Paus katholiek, beren schijten in het bos, grootste prijsstijging koopwoningen OOIT
We leven in een Prins Bernhard Pretpark
Misschien leefde u onder een steen en hebt u het nieuws helemaal gemist. Dat is dan fijn, want dan had u in ieder geval een lekker comfortabele steen om onder te leven! Een normaal huis is namelijk een onbetaalbaar en onbereikbaar luxeproduct voor heel veel mensen, zoals "mensen" die op zaterdagochtend in een omgebouwde bezemkast in Amsterdam-Centrum genieten van weekendkranten en een havermelkcappuccino. Arme twee meiden. ENFIN, huizen in december zijn dik twintig procent duurder dan een jaar eerder en dat is de grootste stijging sinds de start van de statistiek. U weet al dat een gemiddeld koophuis 400k+ kost en op dat moment begint Samantha nog te zeuren over een nieuwe badkamer en havermelk-Samantha over een warmtepomp. "CBS-econoom Van Mulligen houdt er rekening mee dat de huizenprijzen in de statistiek van het CBS binnenkort nog harder kunnen oplopen." Nederland is eigenlijk een soort Amsterdam. Het is nooit bedoeld om in te wonen.
Social
Reaguursels
InloggenJah, met onze 2 bescheiden aangrenzende appartementjes in 020 centrum gaan we rap richting de miljoen.
.
En ik maar wachten tot iemand er er halt aan roept en tot een structurele maatregelen komt. (En die miljoen is maar ook virtueel natuurlijk als je er woont.)
Dus nog maar even:
- Stop illegale asiel instroom, dat zijn nu ~ 500 woningen per week!
- Realistische milieu ruimte voor bouw, versnelde procedures
(en minder varkens en koeien dan maar)
- Anti-speculanten wetgeving maken; bv dmv woonverplichting. \
Ook met terugwerkende kracht.
.
Doe je best, Hugo...
De asielinstroom is maar een minderheid van de migranten die hierheen komen. Vooral oostblokkers die hier komen werken.
Geen van de drie bovenstaande maatregelen gaan de komende tien jaar plaatsvinden.
Wat ik wel zie gebeuren is dat de woning naar box 3 gaat zodat U rijkelijk aan de fiscus mag aftikken over een fictieve overwaarde, en het -middels scheefwoonheffingen- uit hun huis treiteren van ouderen die geen kant op kunnen met hun veel te grote woning omdat er niets kleiner beschikbaar is.
Mijn God, ik word rijk!
Ik ben het al :)
Het is ook gewoon een vorm van hyperonflatie die ontstaat door nulrente en steeds grotere hoeveelheden beschikbaar geld. Huizen worden niet duurder, geld wordt minder waatd.
ding ding ding, u heeft de drijvende factor benoemd. echter is het een bewuste keuze van de ECB welke ook geen koers gaat wijzigen want Zuid Europa in de schulden en iedereen moet ontzettend veel lenen voo klimaatplannetjes.
Ben benieuwd wanneer iemand het weer ontzettend verkloot en begint over solidariteit tussen EU landen.......
Ding ding ding. Nog meer tekenen dat dit zo is: Aandelenkoersen stijgen terwijl de economie achteruit ging door een pandemie en daarna een logistieke crisis. En grondstoffen zijn flink duurder geworden.
Inderdaad, ik vraag me ook sterk af wat bouwen, bouwen, bouwen een nut heeft met zulke factoren... nog meer investeringsproducten voor beleggers, maar voor de prijs maakt het geen klap uit.
@Baksteenbakker | 24-01-22 | 12:26: En ja, Noord Europese landen lenen tegen een lage rente want AAA+; dit geld wordt weer door gesluisd naar Zuid Europese landen die hogere rente betalen want minder kredietwaardig. Business as usual.
Kuddes immigranten en bossen waaipalen zorgen voor ontploffende huizenprijzen en astronomische energierekeningen. Binnenkort kunnen alleen nepvluchtelingen zich nog veroorloven om in NL te wonen.
Je kan altijd nog je paspoort weggooien en zelf naar Ter Apel gaan. Zit je in ieder geval warm.
Mijn huis "niet" verkopen 3 jaar geleden was/is echt een van de beste dingen ooit. Nu woon ik in mijn erfenis. Mijn buren betalen in hun huur hut meer dan 850 euro huur en ik in mijn koop woning 250 euri hypotheek. FAK YES!!!!
Maakt geen zak uit. Alleen moment van in- en uitstappen met een koopwoning is van belang. Alleen laag instappen en hoog uitstappen levert winst op.
@Allemaal | 24-01-22 | 13:04:
Als die hoge inflatie aanhoudt, is er geen hoog instappen meer.
Uit nieuwsgierigheid heb ik vorig jaar februari geïnformeerd naar een hypotheek voor een appartement 'erbij' met als onderpand mijn afgeloste huis. Appartement 3 ton, afgeloste huis toen 5 ton waard.
Als pensionado kon ik 240.000 hypotheek krijgen, waarvan 200.000 aflossingsvrij en 40.000 annuïteit.
Uit eigen middelen 60.000. Hypotheek 20 jaar vast 1,5% rente, maandlasten 400 euro.
Ik heb het niet gedaan, maar had in één jaar een halve ton verkoopwinst kunnen scoren.
Om maar even duidelijk te maken hoe krankzinnig de woningmarkt is als een simpele ouwe lul als ik dit al zou kunnen realiseren. Mijn virtuele ton winst in één jaar op mijn huidige woning nog buiten beschouwing gelaten.
Nou ja, zat mensen die hun geld of overwaarde wél in een tweede huis als beleggingsobject stoppen. Of zelfs derde, vierde, vijfde huis. Dat drijft de prijs nog eens extra op.
Er zitten ook mensen in de politiek met doodleuk negen huizen. Die zullen alles doen om de huizenprijzen nog verder op te drijven.
De tijd zal komen dat ook uw virtuele ton als kapitaal belast gaat worden. Het is immers niet de schuld van de regering dat u deze kans heeft laten liggen.
/VVD modus uit
@Nivelleermarionet | 24-01-22 | 11:53:
Precies. Dat is ook een van de perverse prikkels die tot de prijsstijgingen leiden,
Het is te triest voor woorden , ik ben net 50 , en ook ieder beleggingsadvies wijst onroerend goed aan als beste beleggings instrument .. in grote steden zijn er al makelaars gespecialiseerd in verkoop aan buitenlandse “ investeerders “ .
Als je een beetje moraal hebt , blijf je ver weg van de onroerend goed markt , situatie is zo asociaal dat er op een gegeven moment wel wetgeving op moet komen . ( zelfbewoonplicht / maximaal huurprijs / belasten van huurinkomsten / maximaal aantal personen in een huis / etcetera
Als je mensen binnenhaalt moet je zorgen voor werk en woningen! Helaas zijn al onze regeringen van de laatste 30 jaar nog niet op dit idee gekomen. Ala je het nu op gaat lossen zal je flats van 40 verdiepingen moeten gaan bouwen. Dan krijgen we net zoals in Frankrijk banlieus (voorsteden). In Hong Kong wonen ook heel veel mensen in hele hoge flats in een tyni appartement. Daar mag je alleen een auto bezitten als je er een parkeerplek (in een garage) voor hebt. Zo zal het ook in NL gaan. Kortom het wordt onleefbaar. Remedie: ga emigreren als je iets kan, kan je niks blijf in NL en prfiteer v/d sociale voorzieningen zolang deze nog opgebracht kunnen worden door de werkenden en zeur niet!
Die banlieu's zijn er nu al. A'dam west, Nieuwegein hele stukken van R'dam e.v.a.
Maar het gaat onder druk van nog meer kansloze asieltyoes nog veel erger worden.
Alle sociale huurwoningen zullen door hen worden bezet.
Inderdaad, als je iets kunt wegwezen. Ben zelf 4 jaar terug ook geemigreerd. Nederlandwe koopwoning in de verhuur. Mes snijd aan meerdere kanten. Maar het is natuurlijk niet normaal. De huizemarkt is ziek in Nederland en het wordt alleen maar erger.
@waarom dan | 24-01-22 | 12:07: en waar moet je dan heen als je een beetje deugvrij wil wonen?
@SailingDuck | 24-01-22 | 13:16: Kies een land waar je als je iets kunt daar goed kunt verdienen en er op een normaal nivo belasting wordt geheven. Ik heb zelf voor Zwitserland gekozen maar ik weet zeker dat er nog meer opties zijn.
1-kindspolitiek en het faciliteren van de wederopbouw van kutlanden lijken me aantrekkelijker dan het land volbouwen met woondozen a la Ready Player One.
I got that reference. Leuke film, goed boek!
Anticyclisch investeren is een begrip wat Rutte niet kent/uitkomt. Huidige situatie is allemaal veroorzaakt door "visionair"/roerganger Mark Rutte c.s. Elke boerenlul zag dit ergens in 2014 al aankomen. Wie zijn al die ambtenaren die dit niet gemeld hebben bij hun baas.
Heerlijk. Mijn nieuwe huis (gekocht in 2020) zal eind dit jaar worden opgeleverd. Gekocht tegen de prijzen van 2020 inderdaad. Mijn huidige woning gaat dan in de verkoop. Het mes snijdt aan 2 kanten. Mijn nog op te leveren huis is qua prijs al weer behoorlijk gestegen ten opzichte van de aankoop in 2020. Mijn huidige woning stijgt elke maand nog in prijs dus zal einde van het jaar weer 10% meer opbrengen dan nu.
Huurders zijn sukkels.
Precies, een huurder zijn is een keuze.
Hiero, huis nieuw gekocht in 1997 voor 300.000 guldens, nu getaxeerd boven de 500.000 euro’s gaat best lekker zo.
Is dit de rubriek wie het verste kan pissen of het kampioenschap zelf pijperij... dan ben jij de winnaar koekoek
@Reebensteeltje | 24-01-22 | 10:58: klopt. Ik huur bv met plezier een gigantische villa die ik nooit zou kunnen betalen (als koopwoning). Ik leef nu en geniet met volle teugen ik heb nml geen zin om jaren in een kudtwoning te zitten en stukje bij beetje op te schalen tot dan eindelijk die grote villa aan zee gerealiseerd is gevolgd door paar jaar palliatieve zorg in je droomwoning.
Net een huis gekocht in België, vlakbij de Nederlandse grens. Vrijstaand, 2300 m² grond en grenzend aan het bos. En fors goedkoper dan ons nieuwbouw appartement midden in het centrum van de randstad wat we in 2019 gekocht hebben. We hebben ook wel in Nederland gezocht maar om een afspraak te maken voor bezichtiging moet je hier al je hele financiële hebben en houwen opgeven. Dat soort bizarre toestanden hadden we geen zin in.
Overigens begint de gekte over de grens nu ook wel. Overbieden en veel potentiële kopers uit de grote steden en Nederland.
Inderdaad, niet bedoeld om in te wonen, Nederland ontwikkelt zich meer en meer tot de coulissen van een nationale racebaan. 'Ik scheur, dus ik besta.'
Het is bepaald geen mooi land, nee.
Bovenstaande afbeelding van matras op A-locatie: ik bied 165.000 onder voorbehoud van financiering. Wanneer is de bezichtigingsronde?
Makelaar: Tja... dat voorbehoud van financiering kan wel een dingetje worden... Maar verder kan nagedacht worden over uw bod.
Daar komt nog een energielabeltje Z op, dus doe er nog 30 K bij.
Misschien ook nog een Gooise matras met sterrenvlekken ?
De rente is al jaren veel te laag. Hypotheekrentes moeten omhoog en spaarrentes ook.
De onderliggende stroom van de stijgende huizenprijzen is de bevolkingsgroei, m.n. door immigratie. Te grote vraag voor een te klein aanbod.
Iemand die ik afgelopen weekend sprak heeft al een ander huis gekocht dat nog verbouwt moet worden. Hij wacht zo lang mogelijk met het verkopen van zijn huidige woning omdat het letterlijk elke maand meer waard wordt.
En zo hoort het waarom zou je in een huis gaan wonen wat nog verbouwD moet worden...
Is het alweer Blue Monday?
Zelfs hier in de buurt gaat het hard, weinig te koop in vergelijking met 12 maanden geleden. Huizen van 1 tot 2 miljoen ook allemaal weg nu.
Ik heb een oude Keulse pot te koop, 50.000, koopje.
Sebastiaan is student, waarschijnlijk zijn vriendin ook. Krijgt elke zaterdag een stapel kranten op de mat. Woont in de Gasthuismolensteeg, centrum.
Ik ben benieuwd wat onze student aan maandlasten kwijt is, alleen al de kranten, huur en zijn sapjes.
En dan ook nog door GS onder de noemer "meiden" weggezet worden.
Arme Sebas.
Nou ja, hij heeft wel zo'n knotje on zijn haar. Logisch dat je dan al snel voor meid wordt uitgemaakt.
En misschien indentificeert hij zich wel als vrouw?
Maar hoelang blijft de Paus nog katholiek? Elke vrouwelijke islamitische down patient mag zich tegenwoordig toch identificeren als mannelijke katholiek zonder down? Dus mag kans maken om Paus te worden?
Een indiaan heeft witte rook. Waarom geen duo baan?
Vroeger woonden veel studenten en jongeren bij een 'hospita', bestaat dat nog of zijn al die etages/zolders nu voor airbnb? Was ideaal om even een periode te overbruggenen niet duur.
Ja. Als je het huis uitgaat, krijgen papa en mama een slaapkamer beschikbaar voor verhuur. Maar ja, last en risico’s en rechten van huurders wegen blijkbaar niet op tegen de baten. Diegenen die het wel doen framen we als asociale profiteurs.
Ja ik ben ook ooit begonnen in een pipeklein hokje bij een hospita in Amstelveen, voordat ik door kon naar Uilenstede om twee jaar later te verkassen naar de voorname Leidsegracht.. zo gaat dat nu eenmaal, maar ik denk dat inderdaad factor drie die rechten van huurders het zaakje onaantrekkelijk hebben gemaakt, goed bedoeld maar uiteindelijk werkt het tegenovergesteld voor de huurder...
@Smoelensmid | 24-01-22 | 10:56: Uilenstede, ach ja. Veel feestjes gehad maar nooit ingeschreven voor een flatje. Het stonk soms wel daar en de kerosine droop soms van de ramen. Ik zat destijds bij een hospita in de rivierenbuurt, daarna verhuisd naar de Ferdinand Bolstr.
In de jaren ‘70 van de vorige eeuw was er al een roep voor bevolkingspolitiek. In zoals het dan altijd gaat in Nederland gebeurde er niets. Wij krijgen een koekje van eigen deeg. Nu willen wij vooral dat alle vervuiling in andere landen plaatsvindt om hier een paradijs van schone schone lucht en een schoon milieu te creëren waar wij leven in plaggenhutten, jagen en een klein perceeltje grond bewerken tussen de windmolens en zonneweides die stroom leveren aan Duitsland.
Je bent gas vergeten, dat leveren we al aan Duitsland, weliswaar tijdelijk.
Even geduld jongens…
Hugo gaat al deze problemen voor ons oplossen.
Geef hem gewoon even de tijd.
Enfin, 2 jaar en 56 paar schoenen later...
Oh ja, dat is waar ook. Hugo de Schoenen zit nu op dit dossier. Nou, dat zal wat worden...
@Ivoren Toren | 24-01-22 | 10:27: ja ja onder het mom van nieuw elan.... Mijn hart huilt voor dit land.
Wij moeten na 5 jaar nog 160.000 euro aflossen maar dezelfde huizen in onze straat maar dan zonder grote tuin a +/- 250m2, oprit en vrijstaande garage gaan als warme broodjes over de toonbank voor 275.000 euro of meer. Maar de nieuwbouw is ook verschrikkelijk duur geworden en dan krijg je er niet zo'n grote tuin met vrijstaande garage bij eerder hutje mutje wijk.
Dan woont steekmug toch echt in een moerassengebied blijkbaar? Voor 275k krijg je in de randstad nét met geluk een oud 50m2 appartement.
@LangeT | 24-01-22 | 10:36:
Appartement van 50m2 in de randstad voor 275k? Maak daar maar minimaal 4 ton van.
@LangeT | 24-01-22 | 10:36: Mooi Drenthe volgens autochtone migranten uit de randstad.
www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/0b...
Kort maar krachtig….
De huizen zijn niet meer waard geworden maar uw geld is minder waard geworden!
Veel succes allemaal!
Beide. De huizenprijzen zijn harder gestegen dan de inflatie.
en schaarste
Je kunt het ook gewoon als inflatie zien. Teken hetzelfde grafiekje eens voor energieprijzen.
Beide hebben niets met inflatie te maken maar met marktwerking en overheidsbemoeienis.
@Stonecity | 24-01-22 | 10:32:
en buitenlandse kopers / investeerders.
Tja, tijdens de pandemie dankzij staatssteun minste aantal faillissementen ooit. De rente kunstmatig historisch laag ondanks een sterk oplopende inflatie. Flinke instroom van mensen die ook allemaal een woning willen. De economie kookt zo goed als over en toch vliegen de steunpakketten en ondersteuningsmaatregelen van centrale banken je om de oren. Tel daar bij op dat er afgelopen jaren te weinig gebouwd is en voilà.
Als het kabinet maatregelen wil nemen in het voordeel van haar eigen burgers, die mensen waarvoor ze er zitten, dan kunnen ze direct draaien aan de volgende knoppen:
- eis om eigen spaargeld mee te nemen bij koop woning -> direct resultaat
- instroom nieuwe inwoners sterk beperken (op alle gebied, dus ook die hippe expats en op zijn minst totdat er weer voldoende woningen gebouwd zijn) -> direct resultaat
- hypotheekrenteaftrek verder afbouwen -> snel resultaat
- meer woningen bijbouwen -> middellange termijn resultaat
Gezeur over die prins Bril is allemaal geneuzel in de marge want er zijn zoveel mensen die moeten huren domweg omdat ze niet kunnen kopen vanwege allerlei redenen, dat het sleutelen in die hoek voelt als het verplaatsen van de het brandje bij de woningkopers naar de woninghuurders.
You will own nothing and you'll be happy.
heb je enig idee wat hiermee bedoeld werd en die wie het werd gezegd? Je zet je jezelf namelijk nogal lullig neer met deze opmerking. Laat zien dat je juist geen onderzoek hebt gedaan.
@geheelvergeter | 24-01-22 | 10:24: ik ben wel heel benieuwd wat er mee wordt bedoeld. Kunt u het mij uitleggen s.v.p.?
En dat er ooit over 10 jaar een correctie komt: tuurlijk, maar daar hebben mijn kleinkinderen op dit moment niks aan. Die hebben nu geen huis en over 10 jaar ook nog niet. Als de boel instort is dat hoogstens op dat moment klote voor al die eigenaren of speculanten/investeerders in Florida die over een paar uur hun eerste rondje van de dag lopen.
Er zijn domweg nu 1 miljoen huizen te weinig of 2 miljoen mensen teveel. Maak en keuze of wees eerlijk over de gevolgen. En voor Groenlinksers: stel gewoon je huis ter beschikking aan de gemeenschap. Dat is wel zo netjes, geef het goede voorbeeld, jullie verlangen ook van mijn kinderen dat ze zonder dak boven hun hoofd leven
You are so right!
Zo simpel is het inderdaad.
Een professionele belegger leent bij de bank voor bijna 0% met een oneindige looptijd. Die twee meiden krijgen van de hypotheekboer een hypotheek met 5% rente en aflossingsverplichting aangesmeerd. Dat is ook een deel van het probleem.
Vijf procent? Zijn het zulke wanbetalers?
U heeft vanuit uw ivoren toren zeker niet recent een woning gekocht.
De rente op hypotheken is net zo historisch laag. Rond de 1.5%
Mwah, ik zit prima in een hypotheekvrije woning in een tof dorp. Maar ik besef me ook dat ik samen met de verbandmeesteres enorm veel geluk heb gehad. Precies op tijd gekocht en tien jaar alles opzij gezet om te investeren in de woning.
Ik snap nooit zo goed waarom zoveel mensen in Amsterdam gaan of blijven wonen. Dat is toch totaal niet leuk meer? En onveilig. En, dat mag duidelijk zijn, onbetaalbaar?
En ja, ik snap wel dat je niet zomaar even verkast, maar een stel met bijvoorbeeld twee keer modaal kan in Zeeland of Drenthe, om maar 's wat te noemen, prima terecht. Je zou toch zeggen dat dat voor veel Amsterdammers een aantrekkelijke optie moet zijn.
Ik hoop dat je wel snapt dat op het moment dat jij het bedacht en hier geplempt hebt het al lang aan de hand is.
Carrière maken in Drenthe. Yee Haw
Amsterdam is een fijne stad om in te wonen, zeker in het centrum. En niet onveilig. In covid-tijden is het rustig en mooi, pre- of post-covid is er veel reuring, vertier en horeca. De reden dat veel jonge mensen er willen wonen is omdat er veel werk in sectoren is (media, marketing, cultuur, IT) waar veel jongeren werken en het erg fijn is als je op je fiets naar je werk kan. En dat geldt voor meerdere mensen. Alleen voor mensen met kinderen is het een lastige stad, dan wordt het erg duur, zeker als je ook nog wat ruimte wil.
@rederijker | 24-01-22 | 10:47: al kreeg ik geld toe ging ik nog niet wonen in dat woke bolwerk daar.
Een tijdje geleden bedacht om mijn huis voor de grap te koop te zetten voor een miljoen. Komt er niemand is het best, komt er wel iemand ben ik rijk.
Maar dat lijkt me in de huidige markt geen goed idee. Voor je het weet is het verkocht en blijk je helemaal niks nieuws te kunnen vinden. Ben je opeens dakloos.
Met een miljoen ja !
Verkopen, naar casino en alles op rood.
Ik ken iemand die 2 miljoen geroepen heeft in een balorige bui en nu met spoed op zoek moet naar een ander huis.
tja, en dus? Ben je rijk met 1 miljoen op de bank maar slaap je onder een brug :)
We moeten gewoon weer terug naar 3 gezinnen per woning. En vroeger zaten er meer kinderen in een gezin fan nu, dus zo moeilijk kan het niet zijn. Is namelijk veel beter voor milieu qua uitgespaarde verwarmingskosten. En kun je de investering warmtepomp delen.
Warmtepompen zijn kudt en duur.
@VP732 | 24-01-22 | 10:29: En bovendien vrijwel niet te krijgen op het moment!
Negatieve rente jaagt ook mensen het vastgoed in.
Is hier al een leuke samenzweringstheorie over?
Bij WNL was een buschauffeur aangeschoven die tevens Kamerlid is voor D66. Ze zitten er bovenop, maar gaan dit natuurlijk niet op korte termijn kunnen oplossen.
Dat was dan vast geen buschauffeur uit Ter Apel
"Ze zitten er bovenop". Hahahaha hahahaha.
@Kopieerapparaat | 24-01-22 | 10:10: Geen idee. Misschien had de beste man zich slechts verkleed als buschauffeur. Je weet het maar nooit bij die liberalen.
Huis aan de overkant stond een week te koop voor 389.000. Is gekocht door een Rus. Zijn buren zijn een Poolse met een Hongaar allebij werkend op Schiphol die twee jaar geleden hun huis hebben gekocht. Even verderop ook Polen in een door hun gekochte woning. Als ik de nummerplaten van de auto's bezie, dan is het ca. 30% Oostblok. Afgezien dat ik niets tegen die lui heb want zo te zien hebben ze allemaal werk, weet ik niet wat ik hiervan moet denken, enkel dat iets scheef zit.
Zomaar een vraagje hoor, hoe lang kun je met buitenlandse platen blijven rondrijden?
Je mag helemaal je oostblok kenteken niet behouden als je duurzaam in Nederland verblijft.
Als ze dat wel doen is het oneerlijke concurrentie op de huizenmarkt, dat bespaart ze immers tienduizenden euros.
Nederlanders werken te weinig?
@D-Fens_1963 | 24-01-22 | 10:11: Polen kunnen dat voor altijd.
@Verbandmeester | 24-01-22 | 10:12: Omdat?
@C1O2 | 24-01-22 | 10:12: Nee dat lijkt mij ook niet.
Ik hoop iig dat ik nooit een schadegevalletje ga krijgen met Pjotr.
Buitenom het feit dat ze meestal keihard werken weten ze goed de weg met cash geld verdienen sans scrupules.
@C1O2 | 24-01-22 | 10:12: En toch en toch. Zoals met heel veel zaken in dit land; geen toezicht en controle.
@D-Fens_1963 | 24-01-22 | 10:21: Zolang ze de auto in Polen hebben geregistreerd komen ze ermee weg. Schijnt een van de weinige landen te zijn waarbij dit kan.
Niets aan de hand mensen. Gewoon op de coalitiepartijen of links blijven stemmen en 100.000 mensen per jaar blijven importeren.
De wal keert het schip vanzelf een keer. Maar mooi gaat het niet worden.
De wal gaat het schip keren, en onze kinderen zitten in de kreukelzone.
Huizenprijzen tot in de hemel oppompen.
Hebben we eerder gedoe mee gehad.
Uiteindelijk waren Henk en Ingrid weer de klos.
In gelul kun je niet wonen.
Het komt weer helemaal terug.
Is dit beleid of is hierover nagedacht?
#naar de banketbakker loopt voor kwaliteitstaart.
Moet je de stront zelf aanleveren of heeft de bakker daar een heel weekend aan gewerkt?
@D-Fens_1963 | 24-01-22 | 10:08
Als dit een jij-bak moet voorstellen vind ik em niet zo sterk. Heb je nog iets beters?
@AdvocatusDiaboli | 24-01-22 | 10:13: Ik denk dat hij doelt op die extreem-linkse taart-acties.
Tel daar bij op dat per 1 februari je bij elke beetje serieuze verbouwing je verplicht bent nog eens extra diep in de buidel te tasten om een warmtepomp en/of zonnepanelen te kopen. Op die manier worden starterswoningen die nog betaalbaar zijn omdat je die nog moet opknappen ook nog eens een stuk duurder.
Tel maar gerust 50K extra per woning voor dit soort maatregelen. Op zich niet slecht maar de terugverdientijd is erg lang en je moet het wel kunnen voorfinancieren.
En dat wordt lastig als je tot je 27e studeert, havermelkcappucino's drinkend doorbrengt in je zwaar overbetaalde bezemkast en daarna een kudtbaantje met een bruto jaarsalaris van 40K bij Rijkswaterstaat moet aannemen met je verder kansloze studie, maar je wil wel een 2-onder-1 kap in Muiden met je vriendin die culturele antropologie heeft gestudeerd.
@_pacman_ | 24-01-22 | 10:05:
Dat voorfinancieren van een warmtepomp voor starters zal net weer die hogere drempel zijn waardoor ze niets kunnen kopen.
Het word onmogelijk gemaakt om stapje voor stapje je woning te verbeteren, je moet meteen voor tienduizenden euro's extra de boot in.
@2voor12 | 24-01-22 | 10:16: Ach, het zijn diezelfde kut-starters die GL/'66 stemmen. Ik ben gestopt met medelijden hebben.
Henk en Ingrid zitten in een huurhut. Die hebben zich nooit illusies gemaakt over iets opbouwen. Het is dat spul dat net iets beter in de markt komt dat een huis wil kopen. Net afgestudeerden, dat soort volk.
Heeeelemaal uitknijpen die starters. Welkom in de echte wereld. Je keuzes hebben gevolgen. Ja, ook je deugkeuze voor je politieke partij.
Er kan wel een verplichting zijn, als je de knikkers niet hebt, wat dan?
Wordt het huis dan onteigend?
Wel een treurig bestaan hebben die twee meiden... huisje in centrum amsterdam, havermelk cappu drinken van 5 euro, sapje van 5 euro op de markt... tragisch.
Ja wacht even...
Die havermelkhype is compensatiegedrag, las ik laatst. Omdat ze verder helemaal niks kunnen kopen, snif.
Huizen zijn niet duur… het geld is goedkoop
Huizen zijn inmiddels ook heel duur.
Dit niet lang meer, een dan gaat VVD66 de eigen woning belasten, geruggensteund door de al even onzalige pvda, GL, etc.
@Rennieflox | 24-01-22 | 10:03:
30 jaar vast voor 1,4% is natuurlijk wel een koopje.
Houdt er rekening mee dat ook voedsel veel duurder gaat worden, want er zijn nu best wel veel kwekers die productieronden overslaan wegens hoge gasprijzen.
@MargauxGrandCru | 24-01-22 | 10:15: Het hangt helemaal van de prijs af of het een koopje is en voor 1,4% moet je wel een ton eigen geld inleggen.
Goed dat GS het hier vermeld, dan wacht ik gewoon een paar maanden tot ze weer goedkoper worden. Ik zocht een 5 kamer woning in Amsterdam voor 120K maar het is niet dringend.
Een huis aan het water, vrij uitzicht en loopafstand van de Bijenkorf? Ja hoor, kan wel. 110 k max moet kunnen.
Ik las ergens dat een of andere tutholaburgemeester expats een zeggen vond. Natuurlijk mevrouwtje, de expats betalen de huur wel die types zoals jij vragen voor jullie voorraad woningen. Nederlandse politici zijn er niet voor Nederlanders lijkt het wel.
Teveel vermogen bij te weinig mensen op zoek naar waardebehoud. Natuurlijk kom je dan uit bij het opkopen van de eerste levensbehoefte, succes verzekerd, zeker met een onophoudelijke stroom nieuwkomers
@Magdat
Hear, hear. De enige reden. u vat het kristalhelder samen. Jip&Janneke.
Zin in de toekomst! What can possibly go wrong?!
De mensen die nu nog kunnen kopen hebben geld teveel daarom gaat de prijs stijl omhoog. Als er wat meer aanbod komt zal de prijs zeker tien procent teruglopen.
En toch is er een bevolkingsgroep die in Nederland binnen 3 maanden een sociale huurwoning kan krijgen ondanks dat ze geen band met Nederland hebben.
Maar goed, dat hebben we zo afgesproken met elkaar.
Ja. 'We'.
Apart dat niemand die ik spreek bij de 'we' groep hoort. Wie zijn toch die mensen?
@sjef-van-iekel | 24-01-22 | 09:55: Dat zijn die mensen die WE democratisch gekozen hebben. Schijnen hier niet hier in de buurt te wonen, want iedereen die ik spreek heeft ze niet hun stem gegeven.
Gisteren bij het RTL Nieuws een glunderende presentator over hoe de eerste Afghanen vanuit de opvang verhuizen naar hun woning. RTL Nieuws heeft tegenwoordig vaker deugitems dan het NOS Journaal.
Ach, was ik vergeten. Dank! Blijf er oo hameren: " De bruinen hebben het gedaan" die lage rente heeft er niks mee te maken.
Oo=op
@sjef-van-iekel | 24-01-22 | 09:55: Ik wel en het typeert de linkse naiviteit. "Ja maar die mensen moeten ook ergens wonen" Alles is zielig. En zodra je aangeeft: oh, en mensen die uit elkaar gaan? Of gasten die tot hun 28e noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen? Moeten die niet ergens wonen? Mijn conclusie bij de corona, klimaat en immigranten discussies is dat ter linker zijde er gewoon bar en barweinig echt is doorgedacht maar gewoon het eerst het beste lekker klinkende idee wordt omarmt vanuit erbarmen en empathie.
@Festen | 24-01-22 | 10:01: RTL is dan ook van Bertelsman, dus Soros. Wanneer je voor die L in RTL het woord leugen invult, valt het allemaal op zijn plaats.
@Weethetallemaalniet | 24-01-22 | 10:03: Aha, de "racist!" reflex. Werkt niet meer. Stop je kop maar weer terug in het zand.
@Festen | 24-01-22 | 10:01: Ik heb het gezien ja. Netjes de hoofddoek op, jaja dik in orde. Ik denk dat ze daar bij RTL inmiddels meermaals op zijn klaargekomen
De meiden hebben een Le Creuset pan en een kamerplant. Kon minder.
Ik zie alleen een verdroogde hipster, want dry januari.
@Acidstain | 24-01-22 | 09:57:
Iemand heeft een kiwi gegeten en ik blijf me afvragen wie.
Als de pan maar een naam heeft. Ook een peperduur Japans sushi mes waarschijnlijk.
Het ziet er naar uit dat ik ga emigreren. Duitsland. Ik heb nooit een huis in naam vd bank gehad. Huur. Maar de gelegenheid doet zich nu voor. Wordt vervolgd.
Ik ben op dit moment mijn huis aan het uitruimen. Binnenkort naar een plek waar er nog wel woningen zijn - niet Nederland.
Nou jochie: succes. Alsdan prijzen ook daar ge-explodeerd zijn. Kennis heeft 32 m2 in een communisten wijk in Warschau en daar ook tonneke waard.
Maar hoe klik ik mijn winst vast zonder uit mijn huis te moeten?
Anders is mijn huis nog steeds maar waard wat ik betaald heb.
Opeet-hypotheek. Een dure variant waar vooral uw bank beter van wordt maar u wel enige liquiditeit mee kunt genereren.
U kunt verkopen aan een investeerder en gaan huren van die investeerder.
Maak een tiny house van uw wc, koop een dixi en ga uw huis verhuren.
@nuchternederland. Het huis waar U in woont doe niet mee met het spektakel. Niet omhoog, maar ook niet omlaag. U heeft een dak. Het zilver moet eraf, zei mijn wijlen vader altijd. Los de hypotheek af, als dat kan, en iedere avond even op de knietjes voor het een Weesgegroetje om de Here tr danken dat je geen huurder bent. Niks cashen, maar lekker slapen.
Als U verhuist naar kleiner wellicht wat winst maar n i e t cashen. Er komen slechte tijden aan, dud.
@Nuchter
Neem een aflossing vrije box3 hypotheek. Aflossing laat je aan de erfgenamen over. Gebruik het geld voor wat grotere consumptieve bestedingen of beleg het . De hypotheek is aftrekbaar in box3. Deze hypotheek is geschikt voor mensen die een kleine hypotheek hebben. En hij is uitermate geschikt voor mensen die een redelijk box3 vermogen hebben. Wil je het echt veilig spelen neem dan ook nog een groene spaarrekening ter grootte van de hypotheken. Deze telt niet mee in box3 je betaalt rente maar je krijgt een bonus van 0.7% van de belasting. Aan het einde van de rit lossen de erfgenamen de hypotheken af met de groen rekening, of je doet het zelf als de rente stijgt.
@neolib | 24-01-22 | 10:35: Kijk,daar ga ik eens induiken. En ook in hoeverre een erfgenaam belast wordt.
De schuld van cocaïne import ligt bij de gebruikers. Zij blijven maar kopen.
De schuld van de hoge huizenprijzen ligt bij de kopers. De mensen blijven maar huizen kopen.
Maar toch. Er zit ook een positieve kant aan. Huizen hebben lang genoeg onder water gestaan. Dat zal nu wel grotendeels vanzelf zijn opgelost. Met dank aan de mensen die wat meer hebben te besteden. En zo wordt het geld weer eerlijker verdeeld.
Wacht maar tot de volgende vloed komt.
Mijn hok gekocht in 2011, na vier jaar flink onder water,
nu een ton erboven, en nog verkopen ze hier binnen tien dagen,
Aspirant kopers geven soms zelfs bij makelaar hun cv erbij teneinde bij de gelukkige kijkers te kunnen komen.
Op de een of andere manier is het Milou Deelen(26) ook weer gelukt om in het nieuws te komen.
Ik zag het ook. Alsof er in Amsterdam geen andere zeikwijven zijn met een knotjesvriend van 26 die nog steeds student is.
Dat stukje las voor mij als een artikel uit De Speld. Dat dit soort mensen echt bestaat.
Wat is een havermelkcappuccino?
Wat is mis met gewoon melk, fokkink snowflake millennials.
Knotjesvriend was 25
Gewone melk komt van een dier, en dat is natuurlijk zware dierenmishandeling. Daarom alles lekker vegan. Lekker deugen.
En dan komt daar straks de huizenbubbel-crisis overheen.
Klimaat crisis, bestuurscrisis, huizencrisis, migratiecrisis, me-too crisis, pandemiecrisis, zorg crisis, onderwijs crisis.. Je maakt mij niet wijs dat dit allemaal door externe internationale zaken tot stand is gekomen.. en toch zit hetzelfde tuig (VVD66) weer aan de teugels te sjorren.
Pijn is fijn!
Het labelen als crisis, is een politiek trucje. Want een crisis overkomt je, samenloop van omstandigheden waar je geen invloed op hebt. Dus introspectie naar werking van huidig beleid en tekortkomingen daarvan slaan we lekker over, maar trekken een blik belastinggeld open om de crisis te 'bestrijden'.
Nog effe doorgaan hoor, ben bijna miljonair!
Iets zegt mij dat wat te sterk stijgt ook zomaar kan instorten, maar door schaarste huizen is dat niet zo? Hoe werkt dat? Wie kan nu nog überhaupt momenteel een nieuw huis kopen van een modaal inkomen? Inderdaad een bezemkast of Tiny House, maar meer zit er voor de gemiddelde Nederlander toch niet meer in?
De gemiddelde Nederlander kan z'n huis voor heel veel geld verkopen en daarmee voor heel veel geld een ander huis kopen.
Voor mij in ieder geval niet. Bijkomend nadelig effect is dat veel mensen noodgedwongen de huurmarkt op worden gedreven hetgeen in mijn geval resulteert in een maandelijkse huur van meer dan € 1000,- voor een bescheiden appartement. Wel fijn dat Hugo de Jonge nu minister van wonen is. Dat geeft de burger moed #gaaf land.
Het kan nog wel, bij een dubbel modaal inkomen. Het huis wordt alleen kleiner dan vroeger. Door de lage rente kan je met lage maandlasten een erg duur huis kopen. Maar door het kleinere huis en het hogere risico gaat men wel minder kinderen krijgen en wordt men chagrijniger van de slechter dan verwachtte toekomst.
@MarkiesDeBalzaque | 24-01-22 | 09:50:
Dat met Hugo wordt de volgende rampzalige niet-aanpak met veel woorden en weinig resultaten.
Zolang de bevolking groeit en je zorgt dat het aanbod te laag is door huizen te slopen dan kun je de prijzen lekker oppompen.
Wat buitenlandse investeerders uitnodigen.
En afromen en aftappen maar. Henk en Ingrid lopen de risico's wel.
Ja ja, de markt lost het allemaal wel op. Mooi man.
Het ding met bubbels is, dat dat vaak niet-noodzakelijke dingen zijn. De vraag stijgt omdat mensen er geld mee denken te verdienen. Een huis is daarentegen niet iets wat je koopt om winst te maken, maar om een dak boven je hoofd te hebben.
Overigens, over 20 jaar hebben we dit verhaal ook met eten, gezien de manier waarop we met boeren om gaan.
@TheEgg | 24-01-22 | 10:10:
Ja, klopt, boeren worden t.b.v. de gewenste grotere winsten van de holdings van supermarkten voor aandeelhouders steeds verder afgeknepen, dat gaat natuurlijk ook nooit goed, boodschappen zijn straks ook niet meer te betalen.
Het is tijd voor een asiel lockdown to flatten the curve, maar dan kijken we liever weer even de andere kant op.
Volgens linksch Nederland ligt het alleen maar aan de huisjesmelkers. Het woord "Statushouder" mag niet vallen...
Net zoals geboortebeperking lalalala
@Ommezwaai | 24-01-22 | 09:47: En ouderen, moesten eerst langer dan wenselijk op zichzelf wonen. Nu moeten ze oprotten naar een bejaardenhuis, o wacht....
Oude tijden herleven drie generaties onder een dak. pffff
Het prijsopdrijvende komt door bootvluchtelingen. Die vlotte mensen, die zo duur samen zijn.
Het overgrote deel vliegt/wandelt Nederland zo binnen, hetzij via Schiphol, hetzij via de grens.
Bevolkingsgroei door migratie is zeker een factor. Daarnaast geeft de vastgoed markt rendement (huuropbrengst) itt sparen en obligaties.
Wanneer gekeken wordt naar maandlasten, veroorzaakt een lage rentestand ook een hogere nominale prijs.
Daarnaast wreekt, dat wat niet gebouwd is tijdens kredietcrisis en de bouwcapaciteit die gesloopt is.
@Incitatus | 24-01-22 | 10:17: Die kredietcrisis was het probleem niet. Het probleem was dat datzelfde linkse volk dat zo graag de hele wereld uitnodigt _tegelijkertijd_ de bouwcapaciteit sloopte met rechtszaken over stikstofuitstoot.
@TheEgg | 24-01-22 | 10:21: de huidige huizenmarktstijging heeft niet 1 oorzaak. Als je 50.000 man erbij krijgt op jaarbasis, moet je daar ca 25.000 huizen voor bouwen dat is logisch. De wenselijkheid daarvan is op zijn minst dubieus te noemen, het politieke debat er over niet bestaand, zeer kwalijke zaak. Dat neemt niet weg dat de naweeën van de kredietcrisis nog steeds voelbaar zijn in de woningmarkt, kijk even naar de nieuw opgeleverde huizen van 2008-2020 en hoeveel huizen we dus niet gebouwd hebben in de periode 2008-2015.
@Incitatus | 24-01-22 | 10:35: alleen komen er niet 50.000 per jaar bij, maar 110.000.
Gratis geld bestaat niet, dit kan alleen maar mis gaan.
Geen paniek jongens, Hugo de Jonge gaat dit oplossen
Ik voorzie lockdowns, hele strenge lockdowns.
pand-emieën voor iedereen!
@squadra | 24-01-22 | 09:44: Een lockdown is wanneer je sleutel niet meer werkt, omdat je slot vervangen is en je ten gunste van wat asielzoekers je huis hebt moeten inleveren.
Huizen zijn zo 2021. Ik koop alleen nog maar nft’s.
4? Hier in de buurt koop je vrijwel niets meer onder de 6 ton. Enige tijd geleden werd een gedateerd rijtjeshuis (95m2) met tuin hier om de hoek verkocht voor 730 duizend euro, waanzinnig.
Te idioot voor woorden dat soort prijzen, kromliggen voor een dak zou het zijn voor de meesten.
Bizar, en hoever zou het dan lopen zijn naar die tuin?
6 ton? Bij ons minimaal 8 ton.
@Nuchternederland | 24-01-22 | 09:52: 8 ton? Bij ons minimaal 1 miljoen.
Het is wachten op de crash. Rente omhoog, huizenprijzen omlaag, dan kan de bulk spaargeld eindelijk weer eens nuttig worden gebruikt.
Of op Italiaanse inflatiecijfers en dan betaal je je huis gemakkelijk af, met dezelfde briefjes van 10.000 euro als waar je je broodje kaas mee koopt
Nee, want er is en blijft een chronisch tekort aan woningen. Netto komen er ieder jaar 110.000 mensen bij in NL. We krijgen het niet bijgebouwd.
Gemeenten en waterschappen dansen de horlepiep. OZB-heffingen gaan door het dak!
Wat dacht u van de WOZ.
@photto | 24-01-22 | 10:25: De OZB wordt berekend op basis van de WOZ-waarde slimmerik....
Maar haal vooral nog meer mensen binnen…. In 2002 waren we al vol.
Volgens mij zei iemand dit al een aantal jaren eerder.
Juliana in de jaren vijftig vorige eeuw. Hele volksstammen gingen naar Australië en Canada...... En andere volksstammen namen hun plaats in en lieten hun gezinnen nareizen. Boeren er uit en 'zij die behoren tot de kring der rechthebbenden' er in..... Een goede ruil volgens links die hun eigen electoraat importeert.....
REAGEER OOK