Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Onbetaalbaarderder dan ooitst: een huis kopen

Hoe dan

niks aan het handje

Vroeger, toen was een huis heel erg duur. Dan was er zeg maar ergens een huis, en dat kostte dan honderdduizend gulden. Maar toen werd Nederland opeens een gaaf land, en toen werd een huis nog duurder. Vorig jaar bijvoorbeeld, toen was een huis heel erg duur. En nu? Nu is Nederland zo'n ontzettend gaaf land, maar ook een lief land, dat de huizenprijs ten opzichte van vorig jaar, toen huizen al heel erg duur waren, harder is gestegen dan ooit. Dat is dus niet alleen duurder dan ooit, maar ook duurder duur dan duur dan duurst dan ooit. Er is één voordeel: als je geen huis hebt, kun je het ook niet verwarmen, dus hoef je ook de pleuris hoge gasrekening niet te betalen. Of wacht... Bestaat er eigenlijk een Funda voor de Volkskrepubliek Lugansk?

Statistieks voor: kk duur kk huis

Stem van het volk

Social

BESTEMENSE

Social

Reaguursels

Inloggen

In één klap allochtoon.

Veepert | 22-02-22 | 19:05

De waarde van een 'gemiddeld' huis in Nederland komt van 'maximale' hypotheek tweeverdieners. Punt.

Vierkante meters, energielabel, verbouwingskosten, afstand van werk of school, dat alles is irrelevant tenzij het een excuus is voor prijsstijging. 30 vierkante meter kan voor 600k in de verkoop zolang het idee bestaat dat een ander het ook ophoest. Je gaat als huurder of hypotheek klant gewoon akkoord met een politieke/bancaire belofte en kunstmatige schaarste. Gemeentes, hypotheek banken, projectontwikkelaars, pandjesmelkers, makelaars, investeerders; ze vertrouwen elkaar niet. Maar samen werken om de prijzen te maximaliseren dat weten ze te doen.

En de politiek borrelt wel met hun, en niet met de expats en tweeverdieners die hun kinder wens uitstellen.

Een consultant met 90k per jaar zoekt een huis binnen 1 uur OV reizen. 10 jaar terug kocht zo'n snuitert het pand tegenover het kantoor. Niks aan de hand, die nodigt heus z'n vrienden hierheen ipv te verkassen na 3 jaar belastingvoordeel. Daarna hebben we geen kopers meer te importeren, de salarissen in de betere expat hubs stijgen harder dan hier. Die data is helaas ongewenst. Net als statistieken van de opkomende generatie nieuwe Nederlanders. Geen groei, geen technici, geen vermogen, geen cultuur.

Verkoop je huis last minute aan een bimbo projectontwikkelaar. Voordat er teveel oranje huisjes op Funda blijven staan.

GeheidEenGeit | 22-02-22 | 13:29

Waarom hoor je dan niets over grote bedrijven die vanuit het buitenland de woningmarkt leegkopen om vervolgens te verhuren?

Aatje | 22-02-22 | 12:12 | 4

Ook de Nederlandse pensioenfondsen zijn grooteigenaren van hele woonwijken.
Beleggers als pensioenfondsen en verzekeraars zoeken simpel rendement. En alleen in Nederland zit je met je rendement gebeiteld. Waarom? Omdat er belastinggeld als subsidie naar die verhuurders stroomt. We noemen dat alleen geen subsidie. Nee, die geldstroom noemen we Huurtoeslag. Zogenaamde om arme huurders te helpen. Maar indirect sponsort de belastingbetaler met die Huurtoeslag de grote beleggers

theo-is-dood | 22-02-22 | 12:37

@theo-is-dood | 22-02-22 | 12:37: Die huurtoeslag is ook nog eens vreselijk discriminerend. Je krijgt hem pas, als je het gouden ei (sociale huurwoning) hebt bemachtigd. Je weet wel, die woningen waarvan de helft momenteel naar de asielzoekers gaat.

Dat de rest met een niet al te hoog inkomen, die wél qua inkomen in aanmerking zou komen voor een sociale huurwoning én dus ook nog eens huurtoeslag, zich noodgedwongen blauw betaalt in de vrije sector (lees véél te krappe woning van huisjesmelkers) zal de overheid een worst zijn.

Papa Jones | 22-02-22 | 13:09

@Papa Jones | 22-02-22 | 12:32: Nee ze staan niet leeg, maar zo vloeit wel een best wel groot deel van de rijkdom(incl. subsidiegeld) van Nederland naar Amerikaanse of Chinese investeringsmaatschappijen in plaats van dat dit bij het eigen volk blijft cq. doorgegeven wordt aan volgende generaties.

Ondertussen wordt 't land wordt gevuld met kanslozen en tegelijkertijd worden die gebruikt om nog meer rijkdom weg te zuigen, want anders discriminatie.

De gewone, werkende, submodale, man wordt langzaam de armoede in gesqueezed tussen eeuwig stijgende vrije markt huurlasten, stijgende belastingen, stijgende energieprijzen en belachelijke inflatie.

Over 30-40 jaar is dit een gaaf land van kansloze armen met een hele kleine elite van eigenaren.

ReyNemaattori | 22-02-22 | 13:31
▼ 1 antwoord verborgen

Komt geen kl.... van terecht...luchtfietserij....making money..das belangrijk....over wiens rug is niet interessant

Den-Pol | 22-02-22 | 12:10

Ik kan nog steeds niet schakelen dat de Jonge nu minister van wonen is

hotbrasil | 22-02-22 | 12:03 | 2

Minister van Nederland Uitwonen

JB86 | 22-02-22 | 12:04

Troost je, hij doet alsof. Met alles.

donkieshot | 22-02-22 | 12:04

Je weet dat de shit aan is als die clown in beeld komt wanneer er weer een crisis besproken wordt. Je weet dan meteen dat die clown niet onderdeel uit maakt van de oplossing.

darmflora | 22-02-22 | 11:41 | 1

De schoenen wel?

JB86 | 22-02-22 | 12:03

Je moet niet kijken naar de koopprijs alleen maar wat het kost per maand. Toen ik mijn huis kocht betaalde ik 11% hypotheekrente. Met de huidige hypotheekrente betekent dat dat een huis 4-5 keer duurder mag zijn om op de zelfde maandlasten uit te komen. De lage rente heeft in die zin ook een prijsopdrijvend effect gehad.

Sieg Hein | 22-02-22 | 11:40 | 5

@geheelvergeter | 22-02-22 | 11:53: Daarom had ik naast mijn hypotheek akte ook een huwelijks verbintenis met vrouw Smoelensmid waarin ik eeuwige trouw heb laten vastleggen, een keer gedreigd te willen scheiden maar al snel werd mij duidelijk da ik dat niet kon betalen ;) Nu 40 jaar later huis afgelost huwelijk gered ,je moet gewoon altijd voor de lange termijn gaan dat is me nu wel duidelijk geworden.

Smoelensmid | 22-02-22 | 11:59

@Rennieflox | 22-02-22 | 11:46: Gelukkig heb je als huurder geen enkel probleem als je inbetalingsproblemen komt voor de veel hogere huur...

ReyNemaattori | 22-02-22 | 12:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn gemeenten al overgegaan op het kopen van woningen voor statushouders?

Hadena | 22-02-22 | 11:35 | 1

Dat zal niet lang meer duren.

Papa Jones | 22-02-22 | 12:00

Volgens mij zijn dit de oorzaken :
1 te weinig aanbod
2 te grote vraag
Sub oorzaken 1
1a te weinig gebouwd
1b te veel milieu regels
1c overige regelgeving
1d te weinig bouwgrond beschikbaar
Sub oorzaken 2
2a immigratie
2b kopen altijd beter/goedkopere dan huren
2c buitenlandse investeerders
2d lage rente veroorzaakt door Europa.
Oplossingen mag je zelf bedenken

HaaiBaai | 22-02-22 | 11:31 | 3

Overheid heeft dit inderdaad grotendeels zelf veroorzaakt. Het lullige is. Straks komt het allemaal langzaam op gang dat ze enorm gaan bijbouwen én dan sterft er opeens een hele generatie uit en komen er opeens huizen vrij, plus de extra woonruimte die dan neergezet is. Resultaat: huizenbubbel loopt leeg en veel die nu op de top kopen, komen onder water te staan.

JB86 | 22-02-22 | 12:07

Belangrijkste reden staat er niet bij : banken en makelaars deden hun werk niet wat tot een prijsexplosie geleid heeft.

Ambiorix | 22-02-22 | 12:14

PvdA en VVD hebben samen het ministerie van VROM opgeheven. ‘De woningmarkt was immers af’, volgens Wouter Bos en Mark Rutte. Sindsdien is er grote schaarste gecreëerd woningtekort enorm opgelopen. En de prijzen enorm gestegen. Vraag en aanbod, enzo.

RWrw | 22-02-22 | 11:25

vandaag in het Haarlems Dagblad een heel artikel van iemand die een boek heeft geschreven over de woningnood. De grote olifant in de kamer benoemt hij niet: 40 jaar massa-immigratie.

martymcfly | 22-02-22 | 11:16

Geen zorgen, Bernhard Jr. gooit nog wel de helft van de waarde erop en kun je het i.p.v. duur kopen, duur huren.

Tolo | 22-02-22 | 11:00

Als straks de boel weer instort dan zijn de makelaars weer zielig zeker?

kleybeuker | 22-02-22 | 10:50 | 1

Het maakt een makelaar die op basis van courtage werkt hoegenaamd niets uit of uw keet voor 420.000 of 400.000 wordt verkocht. Makelaars willen vooral bulk draaien en daarbij zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan lastige betalende klanten die willen dat de makelaar tijd neemt voor bezichtigingen en zich werkelijk inzet tijdens de onderhandelingen en zo. Makelaars zijn gajes, allemaal.

_pacman_ | 22-02-22 | 10:54

Eerst sparen mensen, of zelf iets genereren. Dan kun je je huis kopen. Anders niet.

van Oeffelen | 22-02-22 | 10:46 | 10

@Rennieflox | 22-02-22 | 11:52: Dat is dus precies het probleem, niet eerst sparen, maar gelijk een lening krijgen voor een hoge hypotheek, want lenen was/is goedkoper dan eerst een paar jaren sparen. Als we maar 70 of 80% van de hypotheek konden lenen zou dat als direct gevolg hebben dat de huizenprijzen dus ook veel lager liggen. Wie zuinig leeft en spaart is dan in staat om een huis te kopen.

Nu hoeft niemand te sparen en kun je gelijk het geld neerleggen voor het huis via een goedkope lening. En dat kan iedereen, ook iemand die niet zuinig leeft. Dus als gevolg dat o.a. daardoor huizenprijzen duurder worden.

Wybe Wabes Abbema | 22-02-22 | 12:23
▼ 7 antwoorden verborgen

Dat makelaarswereldje is al sinds jaar en dag natuurlijk zo corrupt als de pest. Maar dat nou net Hugo de Jonge termen als transparant, integer en eerlijk in de mond durft te nemen is natuurlijk een gotspe. De man maakt deel uit van een clan waar al deze waarden dagelijks geschonden worden. Walgelijk.

DrachiR | 22-02-22 | 10:45 | 1

Laat ik het zo zeggen: het jarenlange woningnoodcreeerende overheidsbeleid faciliteert het schimmige deel van de makelaars.

Papa Jones | 22-02-22 | 10:53

Die foto moet over. Dat haar ziet er niet uit. Dat gezicht kan veel bruiner en..... een foto zonder waar zijn schoenen niet op staan kan gewoon niet. Verder die tekst op de laars... Maak daar nou van: ik ga werken

sers1 | 22-02-22 | 10:33

Het is allemaal verklaarbaar, 3 na oorlogse generaties azen op een woon voorrraad die maar niet meegroeit met de aanwas... kocht mijn eerste hut in Amsterdamse Jordaan voor 190000 guldens ging 5 jaar later weg na renovatie voor 300000, door naar een appartement in Noordwijk gekocht fl 300000 die ging na 5 jaar weg voor 600000 guldens met dat geld een carre hoeve van 2500 kuub met eindeloos grond en bos in Zuid Limburg gekocht die nu getaxeerd is op ik durf het niet eens uit te spreken, zo veel!!.. het gaat immers om locatie locatie locatie en die worden schaars , om een indicatie te geven het huisje in Amsterdam ging inmiddels van 70000 E naar 6,5 euro ton ... We zijn een gaaf land worden steeds rijker en dus alles steeds duurder de schaarste en het aanbod van meer geld creeert de vraagprijs en zo is het maar net. De hypotheek rente was toen ik startte 12% dus dat goedkope huisje werd toch nog een dure aankoop , nu kopen mijn kinderen dure energie nul huizen met bijna 0% rente en leven zorgeloos . De tijden zijn veranderd.. het huizenaanbod niet Er zijn veel te veel huizen die straks onbetaalbaar zijn door hoge energierekeningen, mijns inziens een groter gevaar dan de inflatie .. benieuwd wat dat met de merkt gaat doen..

Smoelensmid | 22-02-22 | 10:32 | 5

@hotbrasil | 22-02-22 | 10:50: ik verkocht mijn huis in 2013 met € 50K schuld, dat deed pijn. Toen ging ik een vrijstaand huis bouwen. De rest is geschiedenis. na 5 jaar eruit gedrukt voor heel veel winst. Echt bizar.

pibasso | 22-02-22 | 11:36

@Pibasso, gelukkig had je dan nog geld over om een vrijstaand huis te bouwen

hotbrasil | 22-02-22 | 11:46

@hotbrasil | 22-02-22 | 11:46: haha, alles moeten lenen van de bank hoor. Nachten van wakker gelegen, want het was een hele sprong op de woonladder.........

pibasso | 22-02-22 | 15:56
▼ 2 antwoorden verborgen

op veelhuizen.nl leuke statistiekjes

enweereenmening | 22-02-22 | 10:23

Het is bizar hoeveel migranten, of het nu arbeidsmigranten, asielzoekers of expats zijn, er vorig jaar weer zijn toegelaten.
Duizenden Indiers, duizenden Syriers, duizenden Turken en ga zo maar door. Dit vernietigd het Nederlandse volk terwijl enkel de multinationals ervan profiteren door het laag houden van lonen en het vergroten van de afzetmarkt in Nederland.

du Roi Soleil | 22-02-22 | 10:23 | 3

Zeer juist. En die immigratie als korte termijn oplossing om de pensioenen te betalen is straks geen oplossing meer maar een nieuw veel groter probleem. En zo is het faal op faal op faal zonder visie dat dan weer wel.

Tiscali-2 | 22-02-22 | 10:35

Het Toeslagensysteem is een subsidie voor de multinationals. Want alleen daardoor kunnen mensen werken voor een brutoloon van €10 per uur

theo-is-dood | 22-02-22 | 12:42
-weggejorist-
Peetjuhh | 23-02-22 | 08:35

Hugo de Jonge legt mooi de schuld bij de makelaars die een huis te duur verkopen.
Maar de reden dat zij een huis te duur kunnen verkopen is omdat de regering al jaren de bouw belemmert in plaats van stimuleert.

Osdorpertje | 22-02-22 | 10:22

Door mijn eigen stommiteit ben ik er pas net achtergekomen dat mijn hypotheek verstrekker mijn huis met risico rente belast! D.w.z mijn huis, nieuw gebouwd in 2009 staat onder water! Huhh, sinds wanneer dan? Heb zelf de helft van de bouw betaald. Maar volgens het kadaster is het wel zo. Een taxatie rapport later blijkt dat mijn huis 45% meer waard is dan bij hun bekend. Maar niets aanpassen hoor, dat kan niet.

Gomezlopez | 22-02-22 | 10:21 | 4

Tuurlijk wel. Taxatierapport laten opstellen (5 min werk / kost 800,-) en met de nieuwe waarde naar je hypotheekverstrekker gaan.

_pacman_ | 22-02-22 | 10:31

Of je OZB aanslag

DenkenDanDoen | 22-02-22 | 11:07
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie op youtube allemaal normale mensen, stellen, die in een bestelbus wonen , of op een recreatie bootje, allemaal leuk en aardig, maar het is een grof ongekend schandaal dat het beleid van een regering ( het oeverloos binnen laten van mensen en deze voorrang geven) deze gevolgen heeft en deze jonge mensen de prijs moeten betalen Tribunalen en wel nu meteen.

streknek | 22-02-22 | 10:21 | 2

Ja die tribunalen gaan alles oplossen. Dat GS dit soort domme reacties laat plaatsen is me een raadsel. Vvmu zal het wel zijn.

Wiezewalakristalix | 22-02-22 | 10:36

Nederland is een ontzettend gaaf land, mits je een koophuis hebt.

koeberg | 22-02-22 | 10:21 | 2

Dat geldt niet alleen voor Nederland.. nergens is de tweedeling zo groot als op de woningmarkt... we hebben ons door PVDA Joop den Uyl flink in de maling laten nemen met iedereen recht op een betaalbare woning. Its a ratrace out there!

Smoelensmid | 22-02-22 | 10:37

Inderdaad een gaaf land. 60 Procent heeft een koophuis en de andere 32 procent huurt "sociaal" ( voor een prikkie)
Blijft er nog acht procent waarvan 5 procent huurt van een pensioenfonds in de vrije markt en 3 procent van pandjesbazen.

Dus waar ziet u het probleem?

SolidRock | 22-02-22 | 16:09

juni 2021:
Nederland: Stijging van prijzen met 11,6 procent. 7e plek op de lijst van de wereld
België: 5,7 procent
Duitsland: 8,1 procent
Turkije: 32 procent
Nieuw Zeeland: 22,1 procent
Luxemburg: 16,6 procent
Slowakije: 15,5 procent
USA: 13,2 procent

Het is overal...

YoMoms | 22-02-22 | 10:12 | 5

You will own nothing and you will be happy.
WEF heeft een pm in iig canada, nieuw zeeland, finland, en poppekes in talloze andere kabinetten en parlementen.

You will own nothing and you will be happy.
Young World Leaders lead the way.

"Stikstof, die als een verstikkende deken over het land ligt." "Je huis verwarmen met kernenergie, ik zie niet hoe dat gaat"

Schwanzeleber | 22-02-22 | 10:49

Maar, ehh. Zoals ik hierboven lees kwam het toch door de bruinen? In Luxemburg ook?

Weethetallemaalniet | 22-02-22 | 10:50

@Schwanzeleber | 22-02-22 | 10:49:
You will own nothing…
A: dat heeft Schwab nooit gezegd (was de Deense premier in 2016 in een essay over een toekomstvisie in 2030).
B: totaal uit context gerukt. De economie verandert van bezit naar toegang tot. Zie spotify, Netflix, Uber etc. (Services ipv producten).
C: WEF bestuurt niks. Is een debatclub en lobbyisten slaan (zoals altijd) hun slag wel.

Maar geeft verder niet. WEF lekker een eind weg. Veel plezier

YoMoms | 22-02-22 | 10:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Met de emoticons in doodnormale zinnen laat hij zien dat hij de lezers niet erg hoog heeft zitten.

Schwanzeleber | 22-02-22 | 10:12 | 2

Los daarvan. Zijn verbeterplan (een biedlogboek) heeft niéts maar dan ook niéts te maken met de financiële verplichting van een huis.

Geeft mij het gevoel dat-ie geen idee heeft waarover hij praat.

Papa Jones | 22-02-22 | 10:17

@Papa Jones | 22-02-22 | 10:17:
Maar hij heeft wel hippe schoenen, en dat is ook wat waard.

Rest In Privacy | 22-02-22 | 10:19

Volgens de VVD lost de vrije markt alles op en hoef je niet in te grijpen.
Altijd. Uiteindelijk
.
Alleen ten koste van wie dat staat er dan nooit bij.
Vreemd.

AdvocatusDiaboli | 22-02-22 | 10:11 | 2

De vrije markt zou het probleem ook in belangrijke mate kunnen oplossen, ware het niets dat een (oer)woud aan verstikkende regelgeving - o.a. stikstofregels, bouwbesluiten, bestemmingsplannen, you name it - vanuit de overheid daar het tapijt onderuit trekt. Dus ‘de markt’ is hier niet bepaald de schuldige.

Lubbberrtt | 22-02-22 | 10:44

Hadden we maar een vrije markt! Maar woningbouwprojecten zijn onderhevig aan een soort van communistische planeconomie.
Met dat verschil dat in de Sovjet-Unie een besluit van de opperste Sovjet met ijzeren discipline werd uitgevoerd.
Als hier eindelijk de overheid een gebied tot bouwlocatie heeft aangewezen, dan gaan alle buren, de mileubescherming en comité Red de Kikker nog jaaaaren procederen

theo-is-dood | 22-02-22 | 13:11

Simpel voorbeeld. Vrijgekomen woning naast me, die altijd werd toegewezen aan oudere mensen heeft inmiddels nieuwe huurder. Een asielzoeker die nul Nederlands spreekt, zich niet heeft voorgesteld, op de meest rare tijdstippen herrie maakt, een oude deken als gordijn heeft opgehangen en s'avonds laat gezellig in het Arabisch zit te keuvelen / schreeuwen met dagelijks bezoek. Mijn thuis wonende kinderen (26 en 28 jaar) moeten nog jaren wachten tot zij in aanmerking komen voor betaalbare woning.

Cornelis12 | 22-02-22 | 10:08 | 7

Schrijnend. Ik leef met je mee. Hoop dat er voor jullie dit jaar een oplossing komt.

Kameraansteker | 22-02-22 | 10:25

Precies mijn buurvrouw omschreven! Alleen mis ik dan nog "de drie Satans-kinderen van drie, zes, en acht jaar oud van haar zus komen regelmatig logeren omdat hun school regelmatig dicht is, met als gevolg dat deze drie kinderen from hell de hele buurt terroriseren, en je de hele kerstvakantie tot aan oudjaar je uit je slaap bonken tot drie uur snachts aan toe, alsof er de hele dag een stel koeien de trappen op en af wordt gejaagd. Als je er wat van wil zeggen wordt de deur niet open gedaan, en voor het raam gaan staan heeft geen zin want daar hangt een oud hoeslaken van een bed voor. Dit specifieke huis kost drie ton, normale Nederlanders kunnen het niet eens kopen, maar zij woont er alleen in en trekt al minstens vijftien jaar een uitkering. Ze is uiteraard de Nederlandse taal niet machtig, en al haar familie die haar huis als duiventil gebruikt, natuurlijk ook niet. Ook werkt natuurlijk geen enkel gezinslid, maar wel drie auto's voor jouw deur van deze familie, je kent het wel, opgevoerde Golfjes met geblindeerde ramen. En in de zomer wordt natuurlijk het geijkte Perzisch tapijt buiten geflikkerd en urenlang gekrijst over 1 of andere God met hun knietjes naar het Oosten, zodat je zomer buiten ook al wordt verpest.

onesizefitsall | 22-02-22 | 10:30

@onesizefitsall | 22-02-22 | 10:30:
En wat zegt de woningbouwvereniging ervan?
U betaalt immers huur voor een normaal genot van de woning. Voortdurende overlast is daarmee in strijd

theo-is-dood | 22-02-22 | 13:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Nog even snel een huis kopen voor de grote onteigening...

happen_maar | 22-02-22 | 10:07 | 2

You will own nothing and you will be happy.

Schwanzeleber | 22-02-22 | 10:08

@Schwanzeleber | 22-02-22 | 10:08:
De beste man in kwestie zou eens zelf het goede voorbeeld moeten geven door zelf in een krot te gaan wonen en insecten te vreten en al zijn bezittingen wegdoen.

Reebensteeltje | 22-02-22 | 10:11

Iedere denk je dat de bodem qua sneue zelfpromotie wel bereikt is maar Hugo ‘Hekking’ de Jonge weet ons iedere keer weer te verrassen.

drolla | 22-02-22 | 10:05

Onbeschilderd zijn die Jallatte's ook voor de modebewuste vakman.

'T is wat Zihni zei bij de Woke-is-nu-echt-te-ver-gegaan bijeenkomst: (ik parafraseer)
Dit komt omdat onze elite geen hoger doel meer heeft, ze missen alle spiritualiteit.

Schwanzeleber | 22-02-22 | 10:05

Niet de huizen zijn duurder geworden maar die Europese Lire is nog minder waard geworden.
Wat iedere populistische boeren*l al 25 jaar geleden kon vertellen wat er zou gebeuren is uitgekomen.
En de politici maar verbaasd kijken.

discriminazie | 22-02-22 | 10:04

Een correctie op de huizenmarkt door stijgende rente zou wel gezond zijn. Alleen is het maar de vraag of die correctie er ook gaat komen nu de huizenmarkt zo verziekt is door fiscale stimuleringsmaatregelen en tekorten.

Diederik_Ezel | 22-02-22 | 10:02 | 1

Een paar jaar gelijke prijzen zou al mooi zijn. Met de stijgende rente, gaan de kosten dan toch wel omhoog.

* Il Principe * | 22-02-22 | 10:30

Vroeger woonden de Russen in huizen van de staat en op een goede dag zei de Russische staat vanaf morgen zijn de huizen jullie eigendom want ze hadden geen tijd en geld meer voor het onderhoud, gefeliciteerd !

Zo kan het dus ook, wat een dolgedraaid zooitje hier.

Wattman | 22-02-22 | 10:01 | 2

Daar hebben de inwoners wel zelf voor betaald doordat ze 40 jaar lang voor een communistisch hongerloontje hebben moeten werken. In NL is ondertussen de helft van de sociale huurwoningen bezet door lui die nooit iets hebben bijgedragen aan de maatschappij en gemiddeld meer dan 100.000 euro pp belastingeld kosten. Laat die lekker ergens anders hun huisje krijgen

ShylockLeCoy | 22-02-22 | 10:18

Over energie gesproken...

Ik werd zojuist gebeld door 073-8448203. Geen idee wie dat zou kunnen zijn, maar 073 of 088 is vaak telemarketing, dus ik begon met doodleuk 'goedemorgen' zonder mijn naam te noemen.

Eerst even verwarring, de beller moest zich herpakken? En ja hoor, één of andere energiescam. Nou ben ik altijd heel goed in nétjes iemand af te poeieren, zelfs als ze mijn naam proberen te ontfutselen.

Mijn puberzoon ving het gesprek op en zei toen ik ophing 'Papa! Je vergeet te zeggen Bedankt Voor Uw Diensten!'

Papa Jones | 22-02-22 | 10:00 | 4

073 ? Vast een vroege carnavalvierder die een taxi nodig had

ShylockLeCoy | 22-02-22 | 10:19
▼ 1 antwoord verborgen

Als de energieprijzen zo enorm hoog blijven zullen er binnen nu en twee jaar veel gezinnen zijn die het niet meer kunnen betalen en gedwongen worden tot verkoop. Dat biedt kansen.

First Contact | 22-02-22 | 09:59 | 5

Licht oplopende hypotheekrente, geloof 0,43% voor 20 jaar inmiddels, wil ook wel helpen.

Wattman | 22-02-22 | 10:04

@Wattman | 22-02-22 | 10:04: Iedereen die nu een dure koopwoning heeft gekocht, heeft de rente al voor lange tijd vastgezet. Die merken (voorlopig) niets van de rentestijgingen. Degenen die binnenkort aan de beurt zijn voor een nieuwe renteperiode hebben vaak al een groot deel afgelost. Ik denk dat de meerkosten van de oplopende hypotheekrente ook wel mee zullen vallen voor degenen die het betreft.

FrankVeer | 22-02-22 | 10:29

Want huurwoningen hoeven niet verwarmt te worden? Je wint niets door een koopwoning te verkopen en naar een huurwoning te gaan.

TheEgg | 22-02-22 | 10:38
▼ 2 antwoorden verborgen

“Hoge gasrekening”

En dan te weten dat Saoedi-Arabië met 297,7 miljard vaten de grootste oliereserves ter wereld heeft na Venezuela. Het land zou daarmee in theorie op het huidige tempo nog ruim 284 jaar olie kunnen winnen.

MargauxGrandCru | 22-02-22 | 09:57

Oef, stel je voor:
-Je overbood vorig jaar 40K op een rijtjeshuis waar al 15 jaar geen fuck aan is gedaan
-Je betaalde dus 355.000 voor een rijtjeshuis waar al 15 jaar geen fuck aan is gedaan
-Je sloot een hypotheek af met variabele rente want die zou nog veel verder dalen

Dan ben je dus dubbel de lul:
-je betaalde te veel voor een rijtjeshuis waar al 15 jaar geen fuck aan is gedaan
-je hebt nu te maken met stijgende rente

En dat allemaal voor een rijtjeshuis waar al 15 jaar geen fuck aan is gedaan...

MK27 | 22-02-22 | 09:57 | 7

@Olive | 22-02-22 | 10:10: Daarnaast stijgt de rent niet. Dat kan niet, dan flikkert Italië om. Dat is 1 ding wat de euro mij in positieve zin gebracht heeft: Een hypotheek waar ik minder betaal voor een forse woning dan een huurder voor alleen zijn kelderbox.

TheEgg | 22-02-22 | 10:37

@TheEgg | 22-02-22 | 10:37: Na een jarenlange daling van de hypotheekrente werd afgelopen weken een trendbreuk zichtbaar: de percentages stijgen weer. Hypotheekadviseurs hebben het daardoor druk. Veel mensen willen hun hypotheek nog snel oversluiten, voordat de rente mogelijk verder stijgt.

Een hogere rente betekent duurdere hypotheken.
En dat kan op den duur invloed hebben op de huizenprijzen.
Dus vastzetten is één, maar het vooruitzicht dat huizen in waarde dalen is een ander.
Voor mij geen probleem: in 20 jaar gewoon netjes afgelost.

MK27 | 22-02-22 | 11:00

@MK27 | 22-02-22 | 11:00: De basis voor de rentes verandert niet (Euribor). Banken rekenen elkaar nog steeds een negatieve rente om geld te lenen, en daar zit ook weinig beweging in.
Dat de rentes stijgen, daar is dus geen noodzaak voor behalve het (verder) vullen van de zakken van de banken.

TheEgg | 22-02-22 | 11:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Gelukkig hoeven de jaarlijkse 100.000 nieuwkomers geen huis te kopen, hoeven geen inboedel te kopen, hoeven geen verwarming te betalen. Met dank aan Rutte, Kaag en de belastingbetaler.

El Rico Grande | 22-02-22 | 09:55 | 1

Niemand heeft het over de totale belastingdruk die is in de EU gemiddeld meer dan dan 40% in de VS, Australië, Canada en Japan is dat zo rond de 26%!
Dat is het echte probleem en komen de wereldwijde prijsstijgingen hier veel harder aan.

MargauxGrandCru | 22-02-22 | 10:04

Beste mense

van stampij | 22-02-22 | 09:55 | 1

Lieve mense

streknek | 22-02-22 | 10:11

Jezus. Een grafiek waarin opgenomen percentages stijging tov een jaar eerder, per maand. Je kunt er geen relevante derivaat of integraal van maken - zo'n grafiek zegt dus echt helemaal niks!

konjodebonjo | 22-02-22 | 09:52 | 1

Het IS al een integraal.

mono-culti | 22-02-22 | 10:01

"Weet je wat het voordeel is van een woningmarkt waarin niet iedereen een eigen huis meer kan verkrijgen? Dan hoef je het ook niet te verwarmen!"

Paar topics trug, kom op jongs.

Neuth | 22-02-22 | 09:52

Inflatiemasturbatie. Over tien jaar rij ik naar mijn hypotheekverstrekker, trek de portemonnee uit mijn broekzak en los mijn hypotheek af met een muntje van 200 duizend euro bij de receptioniste.

Leptob | 22-02-22 | 09:52 | 1

Als je inkomen weinig tot niets verandert blijft je schuld gewoon even hoog als nu, in termen van koopkracht/aflossingscapaciteit.
Ook daarom is het beter geen schulden te hebben.

Ichneumonidae | 22-02-22 | 09:59
-weggejorist-
EstherPatel | 22-02-22 | 09:52 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat is dat voor Josti zaadspons in dat filmpje ???

Asteroid-B612 | 22-02-22 | 09:52

In Kiev koop je voor een luttele 194K een appartementje van 57 m2. Ook niet meer te doen, terwijl het in een prachtland ligt.

Ichneumonidae | 22-02-22 | 09:51

En laat de CBS data eens zien vanaf, zeg, 20 jaar geleden. Dan gaat het eerst omhoog en dan flink naar beneden (2008 crisis, weet U nog?), dan kruipt het weer langzaam uit het dal. Het duurt dan tot ongeveer 2014 tot het prijspeil van 2002 weer is bereikt. Als je met gemiddeld 2% inflatie rekent over de afgelopen 20 jaar, dan wordt de break even pas in 2018 bereikt. Het valt wel mee dus.

Louter Leuter | 22-02-22 | 09:50 | 1

In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Rennieflox | 22-02-22 | 12:04

Zwaar overschat, dat wonen.
Knapzak over de schouder, en dan maar zien waar de wind je brengt.
Enige probleem is, waar vind je tegenwoordig nog een goede hooiberg?

Kapitein Sjaak Mus | 22-02-22 | 09:50 | 1

Oekraïne, de Nederlandse boeren worden daarheen gejaagd.

Schipperke | 22-02-22 | 09:57

Een minister die emoticons gebruikt. Alsjeblieft zeg.

FogerRederer | 22-02-22 | 09:49 | 1

Haha, exact. Kom op zeg.

SomsGenuanceerd | 22-02-22 | 09:54

De nieuwe tijd, geen huisje, geen boompje, geen beestje.

Mr_Natural | 22-02-22 | 09:49

Als Hugeau net zo goed is met het aanpakken van de woningmarkt als corona dan komt het helemaal goed...

Super Grover | 22-02-22 | 09:48

Wordt nog lachen met de komende vluchtelingencrisis. Ik stel mijn huis open voor drie Oekrainse studentes in de leeftijd van 21 - 25 jaar. Ja, je moet toch je steentje bijdragen niet?

SterF... | 22-02-22 | 09:46 | 1

De variant waar u naar op zoek bent valt uitsluitend op lelijke doch zeer bemiddelde mannen van 50+. Weet u zeker dat u drie van dat soort meiskes kunt en wilt onderhouden?

_pacman_ | 22-02-22 | 09:48

Straks wonen we allemaal gezellig in het groene bos in dit gave land.

Willemse | 22-02-22 | 09:46

Marktwerking. Jullie hebben er zelf voor gekozen.

Bigi Bana Boy | 22-02-22 | 09:45 | 2

Eens. Gewoon al het o.g. onteigenen, want het is veel beter als we ook dit probleem aan Hugo de Jonge overlaten. Die man weet dingen.

Ichneumonidae | 22-02-22 | 09:47

Dat zeg je nou wel maar hoe komt het nou als je eerlijk blijft dat er niet genoeg huizen zijn en ook geen huizen gebouwd worden, daar heeft de kiezer echt niet voor gekozen.

Willemse | 22-02-22 | 09:50

Ouderen moesten langer thuis wonen om de ouderenzorg te ontlasten.

Oké top doen we.

Twee-drie jaar later? Ouderen nemen plek in die voor jongere generaties zou moeten zijn! Asociaal! Boehoe ouderen! Geen kankerduur huis meuuheuuh!

Dutchbeaurouge | 22-02-22 | 09:44

Binnen jaar of tien, mss eerder, verhuizen eigen woning en schuld daarop naar box 3 en wordt een eventuele capital gain belast.
Een eventueel verlies is dan uiteraard niet aftrekbaar.
Dan wordt dan nog lachen. Of zoiets.

Ichneumonidae | 22-02-22 | 09:42 | 3

het is dan alleen de winst sinds invoering

AntiZanicz | 22-02-22 | 10:31

@AntiZanicz | 22-02-22 | 10:31: Dat lijkt voor de hand te liggen en mogelijk is er dan op korte termijn niet zo gek veel aan de hand. Verhuizing naar box 3 kan zeer waarschijnlijk ook niet in 1 keer, maar wel gefaseerd.

Ichneumonidae | 22-02-22 | 10:39

Ja en? Heb al zeker 15 jaar 5 woningen in Box-3 gebruik tenminste mijn huurwaarde forfait maal vijf. Kan mijn eigen woning ook nog wel bij.

SolidRock | 22-02-22 | 16:17

Heb als alleenstaande en alleenverdiener zo vaak gezocht vroeger, maar het enige wat je dan kan kopen met 1 modaal inkomen zijn troosteloze kleine studioflats in het westen waar je vanzelf van te voren al depressief kunt worden. Dus blijf ik maar heerlijk op mijn niet te dure knusse particuliere huurstudio zitten in het centrum van de stad vooralsnog, zolang mijn gezondheid dat in elk geval toelaat. Tijdens vakanties zoek ik dan wel riante prettige verblijven, want dan maak je er ook tenminste gebruik van!

Jan, Leiden | 22-02-22 | 09:42

Er zit een hele generatie op de middelbare school die bij het betreden van de arbeidsmarkt nooit een huis kan kopen.

En huurhuizen zijn er ook niet genoeg.

Ouders, bereid u er maar vast op voor, uw kinderen blijven tot hun vijftigste (of uw dood) bij u wonen...

Wijze uit het Oosten | 22-02-22 | 09:41 | 8

Er zijn al genoeg onder de 40 die geen huis kunnen kopen. Buitenlandse bedrijven mogen van de VVD CDA wel huizen kopen en vrij verhuren voor 1500 /maand

AntiZanicz | 22-02-22 | 10:29

@Analia von Solmsch | 22-02-22 | 09:54: Rutte ís ook gewoon links! En regeert dus met PvdA dan wel D66, en neemt maar al te graag hun plannetjes over. Wat begin jij nou over Den Uyl? Den Uyl komt toch niet aanzetten met die stikstof-onzin en dus het traineren van huizenbouw? Dat zijn die huidige linkse idioten, van D66/GroenLinks/D66.

Papa Jones | 22-02-22 | 10:29

@De Eierbal | 22-02-22 | 10:07: Onzin. Speculeren is alleen aantrekkelijk wanneer er schaartse wordt gecreeerd. En dat is precies wat de overheid al jarenlang doet.

Papa Jones | 22-02-22 | 10:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Studieschuld loopt op met 12.000 per jaar maar huizenprijzen met 50.000 dus studenten worden jaarlijks 60.000 euro armer. Met dank aan Urgenda en Merkel.

AlexanderVissers | 22-02-22 | 09:40 | 3

Misschien dat die studenten dan eens moeten stoppen met op GL en '66 te stemmen.

TheEgg | 22-02-22 | 10:28

@* Il Principe * | 22-02-22 | 10:35: Op dit moment. Ze zijn noodzakelijk voor de meerderheid in oa. de 1e kamer.

TheEgg | 22-02-22 | 10:40

Ellende duurt nog 10 jaar.
Daarna worden alle huizenbezitters aangepakt ivm hoge eigen vermogen.
Wonen, autorijden (dus werken) en ontspannen worden allemaal onbetaalbaar in Nederland.
Wat zijn we toch gaaf, lief en gezellg!

geheelvergeter | 22-02-22 | 09:37 | 2

Tien jaar is wat ik nog net nodig heb hier.

SterF... | 22-02-22 | 09:47

En daarom ben ik binnenkort al weg. Voordat ik van het gas af moet, voordat mijn overwaarde word belast, voordat ik helemaal niets meer mag of heb in dit #kudtland.

Boterhoofd | 22-02-22 | 09:55

Het is zo mateloos grappig en intens ironisch, dat de man die voor de langste wachtrij in de NL'se geschiedenis heeft gezorgd (vaccinaties te laat) en daarmee heel veel onnodige schade aan de maatschappij heeft toegebracht, word ingezet als De Oplossing om de wachtrij voor het verkrijgen van een woning op te lossen.

Dutchbeaurouge | 22-02-22 | 09:36 | 2

Maand later gestart maar eerder klaar dan bijna elk ander land. Was geen slechte prestatie hoor. Die snelheid bij het bouwen van huizen zou ongekend zijn

geheelvergeter | 22-02-22 | 09:38

@geheelvergeter | 22-02-22 | 09:38: Die inhaalslag komt niet op het conto van Hugo maar op dat van de klagende en voortvarende burger. Als we Hugo en de GGD hadden moeten geloven, hadden we nu pas allemaal de 1e prik gehad. Het is juist de burger die zich netjes op tijd meldde en netjes kwam opdagen dat het vlot doorliep.

Bakkeleures | 22-02-22 | 10:17

Ex en ik hebben samen nog altijd twee woningen op onze naam staan. Inmiddels aan WOZ-waarde samen zowat een miljoen. Jammer dat er hypotheken opzitten. Andere vraag. Als je getrouwd bent en gezamenlijk een miljoen bezit, ben je dan miljonair of heb je beiden maar vijf ton?

Leptob | 22-02-22 | 09:36 | 6

Dan zijn jullie beiden een zogenaamde deelmiljonair.

aflaatverkoper | 22-02-22 | 09:58

voor hypotheek van huis waar je niet woont heb je geen aftrek en valt het in box 3.

AntiZanicz | 22-02-22 | 10:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Grappig hoe ze de HRA de schuld geven terwijl de rente zo laag is dat er helemaal niets terug te krijgen is van de roverheid.. Daarbij kennen ze in het buitenland ook geen HRA en ook daar zijn huizen duur.. Je zou bijna denken dat het bijdrukken van geld door de VS en de EU eigenlijk de oorzaak is..

WellusNietus | 22-02-22 | 09:36 | 3

Huizen zijn daar vooral duur in de steden, daarbuiten is er ook niks en kost het een stuk minder. Maar goed als je hier een kwartier rijd ben je al in de volgende stad..

tiku99 | 22-02-22 | 09:53

HRA is een afleidingsmanouvre. Net als ouderen die langer thuis blijven wonen en meet eenmanshuishoudens.
De rekensom is heel simpel. Als je 100000 mensen per jaar binnen haalt, en dat doen we volgens het CBS, dan moet je elke 8 jaar een stad ter grootte van Amsterdam bijbouwen.
Doe je dat niet, dan doet vraag/aanbod vanzelf zijn werk. De rest is precies dat, de rest. Een afleiding van het echte probleem en geneuzel in de marge.

TheEgg | 22-02-22 | 10:27

@TheEgg | 22-02-22 | 10:27: Soms is de oorzaak van een probleem heel makkelijk vast te stellen. Maar het ligt dus dieper namelijk bij de ontkenning van de oorzaak of het wegkijken ervan. Dat is wat het onoplosbaar maakt.

Jan van Haerlem | 22-02-22 | 11:09

Lekker blijven doorjammeren over stikstof compensatie waardoor er geen huis gebouwd kan worden en doorgaan met eindeloze drommen volk naar binnen laten en daarna verbaasd zijn dat het huizentekort oploopt en als gevolg daarvan de prijzen (blijven) stijgen. Heeft verder ook niets met de inflatie van gecorrigeerd 7,5% te maken.

Dat is toch VMBO-kader brugklas economie zou je denken.

_pacman_ | 22-02-22 | 09:36 | 2

Het is een georchestreerde belastingfuik en ook een instrument om de bevolking tegen de boeren op te zetten.

ChatBot | 22-02-22 | 09:56

Precies dit. En het is niet eens het gevolg van coalitievorming, dat de ene partij een stikstof fetish heeft en de ander graag zo snel mogelijk het land overvol wil maken. Er zijn een aantal partijen die dit allemaal tegelijkertijd op hun wensenlijstje hebben staan ('66, GL) Meer volk van buiten, en geen huizen want stikstof. En een groot deel van de kiezers die nog steeds niet zoiets heeft van: wacht even, dat gaat niet.

TheEgg | 22-02-22 | 10:23

Over die hoge gasrekening...
Zit je bij HVC, bekijk even goed het 'inlegvelletje' met nieuwe variabele tarieven dat vorige week gemaild is.

Papa Jones | 22-02-22 | 09:35 | 4

@FrankVeer | 22-02-22 | 10:38: Nou ja, HVC is ook semi-overheid he, dacht ik toen ik een jaarcontract afsloot.

Maar ze zijn niet slagvaardig geweest bij de inkoop van energie voor klanten van wie het contract afloopt. Die gaan 2,31 per kuub gas betalen.

Of ze willen af van hun klanten, dat kan ook.

Papa Jones | 22-02-22 | 10:47

@Papa Jones | 22-02-22 | 10:47: Sodeknetters! 2,31/kuub, da's heftig.

FrankVeer | 22-02-22 | 10:50

@FrankVeer | 22-02-22 | 10:50: Ik schrok me een ongeluk. Daarmee zou mijn jaarrekening richting de 5K gaan. Ik ben 1.8 K gewend.

Papa Jones | 22-02-22 | 11:04
▼ 1 antwoord verborgen

Een huis huren wordt volgend jaar ook leuk met die verhoging per inflatie..

tiku99 | 22-02-22 | 09:35 | 3

Alle zekerheid bij de verhuurders... De huurder krijgt een berg energiekosten en huurverhoging op zijn dak.

De Eierbal | 22-02-22 | 10:09

onzin, de verhoging is los van de inflatie gemaixmeerd.

AntiZanicz | 22-02-22 | 10:26

@AntiZanicz | 22-02-22 | 10:26: Ja met 1 hele procentpunt.

Regels voor huurverhoging
In de wet staat dat voor drie jaar de huren in de vrije sector jaarlijks mogen worden verhoogd met een maximum van inflatie + 1% (2022: 2,3% inflatie + 1%). Dit geldt voor 1 mei 2021 tot 1 mei 2024. Het inflatiepercentage wordt jaarlijks berekend met gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

tiku99 | 22-02-22 | 10:54

Kwestie van vraag en aanbod. Huizen zijn relatief schaars, het land is klein, er wordt weinig gebouwd, dus die prijzen blijven voorlopig wel op peil, d.w.z. hoog.

Ichneumonidae | 22-02-22 | 09:34 | 6

Het vooral VVD beleid en subsidie die de huizen duur heeft gemaakt. Ook het aanmoedigen van immigratie en expat voorzieningen met veel geld vergroten het aantal huizenzoekers.

AntiZanicz | 22-02-22 | 10:26

@AdvocatusDiaboli | 22-02-22 | 10:20: Veel te weinig bij gebouwd, ongekende asielinstroom, emancipatie van de vrouw waardoor dubbel inkomen en prijsopdrijving (oeps), historisch lage rente en zo nog wat dingen.
Wat te doen, goeie vraag. Bij bouwen, asielinstroom naar nul, alleen woningbezit als je er zelf woont (dus niet als belegging).
Kan later denk ik altijd nog weer misgaan, spelen (te) veel factoren een rol.

Ichneumonidae | 22-02-22 | 10:29

En iedereen met geld waar dan ook ter wereld kan iets kopen hier.

Reaaalist | 22-02-22 | 13:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Je moet je huis duur verkopen

pibasso | 22-02-22 | 09:34 | 1

Dat moest je altijd al

Tobi | 22-02-22 | 09:46

Beter al je geld en een maximale schuld in stenen tyfen, want het inflateert met tien procent per jaar onder je reet vandaan.

Dima Beeline | 22-02-22 | 09:33 | 7

@Ichneumonidae | 22-02-22 | 10:04: Prijsverhogingen van 30% zijn op dit moment helemaal geen uitzondering meer. Dus ja, er is ruimte.

Bakkeleures | 22-02-22 | 10:14

@Bakkeleures | 22-02-22 | 10:14: Voor ondernemers mogelijk dus wel, werknemers, ambtenaren en ander tuig krijgen er mss 2% bij.

Ichneumonidae | 22-02-22 | 10:21

Er is al 15 jaar nauwelijks inflatie.

AntiZanicz | 22-02-22 | 10:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Nou, dit is waarschijnlijk ongeveer het laatste berichtje over dure huizenprijzen. Volgens mij gaan we straks weer lekker hard naar beneden.

BobDobalina | 22-02-22 | 09:31 | 9

@Kattie | 22-02-22 | 09:58: De schuld wordt minder waard maar een huis kopen voor 4 ton en moeten afschokken voor 3 omdat je wijf een ander paalt, levert een schuld op van 50k per kop. Veel plezier met de aanschaf van het volgende huis dan. Bij scheidingen rekken de hypothekers de grenzen zo ver op dat de nieuwe schuld nóg veel hoger kan zijn, dat gaat in de toekomst nog veel alleenstaanden de kop kosten.

Bakkeleures | 22-02-22 | 10:12
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen