Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Goh. Ook Van Dissel werkte via zijn privémail

Beschikbaarvooralleinterviews@gmail.com

Een moment van stilte voor alle IT-medewerkers van de overheid die er alles aan doen om ambtenaren richting de zakelijke maildiensten te duwen, maar consequent keihard genegeerd worden. Eerst was het al Hugo de Jonge die vertrouwelijke documenten gewoon van en naar bedanktvooruwstem@hugodejonge.nl liet sturen en nu is het RIVM-baas Jaap van Dissel die moet bekennen dat hij veel van zijn werkmailtjes via zijn eigen Gmail liet lopen. Want "makkelijker" en bij de werkmail "duurde het soms lang om in te loggen" en meer van dergelijke smoesjes. Dat stukken uit de privémail meestal niet meegaan in WOB-verzoeken is natuurlijk nooit de opgegeven reden, maar wel altijd een handig gevolg. En Japie wist dat het onhandig was, want in april 2020 waarschuwde het RIVM nog voor de gevaren van privémail. "Ook digitaal is de alertheid verhoogd vanwege pogingen in te breken. Let dus zelf ook op met vertrouwelijke informatie. Nooit via privémail, uitsluitend achter de firewall." Niet dat we de illusie hebben dat de RIVM-mail zoveel veiliger is dan Gmail, maar het is op zijn minst opvallend te noemen dat de heren die Nederland twee jaar lang allerlei regeltjes oplegden blijkbaar zelf zoveel moeite hebben om een paar simpele adviezen te volgen. Kom op mannen, alleen samen krijgen we IT-veiligheid onder controle!

Reaguursels

Inloggen

de man heeft de uitstraling van kabouter Piggelmee

Zuster01 | 19-04-22 | 14:20

"Niet dat we de illusie hebben dat de RIVM-mail zoveel veiliger is dan Gmail, "

Ja, en ik zou er ook niet vreemd van op kijken als het RIVM zakelijk mail gewoon via google met een eigen domeinnaam doet.

peterdh | 19-04-22 | 14:19

Volgens de BIO mag dit echt niet

RickRingers | 19-04-22 | 13:38

Dat is tegen het beleid in, toen ik bij de Politie en later Justitie zat (IT) was de policy dat je alleen via je overheid mail en via VPN mag werken, net als geen on- encrypted USB keys meenemen.
Maar het gebeurde vaak dat dit wel het geval was, net als eigen WiFi routers in het netwerk proppen en als je van dit alles iets zegde had je een officiële waarschuwing tepakken.
Heel veel zaken zijn nog altijd heel simpel te omzeilen om dossiers te kunnen lezen zonder dat iemand het intern merkt.

patrick023 | 19-04-22 | 13:35

Ja want als er ergens wat valt te halen, te graaien en of te lobbyen voor eigen gewin dan is men er als de kippen bij..

slootschurftklootzak | 19-04-22 | 13:33

En dan te bedenken dat ik al huiverig was mijn corona vaccinatie afspraak naar mijn gmail-adres te laten sturen, omdat ik dat soort gegevens liever niet deel met Google.

frickY | 19-04-22 | 13:23

Nou, die kun je dus vervolgen voor het delen van staatsgeheimen.

Bij het aanmaken van je Gmail ga je er namelijk mee akkoord dat de inhoud van je e-mails verwerkt mogen worden. Dus die algoritmen van Googlen weten nu meer dan onze Tweede Kamer over ons eigen RIVM.

frickY | 19-04-22 | 13:21

Ik heb hier geen actieve herinnering aan.

thanseeuwen | 19-04-22 | 13:07

Interne bedrijfsmail is veiliger om de simpele reden dat daar vooral fishing methodes wat meer afgeschermd kunnen worden. Vooral bij fishing campagnes kan een beheerder mails al bij voorbaat blokkeren "in the act" of mensen die dan toch klikken beschermen door up-to-date filters op de firewall. Of via monitoring ontdekken wie er recent slachtoffer geweest zijn. Ga je "privé" emailen ben je dus op jezelf en nu doet Google ook wel aan bescherming maar is minder op maat als jouw bedrijf of instelling een target is en zij zullen verdachte activiteit ook minder snel oppikken. Een slapende IT-afdeling uiteraard ook niet maar toch.

Voor WOB is het iets minder interessant of een privé adres gaat communiceren met bedrijven of privépersonen direct. Maar zodra er weer iets in de CC op het ministerie komt is de mail gewoon beschikbaar lijkt me. Dus probleem is ook weer niet zo groot bij uitgebreidere communicatie in een ministerie.

GeenAccount | 19-04-22 | 13:01

Als je niets te verbergen hebt...

Air van Boven Dorens | 19-04-22 | 12:56

Jaap was de post-it met wachtwoord ie op de onderkant van zijn Medion laptop was geplakt kwijtgeraakt.

Ja, dan pak je natuurlijk gewoon naar Gmail...

san-taa-tum | 19-04-22 | 12:13

Ach, meneer de directeur (die zelf verantwoordelijk is voor de werking van het email-systeem op zijn instituut) is digibeet. Dacht ik al bij zijn uitleg over computermodellen. Een standaardvoorbeeld voor het Peterprincipe.

Leoverig | 19-04-22 | 12:12

Echt. Bij een béétje organisatie krijg je ook een waarschuwings-popup zodra je gmail vanuit het bedrijfsnetwerk benadert. Als mijn ceo dit zou flikken, zou hij gezien zijn, en terecht. En ik zou het een hopeloze lul vinden dan.

Papa Jones | 19-04-22 | 11:59

Iemands neef zou maar bij Google / Gmail werken. De AIVD maakt wel erg makkelijk door niks te controleren en niemand van de overheid te straffen voor dit soort extreme nalatigheid.

area78 | 19-04-22 | 11:50

Alles in een blockchain vastleggen van die flikkers.

tochtkruis | 19-04-22 | 11:50 | 1

@tochtkruis.
Juist.

jufrouw theelepeltje | 19-04-22 | 11:57

Laten we gewoon alles via open Facebook groepen doen, alleen maar voordelen:
- Geen wob-verzoeken nodig
- Alles netjes gearchiveerd
- Bevolking kan direct feedback geven
- Geen laffe persco's meer

Hersenletsel | 19-04-22 | 11:38

Zijn er al hackers die een poging hebben gewaagd aan de privé mail van de beide heren?
Of kan ik een WOB verzoek indienen bij de desbetreffende persoon/hacker?
Betaald natuurlijk.

Sjeintje | 19-04-22 | 11:26

Zijn het slechts 'adviezen'? Zijn het geen veiligheidsregels waar men zich strikt aan te houden heeft?

Sans Comique | 19-04-22 | 11:22

Waarom zijn mensen hier verbaasd over? Als je zaken buiten de WOB wil houden moet je natuurlijk wel allebei je privé mail gebruiken...

Helpmedan | 19-04-22 | 11:02 | 3

Ik weet niet wat treuriger is, Van Dissels onkunde of jouw wappie-theorie.

Papa Jones | 19-04-22 | 12:07

@Papa Jones | 19-04-22 | 12:07: Jaja, onkunde... En die lui zijn achterlijk.

TinusVlugOpDeKut | 19-04-22 | 13:18

Dat hij überhaupt kan inloggen

Producent | 19-04-22 | 10:49 | 1

Hij heeft ongetwijfeld steeds ruzie met Caps Lock

Papa Jones | 19-04-22 | 12:02

Compliance-technisch gezien is dit ook een enorme faux pas. Wat een geklungel. Je zal daar maar als IT-er werken om te zorgen voor een veilige infrastructuur en dan met dit soort idioten geconfronteerd worden. "inloggen duurt soms lang", dan ga je toch dood van binnen?

Do-na-zi | 19-04-22 | 10:46 | 3

Ik zou me doodschamen voor zo'n baas.

Papa Jones | 19-04-22 | 12:03

@Papa Jones | 19-04-22 | 12:03:

Zeker, maar de centen staan waarschijnlijk op tijd op de rekening, en de pijp thuis moet natuurlijk wel roken...

Air van Boven Dorens | 19-04-22 | 12:57

@Air van Boven Dorens | 19-04-22 | 12:57: Ja, nou goed, je baan opzeggen bij het RIVM enkel omdat je zo'n klojo van een baas hebt is óók weer ietwat drastisch.

Papa Jones | 19-04-22 | 13:01

De afgelopen twee Coronajaren hoorden we iedere dag dat China en Rusland via hacken aan gevoelige informatie probeerden te komen. Zo iemand als van Dissel is dan zeker een target. Dat hij willens en wetens zijn privé mailadres gebruikte is dan ook niet alleen naïef maar ook ronduit kwalijk en valt hem zwaar aan te rekenen.

Sinterbikske | 19-04-22 | 10:41 | 1

Goed opgemerkt.

zwenkwieltje | 19-04-22 | 10:43

Benieuwd wat er uitgekomen zou zijn als Jaap zijn Gmail zou zijn gehackt
- "Oh, jee, als onze mondkapjes zijn net naar China gestuurd. Lekker handig"
- "Als ik nou eens zeg dat er genoeg bedden op de intensive care zijn dan kan jij daar lekker mee scoren in de Tweede Kamer"
- "Als we dat jongetje Sybert nou 10 miljoen geven, misschien houdt ie dan op met ons lastig te vallen"
En bij gehackte mail wordt er niks weggelakt en bij geWOBte mail wel.

Osdorpertje | 19-04-22 | 10:31 | 1

"Bedankt voor uw aanschaf van Pfizer en Johnson & Johnson aandelen",
"Uw bestelling van: de Rutte doctrine, wordt vandaag bezorgd",
"FWD, wat leuke foto's van Marion in Wuhan"

4HoogAantWater | 19-04-22 | 10:47

Maar het volstrekte amateurisme meneer, dat blijft.

Lorejas | 19-04-22 | 10:28 | 1

Correctie: volstrekte corrupte meneer

Eugen Sandow | 19-04-22 | 10:32

Vroeger verwerkte ik zelf mijn email (kwam binnen via uucp) en beheerde ik zelf ook een webserver (en nee, ik ben geen IT-er). Wat er zoals binnen probeerde te komen via email en door op de ftp-deur te kloppen was nogal een dingetje (alles draaide sowieso eerst mbv Unix en sinds midden 90-er jaren op een Linux machine). Ik heb ruim 14 jaar geleden bewust voor Gmail gekozen (en destijds externe hosting door een partij die Open Source etc steunde, en daarna opgeslokt en de nek omgedraaid is door een grote partij). Nooit spijt van gehad, en tegenwoordig erg handig gezien mijn vele buitenlandse reizen. Tip voor het RIVM. Er bestaat ook iets als pgp... maar zal wel te bewerkelijk zijn voor de ambtelijke gebruiker.

Louter Leuter | 19-04-22 | 10:26

Wordt het niet eens tijd om wettelijke consequenties te verbinden aan het bewust of ''per ongeluk'' omzeilen van toekomstige Openbaarheid van Bestuur (WOB) kwesties?
We maken deze wetten voor onze bestuurders toch niet voor Jan Lul? We willen toch transparantie?

moonshiner3519 | 19-04-22 | 10:26 | 2

Doe dan ook gelijk het referendum weer terugbrengen a.u.b.

zwenkwieltje | 19-04-22 | 10:42

@zwenkwieltje | 19-04-22 | 10:42:
Is die referendumwet van een week of 2 terug nou aangenomen of niet dan? Als ik erop Google zit bijna alles achter een paywall wat een beetje up to date is.

peterdh | 19-04-22 | 14:25

Lekker boeien hoe ze communiceren, als het maar transparant is, en niet gebruikt wordt om WOB verzoeken te omzeilen.

deugallergie | 19-04-22 | 10:22 | 3

Dus als ze zeggen dat het niet bedoeld is om de WOB-verzoeken te omzeilen, is het goed?

Nuchternederland | 19-04-22 | 10:27

@deugallergie | 19-04-22 | 10:30: Privé-email is niet transparant, en wordt in WOB-verzoeken altijd weggelaten. Net als "persoonlijke opvattingen".
Dus het KAN helemaal niet transparant zijn, om privé-email te gebruiken. En dat weten ze allemaal natuurlijk donders goed. En zeker bij gevoelige onderwerpen zoals Corona-beleid, is het gebruik van privé-email wel erg doorzichtig, pun intended.

Nuchternederland | 19-04-22 | 10:43

De WOB (volgens mij inmiddels vervangen door WOO) moet uitgebreid worden met een reglement om alle informatie rechtstreeks bij de Googles en Facebooks van deze wereld te verzamelen waarbij die bedrijven een archiefplicht hebben.

UpdateAvailable | 19-04-22 | 10:22

Dat stukken uit de privémail meestal niet meegaan in WOB-verzoeken is natuurlijk altijd de reden. Zeg het nou maar eens gewoon waar het op staat. Zonder gelieg, zonder gedraai.

Kameraansteker | 19-04-22 | 10:13 | 5

@Roos | 19-04-22 | 10:41:
Precies. Daarom heb ik het over het gebruik van privémail.

Kameraansteker | 19-04-22 | 11:20

@Kameraansteker | 19-04-22 | 11:20: ambtenaren mogen geen gebruik maken van privé mail.

Kamerleden zijn geen ambtenaren, die vergissing wordt vaker gemaakt

Roos | 19-04-22 | 11:27
▼ 2 antwoorden verborgen

'Zakelijke maildiensten hebben eigenlijk geen zin en bieden geen extra bescherming. Sterker nog, zakelijke maildiensten worden meestal verkeerd gebruikt door onkunde en dan is het gebruik ervan eerder schadelijk dan dat het preventief iets doet. Zakelijke maildiensten lijken veiliger maar dat is slechts beeldvorming. Het advies is dus om géén zakelijke maildiensten te gebruiken, maar uiteraard blijft het een politieke keuze.'

Duwbak_Linda | 19-04-22 | 10:11 | 17

Mensen, het was een poging tot humor..

Duwbak_Linda | 19-04-22 | 10:53

@Zapata10 | 19-04-22 | 10:18: Zakelijke Gmail (Google Workspace) draait samen met de gratis gmail accounts op hetzelfde platform. Is dus niet beter. Snap trouwens niet waarom Google niet standaard 2FA pusht voor alle gebruikers; dan maak je het sowieso al wat lastiger om in Jaap's account (met ww: pluizigebaard52) in te loggen...

san-taa-tum | 19-04-22 | 12:03

@Zapata10 | 19-04-22 | 10:34: dan had Japie op zijn minst een Google Workspace account kunnen gebruiken. Want dan had hij zeker zijn Dmarc en SPF record in de DNS ingevuld.
Wacht...

san-taa-tum | 19-04-22 | 12:05
▼ 14 antwoorden verborgen

Transparantie is en blijft een dingetje bij onze hoog in den boom overheidsdienaren.

william7055 | 19-04-22 | 10:08

Het hoort natuurlijk niet, maar met de gebruiksvriendelijkheid van bijv. Zivver is het ook niet zo heel erg vreemd dat mensen voor een alternatief gaan dat wel gewoon werkt. Al dat gezeik met wachtwoorden, codes en wat allemaal niet. En wanneer je toegang hebt tot iemand zijn onveilige mail (waar de codes naartoe gaan) dan kom je er als kwaadwillende toch wel.

Kukooo1 | 19-04-22 | 10:08 | 2

Dan dus ook privé mails meenemen in WOB verzoeken.

zwenkwieltje | 19-04-22 | 10:21

Niks mis met Zivver. Een prof. dr. kan dit gewoon.

tectonicos | 19-04-22 | 10:30

er zijn gewoon dingen die het klootjesvolk niet mag weten,dus even via privémail.
Als u maar u kop houdt en doet wat er gezegd wordt.

Spychopaat | 19-04-22 | 10:07

Gaat men het in de Kamer ooit nog eens hebben over het 'corona-tijdperk' en wat daarin mogelijk is misgegaan? Iemand?

Ichneumonidae | 19-04-22 | 10:07

"het RIVM-baas Jaap van Dissel die moet bekennen dat hij veel van zijn werkmailtjes via zijn eigen Gmail liet lopen.''

Wat een verschrikkelijk 'nummer' wordt er hier weer van gemaakt. Volgens mij gebruikt iedereen zijn privémail wel eens voor zijn werk. Toen ik nog werkzaam was in het onderwijs, gebruikte ik mijn account dat ik bij mijn onderwijsinstituut had, en mijn email thuis ook regelmatig door elkaar heen. Dat gebeurt nou eenmaal.

''Dat stukken uit de privémail meestal niet meegaan in WOB-verzoeken is natuurlijk nooit de opgegeven reden, maar wel altijd een handig gevolg.''

Dat dat de reden zou zijn om privémail te gebruiken ipv je werkaccount, lijkt me vergezocht. De reden is gemak(zucht), icm wellicht met argeloosheid. Sommige lieden zouden dat wel moeten vermijden, zeg maar de Ruttes van deze wereld, maar zo'n Van Dissel die deed dat natuurlijk allang voordat hij een BNer werd dankzij het coronagedoe, en stond er totaal niet bij stil dat hij eea beter kon aanpassen.

Ik vind dit nou een typische storm in een glas water.

Dr_Johnson | 19-04-22 | 10:06 | 9

Klinkt erg ongeorganiseerd. Werkdata staat op de systemen van de werkgever, privédata op andere systemen. Anders moet je op meerdere systemen gaan kijken als je op zoek bent naar bepaalde gegevens. Vanwege privacywetgeving mag dit niet eens.

lekgoot | 19-04-22 | 10:21

@Dr_Johnson | 19-04-22 | 10:17: Het gaat om alle beetjes bij elkaar. Daarbij, als de gegevens niet gewobt moeten kunnen worden, wil je zeker ook niet bij een of andere inlichtingendienst hebben. Of journalist, of wie dan ook.

John McClane | 19-04-22 | 10:23

Misschien dat dit twintig jaar geleden niet zo'n issue was, maar anno 2022 is werkmail buiten je organisatie om echt not done. En hij is er nog op gewezen notabene.

Papa Jones | 19-04-22 | 10:27
▼ 6 antwoorden verborgen

Hiermee bevestigt Van Dissel dat hij verschrikkelijk stoffig, ouderwets, hardleers en eigenwijs is, en totaal geen oog heeft over wat er speelt binnen zijn organisatie. Wat een fossiele ramp is die man. Bij ons zou hij al lang weggebonjourd zijn.

Papa Jones | 19-04-22 | 10:06

Een Gmail adres.
Krijg je cadeau als je een Android telefoon koopt.
Hij is tenminste niet zo ijdel als Hugo de Jonge met zijn post@hugodejonge.nl

Osdorpertje | 19-04-22 | 10:03 | 1

Hij gebruikt tenminste nog Cloudflare (wat ook wel handig om nog nét iets meer te verbergen)....

san-taa-tum | 19-04-22 | 12:10

Als de Volkskrant zo doorgaat zijn ze op geen persconferentie meer welkom.

Arendsoogje | 19-04-22 | 10:01

Ik vind dat de overheid en de RIVM alles fout hebben gedaan.
1. De overheid had alles moeten inkopen, vaccins en mondkapjes bijvoorbeeld. Maar al het andere aan de professionals moeten overlaten.
2. Schakel mensen in die eerder met dit bijltje gehakt hebben, met name Coutinho (de vorige baas van het RIVM).
3. Vaccineer per regio in plaats van per leeftijdsgroep. Niemand mocht meer aan covid overlijden, ook al waren het >90 jaar oude patienten. Wat een kolder, op die leeftijd ga je nu eenmaal dood, als het niet aan covid is dan wel aan ouderdom of slijtage. Je kunt beter iemand redden die aan het begin van het leven staat, toch?

quigg | 19-04-22 | 09:56 | 1

Alleen had het merendeel van die mensen - die aan het begin van hun leven staan - nauwelijks last van covid.

lekgoot | 19-04-22 | 10:05

Als je te lui bent om iets meer moeite te moeten doen om een e-mail vanuit een beveiligde omgeving te versturen (die tweestapsverificatie is zo onhááándig), wat is dan de kwaliteit van de rest van je werk? Dit zijn de mensen die de puntjes van de i weglaten.

lekgoot | 19-04-22 | 09:55 | 2

Er zit geen enkele moeite achter. Inloggen op laptop en gaan met die banaan. MFA is alleen als je van apparaat wisselt. Dan moet je de webmail gebruiken.

Zapata10 | 19-04-22 | 09:58

Ik kan zijn logica best volgen, maar in zijn functie kun je je dat gewoon niet permitteren. De IT kan de prive-adressen van de ambtenaren blokkeren. Als ze zich als een kleuter gedragen, worden ze als een kleuter behandeld. De prive-mailboxen vallen gewoon onder de WOB. Dan leren ze het snel genoeg af. En regel een fatsoenlijk alternatief voor Whatsapp. We hebben bekant geen Russen meer nodig, de overheid sloopt het zelf wel. Als je dit in het bdrijfsleven een keer flikt, wordt je zo op straat geflikkerd.

Frau Merkel | 19-04-22 | 09:52 | 1

Moeite met inloggen.. Ze hebben al jaren SSO en pin/face/fingerprint op laptop. Hij lult uit zijn nek.

Zapata10 | 19-04-22 | 09:57

Tijd voor Japie om te gaan nadenken over een functie elders. Tip: er is een vacature bij de locale kinderboerderij!

4HoogAantWater | 19-04-22 | 09:52 | 2

Ehm, zorgboerderij?

pibasso | 19-04-22 | 10:11

Lekker gewerkt boomer!

pibasso | 19-04-22 | 09:51

"... en bij de werkmail "duurde het soms lang om in te loggen".
Is er wel eentje om er in te houden, haha.

Ichneumonidae | 19-04-22 | 09:48 | 1

LOL, dat was wel het sterkste argument bij een risico overweging om naar mailbox van een derde partij te wisselen.

Reebensteeltje | 19-04-22 | 09:54

Boomer snapt internet niet en is te eigenwijs zich iets uit te laten leggen of zich te conformeren aan IT-beleid wat hij door eigen onvermogen niet snapt.

Daar hebben we er nog wel een paar van op voorraad.

_pacman_ | 19-04-22 | 09:47 | 3

Ehm... deze (officieel net geen) boomer heeft al op afstand gewerkt (met telnet) vanaf 1978. Sinds midden jaren 80 met email, ftp en ook (weer) met telnet op computers in Californië (met een baud van wel 9600!). Mijn nageslacht en hun aanhang vragen mij hoe het internet werkt.

Louter Leuter | 19-04-22 | 10:33

@Louter Leuter | 19-04-22 | 10:33: 9600 Baud midden 80s? bedoel je niet 9600 bps? (1200 baud * 8 bits) wat overigens ook best heel rap was in die tijd.....

IkDomYong | 19-04-22 | 10:54

@Louter Leuter | 19-04-22 | 10:33: Goede oude tijd, ik kom niet verder dan het staartje begin jaren '90 van 14k4 en later 56k modem en BBS'en en daarna pas mijn eerste echte internetverbinding via TU-Delft verkregen account van mijn schoonzus. Maar één was zeker, volgens mij ging BBS-verkeer onversleuteld over de lijn. En daar ging best wat materiaal overheen dat niet altijd even zuiver was.

Voor de nostalgieverslaafden: textfiles.com/bbs/

Wybe Wabes Abbema | 19-04-22 | 12:24

Jaap en Hugo zitten natuurlijk fout, maar volgens mij mogen overheids IT aanbieders zich toch ook wel achter de oren krabben van dat hun mailsystemen blijkbaar zo crappy zijn dat niemand ze wil/ kan gebruiken.

(waarschijnlijk zijn het dan van webmail-only interfaces waar je iedere keer opnieuw op moet inloggen, zoiets stel ik me dan voor, brrrrr)

TheOtherWhiteMeat | 19-04-22 | 09:47 | 3

Om de tien minuten opnieuw inloggen. :)

knutsel_ | 19-04-22 | 09:50

Nee, ze hebben gewoon eigen laptops (met W10) dingen hangen in Intune dus SSO. Wel zijn er wat hotemetoten die op een eigen Macbook werken want dat staat zo lekker duur.

Zapata10 | 19-04-22 | 10:02

er mankeert niets aan. het is maar een bewering van leken. Alles wat meer is dan een beetje wrijven op een telefoon is bij velen al te veel. Uit ervaring weet ik velen iedere instructie en regelgeving als belastend ervaren. Zou je met deze mensen vliegtuigen op een carrier moeten lanceren dan kwam de helft in het water terecht.

AntiZanicz | 19-04-22 | 11:19

Prima, wat het RIVM verder liegt (zie nagenoeg alle in opdracht gefabriceerde tabelletjes), het zal me een worst zijn. Deze club is gewoon af, klaar.

Wie heeft eigenlijk bedacht dat het RIVM iets te maken heeft met wetenschap? Het is een politiek verlengstuk, niets meer en niets minder.

Zoelense Hobbyboer | 19-04-22 | 09:42 | 3

gelul, het zit vol met academici en u zit op het werk de maat te nemen met uw VMBO

AntiZanicz | 19-04-22 | 10:24

@AntiZanicz | 19-04-22 | 10:24: Geflopte academici, die nergens anders aan de bak komen en niets presteren, met hun kloterige modelletjes, waar heel NL de dupe van werd (en wordt ben ik bang)

Wobbelplatte | 19-04-22 | 14:13

Die man zit er al vanaf het begin alleen maar voor z'n eigen belang.
Volstrekt onbetrouwbaar!
Eigenlijk zou hij al lang strafrechtelijk vervolgd moeten worden: vooraleerst wegens totale nalatigheid want er was echt helemaal niets - repeat: 'helemaal niets' - voorbereid. Maar ook vanwege alle krankzinnige strategieën en argumentaties die hij ventileerde.

Aristotalloss | 19-04-22 | 09:42 | 3

er is helemaal geen wet overtreden, hoezo strafrecht

AntiZanicz | 19-04-22 | 10:20

@AntiZanicz | 19-04-22 | 10:20: Als er vanaf het begin een beter, totaal ander beleid was gevoerd was die eerste golf (±5000 doden?) met een beetje geluk misschien wel geheel aan Nederland voorbij gegaan.
Nee, meneer Van Dissel moest zonodig het virus 'gecontroleerd binnen laten' en ook maar meteen gewoon carnaval door laten gaan. Dat was natuurlijk vragen om ellende!
Hoe kun je in godsnaam zomaar een levensgevaarlijk virus binnen laten terwijl je dat virus helemaal nog niet kent en je in het geheel niet weet hoe het nog gaat muteren!?

Aristotalloss | 19-04-22 | 11:01

@Aristotalloss | 19-04-22 | 11:01: dat is zeer onwaarschijnlijk dat het voorbij gegaan zou zijn. Kijk maar china waar ze na twee zero-covid plots toch de hoest niet tegen kunnen houden.
Voorts is het rancune om personen verantwoordelijk te houden voor gekozen regeringsbeleid.
Uiteindelijk zijn wij hier veel beter af dan in China, USA en de meeste andere landen.

AntiZanicz | 19-04-22 | 11:17

Zijn de bestuurders eens optimaal transparant, is het weer niet goed. Pfff...

funda | 19-04-22 | 09:42

Kunnen we ook zijn aandelenpakket inzien?

laurentius | 19-04-22 | 09:39 | 2

Met een kijkje in zn mailbox weet je welke aankopen hij heeft gedaan

kyriaap | 19-04-22 | 09:44

@kyriaap | 19-04-22 | 09:44:
Hoef je niet in te kijken, ik zal het je zeggen.
Pfizer
Moderna
Novavax
Jansen&Jansen
AstraZenica

redthehaghue | 19-04-22 | 09:47

Nieuw elan en integriteit?
Zo zie je maar weer corruptie is besmettelijker dan corona.

Reebensteeltje | 19-04-22 | 09:39

@Ichneumonidae | 19-04-22 | 09:51:
Als protonmails informatie klopt dan is het voor hen onmogelijk om de opgeslagen e-mails in te zien. De data wordt versleuteld opgeslagen en decryptie geschiedt enkel aan de client side. Misschien dat zij bij binnenkomst kunnen scannen, maar als zij dat zouden doen helpen zij hun hele bedrijfsmodel aan gort.

lekgoot | 19-04-22 | 10:14

@Reebensteeltje | 19-04-22 | 10:26:
dat is inderdaad een punt van zorg. Maar in dit geval hadden zij weinig keus: "As usual, the devil is in the details—ProtonMail's original policy simply said that the service does not keep IP logs "by default." However, as a Swiss company, ProtonMail was obliged to comply with a Swiss court's demand that it begin logging IP address and browser fingerprint information for a particular ProtonMail account."

lekgoot | 19-04-22 | 10:31
▼ 1 antwoord verborgen

Hij zegt dat het makkelijk (=eenvoudig, geriefelijk, glad, licht, makkelijk, moeiteloos, ongecompliceerd, probleemloos, soepel, vloeiend, vlot) was.
Maar hij bedoelde dat het moeilijk (= lastig, netelig, onhandelbaar, penibel, vervelend) zou zijn om juist die mailtjes terug te halen voor nieuwsgierige journalisten e.d.
De laml*l....

MK27 | 19-04-22 | 09:39

Wee uw gebeente indien u geen mondkapje draagt,

BrutusBosch | 19-04-22 | 09:36

Yep, de enige reden hiervan is om de WOB te omzeilen.

UpdateAvailable | 19-04-22 | 09:36 | 2

Waarom zou privé mail niet meetellen voor WOB als dat gebruikt wordt voor bestuurlijke communicatie? Lijkt me niet de bedoeling van die wet.

Ananas Skaiwokker | 19-04-22 | 11:28

@Ananas Skaiwokker | 19-04-22 | 11:28: Die telt absoluut mee. Maar het is vrij lastig aan te tonen of en welke communicatie daar dan in staat.

Jaap kan 3 e-mails aanleveren en zeggen dat dit alles is. Toegang tot zijn privé-account kan namelijk niet worden afgedwongen.

frickY | 19-04-22 | 13:22

Opzet of onwetendheid? Corrupt of imcompetent?
Het verschil wordt steeds moeilijker te zien en ik zit ondertussen heel dicht tegen het complotkamp aan.
Eigenlijk maakt het niet uit, een bestuurder die z'n werk slecht doet moet je nog sneller wegsturen dan eentje die slecht doet in z'n werk.

niet-creatief | 19-04-22 | 09:36 | 2

Komt bij zoveel bedrijven voor. mevrouw Jannie tot Jan de directeur. Iedereen zit te forwarden, vaak alles en automatisch. Het benul van de procedures en risico's is zeer gering. En bij hen gaat nooit wat mis. En de bigtech maar meelezen en de interesses en relaties vastleggen. Hoe komen ze er toch bij dat ik die en die allemaal ken.

AntiZanicz | 19-04-22 | 10:19

@AntiZanicz | 19-04-22 | 10:19:
We zouden de overheid aan een hogere standaard moeten houden dan het bedrijfsleven.
Bij een KvK inschrijving krijg je immers geen monopolie op geweldpleging, beroving en ontvoering.
With great power comes great responsibility.

niet-creatief | 19-04-22 | 13:57

Lol @ stamcafé topic waar ik hardop afvroeg hoe het nou met Jaap van Dissel was.

Cunts-en-kitsch | 19-04-22 | 09:34 | 5

Wat is daar Lol @ aan?

zwenkwieltje | 19-04-22 | 10:11

Ja precies, eerder een iets te uitgelaten reactie wat beter een binnenpretje had kunnen blijven.

Cunts-en-kitsch | 19-04-22 | 10:27

@Cunts-en-kitsch | 19-04-22 | 10:27:
U vroeg zich overigens terecht af hoe het met van Dissel ging. Hij was een beetje uit beeld verdwenen en na Hugo en Kaag wilde hij ook wel weer eens shinen. Negatieve aandacht is ook aandacht voor dat soort mensen.

zwenkwieltje | 19-04-22 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen