VS "kan burgers niet evacueren uit Oekraïne als Rusland binnenvalt", Biden overweegt duizenden troepen naar Oost-Europa te sturen
VS en VK sommeren ambassadepersoneel terug
Nou, dat ze het niet kúnnen, dat geloven we eigenlijk niet. En al helemaal niet als Rusland alleen het Oostelijk aangrenzende Donbass binnen zou vallen, wat sowieso het meest waarschijnlijk is als er al een invasie komt. Maar goed, Bidens Pentagon vindt het blijkbaar verstandig deze onkunde van de daken te schreeuwen en roept hun burgers op vooral een commerciële vlucht te pakken, want die zijn zo veilig in dat luchtruim tijdens escalaties. En dan weet het Pentagon ook nog eens niet hoeveel Amerikanen er eigenlijk in Oekraïne zijn, en dat terwijl Hunter Biden er zo'n graag geziene gast is.
Nederland zit er natuurlijk ook weer bovenop als vanouds. "Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken vindt het op dit moment niet nodig om mensen weg te halen uit Oekraïne. "We houden de ontwikkelingen voortdurend in de gaten en wegen steeds af welke stappen we moeten nemen", zegt een woordvoerder desgevraagd. "Daarbij bekijken we uiteraard ook of er aanleiding is om medewerkers van de ambassade te laten vertrekken. Op dit moment is daar geen aanleiding toe.""
Maar goed, ondertussen schrijft de New York Times wel dat Biden overweegt "several thousand U.S. troops, as well as warships and aircraft" naar NAVO-bondegenoten in Oost Europa en de Baltische staten te sturen. Kortom, alles lijkt erop dat Rusland oorlog wil, waarom zouden ze hun land anders zo dicht tegen onze militaire buitenposten aanleggen (hihi).
En even, ja, die 100.000 Russische troepen inclusief tanks en schepen liggen vast ook niet aan de Oekraïense grens omdat het uitzicht zo mooi is.
Welk signaal stuurt dit?
Niet héél gek. Want hiervoor sprak de VS van "non-lethal aid"
Social
Ondertussen, tussen China en Tawain
Social
Reaguursels
InloggenToen in de jaren 60 Amerika bereid was om een kernoorlog te ontketenen vanwege de plaatsing van Russische raketten op Cuba, vond veel mensen dat begrijpelijk. Nu de Russen Westerse raketten uit hun buurlanden willen hebben, zijn ze onredelijk en agressief. Tja....
Er staan geen westerse raketten in oost Europa.
Eerst maken de Amerikanen ruzie met China daarna met Rusland. Hoe dom kun je zijn het zijn 2 grootmachten met atoom wapens. En de EU gaat weer meedoen hebben niets geleerd van midden oosten debacle . Ook ellende door de USA. Geweldig de 3 wereldoorlog al in de maak.
In reactie op wil Iran ook meedoen en heb ik de eerste berichten over een coalitie tussen Rusland, China en Iran al voorbij zien komen.
Biden lokt Europa een 3e wereldoorlog in, die hij zelf is begonnen.
De yanks zeggen dat ze niet kunnen evacueren, maar wat ze eigenlijk tegen Putin zeggen is dat ze, ondanks wat retoriek en wapengekletter voor de show, geen militair personeel naar Oekraine gaan sturen omdat ze het risico van een supermachten confrontatie niet willen lopen.
Verstandig; Dat corrupte boevennest is voor 1991 nooit een zelfstandig land geweest en is zeker geen derde wereldoorlog waard. Wat mij betreft mogen de russen het hebben. Zijn we gelijk van dat associatieverdrag en het inlegvelletje af.
Is inderdaad een hele effectieve manier om van dat verdrag en inlegvelletje af te komen. Ik wilde het niet, dus Poetin kan z'n gang gaan.
De EU dat nog steeds in de waan leeft dat alle problemen met Rusland met diplomatie en economische sancties opgelost kunnen worden kan alvast gaan aankloppen bij opa Joe.
Welke problemen heeft u met Rusland dan?
@strawdog | 24-01-22 | 19:29: Geen. Maar ik ben geen politicus.
Dan bent u een eerlijk man/vrouw/het/ding/iets.
De EU wil, bij monde van Ursula von der Lijen, alvast 1,2 miljard Euro aan Oekraïne geven, omdat dat land in de financiële problemen zit. In welk inlegvelletje dat soort vrijgevigheid geregeld is, weet ik niet, maar het geeft weer aan dat de EU-leiding maar raak doet.
Ik weet alweer welk land per hoofd van de bevolking het meeste gaat bijdragen. Een heel fijn land.
Ik zou even wachten met zoveel geld, straks heeft Poetin het in de zak gestoken.
Verdient goed, de olieprijzen (en gasprijzen) blijven hoog, daar profiteert zowel RU als de VS (voor de fracking olie productie in eigen land is een torenhoge olieprijs noodzakelijk) van. Zo bedrijf je op imperialistische wijze kapitalisme. Duitsland houdt gelukkig het hoofd koel. Kortom, dit is een een-tweetje tussen de VS en RU, en de EU betaalt.
"Je zou denken, Rusland is al groot genoeg. Wat moet Poetin dan ook nog met Oekraïne of een stuk daarvan."
Poetin is een oud KGBer, een oud communist, een oud Sovjet. Hij betreurt het verlies van het 'Sovjet Rijk', al die vazalstaten die ca 40 jaar onderdrukt werden vanuit Moskou, die nu allemaal vrij, zelfstandig, en soeverein zijn; die het economisch stukken beter gaat als lid van de EU en/of NAVO dan onder de communistische knoet.
Rusland heeft niks (nou ja, het Bolsjoj ballet) en kan niks (nou ja, schaken dan). Ze hebben alleen grondstoffen en veel wapens. Economisch heeft het circa de omvang van de Benelux. Ik weet niet meer precies van wie de uitspraak was: "De Sovjet Unie is Opper-Volta met raketten" Ik dacht een Duitse bondskanselier. Dat geldt nu voor Rusland nog steeds. Er is even glasnost en perestrojka geweest en iets wat leek op democratie, maar het is nu onder Poetin een enge dictatuur geworden, waar dissidenten geen leven hebben en wegtrekken:
"De vervolging en opsluiting van critici in Rusland neemt zulke vormen aan, dat velen kiezen voor een leven in het buitenland. Buurland Georgië is in trek."
"Dertig jaar na de val van de Sovjet-Unie is er een exodus op gang gekomen van Russen die hun land ontvluchten voor repressie. Het gaat om oppositiepolitici, strafrechtadvocaten, mensenrechtenactivisten, journalisten, kunstenaars. Maar ook om minder bekende Russen, zoals een ontwerper van kleding met activistische slogans, die doorkreeg dat ze geschaduwd werd door agenten."
Kortom, Rusland is een kutland geworden onder Poetin.
Dr_Johnson | 24-01-22 | 17:45 |
Kortom, *vul maar in* is een kutland geworden onder *vul maar in*.
Overal hetzelfde, toch?
Rusland was al een problematisch land, onder de tsaar, en onder de communisten, en nu weer onder Poetin. Het is eeuwig zonde dat zo'n groot land, met zoveel grondstoffen en ruimte er niet meer van weet te bakken dan dit.
@Is dit nog nieuws? | 24-01-22 | 17:47:
Je kunt inderdaad ook bv Turkije invullen. Was in de jaren 90 onder die vrouwelijke premier, Tansu Ciler oid, een tamelijk relaxed land, met uitzicht op EU lidmaatschap. Is allemaal verkloot door die gek van een Erdogan. Is inderdaad ook een enge dictatuur geworden. We moeten tegenwoordig van hem spreken over Turkiye en niet meer - in het Engels - van Turkey, want dat betekent kalkoen. Met dat soort ongein houdt die gek zich bezig, terwijl de inflatie daar sky high gaat en de lira in waarde daalt sneller dan je Jack Robinson kunt zeggen.
En in Afrika zullen ongetwijfeld ook de nodige landen kutlanden zijn geworden. Maar ik ben het niet met je eens dat dat overal hetzelfde is.
In Rusland zijn ze goed in hacken en betere vaccins maken dan Pfizer. Bij elke hap brood mag u bedenken waar het graan vandaan komt. Niet uit het land met de zwarte aarde.
Nou nog even door, etten en al ons eten komt van elders. Zelf hebben we alleen nog vogelweiden en wandelbossen.
Gelukkig zijn wij veel vrijer. Et onze apparatsjiks en partijbonzen rond de Haagse hofvijver en de Amsterdamse grachtengordel. Onze MSM zijn vééééél objectiever als de Pravda
Ja dan hebben we het in Europa en USA beter voor elkaar. Goede sociale voorzieningen voor iedereen, goede zorg voor iedereen, goede huisvesting voor iedereen, gelijke kansen voor iedereen. Ja Ja in de EUe. USA is het veel beter geregeld.
MSN. Man man man.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 24-01-22 | 18:20:
"Bij elke hap brood mag u bedenken waar het graan vandaan komt."
Is het goede antwoord Oekraïne?
"In de afgelopen jaren is de Oekraïense agrarische sector flink gegroeid. Oekraïne een van de grootste graanexporteurs"
Op de Krim hadden ze een referendum....
Yeps. Weinig mensen herinneren zich dat nog. Overigens heeft de Krim een eigen parlement en hadden idem een president. Maar die is weggepoetst. Niemand reageerde.......
Je zou denken, Rusland is al groot genoeg. Wat moet Poetin dan ook nog met Oekraïne of een stuk daarvan.
Je zou denken, Amerika is al groot genoeg. Wat moet Biden dan ook nog met troepen in Europa?
@Is dit nog nieuws? | 24-01-22 | 17:11:
Geen idee, vraag het hem. maar volgens mij is hij niet van plan om Rusland binnen te vallen.
Scrol eens door de timeline van Wierd Duk. Die heeft nog wel eens interessante linkjes.
@matatwork | 24-01-22 | 17:14: Maar andersom wel. Wit-Rusland is slecht. Syrië is slecht. Alle regimes moeten USA gezind zijn, net als de Oekraïne. In het gelid. Likken bij Biden. Vraag NL maar. Nederland levert Oekraïne op voorhand al wapens. Hoezo geen provocaties?
@Duwbak_Linda | 24-01-22 | 17:16:
Ja Wierd Duk. Die lijkt aardig op de hoogte altijd maar mijn vermoeden is dat hij iets teveel in de ban is geraakt van de spiegeltjes en de kraaltjes van het expat-leven in Moskou. Maar Moskou is Rusland niet.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 17:18:
Ik doe het er maar mee, want NL media komt ook niet veel verder dan Poetin slecht. Waterdrinker heeft soms ook wel interessante invalshoek.
@Duwbak_Linda | 24-01-22 | 17:23:
Ja PW is ook een aardige bron. Verder valt me op dat al die Rusland correspondenten na verloop van tijd unaniem genoeg hebben van Rusland, na een tijdje daar. Olaf Koens bijvoorbeeld.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 17:37:
https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenland/ae7f3724-0c56-4cdd-80ab-b3c97e162984/amerika-correspondent-michael-persson-over-speech-biden-politici-zijn-uiteindelijk-woordvoerders-van-hun-eigen-beleid
Michael Persson en Anne van Driel :
“Je moet als journalist niet te veel waarde hechten aan politici en hun uitspraken. Politici zijn uiteindelijk woordvoerders van hun eigen beleid. De echte wereld, en het echte leven speelt zich af in het land, bij de mensen."
“Aan de keukentafel bespraken we wat relevant was om over te schrijven en welk nieuws we lieten schieten. Het was een continue gesprek.”
Volgens sommigen is Poetin een geweldige strateeg, een echte 'schaker'. Ik weet het zo net nog niet, als ik zie waar hij nu mee bezig is. Veel spierballengerol, veel verongelijktheid jegens het Westen en de NAVO, het laatste is deels nog wel begrijpelijk ook; de NAVO had zich nooit zo ver oostwaarts moeten uitbreiden ná de val van de Sovjet-Unie.
Maar Poetin wordt ook gedreven door revanchisme en heimwee naar het machtige Sovjet-rijk, twee slechte, emotionele drijfveren, die tot gevaarlijke toestanden kunnen leiden.
Het probleem met dit soort conflicten en oorlog in het algemeen is, dat je wél weet waar het begint, maar nog lang niet waar het eindigt. Dat geldt voor de VS, maar het geldt ook voor Rusland. De zaken kunnen zomaar uit de hand lopen en een onverwachte wending nemen. Dan zit iedereen tot zijn nek in de shit.
"Strateeg" Poetin heeft alle buurlanden en -volken in de handen van de NAVO gejaagd.
@panthoseen | 24-01-22 | 17:12: Kan je ook uit de NAVO stappen?
@panthoseen | 24-01-22 | 17:12:
Wat een schaker he?
En ja, je kunt ieder moment uit de NAVO stappen.
Frankrijk deed het al eens.
Gewoon je lidmaatschap opzeggen.
@Is dit nog nieuws? | 24-01-22 | 17:19:
Ja.
Heeft frankrijk al eens gedaan.
@panthoseen | 24-01-22 | 17:23:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nieuwe-spanningen-in-navo-na-terugtrekking-frankrijk-uit-missie-door-conflict-met-turkije~b21e1e20/
Hihi.
@Is dit nog nieuws? | 24-01-22 | 17:27:
Probeer je wat te zeggen?
@panthoseen | 24-01-22 | 17:29: Fransen en retreat. Baguette! Honhon.
@panthoseen | 24-01-22 | 17:12: Daar kun je Poetin niet op afrekenen, dat is de schuld van de Sovjet-Unie als geheel in de naoorlogse periode. Die onderdrukte landen waren blij dat ze van die ellende af waren.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 17:20: Dat kon vroeger misschien, maar nu niet meer, op straffe van de gevolgen. Idem met de EU, als je daar uit stapt, gaan ze je zieken.
Frankrijk heeft de NAVO niet nodig, ze hebben het 1 na grootste leger van Europa. De NAVO heeft Frankrijk nodig.
De amerikanen steken tenminste hun nek uit voor oekraine. Net als voor nederland de vorige eeuw, wat wij nog ieder jaar vieren op 5 mei. Van nederland hoeft oekraine niks te verwachten, we zijn maar een bang volkje. We verdedigden onze eigen grenzen nog niet eens in 1940. Na 5 dagen gaven we het al op...
panthoseen | 24-01-22 | 17:02
"De amerikanen steken tenminste hun nek uit voor oekraine. "
Liefdadigheid?
@Is dit nog nieuws? | 24-01-22 | 17:12: Neuh, geen enkel belang natuurlijk. De zwarte zee idem, geen enkel belang daarin. Net als de defensie industrie die daar gevestigd is, neuh totaal geen belang voor amerika.
Mijn beste, wie had er ook al weer 100.000 man aan troepen en veel materiaal samengetrokken langs de grens met Oekraïne? Poetin, als ik het wel heb. Er staan toch nergens langs de Russische grens zulke aantallen Westerse troepen klaar, met de intentie om Rusland binnen te vallen?
Op dit moment is het Rusland, dat op oorlog aanstuurt, niet het Westen.
@KeesBruin | 24-01-22 | 17:08:
Graaier is al een tijdje bezeten door het idee dat alle kwaad uit de VS komt en dan vooral van Biden. Want Trump had dit heel anders aangepakt. Namelijk niet.
@KeesBruin | 24-01-22 | 17:08: Mijn beste, wie houdt er iedere keer oefeningen in de achtertuin van Rusland?
Poetin begaat een enorme strategische fout als hij Oekraine aanvalt. Stel, hij verovert Kiev en istalleert een puppet-regime, zoals in Belarus. Hij had al weinig vrienden in Oekraine en na een militaire verovering nog minder. Dat wordt dus een enorme voksopstand, zoals hij nog nooit heeft meegemaakt.
Maar: "If you conquer it, you own it." Dat heeft de VS wel geleerd in Irak en overigens de Russen ooit ook, in Afghanistan. Dus moet Rusland de boel daar onder de knoet gaan houden. Hoe dan? Met een bezettingsmacht? Dan heb je tienduizenden militairen nodig en dan nog. Een opstand zal ook de kritiek intern in Rusland op hem doen toenemen, niemand daar zit te wachten op een nieuw Russich Afghanistan.
Tenzij Poetin ECHT denkt dat het Oekraiense volk eigenlijk "misleid" is door het gemene westen en bevrijd moet worden door de Russen, een lulverhaal dat via de Russische TV dagelijks over de burger wordt uitgebraakt. Zou hij dan toch zo stupide zijn, of is hij gewoon zo koppig dat hij dit hele scenario op de koop toe wil nemen, nog afgezien van de westerse reactie?
In oostelijke delen nog wel veel Russen. Als ze al wat gaan doen denk ik dat het klein zal blijven. Verder beetje treiteren, intimideren en (als het lukt) destabiliseren.
Poetin wil Oekraïne helemaal niet. Hij wil geen Navo aan zijn grens. Waarschijnlijk wil hij wel de pro Russische delen van Oekraïne zelfstandigheid bieden t.o.v. Kiev.
@Duwbak_Linda | 24-01-22 | 17:00:
Vraag ik me af. Poetin moet met iets stevigs thuiskomen na alle wapengekletter en komt hij alleen met Donbass thuis, dan weet je wat Oekraine gaat doen: Heel hard aansluiting zoeken bij de NAVO en als dat niet lukt, een enorme defensiemacht opzetten, mobilisatie, dienstplicht, noem maar op. Daarna is de kans op een snelle Russische overwinning voor altijd voorbij. Nu is het moment om Oekraine in te pikken, zonder al teveel westerse tegenactie. Hij weet al: Het westen doet wat halfzachte sancties, want het moet onszelf niet pijn doen, maar militair ingrijpen gaat het westen sowieso niet. Hij heeft groener licht nu, dan hij ooit zal krijgen.
Duitsland is Merkel kwijt, Macron wil een eigen pad opgaan, Duitsland wil geen wapens sturen, Biden's slip of the tongue was veelzeggend. Het westen gaat niks doen, behalve wat blaffen en piepen. Nederland stuurt een vliegtuig, Denemarken een roeiboot, Belgie stuurt een politiepaard, allemaal symbolische acties, die militair gezien waardeloos zijn. Zelfs de 5000 militairen die de VS wil sturen. Pure symboliek.
@Graaier | 24-01-22 | 17:05:
Als we een potje Risk zouden spelen, dan zou ik landaansluiting met de Krim willen (en nog wat industrie).
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 17:06:
Je zei het zelf al in je eerste post. Hoe ga je een bevolking weer onder de knoet krijgen? De wereld is veranderd, ook voor Rusland. Oekraïne ligt niet meer ver achter een ijzeren gordijn.
Jouw gok is zo goed als mijn gok, maar zie het niet gebeuren.
Eigenlijk ben ik banger voor die westerse sancties dan voor Poetin op dit moment.
@Duwbak_Linda | 24-01-22 | 17:11:
Zoiets krijgt een eigen momentum. Over en weer wordt de soep heet opgediend en op de Russische TV is het westen al met tanks op weg naar Moskou. De sfeer is zo dat er van alles kan gebeuren en het is Poetin duidelijk menens over Oekraine. Hij is ook nog omringd door oorlogshitsers in het Kremlin, die rare plannen hebben met Groot Rusland. Alexander Dugin is er zo eentje, een Blut Und Boden proponent, die vindt dat de Russische ziel verbonden is aan het land waar ook Oekraine op ligt. Hij heeft veel invloed daar. Een gevaarlijk mannetje. nl.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Doegi...
Overigens heeft Baudet hem ook nog een tijdje als "adviseur" gehad. Waanzin!
Russische reactie op jarenlange provocaties zoals: "we moeten van het russische gas af".
In Duitsland bouwen ze gascentrales.
Ook lekker doorzeiken op China. Totdat China het zat is en dan besluit geen handel meer te drijven met ons. NL moet zich niet overal mee bemoeien.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 17:16:
Die Doegin zou ik wel eens meer over willen lezen.
Zolang het Kremlin de media beheerst kunnen ze de bevolking alles verkopen als overwinning. Zolang de schappen in de winkels gevuld blijven, dat is.
@Duwbak_Linda | 24-01-22 | 17:19:
"Zolang de schappen in de winkels gevuld blijven, dat is." Zo is dat, en het probleem is: Dat lukt steeds slechter. Gaat Poetin zo door dan wordt hij op een slechte dag weggestemd of erger. Een oorlog, met Oekraine aan zijn zegekar, zou dat nog een tijd kunnen uitstellen.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 17:22:
Oorlog lijkt me tevens enorm risico voor Poetin. Daarom was die spreekbeurt van Biden over zijn hamster en andere bijzondere dingen ook zo kwalijk.
Wordt vervolgd.
@Duwbak_Linda | 24-01-22 | 17:27:
Aleksandr Dugin:
www.bbc.com/news/world-europe-2822978...
www.resetdoc.org/story/illiberal-far-...
medium.com/intelligence-challenged/pu...
En deze man heeft behoorlijk wat invloed. Ken je zijn overtuigingen, dan weet je waarheen dit gaat leiden. Deze man wil "Groot-Rusland" in ere hersteld zien, een fictief fantasieland.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 17:34:
Aleksandr Dugin , da's toch die religieuze fanaat die ook veel met extreem links op heeft?
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 17:34: Thanks *duimpje omhoog*
Maar leg even uit, HOE is dit hele ding de schuld van Biden?
Die is toch op geen enkele manier dit verhaal begonnend dacht ik zo.
Of weet jij meer? Of komt nu (alweer) dat hele afgezaagde verhaal van Hunter en het gas naar boven, die flauwelkul van Rudi Giuliani, de clown van Trump?
het zal allemaal, maar ik heb persoonlijk niet zoveel zin in gezeik om een deel van Oekraïne. Binnenkort komt China aan de deur van Taiwan, dat wordt ook gezellig.
Ik denk dat veel amerikanen dikke spijt hebben dat ze op deze biden hebben gestemd, trump, kom terug aub!!!
De USA is heerlijk aan het oorlogshitsen, doen ze al een paar jaartjes natuurlijk. De Europese vazalstaten volgen zoals altijd trouw.
Ho Ho! Trumpie is de enige president die nog nooit een oorlog is begonnen.
Navo en usa moeten nog meer troepen sturen is goed voor een oorlog uit te lokken. Als er een militair zijn wapens gebruik is het niet meer tegen te houden . Hou meer militairen des te meer kans op oorlog. De usa zit fijn op afstand maar de eu burger is de lul en in de vuurlinie. Dat allemaal voor een corrupt land wat niet officieel in de en hoord. Door arrogantie van de de eu en usa loopt het verkeerd af omdat de iedereen in de pas moet lopen van de usa.
Een jaartje is het die ouwe gelukt zich rustig te houden, hebben ze dan eindelijk een reden gevonden een oorlog met Rusland te starten. Komt de wens van Hillary Clinton & Co. dan eindelijk uit.
Poetin is grootschaakmeester, reken maar dat hij de wereld op het juiste moment schaakmat gaat zetten door heel oekranie te veroveren zonder dat het Westen maar iets er tegen kan doen. Next Finland want ook geen Navo maar wel 100% EU zonder inlegvelletje. Maar hij gaat er voor. Eerst zijn chinese vriend lekker opstoken Taiwan aan te vallen.
Wat moet die met de hele Oekranie? Het geen wat ze wilde hebben ze al, de Krim. De Donbass die willen ze niet maar dat geklooi komt ze mooi uit, als ze het hele land binnenvallen liggen ze gelijk aan NAVO gebied, dat is ook niet de bedoeling.. eerder een marionet er neerplanten zoals in Belarus.
@Sp1tz | 24-01-22 | 16:27: Nee hoor, Poetin wil tegen de Navo aanliggen, altijd de vinger op de trigger hebben.
Zolang al die troepen naar anderhalve meter afstand houden.
Tsja, na de Oranje Revolutie bleek de pro-Westerse president al snel een boef te zijn. En ook na de coup tegen Viktor Janoekovitsj kwam een boef aan de macht. Het land is extreem corrupt en in feite al heel lang verdeeld omdat het in essentie een soort samenstelling is van Oost-Polen en West-Rusland... het land was redelijk onschadelijk: lid van een douaneunie met haar belangrijkste handelspartners (Rusland & co), een beperkt handelsverdrag met de EU en neutraliteit expliciet in de grondwet (militair pact met Rusland noch NAVO)...
Waarom daar toch steeds aan morrelen? Westerse interventies: het bracht Georgie niks. Het bracht Libie niks. Het bracht Irak niks. Het bracht Syrie niks.
En Zelensky. Is dat ook een boef? De man die eerst komiek was en besloot een gooi te doen naar het presidentschap en door zijn anti-corruptie politiek mateloos populair werd. Is dat een een door de CIA geinstalleerde marionet?
Of zegt RT je dit allemaal voor?
Alles lijkt er op dat de US graag weer een nieuwe oorlog wil zou een betere kop zijn. Dit is al een decennia gaande. Na die schertsvertoning met de Dunne en de Dikke, de coup van het bewind, het inlegvelletje van onze Mark, tegenwerking Nordstream 2 door de US, en het razendsnel ontbinden van het referendum ("het Volk is een gevaar voor de democratie") door de toekomstige minister van Defensie geloof ik niets meer. Misschien kunnen we Hunter Biden eens laten interviewen door Tom Staal. Voor een paar joints vertelt hij ons het hele verhaal. Xander stelt toch niet de echte vragen.
Mee eens, Biden heeft kennelijk een oorlog nodig om de aandacht van de problemen in de VS af te leiden. Pff. Hoe lang geleden is het dat we de oorlogen tegen Irak zijn ingerommeld en hebben we daar dan niks van geleerd?
Dit keer zelfs veel dichter bij huis en een oorlog die rusland nooit kan winnen dus dan zijn er maar twee opties: Rusland gaat al heel snel kernwapers inzetten, of als Rusland in handen van de VS / Europa dreigt te vallen dan wordt het een wereld oorlog want China zal nooit accepteren dat de VS / Europa een zetbaas in Rusland aan de macht brengen waardoor de volgende stap wordt dat de NAVO troepen gaat sturen naar de Chinees-Russische grens (ca 4400km lang) omdat daar ook wel een reden (Tibet) voor te bedenken valt.
@ZomaarEen | 24-01-22 | 16:28: Als dat waar is... nou dan heeft Joe wel zijn tegenstander uitgezocht, zeg.... had ie niet beter ergens wat in Verweggistan kunnen beginnen, in plaats van tegen een wereldmacht?
@Gladiator Fap | 24-01-22 | 16:32: Rusland is absoluut geen wereldmacht (meer). Technologisch ver acher VS en China. Als Rusland een wereledmacht was, dan hadden de rebellen in Oekraine het land een paar jaar geleden van de kaart geveegd. Niets van dat. Rusland houdt een oorlog tegen het westen nog geen 2 dagen vol en dan is het hopen op steun van China dat bijv Taiwan aanvalt of kernwapens tegen west europa inzetten.
@ZomaarEen | 24-01-22 | 21:23: Happy New Fear! ;-)
Maar wat Molchat Doma draaien dan in spotify
En zo worden we de volgende crisis ingedwongen
Trump is weg en de oorlogen zijn weer terug.
Heeft de wereld 4 jaar lang geen oorlog gekend?
Heb je al die tijd op Mars gezeten ofzo
@RandyBiel | 24-01-22 | 15:37:
Welke oorlog is Trump gestart?
@Ben-Bataaf | 24-01-22 | 15:49:
Trump zelf zat alleen maar met dictators te flirten. Vriendjes met Kim Jung Un en de Taliban. Weet niet of je daar blij mee bent?
@RandyBiel | 24-01-22 | 16:10: Beter dan oorlog, dus wat is je punt?
@RandyBiel | 24-01-22 | 16:10: mijns inziens kun je beter handel drijven met dat soort gasten dan oorlog voeren. Winnen kun je er toch niet can, want vaak hebben ze een brede steun van de lokale bevolking. China begrijpt dat. Waar het westen vele miljarden en mensenlevens kwijt is in dit soort schijtlanden, haalt China er goedkope arbeid en zeldzame delfstoffen.
@RandyBiel | 24-01-22 | 16:10:
Zwaktebod van je. Onder Trump wilde Kim terugkeren naar de overlegtafel. Trump begon het beeindigen van de Amerikaanse, zonder die 85 miljard kostende shitshow van vorig jaar. En de Taliban zitten nou in Oslo terwijl Trump weg is.
@RandyBiel | 24-01-22 | 16:10: Liever "vriendjes" dan oorlog. Kennelijk zie jij dat andersom. Dat mag.
@quantumcollider | 24-01-22 | 16:27:
Ja die kelensnijders zijn inderdaad weer terug aan de macht. Echt geweldig voor het land.
@wilmeister00
Tussenvormen ken je niet? Alleen die twee?
@Gladiator Fap | 24-01-22 | 16:33:
En intern lekker laten doormoorden.
Ja echt helemaal prima.
En straks maar niet kunnen snappen dat alsnog de boel implodeert in zo'n dictatuur. Blijkbaar te stom voor
Dezelfde acteurs pakken hun unfinished business weer op:
canadiandimension.com/articles/view/t...
Wie Clinton? die gaf toch informeel toestemming om uit te breiden?
@nobodiesunmighty | 24-01-22 | 15:39:
oa Victoria "Fuck the EU" Nuland.
twitter.com/JackPosobiec/status/14837...
Een lezing uit 2015 die nog steeds actueel is.
www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4
Paar punten uit de lezing;
-Oost Oekraine is van strategisch belang voor Rusland
-Oost Oekraine is niet van strategisch belang voor Westen
-Vanwege dit strategisch belang voor Rusland zullen ze bereid zijn zeer veel pijn te incasseren. (economische sancties)
West-Europa is voor gas afhankelijk van Rusland.
Het westen drijft Rusland in de armen van China en Iran.
Het is niet verstandig om een nucleaire macht zo in de hoek te drijven.
Ook dat ja. Onder andere.
Waar bemoeien wij ons mee, toen Rusland ooit invloed kreeg in Cuba was het land te klein, Wereldoorlog waardig
Kijken wat er gebeurt als Canada of Mexico aansluit bij de CSTO.
Nou ja, "invloed kreeg" ?? Ze wilden daar een zootje atoomraketten plaatsen.
Niet agressiever dan de EU en de NAVO
@Asteroid-B612 | 24-01-22 | 15:30: ook niet gek nadat de VS raketten tegen de Russische grens aan zette
Moet je deze film eens kijken, mocht je gek zijn op de Oekraïne… dan zal dit mogelijk je mening ietwat veranderen (niet dat de Polen heiligen waren trouwens)
en.m.wikipedia.org/wiki/Volhynia_(fil...)
Wow en.wikipedia.org/wiki/Massacres_of_Po...
Ja ooit gezien, vreselijke film.
Vraag me af wat the USA zou doen indien er zich vijandige troepen zouden verzamelen in buurland Mexico. Even als gedachtenexperiment.
Zitten die vijandige troepen dan ook in Mexico omdat de VS daar een paar jaar geleden al een stuk land heeft geannexeerd nadat ze daar binnengevallen waren?
Of neem je dat liever niet mee in je gedachten experiment?
Op zich interessant gedachtenexperiment aangezien een DERDE van het huidige VS kwa territorium ooit bij Mexico hoorde : bijna heel Californie (zo groot als Zweden, dwz 12 x groter dan NL), heel Utah, heel New Mexico, grote delen van Texas, heel Nevada, heel Arizona, bijna heel Colorado, en stukken van Wyoming.
@RandyBiel | 24-01-22 | 15:27:
Texas en California was natuurlijk een tijd geleden van Mexico.
@randybiel: Appels met peren vergelijking. Ken uw geschiedenis.
Stel de VS pikt de noordelijke twee provincies in van Mexico, want dat gebied behoort hoort eigenlijk bij Amerika, volgens Biden. In 8 jaar oorlog zijn al 14.000 Mexicanen gesneuveld. De Mexicaanse regering accepteert daarna steun van trainers en defensieve wapens uit een ander land.
OK. China pakt Taiwan en tegelijkertijd valt Poetin de Oekraïne binnen. Spagaat ?
Goed gezien. Misschien doen Rocketman en de Iraniërs ook nog mee met afsteken van hun vuurwerkcollecties.
We hoeven helemaal niemand de evacueren. Want dankzij Rutte, hebben we een "geitenpaadje" naar de Oekraïne, dat werkt veel beter dan een luchtbrug.
Inleg velletje hebben we!
Waarom zou Rutte hen moeten evancueren. De nederlanders daar zien toch ook de bui hangen. Zijn er toch ook zonder hulp van Rutte gekomen. Kunnen ze toch ook zelf nu in de auto stappen naar nederland.
Als Amerikaanse en West-Europese burgers in Oekraïne zelf voelen dat er stront aan de knikker is dan kopen ze maar een enkeltje richting huis waar ze moeten blijven totdat het weer veilig(er) is. In een corrupt land als Oekraïne zal best wat te verdienen zijn als je de juiste mensen kent (Zoals Hunter Biden) maar de vlam kan er ook heel snel in de pan slaan. Dan moet je daar heel snel weg zijn. Biden wil geen pleefiguur slaan zoals in Afghanistan vorig jaar.
Poetin is een intelligente man, laten we ons niet vergissen. Die is vele beter in dit spelletje spelen dan Biden. Probleem alleen is dat Poetin geen gezichtsverlies zal accepteren dus zal een oplossing lastig zijn zonder meloenen door te slikken (citaat Seegers).
Kortom, Amerika of de NAVO zal water bij de wijn moeten doen en dat gaat Poetin in ieder geval niet doen.
We zien het resultaat alweer nu er weer een linkse ophitser in Amerika aan de macht is.
Hoezo zou een aankomende marktcrash goed gepraat kunnen worden met een inval die niet doorgaat?
Maar in aluhoedjesland zal dat wel weer logisch zijn.
@RandyBiel | 24-01-22 | 15:18: Jammer dat jouw brein dat niet kan bevatten. De markt staat op het punt te crashen (kijk even naar de nasdaq, SPY). Dit komt doordat het al heel lang kunstmatig in leven is gehouden (bij drukken van geld). Het nieuws dat Rusland Oekraïne gaat binnenvallen word dus gebruikt als reden dat de markt crasht
'Murica. Als ze geen oorlog of 'interventie' verliezen, dan laten ze wel het land compleet vernield achter. Dat onder leiding van een president die mentaal misschien beter een rollator dan een land kan besturen. Wat een farce.
Van dik hout zaagt men planken.
Inmiddels is China een economische macht van betekenis geworden op het wereldtoneel en ziet een alliantie met Rusland als methode om de USA onder druk te zetten na alle anti-China acties van Trump.
De USA is momenteel wel op haar retour als wereldmacht met de EU als ballast.
De Chinezen hebben bewezen ruim de tijd te nemen en hard te werken, Rusland is nog in gevecht met zichzelf om over de val van de Sovjet Unie heen te komen.
Rusland heeft zeker wel potentie en kennis in huis om ook een economisch sterk land te worden als men de corruptie binnen de perken weet te houden.
Dan zou ik Oekraïne, zeker gezien de werkelijk enorme corruptie in dat land, aan het Westen laten en hooguit de Donbass en Marieopol nog innemen.
Putin heeft tot nu toe bewezen dat hij behoorlijk goed kan schaken op het geopolitieke schaakbord, we gaan het zien.
In de Telegraaf van zaterdag jl. een artikel gelezen over Rusland en China die in alliantie met Iran een hele sterke dreiging richting het Westen kunnen zijn. Behoorlijk beangstigend.
@Toos Bevergeil | 24-01-22 | 15:03: Ach, dan nemen wij India en Japan er bij toch?
De CIA en NSA weten ALLES van iedereen, maar niet hoeveel Amerikanen er in de VS zitten? Schiet mij maar lek
Ik zie het alweer gebeuren hoor, dat we een oorlog in worden gerommeld. Over de Oerkaïne, of all places.
Ik denk dat ik maar effe een paar goeie warme truien ga kopen. Voor in huis.
Puntje voor Poetin, is dat hij het voordeel heeft verder te durven escaleren dan wij fijn vinden. We roepen heel hard "zware sancties", maar bij de eerste zware sanctie was de verwachte pijn al zo ondraaglijk voor de Duisters dat ze vlug een veto uitspraken tegen het gebruikt van SWIFT.
Die "harde" sancties gaan dus niets voorstellen, want bij elk pijntje bij ons gaan ze niet door en dat weet Poetin als de beste. Bovendien heeft hij al jaren zijn voorraden opgebouwd, in olie en gas en valuta. Een flinke goudreserve ook. Ondertussen heeft hij een parallel banksysteem opgetuigd, dus zelfs SWIFT deert hem niet. Dus Rusland kan die pijn wel hebben, Poetin is er helemaal op voorbereid zelfs.
Dan is er nog de verdeeldheid in de NAVO, die onmiddelijk aan het licht zal komen al de eerste tanks rollen. Dan willen opeens landen niet meer meedoen, helemaal als bijvoorbeeld Estland zou worden aangevallen. Geen Duitser wil sterven voor Estland en ook geen Belg of Hollander. Dus dan is het einde NAVO, artikel 5 blijkt dan een waardeloos vodje papier te zijn. In zekere zin eigen schuld ook nog, want de Baltische Staten waren al nooit militair verdedigbaar, dus meteen al een politiek en militair risico. Ook dat weet Poetin en als hij heel ver wil gaan, probeert hij dat uit.
De dreigementen deren Poetin dus niet. Het enige waar hij echt beducht voor zal zijn, is de publieke opinie in eigen land. Demense daar leggen meerendeels ook de schuld bij het westen, maar een oorlog in Oekraine, met veel doden tegen een broedervolk, dat gaat veel Russen toch ook erg ver. De grotere gok voor Poetin zal dan ook zijn hoe zijn volk reageert op een echt serieus militair avontuur dat verder gaat dan een "strafexpeditie" tegen die "smerige nazi's" in Kiev. Ook in Rusland zijn tienduizenden zonen in bodybags geen feestelijke aangelegenheid.
Wijze praat
Tof dat je zo onder de indruk bent van een verachtelijk mens en een door armoe getergd land.
Realistische analyse, Goedzo...
@Neuth | 24-01-22 | 16:20:
Misschien nog eens overlezen?
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 17:25:
https://nos.nl/artikel/2375718-oekraine-wil-navo-lidmaatschap-voorbereiden-ingetogen-reactie-vs
Misschien even lezen?
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 17:25: Blijkbaar heb je minder met hem op dan gedacht dan. Maar nu bedenk ik me; waarom wouden die Duitsers etc. dan wel sterven voor Afghanistan?
Het ‘Wag the Dog’ moment voor Biden. De man staat ongekend slecht in de peilingen. Daarnaast heeft meneer 10% to the big guy en zoon Hunter daar nog wat rekeningen open staan. Een bejaarde man in duidelijk cognitieve problemen, die niet zonder problemen door een voorgekauwde persconferentie komt gaat nu een mogelijk conflict met de Russen ontkennen. Net nu Europa aan het Russische gas gaat. Waarom horen we zo weinig van de Duitsers en de Fransen?
Bijna elke president begint halverwege zijn eerste term ergens een oorlog. Statistiek toont aan dat een president in oorlogstijd doorgaans mag blijven zitten voor een tweede termijn. Ondanks dat het misschien niet al te best gaat. Als het niet Oekraïne word, dan wel China taiwan conflict of Iran/Pakistan. De keuze is reuze.
Ik denk omdat de Duitsers en de Fransen het niet eens zijn.
Inderdaad opmerkelijk dat Duitsland en Frankrijk zich momenteel veel minder roeren. Frankrijk suizebolt nog na van de optater toen bleek dat ze buiten een nieuwe alliantie (UK, USA, AU) waren gehouden en een miljardencontract in rook zagen opgaan. En Duitsland heeft zichtzelf in de voet geschoten door kerncentrales uit te schakelen en ziet nu de gasbui al hangen.
@Blubberbazooka | 24-01-22 | 14:59: legio conflicten over grenzen en land in bijvoorbeeld Afrika. Ook veel terreur. Maar dat interesseert nooit iemand wat. Dems zijn hartje Iran dus dat wordt het niet. Assad moest eigenlijk oprotten maar dat is nu niet opportuun. Nee handje drukken met de Russen beetje groot en dik doen deze zomer. Dit najaar verkiezingen. Je gunt het niemand maar het zou bijna leuk zijn als Rusland wel vol blitz krieg gaat en zien hoe we in het westen reageren. Denk dat er weinig zal gebeuren. Echt slappe hap. Navo moet een eenduidig standpunt in nemen. Geen invasie.
De Duitsers hebben het Russische gas nodig. Een Duitse admiraal die iets te veel de waarheid sprak werd snel ontslagen.
@P-unit | 24-01-22 | 15:06: Bij een invasie zouden we voornamelijk verliezers over houden. De status quo is voorlopig voldoende voor alle partijen. Dus het zal nog wel even door sudderen. Maar er mag niet met de ogen geknipperd worden...
Hoeveel CO2 en N2 komt er zo wel niet in het milieu terecht. Oorlog mag helemaal niet van de rechters...
Als Duitsland geen gas meer krijgt, dan gaan de steenkoolcentrales weer draaien.
@TRUMP | 24-01-22 | 14:58:
Erger nog meer bruinkool verstoken.
Wat mij opvalt in de maritieme berichten is de immense vlootopbouw en de plannen daartoe van zo'n beetje elk land dat een zeekust heeft. Met name in Azië. Van vliegdekschepen tot onderzeeërs. Behalve Nederland. Wij zijn dan ook van het gebroken geweertje. Zelfs Duitsland heeft nu een behoorlijk aantal moderne marineschepen. Denenmarken doet het beter dan Nederland. (hebben in de Golf van Guinee onlangs een stel piraten het water uit/in geschoten) Bij menig reaguurder zal met de laatste opmerking het stoom uit de oren komen. Hoezo beter? Weet wel wat dat allemaal kost? Kunnen veel beter dat geld, bla, bla , bla. Ja hoor.
Dat is helaas onze eigen schuld doordat Rutte op alles bezuinigd heeft en stelselmatig te weinig percentage, zoals afgesproken met onze bondgenoten, heeft gereserveerd voor het defensiebudget. Zo'n Pechtold vond het reuze vermakelijk dat we te weinig munitie hadden om te kunnen oefenen, vandaar zijn uitspraak: 'roep maar pangpang". Brekebeen Ollongren op Defensie zal daar weinig aan kunnen verbeteren.
Precies dit. Alles is altijd veel te duur. Deze hele episode aan de grens Rusland/Oekraïne kan wel eens een hele dure los worden voor de EU. Je ziet nu dat Rusland en de VS bepalen wat er met Oekrainie gebeurt. Dat land zelf heeft er weinig over te zeggen, de EU zo mogelijk nog minder.
Defensie is wegbezuinigd onder rutte
Al het geld is naar Italie,Frankrijk en Spanje
Onze militairen kunnen alleen maar pang pang roepen
@Toos Bevergeil | 24-01-22 | 15:07: hahahahaha gaaf land.. woeiii. Demaeukratsie... yoooo. Effe normaal doen. hahahaha. nee daar weet ik even helemaal niks meer van.. wat zegt u? bonnetje? hahaha tof. Gaan we doen. neuuuu zorg kan best met minder centjes. soldaatje spelen doe je maar in het weekend. hahahaha. wat? russen voor de deur? gas op? neuuu. dan gebruiken we toch nog wat van dat spul uit groningen. wat zegt u? verkocht aan de russen? hahaha. onhandig. nou toedels. Hier hebben jullie nog een blonde trien voor defensie. evacuaties? neehjoh. gebeurt helemaal niks daar. allemaal bluf. iemand nog een vega-bitterbal. hahaha.
een Noord-Amerikaanse obese olifant en een Hollandse woelmuis lopen over een houten brug in Oekraine. De brug begint ontzettend te piepen en te kraken onder het gewicht . De Hollandse woelmuis zegt vol trots 'wat zijn we een zwaargewichten he'. Affijn met het beroepsleger van 100 man/mens/he/she sterk is nog niet de dienstplicht afgeschaft maar wel opgeschort. Binnenkort van veldmaarschalk Ollongren een dienstmelding op polygoonjournaal dat de dienstplicht weer is geactiveerd en 'we' in een politionele oorlog zitten. Alle zedenplegers krijgen amnestie van hun zedendelicten als ze zich vrijwillig aanmelden voor een kamikaze sonderkommando
Moet zijn:
De Hollandse woelmuis zegt vol trots 'wat stampen we lekker hè ?'.
Ging ook zo in tweede wereld oorlog
Zal ik nog vaarplicht hebben? Dat is op een laag pitje komen te staan nadat zo'n beetje alle Nederlandse zeelieden vervangen waren door Oostblokkers eind jaren 80 door de reders, met goedkeuring van de overheid.
Complot ja, vandaar dat er 4 gasleidingen vanuit Rusland naar Europa liggen. bedreigt de VS ons ook met het dichtknijpen van gasleverancies midden in een winter?
btw met 100k soldaten ben je helemaal niet in staat om heel dat land te bezetten.
@Briver | 24-01-22 | 14:54: heeft Poetin daar mee gedreigd dan? Is de kraan al dicht? Zelfs de leiding door de Oekraine levert nog gewoon gas hoor. Nordstream wordt voortdurend dwarsgezeten. Door de Amerikanen. Ja. ik vertrouw het woord van Poetin tegenwoordig meer dan iemand als Biden.
De wereldvrede voor een paar grijpstuivers om schaliegas. Complotgeleuter.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 14:58: Het gaat wel om een beetje meer dan alleen wat Schaliegas. Dit is geopolitiek. Gaat over Sebastopol, Olie, erts. En de immer opschuivende grens van het expanderende Europa en aan Europa geallieerde landen. En elk land waar die pijpleiding door loopt heeft één of ander conflict gezien de laatste jaren. Het is één grote teringbende.
@Blubberbazooka | 24-01-22 | 15:03:
Wat geheel losstaat van de bijzonder begrijpelijke wens van de Oekrainers om hun eigen keuzes te maken. Poetin vindt dat het niet mag, maar dat hij de baas moet zijn in dat land. En nu zou dat allemaal "onze" schuld zijn?
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 15:06: het ruilmiddel van de nukes was dat Oekraine niet bij de nato zou gaan. Zo heeft Rusland een gigantische bufferstaat tussen hen en de nato raketten. Lijkt me een reële eis. In 2014 veranderde de regering. Die had europese ambities.
Poetin zal echt niet in Oekraine kunnen blijven. Land is veel te groot. Maar hij zal wel in Kiev een vazal van Moskou kunnen neerzetten
@Briver | 24-01-22 | 14:54: Rusland houdt zich altijd aan haar afspraken wat betreft gasleveringen. Waar heb je het over?
Hallo D66! Wacht nog effe met boeren onteigenen! We hebben ze wellicht binnenkort hard nodig!!!
Handkar poetsende
Trump zou toch de wereld in oorlog storten?
Welnu Biden en Europa rommelen ons een conflict in. Op het kookpunt is het voor de Chinezen een mooi moment om Taiwan in te nemen.
Wopke Hoekstra zit er nog maar net, maar gaat binnen een paar weken weer aftreden omdat hij een chaos gemaakt heeft van de evacuatie van Nederlanders en hun personeel uit Oekraïne. In Rutte-V zien we hem dan weer terug als minister.
Was het nu zo dat er een pro-RU overheid was die omver geworpen was en dat er daarna verkiezingen waren maar niet in het pro-RU oosten. Waardoor de nieuwe regeringen heel erg pro-EU waren. En hierdoor Rusland zijn enige jaarrond ijsvrije haven die ze voor 50 plus jaar geleased hadden (van die pro-RU regering) zouden verliezen?
Binnenkort, als NATO troepen gelegerd zijn, zal er wel van die Russen geeist worden om die haven te verlaten.
China gaat vast haar invasie afspreken met Rusland, voor minimale westerse reactie bij haar overname van Taiwan.
Goede analyse. Ukraine is niets anders dan Europa vastzetten. Zelfs Rusland heeft geen andere optie dan haar westflank te verdedigen. Ondertussen is het echte conflict in Azie in de maak.
Een hoop mensen hier die geen kennis van zaken hebben. Het klopt dat Oekraïne geen deel van de NAVO is, maar het is wel al tientallen jaren partner van de NAVO. Na de illegale annexatie van de Krim zijn er afspraken voor steun gemaakt, en met de NAVO top in 2016 is die steun vastgelegd in het CAP. De NAVO helpt sinds die tijd Oekraïne met de opbouw van defensie, zodat ze zelf beter voor veiligheid kunnen zorgen. Het is dus niet zo dat wij nu een onbekend land steunen om Rusland te pesten o.i.d.
Vertel even dat verhaal hoe er afgesproken was dat de NAVO niet zou oprukken naar het oosten.
Dat die samenwerking juist door Rusland (terecht) als een enorme bedreiging wordt gezien schijnt maar niet door te dringen. Dit zijn strategische blunders van Europa. Rusland had juist een partner van Europa kunnen zijn, in plaats daarvan kiezen we voor een bijna failed state als Ukraine.
@sjef-van-iekel | 24-01-22 | 14:47:
Welke uitbreidingen richting het oosten heeft de NAVO precies gedaan dan?
Ondertussen heeft Rusland sinds die afspraken aggresie getoont tegen
Moldavië, Georgië, Estland, Turkije en Oekraïne.
@Lafayette | 24-01-22 | 14:56:
De NAVO is nooit een bedreiging geweest en Oekraine al helemaal niet. Een verzonnen dreiging, dat wel. Maar om een heel andere reden dan jij denkt.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 14:59:
Ik zeg dat Rusland het als een bedreiging ziet.
Die zienswijze, zelf verzonnen of niet, of dat sentiment is er nu eenmaal. Geen Rus die daar, terecht of onterecht, echt anders over denkt. En de gemiddelde Europeaan? Die interesseert Ukraine geen lor.
@Lafayette | 24-01-22 | 15:07:
En wegens dat "sentiment", hetzelfde sentiment dat de Duitsers ooit ook hadden zeg maar ("wij moeten daar de baas worden") is voldoende reden om Oekraine dan maar te laten overlopen? Blijkbaar...
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 15:09:
Wat een totale nonsens. En eigenlijk sentimentele onzin van jouw zijde. Dat je niet door hebt dat je Ukraine nooit los kan zien van Rusland. Historisch, etnisch, economisch en geografisch niet. En wiens kinderen zouden dan naar het Oostfront gestuurd moeten worden om daar die principes van je te verdedigen?
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 15:09: De Duitsers wilden dwars door de Oekraine doorstoten naar de olievelden van Baku (een flink stuk verderop) om energiebehoeften veilig te stellen (en het Rode leger ervan te onthouden). Aanvankelijk werden de Duitsers door een aanzienlijk deel van van de Oekraiense bevolking met enthousiasme begroet wegens anti-Sovjet sentimenten. Dat de Duitsers dat niet hebben uitgebuit, maar in plaats daarvan hun racistische politiek doorvoerden is m.i. vanuit hun perspektief een blunder van jewelste geweest.
@Asteroid-B612 | 24-01-22 | 15:50:
Niet geheel correct; De olie van de Caucasus was niet het doel van Operatie Barbarossa. De vernietiging van het Rode leger en kreupel maken van het Communistisch Regime was het doel, zodat georganiseerde tegenstand uit elkaar zou vallen en een relatief snelle overwinning behaald zou worden.
Toen Barbarossa faalde en de oorlog een uitputtingstrijd begon te worden volgde pas Fall Blau die de olievelden moest veroveren.
@Asteroid-B612 | 24-01-22 | 15:50:
Totally right! Gelukkig waren de Duitsers niet zo snugger om Oekraine als een volwaardige bondgenoot te zien, anders sprake we nu Duits en heette iedere baby nu Adolf of Eva..
Wat een ophitserij. Rusland is helemaal niet in staat tot een grootschalige militaire operatie in Oekraïne. De logistieke inspanning, de kosten in geld en mensenlevens zijn te groot voor een land dat al tijden aan de rand van de afgrond staat.
Andersom is er hier ook niemand die een kogel wil vangen voor Oekraïne, dus leg mij maar uit wat de bedoeling is.
Hebben gewoon veel bommen en daarmee veel macht
Militair-industrieel complex deed het wat minder onder Trump. Nu personen als Nuland en Blinken het weer voor het zeggen hebben mbt buitenlandse politiek kan er weer gecashed worden. Die lieden zien Rusland nog steeds als de voormalige Sovjet Unie, dus als communisten die de wereld willen veroveren.
Als Russen iets kunnen is het de broekriem aanhalen voor Moedertje Rusland.
Dat volk kan offers brengen waar wij van niet kunnen dromen, maar omdat jij denkt als een zelfvoldane decadente westerner kan je je dat niet eens voorstellen.
Of de russen dat wel of niet kunnen weet ik niet, denk eigenlijk van wel. Volgens Poetin geeft Rusland minder geld uit omdat zij slimmer geld uitgeven, in vergelijking met bv de USA is dit niet moeilijk lijkt mij.
De USA en partners willen geen oorlog met de russen, veel verder dan wapens leveren zal het dus niet gaan. Kernwapens en kosten zijn te hoog. Wat wel leuk gevonden word is wapens verkopen en dit is de klacht van Poetin. Hij vind al die wapens aan zijn grensen niet zo leuk aangezien die op hem gericht zijn, defensief zogezegd maar toch.
Deze klacht van Rusland is niet iets van de laatste paar jaar, dit gaat al 20 jaar of langer terug en zij hebben al vaker aan de bel getrokken maar worden steevast genegeerd.
Welke kant het uitgaat is moeilijk te zeggen maar de russen zal dit wel een oorlog waard zijn denk ik. De bal ligt dus bij het Westen ondanks dat de propaganda iets anders schreeuwt.
@quantumcollider | 24-01-22 | 14:55:
Rusland heeft al gewonnen als hier het internet eruit ligt.
Dan ligt alles stil, slaan we elkaar de hersenen in om een glas water.
Dat is al na twee dagen.
@quantumcollider | 24-01-22 | 14:55: Nee, de Russen hebben teveel doorstaan in de afgelopen 100 jaar. De bevolking krimpt al tijden, het leiderschap zijn ze zat, geen Rus die zich gaat opofferen.
@wilmeister00 | 24-01-22 | 16:13:
"... geen Rus die zich gaat opofferen."
Kijk, en daar zit jouw denkfout; jij ziet geen verschil tussen 'opofferen' en 'ondanks barre tijden je plicht doen'. Russen zien dat wel.
Ja nu had ik toch liever Robbie als minister gehad, och arm.
Er schijnen 3 miljoen tolken en bewakers in de Oekraïne rond te lopen, het wordt nog druk binnenkort hier.
Oekraïnse mannen vechten wel aan het front in tegenstelling tot die moslimmannen die als eerste vluchten naar Europa. Dus dat worden dan toch vrouwen die komen.
@Wattman | 24-01-22 | 14:50: mooie vrouwen? Dan ben ik voor!
@TRUMP | 24-01-22 | 15:01:
Yabsolutely !
@TRUMP | 24-01-22 | 15:01: Mooi en lief, beter vind je niet.
Ik ben Europeaan, maar wat ben ik toch tegen onze westerse leiders/politici.
Wat heeft het westen te zoeken in (oost)oekraine? Die mensen daar zijn praktisch Russisch en willen liever bij Rusland horen. Oekraine is geen Navo, dus totaal geen noodzaak. Hetzelfde met Taiwan. Niet mee bemoeien. Net alsof het Westen zo tof is en wij alles moeten bepalen.
Zoals wel vaker heeft de USA gewoon oorlog nodig, levert geld op. En de rest holt er weer als makke schapen achteraan. Wel opmerkelijk hoe stil Duitsland hierin is, iets positiefs?
Duitsland kan niets zeggen tegen Rusland wegens een akkefietje van 70 jaar geleden.
@wilmeister00 | 24-01-22 | 14:45: en daarvoor ook al een akkefietje. Ze kwamen beide keren niet meer van die koude kermis thuis.
Duitsland houd zijn mond wijselijk na een aantal behoorlijk diplomatieke blunders. Alsmede dat wanneer het gas wordt dichtgedraaid door Rusland, m'n Duitsland de lul is. en Rusland alsmede China haar gang laten gaan lijkt mij een uitermate gevaarlijk uitgangspunt. Vervolgens zijn de Baltische Staten, Finland en een hoop andere landen aan de beurt. Elke staat heeft recht op soevereiniteit en van welke organisaties zij lid wil zijn. Kan niet waar zijn dat er landen zijn die even denken te kunnen dicteren. Doen ze dat wel pakken we ze bij de ballen en draaien net zo lang tot ze inbinden. En ondanks al het gelul kunnen we dat prima. En vergeet niet dat de VS onze bondgenoot is, onze vrijheid bewaakt. Niet Rusland.
@wilmeister00 | 24-01-22 | 14:45: Ooit had ik een halfDuitse chick en mocht ik mee naar Duitsland om kerst te vieren. Opa had aan het Oostfront gevochten en wilde daar na 50 jaar nog geen woord over kwijt. Ik denk dat half Duitsland zijn overgrootvader kwijt is op de velden van Kursk en Stalingrad, of in de gulag. Dat schrikt af.
Duitsland is voorzover ik dat kan volgen helemaal niet zo stil. De nieuwe regering daar met o.a. een politica van "die Grünen" als minister van Buitenlandse Zaken is momenteel misschien wel de meest anti-Russische van alle NATO-landen.
En vergeet niet dat het ook al "die Grünen" met Joschka Fischer waren, die Duitsland voor het eerst sinds WW2, in Joegoslavië, betrokken bij een oorlog.
@Dima Beeline | 24-01-22 | 14:53:
Moet je eens een Russische aan de haak slaan, 20 miljoen zijn er gesneuveld.
Het westen ging pas wat doen toen bleek dat ze de vaart erin hadden.
Churchill was niet echt vlot om het communisme te helpen.
@Dima Beeline | 24-01-22 | 14:53: Yup, en daarna half Duitsland afgebrand, dus die Duitsers zijn er wel even klaar mee.
Maar hebben wel dat gas nodig om de m'n de industrie te laten draaien. dus leuk dat sentiment maar zolang de kolencentrales en de kerncentrales dichtgedraaid zijn is Duitsland gewoon afhankelijk van Rusland. en dat weten die Grunen ook. Zon en wind energie kan de economie niet van draaien.
@enra | 24-01-22 | 14:58: Oh, die heb ik nu. Haar grootvader miste alleen een oog. Maar had ook geen zin om veel te vertellen. Die ging daarna liever koeien melken op 100km afstand van de bewoonde wereld.
Mijn oom heb ik in 2019 al gezegd dat de volgende keer dat ik hem zou zien aan het front in Ukraine zou zijn. Dat verwachtte hij ook al. Alleen gooide corona even roet in het eten.....
Vanwaar deze paniek? KAn iemand me precies uitleggen wat hier aan de hand is? Wat ik zo meekrijg is dat Rusland wat troepen in eigen land beweegt. Doe ze regelmatig. En Oekraine is geen NAVO lid. En het bewind in Oekraine houdt er ook niet bepaald democratische ideeen op na. Ze lapt het door zichzelf en Westerse landen ondertekende verdrag van Minsk aan haar laars.
je moet het allemaal heel erg vinden snap je, omdat dingen enzo. En homorechten, vooral homorechten.
Biden moet nog ff bijgeschreven worden in de lijst met Presidenten die wat gedaan hebben.
Oei als dat maar geen extra uitstoot van broeikasgassen gaat worden als de pleuris uitbreekt. Hoe gaan we die extra co2 gassen compenseren?
Die worden niet meegerekend. Maar die bioindustrie zal wel de schuld krijgen.
Zelf denk ik, nog een paar weken, rond 20 februari. Dan is de volledige marine van Rusland op zee, wegens "oefeningen", zijn alle eenheden uit het verre oosten opgesteld, zijn de landingsvaartuigen in de Zwarte Zee aangekomen en geprepareerd en is op diplomatiek en politiek niveau al duidelijk waar de scheuren zitten in de NAVO en de EU, die mogelijk nog kunnen leiden tot een optimale aanpassing van het scenario. Bijvoorbeeld de keuze tussen een beperkte actie in alleen Donbass of toch een machtsovername van het hele land. Maar dat het gaat gebeuren is 90% zeker. Tenzij opeens de NAVO aan alle concessies groen licht zou geven.
Even een belangrijke vraag. Wat boeit Oekraïne ons eigenlijk? We hebben al gestemd in een referendum dat we niks met dat land te maken willen hebben. De mensen die er voor waren hebben letterlijk het referendum ingetrokken na onze stemming. Er is een inlegvelletje die juridisch niks betekend als "compromis" er door heen geduwd. Niemand die voor dat verdrag was had daadwerkelijk dat gedrocht van bureaucratisch papierwerk die uiteindelijk niks betekende gelezen in de 2de kamer. Dus laat de boel daar met rust. Ik heb geen zin om Pinda! Pinda! of Pang! Pang! tegen Russen te roepen...
Gaat ons ook niet echt aan. Maar daarna wel. Want dan gaat het defensiebudget hard omhoog, krijgen we wellicht weer de dienstplicht, is het weer een nieuwe ronde Koude Oorlog. Met tanks opgesteld in alle Oostelijke NAVO-lidstaten en een heel gevaarlijke standoff, met ballistische kernwapens op Europees grondgebied met een vluchttijd van 10 minuten. Een lont in een kruitvat.
Ja en daarna boeit Polen ons niets en daarna Duitsland al helemaal niet. Gezellig, tot ze aan de grens staan
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 14:43: we gaan allemaal deaud!
Rutte heeft ook hierover geen werkbare herinnering.
Daar komen onze plofkippen en mooie dames vandaan, die gaat poetin nu allemaal in beslag nemen.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 14:43: Nou die staan er al een tijdje. De NAVO is aardig bezig geweest de afgelopen jaren in Oost-Europa. Er staan al raketten en raketschilden in verschillende landen en genoeg Amerikaans voertuig voor een 3de wereld oorlog. Maar hoever wil je gaan naar het Oosten met de EU en NAVO. Moet Rusland dadelijk ook lid worden? Dit is letterlijk na Wit-Rusland het laatste land wat nog over is van de Soviet-Unie die niet van de EU of NAVO lid zijn.
@jeweettochniet | 24-01-22 | 14:44: Jij denkt dat Rusland Polen gaat binnenvallen? Een NAVO lid?
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 14:43:
Rusland is geen CCCP en zal dat ook nooit zijn.
De Amerikanen in deze zitten te springen om grondstoffen en afzet gebied.
Putin laat de malle molen draaien tot hij het welletjes vindt en verschuift de troepen. Die staan er al een jaar maar dat is ff niet belangrijk.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 14:43: mooi die dienstplicht. Dan is er vast wel een insta hosselaar die voor 250 euro verdoofd een teen wil breken bij wie niet uitgezonden wil worden.
@bullent | 24-01-22 | 14:49:
Nee er staat een raketverdediging in Oost Europa, voor de leek (en de Poetinvriendjes) gemakshalve omgedoopt tot "raketten. Maar de enige kernraketten in Oost-Europa staan in Kaliningrad, een halve dag rijden vanuit Nederland. En die zijn Russisch.
@enra | 24-01-22 | 14:54:
Ach dat afgezaagde Hunter Biden sprookje om "schaliegas". Word eens realistisch en kijk niet de hele dag naar Joe Rogan met zijn lulkoekshow.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 15:02: Ik ben absoluut geen Poetinvriend. Maar ik ben wel in Oost-Europa geweest en daar met de mensen gesproken. De hele cultuur is daar Russisch nog in vele opzichten zoals het internet gebruik en de taal die ze spreken. Wij spreken in het Westen de moedertaal + Engels. Daar is het de Moedertaal + Russisch. Met Engels kom je dus absoluut nergens in die landen als je niet iemand mee hebt die Russisch of de Moedertaal kan spreken. De jongeren willen vaak soevereiniteit en meer de westerse cultuur. De baboesjka's (de Oosterse Boomers) vertellen je vaak de het beter was in de Soviet Unie. En dan heb je nog verdelingen in gebieden en welke klasse. Aan de top gaat iedereen over lijken en is het gewoon wie het meeste betaald. Tot op het bot corrupt, dus ook het vertrouwen in de politiek hebben ze daar nog veel minder als bij ons.
@Beste_Landgenoten | 24-01-22 | 15:02:
Vertel je dan er gelijk even bij dat Kaliningrad Russisch grondgebied is, terwijl Amerikaanse kernwapens op Nederlands grondgebied liggen. En omdat die raketverdediging er staat de VS de delicate balans van Mutually Assured Destruction verstoorden en Rusland als reactie daarop counterden met het ontplooien van meer raketten?
En vertel ook even dat die raketten amper wat uitmaken aangezien zowel Rusland als het westen kernraketten heeft die vanaf de ene kant van de globe de andere kunnen raken.
Duyvis,voor als er een fuif is
De dienstplicht in Nederland is nog steeds niet afgeschaft. De opkomstplicht is slechts opgeschort. De regering kan de opkomstplicht dus weer instellen.
Stel je voor dat de komende weken via noodwet iedere jongere wordt opgeroepen voor een keuring, de goedgekeurde jongeren krijgen en training en voor 1 maart worden deze jongeren geïnstalleerd in Roemenië.
Niet voor te stellen.
Dat dacht ik ook in 2019 over een lockdown en een avondklok.
Dan is het oorlog wat mij betreft, maar dan tegen die verradersbende in Den Haag.
Je mag hopen dat er voldoende goed gekeurd worden.
Snel, politici naar atoombunkers en het volk opofferen!!
Het beste artikel tot nog toe wat ik heb gelezen over de aanstaande oorlog is van Rob Lee: www.fpri.org/article/2022/01/moscows-...
Conclusie. Versterk de Oostelijke NAVO staten, maar lever geen extra wapens aan Oekraine die als effect zouden hebben dat Rusland juist een invasie begint om verdere bewapening te voorkomen. Dat station lijkt inmiddels gepasseerd.
"If the U.S. attempted to deliver the kind of weapons that could alter the military balance between Russia and Ukraine, such as long-range missiles or missile defense systems, Moscow would almost certainly preempt their delivery with a military escalation. Better deterrence options would not take effect unless Russia conducted a significant escalation, making Moscow the initiator. Such an approach would worsen Russia’s security situation, potentially negating whatever security benefits it hoped to achieve by escalating in Ukraine. These options could include a commitment to deploy long-range missiles or missile defense systems to the Baltic countries in the event of an expanded Russian invasion."
Ofwel lukt het de Amerikanen, de NATO en de EU om Poetin te vervangen door een onbenullig marionettentype als bijvoorbeeld Boris Jeltsin, die het land onbekommerd laat leegroven en zich niet meer bemoeit met het MO - wat onwaarschijnlijk lijkt - óf er komt een gewapend conflict.
In het onschuldigste geval is de massieve Antirussische mediale propaganda slechts bedoeld om de Westerse oorlogsindustrie te boosten.
De Duitsers hebben er echt geen zin in wat de Fransen ervan vinden geen idee. Maar oorlog met Rusland zal voor Europa een doodsteek zijn economisch . Aan heel veel grondstoffen zal een schaarste zijn.
Als de Chinees besluit om ook maar mee te gaan doen, dan ben ik bang dat USA wellicht geen USA meer zal heten als het stof opgetrokken is.
Kansloos. Er is bestaat geen breed gedragen grote democratische oppositie in Rusland. Valt Poetin om de een of andere reden weg dan nemen extreme nationalisten de boel over. Wat pas een echte escalatie zal betekenen.
@straatsurfer | 24-01-22 | 14:46: Navalny is zo'n extreem nationalist. DIe vinden wij allemaal zo lief toch? Die zou er met een nog gestrekter been ingaan in Oost-Europa dan Putin.
@straatsurfer | 24-01-22 | 14:46: Oppositie bestaat niet in Rusland? Is dat van belang dan? We hebben de oppositie van Libie geholpen Khadaffi te verslaan!! Enorm succes , de mensen daar zullen de Navo eeuwig dankbaar zijn dat we ze democratie en stabiliteit hebben gebracht. Nog zo'n succesje: Syrie hebben we ook even laten zien dat als het westen ingrijpt de lokale bevolking profiteert. In Afghanistan hebben toch maar mooi die Taliban voor eeuwig de bergen ingejaagd. Ook daar alleen maar blije gezichten.... Vraag is dan wie is de volgende in deze succes serie: We weten het inmiddels, Oekranie!!
Het is dat Afghanistan niet zo veel olie en gas heeft anders had Joe Biden wel troepen gestuurd om de Amerikaanse burgers aldaar te beschermen.
Dit kabinet onderneemt proactief krachtdadig stappen indien nodig
Waar ligt Tawain?
Afleiding voor de corruptie die bovenwater komt van Biden en de Oekraine maybe!?
Heel vervelend dat het met al die uitdijende geopolitieke machten nu ook ons probleem is. Niets mee te schaften, net als dat hele midden oosten niet.
Yo SPartacus, 'Troepen' is geen Nederlands woord. Dat is net zo NUKUBU als alle pantservoertuigen 'tank' noemen.
Defensie, in dienst van de burger die de term NUKUBU bezigt. Moet niet gekker worden. Beetje zoals onze overheid zich de laatste decennia gedraagt.
Was het gezellig in de dumpstore dit weekend?
Mèt ons land, onze cultuur, moet ook onze taal naar de bliksem worden geholpen.
Helaas doet ook GS daar, soms niet geheel bewust, ijverig aan mee.
Onze manschappen al hun meest gevreesde 'pang pang' geoefend dan?
Je kunt die doorgewinterde Russen in een oorlog situatie niet met een 'ga weg' of 'ik ben niet bang voor jou' benaderen natuurlijk,
die Russen spreken helemaal geen Nederlands..
Wel vreemd dat overwogen wordt om materiaal en zo naar Oekraïne te sturen...
Onze jongens komen alles tekort.
Daarom wordt er nu vlijtig geoefend en zijn de militairen beter uitgerust. Ze krijgen nu allemaal een megafoon en leren "ukhodi" en "pu pu pu".
Maar moet ik nou beginnen met hamsteren? Hoe kan ik gas opslaan voor het geval Putin aan de gaskraan gaat draaien? Vragen, vragen....
Hamsteren is niet sociaal, straks grijpt iemand mis.
Ballonen vullen!
@haddem | 24-01-22 | 14:32:
Haha... u verwacht dat mensen zich in een oorlogssituatie aan sociale codes houden? U zou toch beter moeten weten na de hamsterwoede aan het begin van de covid-ellende.
@ceriel82 | 24-01-22 | 14:33:
Lachgas eruit, aardgas erin. Zoiets?
Het zou vreselijk zijn als Nederland weer door de VS in een oorlog gelokt wordt. Voor de rest zoeken ze het maar uit daar, ik hoor wel of ik m'n euro's om moet wisselen voor Oekraïense grivna's of Russische roebels.
Misschien kan dat over een paar maanden gewoon ook hier!
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Nou die gasten hebben al een paar keer het hotel van Putin verbouwd. Zo denkt de Russische bevolking er ook over overigens. Jongste generatie misschien wat minder.
Oorlog is gewoon buitenspelen voor volwassenen.
Zo'n oorlog betekent ook een rits vluchtelingen die AZC nog voller gaan maken.
Niet welkom wegens niet divers genoeg.
@sjef-van-iekel | 24-01-22 | 14:27: Niet dat Mw. Haddem het er mee eens zou zijn, maar ik stel mijn huis open voor Oekraïnse dames die asiel zoeken. Alles voor de goede zaak natuurlijk.
@haddem | 24-01-22 | 14:31: u doet het immers voor een ander.
Met dit soort asielzoekers heb ik dan weer geen probleem hihi
""Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken vindt het op dit moment niet nodig om mensen weg te halen uit Oekraïne."
Nou dat is in ieder geval consistent met Afghanistan. Als Kiev is ingenomen maar eens gaan kijken of we nog kunnen evacueren? Graag aansluiten bij het riool met een oranje sjaal.
Als het Westen nu iedereen terug trekt uit Oekraïne zeg je eigenlijk tegen Putin: Ga je gang maar, Oekraïne is van jou.
@Wattman | 24-01-22 | 14:26:
Dat is al bijna de situatie. Maar pas over een paar weken.
De mensen die zenuwachtig worden kunnen toch gewoon zelf de trein of auto pakken en richting het Westen rijden? Zo moeilijk is het niet.
Snel nog even een brigade Oekraïense klussers importeren om m'n huis te isoleren.
De EU doet daar niet aan mee en zegt dat men niet zo dramatisch moet doen. Gelijk hebben ze.
Zoiets zeiden ze in Afghanistan ook, meen ik me te herinneren, komt allemaal goed.
De warmongering begint afschrikwekkende vormen aan te nemen. Rusland gaat Oekraine niet zomaar binnen vallen, daar is Putin te intelligent voor.
Alleen als hij voor het blok gezet wordt. Bijvoorbeeld als de US en EU met zware bombardementen op burgerdoelen een halve genocide begint op de aan Rusland gelieerde bevolking in het westen van Oekraine. Dan ziet hij misschien geen andere mogelijkheid dan het land en de mensen te beschermen dat hij als zijn voortuin beschouwt.
Maar alleen met dit soort belachelijke propaganda compages krijg je de tanks van Putin niet vooruit. Hij speelt het spelletje wel mee, troepenopbouw, oefeningen.
"Rusland gaat Oekraine niet zomaar binnen vallen, daar is Putin te intelligent voor."
Hij kan niet meer terug.
www.atlanticcouncil.org/blogs/ukraine...
Er zijn Beste_Reaguurders die het liefst Rusland preventief aanvallen.
Voor een intelligente D66-er best wel oorlogszuchtige taal.
En voor een Democraat van 114 is dit best een riskante provocatie.
Oekraïne is geen NAVO, dus moet er via de Baltics een lange neus naar Putin getrokken.
Vooralsnog gaat het om Oost-Oekraïne, maar Europa en Amerika bereiden zich voor op een totale oorlog, veroorzaakt door een niet NAVO-Lid.
Waar twee ruzie hebben, hebben twee schuld.
En wie liever géén oorlog wil, maar warme voeten, is een “laffe hond” volgens die reaguurder.
Als verstandige mensen, met schuim op hun bek, beginnen te schreeuwen, wordt het link.
Hopelijk is Putin verstandiger.
waar 2 ruzie hebben, hebben er 2 schuld? bijna nooit zo. Meestal is er 1 agressor.
Grappig, als je mij bedoelt. Ik ben helemaal niet voor een preventieve aanval integendeel. En nee, het gaat niet alleen om Oost-Oekraine, maar om een machtswisseling, een staatsgreep, aggedwongen met een interventie. Je zou Poetins essay eens moeten lezen over Oekraine, dan weet je dat het "terugkrijgen" van dat land binnen Rusland een persoonlijk zwaarwegende wens is. Maar inderdaad, als je omwille van het gas alleen, graag een land opoffert een de wolven, vind ik je een totaal laffe hond inderdaad. Chamberlain alle over. Trek je maar een extra truitje aan.
En dan nog: Die oorlog komt er wel, wat wij in het westen ook doen. Want afwachten levert soweise een annexatie op omdat Poetin zwakte ziet, maar troepen sturen ook, want dat is een "bewijs" van de agressie van de NAVO.
Deze oorlog komt er. Sowieso. Die stond al maanden in de steigers overigens.
Wij hebben geen conflict met Rusland. Misschien heeft Oekraïne dat, of een club als de NAVO of een clubje als de EU, maar wij als Nederland zeker niet.
Het is in ons voordeel om met alle partijen een goede verstandhouding te hebben.
@zxcv | 24-01-22 | 14:25: Daarom is vechtscheiding vaak een onterechte aanduiding. Er worden heel wat vrouwen mee uit de wind gehouden.
Nederland moet ook per direct gaan evacueren nu het nog gemakkelijk kan. Straks gaat het los en zijn we daarvoor van andere landen afhankelijk, waaronder Rusland.
Als je wel eens van die mailorderbrides ziet ga ik toch maar eens overwegen om een oorlogsvluchteling in huis te nemen. Even afstemmen met mevrouw Behangdelul.
''En al helemaal niet als Rusland alleen het Oostelijk aangrenzende Donbass binnen zou vallen, wat sowieso het meest waarschijnlijk is als er al een invasie komt."
Jaja, zoals er de afgelopen 2 jaar 17 miljoen virologen, epidemiologen, intensivisten, en vaccinexperts in Nederland bleken te wonen, zullen we nu gaan zien dat er 17 miljoen strategen, geopolitiek-analisten, en andere Rob de Wijk-achtigen in Nederland wonen.
Wat er zal gaan gebeuren daar bij Oekraïne is toch vooral koffiedikkijken. We moeten hopen dat eea op diplomatieke wijze met een sisser zal aflopen. Eén ding is wél crystal clear: Poetin heeft ruim 100.000 man troepen verzameld aan de grens met Oekraïne, en ik dacht ook al aan de noordgrens van Wit-Rusland met Oekraïne (redelijk dicht bij Kiev). Dat is, hoe je het ook wendt of keert, een daad van een ongekende agressieve intimidatie. Ik snap goed dat de Oekraïners het daar benauwd van krijgen, evenals de Baltische staten en Polen. En ik snap ook dat de NAVO en de VS Rusland op dit moment met argusogen gadeslaan.
Rob de Wijk ? De loopjongen van de Amerikaanse wapenlobby.
@Wattman | 24-01-22 | 14:22:
Kijk, daar meldt de eerste zich al.
@Dr_Johnson | 24-01-22 | 14:29:
Inderdaad, de zogenaamde experts hebben de wijsheid niet in pacht, dat hebben de laatste 2 jaar wel bewezen.
Niet te veel tegen opkijken en je eigen gezonde verstand gebruiken.
Diplomatie is allang een gepasseerd station. De eisen van Poetin zijn daarvoor te onmogelijk. Het is slechts een excuus voor oorlog. Poetin meent dat dit het beste moment is am zijn ambities qua Oekraine om te zetten in actie. Hij is bereid ver te gaan.
De EU en de NAVO zijn er om ons een oorlog in te rommelen.
Niet om een oorlog te voorkomen.
Heeft de EU de Nobelprijs van de Vrede al ingeleverd?
Ook de Chinezen zijn behoorlijk bezig in het Taiwanese luchtruim. Ontstaat zomaar een oorlog op meerdere fronten. Oftewel met een beetje pech WO3.
Gvd! Formosa is van ons. Die Chinezen hebben het van ons afgepikt.
Putin wil koste wat kost Mariupol innemen, de havenstad die zijn 'groene mannetjes' in 2014 net veroverd hadden om er vervolgens weer uit verjaagd te worden door mijn- en staalarbeiders + Oekraïense paramilitairen. In het daaropvolgende Russische offensief om de stad alsnog te pakken kwam heel ongelegen MH17 naar beneden... Putin wil van de Zee van Azov een Russische binnenzee maken, met Mariupol als haven voor de Donbass. Afhankelijk van de geboden tegenstand en internationale reacties zal hij besluiten om door te zetten naar de Dnipr rivier en zo een landbrug te krijgen naar De Krim, wat altijd het ultieme doel is geweest. Al het andere gedoe over NAVO, Polen, Belarus en de troepen aan de Noordgrens lijkt me slechts afleiding.
Nou mensen, gaan we het toch meemaken, wat nucleair vuurwerk in onze achtertuin als goedmakertje voor het vuurwerkverbod van Oudejaarsavond. Zin an!
Met al die Stalinorgels! Yummie!
Een klaphamer met verrijkt uranium. Zoiets?
Oekraiense straling? Weer?
Als de zonen van de wapenfabrikanten en politici nou eens als eerste naar het front worden gestuurd. Zou dat schelen?
Mijn idee!
Ongelooflijk wat een zooi. Kunnen we nou niet eens voor een keer onze grote smoel dichthouden? Hopelijk is Poetin de verstandigste en draait ie gewoon de gaskraan dicht. Maar als ie dat EU gevingerwapper beu begint te worden dan blaast ie in een zicht die zitplassende pangpangroepers zo van de aardbodem. Eu, hou je smoel en bemoei je met je eigen zaken!
We hebben ook duidelijk nog niks geleerd van Afghanistan. Waarom niet al het non essentieële personeel uit voorzorg naar huis? En Nederlanders het advies geven om terug te keren. Nu kan het nog met commercieële vluchten. Dat kan zomaar eens heel snel veranderen als het luchtruim gesloten word. Dan is er ineens paniek. Misschien is het niet nodig. Nou mooi! Dan vliegt iedereen volgende week of maand gewoon weer terug. Maar als het wel nodig is, dan zitten we straks dus weer met de gebakken peren. Ik zou voor al dat personeel daar een paar heidagen op de Veluwe inplannen.
Hoeveel tolken en bewakers lopen er trouwens in Oekraine rond?
@UpdateAvailable | 24-01-22 | 14:15: Ik schat dat er 4 duizend Oekrainers geheel of gedeeltelijk voor de Nederlanders werken of hebben gewerkt. Hierheen halen met de rest van de familie erbij. Gooi de grenzen maar weer open.
@UpdateAvailable | 24-01-22 | 14:15:
Er schijnt een bekend VVD-er rond te lopen... al dan niet dolend momenteel.
De hele wereld in regressietherapie. Heerlijk met z'n allen weer langs die vertrouwde momenten in de tijd. De Koude Oorlog, wie heeft er geen warme herinneringen aan?
Dit wordt een Warme Oorlog. Toch dan nog!
Tsja, een hoop van die Amerikanen liggen dan ook doorgesnoven een hoertje te krikken (ook al denken ze dat het hun vriendin is) in een vaag flatje in de buitenwijken van Odessa en Kiëv.
Al meer dan 80 jaren geen Europese oorlog gehad.... zonde al die wapens die liggen te roesten.
Ondertussen in Heidelberg BRD:
- Multiple people sustained injuries in a shooting near the university campus in the German city of Heidelberg, the police said on Monday. They added the attacker has been killed.
The police noted they are conducting a major operation at the scene in Neuenheimer Feld and have cordoned off the area.
The motive for the attack and the identity of the shooter remain unknown at the moment.-
Newspaper Bild said the shooter opened fire in the lecture hall and injured several people before turning his weapon on himself.
@Kameraansteker | 24-01-22 | 14:18:
Zei Bild dat? In ze Enzelish?
@Louter Leuter | 24-01-22 | 14:19:
Nee, natuurlijk niet, ui. Reuters.
www.reuters.com/world/europe/german-p...
Had je kunnen weten hè, dat het een tweede bron moest zijn. Bild heeft het niet over Bild derde persoon enkelvoud.
@Kameraansteker | 24-01-22 | 14:18: [slaakt zucht van opluchting]
Gelukkig niet the Religion of Peace die toeslaat
Prima om wat troepen naar Oekraïne te sturen, maar vergeet dan niet ook heel veel troepen naar Taiwan te sturen.
Nog veel belangrijker van ons, en China zou best wel eens gebruik kunnen van kunnen maken als wij ons allemaal focussen op Oekraïne.
Gelukkig hebben we in het westen geleerd van de China-afhankelijkheid door corona, en de afgelopen 2 jaar gebruikt om die af te bouwen.
Ah nee wacht, de mensen die het hier voor het zeggen hebben zijn totaal niet capabel.
Net zoals de communistische patriotten/malloten van mainland de kans hebben benut toen iedereen met Kung Flu bezig was en er nagenoeg geen buitenlanders in Hong Kong waren, om Hong Kong in het gareel te slaan.
En waar gaat nu eigenlijk precies om.
Rusland is niet groot genoeg, dat zal geen goede reden zijn.
Iets in het Russische gedoe vindt dat er troepen bij de Oekraïne moeten staan.
Daar begint alles.
In plaats van gewoon lekker dingen maken en een beetje handelen en zo en verder iedereen met rust laten. Wat de bevolking eigenlijk wil. Maak Russia Great, of zoiets.
Die wie of wat of welk belang veroorzaakt dit nou weer. Raar allemaal.
Oorlogje spelen op een spelbord ver van Biden zelf is natuurlijk harstikke leuk. En heel gemakkelijk. Hij hoeft zelf niet bang te zijn voor een raket op zijn hoofd.
100.000 groene mannetjes bij de grens en 1 sokpop om zich te laten installeren in Kiev. Lijkt me een mooi moment voor China om Rusland vanuit het oost tot zuidoosten binnen te wandelen.
Ze gaan dan eerst Taiwan inlijven.
Theorietjes, zou zomaar kunnen. Oekraine houdt zich niet aan afspraken van Minsk over Donbass. Rusland valt tijdelijk binnen om de toegezegde autonomie te forceren. VS zegt foei, maar begint geen oorlog. Sancties tegen Rusland. Nordstream 2 op sterk water. In Europa raakt het gas op VS wil wel leveren. Gevolg: sleepy Joe is creepy Joe geworden en wordt Amerikaanse held. Zoiets?
De Bidens zitten zelf tot over hun oren in de gasproductie dus Joe stuurt nu direct aan op een confrontatie om zo de gasleveranties van de russen aan Europa over te kunnen nemen.
Sjustem
Gelukkig heeft onze jonkvrouwe van Defensie al 2 F35's die kant op laten vliegen. Dat houdt de Russische beer wel in zijn kooi.
Zelfjoris.
We hebben helemaal geen tijd voor W03, in 2030 vergaat de wereld. We moeten eerst climate change oplossen.
Elon is ook nog niet klaar met zijn Marsbase.
@Spartacus: Troops is niet troepen maar manschappen. Maak geen troep van je vertaling. Het is een veelvoorkomende fout helaas.
Schier onuitroeibaar, dit soort ergerlijke en domme fouten.
Maar ook ik blijf er tegen ageren.
@JohanF | 24-01-22 | 14:50:
Het ergste is hoe hoe mensen onze taal met Engels koloniseert.
Oorlog, daar zit niemand op te wachten, tenzij je Biden heet en slecht scoort in de peilingen. Dan gaat het niet om de doden die dit oplevert, maar om Biden.
Er was een president die dit met economie oploste. Maar ja die heette Trump.
En géén oorlogen startte.
zijn we weer terug in de koude oorlog? Of is deze al lauwwarm?
Warmer dan de gemiddelde Thuisbezorgd-maaltijd.
Lethal aid.
Lethal for whom?
En stel Trump had de verkiezingen gewonnen.
Dan was hij nu president.
Wat zou hij hebben gedaan.
Murica first!
Make a wall and let the russians pay for it
gaat helaas niet werken.
Het waren vier rustige jaren.
Hunter Biden de schuld geven en daarom niks doen. Democrat problem.
Die zou de heer V. Poetin te Moskou hebben opgebeld en gezegd hebben dat 'ie normaal moet doen en naar Florida moet komen om een potje te golfen met hem. Wellicht dat er ook hoeren bij zijn. En vervolgens is corona afgeschaft, de aandelen koersen weer rustig omhoog en meneer K Jung il te Pyongyang zit gewoon te zuipen met Xi.
Stel als wat heeft dat voor zin. Als mijn moeder een penis had, was t mijn vader.
Gelukkig is er wel een land dat "alle" vluchtelingen van eigen soort wil opnemen.
www.rt.com/russia/546928-ukrainian-je...
Loopt lekker uit de klauwen zo, met rampjaar 2022. Alle gekkies doen maar wat ze niet laten kunnen.
Storm in een glas water.
Het Westen heeft zoveel mogelijkheden om Rusland aan te pakken dat het werkelijk zelfmoord zou zijn van de Russen om deze bluf door te zetten.
De enige vraag is wanneer de NAVO-landen één front gaan vormen en eindelijk wat ballen gaan laten zien.
Om te beginnen zouden ze het Verdrag van Montreux kunnen opzeggen en de Bosporus - en Middellandse Zee for that matter - voor de Russen kunnen afsluiten.
@Aristotalloss | 24-01-22 | 14:59: Het westen heeft theoretische mogelijkheden. Geen van welke ze gaan inzetten. En nee, men gaat geen Navo front vormen voordat de buitentemperatuur rond de 15 graden gem. ligt.
@Tosk | 24-01-22 | 15:08: Als er werkelijk een oorlog zou komen pompen we als het nodig is dit jaar desnoods tot aan de laatste kubieke meter het gas onder Groningen weg. Denk je werkelijk dat dat in zo'n situatie iemand in Den Haag wat uit zou maken!?
Opa Joe heeft niets geleerd van het drama in Afghanistan.
Die ouwe seniele mafkees gaat hier ff lekker een brandje stichten
en laat de rest over aan de Europese 'strijdmacht'
Wie komt nu de boel sussen?
Als die troepen van Biden maar niet naar Oost-Europa gaan om het woke evangelie te verspreiden.
Het enige stukje Europa dat nog relatief onaangetast is.
Heeft de Oekraïne wel lethal aids nodig? Lijkt me geen pretje.
Ze mogen onze boosters wel hebben, kunnen ze zelf aids ontwikkelen.
*LP van Doe Maar opzet*
... je haren bijna wit, de rimpels op je handen... of ... een diploma halen??
*Nucleair Attack van Gary Moore opzet*
@gestoptmetroken | 24-01-22 | 14:01: Er is maar 1 plaat voor alle Amreikaanse soldaten
www.youtube.com/watch?v=40JmEj0_aVM
@small_town_dude | 24-01-22 | 14:00:
"Veilig in het ziekenfonds!"
oh wacht....
Made for TV: 'So afraid of the Russians' aanzwengelt.
* Russians van Sting opzet* "Hope they love their children too"
Gaat lekker, sleepy uncle Joe.
En uiteraard goed bezig Duitsland: het grootste gevaar in de regio je belangrijkste leverancier van energie maken en in de tussentijd van de kernenergie afgaan. Wat een treurigheid, die geopolitieke woke-idealen in de EU.
Voor Duitsland is het geen probleem als Rusland het gas afsluit. Één telefoontje naar Rutte en hier gaan de gaskranen in Groningen weer vol open want zo zijn we dat blijkbaar via wurgcontracten verplicht.
@2voor12 | 24-01-22 | 14:06: Vrees tegen dezelfde hoge discount zoals we de Italianen decennia lang gaven (voor Lubbers zijn mislukte politieke aspiraties). Wat een zooi. Bouw kerncentrales!
@JohnLocke | 24-01-22 | 14:10: kun je daar huizen mee verwarmen dan? *Jetten modus off*
@Behangdelul | 24-01-22 | 14:20: ‘ik probeer me daar een voorstelling bij te maken. Lukt niet.’, aldus onze minister van Klimaat
@Behangdelul | 24-01-22 | 14:20: zet het deurtje van de reactor op een kiertje, en heel Nederland begint te zweten…..
Merkel komt uit de voormalige DDR, zij is de mol die dit gefaciliteerd heeft.
Beijing Biden May Try to Start a War to Distract from his Failures
www.youtube.com/watch?v=K2f4oDUmKc0
REAGEER OOK