Gefeliciteerd. Gemiddeld koophuis kost 400.000+
Maar dan heb je ook niks
In de afgelopen veertig jaar stegen de huizenprijzen niet zo snel als in het afgelopen jaar. Een koophuis in Nederland kost gemiddeld ruim vier ton en dat is ruim 20 procent meer dan eind vorig jaar. In februari 2000, toen de woningen ook met 20,1 procent stegen, kostte een huis gemiddeld nog 160.000 euro. (RTL NIEUWS)
Nu jullie zin? Huizenprijzen naar 400.000. Dit is het einde van razendpopulaire RTL4-programma "Kopen Zonder Kijken". Nooit meer leuke stelletjes die een huis zoeken omdat ze op twee hoog achter hebben liggen neuken. Nooit meer guitige grapjes van Martijn Krabbé. Afgelopen met een ZORGELIJK KIJKENDE makelaar Alex van Keulen danwel een fronsende "bouwdeskundige" Bob van Keulen, die het toch steeds maar weer -hoe doet-ie het toch- voorelkaar krijgt om van die bouwval iets fatsoenlijks met zwarte ramen en trapverlichting te toveren. En nooit meer die verschrikkelijke Mevrouw Stemband Roos, met d'r lampjes in badkamerspiegels. HOERA. LEVE DE INFLATIE en de VVD IMMIGRATIE.
Reaguursels
InloggenDe gemiddelde huizenprijs is nu 419,000 euro. Een modaal jaarsalaris is 36500 euro bruto. Dus een gemiddeld huis kost nu 11,48 modale jaarsalarissen.
In 1985 was de gemiddelde huizenprijs 60.300 euro, modaal salaris 18.151 euro. Dus een huis kostte toen gemiddeld 3,32 modale jaarsalarissen.
Je moet nu dus 11,48/3,32 = 3,46 keer zo lang werken voor een huis als in 1985.
Of anders gezegd: nu moet je (11,48 - 3,32) = 8,16 jaar fulltime extra werken voor een huis, in vergelijking met 1985.
Hier in Rusland, bij st Petersburg koop ik voor omgerekend 260K een huisje met 280m2 woonoppervlak, 8 slaapkamers, 1,5 km grond, een sauna, gastenverblijf, 2 garages, zwembad, hondenkennel en kippenhok. Nee, in Nederland is het goed toeven.
Zonder meer, om over het vrouwelijk schoon en het nachtleven nog maar te zwijgen.. Laat de Hollanders maar genieten van hun vinexwijk
Vooral FOMO blijven gaan in een econonomie die op z'n gat ligt hoor jongens. Maar niet huilen als straks je rijtjeshuis van een half miljoen voor twee ton in box 3 onderwater staat. En je 500 euro per maand extra betaalt voor "onroerend goed stikstof belasting" als compensatie voor de gestegen rente.
Als de zeepbel knapt en er kan niet meer zoveel geleend worden dan gaat iemand daarvoor betalen. En dat bent u.
Geweldig vinden ze dit bij de VVD, door gecreëerde schaarste steeds duurdere huizen, mooie zeepbel! Nou, op maar naar een € 1 miljoen voor een aftands rijtjeshuis te Emmen in 2030? Zijn maar een paar gestapelde stenen een huis, maar dat hoeft u niet te weten.
Voorzie dat Nederland nog krottenwijken en trailerkampen en samenwoonverplichting in kleinere huurhuizen gaat krijgen net als in de VS wanneer dit zo doorgaat.
Hierop het dorp is de gemiddelde prijs al boven het miljoen gestegen en het einde is voorlopig nog niet in zicht.
€400.000 = FL 1 miljoen
Ik reken ook nog vaak naar guldens om bij grote bedragen. Als we nog in het guldentijdperk leefden waren we nu bijna allemaal miljonair.
@Wybe Wabes Abbema | 22-12-21 | 14:08: Rijkdom in stenen maakt je geen miljonair hoor
Valt me steeds meer op dat de huizen niet meer worden gevalideerd op waarde maar op inhoud.
Achterstallige onderhoud? Boeie!
5 kamers á 50k per stuk en dan 150k voor de kavel lijkt wel normaal te worden tegenwoordig
Als U niet te ver van de BE grens woont dan koopt U veel meer huis voor U geld.
Dat ligt er wel aan waar aan de Nederlandse grens.
En zit je later met je AOW..
@aardv@rk | 22-12-21 | 13:47: Ach die paar honderd euro per maand..
@aardv@rk | 22-12-21 | 13:47: Onzin! Als u in NL blijft werken, dan kunt u ervoor kiezen om in NL uw AOW-premie te blijven betalen.Zie SVB.nl:
"Vrijwillige verzekering aanvragen
Denkt u erover om u vrijwillig te verzekeren? Vraag dan een offerte bij ons op. Kies uw situatie en lees hoe u een offerte kunt opvragen.
U gaat buiten Nederland wonen of werken
U kunt de verzekering maximaal 2 maanden voor vertrek aanvragen tot 1 jaar nadat u buiten Nederland bent gaan wonen of werken."
Zo gauw de rente serieus gaat stijgen komen de problemen en dan moet u profiteren van de ellende van te duur betaalde corona crisis huizen.Heb geduld.
Wat een vreugdeloze vinex hut.... ik bied 50 euro voor dat tranendal....
4 ton voor een uitgeleefde legbatterij
zit net ook even de omschrijving te lezen op funda
dat krijgt J Goebbels niet verzonnen zoveel onzin staat daar in
Wat is dat voor een krot uit 1972, met een prijskaartje van 4 ton.
Gefeliciteerd, onder het huidige neoliberale (wan)beleid is Nederland hard op weg de Verenigde Staten na te gaan. In de VS zijn intussen jarenlang letterlijk sloppenwijken verschenen. Zie bv. Los Angeles, Oakland, San Francisco, of riolen onder Las Vegas in gebruik als 'woningen' .. Teveel om in één tegel op te noemen. Tienduizenden mensen in deze steden, leven op straat. Reden: Men is niet in staat op een minimum (honger)loontje de prijs van een huis op te brengen. Zo een waar een gemiddelde burger in woont. Hier gaat het in Nederland ook naar toe.
Dus ja. "Hahaha. Gaaf". Ja. Ooit wel ja. (En toen kwam hij !!)
Sinds ongeveer 2015 staan wereldwijd steeds meer steden op om dit soort toestanden te stoppen en tegen te gaan... Hard nodig ! #Luchtkastelen.
N E O L I B E R A A L wanbeleid als in:
Dat de ECB de rente kunstmatig laag houdt ten faveure van de zuidelijke landen?
Dat activistische natuurorganisaties via de rechter de bouw kunnen platleggen vanwege een stikstofprobleem dat door bureaucraten is gemaakt?
Dat de overheid zo stroperig is bij vergunningverlening en gronduitgifte?
Dat de overheid de prijzen voor bouwmaterialen en energie opdrijft door de religie van de groene kerk aan te hangen?
Dat de overheid vermogenden besteelt met de fictieve rendementsheffing zodat die hun heil maar in vastgoed gaan zoeken?
Ja mooi he. En opvallend ook dat de grootste sloppenwijken staan in steden of staten met democratische bestuurders. DC, NY, Californie. Zo gaat het GL66 bestuur in NL het ook regelen.
@Joris Beltsin | 22-12-21 | 12:20: Ware woorden, maar weinigen horen ze.
@Joris Beltsin | 22-12-21 | 12:20:
Beetje tegengas:
De overheid (Stef Blok, VVD) schafte VROM af waardoor er geen centraal grondbeheer meer was
Stef Blok (VVD) dereguleerde de huren en prees de Nederlandse huurmarkt aan voor internationale beleggers aan. Die, niet gevonden aan strengere hypotheeknormen, konden gigantische prijzen betalen die met hoge huur terugverdiend konden worden. Het faciliteren van het uitknijpen van de wanhopige woningzoekende.
Verder, ware woorden. Fuck die fucking euro.
De prijs zal alleen nog maar verder stijgen de komende jaren.
Prijzen stijgen altijd verder. Totdat ze weer instorten natuurlijk. Bubbles, bubbles, bubbles.
Yep, schaarste, open poorten, lage rentes, meer tweeverdieners met meer uren, kabinet dat met miljarden helicoptergeld in de weer is, hogere grondstofprijzen wereldwijd, bouwvakkers facturen tarieven als specialistische toppers, groene gekte zorgt voor extra kosten enz. enz. Er kan nog makkelijk 50% bij per m2 de komende drie jaar.
waarom lijkt niemand te begrijpen dat dit een piramidespel is. Als ergens het gezegd "dweilen met de kraan open" of "symptoombestrijding" van toepassing is, dan is het de huizenmarkt. De kern van het probleem ligt in de bevolkingsgroei. 18 miljoen over 2 jaar. Kent u dat liedje nog? 15 miljoen mensen, op dat hele kleine stukje aarde. Dat was 1996. 3 miljoen in minder dan 30 jaar is 100.000 per jaar erbij. Laat dat ff op u inwerken. Het wordt druk in nederland. In een rap tempo
Geen paniek, Afrika en het Midden-Oosten lopen leeg dus we kunnen allemaal gratis naar betere oorden dobberen. Wel je eigen Miele meebrengen natuurlijk, want ze zijn Sinterklaas niet daar.
Het wordt niet vol, het is al vol. Al heel lang is het gewoon heel vol in NL.
100.000 per jaar erbij. Da's grappig. Wat is ook al weer het getalletje van de jaarlijkse import.
Rust en prachtig uitzicht op zee, anderhalve hectare en twee zwembaden gewoon mijn huis kopen als je uit Nederland weg wil.
Je loopt er anders wel lang mee te leuren.
@Joris Beltsin | 22-12-21 | 11:11: Die Spanjaarden geven al hun EU geld aan voetbalclubs hier. Dus blijven de Spanjaarden arm, wij in Nederland ook, want gaan weer betalen voor Spanje en Italie, zo rolt het balletje.
Ze willen dolgraag het huis, maar hebben geen geld, en kijken erna als een kind in een dropwinkel.
Maar volgens de links "intellectuelen" kunnen we niet genoeg immigranten binnenhalen. We hebben ze namelijk keihard nodig. Het argument is dan natuurlijk weer de vergrijzing. Weet je wat we ook keihard nodig hebben? Huizen, IC-bedden, leraren, verzorgend personeel, mensen die wat met hun handen kunnen (dus geen subsidie-sponsen met een nutteloze opleiding) enzovoorts, enzovoorts. Die tekorten worden echt niet opgelost door meer en meer immigranten binnen te halen.
Ik schrijf het maar weer. Haal ieder jaar een stad als Gouda binnen en je moet ook ieder jaar een stad als Gouda bouwen met alles er op en er aan. Bovendien moet je ook mensen hebben die alle faciliteiten laten draaien.
Het volk wat en masse aangetrokken wordt door onze overheid werkt niet en gaat niet werken in de woningbouw of zorg. Dat is een beetje het probleem. Maar goed ze gokken erop dat de volgende generatie immigranten dat wel gaan doen. Of ze gokken op automatisering. Of dat zij zelf lekker weg zijn uit de sh*tholes die ze aan het creëren zijn.
@Graaf_van_Hogendorp | 22-12-21 | 10:38: Over een aantal jaar echte Townships?
@small_town_dude | 22-12-21 | 10:50: Nee, juist andersom. ER komen naar Amerikaans en Zuidafrikaans voorbeeld 'Gated Communities'.
Hier staat een mooi voorbeeld: "De kastelen van Haverleij
Haverleij telt op dit moment 7 Kastelen en Slot Haverleij. Als je geïnteresseerd bent in het wonen in een kasteel kun je bij de planning lezen wanneer er weer een nieuw kasteel in de verkoop komt. Om alvast in de sfeer te komen hebben we alle bestaande kastelen voor je op een rij gezet."
Klik: www.haverleij.nl/locatie/de-kastelen-...
je moet niet perse in de randstad willen wonen, voor rond de 400k koop je hier (hardenberg en omstreken) nog een riante en recente twee onder 1 kap en al thuiswerkend is het hier prima wonen
Is het eigenlijk leuk in de Randstad?
@nobodiesunmighty | 22-12-21 | 10:30:
Ligt eraan wat de huishoudsamenstelling is in combinatie met waar je je inkomen vandaan trekt. Rijken en hun slippendragers bij de politiek, bestuur, MSM, onderwijs, rechtsspraak etc. kunnen heel leuk wonen zonder vreemde luchtjes in de portieken.
Soepsidie volk kan ook best goed wonen, sociaal huurhutje voor een paar honderd pleuro en voor de rest met een blikje Schultenbrau rondwaggelen.
Studenten hebben misschien moeite met kamers vinden maar als ze eenmaal genesteld zijn is het ook prima.
Voor startende gezinnen die een tuin zoeken en een sgool waar nog tata wordt gesproken, wordt het ineens heel anders. En dat is het moment dat de meeste weer vertrekken.
@Graaf_van_Hogendorp | 22-12-21 | 10:35: en zo heurt het. Ik zie om me heen gelukkig ook bijna geen jonge kinderen meer. Het moet geen camping worden hier.
Woningtekort? Dan bouwen we toch gewoon wat bij? Dat idee hadden ze in 2014 in de UK ook. En nu willen we dat hier ook. Het moet snel en het moet goedkoop, ofwel: met gerobotiseerde huizenbouw hele wijken in een paar dagen neerzetten (Plegt Vos, Van Wijnen, Fijn Wonen, Heijmans, VolkerWessels). Zie hier de kritiek erop: youtu.be/80fb7Lt0z58
Spoiler alert: ziel mist, geluksgevoel en woongenot (sociale veiligheid) verkleint. Dit is wat de komende generaties te wachten staat en wij staan erbij en kijken ernaar.
Wat een heerlijk stukje tv! Dank voor het delen.
Geluksgevoel voor gelukzoekers; kan het nog gelukzaliger?
Wat een sneu woke figuur die aan het huilstruiken is dat mensen in klassieke huizen willen wonen ipv post modernistische lelijke blokkendozen.. En altijd weer dat links elitaire toontje dat het plebs niet bij de tijd is..
"ziel mist, geluksgevoel en woongenot (sociale veiligheid)"
Ahja onder de brug, op je 35 met je vriendin bij je ouders op zolder, of bij vrienden op de bank. Da's pas een geluksgevoel met ziel en woongenot.
Heb het al vaker gezegd, maar dit probleem is in een paar jaar opgelost door de vergrijzing. Hier in de buurt is driekwart 70+. Met z'n tweetjes of alleen in huizen met 5 kamers. Die komen over tien jaar (gemiddeld) allemaal weer op de markt. De kinderen krijgen hun erfdeel en kunnen ook weer kopen. En de boerenbedrijven zonder opvolging, allemaal mooie woonboerderijen over een aantal jaar. Nog even geduld mensen.
Het woningtekort wordt nu als argument ook gigantisch opgeblazen. Er is een tekort aan betaalbare woningen en dat heeft dus vooral met de prijs te maken en niet alleen met het beperkte aantal. Ik verwacht dat bij de eerstvolgende recessie het gelamenteer over het woningtekort als sneeuw voor de zon verdwijnt.
De poorten van Nederland staan open. De vergrijzing is een vrij constant iets. Maar in 2050 zijn er 3 miljoen Nederlanders meer met een migratieachtergrond dan nu (CBS). De prijzen gaan nog wel een tijdje omhoog in verband met het welkom, welkom beleid. En daarnaast omdat inflatie en groene gekte de grondstofprijzen de komende decennia opdrijft.
@jorisbeltsin
Als er 10 huizen zijn voor 1500 mensen stijgt de prijs. Als er 1500 huizen zijn voor 10 mensen krijg je een huis bij aankoop van 2 pakken melk.
En kom niet aanzetten met: dan moet je maar in Drenthe gaan wonen. Da's een kul argument. Gebonden aan werk, is er al één. Dan nog familie, vrienden etc. Daardoor kan door ontmantelde zorg en de "participatie maatschappij" ook een groot deel niet verhuizen naar die andere kant van het land. Omdat je simpelweg afhankelijk bent van deze mensen. Of ga jij als mantelzorger voor je moeder elke week 3 tot 6 keer 150 km heen en terug rijden? Om nog maar eens wat te noemen....
Wat kost een rijtjeshuis eigenlijk qua materiaal en manuren om te maken.
De grondprijs is alleen hoog omdat de huizenprijzen hoog zijn, maar eigenlijk slaat dat nergens op.
In het tempo en met de materialen waar de gemiddelde projectjes tegenwoordig gebouwd worden, niet bijster veel.
ik heb in Belgie een huis laten bouwen. Dat was 250-275k ongeveer voor de bouw alleen (en aansluitingen), tien jaar terug.
@small_town_dude | 22-12-21 | 10:13: Dat hoor ik ook al jaren. Volgens mij kun je nauwelijks bouwen onder de 3 ton.
@BobDobalina | 22-12-21 | 10:17: Een rijtjeshuis kun je ook niet laten bouwen, dan moet je een hele rij kopen. Bij vrijstaand of (in BE) Half open bebouwing is de bouw natuurlijk moeilijker. Maar de grond is wel goedkoop, dus al met al heb ik in Belgie nu wel een huis staan waar je in Nederland 750k voor zou moeten betalen.
De huizen zijn niet in waarde gestegen, de munteenheid waarin de woning waarde wordt uitgedrukt, is aanzienlijk minder waard...
Dit dus. 100%. Alleen monetaire onbenullen gaan mee met de framing dat huizen meer waard worden door decennia lang geen onderhoud eraan te plegen. Dat wordt dan marktwerking genoemd. Niets is minder waar. Op de woningmarkt wordt zwaar ingegrepen en gestuurd met een dubbele tang. Enerzijds wordt er een artificiële schaarste gecreëerd door de overheid dmv het onttrekken van woningen uit de markt ten faveure van asielzoekers, expats, sociale huurders, als het maar geen Nederlanders zijn. Paar snufjes stikstof crisis en energiecrisis. Et voila. Wat er overblijft aan vraag en aanbod voor koop gaat schuimen. En dan anderzijds doet de ECB er nog een schep bovenop en devalueert uw pensioen, spaargeld en uw inkomen. En iedereen doet verbaasd kijken als het bubbelt?
Bravo, een 10 en oh ja het einde is nog lang niet in zicht, integendeel.
Prima te doen, 2 uurtjes van Utrecht.
www.zimmo.be/nl/munsterbilzen-3740/te...
We hebben met elkaar afgesproken dat wij de klimaatcrisis gaan beheersen door geen nieuwe woningen te bouwen.
Daar mag U de Groene Khmer en DDR'66 dankbaar voor zijn. En de VVD die het voor ze uit voert.
Vergeet de nepproblematiek rondom stikstof niet. Ben benieuwd of er nog andere elementen uit het periodiek systeem der elementen roet in het eten komen gooien.
@Joris Beltsin | 22-12-21 | 10:07:
Zal ik proberen silica er in te krijgen??
Voordat ze door hebben dat SiO2 zand is, hebben we een bouwstop van 20 jaar..
Immiflatie
Groetjes van het neologistische verbond.
Huizenprijzen is wat de gek er voor geeft.
De enige die belang hebben bij die stijgingen zijn mensen die bij de overdracht cashen. Makelaars en dat soort volk die overal proberen nog wat extra kosten er bovenop te stapelen met 'cursussen' en 'adviezen' (printje uitdraaien) van enkele tienduizenden en enkele seconden voor het tekenen opeens met extra facturen komen..
De eigenaar zit levenslang aan die hypotheek vast.
Die doorverkopers en (buitenlandse) investeerders voegen niets toe. Ze tappen alleen af, en zoveel mogelijk. Er komen geen nieuwe woningen bij.
Prijsstijgingen tijdelijk beperken tot 1% per jaar. Dan haal je die handelaars er tussenuit. Er zal best wat onder de tafel gaan, maar dat houdt een keer op.
Dat heeft dan geen zin meer.
In gegraai kun je niet wonen.
En banken/verzekeraars die hypotheken te verkopen hebben op de kapitaalmarkten. En pensioenfondsen die vastgoed op de balans hebben.
Er zijn veel instanties die hier baat bij hebben.
@haddem | 22-12-21 | 10:00:
Dus het wordt eigenlijk steeds erger, de zeepbel wordt steeds groter..
@AdvocatusDiaboli | 22-12-21 | 10:05: Tuurlijk, maar onder het mom van MMT is dit de weg naar welvaart.
Net zo'n hypotheekcalculator gedaan. Is prima te betalen. Niet voor een winkelbediende. Niet voor schoonmaakster. Maar met een beetje MBO opleiding wel.
37500 Europese euros per jaar per persoon klaart het klusje makkelijk.
Het is niet buiten bereik. 1400 euro maandelijkse lasten is wel pittig.
Broekriem aantrekken, budget maken en zorgen dat je verder niet boven je maat leeft. En afbetalen met je bakkes. Komt goed.
@haddem | 22-12-21 | 09:58: zo is het
Als het huis in goede staat is wel. Dat moet je nog maar zien bij een huis van 400k, anders komen er elk jaar nog een hoop kosten bij.
€1400/maand voor 2x modaal is goed te doen. En netto komt het bedrag eerder op €1200 of zo vanwege de aftrek.
Niet in een eentje. Voor dat bedrag moet je ongeveer 70k per jaar vedienen. De gemiddelde MBO'er mag blij zijn met de helft. En met 35k per jaar kan je zo'n 160k lenen waar je dus niks voor kan kopen.
Je vergeet 15 ding. Als starter in je eentje met een beginnende carrière dus weinig werkervaring, en geen opgebouwd "krediet" data je in staat bent om voor langdurige tijd je hypotheek af te betalen, is er simpelweg geen bank die jou een hypotheek geeft. Het risico is te groot vinden zij. Zelf heeft het me (lees mijn financieel adviseur die voor de hele familie zaken regelt) bijna een jaar gekost om de hypotheek rond te krijgen. En nee dat was geen onkunde van hem. Banken kwamen aanzetten met onmogelijk te halen eisen. En dat terwijl ik 50% van de koopsom zelf cash inlegde. Het was in de nasleep van de hypotheek / huizen crisis wereldwijd. Hypotheek verstrekkers kregen simpelweg 100 aan te kruisen vakjes erbij om te bepalen of je kredietwaardig bent of een risico. 1 vakje verkeerd en je bent een risico.
Dan kan die hypotheek-calculator van 5 regels Python code wel zeggen dat je een hypotheek kunt betalen. Maar dat heeft geen ene fuck met de werkelijkheid te maken.
Dat is dan een mooi spaarpotje geworden die bakstenen.
Vooralsnog moeten we over dat spaarpotje alleen maar meer OZB en box 3 heffingen betalen
Waar de parasiterende klasse alweer op loopt te azen. Al kwijlend.
Vrijstaand, garage, moderne keuken @ EUR130.000,-
klik: www.immobilienscout24.de/expose/13036...
Frau Marie Hoff is bij de prijs inbegrepen?
A fein. Aan een durchlaufende weg kan ich die Kinder uberstechen lernen.
Erdgeschosswohnung.
Er is een hoop 'gratis' (let op de quotes) dat rondgaat en een rentepercentage dat zich nog steeds net boven de 0% beweegt (wel stijgend). Trek 1 van die twee factoren weg en de prijzen zullen net zo hard kelderen als dat ze de afgelopen jaren gestegen zijn.
Mooie omgeving!
En dan staat iedereen die de afgelopen paar jaar gekocht heeft zover onder water dat nogeens verhuizen er nooit meer in zit.
Ok. dan ben je millennial en na jaren studeren krijg je een baantje als iets in de IT, of bij sales of zo, je keus is huren voor zeg 1000 euro per maand of voor 400K zo'n afschuwelijk vinex krot kopen... Ik zou gillend het land uit rennen, wat ik trouwens ook gedaan heb maar dan al 16 jaar geleden. Zo'n paradijs is NL nou ook weer niet, alleen in de ogen van deze die te schijterig zijn het een ergens anders te proberen en tegen beter weten in lekker klagend blijven hangen in dit soort ellende.
Zou wel gunstig zijn voor de huizenprijzen.
Goed verhaal, lekker kort.
Wel dan weer opvallend dat dit soort figuren 16 jaar na dato nog steeds op een Nederlandse site moeten terugkomen om te vertellen welke geweldige keuzes ze in hun leven gemaakt hebben.
@UpdateAvailable | 22-12-21 | 09:56: Wat moet je anders de hele dag.
@UpdateAvailable | 22-12-21 | 09:56: haha, dit is zo waar.
@UpdateAvailable | 22-12-21 | 09:56: Ja en? Ben nou eenmaal NL en heb er meer dan veertig jaar gewoond, is niet zo vreemd dan lijkt me. Ook leuk te zien dat ik de juiste keus heb gemaakt, zoals jouw zure reactie nu ook weer duidelijk maakt. Ik kan er ook niks aan doen dat jij wat minder gelukkige beslissingen neemt.
@zwellevertje | 22-12-21 | 10:28:
Zo is het. Ik ben ook al 20 jaar plus uit Nederland weg, dat betekent niet dat je hier niet mag posten.
Hier op het boreale platteland is het nog erger. Een huis dat drie jaar geleden nog anderhalve ton Eupo was kost nu tweeënhalf Eupo. Dat is een stijging van 66,66666 % als ik het goed heb uitgerekend.
Van 150.000 naar 2,5 is een daling van 98% ongeveer.
@haddem | 22-12-21 | 09:54: 99,998%
@_pacman_ | 22-12-21 | 10:01: juist.
Moet natuurlijk zijn: tweeënhalf miljard Eupo.
Voor starters is dit hopeloos. En voor alleenstaanden helemaal.
Maar komen ze in opstand?
Met als gevolg: Nederlandse stellen beginnen later of niet aan kinderen, het percentage autochtonen in NL daalt nog verder, waar immigratie door gaat en geboortecijfer bij allochtonen veel hoger is. Het nieuwe kabinet komt met een hele rits aan ministerposten (natuur en stikstof, wtf?) maar geen enkele maakt zich hard voor het Nederlandse gezin. In ander nieuws: Hongarije krijgt een vrouw als President, verdubbelt de vergoeding voor investeringen in huizen (voor gezinnen met minstens 1 kind), houdt de gasprijs de komende 10 jaar laag (deal met Rusland) en herhaalt: Migranten komen er niet in. Zo kan t dus ook.
@UpdateAvailable | 22-12-21 | 09:57:
Wat stelt u voor? Uit protest geen huizen meer kopen?
Inmiddels is mijn dochter als jonge starter , in de laaste 4 jaar al 4x verhuisd naar een steeds mooiere grotere en fijnere huurwonig, die heeft dan ook in haar eentje er al drie achtergelaten voor een ander .. ik zie het probleem niet zo direct....
Je zal als Hollandse huiszoeker van de week toch maar lezen dat een asieleisers gezin uit Iranistan een "te klein" heeft geweigerd en daarin ook nog gelijk krijgt van een rechter. Kwat die asieleiser je in het gezicht dan kwat die rechter er ook nog een keer overheen. Eigen volk laatst is niet overdreven.
Zo raar was dat niet. Dat "huis" was een hok van 30m2 en daar moesten ze met z'n drieën in (met nummer 4 op komst). Zelfs in het AZC hadden ze meer ruimte. Overigens was het het COA dat de zaak aanspande, ze hebben zelfs nog hun toelage stopgezet om ze weg te pesten. De rechter heeft volkomen terecht aangegeven dat deze woning op geen enkele manier "passend" is voor zo'n gezin. Dit soort zaken komen overigens wel vaker voor, bijvoorbeeld voor gewone roomblanke Nederlanders die op de urgentielijst staan en een volkomen ongeschikte woning als zijnde passend krijgen aangeboden.
@Muxje | 22-12-21 | 09:55:
Wacht maar tot er werk gevonden is en de subsidies niet meer doorkomen.
Gaan ze graag op 30m2 zitten, maar dat mag dan weer niet, dus werk afschalen tot er weer gratis geld binnen komt. Is gewoonweg niet te betalen, kan ze geen ongelijk geven.
@Muxje | 22-12-21 | 09:55: Zal allemaal best. Maar voorlopig kunnen mijn studerende kinderen nog geen studentenhok van 7m2 vinden voor EUR500,- netto
@Muxje | 22-12-21 | 09:55:
Ik kom nog uit het tijdperk van het gegeven paard niet in de bek kijken, maar dat zal wel ouderwets zijn bij de gelukszoekers.
Nieuw businessmodel: in opdracht van kopers je buren wegpesten voor 10% van de aankoopwaarde van de woning.
2022 nog een keer 20% bij de prijs op. De tweeverdieners kunnen nog veel meer van het tweede inkomen erbij gooien om in een leuke wijk te gaan wonen. Alternatief is gaan wonen tussen de mensen die Rutte en zijn D66 handlangers al jarenlang bij de open poorten van Nederland welkom, welkom heten. Nee, dan liever een tonnetje erbij in 2022.
Vroeger waren koophuizen ook onbereikbaar voor starters en besloot men te gaan werken en sparen. De huidige generatie heeft het niet helemaal begrepen.
Ik spaar al 3+ jaar ongeveer mijn gehele inkomen. De huizenprijzen zijn het veelvoud daarvan gestegen sinds dat ik begon..
@van Oeffelen | 22-12-21 | 09:42: met 2x modaal kun je al geen huis meer kopen. Vertel eens, hoe moeten jongeren hier tegenop gaan werken en sparen?
@van Oeffelen | 22-12-21 | 09:42: De huidige generatie weet dat je gemiddeld gesproken met z'n tweeën moet zijn om een huis te kunnen kopen. En dat het tweede inkomen moet worden opgebouwd met flink wat meer uren dan vroegah en royaal moet worden ingezet voor een hypotheek om leuk te wonen. Kortom, je moet als stel meer uren werken voor hetzelfde huis.
@van Oeffelen | 22-12-21 | 09:42: Verwarde man begrijpt niet dat banken bestaan van lenen en uitlenen. Dat heb je met een niet afgemaakt opleiding.
@Bataafje | 22-12-21 | 09:45: dat kon vroeger ook, geen enkel punt. Dan koop je maar op je 33e in plaats van je 22e.
@van Oeffelen | 22-12-21 | 09:42:
Het werkt zo niet meer. Ik heb 5 jaar geleden een startend HBO-stel de optie gegeven om een woning die ze van me huren te kopen. Zij konden op dat moment de hypotheek rondkrijgen maar besloten de kat uit de boom te kijken. Ze hebben beiden inmiddels carrière en promotie gemaakt, job gehopt en zo is hun salaris fors toegenomen. Alleen niet zo snel als de waarde van e woning, die kunnen ze inmiddels niet meer kopen. Ze zitten vast (en ik zit er maar mee).
@van Oeffelen | 22-12-21 | 09:42: Volgend jaar komt mijn oudste zoon en zijn vriendin, beide geboren in Moskou waar ze nu ook wonen en studeren, naar NL voor een vervolgstudie in Leiden. Een groot probleem is huisvesting. Nu zijn wij gelukkig in de omstandigheid om financieel te helpen maar daarmee is nog geen appartement voor het stel gevonden. De huidige woningnood is direct het gevolg van verkeerd overheidbeleid bij het omgaan met de stikstofproblematiek. Daar helpt geen bijbaan en sparen tegen.
@Bataafje | 22-12-21 | 09:45:
Met 2x modaal kun je wel degelijk een huis kopen.
@van Oeffelen | 22-12-21 | 09:49: ooit een zinnige reactie geplaatst? Een christelijke reactie?
Van Oefelen heeft blijkbaar geen kinderen. "Dan blijven ze maar tot hun 33e thuis wonen". Waar haal je het lef vandaan? Makkelijk lullen vanuit je stacaravan aan de Costa.
@enkelereisretour | 22-12-21 | 10:01: mededogen en inlevingsvermogen en bescheidenheid, triest als je die mist
@van Oeffelen | 22-12-21 | 09:42:
Premie koopwoningen A B en C
Mensen hadden niks met eigen woning, onderhoud en zo???
@Red shirt | 22-12-21 | 09:52: Hij kan natuurlijk ook zijn vervolgstudie in Rusland doen of in een ander land waar wel plek is, i.p.v. naar Nederland te komen en vervolgens te gaan zeiken dat er geen woonruimte is.
Blijkbaar hebben ze wel de Nederlandse nationaliteit. En dan moeten ze maar naar een ander land omdat hier de woningen door asielzoekers worden ingepikt? Ook voor jou: waar haal je het lef vandaan?
@entredeuxverres | 22-12-21 | 10:08: Ik geef het voorbeeld om aan te geven dat een gebrek aan financiële middelen bij jongeren niet het probleem is maar dat er een tekort aan huizen is en dat dit tekort veroorzaakt is door slecht overheidsbeleid. Dus niet door jongeren die te lui zijn voor een bijbaan of door immigranten maar door falend stikstofbeleid van de regering.
Als je toch remote mag werken van je baas:
Hier zit je voor de helft van de prijs.
www.properstar.co.uk/listing/75875282...
Hier worden kavels van 400 m2 uitgegeven: Recreatiepark ’t Zand
klik: www.tzand.nl/uitbreiding-nieuwe-plaat...
@theo-is-dood | 22-12-21 | 09:59: Dat mag je niet als hoofdverblijf hebben. Jaarplaats is een mooi misleidend woord.
En de andere helft ben je kwijt aan renovatie. Bovendien ben je vaak niet eens eigenaar van de onderliggende grond. Succes!
@Haberdoebas | 22-12-21 | 10:03: Je schrijft je gewoon op een ander adres in het GBA in. En klaar ben je. Negentig procent van de recreatieparken wordt anno 2021 permanent bewoond.
@Harrie-Couvert | 22-12-21 | 10:03: Als je doorklikt, dan zie je dat je bij drie verschillende bouwers een chalet op maat kunt bestellen. Precies zoals je het zelf graag wil hebben.
Die woning zou zo maar een Bassie en Adriaan-schuilplaats voor de boeven kunnen zijn. Niet eerste keus qua smaak voor mij, maar moet zeggen dat het voor die prijs, omgeving, vrijheid en lekker klimaat volgens mij een prima investering kan zijn. Als er maar internet is om op afstand te werken. Of gewoon met pensioen zijn.
De top is in zicht mensen. De ECB is als enige centrale bank ter wereld nog onwillig en verhoogt de rente nog even niet ten bate van de usual suspects in het zuiden. Maar die eenzame positie houdt ze niet lang vol en ze zal mee omhoog moeten. De yield curves beginnen inmiddels ook al af te vlakken zodat die langverwachte recessie aanstaande lijkt. Dus koop dit kot, bied er gerust nog 10% bij en enjoy the ride.
Da Joris. Rentes gaan omhoog en als de Rothschilds hun Rembrandts gaan verkopen weet je dat de top is bereikt.
De top zou in 2018 al bereikt zijn. Dit soort voorspellingen koop je niets mee.
@haddem | 22-12-21 | 09:43:
Eens moet het kloppen!
@Joris Beltsin | 22-12-21 | 09:44: Eens gaan de prijzen naar beneden. Dat is zeker. De enige echt belangrijke vragen zijn: wanneer ????? en met hoeveel ????? en hoelang ??????
@Graaier | 22-12-21 | 09:57:
Niemand die het weet maar nu de inflatie zo hard oploopt is het onvermijdelijk geworden dat de rente op gaat lopen. Omdat er veel bedrijven zijn met grote prijszettingsmacht zal het slachtveld op de beurs wel te overzien zijn maar vastgoed is toch een ander verhaal.
@Graaier | 22-12-21 | 09:57: Waarom gaan de prijzen naar beneden? Nederland is in 40-50 jaar tijd gegroeid van 12 miljoen naar 17,5 miljoen inwoners. En bouwgrond komt er maar mondjesmaat bij, want de exportgerichte landbouw is heilig verklaard. We zijn het dichtstbevolkte land van Europa, en in tegenstelling tot sommige landen blijft de bevolking hier maar groeien. Je leent nu (tien jaar vast) tegen 0.95%.
Die markt kan helemaal niet naar beneden, tenzij er immense economische rampen gaan gebeuren.
@theo-is-dood | 22-12-21 | 10:05:
Even wat perspectief op uw verhaal: de huizenprijzen in NL zijn in de afgelopen 5 jaar zowat verdubbeld terwijl de bevolking in die periode met procentjes toenam. Dan is er nog eenzelfde trend in het kleiner worden van het gemiddelde huishouden maar alles tezamen staat absoluut niet tot enige verhouding met de prijsexplosie in de afgelopen 5 jaar. Het woningtekort zal heel snel oplossen bij een aankomende recessie.
Regenpijpen op foto,foto's zijn niet mooi verdeeld over de kavellijnen.
Nu ik erover nadenk, als je regenpijp omdraait heb je pijpneger.
pjipneger om precies te zijn. En wat de foto's betreft, er hoeft nou niet echt heel veel moeite gedaan te worden om zo'n troosteloos zielig huis te verkopen.
Lol. Gaat dat de hele dag zo in uw hoofd? Laat ze vooral doorkomen, die gedachten!
echt niet. Dan heb je pjipneger.
@nowomowa | 22-12-21 | 10:14: Maak er dan regenpyp van.
Slecht voorbeeld dat fotootje met een huis in Eemnes. Wie wil er nu niet in Eemnes wonen. Mooiste plekje van Nederland.
Hans Dorrestijn?
Typische Neerlandse jaren '70 / '80 vinex omringd door weiland en een leuk piepklein dorpspleintje met 2 grote kerken in mijn herinnering.
Niet mijn mooiste plekje maar smaken verschillen.
Juist! De polder, de centrale ligging én de prettige dorpse sfeer! Alleen de inbraken zijn irritant de afgelopen jaren.
Mensen uit Blaricum natuurlijk.
Winst incasseren en in een lagere (geografische) markt weer instappen. Fkexibel zijn ipv zeuren.
De premier heeft gesproken.
Vrijstaande woning op 2300 m2 grond: www.hongaarshuis.nl/balaton-heviz.htm...
Ik kijk al een tijdje in Zwitserland, maar vind de prijzen voor een mooi huis in de buurt van Luzern/ Weggis of Lugano / Melide toch nog wat tegenvallen.
Kopen wordt steeds aantrekkelijker
Verkopen en verkassen naar een land waar de gekte nog niet heeft toegeslagen is nog aantrekkelijker - als je niet te veel afkeer van buitenlanders hebt natuurlijk.
@Zeurders | 22-12-21 | 09:50: nooit over nagedacht dat u de buitenlander bent in het buitenland?
@_pacman_ | 22-12-21 | 09:51: In Kleve, Gronau, Bad Bentheim, Lommel, Arendonk en Ravels zijn de helft van uw buren inmiddels Nederlanders.
@theo-is-dood | 22-12-21 | 10:12: dat zal best, dan bent u dus onderdeel van een dominante groep buitenlanders in B of D. Hoe blij zijn wij ook alweer met >50% buitenlanders in onze steden?
@_pacman_ | 22-12-21 | 10:19: Klets nou toch niet! Er zijn nauwelijks cultuurverschillen met België of Duitsland. Dat is niet te vergelijken met de semi-analfabete Berbers en Anatoliërs die naar Nederland zijn gehaald.
@theo-is-dood | 22-12-21 | 11:11: De Belgen pruimen die diknekken uit NL anders behoorlijk slecht. En als u denkt dat er geen cultuurverschillen zijn tussen NL en D dan bent u nog nooit in D. geweest. Laat onverlet dat het uitschot dat de Randstad bevolkt natuurlijk de overtreffende trap is.
Binnenkort in de EU breed introductie de Weimar herdenkings 100 euromunt?
En dan heb je nog niet eens een normale garage en voortuin aan je huis voor dat geld ?
Ach die Roos... het zal vast een heel lief mens zijn, maar wat komt zij over als een studentikoos pauperwijf
Geen dak boven je hood hebben
In Nederland.
Het middelste rijtjeshuis op de foto, het rolgordijn van de slaapkamer hangt een beetje scheef, dus doe ik 100 duizend euro van de vraagprijs af.
Voor 50.000 hang ik hem recht voor je. Morgen is dat 55.000, ivm inflatie.
De wereld is een schepping van de duivel, van Mefistofeles
Het bewijs voor deze stelling is (de polder van) Eemnes
Oh. Hades?
@van Oeffelen | 22-12-21 | 09:40: Gaat u daar snel wonen?
Er is iets behoorlijk mis met "onze" euromunt (lees fictief digi-cijfer op onze bankoverzichten). In de EEG moest Italië iedere 2 jaar gigantisch lires bijdrukken(incl.nieuwe regeringen) met op het "einde" biljetten van 500.000 lires..... Sinds de euro drukt de ECB gewoon voor Italië en Spanje bij, Nederland betaalt dit met o.a. pensioenen hier die al 12 jaar "stilstaan". Begrijp gewoon niet welke krachten dit allemaal gedogen in Den Haag e.o.
Maar u hoeft niet meer geld te wisselen! De zegeningen van de Euro. Verder heeft u natuurlijk gelijk, deze grijze plaat is net zo actueel als de grijze plaat van Mariah Carey momenteel.
Er komt een tijd aan dat we allemaal niets meer hebben maar toch gelukkig zullen zijn. Geloof me maar want Klaus S. heeft het zelf gezegd.
Totale kul dit.
@van Oeffelen | 22-12-21 | 09:35: als je dit inhoudelijk juiste en onweerlegbare betoog denkt af te kunnen doen met ‘totale kul’ ben je een simplico of een trol. Of wellicht in uw geval beiden.
@van Oeffelen | 22-12-21 | 09:35: triest. Zielig. Kinderachtig.
Inderdaad, daar ligt het probleem van de euro. De "zachte "munten zitten er ook in.
En als iemand dat kul noemt, is ie aan het trollen, want dat is precies wat het beleid van de ECB aantoont.
Maar voor landbouwgrond wordt nog steeds een fooi gegeven. Kennis heeft een stuk land die de gemeente wil hebben voor een prachtige vinex wijk met 70% sociale huurwoningen maar hij kan er niet eens een eigen woning van financieren. En dat schandalige bod moet hij accepteren anders gaan ze gelijk over tot onteigening. Hij stemt overigens GroenLinks en wil niet horen wat voor mensen in die toekomstige portiekflatjes gepropt gaan worden dus ik twijfel of ik het sneu moet vinden voor hem. Maar smerig gedrag van de betrokken ambtenaren is het wel. Hoeveel gemeentes zijn er onder druk gezet om over lijken te gaan voor wat vierkante meters?
Ik zou het dan niet doen en kijken of ze aan onteigening gaan beginnen.
" In februari 2000, toen de woningen ook met 20,1 procent stegen, kostte een huis gemiddeld nog 160.000 euro."
In 1900 waren ze nog 1500 gulden.
En in 1800?
@Kattie | 22-12-21 | 09:24: 2 koeien en 5 kippen.
@Kattie | 22-12-21 | 09:24:
Van wat ik lees in een paper over de Neerlandse woningmarkt stegen de huizenprijzen door de gehele 18e eeuw maar kwam door de Franse invasie uit 1795 tot stilstand en daarna daalde het afhankelijk van het jaar van de Franse bezetting.
Het gemiddeld inkomen in 1900 lag op ongeveer 7,50 gulden per week, zo’n 400 gulden per jaar. Mensen moesten toen dus ook al 4 jaarsalarissen hebben om een plaggenhut te kunnen kopen. Samengevat: als de inflatie maar door blijft woekeren blijft er van deze stijgingen niet veel over.
En iedereen die het narratief betwijfelt vanuit de overheid mbt de krona is een wappie. U bent goed getraind!
@Graaf_van_Hogendorp | 22-12-21 | 09:24: Ja, en iedereen met een kleurtje is slachtoffer. Van witte overheersing, dat begrijp je natuurlijk wel. En wist je trouwens dat we allemaal doodgaan door het klimaat?
Inderdaad , een vluchteling zonder centen koopt echt geen huis.
@Kattie | 22-12-21 | 09:28:
Klopt, statushoudende asieleisers krijgen er een toegewezen. Maar die drukt dus een aboriginal weg die weer op de koop of vrije huurmarkt komt en niks kan vinden want te duur.
In de jaren 80 van de vorige eeuw, werden er door het rijk, premies gegeven als je een huis kocht en je had een matig inkomen. je had toen Premie A, B, C woningen.
Er werd toen fl. 25.000. 20.000 en 15.000 gulden op je rekening gestort in de verwachting dat je daarmee de hypotheek omlaag zou brengen. Maar er werden auto's en boten voor gekocht. Later is dat teruggedraaid en werd het premie geld direct naar de bank overgemaakt. Ik begin hierover omdat er weer geluiden in die richting zijn, dat het rijk de starters wil gaan helpen met dergelijke premies.
Starters worden / werden al geholpen via de overdrachtsbelasting en evt de jubelton.
Ja, en natuurlijk komt er een leeftijdsgrens waardoor stellen die lang hebben zitten sparen er geen recht op hebben.
maar zelfs al zou het direct naar een bank worden gestort. Het effect hiervan kan op de lange termijn toch alleen maar zijn dat de huizenprijzen nog verder omhoog gaan? Er zijn gewoon te weinig huizen, en er wordt te weinig gebouwd.
@_pacman_ | 22-12-21 | 09:24: de jubeltenen wordt afgeschaft door de nieuwe regering.
@Kattie | 22-12-21 | 09:30: daarom stond er ook ‘werden’ hé….
Hoe meer geld je er naartoe pompt, hoe hoger de prijzen. Maakt niet uit of dat via directe betalingen is of via versoepelde hypotheekregels.
Enerzijds fantastisch nieuws als huis-eigenaar, anderzijds als je <30'er of net van school komt en nog geen woning hebt, bent wordt je echt keihard in den poepert genomen, zonder spuug: Vast geklemd tussen de krappe woningmarkt, gierende inflatie en gebrek aan banen, wordt er een nieuwe onderklasse gecreëerd.
Je verdiend niet genoeg om vooruit te komen, wat je verdiend verdampt waar je bij staat en een eigen huis sneller achter de horizon verdwijnt dan je ooit aan salarisverhogingen kan dromen.
En dat nadat je kinder-, puber- of studententijd verkloot is na alle lockdowns.
Als er iets niet is, is het een gebrek aan banen. Daarbovenop, je kunt zo verschrikkelijk veel geld lenen momenteel door de lage rente dat het woonhuis nog altijd niet gelijk uit zicht is. Wat wel een probleem is, is dat studieschuld wordt meegenomen in de berekeningen. Die drukt hard op de inkomenstoets voor de hypotheek.
@Derechtselutser | 22-12-21 | 09:25: Hoezo fantastisch nieuws voor de eigen huis eigenaar? Je hebt er niks aan. Sterker nog, het is alleen maar nadelig ivm de fiscus.
Huizen zijn niet het enige bezit dat in waarde stijgt. Op de beurs maak ik nu al twee jaar op rij 40% winst. Daar bokst geen huizenprijs stijging tegenop, behalve als je de hefboom van een hypotheek meerekent.
@heldheino | 22-12-21 | 09:33: Welke aandelen of fondsen heb je?
@heldheino | 22-12-21 | 09:33:
2021 AEX: + 24,5%
2020 AEX: + 3,3 %
En u maakt twee jaar achtereen 40%? I call bullshit, tenzij u met de beurs ook de cryptomarkt bedoelt en daar per ongeluk over een goede timing bent gestruikeld met uw gegok.
@_pacman_ | 22-12-21 | 09:45: Groei aandelen in de tech sector hebben het niet verkeerd gedaan. De AEX is helemaal zo'n aantrekkelijke index niet. Hoef je niet zo afgunstig te doen.
@Merkwaardeloos | 22-12-21 | 09:31: Waar heb je het over? Ik ben niet de persoon die aangeeft dat het geweldig nieuws is voor huiseigenaren, dat is de @reynemaattori
Overigens, met de overwaarde kun je een huisje in het buitenland kopen voor de verhuur.
En gas om je huis te verwarmen, dat afgeschaft gaat worden, wordt per vervuilende tanker naar NL gebracht. We willen niet van Poetin afhankelijk zijn. Wel van onvoorspelbare wind.
U vergeet de zon... Die ik overigens al enige tijd niet meer gezien heb.
Die tankers die vooral niet naar R'dam komen omdat dezelfde Amerikanen die ons Nord Stream 2 willen ontzeggen het vloeibare goud tegen de hoogste prijs aan de Chinezen verpatsen.
Gelukkig knijpt ome Vlade de gaskraan dicht. Bah al dat vieze gas, thx ome Vlad!
Nu ik het zo eens zit te bekijken denk ik dat het allemaal best meevalt. Natuurlijk is de stijging van de afgelopen twee, drie jaar ronduit bizar te noemen, als je kijkt naar de lange termijn ontwikkeling dan lijkt het allemaal nog niet zo gek. Om een of andere reden zit in mijn hoofd dat bij een gezond inflatiecijfer prijzen in twintig jaar verdubbelen. Herinnert u het zich nog, een dubbellikker voor 15 cent, een raketje voor een kwartje? Nou, daar krijgt u dat niet meer voor, zeg maar.
We hebben na de invoering van de Euro jarenlang lage inflatie gehad, na de crisis van 2008 zelfs deflatie. Dat lijkt nu allemaal in één keer te worden ingehaald.
Hoe dom ik de immigratiepolitiek van Nederland ook (geen gezeik allemaal arm), ik denk dat de snelle stijging van de prijzen meer te maken heeft de geldpolitiek. Het onbekrompen bijdrukken van triljarden dollars, euro's, enorme steunpakketten de afgelopen twee jaar, tja, dat zal toch wel zijn effecten hebben.
Migratie ansich kan het niet zijn, de huizenprijzen in alle landen gaan als een gek omhoog, het is geen Nederlands probleem.
In Italie dalen prijzen.
Vuistregel voor verdubbeling is 72 / rentepercentage.
Bij een officiële inflatie van 2% gemiddeld, is de verdubbeling dus eens in de 26 jaar.
Wel vreemd dat dat biertje uit 1995 , van 2 gulden, nu omgerekend 6,5 gulden kost.
En dat Raketje geen 25 eurocent, maar 1 euro.
@Nuchternederland | 22-12-21 | 09:24:
Die vuistregel geldt alleen voor kleine percentages want anders wordt de rekenfout te groot. En het is een gemiddelde inflatie en het is op zichzelf niet zo gek dat een biertje of raketje niet het gemiddelde volgen.
@Nuchternederland | 22-12-21 | 09:24: We zijn natuurlijk 30 cent de knaak er op achteruit gegaan met de invoering van de Euro, da's al 12 procent inflatie right there bij de invoering van de Euro en de accijns én btw op alcohol is natuurlijk ook verhoogd in de tussentijd.
@Nuchternederland | 22-12-21 | 09:24: Mooie regel. Ik ga al jaren niet meer naar de kroeg, kost een biertje daar echt E 6.50? Holy Moses! Guldens vergelijken met de Euro is niet helemaal eerlijk, denk ik - want lachebekje Zalm heeft ons slecht laten inwisselen - er was toen plots een enorme prijssprong. Dat biertje van Fl 2,- was na de invoering van de Euro echt geen DINGDONGFLOPS E 0.82 cent.
@Otto Normal | 22-12-21 | 09:32: Dat de inflatie geen natuurlijk verloop had , omdat de euro ons genaaid heeft, maakt voor de prijsstijging zelf niet uit.
@ anderen, op een raketje zit geen accijns, en ik weet ook best dat er uitzonderingen zijn die nauwelijks duurder zijn geworden, zoals kleding. Maar energie daarentegen spant de kroon.
En die vuistregel werkt juist niet bij hele kleine percentages, zeg van ruim onder de 1%. Of bij hele grote van boven de 20%. maar daartussen geeft het een prima beeld.
Men wil graag de schuld geven aan buitenlanders en links. Hoe ze precies de prijsstijgingen in de grote steden (waar de migranten helemaal geen woning krijgen) hieraan willen koppelen begrijp ik nog niet helemaal. Maar het (schuim)bekt wel lekker.
@Nuchternederland | 22-12-21 | 09:24: Ik heb het even nagerekend: de regel is 70/i voor i > 0.5%. Afwijking max 1/3 jaar voor i > 1% en max 1 jaar voor i <= 1%. Onder de 0.5% rente past 69/i net iets beter.
Dat zou betekenen dat ik drie jaarsalarissen heb ‘verdiend’ met de prijsstijging. Zo komt de boel verpatsen en rentenieren ergens waar de zon wel schijnt opeens een stukje dichterbij.
Altijd goed om dat als plan B achter de hand te houden, mocht het hier niet langer uit te houden zijn.
Als dat een trend wordt verzinnen ze daar ook wel wat op. GL denkt o.a. al na over een emigratietax: afrekenen bij de deur.
Op papier ziet het er lekker uit, en slinkt de hypotheek ten opzichte van de huizenwaarde aanzienlijk, naast het afbetalen. Heel fijn. Ik denk dat wij ons stukkie vastgoed houden en gaan verhuren, nadat het afbetaald is.
@Muxje | 22-12-21 | 09:44: Voor mensen die hun bedrijf verkopen en hun zelf opgebouwde pensioen in het buitenland willen opnemen is dat al zo. Die kunnen feitelijk niet weg, je moet je officiële adres in NL houden.
Tsja, als je collectief afspreekt dat de grenzen dicht flikkeren geen oplossing is, kun je tot het einde der tijden blijven herhalen dat er geen oplossing is. En demense kiezen al 15 jaar voor dit.
Wow mijn huis is verdubbeld in waarde kan niet wachten het te verzilveren als ik overleden ben.
Die was ik inderdaad nog vergeten om 9.17, de erfbelasting
Dan staan Rutte en Wopke vooraan om even de erfbelasting te mogen ontvangen.
Waarom wachten. Neem een opeethyp.
Snel meer bouwen met hout ipv t opstoken in centrales. Door t gebruik van meer hout in huizen slaan we juist stikstof en co2 op.
Je moet het wel verven. Komt er toch nog chemie aan te pas. En een schilder die rijdt in een dieselbusje.
Strak plan hoor:
- rente verlagen , zodat hypotheekrente naar circa 1% gaat, en mensen opeens meer budget hebben
- veel nieuwe Niederlandrs importeren, die allemaal voor gaan bij de huurwoningen
- door de ontstane schaarste en verhoging van het koopbudget bij gelijkblijvende maandlasten kunnen de huizenprijzen exploderen.
- overwaarde gaan belasten via Huurwaardeforfait, OZB of wellicht Box 3.
Dit dus. Precies dit dus. Het was allemaal voorzien.
Grappig dat het hetzelfde type volk is dat nu staat te protesteren tegen de woningnood en eerder stond te protesteren voor ongebreidelde instroom van vluchtelingen. Ja jongens, dat soort dingen hebben consequenties. De klimaatschreeuwers gaan daar ook nog wel achter komen als ze dat zelf moeten gaan betalen.
Ik ben de klimaatdrammers nu al dankbaar voor het dichtgooien van de Groningse gasvelden terwijl mijn energieleverancier is omgevallen.
Huizen kopen is sowieso een wit privilege natuurlijk.
Net zoals werken.
@R.F.Pickering | 22-12-21 | 09:19: Uitkeringen zijn een recht daarentegen. Evenals toeslagen.
Hoe zouden de leden van drie - straks vier - kabinetten Rutte hier zelf later op terugkijken, terwijl zij door een ongeïnteresseerde importhulp worden afgestoft en in hun luier gehesen?
Geen actieve herinnering meer aan...
Ze tellen hun zilverlingen nog maar eens en laten zich verwennen door hun bedienden.
Tevreden. Ze hebben er geen last van. 2e slaapkamerlid krijgt al 8.5k ex onkosten per maand, ze kunnen wel met een lage rente een paar leuke hutjes kopen in witte wijken en dorpen. Zij zullen weinig vreemde luchtjes in hun portieken treffen, of ze moeten dat zelf creëren.
Die viespeuken verschuilen zich achter internationale afspraken. Zo is het geweten weer witgewassen.
Dat zal zo'n vaart niet lopen. Voor wat betreft die importhulpen dan. In het grote verzorgingshuis waar mijn moeder al jaren verblijft nog nooit een person of colour gezien.
Niet zo gek hé, tegenwoordig worden complete kastelen gebouwd. Huidige nieuwbouw is veel groter dan vroeger. Meer meer meer, en meer stook kosten, leuk hoor.
Waarom wordt dit nou nooit als reden genoemd waarom de kosten omhoog gaan, ik snap het niet.
En terecht wonen in een fatsoendelijk huis ipv al die jaren 60 arbeiders huisjes
Groter? Waar? Niet in NL.
Als je ziet wat voor konijnenhokken, pardon ik bedoel appartementen gebouwd wordt in Amsterdam. Het is juist de trend dat de gemiddelde koopwoning kleiner wordt maar de m2 prijzen een stuk hoger.
Ik denk dat een moderne vrijstaande nieuwbouw woning minder energie nodig heeft om warm gestookt te blijven dan een willekeurig arbeiders rijtjes uit de jaren 50-60.
Al vier jaar denk ik: die huizenmarkt gaat imploderen.
Begin nu toch te twijfelen.
Nog even en een garage van 25m3 gaat voor één miljoen van de hand.
Er implodeert binnenkort nog wel meer, de huizenmarkt is maar één van de symptomen van een veel groter probleem.
Ik ben bekend met dit probleem ja, zit een beetje klem.
(Ook) ik zit met mn einde-financiele-crisis gekochte flatje in 020-centrum op virtuele financiele rozen, maar wordt toch niet vrolijk van de situatie.
.
Dus het verhandelen van deze schaarse 1e levensbehoefte graag gaan re-gu-leren (!) en de speculanten buiten spel zetten. En dan bedoel ik: Niet-bewoners verplichten tot verkoop, tegen de actuele marktprijs, muv woningbouwverenigingen.
Volgens mij maakt dat geen reet uit. De markt wordt niet bepaalt door speculanten. Die profiteren er alleen maar van. Er is teveel vraag naar huizen (zowel koop als huur) en te weinig aanbod. Dat drijft de prijzen op. Een andere verdeling tussen huur en koop gaat dat probleem niet oplossen.
PS En stoppen met de import van gelukzoekers natuurlijk.
Tegen de huidige gekte is niet op te bouwen.
@Trekhaas | 22-12-21 | 09:17: Umm, reguleren betekent hier, de prijs (min of meer) vastleggen...
@Trekhaas | 22-12-21 | 09:17: Verhuurders profiteren er van. Anders zouden ze niet verhuren.
@hotmint | 22-12-21 | 09:20: Dat kan, maar leidt dan tot gigantische wachtlijsten (zie de sociale huur - gemiddeld 11 jaar wachttijd).
@Sierstrip | 22-12-21 | 09:26: Natuurlijk, maar die prijs wordt door de markt bepaalt. Tenzij je die kunstmatig gaat verlagen, maar dan krijg je wachtlijsten. Het is het één of het ander.
Iets zegt mij dat 'reguleren' vooral betekent laten we iedereen die een koophuis heeft keihard naaien en niks doen aan het echte probleem: investeerders/speculanten en ongebreidelde immigratie.
Want ingrijpen van de overheid in de markt heeft historisch gezien altijd geleid tot resultaten waar iedereen heel blij mee was natuurlijk. Weet u nog de verademing toen de telefoonmarkt vrij kwam? In no time kon je een winkel inlopen en een mobieltje kopen terwijl de PTT er nog 3 weken deed om een afspraak in te plannen voor de levering. De overheid is het probleem, niet de oplossing. De overheid moet terug naar de kerntaken: justitie, defensie en evt zorg en onderwijs. Alles wat de overheid meer doet werkt alleen maar verstorend.
Hahahahahaaaa.. laat NL gezellig vol worden, kom maar binnen met z'n allen, geen probleem hoor! Maar niet bouwen want stikstof en natuurrjj..
Eemnes is hartstikke leuk en midden in het Gooi, dus duur.
Eemnes ligt officieel niet in het Gooi, ligt in Utrecht. Veel van de moderne inwoners kwamen vroeger van de Philips fabrieken en kantoren die werkzaam waren in Hilversum.
Haha, u zou makelaar moeten worden.
Ja! Prachtig Eemnes! Blij er te mogen wonen!
9 jaar geleden kocht je zulks nog voor zo’n 175K
Inflatie, en speculatie, en zeepbel, te danken aan Flopke Hoekstra van het CdA.
Jippie, nog even en ik ben miljonair!
In guldens zeker?
En met u gansch Turkije. Gefeliciteerd daarmee.
Jaa!! superwoke, iedereen is gelijk en gelijkwaardig en verdient een huis... nou ga het eerst maar eens bij elkaar verdienen dan daarna spreken we elkaar weer, eigenlijk heeft heel Nederland zich sinds Joop den Uyl tot aan de tijden van Ploemen en Klaver zand in de ogen laten strooien... de VVD stond erbij en heeft heel geleidelijk de markt van overbevolking zijn werk laten doen...
Rutte zei dat hij niet de grenzen dicht wilt hebben, immigratie moet beheersbaar worden. Resultaat : over tien jaar een miljoen goudzoekers erbij, want hij staat bekend om zijn wanbeleid
Ik heb het hem ook horen zeggen. Dit land is verloren. Ik snap er helemaal niets van.
Aan "beheersbaar" hebben we nog niks. De immigratie van asieleisers moet beheerst, d.w.z. met 95% verminderd worden.
Ja ho ff, je moet natuurlijk wel een gigantische onderklasse creëren zodat de socialistische zorgheilstaat onbetaalbaar wordt. Die schaf je vervolgens af, haalt alle productie weer terug uit China, en voila, je hebt een hele zwik mensen die voor een hongerloontje willen werken. Die spullen verkoop je vervolgens aan China wat tegen die tijd een diensten economie is. Zo is de cirkel weer rond.
En dan ook niet meer die LeenBakkerDesigne in bijna elk interieur. Wansmaak.
Zo ook alles van Beter Bed. Niet omdat de bedden zo lelijk zijn, maar wel omdat het pershout troep is en Beter Bed de slechtste klantenservice ooit heeft. Ze hadden 4 (!) pogingen nodig om het correcte bed bij me af te leveren en hebben me afgepoeierd met een tegoedbon van 25 euro. /rant
@JWZ_JMK | 22-12-21 | 09:38: niks mis met een keurige Auping heb je dat gezeik niet..
Genieten van deze artikelen! Niet omdat mijn eigen hut in drie jaar tijd 3 ton meer is waard geworden, maar al die slappe dildo millennials die janken dat ze als hoogopgeleide geen woning kunnen krijgen want te duuuurjjjjj!
Manmanman, hoe dom kan je zijn. Prijs van een omgekeerde schoenendoos is krankzinnig, ook die van ons.
Ja dat is idd leuk helaas is dit wel een financiële boemerang voor de rest van de maatschappij. Of in het geval van de pilsvogel een boomerrang.
Ja zeg, wat ontzettend grappig en helemaal niet triest.
Het trieste is dat die domme millenials of linkse idioten niet het causaal verband willen zien tussen de tekorten en ongeveer 100000 nieuwkomers elk jaar.
@Roorda van Eyssinga | 22-12-21 | 09:08: oh jeetje! Op de teentjes getrapt met de boomer geuzennaam Pavlov reactie? Ik ben zelf ook millenial, maar van de eerste generatie. Die zijn nog niet zo mentaal verknipt met klimaat, instagram en lhbtq en hebben nog geleerd dat ze geen prinsjes en prinsesjes zijn. Om topic: in de regie Utrecht is er overaanbod van nieuwbouwprojecten waar je op kan inschrijven en dan heb je morgen nog een optie, dus het valt allemaal best mee.
Dan verkoopt u de hut voor 3 lucht-tonnen meer, en dan? Die tonnen zijn er helemaal niet, het is bubbelgeld maar daar komt u zeer binnenkort nog wel achter.
Elke generatie onder boomer is de klos. Millennials met goed geboerde gen z zullen het nog wel uitzingen, maar minder bedeelden en alles wat na hun komt zal geen bezit meer kennen.
You will own nothing and be happy.
@elfenstein | 22-12-21 | 09:15: dat geld kan me geen zak schelen. Ik ben financieel niet afhankelijk van mijn woning.
U maakt het geluid van een pisvogel. De pilsvogel doet 'klok klok klok'.
@DrachiR | 22-12-21 | 09:14: Kunnen zij niet helpen, ze zijn gehersenspoeld. Maar het zal weleens doordringen, denk ik?
@De Pilsvogel | 22-12-21 | 09:17:
Mooi voor u. Ik wilde slechts wijzen op de denkfout die u maakte, uw huis is in feite niets meer waard geworden, het lijkt alleen zo door de bubbel. Evenwel zou het geen slecht moment zijn om te verkopen, winst te pakken en direct te investeren in waardevaste zaken. Dus geen vastgoed, duh.
Een neveneffect van de huidige huizengekte is braindrain, alles wat geld genoeg heeft en geen fatsoenlijk huis kan kopen, millennial of niet, maakt dat ie weg komt, de grens over naar oorden waar wél genoeg ruimte is. Nederland zit gewoon te vol, de vierkante meters zijn er niet of mogen niet gebruikt worden, in de prehistorie was dat genoeg voor massa-migraties maar omdat we volledig vastgeroest zitten in dit landje doen nog maar weinigen dat. Ik voorspel dat dat er steeds meer gaan worden.
@elfenstein | 22-12-21 | 09:23: Fair enough! En ik realiseer me terdege dat het een grote inflatiebubbel is. Desalniettemin is mijn stellingname dat we een mentaliteitsprobleem in dit land hebben: Alles wordt gerelateerd aan klimaat, duurzaamheid, deeleconomie en identiteitspolitiek. De huizenmarkt is het meest alledaagse voorbeeld hiervan. In het verlengde van die braindrain, geloof ik niet dat de meerderheid van de NL bevolking naar het buitenland verhuist, simpelweg omdat ze daar de kloten niet voor hebben.
@De Pilsvogel | 22-12-21 | 09:30: De meerderheid heeft ook niet de brains om te drainen.
@DrachiR | 22-12-21 | 09:14: Om nog maar te zwijgen van het parttimen van de millennial. Zeiken dat je geen huis kunt kopen, maar maximaal 24 uur per week werken.
@De Pilsvogel | 22-12-21 | 09:30:
Ik noemde het braindrain met een reden. De stille meerderheid gaat inderdaad niet weg, nee.
@Pilsvogel: leuke reactie alleen is het sociale systeem stuk wat ervoor gaat zorgen dat jij wel leuk woont maar wel op moet passen voor een overval omdat de lage middenklasse onbereikbaar wordt en criminaliteit gaat lonen. Een oud CDA'er uit het Oosten heeft hier treffend over geschreven. Ik zelf zie je kritiek op je eigen generatie vooral als onvermogen de veranderingen
Te zien
@pibasso | 22-12-21 | 09:43:
Als je dat met z'n tweeën doet, heel modern, dan he b je nog steeds een groter inkomen dan vroeger pa de alleenverdiener. Die kon evenwel met zijn salaris een hypotheek betalen én z'n wekelijkse kratje troost bij de slijter. We zijn meer gaan werken maar kunnen minder doen met de poen juist omdat alles in nederland tot de max getaxt wordt, gij zult werken en niets overhouden. Mensen moeten dat helemaal zelf weten of ze twee keer parttime, een keer fulltime of wat dan ook maar voor verhouding willen werken, punt is dat je er hoe dan ook niks mee kan, ook tweeverdieners mogen tegenwoordig gerust in een schoenendoos wonen. Dat zal ze leren, ofzo.
@elfenstein | 22-12-21 | 09:48: Precies, zo is dat. Tuurlijk moet iedereen het zelf weten, maar toen mijn vrouw en ik ons eerste huis kochten in 2006, niet eens zo heel erg lang geleden, gingen wij het niet redden met 2 x 24 uur werken om de hypotheek rond te krijgen. Dat is nu niet heel veel anders, alleen de prijzen zijn nog veel hoger dan toen.
@elfenstein | 22-12-21 | 09:48:
Twee keer parttime of 1x fulltime schiet inderdaad niet op. Daarentegen met 2x fulltime kom je, ook nu, nog een heel eind
@elfenstein | 22-12-21 | 09:23: Het enige met die bubbel is: Die gaat niet meer weg. Er is een te kort aan eerste levensbehoefte (woning). Meer bouwen zou een oplossing zijn. Maar tegen 100k nieuwkomers per jaar valt niet op te bouwen. Uiteindelijk keert de wal een keer het schip, maar ik verwacht dat het probleem dan niet het instorten van de huizenprijzen zal zijn.
REAGEER OOK