, uitgescholden door zwervers, aangevallen door veiliglandiërs en vol walging worden aangekeken door de jongens aan wie u vroeg om de schoenen van de bank te halen. Als conducteur moet u constant kiezen tussen boze reizigers omdat u voor hun neus wegreed of een boze baas omdat u wel wachtte en daardoor vertraging opliep. Het enige positieve zijn die heerlijke collega's, maar voor de rest is het een ondankbaar kutbaantje en daarom wil niemand meer op die fluit blazen en zit de NS nu met een personeelstekort waardoor treinen uitvallen. We voegen hem toe aan blaadjes op het spoor, ijs in de wissels, vierkante wielen, gebrek aan verkeersleiders, beschadigde bovenleidingen, seinstoringen, systeemuitval en de andere excuses die we normaal krijgen voor het onnodige stationswachten. Let wel: deze treinen vallen uit en komen dus niet in de statistieken van vertraagde treinen. Of zoals de NS het zelf omschrijft: "Impact voor reizigers voorlopig beperkt." Met nadruk op voorlopig, want een oplossing is niet in zicht en daarom volgt meteen een waarschuwing: "De vooruitzichten zijn niet rooskleurig, waardoor NS deze zomer mogelijk meer maatregelen moet nemen en belemmerd wordt in de beoogde groei." Oftewel, nog meer kans op uitval en vertragingen. Wij pakken wel weer de auto.
Reaguursels
InloggenOpa Flodder (die Ouwe) is een gepensioneerde medewerker van de Nederlandse Spoorwegen, z'n uniform zegt 'stationscef'. Overigens moet ik zeggen dat ik vroeger nog wel met de trein ging om bv. des zomers bij de zee te zijn. Ten eerste was het veilig, ten tweede zaten er asbakken in elke armleuning en ten derde werd er kofie en thee gebracht, en ten vierde werd je kartonnen kaartje onderweg meerdere keren geknipt, dit door een keurige NS medewerker welke alles in de gaten hield. Fluiten konden ze meestal ook wel: pierlepieeeeeeeep en daar ging de trein! Oh ja, het treinkaartje koste toentertijd 25,- gulden, inclusief drie maal overstappen. Fantastische tijd trouwens, maar goed..
de NS zou dit het beste kunnen overlaten aan de spoorwegpolitie die is afgeschaft jaren herr. Die hadden de reputatie van een ook opgeheven Duits legeronderdeel en hadden meer ontzag dan de Nederlandse politie.
Gave baan, imposant kostuum, Walkie Talkie van de zaak, reizen en relaxen tussen de stations in de 1e klasse, in een paar treinen per dag s een kaartje controleren en verder vooral een tukkie doen in een machinistenhokje.
Dat NS gaat ooit nog wel eens verkocht worden aan een Chinese investeerder als het zo doorgaat.
Nu al helemaal niet meer sinds het personeel het gepeupel uit de trein moet zetten om een lid van het koninklijk huis een exclusief en ongestoord treinreisje te laten ervaren.
De meeste conducteurs in opleiding haken af omdat ze tijdens de opleiding er pas achterkomen dat een conducteur de eerste is die moet controleren of er inderdaad een vermaald tot gehakt gemalen lichaam onder de trein ligt. En heel raar; dat willen veel mensen niet. En degenen die het wel doen belanden, heel vreemd, niet zelden in de ziektewet en worden nooit meer hetzelfde.
Dit is correct, de machinist heeft het "geluk" dat deze mag blijven zitten.
Heb een aanrijding met de trein meegemaakt (bewust iemand met auto tegen de trein aangereden). De conducteur kwam daarna netjes per coupé zijn excuses aanbieden (VIRM) voor de vertraging. Compleet in shock, je zag hem onder andere trillen. Nog nooit zoveel medelijden voor iemand gevoeld.
Wat voor een werkgever moet je dan zijn dat je zo'n persoon dit nog laat doen...
Een paar jaar geleden eens gesolliciteerd. Krijg ik twee broekjes van 25 jaar voor mij zitten die continue herhaalde dat mijn motivatie te algemeen is en dat ik het over een jaar maar eens opnieuw moet proberen. Het liefst ook nog eens een maandje ervoor een dag meelopen. Ik hou er niet van om tweede keus te zijn. Achterlijke managers cultuur daar.
Tja. Een reaguurderals Meester. Kennie natuurlijk.
Ik ga af en toe met de trein, maar lang geleden dat ik ben gecontroleerd. Ik weet nog uit de tijd dat ze je papieren kaartje controleerden, dat ze dat vaak deden. Misschien hebben die poortjes een impact, voor de rest zal het wel onveiligheid voor de conducteur zijn.
Die pet van die ouwe is geen conducteurspet. De kledinglijn van de NS vanaf jaren 70 tot eind jaren 90 kende 4 kleuren:
Machinist:..: paars (sommigen zeggen donkerrood) met dezelfde kleur pet.
Conducteur: Donkerblauw, met donkerblauwe pet
Stationsassistent: Grijs, met grijze pet
Perronopzichter: Lichtblauw, met rode pet.
Die laatste, de perronopzichter, werd meestal abusievelijk stationschef genoemd.
U weet dat dit die ouwe uit Flodder is ?
@Grobbebol | 12-05-22 | 22:09:
Ja, natuurlijk. Maar toch.
Maar toch? Ik herken elementen uit het autistisch spectrum.
Maar de NS-omroeper zegt nu wel ‘reizigers’ ipv ‘ dames en heren’. Er is veel bereikt de afgelopen jaren
20 miljoen taxpoet later is die maatregel overal doorgedrukt.
En ik ben er godverdomme door gekwetst! Ik ben geen reiziger, ik ben een fucking forens ja! Met je vieze reizigers...
Ik stond gewoon op iemand op te wachten en toen werd ik aangesproken met ’reiziger'. Is reisde helemaal niet en werd gewoon in die categorie geframed! Ik was geen reiziger! Ik stond te wachten op een dame die ieder moment kon uitstappen.
als passagier tussen zwartrijders, agressievelingen en mensen die denken dat een kaartje incl de wagon is is het ook geen pretje
Gelukkig is die mevrouw die NS zo geweldig leidde (weer) naar de KLM vertrokken, kunnen ze daar optimaal profiteren van haar operationele kwaliteiten.
Zelf 12 jaar met het OV gereisd.
Toen ben ik aan het rekenen geslagen: 11,75 voor een retourtje naar het werk, geen spitstreinen in de verkansie, ramdruk met hoesters, staan in de ochtend. Lastige mensen ook, junkies, zuiperds, nagelknippers, muziekmocro's op vol volume, meisjes die lastiggevallen worden en hulp zoeken.. Pak hem beet 55 euro/week voor die kwelling.
Voor 55 euro aan benzine maak ik 7 ritjes op-en-neer. Met de huidige prijs, ja.
Ik bepaal mijn eigen tijden, kan nog even het bos in op de helft van de route en verdomme naar het toilet wanneer ik wil tegen kostprijs.
Ik heb conducteurs altijd tof volk gevonden, samen veel gelachen door de jaren heen. Maar ik ga nooit meer terug die container op wielen in.
Halverwege nog even het bos in?
@Beta | 12-05-22 | 19:48: geil toch? Ben je ook wat minder gefrustreerd bij moeder de vrouw.
Het hoeft niet in het bos he.
De mannen van lichte zeden hebben ook nog steeds een paar parkeerplaatsen als hook-up.
Same here.
Tja, dit soort tramconducteurs zijn helaas uitgestorven.
youtu.be/15_ABJL_ZjU
maar ze zijn wel diverser geworden verwacht ik bij zo'n gesubsidieerde deugclub.
Dat gezegd: geen idee van die Italiaanse treinen www.youtube.com/watch?v=hCj_2jKs_qE Die melancholie. Op tijd naar je bestemming. En dan die dienstmededeling: het gaat niet zo zeer om je reis. www.youtube.com/watch?v=hCj_2jKs_qE
Voor Tjer: leefde Mussolini inderdaad nog maar. De NS heeft een personeelstekort.
Treni di Tozeur.... wat een mooi nummer en schone vrouwe... hij zingt een beetje vals....
www.youtube.com/watch?v=gIEgrEzhwO0
2016. Ze hebben plezier...
Vroeger had je de spoorwegpolitie, die maakte het werk van de conducteur een stuk plezieriger. De meeste reizigers zijn wel ok, maar je hebt altijd een paar klootzakken die het verpesten.
Nogmaals dank voor de felicitaties gisteren, ik had er overheen gelezen, mijn excuses. Dat PSV de CL maar haalt!
Is helemaal goed. Hoop dat je een leuk feestje heb gehad.
Ik zie wat parallellen waarom leraren niet meer voor de klas willen staan. Vooral in bepaalde gebieden.
Of scheidsrechters in het voetbal.
Waarom niet iedereen gewoon z’n eigen privé treintje, probleem opgelost. Ik doe dat al jaren met een auto bijvoorbeeld.
Weet je wie er ook een eigen trein had ?
@Asteroid-B612 | 12-05-22 | 19:21: Wim-Lex?
Is ook werk. Wil dus ook niemand meer doen. Er lijkt een patroon in te zitten.
Heb even lopen neuzen in de vacaturebank daar.
Conducteur: 1600 tot 2400eu
HR Business Partner: 3000 tot 5300eu
Strategisch digital marketing specialist: 3600 tot 6200eu
Dan heb je direct je antwoord.
Wat doet een strategisch digital marketing specialist? Thuiswerken?
@Vandeanderekant | 12-05-22 | 18:56: geen idee. Ik ben trouwens zeker niet tegen digital marketing maar kom op zeg op OV? Er is letterlijk geen concurrentie, ja ok de auto of de fiets maar je gaat echt niemand overhalen met een advertentie. Beste marketing is veel treinen, goede aansluitingen en geen vertraging.
sorry, verkeerde topic.
@360beatz | 12-05-22 | 18:53: Opeens weet je het. Je word Opa Flodder.
Dan ben je dus nooit een allochtoon geweest. En dan de hoepeltjes van de NS. Hoe ze worstelen met hun slavernijverleden www.youtube.com/watch?v=LAvF6tfMCq8 Dat soort wijsheid achteraf. Zum kotsen.
Dan pak je lekker de auto, maar wacht dan heb je ook weer iets te klagen over dat brandstof duur is of je auto lelijk
Lijkt me makkelijk baantje conducteur.
Ik reis af en toe met de trein. Bij ieder station lopen ze even naar buiten, kijken of de kust veilig is. Daarna sluiten ze deuren en vervolgens gaan ze meteen zitten, of in de eerste klasse of in een lege machinisten cabine. Controleren is uitzondering. Ik check in in de extreem dure eerste klasse omdat ik rustig wil reizen.Maar wat gebeurt er tegenwoordig steeds meer. Jonge gasten die echt geen ov 1e klasse hebben gaan er wel zitten, vaak lekker met de schoenen op de bank en chillen maar.
De conducteur loopt er snel langs naar zijn machinistencabine.
Niente niks controle.
Zegt u er wat van? Zou ik ook niet doen. Maar zouden we wel moeten doen. En dan diegene met een grote bek gezamelijk een corrigerende tik geven.
Het verval van onze samenleving in beeld.
Het gaat snel nu heb ik het idee.
Welke samenleving?
En dus... jaag het kantoorpersoneel hun hok uit en de trein in. Anders hoeft dat kantoor dadelijk ook niet meer. Teveel managers, te weinig handen, de praktijk haalt je toch wel in
Dan maar met de auto? Maar de met de diesel mag je straks niet meer in 6 grote steden . Kreeg net een brief in de bus . Vanaf 2025 zones emissie zero of zoiets onzinnigs
Niemand wil meer conducteur worden.
Of leraar.
Of badmeester.
Of, noem maar op.
Niet, omdat de baan zo slecht is. Maar omdat iedereen zo "mondig en assertief" is geworden. Heeft U er last van: selber Schuld. Ofwel door eigen gedrag, ofwel door de opvoeding van Uw koters.
Mondig en assertief? Ik denk meer aan brutaal en onopgevoed.
't verdiend ook nog es geen kloot... ik ga geen risico lopen een mes tussen mn ribben te krijgen voor 2400 per maand. Als de staat daarmee klaar is mag je blij zijn als je netto 1800 overhoudt.
@ReyNemaattori | 12-05-22 | 19:15: 't?
es?
mn?
Blij zijn als? Of is het "Blij zijn, dat"? Met, of zonder komma?
Duits is een moeilijke taal. Nederlands blijkbaar ook.
Waarmee verdient U Uw geld? Naar mijn bescheiden inschatting, niet als leraar.
Oplossing is voorhanden alleen moet de ns top dan stage lopen bij de SBB.
Conducteurs fatsoenlijk betalen.
Beveiliging door de trein laten lopen (zijn vaak kleerkasten m/v)
Restaurant rijtuig in elke interregio
Goede treinpoetsers
Investeren in het materieel en het spoor.
Is allemaal niet zo moeilijk, oh wacht de gemiddelde Nederlander kan geen marktconforme prijs voor de trein betalen vanwege lage lonen en hoge belasting. Eerst daar maar eens aanwerken.
Het is inderdaad niet zo ingewikkeld. Kwestie van wil.
Over het algemeen zijn de Zwitserse passagiers ook wat aardiger dan de Nederlandse.
Voetbal fans zijn net zo erg
www.watson.ch/amp/!877663025
Niet lachen, in Utrecht lossen ze de problemen gewoon op:
www.rtvutrecht.nl/nieuws/3399419/psst...
Hé! Pas op hè..
Niet dollen.
Wat een idioterie! Zo'n straatteam kan het nog wel eens zwaar gaan krijgen.....
@Ruimedenker | 12-05-22 | 18:43: Morgen een liveverslag van u als u gaat paraderen langs de Stadhuisbrug?
Ik ben voor!!
@Lorejas | 12-05-22 | 18:46:
Het is gewoon vrouwekul als je denkt dat je dat verrot straattuig nog kan opvoeden in plaats van te willen bestraffen of de gemeenschap er op aan te spreken.
@Patje: ik had meer zoiets dat ik, die nimmer iemand lastig val, dan daar loop en vet irritant bejegend ga worden door een of ander virtueel wijf en dan ook nog met een of ander kut straatteam moet gaan praten of ik zelf wel eens iemand lastig val. Als je heibel wil kun je het krijgen ook op zo'n moment.
Ok: dat is lelijk Nederlands. Ik wind me nu al op. Waar kan ik die brug vinden? Amok!!!
Opeens weet je het! Je pakt de trein naar Utrecht!
@Lorejas | 12-05-22 | 19:00:
U valt vast niet in de categorie van mannen die aangesproken zal gaan worden door dat straatteam, zowel dan gaan we morgen samen!!!
@Patje: juist! Amok!!
"57 procent daarvan is vrouw."
Da's eigenlijk maar een kleine meerderheid, maar wordt zo uit proportie geblazen dat t lijkt alsof 90% van alle vrouwen hiervan last heeft...
De meeste problemen zou je kunnen oplossen met zoiets als een Spoorweg Politie. U weet wel die met spierballen, wapenstok en pistolen. Oh wacht, dat was te duur en onnodig. Ik had ooit een paar dagen een blauwe dijbeen, toen ik het wel een goed idee vond om niet aan het verzoek te voldoen mijn poten van de bank te verwijderen. Prima les achteraf.
Ach, de Conducteur. Was vroeger een begrip. De Conducteur en De Machinist. Met een strak gezag uitstralend uniform zonder direct agressief over te komen. Eerder Vriendelijk en Dienstverlenend. De Conducteur knipte je kaartje en het begrip 'zwartrijder' bestond nog niet. Hij groette altijd vriendelijk en beleefd.
Tegenwoordig komen ze in per peloton binnen en je wordt op barse toon om je Bewijs van Bestaansrecht gevraagd. Nou ja, gevraagd... Ze zeggen wel 'u' maar je proeft aan de toon dat het geen hoofdletter is. Heel jammer. Heel erg jammer dat dat wel nodig is tegenwoordig.
De oplosing is toch heel simpel, de koffer in vliegtuigen gooiers kunnen nu allemaal conducteur worden. Win win want de koffergooiers zijn van hun kutbaan af en krijgen daarvoor veul meer geld. Doordat op Schiphol daardoor de rijen nog langer worden gaan de meeste mensen dan maar met de trein.
Er bestaan toch al volautomatische laadsystemen die zelf bepalen hoe ze de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk kunnen benutten?
@Sans Comique | 12-05-22 | 18:38: Die hebben ze niet gekocht omdat kofferladers zo goedkoop zijn.
Gewoon het Belgisch systeem gebruiken: huur de hele trein af.
Okay Laurent.
Huren... huren...
Heet dat bij jullie zo?
In de Noordelijke Nederlanden noemt men dat gewoonlijk "vorderen".
Bent u toch een prinsesje?
Yo, geen geldig plaatsbewijs? www.youtube.com/watch?v=X75CmqkjCyE Swa www.youtube.com/watch?v=4efHNdR96uU Narrow escapes!
Steen voor steen brokkelt dit land af. Ik durf te stellen dat een groot deel van de problematiek die hier zoal de revue passeert direct of indirect te maken heeft met de bevolkingsaanwas en/of de bevolkingssamenstelling.
Daar heeft u gelijk in denk ik. Alsmede de hemeltergende laksheid / lafheid van onze fijne regering. Gelijk een stel consultants die weten dat ze over een paar jaar met goed gevulde zakken en een beter betaald baantje weer verder kunnen.
Als vaste bewoner van de trein kan ik uit ervaring zeggen dat zwart-rijder over het algemeen niet alleen een term, maar ook een accurate beschrijving is.
Treinconducteur, dat vind ik nou een perféct baantje voor Johan Derksen. Altijd de lachers op zijn hand als deze droogkomieke zeiksnor de coupé binnenkomt!
Ik zou het eigenlijk gewoon een half jaartje moeten doen. Ik hoef er niet eens voor betaald te worden. Laat maar komen
Probleem1: Afschaffen spoorpolitie. Je staat er als conducteur alleen voor.
Probleem 2: Door jarenlang niets doen, gaan bepaalde groepen er vanuit dat zij het recht hebben om zwart te rijden. Het gevolg is dus geweld richting conducteur als die ze wel beboet.
Simpele oplossing is er ook: Een maand lang huur je elke boa in waar je de hand op kunt leggen, en voer je een zero-tolerance beleid. Nadat iedereen weer snapt dat je niet zwart mag reizen, laat je het aantal controles afnemen. Zero-tolerance beleid blijft.
Om nou te voorkomen dat die ene vergeetachtige bejaarde de lul is: Eén keer per jaar kun je de boete terugkrijgen. Gewoon, formulier invullen en opsturen, no questions asked. Het mooie is, de conducteur hoeft dus geen enkele inschatting te doen.Geen discussies. Die schrijft gewoon de boete uit.
Ok, in theorie kan dus iedereen een dag per jaar gratis reizen. Maar je bent wel van een heleboel gezeik af.
Kom ook eens met oplossingen!!
@RickTheDick | 12-05-22 | 18:19: Een conducteur is geen stuntman.
Een conducteur kon in de jaren ‘80 van zijn salaris een rijtjeshuis kopen, daar wonen met zijn vrouw en twee kinderen en een Opel Kadett voor de deur.
In de zomervakantie drie weken met de sleurhut naar Spanje en verder redelijk leven.
Probeer dat heden ten dage maar eens van één conducteurssalaris.
Waar is het mis gegaan?
Bij Annemarie Jorritsma.
Tien jaar daarvoor konden postbodes dat ook.
Waar het misgegaan is? Neo liberalisme. Lees Foucault er maar over. We zijn geen mensen meer maar entiteiten die consumeren en daarom concurreren. Met elkaar te verstaan. Veel van dat soort beroepen zitten bijna weer in de tijd van voor Keynes. In de tijd van de laissez faire denkers.
@Zapata10 | 12-05-22 | 18:21: Supermarkt ketens die nog nooit zoveel hebben verdient, laten hun distributie draaien op slecht betaalde polen.
Geen Nederlander wil daar meer werken.
Vanaf de begin jaren negentig is alles wat opgebouwd was, allemaal gesloopt.
Zelfs de Volkskrant
Ik zou daar wel eens eens een goede analyse van willen lezen.
Neoliberalisme. Globalisering financiële markten. Rendementsdenken. Aandeelhouders eisen rendementen met een risico-opslag van 10+ procent ten opzichte van staatsobligaties. Gaat ten koste van salarissen voor de bodemfuncties én functies vlak daarboven van een bedrijf. Terug te zien in dalend arbeidsinkomensquote van het BBP. Grof gezegd, in andere woorden: de laagst betaalden draaien op voor de rendementen van de vermogenden.
@HomoBorealis | 12-05-22 | 18:55: De consument is vaak ook niet bereid om meer te betalen.
@Après toi | 12-05-22 | 19:04: Onzin, de consument zegt nu ook niet in de supermarkt ik betaal er niet voor. Ze kopen misschien wel minder want ook die kunnen het niet meer bolwerken.
@Après toi | 12-05-22 | 19:04: Het gros van de mensen kán ook niet méér betalen. We onderconsumeren in Nederland vanwege bovenstaand mechanisme. Als de lonen keurig netjes de groei van de arbeidsproductiviteit hadden gevolgd was er geen probleem geweest. Maar de benefits van die groei zijn onevenredig bij de kapitaalverstrekkers terechtgekomen. Zie dalend arbeidsinkomensquote.
Dat was de situatie voor elk modaal inkomen hè.
Dus er is inderdaad iets erg verkeerd gegaan.
@Zapata10 | 12-05-22 | 19:06: Het interessante is dat zo'n onderbetaalde fietskoerier of supermarktmedewerker zelf ook consument is. En als consument heeft hij belang bij lage prijzen en goede/snelle dienstverlening.
@HomoBorealis | 12-05-22 | 19:26: Arbeidsproductiviteit stijging ligt in veel Westerse landen al jarenlang heel laag. Omdat een groot deel van de beroepsbevolking tegenwoordig in de dienstensector werkt. En daar is het realiseren van productiviteitsgroei veel lastiger.
@Après toi | 12-05-22 | 19:46: Klopt gedeeltelijk, maar de koppeling is al vanaf de jaren 80 losgelaten in het kader van loonmatiging. De scheefgroei is dus al 40 jaar aan de gang.
Minimum en maximum salaris voor Conducteurs - van € 1.492 tot € 3.650 per maand - 2022.
Het aanvangssalaris van een Conducteurs bedraag meestal tussen de € 1.492 en € 2.315 bruto per maand.
Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.897 en € 2.840 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Nou niet echt een salaris om je te laten afblaffen, voor je bek te laten slaan, onder gespuugd te worden.
Hoe zit het met onregelmatigheidstoeslagen? Hebben ze die?
@Après toi | 12-05-22 | 18:20: Dat zijn toeslagen, geen salaris. Als ik piket diensten draai terwijl ik gewoon in mijn nest lig krijg ik ook 25% extra.
Maak die 3.650 maar start salaris.
Met dat salaris is niks mis mee, mits belastingvrij.
@Zapata10 | 12-05-22 | 18:23: Je kunt dus wel meer verdienen dan de bedragen die je noemt. Als student kluste ik bij in een ziekenhuis. Nachtdiensten en weekenddiensten waren heel lucratief.
@Après toi | 12-05-22 | 18:51: Dat hangt er maar vanaf of het op dat moment moet. Als dat twee keer per maand is schiet je er ook niets mee op. In supermarkten hebben ze die toeslagen overigens al afgeschaft. Komop, zou jij voor zo een hondenbaan met die fooi je nest uitkomen?
@Zapata10 | 12-05-22 | 19:04: Tegenwoordig niet meer, maar toen ik jong was draaide ik mijn hand er niet voor om.
Genoeg autisten te vinden die het helemaal geweldig vinden om iets met treintjes te doen. En dan ook nog betaald worden!
@Zapata10 | 12-05-22 | 19:04:
3650 per maand is toch helemaal niet zo slecht? Dat is gewoon bovenmodaal.
Maar er is goed nieuws. Directeur van de NS wordt directeur van KLM. Benieuwd wie haar plaats op volgt bij de NS. Uitgerangeerde politicus uit de vriendjes carrousel ?
Hugo?
Sywert?
Ojee, dan vliegen er dus in de herfst geen vliegtuigen meer wegens blaadjes op de landingsbaan.
Babs?
Geen paniek!
De volgende lading Marokkanen, Egyptenaren en Tunesiërs staan klaar.
En die kunnen heel goed fluiten, spreken de taal van de lastigste passagiers en houden van te laat komen.
Meestal slaan Marokkanen, Egyptenaren en Tunesiërs Nederland over.
LOL. Maar helaas waar.
Ach, ze worden "belemmerd in de beoogde groei". Wat vervelend.
"Waar ga jij heen vandaag?". Geen idee, maar sowieso met de auto.
Het is gelijk leraar , de moed zakt je na een paar maand door de schoenen .
Overal tekorten aan werknemers
En toch nog zo'n 360.000 mensen in de bijstand.
Het lijkt zo logisch he?
Zitten ook veel mensen bij, die zonder het"Maatman" systeem, in de wao hadden gezeten. Dus pakkum beet de helft kan ook echt niet werken.
'Afstand tot de arbeidsmarkt', zo staan ze in het systeem, dus blijven ze eeuwig in de kaartenbakken zitten. En niemand die op het idee komt eens te kijken wat ze nu eigenlijk écht wel of niet kunnen.
Even de cijfers opgezocht: per februari 2022 staat het cijfer op 410.000. En dat zijn de Bijstanders tot aan de AOW-leeftijd. Daarvan heeft 218.000 een niet westerse migratie-achtergrond. Ruim 53 procent. Terwijl deze migrantengroep ongeveer 13 procent van de Nederlandse bevolking uitmaakt. Kortom, ze zijn nogal oververtegenwoordigd.
@Après toi | 12-05-22 | 18:25: hoe zouden ze dat doen in het land van herkomst , kun je je afvragen, waar een dergelijk sociaal vangnet niet bestaat?
@Roos | 12-05-22 | 19:24: Ik ken een van die landen heel goed: daar werkt men 6 dagen in de week, vaak 12 uur per dag, verdient men 250 euro per maand, is men niet verzekerd voor ziektekosten en is er ook geen pensioenopbouw.
Maar werken wordt daar vaak als noodzakelijk kwaad gezien: dus liever niks doen dan je de hele dag uitsloven.
Ja, want in de bijstand kunnen ze ''vrijwilligerswerk'' doen. Snappie? Kun je ze nog minder dan het minumloon betalen!
Dat kan ook niet want……………………personeelstekort.
Pak de benenwagen!!
REAGEER OOK