TK Live - Het Oekraïne OorlogsDebat
Omgangsvormen iemand?
Social
Kijk dat huilende jochie gaan, met z'n knuffel in een doorzichtige plastic tas. Sjokkend over een geitenpaadje naar veiliger oorden. Op de vlucht voor de Joeropiean Valjoes van oorlogshitsers Mark Rutte & Guy Verhofstadt. Nu maar hopen dat jochie er geen actieve herinneringen aan overhoudt. Mocht u iets ranzigs ruiken in de Kamer, dat zijn inlegvellen met rottende klonten boter op hoofden.
Reaguursels
InloggenBaudet wil geen sancties tegen Rusland, maar diplomatie. Ik denk dat Baudet in 1939 ook voor 'diplomatie' gepleit zou hebben jegens Rusland en Nazi-Duitsland, toen ze Polen overvielen.
Baudet is sowieso volledig van het padje af intussen.
PVV en van Haga willen ook geen sancties.
@Wattman | 10-03-22 | 21:00:
Gaat ze stemmen kosten. Ingehaald door de realiteit. Vrijheid en veiligheid is niet gratis. Nooit geweest ook trouwens.
Wat een vergelijking. Misschien omdat je met diplomatie op dit moment meer bereikt dan met sancties? Waar doen die sancties en tegenacties nu vooral zeer, in Rusland of in Europa? Als je afhankelijk bent van een partij vanwege grondstoffen, niet geheel onbelangrijk, is het misschien niet zo handig om een brand zo groot te laten worden dat deze niet meer te blussen valt. Met goede diplomatie had dit om te beginnen nooit tot oorlog hoeven escaleren.
@zegmaarwij | 10-03-22 | 21:26: Ja, want dat hielp zo geweldig bij Georgië en de Krim.
@zegmaarwij | 10-03-22 | 21:26:
Putin is helemaal niet meer vatbaar voor diplomatie.
@Graaisnaaiert | 10-03-22 | 21:22:
Lijkt me ook, het staat ze vrij om dat standpunt in te nemen maar ze staan wel erg alleen.
Wie zijn toch die mensen die nu nog baudet stemmen? Zoveel blinden zijn er toch niet.
Baudet is een quantité négligeable. Laat onverlet dat err geen reëel alternatief voor diplomatie bestaat. Wie dagdroomt over de heroïsche eindzege van Zelensky is het ook danig kwijtgeraakt.
Het is toch ook wel sneu voor tante Kajs. Dacht ze eindelijk een leuke, rustige functie elders te hebben, moet ze door Putin ineens alsnog aan het werk.
Laat nou, ze leest zich al in met de wiki over Oekraine
@borderlijntje | 10-03-22 | 23:10: ze schijnt al bijna te weten waar Oekraine ligt.
Irrelevante doch zeer irritante omgangsvorm van Wopke Hoekstra: hij slikt te veel D's in. Dat je "rode kruis" uitspreekt als "rooie kruis" mag mog, maar steeds "breëe(r)" zeggen in plaats van "brede(r)" kan echt niet hoor.
Ik vind die slissende S zo irritant.
Een leerzame tijd leven we, waarin we getuige kunnen zijn van hoe interesses zich in trends kenbaar maken om vervolgens het volgende hoofdstuk in de propagandamachine in te luiden.
Van een ish-load aan memes over een of andere legende van een arme boer die als sniper zo'n 700 Russen omlegde, naar het met naam heroïseren (kan even niet op het passend NL woord komen) van een sniper uit Canada, 'Wali', die de Russen wel even een poepie zal laten ruiken.
Heb toch het idee dat er al heel wat 'vreemde' krijgsmachten 'op eigen initiatief' in hun weekendkloffie de grens over gebackpacked zijn.
Toch een catchy tune. Bayraktar.
youtu.be/7YaXdP06zO0
Maar is het nou een foxtrot of een sirtaki?
Blijft naar voor de overige asielzoekers, hoe zij aftekenen tov de Oekraïners.
Nogmaals ik maak mij er niet druk om. Ik vind het best. Er zal niets aan de situatie veranderen als ik mij er wel druk over zou maken. En zonde van m’n tijd. Darüm
" Op de vlucht voor de Joeropiean Valjoes van oorlogshitsers Mark Rutte & Guy Verhofstadt."
Dat zal het zijn geweest waarvoor hij vluchtte. Echt.
Zou iedereen eens even rustig deze tekst door willen lezen? De huidige roep om maatregelen om een No-Fly-Zone in te stellen, vormen een glijbaan naar WO3 en het feit dat niet alleen heethoofden op websites als deze er min of meer massaal om smeken, maar dat ook ervaren politici uit tal van landen maar vooral uit Oekraïne ertoe oproepen, is gewoon levensgevaarlijk: mtracey.substack.com/p/ukraine-is-try...
@Spie | 10-03-22 | 20:29:
Ja. U denkt dat we daar nog niet inzitten? Geopolitiek is het al 2 over 12. China en Rusland zitten op dezelfde lijn. Keuze is alleen wanneer we wel ingrijpen. Bij Moldavie? De Baltische Staten? Georgie? Kazachstan? Taiwan? Zuidoost Azie? Noord-Korea? Afrika? Latijns-Amerika? Roept u maar, wanneer gaan volgens u de schurkenstaten te ver?
@Graaisnaaiert | 10-03-22 | 21:25:
Ik ben het met Graaisnaaiert eens. Rusland tast al sinds 20 jaar af hoe ver het kan gaan. Tsjetsjenie, Georgie, de Krim, de Donbas, nu de hele Oekraine.
Iedere keer werden deze stappen met slappe reden en halfslachtige sancties beantwoordt. Wanneer Poetin niet een keer militair flink op zijn neus gestompt wordt, zal hij door blijven gaan met z'n landje pik. Dan houdt het niet op bij de Oekraine.
Poetin heerst bij geopolitieke chaos en een verdeelde EU. Door de sancties gaat er niets veranderen, de oligarchen hebben meer te verliezen in het huidige Rusland dan in de EU, waar ze een klein deel van hun bezit kwijt raken. Zij zullen Poetin blijven steunen. En het russische volk, vraagt U? Ik geloof niet dat Poetin daar heel anders over denkt dan Stalin deed.
Onze minister van defensie heeft ook eindelijk het licht gezien. Dat is dezelfde die 'functie elders' ook al niet geheim kon houden. Wat een muts .... en dat in deze tijden, zijn we mooi klaar mee:
www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art...
En degene die anti-D66 nieuws wilde censureren onder het label 'nepnieuws'. Lock her up!
Ollongren was dus eigenlijk een gevaar voor Nederlandse soldaten, Nederland en Oekraïne? Is dat een correcte conclusie?
@Bataafje | 10-03-22 | 20:07: Ze kan beter echt nepnieuws gaan vertellen, zoiets als:
" Russische soldaten zijn in Polen binnengevallen en hebben Poolse Mig 29's omgeschilderd tot Oekrainse gevechtsvliegtuigen. Dezelfde Russische soldaten reden deze vliegtuigen over de Oekrainse grens heen, maar werden gearresteerd door speciale Oekrainse eenheden, getraind door Nederlandse commando's." De Poolse Mig29's zijn in beslag genomen door de lokale Oekrainse authoriteiten, aangezien het niet duidelijk is of de gebruikte verf kankerverwekkend is". De 45 vrachtwagens met diverse wapensystemen, bestemd voor de MIG29's" zijn eveneens in beslag genomen, aangezien er sporen van cocaine werden aangetroffen". De Russische ambassadeur is om uitleg gevraagd door minister Ollongren.
Zo. Dat klinkt goed vet.
Rusland is de agressor in deze. Maar het Westen heeft heel veel boter op zijn hoofd. En daar heeft Pritt 100% gelijk. Men heeft weinig gedaan om dit conflict te voorkomen. De oorloghitsers hebben bewust olie op het vuur gegooid door de belangen van Rusland stelselmatig te negeren en eerdere beloftes niet na te komen. En vooral ook door het maten met twee maten. Met dat laatste bedoel ik ook de Westerse claim zelf wel oorlogen zonder mandaat te mogen voeren onder valse voorwendsels, zoals tegen Servíë en Irak.
Daarnaast: het Westen vraagt Saoedi-Arabië nu om extra olie op te pompen. Vreemd omdat Saoedi-Arabië Jemen met andere oliestaten Jemen is binnengevallen. Wordt wel bekritiseerd, maar van een boycot zoals nu in het geval van Rusland is geen sprake. Zelfde geldt natuurlijk ook voor China, die Tibet binnenviel en daar cultureel flink heeft huisgehouden.
Kennelijk gelden voor Rusland andere normen en dat heeft vermoedelijk heel veel te maken met de eigen agenda die de EU en de NAVO al hadden uitgestippeld voor de Oekraïne.
Die boycot gaat ons vermoedelijk nog heel zuur opbreken. Kaag ligt daar niet wakker van, Rutte evenmin. Het kan ze geen reet schelen als honderdduizenden Nederlanders door hun ondiplomatieke optreden in de problemen komen. Ze creëren met hun verkapte en volstrekt onnodige oorlogsverklaringen jegens Rusland een nieuw probleem en zullen dat ongetwijfeld weer gebruiken om verdere EU-integratie te bepleiten.
Vooralsnog lijkt er niet op dat de boycot grote indruk maakt op Rusland. Die hamburgers van MacDonald zijn toch al niet te vreten en die Ikea-troep is makkelijk na te maken. Er is een enorme vraag naar grondstoffen en die heeft Rusland en Europa niet. Dus Rusland vind wel nieuwe afzetmarken. Ondertussen wordt het lastiger voor het Westen: Venezuela werd eerder al getroffen door een Westerse olieboycot, Iran mag ook niet leveren en Saoedi-Arabië/VAE weigeren extra op te pompen. Dan is het wel duidelijk waar de pijn straks het hardst gevoeld gaat worden.
Hé, iemand die er net zo tegen aankijkt als moi.
En die het lef heeft om het te schrijven. ( ik niet dus).
Thanks.
@Lesc | 10-03-22 | 19:32: Waarom zou je dit niet op kunnen schrijven? Omdat je dan gelijk als Putin Pijper bestempeld wordt, zeg maar de wappie van deze crisis? Of is er een andere reden? Verder ben ik het volkomen eens met bovenstaande tegel.
Joachim 1980
Prima beschreven. Helemaal mee eens!!
Oorlog tegen Servië was met uitgebreid VN mandaat. Deze oorlog kent precies nul VN mandaat. In tegenstelling tot de fictieve genocide in Donbass begin Milosevic een echte in Bosnie. Srebrenica was de druppel. Daarna wilde hij hetzelfde herhalen in Kosovo, daar dezelfde remedie. Totaal onvergelijkbaar dus, maar zoals nuttige idioten van Poetin betaamt, vergeten jullie even de essentiële verschillen.
@zegmaarwij | 10-03-22 | 19:57: Precies dat dus. Dan word je gelijk als Putin lover bestempeld.
Voortreffelijk verwoord! Geen woord aan toe te voegen!
Ik mis de buik van Rusland en China nog. Daar is ook een hoop aan de hand (India, Pakistan, Vietnam, enz. ).
Geloof jij gerust dat het Westen geen gebruik maakt van propaganda en geen agenda had met de Oekraïne. Zou me niet verbazen dat je
destijds ook in de VS-leugens over Saddam's massavernietigingswapens bent getrapt, die de aanleiding vormden voor de Irak-oorlog en de latere chaos in dat deel van de wereld.
Om in jouw taalgebruik te blijven: nuttige idioten van Brussel of Washington.
Voor wat betreft de bombardementen de bombardementen op Servië en de 'genocide' in Kosovo: zie: www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/22/20-ja...
Kijktip voor jou: de documentaire 'Stolen Kosovo'. Valt helaas in de 'vrije' EU onder cencuur. Want stel je voor als de mensen er achter komen dat het destijds hier voorgeschotelde nieuws ook een andere kant kende. Alleen Tsjechië had het lef deze documentaire uit te zenden.
Over Tsjechië gesproken. Herinner je de Fluwelen Scheiding van Tsjechoslowakije? Verstandig beleid bespaarde het land een oorlog en dus liet Praag Slowakije de keuze. Had ook een optie kunnen zijn voor de Oekraïne. De Donbas naar Rusland. Gewoon omdat het gebied een Russische bevolking heeft, die liever bij het aangrenzende Rusland hoort dan bij een land dat bezig is zich van Rusland te verwijderen en aansluiting zoekt bij het Westen. De streek heet niet voor niets Russische Donbas.
Helaas koos Kiev ervoor om de strijd aan te gaan en het gebied te onderdrukken. Door Russen bewapende militanten deden hetzelfde. Dan heb je de poppen aan het dansen. De één strijd voor het verplicht blijven in de Oekraïne, de ander voor de vrijheid om zelf te beschikken bij wie men wil horen. Had helemaal niet zo uit de hand hoeven te lopen. Maar ja, Kiev dacht, wij hebben de NAVO, de EU en een stel oorlogshitsers achter ons staan, dus wie doet ons wat.
Heel sterk stuk dit, mijn vraag is ook geregeld: hebben we dit norton zelf over ons afgeroepen. Ondanks die agressor uiteraard, zijn we te ver doorgeschoten richting oosten?
@jochum1980 | 10-03-22 | 21:42: Een perfecte analyse, die helaas door de vele arrogante oorlogshitsers niet wordt gedeeld. Vrij naar Andre van Duijn : Oordeel klaar? Cancelen maar! (En blijf je wentelen in je eigen ondoordachte gelijk)
Al die filmpjes op internet zi8jn een en al fake. Of van de verkeerde plaats en verkeerd tijdstip.
Veel erger is dat we helemaal geen echte reporters zien. In andere oorlogen werd verslag gedaan. Waar is het nieuws? Hoe moeten we zien wat echt is?
En vooral, hoe komt het dat daar geen reporters zijn?
Omg. Dagelijks nieuws met reporters te aanschouwen. Hoe kan je dat missen?
Het aquarium daarentegen zendt geen journaal uit. Een tipje????
Patatter | 10-03-22
Sinds de pers hier in handen van Belgen is is het allerlaatste stukje echte (onderzoeks) journalistiek ook verdwenen. En de reporters van het NOS en RTL4 journaal zoals Olaf Koens en Jeroen Akkermans zitten honderden kilometers van het front, in Turkije of Lviv.
Tuurlijk, al die dode Russen, allemaal nep. Zo nep dat Poetin vandaag 8 generaals heeft ontslagen voor alle fictieve gesneuvelde Russen.
@Beste_Landgenoten | 10-03-22 | 20:04: Heb je daar een (geloofwaardige) bron voor?
Ok, dus er is geen kinderziekenhuis gebombardeerd? Of is er helemaal geen kinderziekenhuis? Bestaat Marioepol eigenlijk wel?
Natuurlijk is de waarheid het eerste slachtoffer in een strijd, maar om nou "al die filmpjes" als nep aan te duiden is ook weer heel jammer.
Weet je. Ik zit er nu. Het is een holiday resort. Met glijbanen en vrolijke Rusische en Oekrainse mensen. We eten borsjt met wat wodka en we hebben heel veel plezier. We hebben serieuze gesprekken over Tolstoj en we krijgen 's avonds vaak een pianoconcert te zien van een of andere bekende Russische componist.
Het is hier erg fijn. En na afloop hebben we vuurwerk! Gaaf man.
En jullie krijgen filmpjes van explosies in de nacht? Da's gewoon vuurwerk mensen. Niks aan de hand!
Carry on.
Ach ja, het gaat weer over Guy Verhofstadt en Hans van Baalen. Die zijn natuurlijk helemaal schuldig aan de huidige ellende. (NOT)
Paar probleempjes met deze toch al zeer simplistische theorie.
De "Oranje Revolutie" was al in 2004. En echt ruim daarvoor waren de MEESTE Oekraïners het hele Russische overheersing al zat hoor.
Toen stonden Hans van Baalen en Guy Verhofstadt er niet hoor.
Die mensen in 2013-2014 waren "hun" corrupte laaf van Rusland Janoekovitsj al heel lang zat. Maar terwijl zij naar het westen wilden, al heel lang, werden ze na jaren onderhandelen over een bepaald associatieverdrag keihard in hun reet geboord. Dat was de druppel. En met Rusland EN met de EU was acceptabel maar niet zo genaaid worden. Het was niet Hans van Baalen die Janoekovitsj op de vlucht deed slaan maar miljoenen mensen in zo'n beetje alle steden.
Dus kap daar nu eens mee, of doe de moeite om je in te lezen in wat er werkelijk is gebeurd.
Guy Verhofstadt en Hans van Baalen waren daar op uitnodiging. Van HET VOLK. Om ze een hart onder de riem te steken. Dat ze weldegelijk hun eigen keuzes konden en mochten maken. En NEE het was niet alleen Maidan (betekent gewoon plein) het was OVERAL ook in Donetsk en Luhansk maar sommigen hier blijven het narratief van het Kremlin volgen.
Je zou zeggen dat nu tenminste blijkt dat het altijd de Russen waren die een volk wilden onderdrukken? Toch?
Kan me nog herinneren dat een Turkse minister hier campagne wilde voeren voor AK-p.
En hou op met me over Het Volk, want Het Volk had even daarvoor Janoekovitsj gekozen. En daarna weer weggejaagd. Het Volk bestaat niet, heeft dus ook geen wil.
GML; mijn volledige vermogen zet ik in om te wedden dat niet HET VOLK heeft gevraagd om GVerhofstadt en HvanBaalen.
@Duwbak_Linda | 10-03-22 | 19:10:
Het blauwe smurfenvolk staat er nu huilend bij.. how dare you!
@Joyce | 10-03-22 | 19:13:
Net als dat Het Volk hiero nooit heeft gevraagd om Von der Leyen. En toch probeert zij namens ons die brandende frituurpan te doven met een glas water.
@Joyce | 10-03-22 | 19:13:
Wil je mijn bankrekening?
Want ik kan je nu al vertellen dat er miljoenen protesten waren door het hele land en dat beide heren gevraagd zijn.
Moet ik ervan uitgaan dat jouw vermogen minder dan 2 euro bedraagt?
@Duwbak_Linda | 10-03-22 | 19:16:
Appels en peren. Zij is door onze regeringsleiders van alle 27 lidstaten gekozen als voorzitter voor de EC. Dus ja, jij kiest er misschien niet voor maar de meerderheid van Nederland wel. Tot dusver deze les in hoe werkt de EU. Ik stel voor dat je Google gebruikt en gaat lezen.
@Duwbak_Linda | 10-03-22 | 19:10:
Lees mijn stukje NOG 1 keertje. Dan begrijp je het misschien....
@GrandMechantLoup | 10-03-22 | 19:21:
Klopt ik weet niets van staatsinrichting en hoe de EU in elkaar zit. Dom geboren, niets bijgeleerd.
@GrandMechantLoup | 10-03-22 | 19:23: Lol, nee.
@Duwbak_Linda | 10-03-22 | 19:10:
en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovy...)
Kijk. Hij is gekozen met de belofte dat hij een deal ging sluiten MET de EU en MET Rusland. Was prima voor de mensen/kiezers. Toen pleurde hij de deal met de EU in de prullenbak. En zo is het begonnen. Toen werden de kiezers WOEST van Odessa tot Kharkiv tot Kiev. Overal.
@Duwbak_Linda | 10-03-22 | 19:10:
Overigens heb je hier gewoon gelijk hoor. Het Volk, als dat al in een of andere harmonie bestaat, heeft diezelfde man ook verkozen.
Ik grimlach er ook elke keer van als een politicus na een krampachtige overwinning a la 55/45 % staat te jubelen dat "Het Volk gekozen heeft!"
Barf, tel je zegeningen en hou op met je sprookjes.
@Duwbak_Linda | 10-03-22 | 19:23:
Ik zal niet durven je dom te noemen. Hooguit onwetend. Maar dat ben je naar eigen zeggen niet. Je wil gewoon uit de EU zo als die dwazen van de FVD? Dat mag. Je hebt het volledige recht op jouw mening. Niemand vind het perfect hoor. Maar wat vind je van het alternatief?
@Kouwe Kees | 10-03-22 | 19:28:
Je vindt democratie maar niets? Dat mag hoor.
@GrandMechantLoup | 10-03-22 | 19:32:
Nee dat is het niet, maar blijf vooral alles invullen voor anderen. Djiez.
Democratie is het accepteren dat een meerderheid iets doorgevoerd krijgt, de invulling die het daarna krijgt dat Het Volk het zo gewild heeft is echter om te grijnzen natuurlijk wilde ik zeggen, ouwe sneldenker/invuller.
Ja hoor, ga daar maar van uit.
Als ik geen cent te makken had en teerde op kosten van de maatschappij dan zou ik ook mijn hele vermogen inzetten.
@Duwbak_Linda | 10-03-22 | 19:16: Da's precies wat ik bedoel. Het volk, waar dan ook heeft hier niet om gevraagd, heeft heus geprobeerd te ageren tegen de bewegingen die ze zagen, ze moesten het vreten, we moesten het vreten. Die vervloekte EU-proleten. Het Oekraïense volk noch het russische volk, noch het Duitse, noch het Letse en al die aanpalende landen, die hebben daar niet om gevraagd. Ze/we krijgen het ongevraagd. Kan niet uitstaan dat geblaat van GML met zijn mr. know-it-all attitude, ook volledig gespeend van enig besef van wat volk is. Het dédain, dat trek ik gewoon niet.
Exact exact.
Zo is het precies.
Die opstand tegen Janoekovitsch was al 10 jaar aan de gang. Tien jaar!
@Kouwe Kees | 10-03-22 | 19:33:
Ik stel een vraag. De realiteit is dat hoewel er natuurlijk een percentage is die --- bijvoorbeeld --- uit de EU willen dat veruit de meeste mensen dat helemaal niet willen. Om diverse redenen natuurlijk. Maar het is wel zo. Dat is ook democratie. Het enige wat je dan nog kan doen is met valide redenen (geen geroeptoeter) mensen proberen te overtuigen. Neem de Brexit, hoop geroeptoeter maar ondertussen werd er geen Brit beter van. Blij hoor dat die Engelsen weg zijn. Ik was pro-Brexit. Maar het is wel sneu voor een hele hoop mensen. Maar ja, ook dat is het leven.
@Kouwe Kees | 10-03-22 | 19:33:
Haha dat dus.
@Joyce | 10-03-22 | 20:05:
Het schijnt dat ze werkers zoeken in Siberië. Ik stel voor dat je het daar gaat proberen.
@GrandMechantLoup | 10-03-22 | 20:12:
Klopt, je stelt een vraag met al een 'dat mag hoor' er achter aan, wat al minimaal proeft als invulling. Les geven op een GeenStijl topic.. met dom lopen smijten op dit onderwerp, alsof kennis hiervan hebben of niet iemand zijn intelligentie reflecteert.. in een zucht en een scheet concluderen dat iemand uit de EU wil en doorduwen richting FvD kamp..
Volgens mij heb ik er dus een gepast antwoord op gegeven.
Als er een stemming voor nodig is, en die valt niet 100% uit in je voordeel, dan kun je nooit claimen namens 'het volk' te spreken. Dan spreek je namens de meerderheid van dat volk en dat is een relatief fair proces. Het Volk in de politiek bestaat niet en heeft in die zin geen wil. Dit hier is het hele punt dat mensen in dit draadje je proberen duidelijk te maken, maar je blaast er maar doorheen alsof we (ver)achtelijk zijn op een of andere manier.
Sorry, lange tegel. En sorry, nu blaas ik even terug naar jou, I know.
Hee, Guy! Ik wist niet dat je ook op GS zat, jongen!
En Joyce | 10-03-22 | 19:13 | krijgt nog geld van je haha.
'Damn, laat dat toch, Kees.'
"Nope!"
Ik weet niet hoe objectief dit is, maar een beetje verdieping kan nooit kwaad. Dit was al in 2015 notabene...
youtu.be/JrMiSQAGOS4
Ach ja, de zoveelste Putin apologeet, redelijk achterhaald nu blijkt dat wat Putin te vrezen had van de NATO niet de veiligheid van Rusland, maar de mogelijkheid om zijn pan-slavische imperialisme te verwezenlijken was.
Het is inmiddels ook wel vrij duidelijk dat de Oekraieners niet echt heel enthousiast zijn om bij Putin's pan-slavische imperium te horen en liever voor het Westen kiezen.
@geenspam | 10-03-22 | 18:59:
Correctie, niet alleen Slavische mensen hoor. Letten, Litouwers, Esten, Moldaviërs, Roemenen, Finnen, Zweden? Het zal me niets verbazen.
Maar hoe dan ook Poetin had helemaal niets te vrezen van de NAVO, in tegenstelling tot Poetin is de NAVO niet imperialistisch. Net zoals de EU het wenst geen landen te veroveren.
Ja, je mag lid worden. Iedereen mag lid worden in principe. Maar daar moet je zelf voor werken. Neem de Polen die wilde NIETS meer dan lid worden van de NAVO (can you blame them) en de EU. Niet omdat "wij" ze dwongen. Nee, dat wilde ze helemaal zelf. Met alle regels en voorwaarden en noem maar op. Met alles. Of neem de de-facto leden van de EU die wilden dat echt allemaal zelf. Ja ook Zwitserland en Noorwegen.
En waarom willen landen lid worden van de NAVO?
Nou, vooral omdat ze bang zijn voor Rusland.
@GrandMechantLoup | 10-03-22 | 19:17: Ja, je hebt inderdaad wel gelijk qua pan-slavisme, misschien zijn de baltische staten en scandinavie dan meer voor lebensraum ofzo.
@GrandMechantLoup | 10-03-22 | 19:17: Navo niet imperialistisch maar slechts een vredelievende organisatie die geen vlieg kwaad doet? Daar kijkt men in Lybië, Syrië, Irak, Afghanistan en zelfs in Servië toch wel een beetje anders tegenaan. Wellicht verklaart dat de Russische houding? Due hebben zo de laatste paar eeuwen hun eigen ervaringen opgedaan met machten die hen vanuit het westen bedreigen en hebben zich voorgenomen: een volgende oorlog vindt niet op Russische grond maar op die van de tegenstander plaats.
@Spie | 10-03-22 | 20:42: Rusland heeft Napoleon en Hitler meegemaakt. Maar Rusland heeft zelf bijv. Polen en Finland overvallen, de Baltische Staten geannexeerd en na WO2 het hele Oostblok ingepikt en aan het communisme onderworpen. Dus Rusland is alles behalve brandschoon.
De verdieping gaat veel verder, de verdieping is heel diep. Heel diep. Om het een beetje te overzien en niet meteen een studie geschiedenis te starten is het mogelijk, grofweg, handig om in 1905 te starten. Wat er gebeurt past bij de gedragingen van de mensen-heersers van deze gebieden (of eigenlijk, alle gebieden): economisch vermogen veilig stellen (volgens eigen idee), militaire goed verdedigbare grenzen creëren(volgens eigen idee), onrust zaaien en uitlokken in grensgebieden, tussen volkeren om te voorkomen dat aldaar een fullblown grond oorlog nodig is om het gebied te verdedigen, is veel te duur en op den duur niet populair (volgens eigen idee). Dit past erbij. De brutale agressie ook. De intrinsieke ethisch-morele waarde van deze handelingen is nihil. lijkt me.
De nevenschade van dit conflict voor BV Nederland overstijgt nu al miljarden euro's.
Maar het scheelt ook weer een paar miljard per jaar aan gas betalingen aan rusland.
"Op de vlucht voor de Joeropiean Valjoes van oorlogshitsers Mark Rutte & Guy Verhofstadt."
Chargeren is leuk. Beetje rellen op de interwebs ook. Maar gaat dit niet een beetje ver? Dat knulletje en dan claimen mensen die niets met zijn ellende te maken hebben er iets mee te maken hebben.
Ik vind daar wat van.
We have won.
@Duwbak_Linda | 10-03-22 | 18:42:
Wil je jouw winst uittellen voor me? Gewoon over de laatste jaren?
Wedden dat het nihil is?
@Theodorus.Goldbach | 10-03-22 | 18:48: Ik had aanhalingstekens moeten gebruiken, hè. Ja dat had ik.
@Duwbak_Linda | 10-03-22 | 18:53: lol, betwijfel of het dan wel begrepen was.
Aan de cynische berichtgeving over de Oekraiene te zien kan GS zich moeilijk over zijn vijand van mijn vijand syndroom heenzetten en erkennen dat beschieten van kinderziekenhuizen met vacuumbommen toch wel erg ver gaat.
@geenspam | 10-03-22 | 19:02:
Ik wilde niets zeggen maar over de rug van een huilend kindje vind ik dat ook wel een beetje TE.
Totdat je je beseft wat als nou Lavrov of een andere initimi van Putin naar Parijs gaat om de gele hesjes te ondersteunen of naar het Baskenland, moet kunnen toch als ik jou zo lees
Laat ik uw tegel anders opschrijven:
Verhofstad stond daar nadat de inwoners van Kiev de gekozen president Yanukovich met een door het gewesten gesteunde coup (regime-change) hadden afgezet. Want democratie is alleen goed wanneer de leiders van landen braaf naar het westen luisteren.
Jazeker dat gezeik over Verhofstad en de gehele EU gezinde dram kliek.
Even voor de geschiedschrijving: na de val van de Berlijnse muur is met Rusland afgesproken de NAVO niet verder naar het oosten uit te breiden. Polen is vervolgens lid geworden. Daarna is men Oekraïne een dikke worst voor gaan houden, wetende dat dit op zijn zachtst gezegd niet gewaardeerd zal worden, laat staan een oorlog initieerd. Of zijn die eigenheimers zo naïef...
Pepijn legt de kamer nog een keer het gelijk uit van het tweede initiatief van Geenpijl in 2015.
Pepijn = dwegskebab FvD, niet naar luisteren
@Tapioca pudding | 10-03-22 | 18:35: dwergskebab…….moeilijk woord
Pepijn? De Flick van de PVV. De man nog nooit iets zinnigs horen zeggen. Ja dat hij uit de EU wil maar hoe, waarom, nope. De man is of ontzettend dom of knettergek. Hoe dan ook, negeren die dweil.
Hier wordt keurig op de man gespeeld zonder te betwisten of het tweede initiatief van Geenpijl in 2015 terecht ergens voor waarschuwde of niet.
@Zoethoudertje | 10-03-22 | 18:47:
GeenPeil? Bart Nijman heeft daar een héél goed stuk over geschreven. Lees het maar eens. Er is een reden waarom "amateurs" in de politiek altijd falen. Met name omdat politicus zijn veel meer is dan wat roepen. Was echt een goed stuk vol met introspectie.
@Theodorus.Goldbach | 10-03-22 | 18:52:
Weet je wie ook wat riepen op een zeker plein?
Kijk, weer een FvD'er die niet op de sprekerslijst staat.
Weer een bewijs dat ze continu bewust genegeerd worden. Schandalig!
@2Little2Late | 10-03-22 | 18:11:
Nee hoor. Ze moeten doodgezwegen worden. (figuurlijk)
Knap dat die Ceder dat allemaal redt in 4 minuten.
Nederland speelt een marginale rol op het wereldtoneel.
Het referendum en het inlegvelletje hebben geen enkele invloed gehad op wat er nu gebeurd.
Putin heeft hier lang naar toegewerkt, hij zag een EU die zijn buitengrenzen niet wilde verdedigen.
Een duitse bondskanselier die graag zaken met hem wilde doen en het leger vrijwel opgeheven had.
Een NATO die vrijwel geen vuist meer kon maken en bijna een farce was.
Wat hij vergat was dat velen in de bezette Oost Europese landen de verschrikkingen van Stalin niet vergeten zijn en zullen vechten tot de laatste snik.
In de Baltics een gespannen rust, we weten wat ons te wachten staat.
De snowflake generatie zal dit nooit kunnen begrijpen.
Mooi man die Sylvana. Heeft ze ooit iets gezegd over overlastgevende Veiligelandiers?
Nope. Die bestaan volgens haar niet.
Die geven overlast omdat ze racistisch bejegend worden. Dat snapt u toch wel?
Waarom zou ze? Ze maakt zich toch ook niet druk over coke snuivende overlastgevende Urkers? Ze is met hele andere dingen bezig. Wat precies weet ik niet. Iets met het evidente racisme in Nederland een beetje cancellen. Je zou maar vinden dat dit onzin is. Ja dan haat je haar wel. Mij boeit ze niet. Ze is gewoon onbelangrijk in de politiek. Hard maar waar.
Je moet wel een enorme masochist zijn, om dat zooitje ongeregeld daar in Den Haag nog te volgen.
Moeten we dadelijk met zijn allen Jan Klaassen roepen??? Oeh de spanning!!
Waarom, echt, waarom klinkt elke spreker als een dominee op de kansel, die zalvend en dwingend het volk toespreekt, waarbij de inleiding altijd volgens het stramien ‘emotie, inleving, verzuchting’ verloopt. Kom direct tot je punt. Je hebt 4 minuten. Dat gelul aan het begin duurt zeker 2 minuten. Fuck dat pathetische geleuter in platitudes.
Nu Dassen weer. Die wakker is geworden in een natte EU-droom. En daar enkel weer op kan reageren in gaapverwekkend geleuter. Jezus.
Dank u voorzitter. Voorzitter, heel het land is geschrokken van de gemene daden van president Poetin, wij van XXX vinden het ook heel naar wat er gebeurt en denken soms wel even "is het niet gek dat wij hier praten over onze burgers die tenslotte geen gevaar lopen, terwijl er zoveel mensen op aarde weleens een probleem hebben". Voorzitter, toch vinden wij het van belang ook over onze burgers te praten, maar de arme mensen elders zijn toch in onze gedachten.
Zoiets?
Denk daar een kort pittig kapsel en een zijig Limburgs accent bij en u weet wanneer ik hoofdschuddend wegloop.
Knap hoe Kamerleden zinnen, woorden omdraaien ten gunste van zichzelf en een ander tot wanhopig poging leiden tot hetgene wat er gezegd wordt.Emo woorden doen het goed bij de bevoling, zorg voor deescalatie.
Mooi man, al die reclames voor een uitvaartverzekering. Sorry to disappoint you: https://www.pogo.org/analysis/2022/03/f-35-program-stagnated-in-2021-but-dod-testing-office-hiding-full-extent-of-problem/ Feiten. Beter één drumstick in je hand, dan tien in de lucht.
Voor de goede orde: ik eet mijn patat met mes en vork. Dat hebben ze mij bij de Limburgse Jagers geleerd.
In Limburg eten ze toch friet?
@tis_wat | 10-03-22 | 17:41: Hij bedoelde eigenlijk de vlaai
@tis_wat | 10-03-22 | 17:41: Zelfs daar mislukt ook wel eens wat: https://www.youtube.com/watch?v=OGMR9XCBIRg
Ik had die Verhofstadt en Van Baalen graag een enorme schop onder hun kont gegeven, vanwege Kiëv. Maar om ze nu hierboven weg te zetten als "oorlogshitsers", gaat me écht te ver. Er is er maar één die hier een oorlog is begonnen, nl. Poetin. Die is verantwoordelijk. En geen ge- ja maar, want daar trappen we niet in.
Er wordt al sinds 2014 gevochten in de Donbas, met 13.000 doden als resultaat. Die oorlog is al 8 jaar bezig, en dit jaar geëscaleerd door een meer dan actieve Russische bemoeienis. En ja dat hebben die oorlogshitsers wel degelijk mede veroorzaakt.
Precies. En die weliswaar onnozele toespraak van Verhofstadt kwam er ná een Russische invasie, niet vooraf.
Verder maakt het voor die gek in Moskou niet uit welk excuus hij gebruikt. Zijn doel lag al 20 jaar geleden vast, of zelfs al in 1989 toen de wereld waarin hij opgroeide uiteenviel.
De Donbass (85% rus) ligt al jaren iedere 2 weken zwaar onder Zelensky-vuur, de MH17 ellende...ach laat maar.
@Pieter Breydel | 10-03-22 | 17:36: Vlak Poetin ook niet uit, als het om dat gedoe in de Donbas gaat.
@Pieter Breydel | 10-03-22 | 17:36: De Donbas is inderdaad al 8 jaar bezet door Russische soldaten, aangevuld met buitenlandse huurlingen. Bent u daar ooit al geweest, of gelooft u gewoon alles wat ze u wijsmaken?
Ja maar: Poetin was dit allang van plan. Daar hebben die EU fascisten geen verandering in gebracht. Ze hebben het hoogstens versneld.
@Tiscali-2 | 10-03-22 | 17:41: ze hebben de publiekelijke aanleiding aan Poetin gegeven. Zeer, zeer kwalijk. Voorop blijft natuurlijk de verantwoordelijkheid van Poetin zelf staan.
Jij bakt ze wel héél bruin Kees! Doe hier eens klikken en ga je eens verdiepen! youtu.be/JrMiSQAGOS4 Check ook die datum eens!
Oekraïne had wel een erg kort rokje.
@Nonkel Frituur | 10-03-22 | 17:38: "Zijn doel lag al 20 jaar geleden vast" dan let je echt niet goed op. Binnen die tijdsperiode heeft Poetin gevraagd om in de NAVO en de EU te komen. Met beide opties hadden we nu niet deze uitkomst.
Persoonlijk heb ik een hekel aan mijnheer Verhofstadt, maar wat hij met deze invasie te maken heeft is mij een raadsel.
Zelfs mijn Russische vrouw zit met ongeloof naar dit plempsel te kijken.
Niet mee eens zijn zou kunnen Nonkel, maar niet snappen? Zo stom ben jij zelfs niet.
Dat zit zo: De Oekraïne vormde een buffer tussen de Nato en Rusland. Maar tja, toen moest de EU zonnodig naar 27 lidstaten (grotendeels richting Moskou) en de NATO naar 30 leden (ook allemaal richting Moskou). Rusland bleef stil. Maar tja, toen ging die maffe Verhofstad en Van Baalen (overigens zonder officieel mandaat) naar Maidan en werd de wortel van de EU en de NATO gezwaaid, pal tegen de grens van Rusland. Dat was de beer in zijn oog prikken.
Kennedy reageerde ook vrij agressief toen de Russen kernwapens op Cuba wilden komen zetten. En China doet ook niet lief als andere landen Taiwan erkennen.
We hebben geen zak aan de Oekraïne in de EU en de NATO: Het maakt ons minder veilig en minder welvarend. Als wij de historische buffer de buffer hadden gelaten, dan was er nu helemaal niets gebeurd.
@Zeddegeizot | 10-03-22 | 18:13: Gezeddezozotnognie
@Zeddegeizot | 10-03-22 | 18:13:
Precies dit, wat is hier niet aan te begrijpen voor mensen? Bovendien heeft NATO Rusland na de Duitse eenwording mondeling nadrukkelijk toegezegd absoluut niet richting het oosten te gaan uitbreiden.
@2tribes | 10-03-22 | 20:34: Heeft alles met het geheugen van het volk te maken. Men weet al niet meer wat voor weer het zaterdag was.
Samen met mijn vrouw wonenen wij deels in Moskou. We zijn net terug uit Tatillinn,, Estland. Mijn zoon studeert aan een universiteit in Moskou. Na de zomer sturen wij hem naar de universiteit in Lyon waar wij ook wonen. Ik kan u uit betrouwbare bron, mijn vrouw, vertellen dat het rustig is in Moskou. Wel maak ik mij zorgen om onze auto. Het heeft een RU kenteken en ik ben bang voor die FvD-actige types. Van die kras-op-je-auto-mannen.
En een blauw-geel stickertje geeft weer problemen in Rusland.
Niet leuk, als andere mensen je gaan dwingen standpunten in te nemen zoals die in hun vakjes-hoofd passen.
En best tegenstrijdig ook.
Een groep als groep schuldig maken. In de jaren 1930-40 is er iemand aardig 'succesvol' meer geweest.
Snel, hoe kan ik FvD weer negatief framen in mijn tegel!
Sinds wanneer beschadigen FVD-achtige types RU-auto's? Juist niet.
@Illuminati1989 | 10-03-22 | 17:32: Sinds FvD een idiotenpartij is geworden. (Niet per se de stemmerts, maar de bestuurderts)
Voorlopig kunt u nog gaan en staan waar u wilt. Maar dat is voorlopig. Heeft u al een keus kunnen maken waar u en uw zoon willen verder leven? In de nieuwe sovjetrepubliek met rijen voor de alle staatswinkels of in het vrije westen?
Nee hoor gewoon een vacuümbom erop volstaat.
Is je autoverzekering( groene kaart?) nog wel geldig in de EU?
Hoe spreken mensen daar over de oorlog?
Dan huur je een auto in Frankrijk Einstein.
@Pieter Breydel | 10-03-22 | 17:38: Begreep deze ook niet helemaal, dacht dat FvD juist nadrukkelijk in het Putin hoekje gemanoeuvreerd werd?
@AdvocatusDiaboli | 10-03-22 | 17:28:
Nou Nederlanders zijn daar zelf ook bijzonder vaardig in hoor -weliswaar niet op die groteske schaal, maar ook nu weer wordt elke nuance in dit conflict angstvallig gemeden.
Waarom moeten die Poolse Mig-29's eerst naar de Amerikaanse Ramstein basis worden gevlogen om ze daarna aan Oekraïne over te geven? Polen ligt naast Oekraïne, vlieg die krengen gewoon de grens over. Of als je wilt dat Oekraïne ze op komt halen, vlieg ze naar de Rzeszow basis en geef ze daar over.
Dan kan Poetin zeggen dat Polen de volgende bedreiging wordt.
Kan de Oekraïne niet gewoon zeggen dat ze die in een oud schuurtje hebben gevonden of zo.
Klinkt een beetje alsof je iets wilt doen waarvan je weet dat die russen er pislink om worden en een ander dan maar medeschuldig wilt maken.
Rammstein is VS-basis. Als die wordt aangevallen is dat direct aanval op VS. Polen en andere O-europese landen vrezen nl. dat artikel 5 van NAO-verdrag toch niet ingeroepen wordt indien zij door Rusland zouden worden aangevallen. Zij vertrouwen de VS en west europese landen nl. niet zo.
@me163komet | 10-03-22 | 17:32: Poetin zal het waarschijnlijk wel gaan zien als Navo hulp. De toestellen zijn tenslotte van een navo land. Eerlijk gezegd denk ik ook dat Zelensky er totaal op aanstuurt om de Navo erin te krijgen. Zijn strijdkrachten worden natuurlijk ook uitgeput en dan is het voor hem een zegen om samen met de Navo op te trekken.
Oorlogshitsers? Die anti EU praat slaat nu wel door meneer Pritt. Er is maar 1 oorloghitser en dat is die bejaarde hufter in het Kremlin wie een flinke achteruitgang verdiend in het hoofd.
U verwart oorzaak en gevolg, zoals veel mensen. De politici uitgezonderd want die zijn zich dit zeer bewust, die walgelijke EU fascisten.
Hear hear!
@Tiscali-2 | 10-03-22 | 17:26:
Poetin denkt denkt dat de NAVO te dichtbij komt. Waarvoor dan?
De NAVO is een een verdedigingsorganisatie.
Als Poetin gewoon lekker met andere dingen was bezig gegaan in plaats van met duikboten en vliegtuigen te gaan plagen en landen binnen vallen zaten die NAVO-gasten voor Jan L*l over de grens te gluren en was er niets aan de hand geweest.
Sowieso. De EU heeft zijn legers verwaarloosd. Hoe kunnen ze dan een bedreiging zijn door te dicht bij te komen.
En dat weet Poetin ook.
@AdvocatusDiaboli | 10-03-22 | 17:33: ja dat zien wij zo. Maar ik heb al eerder gepost: Poetin wil naar een koude oorlog 2.0 en daar heeft-ie Oekraïne voor nodig. De man is uiteraard historisch gestoord maar bezit wel een rode knop helaas.
Je hebt weinig te klagen. Ik kom net de kerker uitlopen en moet nog wennen aan het licht. Ik kreeg mijn ban voor minder dan deze doodsverwensing aan het adres van de heer Poetin. Anyway, wat pritt zegt, klopt wel. Je kunt moeilijk ontkennen dat de EU de zaak constant op ligt te naaien. Kijk maar naar mevrouw van der leyen vorige week, dat was toch pure provocatie?
@AdvocatusDiaboli | 10-03-22 | 17:33: Dachten die Amerikanen er niet hetzelfde over toen Rusland het een en ander op Cuba stalde? Toen was het continent te klein. Het draaide bijna op een nucleaire oorlog uit.
De oplossing is zo simpel. Een neutraal Oekraïne zonder EU/NAVO lidmaatschap. Beter voor iedereen. Ook voor Poetin, maar dat is hem niet gegund. Hij moet kapot, ook als is dat onze ondergang.
O naïeve roker. Anders had Poetin het ook wel gedaan. Alsof neutraliteit iets had opgelost.
Aangenomen dat het daar om gaat.
En niet om een vreemd neo-nationalistisch Russisch Orthodox Groot Russisch Rijk met de afmetingen zoals in de 19e eeuw..
Wat daar het nut van is anno 2022 weet niemand maar het zal iets met eigenwaarde te maken hebben.
Rusland kan zo mooi land zijn om te wonen. Ze hebben alle middelen. Maar het lukt ze niet om een een of andere reden.
@AdvocatusDiaboli | 10-03-22 | 17:38: De reden dat het Rusland niet lukt is omdat Amerika - uit angst voor verlies van dominantie - al sinds WO2 een wig drijft tussen een Europees-Russische samenwerking die had kunnen zorgen voor een ongekende wederzijdse economisch bloei.
Of een twee-statenoplossing. Maar dat zal niet snel gebeuren.
@Gezonde_Roker | 10-03-22 | 17:47: Het is maar hoe je het bekijkt. De VS heeft hier en daar wel zitten duwen, o.a. bij Nordstream 2. Ik denk echter niet dat de VS erg bang is voor een Russisch-Europese samenwerking, maar dat ze ons een beetje tegen onszelf willen beschermen, en wilden voorkomen dat wij te erg afhankelijk van Putin's Rusland zouden worden. Daar hebben ze dan ook wel een beetje gelijk in gekregen.
Niks nieuws overigens, dit speelde in de jaren 70 ook al, en het was o.a. de reden dat de NATO Nederland min of meer dwong om ons gas voor een habbekrats aan Italië te verpatsen.
@Muxje | 10-03-22 | 18:03: De VS zit behoorlijk met de vingers in de pap en moeten wij tegen onszelf beschermt worden? Door die yanks die zelf de ene na de andere mislukte oorlog begonnen? Het is eerder andersom.
Oei, er komen berichten binnen over gedonder in het Kremlin. Poetin heeft acht topgeneraals ontslagen. En ook de FSD (de Russische geheime dienst) krijgt er van langs omdat die, aldus Poetin hem, zou hebben misleid betreffende te verwachten Oekraïnse weerstand. Poetin zou hebben laten geloven dat Oekraïne zwak was, een leger vol met neonazistische groepen en gemakkelijk zou opgeven als het zou worden aangevallen. Kortom, wat nu? Gaat er gedoe komen in de Russische top tussen Poetin en zijn staf en wie zou dat kunnen winnen? www.dailymail.co.uk/news/article-1059...
Poetin slaat om zich heen, want de schuld ligt niet bij hem uiteraard. maar het geeft aan dat er gedoe is om deze oorlog. Dat is mooi.
Ja, het gaat kennelijk niet zo lekker. Dan moeten er schuldigen gevonden worden, en die heten uiteraard niet Poetin.
Afwachten of er een club kan ontstaan die Poetin aan de kant weet te schuiven. En niet nóg erger is dan Poetin en co.
'Het probleem is dat het voor superieuren te riskant is om Poetin te vertellen wat hij niet wil horen, dus passen ze hun informatie aan'
Dat is goed nieuws !
@KeesBruin | 10-03-22 | 17:33: Uiteraard mooi om te horen. Des te eerder is de ellende voorbij. Maar zijn gedrag omtrent schuld is weinig anders dan van een Mark R. Daar sneuvelden ook tal van bewindslieden, maar de baas zit er nog steeds.
@Kopieerapparaat | 10-03-22 | 18:19: Rutte en Poetin proberen inderdaad allebei zo lang mogelijk te blijven zitten. Maar véél meer overeenkomsten zie ik niet tussen deze twee 'heren'.
Of ja, toch, ze liegen allebei aan één stuk door.
dat van dat kind is al debunked. z'n moeder liep 30 meter voor m uit met het andere kroost.
Oooh, dan is het goed.
Wat een aansteller, zeg!
Beetje lopen janken als je op de vlucht bent, tsss!
@Kapitein Sjaak Mus | 10-03-22 | 17:18: Haha, in de roos.
Dr.utker
Is gisterenavond bij Jinek verteld maar vanmorgen bij WNL toch weer het beeld van dat jongetje met daarbij het gegeven dat hij zo alleen was.
Nepnieuws , maar het bekt zo lekker.
@Kapitein Sjaak Mus | 10-03-22 | 17:18: haha mooie terechtwijzing.
ik heb het nog even nagekeken, ik heb in 2015 tegen het EU-Oekraine verdrag gestemd, ik herinner mij dat er mensen waren die ons waarschuwden dat daar oorlog van kon komen, ik herinner mij ook dat 60% tegen was en dat het hele referendum in de shredder gegaan is daarna, ik herinner mij ook dat bepaalde politici het Oekrainse volk hebben opgenaaid tegen Rusland en dat Rusland rode lijnen heeft getrokken en heeft gedreigd met oorlog, alles wat ik kon doen was tegen stemmen, nu krijg ik/wij/allemaal de rekening gepresenteerd, ik heb het opgezocht in de geschiedenisboeken, oorlog voeren tegen Rusland is een heel slecht idee, dat is nog nooit goed afgelopen voor ons, zeker niet in de laatste 225 jaar, Rusland wordt er steeds groter van en wij steeds kleiner, nu: ik ben niet voor Rusland en niet tegen Oekraïne, want een mening in strijd met mainstream is ook een heel slecht idee tegenwoordig, ik ben neutraal en heb geen mening meer, die had ik al niet meer voor corona trouwens...in het algemeen ben ik tegen alle vormen van geweld en tegen alle vormen van oorlog, ik ben ook tegen alle vormen van energie want die zijn allemaal in 1 of meer opzichten slecht voor onze aarde en klimaat Q: Rusland is begonnen met schieten maar zijn zij ook begonnen met deze oorlog? Ik kan dat niet weten, want ik heb niet gestudeerd en ben geen expert en kan geen, mening ventileren zonder het risico gecanceld te worden, iemand?
Ik herinner me dat ook nog wel. Ik heb ook tegen gestemd, niet omdat daar oorlog van kan komen of omdat ik Oekraïne er per se niet bij wil hebben, maar omdat er dingen in dat verdrag stonden die er niet in hoorden te staan. Niet tegen een verdrag, wel tegen dat verdrag. Maar met de oorlog die nu gestart is heeft dat verdrag helemaal niets te maken.
Same here. Ik ben tegen oorlogen (open deurtje) maar ook tegen elke vorm van wij-zij denken in kwesties waarin je zelf geen directe partij bent. Het ontmenselijkt en simplificeert in negatieve zin.
Kap nou toch eens met die flauwe inlegvel-opmerking. Poetin is de soevereine staat Oekraïne ingevallen, had hij ook zonder het inlegvelletje gedaan. Geen Stockholm syndroom aub.
Inlegvel.
Is populair bij rechtse jongens. Alles de schuld van de EU, dus ook deze oorlog. Want als wij hen niet hadden "binnengehaald" was Poetin nooit boos geworden op Oekraine. Alsof dat land zelf geen wil of richting heeft. Oekraine was Poetins meisje, dus wij moesten haar het hof niet maken. Het meisje heeft zelf niets te zeggen uiteraard.
Je stemt per referendum tegen Oekraine en EU. Je wint beide en wordt straal genegeerd. Ik heb alle recht om pissig te zin of flauwe opmerkingen te maken. You ain't see nothing yet.
@Beste_Landgenoten | 10-03-22 | 17:16:
Waarom toch bij elk verschil van inzicht weer die sleetse links-rechts bias van stal halen om andersdenkenden te kunnen afserveren? I know you can do better.
@Pekketrikker | 10-03-22 | 18:08: helemaal gelijk.
De moeder van dat jochie liep 20 meter voor hem. Het was gewoon een jankbal. Net als dat 'gevonden jochie' dat keurig gedrapeerd op het strand lag in Turkije omdat zijn vader hem overboord had geflikkerd.
Als ik dat jochie zo zie, zelfde leeftijd als mijn zoontje - dit doet wat met je als mens. Als ouder. Natuurlijk helemaal in beeld gebracht met maximaal effect, maar dan nog - kinderen zijn altijd onnodig betrokken in oorlogen van debiele volwassenen.
Ik wens Poetin hetzelfde gevoel toe wat ik nu heb bij die beelden, en het bijkomend inzicht die waanzin te stoppen. Maar dat zal wel ijdele hoop zijn.
Mooi gezegd, ik denk dat velen met u hetzelfde voelen.
De laatste slimme referendum-mensen van Nederland..(toen 61%) hadden in de gaten dat het EU-geslijm met de foute Oek-elite niet gezond was. Pandbaas Rutte leverde een inlegvelletje en zie hier....acteur Zelensky is de beste regisseur gebleken, heeft fans in heel de Panama-wereld, zelfs applaus van "Slava"-Rutte.
Ja hoor, wij hebben het gedaan, is onze eigen schuld, Poetin to the rescue! Wat een ben jij een wandelende FvD mindfuck.
@SpinozaKoerbagh | 10-03-22 | 17:10: Je hebt bij je geschiedenisleraar niet goed opgelet, heb niets met FvD maar wel met gezond verstand, Gorba heeft m.b.t. de Krim en Donbass gewoon een foutje gemaakt, meer wil Poet niet terug.
Wat is die Sjoerd Sjoersmaar een ontzettende glibberende engerd. Echt levensgevaarlijk voor de gewone burger.
Vandaar zijn lidmaatschap bij de D66.
Volgens mij is dat van toepassing op heel d66
@Rdock | 10-03-22 | 17:04: Jazeker. Een enge club.
En nog steeds open houden dat de Oekraïne bij de EU komt ooit.
Laat dat land neutraal zijn, dat had een oorlog gescheeld.
@Lesc | 10-03-22 | 18:03:
Foute club, en toch wanen ze zich superieur. Zwaar lijdend aan Dunning-Kruger die lui, een andere verklaring heb ik niet.
Begin februari 2022 komen Groenlinkslatenliggen en de PartijvdA met een tegenbegroting waarin een bezuiniging op defensie is opgenomen van meer dan 2 miljard en 14 dagen laten staan ze allebei te pleiten voor extra defensieinspanning. Dit alles in het kader van "Meer humor in de 2e kamer".
Ik las dat alle Baudet wappies beweren dat alles fake is. Foto's, films, reportages. En zelf de miljoenen vluchtelingen schijnen volgens deze doldrieste dwazen fake te zijn. Tja..
Inderdaad Baudet is echt helemaal van zijn uilen padje af.
Die idioten zitten klem in een psychose. Kan nauwelijks dommer en gekker.
Ik denk dat volgens Baudet er helemaal geen Russische invasie is, maar dat de Oekraïners het allemaal zelf in scene zetten om zijn held Poetin in een kwaad daglicht te zetten.
Poetin is ook fake. Die man bestaat niet.
@matatwork | 10-03-22 | 17:12:
Hun leider heeft natuurlijk wel uitgebreide filmervaring... (grapje)
@Diederik_Ezel | 10-03-22 | 17:08:
Inderdaad niet te filmen die gekkigheid.
De zitplassers en bakfietsmoeders in de TK hebben deze ellende mede veroorzaakt. Voorlopig de NAVO niet naar het oosten opschuiven en neutrale naties stimuleren.
Eh, nee. Schijterd. Laat je lekker in je reet nöken door Poetin. Hij heeft schijt aan neutraliteit.
@SpinozaKoerbagh | 10-03-22 | 17:12:
Ga je lekker, Zwits?
Yep, dat is een stukje van Pritt. Wist het zonder de naam eronder te zien. Verwijzingen naar de inlegvelletjes.
Maar het is een aardige what if. Stel nou eens dat Verhofstadt daar niet had gestaan. Dat de EU nu geen associatie verdrag met de EU had gehad. Hoe was het dan gegaan? Was deze oorlog dan nooit gekomen? Volgens velen niet.
Ik denk dat die opstand tegen Janoekovitsch sowieso al te ver heen was, ook zonder Verhofstadt. Dus die "staatsgreep", of beter volksopstand, was er sowieso gekomen.
Maar oke, geen EU associatie verdrag. Had Oekraïne zich dan toch weer naar Rusland gekeerd en de Russische toch tamelijk dwingende handelspolitiek geaccepteerd? Niemand die het met zekerheid weet maar mij lijkt het onwaarschijnlijk. Oekraïne was ook zonder EU aardig klaar met de Russische dwang. Het is echter onder rechtse jongens en populaire gedachte dat de EU deze oorlog heeft veroorzaakt.
Maar hoe zit het echt. Al heel lang voor 2014 Maidan was er sprake van zware fraude in de verkiezingen, ten gunste van de verjaagde Janoekovitsch. Vanaf 2004 waren al al lang lopende ergernissen over de corrupte regering van deze president, die ook zelf al door fraude aan de macht is gekomen. De oranje-revolutie dateerde al van lang voordat de EU iets van een verdrag in zicht had.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Oranjerevolut...
Dat Verhofstadt daar uiteindelijk stond was niet het begin van een opstand of de aanzet tot een staatsgreep. Die opstand tegen Janoekovitsch was al tien jaar aan de gang.
Het gaat hier meer om een standpunt 'told you so', vanuit de 'tegen stemmers', denk ik. Zij werden toen niet serieus genomen en nu zitten we met een berg rotzooi. Dan is 'told you so' wellicht terecht.
Maakt niet dat de acties van putin daarmee ok zijn, dat blijft gewoon een ordinaire warmonger die veel te ver gaat.
Maar het selectief verontwaardigde gepiep is nu voor mij als tegen stemmer iig niet om aan te horen.
We hebben het gewoon verkloot op het wereld toneel.
En de Oekrainers, die dachten erop vooruit te gaan, dragen nu de ellende.
Knap staaltje werk.
@IndoorexpaT | 10-03-22 | 17:02:
Alsof de EU daar schuld aan heeft. Ieder vrij land mag in alle vrijheid avances maken naar de EU en of daarop wordt ingegaan of niet, is nooit aan Rusland om te verbieden. Dat snapt iedereen maar niet de anti-inlegvellers, die houden vol dat het onze eigen schuld is.
Maa het had niets uitgemaakt. Poetin wilde sosoieso dat Oekraine haar vazalstaat bleef, goedschiks of kwaadschiks en wat Oekraine zelf wilde was irrelevant. En dat laatste is nog steeds zo.
@IndoorexpaT | 10-03-22 | 17:02: Inderdaad. Het arrogante "westen" dacht even een geopolitieke spelletje te kunnen spelen met Putin. Mislukt dus en nu dus veel ellende onder de Ukrainers.
Aan het eind van de dag had ik wel zin in lariekoek, maar nu doet de FvD niet mee.
Meh...
Hadden ze dit niet kunnen uitstellen? Je zal zien dat er op dit onderwerp weer oliedomme geopolitieke uitspraken worden gedaan.
Ik vraag me ook vaak af hoeveel Russische agenten wij in ons land hebben die alles wat terzake in de Kamer en media besproken wordt of in twitter feeds te lezen is onmiddellijk wordt doorgebriefd aan het Vlad team. Ben ik paranoïde?
Dit is verschrikkelijk en mag niet meer gebeuren, we zullen er alles aan doen om dit voor zover mogelijk en binnen onze macht ligt, op te lossen. De zwaarste sancties.
Koffie iemand?
Precies, dat voorbeeld moet gesteld worden. Jammer dat de bevolking er het slachtoffer van wordt, maar die weten wat ze te doen staat, met hooivorken en fakkels op naar het rode plein.
Maar dat kunnen wij dus helemaal niet.
De opkomende economieën, Brazilië, china, India en dichterbij Turkije. Handelen allemaal nog met Rusland.
Het doet nu pijn, maar uiteindelijk schieten we ons zelf in de voet.
Het is geen of/of maar een en/en, dus : 1) JA, Putin begaat een schending van internationaal recht en naar alle waarschijnlijkheid ook oorlogsmisdaden en 2) JA, het was een geopolitieke blunder van jewelste om door te blijven drammen over Oekraine in NATO en EU., zoals onder andere met dat inlegvelverdrag is gebeurd. Het een sluit het ander niet uit. Overigens doet het buitenlandbeleid van ons land (voorzover het die naam verdient) nog het meest denken aan een kleuter in een polonaise.
Tsjonge jonge, de oorlog is nu ook al de schuld van Mark Rutte, heeft kennelijk niets met Putin te maken? Nou ja, het is hetzelfde in Amerika: de Republikeinen geven liever Biden de schuld dan Putin. In bepaalde opzichten zijn rechtse mensen wel realistisch maar nu zijn ze echt verblind door haat.
En dan zeggen dat de tegenstelling links rechts verouderd is. En dan een volkomen non onderwerp als woke gebruiken om links belachelijk te maken. Punt 1: zwarten hebben het niet altijd even gemakkelijk. Punt 2: wat met ouderwets links: voor een wat eerlijker verdeling van de aarde: dat niet sommige mensen alles hebben en heel veel mensen niks.
Of antifa wordt opgevoerd: bestaat dat nog behalve in de rechtse verbeelding? Maar misschien heb ik niet goed genoeg op rechtse websites gekeken naar de rellen in Amerika. Kan best.
He, het is mooi weer, eens wat anders doen dan eeuwen zitten typen binnenshuis?
Is ook beter voor je rug en algemene gezondheid.
Recht verblind door haat en u vraagt zich af of Antifa nog bestaat?
100% mee eens. Veel mensen hebben een Stockholm syndroom, piepen over neutraliteit.
Huh? Maar als ik even mee mag gaan in je binaire denkraam: Rutte wordt toch gewoon als rechts gezien door de linksmensen? Hoe kan hij dan verketterd worden door zijn eigen achterban?
@2tribes | 10-03-22 | 21:19: Ja, dat verbaasde mij oorspronkelijk ook, maar ze vinden dat Rutte teveel bereid is met links samen te werken. Hoewel Rutte en het CDA D'66 stopten toen ze de PvdA en GL de coalitie binnen wilden halen is puur het samenwerken met een naar rechts overhellende middenpartij als D'66 al veel te links voor de moderne nativistische rechtsmens. Alleen als je rechts van de VVD zit ben je tegenwoordig "zuiver" rechts. Niet dat deze mensen enig idee hebben hoe een werkende regering te vormen. Het belangrijkste is dat je links haat.
Zou het wat zijn om in de 2de kamer een 'omgangvormeloos vragenuurtje' in te voeren? 60 minuten per week zeggen wat je denkt. De mevr de voorzitter, is u kapper deaud?' en 'De koffie smaakt weer naar veenlijk vandaag", 'Zijn er vandaag weer frikandellen?'
Levert wel vermakelijke TV op, dat dan weer wel.
Wat is dit voor gezeik op Van Baalen en Verhofstadt? Ik been het niet eens met wat ze gedaan hebben, maar Putin is gestoord en het is tijd om de rijen te sluiten.
Dat fameuze associatieverdrag, Verhofstad, van Baalen en de rol van de EU gaan ons nog heel hard in de billen bijten.
In een land waar politieke partijen elkaar uitsluiten de rijen sluiten? Interessant.
Idd oude en soms zelfs dode koeien uit de sloot halen helpt niets. Gedane zaken etc. Hooguit met verkiezingen weer even voor het verleden afstraffen. Nu de rijen sluiten voor die totale koekwaus van een Poetin.
Putin was sowieso wel agressief geworden richting Europa. Daar heb je helemaal geen associatieverdrag voor nodig. Als hij z'n gang had kunnen gaan, dan was Oekraïne nu al een soort van Wit Rusland geweest en dan was hij nu Moldavië binnen getrokken vanwege Transnistrië, of een andere schijnbedreiging van de NAVO die steeds dichter bij Rusland komt.
Het wordt tijd dat de ogen open gaan. Putin is een cynische kleptocraat, die retorisch heel sterk is, die zijn hand niet omdraait voor oorlogsgeweld.
Poetin is echt gestoord maar vlak Verhofstadt ook niet uit hoor.
@Pekketrikker | 10-03-22 | 16:32: Niet echt natuurlijk. Het is een stijlfiguur waar sommigen een goed gevoel van krijgen.
'De rijen sluiten' Is dat zoiets als 'Die fahne hoch?' Een misplaatste Godwin misschien,.. maar hoe ziet u dat voor u?
Ben ook behoorlijk moe van dat gezeik over Verhofstadt. Alsof die clown in zijn eentje Oekraïne heeft opgezet tegen Rusland of zo. Het simplisme van deze theorie.
@Zuma | 10-03-22 | 16:34: En zo is het! Laf gezeik van mensen over neutraliteit met Stockholm syndroom. En snel dat defensiebudget fors omhoog in EU, want o wee als Trump weer aan de macht komt, zich terugtrekt uit de NAVO en zich enkel op VS en China gaat richten.
@Beste_Landgenoten | 10-03-22 | 16:57: Hij deed het inderdaad niet in zijn eentje. Maar wat had die pannekoek daar dan te zoeken ? Ook Fransje Timmermans (what's in a name) timmert al jaren enthousiast op de war drums. Een aanzienlijk deel van de inwoners van dat land, en stuk of 17 miljoen, wil niet opgezet worden tegen Rusland. Integendeel. Dat is zo'n beetje de crux in deze hele tragedie.
Die lafbekjes van FvD durven niet?
die vinden het helemaal prima dat een half land vernielt wordt voor echt heel weinig reden.,
Valt niets meer voor ze te winnen in dit debat. Wat ze al hebben kunnen winnen op dit onderwerp hebben ze al binnen.
Heb een kwartiertje met plaatsvervangende schaamte zitten kijken. Wat een niveau.
Het subtiele verschil van twee minuten je adem inhouden. De ene volksvertegenwoordiger is de andere diepzeeduiker niet. Ik tel twee principiëlen.
Maar wat een onwaarschijnlijk duo.
Ondanks dat ik onderhand immuun geworden ben voor emo-porn trok ik het filmpje van het jongetje heel slecht.
Snap ik. Gelukkig liep zijn moeder voor hem.
Ventje was trouwens helemaal niet alleen. Moeders liep er 50 meter voor. En hoewel het allemaal uitermate kut is, kan ik je van mijn complete verwende kinderen ook zulke filmpjes maken zodra ze geen zin meer hebben in lopen (dus vrijwel altijd).
Ik trek die kinderfoto's ook niet. Ouders met gewonde kinderen en dan lezen dat ze zijn overleden, afschuwelijk. Dat de kranten dit soort foto's mede voor publiciteit plaatsen, maakt het er niet minder erg op. Ik word er niet immuun voor, merk ik. Word er erg misselijk van.
@trottle | 10-03-22 | 16:32: eigenlijk vind ik dat wel goed nieuws. Dat wist ik niet, blij dat er ouders zijn om zich om hem te bekommeren.
@letopuwzaak | 10-03-22 | 16:36: vreemde is dat ik dat bij Afrika helemaal niet heb. Misschien omdat het een kind van ons had kunnen zijn? Too close for comfort?
@ole guapa | 10-03-22 | 16:39:
Ja, dat lijkt me. Het is gewoon een feit dat hoe dichterbij het is en hoe meer je je op wat voor manier dan ook identificeert met de ander, het je meer doet. Dat is niks om je voor te schamen.
Voor mijzelf geldt dat ik het ook wel voel bij een ingezoomd verhaal over Afrika. Ik heb overigens een ouder van joods irakese afkomst, maar voor die oorlog kon ik mij toch beter afsluiten. Toch emotioneel -cultureel- verder van mijn bed.
Ik word algemeen gesproken serieus niet als ongevoelig beschouwd, maar ik zag gewoon een jankend jongetje eerlijk gezegd, zoals ik ze ook wel in de supermarkt of bij mij in de straat zie (en vooral hoor) lopen, is dat raar?
'het allerlaagste van het allerlaagste'
Ik heb destijds "tegen" gestemd en slaap daardoor redelijk tot goed in deze barre tijden.
Goed furieus geschreven, en terecht. Beter bestede tijd dan dat fopdebat over de toon.
Als eerste komt DJ Eppink, die mag de kamer opwarmen met clubmuziek
Wat een gezeur. Jaja... iedereen ( of bijna iedereen) veroordeelt Poetin en wil sancties. Nederland kan niets maar dan ook helemaal niets doen zonder de toestemming van dat zooitje in Brussel.. Laat ze ( Wopke en maatjes) daar heen gaan en proberen mee te praten met de grote mensen
Debatteren over Rusland-Oekraine. Want?
Inlegvelletje.
Geen FVD, dus allemaal bla bla bla.
Tsja, Baudet komt niet verder dan Putin een prachtkerel te noemen. We kunnen heel goed zonder dat geblaat van die pedante kwast.
Gideon kom er maar in. Of is het het Herrie met Theirry vandaag?
Alle vvd/d666 kartel stemmers hebben bloed aan hun handen.
Putin heeft bloed aan zijn handen. Niemand anders.
@Muxje | 10-03-22 | 16:26: Fijn dat het duidelijk is nu. Debat zinloos. We zijn het eens wie er bloed aan dehanden heeft. O, wacht.
is FVD naar Rusland vertrokken ofzo? Een omgangsvormen debatje skippen kan ik nog begrijpen, maar dat ze hier niet aanwezig zijn is wel een enorm zwaktebod na al hun stoere uitspraken en zogenaamde uitgekomen voorspellingen.
Skippen? Gideon kwam opdraven zodra FVD spreektijd kreeg en heeft de boel ca. 45 minuten weten te entertainen.
@Pekketrikker | 10-03-22 | 16:25:
Ik heb het debat zelf niet gevolgd, maar ik meen me te herinneren dat ze niet op de sprekerslijst stonden. Fijn dat de complotmarmot een kunstje heeft opgevoerd.
@Comablower | 10-03-22 | 16:31: Dergelijke hartverwarmende taal wil ik graag belonen met de url vand de complotmarmot. youtu.be/pld7Yo4dmOw
Straks krijg ik ineens zin in kip piri piri, schat ik in.
Ik sla over
Eerder Roti lam met kousenband.
@Wijze uit het Oosten | 10-03-22 | 16:31: Bij ons gaat de bbq aan vanavond. Vlees, brood, salade.
@ole guapa | 10-03-22 | 16:41:
Ah, een mooi-weer BBQ-er.
De beste BBQ krijg je vanaf -15 en heel veel sneeuw.
Moet wel een glas wodka bij natuurlijk.
Waar zou die H voor staan, in S. H. Simons...
Herstelbetaling natuurlijk
Voor de .
Vergeten we die van Baalen niet te vermelden naast Verhofstad?
Van Baalen is inmiddels kleiner gaan wonen, over de doden niets dan goeds. Of zoiets.
@Vanilla | 10-03-22 | 16:52: Om maar niet origineel te zijn: Goed dat ie dood is?
Zolang ze de extra euro's kunnen binnenharken via accijnzen en belasting vind dit kabinet het wel goed.
Niet alleen de euro's schandalen staan ineens op een verdacht laag pitje. Zowel hier als in de nodige andere landen (GB bv.). Verder een ideaal moment om ons op meerdere manieren verder de EU in te rommelen. Uitbreiding van de 1984 mogelijkheden 2.0. Never waste a good war.
Het zal de moeite van het luisteren van het debat niet waard zijn. Zoals gebruikelijk.
Wir haben nicht eingegriffen.
Ah mooi. De volksverkakkerij weer met een nieuw theaterstuk.
REAGEER OOK