Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lol. Ook de klimaatvrienden verplicht aan het Russisch gas door warmtepomptekort

Best lastig, zo'n klimaat redden

Voorbeeld #veel van goede klimaatbedoelingen die stranden in het smerige slijk van de realiteit. Want groene praatjes zijn makkelijk, maar de echte wereld is vaak een stuk ingewikkelder dan de Jesse's en Fransjes ons voorhouden. Eerder ontdekte Nederland al dat het blijven volplempen van het land met windmolens en zonneparken geen enkele zin heeft zonder een ingrijpende modernisering van het elektriciteitsnet en nu merken we dat ook de grote woorden over "van het gas afgaan" minder makkelijk werken in de praktijk. Door het ingaan van een nieuwe subsidieregeling en de stijgende gasprijzen zijn warmtepompen nagenoeg niet meer te krijgen. Wilt u vandaag nog een dikke middelvinger uitdelen aan een ongeïnteresseerde Poetin door zo'n apparaat in uw huis te planten, dan lacht Poetin het laatste want de monteur zal u of teleurstellen of onderaan een enorme wachtlijst plaatsen, waardoor u voorlopig nog gewoon Russisch gas in de fik steekt en u dus meebetaalt aan het Oekraïense bloed in de straten of persoonlijk de laatste ijsschots onder een pasgeboren ijsbeertje uittrekt, afhankelijk van welke munitie de groene garde deze keer in hun schuldgeschut heeft geladen. Zelfs voor de meest welwillende klimaatrakkers is de groene weg die het gas verlaat in de praktijk een stijl bergpad vol obstakels. Het Friese Garijp wilde als eerste gemeente volledig gasloos worden, maar ontdekt nu dat de oudere woningen vaak niet geschikt zijn voor een warmtepomp. Ondanks de ambitieuze woorden in 2019 zijn daar nu pas 80 van de ruim 700 woningen van het gas. Laat Urgenda het maar niet horen.

Reaguursels

Inloggen

Die linkse knakkers zijn helaas vrijwel overal de baas hier in Nederland.
Dus het beste is gewoon gebruik te maken van hun onzin.
Ik heb bij het huis een paar jaar geleden twee warmtepompen gezet.
Zelf aangesloten, en subsidie gekregen.
Van bijna 4000 m3 gas en 11000 kWh ( elektrische auto gekocht dat jaar en ja energierekening was bijzonder hoog ) naar nu 320 M3 gas en 4000 kWh ( 10 jaar oude zonnepanelen voor een habbekrats gekocht ) gegaan.
Dankzij die subsidie heb ik het er al een paar jaar eruit, en nu met die belachelijk hoge energieprijzen helemaal.
Probleem is dat altijd alleen de verhalen van de huisjesmelkers naar buiten komen.
Die kopen een of andere goedkope warmtepomp en laten die door beun de haas neerzetten. Dat werkt niet.
De pompen die hier staan zijn van Panasonic, die zijn goed.
En ik heb verder niet veel aan het huis veranderd, vrijwel overal hangen er nog van die T11 radiatoren.
Voordeel is nu ook dat het huis de hele dag en nacht warm is, nachtverlaging heeft geen zijn ( en dat is ook iets dat je moet instellen ).

Huis is trouwens ergens in de jaren 50 gebouwd, dus geen super dikke isolatie.
Alleen heb ik parels in de spouw gespoten om wat te isoleren, globaal 6 cm dik.

helaas-nederlander01 | 14-03-22 | 20:32

Zelf heb ik een lucht- lucht warmtepomp en verbruikte in Dec en Jan 300 kWh extra per maand( veel thuis werken) samen met meer dan de helft van de woning met enkel glas mag ik niet klagen.
Dit kostte ong 1600 euro incl aansluiten. Een van mijn betere investeringen

Arendsoogje | 14-03-22 | 18:51 | 2

300 kWh p/m extra?? Nondeju da's niet te zuinig.
Ik stook (gezin van 4) gemiddeld 350 kWh p/m weg. En met 11 zonnepanelen hield ik aan het einde nog 80 kWh over afgelopen jaar.
Ik stook 800 kuub gas op p/j en betaal (vast contract) €90 p/m
Mijn overburen wonen in exact hetzelfde huis, maar afgelopen jaar opgeleverd zonder gas en warmtepomp. Maar 2 panelen op dak, zou voldoende zijn volgens aannemer. Betaald €260 p/m en moest zelfs bijbetalen.
Leg mij maar eens uit hoe zo'n warmtepomp voordeliger is. En wat kost de vervanging na 10 jaar?

Bong-Grijp | 14-03-22 | 19:08

@Bong-Grijp | 14-03-22 | 19:08: warmtepomp kost 800 euro aansluiting is duur maar bij vervanging heb je dat niet meer. En met gas weet ik zeker dat je meer dan 60 euro per maand verstookt hebt. Voor mij is dit "hoge" verbruik nu voorbij. Nu zal ik alleen nog van het gas af moeten want dat is 12 M3 per maand aan warm water.

Arendsoogje | 14-03-22 | 19:19

Linkse mensen en de realiteit………

- Ze willen veel migranten in ons land, maar niet in hun lommerrijke buurten.
- Ze willen schone stroom, maar niet weten waar de extreem smerige chemische troep vandaan komt die daarvoor nodig is. Ze willen die windmolens ook niet in de buurt hebben.
- De Aarde moet gered worden, maar door anderen. De linksmens wil wel op vliegvakantie om exotische foto’s te maken waar op quinoa en linksdraaiende yoghurt feestjes goede sier mee gemaakt moet worden.
- Ze willen geen leger en alleen maar een humanitair, regenboogleger, maar als de grootste kernmacht op Aarde zich roert moeten “we wel iets doen”. Dat moeten overigens wel anderen zijn; linksen willen er niet zelf heen om te vechten. Zie ook de trollen die de laatste tijd flink lopen te doen in de tegels.

Nuuk | 14-03-22 | 18:40

Sinds 2020 van het gas af. Nieuwbouwwoning, vloerverwarming, warmtepomp, zonnepanelen. Ik betaal nu €20 voorschot per maand voor elektriciteit Mij hoor je niet klagen.

[[[Mad.doC]]] | 14-03-22 | 17:33 | 3

En in een vinexwijk naast de buren die exact hetzelfde huis hebben met een tuintje en een schuurtje… tja.. rest van nederland woont liever wat ruimer

richardsp1 | 14-03-22 | 17:37

Hoeveel panelen heb je en hoeveel kWh stook je per maand weg? Ik wil best een WP aanschaffen maar wil eerst harde cijfers zien.

Bong-Grijp | 14-03-22 | 19:11

Ja lol he dat klimaat. Zo lol.

CantShakeMe | 14-03-22 | 17:23

Garijp is geen gemeente.
#informyourself

SaintNickje | 14-03-22 | 17:05 | 1

Hee, gezellig, een naamsgenootje.

SaintNick | 14-03-22 | 18:25

Heb je nou je zin? Je hebt Rob Jetten aan het huilen gebracht.

Flapoor | 14-03-22 | 16:49 | 1
-weggejorist-
Tjajaja | 14-03-22 | 19:44

Ja, en als iedereen aan de warmtepomp kon dan is er nog niets gewonnen wegens elektriciteit gemaakt met oa. Russisch gas. alleen hebben we dan meer nodig dan nu.

lordveter | 14-03-22 | 16:29

Gelukkig hebben wij minister Robje Jetten en die gaat dat echt allemaal oplossen.... proest

Gemeen Mosje | 14-03-22 | 16:23 | 4

@Gemeen Mosje | 14-03-22 | 16:40: Je bedoeld heksen toch? Minimaal 3 die ik er ken, waarvan 2 een ministerspost bedienen en één op de plek van Martin Bosma zit.

Peerkeoud | 14-03-22 | 19:05
▼ 1 antwoord verborgen

Wellicht helpt het wanneer ook de vele miljardairs en Oligarchen uit Oekraïne worden aangepakt, en zo de vreselijke oorlog helpen doen beëindigen ? Oekraïne is het op vier na meest corrupte land ter wereld.

ceesreis | 14-03-22 | 16:06 | 1

Op vier na meeste corrupte land? Ik adviseer je opnieuw research te doen.

timtix | 14-03-22 | 17:43

Nederland kon haar eigen gasveld niet alleen ontwikkelen.
En kreeg “hulp” van de Amerikaanse atoombommengooiers.
50% ging er naar die wandelende Hamburgerslikkers.

Papualist | 14-03-22 | 15:53 | 1

Esso kreeg gewoon 50% van de aandelen NAM, en Shell de andere 50%, net na de oorlog al dus toen was Slochteren nog niet eens ontdekt. Ik zie dat niet echt als 'hulp' , gewoon buitenlandse investering.

small_town_dude | 14-03-22 | 16:22

Hoe afhankelijk zijn we eigenlijk van Russisch gas?
Dit zegt (voor zover ik e.e.a. goed lees) het CBS, zie linkje onderaan

GASVERBRUIK Nederland, respectievelijk:
jaartal – verbruik (mln m3) – w.v. winning eigen bodem - # inwon.NL
1970 – 20.073 – 31.764 – 12.958.000
1980 – 40.030 – 90.929 – 14.091.000
1990 – 40.658 – 72.131 – 14.893.000
2000 – 46.243 – 69.796 - 15.864.000
2010 – 53.046 – 85.626 – 16.575.000
2020 – 41.831 – 22.831 – 17.408.000

2021 – 40.081 – 20.587 – 17.475.000 (vs 1980: nu plus 3.384.000 inwoners, gelijk verbruik)!!!

Specificatie (2021, zie CBS):
20.587 – winning uit eigen bodem (50.97 % van totaal verbruik 2021)
235 – productie andere bronnen (0.58 %)
4.921 – invoer (44.652) minus uitvoer (39.731) – gasvormig aardgas (12.18 %)
8.489 – invoer (9.785) minus uitvoer (1.296) – vloeibaar aardgas (21.02 %)
157 – bunkering (0.39 %)
6.005 – voorraadmutatie (14.87 %)

Van ‘horen zeggen’: de markt voor particulieren bedraagt ongeveer 12 % van het totale gasverbruik.
12 % van 40.081 is 4.809 mln m3 gas.

Vraag: zet het nu echt zoden aan de dijk als iedere particulier zijn woning voor 30 tot 40.000 euro ‘van het gas’ af moet halen?
De hoeveelheid ‘voorraadmutatie’ ?! (14.87 %) is al beduidend hoger dan het totale particuliere verbruik (plm.12 % %)
opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/0037...

Wering | 14-03-22 | 15:43 | 6

@Anomiemus | 14-03-22 | 18:08: Weer een goed voorbeeld hoe we belazerd worden. Overigens dank aan Wering voor de getallen.

discriminazie | 14-03-22 | 19:46

@marco52 | 14-03-22 | 18:20:
Ja, het is toch opmerkelijk dat NL in 2021 met 17.475.000 inwoners maar net zo veel/weinig gas werd verbruikt als (41 jaar geleden) in 1980 toen er nog maar 14.091.000 inwoners waren?

En ten opzichte van het jaar 2010 (53.046 mln m3) verbruikten we in het jaar 2021 (periode van elf jaar) maar zo'n 75 %.
Dus we hebben al een aardige slag gemaakt!

Je zou zeggen: onder druk van de huidige prijzen, zou héél NL zo ongeveer genoeg hebben aan die 39.731 mln m3 die NL in 2021 naar het buitenland uitvoerde?!

Wering | 14-03-22 | 20:01

@discriminazie | 14-03-22 | 19:46:
Graag gedaan. Soms krijg je ineens het gevoel dat je even ergens in moet duiken.
Op dit moment zit Hoekstra bij Jinek.
Die geeft toe dat 'wij' maar voor zo'n 10 % Russisch gas gebruiken. ".... maar andere EU landen niet, die zijn soms tot 80-90 % afhankelijk..."
Ik begrijp dus dat "wij" voor de politiek al lang niet meer betekent dat het over Nederland of Nederlanders gaat, maar over altijd over de EU.
Toch handig om de cijfers eens opgezocht te hebben; ik kan e.e.a. nu toch beter/sneller plaatsen.

Wering | 14-03-22 | 22:21
▼ 3 antwoorden verborgen

ziet er een beetje uit zoals vroeger toen Total Annihilation nog een hippe RTS was.

SpectralGuardian | 14-03-22 | 16:11

Rusland heeft gas zat, zo'n 38 triljard kuub. En als dat ooit opraakt zijn er altijd nog die vrienden van het westen in Iran op de 2e plaats met 32 triljard kuub.

Broadsquire | 14-03-22 | 15:42 | 2

Als dat opraakt is de gemiddelde temperatuur op aarde 10 graden hoger ennligt nl onder water.

zeeman73 | 14-03-22 | 16:27

Pech voor mijn broer. Zijn buurman heeft pas een apparaat dat volgens hem het buitengedeelte van een warmtepomp is, op z'n twee meter van de erfgrens, vlakbij zijn "atelier" geplaatst. Nu wordt hij daardoor vaak gestoord door knallen die zowat alles wat niet nagelvast is doet rammelen. Hij denkt althans toch dat het een warmtepomp is.

WirMachenMusik | 14-03-22 | 15:36 | 3

Wat zou het dan moeten zijn volgens U...

Nodeloos Kwetsend | 14-03-22 | 16:01

@Nodeloos Kwetsend | 14-03-22 | 16:01: Ik voegde dat voorbehoud toe omdat ik te weinig weet over warmtepompentechniek. Alhoewel ik, geloof ik, wel eens iets over dat knallen heb gelezen.

WirMachenMusik | 14-03-22 | 16:33

@WirMachenMusik | 14-03-22 | 16:33: Ben best benieuwd hoe dat klinkt. Ik heb nog nooit van "knallen" gehoord, maar als ze aanslaan dan geeft dat wel een behoorlijke (geluids)-dreun.

Ons huidige huis heeft twee (niet verklappen hoor) warmtepompen dus ik ben er aardig bekend mee. Alle buren hebben er ook een. Overigens gebruiken we ze ook als air-conditioners in de zomer (ook niet verklappen!).

Anomiemus | 14-03-22 | 18:13

Iemand vergeleek die energietransitie eens met het verkopen van auto’s VOOR de uitvinding van het wiel.
Maar dan nog: als ik het hier dus goed lees zou na een ingrijpende modernisering van het net het volplempen van het land met molens en zonneparken wel zin hebben.
Mijn vraag is dan; zin waarvoor? Kan iemand mij dat eens voorrekenen? Koelt de aarde dan af? En hoeveel? En dan ook graag becijferen wat dit klinkende resultaat gaat kosten.
En dan: stel nou dat het echt werkt. Hoeveel kouder mag het dan worden zodat je toch nog iets aan zo’n warmtepomp hebt?
Vragen, vragen, vragen.

fokkewoelf | 14-03-22 | 15:36

Als je bij een leverancier ooit gekozen hebt voor 100% groene stroom, stijgt dat dan minder hard dan wanneer je gewoon voor goedkoop Russisch gas hebt gekozen? Ik vraag dit voor mijn moeder.

small_town_dude | 14-03-22 | 15:34 | 1

Ikzelf heb vorig voorjaar een energieleverings-contract voor 3 jaar afgesloten met Greenchoice. En tot nog toe heb ik niets gemerkt van prijsverhogingen. En waar ze die energie vandaan halen, zal mij eerlijk gezegd een zorg zijn.

WirMachenMusik | 14-03-22 | 15:44

Vergeet het gas maar hoor, 50% van al ons eten komt uit Rusland en Oekraïne, de woke havermelk zal 100 euro per liter worden, u gelooft mij niet?
U kunt voor weinig olijfolie gebruiken omdat de hele wereld bakt met zonnebloemolie uit ... u raadt het al! Probeer maar eens iets te groeien op onze polderklei zonder kunstmest uit....? U raadt het al. Moet ik het hebben over brood en graanprodukten? U wilt het niet weten, ik woon gelukkig dicht bij de bollenvelden, u weet wel tulpenbollen in de oorlog, juist ja, in plaats van aardappels, slaap lekker verder, de Russen kunnen deze oorlog niet verliezen, oorlog tegen Rusland is altijd de moeder van de slechte ideeën geweest;
grote verliezen voor Rusland, hier moeten ze om lachen winteroorlog tegen Finland 400.000 doden en gewonden aan Russische kant, de oorlog tegen de Duitsers 22 miljoen doden en gewonden aan Russische kant, ze zijn nog steeds aan het tellen, 80 jaar na dato.
U zegt, wij zijn deze oorlog niet begonnen!?, houdt u mond, pak een geschiedenisboek en kijk wie er ELKE keer begint.

kansparel | 14-03-22 | 15:32 | 1

Ik prefereer Palm olie.
Haver producten eet ik niet, Enkel Brinta.
En als Brood enkel Krenten en of Rozijnen broodjes.
Kunstmest gebruik ik niet want ik ben geheel plantaardig want ik eet ze niet.

En alles wat er in een geschiedenis boek staat is oude meuk. Ik kijk Enkel premières. Want dan ben ik de eerste die er over mee kan praten..

Nodeloos Kwetsend | 14-03-22 | 16:06

Voor Hugo is draagvlak belangrijk. Zolang u maar instemt.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/minister-de-jonge-noemt-dwang-onvermijdelijk-bij-huizen-van-het-gas-halen~b49de912/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

wapster | 14-03-22 | 15:31

Op de Excel sheets ziet het er allemaal geweldig uit hoor.
Dus dan is het best haalbaar.
Over 10 jaar moeten ook alle elektrische auto’s een nieuwe accu.
Wet van de remmende voorsprong met een vleugje wensdenken. Afgetopt met wensdenken.

Het leven is zwaar | 14-03-22 | 15:28 | 1

Je zal zien dat ze dan voortijdig gesloopt moeten worden omdat óf de accu óf de auto zelf als 2e/3e/4e hands te duur wordt voor potentiële kopers.
Aangezien de productie van het ding zelf ook de nodige energie kost kan de balans dan gemakkelijk negatief worden.
Persbericht, kamervragen en enquete volgen in de periode 2024 - 2030

Harry.Langezwaal | 14-03-22 | 15:43

Nederland bestaat voor 80% uit van die lelijke oude taffeshuizen die het beste gewoon gesloopt kunnen worden.
Er is een rede dat we geen 50 jaar oude auto's blijven oplappen, hoewel dat in theorie wel kan zie Cuba.
Laten we dat met huizen ook gaan doen. Na 40 jaar gewoon slopen en wat nieuws neerzetten. Moet je kijken hoe snel je van die slecht geïsoleerde hokken af bent.

Jeggeworist | 14-03-22 | 15:27 | 4

Mijn huis van bijna 100 jaar oud staat nog prima. En goede lokatie. Ik sta wel open voor een afkoopsom 2x marktwaarde. Alles voor het milieu.

sjef-van-iekel | 14-03-22 | 15:33

Hoe binnenmilieu vriendelijk is zo’n goed geïsoleerd hok eigenlijk?
Al iemand last van astma?

Hiram | 14-03-22 | 15:40

Ik heb in de reconditioneringsbranche gewerkt, en ik kan u vertellen: nieuwbouw is meuk. Onze lekdetectieafdeling draaide overuren in wijken als IJburg, Leidsche Rijn, en nog vele "moderne" wijken. Woningen zijn net als auto's of electrische apparaten, een stuk minder betrouwbaar dan vroeger.

Sufaoner | 14-03-22 | 21:17
▼ 1 antwoord verborgen

Met een warmtepomp verveelvoudigt je stroomverbruik.
Kun je geen zonnepanelenplaatsen of heb je een slechte zonligging dan ga je failliet aan de transitie.

De finale eindbaas | 14-03-22 | 15:26

Nederland gebruikt geen Russisch gas voor de consument. Dat komt nog steeds uit Slochteren. Zo maar een detail hoor.

Theodorus.Goldbach | 14-03-22 | 15:25 | 3

Ah dat verklaart natuurlijk die record prijzen.... not...

ReyNemaattori | 14-03-22 | 15:28

@sjef-van-iekel | 14-03-22 | 15:46: niet echt. Het overgrote deel van de gasprijs in Nederland bestaat uit lokale heffingen. Heeft geen zak met marktprijs te maken. Wel alles met een inhalige overheid.

Eagle0511 | 14-03-22 | 17:53

waar blijft de verontwaardiging over het kraken van oligarch-villa's?

Satria | 14-03-22 | 15:21 | 1

Ik vind het hilarisch.

Nog leuker zou het zijn als ze helemaal niet van een oligarg zouden zijn. Of dat ze net de buurman van die oligarg hebben.

sjef-van-iekel | 14-03-22 | 15:47

Het is zo treurig om het politieke korte-termijn denken iedere keer zo duidelijk in beeld te zien. Dat de netwerkcapaciteit op een bepaald moment de bottleneck zou worden is al sinds er aandacht is voor windmolens en zonne-energie bekend. Maar het lintje doorknippen bij een nieuw windmolenpark is sexier dan goedkeuring geven aan een netwerk-verbetering.

Je hoort waterstof nu ook vaak genoemd worden, maar dat gaat snel tegen hetzelfde probleem aanlopen. Er is onvoldoende infrastructuur voor.

Het sneue is dat ze dat op verschillende ministeries en semi-overheden ook best weten, en ook al lang aankaarten in rapportages.

Je gaat je afvragen wat er nu precies in die Haagse kaasstolp gaande is, en of/wat die mensen denken en geloven. Het moet geloof in een papieren werkelijkheid zijn, want praktisch gezien is het gewoon niet werkend te krijgen.

Sjors W. | 14-03-22 | 15:20 | 1

Tsja, wie zijn toch die mensen ...

Peerkeoud | 14-03-22 | 19:14

"stijl bergpad" met een lange ij.... Dat is Geensteil.

Tapu | 14-03-22 | 15:19

Warmtepomp.. ok, die buitenunit prima. Ik heb ongeveer zoiets voor de airco (ook een warmtepomp feitelijk), maar dan heb je binnen dus nog een gigantische dildo staan ter grootte van twee koelkasten. Nou nee bedankt. Denk nog maar even verder, heren en dames ingenieurs.

John McClane | 14-03-22 | 15:18 | 2

Diezelfde airco kan tegenwoordig ook verwarmen wat veel goedkoper is dan gas. Dan heb je geen binnenunit meer nodig.

Zapata10 | 14-03-22 | 15:23

Ik gebruik de airco tegenwoordig deels ook voor verwarmen en ik zie mijn gasverbruik ongeveer gehalveerd. Werkt prima, beter dan ik had verwacht zelfs.

matatwork | 14-03-22 | 15:24

Al is het ideaal nog zo snel, de realiteit achterhaalt haar wel.

Hiram | 14-03-22 | 15:18

In de zuidoosten van de VS zijn warmtepompen al decennia het meestvoorkomende systeem. Handig, want een warmtepomp is precies hetzelfde apparaat als een airconditioner. In de zomer worden ze dan ook als A/C gebruikt en in de winter draait-ie de andere kan op en zorgt het voor de verwarming. Tenminste, als het niet te koud is. Beneden het vriespunt kan je het wel vergeten en moet er worden overgeschakeld naar een andere warmtebron.

Waar niemand het over heeft is de herrie. Het is al duidelijk hoorbaar in de gewone stand, maar omdat het systeem als het vochtig is al snel een ijslaag opbouwt moet hij om de zoveel tijd even in de ontdooistand en dan giert hij erover. Het duurt maar een paar minuten, maar als iedereen er straks een heeft zal er vrijwel altijd minstens één bezig zijn met ontdooien.

Wordt nog leuk in Nederland waar de huizen bovenop elkaar staan.

Overigens, waarom installeert men in Nederland geen "split systems" met een element in elke kamer? Je hoort nooit iets over die mogelijkheid. Misschien omdat je dan ook de A/C optie kan gebruiken?

Anomiemus | 14-03-22 | 15:16 | 2

Stadswater- en verwarming projecten zijn prima mogelijk op de Nederlandse schaal, juist omdat de huizen op elkaar staan. Dan kan je de herrie ook lokaliseren en isoleren in de 'transformator'-huisjes.

Sjors W. | 14-03-22 | 15:24

Herrie valt wel mee met de nieuwe lucht/lucht systemen. Isolerende kast er om heen en je hoort bijna niets meer. Dingen blijven ook tot - 15 werken maar worden onder de -5 minder rendabel. Dat kan je eenvoudig opvangen met infrarood voor noodverwarming. Wanneer is het ooit -15 in Nederland?

Zapata10 | 14-03-22 | 15:40

Jammer dat er niemand out-of-the box denkt. De oplossing voor Garijp is uiteraard heel eenvoudig. 80 woningen zijn geschikt. Die mogen blijven staan. de overige 620 woningen zijn ongeschikt. Deze worden onteigend en afgebroken. Hoe durven ze te wonen in niet-gasloze huizen. How dare you!!
You will own nothing and be happy !

BoerKoekoek | 14-03-22 | 15:13

Indien goed geinformeerd ben je er niet met alleen een warmtepomp. Zodra het vriest heb je een alternatieve warmtebron nodig. Correct me if I'm wrong.

Pekketrikker | 14-03-22 | 15:13 | 1

you are wrong.

BoerKoekoek | 14-03-22 | 15:14

Ik heb deze winter maar 1 keer de kachel aangedaan. De rest van de tijd moet ik er van mijn vrouw vanaf blijven omdat ik hem altijd op standje moeilijk zet hoog zet.

overVecht | 14-03-22 | 15:12

Kies dan ook voor een lucht lucht waterpomp. Ok je stookt dan maar een paar kamers warm maar waarom zou je kamers warm stoken waar je niet bent?
Wij oud huis, lucht lucht warmtepomp, met zonnepanelen. Stookkosten afgelopen week (elektra en gas). iets meer dan twee Euro voor een hele week. Natuurlijk wel veel zonuren gehad.

Zapata10 | 14-03-22 | 15:10

De zin "welke munitie de groene garde deze keer in hun schuldgeschut heeft geladen"...

Pure poëzie!

Wijze uit het Oosten | 14-03-22 | 15:08 | 1

Prachtige beeldspraak, dat "schuldgeschut".

Nuchternederland | 14-03-22 | 15:11

Warmtepomp kost ruimte en veroorzaakt dikwijls geluidsoverlast.
Zonnepanelen gaan vaak minder lang mee dan wordt voorgespiegeld en zijn commercieel niet aantrekkelijk om te recyclen.
Elektrieke auto's idem.

Al met al zijn die gesubsidieerde milieubewuste vervangers helemaal niet zo groen en milieubewust.

Maar vertel dat de milieu-wappies maar. Die praten elkaar na, zoals een Fin de Koranbijbel naleeft zonder deze ooit zelf te hebben gelezen en geïnterpreteerd.

Roos | 14-03-22 | 15:08 | 1

Ze wijzen je dan op rekenmodellen die ze als waarheid propaganderen terwijl deze zo ingesteld zijn om de gewenste uitkomt te geven en niet om de goede uitkomst te geven. Vervolgens noemen ze dat wetenschap en waarheid en dien je geen weerwoord te hebben. Om logica gaat het allemaal zeker niet.

Baksteenbakker | 14-03-22 | 15:17

Dacht er van de week ook even een te bestellen: 1 jaar levertijd! Dat schiet inderdaad niet op!

pane | 14-03-22 | 15:07 | 1

Ik zou ook gewoon wachten tot er een echte oplossing is. Nu aan de warmtepomp gaan is als een stoommachine kopen. Je weet gewoon dat er iets beter moet komen.

John McClane | 14-03-22 | 15:16

Ik ben benieuwd wie de klimaatnazis zijn die ooit feestelijk, met muziek van de plaatselijke harmonie, het lef hebben om definief het gas af te sluiten bij de laatste groep mensen die niet het geld had om voor 10 duizenden euro's te investeren in hun huis.

Leptob | 14-03-22 | 15:07 | 2

Ik zie Ropje Jette er met twee duimpjes omhoog zo bijstaan.

Nuchternederland | 14-03-22 | 15:12

Die krijgen het natuurlijk graties en u skipt de vakantie gewoon voor de komende 5 jaar. U wilt immers een pipo van GL in de kamer.

dasechtgeenstijl | 14-03-22 | 15:34

Ik begrijp dat als ik vanavond een biefstuk bak, ik meebetal aan Poetins munitie? Anyway, ik gooi wel een Argentijnse rundersteak op een bbq gestookt met Australishe kolen. Blijf ik buiten dit conflict.

Gewinflipt | 14-03-22 | 15:06 | 1

Het water loopt me in de mond. Bon apetit.

Pekketrikker | 14-03-22 | 15:18

Alle groene plannetjes kunnen sowieso de ijskast in. Zojuist is de fabriek van de wereld in lockdown gegaan, niks warmtepompen, zonnepanelen, laadregelaars en aansluitmateriaal meer, allemaal on hold voor onbepaalde tijd. Zelfs al zou je nog een monteur kunnen vinden om het aan te sluiten, er valt niks meer aan te sluiten.

elfenstein | 14-03-22 | 15:05

Heeft er al een politicus op twatter geroepen dat we in een warmtepompen en warmtepomp-monteurs crisis zitten?

normanius | 14-03-22 | 15:04

Onze nieuwe BMW is er woensdag a.s. yeah!... de beste tijd om een auto te kopen. Diesel uiteraard.

horsteknots | 14-03-22 | 15:03 | 2

Goed zo.
Opladen en onderhoud is goedkoper dan van een Tesla/elektrisch.

Sjeintje | 14-03-22 | 15:06

Hoeveel stickertjes zitten daarin met de tekst "deze functie is pas later beschikbaar zodra de chips geleverd zijn?"

elfenstein | 14-03-22 | 15:06

De echte groene rakkers hebben een electrisch fornuis. Waarbij het geleverde stroom uiteraard wordt opgewekt door houtskool.

Xaffier | 14-03-22 | 15:01 | 2

aanvulling: de geleverde GROENE stroom ...

Slava_Germania | 14-03-22 | 15:02

Je zou toch zeggen nadat we ondertussen zoveel geld en moeite gepompt hebben in duurzame bronnen dat we er wat aan zouden hebben.

Maar nee.

Baksteenbakker | 14-03-22 | 15:00

Het klimaat kan je niet redden, wel het milieu.
Tenzij je de aardbol kan verplaatsen.
Its the way of the world.

hero_of_heaven | 14-03-22 | 15:00 | 1

Precies. De dino's zijn ook ooit uitgestorven en de mensheid komt ook aan de beurt.

Peerkeoud | 14-03-22 | 19:22

Leuk man die warmtepompen. Je moet er een douchecabine aan ruimte voor inleveren (wat simpelweg veel oude woningen niet hebben, vooral niet in/rond het hok waar de CV staat) en als de ruimte niet goed genoeg geïsoleerd is of verkeerd op je muur bevestigd is dan heb je lekker een constante dreun in je achterhoofd snachts en met nóg meer pech, is die dreun ook hoorbaar bij je buren en kan het nog een zaak worden ook waarbij JIJ het onderspit zal delven.

Nog leuker kan zelfs zijn wanneer een buurman van je een warmtepomp neemt, de wijk wakker houdt met gedreun van dat klereding snachts en vervolgens stellig gaat volhouden dat het niet de wartepomp is maar iets anders (5G oid, ja op dat moment beweren ze alles). Om dan een onderzoek naar de dreun te kunnen voldoen moet het via de rechter want je mag niet zo maar een huis betreden. En geloof me, als de buurman 20K-40K heeft betaald voor zo'n klerepomp, reken er maar op dat hij daarna geen "goede buur" meer zal zijn als jij hem er op wijst dat jouw nachtrust weg is door dat ding.

Daarbij: Volgens zo'n gas pipo van de NAM een paar jaar terug zit er nog voor 30 generaties aan gas onder groningen, als het voor alléén huishoudens gebruikt zou worden. Maar we hebben (wurg) contracten met Duitsland in Italië waarbij zij voor een habbekrats ons gas kopen (terwijl de bevolking in NL zelf de hoofdprijs betaald) en gebruiken voor hun industrie. Bevries die contracten tijdelijk!

LangeTijdGeleden | 14-03-22 | 14:56 | 8

Deze hele wijk heeft bodemwarmtepompen. Je hoort 0,0 van die dingen. Staan gewoon in een technische ruimte onder de kap waar je anders toch niks mee doet qua m2.

BoerKoekoek | 14-03-22 | 15:17

Als de nachtrust verdwijnt door warmtepompen, dan valt dat toch prima op te lossen met een praatje? Of anders een hoogvermogen microgolfbundel.
Met die chiptekorten kan 't maanden duren voor er vervanging is...

ReyNemaattori | 14-03-22 | 15:20

@ReyNemaattori | 14-03-22 | 15:20: probleem is dat de beste man al om 03:00 snachts dat kreng weer aanzette om warm op te kunnen staan en pas weer uitzette als die uit huis was of pas om 11 uur savonds wanneer die thuis bleef.

Omdat de woning verder totaal niet efficiënt is/was. Tsja, oude arbeiders woning/rijtjes woning. Tevens heeft hij er zelf geen last van want oud, doof, met pensioen en gehoorapparaat gaat gewoon uit.

Godzijdank heb ik t zelf niet met mn buren maar is deze hele situatie vernomen van vrienden. Wat een dieptriest verhaal.

Ondertussen zijn de vrienden al verhuist en is dit alles van een paar jaar terug. Maar ben stiekem wel benieuwd of de rest van de buurt er wat aan heeft gedaan.

LangeTijdGeleden | 14-03-22 | 17:06
▼ 5 antwoorden verborgen

"Nature can not be fooled" - Richard Feyman
Maar dat was een fysicus en die dienen direct terzijde te worden geschoven.
Met hoop en schuldgevoel komen we veel verder.

skoftig | 14-03-22 | 14:55 | 1

Dat dus ja.

Peerkeoud | 14-03-22 | 19:26

Heeft Timmerfrans al gelobbyd om zo snel mogelijk de Baltische bossen te kappen voor in de biomassa centrales ?

De finale eindbaas | 14-03-22 | 14:54 | 1

Snel, voordat ze in Russische handen vallen?

ReyNemaattori | 14-03-22 | 15:20

Hier kopen de plannen voor het warmtenet ook deels in de soep. Een deel van het dorp kan niet volledig op het warmtenet en moet met (hybride)pompen werken. En die kan men niet krijgen. Ergo, minder animo voor aansluiting op het warmtenet waardoor alleen huurders (die het van de woningbouw door de strot gedrukt krijgen) nu voor de kosten van de aanleg Ed op lijken te draaien. Dat maakt het vinden van een partij die alles wil exploiteren enz ook moeilijker. Nu het ook bekend is geworden dat de tarieven van het warmtenet aan de gasprijs is gekoppeld is het klimaat erg onbelangrijk geworden en haakt men massaal af.

Super Grover | 14-03-22 | 14:54

Ik hoorde gisteren in WNL op zondag dat er nog voor 15 jaar gas in de buurt van Slochteren zit. Hoezo Russisch gas ?

Karel Kruizenruiker | 14-03-22 | 14:52 | 5

Make Slochteren Great Again

Diederik_Ezel | 14-03-22 | 14:59

@MargauxGrandCru | 14-03-22 | 14:57: Aha, de valse tegestelling. 1 van de meest doeltreffende varianten van het favoriete wapen van D66: de drogredering. u bent lid van die club?

SteilAchterover | 14-03-22 | 15:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Buiten Europa kost energie nog steeds geen drol maar wij hebben wel Frans Timmermans.

MargauxGrandCru | 14-03-22 | 14:52 | 2

Ja, en Frans studeerde Franse taal- en letterkunde. Dus wat kan er nou mis gaan?

Harry.Langezwaal | 14-03-22 | 14:55

In Spanje zijn de prijzen al een half jaar verdubbeld.

gato | 14-03-22 | 16:05

Ik zie een heel ander probleem aankomen: Met een warmtepomp heb je een pelletkachel nodig omdat het anders stervenskoud is want die dingen doen het niet. En die stoken we, zoals iedereen weet, met oerbos uit het Oost-blok.

Maar als Rusland straks heel het Oostblok van ons heeft mogen terugnemen hebben we geen toegang tot de oerbossen meer? Wat dan?

Patatter | 14-03-22 | 14:51 | 5

@MargauxGrandCru | 14-03-22 | 14:55:
Geen onzin, warmtepompen aan de lucht (zonder bron) hebben daar wel degelijk problemen mee. Er zijn verhalen van hele wijken met dergelijke warmtepompen die het behoorlijk koud hebben gehad gedurende die kleine ijstijd van vorig jaar. Probleem is het prijsverschil tussen de twee typen, waarbij nieuwbouwwoningen vooral met de goedkoopste uitvoering uitgerust worden om de prijs te drukken. Indien je hier zelf in investeert is het inderdaad verstandig om eentje met ondergrondse bron te nemen.

amateurrr | 14-03-22 | 15:17

I call bullshit. Prima te stoken, bodemwarmtepomp icm vloerverwarming. Heb eerder de koeling nodig omdat het al heel erg snel warm wordt in deze zwaar geisoleerde o op de meter woning.

BoerKoekoek | 14-03-22 | 15:19

@Dlareg | 14-03-22 | 14:55: gelukkig hem je in die vier jaar nog nooit een echte koude winter gehad.

Mokum Kosher | 14-03-22 | 15:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Iets kapot maken is nou eenmaal veel makkelijker dan iets creëren....

Neuth | 14-03-22 | 14:51

Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.

philia | 14-03-22 | 14:51

Kletsverhaal, niet bestaande verbanden zoeken voor verdachtmaking van burgers. Alsof mensen die op de stookkosten letten een maatschappelijk probleem zijn. Het probleem zijn mensen die net doen als er niets aan de hand is en alsof alles oneindig door kan gaan alsof er niets mis gaat. Telegrof gedrag.

AntiZanicz | 14-03-22 | 14:51

Ook al zouden er genoeg warmtepompen te krijgen zijn dan nog zijn er te weinig installateurs om de boel aan te sluiten.

leo de pejo | 14-03-22 | 14:50 | 2

En het elektriciteitsnet is te licht als elk huis een warmtepomp heeft en dan moet er ook nog een elektrische auto komen. Nu weet je ook meteen waarom je niks meer hoort van Mister klimaatakkoord Ed Nijpels want zijn papieren plan is één groot fiasco in de uitvoering.

MargauxGrandCru | 14-03-22 | 15:01

@MargauxGrandCru | 14-03-22 | 15:01: Iedereen in de wereld een elektrische auto is onmogelijk omdat we daar de grondstoffen niet voor op aarde hebben. Misschien maar eerst eens uitbreiden naar de planeten om ons heen en daar gaan mijnen, en hopen dat ze genoeg rare earth minerals hebben om de batterijproduktie aan te kunnen.

Met_baard | 14-03-22 | 15:06

Vergeet ook niet dat elektriciteit onbetaalbaar dreigt te worden omdat dat steeds meer wordt opgewekt met .. gas.
M.a.w. we vervangen een zuinig gasketeltje door een warmtepomp, en verstoken dan het gas in een centrale, proberen de elektriciteit door te dunne kabels naar uw huis te wurmen, en dan heb je na veel geld (weg) een 'gasloos' huis.
Bravo!

Harry.Langezwaal | 14-03-22 | 14:50 | 1

En dan is de EV auto ook ineens weer duurder.

Super Grover | 14-03-22 | 14:57

Wist u dat bij de Inuit partnerruil de gewoonste zaak van de wereld is? Warmte is warmte, zeker als de ijsbeervelletjes net even niet in de buurt zijn.

Hetkanverkeren | 14-03-22 | 14:49 | 2

Dat heeft niks met warmte te maken Hetkanverkeren.
Dat heet afwisseling.

Sjeintje | 14-03-22 | 14:50

@Sjeintje | 14-03-22 | 14:50: Hahaha, daarom gebruik ik in geval van nood inderdaad twee dekens. Heel bont gekleurd, dat dan weer wel. Een echte Eskimo heeft het inderdaad nooit koud!

Hetkanverkeren | 14-03-22 | 15:05

Wacht... indien we Russische ijsbeertjes vermoorden, deugen we dan juist weer wel of toch niet? Ik vraag het voor een aspirant-bondgenoot.

OverdaanDerOnderheid | 14-03-22 | 14:48 | 1

Alleen als ze voor Poetin zijn.

Zatkniss | 14-03-22 | 14:52

Wat mij betreft wordt er veel teveel 'of-of' gepraat. Uiteindelijk lijkt het me een goed idee om van alle fossiele brandstoffen af te stappen. Dat kan voorlopig echter nog niet. Het is dan extreem kortzichtig om hier olie- en gasvelden te sluiten terwijl we nog niet zonder kunnen. Dus, open die gaskraan in Groningen (met dikke compensatie voor de bewoners), zoek en boor olie in de Noordzee en Waddenzee, bouw kerncentrales.

Kees Maf | 14-03-22 | 14:48 | 1

Vind ik ook, Slochteren morgen open en geeft desnoods alle winst aan de Groningers.

MargauxGrandCru | 14-03-22 | 15:02

Weet je wie er geen warmtepomp of zonnepanelen heeft?
Precies Timmerfrans. Iedereen de les lezen en zelf niks doen dan CO2 produceren.
Net als 10 jaar geleden Al Gore, die in zijn eentje het energieverbruik had van een hele straat.
Stelletje huichelaars.

De finale eindbaas | 14-03-22 | 14:48

Vermoed dat de tekorten van warmtepomp voornamelijk met de chiptekort te maken hebben gehad. Heb onlangs nogal veel verbouwd aan mijn huis maar alles met een chip erin had leveringsproblemen.

flame_me | 14-03-22 | 14:47

‘Management by hope’. De typische leiderschapsstijl van linkse goedmensen

BASinnic | 14-03-22 | 14:45 | 1

Management by Utopia noem ik het.

Lesc | 14-03-22 | 15:08

"Ze zeggen dat je hem met de huidige gasprijzen in vier jaar terugverdient", aldus Pim. Hoe gaat het verder met je Pim? Denk je zelf ook wel eens na?

Leptob | 14-03-22 | 14:44 | 5

Ik heb al 10 jaar zo'n ding en ben aan reparatiekosten al de aanschafkosten voorbij. Terugverdienen komt denk ik uit het sprookjesboek van de Linker Zijde

SteilAchterover | 14-03-22 | 15:01

@Patatter | 14-03-22 | 14:48: Dat komt omdat uw contract vaststaat. De huidige gasprijs (ik ben op de markt voor een nieuw energie contract helaas) staat op slechts 3,30 per kuub. gemiddelde woning doet 1400 kuub per jaar. alleen dat is al bijna 4620.

Een kuub gas is 8kWh
Warmte pomp met een COP van 4 (redelijk normaal)
betekend dat er voor elke kuub gas 2kWh elektra nodig is.
dus 1400*2 = 2800 kWh
2800 kWh a 0,74 (schrik niet ook die is hoog) = 2072 euro
verschil gas -> WP = 2548 euro
1000 afschrijving er af
hou je nog 1548 euro over om leuke dingen van te doen (wel op vakantie bijvoorbeeld)
Dit alles zonder zonder panelen want een installatie met voor 3000 kWh heb je voor 5000 euro af te schrijven in 10 jaar.
Dus dan is het verschil 3120 euro per jaar (2 keer vakantie).

Probleem is alleen niet iedereen heeft 15k liggen om zo af te tikken. En de subsidies krijg je ook pas een paar maand achteraf.

Volgende stap, de staat koopt voor ieder huishouden zo'n installatie dan kost dat de staat 7.000.000 * 10.000 (niet overal kunnen zonnen-panelen) = 70 miljard.
En dan is heel Nederland van het gas af èn het besteedbaar inkomen met 1000en euro's per gezin gestegen. Ik zeg doen!

Dlareg | 14-03-22 | 15:09

@Dlareg | 14-03-22 | 15:09: 1400 kuub per jaar? Stook jij met open ramen of zo? Ik gebruik 430 kuub gas per jaar. Ze kunnen me wat met hun warmtepomp.

Mbovenka | 14-03-22 | 16:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Hadden we op Texel en Drenthe niet vroeger veel schapen lopen.
Wollen truien en wollen sokken en wollen BH's gaan het helemaal worden de volgende winter.
Dat zal langzaamaan wel weer rendabel gaan worden.
Begin nu maar vast met breien.

AdvocatusDiaboli | 14-03-22 | 14:44

Klimaattribunalen?

Super Vaagstra | 14-03-22 | 14:44

En of dat allemaal nog niet erg genoeg is, treden tot overmaat van ramp de Rolling Stones in juni op in de J. Cruijff Arena.

gestoptmetroken | 14-03-22 | 14:44 | 3

En reken maar dat die goed verwarmd moet worden plus al die voorverwarmde dekens op op de bovenbenen te leggen.

skoftig | 14-03-22 | 14:53

We mogen wel eens na gaan denken over hoe we de wereld gaan achterlaten voor Keith.

elfenstein | 14-03-22 | 15:08

Ah, ik las zojuist dat energieboer Vattenfall tussentijds even de tarieven verhoogt zodat het BTW voordeel voor de burger gelijk wordt afgeroomd en in de corporate zakken verdwijnt. Sympathiek.

R.F.Pickering | 14-03-22 | 14:43 | 6

Dat was dus ook mijn eerste gedachte. Het gore smerige lef om dan te zeggen, de consument merkt er niets van door de compensatie van de overheid.. D compensatie heet niet voor niets een COMPENSATIE om enigszins het hoofd te kunnen bieden tegen de enorme prijzen, die imo nog verder gaan stijgen.. het gore lef druipt er van af.. bah.

Shadow112 | 14-03-22 | 14:53

@Leptob | 14-03-22 | 14:52: "Gas wordt vanaf april 8 cent per kubieke meter duurder, stroom gaat 1,6 cent meer per kWh kosten. Een gemiddelde gebruiker is dan 11 euro per maand meer kwijt.

Een woordvoerder van Vattenfall zegt dat klanten in de praktijk niets van de verhoging merken vanwege de maatregelen van het kabinet. ,,De verlaging van de btw op stroom en gas levert een voordeel op van 11,70 euro per maand. Dat betekent dat de prijsstijging die wij doorvoeren gedempt wordt.‘’

Met_baard | 14-03-22 | 15:00

@Leptob | 14-03-22 | 14:52: "Energiemaatschappij Vattenfall verhoogt per 1 april de prijzen voor gas en elektra voor een miljoen klanten met een variabel contract. Zo’n tussentijdse verhoging is heel uitzonderlijk.
Gas wordt vanaf april 8 cent per kubieke meter duurder, stroom gaat 1,6 cent meer per kWh kosten. Een gemiddelde gebruiker is dan 11 euro per maand meer kwijt. Vattenfall zegt dat de prijsverhogingen noodzakelijk zijn vanwege de sterk gestegen marktprijzen voor energie.

Een woordvoerder van Vattenfall zegt dat klanten in de praktijk niets van de verhoging merken vanwege de maatregelen van het kabinet. ,,De verlaging van de btw op stroom en gas levert een voordeel op van 11,70 euro per maand. Dat betekent dat de prijsstijging die wij doorvoeren gedempt wordt.‘’

R.F.Pickering | 14-03-22 | 15:02
▼ 3 antwoorden verborgen

met een waterpomp in huis voelt de groene pipo zich thuis

skylos | 14-03-22 | 14:42

Een beetje doorrekenen 'hoe dan' schijnt heel moeilijk te zijn voor de GL-alfa's.

AdvocatusDiaboli | 14-03-22 | 14:42

Laat me dit bericht samenvatten om te zien of ik het goed begrijp : een gemeente kan dus “democratisch“ besluiten of welke wijze ik mijn zelf betaalde woning warm houd?

theo-is-dood | 14-03-22 | 14:41 | 1

Ja.

Super Grover | 14-03-22 | 14:55
-weggejorist-
HarryAugust | 14-03-22 | 14:40

Geld, geld, geld! Dat is het enige wat telt voor al de bedrijven die in de klimaatlobby zitten. Uw dure niet functionerende warmtepompen aansmeren en u in de kou laten zitten. Maar u heeft wel weer lekker gedeugd niewaar?

DeKees | 14-03-22 | 14:40 | 1

Het was 20 jaar geleden ook heel moeilijk om duidelijk te maken dat wanneer je een groen ideaal in de markt gaat zetten je niet perse bij dat ideaal uitkomt, maar iets dat het meeste geld oplevert voor die markt. Kan die markt ook niets aan doen, die hebben hun eigen belangen.

AdvocatusDiaboli | 14-03-22 | 14:52

Tarief voor terugleveren van de stroom opgewekt door zonnepanelen zal binnenkort ook wel weer omlaag gaan. Dan is de terugverdientijd ook aanzienlijk langer, tel daarbij eventueel onderhoud en een verplichte verwijderingsbijdrage bij op (die dingen zijn zeer slecht te recyclen) en je kunt wel nagaan dat dit niet de oplossing is. Kernenergie, waterstof centrales en die upgrade van ons energienet zijn toch echt de minimale vereiste om de transitie tot een succes te maken.

amateurrr | 14-03-22 | 14:38 | 3

De afbouw van de salderingsregeling is met een jaar uitgesteld. Dit en volgend jaar zit je nog goed.

matatwork | 14-03-22 | 14:42

Als we de installateurs kunnen vidnen, lijkt me dat verzwaring van het elektriciteitsnet nu de hoogste prioriteit moet hebben.

Kees Maf | 14-03-22 | 14:49

@Kees Maf | 14-03-22 | 14:49:
Begin ook maar vast met het ontwikkelen van die kerncentrale.

amateurrr | 14-03-22 | 15:19

Progressief, globalistisch Nederland. Ideeën zat, alles kan, alleen de uitvoering, daar denkt dan niemand over na.

ratelaar | 14-03-22 | 14:35 | 1

Er zit een groot gat tussen theorie en praktijk, maar ook afhankelijkheden tussen plannen en ministeries zijn niet lekker in beeld.

amateurrr | 14-03-22 | 14:40

Rutte1234, het land van een tekort aan vaklui, medici en woningen. U mag stemmen!

Feynman | 14-03-22 | 14:33 | 1

ja ja, maar vergeet niet dat al jaren voor het aantreden van De Grote Sloper begonnen is met het bouwen aan onze 'kennis economie'. Vakman = vies. En wees eerlijk; het is ze gelukt!

laatmijmaareffe | 14-03-22 | 14:49

Een warmtepomp is net zo functioneel als een auto zonder wielen.

Dandruff | 14-03-22 | 14:33 | 1

Voor een condensdroger werkt het wel efficiënt. Alleen moet je wel wat langer wachten op een droge was.

Harry_Witkamp | 14-03-22 | 17:25

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen