Telegraaflezer lost btw-probleem groente/fruit op
Het is eigenlijk heel simpel
Hoop gedoe weer in Den Haag, dit keer over de btw op groente en fruit die niet zomaar naar de 0 procent kan, omdat het voor de Belastingdienst ingewikkeld is om te bepalen welke producten daarvoor in aanmerking zouden komen. Nou, mooi niet als het aan D.H.N. van de Broek ligt. Die heeft namelijk een even simpele als doeltreffende oplossing bedacht. Goed bezig D.H.N. van den Broek. Zou fijn zijn als D.H.N. van de Broek ook de problemen met de storm ('Goed uitkijken voor rondvliegende objecten en omvallende bomen'), corona ('thuisblijven als je ziek bent, doorgaan met je leven als je niet ziek bent'), het stikstofdossier ('niet te veel stikstof uitstoten, maar wel gewoon bouwen en boeren'), de toeslagenaffaire ('slachtoffers compenseren, daders straffen'), de NPO ('saneren'), hersluitbare vleesverpakkingen ('voorzichtig openmaken, zodat de verpakking ook daadwerkelijk hersluitbaar blijft'), de energieprijzen ('verlagen') en de omgangsvormen in de Tweede Kamer ('doe zelf normaal') op zou kunnen lossen. Alvast bedankt.
Let op Mark Rutte: hier 0% btw graag
Reaguursels
InloggenAlle groenten van eigen bodem. Wat van ver komt mag belast worden.
In de V.S. - het land van McDonald's et al waar twee derde van de bevolking te zwaar is - wordt geen Sales Tax berekend over verse groente en fruit.
Maar ja, daarmee derft de overheid natuurlijk wel inkomsten. En dat is natuurlijk een probleem in het 'progressieve' kikkerland.
Alsof de btw bepaalt wat demense eten. Politiek grapje. Schamen. Maar R4 verdedigt het als een heldendaad.
Het gaat er vooral om dat Rutte er voor zorgt dat zoveel mogelijk belastingvoordeel bij Unilever e.d. terecht komt en die doen niet zo veel verse groentes en fruit. Boeken doen dat wel, maar die hebben geen baantjescarrousel in de aanbieding....
Even kijken of ik u goed begrijp. Boeken doen veel verse groentes en fruit. Aha. Oh nee, Appie verkoopt geen boeken.
@Nivelleermarionet | 19-02-22 | 20:35: kookboeken?
Maar wat als die groenten en fruit van wel erg ver komen? Daar gaat véél energie mee verloren. Zullen we nul procent alleen hanteren op verse groenten en fruit uit de Europese unie?
Vandaag mandarijntjes uit Marokko gehaald. Maar toen ik thuis kwam was mijn portemonnee weg. En ik moest van de supermarkt naar huis lopen, want mijn fiets was ook weg. Voortaan wil ik alleen nog mandarijntjes uit Spanje, want het gaat me teveel geld kosten.
@Niveleermarionet, wat zal het jou een warm gevoel geven dat je op deze manier bij hebt gedragen aan een eerlijkere verdelen van van weelde. Chappeau! Laat je voordeur wat vaker open staan als je weg bent. Verdeel je weelde!
Alvast invoeren voor de producten waar geen discussie over is en de rest later zal wel te agile zijn. En verhogen van 6 naar 9% was geen probleem voor de ICT, maar van 9% naar 0% kan dan weer niet.. yeah right
Dit gaat compleet niet werken want groente en fruit wordt bij de kassa afgewogen...
Lagere belastingopbrengsten bestaat niet voor de NL overheid.
Maar wat doen we met een potje kikkererwten of kidneybonen? Is wel gezond, maar ook bewerkt.
En hoe gaan wij als consument kunnen controleren of de btw korting aan ons wordt door berekend...?
En hoe gaat het genie van De Telegraaf dit afhandelen? www.npostart.nl/KN_1728323 Of de smoothie van AH? www.ah.nl/producten/product/wi130275/... En de vlaai van de echte banketbakker? www.bakkerijverba.nl/assortiment/prod...
Je verlaagt de btw van het fruit op de Vlaai.
Je verhoogt de BTW op luxe producten zoals gebak en of een Vlaai.
En uiteindelijk veranderd de prijs dus niet...
Simpel toch...
@Nodeloos Kwetsend | 19-02-22 | 18:05: t kopen?
Valt iets voor te zeggen. Onbewerkte groente en fruit btw vrij, bewerkt wel btw.
Wanneer de overheid moeilijk doet, over eenvoudige zaken....
wat is dat? Mag de overheid 'dom' spelen? Mogen regels gemaakt worden omdat regels gewoon overheidspret betekenen, of is daar een grondwet voor?
Overheidspret = ambtenarenbaantjes.
wanneer komt er een ambtenaren plafond, zeg het aantal van 2010, overschot binnen 3 jaar ruimen.
@vranac | 19-02-22 | 19:14: de engelse serie “Yes Minister” geeft alle antwoorden.
Het is een standaard techniek van Rutte om alles wat hij niet wil nodeloos gecompliceerd te maken, zodat er eerst een onderzoek gedaan moet worden en een commissie benoemd moet worden en een rapport onder in een la moet verdwijnen en weer terug gevonden worden om te concluderen dat het nu allemaal te laat is.
Waarom is pastasaus ineens groente? Niemand die dat beweerde, en Rutte voert dat alleen op omdat hij er geen zin in heeft.
0% marge op groente en fruit is gewoon meer marge voor de supermarkten. Alsof die de prijs gaan verlagen of meer marge geven aan boeren hahahaha
Pure ambtelijke onwil dit. Die definitie hebben za namelijk al. Al heel lang zelfs. Dat zijn de levensmiddelen die nu in het lage BTW tarief van 9% zitten.
Vergeet de vergeten groente niet!!!! De meeste supermarkten hebben deze niet standaard in het assortiment. Ga o.a. bijvoorbeeld ook even bij de Hanos langs of de lokale groentejuwelier, opdat de kumquats, lychees en schorseneren ook op deze lijst komen
Nou kom ik in de problemen. Als ik de vergeten groenten niet vergeet, dan zijn het geen vergeten groenten meer.
Als er nou eens zo'n ambtenaar van het hoofdkantoor van de Nederlandse belastingdienst aan de Prinses Beatrixlaan even naar het kantoor van het Voedingscentrum op de Bezuidenhoutseweg fietst dan is daar vast wel iemand die kan uitleggen wat allemaal groenten zijn en wat fruit precies is. Vier minuutjes fietsen. Met Eunice in je nek misschien zelfs maar een minuut of twee.
Er zal discussie ontstaan over de reikwijdte van het begrip "onbewerkt". Geen consumentenproduct is helemaal onbewerkt. Ook de groente en fruit in de supermarkt zijn gesneden, gesorteerd, gewassen, etc. Hoe voorkom je dat producten waarin groenten of fruit zijn verwerkt, zoals diepvriespizza's, snoepgoed en vruchtensappen, al dan niet met suiker aangezoet, in aanmerking zullen komen voor het nultarief ? Hoe voorkom je dat luxeproducten zoals truffels onder het nultarief vallen ?
Als je vergiste groenten ook toelaat is het hek van de dam.
@W_F | 19-02-22 | 15:14: Vergist fruit, in een fles. Maar dat wordt vast alleen toegestaan als een ambtenaar zich vergist.
@ParadiseLost | 19-02-22 | 15:47: Precies. Calvados wordt tenslotte hoofdzakelijk voor de vitamientjes gedronken.
De ene supermarkt is de andere niet. Dit is dus een onduidelijke tip.
De overheid kan alleen maar in problemen denken. En denken ze een keer in oplossingen dan kan je er gif op innemen dat het de burger geld kost.
Er zijn een hoop ambtenaren druk bezig om tot een zelfde conclusie te komen. Geef ze even tijd om op snelheid te komen.
Heeft het ministerie al een taskforce Groente & Fruit ingesteld? Of moet daarvoor eerst nog een mission statement worden gemaakt?
Ik wil vlees zonder btw!
Btw klinkt als een ziekte.
Wat een gezeik, een leger ambtenaren de potjes laten lezen van appelmoes en pastasaus etc. Wat is er mis met alleen onbewerkte producten, dus een appel, een peer en een hele krop sla.
Of gewoon inderdaad daarmee eens gewoon beginnen op zijn minst, alles wat vers is. Moet met 1 week kunnen? En later wet uitbreiden.
Je snapt niet hoe de overheid werkt wanneer ze in haar eigen vlees moet snijden.
Kijk naar alles wat er momenteel gebeurt rond zaken waarbij er geld van de overheid om welke reden dan ook naar de burger moet. Toeslagen schandaal, Groningen, Belasting op groente en fruit naar 0%. Overals worden via dit soort micromanagement vertragingstactieken eerst nog ff zo veel mogelijk gecasht.
@normanius | 19-02-22 | 14:30:
Ze snijden per definitie in andermans vlees en als de bron opdroogt boren ze een ander aan... jij betaalt, dat verandert nooit
Niet dat ik een verlaging van het ob-tarief niet prettig zou vinden, maar de logica ontgaat mij. Is dit niet een kwestie van verantwoordelijkheid van de burger? Die heeft er toch het grootste belang bij om goed voor zichzelf te zorgen en zo van een lang en gezond leven te genieten?
Iedere belastingverlaging moet linksom of rechtsom worden gecompenseerd. Waarom moet ik betalen zodat één of andere tokkie haar kroost geen diepvriespizza maar broccoli te vreten geeft? Fuck that! Ik heb een veel beter voorstel: verhoog de omzetbelasting en/of verbruiksbelasting op al die ongezonde shit. Dan wordt dat volk aangemoedigd hun leven te beteren zonder dat anderen daar de rekening voor betalen.
"Dat volk... één of andere tokkie." U voelt zich nogal verheven, of niet? Al mocht u gelijk hebben, de toon maakt de muziek. En uw muziek is minder mooi dan het voedingspatroon van één of andere tokkie.
Er zit toch een gebrek aan logica in je epistel ijscoman.
Je pleit voor gezond voedsel, want je ageert tegen pizza en vindt een verlaging van het Ob-tarief prettig.
Anderzijds schreeuw je “waarom moet ik betalen zodat tokkie geen pizza maar broccoli voert”.
Wat bedoel je nou?
@GWBA | 19-02-22 | 14:14: hij klinkt als GrandLouPoep
Ook dan betaal je toch mee. Ik eet gevarieerd met veel groente, heb een prima bmi en conditie. Ik betaal dan meer voor een pizza zodat een ander in de verleiding komt meer groente tot zich te nemen.
Denk in plaats van belastingverhoging eens in bezuiniging. Minder ministeries, minder ambtenaren, minder subsidies en toeslagen, minder toezichthouders. En het overschot van werkzoekenden zeg je in op de banen waarvoor medewerkers worden gevraagd. Hoef je ook niet te importeren. Hoe eenvoudig kan het zijn.
Als er mensen van een lang en gezond leven genieten en die zijn er... hebben in de regel financieel ook hun zaakjes op orde...
@J.Cash | 19-02-22 | 14:18:
Een verlaging van ob in algemene zin klinkt wel prettig, maar in dit specifieke geval en met dit doel ontgaat de logica mij, althans: sta ik een ander, meer rechtvaardig, soort ontmoedigingsbeleid voor.
@Reaaalist | 19-02-22 | 14:30:
Dat is zo, maar dat heb je nu eenmaal bij gebruik van genotsmiddelen.
Deze problemen zijn er heel toevallig alleen als er iets ten gunste van de burger moet veranderen. Zie ook het leenstelsel;
*De concessie (OV chipkaart voor MBO'ers) ging pas jaar later in "want de systemen zijn er niet klaar voor"
*Leenstelsel zelf kon per direct ingaan....
En nu met afschaffen duurt het wel weer jaren...
Men kan beter de inkomstenbelasting verlagen, want die 9% “korting” komt toch niet bij de consument terecht.
Was ook zo bij de belasting op bijv de kapper, nooit wat van gezien
Moet toch heerlijk zijn, onbeperkt budget en als je tekort komt gewoon de prijzen (belasting) verhogen, lijkt wel een monopolist. O wacht.
Misschien toch maar laten zoals het.
Gezond eten is een keuze.
Ongezond eten is ook een keuze.
Uit luiheid en gemakzucht gaan mensen naar de Mac of Chinees of wat dan ook.
Gs maar eens met z’n 4-tjes naar de Mac, ben je ongeveer €40,- lichter en na twee scheten heb je spijt.
Wat een mooie maaltijd had je kunnen maken voor 4 van €40,-!
En toch doe het. Voor het gemak.
Chinees voor 4 is al gauw €22,- zelfde verhaal.
Rondje markt, 6 dagen groenten en een fruitschaal vol komt ong. op €20/25,- voor de héle week!
Bruin brood ook! Belachelijk goedkoop.
Maar ja, je moet het wel zelf even klaarmaken.
10 min. snijtijd, 30/45 min komen.
Het is een keuze.
Mensen gaan niet meer AGF eten als het 9% scheelt.
Laat die btw en gebruik het om te stimuleren, voorlichting, op scholen, deel groente cheques uit.
Whatever.
Kom desnoods met een vettax, suikertax.
Maak troep duurder, dan zullen mensen eerder kiezen voor kwaliteit, die nog ‘s goedkoper is ook.
En af en toe naar de Mac of een gore frikandel blijft stiekem best lekker. Af en toe.
Eet smakelijk.
Als ik om mij heen kijk in de supermarkten zie ik steeds meer ouderen ( aow plus leeftijd) kant en klaar maaltijden kopen.
In de jaren '90 zag je dat veel minder gebeuren.
Zelfs blikken soep schaft men aan terwijl men zou verwachten dat die generatie opgegroeid is met voedsel/soep zelf maken.
Waarom altijd maar meer tax? Wordt het niet gewoon tijd dat de overheid zijn plek kent? Dienstbaar naar haar burgers basis kerntaken uitvoeren en voor de rest haar bek houden!
@steekmug | 19-02-22 | 13:51:
Hier heb je een groenteman die elke dag verse maaltijden maakt, duur maar wel vers en gezond.
U heeft volkomen gelijk.
Waarom stelt niemand de vraag of er eniog wetenschappelijk bewijs is dat de consumptie toe neemt als de BTW er af gaat. Dan kost een Broccoli 1,59 ipv 1,79 en dan koopt men die Broccoli wel ipv een rookworst?
In werkelijkheid blijft die Broccoli overigens 1,79 en steekt de supermarkt die 9% in eigen zak.
Exact dit. Want hoeveel mensen zijn gestopt met roken toen een pakje 50 CT duurder werd? Broccoliet kip en rijst kost je nu ook misschien 6 EUR voor 4 personen. 4x diepvries pizza kostje 12 ofzo. Dus waar is de economische prikkel precies?
Prijselasticiteit.
Prijselasticiteit werkt wel als de prijs naar 0 gaat. Dan wordt de vraag oneindig hoog. Vandaar dus dat al die raketgeleerden naar NL willen en niet in bv Libie of Turkije willen blijven hangen
@van Oeffelen | 19-02-22 | 14:33: heeft gras niet he, bij dat geitenhok
Slimme tip van D. van den Broek maar ik zou het aan de groenteman bij ons om de hoek vragen, die heeft er echt verstand van en heet toevallig nog Dirk ook.
Voor wie het nog niet doorhad, de overheid is niet van plan om problemen op te lossen. Men houdt ze minimaal in stand of zoals in dit geval maakt men het dusdanig ingewikkeld dat het zogenaamd moeilijk te wijzigen is. Meer belastingen is uiteraard geen enkel probleem.
Kijk nu maar voor de gein eens wat men wil doen op gebied van QR/3G. Het probleem bestaat al bijna niet meer en de overheid gaat nu langzaam de maatregelen ombuigen. Slim wel om QR op de werkvloer en voor het vliegtuig in te voeren want je hebt iedereen letterlijk bij de ballen. Het is nergens voor nodig, het lost niets op maar we worden er in gerommeld en zolang niemand keihard op de rem trapt zitten we voor de rest van ons leven met een digitaal id opgescheept gekoppeld aan uw inkomen en bankrekening.
Zitten wij dat niet al lang? DigiD... Uw vooraf al ingevulde belastingaangifte.
Men overziet het werkelijke 'complot' nog niet en mag weer lekker gaan wintersporten nu...
@der Schweinigel | 19-02-22 | 13:53:
Ja, echt een ramp dat de aangifte inkomstenbelasting zo simpel en gebruiksvriendelijk is gemaakt dat zelfs de grootste debiel hem zonder vrees in kan dienen.
@de IJsman | 19-02-22 | 13:58: " zitten we voor de rest van ons leven met een digitaal id opgescheept gekoppeld aan uw inkomen en bankrekening. "
Was in antwoord daar op... dat inzicht en die koppeling is er al lang.
Maar er gebeurt nu wel wat meer dan dát alleen, op het moment dat u weer rustig gaat slapen of wintersporten omdat het weer mag.
D.H.N. van de Broek.....
Dirk?
Nee, Danielle.
wordt het inmiddels al goedkoper om in België boodschappen te doen?
zou mooi zijn tanken is ook goedkoper daar.
Diesel niet hoor.
Wel in Duitsland, net vanmorgen weer ingeslagen na thuis gekomen te zijn van de wintersport vakantie ,de helft van mijn reiskosten alweer snel terug verdiend door het prijsvershil en omdat de auto bij de Kaufland weer voor 99% gratis werd vol geladen aan de 50KW snellader van de super. ;););) out of the box en in my pocket!
@Smoelensmid | 19-02-22 | 13:38:
Kaufland… ik was er afgelopen week. Vol met Nederlanders. Acht flessen Obstwasser gescoord, acht het stuk. Niet te geloven.
Duitse pinot noir. Viel iets tegen.
@J.Cash | 19-02-22 | 14:12: Niet alleen Nederlanders ook de Belgen weten het te vinden, ieder voor zijn eigen levensstijl, het mooie is ze verkopen daar ook het hele assortiment Demeter bio dynamisch daar ligt dan weer mijn voorkeur.. Ik drink geen alkohol na mijn ellendige hoofdhals kanker, dat zul je wellicht begrijpen..
Aardappel en paprika lijken mij duidelijk, maar valt paprikachips dan ook onder het lage BTW tarief?
Nee want dat is processed foods met veel zout fosfaat kleur en smaakstoffen..
Is aardbeien jam fruit? Of Ketchup groente?
Nee, alleen Bolognese. En dan afhankelijk van het merk.
@Crankhead | 19-02-22 | 13:35: alleen verse groenten komen in aanmerking geen ingevroren ingemaakte of processed foods Verse groenten en fruit dus!
Hangt paprikachips aan een plant? Kan je het uit de grond halen? Nee. 21% btw.
Schandalig veel overigens, 17,5% was al meer dan genoeg indertijd, maar we accepteren het kennelijk allemaal. Steeds maar weer.
@Halal gehaktbal | 19-02-22 | 13:41: Het is hier ooit verhoogd naar 19% met als enige reden dat het goed voor onze economie zou zijn als onze BTW gelijk was aan dat van Duitsland. Dat zou nu dus ook een goede reden moeten zijn om het te verlagen naar 19%.
Hersluitbare vleesverpakking die ook echt hersluitbaar is.. Why?
Wat is er gebeurd met het aloude cellofaantje om je stukje vlees(waren)?
Microsoft is dom geweest. In het Office contract met de overheid hadden ze geen licentie kosten moeten vragen maar bijvoorbeeld 0,01 cent per Powerpoint dia
Wortelen zijn volgend de EU norm ook fruit. Iedereen weet dat het groente is, maar Portugezen zijn dol op worteljam. Omdat jam alleen gemaakt mag worden van fruit volgens de EU en men de Portugezen te vriend wilde houden werd de wortel als fruit aangemerkt.
Zo simpel werkt dat dus binnen de EU.
Kunnen we zo van benzine geen fruit maken?
Zo is het. Dat is ook zo met staatssteun aan de Italiaanse bank: Monte dei Paschi. Dat mag natuurlijk niet, er moet nl. eerst een bail-in zijn, zodat de aandeelhouders eerst moeten betalen. Maar ja, die bail-in kwam er niet. Toen via een omweg toch staatssteun.
Gelukkig zijn ze in de EU nog hard aan het werk voor een bankenunie. Kunnen we zeker zijn, dat we moeten meebetalen aan failliete Spaanse en Italiaanse banken.
Zo simpel werkt de anti-EU propaganda inderdaad. Nu is het wel een raar verhaal met die wortelen, maar het ligt toch iets anders en minder simpel. Het kwam er op neer dat je wortelen kán classificeren als fruit. Let op dus: kan, niet moet. Dat was inderdaad vamwege jam regels, anders had het wortelconsume moeten heten. Alleen zijn die regels alweer 9 jaar geleden veranderd zijn waardoor het helemaal niet meer nodig is om wortelen fruit te noemen. Wortelen zijn nooit officieel tot fruit bestempeld door de EU. Alleen als je er jam van wilde maken, kon je het dus fruit noemen zodat je worteljam kon maken. Slaat ook nergens op natuurlijk, maar gelukkig hebben ze die regels aangepast. In anti-EU propaganda wordt het nog wel als voorbeeld gebruikt van idiote regels, alleen klopte het toen dus ook al niet dat wortelen ineens fruit waren, je mocht het zo noemen als je wilde.
@MargauxGrandCru | 19-02-22 | 13:37: Grinnik.... gein.
Oh ja, mijn dochter werkt op zaterdag bij een groentekraam op de markt. Ik ben zo even gratis druiven en peren halen. Toedels.
Heb je er niet een bij de sherry afdeling JUMBO?
In letterlijk elke administratie in Nederland staat geregisteerd of een product 9% of 21% is. Voor al die mensen is het gewoon een kwestie om die groep op te pakken en om te zetten naar een nieuw percentage.
Ik kan dit weten, omdat dit mijn werk is. En dat ook precies is wat gedaan hebben met de stijging. De belastingdienst zelf hoeft hier geen flikker mee te doen op productniveau. Dus deze brief en het plaatsen ervan laat zien dat men niet helemaal begrijpt hoe dit soort zaken werken. Is ook niet erg, iedereen zijn vak. gr
De belastingen moeten juist omhoog. Er zijn nog veel mensen die kunnen sparen. Wordt tijd dat daar tegen wordt opgetreden.
De grootste verdiensten zitten nog altijd aan de besparings kant, iedere euro die je verdient is dan vrij van belasting.. Cash ist mesh und Geiz ist geil zeggen de oosterburen. ;)
Voortaan elk wetsvoorstel langs de DHN van de Broeklat. Doorstaat de wet deze toets: dan aangenomen. En door.
By the way, er is een tarief van 23%. Over de Tiende Penning hebben we ooit 80 jaar oorlog gevoerd. Slap volk.
En dat was 10% in totaal, niet 50% loonbelasting en dan over het resterende deel 21% BTW.
AH zei eerder van de week voor het btw verhaal al dat zij "overweegt de prijzen te verhogen" en dat de consument "hier zeker begrip voor zal hebben"
Dus appels naar van 2 naar 2.20 p kg .
Iets btw eraf ,dan weer 2 euro,vervolgens 2e prijsstijging ,en dan weer 2,20 euro,want "daar zijn we dan al aan gewend"
Dat lijkt een geval van te veel ambtenaren die over elkaar struikelen, als dit al lastig is.
Tip: een aantal jaren geleden was er een onderzoek onder ambtenaren van oa de belastingdienst. Vraag 1 luidde: heeft u een collega op de afdeling die overbodig is. 98% antwoordde met: JA.
Vraag 2: Bent u dit? 100% antwoordde met NEE.
Er is een tekort aan personeel in NL. Het vaak overbodige middenkader kan leren werken in de werkelijke economie.
Het probleem is dat de computers bij de belastingdienst niet met een tarief van 0% kunnen werken.
#extracommunautaire aangifte doet van 0%
Nee dat kunnen ze echt niet.
#wat anders doet dan btw-aangifte vanwege btw-vrijstelling van de belastingdienst
hmm, ik werk met een programma waar je gewoon de 0% kan selecteren
Ik ben echter ook bang voor een opvolgend probleem; gaat de 19% btw er af, dan gooien de supermarkten er de komende twee jaar 9% op de prijs bovenop.
En daar zou de overheid rekening mee dienen te houden.
Bevriezen van de verkoopprijs met een jaarlijkse inflatie van max X%.
Of zoiets dergelijks.
Dit is 100% wat er gaat gebeuren.
Lijkt me logisch met de prijsstijgingen op energie (en wie weet minimumloon).
Btw op AGF is 9%
Maar dat terzake.
Je zag het idd ook bij de kappers, btw verlagen is prijs verhogen.
En dan hier nog iets wat GS nooit vermeld inzake BTW: "Over de verkoop van cannabis betaalt de coffeeshop geen omzetbelasting (btw) omdat deze heffing over verboden handel op grond van EU-jurisprudentie niet is toegestaan. Ook wordt er geen accijns geheven op de softdrugs"
Dus op gewone sigaretten betaalt u zich scheel aan accijns, pretsigaretten zijn vrijgesteld ....
Ja, en aan de achterkant van de coffeeshop wordt een volledige oorlog uitgevochten tussen verschillende partijen en de overheid. Corruptie, bedreigingen en alles wat bij georganiseerde misdaad komt kijken. Maar geen belastingen en ook geen BTW.
Mooi man. Dit is NL!
Maar goed, is wel een beetje off-topic. Tenzij we groente/fruit illegaal gaan verklaren natuurlijk.
@guldenmiddenweg | 19-02-22 | 13:03: of drugs legaal, dan kan de BTW er wel weer op
Maar het zwarte deel van de economie van lidstaten word dan wel weer ingeschat en meegerekend bij het bepalen van de bijdrage aan de EU. Ik vermoed wel dat voor sommige landen die inschattingen, en daarmee hun bijdrage aan de EU, veel te laag zijn.
Een simpele oplossing? Zekers, maar dat wil de ambtenarij natuurlijk niet. Die willen eindeloze werkgroepen, stuurgroepen, overleg, dure lunches, studiereizen naar het buitenland, en dan over tien jaar met een halfbakken onwerkbare oplossing komen.
Ambtenaren zijn mensen die voor iedere oplossing een probleem verzinnen.
NONSENS! Elke OB-expert wil simpel EEN tarief invoeren. Google caviavoer & BTW, dan snap je het
En alles wat van fruit gemaakt word ook 0% BTW. Zoals schnapps.
Juist en wijn en cognac.
Ik nam altijd die losse trostomaten van €2 de kilo. Lekker man voor achter de computer terwijl je GeenStijl leest. Nu zijn ze al €3 de kilo. Nou neem ik die kleinere in een netje van €2,59 de kilo en dan minder stuks. Zo kos ik het op.
Deed ik vroeger ook op de groentemarkt. Was het goedkoop dan nam ik een kilo, was het duur dan nam ik een pond.
Mijn onderbuik zegt dat die trostomaten nooit meer €2 de kilo worden ook al wordt het gas goedkoper.
Laat een paar tomaten vallen in je tuin of op balkon in een bak en je hebt in no time tomaten!
@John McClane | 19-02-22 | 13:11:
Mij lukt veel in toene, maar tomaten is al een paar jaar geen succes.
Maar is tomaat groente of fruit? Geschiedenis...
(Niet dat dat zou uitmaken voor de BTW waar we het over hebben overigens...)
@Duwbak_Linda | 19-02-22 | 13:14: Uit de regen houden. Dus ze mogen niet nat worden. Door de zon op de waterdruppeltjes krijg je een soort van vergrootglaasjes en branden er bruine stippen op de tomaten. Dat is het begin van het einde.
Zucht. Lastig te bepalen welk fruit onder fruit valt. Dat is wat er dus staat. Je kan er maar mee bezig zijn zeg.
En cocabladeren dan?
Nou, ik vind het in elk geval wel een goed idee, hoor, D.
Gewoon afbakenen bij verse producten en gedroogde producten (bonen). Die gedroogde cranberries die dan toch veel suiker bevatten neem je voor lief. Mensen gaan die dingen niet ineens massaal eten.
Afdeling Groente & Fruit een "taxfree zone" van maken met poortjes, slagbomen en paspoortcontrole.
Is dit niet toevallig dé Dirk van de Broek die onder de subtiele alias Dirk van den Broek brieven instuurt?
Wist jij dat we ook een antiroos in de panelen hebben?
@SterF... | 19-02-22 | 12:56: de vraag is wie er eerder was, roos of antiroos. Volgens mij wint Roos altijd.
*3e persoon modus uitschakelt en aan Van Oef overlaat*
@Roos | 19-02-22 | 13:01:
Jij viel mij het eerst op!
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Maar zou goed kunnen.
Je bent scherp vandaag, Roos.
Antiroos was mij ook opgevallen en waarom antiroos? Is het de sjampoo of zou het kunnen dat hij anti Roos is? Dat kan toch niet!!
‘Je kunt aan die kop zien dat het een pleuriswijf is’. (Geparafraseerd, het D66-Lightmens)
De Belastingdienst heeft al immense problemen met de TWEE tarieven voor BTW. Een voorbeeld:
"Je verwacht natuurlijk dat al het voer voor je huisdier even duur is maar niks is minder waar. Konijnenvoer valt namelijk onder het 6% procent btw tarief maar het voer van je cavia is duurder want valt onder het reguliere 21 procent tarief. Gek toch? maar het heeft een simpele reden.
VOEDSEL OF NIET?
Zie jij je konijn als een mogelijke stoofpot, en je cavia dan? Konijnen zijn voor de beleidsbepalers een voedingsmiddel en daarom mag het voedsel van dit dier verkocht worden met slechts 6% procent btw. Een cavia wordt in Nederland niet gezien als voedsel. De brokjes die je voor voor je huisdier koopt wordt dus verkocht met 21% procent btw. Andere dieren waarvan het voedsel onder het lagere tarief vallen zijn koeien, varkens, schapen en geiten."
Alle experts op gebied van de Omzetbelasting (=BTW) zijn het er dan ook over eens dat EEN tarief voor de omzetbelasting verreweg het makkelijkste is.
Maar u allen weet dat we dat in Nederland nimmer&nooit voor elkaar zullen gaan krijgen. Omdat dan alle populistische media en partijen in de TK gaan schreeuwen dat de allerzieligsten KeIHaRD worden getroffen!
Maar wat als je als hobby haringen verzameld?
@Piet Karbiet | 19-02-22 | 12:52: Dan krijg je te maken met toeristenbelasting.
@Piet Karbiet | 19-02-22 | 12:52:
Ligt eraan of je ze in een aquarium laat zwemmen of in een papiertje in de kast bewaard.
@Piet Karbiet | 19-02-22 | 12:52: De Condomerie in Amsterdam moest sluiten want geen middenstandsdiploma. Er moest een middenstandsdiploma komen. Toen hebben ze maar de cursus Groente en Fruit gehaald. Voor een Condomerie. Want er MOET een middenstandsdiploma zijn.
Na god knows hoeveel decennia links beleid, betalen de allerzieligsten en -armsten nog steeds verhoudingsgewijs de meeste belasting.
@Sans Comique | 19-02-22 | 13:01: WAS er nog maar een middenstandsdiploma! Dat is allang afgeschaft.
Want met een verplicht middenstandsdiploma was onze nederlandse horeca nooit zo geinfiltreerd door de koerd!sche mafia, of ander gespuis
@Sans Comique | 19-02-22 | 13:01: Kijk, zo leer je nog eens wat. Merci.
@theo-is-dood | 19-02-22 | 13:04: Zeker. Al in de jaren '80 mochten Turken en Marokkanen een groentezaak openen zonder de benodigde papieren. Want zielig. Mijn vader zaliger kon daar heel boos om worden. en terecht.
Het is wachten tot ze een manier hebben gedacht hoe ze zuurstof kunnen belasten.
Doen ze al. Iedere belasting die uit de lucht getoverd is, is zuurstof belasting. En daar zijn er veel van. Erfbelasting kun je zien als zuurstof belastingen. Die wordt afgerekend met je als je dood bent en je totale zuurstof verbruik bekend is.
@peterdh | 19-02-22 | 12:52: O2 verbruik=CO2 uitstoot. En die is reeds belast.
Regeren is fruitkijken.
Hij is gooeeeeeed !
Van mij kunnen er niet genoeg woordspelingen worden gemaakt.
Deze had van Kapitein Sjaak Mus kunnen zijn
@Roos | 19-02-22 | 12:53:
Lief van je, maar voor deze neem ik in alle bescheidenheid mijn petje af.
@Kapitein Sjaak Mus | 19-02-22 | 12:58: kapiteinspet met anker op de klep, op de fruitafdeling "alle trossen los" roepend
@Roos | 19-02-22 | 13:04: Voor deze tegel niets dan lof!
Tja, klinkt natuurlijk stom, maar de kern van waarheid is dat je je ook gewoon eerst zorgen kan maken over 90% van de gevallen en dan in de jaren daarna kan gaan zitten bakkeleien over de moeilijkere gevallen.
Deze grondtegel moet ik even op me in laten werken...
@Piet Karbiet | 19-02-22 | 12:49: Terra incognita voor jou.
@guldenmiddenweg | 19-02-22 | 12:51: Going underground.
Werkte bij uitvoering Toeslagenwet niet helemaal toppie joppie maar het kan wel natuurlijk.
@Piet Karbiet | 19-02-22 | 12:54: Beter blijf je met beide benen op de grond staan.
@Pekketrikker | 19-02-22 | 12:55:
Nu je het zo zegt, er zullen inderdaad honderden mensen diep in de schulden komen als de overheid geen ei legt over of zeewier nu wel of niet in het 0% tarief valt en in welke categorie het dan hoort. Hoewel ik ook wel het mijne denk over toeslagen en subsidies, is de regeling niet perse wat er daar fout ging, maar meer het uitblijven van reactie op de signalen van wat er fout ging.
Alle eerste levensbehoeften (voedsel/energie/woningen) op 0% dat zou mensvriendelijk zijn, zeker voor de lage klasse.
Voor mensen met het vleesdieet is die 0% ook fijn. Alleen vlees is een van de vele demonen tegen het klimaat (de nieuwe God, met als Vader de Staat, met als Zoon moeder Aarde (de nieuwe x in ons paspoort, lol) en als Heilige Geest, de wetenschap), vandaar dat er zoveel Christenen zo voor het huidige klimaatbeleid zijn en de nieuwe God met verve omarmen. 2 Zonnepanelen meer en je komt in de hemel.
Door het klimaat kan het aanbidden van God, eindelijk, na zoveel jaar van Jezus-kritiek, wetenschappelijk gefundeerd worden.
Dat atheïsten, net als Christenen, een God willen aanbidden is een gevolg van de natuur van de mens die het aanbidden van het hogere ingebakken heeft. De atheïstische communisten zijn al meer dan 100 jaar bezig om religie uit te bannen, alleen het lukt hun niet. Zelfs in China, waar de staat atheistisch is tot in het bot, lukt het na al die jaren van propaganda, onderdrukking en stelselmatig discrimineren van mensen die 1 van de wereldreligies volgen, om maar 50% van de bevolking tot het atheïsme te bekeren
Het klimaatbeleid daarentegen als een God ervaren en aanbidden is logisch, want dat is nu eenmaal onze menselijke natuur. Je zou ook kunnen zeggen dat wanneer je nergens in geloofd, ga je overal in gaat geloven. Dat geld dus ook voor mensen die zeggen dat ze in Jezus geloven.
Daarnaast, wanneer je toch voor de volle 100% op die 0% lijn qua klimaat wil zitten, laten we dan wat verder gaan: 0% alleen voor groenten en fruit die biologisch geteeld zijn, uit de streek en seizoensgebonden zijn, dat lijkt mij de belastingtechnisch de voordeligste, voor de planeet de beste en wetenschappelijk de eerlijkste optie, want beter voor het klimaat.
Knap.
Om van BTW op groente en fruit uit te komen op religie.
Vroeger moest je daarvoor de deuren langs, tegenwoordig kan dat gewoon on line.
Dat is vooruitgang, toch?
De Zeespiegelstijging als de nieuwe Zondvloed.
@Kapitein Sjaak Mus | 19-02-22 | 12:52: toptegel
Mán, wat kan jij ouwehoeren, daar kun je prijzen mee winnen.
@Kapitein Sjaak Mus | 19-02-22 | 12:52: Milieu/Klimaat is religie tegenwoordig.
Hoe zit het eigenlijk met vis?
Die ligt uhh meestal in het visvak.
Alleen de zeekomkommer en zeedruiven vallen onder deze regeling.
Helaas zijn die niet te vreten.
@Kapitein Sjaak Mus | 19-02-22 | 12:54: Zeewier dan?
Als je ze gaat eten is hun voer 6% belast, als je ze laat zwemmen in een kom, is hun voer 21% belast. Als ze als voer moeten dienen voor de kat is het 21%, als het als voer moet dienen voor de varkens is het 21%.
Als je er mee trouwt in gemeenschap van goederen is het 50%.
Benzine, diesel, aardgas en elektriciteit. Allemaal naar 0% btw.
Dat is inderdaad een manier om op korte termijn heel wat (verborgen) armoede tot een eind te brengen. Voornamelijk de nutsvoorzieningen.
Rutte en zijn gevolg zijn verslaafd aan geld binnenharken. Ons geld welteverstaan. Driekwart van de wereld profiteert hiervan, behalve de Nederlanders die het mogen ophoesten.
@tis_wat | 19-02-22 | 12:43: Als ik zie wat sommigen per maand lappen voor alleen al energie, dan is dat de grootste armoede trog waar je in kan vallen. Net genoeg geld om de hut warm te houden, maar niet genoeg om de boel te verbeteren en kosten te besparen, en dan door geopolitieke spelletjes en ideologieën de schulden in gejaagd worden.
Een beetje kruidenier zal bij bij een BTW-verlaging gewoon z'n verkoopprijs verhogen, bij een BTW-verhoging brengt hij de verhoging in rekening bij de consument.
Nog steeds geen reden om het niet naar de 0% te zetten. Want een beetje kruidenier zal die 9% korting ook gebruiken om onder de prijs van de buurman te duiken.
Wat een goed idee, laten we hier een commissie voor installeren die hier dan maanden tot een jaar of twee onderzoek naar kan doen. En dan een apart ministerie optuigen voor voedsel. En dan 30.000 ambtenaren aannemen/verdelen
Alle experts op gebied van de Omzetbelasting (=BTW) zijn het er dan ook over eens dat EEN tarief voor de omzetbelasting verreweg het makkelijkste is. Dus niet zoals nu een Nultarief, een laag (9%) en een hoog (21%) tarief.
Gewoon alles op bijvoorbeeld twaalf procent.
Maar u allen weet dat we dat in Nederland nimmer&nooit voor elkaar zullen gaan krijgen. Omdat dan alle populistische media en partijen in de TK gaan schreeuwen dat de allerzieligsten KeIHaRD worden getroffen!
@theo-is-dood | 19-02-22 | 12:52: Één tarief inderdaad! Klaar. Accijns op alcohol hebben we al. Daar zou suiker (breed gedefinieerd!) bij kunnen, mocht men toch de volksgezondheid willen beïnvloeden. Maar tegen te veel vreten helpt zoiets niet echt. 007 zou zeggen: live and let die…
Als de 6% BTW vervalt worden van te voren de prijzen eerst verhoogd zodat de consument daarna nog net zo duur uit is en ondernemer zich de ballen uit de broek of blouse lacht.
Die 6% is allang vervallen hoor.
Is nu 9%. Dat was maar een stijging van 50%...
En Mezcal en Tequila?
Ik durf te wedden dat D.H.N. van den Broek ook vindt dat je gewoon een boomhut in je eigen tuin moet kunnen bouwen.
Suikers, andere koolhydraten, vet of zout toevoegen is ook een mooie grens. Het ging toch om gezond eten stimuleren?
Maar cranberries zitten tjokvol suiker. En nu?
Buitenlandse vruchten en groenten? Allemaal onder het 21%-tarief.
Kortom, koopt Nederlandse waar enz.
De Nederlandse producten zijn een stuk duurder dan de buitenlandse producten. Dus wat zou je ervan zeggen om alles naar 0 te zetten wat uit Nederland komt, en de rest op 6% te houden. In plaats van weer geheel in overheidslijn praktisch *alles* duurder te maken om dan te zeggen dat die paar Nederlandse dingen goedkoper zijn.
Worden kranten in de komkommertijd ook goedkoper?
Kranten zijn een belasting voor het mileu zo heb ik vernomen uit wel geinformeerde deugkringen. Die dingen moet je afschaffen.
@donkieshot | 19-02-22 | 12:40:
Ja, stel je voor dat het volk ze gaat lezen.
Dát kunnen we niet hebben!
@Kapitein Sjaak Mus | 19-02-22 | 12:42: Gelukkig kan iedereen voor zijn eigen specifieke krantje tegenwoordig op één web site terecht. Die van de DPG.
Ik reken fruit en yoghurt uit Griekenland nooit af bij de zelfscan. Die had ik al betaald. Dit is de rente.
Jij eet ook heel veel fruit en yoghurt uit Griekenland?
@Schoorsteenveger | 19-02-22 | 12:39: Zeker. En Griekse massage olie. En u?
@Piet Karbiet | 19-02-22 | 13:02:
Eet jij Griekse massage olie?
Top Ronaldo. Zet je lijstje op het verkiezings programma van Geenpijl en mijn stem heb je.
Ik wil alles gratiesch! Geef! En wel nu!
Ben al onderweg!
Vergeet je schoonmaakspullen niet.
@Lorejas | 19-02-22 | 12:35: Oeps, moet ff terug dan.
Dan moet je je even aanmelden in Ter Apel, dan is het zo gefixt.
Gewoon afschaffen de BTW, het was slechts een tijdelijke crisis maatregel, aldus Wikipedia.
"Nederland voerde een omzetbelasting als zodanig in 1934 in, midden in de crisistijd van het decennium vóór de oorlog. De bedoeling was met de opbrengst de gevolgen van de crisis tegen te gaan. De toenmalige regering stelde ook dat het om een tijdelijke belastingverzwaring ging."
De regering moet denk ik een keer in therapie, men is verslaafd aan belastingen. Zodra men belasting geld krijgt dan kan men er geen afstand meer van doen en moet het op. Men pompt het in zinloze projecten, IT of asielzoekertjes.
Haha. Ja, "added value". Wat voor waarde wordt toegevoegd aan een stuk fruit die het niet al eerder had? Transport maar die waardevermeerdering is voor de supermarkt, dwz hun winst die dan belast zou kunnen worden (men gebruikt de weg tenslotte enz).
Huh? Vorig jaar werd 50 jaar btw gevierd. Of bij stil gestaan. Was dat de Europese btw?
Iets met tijdelijke verhoging? Waar heb ik dat vaker gehoord?
Wat een gelul, gezond eten, rijst, pasta, groente, fruit enz, kost toch al geen pepernoot, het is juist dat kant en klare zoute snackzooi die heel duur is.
In de barre ongewenste werkelijkheid (ergens buiten bereik van velen) zijn er veel producten die alleen maar groente of fruit bevatten. Dus gaat het hier over "vers" of "onbewerkt". Maar ook daar is het lastig, er is wel degelijk verwerking en behandeling van veel groente en fruit. Soms meer dan een pot of pak doperwten. Maar het pakje doperwten gemengd met een paar zaken die niet groente en fruit zijn zouden dan weer in andere categorie vallen.
Ergo, doe normaal en hanteer de hoogste categorie: wel voedsel of geen voedsel. Bij niet-voedsel kun je nog product en dienst onderscheiden hoewel ook dat hoofdpijn kan geven. Best is één laag tarief voor alles trouwens. Zo heeft de overheid ook minder uit te geven en wordt men gedwongen na te denken in plaats van "visies" en "ideeën" te ontwikkelen die meer geld kosten.
Bruine bonen zijn groente, maar zijn koffiebonen dat ook?
Juist. De overheid zou een lijst met "gezond" moeten opstellen en dat dan door onze keelgaten duwen. Dat is wat het volk wil, blijkbaar?
Jawel, voor subsidie vallen koffiebonen onder fruit. Wel, in Suriname dan.
Ik wacht op de peer review.
"Bovendien is niet al het verse fruit even gezond. Zo bevat 100 gram gedroogde cranberry's bijna 65 gram suiker, meer dan vier keer zoveel als in dezelfde hoeveelheid banaan. Ook dat moet je niet willen stimuleren, vindt Camps."
Overheidje, ga alsjeblieft terug in je hok. Laat ons (demense) toch eens met rust.
Gedroogde cranberry's lijkt me niet zo heel erg vers?
"omdat in de EU een minimumpercentage van 5 procent btw op gezonde producten geldt.
En dat tarief zou problemen opleveren bij de belastingdienst, omdat de ICT-systemen daar niet op berekend zijn."
Dit is toch niet te filmen.
@Lorejas | 19-02-22 | 12:33:
Voor die discussie moet je alinea naar boven in artikel.
* pijpje pakt en aandachtig lezen doet*
Hoe zit het eigenlijk met zeevruchten?
Ligt eraan of je ze op je schoot of onder je kont legt.
Na het zuur komt het zout?
Zoethout stokjes dan? Ja? Kopieerpapier dan?
Ahh we gaan een belastingverlaging niet doorvoeren omdat we anders in de knel komen met zoethoutstokjes. We zien wel waar jouw prioriteiten liggen.
@peterdh | 19-02-22 | 13:09: Ik ben tegen deze belastingverlaging omdat ik totaal het nut niet er van in zie. Goedkoper vers fruit en groente voor mensen op bijstandsniveau? Leuk, hebben ze aan het eind van de rit geld over voor een zak chips of snoep. Per saldo maakt het geen bal uit.
@Leptob | 19-02-22 | 13:18: Heel wat werkende zitten defacto, nettoloon minus vaste verplichte lasten, op bijstandsniveau of eronder. Wie bent u om te bepalen, wat zij met hun overgebleven geld doen?
@Arachne | 19-02-22 | 13:25: Beter om in het hele geld rondpompcircus mensen met weinig netto inkomen iets extra te geven dan mensen die die btw makkelijk kunnen betalen, een voordeeltje te geven. Zij kopen toch wat ze willen.
@Leptob | 19-02-22 | 13:18:
Eh ik heb een voltijd baan. Maar met alle vaste lasten, verplichtte kosten, stijgende prijzen voor bezine, energierekening, zo ongeveer alles bij de supermarkt, drogist, stijgende premies voor verzekeringen, etc zou ik blij zijn als er voor groente en fruit een btw tarief van 9 naar 0 procent gaat. Heeft niks met bijstand te maken. Heeft te maken dat links, rechts, onder, boven, achter en voor alle prijzen stijgen. Dus haal die 9% er maar af.
Zeggen: dat moeten we niet doen "Beter om in het hele geld rondpompcircus mensen met weinig netto inkomen iets extra te geven dan " hetzelfde als wat ze geflikt hebben met het referendum:
We schaffen het referendum af, want we vinden het niet goed genoeg, we kunnen beter een bindend referendum hebben (was het argument van D66 destijds) gevolg: we hebben nu niets.
Hetzelfde hier, je kunt 9 naar 0% een idee vinden dat beter kan, maar zolang er geen andere concrete plannen zijn: kom maar op met die verlaging, want anders hebben we 0,0 noppes nada... alleen maar "omdat het beter zou kunnen"
Doe eerst die die je nu kan bedenken, als je al paar blijkt te zijn vergeten voeg je die periodiek toe? Simpel nou?
Nee, want dan kan met niet met modellen bepalen hoe de toekomst er uit gaat zien. En de uitkomst van modellen zijn altijd veel betrouwbaarder dan een meting.
Begin maar vast met het bouwen van 1-kamer appartementen, want meer kunnen mensen straks niet meer betalen.
als je nog normaal wil kunnen eten.
Slim om een nieuwe categorie te bedenken, 0%. Dan weet je zeker dat je daar jaren over kan kibbelen zonder daadwerkelijk iets (voor de burger) te doen.
Je zou het debat kunnen voeren om van 9% weer 6% te maken, dan is het in een dag geregeld.
Maar dat willen ze niet, dus kom je met een plan dat niet uit te voeren is.
0% tarief bestaat al jaren hoor, voor o.a. verlegde BTW. Dat fruit hier nu in komt is nieuw.
@supah | 19-02-22 | 12:27: Nee dat is ook een aparte categorie. BTW verlegd is niet hetzelfde als 0%. (al komt het op hetzelde neer)
Prima idee van Van Den Broek. Het stimuleert de mensen ook om actief te zijn in de keuken. De gemiddelde Nederlander kan onderhand nog geen aardappel meer schillen en met de gewonnen tijd door gebruik van voorbereide producten gaan ze hun IQ decimeren met TV kijken.
Ja, en de grap is, dan kijken naar de reclame van die zelfde voorbereide producten.
Want heel veel meer is er niet op tv tegenwoordig.
@tis_wat | 19-02-22 | 12:31:
Maar wel met heel veel swingende blije mensen uit elke partitie van het kleurenwiel. En wat zijn ze blij met een zakje Pringles, Streetfood of andere zoetzoute zetmeelbommetjes met toevoegingen en conserveringsmiddelen.
Natuurlijk weet Dirk van den Broek dat. Je had het ook aan Albert Heijn kunnen vragen. Maar die is dood. Anyways. Gewoon niet doen die btw verlaging, want die gaat niet bij de consument terecht komen. Denk je nou echt dat komkommers van 49 cent naar 44 cent gaan? Laat het gewoon, groente is toch al spotgoedkoop in Nederland. Stop liever met onnodige uitgaven zoals dat hele fucking subsidie- en heffingenstelsel, de Belastingdienst (wat de hel, hoeveel mensen heb je nodig om belasting te heffen) en ga zo maar door. De bevolking help je door de belasting te halveren, niet door de groente een paar cent in prijs te verlagen.
De apparaatskosten van de Belastingdienst zijn EEN miljard per jaar! Dus alle salarissen, kantoorgebouwen, printers, en koffie die door deze harde werkers worden ge/verbruikt.
Als je bijvoorbeeld nagaat wat de erfbelasting opbrengt, en wat deze belasting kost, dan kun je die net zo goed afschaffen. En de ambtenaren die daarmee tijd over krijgen inzetten op fraudebestrijding. Ga maar eens wat vaker controleren bij koffieshops, of shoarmazaken en dergelijke
@theo-is-dood | 19-02-22 | 12:57: Het doel van de erfbelasting is niet de opbrengst, maar het feit dat u dat deel niet heeft.
Nu zie ik hier op de site een advertentie voor werken bij de Belastingdienst. Lachen. Kan GS niet gewoon Nee zeggen tegen deze adverteerder? Dan koop ik desnoods wel weer een kroontje.
Nog meer? Er werken 25.000 mensen bij de belastingdienst. Wat de hel. Dat is een hele halve Arena vol met semi-nutteloze mensen die geld van de ene helft van de mensen naar de andere helft laat stromen.
Grappig. Ik zie die advertentie juist niet vanwege dat kroontje.
@Duwbak_Linda | 19-02-22 | 12:25: Grappig, ik heb geen kroontje, maar ik zie ook een advertenties. Zo is iedereen gelukkig. :-)
Die advertenties worden door Google aangepast aan de interesse van de gebruiker.
Als jij de belastingdienst ziet, geeft dat te denken.
@tis_wat | 19-02-22 | 12:32: App of pc?
De dag dat ze op groente en fruit 0% BTW heffen, is de dag dat ze een vervanger hebben gevonden voor de verloren BTW.
Of ben ik te pessimistisch? Heb ik te weinig vertrouwen of zelfs wantrouwen?
Misschien een idee om de regelgeving te versimpelen zodat er minder radartjes nodig zijn om de klok te laten draaien...
"Misschien een idee om de regelgeving te versimpelen zodat er minder radartjes nodig zijn om de klok te laten draaien..."
U bent geen ambtenaar, dat is al meteen duidelijk.
Wel graag een extra premie op avocado's.
Guacamoleheffing.
@grapo | 19-02-22 | 12:20: Zoiets. Dat het alleen nog bereikbaar is voor mensen die hun zorgverzekering kunnen betalen.
Inderdaad gewoon gezond verstand, van een telegraaflezer nog wel. Om het wat te formaliseren: plaats de meest voor de hand liggende producten (waarvan je op de basisschool al leert dat het groente of fruit is) akvast in het lagere tarief en zet twijfelgevallen (bewerkte producten e.d.) in een 'nader te bepalen' categorie. Wat mij betreft blijven groente- en fruitproducten waaraan extra suiker is toegevoegd gewoon in het hoge tarief.
En als producent kan aantonen dat er voldoende groente/fruit en geen suiker in zit, mag het product uit de twijfelcategorie.
Zo.
Opgelost.
Volgend item kan door, GS!
@Kapitein Sjaak Mus | 19-02-22 | 12:20:
De samengestelde kracht van de GS-reaguurders.
Bewerkte producten kun je ook beter buitensluiten, want anders gaan de grote fabrikanten weer met een stuk van het voordeel aan de haal.
Zoals die brievenschrijver zelf al meld: Verse groente en fruit, degene die je op de weegschaal bij de super tegenkomt en wat mij betreft vallen de voorgesneden groente en geschilde aardappelen er al buiten.
De BTW op alle andere producten verhogen, dat is makkelijker denk ik.
Ja, doe gewoon 100% BTW op alles. Heeft de overheid ook weer lekker veel inkomsten om weg te geven.
Mbt de foto voor Mark:
De sinaasappelen 0%
Het plastic netje eromheen 21% ?
Dat gebeurd nu immers ook met producten van 9% toch? Flesje water: water 9%, plastic flesje 21%. Oftewel: niet zo moeilijk doen als dat niet nodig is.
@peterdh | 19-02-22 | 12:20: Statiegeld netjes ? Flesjes water moeten in zijn geheel verboden worden. Water haal je uit de kraan.
@peterdh | 19-02-22 | 12:20: Zo moeilijk is het idd niet.
@grapo | 19-02-22 | 12:21:
Bij geen enkel ander product waar 9% over geheven wordt in plaats van 21% doet men moeilijk over de verpakking waar het in zit. Waarom zou je in vredesnaam moeilijk gaan zitten doen over of sinaasappelen in een plastic netje zitten.
@peterdh | 19-02-22 | 12:33: Plastic zorgt voor de klimaatcrisis. Of zoiets. "How DARE you!"
@peterdh | 19-02-22 | 12:33: Joh doe niet zo moeilijk. Koop gewoon wat je wil. Ik koop sinaasappelen zonder netje. Op de markt. Mijn vlees bij de slager en brood bij de bakker. Vis bij de visboer. Scheelt een hoop ruimte in de kliko's.
Verder doe ik niet moeilijk. Interesseert mij het nou wat er gedaan wordt met al dat plastic.
Mark !! Mark gaat dat regelen.
En Groen links natuurlijk.
Zuurtjes zijn toch ook fruit? Net als chocola!
Kriek Lambiek.
@Mr_Natural | 19-02-22 | 12:18:
En Coebergh Bessen.
Land is al naar de klote, we gaan in een diep gat invallen.
En als er weeer verkiezingen zijn dan lijdt iedereen weer aan VerkiezingsAlzheimer.
Teveel mensen verdiepen zich totaal niet in de landelijke (laat staan de plaatselijke) politiek. Die vinden het allemaal wel best. Toeslagenaffaire: "OPHEF!" en "VERSCHRIKKELIJK". Twee weken later stemt de meerderheid weer op de partij die ervoor verantwoordelijk was. Het interesseert ze gewoon niet.
BTW valt onder het ministerie van Siegfried Kaag. Dan komt er geen simpele oplossing.
Ik dacht altijd dat ze Sigrid heette, Heet ze dus Siegfried! Wel erg Duits.
Vlogens DDS, sorry GS ik weet het, is Nilüfer Gündogan geschorst vanwege seksueel overschrijdend gedrag jegens vrouwen.
Zij wilde de perziken in het hoge tarief?
@lekgoot | 19-02-22 | 12:21:
En de pruimen
Dat wist een roddeljournalist in VI-Vandaag gisteren al te melden, dat N.G. tegenwoordig van #Team M, de Breij en Ollongren is. Geen excuus natuurlijk om - als het inderdaad zo is gegaan - anderen seksueel te intimideren.
@Pekketrikker | 19-02-22 | 12:24:
Of bood ze hen een komkommer aan?
@Graaisnaaiert | 19-02-22 | 12:25: Waar blijft GS dan met dit sappige nieuwtje?
@Pekketrikker | 19-02-22 | 12:29:
Geen idee, ik werk niet voor ze. Of ze doen nog aan check en dubbelcheck.
@Graaisnaaiert | 19-02-22 | 12:33: Stokslobberaar en
@Pekketrikker | 19-02-22 | 12:29: Omdat het zo slecht afstraalt op lesbos en allochtonen?
Als je voor producten kunt bepalen welke onder het nul- of 9 procent tarief vallen, dan is het natuurlijk niet al te ingewikkeld om die allemaal onder het nultarief te brengen.
Even aan een andere partij overlaten dan de Belastingdienst.
Bijna alles wat op de foto staat is geen groente of fruit volgens van den Broek, voorverpakt in netjes of gewassen en gesneden in een plastic bakje staat niet op de weegschaal. Boomers die al in geen 30 jaar meer in een supermarkt zijn geweest, moeten het bij de postzegelverzameling en de bingo houden.
Ik snap niet waarom mensen nou zou moeilijk doen over het plastic bakje. Dat gezeik heb je toch ook niet met flesjes water? Water 9%, flesje zelf 21%? Nee. Water 9%. Plastic flesje: niet zo onnodig moeilijk doen.
Het doel is dat mensen meer groenten en fruit gaan eten ipv zakken chips, omdat de prijsstijgingen op groenten en fruit de 21% BTW die eroverheen komt niet meer te rechtvaardigen valt als je een gezonde samenleving wilt hebben. Dus fuck dat plastic bakje. Wees blij dat ze fruit uit een bakje eten in plaats van een zak paprikachips.
Vers voedsel 0%, processed food en fast food 6%. En natuurlijk suiker- en vet tax.
Zoiets.
Is wiet groente of fruit?
Bloemen.
Een zakje gruis kost hier 4 euro. Cash only.
Alles van Apple ook?
Natuurlijk, plus subsidie.
Yup.
Geldt trouwens ook voor de Bananenbar.
@Kapitein Sjaak Mus | 19-02-22 | 12:16: En 'the house of orange' ?
@grapo | 19-02-22 | 12:18: Fruit Of The Loom?
@grapo | 19-02-22 | 12:18:
Zetten we ook op de lijst.
Als die politici nou gewoon naar de reaguurders luisteren, zou het land er veel beter bijliggen.
@grapo | 19-02-22 | 12:18:
Daar is dat 0 tarief al vanaf dag 1 ingevoerd.
@uisge baugh | 19-02-22 | 12:21: Fruits of the loins ook dan.
@peterdh | 19-02-22 | 12:25: Lol.
Uitstellen, vertragen, barrières opwerpen, problemen bij oplossingen zoeken: klassiek gedrag bij ongewenste ontwikkelingen.
Het lijkt erop dat DHN van de Broek, wat mij geenszins verbaasde, ook nog eens een titel voor zijn naam draagt. Eindbaas!
BTW verlagen naar 0% op groente en fruit slaat helemaal nergens op. Het is een verwaarloos bedrag dat de grootgrutters zelf wel (grotendeels) in hun zak gaan steken. Het gaat helemaal niemand motiveren om gezonder te gaan eten.
6% is ongeveer de helft van de prijsstijgingen welke nog gaan komen in 2022 dusja extra winst
Tsja, veel mensen dachten dat de BTW met 3 procent steeg toen het van 6 naar 9 ging. Terwijl het gewoon 50 procent was.
@Leptob, naja het scheelt 9%. Dus op elke 100 euro groente en fruit die je koopt heb je 9 euro besparing. Of die grootgrutters dat zelf in hun zak steken is geen enkele reden om het niet te verlagen. Als je het nu niet verlaagt gaat het de volgende ronde, en die gaat er komen, van 9 naar 12%. Dus verlaag nou maar gewoon, en dwing de supermarkten dat door te bereken aan klanten. De belastingdienst kan dat heel goed. Die kunnen tot op de cent nauwkeurig zien of het aan klanten doorberekend wordt of niet. Die hebben gewoon een overzicht van wat er uit gaat aan 0% producten en het geld dat binnenkomt.
@peterdh | 19-02-22 | 12:31: Natuurlijk is het op elke 100 euro dus 9 euro. Maar in mijn beleving maakt het mensen geen donder uit of ze 69 of 79 cent voor een broccoli betalen.
@Leptob | 19-02-22 | 12:52: Groente en fruit is dagprijs.
Als het afwasmiddel, jam, smeerboter, wc papier een eurodubbeltje opslaat, maakt dat de mensen zeer zeker een donder uit.
@Leptob | 19-02-22 | 12:52:
Dus zouden we het net zo goed kunnen verhogen naar 30% volgens jou. Ik bedoel het maakt in de beleving toch niet uit of we nou 79 of 89 cent betalen. Kunnen we over een jaartje of 2 gewoon naar 40% want 89 cent of 99 cent, tja dat is in de beleving toch niet zo veel. Doen mensen niet zo moeilijk over.
Probleem is de samengestelde producten waar groente of fruit in zit. Wanneer houdt groente op groente te zijn? Denk aan complete maaltijden, groente 0%, vlees 30%? en aardappelen 9%. Dat is niet werkbaar. En ondernemers zullen een raket ijsje op 0% willen, want er zit fruit in...
In De US heeft de lobby van de firma Heinz het voor elkaar gekregen dat ketchup in de Amerikaanse variant op de "schijf van vijf" als groente wordt gezien, dus als er een wil is, is er ook een weg.
@Kapitein Sjaak Mus | 19-02-22 | 12:13: Pizza werd ook gezien als groente (want er zit tomaat in).
Ik kan er nog wel meer bedenken: bonen (blik, danwel gedroogd), ingemaakte groenten (augurken, zilveruien), rijst, aardappelen. Is een zakje aardappelpureepoeder nog een groente of niet (en zo ja, welke dan, want er zijn er waar ook melkpoeder, palmvet, enz. aan is toegevoegd).
De overduidelijke groenten en fruit zijn natuurlijk niet het probleem, maar er zijn genoeg randgevallen.
En op welk vakje op de weegschaal staan deze producten?
@ZOMG | 19-02-22 | 12:21: Heel simpel. Onbewerkte (en diepgevroren) groenten naar 0%. Alles wat eerst naar een fabriek moet en verwerkt wordt met andere zaken, niet.
Waarom is dat nu ineens een probleem? Het was toch ook geen probleem toen heten het lage BTW tarief werd gestopt? Wat nu 9% is, wordt 0%.
Als je wilt hoeft het helemaal niet moeilijk te zijn
Is havermelk eigenlijk groente?
Alleen voor mensen met blauwe petjes.
Als haver groente is, is graan dat ook.
Belasting op bier naar 0%. Nu!
het is dat ik reeds lang niet meer rook maar tabak is in ieder geval een plant.
@uisge baugh | 19-02-22 | 12:11: Klopt, roken is vegan.
@Blauwpetje | 19-02-22 | 12:14:
Bent u niet in de war met ruiken?
@Blauwpetje | 19-02-22 | 12:14: Daar zijn de veganisten het niet allemaal mee eens onder andere omdat er soms toevoegingen zijn gebruikt die niet veganistisch (niet "vegan", dat is een anglicisme) zijn: www.veganfriendly.org.uk/is-it-vegan/...
Nee, dat is een diagnose.
Als ze in Den Haag meer naar dit soort oplossingen zouden kijken zou het allemaal veel beter gaan en hadden we 20% minder ambtenaren nodig.
(Alsof ze nú nodig zijn overigens. Het merendeel houdt meer zijn collega's bezig dan dat hij zinnige dingen doet voor de burger)
En de vegaburgers, vallen die hier ook onder?
En de kokosmelk in de überhippe koffiezaak?
(Ik vraag dat voor mijn buurvrouw)
NEEN!
@BekiekUtMoar | 19-02-22 | 12:07:
Nou, nou, je hoeft niet te schreeuwen, ik vraag het alleen maar.
Heel gemakkelijk : onbewerkte groenten en fruit vallen onder het 0% tarief. De bewerkingen kun je zelfs in een nota van toelichting vermelden zodat duidelijk is wat wel en niet meetelt.
De belastingdienst vindt het niet te moeilijk maar vindt er wat van, dát is het probleem.
@Kapitein Sjaak Mus | 19-02-22 | 12:14:
Excuus, dat doen deugers en ander woke-volk met mij (in dit geval uw buuf)
@BekiekUtMoar | 19-02-22 | 12:21:
Geeft niet, hoor.
Nooit opkroppen, gewoon eruit gooien!
@Kapitein Sjaak Mus | 19-02-22 | 12:24:
Dank voor uw begrip.
inderdaad, en bedenk ook dat het in de keten ook allemaal BTW vrij wordt. Dan kan men bij negatieve BTW niet meer verrekenen en systematisch terugkrijgen is er ook niet bij.
De gemiddelde supermarkt heeft 20 procent van het totale aanbod aan groenten en fruit in de schappen liggen.
Twintig procent? Ik denk eerder hooguit twee. Waar jij op doelt heet een groenteboer.
@Niet_Van_Hier | 19-02-22 | 12:09: Ik laat de discussie over exacte percentages voorbij gaan maar ben blij dat u mij begrijpt.
inderdaad is er veel kant en klaar en hoef je niet langs de weegschaal
Tuurlijk is het weer eens simpel GS. Totdat voedsel fabrikanten rechtzaken gaan aanspannen waarom hun product niet onder die 0% valt.
En dan dus compensatie gaan eisen, van onze belasting centen
Omdat ze voedsel fabriceren. Lijkt me vrij simpel. Elke handeling die verder dan plukken, verpakken en distribueren gaat is toegevoegde fabricage en dus geen 0 komma 0 tarief. Niet altijd naar die ene uitzondering zoeken, dat is zaniken om het zaniken, doen 5-jarigen en politici ook.
Is een banaan ook groente..... ik vraag dat voor een vriend.
@Keyboardspeler | 19-02-22 | 12:55: Die komt met een vervuilende boot, daar mag wel een paar procent op.
inderdaad, en gellof maar niet dat mensen meer groente fruit consumeren vanwege een klein prijsvoordeel. Dat is iets van mensen die denken dat roken duur maken zal helpen.
D.H.N. van de Broek denkt logisch na en heeft het beste voor met de burger. D.H.N. van de Broek zou daarom niet welkom zijn in de politiek.
Juist WEL, het volk snakt naar een van de Broek..... wat je verder schrijft klopt helemaal, want de 2e kamer en (alle) ambtenaren denkt NIET logisch en heeft het slechtste met ONS voor.
Ik weet zeker dat de heer van de Broek ook voor al deze problemen een oplossing heeft, hij is gewoon het type.
Een denkwijze die men vroeger altijd hanteerde. Hollandsche nuchterheid. Maar stiekem denk ik dat de beldienst dit niet wíl. Verandering is nl eng.
Goede oplossingen verdienen niet haakjes eromheen GS maar in hoofdletters. Schreeuw ze!
Wat kan het leven eenvoudig zijn... zonder politici.
en ambtenaren
Het leven zou een paradijs kunnen zijn. Maar ja... helaas is er politiek.
ja, alleen zal het niet werken en dan is de burgerij heel wat minder lovend over simpelheid.
Sluit rutte op.
Hahahaha. Mooi die nuchterheid!
REAGEER OOK