Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Poetin ruimt op

Er vallen wat superjachten vrij in de regio Rusland...

Twee verschillende Russische topmannen en hun families zijn binnen 24 uur dood aangetroffen. De eerste indruk zegt familiedrama's, moord-zelfdoding. De woningen waren netjes van binnenuit afgesloten, het kan niet anders... Maandag Vladislav Avayev & familie in Moskou, daarna dinsdag Sergey Protosenya & familie in Spanje. 

Na de invasie in Oekraïne werd Mikhail Watford dood aangetroffen in Surrey, Gazprom topman Alexander Tyulakov stierf een onnatuurlijke dood nabij Sint Petersburg. Samen vormen ze de laatste vier van een lange lijst die in 2017 opgesteld werd. Daarin stonden 38 prominente moorden of verdachte sterfgevallen sinds 2014. Oligarchen zijn niet bang voor sancties, maar voor de dood.

Het Zwitserse bankwezen is groot geworden met rekening op nummer, Poetin stalt zijn bezit liever onder naam van een katvanger. Die leven in weelde, hun superjachten varen naar Vladivostok, of verdwijnen via de Zwarte Zee richting Sochi. Ze hebben soms wat hulp nodig om te herinneren aan wie ze schatplichtig zijn.

Helaas blijkt dat ongezond te zijn voor deze katvangers. Zouden deze sterfgevallen allemaal incidenten zijn, dan valt het nog te geloven, maar wie het patroon ziet, gelooft niet in zo extreem veel toeval. De oversterfte onder rijke, gezonde en machtige gezinnen klopt gewoon niet. Ik complimenteer de Russische geheime dienst met een reeks perfecte moorden.

Sinds Poetin aan de macht is, stierven 25 journalisten. Sinds 1992 zelfs 58. De meeste vielen spontaan uit ramen. Poetin voelt dat hij deze hetze tegen journalisten en oppositie kan maken. Hij ziet hoe Edward Snowden en Julian Assange behandeld worden, en kopieert dat gedrag. Wereldwijd zijn journalisten niet veilig voor Amerikaanse politieke vervolging, Poetin doet dat na.

Volgens de Oostenrijkse Kanselier heeft Poetin zijn eigen oorlogslogica en gelooft hij dat hij wint. Wij vinden zijn acties onlogisch en kansloos, hij beleeft dat anders en viel Georgië, Tsjetsjenië, de Donbass, de Krim en de rest van Oekraïne binnen, net zoals de Sovjet Unie in 1968 Tsjecho-Slowakije inreed. Dat het westen ook regelmatig landen bezet, helpt niet duidelijkheid te scheppen. 

Dit verschil van inzicht in wat normaal gedrag is, wat winst is, hoeft zich niet te beperken tot militaire gevechtshandelingen en oorlogsmisdaden. Sancties tegen Russische politici of oligarchen kunnen wraak uitlokken tegen Europese ambtsdragers. Liquidaties heb je al vanaf een paar duizend euro en is een uitstekende manier te intimideren en ons besluitvormingsproces te vertragen of beïnvloeden. 

Politicus Kara Murza werd twee keer vergiftigd en gisteren veroordeeld tot 15 jaar gevangenisstraf. Oppositieleider Navalny werd ook vergiftigd en veroordeeld tot 9 jaar cel. Het is maar een kleine stap deze methodes niet alleen tegen Russen in te zetten. Yulia en Sergei Skripal werden in Engeland vergiftigd met Novichok, Alexander Litvinenko met polonium in London. Rusland is hier actief.

Criminele ondermijning, verborgen vermogens van corrupte staatslieden, drugshandel, jeugdbendes, terrorisme, religieuze opruiing zijn allemaal misstanden waarop we weinig grip hebben. Bestrijding is zeer arbeidsintensief, de juiste gegevens staan niet in de systemen van de bank, wie de uiteindelijke eigenaar is, volgt niet uit een akte, maar is een functie van de loyaliteit en angst bij een stroman. 

Een biljoen aan verborgen Russisch zwart geld vormt een nieuw machtsmiddel: staatsgeorganiseerd en gefinancierd geweld. Soms vanuit de Russische staat, soms alleen Poetins persoonlijke veiligheidsnetwerk. Het maakt voor sommige politici niet meer uit of ze in Kiev of Brussel rondlopen. Wij wanen ons veilig dankzij de NAVO en de EU, maar zulke hersenspinsels weren geen kogels.

Poetin voelde zich mede ongeremd door zwakte in het westen. Neem een demente Joe Biden die begint te mompelen over Afghanistan & Pakistan en afgevoerd wordt door de paashaas. Ik wilde dat ik dit verzon. Dit zijn feiten die zelfs de meest wilde, ongeremde fictie overstijgen. Poetin heeft niet alleen een geitenpaadje zonder gezichtsverlies nodig, maar ook een waardige tegenstander.

De branden in een Russisch defensie onderzoekscentrum, de grootste Russische chemische fabriek en vijf banenwinkels van het rode leger laten zien dat deze oorlog Oekraïne verlaat, en diep in Rusland escaleert. Dit zal Poetin motiveren steeds verder te gaan. Hopelijk geen kernwapens, maar ik verwacht wel meer operaties van zijn geheime dienst op Europees grondgebied. Veiligheid in Europa begint bij de ontmanteling van zijn clandestiene infrastructuur.

Reaguursels

Inloggen

Intussen moddert het Moederland maar door. Haar zonen helpen haar helemaal niet.

Gaat het nog wel over Rusland Great maken. Het lijkt er totaal niet op.

Poetin is schathemelrijk. 200 miljard of zoiets?
Ga nog een paar jaar lekker leven, kerel.
Laat verder de boel.
Of is het zo raar verziekt daar dat hij dan zelf op de korrel wordt genomen.

Waar zijn die lui eigenlijk mee bezig.

Dus als je zegt dat Rusland weer groot moet worden, dan is er genoeg werk aan de winkel. En ga dan niet dit soort rare dingen doen. Oorlog voeren, mensen opruimen. Zo vreemd allemaal.

AdvocatusDiaboli | 24-04-22 | 08:22 | 1

Wie zijn die mensen die op Putin stemmen? Oh wacht…

Gervano | 24-04-22 | 08:51

Dus Putin zat in dat paashaaspak?

nieuwe_Deen | 24-04-22 | 08:05

We hebben we Putin zelf groot gemaakt door zijn gas te kopen en zijn oorlog te financieren: De handel ging voor de moraal.
De handel ging ook voor toen we keken naar het Midden Oosten (olie) en het Verre Oosten (goedkope troep). Daar zitten ook dicators die groot zijn geworden met ons geld. Ook dat zijn granaten op scherp.

Zeddegeizot | 24-04-22 | 08:02 | 1

De VVD mompelde ook nog iets van 'het belang van het individu is altijd het belang van iedereen, leve de vrije markt'.
Alleen dat er onderweg tussendoor van alles kapot gaat, ja, dat kan ze dan even niets schelen, te ingewikkeld.
Kapitalisme is een prima systeem, je hebt alleen wel een democratie nodig die de burgerbelangen in de gaten houdt anders slaat het op hol wordt al het geld overal vandaag gezogen naar een superkleine elite. En dan eindig je met een soort Noord Korea, vreemd genoeg: met een bevolking die aan z'n lot wordt overgelaten en de rest in handen van een elite.

AdvocatusDiaboli | 24-04-22 | 08:30

"Politicus Kara Murza werd twee keer vergiftigd en gisteren veroordeeld tot 15 jaar gevangenisstraf. Oppositieleider Navalny werd ook vergiftigd en veroordeeld tot 9 jaar cel."

Een beetje nadenkend mens denkt dan: waarom eerst willen doden op een afschuwelijke en publieke manier en dan toch maar in de gevangenis stoppen? Terwijl het artikel fijntjes beschrijft dat een (zelf)moord zo eenvoudig te regelen is voor Poetin? Of de vergiftigingen zijn expres mislukt uitgevoerd als theaterstuk, als waarschuwing? Maar als je op die fiets gaat kun je net zo goed andere daders en motieven bedenken. Tegenstanders van Poetin bijvoorbeeld omdat elk geloofd verhaal met gif wel degelijk gevolgen had geopolitiek. De vraag wie er garen bij spint dus. Tja logica, wat moet je er mee. Realisme van de straat vertelt je: er zullen altijd meerdere partijen zijn bij ingewikkelde zaken rond de koers van miljarden en triljarden die allemaal eigen motieven hebben.

GeenAccount | 24-04-22 | 07:12

Aangezien de Russen nu waarschuwen voor een false flag nucleaire aanval van de Amerikanen in Oekraine, lijkt me er toch een kans te zijn dat ze een tactical nuke op die staalfabriek gaan gooien. Hoop niet dat het gebeurt maar ik denk en hoop dat de handschoenen dan echt uitgaan in het Westen

BobDobalina | 24-04-22 | 01:09 | 3

Je klets onzin omdat er springladingen zijn welke zo’n fabriek ook plat kunnen leggen, dus zonder jarenlange nasleep. Maar ge lult met een reden klaarblijkelijk. Zeg dan wat je wilt en draai er niet omheen, jij denkt dit op te kunnen lossen met een eenzijdige aanval? Ik mag hopen dat je niet de adviseur van dhr. Stoltenberg bent. Die heeft zijn hoofd er nl. wel bij.

Unsinkable-Sam | 24-04-22 | 01:36

De fabriek schijnt ook een nucleaire aanval te kunnen weerstaan op de diepste lagen. Maar buiten dat, het is een belangrijk industrieterrein aan de kust in een stad die Rusland blijkbaar graag wil houden. Een radioactief gebied heeft weinig nut. Als je de uitgangen kunt bewaken (er waren veel tunnels naar de stad) hebben de soldaten en/of huurlingen en/of consultants in de bunkers daaronder verder weinig betekenis. Intact zijn ze meer waard voor Rusland misschien, levend of dood.

GeenAccount | 24-04-22 | 07:17

Ik heb eens een rondleiding door het Kremlin gehad. Al in de tijd van de Tsaren neukte iedereen met elkaar en stond iedereen elkaar naar het leven. Of je nu van adel was, een hoge geestelijke, militair bevelhebber, het was één grote slangenkuil en orgiepoel (Dat werd mij in bloederige details verteld door een werkelijk alle charmantste en bubbelende russische gidse). Dat is sinds de tsarentijd ook niet veranderd, het is hoe het land is, of het nu door tsaren, communisten of conservatieve dictators geregeerd wordt.
Zou best kunnen dat Putin oligarchen of stromannen omlegt, maar dat maakt voor ons niks uit en voor de Russen ook weinig. De oligarchen zijn groot geworden door Putin en niet andersom volgens mij, dus die zullen hem ook niet kunnen neerhalen. Vanuit de bevolking zie ik ook geen dictatorkillers opstaan. Een sterke oppositie is er niet en het "gewone volk" is niks anders gewend. Interessant is denk ik wat er in de gelederen van het leger en de veiligheidsdiensten gebeurt, maar daar hebben we nauwelijks zicht op. Als er ergens een bedreiging voor Putin kan zijn, dan is die denk ik in die hoek te zoeken. Te veel dode generaals, te vaak met het vingertje wijzen naar de militairen of veiligheidsdiensten, daar zit onze kans op een einde Putin vanuit Rusland zelf. Maar Putin zelf komt uit die hoek, met KGB loopje en al, dus voorlopig zijn we niet van hem af vrees ik.

Blauwpetje | 24-04-22 | 00:40 | 1

En Johan de Witt werd in Holland aan stukken gescheurd door een opgehitste bevolking na een plot door de Oranjes. Zo kun je elk land afschilderen als een slangenkuil. En zo is het ook.

GeenAccount | 24-04-22 | 07:19

De preoccupaties van Feynman komen weer allemaal van dezelfde rommelzolder.

Rest In Privacy | 23-04-22 | 23:22

Het heeft wel een reden dat Oekraïne geen operaties op Russisch terrein houdt. Poetin kan namelijk nu eigenlijk officieel geen dienstplichtigen sturen en geen mobilisatie starten met reservisten e.d. Dan moet wettelijk t Russisch grondgebied zelf in gevaar zijn.
Een snel succcesje met een raket op de marinebasis van de Krim of de brug daar opblazen of met valse papieren in Rusland een actie tegen bij Gazprom of overheidsinstanties doen betekent dat Poetin veel meer vechtcapaciteit kan aanboren.

Shoarmamasutra | 23-04-22 | 22:58 | 1

Het Kremlin heeft al excuses aangeboden aan de moeders van dode dienstplichten. Was een "administratief foutje". M.a.w. sommigen werden misleid anderen werden gedwongen.

Ja. Rusland gaat misschien wel winnen maar we hebben het niet over een gemotiveerd leger.

Ik zou niet snel deserteren maar als ik ergens uit nabij Mongolië gehaald zou worden voor een paar rotcenten? Dan zou ik opgeven. Fuck dat.

En die dienstplichtigen? Ja dat is 1/3 van het staande Russische leger.

Hoe ze het gaan doen daar onder non-stop barrages van artillerie in Oekraïne Ik weet het niet. Maar waar kunnen ze heen gaan? Je vecht als Oekraïner in deze voor volk en vaderland. Als Rus? Je kan nergens heen.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 23:38

Het lijkt me ongezond nu in Rotterdam of Den Haag te wonen.

meneer Q | 23-04-22 | 22:49 | 1

Ja, maar dat is al jaren zo

Flapoor | 24-04-22 | 07:43

Maar is Oekraïne (Amerikaanse wapenleveranties) nu een groter bloedbad dan Jemen (Amerikaanse wapenleveranties)?

HogeNood | 23-04-22 | 22:41 | 2

Kweenie. Vraag het aan Trump, die vorige president die pochte met "the biggest arms deal ever, because I'm so great".

Dacht dat Biden niet zo heel erg populair is met de Saudi's.

Of vraag het aan Ivanka Trump die 2 miljard kreeg van de Saudi's.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 22:45

in essentie is het allemaal hetzelfde. Heb hier meer last van de Oost versus West opvoeding, plus dit is een ziek psychopathische diktator die me te dicht in de buurt zit. Blauwpetje heeft een punt. Veel gaat daar niet veranderen. Uitputten en lam maken is denk ik de beste strategie en vooral sufkutten Duitsland en Frankrijk wakker maken. Macron en Scholz kunnen niks, moeten ook niet gaan praten met dhr. Putin maar hun energie in duidelijke begrenzing steken van Rusland. Doen ze niet.

nobodiesunmighty | 24-04-22 | 07:53

Het is toch een beetje raar om het vermoorden van critici door Poetin te vergelijken met het vervolgen van critici door de VS. Tussen moord en een eerlijk proces liggen toch nog wel enkele werelden van verschil. Ongeacht hoe we verder denken over de vervolging van Snowden of Assange. Die overigens niet om politieke redenen vervolgd worden maar bepaalde wetten hebben overtreden.

Poetin heeft zijn hele leven gewijd aan een carrière in de KGB; een club die niks anders deed dan op grote schaal mensen vermoorden.
Poetin doet niemand na, dit is zijn manier van denken.

Ook de suggestie dat het Westen landen bezet houdt slaat nergens op. We hebben in een aantal poepgat landen de dictators verwijderd en verkiezingen georganiseerd. Daarbij hebben we ook nog scholen en ziekenhuizen gebouwd.
Ongeacht of dat achteraf een goed idee was; onze intenties waren goed. We hebben nooit gezegd dat Afghanistan niet bestaat en dus bij een NAVO-land moet worden gevoegd. De vergelijking met de inval in Oekraïne is onzinnig.

The West is the very best.
Helaas leidt onze vrijheid het Vrije Westen 24/7 af te zeiken tot een sfeer van zelfhaat en weg-met-ons. Dat is geen reden onze Vrijheid van Meningsuiting aan te pakken. Maar misschien wel een reden om wat beter na te denken over bepaalde vergelijkingen. Een gezin vermoorden omdat papa te veel weet is iets anders dan een spion aanklagen.

Dandruff | 23-04-22 | 22:36 | 6

Je hebt zeker een punt maar de VS zijn zeker geen heilige boontjes. Ze werken anders maar hoeveel CIA covert ops zijn er wel niet geweest of nog steeds gaande. Een wereldmacht worden of zijn is hard werken.

EmilioEsteves | 24-04-22 | 00:01

The West is the very best. Ok. Wil ik in meegaan. Ik denk dat wij de beste normen en waarden hebben. Echter:
"onze intenties waren goed." Dat is onzin. De oorlog in Irak was echt iet vanwege de WMD's. De VS stond de hele handel bij elkaar te liegen en dat wist ze ook. Hetzelfde voor Syrië. Misschien Libië, maar ook daar is de jury verdeeld.
Afghanistan is onduidelijk. Op zich was ik daar voorstander van, want Taliban. Maar goed, die hebben ze daar laten zitten, dus ongeacht de intenties was het resultaat 0. En dan heb ik het over "beste intenties" zoals door ons gedefinieerd.
Een fundamenteler probleem met jouw redenering is dat je doet alsof beste intenties universeel zijn. Misschien hadden zowel Obama, Bush jr als Poetin wel de beste intenties. Volgens hun normen en waarden, die duidelijk niet de mijne zijn. Nog afgezien van dat de weg naar de hel geplaveid is met goede bedoelingen, kan het nooit een argument zijn juist omdat de waarden en normen niet universeel zijn.

TheEgg | 24-04-22 | 00:16

Hear, hear!

Flapoor | 24-04-22 | 07:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Epstein didn't kill himself.

zegmaarwij | 23-04-22 | 22:31 | 2

Trump did.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 22:36

Feynman is onnodig bescheiden: Als je een verband kunt leggen tussen een serie moorden, zijn ze per definitie niet perfect.

Anders waren het ongevallen en verdwijningen geweest.

pietvanvliet | 23-04-22 | 22:27

En alsof het al niet erg genoeg is in deze wereld: Na Jan Rot heeft ook Arno Hintjes onze aarde verlaten. Twee mensen die je innig blij konden maken.

LucaBrasi | 23-04-22 | 22:24

Biden dement noemen laat zien dat Feynman ook vatbaar is voor ongefundeerde propaganda. Assange is overigens ook niet onomstreden. Ook hij is mogelijk in ieder geval gedeeltelijk een putinpuppet. Sinds Spartacus zich door mij beledigd voelde kan ik geen links plaatsen met meer achtergrond. Draagt echt bij tot een goede discussie dat beleid.

BobDobalina | 23-04-22 | 22:23 | 4

Biden is oud. Dat is gewoon zo. Hij heeft ze nog op een rijtje maar hij is niet de man die hij 20 of 40 jaar geleden was. Dat is logisch. Oh en hij stottert ook nog eens en heeft nogal de neiging om uit zijn hart te spreken. Niet echt best allemaal.

Oh en Assange is een NUTTIG of onnuttige idioot voor het Kremlin.

Haat je ons. Prima. Jouw keuze. Ik hou van het westen.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 22:30

@Dandruff | 23-04-22 | 22:40:

*flesje Head & Shoulders toeschuift*

Tuurlijk jongen. Wat is je favoriete vergif? Wodka of Raki?

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 22:49
▼ 1 antwoord verborgen

Poetin speelt in z'n eentje de baas over een immens groot land met talloze verschillende culturen en etniciteiten. Kennelijk vindt ie dat intimidatie, moord & terreur de enige mogelijkheid is om die lappendeken bij mekaar te houden. Dat er ook nog zoiets is als een 'parlement' (de Staatsdoema), zegt helemaal niets over de staatsvorm; die is gewoon dictatoriaal. Dat 'parlement' is er alleen voor de Bühne.

Poetin is een klassieke tiran. Eentje bovendien, die al twintig jaar zichzelf in het zadel weet te houden met intimidatie. Sinds de oorlogen die hij begon in o.a. Georgië, Tsjetsjenië en sinds kort in Oekraïne, staat hij, behalve als tiranniek, óók bewezen te boek als een ordinaire barbaar en massamoordenaar. Weer zo iemand dus, die er kennelijk genoegen in schept in de voetsporen te treden van ultieme klootzakken als Hitler en Stalin.

Met zo iemand zou je, als beschaafd mens, niet eens meer moeten wíllen praten; hoogstens alleen om hem eens goed de huid vol te schelden en hem duidelijk te maken wat voor sneue schoft, wat voor gore hufter, wat voor plurk hij is; een beetje een compleet land volkomen kapot bombarderen, en dan vooral de woonwijken waar gewone burgers wonen, mannen vrouwen, kinderen, oude mensen. Als je zoiets doet, of láát doen door het zooitje gevoelsarme, gewetenloze knuppels die je je "Strijdkrachten" noemt, dan ben je niets meer dan een primitieve barbaar, een verachtelijke slachter.

Elke westerse politicus en regeringsleider zou moeten weigeren om deze leugenaar, deze moordenaar, nog als een respectabele gesprekspartner te zien.

Poetin is het ultieme voorbeeld van een "fout ventje".
Het soort, dat er genoegen in schept mensen bang te maken, te intimideren. Zoals hij deed toen hij tijdens een bezoek van Angela Merkel ten overstaan van de internationale pers, zijn grote zwarte Labrador de ontvangstruimte liet binnenkomen. Terwijl hij wist dat ze doodsbang was voor honden.
Mensen dit dit soort 'geintjes' uithalen, sporen niet.
Het verbaasde me dan ook niet dat ik onlangs las dat Poetin als schooljochie een notoire pestkop was.

Het is triest en onverteerbaar tegelijk, dat het juist dit soort kerels zijn die met grote regelmaat, zowel in het verleden als in het heden, de gang van zaken weten te bepalen in de wereld.

Hoe eerder de rol van deze kleine, foute man, die kennelijk wat te compenseren heeft, is uitgespeeld, hoe beter het is voor Europa én voor de rest van de wereld.

Peter Emile | 23-04-22 | 22:14 | 9

@HogeNood | 23-04-22 | 22:26:
Kan me niet herinneren dat ik 'Jemen' ergens heb genoemd. Uw projectie is voor uw eigen rekening.

Peter Emile | 23-04-22 | 22:41

Prima analyse!

meneer Q | 23-04-22 | 22:53

Dus iemand die een heel land kapot bombadeert is een hufter?
Rare redenatie. Ten eerste is het grootste deel van Oekraïne nog vrij intact (zie wapenleveranties) en het woord 'hufter' of 'foute man' is nogal mild uitgedrukt.

Oorlog is gewoon zo 20e eeuw. Gefaciliteerd door de machthebbers. Links, rechts, oost en west.

Maak er vooral een spelletje Risk van.
Boefjes!

Bootvisser | 24-04-22 | 01:55
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat let de westerse geheime diensten op hetzelfde te doen in Rusland? Of gebeurt dat al misschien?

Risingson | 23-04-22 | 22:12 | 1

Het gerucht gaat dat er nogal veel fout gaat in Rusland. Of het waar is?

Ik weet het niet.

Ik weet wel dat ik mensen die heel graag uit de EU willen of uit de NAVO willen aanraad om snel tickets te boeken. Als je echt weg wil doe dan zoals Seagal enzo. Ga gewoon. Laat ons maar lekker etteren.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 22:21

Trouwens. We lopen allemaal ons gal te spuwen op neofascisten zoals Baudet en zijn NSB-kliek, maar vergis je niet in de socialisten. Bij de SPD is het duidelijk dat ze ratten zijn. Maar ook in o.a. Finland lopen de "socialisten" te kermen met iets wat stinkt naar "Putinverstehen". Deze totalitairen autoritairen zijn niet onze vrienden. Dat is de vijfde colonne. Kijk maar hoe Harry van Bommel praat. Leuk dat de SP werkt voor hun geld maar vergis je niet. Het is het hoefijzer. Ze haten onze vrijheid, het kapitalisme, het westen zoveel dat ze zelfs proberen om Poetin te "begrijpen".

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 22:11 | 5

@Papa Jones | 23-04-22 | 22:15:

Het enige wat Poetin begrijpt is een pak slaag. Daarom haat ik die linkse en populistische Putinverstehers.

Het klinkt achterlijk maar ik ben blij dat Biden president is en niet Obama. Biden is veel rechtser dan Obama. Meer rechtdoorzee. Dan maar opa Joe. En nee, Trump is een totaalidioot we mogen blij zijn dat hij niet aan de macht is.

Oh trouwens. Filmpjes al gezien hoe niemand de "novichok" hand van Poetin wil schudden?

Is natuurlijk fake en buiten context. Maar je weet het. Ons polariseerd.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 22:19

@Papa Jones | 23-04-22 | 22:27:

Je dacht zeker ook dat Trump op 2017 na 2 dagen de economie in Amerika beter dan ooit wist te maken.

Ik vind het altijd zo sneu van die mensen die de grootste en domste blaataap president ooit zien als een held. Bij een Kennedy of een Reagan kan ik me voorstellen dat je ze ziet als grootheden. Maar Trump was wel zo gigantisch slecht in alles dat ik terug dacht aan Bush junior (senior was hartstikke goed) en dacht, zo slecht was George W. niet.

En nee, Trump wilde Venezuela binnenvallen, Irak bezetten, Syrië bezetten om de olie te stelen. De enige reden waarom 'het lekker rustig was onder Trump' was omdat hij aartslui is en zijn medewerkers hem tegenwerkten.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 22:35
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
C1O2 | 23-04-22 | 22:07 | 7

Er is geen enkele journalist door de overheid vermoord. Kok en De Vries waren ook geen luis in de pels van onze overheid maar matige misdaadjournalisten die hun eigen onderwerp ernstig onderschatten.

BobDobalina | 23-04-22 | 22:25

@C1O2 | 23-04-22 | 22:22:

Liberaal, links-liberaal, christelijk conservatief en links-christelijk conservatief.

U bent niet bekend in hoe het werkt in dit land? Alles daar hangt in het midden of links van het centrum. Zit geen drupje fascisme tussen.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 22:43

Welke partijen bedoelt u dan met die 20% in NL?

Boeddha18 | 24-04-22 | 06:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Naja alle moorden zijn perfect als ze verder niet worden onderzocht natuurlijk.

peterdh | 23-04-22 | 21:59

Het lijkt er zelfs wel een beetje op (voor deze amateur historicus) dat Adolf H. in zijn vervelende doen en laten meer transparantie en vooral voorspelbaarheid ten toon spreidde dan die maffe Vlad P.

grapjasz | 23-04-22 | 21:58

“Het is maar een kleine stap deze methodes niet alleen tegen Russen in te zetten.” Ja hoor. Klein stapje maar…

Komjehiervaker | 23-04-22 | 21:57

Ik ken nog wel iemand die katvanger wil zijn voor een paar knaken. Lees net dat een 80 jarige winkeldief is aangehouden in de supermarkt omdat hij niet kan rondkomen van zijn aow.

Kaal-dik-en-lelijk | 23-04-22 | 21:53 | 1

Ja.. en kon hij niet snel genoeg vluchten met de rollator... had 20 blikjes bier (via verticale open gulp van 50 centimeter)per ongeluk in zijn onderbroek verstopt..!(in de war met boodschappentasje zeit'ie).... taakstraf... iemand..?

grapjasz | 23-04-22 | 22:03

Vladislav en Sergey did not kill themselfs!1!! ? Zoiets?

grapo | 23-04-22 | 21:39 | 3

100%

SinisterNL | 23-04-22 | 21:40

Luister. Iedereen weet hoe die KGB gasten zijn.

Maar sommige dingen zijn wel te absurd. Zo zou volgens de verhalen 1 van die oligarchen zijn vrouw en kind dood hebben gehakt met een bijl. Het is allemaal vaag. Niet dat ik niet denk dat Poetin krankzinnig genoeg is. Ik wil alleen niet in complotonzin zinken.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 21:53

Ik zie nog geen oorzakelijk verband. Ook lees ik enige ‘sturing’ in de overigens niet onderbouwde, persoonlijke visie van de schrijver (b.v. wie heeft geconstateerd dat de huissleutels aan de binnenkant v.d. deur zaten en is dit geverifieerd, bron). Dit mag. Vervelender vind ik de ‘alles of niets’ trollen welke slechts een kant van het spectrum eisen. Kortom, te weinig houvast om hier op dit moment een oordeel over te vormen. Dit komt vast nog wel.

Unsinkable-Sam | 23-04-22 | 21:39

De heilige Obama begon met het vastzetten van journalisten en klokkenluiders. 3x zoveel als alle vorige presidenten bij elkaar. Het hoort bij liberalen. Dat zijn de nieuwe communisten.

Snap_het_ook_niet | 23-04-22 | 21:38 | 5

@Plaktong | 23-04-22 | 21:51:

Alles eigenlijk. Maar "nomen est omen". Hij snapt er allemaal niets van.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 21:55

Wou je suggereren dat Poetin alleen maar Obama nadoet ipv zelf denkt?

Shoarmamasutra | 23-04-22 | 22:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Zullen we het eens hebben over mensen die geld en medailles kregen van Poetin?

Het is heel erg stil daar. Nu is een vijfde colonne niets nieuws bij ons. Maar het zal bepaalde politici sieren als ze afstand nemen, medailles terug sturen naar: 23, Ulitsa Ilyinka, 103132, Moscow, Russia.

En vooral eventjes kijken naar hun bankrekening.

Het is al bekend dat Le Pen de EU (ons geld heeft gepikt) en 9 miljoen schuldig is aan het Kremlin. Morgen wordt spannend trouwens, helaas, want links zou beter moeten weten, maar enfin. Soit. Hoe zit het met Wilders en Baudet. Ik wil dat nu wel weten. Vind ik een stukje erger dan de faal van Kaag of het gesukkel met Rutte.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 21:27 | 19

@Ridde Rogter | 23-04-22 | 22:13:
Cynisch antwoord; vrijheid word met bloed gekocht.
Realistisch antwoord; het bloed dat gevloeid is is de bodem van ruim 75 jaar vrede.

reservebelgië | 23-04-22 | 22:26

PVV, FvD, Bij1, Ja21 en Haga stemde als enigen tegen een motie om het vermogen van de poetinkliek in Nederland in kaart te brengen. Begin februari van dit jaar. In 2018 was Wilders nog in de Doema voor een zeer misplaatste foto en ontving een vriendschapsspeldje. You do the math. Smerige ratten.

BobDobalina | 23-04-22 | 22:28

Hij is gewoon bang dat die de kogel krijgt. Er is ook geen weg terug. Zoals Iraanse "gestelijken" of die Kim jong weetikveel . Clan kan überhaupt niet verwijderd worden. Stuk voor stuk snappen de leden dat het hun einde betekent. Aanvallen of platbombarderen gaat om die reden ook niet lukken. Oom Adolf bleef ook tot het einde doordollen

Weethetallemaalniet | 23-04-22 | 23:50
▼ 16 antwoorden verborgen

Veel oligarchen zijn bevriend met Zalynsky.

Astroturfer | 23-04-22 | 21:27 | 10

@Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 22:00: Putin heeft al vanaf hij aan de macht kwam tegen de Russische oligarchen geacteerd. Als hij er op deze manier vanaf wilde, dan had hij dat allang gedaan.

roosvrij | 23-04-22 | 22:11

@Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 22:00: Cyprus heeft een Speciale band met Rusland. Het werd wel een satelietstaat van Rusland genoemd. Er zijn rond de 40/50 duizend Russisch sprekende Cyprioten. Dat zijn dan met name zgn 'Pontische' Russen van Griekse komaf, die uit het zwarte zee gebied daarheen gingen.
Er bestaat/bestond een levendige wapenhandel tussen Rusland en Cyprus. Overigens speelde Turkije daarin een zeer geheimzinnige rol. Het zou kunnen dat hij daarbij betrokken was en om die reden een Russische pas had of schepen onder russische vlag liet varen. Maar geboren Oekraïner.

grapo | 23-04-22 | 22:18
▼ 7 antwoorden verborgen

"Er vallen wat superjachten vrij in de regio Rusland..."

Niet om het een of ander maar zit daar toevallig nog een Gunboat 68 tussen?

Zwezerik | 23-04-22 | 21:25 | 1

Ik weet wel een raketboot te liggen. Kopen? Slechts lichte waterschade.

Frau Merkel | 23-04-22 | 22:04

Hebben katvangers ook negen levens?

JeanDragage | 23-04-22 | 21:25

Waarschijnlijk hebben deze families voorafgaand aan deze oversterfte bezoek gehad van mensen met mondmaskers op. De cirkel is zo weer rond.

Nuuk | 23-04-22 | 21:20

Snowden is gewoon een landverader. Omhooggevallen kneus die dacht de wereld veiliger te maken. Maar dat terzijde.

geheelvergeter | 23-04-22 | 21:20 | 3

Nog net niet alles vergeten zo te lezen.

grapo | 23-04-22 | 21:30

Alleen overtroffen door pres Bonkers, die maakte prive-praatjes met Lavrov en Putin, zonder aantekeningen. bonkers was helemaal verliefd en gaf staatgeheimen weg als fortune cookies. Ook gaf hij de inlichtingebron in het Kremlin bloot. Met grote inspanning en haast heeft de CIA die nog kunnen redden van het strafkamp en de dood.

AntiZanicz | 23-04-22 | 22:13

Zolang die kloterussen maar niet de hele landstrook tot aan Moldavië (incl. Odessa) in handen krijgen. Anders wordt het scenario wel erg donker. Dat moet te allen tijde voorkomen zien te worden.

SpinozaKoerbagh | 23-04-22 | 21:19 | 4

Oekraine zal moeten voorkomen dat Odessa valt. Zij moeten een eigen kustgedeelte houden. Wellicht lukt het met betere spullen straks om de Russen terug te drijven. Eigenlijk zou de Krim ook bevrijd moeten worden maar dat is wel een grote afgang voor Putin

AntiZanicz | 23-04-22 | 22:11

Bezet houden zal niet meevallen.

miko | 23-04-22 | 22:12

Odessa is een no go voor Poetin , en dat weet hij. Zal niet worden toegestaan door de proxies die mee vechten. EU, Navo

Zwizalletju | 23-04-22 | 22:12
▼ 1 antwoord verborgen

Veel aannames Feynman. Wie zouden er (nog meer) belang bij kunnen hebben dat deze oligarchen opgeruimd werden?

roosvrij | 23-04-22 | 21:18 | 4

@SpinozaKoerbagh | 23-04-22 | 21:26: Nou jij weet veel, dan heb je ook bewijs dat de Russen dit op hun geweten hebben. Tip: Russen zijn meer van het gif.

roosvrij | 23-04-22 | 21:29
▼ 1 antwoord verborgen

En dan te bedenken dat er hier zoveel Poetin liefhebbers rond hingen,... zijn wel stil de laatste tijd.

miko | 23-04-22 | 21:17 | 9

@SpinozaKoerbagh | 23-04-22 | 21:33:
Europa is stilaan tot een geopolitieke dwerg verworden.
En men hoeft geen Putin-trol te zijn om de werkelijkheid onder ogen te zien.
En er zijn landen die informatie niet per direct desinformatie noemen.
Waaronder landen die meer inwoners hebben dan de hele EU tesamen.
En meerdere steden groter dan NL. En steden hebben een burgemeester. Dorp NL pretendeert een leider te hebben. Een wereldleider.

reservebelgië | 23-04-22 | 21:41

Poetin had dan ook behoorlijk gelijk. Totdat hij flipte en Oekraïne binnen viel en zich in het rijtje Bush jr. en Obama schaarde. Daar kan ik geen sympathie voor opbrengen.
Overigens maakt de inval van Rusland in Oekraïne dat Oekraïne niet ineens minder fout. Sterker nog, die Zelenski is nog een grotere engerd dan zijn voorganger. Eentje van het soort: Als ik niet win, is een totale nucleaire oorlog ook een optie. Hopen dat Poetin niet hetzelfde denkt. Want dan hebben we een serieus probleem.

TheEgg | 23-04-22 | 23:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Finland en Zweden kunnen ook nog wel eens tegenstand krijgen bij NAVO aanvraag. Zowel in eigen land (vooral digitale oorlogsvoering), als ook daarbuiten. Er hoeft maar 1 NAVOland tegen toetreding te zijn en Finland kan het schudden. En als het niet doorgaat durft niemand daar nog te investeren in fabrieken enzo.

Hadena | 23-04-22 | 21:14 | 11

@Hadena | 23-04-22 | 21:22: Ik wist dat ook, Poetin heeft dat namelijk zelf gezegd. Ooit.
Of dat geen leugen is valt nog te bezien.
Maar het is goed als beide landen lid willen worden, dat zal die tuinkabouter niet leuk vinden.

snapal | 23-04-22 | 21:37

@Nonkel Frituur | 23-04-22 | 21:35: Het zit zo Nonkel: een paar jaar geleden zei Poetin (ik citeer) "De Baltische staten zullen vernietigd worden, Zweden daarentegen heeft niets te vrezen"
Ben zeker van die uitspraak, doe wat je ermee wilt doen.

snapal | 23-04-22 | 21:40

@snapal | 23-04-22 | 21:40: Er staan nog een paar landen op Putins agenda, en daarna is het spel uit bij gebrek aan manschappen. Het is niet alsof Putin zomaar een blik kan opentrekken met nieuwe soldaten. Hij moet nu al beroep doen op huurlingen omdat er niet genoeg Russische soldaten zijn. Hij heeft de demografie tegen. Oekraïne was altijd al het voornaamste doel, vooral het deel ten oosten van de Dniepr omdat dit lange tijd deel uitmaakte van het Russische Rijk.

Nonkel Frituur | 23-04-22 | 21:55
▼ 8 antwoorden verborgen

Die buis om gas van Rusland naar Duitsland te voeren is een nieuw Von Ribbentrop-pact. De handtekening stond er nog maar net onder of de ellende begon al. Leren die Duitsers dan niets uit de geschiedenis?

Nonkel Frituur | 23-04-22 | 21:14 | 6

Ach de wapenhandel vanuit Frankrijk en Duitsland ging ook nog door tot 16 April. Het is business as usual .

Zapata10 | 23-04-22 | 21:24

u heeft werkelijk geen idee

AntiZanicz | 23-04-22 | 21:40
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
SpinozaKoerbagh | 23-04-22 | 21:12 | 2

Ik weet niet zo goed is wat allemaal waar is aan deze berichten en wat niet.

Wat ik wel weet is dat we allemaal voor een keuze staan. Ik, nou ja, ik zie mezelf als liberaal rechts met veel conservatieve waarden. Beetje zo'n figuur van 'ik ben het niet met je eens, maar als jij in je onderbroekje wil dansen op straat hou ik je niet tegen'.

Dat is wat anders dan mensen die je willen vernietigen. Die jouw leven willen aantasten. En dan heb ik het niet over hoe klein je piemeltje is omdat vrouwen of "God help us all" zwarte vrouwen een mening hebben, of hoe homo's gewoon mensen zijn zoals jij als ik maar je daar toch boos over bent en vindt dat ze minderwaardig zijn, NEE ik heb het over je voortbestaan.

Ik weet niet wat er gaande is in Rusland. Maar het is zorgwekkend. Meer zorgwekkend dan een vrouw die niet mag worstelen met mannen omdat ze zich identificeert als man in Texas. Meer dan Tucker Carlson je inblaat met zijn nazi-propaganda.

Er gaat hier iets goed mis. Heel erg mis. Meer dan oorlog.

Theodorus.Goldbach | 23-04-22 | 21:11 | 10

@Zapata10 | 23-04-22 | 21:54: Dank voor deze bijdrage. Ik had het zelf geschreven kunnen hebben. (Behalve die remise dan)

Plaktong | 23-04-22 | 22:07

@Ir. Wilhelmus | 23-04-22 | 22:01: Ik sponsor niks. Dorfman komt ook uit Oekraïne en de gestrenge heer (hij kijkt heel serieus altijd) leeft al 30 jaar nu in Frankrijk. Russen zijn geen Orcs, Oekraïners zijn geen Orcs, het zijn allemaal miljoenen mensen met hun dromen en verwachtingen. Er zijn wel Orcs die doen aan machtspolitiek en die daarom anderen vermoorden. Of laten vermoorden. Zoals Poetin, of Bush jr. Obama. Er is nog veel groter schorem in de geschiedenis. Maar die kennen we allemaal wel. We moeten als dit allemaal voorbij is weer verder met de Russen. Net zoals we verder moesten eens met de Duitsers en de Italianen.

Zapata10 | 23-04-22 | 22:09

@Zapata10 | 23-04-22 | 22:09:
met "gesponsord door U" bedoel ik, op die website wordt "kingdom of the netherlands" als sponsor benoemd. dus als u belasting betaalt, sponsort u ook mee. Ik wel iig.

Ir. Wilhelmus | 23-04-22 | 22:18
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Frau Merkel | 23-04-22 | 21:10 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

nou nou wat een complot theorien allemaal. Ze kunnen toch allemaal een natuurlijke dood zijn gestorven, net als de vele dode vrienden van de Clintons?
www.capecharlesmirror.com/news/list-of...

Ir. Wilhelmus | 23-04-22 | 21:09 | 3

Die mensen waren allemaal verward in een laken. Niets aan de hand!

Frau Merkel | 23-04-22 | 21:10

@Frau Merkel | 23-04-22 | 21:10:
Is de schuld van die tuinkabouter.
De moordenaar geeft zelf opdracht om burgers af te maken, daar ben ik heilig van overtuigd.

snapal | 23-04-22 | 21:53

@Frau Merkel | 23-04-22 | 21:10: Poetin is geen haar beter dan Escobar.
Nog slechter zelfs, zijn titel beschermt hem, dat is zijn geluk.

snapal | 23-04-22 | 21:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland