Ook niet meer te betalen: brood
Bammetjes 2 x zo duur
Wen er maar aan. Na benzine, OZB en boodschappen is ook BROOD NIET MEER TE BETALEN. Door oorlog en sancties wordt brood TWEE KEER ZO DUUR. Ook koekjes, crackers en pizza zijn de sjaak. En dat allemaal omdat Mark Rutte zonodig een inlegvelletje in een associatieverdrag wurmde. U zei NEE tegen Oekraïne, en krijgt er de hongerdood voor terug. Brood, mensen. Eerste levensbehoefte! Mooie boel. Nu niet meteen roepen dan bulldozeren we toch een paar AZC's, zonneparken en woonwijken omver ten behoeve van de akkerbouw. Maar zo makkelijk gaat dat niet. Oerhollandsch graan en tarwe is vooral voor veevoer en ons dagelijks brood komt eigenlijk uit Frankrijk. Nou mensen. Tijd voor een BROODOPROER!
Reaguursels
InloggenDan eten we toch gewoon taart??
We kunnen toch eenvoudig wat van die zonneweiden en windmolenvelden omspitten en daar lekker spelt en tarwe inzaaien?
Na de PVDA moestuin moeten we nu ook een PVDA molen gaan bouwen?
Hoe zit dat in de Verenigde Staten van de USA? Die hebben toch een gigantische graanproductie en regelmatig dito overschotten? Denk in oplossingen, niet problemen.
De VS moet Monsanto graan zaaien. De EU heeft Monsanto geweigerd. Volgens allerlei sites blijkt dat Nederland importeert uit EU landen.
Nu er oorlog is in Oekraïne, blijkt dat wij alsnog Monsanto troep eten. Niet alleen voor veevoer, maar ook voor brood. We worden genept bij het leven. We zijn tegen CETA maar in feite is het al ingevoerd. Macht voor bedrijven.
Wat een geneuzel. Brood wordt niet duurder door een inlegvelletje, maar omdat hufter Poetin als een jaloerse, stalkende ex Oekraïne is binnengevallen. Een soeverein land dat niet langer onder de knoet van maffiastaat Rusland wil vallen met haar debiele bevolking die tegen homorechten, tegen vrouwenrechten en tegen vrijheid is. En kom mij niet aan met dat dit Poetins oorlog is. 70% van dat klotenvolk staat achter hun leider. Heeft een leider nodig omdat ze zelf niet kunnen denken. Deze oorlog in Oekraïne is het Russische volk wel degelijk aan te rekenen.
Indoctrinatie is a bitch. Denk daar eens over na voordat je zo’n grote broek aantrekt.
@BenZen | 06-03-22 | 18:31:
Zalig zijn de armen van geest.
Gewoon luchtiger brood bakken .. zo moeilijk g-is-t het niet ;)
@SMOELENSMIT
of die ingepakte fabrieksrotzooi kopen die is meer dan 50% goedkoper dan een mooi in de winkel afgebakken brood
De ene z'n brood is de ander z'n dood.
Heh heh. Die is goed!
Er zijn plannen voor het verplicht tonen van de QR code als je nog brood wil kopen. Er is daarom een run op broodbakmachines online om de nieuwe dictatuur te omzeilen. Op twitter las ik een optimist die bedacht had dat bij een nucleaire aanval de mais allemaal vanzelf popcorn wordt.
In Bakfietslalaland eten ze toch alleen maar spelt- of bananenbrood.
Morele superioriteit is een dure grap.
Een kilo (dure kwaliteit) tarwe kost ongeveer 30 cent, een kilo bloem 40-45 ct, in een brood zit ongeveer 500-600 gram bloem. Nou weet ik wel dat de bakker en molenaar ook wat moet verdienen maar als de prijs van tarwe verdubbeld is er nog steeds geen enkele reden om de brood prijs ook maar te verdubbelen, je wordt genaaid waar je bij staat, het is trouwens een vaststaand feit dat meelfabrikanten meer verdienen aan de tarwe handel dan aan het malen.
Brood moet je bakken, tiens: de gasprijs gaat ookal door het dak!
Verder zijn er weinig handjes meer om brood te maken, want iedereen studeert nu politicologie of Europees recht of internationale energietransitiekunde of zo. Of theatermanagement, de ergste fopstudie die ik ooit ben tegengekomen!
@Analia von Solmsch | 06-03-22 | 16:09: Ik ken iemand die afgestudeerd is in "vrijetijdskunde" , dat past ook wel in dat rijtje.
Chinees mensenhaar heb je ook nog nodig voor de L-cysteïne, anders is het binnen een dag oud of je moet een groot gezin hebben.
@zwellevertje | 06-03-22 | 16:22:
Loop al wat langer mee, maar kende deze nog niet. Maar het bestaat echt zeg, in WO en HBO
kwootje; "Je leert in deze hbo-opleiding concepten te bedenken en een belevenis te creëren"
Aah. ik zie het al, Putin heeft ook die studie gedaan.
@Dattis-Natoer | 06-03-22 | 16:39: dat mag niet gebruikt in de EU
Dat gelul over dat inlegvelletje. Ook als er geen associatieverdrag was geweest. Wat hadden we dan gedaan?
Als er geen associatieverdrag was geweest: wat denk je zelf?
Doet omdenken: 'Goh deze voedselprijzen zijn gunstig voor mijn BMI'
Parbleu amice, laat ze naar de gym gaan!
De realiteit is dat Nederland in de meest gunstige situatie de helft van de bevolking in leven kan houden zonder voedselimport. En de export van zoiets basaals als graan staat onder druk. Rusland en Oekraïne zijn grote exporteurs van graan, dat zal wel minder worden. Hongarije is gestopt met graanexport. Rusland is ook nog eens een belangrijke leverancier van grondstoffen voor kunstmest. En zonder kunstmest zakt de productie in. Straks gaat het niet meer over de vraag wat we betalen voor brood, maar of het er nog is.
Zo gaat dat in Nederland. Als er in het buitenland iets aan de hand is, dan is er 'ineens' tientallen miljoenen euro's beschikbaar wat grotendeels in een bodemloze put verdwijnt. Of de 60 euro per week zakgeld die asielzoekers krijgen, terwijl ze in het AZC al in de watten worden gelegd en in principe niks extra's nodig hebben.
Maar als de eigen bevolking geholpen moet worden, dan is er zogenaamd niks beschikbaar. Ik kan je vertellen dat dat geld sowieso ergens aanwezig is, maar ze willen het gewoon niet uitgeven aan de Nederlandse bevolking.
Het is op er is voor miljarden weggegeven aan pfizer en consorten voor een nutteloos vaccin.
Ieder brood is het tastbare bewijs van graan dat het niet heeft gered als biertje.
Gerstenat oké maar gerstebrood?
10 scharreleitjes gekocht vandaag, €4,50. Vond ik ook behoorlijk schokkend.
Dat is hier bij de boer toch iets voordeliger.
@F. Jacobse | 06-03-22 | 14:39: Hier ook bij de boer. 30 stuks voor 4,25.
@Lesc | 06-03-22 | 15:06: hier 30 voor nog geen 4 euro
Dan moet ik dus voor eitjes de boer op.
@Zuurteregelaar | 06-03-22 | 15:30: Ja, op de fiets zonder banden met 2 hongerende kindjes op de bagagedrager.
Ik hoorde laatst iemand zeggen dat we meer voedsel zelf moeten produceren. Dan is het maar goed dat we boeren massaal aan het uitkopen zijn.
Roggebrood dan?? Voedt ook beter en heel gezond.
Oh ja, alles kwam door dat inlegvelletje. Misschien toch eens wat beter inlezen mannen, in de oorzaken van deze oorlog. En nee, dat ligt niet aan een inlegvelletje. Er zit een mafklapper in een bunker in Moskou, die droomt van een groot Russisch tsarenrijk. Daar doet geen inlegvelletje wat aan, sterker nog, zonder dat was het allemaal al veel eerder geregeld, via een Anschluss middels een pro Poetin puppet in Oekraïne. Precies het plan dat Poetin nu weer probeert, iets later maar toch.
Israël heeft geen inlegvelletjes met Rusland.
Gaat daar prima.
Eten we toch cake.
@Roeieber (of mag ik Marie zeggen?)
Precies! Wat is dat voor een gejerimjeer over brood....
Wat kan mij dat kudt brood schelen, als bier maar niet onbetaalbaar wordt!
Vorige week, net over de grens in het Duitse Karken bij de Norma 2 kratten Fransiskaner weisbier voor 26.20 Euro incl. statiegeld, 4 kratten mee genomen zit voor 2 maantjes gebakken.
@jee-dee. Huh 2 maantjes. Kan niet, in een krat zitten 24 flesjes, een dag duurt 24 uur, dus max 4 dagen.
Hier 24 flessen Cruz Campo, voor +/-€10. Bij de supereco. Lekker!
@rifraf | 06-03-22 | 14:54: Ik vind Mahou lekkerder.
Bier, graan, da's gewoon een broodvervanger.
Misschien dat Afrika na al die miljarden hulp eens iets terug kan geven aan de wereld?
Hebben tijd en ruimte zat wat graan te verbouwen.
Nee dat gaat op werken lijken ze importeren het uit Ukraine hmm dit gaat pijn doen daar
Goeie stelling. Afrikanen die graan gaan verbouwen nu er zogenaamd een tekort is. Maar het is een optie. Dat betekent wel dat ze aan de slag moeten, Nu!
@Meneertjehetheertje | 06-03-22 | 14:03: u begrijpt zelf vastwel dat dat niet gaat gebeuren.
Dat doet Afrika ook.
Alleen geven ze het aan de Chinezen.
gaat niet lukken, zit niet in hun genen.
Dat wordt strax 'loketkosten' betalen bij de bakkert. Het verbaast me eigenlijk dat dit soort flauwekul nog niet is ingevoerd behalve bij semi-overheidsbedrijven. Want, vrije markt, he ?
Ik zie dat we Chrysanten moeten gaan eten, véél Chrysanten. En eieren, totdat het ons de strot uitkomt.
De Nederlander gaat het nog goed zo te zien, 16,5 miljoen in 5 dagen bij mekaar gespaard voor de Oekraïne, en Rutte zag dat het nog goed gaat met de Nederlander.
Bijna 1 euro per Nederlander...
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 13:31: precies, had ook in brood gestopt kunnen worden.
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 13:31: Dat gaat nog meer worden na maandag avond, na de ophaal uitzending.
Oekraïense burgers die inmiddels hier zitten zeggen dat het een zwaar corrupte land is. Het oostelijke deel van Oekraïne verstaat niet eens de taal van het land.
U begrijpt dus nu al hoe dit geld 'goed' terecht gaat komen?? Maar blijf geloven in het goede!
Daarvan blijft dan 40% in Nederland aan de strijkstok hangen , dus geeft u vooral gul
Brood valt af, dus nu blijven alleen spelen over om aan het volk te geven. Het wordt karig nu.
Ik probeer al tijden verstoppertje te spelen maar die vervelende overheid blijft mij steeds vinden.
Bij de Marokkaanse bakker kost een halfje wit nog steeds hetzelfde als tien jaar geleden.
OG belasting is ook al 10 jaar hetzelfde in Marokko...
Wit brood? Kleuter
Een half grammetje bedoelt u zeker?
Zou het dan toch slechts een witwas-front zijn waarvan ze alleen de omzet nodig hebben?
@SinisterNL | 06-03-22 | 13:39: Wat ik wil zeggen is dat niet iedere sector last heeft van inflatie.
@Wijze uit het Oosten | 06-03-22 | 13:40: inderdaad ja, "bolletje wit, bolletje bruin" in gebruikerTs jargon.
€€€€ kassa! Het is ook misbruik maken van de situatie om een product duurder duurder te maken terwijl het niet eens noodzakelijk is. Maar dit gaat om pure winst te maken!!
Het resultaat is dat je de prijs omhoog kunt schroeven want oorlog. Dan heb je een legale vrijbrief.
En reken maar dat die prijzen nooit helemaal terug keren naar de oude staat want we zijn eraan gewend of er zijn spanningen ergens anders. In mijn ogen behoorlijk misdadig om een bepaalde situatie aan te grijpen om prijzen te gaan verhogen. Alsof Oekraïne het monopoly op graan heeft. Hetzelfde als brandstof en gas. Er zijn meerdere bronnen waar we uit putten. Desondanks maken ondernemers gebruik van de angst die regeert.
Je zag dit ook met de invoering van de euro en met de btw-verhoging van 6 naar 9 procent op groente en fruit. Prijzen werden nog snel even verhoogd voor de invoering.
@Sinterbikske | 06-03-22 | 13:30:
Hetzelfde als roepen dat er te weinig cacaobonen zijn. Gewoon omdat het kan. Prijzen gaan omhoog. En liefdadigheid clubs springen in het gat om arme boeren te helpen. Die clubs willen wel subsidie ontvangen anders zit er geen verdienmodel in. Etc etc etc..
Iets wat niet gezaaid is, kan ook niet geoogst worden.... Dat is geen verzonnen schaarste ofzo.
Naar verluidt worden die inmiddels nutteloze GGD-priklocaties omgebouwd tot voedselbonnenuitgiftekantoren. WO2 revisited. Wel even uw QR-code laten scannen.
Volgens Het Parool wordt het brood twee keer zo duur als gevolg van oorlog en sancties. Aan die oorlog kunnen we niets doen, niet onze oorlog. Maar aan die sancties natuurlijk wel.
En ik maar denken dat we die sancties aan Rusland hadden opgelegd, nou niet dus.
Wentelteefjes (voor uw oude brood)
Weet je nog, wentelteefjes uit grootmoeders keuken? Brood met ei, vanillesuiker, kaneel en melk. Nog even bakken… Eet smakelijk!
Heerlijk!
De smaak van mijn jeugd..
Vrijwel alles is terug te voeren op de financiële cowboys die op de grondstoffenmarkten fors op het emotie-orgel gaan waardoor de prijzen door het plafond schieten. Van de 17 miljard kuub Russisch gas die jaarlijks naar NL komen wordt het meeste doorverkocht aan andere landen. Uiteindelijk komt slechts 10% van het totaal in Nederland zelf verbruikte gas uit Rusland, zo hoorde ik zojuist op de radio. Dat rechtvaardigt uiteraard niet een verdriedubbeling van de gasprijs. Dat doen de speculanten.
Communistenpraat. De marktprijs wordt nu eenmaal bepaald door de 'most motivated buyer and seller'. Tegenover elke koper staat ook altijd een verkoper. Ben je ook een speculant als je als industriëel gasverbruiker met futures indekt tegen ongecontroleerde prijsstijgingen in de inkoopkosten? Is het verkeerd als je als energieleverancier wat voorspelbaarheid nastreeft door de verkoop van termijncontracten?
goedverstaander: Ik plaatste net een soortgelijke tegel. Fijn dat meerdere reaguurders dit soort leugens doorhebben! Fijne dag.
@Joris Beltsin | 06-03-22 | 13:25: onzin, u weet hoe groot de aardbol is? Maar het is Oekraïne die de graan voorraad bepaald en dus ook de prijs? Er zijn meerdere landen hoor die graan leveren. Zelfs hier in Nederland staan de velden vol.
@Meneertjehetheertje | 06-03-22 | 13:28:
Ik weet hoe groot de aardbol is maar ook dat de prijs tot stand komt via transacties waarin ineens het wegvallen van het aanbod uit de Oekraïne wordt verdisconteerd. Het zou wel raar zijn als dezelfde aardbol met een ongewijzigd aanbod dat effect teniet zou kunnen doen.
@Meneertjehetheertje | 06-03-22 | 13:28: Moet je eens kijken in de Midwest van de VS. Daar doe je ruim 2 dagen over van west naar oost (of andersom natuurlijk) en je ziet alleen maar graanvelden zover je kan kijken met om de zoveel kilometer gigantische silos. Trippy.
Wat graanschuurs in de regio betreft : als Oekraiense graanboeren strax honderden miljoenen aan subsidies uit Brussel gaan ontvangen, kunnen hun Russische collegas wel inpakken, met grote economische gevolgen voor Rusland. En dat was natuurlijk ook best wel een beetje de bedoeling van de EU.
@Asteroid-B612 | 06-03-22 | 13:45:
Dat is inderdaad erg indrukwekkend om te zien. En aangezien het niet voor eigen gebruik is zullen we ook niet met zoveel tekorten zitten dat men prijzen hier moeten gaan verhogen. Nu nog niet.
Nederland gebruikt 5 miljard Russisch gas was afgelopen week te lezen.
@hier openen | 06-03-22 | 15:29: Op een totaalverbruik van 44 miljard kuub. Dus die 10% klopt wel ongeveer.
Weet je waar ook graan voor nodig is: voor BIER.
Gerst, 250 gram voor een liter.
En hop.
@Pekketrikker | 06-03-22 | 13:19: Paardje?
@goedverstaander | 06-03-22 | 13:22: hop!
Wat kost een heel King Corn tegenwoordig eigenlijk ?
€ 0,25 cent meer dan Bums
Tip, in het nieuwste boek van bakker Kaag staan veel droog brood tips. Wij zijn met velen koekenbakkers.
Nogal wiedes dat alles duurder gaat worden. Dat was al gaande, en nu, met die oorlog in Oekraïne erbij, gaat de inflatie in een heel hoge versnelling. Op dit moment merken de mensen het misschien nog niet direct, maar dat komt nog wel. De mensen die het minste te verteren hebben, zijn het eerste aan de beurt. De voedselbanken krijgen het nog drukker.
Ik laat me het brood niet onder de kaas vandaan eten, verdomme !
Als niet-boer de volgende vraag: Hoe lastig is het om in Nederland als landbouwer over te stappen op bijv. zonnebloemen (vanwege de zonnebloemolie) en tarwe en andere graansoorten om de binnenlandse tekorten op te vangen? Ongeacht hoe het afloopt in Oekraïne, zullen deze tekorten nog wel even blijven bestaan.
Hangt van de grond af. Klei is goed voor de meeste groenten en graan, zandgrond is beter voor de meeste bloemen. In het westen liggen grote gebieden zandgrond. Grappig feit is dat zandgrond ooit goedkoop was tot de bloemen export flink groeide.
@littlelebowsky | 06-03-22 | 13:38: Dankjewel voor de info.
Het is ook vraag en aanbod als er betere prijzen geboden worden voor graan waar ze brood van maken dan loont het weer om dat te verbouwen. Hier in de polder staan nog akkers met spul waar niemand wat aan heeft.
30dkk bij de lokale bakker, en daar staat nog elke dat een lange rij klanten. Als je maar kwaliteit levert betalen de klanten graag.
Ha! Dan kan mijn man weer eens zien hoe goedkoop ik ben, met mijn broodloze leefstijl. Dat gezegd hebbende, begrijp ik dat gezinnen met opgroeiende veelvraten niet blij worden van dit nieuws.
U dacht dat het bij brood bleef?
Zelf tarwe verbouwen lukt ook niet meer. Daar staan nu zonnepanelen.
Kaag wil de accijnzen niet verlagen omdat 'in het oosten de inflatie dubbele cijfers weergeeft, wat veel erger is dan hier het geval is'. Wat dat domme wijf niet door heeft is dat ze zand in de motor aan het strooien is als ze accijnzen zo onmogelijk hoog houdt " om aan milieu- en onderwijsdoelstellingen te blijven voldoen".
Wie helpt haar uit haar psychopatische waanbeelden?
Dat is aan de kiezers
Goed dat ik geen hond heb. Al lusten die er ook geen brood van.
Bij deze "crisis" zijn we ineens weer afhankelijk van een ander land, hopelijk is er in China geen tekort aan mensenharen voor L-cysteïne.
Daar worden toch eendenveren voor gebruikt?
Ik verlang terug naar het grijze regeringsbrood waar ik mee ben groot gebracht. Dat waren nog eens tijden.
Wij vingen kikkers, en als je mazzel had zat er een ooievaar aan vast.
@VP732 | 06-03-22 | 13:08: Ook lekker
Dan ken je vast ook nog wel het Zweedse witbrood van na de hongerwinter. Poeh daar deden we ons tegoed aan!
@John McClane | 06-03-22 | 13:10: hmmm en krentenbloembollen!
Schande dat de overheid de belastingen niet fors verlaagt, immers er komt nu extra veel belastinggeld binnen. Ik stel voor een flattax van 30% en verdien je meer dan 1 miljoen euro jaar 45% en als laatste afschaffing energiebelasting voor burgers en bedrijven.
Een groter probleem vind ik de manier waarop en waaraan de overheid ons geld uitgeeft.
Een ambachtelijk brood is al jaren veel te goedkoop.
Een héél brood voor pakweg €2,50
Mot een bakker 100 broden wegzetten voor €250,- omzet.
Nou, da’s geen vetpot.
Komt bij dat de Supermarkten de boel verzieken met hun gore brood.
12 bolletjes voor 1 euro zoveel.
Nu is het bonje in de graanschuur en gaat de prijs van meel omhoog, de bakker schiet er weinig mee op.
Ga lokaal, ga naar die gozerT, die ‘s nachts ons brood staat te bakken.
Gun ‘m die paar Euro.
Voor 10-12 Euro eten wij als gezin(4) de hele week brood.
Als hij nou eens kapt met snachts bakken en wat later begint, kan ik na werk ook eens scoren. We zijn niet allemaal pensionado's. Broodroof!
@VP732 | 06-03-22 | 13:10:
Flikker je vriezer vol.
Ik maak eigenlijk al jaren mijn eigen meel, en daarvan brood dat ik bak in een houtgestookte steenoven. Het kost wat tijd, maar als je dat al niet over hebt voor je kinderen, wat dan nog wel?
En op het eind kruip je zelf in die oven.
Iedereen blij !!
;-)) geintje..
Heb je dan een (wind)molen in je achtertuin staan, om te malen?
Daarvoor heeft ie een tredmolen in de achterkeuken staan.
@antonconstandse | 06-03-22 | 13:07: nee, gewoon koffiemolen op spierkracht.
@antonconstandse | 06-03-22 | 13:07: Daarvoor heeft-ie natuurlijk kinderen, die staan om 3 uur 's ochtends in de bak met graan te stampen. Worden ze ook meteen lekker warm van, dus dat scheelt weer gas. Denken in oplossingen gaat nog eens heel groot worden.
Brood van gisteren kopen bij de appie
Zogenaamd voor de eendjes…
Jaja.
Ik wilde brood van vandaag. Moest ik morgen terug komen.
@goedverstaander | 06-03-22 | 13:09:
Leuk!!
Een koolhydraatarm dieet kan ik van harte aanbevelen.
Oei! Ik leef nu al mee met al die hipsterbierbrouwerijtjes hier in de stad! Wat moeten onze bebaarde millennials met knotjes nu doen in hun vrije tijd? Het wordt onbetaalbaar om de zoveelste dubbelbockcraftpils of extrahoppigeIPA in elkaar te craften. Dit zijn de werkelijke slachtoffers van de oorlog.
Dubbelbockcraftpils,extrahoppigeIPA, craften... waar heb je het over? je klinkt als een bebaarde millennial.
@Kowalski11 | 06-03-22 | 13:07: Er is meer als Schultenbrau.
Nee
@-Sloppie- | 06-03-22 | 13:01:
Dat maakt Rutte je wijs.
Ja, prijzen stijgen en dat is zuur. Tegelijkertijd heb ik het idee dat veel mensen op te grote voet leven. Veelal een gebrek aan financiële opvoeding: niet zozeer onwil, maar onkunde.
Het consumentisme is het laatste decennium behoorlijk toegenomen. Voor veel jonge kinderen is het hebben van spullen als mobieltjes, tablets , gameboxen en tv op de slaapkamer al heel normaal. Volwassenen die zich geen raad weten als ze een jaar niet op vakantie kunnen etc.
Zelf betaal ik liever maar wat meer voor een brood als dat het offer is om een oorlog buiten de deur te houden.
Ja ja, the Great Reset. Ik voel m al aankomen.
Probleem is meer dat de loonontwikkeling achterblijft. Zegt mijn vrouw tenminste. Dat is het financiele brein alhier.
Tja, sparen met negatief rendement is ook niet een heel goed alternatief op lange termijn.
We nemen toch miljarden in beslag van die Russen....
Wie steken die eigenlijk in hun zak ?....
Verwacht een grote toeloop bij de voedselbanken/gaarkeukens.
En als ze nu flink zijn meppen ze 1/3 van de boeren in Nederland weg zoals hun plannen waren .
Wat maakt hun het uit dat de bevolking van zo'n 18 miljoen mensen in tijden van crisis afhankelijk zijn van hun eigen land.
Want crisis daar denk je toch niet aan als leiders ,die miljarden aan gratis geld konden krijgen om er mee te kunnen hozen?
Eerst covid, nu dat pokerspel Oekraiene- - Rusland- Europa !
Energiecrisis, woningcrisis, asielzoekerscrisis, covidcrisis, klimaatgekte, oorlogscrisis.
Waar blijven ze nu met hun mooie praatjes ?
Hoeveel CO2 extra is er al de lucht in geschoten?
Iemand al gemeten? Alles wat gestuurd wordt aan oorlogsmateriaal wordt immers ook gebruikt?
Dat mag wel want is nodig?
Eigen bevolking fors laten opdraaien financieel voor klimaatgekte want dat is zo nodig.
Dan zie je ze zitten. Bij M. Bij WNL.
Shinen, vooral shinen. Vol van zichzelf.
Misselijkmakende nitwitten !
www.artsenauto.nl/analogieen/
@F. Jacobse | 06-03-22 | 13:00: Deze kritische intensivist werd ook tijdens de Coronadiscussie nauwelijks aan het woord gelaten, itt zijn collega Van der Voort wiens snuit regelmatig bij de NPO te zien was.
Heel langzaam zal lekker eten gaan verdwijnen. En plaatsmaken voor dagelijks drie eetlepels krachtvoer per mens. Wen er maar aan.
Een groene algenslobber.
Soylent green
Soylent Green?
@horsteknots | 06-03-22 | 12:56: the Matrix.
@Wijze uit het Oosten | 06-03-22 | 12:59: dat waren toch crackers?
Soms denk ik, straks komt er een generatie die zal beseffen wat ooit was maar wat hen niet gegund is. Als zij elkaar vinden is het over met de huidige ontwikkelingen. Waarom zou iemand die vandaag geboren wordt een leven willen leiden zoals het nu hem/haar te wachten staat? Wat denken die globalisten met dat godcomplex van ze.
Maar als dat krachtvoer nou hééél lekker is?
@zeurmachine | 06-03-22 | 13:06: Ja, dat zou je denken hè.
Maar als ik mijn veel jongere collega's spreek, is dat niet zo: vrijwel allemaal kneiterlinks (Groenlinks, D66, Dierenpartij of Volt, een enkele excentriekeling SP of VVD).
Onze schaapjes zijn redelijk op het droge. De jongeren die nu zo'n 20 zijn gaan het heel zwaar krijgen. Maar ze roepen het over zichzelf af. Ik kan er geen medelijden meer me hebben.
@staat het bier koud? | 06-03-22 | 14:15: schaapjes op het droge ? Wat houdt dat precies in ? Huis afbetaald ? Geld op de bank ? Crypto ? Edelmetaal ? Gaat dat je echt redden als het misgaat ?
Zag idioot veel auto's op de snelweg (ja, ik was er ook). Ook veel collega's op wintersport of lekker veel bier kopen met de Carnaval. Alle terrasjes volgeladen met drank en bitterballen. Ik denk dat de meeste mensen nog wel wat ruimte heben in de portemonnee. Behalve de minima natuurlijk.
Zeker
De combinatie van hoge brandstofprijzen & energieprijzen enerzijds en de torenhoge belastingdruk anderzijds zal er voor zorgen dat de spaarpotjes van huishoudens in rap tempo leegraken. Ook diegenen met een wat hoger inkomen gaan dit merken. Kwestie van tijd.
Ruimte= op de pof.
Dan eten we toch cake?
Iemand die zijn klassiekers kent! Mooi
Marie A, u hier?
Zojuist Quillotine uit het vet gehaald
@Risingson | 06-03-22 | 12:56:
“Laat ze dan cake eten!”
Volgens een bekend verhaal zou Marie Antoinette, toen ze vernam dat het Franse volk geen brood had om te eten, hebben gezegd: “S’ils n’ont pas de pain qu'ils mangent de la brioche!” (meestal vertaald als: “Als ze geen brood hebben, laat ze dan cake eten!”), daarmee duidelijk makend dat ze geen flauw benul had van de ware situatie waarin het volk verkeerde.
Of ze deze woorden ooit echt gezegd heeft en in deze context, is historisch twijfelachtig. Het verhaal wordt dan ook gezien als een verzinsel dat als broodjeaapverhaal aan meerdere personen is toegeschreven.
nl.wikipedia.org/wiki/Marie_Antoinett...
@Bosche Bol | 06-03-22 | 12:57: dikke plakken snijden.
@Dr.Mabuse | 06-03-22 | 12:59: Blijft een mooi verhaal en je ziet de analogie: “Wie zijn toch die mensen?”
Chapeau! Zoveel treffend historisch besef in zo'n kleinood van een reaguursel. Een pareltje...
best wel veel graan voor oa de bierbrouwers hier komt uit Oekraine. Zou maar gaan youtjoeben op jailhouse booze (fermentatie van fruit ) en alcohol van aardappelschillen
In Denemarken afgelopen jaar nog graan opbrengst gebruikt als mest op het land.
@likdoorn | 06-03-22 | 12:59: Dat is niet geschikt voor brood. Harde tarwe. geen dank.
Voor wodka heb je inderdaad ook aardappels nodig
Het duurt nog wel even tot het geld op is bij de burger. De luxe zal vervallen voor de meerderheid en tegelijkertijd blijven bestaan voor wie een hoog inkomen en veilige spaartegoeden heeft. Onze overheid dempt willens en wetens de gevolgen van deze Europese oorlog niet, want niets mag hun principes in de weg staan. Net als met de i.c.-capaciteit: lockdowns om maar niet in i.c.'s te hoeven investeren, want dan ga je als afpakker en wegvaagbeleidsmaker af.
Dit gaat de dienstensector ernstig merken, want brood is belangrijker dan met de trein een dagje Efteling. De kaalslag gaat voort, net als het Omdenken dat het veroorzaakt.
Op het journaal zullen we wel weer beelden voorgeschoteld krijgen van Henk of Ingrid die klagen voor de lokale Lidl dat "de boodschappen zo duur zijn geworden", uiteraard met een geel gezicht, doorrookte stem en een winkelkar vol bier, sigaretten en hondenvoer.
Een kar vol met pils, peuken en hondenvoer maakt geen zak uit. Als je voorheen rond kon komen en nu wegens stijgende lasten niet meer dan heb je gewoon alle recht om te klagen, ongeacht of je rookt en/of huisdieren hebt.
Henk en igrid komen niet binnen bij de NPO. Henk en Joessoef wel
@Alfred E. Neuman | 06-03-22 | 12:57: Van mij mogen Henk en Ingrid klagen tot ze een ons wegen, maar moeten we nou medelijden hebben met mensen die arm zijn en niks opzij zetten omdat ze al hun geld uitgeven aan bier, sigaretten en honden? Dacht het niet.
@Diederik_Ezel | 06-03-22 | 13:02: Jij lult uit je nek, niet iedereen die arm is rookt en zuipt, lariekoek.
@Sloppie en Diederik
Volgens mij hebben jullie echt geen idee hoe het is om rond te moeten komen met weinig geld. Ik heb zelf een tijdje in dat schuitje gezeten, de stress en de spanning vreet echt aan je... en geloof me maar dat je dan blij bent dat je nog even kan genieten van een peukie of een borrel, dat is vaak het enige genot wat iemand nog heeft die niet rond kan komen. En ongetwijfeld zijn er mensen die hele verkeerde keuzes maken maar het is nogal arrogant om iedereen met een laag inkomen voor tokkie uit te maken die het helemaal aan zichzelf te danken heeft. Gelukkig heb ik vrienden en familie die voor me klaar stonden destijds maar ik kan je vertellen dat de moed je in de schoenen zakt als je heel de week bij nacht en ontij in de weer bent om wat centen te verdienen en er vervolgens niks overblijft aan het einde van de maand.
@-Sloppie- | 06-03-22 | 13:11: Maar de meeste terroristen zijn wel moslim, en de meeste armen mensen zijn geen rook of zuipers.
Ik was gisteren bij mijn vaste zaak waar ze een broodje van de week verkopen voor 1,- euro, dat is nu verhoogd naar 1,20. Als consument denk ik: ach twee duppies en die mensen verdienen het na de corona ellende. Als economisch geschoolde denk ik: Holy crap 20% stijging da's pas inflatie op een voedselproduct nog wel.
Dit dus, dan gaan we maar wat minder uit eten, terras zitten, whisky zuipen. Het was tot nu toe altijd feest.
Even stapje terug, geen probleem
Dat had ik met de invoering van de euro. Pilsje f2,50 (of wat was het?) en de dag er na 2,50euri
@shimanski | 06-03-22 | 12:51: definieer 'even'. Het is vrij goed denkbaar dat 'even' de komende decennia beslaat in de westerse wereld. Dat het elk jaar een tandje slechter gaat, en je minder 'kwaliteit van leven' of 'welzijn' (zorg, onderwijs, wonen, vakantie) hebt terwijl je steeds langer werkt. Dat is wel even een verandering van mindset voor veel mensen denk ik.
Of dezelfde prijs maar met 20% minder inhoud in een verpakking.
Wanneer gaat "het kwartje van Kok" eraf? Zou ook maar tijdelijk wezen. Ik hoor daar niemand meer over.
@steekmug: de zgn. “Toblerone methode ”
@Risingson | 06-03-22 | 12:55:
Was ook bij de cafetaria, maar daar werd begonnen met als reden de slechte aardappel oogst. De friet ging in 3 weken van van Fl.1,25 naar € 1,50 terwijl hij decennia lang rond de 1 gulden zat.
@antonconstandse | 06-03-22 | 13:14: Vooral de partij van wijlen Kok zelf niet...
Dat nadelen van globalisme niet opwegen tegen voordelen zou na corona en oekraine nu toch wel duidelijk moeten zijn. Te veel afhankelijkheden (voedsel, energie), te veel migratie naar overvol NL waar alles onbetaalbaar wordt en de culturele samenhang (of gevoel van een land te zijn) sneller instort dan de geestestoestand van Poetin. Voordelen van globalisme zijn er vooral voor elite, bedrijven en linkse hobbyisten die het gebruiken als naief deugvehicul ('iedereen is welkom, anders racisme') zoals Grunbergoïden. De lage- en middenklassen zijn de dupe, with no place to go (voor hun gezin, schamele bezit, toekomst). Het is nog steeds taboe, 20 jaar na Fortuyn.
Uw eerste zin moet dus omgekeerd? Of is het Cruijfiaans?
@horsteknots | 06-03-22 | 12:50: oei, scherp inderdaad!
@Ir_HardGelag | 06-03-22 | 12:59: No problem.
Als uw boodschap is dat de mondialisering een stapje terug zou moeten ten gunste van lokaal beleid, dan ben ik het helemaal met u eens
De afbakker van ALDI houdt me in leven. De grootste dreiging is dat 10 minuten je oven aan hebben meer dan 2 euri gaat kosten.
Koop beter een zak rijst bij de ALDI.
@J.Cash | 06-03-22 | 12:48: Moet het wel snelkookrijst zijn, anders is je voordeel kwijt aan kookkosten.
@J.Cash | 06-03-22 | 12:48: De goedkoopste; breukrijst 1kg. zak. Goed wassen, 2 vingers water erop, snuf zout, wegkoken, afgieten, niet spoelen!, in een zeef boven zacht kokend water. 20 minuutjes. Heerlijk bij stoof, of gebakken groente. Die basmatiemeuk, en perfecte korrel, ik mot dat echt niet meer.
@TonAlias | 06-03-22 | 12:56:
Alle witte rijst is snelkook.
Maar wat gaat 70% van de bevolking aan 100% van de opgevangen vluchtelingen die ook wel wat brood verwachten, vermoed ik? Als je een gezin opvangt (of belast wordt ervoor) stijgen voedselprijzen dus 200%. En huisvesting ook later dit jaar want: recht op woning. Ik zie terugkeer niet als optie in de komende jaren. Niet zonder uitgebreide deal over Oekraïne die een regering in "ballingschap" uiteraard niet kan verteren. Brood, verteren, get it?
Misschien geen veeboeren meer uitkopen maar omscholen naar akkerbouwers.
Heel hard nodig. Heel, heel hard nodig.
Akkerbouwers genoeg... laat ze in plaats van voor veevoer maar voor menselijke consumptie produceren.
De staat bouwt liever huizen voor asieleisers op onze schaarse akkers, dat levert voor hun op korte termijn meer op.
Fout we hebben de mest nodig voor biogas dmv mest vergisting.
Ik geef Rutte graag overal de schuld van. De inval in Oekraïne is niet aan hem te wijten. De hogere graanprijs ook niet.
Wel dat Nederland overvol raakt, wel dat boeren worden weggepest, wel dat defensie op z'n gat ligt, wel dat de gezondheidszorg het niveau van een derde wereldland niet meer lijkt te ontstijgen qua capaciteit. Wel dat Nederland een belastingsysteem heeft waarbij de belasting slechts ophoog kan en niet naar beneden. Wel valt een toeslagenaffaire aan hem toe te rekenen. En zo kan ik nog even doorgaan.
De inval in Oekraïne is vooral aan de EU, dus aan Rutte, te wijten
@(Behind)Doors | 06-03-22 | 12:48: De inval is aan Poetin te wijten. Dat Poetin de EU, de NAVO en nu een kernbom als excuus gebruikt is typerend. Dat u daar blijkbaar in wil meegaan is uw goed recht. Dom is het wel.
@(Behind)Doors | 06-03-22 | 12:48: Aha want de EU heeft Oekraïne aangevallen? Kremlin propaganda werkt bij eenvoudigen, zoveel is wel duidelijk.
@Diederik_Ezel | 06-03-22 | 12:54: De EU heeft het klimaat geschapen. Hoi Guy en wijlen Hans. Dus indirect is de EU niet onschuldig. De term uitlokking u bekend?
@-Sloppie- | 06-03-22 | 12:51: Inderdaad, Doors slaat de spijker op de kop.
@El Rico Grande | 06-03-22 | 12:52: de wereld is zelden zwart-wit. Ook de EU heeft bijgedragen aan de huidige situatie.
@Diederik_Ezel | 06-03-22 | 12:54: En jij hebt een tunnelvisie waarbij een foton nog moeite mee heeft om doorheen te komen.
Ik denk aan rupsjes “Nooitgenoeg”, vul zelf maar in.
Allen hierboven: een Russisch spreekwoord, in Engels vertaald, luidt: dont poke the bear. En dat is precies wat EU al die jaren doet
Ik heb een goed idee: laten we boerderijen opkopen en sluiten voor de stikstofbestrijding!
En dat terwijl 'the Russians' dreigen te stoppen met export kunstmest. Hup boeren!
In Kharkiv kost een broodje halen je leven...
NSFA GRAPHIC twitter.com/suspilne_news/status/1500... GRAPHIC NSFA
Wat naar
Ja verschrikkelijk! En dit oorlogsgeweld wil jij wel naar Nederland halen met de hang naar preventief aanvallen...
Moet je nagaan wat de kostprijs van een spacecake is tegenwoordig.
Ook in het zelfde stuk “ Toch hebben sancties ook een wrang voordeel. “Door het wegvallen van de export naar Rusland houden wij meer varkensvlees over.” Ook dreigt een overschot aan eieren, peren, bananen en zelfs chrysanten, waardoor die prijzen flink kunnen dalen.”
Eitje pocheren, gebakken banaantjes en een lekker stoofpeertje. Dan maar geen brood.
Inderdaad, beetje aanpassen aan de omstandigheden, dus voortaan wat speklappen mee naar kantoor. Brood ik voor de rijken.
@Lochos | 06-03-22 | 12:44:
Daar snapt ze dus ook al geen reedt van;
Als er op de veiling bloemen of fruit de -door de verkoper vastgestelde- minimumprijs niet gehaald wordt, dan wordt die doorgedraaid (uit de handel genomen en meestal vernietigd).
Niks prijsdaling dus.
Nogmaals.... hadden we zelf maar boeren en ruimte om graan te verbouwen. Oh, wacht. Knettergek.
Over brood gesproken, mijn oma (in 96 overleden als 96-jarige) gaf mij eind jaren 50 weleens een stukje gist, smaakte naar niks... maar was heel gezond voor je, zij at elke dag een stukje en werd dus 96.
Mijn grootmoeder verkocht haar fiets toen ze 95 was.
Haring, rijst en Port.
Mijn oma teerde in de oorlog op Duits zaad, ze is onsterfelijk geworden. Wat is uw punt?
Mijn oma is 72 geworden.
Haar moeder 94.
Zeg maar waar het aan ligt.
@Roos | 06-03-22 | 13:15:
Stress
Rutte riep op om solidair te zijn met Oekraïne en dus ook met de hogere gasprijs. Alsof die niet zo hoog is vanwege de accijns.
Gelukkig was de inflatie nog niet zo hoog…
Wat een ontzettend gave vent is die Rutte toch... Niet!
Hij heeft geschiedenis gestudeerd toch, daar leer je toch van?
Ezel en steen, . . Hoe zat dat ook alweer?
Bommenwerpers met witbrood uit Canada.
Goede oude tijd komt er weer aan.
En hier de boeren wegjagen , die vooruitziende blik van onze overheid, man man man
Vanzelfsprekend zijn die Canadese broodblikken alleen te openen met een CTB, want Trudeau wil alleen de gevaccineerden helpen.
Door de oorlog, hahahaha.. door het creeeren van Single Point of Failures zal men bedoelen of het jezelf afsluiten van gas, of boeren wegjagen of torenhoge belastingen heffen, of wanbeleid van de overheid, of de economie de nek omdraaien tijdens de corona.. maar door de oorlog, laat me niet lachen.
Eerst was het allemaal de schuld van de ongevaccineerden, nu is het allemaal de schuld van de Russen.
Hoe zat het nu ook alweer met die splinter en balk, of met die ene vinger wijzen naar een ander en dat er dan?
Vergeet de pot en de ketel niet!!!
De afgunst. Hoe kleiner kan je zijn?
Denk dat ze niet weet wat een brood kost, elitair persoon die er niet is voor de armen in Nederland.
"Wie zijn toch die mensen die klagen over hoge prijzen en hoge woonlasten?"
Ze heeft werkelijk geen idee, dat mens staat mijlenver van de werkende Jan Modaal (en daar beneden) vandaan.
Die haalt iedere maand binnen waar een verpleegster een heel jaar voor moet werken.
@Theodorus.Goldbach | 06-03-22 | 12:37: Kijk eens in de spiegel?
@Alfred E. Neuman | 06-03-22 | 12:39: wat zei Marie-Antoinette ook alweer: ‘als er geen brood is, eten ze maar cake’
@Theodorus.Goldbach | 06-03-22 | 12:37: Aanwijzen van hypokrisie heeft niets met "afgunst" te maken.
Ze weet wat een halve liter melk kost.
Ik ben tot mijn schaamte altijd slordig met brood. Ik gooi vaak de helft van een halfje weg. Misschien maar invriezen voortaan.
Wat kost die vriezer?
@ZZP-er | 06-03-22 | 12:32:
Tja, die staat al aan.
Weggooien mag best, als je t dan maar aan de vogels geeft.
Eendjes voortaan oude doperwten gaat voeren.
Eendjes voeren is een diepte-investering.
* dubbelloops oppoetsen doet *
@-Sloppie- | 06-03-22 | 12:30:
Ja, vang ze en eet ze op.
Heb een jaar of 20 geleden een broodbakmachine gekocht. Sinds vorige week weer in gebruik. Om de twee dagen een kakelverse waldkorn om 7 uur in de ochtend.
Mix bij een molenaar is €2. Bij de Jumbo is die mix €1.39.
Zelfgebakken brood wint het sowieso van dat bordkarton in de supermarkt of bij de keten bakkerij.
Zal dat lekker ruiken in huize Tiebent. Nou wil ik ook een broodbakmachine.
De energie om een broodbakmachine aan te zetten is straks ook niet meer te betalen. Als er uberhaupt nog stroom is.
Lekker! Is dat zo'n machine waarmee je 2 broden bakt?
Zo een heeft mijn zwager, die het 2e brood ook nog eens telkens komt afleveren ;-)
@Roos | 06-03-22 | 13:18:
Je zwager is verliefd, pas maar op.
Volgens Kaag kan voorlopig nergens op tegemoet gekomen worden, zei ze bij wnl.
Maar ze heeft het er niet over dat er extra miljarden tegen de Haagse plinten klotsen, de extra accijnzen en btw op accijnzen die binnen komen vanwege de hoge brandstofprijzen.
Houdt dit in je achterhoofd tijdens het stemmen over 2 weken.
Al die vele miljard naar CO2 kosten ons zo'n 6.000 Euro per gezin. Daar zou je heel wat brood voor kunnen kopen.
Geen extra accijnzen, dat zijn vaste bedragen per liter. Wel gigantisch veel extra inkomsten uit gas omdat de gasprijs verviervoudigd is. Zo'n 5 - 7 miljard verwachten ze extra op te halen, wat ze direct over de balk smijten uiteraard.
@-Sloppie- | 06-03-22 | 12:29: Ook niks, maar dan heb ik liever dat mij gemeente er niks aan doet dan dat Kaag er niks aan doet.
In de kleine lettertjes van het Regeerakkoord zal wel staan dat meevallers ten gunste komen aan de redding van het klimaat. Binnenkort heeft Nederland het beste klimaat ter wereld. O, wacht...
Op naar de 10% inflatie! En nee natuurlijk doet men dat niet, dat zou betekenen dat er minder geld naar de staatskas kan. Maar net voor de verkiezingen komen we berichten van lastenverlichting, die vlak na het stemmen toch niet haalbaar blijken te zijn.
Democratie geldt alleen voor gelijkgestemden, andersdenkenden worden uitgesloten van deelname, het nieuwe leiderschap van Kaag.
Denkelijk kan ik de maximaal 4 boterhammen die er op 1 dag ingaan nog wel betalen, maar je zal een gezin hebben met opgroeiende koters hebben die broden verorberen, die vreten je de oren nog van je kop! Of doen die koters dat al niet meer i.v.m. hun fitness dieet?
Alleen maar duurder, ze willen extra verrijkt met eiwit, de gluten apart, biologisch, alleen gezout met Keltisch zeezout, met boter van Himalaya-koeienmelk.
@John McClane | 06-03-22 | 12:35: En bereid met oerwater.
Beste John! Dat mensen glutenvrij moeten eten is meestal geen vrije keuze, maar een medisch aangelegen noodzaak. Uitzonderingen daargelaten.
@John McClane | 06-03-22 | 12:35:
Pffff.... willen is nog niet kríjgen! ;P
Straks bamkraken bij bakkerijen.
*broodroof herdefineren doet*
@sjef-van-iekel | 06-03-22 | 12:38:
Lol, en kruimeldiefstal.
Het wordt ‘genadebrood eten’.
Laat je het brood niet van de kaas eten.
@J.Cash | 06-03-22 | 12:54:
Hier zie ik geen brood meer in
@Sinterbikske | 06-03-22 | 13:02:
Ik ben brodeloos
Rutte "Mensen met een kleine beurs moeten meer eventjes geen brood eten"
Kaag "Kunnen die mensen geen cake eten?"
Ah! Marie-Antoinette. Werd die niet onthoofd?
@Kameraansteker | 06-03-22 | 12:34:
Die was ook net zo wereldvreemd en elitair als Kaag.
Hier had ongevraagd voedingsadvies van uw medereaguurder kunnen staan.
Straks moeten ze in Afrika nog een actie op touw zetten om de nederlandse belastingbetaler te hulp te komen.
Moeten ze het niet overmaken naar 1 of andere onbetrouwbare instantie natuurlijk.
Tijd om de graanrepubliek weer in ere te herstellen. Voor de zoveelste keer gaat Groningen de rest van het land redden.
Boterhammen met tevredenheid gaan heel populair worden.
Het zou nog wel eens kunnen uitdraaien op genadebrood.
@Kapitein Sjaak Mus | 06-03-22 | 12:25: Laatste avondmaal.
Dan eten de mensen toch gewoon cake?
Komt het meel daarvoor ook uit Frankrijk?
@kapotte_stofzuiger | 06-03-22 | 12:22: uit la douce France? Nee, gewoon Deli-France.
Denk hier de stem van Sigrid Kaag eens bij?
Zelfoverschatting hoor, met je inlegvelletje. Putin had ook zonder associatieverdrag een claim op dat gebied gemaakt, maar denk vooral dat het door ons komt
Er werd gewoon teveel met meel in de mond gepraat. Spuug het uit!
Bam!
Tja, we zijn 2 jaar doodgegooid met berichten dat Nederlanders een te grote spaarrekening hebben vanwege covid en niet op vakantie kunnen gaan. Het moet toch op de één of andere manier terugvloeien in de staatskas.
En anders neem je een tweede hypotheek, overwaarde genoeg.
@kapotte_stofzuiger | 06-03-22 | 12:22: Of anders heeft ons moedertje staat van de EU ook nog een anders stukje gereedschap voor in de kist gekregen, want je kan het maar klaar hebben liggen:
www.bestebank.org/analyse-bankensecto...
Meestal koop ik goedkoop brood in de supermarkt. Want het is gewoon dat wat je onder een gebakken ei of iets anders doet. Heel soms heb ik zin aan echt lekker brood. Dan ga ik de bakker.
Dat is het probleem met het meeste brood, het is een eetbare drager van beleg. Niet meer dan dat, anders dan dat het ook een koolhydratenbom is. Merk je wel als je ouder wordt, hoe dat binnenhakt.
@Graaisnaaiert | 06-03-22 | 12:22:
Misschien moet je je meer zorgen om de toevoegingen in dat plastic zak brood.
En daarom zoveel mogelijk zwart en onderhands proberen te doen. Elke cent belasting die je minder betaald is pure winst, laat de zwarte economie maar zo groot mogelijk worden.... ze kunnen in brand vliegen daar in Den Haag.
Maar ja... zelfs Bitcoin is al pro-Russisch
Bitcoins of ander cryptogeld heb ik niet. Wel heb ik de nodige ondernemers en zzp'ers in de buurt die graag zwart iets bijverdienen.
Ok, wel binnen blijven, want ik heb geen zin meer om voor jouw stoeptegels te betalen
@-Sloppie-
Ik betaal inkomstenbelasting over mijn salaris, BTW en accijns over alles wat ik noodgedwongen in de winkel moet halen. Met de belastingdruk in Nederland kunnen we het zo vreselijk goed hebben met z'n allen, het geld wordt alleen verkeerd besteedt. Maar wat is nu eigenlijk je punt?
@-Sloppie- | 06-03-22 | 12:22:
Kleine aanpassing: AOW is geen uitkering. Het is een verzekering, waarvan jijzelf de premie al tijdens je gehele volwassen leven hebt betaald.
@-Sloppie-
Waarom zou ik fan zijn van een dictatuur wanneer ik terechte kritiek uit op de Nederlandse belastingdruk/lastendruk? Ben je echt zo simpel of doe je maar alsof?
@-Sloppie- | 06-03-22 | 12:22:
Als je belasting geld daar aan werd besteed zou het nog prima zijn. Maar het gaat op aan een hoop andere dingen. Maar goed. communisme jeuheu.
@-Sloppie-
"Ouwe landverrader"
Kom het nog maar eens proberen als je enig idee hebt waar je over praat, dan hoef je jezelf ook niet zo voor lul te zetten door maar meteen te gaan schelden.... simpele ziel.
@-Sloppie- | 06-03-22 | 12:58:
Ach ja jij bent roomser dan de paus. Waarschijnlijk ambtenaar en krijg je belasting geld toegeschoven.
@miko
Zijn reacties zijn ook echt van het niveau: Niettes, jij bent stom, wat je zegt ben je zelf.
Zulke mannetjes kan ik alleen maar om lachen.
@Alfred E. Neuman | 06-03-22 | 13:06:
Tja als iedereen die "iets" doet met zwart geld een simpele ziel is dan weet je waar je mee van doen hebt.
Lekker een overheid volgen die zelfs eigen geteelde groenten wil gaan belasten.
Die niet toestaat dat familieleden elkaar helpen zonder financiele gevolgen. Tja, dan ben je een 'sociaal' mens. Gewoon een engerd meer kan ik er niet van maken.
Dan ontbijt ik wel met een pakje gerro's en een tasje zwart. Moet wel op de kleintjes letten uiteraard.
Niet meer met de auto naar de bakker
Wat!? Moet ik die honderd meter dan gaan lopen ofzo? Wat denk je dat ik ben? Een paard?
de meesten komen nooit bij een bakker, slager of groentenboer.
Hier ligt een heel bruinbrood voor 1€ in de schappen. Die prijs zal ook omhoog gaan, maar blijft betaalbaar.
Tja. Je kunt het zo duur maken als je wilt.
Bij de super ligt alleen elastiek in de schappen, dat is geen brood.
Bruin = geen volkoren he. Daarnaast, dat brood is maar 1 maaltijd te doen, daarna is het bagger, alleen nog geschikt als toast ( of vogelvoer ).
Brood met toegevoegde glucose-fructosestroop en dextrose. Dan kun je nog beter niks eten.
Ja, klopt, het is natuurlijk geen A-kwaliteit, maar het is nog steeds goed te doen voor mensen met een kleine portemonnee.
Een heel volkorenbrood is trouwens €1,10.
@JJMS | 06-03-22 | 12:22: En dat bittere, zoete gebrande mout. Bàh!
Als ik in de supermarkt op de verpakking van volkorenbrood kijk zie ik 67% volkorenmeel.
Veel bruin brood is trouwens geverfd wit brood.
Was er nog maar keaureauna. Wat een narigheid allemaal.
Het is allemaal begonnen met de euro en met één Europa.
Vrij handelsverkeer prima maar ieder land had zijn/haar munt moeten behouden. Denemarken was wat dat betreft een stuk slimmer en staat er dan ook beter voor, die hebben ook nog eens het lef gehad om een halt toe te roepen aan de immigratie. Het is dat we Denemarken niet meer inkomen anders had ik daar naar verhuist. Rust, ruimte, frisse lucht en eerlijke mensen.
En we pikken het...
Wát kan je eraan doen dan? Met pek en veren naar het Binnenhof? Wat gaat dat veranderen dan? Niemand wil dit, het word je gewoon door de strot geduwd.
Kippen pikken het...
@dubbelicious | 06-03-22 | 12:17:
BTW afschaffen, we betalen immers ook nog steeds inkomstenbelasting
@kapotte_stofzuiger | 06-03-22 | 12:20: Dat kan niet want het systeem kan het niet aan. Iets met ICT. Echt dit land..
Ja, dat varkenshaar als meelversteviger wordt natuurlijk ook duurder met de inkrimping van de veestapel. Plus die andere kunstmatige toevoegingen die je bammetjes nog enigszins soort van aantrekkelijk in de winkel moeten maken maar eenmaal thuis van ellende uit elkaar vallen.
Oftewel, laat die bagger liggen en maak je eigen brood. Wordt ook duurder maar een stuk minder.
Die volkoren sesam trouwens op de foto. Waarschijnlijk mag dat alleen volkoren heten omdat 51% van het tarwemeel volkoren(abschnitt) is en 49 gewoon tarwemeel. Ziet er echt niet als volkoren uit. Ik weet nu al wat er gebeurt als je een sneetje beetpakt, het verbrokkelt tussen je vingers.
Klinkt misschien raar maar ga naar de Turkse bakker, zitten geen toevoegingen (lees; broodverbeteraar shit) in dus het brood wel dezelfde dag consumeren maar goed te eten en de helft goedkoper, zo gek zijn die Turken nog niet, heb ze liever als buren dan uhhh.... ik zeg niets meer.
@dubbelicious | 06-03-22 | 12:19: Kan je dat Turkenbrood ook invriezen want dan is het een goede tip
@dubbelicious | 06-03-22 | 12:19:
Is wit brood he. Suikerbommetjes, zit helemaal niets aan gezonde voedingsmiddelen in.
Ook zonder associatieverdrag en inlegvelletjes zou de shit dik aan zijn nu. Ondertussen casht onze overheid keihard meer accijns, energiebelastingen en heel veel BTW. Wen er maar aan, aldus onze premier.
Meer accijns? Vertel eens.
@18konijn | 06-03-22 | 12:19: Hier, en dan zie ik de ANWB als een redelijk betrouwbare bron: www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bran...
Letterlijk:
"In 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%"
het verdrag heeft nergens wat mee te maken. zonder zou de waan van putin ook opgetreden zijn.
Brood bij de echte bakker: 4,40. Da's maar 10,- ouderwetse hfl en dat is nog ruim voordat we daadwerkelijk de effecten van een gemist graanseizoen in Oekraine en een gesloten Rusland (samen goed voor 70% van de wereldmarkt) gaan voelen. Brood gaat duurder worden dan een pakje Marlboro.
Prima. Dan eten de Nederlanders met overgewicht wat minder brood.
Gewoon brood met veel gaten gaan eten. Frans stokbrood bijvoorbeeld.
@18konijn | 06-03-22 | 12:20:
Dat is ook niet meer de vinden in NL. In België alleen bij een enkele bakker of de grote Carrefour.
Pruimtabak gaat weer eens groot worden.
REAGEER OOK