Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Nederland moet ook Oekraïense oorlogsmisdaden onderzoeken

Drie redenen waarom

Het werd deze week bekend dat het kabinet een 'forensisch opsporingsteam' naar Oekraïne stuurt, hoofdzakelijk bestaande uit personeel van de Koninklijke Marechaussee (KMAR). Oekraïne heeft het Internationaal Strafhof en de EU-lidstaten gevraagd om ondersteuning bij het opsporingsonderzoek met betrekking tot oorlogsmisdrijven gepleegd in Oekraïne. Het forensisch opsporingsteam gaat begin mei aan de slag. In principe gebeurt dat gedurende twee weken op diverse locaties in de omgeving van Kiev. 

Naast forensische opsporingsambtenaren bestaat het ongeveer 30-koppige team uit rechercheurs van de KMAR, opruimingsexperts van de Explosieven Opruimingsdienst, medisch personeel, een tolk en een team van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten. Aanleiding zijn natuurlijk de vreselijke beelden uit Bucha en Irpin, wandaden gepleegd door de Russen.

Waar echter met geen woord over wordt gerept in het communiqué van de Rijksoverheid vrijdag, zijn de mogelijke oorlogsmisdrijven gepleegd door de Oekraïense strijdkrachten. Daar zijn namelijk ook aanwijzingen voor. Mensenrechtenwaakhond Human Rights Watch riep in maart Oekraïne op te stoppen met het vernederen van Russische krijgsgevangenen, dat is volgens de organisatie in strijd met de Geneefse Conventies.

Later die maand verscheen een video van Oekraïense troepen die gevangengenomen Russische soldaten knieschoten gaven. VN-organisatie Human Rights Monitoring Mission in Ukraine (HRMMU) is ontstemd. Meest recent zijn de beelden van een gewonde Russische soldaat die wordt geëxecuteerd door Oekraïense troepen.

De stad Den Haag is de Wereldhoofdstad van Vrede en Recht, terecht daar het Internationaal Strafhof aldaar gevestigd is. Goed dat de Nederlandse overheid alles op alles zet Russische oorlogsmisdadigers ter verantwoording te roepen. Maar wees dan wel consequent. Want ook de mogelijke Oekraïense oorlogsmisdrijven - waar zoals hierboven beschreven serieuze aanwijzingen voor bestaan - dienen dan onderzocht te worden. Deze door het kabinet afgekondigde operatie heeft echter iets dubbels.

Het is nu alsof het Openbaar Ministerie wel een onderzoek gelast naar een mogelijke verkrachting door een TV-presentator en niet die door een voormalig politiek leider van D66.

Oh, wacht...

Reaguursels

Inloggen

De voorgeschiedenis van deze oorlog is full of shit. En zeker niet alleen van Russische zijde. De bataljons, vaak privélegertjes van oligarchen, blokkeerden voedseltransport naar de Donbas. Uithongeren. Amnesty Int noemde het war crimes; het westen had andere dingen aan z'n kop. Bij elkaar 12.000 slachtoffers sinds 2014. En nog steeds lijkt elke Oekraïner "tot de laatste druppel bloed" te willen knokken om alle Russen te verdrijven.

borderlijntje | 01-05-22 | 21:00

Volgende 100 stukjes hier over Bas?

9,158 war crime investigations opened against Russian occupiers.

mobile.twitter.com/KyivIndependent/st...

Nee hè?
Echt om te kotsen

Pea a Monte | 01-05-22 | 19:17

Wat een suf idee Bassie. Hoe zie je dat voor je? Wij daar ff lopen roeptoeteren dat het allemaal verschrikkelijk is wat er gebeurd maar of ze wel even op willen letten dat alles volgens de regeltjes gaat?

Zookrates | 01-05-22 | 19:14 | 1

Als je dat van de Russen zegt, moet je het ook van de Oekies zeggen, anders is je woord geen klap waard.

ReyNemaattori | 01-05-22 | 22:04

Ongelooflijk dit.
Oekraine wordt aangevallen door een horde barbaren die tot doel heeft ze totaal te vernietigen, die daar al lekker mee op weg is en talloze, echt talloze oorlogsmisdaden pleegt.
Maar meneer Paternotte hier moet toch even aanstuppen dat Oekrainers ook wel eens iets tegen de regels doen.
Nou gek hè?
Als je ooggetuige bent van de verwoestingen van je steden, je medeburgers slachtoffers ziet zijn van marteling, executies, verkrachting en deportaties moet je je maar een beetje in gaan houden van meneer Paternotte van. Lekker makkelijk lullen achter je toetsenbordje.
Pleur toch op man! Oekrainers hebben alle recht zich met alle middelen en op alle mogelijke manieren te verzetten tegen deze écht genadeloze horde.
Nee Oekrainers filmen krijgsgevangenen en er zijn een of 2 filmpjes te vinden van gewonde Russen die een genadeschot krijgen. Dat moet even in de spotlights van Basje.
Pleur toch op

Pea a Monte | 01-05-22 | 19:03 | 2

Dan snap je kennelijk niet de rol van een internationaal strafhof. Net als bij een gewone rechtbank is objectiviteit de belangrijkste vereiste. Je mag je van een Nederlandse rechter verdedigen tegen een agressieve inbreker. Maar je mag een inbreker niet gevangen nemen en daarna martelen en/of vermoorden. Een rechter hoort dat verschil te maken.

En vermoedelijk ken je de geschiedenis van Oekraïne en Rusland ook niet zo goed. Beide partijen hebben afgelopen eeuw meermaals grootschalige moordpartijen op elkaars burgers gepleegd, nog veel gruwelijker dan we nu gezien hebben. En er wonen miljoenen Russische burgers in Oekraïne. Als de roep om oorlogsmisdaden tegen Russen te legaliseren bonton wordt zijn er zat Oekraïense milities die dat gaan waarmaken als ze de kans krijgen. En waarschijnlijk komen andere minderheden zoals joden, Polen en zigeuners dan ook aan de beurt.

Juist daarom moet een strafhof neutraal zijn.
Duidelijk maken dat de regels voor alle partijen hetzelfde zijn.

Dandruff | 01-05-22 | 19:54

"Als je ooggetuige bent van de verwoestingen van je steden, je medeburgers slachtoffers ziet zijn van marteling, executies, verkrachting en deportaties"... ben je inderdaad geen haar beter als je dat zelf dan ook doet.

Emoties hebben of je door emoties laten leiden, zijn niet het zelfde. Dat laatste is al een aantal decennia meer de gang van zaken in de politiek met steeds desastreuzer gevolgen.

Juist strafhoven dienen door die emotie te prikken en de kale feiten te analyseren, in plaats van een spelletje tit-for-tat af te strepen en diegenen met de meeste oorlogsmisdaden heeft gepleegd als de verliezer bestempelen. Dat niet hoe het werkt.

ReyNemaattori | 01-05-22 | 22:10

twitter.com/EuromaidanPress/status/15...
Ook de Russen doden gevangen soldaten. Vaak ook nog vragen ze de familie eerst losgeld. Nemen we meteen even mee in deze zaak.

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 14:58 | 4

Is dat ook VOC-mentaliteit?

Frau Merkel | 01-05-22 | 17:36

Maar zijn er hier ook mensen die dat goedkeuren?
Nee. Vrijwel iedereen veroordeelt zowel de Russische inval als de Russische oorlogsmisdaden. Alleen misdaden tegen Russen worden door een paar mensen verdedigd.
Bovendien miste je het punt dat een strafhof onafhankelijk moet zijn. Nogal een verschil met anonieme reaguurders.

Dandruff | 01-05-22 | 17:54
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vraag me een beetje af onder welk mandaat dat onderzoek in de eerste plaats mogelij is. Aangezien voor zover ik weet ukraine nog steeds een soeverein land is en geen onderdeel van de EU mag nederland toch niet zomaar doodleuk een onderzoek in dat land starten en verwachten dat ze toegang krijgen op rapporten en gegevens van ukraine??

dumbfarmer | 01-05-22 | 14:57

Echt een klassiek kutstukje van Paternotte, een gigantisch open deur. Ik vind dat men het geweld van de Joodse opstandelingen tegen de nazi's in het ghetto van Warschau ook dringend moet onderzoeken. Want dat kon écht niet.

SpinozaKoerbagh | 01-05-22 | 14:51 | 2

Dat slaat echt als kut op Dirk.
Er zijn werelden van verschil tussen zelfverdediging en oorlogsmisdaden. Bovendien is de situatie hier en nu een hele andere als in Warschau destijds. Een open deur misschien, maar een strafhof hoort boven alle partijen te staan. Net als een gewone rechtbank. Als een inbreker jou aanvalt mag jij je verdedigen, maar je mag hem niet gevangen nemen en afmaken.

Dandruff | 01-05-22 | 17:59

Echt hè. Wat een dwaallicht

Pea a Monte | 01-05-22 | 19:05

Ze moeten gewoon alles onderzoeken en een rapport uitbrengen. Zo werkt dat.

Conclusies worden aan de hand van rapporten getrokken door een RECHTER.

Een onderzoeker mag niet op de stoel van de rechter gaan zitten.

Rest In Privacy | 01-05-22 | 14:19

Overigens, er wordt hier een typisch stropopje opgevoerd. Er is namelijk ook vanuit de Oekraïnse overheid gereageerd met de aankondiging van een onderzoek hiernaar.
srbin.info/en/svet/ukrajinci-pucaju-u...
Dus wat probeert Bassie hier nu te doen eigenijk? Of het de bediening de internationale gemeenschap een een douw te kunnen geven? Apart.

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 14:15 | 3

Oh, heb je spuit elf ook weer. In de knieën schieten is volgens jou hetzelfde als executeren ? Man, ga toch fietsen.

xkinkykongx | 01-05-22 | 14:50

Zoals u zegt. Echt een klassiek kutstukje van Paternotte, een gigantisch open deur. Ik vind dat men het geweld van de Joodse opstandelingen tegen de nazi's in het ghetto van Warschau ook dringend moet onderzoeken. Want dat kon écht niet.

SpinozaKoerbagh | 01-05-22 | 14:51

Net gedaan. Zou je ook moeten doen. Goed voor je humeur.

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 14:59

En als we dan toch bezig zijn, onderzoeken we ook nog even of het Nederlandse leger zich tussen 10 en 15 mei 1940 onplezierig of onbeleefd heeft gedragen tegen de Duitsers die onaangekondigd en met grof geweld ons land waren binnengevallen.

J.P.Drapeau | 01-05-22 | 13:52 | 2

Hannie Schaft schijnt ook zaken te hebben gedaan die nooit zijn beoordeeld door een rechter in Den Haag.

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 14:09

Helemaal mee eens.
Van beide zijden zijn er oorlogsmisdaden gepleegd en er zullen zolang deze oorlog duurt nog meer volgen.

jufrouw theelepeltje | 01-05-22 | 13:50

Bas, goed dat je een tegengeluid hebt geschreven want als de internationale gemeenschap wel de oorlogsmisdaden van het ene land veroordeeld, en die van een ander land (of beweging, of militia, of ...) onbestraft laat, dan wordt alleen maar een broeihaard voor alwéér een volgende oorlog gecreëerd.

Over oorlogsmisdaden door het regime van de Oekraïne en rechts-extremistsche milities die er sinds 2014 onderdeel van zijn geworden, is al veel geschreven.
In 2014-2015 concludeerde Amnesty international dat beide zijden van het conflict in de Donbass schuldig waren aan oorlogsmisdaden. Een artikel op hun site kopte toen "Ukraine: Abuses and war crimes by the Aidar Volunteer Battalion in the north Luhansk region".
De OCSE zag in 2015 al dat Kiev afspraken schond, bleek uit een artikel met de kop "Kiev in violation of heavy weaponry clause in E. Ukraine – OSCE"
Over "Ukranian war crimes" is al veel geschreven. Door sommige pro-Oekraiense en westerse media bronnen wordt dat weer betwist, maar waar het om gaat is dat een rechter een oordeel moet geven. Niet 'de media' of een toetsenbord activist of een politicus. Zo werkt de rechtstaat. Maar, helaas ... wat is er gebeurd?

Voordat de huidige oorlog begon waren er al zaken waarin Ukraine werd verdacht van oorlogsmisdaden en mensenrechten schendingen ingediend bij het Europees hof voor de rechten van de mens. O.a. over Odessa en Maidan.
Halverwege maart 2022 kwamen er sancties tegen Rusland, en heeft de EU Rusland uit de OSCE gegooid.
Het gevolg was ook dat alle rechtzaken tégen Oekraïne, in een keer allemaal geseponeerd werden.

Dus, het ECHR geeft sinds die datum wel gerechtigheid aan pro-oekraïners, maar niet aan nabestaanden en slachtoffers van oorlogsmisdaden die gepleegd zijn door strijdkrachten van de Oekraïense regering of daarmee verbonden milities? Dus; geen gerechtigheid voor mensen uit de Donbass?

Door al die zaken een dikke streep zetten was een verkeerde beslissing. En een waarschuwing van het ICJ, een internationale commissie van mensenrechten advocaten. Aan welke zijde het slachtoffer ook viel, slachtoffers van oorlogsmisdrijven moeten altijd toegang tot het recht kunnen hebben.

gaffelbaard | 01-05-22 | 13:33 | 5

@Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 13:48: ik las zojuist dat Rusland wel actief betrokken was en deelnam aan de minsk akkoorden 1 en 2. Maar misschien dat jij beste landgenoten mij kan vertellen waar andere info hierover te lezen is.

swapper | 01-05-22 | 14:21

Zoek het maar op. De poot staat er niet onder. Maar ze houden wel "toezicht" op de naleving. Alleen zijn geen zelf geobserveerde partij. Niet ik uitleggen wat daar niet aan klopt?

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 15:00

Er was duidelijk sprake van een mis gelopen relatie. Dat is zeker zo!

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 15:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoewel oorlog nooit het mooiste in de mens naar boven brengt bij de strijdende partijen, is het juist van belang om het niet nog erger te laten worden.
Momenteel gedraagt Poetin zich als een nazi en heeft zelfs een nieuw soort SS bataljon van islamitische strijders daarvoor aangesteld. Die hebben van huis uit geen enkele menswaardigheid meegekregen, dus past in Poetin straatje.
Maar door dit zelf juist niet te doen onderscheid je je van het wrede kwaad, wat je nu juist bestrijdt.
Poetin gaat nu zelfs zover dat alle oligarchen in het verwerpelijke buitenland massaal zelfmoord plegen. Inclusief alle gezinsleden over meedogenloos gesproken.
-
Om de nog enige normale omgangsvormen te borgen in een oorlog zou er een belangrijke rol moeten zijn voor de VN. Die is echter onzichtbaar, dat komt niet alleen door politieke kneuzen zoals Kaag die graag bij dat soort organisatie zitten. Maar China heeft hierin een sleutelrol, deze zitten nu geniepig de lachende derde te spelen. Door geen kleur te bekennen, laten ze het maar door gaan.
Denk daar maar eens over na bij de keuze van uw nieuwe elektrische auto van Chineese makelij om te deugen.

bananabanana | 01-05-22 | 13:20 | 4

Tijd dat ze de Russen uit de veiligheidsraad gooien. Ze hebben daar helemaal niets te zoeken. Dat weet iedereen.

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 13:49

@Alexander des Burgus | 01-05-22 | 13:30: Het is niet met de Amerikanen, het is de kant tegen een nazi Rusland. Zodra Poetin geisoleerder en geisoleerder komt te staan, zal hopelijk Rusland een nieuwe generatie politieke leiders krijgen. De gemiddelde Rus is daar volgens mij ook aan toe.
In Belarus blijft dat schoothondje ook met moeite aan de macht.

bananabanana | 01-05-22 | 13:51

@Alexander des Burgus | 01-05-22 | 13:30: de Amerikanen en de Russen erkennen beiden het Strafhof niet. De Amerikanen zijn zelfs bereid tot maatregelen tegen het Strafhof mocht een Amerikaan terecht staan.

swapper | 01-05-22 | 14:24
▼ 1 antwoord verborgen

De vraag is; aan wie worden de resultaten overhandigd? Als dat de Oekraïense overheid is, die het vervolgens weer doorstuurt naar het Internationale Strafhof, dan heeft het onderzoeken van Oekraïense oorlogsmisdaden geen enkele zin.

Glas-Plas-Was | 01-05-22 | 13:13

Onder het mom van 'een kritisch stukje schrijven' en 'vooral alle kanten van een zaak belichten' whataboutism bedrijven. Je moet het maar kunnen!

konjodebonjo | 01-05-22 | 13:06 | 2

Het is dan ook helder waar de echte sympathie ligt.

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 13:50

Daar heb je medici voor, die kunnen vaak een betere diagnose stellen dan de gemiddelde Tjetseense islamitische oorlogscrimineel.

bananabanana | 01-05-22 | 13:23

Noem me een hippie, maar waarom bestaat het woord 'oorlogsmisdaad'? Waarom is oorlog geen misdaad an sich?

Maar nee, een land binnenvallen mag. Mensen doodschieten mag, zolang het maar soldaten zijn en geen burgers. (Want soldaten zijn geen vader of zoon van iemand? Een beetje zoals: al het pils is bier, maar niet al het bier is pils.) Dat is allemaal oke, zolang het maar volgens de regeltjes gaat?

Timide_Aso | 01-05-22 | 12:39 | 4

Je hebt helemaal gelijk, maar zover is de mensheid helaas nog niet. Tot die tijd moeten we het doen met verdragen, mede door onszelf opgesteld, die onszelf beschermen máár ook anderen tegen ons. Dat die verdragen nu met voeten getreden mogen worden door ons welgezinde partijen volgens sommigen hier vind ik zorgelijk, terwijl ze hier dagelijks de mond vol hebben over mensenrechten.

Sinterbikske | 01-05-22 | 13:09

Klopt helemaal, wat onze wannabe Hilter doet is gewoon misdadig. Hij stuurt wat jongeren op pad, die helemaal geen idee hebben waarvoor ze daar eigenlijk vechten. Dit om zichzelf op te geilen aan de gedachte van een groot Rijk (waar kennen we dat van?) waar hij dan de bescheiden leider van is.
Ik meen dat veel Russen liever een andere levenstijl erop na zouden willen houden. Bewijs?
Neem al die oligarchen, die hebben genoeg geld en leven niet meer in het Rusland van Poetin.

bananabanana | 01-05-22 | 13:27

@Sinterbikske | 01-05-22 | 13:09: Misschien kan GeenStijl er even een polletje uit knallen, om te peilen wie voor is. De uitslag sturen we dan naar Den Haag en dan kan onze Leidster in Bange dagen, onze adelijke Ollongren, er misschien mee aan de slag. Mijn enige voorwaarde is wel dat het dan Het Verdrag van Timide_Aso genoemd wordt en dat ik de Nobelprijs voor de vrede krijg, incl. het daarbij behorende geld. Ook mijn schoorsteen moet roken immers.

Timide_Aso | 01-05-22 | 13:30
▼ 1 antwoord verborgen

In liefde en in oorlog is alles geoorloofd.
-
En voorzover het niet geoorloofd is, gebeurt het tóch. En reken maar, dat ook de Ukraïners niet uitsluitend onschuldige koorknaapjes zijn - hun propaganda is alleen veel meer van deze tijd.

bisbisbis | 01-05-22 | 12:38

Intussen werden Saddam en Kaddafi gewoon vermoord. So much voor het internationale strafhof en de Westerse integriteit.
De inval van de VS in Irak is trouwens een schoolvoorbeeld van een oorlogsmisdaad, bijzonder weinig verschillend van regulier nazisme. Maar goed, dan kijkt het Westen liever een andere kant op.
Wat wel fijn is dat het Westen in zowel Irak, Libië en Afghanistan een democratie heeft weten te vestigen - en dan nu die grote bek over Rusland, vind het werkelijk totaal van de zotte.

Ichneumonidae | 01-05-22 | 12:37 | 2

Als je het zo graag het Westen wilt noemen (was de VN) die hebben Saddam afgezet omdat er ook in Irak veel weerstand bestond tegen de man. Men dacht door het afzetten van Saddam er een stabiel en welvarend land zou ontstaan, met daarbij ook wat stabiliteit in de regio.
Dat werkt in de islamitische wereld echter niet, die hebben meer een sterke leider nodig (vaak een dictator).

bananabanana | 01-05-22 | 13:30

@bananabanana | 01-05-22 | 13:30: Komt omdat de islam zowel een religie als een politiek systeem is, democratie heeft de islam niets mee op en de meeste moslims dus ook niet. Dat maakt ook waarom de islam niet in onze westerse samenleving thuishoort.

Sinterbikske | 01-05-22 | 14:07

Nederland is betrokken bij deze oorlog en moet het onderzoek overlaten aan een neutrale, onafhankelijke partij.

pjotr nicknaamtov | 01-05-22 | 12:33

vergeet het gebruik van landmijnen niet door Oekraïne, waar internationaal, via de EU maar ook Nederland zelf verklaringen zijn odnertekend om dit tegen te gaan en hier tegen te zijn. Hoe hypocriet het westen weer is in het geval van Oekraine. Zij zijn goed, Ruski slecht.

salonsocialist | 01-05-22 | 12:31 | 4

Dat hangt er van af of de Oekraine tot de landen behoort die het verdrag van Ottawa heeft ondertekend.

me163komet | 01-05-22 | 12:47

@W_F | 01-05-22 | 12:41:
Die heeft de USA al veel langer, en ook in de anti personeelsuitvoering. Bij de laatste is het de truc dat je hem van een afstand kunt bedienen, dan is het ion principe geen mijn meer omdat hij niet 'indiscriminate' af gaat.

me163komet | 01-05-22 | 12:49

Ze gebruiken allebei landmijnen. Zolang ze allebei hier gebruik van maken, verwacht ik niet dat Oekraïne hier zomaar mee stopt.

Alexander des Burgus | 01-05-22 | 13:33
▼ 1 antwoord verborgen

Nou, 'TV-presentator'... Wilfred WC was de presentator, Johan Sterkte en Rene van der Lijp de 'analisten' (*proest*)

Zenzeo | 01-05-22 | 12:31
-weggejorist-
jitro | 01-05-22 | 12:28 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Degene die als moreel rechtvaardig wordt gezien heeft het minst te vrezen. Overigens hebben we het bij de Oekraine -tot nu toe- over geisoleerde incidenten, bij de Russen over van overheidswege goedgekeurd beleid.
En ik kan mij goed voorstellen dat een Oekrainer die huis, haard en familieleden is kwijtgeraakt aan de brute russische agressie weinig behoefte heeft een gevangengenomen rus netjes af te voeren naar een krijgsgevangenkamp terwijl het probleem in een oogwenk is opgelost. Oorlog maakt mensen hard, dat begrijpen de ambtenaartjes van het strafhof die veilig achter hun Haagse bureautjes zitten blijkbaar niet helemaal.

me163komet | 01-05-22 | 12:25 | 2

Die eerste zin is nog een dingetje; kijk naar Israël, die als een olifant in een porceleinkast wordt gezien terwijl ze uiterst precies te werk gaan. In schril tegenstelling tot de andere partij, die steevast elke dag een paar joodse vaasjes op de grond flikkert.

Sneerpoets | 01-05-22 | 13:08

Er wordt ook niet gerept over de mogelijke oorlogsmisdaden van de Russische strijdkrachten, er staat "Zij gaan bewijs verzamelen dat bruikbaar is voor onderzoek naar oorlogsmisdaden en in strafrechtelijke procedures."

Beetje fophef, maar het is zondag.

PaardenliefhebberVet | 01-05-22 | 12:24 | 4

@Sneerpoets | 01-05-22 | 13:12:
Wat heeft dat te maken met de, verkeerde in mijn ogen, indruk die is gewekt dat het alleen Russische oorlogsmisdaden betreft?

Voor de rest is het hetzelfde als met 'normale' criminaliteit: soms pak je ze wel, soms niet, soms even wachten zoals met Karadžić bijv..

PaardenliefhebberVet | 01-05-22 | 13:58

@PaardenliefhebberVet | 01-05-22 | 13:58: Putin kan dan verantwoordelijk zijn maar wat heeft Olga daar aan? Die zou liever zelf haar verkrachter (die ene soldaat die daarvoor geen opdracht van Putin heeft gekregen) de nek doorsnijden. Er zijn inmiddels duizenden oorlogsmisdaden gepleegd door Putin's voetvolk, die komen er allen mee weg.

Sneerpoets | 01-05-22 | 16:35
▼ 1 antwoord verborgen

Opmerkelijk is dat degenen met het hoogste woord over verdragen en 70 jaar vrede aan de EU wijten nu ineens niets ophebben met een verdrag zoals de Geneevse conventie als het hen even niet uitkomt.

Sinterbikske | 01-05-22 | 12:19 | 2

Wie dan? Ik denk dat de meesten wel blij zijn dat er iets is als de Geneefse conventie. Dat die niet altijd wordt nageleefd is vreselijk en tegelijkertijd te begrijpen. Maar wij hebben makkelijk praten vanachter het toetsenbord. Dit heeft weinig met dr EU te maken overigens, dat niet alleen maar goed of alleen maar kut is.

StiekemeBunzing | 01-05-22 | 12:25

Helaas is ook dat van alle tijden. Stel dat de wetgeving zou bestaan die aangeeft dat je mensen niet te goed moet behandelen tijdens een oorlog als ze gevangen gezet zijn, of: indien je anderen niet dood met een kogel je mag gevangengenomen worden door de tegenpartij, in een oorlog. Is absurd. Menselijk gedrag mag blijkbaar niet al te vernietigend zijn voor de andere. Het zit in het DNA. En als dat dan niet uitkomt? Nemen we maar even voor lief. We zien later wel wat er gebeurd.
Ik vermoed ook dat het komt omdat de oorlogsgeneratie er bijna niet meer is. De navolgende generatie te EU, die nu aan de macht is/moet zorgen voor diens mensen, binnen eigen (smal) ervaringsperspectief (opgevoed in 'vredestijd').
laten we hopen dat het enigermate beteugelend werkt, de conventie.

nobodiesunmighty | 01-05-22 | 12:30

Wie gaat die Russen (of Oekraïners) naar Den Haag brengen? Het leger van Luxemburg?
Allemaal zo kansloos. Nette oorlogen bestaan nu eenmaal niet, mss beetje wennen voor sommige reaguurders. Vraag maar aan bomber Harris.

Ichneumonidae | 01-05-22 | 12:13 | 7

@Diederik_Ezel | 01-05-22 | 12:22:
Mladic en Karadic verloren hun macht, waren gezochte personen in een klein, volledig omringd en militair vrij machteloos land. Misschien is het je wel eens opgevallen; het strafhof vervolgt alleen de misdadigers van afrikaanse landen en kleine landen die men kan hebben, niet van de grote landen, daar hebben ze de macht niet voor.

me163komet | 01-05-22 | 12:29

@BobDobalina | 01-05-22 | 12:19: Waarom? Heeft hij Europa nodig? India en China zijn bevriende staten, althans geven erg weinig om die oorlog. De rest van de wereld ook nauwelijks.
Sta je dan met 15% van de wereldpopulatie (het Westen). Alsof Poetin dat interesseert.
In dat opzicht illustreert deze oorlog wel de machteloosheid van het Westen, afhankelijk als het is van Rusland.

Ichneumonidae | 01-05-22 | 12:31

Dat zullen de amerikanen niet zijn. Want die erkennen het internationaal gerechtshof niet. Die dreigen zelfs met sancties tegen de medewerkers van het gerechtshof indien er een onderzoek is naar oorlogsmisdaden gepleegd door Amerikanen. Dus Biden en/of Putin zal je daar nooit zien.

swapper | 01-05-22 | 13:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Vreemd topic, volgens Bas gaat het onderzoeksteam alleen Rusissche misdaden onderzoeken? Er staat nergens in het communiqué dat misdrijven of daders al vaststaan. Dat is zeg maar the whole point van het onderzoek doen.

Diederik_Ezel | 01-05-22 | 12:13 | 1

Ukraine heeft een officieel verzoek ingediend, er wordt niet vanuit bijv. de UN een alg. breed onderzoek te doen naar mensenrechtenschendingen/vaststellen van oorlogdaden.

Ga er maar van uit dat de buitenlandse teams niet op eigen houtje hun bevindingen gaan doen waar ze maar willen. Die zullen in specifieke/aangewezen gebieden te werk gaan.

litebyte | 01-05-22 | 12:21

Volgens mij is de Geneefse Conventie alleen van toepassing bij een oorlog, niet bij een speciale militaire operatie. Je gevangen laten nemen door de vijand is per definitie vernederend.

W_F | 01-05-22 | 12:12 | 2

Eerder een Tevergeefse Conventie dus..

Meneertjehetheertje | 01-05-22 | 12:14

Beetje naief stukje. Wie fairplay verwacht moet naar drie banden biljarten kijken.
Als van een soldaat de moeder vader en familie vermoord zijn door de Russen kan je onmogelijk verwachten dat er keurig volgens de regeltjes gehandeld wordt.
Alle opgekropte woede en haat komen naar buiten als er een Russische vijand in het vizier is en er wraak genomen kan worden. Men strijd dan niet tegen mensen, maar tegen de duivel zelf. Oorlog ontmenselijkt. Het zijn de Russen die deze smerige oorlog begonnen zijn dus daar ligt duidelijk de prioriteit.

dijkbewaker | 01-05-22 | 12:04 | 2

Exact.

Von Knarrenstein | 01-05-22 | 12:12

Wraak is zoet als je verbitterd bent, met zout in je wonden.

Timide_Aso | 01-05-22 | 12:48

Als wij de Oekraïners steunen met vele miljarden aan militaire goederen, dan mogen we best van hen verlangen dat ze zich bij het gebruik daarvan aan de "regels" houden die op oorlogvoering van toepassing zijn.
Dat de Russen zich niet aan die regels houden doet daar niets aan af.

Leon Tosti | 01-05-22 | 12:02 | 4

We steunen de russen toch ook, met miljarden aan olie en gas.

Happy People | 01-05-22 | 12:33

Oorlog en regels, dat kan dat dit samen gaat is ongeveer nul.

donkieshot | 01-05-22 | 12:55

@Happy People | 01-05-22 | 12:33: Nee dat doen wij niet. Wij willen onze economie draaiend houden en warm zitten. Gezond eigenbelang dus.

ChalinaRosa | 01-05-22 | 14:12
▼ 1 antwoord verborgen

Weinig kans... Gedurende de 8 jaar oorlog in de Donbass schreven OVSE en Human Rights Watch jaarlijks rapporten over schendingen van mensenrechten en het oorlogsrecht, door zowel de boevenrepubliekjes van Loehansk en Donetsk, als de extreemrechtse milities die voor Kiev vechten.

Het Westen heeft de Oekraiense regering nooit op ernstig het gedrag van die milities - Azov, Aidar, S14, Kraken - aangesproken.

In de Amerikaanse senaat is discussie geweest over het aanduiden van die groeperingen als terroristische organisaties. Maar dat sneuvelde omdat het zo moeilijker zou zijn geld aan Kiev te geven, want die financieren en bewapenen die eenheden. Later is gekeken of de VS misschien geen militaire trainingen aan deze eenheden meer zou moeten aanbieden. Ook dat idee sneuvelde omdat deze eenheden volgens het Pentagon de bulk van het werk in de Donbass-oorlog voor hun rekening namen.

De meeste oorlogsmisdaden worden ongetwijfeld door het gefrustreerde invasieleger begaan, maar vanuit de Donbass-oorlog en de beelden die Bas benoemd kunnen we veilig veronderstellen dat ook aan Oekraiense zijde wel wat bestraft zou moeten worden. Binnen een oorlog geldt het oorlogsrecht voor beide zijden, niet alleen voor diegene die de oorlog is begonnen.

drs. Levi Samsonov | 01-05-22 | 11:59 | 2

Nou kom maar door met de lijst misdaden begaan door Oekraïne, qua Donbass. Ik ben benieuwd waarmee je op de proppen komt. Met dat gekruisigde jongetje?

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 13:54
-weggejorist-
A.I. van Dee | 01-05-22 | 16:53
-weggejorist-
Mijn GS nick magnie | 01-05-22 | 11:55 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat er aan beide kanten wreedheden zijn begaan betwijfel ik niet, maar eerlijk is eerlijk: de Russen zijn begonnen. Oorlog is een smerige aangelegenheid, altijd. Alle energie zou nu dus moeten gaan zitten in vredesonderhandelingen. De rest is water onder de brug, waarvan er meer zal stromen naarmate dit conflict langer aanhoudt.

MickeyGouda | 01-05-22 | 11:54 | 3

Dat dus!

ChalinaRosa | 01-05-22 | 12:00

Het is maar net hoe ver je terug gaat en wat je meeneemt om de vraag te beantwoorden wie er begonnen is. Deze oorlog loopt al veel langer.

Frau Merkel | 01-05-22 | 17:40

@Frau Merkel | 01-05-22 | 17:40:
Ik laat me graag wijzer maken!

MickeyGouda | 01-05-22 | 18:06

Het Internationaal Strafhof is ingesteld om te oordelen over misdrijven wanneer natiestaten in gebreke blijven.

De Oekraïne heeft al meermaals er blijk van gegeven haar plicht te doen ten aanzien van de eigen mensen.

Dunkt mij, beste Bas, dat die mensen van de KMar er wel taak hebben vanwege "die andere partij", die dat nalaat. Ik zeg: MH17.

Heurtebise | 01-05-22 | 11:51 | 1

"meermaals er blijk van gegeven haar plicht te doen' -- Nope. Beweren dat men "zelf onderzoek" gaat instellen. Tijdens een oorlog met alle hevige politieke belangen. Nodig dan daarvoor ook internationale mensen uit... (... wind en tuimelend onkruid)

GeenAccount | 01-05-22 | 12:02

Ik mag dat mannetje niet. Met z'n kinderachtige hoodies. En die drammerige emotionele chantage de hele tijd. Dag in, dag uit aansturen op een wereldoorlog. De zigeunerjongen met traan.... # duikt onder tafel# ....

Wiebenick | 01-05-22 | 11:48 | 6

Ik ook niet. Je bent echt niet de enige. Kom maar weer tevoorschijn haha.

ChalinaRosa | 01-05-22 | 11:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar dan ga je dus onderzoek doen naar een oorlog waarin jezelf materialen aan een partij hebt geboden en ben je medeplichtig indirect maar werk dus aan een zaak tegen jezelf.

overVecht | 01-05-22 | 11:48 | 2

Nee

Wiezewalakristalix | 01-05-22 | 12:04

Plus dat de Russians dan gaan zeggen dat het geen onafhankelijk onderzoek is want MH17 emoties.

Meneertjehetheertje | 01-05-22 | 12:12

Nederland voldoet hier gewoon aan een hulpverzoek van een ander land. Het staat Poetin vrij om ook de hulp van Nederland in te roepen om onderzoek te doen naar oorlogsmisdaden van Oekraïne. Niks dubbels aan, dus.

Komjehiervaker | 01-05-22 | 11:48 | 3

Exact, net als een kleine 200 uit andere landen.

litebyte | 01-05-22 | 11:55

Maar ja, dan moet je het Internationaal Strafhof erkennen en een beetje supermacht doet dat natuurlijk niet.

Alexander des Burgus | 01-05-22 | 13:38

Altijd hetzelfde in die oorlogen.
Moet je eens zien wat die nare inwoners van Stalingrad indertijd met die arme Duitse soldaten gedaan hebben!

Kapitein Sjaak Mus | 01-05-22 | 11:47

'Meest recent zijn de beelden van een gewonde Russische soldaat die wordt geëxecuteerd door Oekraïense troepen.'
Weet je Bassie, dit is wat je doet met gewonden Russische soldaten.
Granaat erop.
www.youtube.com/watch?v=CUSxkpd-k9s

leo de pejo | 01-05-22 | 11:46 | 1

Ik zie vooral een land dat bezet wordt door 'Orcs' die in hun weg alles verkrachten (van kinderen van 4 tot oma's van in de 60) of vermoorden. Daarnaast jatten ze alles mee (tot gebruikt ondergoed aan toe) en vernietigen ze alles.

litebyte | 01-05-22 | 11:59

Geen kwaad met kwaad vergelden is het toch? Maar ja, dat staat in de bijbel. En van de bijbel houden de meeste reaguurders niet.

Leptob | 01-05-22 | 11:44 | 7

Amen: "Let love be genuine. Abhor what is evil, hold fast to what is good."

keistad | 01-05-22 | 12:28

@alexanderpechtold | 01-05-22 | 12:13:
Zeker gelezen, vooral dat eerste deel is reuze spannend.
In deel twee staat hier en daar iets dat goed voor een mens is, maar het zijn vaak open deuren (wees eens aardig voor elkaar, voor de verandering). Er staan ook wat moeizame brieven in van lui die precies weten hoe een ander moet leven.
Over het algemeen een boek waaruit een ieder zijn eigen kersen kan plukken, en die kan aanprijzen als de beste.

Kapitein Sjaak Mus | 01-05-22 | 12:28

@Kapitein Sjaak Mus | 01-05-22 | 12:28: "Er staan ook wat moeizame brieven in van lui die precies weten hoe een ander moet leven" Dat doet de regering tegenwoordig ook. minder vlees, minder douchen, half gedwongen vaccineren, geen plastic, geen nieuwe huizen want CO2. Als ik moet kiezen doe me dan maar de regels uit de Bijbel.

keistad | 01-05-22 | 12:37
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
IsHam | 01-05-22 | 11:44 | 1

KMAR naar Oekraïne sturen terwijl de oorlog nog gaande is?

En hoe denk je dat Rusland daar over denkt?

Wijze uit het Oosten | 01-05-22 | 11:44

Citaat: "en een team van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten"

Die BSB, dat is gewapend defensiepersoneel. Het gevaar van Mission Creep ligt op de loer als Nederland gewapend militair personeel naar Oekraine stuurt. Omdat het niet denkbeeldig is dat Nederlands defensiepersoneel dan in een rechtstreeks conflict raakt met Russische troepen.

theo-is-dood | 01-05-22 | 11:44 | 3

Niets maar dan ook niets van Sebrenica geleerd. Daar gaan we weer.

Lukiluuk | 01-05-22 | 12:13

Of je onderzoekt alle oorlogsmisdaden, of je onderzoekt niks.
Het argument van sommigen hier dat "de goeden" altijd het recht hebben om oorlogsmisdaden te plegen vind ik niet zo sterk. Daarmee laat je als strafhof zien dat je niet tegen oorlogsmisdaden bent, maar alleen tegen bepaalde landen en volken. En dat is precies de reden dat dit soort clubjes gewantrouwd worden.

Dat Poetin de oorlog begonnen is staat daar los van. En als Rusland de meeste oorlogsmisdaden pleegt zal dat ook in de uitspraken te zien zijn.

Dandruff | 01-05-22 | 11:44 | 5

Als er daadwerkelijk capaciteit is om iedere oorlogsmisdaad te vervolgen zou dat een mooi streven zijn. Ik denk dat het ICC met name in actie komt bij genocide en andere misdrijven tegen burgers. Er is dan ook geen enkele reden Oekraine te gaan onderzoeken. Dit is geen joegoslavie, waarbij er over en weer burgers worden vermoord. En ook daar heeft de veroordeling van niet-Serven niet tot een bredere acceptatie van het Hof door de Serven geleid. Sommige volken zullen zichzelf altijd als slachtoffer zien en aan ons de taak daar weinig van aan te trekken en scherpe grenzen te blijven trekken.

BobDobalina | 01-05-22 | 12:16

Had Rusland nou maar het Internationaal Strafhof erkend. Dan kunnen zij een verzoek bij hen indienen naar de oorlogsmisdaden van Oekraïners. Nu moeten ze dus op zoek naar bondgenoten die het voor hen doen. En dat zijn niet zoveel landen. Binnen de voormalige Sovjet-Unie die nog binnen de Russische invloedssfeer vallen is alleen Tajikistan die het Internationaal Strafhof erkent. En anders moeten ze naar die nieuwe Afrikaanse bondgenoten van ze in Afrika zoals Mali en de Centraal Afrikaanse Republiek met het verzoek of ze alsjeblieft melding willen doen.

Alexander des Burgus | 01-05-22 | 13:54

@Alexander des Burgus | 01-05-22 | 13:54: Rusland heeft in het verleden het internationaal strafhof erkend maar is er later weer uitgestapt.

A.I. van Dee | 01-05-22 | 16:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik hoorde laatst dat een Russisch gerechtshof van buitenlandse zaken onderzoek gaat doen naar de sexuele wantoestanden bij D66 in Nederland en daarop volgend met een eventueel vonnis komen

Mark van Leeuwen | 01-05-22 | 11:43 | 2

Leg jij alvast wat Simcity packages bij Sieg op haar slaapkamer? Dan weet de FSB waar ze binnen moet vallen.

nobodiesunmighty | 01-05-22 | 12:04

Oekraïense oorlogsmisdaden. Dat is natuurlijk de reden waarom Rusland ze heeft aangevallen.

"Als je toch zo massaal wordt uitgemoord, dan zul je het er toch wel een beetje naar gemaakt hebben"
Quote Theo Maassen.

Mijnheer Paternotte, ik heb wel eens betere opinies op GS gelezen.

Frau_Ferkel | 01-05-22 | 11:41

Bassie, er komt een inbreker je huis in, verkracht je vrouw, plundert je oude platen verzameling, slaat jou half dood. Je ziet kans hem een mega klap te verkopen met je honkbal knuppel. En dan zegt de politie, ja maar meneer Bassie, dat kan niet zomaar! Wij gaan daar even helemaal in duiken.

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 11:40 | 3

En terecht. Blijkt dat je uit noodweer hebt gehandeld, wordt je ook vrijgesproken. Zo werkt het recht in een rechtsstaat.

Glasgow Argus | 01-05-22 | 11:44

En zo werkt het ook in Oekraïne. Die kutrussen was niet gevraagd om dat land te komen vernietigen dacht ik.

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 11:51

Slechte vergelijking, want het gaat hier over Russische soldaten die zich al hebben overgegeven, en dus geen bedreiging meer vormen zoals in uw voorbeeld.

Leon Tosti | 01-05-22 | 11:57

"Take no prisoners"

knutsel_ | 01-05-22 | 11:38

Is natuurlijk ongewenst maar anders krijg je terecht partijdigheid over je heen. Ben er niet zo zeker van of het zo ook gaat werken

Mark van Leeuwen | 01-05-22 | 11:38

Ik denk dat de nare behandeling van krijgsgevangenen in een oorlog bijna nooit wordt vervolgd. Kan me inieder geval geen zaak herinneren. De reden dat we nu al bezig zijn met forensisch onderzoek heeft dan ook niet te maken met een paar lieden die de grenzen van de Geneefse conventie hebben overschreden maar de stelselmatige terreur van burgers, met bommen, moorden, marteling en verkrachting. Op het moment dat Oekraine ook burgers op die manier gaat behandelen is dit stuk misschien relevant. Nu is het een zeer trieste poging tot nuance of whataboutism. Probeer nog even te bedenken well land er precies binnenviel en welk land dagelijks op TV tot genocide op de bevolking van het andere land oproept.

BobDobalina | 01-05-22 | 11:37 | 8

@Sneerpoets | 01-05-22 | 13:28:

Sommige reaguurders zijn daar toch echt wat minder genuanceerd in dan wij. Hieronder ook; "intens kutvolk met grootheidswaanzin, weg ermee".
En dat mag als reaguurder. Maar niet als strafhof.
En er zijn in Oekraïne wel degelijk milities die daar ook op uit zijn.

Dandruff | 01-05-22 | 14:11

@Dandruff | 01-05-22 | 14:11: Ik heb mij ook een "kleine nuke op Moskou" laten ontvallen, emoties... Hoewel, als je de gewone Rus op straat hoort praten over de "Kokhols" en dat ze volledig achter de operatie staan, begin je toch af te vragen of het door de propaganda komt of dat ze echt zo denken. De Tsjetsjeense militairen komen me over als IS, daar mocht de hele wereld onlangs nog ongeremd op los gaan.

Sneerpoets | 01-05-22 | 16:42

@Sneerpoets | 01-05-22 | 16:42:

De emoties zijn begrijpelijk, hier maar in Oekraïne dus nog veel meer. Ik zal een Oekraïense soldaat die onder bepaalde omstandigheden bepaalde fouten maakt niet veel verwijten.

Maar juist een strafhof moet daar boven staan. De geschiedenis tussen Rusland en Oekraïne is bijzonder pijnlijk met diverse grootschalige en gruwelijke slachtpartijen over en weer. Het meermaals herhaalde argument van sommigen hier dat dat kan worden opgelost door een van die volken te laten verdwijnen trekt mij niet zo. En een dergelijke stemming in het Westen zal de Russen ook zeker niet milder stemmen. Want de milities die de dromen van sommige toetsenbordhelden willen realiseren bestaan wel degelijk.

Dandruff | 01-05-22 | 18:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Tja, als er een moordlustige agressor in je stad of dorp nietsontziend tekeer gaat en er komt een defensieve actie onder de nodige adrenaline en emoties op gang, ben ik niet verbaasd bij het zien van die beelden. Deugpolitiek, we hebben nu de luxe nog. Hoe zit je er zelf in als het je eigen gemeenschap zou treffen? Pas als het achter de rug is weet je hoe je gehandeld hebt.

HebjeHemweer | 01-05-22 | 11:32 | 2

Stel jouw kind is slachtoffer, dan gaat ieder vijand eraan, wie deze vijand ook moge zijn.

Astroturfer | 01-05-22 | 11:37

Zeker, dat soort lui zijn over hun houdbaarheidsdatum.

HebjeHemweer | 01-05-22 | 11:43

Ja doe dat maar..., ooit. Ondertussen verdedigen de Oekraïners even hun land als je het niet erg vindt Bassie.

SterF... | 01-05-22 | 11:31 | 2

Onderzoek doen kan gewoon terwijl de oekraïeners doorvechten.

2voor12 | 01-05-22 | 11:44

@2voor12 | 01-05-22 | 11:44:
Natuurlijk, maar ik zou de verdediging en de agressor niet langs dezelfde meetlat leggen.

SterF... | 01-05-22 | 15:23

Ach de overwinnaar schrijft de geschiedenis. Zo is het altijd gegaan en zo zal het altijd gaan.

In iedere oorlog plegen beide kampen oorlogsmisdaden. Dat hoort ook zo. Oorlog escaleert per definitie richting blinde stompzinnige haat. Dat willen de machthebbers ook, als er geen haat zou zijn dan stoppen hun soldaten met vechten. En je moet het allemaal niet te moeilijk maken, dan stoppen ze ook met vechten want gaan teveel nadenken. Allemaal niet wenselijk.

Achteraf ga je onderzoeken wie wat fout heeft gedaan, maar ja. Als je wint ga je niet zo fanatiek je eigen mensen beschuldigen van oorlogsmisdaden. Het is beter om de "goede partij" vrij te pleiten en de "foute partij" alles in de schoenen te schuiven. Die kan zich toch niet geloofwaardig verdedigen. Dus iemand zal het bokje zijn en dat is altijd de verliezer.

Het blijft dus een niet-objectief, politiek en ideologisch gekleurd verhaal wat achteraf uiteindelijk verkocht moet worden aan het volk om de oorlog en alle daarbij behorende offers nog enigszins als "nuttig" te kunnen bestempelen.

Dutchbeaurouge | 01-05-22 | 11:31 | 5

Nou kom maar door met de lijst. Er gaan daar even de andere lijst tegenover zetten, oke?

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 11:43

@Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 11:43: Ik heb geen lijst. Ik beperk mij tot feiten die uit eventuele onderzoeken naar voren komen. Tot die tijd laat ik u raaskallen wat u wil. Met je nuance.

F. Jacobse | 01-05-22 | 13:42

Ben jij dat Thierry?

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 13:56
▼ 2 antwoorden verborgen

"Want ook de mogelijke Oekraïense oorlogsmisdrijven - waar zoals hierboven beschreven serieuze aanwijzingen voor bestaan - dienen dan onderzocht te worden.''

Ik ben het daar op zich wel mee eens: indien er hele duidelijke misdrijven zijn geschied van Oekraïense kant die flagrant in strijd zijn met de Conventie van Geneve, moeten die uiteraard ook onderzocht en schuldigen uiteindelijk hier bij mij in Den Haag berecht worden.

Maar ik vind wel dat er op dit moment zaken zijn die een stuk urgenter zijn dan Oekraïense misdragingen. De Russen moeten Oekraïne uit, ze moeten ophouden Oekraïense steden plat te bombarderen, dan houden alle oorlogsmisdaden - ook die eventueel van Oekraïense zijde - vanzelf op.

Dr_Johnson | 01-05-22 | 11:30 | 3

Ok, dus eigenlijk mag het ‘slachtoffer’ dus altijd oorlogsmisdaden begaan. Wist ik niet, mijn dank, is erg verhelderend.

Astroturfer | 01-05-22 | 11:34

Nee, maar kijk even naar de verhoudingen. Misschien een tegen honderd, zoiets. En de Russen is niet gevraagd om daar mensen weg te jagen, te vermoorden, te martelen, te beroven.

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 11:38
-weggejorist-
Dr_Johnson | 01-05-22 | 11:40

In een oorlog oorlogsmisdaden gaan onderzoeken.
Hint:in dit geval beginnen de namen van de hoofdverantwoordelijken met een P en die met een Z is trendvolger.

van stampij | 01-05-22 | 11:29

De grote vraag is, krijgen hun wel jassen mee?

keistad | 01-05-22 | 11:28

Het is oorlog! Dan worden mensen afgeschoten, afgeslacht, verkracht, beroofd en alles wat je verder aan gruwelijkheden kunt verzinnen. Je kunt helpen bij identificatie om de nabestaanden te helpen, de rest is zinloze deugpolitiek en propaganda. De uitkomsten staan al vast, net als bij de Balkanoorlog en elke andere uitwisseling van vriendelijkheden die gewwest is en nog zal komen. De winnaar schrijft de geschiedenis, ook nu.
In Nederland is er nog een Toeslagenmisdrijf om te onderzoeken en verder moet Nederland zich heel dringend gaan voorbereiden op oorlog. Het is niet de vraag of, maar wanneer.

Frau Merkel | 01-05-22 | 11:28 | 3

Hoe?

Kapitein Sjaak Mus | 01-05-22 | 11:29

Helemaal mee eens ! De vlam kan en zal zeker in de pan slaan.

Astroturfer | 01-05-22 | 11:32

@Kapitein Sjaak Mus | 01-05-22 | 11:29: Hoe die voorbereidingen eruit moeten zien? Om te beginnen stoppen met het delen van allerlei informatie over Defensie en over allerlei infrastructuur. Zorgen dat iedereen de sirenes kent, de opvanglocaties voorbereid zijn, energievoorziening zo veel mogelijk autarkisch is, wapen munitievoorraad op peil brengen, wapenkennis in de bevolking verhogen, voedselvoorraad op peil brengen, voorraden thuis aanleggen, contant geld of goud thuis hebben, evacuaties oefenen om maar wat mogelijkheden te noemen. In Duitsland ken ik genoeg mensen die de noodrugzakken klaar hebben staan met kaarten, water en al.

Frau Merkel | 01-05-22 | 19:39

Dus als ze in Rusland beelden laten zien van Oekraïense soldaten die in Den Haag voorkomen, dan hebben de Russische media een probleem.

'Het westen' komt indirect op voor Russisch soldaten, maar het is tegelijk 'Het westen' dat de Oekraïne steunt.
Blijkbaar is er een geweten dat over het hele conflict heengaat.
En dat geweten zien ze bij de Russische regering niet terug.

AdvocatusDiaboli | 01-05-22 | 11:28

De VS erkennen het internationaal strafhof niet eens. 'Internationaal' is op z'n hoogst niet meer dan Europees.
De Russen gaan er zeker geen moer om geven, net als zo ongeveer de rest van de wereld.
Kortom, symboolpolitiek en het kost nog geld ook. Doei.

Ichneumonidae | 01-05-22 | 11:24 | 1

Wel ja, een team van 30 man.. mens.. zonder / met plasser, gat, in aanbouw / in afbraak.. zo dat ook weer even keurig vermeld.
Het enige wat mij interesseert is een normale dieselprijs van rond de euro..

broervandenhollander | 01-05-22 | 11:22 | 1

Dat is nu net waarom anderen dat werk doen als jij je alleen met dieselstatistieken bezig houdt

Mark van Leeuwen | 01-05-22 | 11:30
-weggejorist-
geenspam | 01-05-22 | 11:22 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Vanwaar gaan we van oorlogsmisdaden in Oekraïne naar Nederlandse tv en D66? Wie verzint dit? Natuurlijk vinden oorlogsmisdaden helaas in elke oorlog plaats. Onzinnig om dan zo krampachtig het journalistieke midden op te zoeken met je "ja maar hullie doen het ook".

StiekemeBunzing | 01-05-22 | 11:20 | 3

Er heerst hier een puberale drang om bij ieder topic D66 even een veeg te geven.

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 11:26

Is daar iemand bepoteld dan?

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 11:57

Ja, Bassie. Je hebt helemaal gelijk.
Maar nu - even - niet!!!
De Russen zijn nu de fouten oké?
Laat de pro-Oekraïne en anti-Russische propaganda even z'n werk doen. (...)

Aristotalloss | 01-05-22 | 11:20 | 1

Dat is inderdaad de huidige tendens.

2voor12 | 01-05-22 | 11:24

Zeer terecht!
Beide kampen onderzoeken.
En Pechtold komt nog wel aan de beurt, hoop ik.

laurentius | 01-05-22 | 11:20

Het merendeel van de beschikbare beelden betreft schendingen van de mensenrechten op Russen. Wat is hier de reden van ?

Astroturfer | 01-05-22 | 11:18

Patrick Lancaster is weer terug. Zien we ook iets van de andere kant.

Masturwasbeert | 01-05-22 | 11:18 | 10

@Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 11:23: Oekraïne doet trouwens ook aan ondervragingen bij de Russen. De Russen mogen dan ook nog eens gaan bellen met het thuisfront waarbij de ondervrager of - als het een interview op vrijwillige basis is - een journalist flink tekeer gaat tegen het thuisfront. Dit gaat ook in tegen de Geneefse Conventie.

Alexander des Burgus | 01-05-22 | 14:01

@Alexander des Burgus | 01-05-22 | 14:01: En hier is ZAT bewijsmateriaal van te vinden als je eventjes op YouTube of Google zoekt naar "Interview Russian POW" of "Interrogation Russian POW".

Alexander des Burgus | 01-05-22 | 14:05

@Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 12:00: Want dat zijn ethnische Russen, die Russisch spreken, en bij Rusland willen horen. Zoals de verkiezingsuitslagen over de jaren hebben aangetoond.

Asteroid-B612 | 01-05-22 | 14:05
▼ 7 antwoorden verborgen

Stuur maar een peloton woke volk,daar hebben we er genoeg van,dan kan de Marechaussee paspoorten checken en stroomt Shithol hopelijk wat sneller door.

Jimmy Mc Clure | 01-05-22 | 11:18

Leest een beetje als een artikel over slechte Nazi's maar dan roepen dat die Joden ook niet helemaal zuiver bezig waren.

De vraag is of auteur onderzoek heeft gedaan naar Oekraïense onderzoeken naar de eigen misdaden en heeft nagedacht hoeveel middelen ze daar op het moment voor hebben.

RandomAct | 01-05-22 | 11:18

Ah 1 tolk.

Dat betekent dat we over een paar jaar weer 39.000 families moeten naturaliseren.

Kaas de Vies | 01-05-22 | 11:17 | 1

Scherp!

MondKapper | 01-05-22 | 11:35

Ja Bassie. Maak jij je vooral druk over die enkele excessen. En maak je niet druk over de duizenden aan de andere kant. Het zal wel weer gaan om de waarheid die ergens in het midden ligt te willen benadrukken, of te zeggen dat de Oekraïners ook geen lieverdjes zijn of dat ze corrupt zijn en feitelijk met zo erg als de Russen en dus eigenlijk het niet echt waard zijn omdat Zelensky ook geld op de bank heeft en omdat er echt waar ook jongens met swastika op de arm rondlopen.

Gewoon puur voor het evenwicht. Want eerlijk is eerlijk, er gebeurt ook heus wel eens wat dat niet mag. En dat moeten we niet vergeten! Want de Joden, en zo, maar die Duitsers waren ook geen lieverdjes toen. Dus, omdat we niet met onze eigen bril moeten kijken en ook het Russische lijden eens onder de loep moeten nemen, is het belangrijk dat we ook deze incidenten eens onder de aandacht brengen!

Beste_Landgenoten | 01-05-22 | 11:16 | 3

Precies, het is een sullig stukje wat qua timing ergens achter dit conflict misschien echt wel zijn relevantie kan hebben. Nu is het gewoon een hit piece om de opinie richting het Oosten te doen bewegen.

RandomAct | 01-05-22 | 11:20

Dit heeft weinig met journalistiek of opinie te maken, maar meer met het kiezen van de juiste tribe en aanhang pleasen.

StiekemeBunzing | 01-05-22 | 11:22

Enkele excessen? Je denkt dat de Oekraïne daar met de Geneefse conventie in de hand rondloopt? Het is oorlog. Natuurlijk doen beide kante àlles om te winnen.

Frau Merkel | 01-05-22 | 11:31
-weggejorist-
StiekemeBunzing | 01-05-22 | 11:16 | 2

De resultaten van zo'n onderzoek kunnen de toetreding van Oekraïne tot de EU in de weg staan.
Dus weet je al wat er gaat gebeuren.

2voor12 | 01-05-22 | 11:16

Echt, dat hele plan gaat helemaal nergens over, wat een quatsch.

Ichneumonidae | 01-05-22 | 11:16

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland