Warmtepompen en laadpalen slopen elektriciteitsnet
Maximum power!
Hee groene dramclubjes, stop eens met consumenten shamen over hun energieverbruik, want die nieuwe droomwereld van jullie is vooral een droom. De realiteit blijkt helemaal niet klaar te zijn voor een wereld zonder fossiele brandstoffen. Al die warmtepompen, stekkerauto's en zonnepanelen overbelasten het elektriciteitsnet en de netbeheerders lijken niet echt haast te maken met het vergroten van de capaciteit. U kunt wel lekker warmtepompen in de Amsterdamse wijk Buiksloterham, maar daardoor raakt het net dusdanig overbelast dat de nieuwe kroeg in uw wijk geen stroom meer krijgt. En kunt u wel trots een lading zonnepanelen op uw dak smijten, maar dan trekt de netbeheerder op zonnige dagen gewoon de stekker uit uw teruglevering. Netbeheerder Liander (200+ miljoen euro per jaar winst) wijst naar de overheid voor "meer regie" en verschuilt zich achter het excuus dat er een tekort is aan technisch personeel om de problemen op te lossen. Dat kan wel zo zijn, maar deze energietransitie is al jaren bezig, dus jullie hadden ook gewoon eerder kunnen investeren in meer capaciteit. Nu zijn de goedbedoelende burgers weer het kind van de rekening terwijl jullie de handen wassen in onschuld en aan het eind van het jaar weer een dikke winst in de boeken zetten. Ons geduld met dit soort flutbedrijven raakt al bijna overbelast.
UPDATE: Daar gaan we al. Grote stroomstoring in Den Haag.
Social
Reaguursels
InloggenDe meest gevaarlijke combinatie is die van domheid en ambitie.
In Duitsland wordt het ook een ramp. Ze zijn dan nog wel zo verstandig om niet als Nederland van het gas af te gaan, maar ze sluiten wel de goed werkende kern- en kolencentrales, dus daar gaat de backup van je instabiele "duurzame" energiebronnen. In Beieren gaat dat binnenkort wel eens een keer fout.
Dan willen de Groenen ook nog de nieuwe Bondskanselier leveren, Annalena Baerbock. Dat mens is zo dom als het achtereind van een varken. Ze beweert dat je overtollige elektrische energie in het net kan opslaan, en denkt dat kobalt en kobold hetzelfde is. Zo iemand zal dan de leiding aan een land moeten geven. Recentelijk heeft ze wel wat tegenwind gekregen, omdat ze haar cv nogal had opgeblazen met fantasieprestaties, zeker denkende dat mensen dat niet eens gaan controleren bij een kanzlerinkandidate. Niet dat de concurrentie nou veel beter is, maar zij is ongetwijfeld de domste van het hele stel.
Het enige waar energie boeren interesse in hebben is subsidies.
Valt me op dat iedereen die zonnepanelen neemt "voor het klimaat" binnen de kortste keren airco aanschaft.
Dat is net zo'n voorbijgeschoten doel als electrische fietsen: flink subsidiëren om de auto vaker te laten staan, werkelijk resultaat is dat iedereen die te lui is om te trappen dit ook nooit meer zal doen.
Die gebruiken ze om heel keurig in de winter te verwarmen. Goed voor het klimaat. (ok, not really, maar het zou theoretisch kunnen).
Toch wel mooi die weiland KUNSDT.
I hate to say, I told you so!
gewoon fuck dat.
al jaren betaal ik onderhoud en beheerskosten over mijn nutsrekeningen, ze doen het er maar mee. zo heb ik ook een aantal jaren geleden mijn elektrabooer verzocht om de meterkast eens te komen poetsen, alles wat daar hangt is naar hun mening hun eigendom en ik betaal voor het onderhoud.
fix je shit, je brengt er posten voor in rekening dus doe er wat voor.
Kern van het probleem is niet zozeer datgene wat inmiddels bekend is als de 'energie-transitie'. Alsof dat iets is dat ons onvermijdelijk overkomt, in plaats van dat het iets is dat al jaren wordt aangestuurd door emo-politieke groepjes activisten, die via hun gedram, hun emotionele chantage, en met de inzet van activistische rechters, hun wil opdringen aan de bevolking.
Het pijnlijke is, dat die activisten die de overheid via de rechter dwingen tot een koers die niet gebaseerd is op wat reëel haalbaar is, noch op enige technische kennis van zaken, ook nog eens worden gesubsidieerd door die zelfde overheid.
De samenleving wordt door links gedram en activisme opgezadeld met kosten die elke realiteitszin te boven gaan.
Links activisme maakt de samenleving kapot. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat dat zelfde activisme de samenleving ook nog eens opzadelt met de massa-immigratie van kansloze, onbeschaafde types met een ronduit vijandige religieuze ideologie, die de verzorgingsstaat kapot maken.
Kern van het probleem is het linkse activisme. En de menigte sympathisanten ervan in het onderwijs, de 'wetenschappelijke' instituten en de ambtenarij.
Het wordt tijd dat dát eens massief tegengas gaat krijgen. Voordat er zich rampen gaan voltrekken.
wacht maar tot iedereen straks aan de warmtepomp zit en electrisch rijdt. Gaan we wekelijks zonder stroom zitten.
Maar ja, gelukkig ben ik net een nieuwe zaak opgestart.
De Nederlandse Kaarshandel
En dan is het nog maar zozo weer. Leuk als in de winter al die warmtepompen gaan draaien. Ik ga vast hout sprokkelen voor onze houtkachel. Genieten straks weer.
De klimaat-hysterica's met hun patroonheilige Greta Onbevlekt Ontvangen, de duujjjzamheidsvrouwtjes van Urgenda en de hippies van MilieuDefensie en Grienpies, zullen niet rusten voordat ze van dit land een filiaal van de Derde Wereld gemaakt hebben: elke dag grootschalige stroom-uitval, wonen in huizen van leem en koeienstront, één keer per week jezelf wassen in een zinken teil met koud regenwater, je auto gedwongen inruilen voor een ezeltje uit de ezeltjes-opvang, en een moestuin vol wormstekige sojabonen.
Grappig. Ik kwam een Donald Duck uit de jaren 80 tegen met een stukje over kerncentrales. Daar stond toen ook al de zorg over de groeiende energie consumptie. En u 30 jaar later staan we voor een onmogelijke opgave. Het energieverbruik moet terug of er moet nu een radicaal innovatief idee komen dat energie opwekken supermakkelijk wordt. Zelfs windturbines en zonnepanelen zijn een druppel op een gloeiende plaat. Om maar te zwijgen de impact op het milieu die die dingen hebben.
Of moeten we toe naar enorm energiebeperkende maatregelen.
Tekort aan technisch geschoold personeel? Je kan de gecertificeerde electrotechnici tegenwoordig met een schepnetje uit de Middellandse zee vissen.
Er worden al statushouders (die elektrotechnische achtergrond hebben) opgeleid, loopt best goed. Zijn er alleen toch niet zo gek veel
Neeeeee, dat zijn apothekers en tandartsen....
Laten we die nu net toch al genoeg hebben....
Foutje... dat zijn hersen chirurgen en quantummechanica geleerden...
@Sp1tz | 24-06-21 | 12:54: volgens mij zijn het er heel veel, ze hebben allemaal al een schok gehad, tenminste waarom zijn ze anders zwart uitgeslagen?
Ja maar, dat het er niet gaat komen betekent niet dat je er niet voor gaat betalen.
Idd, dat betalen gaat zeker gebeuren. Dat vergeten onze politici niet. Wat een land , wat een Europa.
Ik heb inmiddels al een diesel aggregaat gekocht om mijn Tesla op te laden
Verstandig!
@überholprestige | 24-06-21 | 12:23: Eh, werkt dat agregaat ook op biomassa?
Zet em samen met de tank op de achterbank.
We gaan hier uiteindelijk ook gewoon blackouts krijgen als we op deze voet doorgaan. Zie Californië en Texas maar ook Duitsland is al een paar keer door het oog van de naald gekropen. Ik overweeg serieus om een diesel aggregaat to kopen en dat aan mijn meterkast te koppelen. Voor max 5k ben je klaar. En zwengel je de boel aan als alles plat ligt.
Stuur eens een linkje!
Kan ook voor minder:
www.bostools.nl/aggregaten/diesel-sil...
@gatij | 24-06-21 | 17:57: maar is dat voldoende capaciteit voor een beetje stevig huis?
Klimaat is benoemd als probleem maar is verworden tot een ander(meer van hetzelfde) kapitalistisch verdienmodel.Niets meer niets minder.
Exact, niets meer niets minder!
Goedemorgen, hier iemand uit de netbeheer hoek. Stukje duiding.
Ja, het net is overbelast. Op sommige plekken zijn transportbeperkingen afgegeven en kan de opwek niet meer terug. Gevolg, zonnepanelen die afgeschakeld worden en daarmee dus rendement derving.
Hoe komt dat? Het huidige E-net in Nederland is niet geschikt voor deze grote hoeveelheden teruglevering. Een kabel gaat gemiddeld voor 40 jaar de grond in alvorens die wordt vervangen of opgegraven.
De stroombehoefte is de laaste jaren in versnelling gekomen (Warmtepompen, inductiekoken, tesla's etc) en vanwege de extreme toename van zonnepanelen in het net is het net een stuk onvoorspelbaarder geworden. Dit maakt het besturen een stuk lastiger. Voorbeeld is zonne-energie, het ene moment wek je 500 Mega Watt op, even later gooit een wolkenveld roet in het eten. Op dat moment is er een 'tekort' en moet je als netbeheerder extra inkopen. 1 laadpaal staat gelijk aan het stroomverbruik van 10 huishoudens. Als Amsterdam 1000 laadpalen extra wil, staat dat gelijk aan een complete woonwijk. Dat regel je niet zomaar 1 2 3.
Veel assets in het net zijn nog 'dom'. Dat betekent dat we op die plekken nog onvoldoende zicht hebben in de netspanning en actuele stromen die er lopen. Daarnaast komt het voor dat veel bedrijven een bepaalde capaciteit hebben 'gereserveerd' maar deze lang niet altijd gebruiken. Indien je hier beter zicht op hebt, kun je die extra capaciteit dus inzetten om extra klanten aan te sluiten.
Aan de ene kant is het probleem op te lossen door betere inzichten te krijgen en daardoor beter te kunnen sturen, anderzijds is het probleem te mitigeren door een netverzwaring toe te passen.
Een netverzwaring doe je door extra infra te leggen. Echter is dit niet zo simpel.
Technisch personeel tekort, materiaal tekort én (niet onbelangrijk) wetgeving zijn zaken die vertragen. Het is aan de ene kant de overheid die subsidies verstrekt op zonnepanelen waardoor de vraag enorm toeneemt, het is aan de andere kant diezelfde overheid die de vergunningen te laat versterkt om het net te mogen verzwaren.
Het bouwen van nieuwe onderstations kan soms 4 jaar duren want 'omgevingsvergunning'. Het verzwaren van het net in de grote stad (amsterdam, den haag) is moeilijk. Veel ligt ondergronds, en trek de Kalverstraat maar eens voor 3 maanden open. De stroperigheid en vele belangen binnen de politiek zijn een grote bepalende factor van het probleem.
We moeten in Nederland 'van het gas', want Groningen. Als enige land in Europa. Onze oosterburen verstrekken subsidies op HR ketels. Waarom? Gas is relatief schoon, goedkoop en er is veel van. Maar ja, politiek.
Ongetwijfeld roept deze post de nodige haat op in de panelen, maar het is te kort door de bocht om de netbeheerder 'laks' te noemen. Want die 200 miljoen winst, daarmee los je niet direct het probleem op.
Wat je ook vindt van de 'energietransitie', feit is dat ie er is. Dit vraagt enorm veel van een netbeheerder, die naast technisch personeel óók IT personeel nodig gaat hebben om al deze inzichten te kunnen verkrijgen. En iedereen hier is slim genoeg om te snappen dat goed technisch personeel moeilijk te krijgen is.
De komende 10 jaar moet een netbeheerder doen waar normaal 40 jaar voor staat. En dat is een beste klus.
Zelf een technische achtergrond. Weet dat de hoofdoorzaak in de politiek te vinden is.
Zal in een stroom versnelling gaan zodra die idioot van Samson milieuminister wordt. Het ergste vind ik, dat is een beta figuur. Gewoon misdadig, zulke figuren. Nu blij dat we vroeger geen kinderen konden krijgen. Toekomst wordt niet leuk hier.
Wat netbeheerders verweten mag worden is dat ze niet eerlijk zeggen wat fysisch en operationeel wel en niet kan. Ik hoor er nog één zeggen: dat lost de markt straks allemaal op.
Maar ik denk dan, wie gaat er straks profiteren van de schaarste?
@dihydrogenmonoxide | 24-06-21 | 12:48: Nadeel netbeheerders zijn ook gebonden aan wettelijke eisen die nu niet meer haalbaar zijn.
Idd leuk dat A'dam allerlei groene ambities heeft, maar als je een daarvoor benodigd onderstation erbij wil zetten kan het bijna niet... Zou handig zijn als ze daar dan ook rekening mee houden, je kunt het ene niet zonder het andere voor elkaar krijgen
@Sp1tz | 24-06-21 | 12:58:
Het heeft allemaal te maken met het opleidingsniveau, zie een De Jonge bv, PABO-opleiding in de negentiger jaren, en ook nu nog is werkelijk van het aller slechtste niveau....
En dat leidt onze jeugd op, terwijl ze zelf amper foutloos kunnen schrijven en rekenen al helemaal niet !
Mooi een kenner. Even checken, "stroombehoefte" is niet echt een term voor E-mensen. Ik vraag mij af wat de "domme assets" voor problemen verzorgen in de netspanning en de stromen die er lopen? Ook spreekt u over "stroomverbruik", dat is geen taal van een Netbeheerder. Nu dan het inzicht waarover u spreekt, suggereert u nu dat als er meer inzicht in het verbruik is, het probleem dan is op te lossen? Hoe dan, een elektriciteitsnetwerk is geen data-netwerk waar al naar behoefte kan worden aan, om en uitgeschakeld tot op het kleinste niveau. Als u doelt op smart-grid achtige oplossingen dan is dat niet uw reddingsboei mag ik hopen. Verzwaren is vanzelfsprekend, als je alle energie uit gas wil omzetten naar elektriciteit door kabels lijkt mij dat het makkelijkst te begrijpen voor iedereen. Slimmere netwerken of schakelende netwerken is bij energievoorziening niet te doen. Wat mij wel enorm stoort, nu u hier toch bent, is de rust en stilte die Netwerkbedrijven hanteren terwijl ze elke groene eikel omver moeten discussieren, ze moeten stelling nemen tegen de onzin, ze moeten trots staan voor transport en distributie systemen die door velen voor hen zijn aangelegd in NL. Ik verwacht van een Netbeheerder dat hij de Minister, de Koning, Greenpeace, Sinterklaas, Greta, Urgenda, Kassa, de Consumentenbond en noem maar op helemaal klem lult en in zijn/haar hemd zet om de domme onwetendheid nu eens bloot te leggen ja. Ik verwacht dat een netbeheerder iedereen de les leest.
@A333aan | 24-06-21 | 13:11: jup....
@hetgingperongeluk | 24-06-21 | 13:17: Bedankt voor uw bericht. Ik merk aan uw eigen taalgebruik dat u zelf wél een kenner bent. "Domme assets verzorgen problemen''. Echter heb ik wel de indruk dat we dezelfde mening delen.
U heeft ongetwijfeld keurig begrepen wat ik bedoelde te zeggen. Wat er op politiek niveau allemaal wordt bekofstoofd gaat gelukkig aan mij voorbij. Daar wil ik in mijn rol ook niet mee bezig zijn, al heeft dit wél direct invloed op het werk dat wij als netbeheerder moeten schäffen.
Ik suggereer inderdaad, dat áls er mee inzicht komt in het verbruik, je betere oplossingen kunt bieden. Een smart-grid is inderdaad 1 van de oplossingen, dat zal wel moeten om er niets zo onvoorspelbaar is als de energiestromen in ons net. Met miljoenen opwekkers in Nederland wordt het E-net volledig anders gebruikt. Dat vraagt om een drastische verandering van zowel de infra (verzwaring), maar ook het daadwerkelijk gebruik hiervan en de inzichten die je wilt krijgen.
Wind- en zonne-energie zijn veel minder voorspelbaar en daardoor is er meer 'controle' in het net nodig. Vergelijk het met een website die ineens te maken krijgt met excessief verkeer. De site loopt vast, is slechter bereikbaar of heel traag. Zodra je je resources gaat vergroten zijn de problemen op dat moment weer opgelost. Maar zodra de piek is geweest, wil je weer terugschakelen. Ander voorbeeld: waarom hebben we verkeerslichten in Nederland? Om het verkeer te regelen. Het simpelweg uitbreiden van de infrastructuur (naar een weg met 25 rijstroken) is niet de oplossing om ervoor te zorgen dat het verkeer niet op elkaar botst. Uit kostenoogpunt niet, maar ook omdat je dan minder te beheren hebt. De oplossing zit niet alleen maar in het oneindig verzwaren van je net. Dat is qua tijd niet te doen maar ook niet qua kosten. Daarom kiezen netbeheerders nu voor een duale strategie, verzwaren én digitaliseren. Je wilt controle krijgen op de energiestromen.
Hier komen de 'domme assets' ook weer in beeld, want je wilt op allerlei plekken in het net een actueler inzicht krijgen in de belasting. Dat stelt je beter in staat om tijdig in te kopen, congestie beter te managen en in sommige gevallen, tijdelijk grote opwekkers af te schakelen. Daarom worden er nu veel sensoren bijgeplaatst, zijn slimme meters op termijn belangrijk en proberen we inzichten te krijgen in de kwaliteit van de kabels die in de grond liggen. Daarnaast proberen netbeheerders door middel van weersvoorspellingsalgoritmes beter in te schatten wat de te verwachten afname óf opwek in het net zal zijn binnen 24 of 48 uur. Dat moet weer gekoppeld worden aan bijvoorbeeld een flexmarkt, waar vraag en aanbod van extra levering en opwek samenkomen.
Voor uw beeldvorming, zelfs het grondwaterpeil is van invloed op de stabiliteit van ons net in verband met temperatuur van de kabel. Indien je hier mee grip op krijgt, kun je de kabel zwaarder belasten op piekmoment zonder dat dit schade oplevert. Dit soort inzichten kunnen netbeheerders extra mogelijkheden geven om net die ene klant - die al 3 jaar wacht op een verzwaring - aan te kunnen sluiten. Het is maar een voorbeeld.
Het laatste wat je als netbeheerder wilt is mensen bij de voordeur weigeren. Iedereen moet zijn werk kunnen blijven doen. Daarom proberen netbeheerders steeds oplossingen te vinden (samen met klanten) om tot een werkbare situatie te komen. Dat gaat niet zonder slag of stoot en gepaard met veel ongeloof, wantrouwen, boosheid en teleurstelling bij een tijdelijke afschakeling.
Dat we als netbeheerder wellicht beter zouden kunnen communiceren naar de buitenwereld toe, dat kan ik alleen maar beamen. De juiste beeldvorming zorgt ook voor een beter draagvlak. Maar zolang de eindgebruiker als eerste de pijn voelt, is de netbeheerder de grote schuldige want die heeft 'zijn zaakjes' niet op de rit.
Waar een netbeheerder tot een paar jaar geleden een 'kabelboer was met een IT afdeling' is een netbeheer nu steeds meer een 'IT bedrijf met kabels in de grond' aan het worden. We moeten digitaliseren, zowel de businessprocessen, maar ook de technische infrastructuur moet op de schop. Veel oplossingen zijn niet out of the box verkrijgbaar en moeten zelf ontwikkeld worden. De implementaties van bedrijfsvoeringsystemen hebben lange doorlooptijden omdat er miljoenen assets gekoppeld moeten worden, met elk hun eigen programmeertaal en werkwijze. Vele fusies vanuit het verleden hebben gezorgd voor een mengelmoes aan werkwijzen, technische afhankelijkheden en weet ik al wat er nog meer achter zit.
De druk op een netbeheerder is enorm. We móeten mee in de energietransitie, maar tegelijkertijd wil je ook de bedrijfszekerheid en leveringsgarantie kunnen blijven bieden en dat daar de eindklant de dupe van is, is heel teleurstellend.
@hetgingperongeluk | 24-06-21 | 13:17:
Nou dat ie netbeheerder iedereen de les leest kun je wel vergeten…bij die netbeheerders zitten weinig echte E Energietechnici meer in het top management…vaak meer het type bestuurders , die je met jip en janneke taal iets probeert uit te leggen.. maar het fijne ervan nooit zullen snappen.
Ook heeft de overheid een partij boter op zijn hoofd van hier tot Tokio.. in de jaren 2000 tot richting 2015 had de toezichthouder DTe (nu NMA) alleen focus voor cost cutting en efficiency.. voor investeren was een vies woord…daar voor was het gebruikelijk om flonk voor te investeren in de infra structuur. Ook wordt er spul uitgerold als slimme meters, de netbeheerder heeft ivm wetgeving nauwelijks zicht op de meetgegevens ( ja een beetje jaarverbruiken)…want het feit is dat het E net vanaf onderstations nivo voor de netbeheerder nauwelijks tot niet realtime bemeten wordt… Dus je kunt er IT tegen aangooien wat je wilt , maar ook op sensoriek en wetgeving moet nog veel gedaan worden en daarnaast nog heel veel netverzwaring…
@tek | 24-06-21 | 14:51: Precies wat u zegt.
We hebben miljoenen slimme meters maar de wetgeving zorgt ervoor dat we er nauwelijks nog iets mee kunnen én mogen. Meer dan het doorgeven van meterstanden en het pingen bij een verstoring is het momenteel nog niet. Een mogelijke techniek zou de DER sturing zijn waarbij op afstand de mogelijke piek bij teruglevering afgetopt kan worden om het net te ontlasten.
En wat u zegt: vanaf het OS en verder richting de meterkast zitten nagenoeg geen inzichten. Wanneer je die wel hebt, kun je veel gerichter acteren.
@Otman | 24-06-21 | 14:59: Waarbij de DER sturing bij bedrijven wordt geplaatst.
een beta student is toch technisch onderlegd? snap niet wat daar slecht aan is?
Daar heeft de pratende gehakbal vast wel een oplossing voor:
www.youtube.com/watch?app=desktop&...
Overigens ben ik van mening dat Kaag een gevaar vormt voor Nederland.
Kaag is mooi hoor. Groen, water zijnde de Kagerplassen, leuke plek. Ik zou het gevaar van Kaag zo niet.
@Mopar | 24-06-21 | 12:16: hmmmm, Kagerplassen, is dat net zoals Patricia Paay zich in het verleden eens voor de camera liet afzeiken? Anyway, ik zie het filmpje van Mevr. Kaag in de douchebak gaarne tegemoet....
@Tollebol | 24-06-21 | 12:45: mooi, die douchebak. Als je dat vrij in de rietkraaag gaat doen komt er veel ammoniak en dus stikstof in de natuur. Kunnen we straks 80 vanwege het gezeik
Kernenergie (in welke vorm dan ook) is de enige oplossing die soelaas kan bieden aan de toenemende energiebehoefte. Wind en zon zijn niet constant en uiteindelijk veel duurder. Bel de Koreanen (5 jaar) of de Fransen (7 jaar) maar. Eventueel Rolls-Royce (SMR) of TerraPower/Gates (Molten Salt).
Je kan wel op de netbeheerder zeiken, maar die is altijd de pineut om het ondoordachte groene beleid uit te voeren. Er zijn gewoon te weinig elektrotechnici. Dat is al jaren zo. Die kan je er met geld niet even bij toveren. Als je al ziet dat we meer dan 10 jaar doen over het plaatsen van slimme meters (en dat is slechts een klein klusje) is het niet gek dat het net verzwaren langer duurt. Daar komt veel meer bij kijken dan alleen kabels in de grond graven. Je moet de groene duurzaamheidsclubjes hierop aankijken. Zij denken dat alles maar zomaar kan, en als het niet kan dat het vanzelf wel lukt als je maar doordrukt. 1 + 1 = 2, maar wordt geen 5, ook niet als je maar hoopt dat er iets op wordt gevonden. Sommige dingen kunnen niet.
Kijk, iemand die het begrijpt. Zijn er inderdaad best weinig van!
Die duurzaamheidspartijen hebben die schaarste veroorzaakt door onderwijshervormingen.
Geen LTS MTS HTS stapelen maar de helft van de leerlingen door de plee spoelen op een ROC met fopstudies als sportmanagement aan mensen die geen zin zonder fouten kunnen schrijven en wiens bus altijd te laat is geweest afgelopen jaren.
De Lianders en co hebben een vette hekel aan al die prive energiemaatschappijtjes waar ze niks aan verdienen. Daar leggen ze geen kabels voor aan..!!
Maar als er een mega windmolen in de achtertuin moet, dan kunnen ze het opeens wel.
Ze verdienen niet aan de verkoop van elektra. Ze leggen alleen kabels aan. En elke leverancier en consument betaald dat gewoon via de transportheffing op de energierekening.
Zag laatst een kantoor van Liander in Duiven/Gelderland, onvoorstelbaar wat een luxe wat een verkwisting, kan witheet worden van zulk soort geldverspilling omdat men een alleenvertoningsrecht heeft.
@Uw Verzekeringsadvis | 24-06-21 | 11:50:
Nu kan je het verdiende geld in het verbeteren van het energienet besteden maar waarom? Je kan je je zelf ook verrijken en later de kosten op de burger doorberekenen onder de noemer van achterstallig onderhoud.
@Uw Verzekeringsadvis | 24-06-21 | 11:50:
Onze overheid SMIJT met geld, behalve naar de burger toe...
Zie gebouwen van ministeries, gemeentehuizen, ziekenhuizen, stations, bruggen etc. etc.
Energiebeleid uitgevoerd door idealistische windmolenknuffelaars in combi met netbeheerders die bezig zijn met diversiteitsbeleid ipv de combi economen/technici resulteert in chaos.
Wen alvast maar aan stroomvoorziening op Afrikaans niveau, het zit er al jaren aan te komen.
In Afrika gaan ze trouwens ook al lekker , een land als Kenya is al helemaal energie neutraal met geothermie en het fantastische lake Turkana 310MW windproject.. In Nairobi is de startup van Nopia ride electrische taxis al aan een enorme uitbreiding begonnen... //Kenya's president has announced plans to move the country to 100% green energy by 2020, as it scales up renewable investment. With an eye on sustainable development, President Uhuru Kenyatta aims to help mitigate climate change by reducing Kenya's carbon footprint, while creating much-needed jobs.//(5 dec. 2018) Daar knuffelen ze niet maar gebruiken ze de nieuwe technologie gewoon..
Hoe denken ze al die electromotoren, vliegtuigen, schepen, auto's, wasmachines en niet te vergeten, de windmolens en die miljoen, miljard gebruiksartiekelen te kunnen maken met enkel electriciteit? En de grondstoffen delven. Hoe doen ze dat? Met de hand? Koper komt zo kant en klaar uit de lucht vallen? En is alles in 2050 gemaakt van plastic nadat Tatasteel kapot is gemaakt? En waar wordt plastic dan van gemaakt? Je zal toch een natuurramp hebben waarbij een totale blackout waar zwaar materieel nodig is, om ik zeg maar wat onbenulligs, mensen onder het puin vandaan te halen of een overstroming in te dammen. Jammer jongens, de batterij van de excavator is leeg. Waar is het dichtbij zijnde oplaatpunt? Oh wacht, blackout. Ik kan niet verder.
Maar dat er niet is nagedacht wisten we al. Het is simpel. De energie transitie kost ons 1000 miljard. Dat is 1000 miljard die van de ene portomonee (van de burger) verdwijnt in ze portomonee van de ander (de groene ondernemer). Met een potentie om 1000 miljard te verdienen ga je toch in vredesnaam niet aan de kaak stellen of het allemaal wel haalbaar is? Ben je gek geworden? Gewoon keihard erdoorheen trappen dat beleid, en zo snel mogelijk een zo groot mogelijk gedeelte van die 1000 miljard cashen! Voordat ze bij zinnen komen!
Dat is zoals het gaat en wat de hele achterliggende gedachte os van die hele klimaat waanzin.
Wie legt mij uit hoe de netbeheerder mijn teruglevering kan stoppen?
Zal toch wel gewoon een schakelaar op dat ding zitten zodat hij zichzelf uitzet.
Slimme meter gekregen? Die kan gewoon op afstand bediend worden.
Netfrequentie iets veranderen is een manier om de omvormers in storing te laten vallen. Ook kun je de netspanning zo regelen dat ze ermee kappen
@Binkoo | 24-06-21 | 11:07: Nee, dat kan niet. Dan sluit je iemand compleet af, maar dat is onwettig en dus verboden op die manier. De meeste meters hebben die functie dan ook niet.
@Kopieerapparaat | 24-06-21 | 11:08: en hoe denk je dat te gaan regelen? Draaien aan een knop? We zijn synchroon gekoppeld aan elkaar gekoppeld binnen centraal Europa...
@McFreek | 24-06-21 | 11:13: Jaar of twee geleden liepen de digitale klokken plotseling achter. Bleek dat ergens in oost-Europa de frequentie niet in orde was.
tweakers.net/geek/135941/frequentiesc...
@Binkoo | 24-06-21 | 11:07:
Die heb ik nog steeds buiten de deur weten te houden. Dus dat zou dan mijn probleem (nog) niet zijn. En gezien de capaciteit om zaken aan te passen verwacht ik niet dat de deadline gehaald wordt waarin iedereen een slimme meter moet hebben zoals een paar jaar geleden opgelegd. Ik verwacht dan weer wel dat als ik geen slimme meter heb op gegeven moment er een extra heffing zal komen op oude meters.
Elke inverter heeft een beveiliging die aanspreekt bij 253V netspanning. Dit is de 230V +10% maximale afwijking. Als op een distributienet meer energie wordt aangeboden dan wordt afgenomen, onstaat een spanningsopdrijvend effect. Bij 253V zeggen alle inverters STOP
@Kopieerapparaat | 24-06-21 | 11:08:
Dus de boel genoeg veranderen dat ze gewoon kunnen leveren maar mijn omvormer ineens niet meer compatible is met het netwerk.
Geldt dat alleen bij "slimme" meters of ook mijn heerlijk ouderwetse draaischijfmeter?
@hetgingperongeluk | 24-06-21 | 11:21:
Ik ben bang dat bij 253V netspanning er een hoop huishoudelijke apparaten ook STOP zeggen, toch?
@BekiekUtMoar | 24-06-21 | 11:23: ja, hoewel de meeste apparaten een eigen beveiliging hebben valt het wel mee. De netbeheerder is verplicht om de spanning lager dan 253V te houden.
Spanning af te schakelen. Terug levering werkt alleen als de spanning erop staat.
@yooooh | 24-06-21 | 11:34:
Lijkt mij onmogelijk op huishouden-niveau.
De overspanning waar hetgingperongeluk het over heeft lijkt mij het meest aannemelijk tot dusverre.
@hetgingperongeluk | 24-06-21 | 11:24:
Dan plegen ze dus een illegale handeling, toch?
@yooooh | 24-06-21 | 11:34: ja, dat klopt. Echter wordt de teruglevering gestopt als de spanning in het net te hoog wordt. Dat is verplicht anders krijgt de PV apparatuur geen goedkeuring.
@BekiekUtMoar | 24-06-21 | 11:45: niemand pleegt een handeling. De inverter MOET uitschakelen als de uitgangsspanning een bepaald maximum bereikt. Dat maximum is vastgelegd in de Netcode en de Netbeheerder is wettelijk verplicht deze code te handhaven. Daarom staat de Netbeheerder geen apparatuur zonder goedkeuring toe. Foute apparatuur, dat is pas illegaal.
@hetgingperongeluk | 24-06-21 | 11:50:
OK, resumé.
Als er teveel stroom in het net gepompt wordt stijgt de spanning met als bovengrens 253V. De netbeheerder ziet blijkbaar geen kans de toevoer van zijn zijde te verminderen waardoor de individuele producent automatisch wordt afgeknepen vanwege een overspanningsbeveiliging in zijn omvormer die afslaat bij genoemde waarde. Correct?
Gaat die omvormer overigens wel weer gewoon aan het werk zodra de spanning is gedaald of moet je dat handmatig regelen/in de gaten houden?
@McFreek | 24-06-21 | 11:13: Klopt, die manier kan ook alleen als een wijkstation tijdelijk wordt overgenomen door een generator, bijvoorbeeld voor onderhoud. Dan is teruglevering een lastig iets. Ook wordt daar dan wel een loadbank voor gebruikt om de teruggeleverde energie te verstoken.
@BekiekUtMoar | 24-06-21 | 12:10: Teveel stroom is het niet. Kijk: De netbeheerder levert keurig 230V, natuurlijk zit hier variatie in maar ruim binnen de norm. Als een huishouden wil terugleveren dan moet dat met een hogere spanning dan 230V anders loopt de stroom nooit van het huis de straat in, hierdoor stijgt de spanning in de straat een beetje. Als veel energie wordt verbruikt zal de spanning niet stijgen. Als de buurman (boer) zijn stallen gaat voorzien van panelen en het is zomer, dus een laag verbruik maar hoge opbrengt, dan stijgt de spanning snel naar het maximum en kan je het terugleveren vergeten omdat de spanning niet hoger mag dan 253V. Als de spanning weer een bepaalde tijd lager is dan het maximum, schakelt de omvormer/inverter vanzelf weer in. Of als er een wolk komt
@hetgingperongeluk | 24-06-21 | 12:54:
Ik dank u voor uw verhelderende uitleg.
Door je stad, dorp, stadswijk, wijk of subnet van het net te gooien. En indien écht nodig kan je smartmeter je individueel afkoppelen. Mag nu nog niet, maar hij kán het wel.
Ik heb gehoord dat er nog heel veel mensen een stage zoeken, dus wat houdt Liander tegen om zelf mensen op te leiden om de capaciteit snel te vergroten?
Opleiden? Hooguit bij- of omscholen van hoog opgeleide mensen uit Syrië, Eritrea, Marokko etc.
Wij heben tenslotte zo grootte hoeveelheid intelligentsia ons laten instromen, pun intended, dat wij er als Nederland nu maximaal gebruik van kunnen maken. Ik zeg win-win.
@F. Jacobse | 24-06-21 | 11:09: 'n en land omhoog gooien.
Waarom zouden ze mensen opleiden om de capaciteit verhogen ten behoeve van jouw stroom die je niet meer bij hen koopt? Dat mechanisme ontbreekt, dus dat zal altijd lastig blijven.
Welke stagairs? De opleiding elektrotechniek is niet de meest populaire. En een administratie stagair de net uitbreiding laten ontwerpen is geen goed idee.
@elco485 | 24-06-21 | 11:39: Tegenwoordig wil de gemiddelde jongere alleen nog "iets met computers" doen. Alsof de bende blijft draaien op louter ict-ers
Ja baas, ik ga even naar huis om de wasmachine aan te zetten en de auto op te laden...
Overheid en logistiek, een onverenigbaar koppel.
Overheid en organisatie van wat dan ook: altijd dikke faal. Ambtenaren zijn niet opgeleid voor activiteiten in de normale maatschappij.
En betalen zult u linksom of rechtsom, want aandeelhoudende gemeenten van bijvoorbeeld een Stedin moeten een kapitaalinjectie doen zodat Stedin de markt op kan en tegen 'gunstige voorwaarden' geld bij kan lenen om de investeringen te doen die het 10 jaar geleden ook al had kunnen doen. En waar haalt uw gemeente de poet vandaan? Juist.
Dat krijg je als een vrijwel uitsluitend uit alphas bestaande tweede kamer en een woke generatie die niet eens in staat is een fietsband te plakken klimaat ambities laat formuleren zonder enige check op haalbaarheid.
Bij COVID moesten we allemaal luisteren naar de ‘deskundigen’, maar elke afgestudeerde communicatie wetenschapper mag wel een mening hebben dat we volledig op elektriciteit over moeten? Iedereen die wel iets meer technische kennis heeft (en die arbeidsmarkt kent) zag dit al jaren aankomen.
Gezien ons fantastisch track record met de HSL, Noord Zuid lijn, tramlijn Utrecht en andere zeer succesvolle grote technische projecten gaat de overheid dit vast oplossen!
Ik zou die gas aansluiting en hout kachel nog even niet de deur uit doen….
Dat is inderdaad wel een interessant punt: in de jaren '50/'60 werd er zonder veel gedoe een gasnet dwars door heel Nederland aangelegd (in no time) en b.v. de Deltawerken in Zeeland opgeleverd. Interessant waarom ons nu niets meer lijkt te lukken. Ik stel zelf vraagtekens bij onze TU's die er meer geinteresseerd in lijken om 'wetenschappers' af te leveren die zonnepaneel-auto's kunnen bouwen, maar onze continuiteit op gebied van infra lijkt volkomen te worden verkwanseld.
@UpdateAvailable | 24-06-21 | 10:52:
Als er iets aan inflatie onderhevig is, dan is het wel 'wetenschap'. Die klimaatmiljarden zijn ook bedoelt om de academisch minderbedeelde medemens, zoals daar zijn culturele filosofen, diversiteits-influencers, en sociopoliticografische racisme-bestrijders, van de broodnodige subsidies te kunnen blijven voorzien.
@skoftig | 24-06-21 | 11:00: Ah ja. De zogenaamde 'bourgeios overproduction'. Meer "hoogopgeleide" mensen die aan een bullshitbaan moeten worden geholpen want dat was het sociaal streven van de laatste eeuw. Verheffing van de arbeiderklasse en de teloorgang van kennis, kunde en de juiste m/v/x op de juiste plaats. Het is allemaal fun-sperience bullshit geworden.
@UpdateAvailable | 24-06-21 | 10:52: Je hebt een punt maar toch wat reaguursels van mijn kant. Het is een verschil om iets op te bouwen vanaf nul of op bestaande meuk. Verder was vroeger iets redelijk ‘stand-alone’, nu allerlei ‘digital’ verbindingen. En tegenwoordig veel meer gedoe met milieu-eisen, EU, gedoe. Maar ja, ik vind het ook vreemd dat iets besluiten jaren moet duren en daarna nog een paar jaar.
Bij 4% elektrisch al beginnende problemen?
Wij hebben altijd gas gebruikt hier daaruit voortvloeiend is het elektrische netwerk schraal opgezet en uitgevoerd. Alle kabels mogen vervangen worden, is nu een verwarmingssysteem geworden. minder CO2 maar geen afkoeling.
Gaat niks worden.
Laten we eerst eens ophouden met wereldwijd elke 20 jaar EEN MILJARD mensen erbij te fokken. Zolang daar niets aan gebeurt (en daar hoor je geen enkele groene drammer over, sterker nog ze hebben vaak zelf meer dan 2 koters....) zijn alle andere dure maatregelen volkomen zinloos.
Mijn idee, al gaat dat waarschijnlijk te langzaam.
Ik heb ooit een (niet gehaald) voorstel ingediend bij GS om naast emojis, ook reaguursels met 'koters' of 'kids' weg te jorissen, maar dat heeft het niet gehaald. U heeft overigens wel helemaal gelijk!
Je kan dit ook anders zien, toen er in het verleden veel mensen waren om van de jacht te leven hebben we veeteelt en landbouw uitgevonden. Toen er daarna weer teveel waren hebben we machines uitgevonden zodat we meer konden produceren. Daarna moest het nog beter en sneller toen lieten we machines op stoom werken, Daarna moest het nog beter en lieten we die machines 24/7 automatisch werken via een computer. En nu zitten we ook weer op zo'n punt dat we moeten innoveren om verder te komen.
@threebees | 24-06-21 | 12:09:
Daarom hebben we nu Elon Musk uitgevonden en gaan we met z'n allen naar Mars.
"en de netbeheerders lijken niet echt haast te maken met het vergroten van de capaciteit."
Ja kan wel zijn. maar die netbeheerders zijn daar wel wettelijk voor verantwoordelijk. En ze zijn er ook al lang voor betaald, dus NEIN NEIN NIEN, geen extra geld (dat is wat ze nl bedoelen met 'we zijn er niet klaar voor')
Dat ze dat geld hebben opgemaakt aan hoeren en champagne is hun probleem
En nu de oplossing? Zonder knaken geen netverbetering en veranderd er dus niks. Dat geld is trouwens naar de aandeelhouders gegaan. De overheid dus. Het zijn geen private bedrijven.
Ik zou zeggen, verdiep je eens in die netbeheerders. Zij zijn de pineut om telkens het falende beleid te moeten uitvoeren. Alleen de overheid heeft geen flauw idee wat er bij komt kijken en wat zoiets daadwerkelijk kost.
@Kopieerapparaat | 24-06-21 | 11:17: de oplossing is dat ze gaan doen waarvoor ze betaald krijgen.
Dus subnetten uitbreiden, verzwaren en dat tot in de wijken. Gewoon. Wat altijd al gebeurde, maar nu moet het.
@elco485 | 24-06-21 | 11:42: welk falend beleid? Er zijn x consumenten en y producenten van stroom en dat brengen zij bij elkaar. Elke maand staat daar een behoorlijk bedrag voor op de energienota, x 11 miljoen huishoudens.
Aan t werk dus.
Ik begrijp de logica ook niet van dat hele klimaatdramgebeuren. Immers, als je aanneemt dat CO2 inderdaad zorgt voor opwarming is vriend en vijand het er toch hartgrondig over eens dat de klimaatdoelen, zelfs als deze volledig worden behaald, geen significante verbetering opleveren voor het klimaat (de bekende 0,00zoveel graad).
Dan lees ik vandaag dat Timmerfrans iets heeft bedacht dat wij meer moeten betalen voor energie en dan gaat 20% naar een Europees fonds, waarmee de turfkachels in Oost-Europa misschien kunnen worden afgeschaft. Samson zegt dan: “Daar zal zeker breed draagvlak voor zijn, want een beter klimaat is goed voor iedereen.” En dan denk ik weer aan die 0,00zoveel graad en denk ik: wat is dit voor absolute waanzin? En in welke wereld leven mensen als Timmerfrans en Samson?
Niet dat ik voorstel om niets te doen. Schonere lucht is beter voor iedereen, minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen is ook voordelig. Maar van die “urgentie” om het klimaat te redden zou je je de ballen uit de broek lachen, als het je geen klauwen met geld ging kosten.
Het is door meerdere onderzoeken aangetoond dat we beter kunnen investeren in kernenergie, het planten van bomen en minder kappen van bomen. En investeren in adaptatie denk aan wateropvang bij heftige regenbuien, aanpassingen dijken dat is goedkoper en bewezen dat dit beter werkt dan waar ze nu mee bezig zijn.
@Xbitt | 24-06-21 | 10:35:
Ja, maar dat nivelleert niet , alleen energievormen die voldoen aan het socialistische ideaal volstaan.
Dit is al jaaaaaaaren bekend bij mensen met een gezond stukkie boeren verstand. Dat moet alleen nog ff doordringen bij die groene dramclubjes en die dikke pad in Brussel. Maar ja, hoe lang nog .....?
Als eerste barbecues van het gas af. Mensen met een gasbarbecue zijn zó sneu. Heauwmeauws zijn het.
Als ik een man bij een gasbbq zie denk ik altijd "wanneer zal ie uit de kast komen?"
voor welk probleem is een gasbarbecue de oplossing?
@small_town_dude | 24-06-21 | 10:14:
Balkon, met meerdere balkons boven u. Verder zie ik geen reden
Barbecues sowieso sneu. Mensen met een barbecue ook.
@kees1386 | 24-06-21 | 10:19: Je gaat toch geen nitruze dampen in je lees marineren? Dat is gewoon goor.. Je gaat toch ook niet je vlees boven je gaspitje hangen in de keuken?
@Lorejas | 24-06-21 | 10:32: ja! Ik word er ook zo moe van. Die ‘echte mannen’ met hun idioot dure green eggs (hoezo is dat niet gay), die dan een stuk vlees voor je zonder enige seasoning bereiden en je dan zo’n moeilijk biertje erbij geven. Ja ultieme vrijheid! De bbq wordt een beetje de harley van de nieuwe generatie 40+.
@BobDobalina | 24-06-21 | 10:44: omdat dat goeiekopert is dan een Harley.
@small_town_dude | 24-06-21 | 10:14: Problemen: houtskool, aanmaakhout of -vloeistof in huis halen en bijtijds aansteken en aanhouden, niet te veel en niet te weinig. Restjes bewaren, waar? Direct lekkere rook in de buurt. Nee, dan gas: aansteken en hoppa de veganistische schnitzel kan er direct op!
@Dr. Worstenbroodje | 24-06-21 | 10:48: geen probleem hoor, Ik heb twee barbecues in de garage en alle toebehoren. Alles kan je bij de supermarkt of tankstation kopen, ook op zondag. De geur en het gevoel als die BBQ brandt zijn juist de dingen die het leuk maken.
@ Bob: leren schort met BBQ Master er op; leren bandje om de pols; kekke houthakkersbaard erbij en maar blijven herhalen dat je naast de kooltjes het beste slow kan cooken. Het is sneu.
Nee die fijnstofwolken vol PAC's van de onder t vet gedruppelde half verbrande houtskool dat was wat zeg. Luchtkwaliteit in de bebouwde kom zomers is enorm verbeterd door die gasbarbecues .
Alle huizen aansluiten op glasvezel internet is in Nederland al te moeilijk.
Die doen aan etnisch profileren, I kid u not.
Ooit gebeld, mijn wijk kwam niet in aanmerking. Want te veel mensen met uitkering en dergelijke in de buurt, dus niet rendabel. Rascisten..
Een kerncentrale erbij zou veel problemen oplossen in de transitie. Schoon, veilig en schaalbaar. Daarmee waterstof maken en weg met de Tesla's en windmolens.
Ja dat klopt. Echter blijft het probleem met huidige elektra netwerk. Alles en iedereen gaat massaal pv-panelen op daken et cetera leggen. Daar is het huidige netwerk niet voldoende voor geschikt. In de toekomst zullen er veel vaker stroomstoringen gaan voorkomen.
Veilig?.. niet in Nederland.
@Xbitt | 24-06-21 | 10:27: over het algemeen gebruikt een warmtepomp meer vermogen per uur dan de meeste daken op huizen leveren. Probleem gaat in de winter als de stroom de andere kant op loopt nog veel groter worden (als we massaal aan de warmtepomp gaan).
@Epistulae_Morales | 24-06-21 | 10:38: Waar haal je dat vandaan? Je bent zo iemand die met de touringcar op vakantie gaat omdat een vliegtuig niet veilig is?
@echtepleb | 24-06-21 | 10:38: Ik snap alleen niet hoe het mogelijk is dat die warmtepompen zoveel elektriciteit verbruiken. Ik heb airco's met warmtepompen, m'n koelkast/vrieskast en m'n wasdroger hebben een warmtepomp, zelfs mijn warmwaterboiler heeft een warmtepomp, maar mijn energieverbruik (met zonnepanelen) is negatief (ik lever dus terug), terwijl ik nog geen 5000 kWh op 'm dak heb liggen. Hoe kunnen die specifieke warmtepompen voor verwarming dan wel zoveel energie verbruiken. Is dat inherent aan het ontwerp?
@small_town_dude | 24-06-21 | 10:47: nee. Je zou denken.. Wij kunnen niet eens een maandelijkse toelage in geld overmaken aan de juiste mensen. Maar dat bedoel ik niet eens.
Ik bedoel dat kernenergie in het dichtstbevolkte land ter wereld gewoon een niet bijster nozel idee is.. Dat is ook de reden dat kerncentrales ook meestal heel erg ver weg van dicht bevolkte gebieden staan, dus zeg 50 km.
Zo’n plek bestaat in Nederland niet
Want personeel is zo makkelijk te vinden.. Wij zoeken reeds 2 jaar naar 1 goede engineer en werkelijk niet te vinden. Salaris speelt nauwelijks een rol bij technici. De oorzaak zicht echt veel meer bij ondoordacht overheidsbeleid dan bij uitvoerende bedrijven.
zoek iets verder, in Noord Frankrijk bijvoorbeeld. Ik heb nu ook IT-ers van daar in dienst. Alleen de taal kan een probleem zijn, maar verder zijn ze blij en verdienen meer.
Probleem is dat huidige vorige regeringen ervoor gezorgd hebben dat het praktisch en technisch onderwijs ondergewaardeerd is geworden. We leiden simpelweg onvoldoende vakmensen op van lts tot en met tu. Dat gaat ons steeds meer wreken.
Nederland is een dienstenland geworden, dus we leiden mensen op die kunnen managen. Wat, dat maakt niet uit, als ze maar met een iPad, PowerPoint en Excel overweg kunnen en bestand zijn tegen een vergadercultuur. Onze HBO-opleidingen puilen uit met management- en communicatieopleidingen, maar geen hond die nog een wartelmoer kan aandraaien of een cv-leiding kan aanleggen. Ik ken in mijn vriendenkring mensen die nog geen wasdroger kunnen aansluiten (= stekker in het stopcontact).
@Xbitt | 24-06-21 | 10:29: Het onderwijs is ook verkracht doordat mannen op achterstand gebracht worden ten faveure van vrouwen. Engineering en IT zijn toch echt mannenbanen, ondanks dat er geprobeerd wordt om meer vrouwen er heen te krijgen, maar ze komen niet. Want bijna geen enkele vrouw heeft interesse in zo'n baan.
Mannen die met hun kopje boven het maaiveld uitkomen, worden gestraft.
Hoera inclusiviteit. Bij het minder worden van de culturele verschillen tussen man en vrouw, worden de biologische verschillen versterkt.
Ik werk veel samen met Enexis en daar roepen ze al jaren dat dit een probleem is.
Hier in Nederland hebben we zo'n 99,9% gewoon stroom in huis, stroomuitval komt in de meeste delen eigenlijk niet vaak voor. Maar met deze hele energietransitie naar groene stroom is dat straks anders. Beheeders van het hoogspanningsnet hebben al eens gezegd dat het straks niet meer vanzelfsprekend is dat je altijd stroom in huis hebt. Derdewereld praktijken dus.
Het systeem wordt extreem kwetsbaar als je alles elektrificeert. Nu kunnen we energie verplaatsen via gasleidingen, tankwagens voor de brandstof, en het elektriciteitsnet. Stel dat ooit een mast in de Randstad omvalt door een storm, dan werkt dat door in het hele net, en ligt half Nederland stil. En als een militaire tegenstander 10 kruisraketten op strategische leidingen afschiet, dan kan heel Nederland niet meer autorijden, het huis niet verwarmen, en valt alles wat nu al op elektriciteit draait uit.
Precies dat. Kruisraketten? Wat dacht je van een paar bomauto's geplaatst door lieden die niet zo veel ophebben met de rust en stabiliteit in Nederland?
Maar wat wil je, Groenlinkse klimaatdrammers en landsverdediging. Bijzonder toch hoe een marginale club mensen ons hele land extreem kwetsbaar maakt.
Doomsday prepper.
En bufferen van gasvormige energie drager is ook makkelijk
Kan nu ook al. Om de belangrijkste elektra knooppunten staat enkel een hek, met een beetje geluk ook een camera.
@Professor Superhirn | 24-06-21 | 10:11: paar zakken kunstmest met wat diesel erbij in doet het ook
Stel dat iedereen die in Nederland wil komen wonen zijn plek kan verdienen door een bepaalde hoeveelheid energie op te wekken. Bijvoorbeeld door op een hometrainer te gaan zitten die is aangesloten op een dynamo waarmee een accu opgeladen wordt. Of door emmers water naar de bovenste verdieping van een hoog gebouw te brengen, via de trappen, zodat het water naar beneden kan stromen om daarmee stroom op te wekken. Stel dan dat de eis is dat de nieuwkomer minimaal zijn eigen te verwachten jaarlijkse energieverbruik moet opwekken, plus het verbruik van tenminste 2 Nederlanders, afgestemd op het gemiddelde energieverbruik van 2 Nederlanders over de afgelopen 5 jaar en de komende 10 jaar. Voor elk jaar kwh krijgt de nieuwkomer 1 jaar in Nederland. Let op! Het gaat om de netto opgewekte hoeveelheid energie, dus minus voedsel voor die dag, gebruik van verkoeling, wasmachine en dergelijke. De energie dient opgewekt te worden in het land van herkomst en toezicht wordt gedaan vanuit Nederland.
Iemand die instemt met dit voorstel?
nee sorry
Nee
U heeft de serie Black Mirror gezien?
Haha, we hebben dus geen stroom meer. Die lui gaan niet echt de hele dag fietsen.
Ik wel, ik verwacht meer van hometrainers dan van windmolens en zonnepanelen.
Prima doorgerekend ook!
Misschien kunnen we beter overstappen op warmtepalen en laadpompen.
En die linkse klimaatzeurders gaan er van uit dat als je overstapt de techniek er vanzelf wel komt. "Want dan moeten wij wel".
Of bij de linkse samenzweringsgelovigen die geloven dat er een geheim pakhuis bestaat waar al die energiebesparende technologie wordt bewaard die we van de grote oliemaatschappijen niet mogen weten dat het bestaat.
Links denkt ook dat er altijd en overal geld vandaankomt. Dat een grootdeel van links leeft van subsidie, overheidsgeld en NL netto betaler aan Brussel is, heeft niemand van hen nog door.
Ik ben helemaal schijtziek van dat milieu gedram.
Tot dusver word in al die decennia dat ze met die shit bezig zijn nog geen 25 procent stroom geleverd door zonnepanelen, zonneparken en windturbines.
Ook al planten ze ons hele land vol, het zal nooit toereikend zijn.
Tevens, als je van het gas afgaat, moet je ook nog eens fors investeren in je huis om het comfortabel (als dat al lukt) te krijgen.
Pas na 30 jaar krijg je rendement van je investeringen.
Laten ze mij maar overslaan met al hun onrendabele plannen.
Ik doe er niet aan mee.
Grappig, deze vraag had ik intern bij een netbeheerder ook al gesteld 10 jaar geleden. De schouders werden opgehaald, niemand boeide het.
Nee tuurlijk niet, laat maar op de klippen lopen. Hoeven wij onze tijd nu niet te verdoen aan deze hype en als het ineens toch urgent wordt dan komt er vast een subsidie potje beschikbaar als aanjager.
Ze wisten ook toen al dat als ze wachten de groene subsidies in miljarden gaan stromen. Ze hebben de groene gekte ook aangewakkerd om het wat te versnellen. Vervolgens zaten ze aan de klimaattafels van Den Haag en aan de keukentafel van Nijpels. Ze kregen nog meer graties geld dan ze ooit hadden durven dromen. Inmiddels zijn al die Nederlandse en regionale energiebedrijven opgeslokt door internationale energie en subsidieslurpers. De geldgeile gemeenten en provincies verkochten maar wat graag hun ziel en energievoorziening aan de burgers voor een appel en een ei. Vergeleken met de subsidiemiljarden die er nu naar de energiereuzen gaat,dat is. En er komt nog meer. Het nieuwe kartelkabinet zal onder leiding van Rutte en Kaag nog meer miljarden naar de reuzen pissen.
Nu ook nog niet hoor. Toen de leidingen voor de buren die door mijn huis lopen werden vervangen (oud huis) wilde men niet meteen een extra kabeltje trekken zodat mijn plafond er niet uit hoeft bij een toekomstige verzwaring van de aansluiting. Hebben ze toch mooi €5 bespaard!
@Graaier | 24-06-21 | 10:11:
Wat veel erger is, ze verkopen ONZE Nutsvoorzieningen, die al lang betaald zijn aan buitenlandse bedrijven, steken het geld in hun zak en wij mogen opnieuw gaan betalen aan die buitenlandse bedrijven voor de aankoopkosten ervan !!!!!
De burgers beseffen nog niet voor 10% hoe ze genaaid worden !
Als vanavond al die mannen en vrouwen hun e-auto aan de laadpaal hebben hangen een afspraak maken met alle huisvrouwen in uw buurt dat ze allemaal om 18u00 hun wasmachine aanzetten. Succes verzekerd!
Dat is net zo moeilijk dan een afspraak te maken om nou 'es één keer niet op de vvd te stemmen.
Ik wacht op een crisis in de aanvoer van energie van een week of zo. Twee voorkeuren kwa timing: Als Nederland in de finale van een EK of WK komt, of de week rondom kerst, graag met -10 Celsius.
Het is even doorbijten dan, maar de discussie is wel klaar daarna.
-10 Celsius bij kerst en een berg sneeuw dat de buitenunit bedekt doet wonderen voor realisme.
De discussie gaat dan worden hoeveel extra geld er naartoe moet en dat burgers op de bon moeten mbt gebruik electriciteit. Groen rules, hoe ondoordacht en onrealistisch het ook is. De burger betaalt (gedwongen) toch wel.
Die komt er hard aan.. Er is nl een gigantische ondercapaciteit in olieproductie en de gasvoorraden slinken ook behoorlijk. 100 dollar per vat is begin volgens jaar verwacht
We moeten echt wat anders gaan bedenken. Straks is al het ijzer, metaal, koper weet ik veel op, om electriciteit mee te vervoeren. Tijd voor een transitie.
Even stoppen met mensen binnenlaten die ook allemaal de TV, koelkast, vriezer... ach laat maar.
Hoezo probleem, de gasleidingen liggen er dan toch nog. Prima geschikt om er elektriciteit door te vervoeren tóch zal e.o.a. politicus roepen.
@pa_niek | 24-06-21 | 10:04: Wel ideaal voor waterstof. Waterstof is dan wel geen energiebron maar een energiedrager, maar dat maakt het dus wel een parallelle energiedrager die het stroomnet ontlast,
Nu nog die waterstof zonder CO2 opwekken via electrolyse met stroom van de overcapaciteit zonnepanelen en windmolens, en nieuwe kerncentrales in de uren dat er weinig vraag is.
@KayakFun | 24-06-21 | 10:16: Waterstof kan niet door de gasleidingen! Je kan niet 700 bar door leidingen drukken die ontworpen zijn voor 30mbar of iets meer dan 1 bar. We moeten praktisch een nieuw gasnetwerk aanleggen willen we over naar waterstof.
@Shadowzz | 24-06-21 | 11:04: waarom zou t dan op 700 bar moeten?
@Shoarmamasutra | 24-06-21 | 16:22: Waterstof heeft een bijzonder lage energiedichtheid. Bij 1 bar (omgevingsluchtdruk) slechts 11 kJ per liter waar benzine 30.000 kJ per liter heeft. Om voldoende energie in een volume-eenheid te krijgen moet het gecomprimeerd worden.
Hoe hoger de druk, hoe meer er in een liter (of een ander volume past). Bij auto's met een waterstoftank is het gebruikelijk om een druk van ongeveer 700 bar aan te houden. Dat gaat ons gasnet natuurlijk niet aankunnen (misschien maar 1 bar overdruk?), dus is bijmengen met waterstof in het bestaande netwerk tamelijk zinloos.
"De transitie is al jaren bezig"?
De overheid probeert het ons al jaren door de strot te duwen. Het is geen natuurverschijnsel.
de transitie zal nog jaren duren. En ook al zijn we hier klaar, in Afrika rijden ze dan in onze oude diesels en stoken ze in de Amazone nog tropisch hardhout.
@small_town_dude | 24-06-21 | 10:02: Ja maar, dan is Europa wel het eerste continent die geheel CO2 neutraal is en daarmee het klimaat gered is. Met dank aan onze Frans Timmermans.
Ach geeft toch niks; 40k warmtepomp, 40k e-auto, 40k isolatie huis; dan betalen we toch met zijn allen ook nog even een nieuw elektranet? Ruimte zat bij de burger.
Samen gaan we de uitdaging aan....
Samen kunnen we dit oplossen.....
de burger, en wie nog meer?
40k voor.een warmtepomp? Serieus? Mijne was €2800 en kreeg er €2800 subsidie op.
Maar dat heb ik ook niet door zo'n "erkende" verduurzaminga club laten doen.
@ boerk: oh de Vattenfal helpdesk ook aanwezig vandaag?
@boerk | 24-06-21 | 10:08: kreeg je de oordopjes er gratis bij?
@boerk | 24-06-21 | 10:08: Dat is geen warmtepomp zoals bedoeld is, maar een elektrische ketel.
Aanleg 5kW Wp kosste nog geen 3000 euries en dan ging er nog 1750 subsidie af…
allemaal een tesla . grid kapot
Uit balorigheid (en liefhebberij) heb ik daarom ook zojuist een Mercedes C63 AMG gekocht. Wat nou Tesla.
Ransomware, alleen starten als je 2000 euro overmaakt naar een Albanese wasserette
Mijn wijk gaat al niet meer van het gas af, de dromers zijn erachter gekomen dat dit niet gaat lukken. Wensdenken en idealisme is makkelijk zonder na te denken over de consequenties. Door de bevolkingsaanwas blijft energieconsumptie ook nog eens toenemen. Staat dat ook op het lijste? Allemaal een laadpaal, warmtepomp en een zooi aan e-apparatuur? Laat me niet lachen. Pak die Disney-film maar en droom lekker verder in je wokery-klimaat-desillusie.
Als er nu heel veel mensen uit Nederland gaan emigreren naar b.v. ik noem maar wat, Afrika. Zou dat wat zijn? Want, minder miele's, lampen enz.
Ik zal er niet rouwig om zijn als het mislukt.
Wat bij mij overbelast is, is het gedram van het hele gebeuren. Of dat nou bij de energietransitie is of termen als vliegschaamte, zwarte Piet die racisme zou zijn, non binaire mensen die met hen/hun/whatever willen worden aangesproken, geëiste solidariteit met immigranten uit veilige landen, het moeten interen van landschap voor 'zonneweides' of windmolens, het gemekker over vlees eten dan wel het gedram van de EU over wel of niet solidair met Zuid Europa.
Zolang telkens blikt dat alleen jij, de burger, in beweging moet komen (lees, je zult moeten betalen ervoor) en alles wat een elitair tintje heeft buiten schot blijft, zal het me allemaal aan mijn reet roesten.
Prima tegel. Ik ga deze uitprinten en inlijsten.
Jammer dat u als burger hier niets over te zeggen hebt.
U hebt misschien VVD gestemd,want rechts en nuchter dacht u?
helaas, Rutte verkwanselt uw stem.
@Nuchternederland | 24-06-21 | 09:59:
nee, ik stemde ja21
Een straat verder bij mij hebben ze alvast een 10kV kabel ingegraven in de berm en op straat gemarkeerd met een spuitbus zal daar dan een trafohuisje komen?
Nee nee nee
Het meest zorgelijk is
dat als je ook maar een beetje kan nadenken dit een probleem is wat je van mijlenver had zien aankomen
Net als bij heel wat grote problemen in Nederland
En van alle overbetaalde linkedin hóógopgeleiden is er niet één die zich van zijn taak kwijt.
Gebrek aan visie, al meer dan 30 jaar. Roep ik hier ook al jaren
Al die geld verspilling, al die klachten, landschappen naar de klote voor 5% aandeel duurzaam in NL energievoorziening, Wat een lachertje., Het zijn de kleren van de keizer.
En de helft van de sgolieren inmiddels op een electrische fiets.
Elektrisch fietsen is net als alcoholvrij bier..
De energietransitie is echt het allerkutste wat ze ooit bedacht hebben. We schieten er niks mee op, het kost een godsvermogen en je leven wordt er minder comfortabel van.
Dus dit lijkt me goed nieuws. Alles wat dit vreselijke plan iets kan vertragen wordt door mij met gejuich ontvangen.
De Duitsers hebben Poetin de Nordstream 2 gewoon laten afbouwen (ondanks Biden gesputter) en het gas stroomt al, heeft Duitsland(en Nederland) ook heel hard nodig, ze geven daar 750 euro subsidie als de vieze dieseltanks uit de grond gaan.
Zitten hier experts in de zaal die weten hoe dat met de softwarebesturing van windmolens en zonnepaneel-weiden geregeld is? Krijgen we die ook gezellig meegeleverd van onze communistische Chinese vrienden, zodat die met een eenvoudige hack hele netwerken kunnen platleggen?
De ironie, onafhankelijk willen worden en dan vervolgens plat gelegd kunnen worden door het buitenland
Daarvoor hoeven ze het niet te hacken. Die Chinese electronica houdt er ook wel uit zichzelf mee op.
Nee, voornamelijk duits spul of Amerikaans.
@Kopieerapparaat | 24-06-21 | 09:50: Ja want die landen hebben ook een track record als het gaat om bestuurlijke stabiliteit...
Leuk artikeltje, maar onze Struikrover heeft duidelijk geen kaas gegeten van hoe ons net in elkaar steekt. Ons elektriciteitsnet is gebouwd over 100 jaar en van ‘even updaten’ is dus geen sprake. Dit is een absoluut monsterproject dat eigenlijk onmogelijk is totdat we op grote schaal energie kunnen opslaan. Het grootste verschil zit in hem in centrale vs. decentrale opwekking. Ons net is ontworpen voor centrale opwekking. Een zonnepark of windmolenpark dat even invoed op een 10kV onderstationnetje is de wereld op zijn kop. Groene energie is ook onvoorspelbaar en het aanbod volgt absoluut niet op de vraag. Wat moet je met overtollige energie als er meer aanbod is dan vraag? Opslaan? Degene die dat betrouwbaar en veilig weet te doen op grote schaal wordt een nieuwe Tesla of Edison. Wat moet de netbeheerder anders doen dan je zonnepanelen afsluiten? Laten leveren, het net overbelasten en wachten tot er ergens een vermogensschakelaar tript en mensen in het donker komen te zitten?
Voor je gezeur over het feit dat de bedrijven nu een winstoogmerk hebben wijs ik je fijntjes naar de met veel bombarie aangenomen Elektriciteitswet van 1998. Daarvoor waren de netbeheerders staatsbedrijven die degelijkheid en betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebben. Die vruchten plukken we nu nog steeds.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden. +veel. De meeste mensen hebben geen idee hoe het werkt, dat met al die teruglevering de spanning constant opgepompt wordt. Ons net is inderdaad tegengesteld ontworpen. Aksof je dat even in een paar jaar veranderd. Degene die erover praten alsof het "even een update" is, zijn een stel dombo's die totaal niet weten hoe het werkt en zomaar wat schreeuwen omdat het in het klimaatplaatje past. Die hele transitie wordt de komende 20 jaar zeker niks.
@Kopieerapparaat | 24-06-21 | 09:55:
"Ja, maar daar vinden ze dan toch wel een oplossing voor?"
"De ontwikkeling staat niet stil."
"Er zijn nu eenmaal offers nodig."
"We moeten iets doen."
@Kopieerapparaat | 24-06-21 | 09:55: Nou, ik denk dat jij er ook niet zoveel van snapt. Elk hoogspanningsnet en systeem van subnetten (tot aan je gloeilamp toe) is ontworpen dat de hoeveelheid stroom die verbruikt wordt op hetzelfde moment geproduceerd moet zijn. Een zonnepaneel op jouw dak dat jouw koelkastje laat snorren, is voor het hoogspaningsnet dus hetzelfde als jouw koelkast uit staat.
Voor een windmolenpark geldt dat dat voor het hoogspanningsnet overkomt alsof het subnet waarop dat windmolenpark is aangesloten, er niet is. Net als 20 jaar geleden het geval was.
Het wordt pas een probleem als de productie van dat subnet hoger is dan de totale vraag. Dat si ook de reden dat om die reden dan wat molens in vaanstand gaan.
De wet van Remmende voorsprong.
Precies: daarom moeten we hier ván het gas en in Duitsland áán het gas.
Vrijwel iedere investering die ik op mijn leeftijd in verduurzaming zou doen verdien ik niet meer terug. De enige uitzondering hierop is het extra isoleren van mijn huis, mits ik dat zelf uitvoer.
Doordat de kosten vaan aannemers zo extreem zijn in Nederland. Er is een tekort aan geschikte vaklui.
Weet je, niet lang geleden gebruikte 1 gloeilamp in een uur meer dan een heel huishouden nu per dag. Dit is lichtelijk overdreven, maar dat is voor de vorm. Lampen van 100 watt waren geen uitzondering, daar verlicht je nu je hele huis voor, draai je een computer met 2 27" monitoren, verwarm je een maaltijd en staat je 65" 8K televisie gezellig aan als behangetje. Daarbij is de rekening nu, ik schat, 10 keer hoger en NOG is het niet genoeg. Om waanzinnig van te worden.
Spijker. Kop. Raak.
Sorry, maar een 65" OLED verbruikt 158 kWh per jaar
www.consumentenbond.nl/tv/energieverb...
Overigens is dat in de winter geen probleem, dan is het gewoon een dure wandverwarming. waardoor je verwarming minder hard hoeft te werken.
Er was toch een oplossing van Musk, een grote akku voor thuis, de Powerwall.
www.businessinsider.nl/teslas-powerwa...
Charlatan Musk? Haha, nou veel plezier met zijn oplossingen.
Kijk dit filmpje maar.. m.youtube.com/watch?v=g7V9XQ34chc
Helaas heeft u een probleem in de periode oktober tot en met maart. Dan leveren zonnepanelen te weinig op. Tenzij u voor ongeveer drie ton aan Powerwall aanschaft. Dan komt u misschien door de winter. Dus leuk die powerwalls, maar ook zij zijn beperkt. Energiecentrales blijven nodig. Het kost dus sowieso geld. Fossiele brandstoffen waren en zijn belachelijk goedkoop en zeer snel en flexibel inzetbaar. Heel luxe. Daarvan afstappen kost geld en levert ergernissen op.
"Investeren in meer capaciteit ": Waar de oplossing zo simpel is. Maar ja: waarom denken in oplossingen als je verdienmodel het in standhouden is van een gecreeert probleem ?
Investeren in meer capaciteit is iets totaals onbekend in dit land want kijk maar naar hoe de overheid tijdens corona is bezig geweest: bezuiningen in menselijke beweging en vrijheid. Terwijl als zij hadden geinvesteerd in de zorgcapaciteit, dan was het niet zo gigantische puinzooi geweest. Dus als de overheid het niet doet, denk je dat bedrijven die van de overheid afhankelijk zijn, dat dan gaan doen ?
Toch hebben de netbeheerders wel een puntje met die klacht over personeel. Er wordt nauwelijks geprobeerd om mensen enthousiast te krijgen voor technisch hands-on werk.
Eerste stap voor de overheid: Een limiet stellen aan het aantal studenten 'communicatiewetenschappen', 'sociaal cohesiemanagement' en andere moeilijke-bril larie. Gewoon weer mouwen opstropen en leren hoe je een kroonsteentje aansluit. NEN1010 erbij en gaan!
Nee natuurlijk niet. Kennis economie, toch? Voor uitvoer hebben we Chinezen of andere paupers uit Afrika of het midden-oosten.
Maar maar, een Diversity Officer is toch veel waardevoller dan een Jordy die kabels trekt?!
En niet alleen netbeheerders hebben hier last van, ook andere partijen in de keten van de verduurzaming zoals installateurs, bouwbedrijven en IT bedrijven (voor slimme energiesystemen) hebben daar last van. Als netbeheerders meer gaan betalen krijg je alleen maar een waterbedeffect: ze lopen dan bij de installateurs weg, waardoor daar de problemen weer groter worden. Dus aan alle jongeren die hier lezen: als je ook maar enigszins twee rechterhanden hebt: kies voor de techniek! Dan zit je de rest van je leven geramd, met leuk, uitdagend en verantwoordelijk werk!
@ratelaar | 24-06-21 | 09:43: Chinezen hebben hun eigen kenniseconomie, en paupers uit Afrika komen hier vanalles doen, behalve werken.
Het probleem is dat linkse mensen meestal 2 linker handen hebben, en je als handwerker niet zo makkelijk soepsiedie krijgt.
Zolang een beetje rondhangen op kantoor met een bullshit job beter betaald als je handen vuil maken, blijft dat enthousiaste wel achterwege. Maar goed, de wal keert het schip, ik zie de lonen voor zulke beroepen al gestaag klimmen
@jan huppeldepup | 24-06-21 | 09:45: nee rechtse mensen, daar zitten de harde werkers. Zie je dat zweet al parelen over die doorgezopen kop van Edje Nijpels?
Ik heb gehoord dat er hele volksstammen in Ter Apel en omgeving zich doodvervelen, dol zijn op mesjes en ook graag in andermans huizen zitten. Ik zie mogelijkheden.
@wapster | 24-06-21 | 09:50: Ed Nijpels is natuurlijk een opportunist pur sang. Zag in de jaren 80 dat zijn grootste kansen bij de Vvd lagen en speelde ivm zijn verdienmodel de rechtse politicus dit inclusief een aanstellerig accentje. Nu zijn kansen zijn gekeerd om op deze manier grote hoeveelheden geld binnen te harken is hij gedraaid als een blad aan de boom. Alleen voor de bühne is hij nog lid van de partij, verder is hij zo links als wat. ( alleen niet voor zichzelf natuurlijk)
Gelukkig is die 200 Miljoen+ euro winst publiek geld (provincies en gemeenten zijn aandeelhouders), dus erger dan verkapte belasting is dat niet.
Maar goed, zolang er meer dan 4 jaar gesteggeld wordt over de plek waar nieuwe onderstations moeten komen en er ook op gemeentelijk niveau weinig ruimte wordt gegeven aan middenspanningsruimtes (die ergens in de openbare ruimte moeten staan) schiet het nog niet echt op met die netuitbreidingen.
Wat nog erger is dat de energieboeren geld (subsidies) roken dus op de trom slaand achter rattenvanger Timmermans aanlopen en nu zeggen: met de kennis van nu... Zijn we blij dat we gegraaid hebben. Het groene geld kan niet op! Je hoeft alleen ‘groen’ of ’duurzaam’ voor je product te plakken en klaar! Natuur vernietigen en opfikken? Groen en duurzaam want hernieuwbare energie!
Jee (groene) revolutie! En hoop is overal om ons heen.
Waarom kijken we daar nog van op? Zo gaat het toch al jaren in dit land met die z.g.n groene dramclubjes en bedrijven. De melkkoe is nog niet helemaal leeg. Nog even volhouden hoor. Dus klootjesvolk... bek houe, luisteren en doen wat wij van jullie eisen. Je laatste dubbeltje zullen we koste wat kost, ook nog te pakken krijgen. Luisteren zal je.
Iedereen met zonnepanelen kan een huisaccu nemen. Je verliest wel wat op de transitie naar vloeistof en weer terug maar het maakt je uiteindelijk een stuk minder afhankelijk van het netwerk.
Tegenwoordig kan iedereen in zijn eigen energiebehoefte voorzien.
Daarnaast moet men van het gasnetwerk afblijven. Het werkt namelijk.
Bouw alleen de nieuwe huizen dan gasloos.
Kost duur man. 3K voor een accu in huis. Dan moet het wel erg matig gaan. maar ik ben het met je eens, dat is de enige manier om die netwerkafhankelijkheid kwijt te zijn. Ik wil dan wel fors minder gaan betalen voor netwerkkosten, want hun primaire verantwoordelijkheid: levergarantie vervalt dan.
@BBRDWR | 24-06-21 | 09:40: kan goedkoper! Je kan een 18650 accu maken..
* mompelt iets over kosten, vervuiling en effectiviteit *
@BBRDWR | 24-06-21 | 09:40: De vraag daalt als er meer spelers in de markt komen door een enorme vraag. Marktwerking zou hier prima gaan werken in tegenstelling tot de marktwerking door 2 a 3 energiereuzen in Nederland die gewoon de hoofdprijs vragen en al hebben aangegeven dat de energieprijzen gaan verdubbelen door de noodzakelijke aanpassing van het netwerk.
@BBRDWR | 24-06-21 | 09:40: Bij mijn nieuw huis ga ik zo'n installatie plaatsen. De bouwplannen liggen klaar. Niemand die dit verbiedt.
@BBRDWR | 24-06-21 | 09:40: m.youtube.com/watch?v=g7V9XQ34chc
@loser | 24-06-21 | 09:44: Bel ff met je opstalverzekeraar
@marcoplarco | 24-06-21 | 09:43: Het kan net zo standaard zijn als elk huis dat nu een CV-ketel heeft hangen. (Accu het beste buiten of in een schuur)
Terugneem plicht door fabrikanten zoals Tesla hun Powerwall netjes kunnen recyclen.
@All_Anonymous | 24-06-21 | 09:44: Da's wel cool zeg... thanks voor de link.
@marcoplarco | 24-06-21 | 09:48: Onzin. Als jij een losse schuur hebt of buitenmuur kan je daar prima je powerwall op kwijt. Solar-roof erbij wat goedkoper is dan een nieuw dak en vervolgens een rits zonnepanelen.
@BBRDWR | 24-06-21 | 09:49: Ik heb hier betere instructies van gezien maar ik zou dit alleen gebruiken voor een hobbytoepassing en ook buiten. Als dit in de fik gaat heb je een probleem want het stopt niet met branden.
Deze houdt daar al veel meer rekening mee:
www.youtube.com/watch?v=PVnQ87Fvsk4
@BBRDWR | 24-06-21 | 09:49: you’re welcome! Kennis delen is macht!.
@Dirk III | 24-06-21 | 09:59: als je het goed aanpakt is er niks aan de hand! Safety falls en alles, zodra er een rits 18650 uitknalt kan je ze net als een aa batterij hupsjee zo vervangen dus met brandgevaar kwa risico ligt het aan de installateur.. het is echt niet gevaarlijker dan welke wall dan ook.
Heb ik mijn verwarmingsprobleem ook meteen opgelost. Rustig maar, ik verdiep me er in en lees me goed in, dan vervolgens doe ik het niet, want ja, te druk met dingen zus en zo.
@BBRDWR | 24-06-21 | 10:11: hahaha
Ik ken het.. neuriën doen “zoveeel te doennn”..
Te kort aan technisch personeel. = te weinig betalen. "Het ligt aan een complexe markt" zeggen ze dan. Maar de echte winnaars zijn altijd de aandeelhouders die vaak niet eens in dit land wonen. Dat gaat problemen geven voor de burger. Dure problemen.
Aandeelhouders van Liander zijn onder meer: Provincie Gelderland, Provincie Friesland, Gemeente Amsterdam etc. Die wonen gelukkig niet in het buitenland.
Er komen toch iedere week zo'n 500 goedkope arbeidskrachten binnen. Daar zullen toch ongetwijfeld, wel zeker wat goedkope techneuten tussen zitten. Win-Win.
De huidige generatie gaat naast zo'n omgevallen mast staan, kijkt op de phone, met welke app kan ik die mast weer fixen.
@Paaldanseres | 24-06-21 | 09:43: Waarom zouden die gaan werken? Welke drijfveer krijgt ze zover dat ze de handen uit de mouwen steken. Lekker de hele dag chillen en een beetje overvallen, verkrachte en stelen, als je gepakt wordt krijg je toch geen straf.
@Paaldanseres | 24-06-21 | 09:43: Ga zelf eens een training doen!
Het is echt wat anders dan een half wetboek uit je hoofd leren en dan maar lekker showcase'n.
Afgezien van het intermittency probleem van zon en wind (je hebt er niets aan als de/het ... etc) : We hadden al het punt van afgedankte windturbine bladen. (Valt niks mee te beginnen, niet recyclebaar) maar het probleem van de vervuilende zonnepanelen wordt inmiddels ook steeds meer geventileerd.
Why Everything They Said About Solar Was Wrong
Solar Panels Will Create 50 Times More Waste & Cost 4 Times More Than Predicted, New Harvard Business Review Study Finds
“The economics of solar,” write Atalay Atasu and Luk N. Van Wassenhove of Institut Européen d'Administration des Affaires, one of Europe’s leading business schools, and Serasu Duran of the University of Calgary, will “darken quickly as the industry sinks under the weight of its own trash."
Bron:
notalotofpeopleknowthat.wordpress.com...
Yep.. zodra het bewolkte wordt is de werking zeer triest te noemen..
@All_Anonymous | 24-06-21 | 09:50:
As we speak slechts 30% opbrengst. Voor mij op dit moment wel voldoende overigens om nog wat terug te leveren ook.
Wat ik me afvraag, hoe kunnen energiebedrijven de teruglevering door huishoudens stoppen, zoals omschreven in het stuk van omroep Flevoland?
@BekiekUtMoar | 24-06-21 | 10:57: kan niet, als de spanning in het grid te hoog wordt schakelen de solar omvormers zelfstandig af. Dat is een eis, zodra de spanning boven ca. 252V komt gaan ze uit. Dan kun je ook zelf niet meer gebruiken.
Alle daken in Nederland volknallen met zonnepanelen is in potentie een van de beste oplossingen. Het enige wat hier voor ontbreekt is een lokaal opslagmedium om het overschot aan energie op te kunnen slaan. Dit zou op huishoud, straat of wijkniveau gerealiseerd kunnen worden. Zorg dat je de energiemaatschappij overbodig maakt, moet je eens zien hoe snel ze dan technisch personeel kunnen vinden.
Tja als de zonnenpanelen belasting niet zo hoog was.... oh wacht, die bestaat nog niet maar je kunt er op wachten.
Oplosing was toch de Powerwall van Musk of is dat weer te duur?
Accu's zijn teveel schaarse grondstoffen voor nodig, ik hoop meer op locale electrolyse naar waterstof ofzo, maar beide oplossingen zijn nog niet breed beschikbaar.
@FogerRederer | 24-06-21 | 09:51: Zoutaccu's.
Goedkope, ruim verkrijgbare, grondstof. Niet milieubelastend.
De techniek is er maar ik weet niet of die al miljarden krijgen om het uit te ontwikkelen.
En dan heeft de overheid ook nog extra stroom nodig om uw skype-, Signal, telegram- en whatsappgesprekken af te luisteren.
Staatssecretaris Mona Keijzer (CDA) van EZ wil dat die voortaan onder de telecommunicatiewet vallen. En die wet verplicht dat aftappen dan mogelijk moet zijn.
Prima dat je in een denkbeeldige meneer gelooft, maar bovenstaande maakt je pas echt knettergek en bovenal wereldvreemd.
Denkbeeldige meneer?
Hoho, wel met de tijd meegaan, die meneer is nu een lesbische getinte transgender.
@Nuchternederland Sorry, zal het nooit meer doen! Onee, hahahahaha *veegt koffie van beeldscherm*.
Zou ik daarom vorige week ontslagen zijn bij de Gemeente Amsterdam?
@Boris die Sauertopf | 24-06-21 | 09:34: waarschijnlijk zagen ze dat je op het verkeerde weblog reaguurt...
Al jaren weten de netbeheerders dat we van het gas af moeten en dat we electrisch gaan rijden.
En is de afgelopen 15 jaar het net daarop aangepast?
Nee? Waarom niet?
subsidies. denk je werkelijk dat netbeheerders dat allemaal uit eigen zak gaan ophoesten?
De energiebedrijven zijn de laatste jaren opgekocht door grote energiereuzen. Dat doen zij omdat ze weten dat de Nederlandse overheid bloedgeil wordt als ze miljarden uit kunnen geven aan de groene gekte. Oftwel, de electriciteitsbedrijven weten dat de nieuwe coalitie straks ook weer met miljarden gaat smijten. Zeker als ze daarmee kunnen deugen en aan iedereen kunnen vetellen hoeveel dure projecten ze financieren met andermans geld.
Omdat het niet in 15 jaar is op te lossen.
Als we het gasnetwerk compleet stoppen moet er 5 keer meer energie door ons elektriciteitsnet heen.
Dus moeten we grofweg 5 keer zo veel of zwaardere kabels en lijnverbindingen maken.
Hoe stel je je voor om duizenden kilometers aan hoogspanningsnet te verzwaren in 15 jaar? Liefst zonder dat er ooit iemand in het donker komt te zitten. En niet NIMBYen tegen een nieuwe lijnverbinding, hoewel die masten net zo lelijk zijn als windmolens.
@Krachtkoe | 24-06-21 | 09:32: Netbeheerders gaan dit uit de publieke zak ophoesten. Netbeheerders zijn publieke bedrijven, in eigendom van provinciale en lokale overheden. Dus verzwaring van het elektriciteitsnet wordt dus door u en mij betaald. En dan is het wel fijn als dat doelmatig gebeurt. Wisten de netbeheerder 15 jaar geleden al waar de datacentra zouden komen? Waar in de provincies precies de zonneparken en windmolenparken zouden komen? Ik vermoed het niet. Het is simpel: we kunnen van Nederland niet één koperen plaat maken waar op elke vierkante meter capaciteit is voor welke elektrische toepassing dan ook. Dat is onbetaalbaar. Dus moeten er keuzes worden gemaakt.
@Nutbag Deluxe | 24-06-21 | 10:04: Het leuke voor de deugers is, we komen nu al elk jaar meerdere procenten aan energie tekort, dat we bijna allemaal inkopen uit Frankrijk, geproduceerd in kerncentrales.
Niet alleen die dikkere/meerdere kabels, waar gaan we in godsnaam die energie vandaan halen? Er gaat al 20 jaar elk jaar miljarden naar groene energie (in 2018 iets van 12miljard!?) en het is maar een fractie van onze energielevering. Gezien we als land niet aan de kernenergie willen beginnen (maar daar nu al afhankelijk van zijn), zal die energie elders gewonnen moeten worden... Fossiele brandstoffen.
Zo zijn al die bedrijven die de infrastructuur beheren: waterbedrijven, ProRail, energienetten, etc. Minimaal investeren in spullen, alleen het noodzakelijke onderhoud doen. Niet inspelen op groei, maar bij de overheid aankloppen als de boel uit het jasje groeit of van ellende uit elkaar valt en er “nu iets moet gebeuren”. En ondertussen altijd de maximum vergoeding vragen en de maximale prijsverhoging doorvoeren, en zoveel mogelijk “kosten” opvoeren om dat te verantwoorden. Bijvoorbeeld door elk jaar het kantoormeubilair te vervangen.
Geef zaken aan de markt waar de markt kan werken. De eerste vraag bij het liberaliseren van infrastructuur is: wie concurreert met ProRail en Liander? En nee, een tijdelijke concessie om de boel te exploiteren helpt ook niet, dan wordt er helemaal niet meer in de toekomst geïnvesteerd. Deze liberaal zegt: laat de overheid dit weer in beheer nemen.
Veel zaken moet je dus zelf regelen, qua zelfvoorzienendheid. Je moet er wel de gevulde portemonnee voor hebben.
Wijze woorden liberaal. Laat je dit aan de markt over dan weet je: We worden met zoete broodjes in het riet gestuurd en krijgen uiteindelijk alleen mooie verhaaltjes. Betalen gaan we sowieso en de winst komt terecht bij deze zogenaamd groene bedrijven. Er is hier duidelijk een taak voor de overheid, die het energiebeheer maar weer terug zou moeten nemen van de markt. Anders gaat alle geld naar aandeelhouders van grote energiereuzen.
@Beste_Landgenoten | 24-06-21 | 09:29: De overheid zal het niet anders doen dan de door jou genoemde energiereuzen. Bij de overheid streeft men, op papier, niet naar winstmaximalisatie, maar naar optimalisatie van de (belasting-)opbrengsten.
Gooi je tank maar eens vol, mocht je een auto hebben. Koop er nog een slof sigaretten bij en een 70%-80% verdwijnt naar een organisatie, de overheid, die het geen moer interesseert waaraan dat geld vervolgens wordt uitgegeven.
Lijkt me lood om oud ijzer.
@Ichneumonidae | 24-06-21 | 09:33:
Dat zou je denken. Echter dat is een wel heel cynische beschrijving van de rol van de overheid. Als je echt denkt dat die er alleen maar is om jouw geld af te pakken dan heb ik heel weinig hoop voor je toekomst.
Ben het met je eens. De markt is fantastisch voor snelle vooruitgang, maar een drama als het gaat om systemen die dermate groot zijn dat concurrentie een utopie is, of dat er zo weinig spelers zijn dat het nooit echt innovatie drijft of prijzen doet dalen. Dat zie je in de zorg, in het OV, in het energienetwerk. Alleen moet je tegelijkertijd nadenken over de uitdaging: hoe zorg je dat een overheidsgedreven organisatie wel aan efficiency en innovatie werkt.
@Beste_Landgenoten | 24-06-21 | 09:36: Cynisch? Welnee, realistisch. De overheid een monopolie geven, dat is een goed idee, not. Zelfcorrigerende mechanismen zijn daar niet en bureaucratischer, dus lomper en inefficiënter, ga je het nergens vinden. Ja, bij de EU.
Enfin, ik ben voorstander van een nachtwakerstaat met ietsjepietsje meer taken, maar niet veel meer. Organisaties als de Belastingdienst en het UWV - dat soort totale non-presteerders moet je in het bedrijfsleven met een lichtje zoeken.
@BBRDWR | 24-06-21 | 09:43: Dat doe je door de juiste mensen aan het roer te zetten. Zoals vroeger bij Rijkswaterstaat de ingenieurs het voor het zeggen hadden. Zet je er beroepsmanagers op dan gaat het mis (of nog erger: managers uit de pool van de ABD)
Zullen we dan allemaal maar weer vol gaan inzetten op fossiel, tot het helemaal opgebrand is? Alles omgezet in CO2 en daarna ehhh, ja dan moeten we even zoeken naar iets anders. Maar dat is dan van later zorg nietwaar?
Nee dat zegt niemand.
Gewoon zelfvoorzienend zijn kan al met de huidige technieken.
Daar zou het kabinet op in moeten zetten ipv procedures om windmolens toch in jouw achtertuin te krijgen en het doorbelasten van de hele energietransitie naar de burger.
Je hebt gelijk, we moeten nu vol inzetten op alles elektrisch maken, dan komt het vanzelf wel goed.
Anders verhogen we gewoon de belasting op elektriciteit, komt het alsnog goed.
Lalalalala.
Vol inzetten op kernenergie.
Het kan ook geen kwaad de energievoorziening anders te organiseren. Maar t gaat nu gewoon -door paniek- veel te snel. Daar krijg je ongelukken van. Bovendien worden er beslissingen gemaakt die gewoon niet gaan werken (allemaal van het gas af en iedereen op stroom- terwijl we geen goed alternatief hebben om opeens heel veel stroom extra te produceren en het netwerk er niet klaar voor is). Daarnaast zorgt een kongsi van t bedrijfsleven en de groene dramclubs ervoor dat de transitie heel eenzijdig gebeurt, omdat ze bepaalde opties uitsluiten omdat dat niet in hun tradities, wereldbeeld en verdienmodellen past.
Nee, natuurlijk niet. De energiebedrijven willen nu scoren. De miljarden moeten nu van de overheid komen. De groene gekte is het een businessmodel om van te smullen. Miljarden en miljarden liggen in Brussel en Den Haag op de plank om maar ergens aan uit te geven wat een groen stempeltje krijgt. De energiesector verdient hier meer aan dan aan fossiele brandstoffen. Die jongens opereren internationaal om overal geld weg te plukken. En buitenlanders komen hier ook miljarden weghalen. RWE, de moffen, haalt miljarden uit de schatkist, de Zweden met Vattenfall, De Japanners met Mitsubishi. Zolang ze maar doen dat ze groen zijn, stroom het subsidiegeld in hun diepe grijze zakken.
Als je nu al ziet wat die energietransitie kost en wat er bij de burger terecht komt. Direct, of misschien indirect, dat maakt niet uit. Dit is een onbetaalbaar project. Nu al. En het is nog nauwelijks begonnen.
We kunnen het ook niet doen en dan komt de rekening dus wat later, maar betalen gaan we die heus wel. Of dacht je dat de energie straks zomaar tot je komt, als de laatste druppel olie is opgepompt?
@Beste_Landgenoten | 24-06-21 | 09:25: Schrijf Merkel een brief dat ze dom zijn dat ze daar aan het gas gaan. Dat de kinderen van Duitsland dan "de rekening krijgen". Dat ze een voorbeeld aan Nederland moeten nemen die van plan is het moderne gasnet bij het grofvuil te zetten en de rekening nu bij deze generatie te leggen zodat de kinderen van deze generatie er ook last van zullen hebben. Een beetje de zorgtoeslag kinderen maar dan x 5 miljoen ofzo.
Sorry we kunnen niet op vakantie want ik heb 50.000 geïnvesteerd in die brakke warmte pomp die niet genoeg warmte geeft in de winter.
@Beste_Landgenoten | 24-06-21 | 09:25: a) 50 jaar geleden dachten we dat over 25 jaar fossiel wel op zou zijn. Guess what. b) Het is niet OF dit doen, OF dat doen. Maar ALS we dit doen, zullen we dan een techniek kiezen die bewezen werkt en schoon is? Kernenergie bijvoorbeeld?
@Beste_Landgenoten | 24-06-21 | 09:25: "laatste druppel olie is opgepompt". U loopt achter. In de aardkern bevindt zich een gigantische hoeveelheid koolstof, die door de hoge temperatuur in olie verandert en zich door de scheurtjes in de aardlagen zijn weg naar boven vindt. Een proces dat eeuwig wordt herhaald. Dus ik zou de oliekachel nog maar niet wegdoen.
@jansma28542681 | 24-06-21 | 09:38: olie is herbruikbaar..
@All_Anonymous
Olie is helemaal niet herbruikbaar. Ruwe aardolie wordt vrijwel volledig afgebroken (gekraakt) om zo de brandstoffen en tal van andere producten en verbindingen te kunnen produceren. Hoe wil je dat gaan hergebruiken als het bijna volledig afgebroken en verbrand wordt?
@Alfred E. Neuman | 24-06-21 | 10:22: ik moet het archief hiervoor induiken maaaar olie is herbruikbaar wat ze ook zeggen..
Iedereen een zakje geld a 10.000 om zelf een solar roof, zonnepanelen op het dak en een power wall te plaatsen. Investeren de burgers de overige 15.000 zelf en 70% van NL zelfvoorzienend en belasten ze het netwerk niet tot nauwelijks meer.
Dat is goedkoper dan je hele netwerk ombouwen, windmolens overal waar je kijkt die naast lelijk ook nog eens duur zijn.
Het is zo simpel maar mensen mogen niet onafhankelijk zijn.
Het geld moet naar de baasjes stromen en niet naar de burger.
Energietransitie wordt de grootste scam van de jaren '20 van de 21e eeuw. En als die scam uitkomt zullen de Samsoms en Nijpelsen en Timmermansen van deze wereld hun handen in onschuld wassen, maar kunnen genieten van de miljoenen die ze opgestreken hebben.
Daar noem je wel 3 enorme vleeslullen.
@Dirk III | 24-06-21 | 09:25: Jaaaaa, van die zwabberende MO-frikadellen. :D
Hoe kan je verwachten dat de energietransitie wordt ingezet door bedrijven die aan de huidige situatie bakken met geld verdienen? Het is hetzelfde als het probleem van de huizenprijzen dat moet worden opgelost doot de huizenbezitters zelf. Zo kun je nog beter wachten tot je een ons weegt.
Een kind had kunnen zien aankomen dat als om 18.00 papa thuis komt en de Tesla aan de stekker hangt, moeder de piepers electrisch opzet, dochter na de hockey onder de douche moet, de verwarming een graadje hoger moet en de TV aangaat (en dat landelijk) dat niet alleen het stroomnet dat niet aankan maar dat er ook te weinig stroom geproduceerd wordt om die piek op te vangen. Ooit een docu van de BBC gezien waar de stroomleverancier van London met de TV aan op EastEnders en een blik op de voltmeter de stuwmeren in Schotland open zetten omdat iedereen tegelijk 'the kettle' aanzette voor een kop thee.
Echt het enige wat echt zou helpen is een thuis accu en op zonnige dagen Bitcoins minen met je overtollige stroom. Niks terugleveren aan het net. Dan heb je aan het eind van het jaar pas echt leuke winst en help je ook het net te ontlasten.
Zodra de saldering omlaag gaat is het het verstandigste al je stroom zelf op te maken.
Als straks een Tesla Wallbox betaalbaarder is dan nu dan sla ik alle zonne energie erin op. Sowieso niets teruglevering aan het net, want dan mag je btw gaan betalen aan de overheid, want je bent een mini energiebedrijfje
@pibasso | 24-06-21 | 09:27: je kan al een eigen muur maken met 18650 batterijen die je oa in laptopaccu’s ziet.. genoeg info gezien dat je voor relatief weinig geld hetzelfde kan maken als een tesla wallbox.
@Der Schnitzeljäger | 24-06-21 | 09:24: Ja, maar als je ook maar een beetje decent installatie hebt( >18 panelen) moet al wel een groot verbruiker zijn wil je AL je stroom op maken.
@ReyNemaattori | 24-06-21 | 09:40:
En daarom kan je dan dus beter Crypto gaan minen met dat overschot, je mag het ook niet aan je buren leveren gek genoeg.
Net een nieuw gasfornuis besteld.
Elektrisch koken is waardeloos.
True dat! Gas is zoveel fijner koken.. even een tip gebruik kookstop! Als je eitjes kookt bv (maar dit werkt met alles wat je wilt koken) laat je het water tot kookpunt komen, deksel op je pan en gas uitzetten! De resterende 6-8 minuten laten staan en tadaaaa eitje gaar!, scheelt de helft van je gas!, ovenstop werkt ook zo : zet bv je ovenschotel in de oven, stel je graden in en zet hem aan.. als bijvoorbeeld het gerecht ongeveer drie kwartier duurt zet je na 30 minuten je oven simpelweg uit.. hitte boog gaat zowel op als neer dus je voedsel wordt zo ook gaar!.
Inductie gaat veel sneller dan gas. Ik kan het weten, want ik ben kok. Alleen maar voordelen.
@Ichneumonidae | 24-06-21 | 09:25: Sterkte met flamberen op inductie makker.
Eens. En makkelijker schoon te houden ook. Inductie > gas > elektrisch
@Ichneumonidae | 24-06-21 | 09:25:
Toekomstige Groene regimes bouwen ook inductiekamers
Verbazing alom.
Regeren is vooruitzien....
Goh weer een andere economische beweging, die voorkomt uit logische gevolgtrekking van winstmaximalisatie zodat men zijn/haar zwembad en zeilboot kan betalen. Met ongeloof weer kijken naar die bedrijven die niet bereid zijn om hun directe winsten op te geven voor een leuk project van de overheid is niet geheel vreemd. Bedrijfshoofden denken dan gewoon: okay de mensen willen dit, laat ze dan ook maar de eerste rekening voorschieten.
Het is gewoon enorm achtelijk dom belachelijk om iedereen afhankelijk te maken van één soort energie. Hier in 2005 een weekend geen electriciteit gehad omdat een mast was afgebroken. Gelukkig had ik een gasplaat om op te koken en water te verhitten voor thee. En deed de auto het omdat ie op benzine reed. Als er straks een keer zoiets gebeurt, heb je helemaal niks meer.
Wat je hier neerplempt klopt eigenlijk geen kloot van. Electriciteit is de toekomst, anders dan bijv. kolen, windmolens, fossiele brandstoffen, nucleaire energie etc kan je gewoon zelf efficient en veilig stroom opwekken, en dan hebben we nog lang niet het maximale eruit momenteel. De zonnepanelen blijven efficienter worden. Ik vind het juist een heel goed idee om ieder huishouden een eigen centrale te laten zijn, dat geeft men vrijheid die erg hard nodig is van een eventueel falend grid zoals jij het uit legt.
@kovariant | 24-06-21 | 09:22: ga dat maar aan de ervaringsexperts in Texas en Californië vertellen.
@kovariant | 24-06-21 | 09:22: Waar haal je de stroom vandaan als het in de nacht niet waait? Ergens zal je dan een centrale moeten hebben die stroom levert of er moeten accu's komen die de 8 miljard aardbewoners goedkoop kunnen inzetten. Mogelijk dat waterstof een oplossing is. Maar ook dat is nog een hele klus om te maken, bewaren en te verdelen. Afijn, er zijn teveel mensen op deze aarde die allemaal zoveel mogelijk willen consumeren. Conclusie is dat we een paar honderd jaar lekker hebben kunnen leven van de fossiele brandstoffen. De komende paar honderd jaar wordt het strijden om de schaarse grondstoffen en vreten. Ik wens onze nakomelingen succes in de overlevings- of doodstrijd.
@kovariant | 24-06-21 | 09:22:
Klopt. Voor noodgevallen kun je dan het beste een goede dieselgenerator in je achtertuin klaar hebben staan, of een stoommachine met een dynamo.
@kovariant | 24-06-21 | 09:22:
Ahhh, that's it, ipv kolen, windmolens, fossiele brandstoffen, nucleaire energie, gaan we gewoon elektriciteit gebruiken! Stekker in het stopcontact en klaar!
Niemand heeft trek in die groene rommel omdat het alleen maar meer geld kost. Daarnaast wie is er nu 100% van overtuigd dat die hele opwarming van de aarde Manmade is? Het is niet zo dat we in de geschiedenis geen grote temperatuur schommelingen hebben gezien, en daar hoor ik nooit een sluitende verklaring voor, want toen reden er geen auto's of stonden er grote fabrieken....
Lees de boeken van Marcel Crok maar eens.
Complexe systemen zijn nooit volledig toe te schrijven aan 1 factor. Ja de aarde warmt op. Ja, dat heeft hij altijd gedaan, en soms is hij ook weer hard afgekoeld. Ja, de mens is behoorlijk aanwezig op de planeet en ja we hebben technologien die relatief veel componenten uitstoten die anders nog in de grond/bos zouden zitten. Dus ja, het is aannemelijk dat de mens een aandeel heeft in opwarming. Maar het is niet gezegd dat toename van CO2 alleen maar tot opwarming kan leiden, of dat het in sommige situaties ook tot afkoeling kan leiden. Zijn heel veel redenen voor. De vraag is hoe erg het is. Het IPCC en al die klimaatclubs zijn daar best genuanceerd over. Het is erg, maar niet catastrofaal. Maar dat is nit wat de greta's hysterisch roepen. De zeespiegel stijgt, gebieden worden onbewoonbaar. Ja, net als dat spitsbergen niet zo comfortabel is momenteel, maar dus mogelijk wel wordt met global warming. De sahara is nu ook al kut, maar ook daar wonen/trekken mensen wel rond. De Zuidpool kun je nu niet wonen, maar misschien straks wel. Dus wie zegt dat het zo erg wordt. Zelfs al zouden wij hollanders zo dom zijn om onder de zeespiegel te bijven zitten terwijl de dijken overstromen (HOE DAN?!) dan nog... Zelfs met een volgelopen onderste etage kun je nog steeds op de bovenste etage wonen. Bootje kopen. Klaar. Nee, comfortabel en luxe is het niet, maar het kan wel. maar goed, als je in dit soort rampscenarios gelooft, dan moet je ook open staan voor de enige bewezen, schone en effectieve oplossing: kernenergie. Maar nee. Dat mag niet. Het is gepolitiseerd tot en met en dat is reden genoeg om twijfels te hebben.
Jawel, is onze schuld. Vattenfal zegt het zelf. En die gaan ons in een generatie helpen! Hoe nobel van ze...
Laten wij ook alle datacenters niet vergeten. Die mogen zich allemaal hier vestigen en vele gemeenten buitelen over elkaar heen om ze naar hun eigen gemeente te lokken. Er is helaas al 30 jaar geen enkele lange termijn visie op geen enkel dossier. Verder leven wij in een fantastisch land
Die zuigen hele meren weg voor de koeling.. en ja visie voor de toekomst? Dat ontbreekt op alle vlak..
Dit is precies wat experts al jaren roepen, maar ze zijn doof en blind in Denhagistan.
Ja, dat waren allerlei 'oude' en 'uitgerangeerde' deskundigen, die waarschuwden.
Die elektriciteitsmast doet het goed, hij knielt.
Gelukkig gaat t al beter met de zure regen en ozonlaag!
Stikstof man!
Daardoor komen we allemaal in ademnood volgens Jetten.
@Merkwaardeloos | 24-06-21 | 09:16: en dat zuurstof klinkt ook niet best.. klinkt zuur! Ook maar afschaffen!.
Het broeikaseffect !!!1!
@Merkwaardeloos | 24-06-21 | 09:16: Stikstof is gewoon goed voor plantjes. Alleen het ene plantje heeft er meer voordeel van dan het andere en dat mag natuurlijk niet in een wereld waar iedereen en alles gelijk moet zijn. Het is dus meer een Woke dingetje dan een Klimaatdingetje.
hahaha Liander, dat is echt de Lewis Hamilton onder de netbeheerders. Het is altijd de schuld van de ander.
Diander
@lekgoot | 24-06-21 | 09:35: lol
Dat wordt nog wat als we allemaal elektrisch moeten rijden en allemaal tegelijkertijd willen opladen eind vd dag.
Dat kunnen de laadpalen en auto's prima onderling regelen, dat de vraag over de nacht verdeeld wordt. Zoek maar eens op "flexpower Amsterdam".
Dat krijg je met linkse gekkies aan de macht.
Gekkies? GEKKEN zijn 't!
@Norbert Tijhuis4442 | 24-06-21 | 09:36: Gekken inderdaad want het hele onderwerp massa-immigratie blijft een levensgroot taboe!
De mammoet in de kamer!
@Aristotalloss | 24-06-21 | 09:48: maar het probleem meneer, dat blijft..
Over 15 jaar gaan we allemaal toch weer aan het gas. De klimaathysterie is tegen die tijd echt niet meer vol te houden. Ongetwijfeld is er dan een nieuwe hysterie over elektriciteit. Dus om nou enorm in een elektriciteitsnet te investeren... meh.
Dat zal Russische gas worden dan neem ik aan..
@All_Anonymous | 24-06-21 | 09:19: ja, nou en?
@All_Anonymous | 24-06-21 | 09:19: Die hebben genoeg. Net als Quata en Iran. Overal op de wereld bulken ze van het aardgas. Landen die dat gaan gebruiken hebben een concurrentievoordeel. He, hallo Duitsland en Rusland.
@Merkwaardeloos | 24-06-21 | 09:30: ik zeg niet dat daar wat mis mee is, ware het niet dat we zelf ooit gas hadden waar we heel (ver)Nederland voor een zeer lange tijd hadden kunnen voorzien van gas..
@All_Anonymous | 24-06-21 | 09:33:
Hoe staat het eigenlijk met dat enorme gasveld dat een aantal jaar geleden in de Noordzee was ontdekt?
@lekgoot | 24-06-21 | 09:36: geen idee? Dat zal vast wel verkocht zijn onze (r)overheid kennende.. zo rollen ze.. en gister werd er tijdens het debat geopperd door Marijnissen dat de (r)overheid alle infrastructuur weer in handen moet hebben want betere controle op die diensten.. klinkt logisch! Was ook ooit het geval.. mja (ver)Nederland moest alles kapot vermarkt worden..
@All_Anonymous | 24-06-21 | 09:39: Dat vermarkten had een heel duidelijk doel. Nederland is namelijk door en door corrupt, alleen de manier waarop is gelegaliseerd: Jij bent minister/top-ambtenaar, jij doet wat voor bedrijf x, jij krijgt een baantje bij bedrijf y dat sterk gelieerd is aan bedrijf x na jouw "officiële" periode.
Vermarkten van heel veel staatsbedrijven was noodzakelijk, dan konden er op die manier heel veel plaatsen gecreëerd worden voor die ex-politici.
@All_Anonymous | 24-06-21 | 09:19: Zolang Groningse "aardbevingen" van minder dan 1.0 op schaal van Richter nog het nieuws halen vast wel ja.
@HGL | 24-06-21 | 10:04: ook mooi dat dat al opgelost is in Groningen he.. hoor je ook geen reet meer van .. behalve dat de NAM vindt dat geen 26.000 huizen, maar slechts 50 huizen vergoed moeten worden..
@HGL | 24-06-21 | 10:04: nos.nl/artikel/2379722-nam-wil-50-hui...
@All_Anonymous | 24-06-21 | 10:09: Dit is ook een van die mysteries. Je pompt voor miljarden aan gas uit de grond. En-passant veroorzaak je voor tientallen miljoenen aan schade. Hoe moeilijk is het nou om dat gewoon fatsoenlijk te vergoeden.
Had dat gedaan, had je nu nog rustig Gronings gas kunnen oppompen. Ja, het kan zijn dat er schade aan uw woning ontstaat. Geen probleem, dat lossen wij voor u meteen en zonder gezeur op. Maar dat dringt weer niet tot die fucking ambtenaren-breintjes door.
@All Anonymous,
Duits gas kan ook,als het maar geen Zyklon-b is.
De hele energietransitie is de goedbedoelende burger het kind van de rekening. Oftewel iedereen wil klimaatneutraal maar uiteindelijk betalen u en ik. Dus kappen met die bullshit.
Er werd gister ook wat moois gesteld: wij als belastingbetaler betalen banken en bedrijven zodat ze voort kunnen bestaan.. maaaaar zodra er winst is krijgen wij de belastingbetaler er nooit wat van terug!, zelfs het gegeven geld niet!, ri ra roe wat klopt er hier niet..
Bedrijven betalen daarover winstbelasting, wat weer terechtkomt bij de algemene middelen.
@Pastafarian | 24-06-21 | 09:42: maar dat zal nooit toereikend zijn aan wat ze toegeschoven hebben gekregen.
@Pastafarian | 24-06-21 | 09:42: Daarvoor zijn ze te creatief. Er zijn altijd wel manieren om de winst te beperken op papier. Daarover adviseren ze bedrijven ook.
REAGEER OOK