Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. @MinPres bij debat over Staatsontvoeringen

Breng ze thuis

Iemand moet de 37.500 kinderen in de jeugdzorg (waarvan 1675 kinderen van toeslagouders) belasterd hebben, want zonder dat ze enig kwaad hebben gedaan, en zonder dat iemand eigenlijk weet waarom, werden ze op een zekere ochtend bij hun ouders weggehaald. In Nederland is er al jaren te weinig geld voor fatsoenlijke jeugdzorg, maar is er al jaren wel een infrastructuur die erop gericht is om kinderen uit huis te plaatsen en niet meer terug te laten komen. De rechters die daarvoor verantwoordelijk zijn kregen er allemaal ontzettende buikpijn van, en gaan daarom iets doen hebben daarom een brief gestuurd aan de regering. Tijd om de eindverantwoordelijke voor het wegmanagen van deze puinzooi, M. Rutte, zich nader te laten verklaren. Kom er maar in, Kamer. 

UPDATE: De vvd stuurt voor dit cruciale debat over falend vvd-beleid beginnend Kamerlid Ruud Verkuijlen. Omdat hij zijn maidenspeech houdt, mag de oppositie niet interrumperen. De toeslagenouders op de tribune lopen boos weg. 

JA DOEI

Complete bijdrage

Social

Reaguursels

Inloggen

Kan iemand kort en bondig het probleem uitleggen?
Ik was van mening dat je kinderen niet zomaar bij je weg worden gehaald, daar moet iets aan vooraf zijn gegaan.

yokiamy | 12-05-22 | 21:48 | 1

Vaak heel veel (nare) dingen, waaronder bijvoorbeeld een toeslagen-affaire.

anja | 12-05-22 | 21:50

Wat staat die warmweerwind te schutteren en dan nog wat lachen erbij: bij dit onderwerp past geen lach

sgaapje | 12-05-22 | 21:07
-weggejorist-
bijna_raak | 12-05-22 | 20:23

Mooie benen hoor die Lisa

RogerDodger | 12-05-22 | 19:52 | 1

Oei, heb ik iets gemist?

sgaapje | 12-05-22 | 20:19

Onder de bezielende leiding van Dhr Rutte zijn er al zoveel dikke problemen ontstaan, door gebrek aan visie en beleid, dat het bijna niet is te begrijpen dat deze man nog steeds op zijn stoel zit. Elke andere topmanager was allang horizontaal over de schutting getrapt. Wat een bende is het toch

Tonyvanwychen | 12-05-22 | 19:39

elke keer als je denkt dat de "liberalen"" niet dieper kunnen zakken krijg je zoiets.

Snap_het_ook_niet | 12-05-22 | 19:03

De VVD maakt meer kapot dan je lief is.

Teluitjewinst | 12-05-22 | 18:59

Ja maar rutte had het druk met een toespraak voor het Oekraïense parlement. Met z'n inlegvelletje uit 2016 in z'n kontzak. Prioriteiten.

Fi-Bu-Bla | 12-05-22 | 18:45 | 1

Waar was de persoon achter Rutte met een brief dat het een vuile huichelaar is en dat er miljaren Russische Euro's vlak na de inval via de Zuidas weggesluisd zijn?

Haberdoebas | 12-05-22 | 18:58

Er zit daar werkelijk van alles he, nu ook een politieman.... heel zielig verhaal bla bla bla ik ik ik en toen en ton, als als als...... kerel, je snapt het niet.

DeJaVu5225 | 12-05-22 | 18:32

"De vvd stuurt voor dit cruciale debat over falend vvd-beleid beginnend Kamerlid Ruud Verkuijlen. Omdat hij zijn maidenspeech houdt, mag de oppositie niet interrumperen. "
.
Klinkt als de nieuwe bestuurscultuur. Kan ik eigenlijk alleen nog maar om lachen, hoe verzin je het. Een geniale manier om het debat te frustreren met een "ja, nou ja, zo zijn de regels in de Kamer, hebben jullie zelf opgesteld".
Dikke Trololo...

Graaisnaaiert | 12-05-22 | 17:53 | 1

Het geeft vooral aan dat Mark Rutte (lees: de VVD) helemaal GÉÉN bijdrage wil leveren aan het oplossen van deze casus. Want lastig en duur veel centjes.

Net zoals al die andere problemen:
-GGZ-wachtlijsten
-capaciteitsproblemen politie
-de beefcrisis in Groningen
-Stikstofproblematiek
-woningnood
-ruimtelijke ordening in het algemeen
-capaciteitsproblemen electriciteitsnetwerk
-energietransitie naar CO2-neutraal
-herziening belastingstelsel
-reorganisatie diverse ministeries
- etc. etc. etc. (ongetwijfeld!)

Boris Poepnagel | 12-05-22 | 18:14

Wie is deze zalverd met z'n wrijfhandjes eigenlijk? Ik heb het idee dat ik naar een soort tv-dominee uit amerika zit te kijken.

elfenstein | 12-05-22 | 17:26

Dat die ouders kwaad weglopen zijn (geheel terecht!) mogen ze bij de VVD heel blij over zijn. Ik had die hele toko in de hens gezet. Dit is toch je reinste schoffering van de VVD om zo een debat truckje uit te halen? Vorig jaar met het Omtzigt debat werd die ongeschreven (!) aan de kant geschoven.

En nog het er échte toe doet.... Gewoon walgelijk.

Harvey2Face | 12-05-22 | 17:18

Heb laatst nog iemand (meen van jeugdzorg) op de radio horen zeggen dat ze niet weten waar de kinderen zijn. Er zouden geen cijfers bechikbaar zijn over hoeveel van deze kinderen in een instelling of pleeggezin zitten. Onvoorstelbaar.

Mark Bouwman | 12-05-22 | 17:01 | 3

Dat werd net ook bevestigd. Ze hebben geen idee. In Nederland, rammendvol met ambtenaren, digi-d gelul en honderdduizend it-systemen. Geen idee waar die kinderen zijn. Hoepsie, wég waren ze. Onvindbaar.
En gij geleuft dah?
Het zou ook kunnen dat zolang je ze kwijtbent je ook niks hoeft te doen.

elfenstein | 12-05-22 | 17:07

Zelfs de Chinezen weten waar de Oeigoeren verblijven.

upgent | 12-05-22 | 17:13

Je plaats ze uit huis maar je weet niet waarnaartoe je ze hebt geplaatst. Hm. Ik ben ook wel eens dingen kwijt maar dit is toch wel een beetje, ehm, chaotisch.

Graaisnaaiert | 12-05-22 | 17:55

"echt mee oneens" is vandaag het codewoord. Zo pareer je elke kritiek. Zo hard mogelijk roepen dat je het er toch écht mee oneens bent.

En weet je wat het gekke is? Ik geloof Mark Rutte. Ja. Echt. Ik denk dat hij er als mens daadwerkelijk iets bij voelt. Maar hij zit klem. En hoe zijn partij, de VVD als geheel, als mechanisme, als structuur, de burger structureel schoffeert, da's echt schandalig. Er is veel gebeurd maar dit is wel echt een nieuw dieptepunt. Daar is hij toch helaas uiteindelijk verantwoordelijk voor. Hoe aardig je hem als mens ook kunt vinden.

CoffeeDick | 12-05-22 | 16:58 | 4

Hij hoort het te weten, als premier.

gato | 12-05-22 | 17:09

U gelooft een pathologische leugenaar. Bravo!

JJMS | 12-05-22 | 17:29
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb er gewoon heen woorden voor..... zo ongelooflijk stuitend hoe Mark Rutte in het debat zit. Ik zit gewoon te janken achter mijn computer. Hoe kun je zo'n ontzettende hufter zijn? Hoe kun je zo enorm ver van de werkelijkheid af staan? Hoe kun je mensen zo in hun gezicht schoppen nadat ze al zo vaak in hun gezicht geschopt zijn door diezelfde overheid? Echt heel intens dit debat! Rutte moet echt aftreden. Dit kan echt niet! Zo ga je niet met mensen om! Zorgvuldigheid bij UHP is er TOTAAL NIET! Jeugdzorg is een verdienmodel!

DitLandIsKapot | 12-05-22 | 16:56

En hop, Bergkamp schorst zo maar het debat omdat Rutte in de knel komt. Zo kennen we de coalitie weer.

Schmalz | 12-05-22 | 16:55

Het CDA zit al enige tijd in diverse kabinetten. Wil iemand de moeite nemen om mij te verduidelijken wat er (nog) christelijk is aan deze partij, haar leden en haar beleid?
Het willen zijn van de grootste tweebenige schoftenclub reken ik goed.

F. Jacobse | 12-05-22 | 16:55 | 1

Ze keren ons de andere wang toe, constant.

Met_baard | 12-05-22 | 17:12

Er is een toeslagenschandaal aldus Rutte maar de kinderen zijn niet alleen vanwege een schuld bij de belastingdienst uit huis geplaats, klopt, maar snapt hij ook dat je zonder geld en met veel stress andere problemen krijgt?

Patje | 12-05-22 | 16:54 | 2

Is ook wel lastig voor te stellen hoe zo'n ouder anderhalve job EN de opvoeding van de kinderen moet regelen... en daarnaast, in hun vrije tijd zonder onkostenvergoeding, ook nog even een juridische strijd voeren met de Belastingdienst en de Nederlandse Staat, die doodleuk die strijd financiert van jouw centen, zeker als alleenstaande premier zonder kinderen met een inkomen van dik 2 ton per jaar.

ReyNemaattori | 12-05-22 | 17:29

Dat dus. Dat vraag ik me ook af, of tenminste ik vraag me af hoe hij nog slaapt 's nachts. Als ik de hoofdbestuurder van één van de belangrijkste economiëen ter wereld was, en het lukt mij niet om binnen 100 dagen dit vraagstuk omtrent uithuisplaatsingen gerelateerd aan de (al zo lang voortslepende!!) meer algemene fiscaal-juridische toeslagen-affaire op transparante edoch ook delicate manier weg te werken, dan zou ik uit pure achting voor het ambt wat ik bekleed, aftreden. Makkelijk praten, dat snap ik, maar toch. Het probleem, dat blijft. Al jaren.

anja | 12-05-22 | 22:05

Zo, het gaat nog jaren duren. Leuk voor die ouders, iedere dag is er een.
Weer een paar ploegjes opgericht, we hebben al Safe, jeugdzorg, kinderbescherming, thuiszorg, rechter en tot slot Rutte.

gato | 12-05-22 | 16:43

De woorden van Mark Rutte zijn meer dan intens stuitend. Hoe kan zo iemand nog langer premier van alle Nederlanders zijn?

DitLandIsKapot | 12-05-22 | 16:36 | 3

Omdat veel mensen er door de NPO van overtuigd zijn dat er niemand beter te vinden is.

4HoogAantWater | 12-05-22 | 16:43

Dit is nooit een premier van alle Nederlanders geweest. En eigenlijk is "premier" ook niet een goede term voor deze nepfiguur die nooit anders gedaan heeft dan elke verantwoordelijkheid ontlopen. Dat hij daar nog steeds zit is de schuld van een aantal laffe kamerleden die hun grondwettelijke taak verzaken.

Schmalz | 12-05-22 | 16:45
-weggejorist-
loekdeleeuw | 12-05-22 | 16:36

Waarom reageert droppie zo geirriteerd? Zou ie eindelijk beseffen dat hij de hoofdschuldige is?

4HoogAantWater | 12-05-22 | 16:33

1 ding, 1! Breng die kinderen vandaag naar de ouders en de verantwoordelijken op een strontkar naar ........

sgaapje | 12-05-22 | 16:31 | 2

Geldt er geen uitrijverbod en een onderwerkverplichting?

F. Jacobse | 12-05-22 | 16:46

@F. Jacobse | 12-05-22 | 16:46: gewoon met de stadspas naar de milieustraat

sgaapje | 12-05-22 | 18:52

Een nieuwe Ruttespeak? Grasmaaien, alle gras kapot? Wie verzint die shit, manman wat slecht.

elfenstein | 12-05-22 | 16:25

Spreekt die Ruud Verkuijlen nou zijn eigen partij aan ? Ik snap het niet. Zijn eigen partij is hoofdschuldige wat lult ie nou uit zijn nek dan.

DrachiR | 12-05-22 | 16:06

Toch al een hoop shit gezien in die Kamer maar dit spant toch wel echt de f.cking kroon hoor. On-ge-lofelijk wat een aanfluiting. Sneu voor Ruud Verkuijlen natuurlijk ook, maar degene die dit bedacht heeft moeten ze écht ritueel roosteren.

CoffeeDick | 12-05-22 | 15:54

Die Ruud Verkuijlen zit ook alweer sinds september in de tweede kamer (met 1 week kort niet in januari), wat is het record voor langste zittingstijd totaan maiden speech?

TheOtherWhiteMeat | 12-05-22 | 15:41 | 1

Ze houden er gewoon eentje op de reservebank voor het geval dat de nood aan de man komt. VVD en de andere kartelpartijen laten niet veel aan het toeval over, het is allemaal onderdeel van de marketingstrategie, bedacht door de spindoctortjes en strategen. Of ze daarmee dan het moreel juiste doen is geen thema natuurlijk, laat u vooral uw ziel bij de deur achter, u heeft er niets meer aan.

elfenstein | 12-05-22 | 15:47

Het probleem is dat veel bestuurders geen schaamte of schuldgevoel voelen, maar enkel ongemak. Alsof je een zand in je schoenen hebt. Het woord ongemak hoor je heel vaak maar het is betekenisloos. Het is een woord dat mensen gebruiken om andere woorden te vermijden die betekenis zouden hebben en gevolgen voor hun positie.

Mark Bouwman | 12-05-22 | 15:35 | 2

Lock them up!

upgent | 12-05-22 | 15:42

Mensen zijn dus verworden tot een soort van.... anaaljeuk?
o.k....

nobodiesunmighty | 12-05-22 | 15:48

Bla bla bla bla.

wiers | 12-05-22 | 15:32

Wat een ongelooflijke smerige, laaghartige, kutstreek van de VVD.

Dubbelepunthoofd | 12-05-22 | 15:32 | 3

Nieuwe bestuurscultuur. Zelfde als de oude bestuurscultuur, behalve dan dat het ze helemaal geen fuck meer kan schelen wat men er van vindt.

Muxje | 12-05-22 | 15:36

@Muxje | 12-05-22 | 15:36: Als het pleepapier weer wordt gehamsterd, veeg ik mijn kont af met de eerste de beste VVD-er die ik tegenkom.

Dubbelepunthoofd | 12-05-22 | 15:40

Ah kijk, hij krabbelt terug.

John McClane | 12-05-22 | 15:24

Je mag best interrumperen hoor, het is alleen ongebruikelijk. Maar goed, het is ook ongebruikelijk om zo'n nobody te sturen, dus dat heft elkaar dan weer op.

John McClane | 12-05-22 | 15:23

Kleinzielige VVDers, liever mensen in de vernieling helpen dan toegeven dat grote baas Rutte, zijn ministers en ambtenaren te lamlendig zijn om hun eigen fouten te corrigeren.

Zeurders | 12-05-22 | 15:22

De vvd gaat maar door en door met het in de bek spugen, in de grond trappen en in de stont duwen van deze ouders. Echt, ik hoop echt dat één van die ouders...

Marcelinho | 12-05-22 | 15:17

Dit is toch wel het summum van politieke Incorrectheid / onbeschoftheid. Tijdens zo'n belangrijk debat een maidenspeechmannetje invliegen.

Geen woorden voor.

Erratio | 12-05-22 | 15:15 | 1

Sophietje zat ook duidelijk ontdaan in de bankjes, wetende dat er een shitstorm aan komt waaien nu. Netjes voor de bus gegooid. Door Markie.

Erratio | 12-05-22 | 15:19

Kamerlid Ruud Verkuijlen.... Als je dacht dat je alles gehad hebt, komt deze totale nitwit uit een of ander riool gekropen. Hij is het schoolvoorbeeld van een falende agent en een volstrekt overbodig kamerlid. Zijn bijdrage haalt nauwelijks het niveau van een spreekbeurt in groep 7.
Hij heeft ongeveer 1 miljoen keer "ik" gezegd. Dat is hem bij de eerste cursus van de mediatraining gezegd: doe zo iets nooit. Zelfs zo'n simpele opdracht kan deze krachtpatser niet aan.

Check-zei-de-Gek | 12-05-22 | 15:13

Vanmiddag bij Radio 1 interview van Sven Kokkelman met een dame die er voor gestudeerd had: STUITEND.

''Kinderen worden met een reden uit huis geplaatst, dan is er geen veilig thuis'' zo stelde de dame.
Nee, zegt Sven, die situatie werd door de overheid/belastingdienst gecreeerd door meer dan 10 jaar lang mensen geestelijk en financieel kapot te maken zonder uitzicht dat dit eens zou stoppen........
Dat zag die dame anders.

Daarbij, vervolgde zij, die kinderen konden niet terug want die onveilige situatie was er nog steeds. Ja, zegt Sven, omdat de overheid/belastingdienst hun puinhoop niet oplost.

Luister terug en je valt van de ene verbazing in de andere......

Toeja | 12-05-22 | 15:07 | 3

Tja, als je eenmaal een betonplaat voor je kop hebt is het moeilijk om de wereld met open vizier te bekijken....

4HoogAantWater | 12-05-22 | 15:14

Die dame had volledig gelijk en het interview van Kockelman onwaardig qua vooringenomenheid.

_pacman_ | 12-05-22 | 16:30

Moeten die boze mensen niet werken om uit de schulden te komen? Voor zover nog aanwezig na de blinde overboeking van 30K en kwijtschelding van verdere overheidsschulden?

En waar zijn ze nu precies boos over: dat hun dossier wederom vooral op emotionele argumenten wordt gevoerd in de TK en ze daarom bij voorbaat gelijk krijgen, steun krijgen, nog meer compensatie krijgen, erkenning krijgen waar ze naar op zoek zijn en zelf van elke twijfel of schuld verschoond blijven?

_pacman_ | 12-05-22 | 14:58 | 5

Iedereen die werkt heeft recht op vrije dagen en bijzonder verlof. Lijkt mij een totaal onzinnige opmerking, zeker voor die mensen die hun kinderen zijn afgepakt door de schuld van de overheid (!!!!!).

Sinclair | 12-05-22 | 15:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Kom op mensen, de beste man heeft zich er netjes voor aangekleed, zelfs zn nagels gemanicuurd (sic) en is vol van zichzelf, hij hoort zichzelf graag praten. Minutenlang, tenenkrommend, wie een `verkuil graaft voor een ander valt er zelf in

Zuster01 | 12-05-22 | 14:49

Ze gaan door / er verandert nix. Wat dat betreft een ijzersterke illustratie weer van Cortés. Het labeltje op de trechter is natuurlijk typbare tekst. Daar kan over een maand gewoon weer een ander schandaal ingevuld worden. Zo blijven we deze prent nog járen zien.

CoffeeDick | 12-05-22 | 14:45 | 3

Ja vooral het metertje links dat op 'groen' staat is zo treffend!

RogerDodger | 12-05-22 | 14:56

@RogerDodger | 12-05-22 | 14:56: Ik wil de pret niet bederven, maar aan mijn kant van het scherm wijst de punt van de pijl naar rechts, iets onder het rode vlak..

VBO_B_Niveau | 12-05-22 | 15:01

Wat een laffe aktie van de VVD om iemand met een maidenspeech te laten praten en zodoende vragen te vermijden

sers1 | 12-05-22 | 14:40 | 2

Spindocter: we gaan tijdrekken, maakt niet uit hoe.

Unsinkable-Sam | 12-05-22 | 14:46

Je zal je maar op die manier laten gebruiken! Normaliter heb je dan geen ene moraliteit in je

sgaapje | 12-05-22 | 15:17

Als mens falen in antropocentrisme is wel heel slecht.

Neuth | 12-05-22 | 14:36

Ik vraag me zo langzamerhand af of er nog mensen in die kamer blijven zitten die een hart in hun donder hebben. Wat een gore rotkliek daar in vak K. Dat is met geen pen meer te beschrijven. Ik zal het woord niet schrijven wat ik in gedachten heb want dan wordt ik zeker weggejorist.

Therapietje | 12-05-22 | 14:33 | 6
-weggejorist-
VBO_B_Niveau | 12-05-22 | 15:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een gezwets… pure afleidingstactiek en dus tijd rekken. Conclusie: nul inzicht, nul visie, nul oplossing. Ze hopen op de vergeetput. Best wel schandalig, dit.

Unsinkable-Sam | 12-05-22 | 14:30

Hoor ik van der Staaij nou net echt zeggen dat ook bij de Fraudelijst Affaire er kinderen uit huis geplaatst zijn??????? Zo dan zeg, dit land is mega kapot zeg!

DitLandIsKapot | 12-05-22 | 14:19

De groeiende waslijst aan schandalen van het Rutte-regime is weerzinwekkend. De macht van de elite rondom deze gevaarlijke gek(ken) is zeer ernstig. Letterlijk levensgevaarlijk.

Goed-hardt | 12-05-22 | 14:16 | 2

Vroeger was één zo'n schandaal genoeg voor aftreden, tegenwoordig is het meer een logaritmische schaal van schandalen, het moet eerst een niet meer te stuiten fontein aan schandalen worden binnen korte tijd voordat er heel misschien, zou kunnen, niet zeker, eens een motie van afkeuring volgt. NIet wantrouwen natuurlijk, dat zou echte gevolgen kunnen hebben, nee afkeuring, da's wel genoeg.

elfenstein | 12-05-22 | 14:23

Rutte is een vieze man en begint er ook zo uit te zien.

jansma28542681 | 12-05-22 | 14:41

Gaat iemand daar in die kamer nog iets zeggen van die vuile rotstreek van VVD?
34 zetels mensen, dat scoren ze hiermee. Je zou er bijna een anonieme kliklijn voor opzetten, kan je vvd'ers en mensen die daarop stemmen aangeven, 7,50 vangen en hop, daar gaan ze de volgende dag de truck in. Ik zou met de gordijnen open gaan staan lachen als ze ze komen halen. Wat een laagbijdegrondse rattenstreek, zum kotzen.

elfenstein | 12-05-22 | 14:14

Wat is er op tegen dat hetzelfde kabinet opnieuw aftreedt voor die voortdurende en nog verder uitbreidende schandaal?

smdyasc | 12-05-22 | 14:06 | 3

Niets, behalve dan dat hele kabinet. Die zijn erop tegen, dus gebeurt het niet.

elfenstein | 12-05-22 | 14:07

Helemaal niets op tegen. Rutte zou dat niets kunnen schelen want hij kan dan demissionair doorgaan wat hem het beste ligt. Na een paar maanden kan hij dan weer aantreden met dezelfde ploeg met misschien wat kleine wijzigingen. Zelfs als er nieuwe verkiezingen zouden komen dan zou het resultaat hetzelfde zijn.

RocketMan | 12-05-22 | 14:42

Niets, helaas gaat daarna weer het merendeel van de bevolking weer op dezelfde partijen stemmen die dit veroorzaakten

grachtengordel-muts | 12-05-22 | 14:45

Kijkend naar het Kamerdebat heb ik enorm veel zin om die VVD-pipeau het nadeel van de twijfel te geven. Dienaar van de publieke zaak, maar geen vragen willen beantwoorden, vasthoudend aan een traditie. En maar weer "zo snel mogelijk" rechtzetten en "voortvarend" blaten. "Weg die man, weg die man, kan die man (fractie) niet weg.", denk ik dan met Pisa. Toch lijkt hij kaas gegeten te hebben van dualisme, want hij stelt zelf vragen aan het kabinet.

Prze***walski | 12-05-22 | 13:55

Zo vuil spel. VVD ontloopt op deze manier vragen.

gato | 12-05-22 | 13:52 | 6

@gato | 12-05-22 | 14:00: ik ben ook gestopt met naar deze meiden-speech te kijken. Heel vuil spel.

Met_baard | 12-05-22 | 14:03

Kom, kom. Dit is puur toeval. Toeval bestaat. Ondertussen: "Rutte spreekt Oekraïens parlement toe: ’Oorlog is als David tegen Goliath’"
- www . limburger . nl /cnt/dmf20220512_94167844

Rest In Privacy | 12-05-22 | 14:06
▼ 3 antwoorden verborgen

In Qatar vragen ze zich af: 'zijn dit nou die lui die ons steeds de les lezen over mensenrechten?'.

Amsterdamsko | 12-05-22 | 13:49

Wie zijn toch die mensen die op deze partijen stemmen?

VBO_B_Niveau | 12-05-22 | 13:44

Volgens mij gaf die mevrouw van de Raad van Rechtspraak op TV gisteren aan dat enkel financiële schulden nooit een reden zijn voor een uithuisplaatsing. Bij deze gezinnen is er zo goed als altijd meer problematiek zoals ontbrekende vaders, criminaliteit, drankgebruik etc etc. En die problemen waren er al voordat die (vaak terecht) naheffing in de bus viel.

Drek van Dilderen | 12-05-22 | 13:34 | 3

Daar zal ze ook vast gelijk in hebben. Echter, als je in het web terecht komt van Jeugdbescherming en RvdK, dan ben je werkelijk aan alle willekeur overgeleverd. Zeker de laatstgenoemde zijn in staat rapporten te schrijven waar een louche tweedehands autoverkoper bleek bij wegtrekt. En luisteren en kijken naar het gezin en de kinderen wat ze zouden moeten doen, dat doen ze niet. Maar zij leggen wel de basis voor het verdere verloop.

ALT130_2 | 12-05-22 | 13:50

Rechters lullen ook maar wat. Wilde ook even belangstelling.

gato | 12-05-22 | 13:53

Nee dit was directeur Jeugdzorg in het NRC

Zuster01 | 12-05-22 | 14:51

De EU had toch altijd zo'n grote broek aan over democratische waarden? Waar blijven ze nu dan? Tegen Polen en Hongarije een grote bek hebben omdat er een paar rechters verschoven worden, maar als er overduidelijk sprake is van kneveling, discriminatie en staatsterreur blijven ze stil.

Frau Merkel | 12-05-22 | 13:24 | 4

@Bamako | 12-05-22 | 14:02: Wij zijn dan ook maar plebs en daar is het kabinet heel duidelijk over: Sterf burger, sterf en tot die tijd betalen.

4HoogAantWater | 12-05-22 | 15:09
▼ 1 antwoord verborgen

"[Jeugdrechter] Tempel benadrukt dat het niet aan de kwaliteit ligt van mensen die werkzaam zijn in de jeugdhulpverlening. Het komt vooral door personeelstekort."

Hoe komt het toch dat er werkelijk óveral personeelstekort is?!

Pontius Vulgaris | 12-05-22 | 13:16 | 4

@Rutan | 12-05-22 | 13:20: management verdient helemaal niks in de zorg. Je verdient elders makkelijk het dubbele met dezelfde verantwoordelijkheid. Daarom is er een tekort aan kwaliteit en aan mensen. Zelfs de topbestuurders verdienen een schijntje.

TheManiac | 12-05-22 | 13:28

Het is een goede vraag, waarom is er plotseling overal personeelstekort, van het onderwijs en de horeca tot Schiphol en de NS?

Ik heb er ook niet precies het antwoord hoor, maar hier enkele gokken:

1.) De jaren van economische stimulans (extreem lage rente, geld bijdrukken) hebben geleid tot een kunstmatig opgeblazen economie, waarin veel vraag is naar arbeid.
2.) De Covid-pandemie heeft geleid tot schokken aan zowel de vraag- als aanbodzijde van arbeid. Het kost tijd om door deze schokken heen te werken.
3.) De vergrijzing begint toe te slaan.
4.) De subsidies voor werkgevers tijdens Covid hebben veel bedrijven die normaal gespoken zouden zijn omgevallen overeind gehouden, hierdoor is de vraag naar arbeid relatief hoog gebleven.

Ik heb geen idee of mijn punten hierboven een antwoord zijn, en als ze dat zijn, hoe groot een deel van het totale antwoord ze vormen.

Ik hoor het graag als andere mensen hier meer inzicht in hebben (echt inzicht, niet zomaar wat schreeuwen graag).

HarmenB | 12-05-22 | 15:16

Omdat het zo slecht is gesteld met de staat van de mensheid dat er 2 mensen nodig zijn voor het uitvoeren van 1 fte.

Neuth | 12-05-22 | 15:23
▼ 1 antwoord verborgen

Tjongejonge deze enorm lauwe drol van het CDA, wat een vleesgeworden ambtelijke molen. 'De rotonde aanpakken', 'traject uittekenen'. Ga eens wat DOEN!

RogerDodger | 12-05-22 | 13:12 | 3

Doen? Welnee, laat Jeugdzorg zelf lekker tegen een toeslagouder met rechtszaken dreigen, wachten we in Den Haag wel af wanneer die mensen zo murw zijn dat ze niets meer laten horen. En dan nog: de meerderheid van Nederland stemt op dit soort partijen omdat ze het allemaal prima vinden waarover het vorige kabinet nog moest aftreden. Dus lekker afwachten, waait wel over, meer dan de helft van Nederland heeft werkelijk totale schijt aan die kindertoeslagenouders. Behalve met een camera voor hun neus voor de vorm dan hé!

Jan, Leiden | 12-05-22 | 13:19

Het probleem is dat men geen idee heeft hoe dit op te lossen. Dat zie je in het bedrijfsleven ook. Complexe problemen worden aangepakt met een plan. En men vergadery vervolgens uren hoe dat plan eruit moet zien... maar niemand die in termen van oplossingen praat. Kan praten..... daarom is de wered zo shit vandaag de dag...

Als_je_me_nou | 12-05-22 | 13:33

@Als_je_me_nou | 12-05-22 | 13:33:
Er is een praatclubje die wel een plan heeft hoe het allemaal beter moet worden opgebouwd. En het lijkt er op dat het bestaande eerst helemaal gesloopt moet worden. Maar wat weet ik er ook van...

Rest In Privacy | 12-05-22 | 13:38

Hoeveel kinderen gaan er uit huis geplaatst worden nu velen de energierekening niet meer kunnen betalen en of die hun kinderen geen eten meer kunnen geven vanwege de inflatie en of aanvoerproblemen (door de covid-lockdowns)?

Rest In Privacy | 12-05-22 | 13:02 | 3

Met hoe de Jeugdzorg tot nog toe heeft gefunctioneerd hierin vrees ik het ergste. De kinderen lopen dan blijkbaar risico gewoon te worden ontvreemd. Want vertrouw niet zomaar dat er ook maar iets van instelling is veranderd bij deze organisatie.

Jan, Leiden | 12-05-22 | 13:08

@Jan, Leiden | 12-05-22 | 13:08: Precies, Jeugdzorg moet eruit en nieuwe personen of gewoon ophoepelen met die zooi.
Hoor nu steeds weer hetzelfde, Weg met die rechtszaken en Jeugdzorg en kinderen naar vader of moeder.
Dit heb ik al jaren gehoord, komen zo geen stap verder.

gato | 12-05-22 | 13:17

Preceis wat je zou verwachten van een gemiddelde communistische dictatuur. Hier met die kinderen, dat opvoeden is niet aan paupers besteed, daar krijg je alleen maar rechtspopulisten van enzo en dat moeten we niet willen.

elfenstein | 12-05-22 | 13:18

Er gaan miljarden naar de overheid zelf, niet om het probleem van onterechte uithuisplaatsingen te bestrijden, maar juist blijkbaar om ouders nog meer tegen te werken en vanuit jeugdzorg met rechtszaken te dreigen zag ik vandaag bij ON? Van alle kanten schijnt er met rechtszaken te worden gedreigd.

Het kan nooit zo zijn dat ál die ruim 1600 kinderen vanwege áltijd ook andere redenen dan de oorzakelijke oorsprong met gevolgen, namelijk die terugvraag van die kindertoeslagen, uit huis zijn geplaatst, dit is uiteraard klinkklare onzin.

Rutte verandert hier dus helemaal niets aan deze kwestie waarbij het vorige kabinet notabene moest aftreden... Ergo: de slachtoffers van die kindertoeslagenaffaire wordt het alleen nog maar moeilijker gemaakt en meer tegengewerkt.
In deze kwestie zijn in feite gewoon flinke aantallen kinderen bij (van die 1600 kinderen) die eigenlijk binnen onze maatschappij zijn, let wel, in feite domweg zijn ontvoerd onder het mom van noodzakelijke uithuisplaatsing.. . En Nederland, het overgrote deel kijkt weg en laat dit kabinet gewoon hun gang gaan doordat ze ervoor zorgden dat ze gewoon verder konden. Met een mistgordijn van "nieuw elan".
Het is een zeer pikzwarte bladzijde uit de geschiedenis en ik reken bij geen herstel dit Mark Rutte persoonlijk aan. Vind dit net zo'n schandaal als het onterecht steriliseren van vrouwen in Scandinavië, hoop dat dit ook als dusdanig bekend wordt in onze geschiedenis.

Jan, Leiden | 12-05-22 | 13:00

"Het gezin is/als de hoeksteen van de samenleving."

Rest In Privacy | 12-05-22 | 12:57

Lekker makkelijk: 'breng ze thuis!'
Welk thuis in veel gevallen? Sommige ouders zijn gescheiden, hebben nieuwe relaties en (bonus-)kinderen en/of wonen ergens anders (in enkele gevallen buitenland) of zijn zelfs dakloos.
Kinderen wonen soms al jaren in een andere plaats, hebben hun vriendjes (m/v/x), nieuwe familie, school, stabiele omgeving etc.
En dan terugplaatsen bij biologische ouder(s)? Terwijl die soms tot over hun oren in de penarie zitten (al dan niet door het ongekende onrecht). Terwijl die hun kinderen soms helemaal geen veilige omgeving kunnen bieden, of de ruimte in huis niet hebben.
Geef de kinderen zelf tenminste een stem hierin.

guldenmiddenweg | 12-05-22 | 12:56 | 4

@Drek van Dilderen | 12-05-22 | 13:32:
Kijk, u begrijpt het!

elfenstein | 12-05-22 | 13:33

@Drek van Dilderen | 12-05-22 | 13:32: Het is niet zwart-wit, maar ook niet wit-zwart.

guldenmiddenweg | 12-05-22 | 14:11

@elfenstein | 12-05-22 | 13:33: Eens.
Kinderen worden niet uit huis geplaatst alleen omdat ouders ouders arm zijn geworden. Daar zit nog een stuk tussen van slechte opvoedkundige keuzes maken.
Ongeacht de oorzaak daarvan, die dramatisch of onterecht kan zijn..

hotmint | 12-05-22 | 21:12
▼ 1 antwoord verborgen

Nou Azarkan, als het puntje bij het paaltje komt kunnen schulden weldegelijk een reden zijn om kinderen uit huis te plaatsen. Vooral als schulden leiden tot spanningen tussen ouders en de boel ontploft. En kinderen symptomen gaan vertonen van dat thuis alles kut is. Maar goed. Als ouders financieel in de shit zitten kan je soms maar beter een keer die schulden van 20k voor hen aflossen dan de veel duurdere instanties op gezinnen afsturen en met kinderen gaan klooien. Dat is per salso veel duurder. Maar ja, dat geeft weer een vrijbrief voor schulden maken.

Leptob | 12-05-22 | 12:55

Laat die kinderen, die zijn verloren. Kunnen we het niet hebben over de arme drommels in Ter Apel.

Iedere dag, ieder uur!

zokanhetookja | 12-05-22 | 12:51 | 2

Ja, weg met ons!

Rest In Privacy | 12-05-22 | 12:55

Cynisme 3.0

likdoorn | 12-05-22 | 12:58

Tot 2006 was er m.i. een prima werkende 1/3 regel voor de kinderopvang. De ouders(s), de werkgever en de staat betaalde alle drie 1/3 van de kosten. Want iedereen profiteerde van de werkende ouders. De werkgever verrekende dit rechtstreeks met de belasting. Tot de ''terugtredende'' en ''participatie'' eisende overheid zich met deze bedrijfstak ging bemoeien en reguleren.

Piet Karbiet | 12-05-22 | 12:47 | 7

@Pontius Vulgaris | 12-05-22 | 13:27: Schei eens uit? Een supermarkt is ook een 'collectieve voorziening'. Toch verwacht ik niet dat de overheid mijn inkopen betaalt. Waarom zou je dat bij iets als kinderopvang dan wel doen?

Mbovenka | 12-05-22 | 14:10

@Mbovenka | 12-05-22 | 14:10: Omdat kinderopvang er voor zorgt dat vrouwen en mannen kunnen werken zodat ze iets bij die supermarkt kunnen kopen. Nu verdienen klaarblijkelijk mannen en vrouwen niet genoeg om die kinderopvang te kunnen betalen dus daarom toeslagen. Uiteindelijk zijn de toeslagen duurder dan het gewoon een nutsvoorziening te laten zijn zoals in veel landen.

Zapata10 | 12-05-22 | 14:27

@Mbovenka | 12-05-22 | 14:10:
Die vergelijking is zó scheef dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. En de overheid betaalt al een deel van je voedsel in de vorm van subsidies aan boeren, dus dat argument gaat al niet op.

Kinderopvang bekostigen vanuit het collectief heeft allerlei maatschappelijke voordelen die je niet krijgt door boodschappen te collectiviseren.

Pontius Vulgaris | 12-05-22 | 14:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat @roos en @HarmenB al zeggen als reactie op John McClane om 12:09

De toeslagenaffaire heeft ervoor gezorgd dat gezinnen ineens een rekening van x-duizend op de mat kregen en die, door moedwil van de belastingdienst, niet in termijnen konden betalen of via de schuldsanering. Daar ligt het grootste probleem.

JeugdZorg krijgt enkel een melding van gemeente of politie of andere overheidsinstantie dat "een kind mogelijk in gevaar is (geen veilig thuis)", vanwege het feit dat ouders het huis uit worden gezet en op straat komen te staan. Wat de achtergrond dan is, wordt niet vernoemd en heeft JZ ook geen inzage in. Eerst wordt geprobeerd te kijken, samen met de ouders, of het kind bij familie of vrienden geplaatst kan worden. Lukt dat niet, dan wordt een pleeggezin gezocht.

De richtlijn bij "plaatsing pleeggezin" is idd, zoals het eerdere GS artikel al aangaf, half jaar voor <5, 1 jaar voor 5 en ouder. Om ervoor te zorgen dat een kind toch terug naar de ouders kan, moet daar een plan van aanpak worden gemaakt en een coach op worden gezet. Probleem is, vanwege bezuinigingen door overheid, dat ook daar wachtlijsten zijn (voor het toegewezen krijgen van een coach). Het kan dus zijn dat er bijna een jaar nodig is om een coach te krijgen en dan zegt JZ weer "ja, kind zit al tijd x bij pleeggezin, terug bij ouders gaat nu niet meer".
Beste is tegelijkertijd plaatsing pleeggezin en toewijzing coach, maar dan zouden kinderen dus mogelijk een half jaar "op straat" moeten slapen samen met ouders.

Hetzelfde natuurlijk als er geweld is in een gezin, dan wil je ook niet dat die kinderen daar nog lang binnenzitten.

Het blijft sneu dat, vanwege overheidsfalen (strenge regelgeving)/belastingdienstcriminelen er dus gezinnen kapot zijn gemaakt, zonder dat daar echt aanleiding toe was. Was daar wel schuldhulpverlening en schuldsanering toegestaan, dan waren er een hoop minder kinderen uit huis geplaatst.

Tijd dus dat de verantwoordelijken bij de belastingdienst en een aantal overheidsambtenaren gewoon direct oneervol ontslag krijgen en voor het gerecht worden gesleept (Pikmeer arrest).

Rutan | 12-05-22 | 12:46 | 8

@Zapata10 | 12-05-22 | 13:02:
U hebt gelijk. Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat de overheidsadministratie gewoon klopt en daardoor zouden fraudeurs geen kans maken. Ook de administratie klopt echter niet. Tsja.. dan hebben fraudeurs vrij spel.

Amsterdamsko | 12-05-22 | 13:07

@Amsterdamsko | 12-05-22 | 13:07:
Niet alleen klopt de administratie niet; de processen zijn vaak niet op orde, de competentie van het personeel schiet tekort, en dan wordt er ook nog eens regelmatig gelogen / informatie achter gehouden al dan niet bij de rechter.

Niet alleen hebben fraudeurs zo vrij spel, onschuldige en goedwillende mensen worden nog wel eens kapot gemaakt.

Rest In Privacy | 12-05-22 | 13:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Maar er is ook goed nieuws voor heel veel mensen in ons land.
Dat is de betrokkenheid van onze Mark met Oekraïne hij gaat zelfs het parlement daar toespreken.
Laten we blij zijn met deze geweldenaar.
Sorry voor de toeslagen gezinnen waar kinderen uit huis geplaatst zijn.

likdoorn | 12-05-22 | 12:42

Eens kijken of D66 met concrete voorstellen kan komen.
Die opsomming van wat er mis is kennen we onderhand wel.

AdvocatusDiaboli | 12-05-22 | 12:41 | 1

In de politiek huivert men van een woord als 'concreet''. Dan wordt het wel errug lastig om onder iets uit te komen. De horror !

LucaBrasi | 12-05-22 | 12:55

Ongekend onrecht dat we zitten opgescheept met dezelfde prutsers die deze ellende hebben veroorzaakt en hebben laten dooretteren.

Piet Karbiet | 12-05-22 | 12:38 | 2

Er zou dan ook een stevig foei gesprek moeten worden gevoerd met de lapswanzen die hier hun stem op uitbrachten.

NiCeY | 12-05-22 | 12:45

@NiCeY | 12-05-22 | 12:45: Yep. En parlementariers alleen nog een onkostenvergoeding. Of dit eervolle werk voor een symbolisch bedrag. Zoals Trump deed. Kijken wie er dan nog in de politiek willen.

Piet Karbiet | 12-05-22 | 12:50

Gedachte experiment,

2.5 dag een mannelijke leraar gedurende de gehele basisschoolperiode.
2.5 dag een vrouwelijke leraar.
De Woensdagmiddag,het midden van de week wordt gebruikt als duo dag?

Papualist | 12-05-22 | 12:35 | 3

niet woke genoeg. waar is de persoon zonder baarmoeder.

nobodiesunmighty | 12-05-22 | 12:39

En dan hebben we ook nog die grijze groep van ouders die 'vrijwillig' hun kind hebben afgestaan. Dus zonder rechter, maar op een andere manier onder druk gezet.

AdvocatusDiaboli | 12-05-22 | 12:33

Zo te zien zitten er meer gedupeerden in de zaal dan bewindspersonen.

Cunts-en-kitsch | 12-05-22 | 12:33

Niet iedereen met een uit huis geplaatst kind is slachtoffer. In veel gevallen zijn ze hooguit ontvanger van gerechtvaardigde zorg door de overheid en in diverse gevallen regelrecht dader / veroorzaker.

_pacman_ | 12-05-22 | 12:32 | 3

Nee, dat klopt. Kinderen in deze toeslagenaffaire zijn ook uit huis geplaatst omdat de ouders b.v. wanhopig of zeer prikkelbaar waren door stress en geldzorgen.

ParadiseLost | 12-05-22 | 12:36

@ParadiseLost | 12-05-22 | 12:36: Juist, daarbij komt door geldgebrek al snel dat het kind niet goed meer gevoed wordt, geen goede kleding meer krijgt en noodzakelijke dingen mist voor scholing en ontwikkeling. Dat valt dan onder de noemer verwaarlozing en is een reden voor uithuisplaatsing.

Zapata10 | 12-05-22 | 12:49

Nadat het kabinet er over is gevallen is het tempo van uithuisplaatsen van kinderen opgevoerd. Van 1115 in 6 jaar tijd naar 560 in 1 jaar tijd (namelijk 2021). Hoe kan het kabinet daar vandaag niet opnieuw over vallen!?

ruud76 | 12-05-22 | 12:31 | 7

@4HoogAantWater | 12-05-22 | 13:38: Dat vinden ze zelf, en daar heeft u zich van laten overtuigen. Ik zit er een tikje genuanceerder in. Ja, er zijn slachtoffers. Maar er zijn zeker ook gerechtvaardigde cases en cases waar ouders regelrecht dader zijn en nu als slachtoffer worden gepositioneerd. Zoals altijd doet het versimpelen van complexe dossiers afbreuk aan de nuance en details.

_pacman_ | 12-05-22 | 14:24

@_pacman_ | 12-05-22 | 14:24: Je hebt helemaal gelijk, wel 4% heeft daadwerkelijk gefraudeerd. Dus om 4 fraudeurs aan te pakken worden 96 niet-fraudeurs onder de bus gegooid. Wat een gaaf land...

4HoogAantWater | 12-05-22 | 15:32

@4HoogAantWater | 12-05-22 | 15:32 ik heb het helemaal niet over de fraudeurs hoewel daar ook nog wel iets over op te merken is. Ik bedoel dat veel cases gewoon terechte uithuisplaatsingen zijn en in veel van die gevallen de ouders ernstig verwijtbaar zijn. Al die mensen worden nu op een grote hoop gegooid met enkele echte slachtoffers van een rotte belastingdienst.

_pacman_ | 12-05-22 | 16:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Om maar met Bertus Aafjes te spreken:

De vogel fluit de waarheid,
de mens kan naar de waarheid fluiten.

Zeer toepasselijk op de bestuurscultuur van Rutte cs.

Fedde71 | 12-05-22 | 12:24


Glas, plas, was. De verantwoordelijken krijgen een bonus en een lintje. Dit topic kan gesloten.

Rest In Privacy | 12-05-22 | 12:24 | 1

Yep, het kan Nederland niks schelen. Laatste opinie-peiling van Ipsos: VVD weer gewoon 34 zetels.

ParadiseLost | 12-05-22 | 12:39

Hoelaat is Rutte aan de beurt?

Leptob | 12-05-22 | 12:20 | 2

Na alle 20 andere partijen hun zegje gedaan hebben.

Cunts-en-kitsch | 12-05-22 | 12:29

Meestal is dat precies rond de tijd dat ik ontzettend moet schijten, heel opvallend wel.

elfenstein | 12-05-22 | 13:02

Dit is werkelijk een clusterfuck.
Hoorde vanochtend nog bij WNL een troela van NRC, een journaliste dus die geacht wordt een kritische houding te hebben, extra benadrukken dat er toch best wel andere oorzaken voor een uithuisplaatsing zijn, en dat we dus niet eenvoudigweg kunnen stellen dat het allemaal door het toeslagenschandaal komt dat al die kindertjes bij al die toeslagenouders zijn weggehaald.
Heeft ze formeel gezien gelijk in, maar we zijn hier niet bezig met een college wetenschapstheorie over oorzaak en gevolg. Uiteraard is er niet één oorzaak en dus ook niet één reden voor een uithuisplaatsing, maar de ene factor kan wat zwaarder wegen dan de ander, één factor kan ervoor zorgen dat andere factoren zwaarder gaan wegen, één factor kan, omdat het de laatste in de rij is, de druppel zijn die de emmer doet overlopen, en zo zijn er nog wat varianten te bedenken. Het is voldoende, ruim voldoende, om te constateren dat het toeslagenschandaal verweven is met die vele uithuisplaatsingen, en hoe dan precies het een met het ander samenhangt is, als je probleemoplossend denkt, niet het primaire probleem.
Het is treurig om nu zelfs journalisten tegen te komen die om welke reden dan ook menen het op te moeten gaan nemen voor de instanties die deze chaos bewerkstelligd hebben.

Schoorsteenveger | 12-05-22 | 12:20 | 18

@Montgomery Burns | 12-05-22 | 13:37:
De wereld is opgedeeld in tijdzones, de kans dat het op het moment van uw uitspraak ergens op de wereld precies vijf uur is, vooral als de tegel van 13:37 is, is nihil. Het zou er later kunnen zijn maar dan heeft Zapata het magische moment alweer gemist.
*hips*

elfenstein | 12-05-22 | 13:43
▼ 15 antwoorden verborgen

Staatsontvoeringen. Waar horen we dat vaker tegenwoordig en waar we dan heel erg verontwaardigd over zijn (hint, het zijn de Russen).
Dit kabinet waarvan de meeste inzitters ook in de vorigen zaten zijn staatscriminelen als zijnde eindverantwoordelijk voor dit beleid.

gemeentereiniging | 12-05-22 | 12:19

@Ronaldo. LOL @ Kafka, haha.

Ichneumonidae | 12-05-22 | 12:19

Als er over een probleem krampachtig wordt gedaan weet je wel,en verder wordt er geen 1 probleem opgelost door deze regeling.Al jaren niet meer.

van stampij | 12-05-22 | 12:17

Wat een kunstwerk weer van Cortés!

keestelpro | 12-05-22 | 12:13

De klok sloeg net dertien, dus precies op tijd op deze koude heldere dag in mei

Duwbak_Linda | 12-05-22 | 12:11

Mee eens Ronaldo, dit is een onacceptabel schandaal.

HarmenB | 12-05-22 | 12:11

Brabbelt iets met daar heb ik geen actieve herinnering aan en de onderste steen moet bovenkomen.

Schemerlamp | 12-05-22 | 12:09

Maar er móet toch iets aan de hand geweest zijn bij die gezinnen? Het gaat er bij mij niet in dat ze volledig willekeurig, of zelfs geselecteerd op buitenlandse achternaam, kinderen weg plukten uit gezinnen.

John McClane | 12-05-22 | 12:09 | 21

@Als_je_me_nou | 12-05-22 | 13:00:
Haha, de meeste mensen zijn niet geschikt als ouder.
Hoe hebben we het als soort ooit gered vraag je je dan af he?

elfenstein | 12-05-22 | 13:23

Het is voor mij geen nieuws of zelfs maar een verassing dat minima exact zo behandeld worden als dat er over hen gepraat en gedacht wordt. Als stront dus. En ''het slachtoffer heeft het gedaan'' is niet heel erg chique.

VBO_B_Niveau | 12-05-22 | 14:33
▼ 18 antwoorden verborgen

Als al die 37.500 kinderen dan terug gaan is de ellende in Ter Apel ook opgelost toch? Hebben we opeens opvangplekken over.

Lorejas | 12-05-22 | 12:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland